Snap ik, ik ook. De vraag was echter bij welk gereedschap een wijde werkbroek een risico zou zijn. Nou dit leek me er eenFraggert schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:38:
[...]
Nou heb ik een bosbouwachtergrond, maar ik doe eerst mijn ZAAGBROEK aan voordat ik ook maar denk om mijn Stihl te starten.
Wikipedia: Kettingzaagbroek
dreamscape schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:05:
Sowieso, welk gereedschap kan een wijde broek te grazen nemen? Ik kan me even geen gereedschap voorstellen dat je laag bij de grond gebruikt, dichtbij je lichaam...

Bijvoorbeeld.
Of eigenlijk alles wat je aan de PTO van een tractor hangt.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
ow, sorrie stoffel, ik interpreteerde je post ff verkeerd dan.Stoffel schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:02:
[...]
Snap ik, ik ook. De vraag was echter bij welk gereedschap een wijde werkbroek een risico zou zijn. Nou dit leek me er een
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Zo zie je maar dat ik totaal geen verstand heb van dat soort gereedschap...McGryphon schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:10:
[...]
[afbeelding]
Bijvoorbeeld.
Of eigenlijk alles wat je aan de PTO van een tractor hangt.
Punctuality is the politeness of kings
[totally off-topic]
Thanks, je hebt duidelijk niet op mijn naam+avatar geklikt: "geregistreerd op 30 augustus 2001"...
(de amateur-psycholoog in mij kon het niet laten om dit interessante forumgedrag onder de aandacht te brengen!)
Hey Fraggert, als jij een bosbouwachtergrond hebt, dan heb ik een vraagje voor jeFraggert schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:38:
[...]
Nou heb ik een bosbouwachtergrond, maar ik doe eerst mijn ZAAGBROEK aan voordat ik ook maar denk om mijn Stihl te starten.
Wikipedia: Kettingzaagbroek
M'n vader en ik gaan waarschijnlijk dit jaar weer het bos in om hout te zagen. En ik overweeg om eigen zaagmateriaal (zaag/zagen) aan te schaffen. PBM's (broek/zaaglaarzen/helm enzo) heb ik allemaal, evenals bijlen en dat soort materiaal.
M'n vader heeft twee kleine motorzagen, uit de prof-("bosbouw")lijn van stihl (de MS-201, als ik me niet vergis). Dit vanwege het lichte gewicht en omdat 80% van het zaagwerk uit hout van kleiner dan 20cm doorsnee bestaat.
Dus voor mij heeft het niet zoveel zin om iets vergelijkbaars aan te schaffen, aangezien dat er toch al dubbel is. Ik overweeg daarom, om voor in het bos een grotere machine aan te schaffen. Ik merk namelijk wel dat het vellen van de bomen en het zaagwerk onderaan de stam wel wat vergt van die kleinere machines. En dat het wel lastig is om die bomen steeds van twee zijden te moeten inzagen, omdat het blad niet lang genoeg is om dit in 1x te doen. Dus een grotere machine ter aanvulling op de kleintjes, voor het gemak eigenlijk. Hoe kijk jij daar tegenaan? Of zeg je: Niet doen, gewoon lekker met die kleine topmachines blijven werken en het geld aan andere dingen besteden?
Ik zit nog te dubben tussen twee lijnen van Stihl. De MS-261 zit in dezelfde lijn als die MS-201, de profi bosbouwlijn. Maar kost in NL compleet toch tegen de €1K (in NL, je moet niet gaan opzoeken wat die dingen in de US kosten, voor het prijsverschil kan je er naartoe vliegen en er eentje daar halen
Consumentenspul en tweedehands voel ik niet zoveel voor. M'n vader heeft in het verleden genoeg geëxpirimenteerd met alternatieve machines (goedkopies van €150 en tweedehandsjes) en laat ik het zo stellen: Dat was de reden waarom hij uiteindelijk twee zagen van €750 per stuk nieuw heeft gekocht. Hij was het geklooi en gezeur met weigerachtige machines meer dan beu
De 201 is gewoon een tophandle met een handvat eraan geplakt, is ook wel een heel erg licht ding.
Heb met mn Husky 545 met destijds 38cm blad ook eiken van een meter omgehaald, duurt idd wat langer. Nu met blad van 50 al helemaal geen probleem meer. Kan hier wel speciaal een zware zaag voor kopen, maar die zijn en pokkeduur, en je moet er ook de hele dag mee rondzeulen.
Mijn advies: 261CM of een Husqy 545 (of een 550XP, vind bij husky het verschil tussen de profi en semiprof lijn niet zo heel groot) 50cc allrounders met electrische carb die beide makkelijk een 50 blad trekken en voor thuis/snoeien met een 35 bladje ook goed handzaam zijn.
Husqy is trouwens belachelijk duur in NL vergeleken met DE, voor Stihl is er ook wel verschil, maar heb de mijne bijna voor de helft als wat mn dealer vraagt....
En voor kort licht werk kun je er nog een Makita DUC353 bij halen, verrassend krachtig, belachelijk goedkoop (€180) en daarmee blijven we ook ontopic...
Heb met mn Husky 545 met destijds 38cm blad ook eiken van een meter omgehaald, duurt idd wat langer. Nu met blad van 50 al helemaal geen probleem meer. Kan hier wel speciaal een zware zaag voor kopen, maar die zijn en pokkeduur, en je moet er ook de hele dag mee rondzeulen.
Mijn advies: 261CM of een Husqy 545 (of een 550XP, vind bij husky het verschil tussen de profi en semiprof lijn niet zo heel groot) 50cc allrounders met electrische carb die beide makkelijk een 50 blad trekken en voor thuis/snoeien met een 35 bladje ook goed handzaam zijn.
Husqy is trouwens belachelijk duur in NL vergeleken met DE, voor Stihl is er ook wel verschil, maar heb de mijne bijna voor de helft als wat mn dealer vraagt....
En voor kort licht werk kun je er nog een Makita DUC353 bij halen, verrassend krachtig, belachelijk goedkoop (€180) en daarmee blijven we ook ontopic...
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-03-2018 18:09 ]
@Raymond M'n zwager heeft een eigen hoveniersbedrijf en onderhoud vooral (alleen) héle grote (bos)tuinen. Die gast "zweert" bij Husqvarna als 't om kettingzagen gaat (met bladen van 30Cm. tot méér dan een meter) maar voor bosmaaiers heeft 'ie liever de Stihl machines....
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De eeuwige discussie, ben overgestapt van Stihl naar Husqy maar dat was vooral een prijs verhaal. Stihls zijn iets meer plastic, Husqys hebben een irritante externe koppeling... Beide zijn zeer goed.wimmel_1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:18:
@Raymond M'n zwager heeft een eigen hoveniersbedrijf en onderhoud vooral (alleen) héle grote (bos)tuinen. Die gast "zweert" bij Husqvarna als 't om kettingzagen gaat (met bladen van 30Cm. tot meer dan een meter) maar voor bosmaaiers heeft 'ie liever de Stihl machines....
Ik denk dat je sarcasmedetector kapot is, even aandraaien met torx8Hkuit schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:45:
[...]
[totally off-topic]
Thanks, je hebt duidelijk niet op mijn naam+avatar geklikt: "geregistreerd op 30 augustus 2001"...
(de amateur-psycholoog in mij kon het niet laten om dit interessante forumgedrag onder de aandacht te brengen!)
En daarom huur je voor grote stukken dus een hovenier in. Kost het je je rug niet en mag hij zelf die keuze makenbbbrumbrum schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:21:
[...]
De eeuwige discussie, ben overgestapt van Stihl naar Husqy maar dat was vooral een prijs verhaal. Stihls zijn iets meer plastic, Husqys hebben een irritante externe koppeling... Beide zijn zeer goed.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Focus people, focus!!
Wel of geen kettingzaag voor * Raymond en dan de dure of onbetaalbare?
* Raymond vraagt graag naar bekende weg
@Fraggert kom dr maar in
Wel of geen kettingzaag voor * Raymond en dan de dure of onbetaalbare?
* Raymond vraagt graag naar bekende weg
@Fraggert kom dr maar in
Beide zijn gerebrande Nilfisk stofzuigers.Rob Z schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:02:
Over Stihl gesproken; de Makita stofzuiger VC2512L die ik heb is ook bij Stihl te koop als de SE 62 E.
Er schijnt wel meer overlap te bestaan tussen die 2 merken.
Iemand zei al dat het beide Nilfisk zijn. Daar wil ik aan toevoegen dat Makita met hun submerk Dolmar juist een concurrent van Stihl is.Rob Z schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:02:
Over Stihl gesproken; de Makita stofzuiger VC2512L die ik heb is ook bij Stihl te koop als de SE 62 E.
Er schijnt wel meer overlap te bestaan tussen die 2 merken.
Met stofzuigers zie je trouwens wel vaker dat ze gerebrand worden. Soms tot wel vier of vijf merken.
Jetzt geht's looossssssRaymond schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:08:
[...]
Hey Fraggert, als jij een bosbouwachtergrond hebt, dan heb ik een vraagje voor je
M'n vader en ik gaan waarschijnlijk dit jaar weer het bos in om hout te zagen. En ik overweeg om eigen zaagmateriaal (zaag/zagen) aan te schaffen. PBM's (broek/zaaglaarzen/helm enzo) heb ik allemaal, evenals bijlen en dat soort materiaal.
M'n vader heeft twee kleine motorzagen, uit de prof-("bosbouw")lijn van stihl (de MS-201, als ik me niet vergis). Dit vanwege het lichte gewicht en omdat 80% van het zaagwerk uit hout van kleiner dan 20cm doorsnee bestaat.
Dus voor mij heeft het niet zoveel zin om iets vergelijkbaars aan te schaffen, aangezien dat er toch al dubbel is. Ik overweeg daarom, om voor in het bos een grotere machine aan te schaffen. Ik merk namelijk wel dat het vellen van de bomen en het zaagwerk onderaan de stam wel wat vergt van die kleinere machines. En dat het wel lastig is om die bomen steeds van twee zijden te moeten inzagen, omdat het blad niet lang genoeg is om dit in 1x te doen. Dus een grotere machine ter aanvulling op de kleintjes, voor het gemak eigenlijk. Hoe kijk jij daar tegenaan? Of zeg je: Niet doen, gewoon lekker met die kleine topmachines blijven werken en het geld aan andere dingen besteden?
Ik zit nog te dubben tussen twee lijnen van Stihl. De MS-261 zit in dezelfde lijn als die MS-201, de profi bosbouwlijn. Maar kost in NL compleet toch tegen de €1K (in NL, je moet niet gaan opzoeken wat die dingen in de US kosten, voor het prijsverschil kan je er naartoe vliegen en er eentje daar halen). De MS-271 zit in de "landbouw"lijn, er net onder gepositioneerd. Is iets zwaarder, iets minder vermogen en niet gebouwd voor continue dagelijkse inzet. Maar kost compleet wel 400 euro minder. Ik ben in dubio: Ik heb de rare kronkel: Het is voor de hobby, dan wil ik geen gezeik met materiaal (dus de profimachine). Aan de andere kant: Hoe profi heb je het nodig? Zou zo'n MS-271 al niet profi genoeg zijn?
Consumentenspul en tweedehands voel ik niet zoveel voor. M'n vader heeft in het verleden genoeg geëxpirimenteerd met alternatieve machines (goedkopies van €150 en tweedehandsjes) en laat ik het zo stellen: Dat was de reden waarom hij uiteindelijk twee zagen van €750 per stuk nieuw heeft gekocht. Hij was het geklooi en gezeur met weigerachtige machines meer dan beu
eerlijkheidshalve wil ik even benadrukken dat ik een bosbouwACHTERGROND heb en dus geen bosbouwer ben. Maar ik heb wel een bosbouwopleiding en aardig wat zaagervaring dus ik kan wel even met je nadenken natuurlijk.
ik riep daarstraks al even heel hard "zaagbroek" toen we het even over klusveiligheid hadden.
Het veiligheidsaspect vind ik in jouw vraagstuk een enorm belangrijk aspect. Zeker als je "hobbymatig" je haardhout bij elkaar zaagt.
Als ik in jouw veiligheidsschoenen (
Bosbouwwerkzaamheden zijn zwaar en gevaarlijk, ik ga liever met de juiste zaag te werk gaan dan aan het einde van de dag nog te moeten klooien met een tekortschietende zaag en met (teveel) kunst- en vliegwerk om nog een te dikke boom te vellen.
Over Stihl vs Husqvarna even het volgende, ik heb met alle merken op de markt zo'n beetje al wel gezaagd. Stihl en Husqvarna maken allebei kwalitatief hele goede zagen die niet of nauwelijks voor elkaar onderdoen. Beide merken hebben (net als de Festool, Makita etc in dit topic) een hele grote schare aan trouwe fans.
Bij mij heeft Husqvarna de voorkeur. Gemiddeld genomen ervaar ik de oranje knetterbijlen robuuster en meer hufterproof dan de iets gelikter uitziende Stihl's. De Stihl's daarentegen hebben bij mij toch een streepje voor op het gebied van comfort. Op de een of andere manier trillen die anders of minder en is het geheel gewoon wat ergonomischer door het van oudsher wat ronder design.
En toch vind ik de Husqy's overall handiger in gebruik, het is maar net hoe je jezelf positioneert tegen de boom aan en soms even met je knie de zaag aandrukt, dat gaat allemaal net even wat prettiger bij de Husqy dan de Stihl's. Ik werdt ook niet echt vrienden met de veltanden van de Stihl's.
Dat is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur en moet je ervaren. Ik kijk daar soms vreemd van op. Toen ik mijn bijlen uitzocht kwijlde ik weg bij dure Grandforsen etc. maar ik ging naar huis met een mooie set voordelige Fiskars omdat die veel fijner vasthielden voor mij.
Ondanks mijn oranje voorkeur heb ik hier voor thuis een elektrische Stihl gekocht, ik zit hier in een woonwijk en omdat ik slechts heel sporadisch dat ding nodig heb, heb ik de stekkervariant gekozen en niet voor een kleine Husqy-brandstofversie vanwege het onderhoudsgemak.
@bbbrumbrum geeft ook al een heel goed advies in mijn ogen na even kort de zagen bekeken te hebben.
De Stihl 271 vind ik er als allroundmachine er net een beetje tussen inhangen, oneerbiedig gezegd is dat een typische boerderijzaag. Daar mag maximaal een 40cm blad op.
De 201's zijn eigenlijk geen velzagen, dat is echt een takkenzaag (let op, geen takkezaag
Trillingen slopen je handen (bloedvaten kapot: resulterend in slechte doorbloeding met als gevolg chronisch koude, pijnlijke en deels dood aanvoelende handen)
De 261 is daarom de juiste keuze, neem hem wel met het 45 cm blad, een groter zwaard is helaas niet mogelijk.
Die 550 in het oranje kamp is een hele goede zaag. Wordt geleverd met een 38 cm blad maar ik zou daar een zeker een 45 cm blad opzetten of zelfs een een van 50 cm maar dat is afhankelijk van jullie houtopstand.
De 545 is ook nog zeker een goede zaag, net even onder het segment van de profi 550 maar een 50cm zwaar is mogelijk. Budgettechnisch bestaat er ook nog de 543, lever je iets in maar wel nog in de proflijn, maar een maximaal zwaard van 45cm.
Misschien is het een idee om 1 van de Stihl's in te ruilen of te verkopen? Je kunt natuurlijk maar met 1 zaag tegelijk zagen en 3 zagen is dan wel wat veel
Mocht je klein werk doen en je pa is al bezig dan zou ik liever met een grote zaag te werk gaan dan grof velwerk met een te kleine zaag.
Je zou ook nog even naar het prijsgunstiger Dolmar kijken. Die zitten een beetje tussen de consumentenzagen en de pro-zagen in. Dolmar is in de bosbouwwereld een beetje, onterecht, ondergewaardeerd. Beetje het zelfde effect op het terras waar de Harley-rijder en de Intruder-rijder als eensgezinde chroomboys voorzichtig de conversatie met elkaar aangaan en toch plots een eensgezind front vormen zodra er tussen hun motoren iemand zijn Honda Nighthawk (a.k.a Nichthok) parkeert
Semiprof, zwaar:
https://www.dolmar.nl/mac...2-takt-kettingzaag-45-cm/
Semiprof, middelzwaar
https://www.dolmar.nl/mac...ck-45-kettingzaag-499-cc/
Kort en bondig:
ik zou zeker een grote(re) machine erbij nemen.
Mijn persoonlijke keus zou daarbij de Husqy 550 zijn met 45 of zelfs 50cm zwaard zijn, afhankelijk van de houtopstand. De Stihl 261 is een net zo goede keus maar ik heb meer met geheel knaloranje

Hik je tegen het budget aan, ruil een 201 van je pa in of kijk dan in het Dolmar-kamp.
Hoop dat je er wat aan hebt
ik, als semi-professioneel forumposterHkuit schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:45:
[...]
[totally off-topic]
Ff kort: waar zie je die voor 180?bbbrumbrum schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:09:
Neem ook Shindaiwa eens mee in je kettingzagen vergelijk. Naar mijn mening een in NL underrated merk. M'n pa zaagt al jaren met twee Shindaiwa's naar volle tevredenheid. Heb zelf een wat oudere Jonsered kettingzaag, maar ook die laat menig nieuw zaagje achter zich.
there's no tweak without the tweaker
Dat kan ik, vanuit mijn professionele achtergrond, niet genoeg benadrukken: bosbouw is gevaarlijk! Het gaat regelmatig bijna mis en soms gaat het heel erg mis:Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:23:
ik riep daarstraks al even heel hard "zaagbroek" toen we het even over klusveiligheid hadden.
Het veiligheidsaspect vind ik in jouw vraagstuk een enorm belangrijk aspect. Zeker als je "hobbymatig" je haardhout bij elkaar zaagt.
Als ik in jouw veiligheidsschoenen () zou staan dan kocht ik er een grotere machine voor bij.
Bosbouwwerkzaamheden zijn zwaar en gevaarlijk, ...
http://www.rtvoost.nl/nie...eluk-met-omzagen-van-boom
Pas dus op, zorg voor goed materiaal en check alles dubbel.
Hkuit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:11:
Pas dus op, zorg voor goed materiaal en check alles dubbel.
Iemand zoekt een zeer goedkope duurzame accuschroefboormachine. Ik kocht vroeger ook vaak gereedschap van chroomvanadiumstaal van topcraft (lidl/aldi spul) en dat werkt ook nog steeds prima. Ik zie tot zover 3 opties in de aanbiedingen:
- €50,-- Trotec (bol.com) 16V / ??? Ah
- €60,-- PARKSIDE® Accu-klopboormachine 20V 20V / 20 Ah
- €40,-- PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 16V / 2 Ah
Vragen:
- Is 20V ipv 16V + een klopboorfunctie een meerprijs waard bij de lidlshop accuklopboormachine?
- Ikzelf neig naar de lidlshop accuklopboormachine of de gewone accuschroefboormachine (maar die accuklopfunctie+meer kracht heeft denk ik wel meerwaarde). Maar misschien hebben jullie betere alternatieven of een andere voorkeur, ik ben benieuwd.
Thanks!
Vragen:
- Is 20V ipv 16V + een klopboorfunctie een meerprijs waard bij de lidlshop accuklopboormachine?
- Ikzelf neig naar de lidlshop accuklopboormachine of de gewone accuschroefboormachine (maar die accuklopfunctie+meer kracht heeft denk ik wel meerwaarde). Maar misschien hebben jullie betere alternatieven of een andere voorkeur, ik ben benieuwd.
Thanks!
[ Voor 9% gewijzigd door govie op 29-03-2018 11:26 ]
Bv hier: https://www.powertoolsuk....gsearch/result/?q=duc353z
Geen idee of ze ergens anders nog (goedkoper of dichterbij) te vinden zijn. Was de eerste die ik zag voor zo’n beetje de aangegeven prijs.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
hoi,govie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:22:
Iemand zoekt een zeer goedkope duurzame accuschroefboormachine. Ik kocht vroeger ook vaak gereedschap van chroomvanadiumstaal van topcraft (lidl/aldi spul) en dat werkt ook nog steeds prima. Ik zie tot zover 3 opties in de aanbiedingen:
Vragen:
Thanks!
goedkoop en duurzaam gaan niet vaak samen op helaas.
schroef vs. klop....dat zul je echt zelf moeten bezien of de klopfunctie gebruikt gaat worden.
Verder is het kiezen van lowbudget machine vaak een keuze met als vangnet de garantie, als ik het goed heb kun je je kapotte Parkside na 2 jaar op de toonbank smijten bij de Lidl en krijg je een nieuwe of je geld terug.
Over de Parkside heb ik een tijdje terug nog even gezegd dat ik bij en bedrijfsbezoek aan een grote trailerfabrikant van melkwagens ook parksides in de hal op de gereedschapkarren zag staan.
Ik vroeg ernaar bij de werkplaatschef en die zei dat zijn monteurs zelf er een keer mee waren gekomen en ze hebben een zwikje van die dingen gekocht en ze voldoen prima naar zijn zeggen.
Had ik niet verwacht want bij de bedrijven waar ik kom (metaal, truckwerkplaatsen, trailerfabrikanten etc) is het voornamelijk hitachi wat er ligt aan accutollen etc.
edit: moet het persé dan ook 20V zijn? als je uitkan met 14.4 volt dan vind je een enrome berg aan accutollen die kwalitatief wat beter zijn en niet veel meer hoeven te kosten
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 29-03-2018 11:52 ]
Ik heb de lidl geemailed over de garantietermijn op parkside meuk, dat zal ik in deze post even toevoegen wanneer ik antwoord heb. Ik denk dat het sowieso parkside wordt, het is voor iemand anders maar zelf zou ik die 20V klopboormachine op accu pakken, puur al om de 20V ipv 16V (toch iets meer oempf, niet?) naast de extra's opties die erop en erbij zitten en de accu heeft een indicator ook. Het is wel 20 euro natuurlijk, daar heb je een punt dus kun je dan een extra accu erbij pakken (ook meerwaarde).Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:34:
[...]
hoi,
goedkoop en duurzaam gaan niet vaak samen op helaas.
schroef vs. klop....dat zul je echt zelf moeten bezien of de klopfunctie gebruikt gaat worden.
Verder is het kiezen van lowbudget machine vaak een keuze met als vangnet de garantie, als ik het goed heb kun je je kapotte Parkside na 2 jaar op de toonbank smijten bij de Lidl en krijg je een nieuwe of je geld terug.
Over de Parkside heb ik een tijdje terug nog even gezegd dat ik bij en bedrijfsbezoek aan een grote trailerfabrikant van melkwagens ook parksides in de hal op de gereedschapkarren zag staan.
Ik vroeg ernaar bij de werkplaatschef en die zei dat zijn monteurs zelf er een keer mee waren gekomen en ze hebben een zwikje van die dingen gekocht en ze voldoen prima naar zijn zeggen.
Had ik niet verwacht want bij de bedrijven waar ik kom (metaal, truckwerkplaatsen, trailerfabrikanten etc) is het voornamelijk hitachi wat er ligt aan accutollen etc.
edit: moet het persé dan ook 20V zijn? als je uitkan met 14.4 volt dan vind je een enrome berg aan accutollen die kwalitatief wat beter zijn en niet veel meer hoeven te kosten
[ Voor 3% gewijzigd door govie op 29-03-2018 12:41 ]
Pag 45 staat 3 jaar garantie vermeldgovie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:38:
[...]
Ik heb de lidl geemailed over de garantietermijn op parkside meuk, dat zal ik in deze post even toevoegen wanneer ik antwoord heb. Ik denk dat het sowieso parkside wordt, het is voor iemand anders maar zelf zou ik die 20V klopboormachine op accu pakken, puur al om de 20V ipv 16V (toch iets meer oempf, niet?) naast de extra's opties die erop en erbij zitten en de accu heeft een indicator ook. Het is wel 20 euro natuurlijk, daar heb je een punt dus kun je dan een extra accu erbij pakken (ook meerwaarde).
http://www.lidl-service.com/static/358586318/279501_NL.pdf
Gezien alle (recente) verhalen over speling op de as bij klopboor accumachines, zou ik nooit een klopboor accumachine kopen, al was hij goedkoper dan de zelfde machine zonder klop functie, zeker niet als het om een budget apparaat gaat.govie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:38:
[...]
Ik heb de lidl geemailed over de garantietermijn op parkside meuk, dat zal ik in deze post even toevoegen wanneer ik antwoord heb. Ik denk dat het sowieso parkside wordt, het is voor iemand anders maar zelf zou ik die 20V klopboormachine op accu pakken, puur al om de 20V ipv 16V (toch iets meer oempf, niet?) naast de extra's opties die erop en erbij zitten en de accu heeft een indicator ook. Het is wel 20 euro natuurlijk, daar heb je een punt dus kun je dan een extra accu erbij pakken (ook meerwaarde).
Wat betreft oempf, hoeft dat geen verschil te maken. Mijn 14.4V (en sommige 10.8V) (Makita) accutollen zijn krachtiger dan alle 18V budget machines die ik tot nu heb gezien. Specificaties over koppel en toerentallen zeggen veel meer over kracht dan voltage.
Verwijderd
Het ligt een beetje aan je eisenpakket. Als je net als ikzelf je niet kan veroorloven om zowel een accuschroefboormachine EN een boorhamer/klopboor in huis te halen, is een accu-klopboormachine wel een optie.Nivado schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Gezien alle (recente) verhalen over speling op de as bij klopboor accumachines, zou ik nooit een klopboor accumachine kopen, al was hij goedkoper dan de zelfde machine zonder klop functie, zeker niet als het om een budget apparaat gaat.
Wat betreft oempf, hoeft dat geen verschil te maken. Mijn 14.4V (en sommige 10.8V) (Makita) accutollen zijn krachtiger dan alle 18V budget machines die ik tot nu heb gezien. Specificaties over koppel en toerentallen zeggen veel meer over kracht dan voltage.
Ik heb niks te klagen over mijn Makita DHP 482. Werkt prima, met nauwelijks speling.
Juist bij mensen die op hun budget moeten letten vind ik een combinatie machine juist een goed idee. Je moet er alleen niet van verwachten dat deze net zo goed is als een profi-machine die maar 1 ding doet.
Voorbeeld: een multitool kan een oplossing bieden, maar een echte schuurmachine en zaagmachine gaan toch beter zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 13:39 ]
Accuschroefboormachine: 1300rpm / 25Nm / 16V á €40,-- (accu's eventueel niet na te bestellen, krijg ik nog bericht over)Nivado schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Gezien alle (recente) verhalen over speling op de as bij klopboor accumachines, zou ik nooit een klopboor accumachine kopen, al was hij goedkoper dan de zelfde machine zonder klop functie, zeker niet als het om een budget apparaat gaat.
Accuklopboormachine: 1600rpm / 40Nm / 20V á €60,-- (accu's na te bestellen á €20,--)
60% meer koppel en accu's zijn sowieso na te bestellen. En nu?
[ Voor 11% gewijzigd door govie op 29-03-2018 13:43 ]
Daarom vroeg ik ook waarom je per se 20v wilt. Met zulke prijzen koop je gewoon iets dat ergens gaat inleverengovie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:39:
[...]
Accuschroefboormachine: 1300rpm / 25Nm / 16V á €40,-- (accu's eventueel niet na te bestellen, krijg ik nog bericht over)
Accuklopboormachine: 1600rpm / 40Nm / 20V á €60,-- (accu's na te bestellen á €20,--)
60% meer koppel en accu's zijn sowieso na te bestellen. En nu?
Mijn 14.4 panasonic doet 45 Nm
Panasonic maakt accugereedschap voornamelijk van 200 tot 450 euro ofzo, bij een 4x tot 8x zo hoge prijs gaat de vergelijking een beetje krom denk ik. Als ik kijk bij coolblue website voor schroefboormachines, dan zijn alle machines met een hoger koppel minimaal 100 euro excl een accu als je pech hebt en vaak komen die ver boven de 200 euro.Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:07:
[...]
Daarom vroeg ik ook waarom je per se 20v wilt. Met zulke prijzen koop je gewoon iets dat ergens gaat inleveren
Mijn 14.4 panasonic doet 45 Nm
Ik heb zelf positieve ervaringen met parkside/einhell/topcraft gereedschap (gewoon degelijk duits budgetspul). Dat duitse spul dat werkt altijd prima naar verwachting, nog geen tegenvallers gehad en de garantietermijn is erg lang. Dit geeft vaak een indicatie van hoeveel vertrouwen de fabrikant in zijn eigen meuk heeft. Daarom verwacht ik dat parkside weer gewoon levert wat het beloofd qua 20V apparaat en kwaliteit want 3 jaar garantietermijn is echt een luxe. Ik ben het wel met je argumentatie eens hoor, maar een panasonic is niet in de prijsrange.
Ik krijg nog antwoord van de lidlshop over of dat accu's van de 16V accuschroefboormachine van 40 euro naleverbaar zijn, ik verwacht van niet (2 accu's is handig). Ik heb ook nog 2 budgetaanbiedingen gevonden van powerplus die aantrekkelijk zouden kunnen zijn:
€75,-- Powerplus Accuboormachine (14,4 V) + schroevendraaier (3,6 V) + 1 accu & accesoires
€55,-- Powerplus POWX0061LI met 3 accu's
Zo hebben we 4 budgetkeuzes, wss wordt het parkside. Bedankt allemaal.
bedankt mensen! Het is de Parkside 20V accuklopboor/schroefmachine met 3 jaar garantie geworden. 3 jaar garantie, eerdere positieve ervaringen met degelijk duits budgetmeuk, een koppel van 40Nm en nabestelbare accu's gaven de doorslag.
Je snapt hem niet, ik bedoel hiermee dat je je niet blind moet staren op 20v want de budget machines halen niet eens de cijfers van 14.4 volt systemen.govie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:36:
[...]
Panasonic maakt accugereedschap voornamelijk van 200 tot 450 euro ofzo, bij een 4x tot 8x zo hoge prijs gaat de vergelijking een beetje krom denk ik. Als ik kijk bij coolblue website voor schroefboormachines, dan zijn alle machines met een hoger koppel minimaal 100 euro excl een accu als je pech hebt en vaak komen die ver boven de 200 euro.
Ik heb zelf positieve ervaringen met parkside/einhell/topcraft gereedschap (gewoon degelijk duits budgetspul). Dat duitse spul dat werkt altijd prima naar verwachting, nog geen tegenvallers gehad en de garantietermijn is erg lang. Dit geeft vaak een indicatie van hoeveel vertrouwen de fabrikant in zijn eigen meuk heeft. Daarom verwacht ik dat parkside weer gewoon levert wat het beloofd qua 20V apparaat en kwaliteit want 3 jaar garantietermijn is echt een luxe. Ik ben het wel met je argumentatie eens hoor, maar een panasonic is niet in de prijsrange.
Ik krijg nog antwoord van de lidlshop over of dat accu's van de 16V accuschroefboormachine van 40 euro naleverbaar zijn, ik verwacht van niet (2 accu's is handig). Ik heb ook nog 2 budgetaanbiedingen gevonden van powerplus die aantrekkelijk zouden kunnen zijn:
€75,-- Powerplus Accuboormachine (14,4 V) + schroevendraaier (3,6 V) + 1 accu & accesoires
€55,-- Powerplus POWX0061LI met 3 accu's
Zo hebben we 4 budgetkeuzes, wss wordt het parkside. Bedankt allemaal.
Dat weet ik, thanks.Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:33:
[...]
Je snapt hem niet, ik bedoel hiermee dat je je niet blind moet staren op 20v want de budget machines halen niet eens de cijfers van 14.4 volt systemen.
govie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:32:
bedankt mensen! Het is de Parkside 20V accuklopboor/schroefmachine met 3 jaar garantie geworden. 3 jaar garantie, eerdere positieve ervaringen met degelijk duits budgetmeuk, een koppel van 40Nm en nabestelbare accu's gaven de doorslag.
Laat ff weten wat je ervan vind, zijn we wel benieuwd naar hier
Ik schrijf er misschien wel een review over, gewoon omdat het kan en sowieso is al dat parkside meuk een valueaward contender denk ik.Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:58:
[...]
![]()
oa bij amazon: idealo
heeft iemand ervaring met de Parkside accu cirkelzaag? Zit te twijfelen om hem aan te schaffen.
Volgens mij moet je dan even goed kijken of er een accu bij zit bij die 20V serie. Ik vind zelf het ook mooie set:Norinco schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:10:
heeft iemand ervaring met de Parkside accu cirkelzaag? Zit te twijfelen om hem aan te schaffen.
59,-- Accu-klopboormachine + accu
49,-- Accu-decoupeerzaag +accu
35,-- Accu-handcirkelzaag exclusief accu
07,-- Accu-USB-adapter
---- +
150,--
Een bouwlamp voor op de accu ipv een usb adapter was logischer geweest, maargoed. En ik mis een multitool op basis van de 20V accu's, maar die zal nog wel komen denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door govie op 29-03-2018 21:25 ]
Wat is 'valueaward contender'? Veel voor weinig?govie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:57:
[...]
Ik schrijf er misschien wel een review over, gewoon omdat het kan en sowieso is al dat parkside meuk een valueaward contender denk ik.
Sowieso heb ik wat aversie tegen Lidl-spul. Dat je voor een incidentele klus Parkside koopt, oke. Maar om vaak te gebruiken? Of vergis ik me en is het redelijke kwaliteit?
(ik snap dat het geen topkwaliteit voor die prijs kan zijn, maar er is een verschil tussen bagger en niet onaardig voor die prijs)
==
hoi
Het lijkt wel een medewerker van Lidl. Haha.Eusebius schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:20:
[...]
Wat is 'valueaward contender'? Veel voor weinig?
Sowieso heb ik wat aversie tegen Lidl-spul. Dat je voor een incidentele klus Parkside koopt, oke. Maar om vaak te gebruiken? Of vergis ik me en is het redelijke kwaliteit?
(ik snap dat het geen topkwaliteit voor die prijs kan zijn, maar er is een verschil tussen bagger en niet onaardig voor die prijs)
Zonder geintjes. Voor een incidentele klusser is het gewoon prima spul. Hij kan ook opgescheept zitten met een overpriced black+decker of worx.
... ze hebben nu zelfs een lintzaag 
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Lintzaag/p100233781
Foto met handschoenen aan nog wel ..
Foto met handschoenen aan nog wel ..

==
hoi
Ik kan iig vast zeggen dat lang niet alles van Parkside een "value award contender" is. Een lage prijs is mooi, maar als er zodanig in kwaliteit gesneden wordt dat er geen zinnig stuk gereedschap meer overblijft (zoals bij hul oscillerende multitool) is de "value" nog steeds ruk.
Wat bijvoorbeeld een "value award" waard zou zijn zijn de goedkope Hitachi slijptollen. Goedkoper dan Einhell, Ferm of andere C-merken, maar degelijkere machines. Wel wat minder vermogen (6-700w ipv 1000+), maar fatsoenlijke lagers en tandwielen, en een snoer dat niet desintegreert als je een dagje in de zon werkt.
De Parkside slijptollen in die prijsklasse hielden het nog geen 3 dagen vol in de botenloods. Meer vermogen dan een even dure Hitachi, maar de lagers en tandwielen lagen er vrij snel uit.
Wat bijvoorbeeld een "value award" waard zou zijn zijn de goedkope Hitachi slijptollen. Goedkoper dan Einhell, Ferm of andere C-merken, maar degelijkere machines. Wel wat minder vermogen (6-700w ipv 1000+), maar fatsoenlijke lagers en tandwielen, en een snoer dat niet desintegreert als je een dagje in de zon werkt.
De Parkside slijptollen in die prijsklasse hielden het nog geen 3 dagen vol in de botenloods. Meer vermogen dan een even dure Hitachi, maar de lagers en tandwielen lagen er vrij snel uit.
[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 29-03-2018 23:33 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik had die geselecteerd juist omdat die in de middenklasse van Stihl zit. Iets zwaarder, iets minder vermogen. Maar wellicht wel een prima machine voor 2 weken per jaar zagen.Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:23:
De Stihl 271 vind ik er als allroundmachine er net een beetje tussen inhangen, oneerbiedig gezegd is dat een typische boerderijzaag. Daar mag maximaal een 40cm blad op.
Daarvoor zijn ze ook gekocht. Meeste werk zit toch in de kruin van de boom. En we hebben ook vaak appelbomen, dan sta je de hele dag op 2m hoogte de takken weg te zagen. Dan is zo'n 201 een monsterfijne machine.De 201's zijn eigenlijk geen velzagen, dat is echt een takkenzaag (let op, geen takkezaag) en niet bedoeld om zware bomen mee te vellen.
Nadeel aan die machine is de prijs. Voor dat geld koop je ook een 271, met een 30cc klein machientje en complete set accessoires en reservespullen.De 261 is daarom de juiste keuze, neem hem wel met het 45 cm blad, een groter zwaard is helaas niet mogelijk.
We werken al 15jaar met Stihl, ik denk dat ik er ook maar voor ga.Die 550 in het oranje kamp is een hele goede zaag. Wordt geleverd met een 38 cm blad maar ik zou daar een zeker een 45 cm blad opzetten of zelfs een een van 50 cm maar dat is afhankelijk van jullie houtopstand.
De 545 is ook nog zeker een goede zaag, net even onder het segment van de profi 550 maar een 50cm zwaar is mogelijk. Budgettechnisch bestaat er ook nog de 543, lever je iets in maar wel nog in de proflijn, maar een maximaal zwaard van 45cm.
Niks tegen Husqvarna, is net zo goed. Maar Stihl ben ik nu eenmaal gewend
Ik heb nog de tijd. Wordt waarschijnlijk pas komend zaagseizoen, dus tot die tijd kan ik nog een beetje snuffelen.
Misschien ga ik wel domweg voor de 261, want in 1x klaar. Maar misschien toch eerst maar ff kat uit de boom kijken met een 271.
Het wordt in iig wel een 50cc machine, dat lijkt me wel een fijne allrounder voor mijn gebruik
Grappig. Peter Millard, een van mijn favoriete vloggers, heeft daar een heel stuk over gedaan. Hij vergelijkt diverse goedkope/betaalbare bandsaws, en deze komt er niet eens zo slecht uit.Eusebius schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 23:14:
... ze hebben nu zelfs een lintzaag
Foto met handschoenen aan nog wel ..![]()
[afbeelding]
YouTube: £80 Bandsaw vs £200 bandsaw
YouTube: Cheap bandsaws (again)
Iemand bekend met de werkjassen van Fristads?
Kwam deze tegen voor weinig geld en heb deze nog niet
Maar weet iemand toevallig of ze groot of klein vallen?
Kwam deze tegen voor weinig geld en heb deze nog niet

Revive the guild!
Dan moet je maar een nieuwe favoriete vlogger zoekenMartijn02 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:30:
[...]
Grappig. Peter Millard, een van mijn favoriete vloggers, heeft daar een heel stuk over gedaan. Hij vergelijkt diverse goedkope/betaalbare bandsaws, en deze komt er niet eens zo slecht uit.
YouTube: £80 Bandsaw vs £200 bandsaw
YouTube: Cheap bandsaws (again)
Nee, serieus: kende het kanaal nog niet. Gelijk toegevoegd. Zit nu filmpje te kijken. De Aldi-lintzaag lijkt verdacht veel op die van Lidl. Zelfs de schroeven zitten op dezelfde plaats. Alleen de kleuren zijn anders, maar dat is niet verwonderlijk. Zulke bedrijven laten gewoon een bestand aanbod rebranden met hun eigen stickers en kleuren.
- edit is de Lidl niet gewoon een Scheppach hbs20?
==
hoi
"Favoriete" is misschien niet helemaal de juiste benaming. Maar het is een fijne gast om naar te kijken/luisteren. Hij heeft een soort van rustgevende stem. Hij is begin 2017 begonnen met vloggen omdat zijn neefje hem had uitgedaagd dat hij nooit meer volgers op youtube zou kunnen krijgen dan zn neefje. Hij heeft ook een serie Festool vs cheap tool gedaan. Is ook erg leuk om te zien.Eusebius schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:25:
[...]
Dan moet je maar een nieuwe favoriete vlogger zoeken![]()
Nee, serieus: kende het kanaal nog niet. Gelijk toegevoegd. Zit nu filmpje te kijken. De Aldi-lintzaag lijkt verdacht veel op die van Lidl. Zelfs de schroeven zitten op dezelfde plaats. Alleen de kleuren zijn anders, maar dat is niet verwonderlijk. Zulke bedrijven laten gewoon een bestand aanbod rebranden met hun eigen stickers en kleuren.
En die aldi/lidl/parkside dingen zijn inderdaad voor 99% hetzelfde.
Wie kan me helpen/iets aanbevelen:
Ik heb 'n huis gekocht en binnenkort start t klussen. Nu kan ik wel gereedschap van m'n vader lenen, maar echt handig en toekomstgericht is het niet.
Kan iemand me misschien een ( relatie goedkoop, maar compleet) gereedschapskoffer/set incl inhoud aanbevelen waar ik voorlopig mee vooruit kan?
Ik heb 'n huis gekocht en binnenkort start t klussen. Nu kan ik wel gereedschap van m'n vader lenen, maar echt handig en toekomstgericht is het niet.
Kan iemand me misschien een ( relatie goedkoop, maar compleet) gereedschapskoffer/set incl inhoud aanbevelen waar ik voorlopig mee vooruit kan?
Elektrisch of handgereedschap?
Ik zou zeggen houd de aanbiedingen van gereedschapssites in de gaten. Daar komen best vaak mooie setjes voorbij.
Ik zou zeggen houd de aanbiedingen van gereedschapssites in de gaten. Daar komen best vaak mooie setjes voorbij.
Stadia was beter....
Serieus, goed gereedschap is het halve werk. Als je veel gaat klussen, koop voor je veelgebruikte spullen dan goed spul.Exterminator schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:14:
Nieuw huis? Je zult vast veel te boren hebben. Goede boor en boortjes kosten nogal wat. Je zou Marktplaats in de gaten kunnen houden. Soms komen daar (semi)professionele apparaten voorbij voor een goede prijs.
==
hoi
Het grote nadeel van budget acu machientje is hoe breekbaar en fragiel alles aanvoelt. Als zo een machine van je ladder valt is het waarschijnlijk stuk, neem een degelijk merk en je kan verder doen.
Mijn DeWalt acuboor is al meerdere malen van 1.5m hoog gevallen. Niets aan.
Bosch blauw van bij mij op het werk kunnen gerust heel de dag in de regen staan, ze hebben zelfs al een paar keer in de vijver gelegen. Maar gewoon blijven werken.
Edit: wat imo nog een nadeel is bij budget machines is de oplader, 9 keer van de 10 zijn die heel erg traag
Bosch blauw van bij mij op het werk kunnen gerust heel de dag in de regen staan, ze hebben zelfs al een paar keer in de vijver gelegen. Maar gewoon blijven werken.
Edit: wat imo nog een nadeel is bij budget machines is de oplader, 9 keer van de 10 zijn die heel erg traag

[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 30-03-2018 12:22 ]
De Nederbelg !
Ja klopt. En dan zijn de batterijen nog eens snel leeg! De grotere merken gebruiken accucellen van Panasonic.Jellabie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:17:
Het grote nadeel van budget acu machientje is hoe breekbaar en fragiel alles aanvoelt. Als zo een machine van je ladder valt is het waarschijnlijk stuk, neem een degelijk merk en je kan verder doen.
Of Samsung, of lg, of Sony...Brutalsranan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:22:
[...]
Ja klopt. En dan zijn de batterijen nog eens snel leeg! De grotere merken gebruiken accucellen van Panasonic.
Budget merken nemen de goedkoopste Chinese aanbieder.
[ Voor 9% gewijzigd door Jellabie op 30-03-2018 15:23 ]
De Nederbelg !
Je kunt beter kopen wat je nodig hebt (en dan gelijk goed spul) dan een set met 1001 dingen waarvan je de helft niet gebruikt en de kwaliteit pisbakkenstaal is.Eusebius schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:33:
[...]
Als je veel gaat klussen, koop voor je veelgebruikte spullen dan goed spul.
[...]
Wat hierboven al is gezegd. M.b.t. electrisch handgereedschap kan ik iedere huizenbezitter aanbevelen om een _goede_ accuschroefmachine te kopen. Dat je bij ander gereedschap de keuze maakt om voor een budget/b-merk oplossing te gaan heb ik op zich wel begrip voor, maar een goede accuschroefmachine is eigenlijk een must have voor iedereen die geen twee linkerhanden heeft.Exterminator schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:14:
Als het gaat om gewoon handgereedschap (schroevendraaiers, tangen, dat soort spul) dan is marktplaats zeker een uitkomst; daar kom je vaak mooie a-merk spullen tegen voor weinig geld. (Tangen van knipex, steeksleutels van gedore/facom). Als je toch nieuw wil kopen en het budgettechnisch een beetje betaalbaar wil houden zou ik eens kijken naar producten van stanley (je weet wel van dat mes). Hebben veel gereedschap voor een schappelijke prijs waar de honky-tonky niet vanaf straalt...
[ Voor 54% gewijzigd door Harrie_ op 30-03-2018 16:51 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Misschien zit hier een mooie aanbieding tussen? http://www.ibood.com/diy-.../3269/makita-gereedschap/Harrie_ schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:12:
[...]
Wat hierboven al is gezegd. M.b.t. electrisch handgereedschap kan ik iedere huizenbezitter aanbevelen om een _goede_ accuschroefmachine te kopen. Dat je bij ander gereedschap de keuze maakt om voor een budget/b-merk oplossing te gaan heb ik op zich wel begrip voor, maar een goede accuschroefmachine is eigenlijk een must have voor iedereen die geen twee linkerhanden heeft.
Als het gaat om gewoon handgereedschap (schroevendraaiers, tangen, dat soort spul) dan is marktplaats zeker een uitkomst; daar kom je vaak mooie a-merk spullen tegen voor weinig geld. (Tangen van knipex, steeksleutels van gedore/facom). Als je toch nieuw wil kopen en het budgettechnisch een beetje betaalbaar wil houden zou ik eens kijken naar producten van stanley (je weet wel van dat mes). Hebben veel gereedschap voor een schappelijke prijs waar de honky-tonky niet vanaf straalt...
Jadatzegik ;-) Beter investeren in goed spul.ThinkPadd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:33:
[...]
Je kunt beter kopen wat je nodig hebt (en dan gelijk goed spul) dan een set met 1001 dingen waarvan je de helft niet gebruikt en de kwaliteit pisbakkenstaal is.
==
hoi
Urine is toch best corrosief? Die pisbakken moeten dus wel wat kunnen hebbenThinkPadd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:33:
[...]
Je kunt beter kopen wat je nodig hebt (en dan gelijk goed spul) dan een set met 1001 dingen waarvan je de helft niet gebruikt en de kwaliteit pisbakkenstaal is.
Wat dragen jullie eigenlijk tijdens het klussen?
Ik heb een blauwe broek van fristads met van die klepzakken, (volgens mij elektra) en daar kan ik mijn duimstok prima in kwijt, (langs een pijp) in de kleppen schroefjes/bitjes, maar ik merk gewoon dat ik veel te weinig mee neem naar de plek waar ik klus, Ik zoek nog een plek voor mijn beitels, vulpotlood, winkelhaak, houten klopper/hamer.
Hoe doen jullie timmermannen/houtbewerkers dat?
Ik heb een blauwe broek van fristads met van die klepzakken, (volgens mij elektra) en daar kan ik mijn duimstok prima in kwijt, (langs een pijp) in de kleppen schroefjes/bitjes, maar ik merk gewoon dat ik veel te weinig mee neem naar de plek waar ik klus, Ik zoek nog een plek voor mijn beitels, vulpotlood, winkelhaak, houten klopper/hamer.
Revive the guild!
"Groot" gereedschap in een broek meenemen wordt lastig, maar is het niet een idee om een kistje als dit erbij te nemen.Jelte,89 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:28:
https://www.toolstation.n...1UrAIDEAQYAiABEgJwWfD_BwE
Kun je steeds je nodige gereedschap in doen, en meenemen naar je werkplek en jr hoeft het niet steeds op de grond/zand of wat dan ook te leggen. En eind van de dag leg je het weer op plekje waar je het altijd opslaat.
Tevens draag ik al ik klus. Een overal van het werk of gewoon een spijkerbroek.
[ Voor 3% gewijzigd door M4uSzi op 31-03-2018 09:12 ]
PSN - M4uSzi // -
In de werkbroek van werk kan ik m'n duimstok, potlood, stanleymes, kleine schroevendraaier (om te wrikken) en een nijptang kwijt. Groter spul zoals beitels, accutol, hamer en doosjes schroeven gaan in een emmer.Jelte,89 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:28:
Ik draag gewoon een oude spijkerbroek tijdens het klussen. Behalve als ik met mijn motorzaag bezig ben, dan draag ik een zaagbroek (tip: Kox.eu).
Een broek van cratex. Ik dacht er niet lang mee te doen (gezien de prijs) maar inmiddels doe ik er al een paar jaar mee. Misschien dat de broek ook sterker is geworden door alle verf en kit die ik er op heb gesmeerd. Vandaag gaat hij weer gebruikt worden bij het maken van een fundering.
Always look on the bright side of life.
Kistje kopen?M4uSzi schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 08:08:
[...]
"Groot" gereedschap in een broek meenemen wordt lastig, maar is het niet een idee om een kistje als dit erbij te nemen.
https://www.toolstation.n...1UrAIDEAQYAiABEgJwWfD_BwE
Kun je steeds je nodige gereedschap in doen, en meenemen naar je werkplek en jr hoeft het niet steeds op de grond/zand of wat dan ook te leggen. En eind van de dag leg je het weer op plekje waar je het altijd opslaat.
Tevens draag ik al ik klus. Een overal van het werk of gewoon een spijkerbroek.
Kistje maken!

Was project met zoonlief van 5. Succes-nummer :-) Makkelijk te maken met wat resthout.
==
hoi
Maar van RVS 316 wil je geen gereedschappen maken, kan je nog beter S235 pakken, dat is nog harder met z'n 0,3% carbon contentFramoes schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:08:
[...]
Urine is toch best corrosief? Die pisbakken moeten dus wel wat kunnen hebben
@Clifdon noemde ze al, maar de bekende zwarte Cratex werkbroeken. Normaal ik geloof 11-12 euro per broek, maar twee jaar terug heb ik een stapel voor 6 euro per stuk meegenomen toen het in de aanbieding was.Jelte,89 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:28:
Genoeg zakken, vrij degelijk, en spotgoedkoop.
Is er trouwens een verschil tussen Cratex werkbroek en een werkbroek van Lidl? Zo te zien is het beiden een combinatie van katoen+polyester en allebei zijn ze spotgoedkoop.
Snickers kent maattabellen met instructies, geldt vast ook voor Fristads.Jelte,89 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:18:
Iemand bekend met de werkjassen van Fristads?
...
(deze oogt als een fijne 'long' versie overigens)
Grote kans dat er nauwelijks verschil in zit in praktische zin. Hoewel het waarschijnlijk niet exact hetzelfde spul is; geen van de huismerken (elektrisch) gereedschap van Cranenbroek zijn exact hetzelfde als wat de Lidl op de markt brengt, dus het zou me verbazen als dat voor de kleding wel zo blijkt te zijn.silmaril8 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:16:
Is er trouwens een verschil tussen Cratex werkbroek en een werkbroek van Lidl? Zo te zien is het beiden een combinatie van katoen+polyester en allebei zijn ze spotgoedkoop.
Verder, ik heb nu ook voor de grotere draaibank wat tailstock-spul binnen

En voor het vergelijk, naast de tailcenter die de kleine draagbare unit gaat krijgen:

Mocht die Chinese livecenter echt niet bruikbaar zijn heb ik iig een MT2 opname nu, waardoor er altijd beter spul in te prakken is. Dat kleine grut is leuk voor een draagbaar hobbydingetje misschien, maar geen centers (of andere gereedschappen) kunnen wisselen in de tailstock is toch wel jammer, nog los van hoe veel minder stijf het spul is.
[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 31-03-2018 12:39 ]
Om even terug te komen op mijn kettingzaak zoektocht 
Vandaag bij een
husqvarna/Stihl dealer in de buurt geweest en een half uurtje gebabbeld met de verkoper.
De volgende machines besproken en bekeken (voor zover voorradig):
550XP:

560XP:

MS271:

MS261:

MS362:

Eerste conclusie (Was al door ik meen @Fraggert aangedragen): Husqvarna is NL echt overpriced in vergelijking met DLD
Deze winkel geeft standaard 10% korting, dus de 550XP komt dan op €842 euro. In DLD kost dezelfde machine €649/ Dat is 30% meer in NL!!!
Vergelijkbaar verhaal geldt voor de 560XP.
De MS362 heb ik bij het verhaal getrokken, omdat daar nu een korting op zit, waardoor'ie effectief maar 8 tientjes duurder is dan de 261. En de MS271 hebben we ook uitgebreid besproken. Die koop je nu voor 500 euro netto. En verkoper geeft aan dat voor mijn gebruik die ook prima zou voldoen. En voor het prijsverschil kan ik alle noodzakelijke accessoires (extra ketting, slijpsetje enzo) en een electrische kettingzaag voor thuis erbij kopen. Dat is nogal een verschil.
Dus even op een rijtje:
550XP: €842 (€649 in DLD)
560XP: €1025 (€899 in DLD)
MS271: €530
MS261: €805
MS362: €881
Ik vind het eigenlijk wel prettig om zo'n machine lokaal te kopen, maar het prijsbeeld is toch wel verrekte irritant. Die 550XP is gewoon de tegenhanger van de MS261 en kost bij deze dealer ruwweg evenveel. Maar voor 150 euro minder haal ik hem uit DLD. De 560XP valt af, vanwege de aanbieding op de MS362.
De 550XP/MS261 zijn voor mijn gebruik hardstikke goed geschikt. En dan zou ik moeten overwegen of lokaal kopen me €150-200 euro waard is. Zelfde verhaal geldt voor de MS271: Rationeel gezien de beste keuze, voor die twee weken per jaar dat ik zaag. Maar als ik ff naar DLD rijd, haal ik voor €110 meer de 550XP, wat echt wel een betere machine is.
Dus dit zo overdenkend zou de beste keuze zijn om de 550XP uit DLD te halen, beste machine voor het geld. Maar ik vind het ook wel prettig om lokaal te kopen.
Als geld geen rol zou spelen, werd het misschien wel de MS362: Meer dan genoeg power en een profi machine. Misschien net aan de zware kant, maar voor het geplande gebruik niet echt een probleem. En eigenlijk net zo zwaar als de "semi-pro" MS271, die ik ook sterk overweeg.
Ik hoef gelukkig nog niet te beslissen en da's maar goed ook. Want hier kom ik zo snel niet uit
Doe ik 880 euro voor de beste machine?
Doe ik 530 euro voor de machine die eigenlijk gewoon voldoet?
Of via internet 649 euro voor de machine die wel heel ideaal aansluit en de meerprijs van 110 euro echt dubbel en dwars waard is?
Vandaag bij een
husqvarna/Stihl dealer in de buurt geweest en een half uurtje gebabbeld met de verkoper.
550XP:

560XP:

MS271:

MS261:

MS362:

Eerste conclusie (Was al door ik meen @Fraggert aangedragen): Husqvarna is NL echt overpriced in vergelijking met DLD

Deze winkel geeft standaard 10% korting, dus de 550XP komt dan op €842 euro. In DLD kost dezelfde machine €649/ Dat is 30% meer in NL!!!
De MS362 heb ik bij het verhaal getrokken, omdat daar nu een korting op zit, waardoor'ie effectief maar 8 tientjes duurder is dan de 261. En de MS271 hebben we ook uitgebreid besproken. Die koop je nu voor 500 euro netto. En verkoper geeft aan dat voor mijn gebruik die ook prima zou voldoen. En voor het prijsverschil kan ik alle noodzakelijke accessoires (extra ketting, slijpsetje enzo) en een electrische kettingzaag voor thuis erbij kopen. Dat is nogal een verschil.
Dus even op een rijtje:
Ik vind het eigenlijk wel prettig om zo'n machine lokaal te kopen, maar het prijsbeeld is toch wel verrekte irritant. Die 550XP is gewoon de tegenhanger van de MS261 en kost bij deze dealer ruwweg evenveel. Maar voor 150 euro minder haal ik hem uit DLD. De 560XP valt af, vanwege de aanbieding op de MS362.
De 550XP/MS261 zijn voor mijn gebruik hardstikke goed geschikt. En dan zou ik moeten overwegen of lokaal kopen me €150-200 euro waard is. Zelfde verhaal geldt voor de MS271: Rationeel gezien de beste keuze, voor die twee weken per jaar dat ik zaag. Maar als ik ff naar DLD rijd, haal ik voor €110 meer de 550XP, wat echt wel een betere machine is.
Dus dit zo overdenkend zou de beste keuze zijn om de 550XP uit DLD te halen, beste machine voor het geld. Maar ik vind het ook wel prettig om lokaal te kopen.
Als geld geen rol zou spelen, werd het misschien wel de MS362: Meer dan genoeg power en een profi machine. Misschien net aan de zware kant, maar voor het geplande gebruik niet echt een probleem. En eigenlijk net zo zwaar als de "semi-pro" MS271, die ik ook sterk overweeg.
Ik hoef gelukkig nog niet te beslissen en da's maar goed ook. Want hier kom ik zo snel niet uit
Of via internet 649 euro voor de machine die wel heel ideaal aansluit en de meerprijs van 110 euro echt dubbel en dwars waard is?
Gewoon in DE gaan halen. Als je voor het verschil op en neer kunt rijden kun je dat voor garantie ook. En als ie buiten de garantie is breng je hem naar een lokale reparateur die het voor je fixt.
Je kunt je dealer vragen of ie wil zakken met zijn prijs, kijken hoe ver ie wil gaan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al vraag ik me af of ie dat prijsverschil waar kan maken.
Je kunt je dealer vragen of ie wil zakken met zijn prijs, kijken hoe ver ie wil gaan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al vraag ik me af of ie dat prijsverschil waar kan maken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mijn laatste projectje is bijna af:

Ondertussen is het geverfd. Zodra de verf droog is kan de fence er op....

[ Voor 24% gewijzigd door L.N. op 31-03-2018 20:46 ]
Betaalt van mijn geld, L.? ;-)L.N. schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:45:
Mijn laatste projectje is bijna af:
[afbeelding]
Ziet er mooi uit! Heb je al een idee wat je op de rails gaat zetten? Het is een dubbele zo te zien.
==
hoi
Kudo's voor je uitzoekwerkRaymond schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:21:
Om even terug te komen op mijn kettingzaak zoektocht
Vandaag bij een
550XP:
[afbeelding]
560XP:
[afbeelding]
MS271:
[afbeelding]
MS261:
[afbeelding]
MS362:
[afbeelding]
Dus even op een rijtje:
Heb je de zwaardlengtes in je prijsvergelijk meegenomen? Dat je niet straks je uberzaag besteld en er zit een 38cm bladje op
Ik zou eerst even beslissen of je in NL of DLD wilt kopen.
Zelf zou ik de 550 in dld halen of gaan voor de 271 in NL denk ik zo.
Is allemaal met het standaard zwaard. De MS362 heeft een 40cm zwaard. De rest allemaal een 37/38cm zwaard. Bij Stihl kan je voor 5-10 euro extra een slag groter (40cm ipv 37/38 of 45cm ipv 40cm zwaard) kopen. Bij de husqvarna ga je van 38CM naar 45CM en dat kost 50 euro meer.Fraggert schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:29:
[...]
Kudo's voor je uitzoekwerk![]()
Heb je de zwaardlengtes in je prijsvergelijk meegenomen? Dat je niet straks je uberzaag besteld en er zit een 38cm bladje op![]()
Ik zou eerst even beslissen of je in NL of DLD wilt kopen.
Zelf zou ik de 550 in dld halen of gaan voor de 271 in NL denk ik zo.
Ik denk er nog ff over na. Die prijzen gaan de komende tijd toch niks geks doen (stihl actie loopt tot eind mei, waarna de najaaractie in juli gaat komen volgens de verkoper.)
En ik moet eerst eens even nadenken wat ik eraan uit wil geven en wat voor klasse zaag ik nou echt zou willen hebben. Die MS271 is namelijk ook gewoon een goede zaag. Helemaal niks mis mee. Maar ik ken mezelf, als ik die ga kopen dan ga ik vast na een jaartje denken: had ik maar . . .
Magoed, wat had het dan moeten zijn? Een 50CC zaag, of een 60CC? 60CC is namelijk best wel een flinke machine. En het idee was om 2 slagen groter dan die MS201 te kopen, om wat makkelijker bomen te kunnen vellen. En liefst de hele dag ermee te kunnen werken. Dan is zo'n 60CC machine wel een beest. aar de profi MS362 is net zo zwaar als de semi-prof MS271, dus dat zou niet uit mogen maken.
Pff, draai rondjes hier
Als ik er nu veel ervaring mee had gehad, dan was de keuze een eitje geweest. Nu voel ik wat mensen voelen als ze hun eerste goede accuboormachine of schuurmachine gaan kopen
Kan je niet een keer zo'n zaag ergens huren en er een dagje mee "spelen"?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Hij heeft me een demomachine aangeboden om een dagje mee te nemen. Ze hebben natuurlijk niet van elk model een demo. Maar dan kan ik iig wel even voelen wat een 50CC machine doet. Misschien ben ik dan wel in 1x klaar en vind ik het meer dan primaIllusion schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:53:
Kan je niet een keer zo'n zaag ergens huren en er een dagje mee "spelen"?
Nee, niet van jouw geld. De onderdelen had ik al een tijdje liggen. Er komt een uitschuifbare Inca Flip Stop Fence op:Eusebius schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:26:
[...]
Betaalt van mijn geld, L.? ;-)
Ziet er mooi uit! Heb je al een idee wat je op de rails gaat zetten? Het is een dubbele zo te zien.

Morgen of maandag zal ik foto’s posten van het geheel. UPDATE
Mijn tafel voor mijn kolomboor is ook af. Het heeft een witgeschilderde MDF structuur met daar omheen een randje van eik. Het is een sandwich van 2 x 12 mm MDF met ertussen een 2 mm dikke multiplex, zodat de T-tracks verzonken zijn. Er zitten 2 dubbele Inca T-tracks in.
Eerst ruw de maat bepalen en bepalen waar de T-track en de insert moeten komen:

Weer een stukje verder. De T-tracks zitten er in. Met mijn bovenfrees heb ik een gat erin gemaakt dat precies even groot is als de schijf die ik met mijn grootste gatenzaag kan maken. Hierdoor kan ik snel en gemakkelijk een nieuwe schijf maken.

Laagje verf en een laagje olie:

In de dubbel T-tracks zitten maataanduidingen, zodat ik gemakkelijk de afstand van de boor tot de rand kan bepalen. Er zit ook zo’n maataanduiding boven in de Flip Stop Fence.

En af:

In de T-tracks past ook een klem. De Flip Stop Fence is uitschuifbaar, waardoor deze breder inzetbaar is.

Nog een detail: de boor komt niet precies in het midden. Zo kan ik de MDF schijf draaien en vaker gebruiken, voordat ik deze moet vervangen.

[ Voor 66% gewijzigd door L.N. op 01-04-2018 19:45 ]
Was maar een grapje hoor .. En het is IncRa, niet Inca :-DL.N. schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:16:
[...]
Nee, niet van jouw geld. De onderdelen had ik al een tijdje liggen. Er komt een uitschuifbare Inca Flip Stop Fence op:
==
hoi
Wow echt super gaaf. Helemaal mijn straatje ook met de incra track. Is dit ook een oude kolomboor die je opgeknapt hebt?L.N. schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:16:
Heel verhaal.
Nee, het is wel een oudje (Huvema HU 13 Profi). Maar deze was nog in zo’n goede staat dat opknappen niet echt nodig was.....miekol schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:02:
[...]
Wow echt super gaaf. Helemaal mijn straatje ook met de incra track. Is dit ook een oude kolomboor die je opgeknapt hebt?
Incra en Inca. Het loopt allemaal door elkaar bij mij. Ik ben bezig met een Inca zaagtafel en Incra onderdelen op deze kolomboor. Verwarrend!Eusebius schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:05:
[...]
Was maar een grapje hoor .. En het is IncRa, niet Inca :-D
[ Voor 30% gewijzigd door L.N. op 02-04-2018 08:02 ]
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Ik heb een redelijk oude Makita decoupeerzaag, een 4300BV. Nu is het wieltje wat het zaagje geleid helemaal ingesleten waardoor er steeds minder recht gezaagd wordt... Ik wil het wieltje graag vervangen.
Via enig speurwerk ben ik achter het onderdeelnummer: 322376-8.
Maar hier op zoeken levert nog geen groot succes op: buitenlandse sites (veel verzendkosten) of schimmige aanbieders.
Daarom hier even een domme vraag: waar koop je tegenwoordig zulke vervangingsonderdelen voor een schappelijke prijs?
Ik heb een redelijk oude Makita decoupeerzaag, een 4300BV. Nu is het wieltje wat het zaagje geleid helemaal ingesleten waardoor er steeds minder recht gezaagd wordt... Ik wil het wieltje graag vervangen.
Maar hier op zoeken levert nog geen groot succes op: buitenlandse sites (veel verzendkosten) of schimmige aanbieders.
Daarom hier even een domme vraag: waar koop je tegenwoordig zulke vervangingsonderdelen voor een schappelijke prijs?
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/4300bvsimonr schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:49:
goedkoper dan een nieuwe decoupeerzaag.
-
Net binnengekomen, eerste indrukken:Fraggert schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:58:
[...]
![]()
Apparaat ligt lekker in de hand, is licht van gewicht en het heeft een soort softgrip wat voelt als de handvaten van een fiets, dat materiaal voelt prettig. De accu zit nu in de oplaaiert en zal vanavond het boekje eens doorlezen hoe alles werkt.
Kettingzaagsaga, het vervolg 
271 valt af: Dan ga ik altijd dat knagende gevoel houden dat ik "gesetteld" heb voor iets waarvoor een beter alternatief te krijgen is. Als ik die 2 jaar heb, dan ben ik de prijs vergeten en dan wil ik gewoon "de juiste" machine hebben.
Afgelopen weekend dacht ik nog even "het wordt de 362". Met als redenering: de 261/550XP zijn allround machines: Stuk zwaarder dan de 201's van mijn vader, maar minder krachtig dan een 362. Als ik maar 1 machine zou kopen, werd het er zeker zo eentje. Maar als aanvulling op een kleine machine, voegt het misschien wel erg weinig toe. Dus gewoon een flinke stap groter gaan en daarmee de zware klussen klaren.
Maar toen ging ik youtube filmpjes kijken en ook meer ervaringen op i-net lezen en begon ik toch wat te twijfelen. Dan loop je wel steeds met een zware machine te zeulen en heb je 900 euro uitgegeven voor een machine waar je max 20% van het werk mee doet. Da's ook wel erg overtrokken.
Gisteravond nog eens met mn vader overlegd, welk soort bomen we nu eigenlijk het meeste zagen en dat blijken toch met name stammen (op borsthoogte) van max 25-30CM te zijn. Dus zoveel voegt een 362 met een 45CM blad dan ook niet toe.
En dat deed bij mij toch wel een beetje de knop omzetten. Ik heb op idealo.de een prijsalert ingesteld voor een 261 en 550XP (vooral die laatste heeft nogal eens een prijsdip naar onder de €550 in de afgelopen 6mnd). Als één van die voor een mooie aanbieding voorbij komt, dan pik ik er daar eentje van op. Dat zijn op zich ook geen vreemde prijzen, de gangbare prijs in de UK is onder de €600 voor een 550XP!
Daar kan de lokale kettingzaagboer niet in mee gaan, maar daar koop ik daar dan wel een mooie electrische zaag, voor bij huis, plus alle accessoires. Dan bouw ik daar ook wel een goede relatie voor het onderhoud mee op
Ben ik voor de prijs van een 362 helemaal compleet voorzien.
271 valt af: Dan ga ik altijd dat knagende gevoel houden dat ik "gesetteld" heb voor iets waarvoor een beter alternatief te krijgen is. Als ik die 2 jaar heb, dan ben ik de prijs vergeten en dan wil ik gewoon "de juiste" machine hebben.
Afgelopen weekend dacht ik nog even "het wordt de 362". Met als redenering: de 261/550XP zijn allround machines: Stuk zwaarder dan de 201's van mijn vader, maar minder krachtig dan een 362. Als ik maar 1 machine zou kopen, werd het er zeker zo eentje. Maar als aanvulling op een kleine machine, voegt het misschien wel erg weinig toe. Dus gewoon een flinke stap groter gaan en daarmee de zware klussen klaren.
Maar toen ging ik youtube filmpjes kijken en ook meer ervaringen op i-net lezen en begon ik toch wat te twijfelen. Dan loop je wel steeds met een zware machine te zeulen en heb je 900 euro uitgegeven voor een machine waar je max 20% van het werk mee doet. Da's ook wel erg overtrokken.
Gisteravond nog eens met mn vader overlegd, welk soort bomen we nu eigenlijk het meeste zagen en dat blijken toch met name stammen (op borsthoogte) van max 25-30CM te zijn. Dus zoveel voegt een 362 met een 45CM blad dan ook niet toe.
En dat deed bij mij toch wel een beetje de knop omzetten. Ik heb op idealo.de een prijsalert ingesteld voor een 261 en 550XP (vooral die laatste heeft nogal eens een prijsdip naar onder de €550 in de afgelopen 6mnd). Als één van die voor een mooie aanbieding voorbij komt, dan pik ik er daar eentje van op. Dat zijn op zich ook geen vreemde prijzen, de gangbare prijs in de UK is onder de €600 voor een 550XP!
Daar kan de lokale kettingzaagboer niet in mee gaan, maar daar koop ik daar dan wel een mooie electrische zaag, voor bij huis, plus alle accessoires. Dan bouw ik daar ook wel een goede relatie voor het onderhoud mee op
Ik wou nog even reageren op je zoektocht maar met deze post sla je eigenlijk de spijker al op de kop. 60cc machines, daar hoef je echt niet naar toe hoor. Ik weet hoe aantrekkelijk het is om mooi spul of het allerbeste te willen hebben. Daar is op zich niks mis mee maar het is soms moeilijk voor jezelf te bepalen waar je moet stoppen.Raymond schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:16:
Kettingzaagsaga, het vervolg
Daar kan de lokale kettingzaagboer niet in mee gaan, maar daar koop ik daar dan wel een mooie electrische zaag, voor bij huis, plus alle accessoires. Dan bouw ik daar ook wel een goede relatie voor het onderhoud mee opBen ik voor de prijs van een 362 helemaal compleet voorzien.
De 261 of 550 is de beste keuze voor je en echt voldoende.
Kijk ook even bij de 'spares'
Je kunt namelijk redelijk voordelig een extra blad + ketting krijgen en dan kun je dus elke maat blad kopen en heb je ook meteen een reserveblad + ketting.
Het zou jammer zijn als je €50 extra uitgeeft voor de machine met een langer blad dat je voor €75 los had kunnen krijgen met ketting.
Maar ik weet niet of de lengte je nog iets uitmaakt.
Lokale Leys / Holtgrefe / Polvo, daar haal ik mijn Makita onderdelen altijd.simonr schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:49:
Stadia was beter....
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/4300bvsimonr schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:49:
nummer 040 op de tekening
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/4300bv#ols
€3.27
Daar doen we het voor! Ik vind kruis sowieso een fijne zaak. Ben aardig een mierenneuker maar ze blijven professioneel en behulpzaam. Geen slecht woord over Kruis. Ik haal soms zelfs spul daar wat duurder is puur om de behandeling en de service. En het helpt ook dat ik veel machines kan repareren door hun onderdelendienst.Fraggert schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:14:
[...]
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/4300bv
nummer 040 op de tekening
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/4300bv#ols
€3.27
Nog even over nagedacht, maar ik ga waarschijnlijk voor de standaardlengte (37-40cm). Voldoet volgens mij wel voorlopig.TheGhostInc schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 01:37:
[...]
Maar ik weet niet of de lengte je nog iets uitmaakt.
Ik ben inmiddels bezig aan mijn tweede Dassy SeattleJelte,89 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:28:

Voordelen:
- Onverwoestbare stof zonder dat je erin stikt in de zomer
- Pasvorm is ruim genoeg dat je er gemakkelijk mee op je knieën ploft, en strak genoeg dat je nergens achter blijft haken
- Draaggemak (met twee elastische binnenbanden zit-ie altijd goed zonder riem)
- Gebruiksgemak: bv. stofvrije zak a.d. zijkant, en twee stofvrije broekzakken onder de 'flappen', ruim hang-oog voor hamer of lijmklemmen en voldoende zakken voor potlood/stift/schroevendraaier/duimstok/rolmaat
- Knie-vakken voor knie-pads zijn geweldig: het is mij nog niet gebeurd dat deze eruit floepten (itt mijn vader zijn Parkside broeken...)
Nadelen:
- Bij écht warm weer kan de broek te warm zijn... (broekspijpen oprollen kan natuurlijk altijd).
- De broek heeft geen afneembare zij-zakken. Dat zou uitkomst bieden om te combineren met een korte broek. (zij-zakken zijn los te koop)
Nee ik heb geen Dassy aandelen.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Half ontopic:
Zo, zonder hout heb ik niks aan een kettingzaag. Dus contact gelegd met het Geldersch Landschap (dat ging heel soepel) en net als mn vader ook met Staatsbosbeheer contact gezocht. Sinds februari vorig jaar doen die geen zaken meer met particulieren. Maar wel met verenigingen met leden die een ECC-2 certificaat hebben. Dus ik heb maar even de vraag gesteld waar zo'n vereniging aan moet voldoen. Dan richten we gewoon een clubje op
Zo, zonder hout heb ik niks aan een kettingzaag. Dus contact gelegd met het Geldersch Landschap (dat ging heel soepel) en net als mn vader ook met Staatsbosbeheer contact gezocht. Sinds februari vorig jaar doen die geen zaken meer met particulieren. Maar wel met verenigingen met leden die een ECC-2 certificaat hebben. Dus ik heb maar even de vraag gesteld waar zo'n vereniging aan moet voldoen. Dan richten we gewoon een clubje op
Gewoon bij de lokale gemeentelijke groenvoorziening aankloppen en onderhands een paar kuub kopen. Werkt prima 
Zo kocht mijn vader 2,5 kuub hout, en dat bleek na verwerking "slechts" 13 kuub te zijn. Ruim een week fulltime met z'n tweeen mee bezig geweest, kostte al twee dagen om die shizzle met een aanhanger thuis te krijgen
Zo kocht mijn vader 2,5 kuub hout, en dat bleek na verwerking "slechts" 13 kuub te zijn. Ruim een week fulltime met z'n tweeen mee bezig geweest, kostte al twee dagen om die shizzle met een aanhanger thuis te krijgen
En in welke regio gaat dat clubje eventueel ogericht wordenRaymond schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:12:
Half ontopic:
Dat kan bijna nergens meer helaas, meeste gemeentes besteden alles uit en kun je dus niet meer ff makkelijk een paar stammetjes regelen of een keer op vrijdagmiddag een hapje zwarte grond of straatzand in de tuin.The Eagle schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:04:
Gewoon bij de lokale gemeentelijke groenvoorziening aankloppen en onderhands een paar kuub kopen. Werkt prima
APKtje of zomer/winterbanden wisselen bij de werkplaats is ook al heel lang niet meer mogelijk.
* Fraggert zit dicht op het vuur en heeft eerder al wel een hoop weten te regelen zo, zelfs een compleet verspocht nissan micra interieur in de industrieele wasmachine van de brandweer

Mijn korte review van de 20V parkside accu-klopboormachine.
productreview: Parkside Accu-klopboormachine 20V review door govie
productreview: Parkside Accu-klopboormachine 20V review door govie
Noord-oost veluweFraggert schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:15:
[...]
En in welke regio gaat dat clubje eventueel ogericht worden
Nijkerk is in the house.....randje Veluwe toch
En even uit den ouden feauteau-doosch......

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 03-04-2018 17:34 ]
Valt nog mee dat we geen foto zien waarbij je de tak aan het wegzagen bent waart je zelf op zit
En bedankt heThe Eagle schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:40:
Valt nog mee dat we geen foto zien waarbij je de tak aan het wegzagen bent waart je zelf op zit
Dit topic is gesloten.