Ik volg je redenering maar er is wel verschil tussen low budget sleutels en de wat goedkopere gecalibreerde sleutels die ook max 3% afwijking hebben zoals die van Proxxon. Je betaald bij duurdere merken ook voor het merk en voor bouwkwaliteit. Natuurlijk winnen ze hier en natuurlijk zullen ze NOG nauwkeuriger zijn, maar ga je dat merken als je geen ondernemer bent die afhankelijk is van zn tools?Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:41:
knip
[...]
Het valt nog niet mee die twee op niveau te vergelijken en daar vergaande conclusies aan te verbinden.![]()
Koop op eBay een analoog horloge van pakweg $10 en vergelijk het loopwerkje met dat van een gerenommeerd Zwitsers geval.
Op het oog zul je geen grote verschillen ontdekken, maar je mag blij zijn als de budget versie 6 maanden loopt, terwijl de Zwitserse het zomaar 100 jaar kan uithouden zonder opvallende afwijkingen.
De functies van momentsleutels zijn eenvoudig te vergelijken, maar de toleranties van het gebruikte staal en uiteindelijk de herhaalde precisie zie je er niet vanaf.
Een budget sleutel laat zich misschien ver buiten de specs misbruiken maar wordt daarmee wel waardeloos, een deugdelijke sleutel heeft voor dit misbruik een ingebouwde breekpen (die eenvoudig te vervangen is) maar het verder werken even onmogelijk maakt.
En terecht.
Op Amazon lees ik reviews waarbij schroeven dol worden gedraaid met een "correct" ingesteld koppel, dat is het probleem dat je kunt krijgen met budget tools.
Misschien geen probleem voor huis/tuin/keuken, maar niet echt geschikt voor je kwetsbare carbon parts of motoronderdelen.
Zoals ik zeg ik sleutel alles zelf en rijd fanatiek enduro (lees elke week sleutelen) en ik heb nog nooit gehad dat ik iets doldraai of te vast. Ook niet in mijn blok. Gevoelige zaken zoals aluminium plaatjes en plastic staan netjes op moment 6N en komen nooit los en/of geen inslijting als gevolg van te strak aandraaien.
Ik ben een groot voorstander van kwaliteitsproducten, maar je kan ook doorslaan. Daarnaast ben ik ook horloge liefhebber, dus daarom vind ik je vergelijking scheef
there's no tweak without the tweaker