Dat heb je al meerdere keren aangegeven, kun je daar iets specifieker over zijn??
Wil met Milwaukee verrder, voorlopig even op 12v, wellicht later aanvullen met 18v. Wil nu gewoon twee goede machines hebben op 12v.
Dan zit je alsnog met twee verschillende accuvoltages die onderling niet uitwisselbaar zijn.
Je vroeg wat 'wij' in jouw geval zouden doen, maar deze situatie probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden en dat lukt tot nu toe best aardig.
Je blijft hier anders in de toekomst tegenaan lopen en dan kan het zijn dat je later alsnog wilt switchen en dat wordt lastiger naarmate je meer van deze 12V machines aankoopt.
Ik noem het zo expliciet, omdat de power van deze 12V machines niets beter is dan de 14.4V Makita die je nu al wilt afschrijven.
Zelfs de ultracompacte
Metabo 10.8V machines presteren al bijna op dit niveau en dat voor een fractie van de prijs.
Ik gebruik ze voor er bij en omdat in dit geval de accuprijs bijna verwaarloosbaar was/is.
Geweldige machientjes, al heeft de bazin hier zich beide modellen subtiel toegeëigend.
Bosch blauw heeft een lookalike serie met vergelijkbare prijzen.
Met wat houtwerk vond ik onlangs een derde boor net handiger, inderdaad om te verzinken.
Maar zoals aangegeven, kwam ik er ook achter dat er combi-boortjes zijn die gelijk verzinken.
Die combi-boortjes vind ik maar gruweldingen die een lelijk resultaat geven, een goede verzinkfrees doet dat zoveel netter.

Dan blijft over:
- FPD: Sub compact 2 speed percussion drill, 44nm
- CPD: Compact 2 speed percussion drill, 44nm
- FDD: Sub Compact 2 speed drill driver, 44nm
- CDD: Compact 2 speed drill driver, 44nm
- FID: Sub compact Hex impact driver, 147nm
- CID: Compact Hex impact driver, 19/135nm
- CD: Sub Compact 2 speed driver: 37nm
Qua power doet deze 12V lijn mij dus helemaal niets, het is zeker niet allround bedoeld, de glossy folder ten spijt.
De impact drivers lopen met hogere koppels uiteraard wel verder door, maar die trakteren je meteen op een takkeherrie die ik mijzelf maar zo lang mogelijk bespaar.
Voor een gewone boor/schroefmachine kom je idealiter uit op een modaal koppel van
~70Nm, daar is normaal gesproken 99% van je werk mee te doen.
Neem als idee eens in je overwegingen mee een goede en complete
18V machine aan te schaffen en koop er 'voor weinig' een losse body bij, je wordt er in de aanbiedingen zo ongeveer mee platgegooid.
Dan heb je in ieder geval twee machines voor weinig geld en je bent meteen toekomstbestendig.
Heb hier, mede vanwege de genoemde uitwisselbaarheid en het enorme repertoire, zelf een bescheiden arsenaal aan Makita accu machines staan dat meer dan uitstekend bevalt.
Maar ook in geel, blauw pro en groen zijn natuurlijk weergaloze machines te vinden.
I rest my case.