[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.226 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stukje rijden... valt een grote aanhanger ook onder dit topic? ;)

Heb zelf ook cursussen gevolgd omdat ik af en toe in gemeentebos voor onderhoud mtb route werk. Maar ECC2 is toch wel een serieuze investering, zowel qua tijd als kosten. Weet niet of het mogelijk is om alle trainingen te skippen en enkel de examens te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Lol en ik heb net de makita dhp482 gekocht. Een andere prijs catergorie. Maar mijn Bosch was doorgebrand.. hoop dat ik nu iets meer kwaliteit heb. Ookal gebruik ik hem niet elke dag.
Ik wist niet dat de Lidl zulks spul had.

[ Voor 3% gewijzigd door Tito129 op 03-04-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:03
bbbrumbrum schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:02:
[...]

Stukje rijden... valt een grote aanhanger ook onder dit topic? ;)

Heb zelf ook cursussen gevolgd omdat ik af en toe in gemeentebos voor onderhoud mtb route werk. Maar ECC2 is toch wel een serieuze investering, zowel qua tijd als kosten. Weet niet of het mogelijk is om alle trainingen te skippen en enkel de examens te doen?
Is inderdaad mogelijk. Het totale traject cursus en examen gaat richting de €1K. Is idd serieus geld. En dan moet je nog een clubje oprichten, kost ook 500 euro ongeveer.

Dus de vraag is maar, hoe interessant dat is. Dan gaat je businesscase qua hout stoken wel mank. Dan moet je het echt gaan doen, omdat je het leuk vindt om in het bos aan het werk te zijn en bomen te vellen. Dan mag een hobby geld kosten. Maar geldbesparing vanwege houtstook is dan geen reden meer :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:10

Aapje

Opel-beun
Jeeh upgrade in de garage \o/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VdRr44VugQmLPkKYw8IfnMZJ/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Tito129 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:11:
[...]
Lol en ik heb net de makita dhp482 gekocht.
Wees er maar blij om. ;)
Een andere prijs categorie. Maar mijn Bosch was doorgebrand.. hoop dat ik nu iets meer kwaliteit heb. Ook al gebruik ik hem niet elke dag.
Ik heb geen idee welke Bosch je had, maar deze mid-line Makita 482 heeft toch bijna het dubbele koppel van de genoemde Parkside.

Govie noemt bij deze Parkside een 'bruut' koppel van 40Nm, maar het heeft mij ongeveer een maand(!!) gekost om bij Lidl support het werkelijke koppel van een magere 35Nm los te peuteren.
In de specs is daar namelijk niets over terug te vinden en zo'n kruidenier zou het toch niet begrijpen, laat staan dat daar vragen over moeten worden beantwoord. :P

Dat verzoek ging allemaal zo traag en moeizaam dat je van geluk mag spreken als je met die klantenservice nooit een serieus contact hoeft aan te gaan.
Dan maar liever een echt merk met een kundige support. _/-\o_
Raymond schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:24:
[...]
Dus de vraag is maar, hoe interessant dat is. Dan gaat je businesscase qua hout stoken wel mank. Dan moet je het echt gaan doen, omdat je het leuk vindt om in het bos aan het werk te zijn en bomen te vellen. Dan mag een hobby geld kosten. Maar geldbesparing vanwege houtstook is dan geen reden meer :)
Zowel het zagen als het stoken is hartstikke leuk, maar nu cv-ketels zeer binnenkort worden uitgefaseerd, mag ik hopen dat de graflucht en mega vervuiling van open haarden in die transitieperiode net zo snel op de zwarte lijst wordt gezet.
Open haarden op die schaal kan echt niet meer. :N

Leuk voor jezelf, maar een plaag voor de omgeving.
In woonwijken steek je af en toe de moord als je er binnenrijdt en een slaapkamerraampje open kun je dan ook wel vergeten.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 04-04-2018 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voorboren is niet perse bedoeld om je machine te ontlasten hè...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Tito129 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:11:
[...]

Lol en ik heb net de makita dhp482 gekocht. Een andere prijs catergorie. Maar mijn Bosch was doorgebrand.. hoop dat ik nu iets meer kwaliteit heb. Ookal gebruik ik hem niet elke dag.
Makita is waarschijnlijk een stuk kwalitatiever hoor. :+ _/-\o_

Ik had de specs vergeleken onder de 80 euro, andere prijscategorie. Bij die parkside moet je vooral gaan vergelijken tussen die 20V en de 16V serie en 2 accuschroefboormachines van powercolor of zoiets, daar zit zeerzeker een verschil tussen hoeveel Nmeter die boortjes hebben. De vraag is altijd heb je net dat beetje meer koppel nodig, wij dachten van wel en tot nu toe om te schroeven zonder voorboren in tuinpalen, gaat het prima. Sowieso is gereedschap uit de duitse supermarkten vaak het beste qua prijs/kwaliteit verhouding voor jan modaal bij incidenteel gebruik. Ik hecht bijvoorbeeld meer waarde aan die accuindicator dan aan een extra 20Nm die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken maar lege accu's heb ik al zo vaak gehad. Zo heb ik ook sleutels van topcraft (aldimerk van vroeger), gewoon echt chroom/vanadiumstaal dus die overleven een nucliare ramp als het moet. Dus voor de volgende keer onthouden, eerst effe kijken bij de aldi en de lidlshop.nl, dan kan je naderhand altijd nog voor een echt werkgereedschapmerk kiezen.

[ Voor 29% gewijzigd door govie op 04-04-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:24:

yup, je zult dan al voor derden moeten gaan zagen en kloven en, waarschijnlijk, moeten gaan bezorgen. Dan is het een kwestie van bezien hoeveel je extra moet gaan doen om je omslagpunt te bereiken.
Nou zal het geen probleem zijn om de boel kwijt te raken denk ik zo, al helemaal niet als je voldoende scherp kunt prijzen. Maar met kleine hoeveelheden gaat het krom als je, naast je zaag, je uitrusting en diploma's, ook nog ff die dikke nieuwe tandem-asser terug moet gaan verdienen vrees ik.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
Iemand hier ervaring met een drill doctor.
zag eerst een borenslijper in krantje van de lidl of aldi maar dat kan niet veel zijn geloof ik dus ben nu aan kijken naar de drill doctor. Iemand hier deze in gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
Volgens mij is de algemene consensus dat die dingen niet werken, kleine boortjes pleur je weg en grotere boren slijp je met de hand op de slijpmachine. Ik heb namelijk ook zitten kijken naar zoon ding, leek me wel handig.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
govie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:06:
[...]

Makita is waarschijnlijk een stuk kwalitatiever hoor. :+ _/-\o_

Ik had de specs vergeleken onder de 80 euro, andere prijscategorie. Bij die parkside moet je vooral gaan vergelijken tussen die 20V en de 16V serie en 2 accuschroefboormachines van powercolor of zoiets, daar zit zeerzeker een verschil tussen hoeveel Nmeter die boortjes hebben. De vraag is altijd heb je net dat beetje meer koppel nodig, wij dachten van wel en tot nu toe om te schroeven zonder voorboren in tuinpalen, gaat het prima. Sowieso is gereedschap uit de duitse supermarkten vaak het beste qua prijs/kwaliteit verhouding voor jan modaal bij incidenteel gebruik. Ik hecht bijvoorbeeld meer waarde aan die accuindicator dan aan een extra 20Nm die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken maar lege accu's heb ik al zo vaak gehad. Zo heb ik ook sleutels van topcraft (aldimerk van vroeger), gewoon echt chroom/vanadiumstaal dus die overleven een nucliare ramp als het moet. Dus voor de volgende keer onthouden, eerst effe kijken bij de aldi en de lidlshop.nl, dan kan je naderhand altijd nog voor een echt werkgereedschapmerk kiezen.
Ik snap je enthousiasme, maar ben het er niet per se mee eens. Gereedschap uit de Duitse supermarkten is in mijn ervaring zeker niet "het beste qua prijs/kwaliteitsverhouding"; op zijn best zou ik zeggen "regelmatig zijn ze de goedkoopste waarvan het aanbod nog meer "gereedschap" is dan "speelgoed"".

Soms zijn ze wel de goedkoopste maar is het ook gewoon echt speelgoed. Dan kan de prijs nog zo laag zijn, daar heb je niks aan. Een multitool met een kleinere uitslag aan de kop dan een magic wand, dat is geen gereedschap maar gewoon een onhandig trillend stuk plastic en chinesium. Dan is ook 20 euro te duur.

Ik zou ze niet consistent boven of onder de Nederlandse bouwmarkthuismerken waarderen, en ook daar heb ik geen hoge pet van op. Wel zijn NL bouwmarkten daar bovenop steevast te duur tenzij er 25+% korting op elektrisch gereedschap zit ivm acties.

Overigens: wel goed om te horen dat je boormachine bevalt. Juist een apparaat waar de goedkopere merken vaak nat gaan, dus fijn voor je dat ze daar kennelijk wat moeite voor gedaan hebben :)

Betreft boortjes slijpen, @sjnelle, zie @Puch-Maxi z'n post. Tip: koop de kleinere diameters die je met regelmaat gebruikt tevoren even in kwantiteit in. Ik koop zelf de maten t/m 4mm per 10 bij Toolstation, en dan wel de HSS-R-boortjes van Heller. Die gaan in mijn ervaring wat langer mee dan de Labor boortjes die ze ook hebben.
Die laatste heeft mijn pa een flinke stapel liggen in 1-1,5-2mm, en gezien hij er vooral papier en karton mee boort werkt dat voor hem ook prima.

Note: die "5 euro voor een doosje" Chinese boortjes met een gele coating uit de bouwmarkt, die houden het zelfs in papier al merkbaar minder uit. Vraag me af of ze die dingen nou van deeg maken en gewoon slecht afbakken, of dat er iets anders gaande is. HSS met TiN coating is het in ieder geval niet, ondanks dat dat wel op het doosje staat.

[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 04-04-2018 11:00 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ga binnenkort verhuizen en wil daarom mijn Milwaukee lijn een beetje uitbreiden. Een tweede/derde accuboor naast mijn huidige Makita 343 is zeer welkom. Extra accu's is nooit weg, en een tweede lader wellicht ook niet, met tegen die tijd vier accu's...

Maar ik weet nog steeds niet helemaal waar ik nou goed aan doe. Zit naar de combosets te kijken:
https://www.kruis.nl/elec...e-accu-comboset-m12-bpp4a
Heeft wel maar 2AH accus, en dat valt me tot nu toe een beetje tegen. Heb denk ik liever 4AH erbij.

https://www.kruis.nl/elec...u-comboset-m12-pp2a-4-0ah
Lijkt me misschien de handigste aanschaf, twee goede apparaten en twee 4AH accu's.

https://www.kruis.nl/elec...e-accu-comboset-m12-bpp2c
NIet direct een reciprozaag nodig, maar wel leuk voor de heb

Of beter los spul halen?

Qua gebruik; ga er niet mee in beton boren natuurlijk, daar heb ik een apparaat met draad voor. Power van mijn Makita valt wat tegen. Fuel serie lijkt me sowieso een Pré, maar dan nog zie ik door de bomen het bos niet. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:18:
Ik ga binnenkort verhuizen en wil daarom mijn Milwaukee lijn een beetje uitbreiden. Een tweede/derde accuboor naast mijn huidige Makita 343 is zeer welkom. Extra accu's is nooit weg, en een tweede lader wellicht ook niet, met tegen die tijd vier accu's...
.
.
.
.
Wat zouden jullie doen?
In elk geval zou ik persoonlijk niet voor 3 accuboren gaan. Ik heb er twee zodat ik met veel houtwerk makkelijk kan voorboren en schroeven zonder continu hoef te wisselen.

In het zeldzame geval dat ik dan ook nog moet verzinken met een apart verzinkboortje dan wissel ik wel even. Of je kunt kijken naar zo'n verzinkadaptertje die je meteen op je boortje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fraggert schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:38:
[...]

In elk geval zou ik persoonlijk niet voor 3 accuboren gaan. Ik heb er twee zodat ik met veel houtwerk makkelijk kan voorboren en schroeven zonder continu hoef te wisselen.

In het zeldzame geval dat ik dan ook nog moet verzinken met een apart verzinkboortje dan wissel ik wel even. Of je kunt kijken naar zo'n verzinkadaptertje die je meteen op je boortje zet.
Ging me inderdaad enerzijds om het verzinken, maar anderzijds ook om het feit dat die Makita me niet zo heel erg bevalt...

Uitgaande van 1 boor, welke zou jij dan doen?
Of als we die Makita uit de overweging houden?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 24-05 21:05
Heren, ik ben een trotse bezitter van een Dewalt dw745, met sinds dit weekend een eigen gemaakte zero clearance inlay en smaller zaagblad :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SGH4ssF3Byu1GxizjDD8xYjl/medium.png

Nu dient het eerste grote project zich aan, een wandkast maken.. En het is logistiek gezien makkelijker om hele multiplex platen (244 x 122) te laten bezorgen.

Maar gaat het door de lengte zagen een beetje op mijn relatief kleine tafeltje? De schuur is niet zo groot dus het moet buiten gebeuren met de zaag op de grond, maar ik twijfel of ik er überhaupt wel goede rechte planken mee krijg..

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:18:
......
Of beter los spul halen?
Qua gebruik; ga er niet mee in beton boren natuurlijk, daar heb ik een apparaat met draad voor. Power van mijn Makita valt wat tegen. Fuel serie lijkt me sowieso een Pré, maar dan nog zie ik door de bomen het bos niet. Wat zouden jullie doen?
Twee of meer verschillende merken in de lucht houden met ieder een eigen voltage/voeding en ecosysteem is niet echt het handigste voor een portemonnee. ;)

Je noemt je huidige Makita 343 aan de zwakke kant en dat is deze machine natuurlijk ook met zijn 14.4V en 36Nm aan koppel.
Een 18V Makita 482 heeft met 62Nm al een bruikbaarder koppel en een prima gewicht.
Het is nog steeds geen super krachtpatser als de zware Makita 481 met een bruut koppel van 115Nm, maar soms moet je dat ook helemaal niet willen.

Ik zou in ieder geval inzetten op enkel 18V machines van een of ander A-merk en de rest eventueel verkopen.
Bij Makita kun je ongeveer iedere machine vinden die je ooit zou kunnen wensen en het grote voordeel van dit merk is dat je de bestaande 2x18V accu's kunt combineren in de aparte 2x18V machinelijn die op zich veel betaalbaarder is dan 36V machines van bijv. Bosch en die propriétaire 36V accus passen vervolgens uiteraard alleen op hun eigen 36V machines.
Het zou niet mijn ding zijn.

2x18V is erg handig voor zwaar zaagwerk, hamerboren en outdoor tools om maar iets te noemen.

Weet je nu al dat je nooit méér dan 18V aan power nodig zult hebben, dan kun je ook bij je uitstekende Milwaukee terecht, of Bosch blauw, DeWalt, Metabo, HItachi, keus te over en de prijs als leidraad nemen. :+

Met al je machines op 18V van hetzelfde merk ga je pas echt plezier hebben van extra accu's en laders.
In de snelligheid turf ik hier een accu of twintig van Makita 18V en drie dubbele snelladers.
Laat ik het er op houden "dat je er de dag mee door komt". _O-
In de praktijk wordt die hoeveelheid wel over meerdere locaties verdeeld, het is dus niet zo overdreven als het klinkt.

Een tweede/derde accuboor is snel verslavend kan ik je nu al zeggen en je bent meteen verlost van het klungelige bitjes/verzinkfrezen/boren wisselen.
Ga bijv. eens hardhouten plintjes met schroef en plug op een stenen muur vastzetten en je komt er heel snel achter dat het hebben van drie accumachines geen overbodige luxe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:18:
[...]

Twee of meer verschillende merken in de lucht houden met ieder een eigen voltage/voeding en ecosysteem is niet echt het handigste voor een portemonnee. ;)

Je noemt je huidige Makita 343 aan de zwakke kant en dat is deze machine natuurlijk ook met zijn 14.4V en 36Nm aan koppel.
Een 18V Makita 482 heeft met 62Nm al een bruikbaarder koppel en een prima gewicht.
Het is nog steeds geen super krachtpatser als de zware Makita 481 met een bruut koppel van 115Nm, maar soms moet je dat ook helemaal niet willen.

Ik zou in ieder geval inzetten op enkel 18V machines van een of ander A-merk en de rest eventueel verkopen.
Bij Makita kun je ongeveer iedere machine vinden die je ooit zou kunnen wensen en het grote voordeel van dit merk is dat je de bestaande 2x18V accu's kunt combineren in de aparte 2x18V machinelijn die op zich veel betaalbaarder is dan 36V machines van bijv. Bosch en die propriétaire 36V accus passen vervolgens uiteraard alleen op hun eigen 36V machines.
Het zou niet mijn ding zijn.

2x18V is erg handig voor zwaar zaagwerk, hamerboren en outdoor tools om maar iets te noemen.

Weet je nu al dat je nooit méér dan 18V aan power nodig zult hebben, dan kun je ook bij je uitstekende Milwaukee terecht, of Bosch blauw, DeWalt, Metabo, HItachi, keus te over en de prijs als leidraad nemen. :+

Met al je machines op 18V van hetzelfde merk ga je pas echt plezier hebben van extra accu's en laders.
In de snelligheid turf ik hier een accu of twintig van Makita 18V en drie dubbele snelladers.
Laat ik het er op houden "dat je er de dag mee door komt". _O-
In de praktijk wordt die hoeveelheid wel over meerdere locaties verdeeld, het is dus niet zo overdreven als het klinkt.

Een tweede/derde accuboor is snel verslavend kan ik je nu al zeggen en je bent meteen verlost van het klungelige bitjes/verzinkfrezen/boren wisselen.
Ga bijv. eens hardhouten plintjes met schroef en plug op een stenen muur vastzetten en je komt er heel snel achter dat het hebben van drie accumachines geen overbodige luxe is.
Haha, thanks voor het betoog.

Die Makita valt me dusdanig tegen dat ik daar even klaar mee ben voorlopig.
Heb verder ook geen accu-machines behalve de (M12) Multitool en Decoupeerzaag van Milwaukee.

Wil met Milwaukee verrder, voorlopig even op 12v, wellicht later aanvullen met 18v. Wil nu gewoon twee goede machines hebben op 12v. Aangevuld met de Makita als backup zolang die het nog doet :)

Met wat houtwerk vond ik onlangs een derde boor net handiger, inderdaad om te verzinken.
Maar zoals aangegeven, kwam ik er ook achter dat er combi-boortjes zijn die gelijk verzinken.

Zijn sowieso luxeproblemen dit natuurlijk, maar maak maar eens een keuze uit 11 verschillende M12 Fuel machines... :X

edit:

andere aanpak; van de 11 machines vallen er al wat af:
- CH; heb geen hamerboor nodig, en vraag me daarnaast af of dat zoden aan de dijk zet op 10v (wel benieuwd ineens :))
- CIW12/14/38: Zijn slagmoersleutels zo te zien

Dan blijft over:
- FPD: Sub compact 2 speed percussion drill, 44nm
- CPD: Compact 2 speed percussion drill, 44nm
- FDD: Sub Compact 2 speed drill driver, 44nm
- CDD: Compact 2 speed drill driver, 44nm
- FID: Sub compact Hex impact driver, 147nm
- CID: Compact Hex impact driver, 19/135nm
- CD: Sub Compact 2 speed driver: 37nm

Combo CD/CPD ofzo?

Edit: dan zitten in die combo sets weer de BDD, BPD en BID :X

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Dzine schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:13:
Heren, ik ben een trotse bezitter van een Dewalt dw745, met sinds dit weekend een eigen gemaakte zero clearance inlay en smaller zaagblad :)

[afbeelding]

Nu dient het eerste grote project zich aan, een wandkast maken.. En het is logistiek gezien makkelijker om hele multiplex platen (244 x 122) te laten bezorgen.

Maar gaat het door de lengte zagen een beetje op mijn relatief kleine tafeltje? De schuur is niet zo groot dus het moet buiten gebeuren met de zaag op de grond, maar ik twijfel of ik er überhaupt wel goede rechte planken mee krijg..
Geen invalzaag/cirkelzaag te beschikking. Dat je de plaat eerst iets kleiner zaagt en dan met de zaagtafel en verder op maat zaagt?

Mooie zaagtafel. Hehe hier ook in bezit. Maar ik zou niet zulke grote platen op de tafelzaag zagen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
M4uSzi schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:38:
[...]
Geen invalzaag/cirkelzaag te beschikking. Dat je de plaat eerst iets kleiner zaagt en dan met de zaagtafel en verder op maat zaagt?

Mooie zaagtafel. Hehe hier ook in bezit. Maar ik zou niet zulke grote platen op de tafelzaag zagen.
Of je koopt 122 * 61 platen?

Maar ik denk dat je naadloze kasten wil gaan maken met panelen van 122+. Heb voor het zelfde probleem gestaan. Aangezien ik mijn kast ging schilderen heb ik de naden gewoon weggewerkt en na het aflakken zie je er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Even offtopic: klopt het dat ik die apensticker veel in Utrecht zie? Op stoplichten e.d.
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:27:
[...]

Haha, thanks voor het betoog.

Heb verder ook geen accu-machines behalve de (M12) Multitool en Decoupeerzaag van Milwaukee.
Makita afzweren op basis van een bouwmarktmachine die al jaren bestaat (en volgens mij nooit wordt verbeterd) is zonde. Een Porsche Boxter is ook lelijk, maar dat betekent niet dat Porsche alleen maar troep maakt.

Je hebt gewoon een matige machine in je bezit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:10

Aapje

Opel-beun
Framoes schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:20:
[...]

Even offtopic: klopt het dat ik die apensticker veel in Utrecht zie? Op stoplichten e.d.
Geen idee, wat ik wel weet is dat 't stickers zijn die je op behang hoort te plakken. Dus een strook van die stickers zijn cheapo :P Heb ze eigenlijk puur omdat ik 'aapje' ben en m'n vrienden vonden dat't bij mij past :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
M4uSzi schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:38:
[...]
Ja ik heb een Scheppach dinges, niet ideaal maar het kan idd. Eerst een strook zagen van 244 zodat ik een liniaal heb over de lengte van de plaat. Goed plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Framoes schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:20:
[...]

[...]

Makita afzweren op basis van een bouwmarktmachine die al jaren bestaat (en volgens mij nooit wordt verbeterd) is zonde. Een Porsche Boxter is ook lelijk, maar dat betekent niet dat Porsche alleen maar troep maakt.

Je hebt gewoon een matige machine in je bezit ;)
Tsjah,het is nota bene een lxt model.

Ben over mijn bedraade hamerboor ook prima tevreden, die zou ik zo weer kopen, maar voor het accuspul wil ik nu gewoon naar Milwaukee toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:23:
[...]

Tsjah,het is nota bene een lxt model.

Ben over mijn bedraade hamerboor ook prima tevreden, die zou ik zo weer kopen, maar voor het accuspul wil ik nu gewoon naar Milwaukee toe...
Ja, maar wel een oud model dat nu een beetje budget/bouwmarkt is. Het is jammer dat Makita daar vaag in is.

Ben zelf overigens niet kapot van Milwaukee. Het is relatief duur, voelt naar mijn idee goedkoop aan (de M18 machines iig) en dat het bij TTI hoort is voor mij ook een minpunt. Het heeft de kwaliteit iig geen goed gedaan.

Amerikanen lopen er mee weg, maar dat is naar mijn idee een beetje Patriottisme. En hun slogan in de VS: nothing but heavy duty. Vinden ze mooi daar.

Maar uiteindelijk is het persoonlijk welk merk je kiest. De ervaring van de een is niet de ervaring van de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 29-05 07:28

[afbeelding]

Dat gaat je zonder grote werktafel waar de zaag in staat niet lukken. Heb dezelfde zaagtafel en de grote platen zaag ik eerst in kleinere stukken met de invalzaag. Zo'n grote plaat fatsoenlijk ondersteunen zodat hij niet gaat klemmen, draaien of van je tafel valt is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb de halve M18 Fuel lijn hier staan en herken wel wat je zegt. Als ik de NL prijzen zie dan snap ik dat ook wel. Zelf neem ik wel is wat mee uit de USA, prijzen zijn daar veel schappelijker en daarmee betere value for money,.

Voorbeeld: https://www.homedepot.com...l-Bag-2695-27CX/302740102

[ Voor 50% gewijzigd door Sethro op 04-04-2018 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:27:
[...]
Dat heb je al meerdere keren aangegeven, kun je daar iets specifieker over zijn??
Wil met Milwaukee verrder, voorlopig even op 12v, wellicht later aanvullen met 18v. Wil nu gewoon twee goede machines hebben op 12v.
Dan zit je alsnog met twee verschillende accuvoltages die onderling niet uitwisselbaar zijn. |:(

Je vroeg wat 'wij' in jouw geval zouden doen, maar deze situatie probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden en dat lukt tot nu toe best aardig.
Je blijft hier anders in de toekomst tegenaan lopen en dan kan het zijn dat je later alsnog wilt switchen en dat wordt lastiger naarmate je meer van deze 12V machines aankoopt.
Ik noem het zo expliciet, omdat de power van deze 12V machines niets beter is dan de 14.4V Makita die je nu al wilt afschrijven. :P

Zelfs de ultracompacte Metabo 10.8V machines presteren al bijna op dit niveau en dat voor een fractie van de prijs.
Ik gebruik ze voor er bij en omdat in dit geval de accuprijs bijna verwaarloosbaar was/is.
Geweldige machientjes, al heeft de bazin hier zich beide modellen subtiel toegeëigend. :X

Bosch blauw heeft een lookalike serie met vergelijkbare prijzen.
Met wat houtwerk vond ik onlangs een derde boor net handiger, inderdaad om te verzinken.
Maar zoals aangegeven, kwam ik er ook achter dat er combi-boortjes zijn die gelijk verzinken.
Die combi-boortjes vind ik maar gruweldingen die een lelijk resultaat geven, een goede verzinkfrees doet dat zoveel netter. :Y
Dan blijft over:
- FPD: Sub compact 2 speed percussion drill, 44nm
- CPD: Compact 2 speed percussion drill, 44nm
- FDD: Sub Compact 2 speed drill driver, 44nm
- CDD: Compact 2 speed drill driver, 44nm
- FID: Sub compact Hex impact driver, 147nm
- CID: Compact Hex impact driver, 19/135nm
- CD: Sub Compact 2 speed driver: 37nm
Qua power doet deze 12V lijn mij dus helemaal niets, het is zeker niet allround bedoeld, de glossy folder ten spijt.
De impact drivers lopen met hogere koppels uiteraard wel verder door, maar die trakteren je meteen op een takkeherrie die ik mijzelf maar zo lang mogelijk bespaar.
Voor een gewone boor/schroefmachine kom je idealiter uit op een modaal koppel van ~70Nm, daar is normaal gesproken 99% van je werk mee te doen.

Neem als idee eens in je overwegingen mee een goede en complete 18V machine aan te schaffen en koop er 'voor weinig' een losse body bij, je wordt er in de aanbiedingen zo ongeveer mee platgegooid.
Dan heb je in ieder geval twee machines voor weinig geld en je bent meteen toekomstbestendig. _/-\o_

Heb hier, mede vanwege de genoemde uitwisselbaarheid en het enorme repertoire, zelf een bescheiden arsenaal aan Makita accu machines staan dat meer dan uitstekend bevalt.
Maar ook in geel, blauw pro en groen zijn natuurlijk weergaloze machines te vinden.
I rest my case. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 02:51:
[...]

Dat heb je al meerdere keren aangegeven, kun je daar iets specifieker over zijn??
Jazeker. Bitjes laten los, accus zijn al een keer (onder garantie, dat wel) vervangen en de kracht van het ding valt me vanaf het begin al tegen.
[...]

Dan zit je alsnog met twee verschillende accuvoltages die onderling niet uitwisselbaar zijn. |:(

Je vroeg wat 'wij' in jouw geval zouden doen, maar deze situatie probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden en dat lukt tot nu toe best aardig.
Je blijft hier anders in de toekomst tegenaan lopen en dan kan het zijn dat je later alsnog wilt switchen en dat wordt lastiger naarmate je meer van deze 12V machines aankoopt.
Ik noem het zo expliciet, omdat de power van deze 12V machines niets beter is dan de 14.4V Makita die je nu al wilt afschrijven. :P

Zelfs de ultracompacte Metabo 10.8V machines presteren al bijna op dit niveau en dat voor een fractie van de prijs.
Ik gebruik ze voor er bij en omdat in dit geval de accuprijs bijna verwaarloosbaar was/is.
Geweldige machientjes, al heeft de bazin hier zich beide modellen subtiel toegeëigend. :X

Bosch blauw heeft een lookalike serie met vergelijkbare prijzen.

[...]

Die combi-boortjes vind ik maar gruweldingen die een lelijk resultaat geven, een goede verzinkfrees doet dat zoveel netter. :Y

[...]

Qua power doet deze 12V lijn mij dus helemaal niets, het is zeker niet allround bedoeld, de glossy folder ten spijt.
De impact drivers lopen met hogere koppels uiteraard wel verder door, maar die trakteren je meteen op een takkeherrie die ik mijzelf maar zo lang mogelijk bespaar.
Voor een gewone boor/schroefmachine kom je idealiter uit op een modaal koppel van ~70Nm, daar is normaal gesproken 99% van je werk mee te doen.

Neem als idee eens in je overwegingen mee een goede en complete 18V machine aan te schaffen en koop er 'voor weinig' een losse body bij, je wordt er in de aanbiedingen zo ongeveer mee platgegooid.
Dan heb je in ieder geval twee machines voor weinig geld en je bent meteen toekomstbestendig. _/-\o_

Heb hier, mede vanwege de genoemde uitwisselbaarheid en het enorme repertoire, zelf een bescheiden arsenaal aan Makita accu machines staan dat meer dan uitstekend bevalt.
Maar ook in geel, blauw pro en groen zijn natuurlijk weergaloze machines te vinden.
I rest my case. ;)
Twee lijnen ontkom ik uiteindelijk niet aan denk ik. De multitool was er alleen in M12 variant. En de decoupeerzaag bevalt me overigens ook meer dan prima. Ben dan wel zo dat ik dat het liefste van één merk wil hebben, maar das meer mijn OCD tik... Lastige is daarmee dat ik nu al twee rode machines heb.
Misschien toch maar overwegen om die nu de deur uit te doen voordat ik een heel arsenaal heb.
Zie dat de 18v machines minder groot zijn dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
sjnelle schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:24:
Iemand hier ervaring met een drill doctor.
zag eerst een borenslijper in krantje van de lidl of aldi maar dat kan niet veel zijn geloof ik dus ben nu aan kijken naar de drill doctor. Iemand hier deze in gebruik?
Die dingen van de lidl enzo zijn ruk.

Ik heb al 15 jaar een drilldoctor. Toen kon je ze nog niet eens goed krijgen in NL/EU, dus die van mij werkt op 110V :D

Werkt prima. Wel moet je boortje groter zijn dan een mm of 4, anders is het teveel geknooi.

Ik zou hem nu niet meer kopen. Voor dat geld koop je bij ecotools &co zoveel boortjes, dat het gewoon niet meer loont om je eigen boren te slijpen.

Of je moet echt meerdere 10mm+ boortjes in de maand verslijten, dan heeft het zin. Maar anders gewoon lekker nieuwe kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[quote]MikeyMan schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:33:
[...]
Bitjes laten los
Zitten die bitjes dan in een losse bithouder of rechtstreeks in het boorkopje??
In het eerste geval kies je een betere bithouder met bijv. een quick-release.
In het geval van het boorkopje wordt het lastig, het kan zijn dat deze machine een cheapass kunststof kopje gebruikt.
De metalen variant klemt in ieder geval rocksolid.
accus zijn al een keer (onder garantie, dat wel) vervangen
Dat is ergerlijk, maar waarschijnlijk pure pech.
Heb zelf met een emmer aan originele accu's nog nooit een defecte gehad, het kan dus wel goed gaan. ;)
kracht van het ding valt me vanaf het begin al tegen.
Veel fut heeft dit model inderdaad niet, maar dat had je kunnen weten als je de specs vergeleken had.
Het kan ook aan de accu's liggen, maar daar kun je zelf het beste antwoord op geven.
Misschien was het maximale koppel toen nog niet een onderscheidend issue voor je, maar dat is het nu hopelijk wel en gewapend met die kennis kun je nu kritischer aankopen. :P
Zie dat de 18v machines minder groot zijn dan verwacht.
Wat grootte betreft doen mijn eigen Makita's niet veel voor elkaar onder, het is vooral het uiteindelijke gewicht waar je erg in moet hebben.

Zo zijn m'n meest recente 482's zowat een kilo lichter dan de zware 481's en 458's
De laatste twee hebben dan wel een metalen boorkop (1-13mm) en zijn beresterk, maar zelfs van de lichte en relatief goedkopere 482 zul je verrast zijn wat power betreft.

Kies bij welk merk ook bij voorkeur voor de variant zónder klopboor.
De klopboorkopjes lijken de neiging te hebben minder lang stabiel te blijven en eerder vroeg dan laat een irritante boorkopwiebel te ontwikkelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn tip: kies vooral ook een machine mèt klopfunctie. Zeker wanneer je in een huis woont zonder betonnen muren.

Zó vreselijk makkelijk als je gewoon ff op accu een gat kan boren voor een plugje oid.

Kop loopt misschien iets minder rond, maar een accuboormachine is toch geen precisietool, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha, @Raymond @Bhagavad , gelukkig is er consensus :D

Ik neig er nu nu naar om één M12 machine erbij te kopen, als lichtgewicht optie.
En dan iets in 18v uit te zoeken. Of dat dan Milwaukee of iets anders wordt moet ik dan even zien.

Die 482 is een optie, of iets blauws van Bosch. Even kijken hoe het verder met de ecosystemen zit.
Dat doet Milwaukee wel goed op zich. M'n ouders gaan overigens emigreren naar de USA, dus wat losse apparaten op laten sturen is niet zo'n probleem. :)

Overigens zie ik dat de m18 Fuel boor maar liefst 135nm haalt :*)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 05-04-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MikeyMan schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:25:
Haha, @Raymond @Bhagavad , gelukkig is er consensus :D

Ik neig er nu nu naar om één M12 machine erbij te kopen, als lichtgewicht optie.
En dan iets in 18v uit te zoeken. Of dat dan Milwaukee of iets anders wordt moet ik dan even zien.

Die 482 is een optie, of iets blauws van Bosch. Even kijken hoe het verder met de ecosystemen zit.
Dat doet Milwaukee wel goed op zich. M'n ouders gaan overigens emigreren naar de USA, dus wat losse apparaten op laten sturen is niet zo'n probleem. :)
check Kruis even, zag net een mail langs komen met blauwe aanbiedingen bij ze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online

[afbeelding]

Als je je werkstuk niet goed plat kunt leggen van voor zagen tot na het zagen (dus plaat moet goed ondersteunt worden op heel de 'route') dan heb je kans dat de plaat omhoog komt. De DW745 heeft een werkblad van 60x60? Je werkstuk is 4x en 2x groter dan je werkblad van de zaagtafel.

(innerlijk stemmetje)

Met dat de plaat omhoog komt, is er een smaller punt waarop de plaat ondersteunt wordt (namelijk alleen draaipunt). De kans dat de plaat dan naar links of rechts verschoven wordt,, neemt dan aanzienlijk toe.
Met als gevolg dat de zaagsnede verschuift en het draaiende zaagblad anders grip krijgt op je werkstuk. Of je krijgt een niet hele rechte snede of zelfs kickback.

Lees: zorg dus voor voldoende, rechte ondersteuning. Bij dergelijke formaten zou ik liever voor een cirkelzaag met zaaglineaal gaan.

- edit: op je foto staat een werkbank. Kunnen ze daar niet plat opliggen en vastgeklemd worden? Dan kun je daar in alle rust met een cirkelzaag overheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 05-04-2018 13:57 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54

thommich

Belg

Op dit moment heb ik 2 14,4V Makita machines (boormachine en klopboormachine)

Binnenkort start ik aan een tuinhuis dat ik zelf in elkaar timmer. Hiervoor gaan deze machines te licht zijn.
Ik zou dan ook graag overschakelen op het 18V ecosysteem van Makita.

Ik denk hierbij aan:
-krachtige klopboormachine
-slagschroevendraaier
-decoupeerzaag

Een kennis van me heeft een DHP482 en die bevalt me heel erg goed! :*)

Mijn vraag is alleen: wat is nu de slimste manier om het 18V ecosysteem op te bouwen?
Er zijn volgens mij volgende opties:
-alles apart (losse body's, losse accus en losse lader) => duur en omslachtig?
-1 toestel met accu's en lader en bijkomend losse body's? => maar welk toestel dan aanschaffen met accu?
-alle toestellen met bijhorend 1 accu en een lader? (=>overdreven?)
-een "combo"-pack scoren, maar tot nu toe vond ik nog geen enkele die een combinatie maakt die me aanspreekt... :'(

Ik zie helaas door alle typenummers en types het bos helemaal niet meer.
Iemand die tips heeft of mij kan doorverwijzen naar de nodige info?
Bestaat er bvb ergens online een handige "kaart" met alle types op vermeld en de verschillen? Ik heb al gegoogled maar vind niet direct een handig overzicht! |:(

[ Voor 5% gewijzigd door thommich op 05-04-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lader heb je neem ik aan al, want die is gewoon compatibel tussen 14.4 en 18V.

Je beste optie was dus om losse 18V machines aan te schaffen tijdens de gratis accu actie. Maar die is net een weekje afgelopen :P

Maar welke machines heb je nu precies? Ik heb ook het een en ander aan 14.4V spul van Makita (schroefklopboor, slagschroef en decoupeer) en ben nog weinig tegengekomen wat daarmee niet te doen was en met 18V wel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Dank voor je bericht!
Ik wist helemaal niet dat die laders compatibel zijn!!

DHP343SYE heb ik in bezit
BDF343SHE heb ik ook.

Deze zomer heb ik dakplaten op een garage willen vervangen. Deze werden met paneelschroeven van 8x120 bevestigd schat ik, en dat kregen die machines er helemaal niet in hoor! En om nou alles voor te boren...
Met die DHP482 die ik mocht lenen was het als door boter... Uiteraard zou een slagschroevendraaier hiervoor nog beter geschikt zijn...

Bovendien las ik een hele tijd geleden eens (mogelijk hier) dat die 14,4V eigenlijk niet toekomstbestendig is om nog in te investeren als ecosysteem. Vermoedelijk gaat in de toekomst toch enkel nog de 10,8V en de 18V-lijn uitgebouwd worden? :)

[ Voor 20% gewijzigd door thommich op 05-04-2018 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 15:44

[afbeelding]

Waaruh is je spouwmes? Die zou ik wel terug plaatsen, ik weet dat veel DeWalt gebruikers m er af halen, maar slim vind ik het niet. Zelfs al zit het plaatmateriaal niet onder spanning wil er nog wel eens wat achter het blad komen, en dat lanceert zich dan rustig naar de gebruiker.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@thommich ah, ja, met 2 varianten van de 343 kan ik me voorstellen dat je een upgrade overweegt ja en dan is het inderdaad niet gek om naar 18V te kijken.

Je hebt dan waarschijnlijk ook de standaard lader, niet de snellader met ventilatie. Dus kan ook wel de moeite zijn om 1 machine incl. accu en lader te kopen en de rest alleen incl. accu.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
simon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:07:
[...]
Waaruh is je spouwmes? Die zou ik wel terug plaatsen, ik weet dat veel DeWalt gebruikers m er af halen, maar slim vind ik het niet. Zelfs al zit het plaatmateriaal niet onder spanning wil er nog wel eens wat achter het blad komen, en dat lanceert zich dan rustig naar de gebruiker.
Ja mee eens. Die van de DeWalt is gewoon te lomp dus hij gaat er regelmatig af. Ik ga nog kijken naar een andere maar bij de platen gaat hij er zeker weer op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:58
Orion84 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:03:
Lader heb je neem ik aan al, want die is gewoon compatibel tussen 14.4 en 18V.

Je beste optie was dus om losse 18V machines aan te schaffen tijdens de gratis accu actie. Maar die is net een weekje afgelopen :P

Maar welke machines heb je nu precies? Ik heb ook het een en ander aan 14.4V spul van Makita (schroefklopboor, slagschroef en decoupeer) en ben nog weinig tegengekomen wat daarmee niet te doen was en met 18V wel.
Ik heb onlangs dezelfde keuze gemaakt. Vorig jaar via Ibood de DHP482 combiboor gekocht, met 2 accu's en een snellader. Dat is zo goed bevallen dat ik nu bij Makita 18V blijf. Eind maart net op tijd een DDF083 erbij gekocht, zonder lader en zonder accu. Via de gratis accu actie een 3e accu erbij gekregen. Afgelopen weekend met z'n tweeën aan een vlonder in de tuin gewerkt, dan is het ideaal om 2 goede machines te hebben.

Ik heb nog wat Kinzo apparaten, destijds na het faillisement gekocht voor weinig (decoupeerzaag, cirkelzaag, reciprozaag, boormachine, nietmachine, stofzuiger, lamp). De Makita's zijn echter wel van een heel andere klasse, dus op termijn zal ik zeker meer Makita aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
thommich schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:47:
Op dit moment heb ik 2 14,4V Makita machines (boormachine en klopboormachine)

Binnenkort start ik aan een tuinhuis dat ik zelf in elkaar timmer. Hiervoor gaan deze machines te licht zijn.
Ik zou dan ook graag overschakelen op het 18V ecosysteem van Makita.

Ik denk hierbij aan:
-krachtige klopboormachine
-slagschroevendraaier
-decoupeerzaag

Een kennis van me heeft een DHP482 en die bevalt me heel erg goed! :*)

Mijn vraag is alleen: wat is nu de slimste manier om het 18V ecosysteem op te bouwen?
Er zijn volgens mij volgende opties:
-alles apart (losse body's, losse accus en losse lader) => duur en omslachtig?
-1 toestel met accu's en lader en bijkomend losse body's? => maar welk toestel dan aanschaffen met accu?
-alle toestellen met bijhorend 1 accu en een lader? (=>overdreven?)
-een "combo"-pack scoren, maar tot nu toe vond ik nog geen enkele die een combinatie maakt die me aanspreekt... :'(

Ik zie helaas door alle typenummers en types het bos helemaal niet meer.
Iemand die tips heeft of mij kan doorverwijzen naar de nodige info?
Bestaat er bvb ergens online een handige "kaart" met alle types op vermeld en de verschillen? Ik heb al gegoogled maar vind niet direct een handig overzicht! |:(
Als je drie machines wil gebruiken, zou ik voor 4 accu's gaan. Dan zit je nooit met een lege accu en gedwongen wisselen tussen machines. Je kan het best een set kopen met 2 accu's en een lader. Verder losse accu's en body's.

De DHP482, DHP481 en DHP484 zijn allemaal prima klopboormachines. Waarbij de 481 de sterkste is. De 484 en 481 hebben allebei een koolborstelloze motor. Niet onmisbaar, maar wel handig.

De DTD152 t/m 155 zijn allemaal slagschroevendraaiers. De 152 is het goedkoopst maar heeft geen koolborstelloze motor. De 153 en 154 zijn vrijwel hetzelfde, met als verschil dat de laatstgenoemde meerdere instellingen heeft. De 155 is uit de subcompact-lijn: 18V op formaat 10.8V.

Makita heeft twee decoupeerzagen: de T-greep en D-greep. DJV181 en 182. Een aantal winkels verkopen ook de voorloper nog, de DJV180. De greep is een kwestie van smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

thommich schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:07:
Dank voor je bericht!
Ik wist helemaal niet dat die laders compatibel zijn!!
Om helemaal zeker te zijn check je de specs van de betreffende lader even, ik weet immers niet welke lader je nu hebt. ;)
De recente DC18RC pakt in ieder geval alle pro schuifaccu's en de dubbellader DC18RD doet dat ook.
DHP343SYE heb ik in bezit
BDF343SHE heb ik ook.

Deze zomer heb ik dakplaten op een garage willen vervangen. Deze werden met paneelschroeven van 8x120 bevestigd schat ik, en dat kregen die machines er helemaal niet in hoor! En om nou alles voor te boren...
Met die DHP482 die ik mocht lenen was het als door boter... Uiteraard zou een slagschroevendraaier hiervoor nog beter geschikt zijn...
De 482 is een erg fijne machine om mee te werken met een beduidend hoger koppel (62Nm) dan de 343's die je nu hebt, het gewicht van de 482 is daarnaast nog aangenaam.
De zwaardere Makita's zoals de 481-serie hebben een bruut koppel van 115Nm en dat merk je wel, maar het gewicht is bijna 1kg hoger en dat merk je ook. :P

Je krijgt daar bij de 481-series wel een uiterst solide lichtmetalen tandwielhuis en een metalen boorkop voor terug en die blijken hier nagenoeg onverwoestbaar.
De voorloper van de 481 is de officieel niet meer leverbare 458 die een oldschool koolborstel motor heeft, itt de recentere 481 die brushless is.
Ik heb van beide types meerdere machines in gebruik en merk amper verschil, als je 'de iets oudere' 458 nog ergens in de uitverkoop kunt vinden dan zou ik die handsdown kiezen, supermachine. _/-\o_

Het voordeel van de zwaardere 458 en 481 machines is dat je minder snel hoeft terug te vallen op slagschroevendraaiers.
Slagschroevendraaiers zijn natuurlijk erg handig, maar die takkeherrie de hele dag.

Een puntje van 'verschil van mening' op dit forum betreft het al dan niet bewust kiezen voor een 'klopboor'versie.
Omdat die klopboor vroeg of laat bij zowat iedere machine leidt tot wiebelende boorkopjes (is eigen aan de constructie) zou ik die versie bij voorkeur niet meer kopen.
Ik pak sowieso liever een regelbare hamerboor (accu of bedraad), die beter boort (ook in zachte materialen) dan een halfgare klopboor.
Maar goed dan moet je wel een hamerboor bij de hand hebben.

Ik heb de laatste 30 jaar geloof ik slechts 1x de klopboor van m'n accuboormachine gebruikt en dat zal enkel zijn geweest omdat ik te lui was even een hamerboor te pakken. :+
Ik ben die klopboor op m'n accuschroefmachines dan ook liever kwijt dan rijk.

Het maakt mij uiteraard niet uit welke versie je kiest, maar ik wil je wel op het aanstaande risico wijzen.
Dit onderwerp is hier trouwens nog zeer recent aan de orde geweest inclusief verhelderende filmpjes.

Heb hier een overzicht bij elkaar geraapt voor 18V en een koppel vanaf 52Nm, die waarde kun je zelf onderin de linkerkolom aanpassen.
Klik aan welke machines je wilt vergelijken and you're good to go.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 06-04-2018 19:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Met mezelf de afspraak: wanneer kettingzaag onder 600 euro komt: kopen.

*checked idealo.de
Ziet prijs: 607,30

Hand zweefde even boven bestelknop. Maar toen herinnerde ik me ff aan afspraak: _onder_ de 600. Dus hand ging langzaam weer weg van bestelknop. . .

:P

Heb pas in komend winterseizoen zaag nodig, ik kan me permitteren ff te wachten op een goeie prijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:34:
[...]

Om helemaal zeker te zijn check je de specs van de betreffende lader even, ik weet immers niet welke lader je nu hebt. ;)
De recente DC18RC pakt in ieder geval alle pro schuifaccu's en de dubbellader DC18RD doet dat ook.

[...]
De BDF343 is in ieder geval geleverd met de (officieel) niet meer leverbare DC18RA lader, dit is de voorloper van de (slimmere) snellader DC18RC.
Al is de 18RA ook nog vrij vlot hoor met laden van zowel 3Ah als 5Ah accu's, in ieder geval vrij veel sneller dan dat je met een accutol de 3/5Ah accu's leeg krijgt.
De 482 is een erg fijne machine om mee te werken met een beduidend hoger koppel (62Nm) dan de 343's die je nu hebt, het gewicht van de 482 is daarnaast nog aangenaam.
De zwaardere Makita's zoals de 481-serie hebben een bruut koppel van 115Nm en dat merk je wel, maar het gewicht is bijna 1kg hoger en dat merk je ook. :P

Je krijgt daar bij de 481-series wel een uiterst solide lichtmetalen tandwielhuis en een metalen boorkop voor terug en die blijken hier nagenoeg onverwoestbaar.
De voorloper van de 481 is de officieel niet meer leverbare 458 die een oldschool koolborstel motor heeft, itt de recentere 481 die brushless is.
Ik heb van beide types meerdere machines in gebruik en merk amper verschil, als je 'de iets oudere' 458 nog ergens in de uitverkoop kunt vinden dan zou ik die handsdown kiezen, supermachine. _/-\o_

Het voordeel van de zwaardere 458 en 481 machines is dat je minder snel hoeft terug te vallen op slagschroevendraaiers.
Slagschroevendraaiers zijn natuurlijk erg handig, maar die takkeherrie de hele dag.

Een puntje van 'verschil van mening' op dit forum betreft het al dan niet bewust kiezen voor een 'klopboor'versie.
Omdat die klopboor vroeg of laat bij zowat iedere machine leidt tot wiebelende boorkopjes (is eigen aan de constructie) zou ik die versie bij voorkeur niet meer kopen.
Ik pak sowieso liever een regelbare hamerboor (accu of bedraad), die beter boort (ook in zachte materialen) dan een halfgare klopboor.
Maar goed dan moet je wel een hamerboor bij de hand hebben.

Ik heb de laatste 30 jaar geloof ik slechts 1x de klopboor van m'n accuboormachine gebruikt en dat zal enkel zijn geweest omdat ik te lui was even een hamerboor te pakken. :+
Ik ben die klopboor op m'n accuschroefmachines dan ook liever kwijt dan rijk.

Het maakt mij uiteraard niet uit welke versie je kiest, maar ik wil je wel op het aanstaande risico wijzen.
Dit onderwerp is hier trouwens nog zeer recent aan de orde geweest inclusief verhelderende filmpjes.
Verder @thommich inderdaad wat hierboven al gezegd wordt, je 343 zijn/waren de beroemde bouwmarkt modellen, heb hier zelf een BDF444 en dat ding heeft nog steeds goeie brute power, en wordt regelmatig zwaar mishandeld.

Verder kijk dit vergelijkende tabelletje eens na waar enkele verschillen tussen de 481/482/483/484 naast elkaar gezet worden.
https://www.makita.nl/ver...J,%20DDF483ZJ,%20DDF484ZJ
(zijn allen de boor/schroefmachines.. geen klopboor-versie's in deze vergelijking)
Raymond schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:38:

*checked idealo.de

Hand zweefde even boven bestelknop. Maar toen herinnerde ik me ff aan afspraak: _onder_ de 600. Dus hand ging langzaam weer weg van bestelknop. . .

Heb pas in komend winterseizoen zaag nodig, ik kan me permitteren ff te wachten op een goeie prijs :)
Sterk! _/-\o_ _/-\o_

Ik persoonlijk was al bezweken vermoedelijk :P

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 06-04-2018 19:10 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:38:

*checked idealo.de

Dude, €7,30.....das 1,2% :+ bestellen dat ding :P

Was dat de 550 trouwens dan of toch een stihl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Was de 550xp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Als ik doorklik op die prijs kom ik in de webshop van Muller en dan is de prijs veel hoger: 647,10. Die verzenden ook niet naar NL zo te zien? Heb even in het VK gekeken, daar vind ik deze als goedkoopste verzonden naar NL:

https://www.sam-turner.co...trol-professional-15.html

Apparaat zelf zit onder de 600 euro, maar met verzendkosten erbij (13 pond) zit je daar wel boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Muller heb je een code nodig: springdeal40 en dan krijg je 40 euro korting. Laten afleveren in dld is geen probleem, dus dat maakt in keuze van shop niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Aha, dat is wel een voordeel! Ik ken helaas niemand in dld, dus moet altijd op zoek naar de goedkoopste die in nl levert, dat is vaak niet de goedkoopste overall. Maar succes dan, hopelijk daalt de prijs nog een beetje voor die weer stijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 22-05 18:04
Voor degenen die het misschien interessant vinden. PowerPlus een budgetmerk wat in Nederland wordt verkocht is een ander stickertje op Deko tools uit China. De kwaliteit en afwerking is bij lange na niet te vergelijken met een Makita of Panasonic maar voor mijn af en toe gebruik is het meer goed genoeg.

Dus mocht je goedkoop een PowerPlus of accesoires daarvoor willen kopen kan je eventueel bij Deko kijken. https://deko.nl.aliexpress.com/store/1854241 Houd er wel rekening mee dat de garantie daar vaak wel beperkt is! Kan uit Spanje verstuurd worden.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Henkie-Jan schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 14:46:
Voor degenen die het misschien interessant vinden. PowerPlus een budgetmerk wat in Nederland wordt verkocht is een ander stickertje op Deko tools uit China. De kwaliteit en afwerking is bij lange na niet te vergelijken met een Makita of Panasonic maar voor mijn af en toe gebruik is het meer goed genoeg.

Dus mocht je goedkoop een PowerPlus of accesoires daarvoor willen kopen kan je eventueel bij Deko kijken. https://deko.nl.aliexpress.com/store/1854241 Houd er wel rekening mee dat de garantie daar vaak wel beperkt is! Kan uit Spanje verstuurd worden.
Die lasers zien er prima uit voor $43. Volgens mij had @L.N. er zo een van Ali, maar kan ook iemand anders zijn geweest. Die persoon was er in ieder geval erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben van plan een cirkelzaag te kopen voor sporadisch gebruik. Nu zit ik een beetje te twijfelen, normaal koop ik een bekend merk (Makita, Bosch, etc), maar ik werd geconfronteerd met Parkside gereedschap en dan ga je toch denken.. een cirkelzaag met alles er op en er aan voor €45. De eerstvolgende 'goede' cirkelzaag is circa 2 a 3 keer zo duur. Ik heb wel een hekel aan slecht gereedschap maar wil voor die paar klussen per jaar ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. Nu is de vraag al vaak gesteld maar merk dat er toch vaak antwoord wordt gegeven op basis van een gevoel en niet op basis van ervaring:

Is het waard om de Parkside cirkelzaag een kans te geven om zeggen jullie direct nee? Een cirkelzaag is qua techniek geen rocketscience zou je zeggen, en zaagt een cirkelzaag die 3 keer zo duur is dan ook 3 keer zo goed? (of 2 keer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:47
Ik heb laatst de Parkside cirkelzaag (geen inval!) voor €25 gehaald (was een aanbieding rond kerst geloof ik?) en hij bevalt mij goed genoeg. Ik gebruik hem om groot plaatmateriaal wat kleiner te maken zodat ik het vervolgens kan gebruiken op m'n zaagtafel (Dewalt DW745).
Ik vermoed (hoop) dat duurdere zagen beter uit de losse hand zagen want deze vind ik daar nogal slecht in, hij wijkt makkelijk af naar links/rechts. Als het echt recht moet dan gebruik ik een lat als 'liniaal'.
Qua kracht is hij goed genoeg, maar ik heb er ook nog geen hele dikke platen mee gezaagd.

Mocht dit je enige zaag worden dan is het misschien wel handig om naar een iets duurdere klasse te kijken zoals bijvoorbeeld de Scheppach PL55.
Maar goed ik gebruik de zaag puur voor wat grof/onprecies werk, maar ik weet dan ook niet of een duurdere zaag het op dat gebied beter zal doen?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
reconf schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:03:

Is het waard om de Parkside cirkelzaag een kans te geven om zeggen jullie direct nee? Een cirkelzaag is qua techniek geen rocketscience zou je zeggen, en zaagt een cirkelzaag die 3 keer zo duur is dan ook 3 keer zo goed? (of 2 keer?)
Het is niet alleen de functionaliteit, het zijn de materialen waarop bezuinigd wordt: iets goedkoper metaal, minder sterke ringen, minder wikkelingen in de motor et cetera. Misschien een iets slechtere productielijn.

Het lijkt mij echt af te hangen van wat je gaat doen. Ga je een kippenhok bouwen, dan gaan je kippen niet klagen over planken die niet exact op elkaar aansluiten. Ga je een kast in de kamer bouwen dan gaat je chick partner wel klagen als het niet recht is.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

Pixelmagic

Ubergeek

reconf schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:03:
Ik ben van plan een cirkelzaag te kopen voor sporadisch gebruik. Nu zit ik een beetje te twijfelen, normaal koop ik een bekend merk (Makita, Bosch, etc), maar ik werd geconfronteerd met Parkside gereedschap en dan ga je toch denken.. een cirkelzaag met alles er op en er aan voor €45. De eerstvolgende 'goede' cirkelzaag is circa 2 a 3 keer zo duur. Ik heb wel een hekel aan slecht gereedschap maar wil voor die paar klussen per jaar ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. Nu is de vraag al vaak gesteld maar merk dat er toch vaak antwoord wordt gegeven op basis van een gevoel en niet op basis van ervaring:

Heb een jaar of 3 geleden ook een parkside cirkelzaag én boor/klopmachine gekocht, beide voor in de schuur. De boormachine geef ik wekelijks op z’n donder met allerlei zaken in tuin en huis en de cirkelzaag doe ik van alles mee van aanmaakhout met een grove zaag tot platen voor in huis. Voor mij voldoet hij prima en de uitwisselbare accu’s zijn erg handig, snel opgeladen en gaan best lang mee. Ongetwijfeld als je veel meubels wilt maken dat je beter een duurdere kan kopen, maar dan wil je waarschijnlijk ook geen hand cirkelzaag ?

Ik zeg doen, ik heb er geen seconde spijt van.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Framoes schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:48:
[...]

Die lasers zien er prima uit voor $43. Volgens mij had @L.N. er zo een van Ali, maar kan ook iemand anders zijn geweest. Die persoon was er in ieder geval erg blij mee.
Ik heb hier ook wel eens enthousiast gedaan over hun kruislijnlasers. Afgelopen weken nog gebruikt om inbouwspotjes goed uit te lijnen. Prima spul inderdaad, en al helemaal voor die prijs. Ik zou 'm zo weer kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

@Orion84 @Hkuit @Framoes @Bhagavad @Annuk Allemaal dank voor de heel uitgebreide antwoorden!

Ik neig qua boormachine nu vooral naar ofwel DHP484 of DDF484, inderdaad te zien of ik voor een klopboorversie ga.
De keuze is dus of ik denk in de toekomst alle boorwerken in baksteen binnen in huis (schilderijtje ophangen, kastje ophangen etc) wil doen met mijn 343 op 14,4V...

Dan ga ik nu eens naar de slagschroevendraaiers kijken, welk type mij daar het best aanspreekt!
Dank voor de links ook, jullie .NL site is daarbij veel handiger, voor zover ik kan zien kan ik op de belgische website geen vergelijk maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:32
Framoes schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:48:
[...]

Volgens mij heb ik een ander, namelijk deze:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1oSEZauSSBuNjy0Flq6zBpVXay.jpg

Het voordeel van deze is dat die 2 horizontale laserlijnen heeft. Die liggen in elkaars verlengde, waardoor je een lijn die meer dan 180 graden schijnt.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1OnNcOFXXXXb.XXXXq6xXFXXXB/220030433/HTB1OnNcOFXXXXb.XXXXq6xXFXXXB.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:05

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:28:
Kies bij welk merk ook bij voorkeur voor de variant zónder klopboor.
De klopboorkopjes lijken de neiging te hebben minder lang stabiel te blijven en eerder vroeg dan laat een irritante boorkopwiebel te ontwikkelen. :+
Raymond schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:22:
Mijn tip: kies vooral ook een machine mèt klopfunctie. Zeker wanneer je in een huis woont zonder betonnen muren.
Zó vreselijk makkelijk als je gewoon ff op accu een gat kan boren voor een plugje oid.
Kop loopt misschien iets minder rond, maar een accuboormachine is toch geen precisietool, imho.
8)7 :P

Even terugkomend op deze discussie, ik heb de speling gemeten van mijn Makita DHP480 accuklopboormachine voor en na reparatie.

Betreft een machine van nog geen 2 jaar oud waar niet intensief mee geklust was maar die al wel veel speling vertoonde, dus zeker voor een apparaat dat bedoelt is voor intensief dagelijks gebruik viel me dit wel tegen van Makita. Gelukkig is het wel netjes door Makita gerepareerd.

Hier is voor reparatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_speling_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_speling_02.jpg
Betreft ongeveer 6mm speling op een boor die 10cm uitsteekt vanaf boorkop tot puntje.

En hier na reparatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_na_reparatie_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_na_reparatie_02.jpg
Is nu 2,5 á 3mm speling na reparatie.

Als ik nu zelf weer voor de keus zou staan om een accuboormachine met of zonder klopmechaniek aan te schaffen zou ik zeker voor zonder kiezen.

Als je nu bijv. kijkt naar de DHP484 vs de DDF484 dan heb je met de laatste een 1cm kortere en lichtere machine en scheelt je dat toch weer €20 ex. btw op de adviesprijs.
En als allerbelangrijkste; minder speling.

Destijds was mijn keuze voor het klopmechaniek puur één van ‘handig voor erbij’ zonder stil te staan bij de extra speling.

Dit is natuurlijk maar een n=1 ervaring en daarnaast heb ik betonnen muren dus weinig nood aan een klopboor en heb daarbij nog een bedraadde variant.
Als je dagelijks een klopfunctie nodig hebt zou ik de extra speling op de koop toe nemen maar voor degenen die het puur als extraatje zien en het weinig verwachten te gebruiken kan je het beter achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijn klopper (Metabo SB 18 LTX BL Q1 geloof ik) heeft ook gigantische speling erop. Boor van 13 is gewoon niet te gebruiken, gatenzaag ook niet. Wel al heel wat gaatjes mee geklopt, dus daar zal het wel aan liggen. Ben aan het denken om voor mijn staalwerk een GB 18 LTX BL Q erbij te pakken en de klopper te gebruiken als klopper. Echt onzin eigenlijk, maar het is niet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verstekbakker schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:51:
Mijn klopper (Metabo SB 18 LTX BL Q1 geloof ik) heeft ook gigantische speling erop. Boor van 13 is gewoon niet te gebruiken, gatenzaag ook niet. Wel al heel wat gaatjes mee geklopt, dus daar zal het wel aan liggen. Ben aan het denken om voor mijn staalwerk een GB 18 LTX BL Q erbij te pakken en de klopper te gebruiken als klopper. Echt onzin eigenlijk, maar het is niet anders...
Oeff, heb je dan geen garantie meer?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op maandag 9 april 2018 @ 01:47:
[...]

Oeff, heb je dan geen garantie meer?? :?
Heb ik nog, maar die Duitse webshop ist Arschloch (Rubart.de, scheisse service) en reageert niet op mijn mails. Ik ga nog even wachten met naar Metabo zelf mailen (ik zou 3 jaar XXL garantie hebben), want ik kan de boor nog even niet missen.

Hier in de buurt ligt een Metabo dealer, hopelijk kan dat via zo'n dealer worden opgelost. Koop ik daar misschien wel een GB voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

*snip* doe eens niet
Ik ga nog even wachten met naar Metabo zelf mailen (ik zou 3 jaar XXL garantie hebben), want ik kan de boor nog even niet missen.
Jij mag hier altijd een machine komen lenen, er liggen er meer dan genoeg. :Y
Hier in de buurt ligt een Metabo dealer, hopelijk kan dat via zo'n dealer worden opgelost. Koop ik daar misschien wel een GB voor erbij.
Ja nieuw kopen is altijd een oplossing, maar in dit geval wel een onnodig dure. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 09-04-2018 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
Verstekbakker schreef op maandag 9 april 2018 @ 01:54:
[...]

Heb ik nog, maar die Duitse webshop ist Arschloch (Rubart.de, scheisse service) en reageert niet op mijn mails. Ik ga nog even wachten met naar Metabo zelf mailen (ik zou 3 jaar XXL garantie hebben), want ik kan de boor nog even niet missen.

Gewoon naar de dealer brengen. Die zorgen er ook voor. Ga zelf het liefst naar een dealer. Je zal wel helaas 5 daagjes moeten wachten. Of je doet zoals ik: net voor een vakantie inleveren. Wanneer je terugkomt ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Over de wiebelende koppen: Ik had dat berichtje idd expres zo geplaatst. Volgens mij is het namelijk belangrijk dat mensen voor zichzelf de afweging maken in hoeverre dat een probleem is. Ik ontken namelijk niet dat een klopboorkop meer wiebelt dan een niet-klopboorkop  Dat is volgens mij zeker het geval. Maar als ik naar mijn eigen gebruik kijk: Ik gebruik die machine met name voor gaatjes in de muur (geen beton) en het werken in hout. Dan maakt het echt niet uit dat er iets speling op zit. Zodra nauwkeurigheid een rol gaat spelen pak ik sowieso niet zomaar een accumachine. Dan pak ik mn kolomboor, als het past. En anders heb ik nog 3 boormachines waarmee ik aan de slag kan. Dus ik heb geen last van een wiebelkopje, de speling is iig een kleine prijs om te betalen voor het gemak van klopboren.

Ik vind het daarom belangrijk om niet standaard iedereen maar van de klopboormachine af te praten. Die machines zijn wel degelijk praktisch en nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Van het weekend ecotools zaagbladen geprobeerd.

HM-zaagblad PROF 254 x 30 mm T=48 voor mijn bosch zaagtafel.
HM-afkortzaagblad Prof 216 x 30 mm T=60 voor mijn metabo 216 KGS afkortzaag.

Zoals ik overal las, zijn de bladen die standaard op de zagen zitten "slecht". Dat kan ik beamen Deze bladen zagen beter, minder herrie en geen blowout.

Erg te spreken over de 2 bladen. De oude bladen gaan de kast in voor het groverre werk, hardhout voor butien zagen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
@Raymond Dat klopt, het was mij ook duidelijk dat jij dat bedoelde. Volgens mij zeggen we allemaal het zelfde, maar vanuit een ander standpunt:

Koop geen accu klopboor als je de klopfunctie niet nodig hebt <=> koop zeker wel een accu klopboor als je de klop functie nodig hebt.

Het enige waar je dan nog over kan discussiëren is wat "nodig hebben" inhoudt, en wat dat betreft heb je zeker een punt. dat moet ieder voor zich bepalen, afhankelijk van zijn eigen gebruik en situatie.

Ik heb een stenen huis met 2 betonnen vloertjes, dus ondanks dat een accu klopboor mij in de meeste gevallen gemak zou kunnen brengen t.o.v. mijn gesnoerde combi hamer, kies ik er voor het niet nodig te vinden.

Wat in mijn ogen vooral belangrijk is, dat een ieder een geïnformeerde keuze maakt, en niet denkt, ach voor de € 10,- a € 20,- neem ik wel een klop functie, aangezien dat niet de enige prijs is die je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik heb de indruk dat de speling groter wordt naarmate je meer klopt. Klopt dat?

Ik zou niet meer zonder willen, echt geweldig die vrijheid met een klopboor. Maar dan moet ik voor het precieze werk wel een andere erbij halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
thommich schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:35:
@Orion84 @Hkuit @Framoes @Bhagavad @Annuk Allemaal dank voor de heel uitgebreide antwoorden!

Ik neig qua boormachine nu vooral naar ofwel DHP484 of DDF484, inderdaad te zien of ik voor een klopboorversie ga.
De keuze is dus of ik denk in de toekomst alle boorwerken in baksteen binnen in huis (schilderijtje ophangen, kastje ophangen etc) wil doen met mijn 343 op 14,4V...
Graag gedaan, en nu inderdaad goed voor jezelf uitzoeken wil je een boor/schroef machine of een klopboor/schroef machine :)
Dan ga ik nu eens naar de slagschroevendraaiers kijken, welk type mij daar het best aanspreekt!
Dank voor de links ook, jullie .NL site is daarbij veel handiger, voor zover ik kan zien kan ik op de belgische website geen vergelijk maken...
https://www.makita.nl/ver...J,%20DTD155ZJ,%20DTD170ZJ

Hier heb je alvast de vergelijkinslink ;)
Waarbij ikzelf heb gekozen voor de DTD154, heeft meerdere standen, en in z'n lichtste stand kan je hem zelfs braaf voor de ikea kastjes gebruiken, hij draait het spul niet kapot (ook zelf beetje aanvoelen natuurlijk), terwijl hij in de hoogste stand flink door kloppert en schroeft ;)

De DTD154 en 170 zijn vergelijkbaar in koppel e.d. maar waar de 154 dit verdeelt over 3 standen doet de 170 dit over 4 standen (waarbij ik het verschil tussen stand 3 en 4 maar heel minimaal vind), een ander verschil is de A-stand
A-stand: Voorkomt verspringing en schade aan schroefdraad. Start op lage snelheid totdat de schroef weerstand in het materiaal krijgt.
Dit staat op de Makita website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 22:10

Kraz

Saving the world

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar heeft er iemand ervaring(en) met een Nilfisk hogedrukreiniger?

Een jaar of 3 geleden heb ik er een gekocht en toen we deze vorige week gebruikten om de straat mee schoon te maken lekte het handvat. Deze heb ik inmiddels open gemaakt en er zit eigenlijk maar 1 onderdeel in wat kan lekken.
Deze heb ik online opgezocht, maar daar geven ze aan dat je beter een nieuw spuitpistool kan kopen omdat er kans bestaat dat de lekkage ergens anders zit.
https://www.vvs-online.nl...t-spuitpistool-g2-t-m-g4/

Ik vraag me dan sterk af; Waar dan!?
Het gaat om een Nilfisk 130.2-9 Xtra

Het kan me al gauw een 40 euro schelen om alleen voor de afdichtset te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
Laatst de Makita SP6000J1X gekocht. Wat strookjes laminaat mee gezaagd, ging allemaal als een mes door de boter. Daarna twee OSB-platen gezaagd in de lengterichting, alleen bij de laatste plaat ging het zaagje behoorlijk roken en werd de zaagsnede aan de binnenkant zwart. Je zou zeggen dat zo'n origineel Makita zaagblad toch een tijdje mee moet gaan. Heb ik iets verkeerd gedaan? Gezaagd op hoogste RPM.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Makita heeft nu ook een 18V schroefmachine. Volgens mij veel nuttiger, als je hem specifiek voor schroeven wilt gebruiken.

Een slagschroevedraaier is echt een specialistisch stuk gereedschap dat heel veel herrie maakt en met name geschikt is voor grotere schroeven/bouten.

Ik heb er eentje en die komt 1x per jaar uit de kast. En dan meer uit frustratie dat hij ongebruikt ligt, dan dat hij nodig is. Dus denk goed na voordat je aan zo'n ding je geld uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Raymond schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:48:
Makita heeft nu ook een 18V schroefmachine. Volgens mij veel nuttiger, als je hem specifiek voor schroeven wilt gebruiken.

Een slagschroevedraaier is echt een specialistisch stuk gereedschap dat heel veel herrie maakt en met name geschikt is voor grotere schroeven/bouten.

Ik heb er eentje en die komt 1x per jaar uit de kast. En dan meer uit frustratie dat hij ongebruikt ligt, dan dat hij nodig is. Dus denk goed na voordat je aan zo'n ding je geld uitgeeft.
Daarom inderdaad mijn "betoog" hierboven .. als @thommich inderdaad een slagschroevendraaier wil maar deze ook wil gebruiken voor wat simpel schroefwerk zou ik hem adviseren naar de DTD154 of DTD170 te kijken :)
In de lichtste stand is deze prima voor wat alround schroefwerk en klopt/ratelt (die takkeherrie iig) nagenoeg niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je hebt gelijk, dat je hem dan kan gebruiken. Mijn punt is een beetje: Je kan die machine zodanig instellen (laagste stand enzo), dat hij bruikbaar wordt. Dat kan die van mij ook, hij wordt bruikbaar. Waarom zou je dat willen? Is het dan niet handiger om een machine te hebben, die niet alleen bruikbaar is, maar daadwerkelijk fijn om te gebruiken in plaats van gewoon de schroef/boormachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Njah persoonlijk vind ik de DTD154 een fijne machine.. en hoe jij het noemt.. het "bruikbaar" zit er standaard in.. wil je echt een schroefmachine pak je de DDF083.. maar wil/moet je het ook combineren met zwaarder gebruik zou ik persoonlijk toch de DTD154 pakken..
In de lichtste stand dus hoe jij het noemt "bruikbaar" maar in de zwaarste stand jakker je er ook direct flinke houtdraadbouten mee in (en alles wat ertussen zit).
Kwa gewicht maakt het niet veel uit... maar omdat ik beide nogal eens gebruik, en m'n geld jammer genoeg ook maar 1x kan uitgeven heb ik vanuit die overweging de 154 gepakt als fijne all-rounder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:41

vectormatic

Warlock of the doorlock

virtualJac schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:47:
Laatst de Makita SP6000J1X gekocht. Wat strookjes laminaat mee gezaagd, ging allemaal als een mes door de boter. Daarna twee OSB-platen gezaagd in de lengterichting, alleen bij de laatste plaat ging het zaagje behoorlijk roken en werd de zaagsnede aan de binnenkant zwart. Je zou zeggen dat zo'n origineel Makita zaagblad toch een tijdje mee moet gaan. Heb ik iets verkeerd gedaan? Gezaagd op hoogste RPM.
Puur op de gok heb je gewoon te hard doorgezaagd, dus volgende keer of iets minder hard door duwen ("laat de zaag het werk doen" zou mn opa zeggen), of iets meer afkoeltijd tussen platen?

Overigens denk ik dat de meegeleverde bladen niet persee heel goed zijn, ongeacht het merk. Dat is toch gewoon een gevalletje van "we moeten er iets bij doen" voor de leek, en de echte vakman heeft toch zn voorkeur kwa bladen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ok, wie uit dit topic heeft de eerste reactie gegeven?

http://www.dumpert.nl/med...waterpomptang_kwijt_.html

Afbeeldingslocatie: http://media.dumpert.nl/foto/dcfc94d7_Waterpomptang2.jpg.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 09-04-2018 12:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 08:55
virtualJac schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:47:
Ja je hebt een houtblad gebruikt voor laminaat en daarmee je blad gesloopt :)

Laminaat is funest voor normale cirkelzaagbladen, beter koop je daar een gespecialiseerd blad voor.
Raymond schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:17:
Je hebt gelijk, dat je hem dan kan gebruiken. Mijn punt is een beetje: Je kan die machine zodanig instellen (laagste stand enzo), dat hij bruikbaar wordt. Dat kan die van mij ook, hij wordt bruikbaar. Waarom zou je dat willen? Is het dan niet handiger om een machine te hebben, die niet alleen bruikbaar is, maar daadwerkelijk fijn om te gebruiken in plaats van gewoon de schroef/boormachine?
Nou heb ik de afgelpen weken toevallig een hele zooi tafels uit elkaar gehaald met dikke bouten en nyloc moeren, loodzwaar ook. Zonder slagschroevendraaier had ik dit NIET kunnen doen, tenzij ik me helemaal de klepklere had lopen ratelen met een 1/2" dopsleutel. Usecase kan dus verschillen per persoon. Zo'n ding is echt zo'n stuk gereedschap wat nutteloos is tot je het nodig hebt :+ Beetje net zoals een oscillerende multitool en een invalzaag. Kan in 90% van de gevallen ook wel met een ander stuk gereedschap maar soms liever niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
vectormatic schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:49:
[...]

Puur op de gok heb je gewoon te hard doorgezaagd, dus volgende keer of iets minder hard door duwen ("laat de zaag het werk doen" zou mn opa zeggen), of iets meer afkoeltijd tussen platen?

Overigens denk ik dat de meegeleverde bladen niet persee heel goed zijn, ongeacht het merk. Dat is toch gewoon een gevalletje van "we moeten er iets bij doen" voor de leek, en de echte vakman heeft toch zn voorkeur kwa bladen.
Misschien iets te hard doorgezaagd inderdaad. Al ging de eerste plaat vrij soepeltjes. Nu is het blad wel echt verpest, want alles wat ik zaag rookt. Gelukkig heb ik nog een blad.
Uncle Mel schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:54:
[...]

Ja je hebt een houtblad gebruikt voor laminaat en daarmee je blad gesloopt :)

Laminaat is funest voor normale cirkelzaagbladen, beter koop je daar een gespecialiseerd blad voor.

*knip*
Het blad is een multipurpose blad, dus die vlieger gaat niet helemaal op. Het laminaat ging ook erg soepeltjes. Het ging pas mis na de eerste OSB-plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
@Uncle Mel @virtualJac Ik vindt het vaag, ik het met mijn originele blad zelfs door het stalen frame van mijn Workmate gezaagd, en hij doet het nog prima. Dus dat een beetje laminaat je blad vergald lijkt mij sterk.

Zit er niet een beetje aangekoekt zaagsel op/tussen je zaagtanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:04:
Over de wiebelende koppen: Ik had dat berichtje idd expres zo geplaatst. Volgens mij is het namelijk belangrijk dat mensen voor zichzelf de afweging maken in hoeverre dat een probleem is. Ik ontken namelijk niet dat een klopboorkop meer wiebelt dan een niet-klopboorkop  Dat is volgens mij zeker het geval. Maar als ik naar mijn eigen gebruik kijk: Ik gebruik die machine met name voor gaatjes in de muur (geen beton) en het werken in hout. Dan maakt het echt niet uit dat er iets speling op zit. Zodra nauwkeurigheid een rol gaat spelen pak ik sowieso niet zomaar een accumachine. Dan pak ik mn kolomboor, als het past. En anders heb ik nog 3 boormachines waarmee ik aan de slag kan. Dus ik heb geen last van een wiebelkopje, de speling is iig een kleine prijs om te betalen voor het gemak van klopboren.

Ik vind het daarom belangrijk om niet standaard iedereen maar van de klopboormachine af te praten. Die machines zijn wel degelijk praktisch en nuttig.
Helemaal mee eens. Ik heb een klopboor op accu en die gebruik ik niet voor kleine schroeven of lichter boorwerk. En ondanks dat ik er ook al vaker in beton mee heb geboord, is het niet ineens alsof de kop zo wiebelt dat ik geen normaal gat meer kan boren in een baksteen.
vectormatic schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:49:
[...]

Makita zaagbladen staan toevallig bekend om de goeie kwaliteit. Zaag zelf al een paar jaar met het bijgeleverde blad en die doet het nog prima.

Weet even de fabrikant van de zaagbladen niet meer, maar volgens mij is dat wel een goeie.
virtualJac schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:00:
[...]

Misschien iets te hard doorgezaagd inderdaad. Al ging de eerste plaat vrij soepeltjes. Nu is het blad wel echt verpest, want alles wat ik zaag rookt. Gelukkig heb ik nog een blad.

[...]

Het blad is een multipurpose blad, dus die vlieger gaat niet helemaal op. Het laminaat ging ook erg soepeltjes. Het ging pas mis na de eerste OSB-plaat.
Multipurpose betekent volgens mij geen laminaat. Daar zijn speciale zaagbladen voor. Met een reden: dat spul is keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
[b][message=54849555,noline]virtualJac schreef op maandag 9 april 2018 @

Dat ligt wel zeker aan laminaat hier ook een blad van de afkort zaag verknoeid met een aantal stroken laminaat
Dacht ook dat niet zo'n vaart liep. Wel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snader2
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:16
Heb dit zelf ook gehad met een Makita blad. Even langs de slijper gebracht en hij werkte weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Uncle Mel schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:54:
[...]

Nou heb ik de afgelpen weken toevallig een hele zooi tafels uit elkaar gehaald met dikke bouten en nyloc moeren, loodzwaar ook. Zonder slagschroevendraaier had ik dit NIET kunnen doen, tenzij ik me helemaal de klepklere had lopen ratelen met een 1/2" dopsleutel. Usecase kan dus verschillen per persoon. Zo'n ding is echt zo'n stuk gereedschap wat nutteloos is tot je het nodig hebt :+ Beetje net zoals een oscillerende multitool en een invalzaag. Kan in 90% van de gevallen ook wel met een ander stuk gereedschap maar soms liever niet ;)
Nu noem je bout-moerverbindingen, en daarvoor bestaal al vrij lang iets genaamd een "slagmoersleutel" O-)

Grotere kans dat er een keer een 18v slagmoersleutel hier aan de collectie toegevoegd wordt dan een slagschroevendraaier.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 18:14
Na veel meegelezen te hebben stel ik nu toch mijn vraag (omdat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie).

Ik ben van plan een nieuwe klop/schroefmachine of schroefmachine, en een multitool van Makita aan te schaffen. Wanneer ik op de website van Makita kijk zie ik veel verschillende types genoemd staan, DDF / DLX / DHP / DTD etc. Ik ben op zoek naar een dé machine voor een volledige verbouwing. Wat word onder al deze types gezien als de beste machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor een volledige verbouwing?

Minimaal twee boorschroefmachines :)

Twee 18V machines voor het zwaardere werk en een 10,8V ernaast voor het schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
sjnelle schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:55:
[...]

Dat ligt wel zeker aan laminaat hier ook een blad van de afkort zaag verknoeid met een aantal stroken laminaat
Dacht ook dat niet zo'n vaart liep. Wel dus
Oke, misschien toch het laminaat dan. Ben dan op het verkeerde been gezet door de afbeelding op het zaagblad met 'laminated wood'. Wel vreemd dat hij pas na 1 OSB plaat ging haperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 08:55
McGryphon schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:28:
[...]

Nu noem je bout-moerverbindingen, en daarvoor bestaal al vrij lang iets genaamd een "slagmoersleutel" O-)

Grotere kans dat er een keer een 18v slagmoersleutel hier aan de collectie toegevoegd wordt dan een slagschroevendraaier.
Bij gebrek aan slagmoersleutel maar een slagschroevendraaier gebruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kraz schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:46:
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar heeft er iemand ervaring(en) met een Nilfisk hogedrukreiniger?

Een jaar of 3 geleden heb ik er een gekocht en toen we deze vorige week gebruikten om de straat mee schoon te maken lekte het handvat. Deze heb ik inmiddels open gemaakt en er zit eigenlijk maar 1 onderdeel in wat kan lekken.
Deze heb ik online opgezocht, maar daar geven ze aan dat je beter een nieuw spuitpistool kan kopen omdat er kans bestaat dat de lekkage ergens anders zit.
https://www.vvs-online.nl...t-spuitpistool-g2-t-m-g4/

Ik vraag me dan sterk af; Waar dan!?
Het gaat om een Nilfisk 130.2-9 Xtra

Het kan me al gauw een 40 euro schelen om alleen voor de afdichtset te gaan.
Zit 5 jaar garantie op het hele spul, zie https://consumer.nilfisk....tie-hogedrukreiniger.aspx
Bedirjf waar je hem gekocht hebt even contacten dus :)
* The Eagle zelf ook een Nilfisk HDR, dit was een van de redenen dat ik daarvoor gegaan ben (plus beter kwaliteit en naam dan Karcher).

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 10-04-2018 09:42 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
virtualJac schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:50:
[...]

Oke, misschien toch het laminaat dan. Ben dan op het verkeerde been gezet door de afbeelding op het zaagblad met 'laminated wood'. Wel vreemd dat hij pas na 1 OSB plaat ging haperen.
Ik geloof dat "laminated wood" eerder op multiplex en meubelplaat slaat dan op laminaat.

Laminaat is wel gelamineerd, maar dat is HDF met een hout(-achtige) toplaag. Toch echt ander spul dan gelamineerd hout.
Uncle Mel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:23:
[...]

Bij gebrek aan slagmoersleutel maar een slagschroevendraaier gebruikt :+
Sure, en het is een betere oplossing dan toch maar alles met de hand doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
McGryphon schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:59:
[...]

Ik geloof dat "laminated wood" eerder op multiplex en meubelplaat slaat dan op laminaat.

Laminaat is wel gelamineerd, maar dat is HDF met een hout(-achtige) toplaag. Toch echt ander spul dan gelamineerd hout.

[...]

Sure, en het is een betere oplossing dan toch maar alles met de hand doen :+
Vrees het ook nu. Al is het plaatje van hout bekleed met een toplaag wel beetje misleidend. Schijnt dat laminaat nog harder is dan aluminium en PVC, wat je beide wel met dit blad mag zagen. Misschien nog eens laten slijpen en binnenkort maar eens wat 'specialized' bladen aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door virtualJac op 10-04-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
virtualJac schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:07:
[...]

Vrees het ook nu. Schijnt dat laminaat nog harder is dan aluminium en PVC, wat je beide wel met dit blad mag zagen. Misschien nog eens laten slijpen en binnenkort maar eens wat 'specialized' bladen aanschaffen.
Het is niet zozeer harder, maar MDF en HDF hebben een relatief erg groot aandeel lijm. Lijm waardoor de zaag moeilijk door het materiaal heenkomt en vooral ook ketsheet wordt, en daardoor voldoende zacht wordt dat de scherpte snel af gaat nemen.
Vergelijkbaar probleem kom ik wel eens tegen als ik bochten in purperhart moet doen met de decoupeerzaag; daar gaat het om de olie uit het hout zelf die bij opwarmen stroperig/plakkerig wordt, nettoresultaat is hetzelfde; ineens is je zaagblad heel heet, en vrij snel daarna een stuk botter.

Ander probleem wat zowel laminaat/HDF/MDF als OSB hebben though is dat er geen consistente nerf is. Daardoor staan er steeds weer andere krachten op de snijtanden waardoor het blad ook wel eens wat wil gaan wringen. Op hele kleine schaal, niet genoeg voor ongelukken, wel genoeg voor veel warmte.

Overigens, laminaatzaagbladen voor de decoupeerzaag zijn gewone hardhoutzaagbladen met de tanden naar beneden gericht, zodat je op de zichtkant af kan tekenen en toch de toplaag niet naar de tyf slaat.

Een decoupeerzaagblad heeft echter veel minder last van die wisselende nerf. Ik zou zelf aanraden om ook gewoon de decoupeerzaag te pakken voor dit spul. Veel goedkopere zaagbladen, en als je het dan sloopt is het nog niet zo'n punt, want je koopt ze per 3, 5 of 25 normaal gesproken.

[ Voor 17% gewijzigd door McGryphon op 10-04-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Laurences schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 06:08:
Na veel meegelezen te hebben stel ik nu toch mijn vraag (omdat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie).

Ik ben van plan een nieuwe klop/schroefmachine of schroefmachine, en een multitool van Makita aan te schaffen. Wanneer ik op de website van Makita kijk zie ik veel verschillende types genoemd staan, DDF / DLX / DHP / DTD etc. Ik ben op zoek naar een dé machine voor een volledige verbouwing. Wat word onder al deze types gezien als de beste machine?
Raymond schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:21:
Voor een volledige verbouwing?

Minimaal twee boorschroefmachines :)

Twee 18V machines voor het zwaardere werk en een 10,8V ernaast voor het schroeven.
En naar welke machine moet ik dan kijken, ik zie zoveel verschillende type nummers. Koop ik bij de bouwmarkten als Karwei, Gamma een andere 18V Makita dan online bij Toolnation? (tips voor een webshop zijn welkom, na wat zoeken kreeg ik het idee dat Toolnation wel betrouwbaar en professioneel zou moeten zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ja, de bouwmarktversies zijn (zeker de sets met bitjes enzo) zijn anders, de accu's wijken af.

Voor de 18V machines zoek je de lxt lijn.

Ik weet niet wat je allemaal van plan bent te doen, maar hier alvast een suggestie (waar iedereen van mening over zal verschillen):

Neem een zware machine, met klopfunctie voor het zware werk (dhp481)
Neem een lichtere 18V machine voor de handigheid erbij (ddf483 of ddf484, naar gelang je voorkeur. 483 is compacter, lichter en goedkoper. 484 is net wat sterker en degelijker)

Maak een slimme combi van machines met/zonder accu en lader om geld te besparen)

Voor 10,8/12V machines (is hetzelfde, maar ander naampje): kijk ook naar andere merken. Zowel bosch als metabo hebben heel voordelige, lichte machines. Die erg handig zijn voor erbij (18V is best zwaar en lomp, in vergelijking en lang niet altijd nodig/handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Owjah: multitool. Als je gaat verbouwen en je moet nog zaken als accuboormachines aanschaffen, laat die multitool dan zitten. Het zijn handige dingen, maar horen wmb niet bovenaan je lijst met aan te schaffen gereedschappen. Koop gewoon wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt. Vandaag besteld, morgen in huis. Dus niet vooraf kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Raymond schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:53:
Ja, de bouwmarktversies zijn (zeker de sets met bitjes enzo) zijn anders, de accu's wijken af.

Voor de 18V machines zoek je de lxt lijn.

Ik weet niet wat je allemaal van plan bent te doen, maar hier alvast een suggestie (waar iedereen van mening over zal verschillen):

Neem een zware machine, met klopfunctie voor het zware werk (dhp481)
Neem een lichtere 18V machine voor de handigheid erbij (ddf483 of ddf484, naar gelang je voorkeur. 483 is compacter, lichter en goedkoper. 484 is net wat sterker en degelijker)

Maak een slimme combi van machines met/zonder accu en lader om geld te besparen)

Voor 10,8/12V machines (is hetzelfde, maar ander naampje): kijk ook naar andere merken. Zowel bosch als metabo hebben heel voordelige, lichte machines. Die erg handig zijn voor erbij (18V is best zwaar en lomp, in vergelijking en lang niet altijd nodig/handig)
Top, dankjewel met deze tips ga ik aan het werk! De LXT lijn is de nieuwe lithium-ion lijn van makita begreep ik. Moet zeggen dat ze het niet makkelijk maken met al die verschillende types in de 18V lijn. Zal gaan kijken naar combi sets en toolnation in de gaten houden.

Wellicht dat ik nog een goede koop kan doen bij Home Depot volgende maand op vakantie in de US :) (zie op de website dat ze daar opnieuw andere benamingen hebben maar wel de 18V LXT lijn aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Lxt bestaat volgens mij al 10jr, dat is juist het voordeel :)

In amerika is het vaak goedkoper. Let wel op dat je een andere stekker aan je lader moet monteren. Voltage/frequentie gaat vaak wel goed, maar moet je wel ff checken.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 10-04-2018 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Laurences schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:23:
[...]

Top, dankjewel met deze tips ga ik aan het werk! De LXT lijn is de nieuwe lithium-ion lijn van makita begreep ik. Moet zeggen dat ze het niet makkelijk maken met al die verschillende types in de 18V lijn. Zal gaan kijken naar combi sets en toolnation in de gaten houden.
Is al een "oude" lijn zoals @Raymond ook al zegt hier.. maar de LXT lijn is de "profi" lijn die uitwisselbaar is onderling..
Bij de bouwmarkten koop je de zogenaamde "G" lijn, deze zijn niet uitwisselbaar zowel kwa machines als accu's als ook de lader (alleen bij de G machines onderling).

Je kunt de verschillen overigens ook zien aan de type-aanduiding v/d machines.
Zodra het een 14,4/18V machine is en het begint met 2 letters en dan een (3)cijfer combi is het meestal de G-lijn.
De LXT lijn begint altijd met 3 letters en dan een (3)cijfer combinatie.
Tevens kan je het verschil aan de accu's zijn, zodra er een wit/grijze band aan de bovenkant v/d accu zit is dit een accu/machine uit de G-lijn.
Wellicht dat ik nog een goede koop kan doen bij Home Depot volgende maand op vakantie in de US :) (zie op de website dat ze daar opnieuw andere benamingen hebben maar wel de 18V LXT lijn aanbieden.
Wat @Raymond hier ook al zegt let evt. op de laders.. maar als je gewoon LXT machines koopt (losse body's) kan het geen kwaad volgens mij, deze zijn volgens mij uitwisselbaar met de gangbare NL/EU machines uit de LXT lijn.

Je kunt dus ook enkele body's kopen in USA, en b.v. een volledige set (machine + accu's + lader) kopen in NL of een lader + accu set (ook deze worden her en der verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 23:10
http://vinomz.com/index.p...fo&cPath=1&products_id=17

Gevalletje sounds enorm good to be true?
Iemand al eens van die site gehoord?
Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.