[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.029 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:51
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:41:

knip

[...]

Het valt nog niet mee die twee op niveau te vergelijken en daar vergaande conclusies aan te verbinden. ;)

Koop op eBay een analoog horloge van pakweg $10 en vergelijk het loopwerkje met dat van een gerenommeerd Zwitsers geval.
Op het oog zul je geen grote verschillen ontdekken, maar je mag blij zijn als de budget versie 6 maanden loopt, terwijl de Zwitserse het zomaar 100 jaar kan uithouden zonder opvallende afwijkingen.

De functies van momentsleutels zijn eenvoudig te vergelijken, maar de toleranties van het gebruikte staal en uiteindelijk de herhaalde precisie zie je er niet vanaf.
Een budget sleutel laat zich misschien ver buiten de specs misbruiken maar wordt daarmee wel waardeloos, een deugdelijke sleutel heeft voor dit misbruik een ingebouwde breekpen (die eenvoudig te vervangen is) maar het verder werken even onmogelijk maakt.
En terecht.

Op Amazon lees ik reviews waarbij schroeven dol worden gedraaid met een "correct" ingesteld koppel, dat is het probleem dat je kunt krijgen met budget tools.
Misschien geen probleem voor huis/tuin/keuken, maar niet echt geschikt voor je kwetsbare carbon parts of motoronderdelen.
Ik volg je redenering maar er is wel verschil tussen low budget sleutels en de wat goedkopere gecalibreerde sleutels die ook max 3% afwijking hebben zoals die van Proxxon. Je betaald bij duurdere merken ook voor het merk en voor bouwkwaliteit. Natuurlijk winnen ze hier en natuurlijk zullen ze NOG nauwkeuriger zijn, maar ga je dat merken als je geen ondernemer bent die afhankelijk is van zn tools?

Zoals ik zeg ik sleutel alles zelf en rijd fanatiek enduro (lees elke week sleutelen) en ik heb nog nooit gehad dat ik iets doldraai of te vast. Ook niet in mijn blok. Gevoelige zaken zoals aluminium plaatjes en plastic staan netjes op moment 6N en komen nooit los en/of geen inslijting als gevolg van te strak aandraaien.

Ik ben een groot voorstander van kwaliteitsproducten, maar je kan ook doorslaan. Daarnaast ben ik ook horloge liefhebber, dus daarom vind ik je vergelijking scheef :P

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 15:58
Raymond schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:46:
Net bij HBM machines geweest (ligt blijkbaar op route naar een locatie waar ik regelmatig moet zijn, gevaarlijk voor de portemonnee :+ )
Ik werk vlakbij de HBM en ben daar vorige week ook heen geweest, gelukkig had ik een lijstje en min of meer gepast geld bij me. Inderdaad gevaarlijk.

Heb ook bij die zaagmachines gestaan, maar ze lijken erg op de rode Einhell die ik al heb (maar dan zonder onderstel). Over de nauwkeurigheid van de laser ben ik niet te spreken, dus wil hier nog wel iets aan veranderen.
Voor weinig geld moet je niet al te veel verwachten, maar voor het zagen van plinten was ie goed genoeg.
Een vriend van mij heeft er ook vele m2 laminaat mee gezaagd en was er heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33
Als je een aantal standaard aandraaimomenten hebt, waarom dan niet sleutels met een vast ingesteld moment kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
CappieL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:16:
[...]

Ik werk vlakbij de HBM en ben daar vorige week ook heen geweest, gelukkig had ik een lijstje en min of meer gepast geld bij me. Inderdaad gevaarlijk.

Heb ook bij die zaagmachines gestaan, maar ze lijken erg op de rode Einhell die ik al heb (maar dan zonder onderstel). Over de nauwkeurigheid van de laser ben ik niet te spreken, dus wil hier nog wel iets aan veranderen.
Voor weinig geld moet je niet al te veel verwachten, maar voor het zagen van plinten was ie goed genoeg.
Een vriend van mij heeft er ook vele m2 laminaat mee gezaagd en was er heel blij mee.
Daarom heb ik mijn einhell verkocht. Weet precies wat je bedoeld. En kon hem voor goede prijs kwijt. Hehe. En heb mij de Dewalt DWS774 aangeschaft. Met XPS. Krijg je schaduwlijntje waar de zaag precies over heen zaagt. Wat een fijn apperaat.

Alleen zo'n onderstel zou nog wel makkelijk zijn. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
M4uSzi schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:12:
[...]
Daarom heb ik mijn einhell verkocht. Weet precies wat je bedoeld. En kon hem voor goede prijs kwijt. Hehe. En heb mij de Dewalt DWS774 aangeschaft. Met XPS. Krijg je schaduwlijntje waar de zaag precies over heen zaagt. Wat een fijn apperaat.

Alleen zo'n onderstel zou nog wel makkelijk zijn. :)
Ik zat eraan te denken om een lampje boven het zaagblad te maken (à la I Like To Make Stuff) en dan heb je inderdaad een schaduwlijntje waar de zaag zaagt. Dit is echter wel een langere termijn project

Maar ik denk dat ik op de korte termijn een jig maak waarbij 90°-zaagsnedes beter worden ondersteund en ook de locatie van het zaagblad makkelijker is af te lezen..

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 07-03-2018 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
M4uSzi schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:12:
[...]
Daarom heb ik mijn einhell verkocht. Weet precies wat je bedoeld. En kon hem voor goede prijs kwijt. Hehe...
Jij bent zo'n verkoper waarover geklaagd wordt in het topic Marktplaats... ik word er gek van - Deel 2 :+
CappieL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Ik zat eraan te denken om een lampje boven het zaagblad te maken (à la I Like To Make Stuff) en dan heb je inderdaad een schaduwlijntje waar de zaag zaagt. Dit is echter wel een langere termijn project

Maar ik denk dat ik op de korte termijn een jig maak waarbij 90°-zaagsnedes beter worden ondersteund en ook de locatie van het zaagblad makkelijker is af te lezen..
Inderdaad, zie YouTube: How To: Add A LED Shadow Line To A Miter Saw (CHEAP!)

[ Voor 46% gewijzigd door Eusebius op 07-03-2018 11:57 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Ja, precies dat filmpje.. Ik volg de ILTMS en dacht dat ie daar in voor kwam.

Ik heb geen toegang tot de huiskamer, maar heeft M4uSzi iets gedaan wat niet mocht?

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 07-03-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Je hebt geen toestemming.. Potverdorie. Hehe. Kan het niet bekijken.

Zo erg ben ik vast niet. :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
CappieL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:11:
[...]

Ja, precies dat filmpje.. Ik volg de ILTMS en dacht dat ie daar in voor kwam.

Ik heb geen toegang tot de huiskamer, maar heeft M4uSzi iets gedaan wat niet mocht?
Niet dat ik weet. Haha. Nog nooit wat verkocht via Tweakers.
CappieL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Heb ik ook over lopen naar denken. Maar Dat heb ik toch maar aan de kant geschoven. Wou toch al een betere zaag en nu heb ik allebei. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
I-King schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:14:
Heeft iemand hier ervaring met de multi-tool van de Lidl? Ik leen nu af en toe die van de buurman (Fein, weet niet welk type), maar zou het wel prettig vinden een eigen multi-tool voor incidenteel gebruik te hebben.

Nu heb ik prima ervaringen met de boormachine van de Lidl, maar zo'n multitools zijn wat kritischer volgens mij. Ik heb er al eens van Black & Dekker gebruikt en die deed eigenlijk helemaal niets.

Valt die van de Lidl in de categorie 'prima voor 1 keer' of 'weggegooid geld'?
Als je een Fein hebt gebruikt zal een van de Lidl je waarschijnlijk tegenvallen. Fein is toch wel de top qua multitools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:14
Ik (= hobby klusser die graag met hout werkt) ben op zoek naar een nauwkeurige en compacte tafelzaag. Ik bezit al een afkortzaag en invalzaag.

De wensen:
  • Nauwkeurig: als ik een strook van 5cm breed nodig heb, dan moet die ook 5cm zijn, ook als ik de zaag ergens anders voor gebruik en daarna weer 5cm nodig heb
  • Compact: ik wil hem het liefst op een tafel/werkbank gebruiken en dan weer in een stelling opbergen
  • Kosten: 200 a 300 euro
Na wat gestruin op in dit topic, woodworking en het lezen van reviews kom ik tot de conclusie dat er voor dat budget geen tafelzaag is naar mijn goesting. Ik kom wel uit op een DeWALT DW745, helaas is die 500 euro, maar als het een fijne zaag is, dan heb ik dat er wel voor over. Alternatief is een Bosch PTS10, maar die lijkt het onderspit te delven tegenover de DW745. Verder nog de Makita MLT100 bekeken, maar die is wat minder compact. Einhell, ferm, powerplus lijken me niet nauwkeurig.

De hamvraag is, is de DW745 een goede koop, of zie ik een alternatief over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
rvtk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:27:
Ik (= hobby klusser die graag met hout werkt) ben op zoek naar een nauwkeurige en compacte tafelzaag. Ik bezit al een afkortzaag en invalzaag.

De wensen:
  • Nauwkeurig: als ik een strook van 5cm breed nodig heb, dan moet die ook 5cm zijn, ook als ik de zaag ergens anders voor gebruik en daarna weer 5cm nodig heb
  • Compact: ik wil hem het liefst op een tafel/werkbank gebruiken en dan weer in een stelling opbergen
Na wat gestruin op in dit topic, woodworking en het lezen van reviews kom ik tot de conclusie dat er voor dat budget geen tafelzaag is naar mijn goesting. Ik kom wel uit op een DeWALT DW745, helaas is die 500 euro, maar als het een fijne zaag is, dan heb ik dat er wel voor over. Alternatief is een Bosch PTS10, maar die lijkt het onderspit te delven tegenover de DW745. Verder nog de Makita MLT100 bekeken, maar die is wat minder compact. Einhell, ferm, powerplus lijken me niet nauwkeurig.

De hamvraag is, is de DW745 een goede koop, of zie ik een alternatief over het hoofd?
Deze vraag hier pas ook gesteld .en toen werd mij ook de Dewalt dw745 aanbevolen. Dus die heb ik nu op mijn lijstje gezet :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:12:
[...]
Ik volg je redenering maar er is wel verschil tussen low budget sleutels en de wat goedkopere gecalibreerde sleutels die ook max 3% afwijking hebben zoals die van Proxxon. Je betaald bij duurdere merken ook voor het merk en voor bouwkwaliteit. Natuurlijk winnen ze hier en natuurlijk zullen ze NOG nauwkeuriger zijn, maar ga je dat merken als je geen ondernemer bent die afhankelijk is van zn tools?
Ja dat is zeker zo, maar ook Proxxon is een merk dat aan de weg timmert en ook hun PR moet uiteindelijk worden betaald, al lijkt het met hun kwaliteit de laatste jaren niet echt geweldig te gaan als ik de vele reviews op Amazon mag geloven.
Met name de berichten over instelerrors en nauwkeurigheid bij herhaalde inzet vind ik aan de zorgelijke kant. Voor een basic overzichtelijke dopsleutel zou mij dit allemaal niet zoveel interesseren, daar hoef ik niet per se een Snap-on voor te hebben.
Er zwerft ook hier een setje Proxxon doppen rond en die voldoen prima voor 99% van de klussen.

Maar als je zoveel aan een dure bike sleutelt, dan is een goede momentsleutel snel terugverdiend lijkt mij. :P

Mbt je laatste opmerking zou ik mijzelf niet vergelijken met "een ondernemer die afhankelijk is van zijn tools" want ook jij als enthousiaste "hobbyist"(??) bent de klos als je een peperduur onderdeel aan gort helpt.
Met 1 goofy error had je de duurste momentsleutel kunnen terugverdienen en dat is ook(juist) voor een diy'er een pijnlijk verhaal.
Ik ben een groot voorstander van kwaliteitsproducten, maar je kan ook doorslaan.
Absoluut waar, maar ik zou niet op de verkeerde dingen bezuinigen, been there done that. :+
Daar wordt het ons zo bekende knutselen alleen maar veel duurder van.

Een hamerboor die je 1x in de vijf jaar gebruikt mag van mij ook van de Lidl komen, maar als je dure parts volgens strikt omschreven specs moet verbinden dan doe je dat beter zoals het hoort, anders wordt het alsnog een onnodig duur project.
Daarnaast ben ik ook horloge liefhebber, dus daarom vind ik je vergelijking scheef :P
Het was een metafoor die betrekking had op wat "het blote oog" kan zien en daarmee tricky voor de gek kan houden.
Het blote oog ziet immers niet de gebalanceerde parts en precisielagering van een Zwitsers horloge en het blote oog ziet net zo min volgens welke specs de stalen veer van een momentsleutel is gefabriceerd en binnen welke nauwe toleranties die zijn werk moet doen.
Maar uit je verhaal maak ik op dat je op deze wijze wel momentsleutels oppervlakkig hebt vergeleken. ;)

Met een no-name spiraalveer en een blok staal draai ik op mijn draaibank ook een werkende momentsleutel in elkaar, maar dat maakt hem nog geen "Stahlwille".
Zoveel zelfkennis heb ik nog wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
@Bhagavad Zoals ik al zei, ik begrijp je redenatie helemaal en kan me ook vinden in die redenatie. Alleen hebben we gewoon een meningsverschil over de kwaliteit van Proxxon. We hebben inderdaad oppervlakkig getest door een aantal boutjes op verschillende momenten te zetten en vervolgens met de andere 'natrekken'. Afgewisseld met de Hazet en de Proxxon. Konden geen verschil ontdekken. Natuurlijk is dit geen laboratorium opstelling, maar zoals ik al zei wij sleutelen er al tijden naar tevredenheid mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kijk in elk geval even naar een zaagtafel met sleuven in het werkblad :)

je kunt dan een crosscutsled maken, daarmee maak je een relatief eenvoudige zaagtafel net zo nauwkeurig als een veel duurdere tegen zeer lage kosten.

je kunt ook eenvoudig dan mallen maken om onde verstek te kunnen zagen.

Zo'n bak maken is vrij simpel:

http://www.finewoodworkin...se-tablesaw-crosscut-sled

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KqakBEB5iu0xM2fPKqydgE0r/full.jpg

Iets ingewikkelder wordt het haaks maken tov je zaagblad middels de 5-zaagsnedes methodes, dat moet je eigenlijk even op youtube zien en uitgelegd krijgen, dan is het relatief eenvoudig te snappen.

YouTube: 5 Cuts to a "Perfect" Cross-Cut Sled

Nou legt bovenstaande meneer het wel enorm wiskundig uit maar ik kon hem goed volgen :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:03

De wensen:

Met jouw eisen ga je geen nieuwe zaagtafel vinden voor €200 - €300. Je zult dan een concessies moeten doen of het budget optrekken. Je neigt nu naar het laatste en dat lijkt de beste keuze. Kijk eens op Woodworking.nl, want daar staan meerdere topics over zaagtafels (zoals deze). Meestal gaat het dan tussen 2 modellen van Bosch Blauw (GTS 10 XC en GTS 10 J) en 2 van Dewalt (DW745 en DW7491). Meestal heeft de DW745 de voorkeur vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding.

De GTS 10 XC is in Engeland (bv Axminster) te vinden voor minder dan €600 (Europese garantie, dus bij een defect kun je de zaag gewoon naar Bosch Nederland sturen). Echter heeft deze een andere maat sleuven, wat een nadeel is. De Bosch heeft wel een duwslede, wat weer een voordeel heeft. Mijn vader heeft deze zaag en is er tevreden over. Hij had eerste een Bosch Groen PTS 10 en daar was hij niet tevreden over. De GTS 10 J is het kleinere en lichtere broertje. Op alle vlakken wat minder dan de XC, maar nog steeds goed. De stofafzuiging is bij de J minder goed dan bij de XC.

De DW745 en DW7491 zijn heel vergelijkbaar. De DW7491 heeft iets meer vermogen, een groter blad en de maximale zaagbreedte is wat groter.

Mocht je het budget echt niet hoger willen of kunnen krijgen, dan zou ik eerder naar een 2ehands zaagtafel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Mocht je het budget echt niet hoger willen of kunnen krijgen, dan zou ik eerder naar een 2ehands zaagtafel kijken.
Ja, een Inca :) Zwitserse precisie, simpel gebouwd maar oerdegelijk.

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Eusebius schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:07:
[...]

Ja, een Inca :) Zwitserse precisie, simpel gebouwd maar oerdegelijk.
Rvtk wil een compacte zaagtafel om op de tafel/werkbank gebruiken en dan weer in een stelling op te kunnen bergen. Dat is lastiger met een Inca doordat de motor er meestal los onder hangt. De Inca Compact heeft een ingebouwde motor en zou dus wel kunnen. Maar die zijn redelijk zeldzaam. Dat is deze (foto van internet):

Afbeeldingslocatie: http://incamachines.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/s/dsc01061.jpg

Nu heb ik die wel 1 staan, maar daar zit een defecte motor onder en de dwars- en langsgeleider ontbreekt, dus daar heeft rvtk weinig aan. De inca's zijn wel heel precies, maar missen motorvermogen in vergelijking met hedendaagse machines. Maar het zijn wel hele fijne machines.

Zelf ben ik een Inca Universal aan het restaureren/heropbouwen. Dus dat is dit model (niet mijn filmpje):

Dat gaat er 1 zijn met extra breed blad (100 cm) en langgatboor. Als die klaar is gaat die in de verkoop.

Het voordeel van de Inca's is dat ze heel precies werken. Ze zeer zeer eenvoudig en degelijk gebouwd. De meeste delen zijn van gegoten aluminium, de schroeven zijn van RVS. Dus nergens zit roest. Over elk details is nagedacht en alles is bij te stellen. Je kunt ze met eenvoudig gereedschap uit elkaar halen. Ook het vervangen van bv lagers is heel goed te doen. Hier heb ik de Inca zaagtafel bijna helemaal uit elkaar gehaald om deze schoon te maken:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4778/40645281652_b0b1e91ca3_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4773/26816022548_78b64f538f_k.jpg

Daarnaast heb ik nog een Inca lintzaag:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4685/38356466954_62187f2e8b_k.jpg

En een Inca schaaf/vandiktebank:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4712/26590027498_d5b28cc6af_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:40:
[...]

Ook het vervangen van bv lagers is heel goed te doen. Hier heb ik de Inca zaagtafel bijna helemaal uit elkaar gehaald om deze schoon te maken:
Hoe kun je die het beste testen?

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024

De wensen:

Ik zelf heb de Bosch PTS 10, ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben.

Ik moet wel zeggen dat er wat speling op de standaard geleiding zit, maar zoals hierboven aangegeven is dit simpel op te lossen door zelf een crosscutsled te maken.

Ik was ook opzoek naar hoge precisie, maar kwam er toch snel achter dat met wat eigen gemaakte jigs je dit prima kan behalen met de goedkopere tafels. Aangezien het voor de hobby is vond ik het niet erg om deze jigs zelf te maken.

Voor de ripcuts gebruik ik het liefst gewoon een rolmaat ipv de maatvoering die op de tafel staat.

Klinkt allemaal als behelpen maar voor de hobby en een kleiner budget vind ik dit niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Eusebius schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:42:
[...]

Hoe kun je die het beste testen?
Letten op trillingen en je kunt de zijwaartse beweging van de as meten met een meetklok. Bij te veel beweging kan het de as zijn of de lagers. Vaak wordt er ook gemeten aan het zaagblad, maar bij beweging zul je moeten gaan onderzoeken wat het is (zaagblad krom, bevestiging van het zaagblad op de as, de as zelf of de lagers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 18:33
Voor iedereen die pro-cross-cut-sled is, kleine opmerking, let wel op dat hij breed genoeg is voor de werkstukken die je er op verzaagt. Het gevaar van een crosscut sled (en waarom je in een europese meubelmakerij eigenlijk geen cabinet style zagen vind) is dat het hout doorleunt aan het einde. De slede van een paneelzaag lost dit op. Het kan hierdoor gebeuren dat een lange plank je zaagblad klemt en een gevaarlijke situatie creeert.

Dus, maak je crosscutsled breed genoeg als je geen paneelzaag (bijna iedereen) hebt, of gebruik de zaagtafel voornamelijk als schulpzaag.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
L.N. schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:40:
[...]

Rvtk wil een compacte zaagtafel om op de tafel/werkbank gebruiken en dan weer in een stelling op te kunnen bergen. Dat is lastiger met een Inca doordat de motor er meestal los onder hangt. De Inca Compact heeft een ingebouwde motor en zou dus wel kunnen. Maar die zijn redelijk zeldzaam. Dat is deze (foto van internet):

[afbeelding]

Nu heb ik die wel 1 staan, maar daar zit een defecte motor onder en de dwars- en langsgeleider ontbreekt, dus daar heeft rvtk weinig aan. De inca's zijn wel heel precies, maar missen motorvermogen in vergelijking met hedendaagse machines. Maar het zijn wel hele fijne machines.

Zelf ben ik een Inca Universal aan het restaureren/heropbouwen. Dus dat is dit model (niet mijn filmpje):
[video]
Dat gaat er 1 zijn met extra breed blad (100 cm) en langgatboor. Als die klaar is gaat die in de verkoop.

Het voordeel van de Inca's is dat ze heel precies werken. Ze zeer zeer eenvoudig en degelijk gebouwd. De meeste delen zijn van gegoten aluminium, de schroeven zijn van RVS. Dus nergens zit roest. Over elk details is nagedacht en alles is bij te stellen. Je kunt ze met eenvoudig gereedschap uit elkaar halen. Ook het vervangen van bv lagers is heel goed te doen. Hier heb ik de Inca zaagtafel bijna helemaal uit elkaar gehaald om deze schoon te maken:

[afbeelding]

[afbeelding]

Daarnaast heb ik nog een Inca lintzaag:

[afbeelding]

En een Inca schaaf/vandiktebank:

[afbeelding]
Staat nu ook een vlakbank op marktplaats. Ook echt opknappertje. Maar ben geen held met elektronica. Is dat allemaal beetje te doen? Of moet ik hem echt link gaan laten liggen. Of valt het allemaal wel mee zo'n? Anders ga ik toch een serieus info vragen en reagerenop de vlakbank. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Veel electronica zit er niet in een vlakbank of vlakvandiktebank, het is voornamelijk mechanica. Kan nog wel klusje zijn, moet je vooral geduld voor hebben. Geen rocket science, maar kan mooi resultaat opleveren.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
M4uSzi schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:57:
[...]
Staat nu ook een vlakbank op marktplaats. Ook echt opknappertje. Maar ben geen held met elektronica. Is dat allemaal beetje te doen? Of moet ik hem echt link gaan laten liggen. Of valt het allemaal wel mee zo'n? Anders ga ik toch een serieus info vragen en reagerenop de vlakbank. :)
Er zit geen elektronica in. Het enige elektrische is de motor en de aan/uit-knop. Daar hoef jij je dus geen zorgen over te maken. Kijk eens naar dit topic over het opknappen van een vlak/vandiktebank, want dan kun je een goede inschatting maken of het haalbaar is voor jou. Maar ingewikkeld is het allemaal niet, dus waarschijnlijk is het wel haalbaar.

Let er vooral op of de vlakbank compleet is. Vervangende onderdelen zijn duur. Schroefjes en zo niet, maar onderdelen die specifiek voor Inca zijn wel.

Bedenk of je een vlakbank wilt of een vlak/vandiktebank. Het vandiktegedeelte gebruik je meestal meer en heeft voor de meeste gebruikers een duidelijke meerwaarde.....

Als je meer kant-en-klaar zoekt, dan heb ik nog een Bosch SHO 160 voor je. Dat is een kleine, maar zeer goede schaaf/vandiktebank die door Mafell is gemaakt. Deze is identiek aan de Mafell AD 160 en het kleine broertje van de AD 260. De 260 is weer het model waar al die kleine slechte Chinese schaaf/vandiktebanken op zijn gebaseerd. Maar die halen de kwaliteit van de Bosch/Mafell bij lange na niet. Dat is echt rommel.

[ Voor 15% gewijzigd door L.N. op 08-03-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
simon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:59:
Veel electronica zit er niet in een vlakbank of vlakvandiktebank, het is voornamelijk mechanica. Kan nog wel klusje zijn, moet je vooral geduld voor hebben. Geen rocket science, maar kan mooi resultaat opleveren.
Dat is ook zo. 8)7
Zie ik nu ook als ik wat beter kijk. Het is vooral de aansluiting van motor naar Machine zelf. En dan overbrenging van motor naar Machine. Heb de beste man maar eens een berichtje gestuurd. Nu maar afwachten. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
L.N. schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:08:
[...]

Er zit geen elektronica in. Het enige elektrische is de motor en de aan/uit-knop. Daar hoef jij je dus geen zorgen over te maken. Kijk eens naar dit topic over het opknappen van een vlak/vandiktebank, want dan kun je een goede inschatting maken of het haalbaar is voor jou. Maar ingewikkeld is het allemaal niet, dus waarschijnlijk is het wel haalbaar.

Let er vooral op of de vlakbank compleet is. Vervangende onderdelen zijn duur. Schroefjes en zo niet, maar onderdelen die specifiek voor Inca zijn wel.

Bedenk of je een vlakbank wilt of een vlak/vandiktebank. Het vandiktegedeelte gebruik je meestal meer en heeft voor de meeste gebruikers een duidelijke meerwaarde.....
Dat is een goede. Daar zal ik ook naar vragen of alles compleet is. Dat is wel even een belangrijk punt.

Ik zal het topic eens even doorlezen. Dan wordt het een stuk duidelijker waar ik ook Op moet letten. Dankje. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Een beetje een crosspost naar het klustopic maar ik zoek eigenlijk iets van een mal waarmee ik mijn invalzaag omtover tot afkortzaag,

Ik ben namelijk bezig met de bouw van een schuur, en wil straks alle rabat delen op dezelfde lengte afkorten.

Dus ik zoek iets met dezelfde dikte als het rabat gebeuren, daar monteer ik dan mijn liniaal op en daar schuif ik dan de rabat delen tussen, zoek dan nog iets wat ik gebruiken als stop, deze stop moet ook weer makkelijk te verschuiven zijn. Ik gebruik een variant op de mft, dus met gaten van 19mm

Ik geloof vast en zeker dat ik niet de eerst ben die dit wil, vandaar mijn vraag...

(een miterstand/afkortzaag komt zodra de schuur staat)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kan je niet zo'n wolfcraft universele werkbank/tafel pakken?

http://www.wolfcraft.com/..._tables-3//s/c/index.html
( ik zie de 1000 er niet tussenstaan, maar die moet er ook nog zijn)

Triton heeft ook zoiets:
http://www.tritontools.co...kcenter%20systemen/TCB100

Om er een afkortzaag van te maken, lijkt me lastig. Dan moet je er al een trekzaag van zien te maken (Festool doet dat met hun TS55 in bijpassende tafel), maar ik ken daar geen universele oplossingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Jelte,89 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:07:
Een beetje een crosspost naar het klustopic maar ik zoek eigenlijk iets van een mal waarmee ik mijn invalzaag omtover tot afkortzaag,

Ik ben namelijk bezig met de bouw van een schuur, en wil straks alle rabat delen op dezelfde lengte afkorten.

Dus ik zoek iets met dezelfde dikte als het rabat gebeuren, daar monteer ik dan mijn liniaal op en daar schuif ik dan de rabat delen tussen, zoek dan nog iets wat ik gebruiken als stop, deze stop moet ook weer makkelijk te verschuiven zijn. Ik gebruik een variant op de mft, dus met gaten van 19mm

Ik geloof vast en zeker dat ik niet de eerst ben die dit wil, vandaar mijn vraag...

'Vroeger' al meer dan eens een mal gemaakt voor dit soort klusjes. Loont natuurlijk alleen de moeite als je ook een hoop op dezelfde lengte te zagen hebt. De mal kun je maken van een oude plaat OSB of underlayment of iets dergelijks en wat latten.

Hier een tekening hoe dat werkt met een ordinaire handcirkelzaag, ik hoop dat het enigzins duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2db3pkw.jpg

Groen is de cirkelzaag.
Het rode (donker rood en lichtrood) is de totale breedte die je gezaagd wilt hebben.
Het grijze zijn latten; donkergrijs schroef je vast aan de plaat, lichtgrijs is een losse lat.
De boel zo uitmeten dat het lichtrode gedeelte net zo breed is als de afstand tussen je zaagblad en de zijkant van de geleider.

Planken/latten erop leggen, de losse lat erop leggen en deze tegen de vaste latten aanleggen, vastzetten met 2 lijmtangen, cirkelzaag er langshalen (tegen de lichtgrijze lat aan dus) en voila je hebt in één keer zagen een hoop planken op dezelfde lengte. Lichtgrijze lat met lijmtangen loshalen, nieuwe planken erop, vastzetten en repeat process...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:07:

Wil je nu met de zaag over je te zagen materiaal, of andersom?

Kun je niet gewoon de MFT constructie gebruiken zoals Festool die ook levert? Dus materiaal erop, tegen de aanslag schuiven, rail neerklappen en zagen?

Of doel je meer op iets als de CMS met een schuiftafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:49:
@Bhagavad Zoals ik al zei, ik begrijp je redenatie helemaal en kan me ook vinden in die redenatie. Alleen hebben we gewoon een meningsverschil over de kwaliteit van Proxxon.
.....
Ik zou met jou nooit een 'meningsverschil' durven hebben. ;)

Mijn eigen bescheiden hoeveelheid Proxxon stuff dateert alweer van jaren geleden en daar heb ik absoluut niets over te miepen.
Maar het lijkt zo te zijn(??) dat de kwaliteit mede vanwege Aziatische outsourcing(??) onder druk staat, getuige de reviews die niet van mijn hand zijn.

Het is dus goed mogelijk dat zowel jouw, als mijn tools nog uit de goede periode (bestaat die??) stammen. O-)

Het enige dat op dit moment kaduuk is, zijn mijn twee (drie??) gebroken tenen.
Gisteren met de handen vol een beetje ongelukkig van de trap gedonderd, doet storend zeer, maar wie of wat repareert het minder zichtbare gebroken ego waar geen pleister op houdt?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-09 23:21
Voor het stevigere boorwerk in huis heb ik nu een bosh PBH 160R 420W in bruikleen. Het is een wat oudere boor, (Via google kom ik een artikel tegen uit 1993), maar hij voldoet nog redelijk. Alleen als ik in het beton ga boren, dan moet ik veel kracht zetten. Het lijkt ook of hij het hamermechanisme niet iedere keer pakt. Soms slaat het aan en dan gaat het boren een stuk makkelijker.

Nu ben ik aan het kijken voor een eigen boorhamer. Bij de Lidl kwam ik deze Parkside serie combihamers tegen. Waar de 1500W versie mij het meest interessantst lijkt. Vanwege de meeste opties en de extra boorkop. Zijn deze combihamers geschikt voor het meeste huis tuin en keukengebruik?

Of kan ik beter een dedicated boorhamer kopen? Zoals bijvoorbeeld deze Bosch.
Welke een stuk minder krachtig, maar wel 30 euro duurder is.

Zelf heb ik al een hele degelijke accuboormachine. De combiboor/boorhamer is echt ter aanvulling waar mijn accuboormachine tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
Toekan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 00:23:
Voor het stevigere boorwerk in huis heb ik nu een bosh PBH 160R 420W in bruikleen. Het is een wat oudere boor, (Via google kom ik een artikel tegen uit 1993), maar hij voldoet nog redelijk. Alleen als ik in het beton ga boren, dan moet ik veel kracht zetten. Het lijkt ook of hij het hamermechanisme niet iedere keer pakt. Soms slaat het aan en dan gaat het boren een stuk makkelijker.

Nu ben ik aan het kijken voor een eigen boorhamer. Bij de Lidl kwam ik deze Parkside serie combihamers tegen. Waar de 1500W versie mij het meest interessantst lijkt. Vanwege de meeste opties en de extra boorkop. Zijn deze combihamers geschikt voor het meeste huis tuin en keukengebruik?

Welke een stuk minder krachtig, maar wel 30 euro duurder is.

Zelf heb ik al een hele degelijke accuboormachine. De combiboor/boorhamer is echt ter aanvulling waar mijn accuboormachine tekort komt.
Ze vallen ongeveer in dezelfde categorie. Ik zou de goedkoopste nemen bij huis, tuin en keukengebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Toekan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 00:23:
.....
In dat geval lijkt de PARKSIDE® Combihamer 1050 W van €49.99 mij nog de allerleukste optie uit dit rijtje, met een aardige en zeer bruikbare slagkracht van 3J.
Volgens hún specs dan. :+

Dit bedrag gaat natuurlijk nergens over en als het onverhoopt mis gaat wat kwaliteit betreft, dan heb je gewoon garantie.
Deze hamerboor is slechts een tientje duurder dan het 800W instapmodel dat echter slechts 1,2J doet en dat is bitter weinig imho.

De PARKSIDE® Combihamer 1500 W is met €59.99 ook al geen geld en de 5J slagkracht is prima voor beitelen maar weer aan de forse kant voor het boren van domestic 5mm/6mm gaatjes.
Voor het bescheiden geld kun je die machine er natuurlijk wel gewoon 'bijnemen'. oOo

De "dedicated boorhamer" van Bosch die je noemt is gewoon een budget geval uit de groene lijn en ook bij die machine houdt de magere slagkracht niet over.
In de blauwe lijn van Bosch zitten veel betere machines waar je meer en langer plezier van kunt hebben.
Je wordt zo ongeveer platgegooid met acties van deze GBH 2-28, het is een echte aanrader, maar wel duurder.

Voor die paar keer gebruik kun je voor bizar weinig geld de PARKSIDE® 1050 W kopen en met wat geluk gaat die ook nog eens een paar jaar mee. :)
(Deze machine heeft trouwens ook een extra boorkop.)

De Metabo UHE 2660-2 is eventueel een aantrekkelijk en betrouwbaar alternatief.
óf
De kleinere Bosch GBH 2-26F à €172,32 min €15 couponcode. (Gültig bis 11.03.2018)
Voor verzending naar Nederland komt dat op €156,72 totaal, mooi bedrag voor een fijne, sterke en complete machine in koffer.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek naar een multihamer of combihamer. Kun je alles mee. Pluspunt is dat je ook met stucwerk rustig kunt beginnen en dan pas hameren, hou je je stucwerk tenminste heel. Erg handig voor plafonds enzo :)

Plus je hebt in weze een boormachine, schroefmachine en boorhamer in 1. Enige wat je verder nodig hebt is een accutol, of een aannemer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Dus. Mede omdat niet iedereen de HK in kan hier maar even een crosspost:
Ik ben 5mm dik staal aan het lassen geweest de laatste tijd, en de korte stukjes gingen net aan met mijn kleine rode invertertje. Maar "net aan" werkt niet prettig en er staat wat groter laswerk op de todolist, dus het werd tijd voor een zwaardere (maar nog steeds goedkope) machine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pJ6SoZTav9gAwX9wPoO4gqc1/medium.jpg

Vergelijk met wat ik al had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bpp4WiY3yfWClyBpZ2TnGaL2/medium.jpg

Binnenkort lekker verder braden :9

En waarom ik 5mm staal aan het vermeubelen ben? Omdat ik iets aan het knutselen ben dat op een draaibank lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FIIUkcKuiSfnaOm6h7pIQZvY/medium.jpg

Straks eens de stukken gaan zagen/slijpen om de tegencenter op de juiste hoogte te kunnen monteren.

Update-edit: mijn laswerk moet ik nog wat meer op oefenen, maar ik had nu iig geen ruzie met een ondermaatse machine. Wordt ooit nog wel wat zo :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/31YVuzvbOGCO4UUC7vDhLIg6/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 09-03-2018 20:55 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:29:
......
Update-edit: mijn laswerk moet ik nog wat meer op oefenen, maar ik had nu iig geen ruzie met een ondermaatse machine. Wordt ooit nog wel wat zo :Y
[afbeelding]
Begin je al respect te krijgen dat ze zo'n draaibankje in Azië voor een paar Euro kunnen fabriceren en ook nog deze kant op varen?? _/-\o_

Het gelaste blok ziet er nu wel uit of het een hele nare en besmettelijke inlandse ziekte heeft opgelopen, maar slijpen/schuren doet meestal wonderen. :P

Props, het begint al ergens op te lijken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:15:
[...]

Begin je al respect te krijgen dat ze zo'n draaibankje in Azië voor een paar Euro kunnen fabriceren en ook nog deze kant op varen?? _/-\o_
Mwoah, als iemand anders me gewoon tekeningen zou leveren en ik met 20 cent per uur genoegen zou nemen zou ik ook een eind komen hoor. Afgaand op de kwaliteit van lassen bij veel spul bij usual suspects als Cranenbroek kan ik toch zeker hetzelfde werk afleveren als een Chinees van 8 O-)
Het gelaste blok ziet er nu wel uit of het een hele nare en besmettelijke inlandse ziekte heeft opgelopen, maar slijpen/schuren doet meestal wonderen. :P

Thanks d:)b
Meeste spetters kwamen er al af met een snel rondje staalborstel na deze foto, dus dat stemt al hoopvol. Wat cleanup van lasnaden zelf zal ook nog moeten, maar dat komt wel goed. Het zit in elk geval vast :Y)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@Raymond , @Harrie_ , @Verwijderd

Ik heb rabatdelen van 5m lang, en die plaats ik tussen mn staanders en die lengte tussen die staander kan varieren.... de ene keer ben ik een rijtje van 12 planken nodig op 3,31m en de volgende keer moeten ze ingekort worden op 3,29m

Dus ik wil met mijn invalzaag over het materiaal, maar wel elke keer op DIE plek over het materiaal zagen

Harrie, ik snap niet echt wat je bedoeld... (ligt waarschijnlijk gewoon aan mij hoor)

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte,89 op 10-03-2018 00:45 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb een (set) gatenzaag (-zagen) nodig voor staal. Nou had ik van Bosch de Progressor gekocht (een adapter á 20 euro + 24mm gatenzaag á 11 euro), maar na 3 gaten was me de centreerboor al doormidden en had de zaag 2 tanden af... De kwaliteit ben ik dus niet van overtuigd.

Ik ga proberen of Amazon het nog gaat terugnemen, 3 gaten (ik moest er 4, je kunt je voorstellen dat ik van gif bijna een beetje geplast heb) is gewoon echt te weinig voor het stuk gaat.

Heeft iemand hier betere ervaring met iets anders? Welke merken zijn aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:43:
@Raymond , @Harrie_ , @Verwijderd

Ik heb rabatdelen van 5m lang, en die plaats ik tussen mn staanders en die lengte tussen die staander kan varieren.... de ene keer ben ik een rijtje van 12 planken nodig op 3,31m en de volgende keer moeten ze ingekort worden op 3,29m

Dus ik wil met mijn invalzaag over het materiaal, maar wel elke keer op DIE plek over het materiaal zagen

Harrie, ik snap niet echt wat je bedoeld... (ligt waarschijnlijk gewoon aan mij hoor)
Een Festool 488063 dus? Alhoewel; die past volgens mij niet ongemod op de MFT. EDIT: kan wel; http://festoolownersgroup...0-ka-trimming-attachment/

Of een willekeurige lat waar je precies op de goede lengte een blokje opschroeft en vervolgens druk je het geheel tegen de MFT aan

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2018 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 13:34
Verstekbakker schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 02:52:
Ik heb een (set) gatenzaag (-zagen) nodig. Nou had ik van Bosch de Progressor gekocht (een adapter á 20 euro + 24mm gatenzaag á 11 euro), maar na 3 gaten was me de centreerboor al doormidden en had de zaag 2 tanden af... De kwaliteit ben ik dus niet van overtuigd.

Ik ga proberen of Amazon het nog gaat terugnemen, 3 gaten (ik moest er 4, je kunt je voorstellen dat ik van gif bijna een beetje geplast heb) is gewoon echt te weinig voor het stuk gaat.

Heeft iemand hier betere ervaring met iets anders? Welke merken zijn aan te raden?
Moest je door staal of iets dergelijks? Anders voldoet een speedboor van 24mm wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Rob Z schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 06:00:
[...]

Moest je door staal of iets dergelijks? Anders voldoet een speedboor van 24mm wellicht?
Ah ja, voor staal inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:15:
[...]

Respect voor massaproductie door onderbetaalde medewerkers die 12 uur per dag moeten werken om rond te komen in steden waar de lucht dodelijker is dan in een actieve vulkaan? Mwoah, niet echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik ging bij "24mm gatenzaag" eigenlijk direct van staal uit, zachter spul dan dat is meestal prima een 24mm boor voor te vinden. Maar dat ben ik O-)

Verder, welke gatenzaag van Bosch had je nou exact? Ze hebben best veel verschillende modellen. Gewoon die witte BiM-dingen? Die zijn namelijk gemaakt voor non-ferro, en dan vind ik het (afhankelijk van de dikte en legering) eigenlijk niet heel raar als ze de geest geven bij staal.

De enige gatenzagen die ik voor staal zelf zou gebruiken zijn die met carbide inserts om mee te snijden, of misschien BiM-Co fijnvertand voor plaat onder de 2 millimeter dikte.

Wat probeer je precies te doen en met welke materialen? Als het significant dikker is dan 2-3mm zou ik voor 24mm gaten sowieso niet meer naar een gatenzaag kijken maar eerder of ik ergens een magneetboormachine kan regelen voor die klus; zo diep wil je staal niet in met de gatenzagen die ik vastgehad heb tenzij er echt geen andere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:29:
Dus. Mede omdat niet iedereen de HK in kan hier maar even een crosspost:
Ik ben 5mm dik staal aan het lassen geweest de laatste tijd, en de korte stukjes gingen net aan met mijn kleine rode invertertje. Maar "net aan" werkt niet prettig en er staat wat groter laswerk op de todolist, dus het werd tijd voor een zwaardere (maar nog steeds goedkope) machine.
[afbeelding]

Vergelijk met wat ik al had:
[afbeelding]

Binnenkort lekker verder braden :9

En waarom ik 5mm staal aan het vermeubelen ben? Omdat ik iets aan het knutselen ben dat op een draaibank lijkt.
[afbeelding]

Straks eens de stukken gaan zagen/slijpen om de tegencenter op de juiste hoogte te kunnen monteren.

[afbeelding]
Wat voor merk/type machines zijn de oude en nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
KifArU schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:24:
[...]

Wat voor merk/type machines zijn de oude en nieuwe?
De oude is een Telwin Force 125. Prima apparaat voor dunner spul, maar heeft moeite met soepel 2,5mm 6013 draaien. Machine voluit geeft (met Gys elektrodes) alsnog een wat koude las. Niet wenselijk bij aan elkaar bakken van 5mm dikke stukken.
Met 1,6mm en 2mm elektrodes op materiaal tot 4mm dik nooit problemen met het ding gehad.

De nieuwe is een HBM 200 MOS inverter. Nog steeds een goedkoop en simpel ding, maar beduidend capabeler. De lassen op de tailstock in m'n post zijn met 3,2mm Telwin 6013 op 115A gedaan; daarbij zoals verwacht geen raar gesputter van de machine.

Binnenkort ga ik een wat grotere draaibank erbij maken, en daarvoor denk ik nog een pak 4mm 6013 of 3,2mm 7018 te halen. 7018 en ik zijn tot nu toe helemaal geen goede vriendjes, maar wil er toch een keer fatsoenlijk mee leren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
McGryphon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:53:
[...]

Ik ging bij "24mm gatenzaag" eigenlijk direct van staal uit, zachter spul dan dat is meestal prima een 24mm boor voor te vinden. Maar dat ben ik O-)

Verder, welke gatenzaag van Bosch had je nou exact? Ze hebben best veel verschillende modellen. Gewoon die witte BiM-dingen? Die zijn namelijk gemaakt voor non-ferro, en dan vind ik het (afhankelijk van de dikte en legering) eigenlijk niet heel raar als ze de geest geven bij staal.

De enige gatenzagen die ik voor staal zelf zou gebruiken zijn die met carbide inserts om mee te snijden, of misschien BiM-Co fijnvertand voor plaat onder de 2 millimeter dikte.

Wat probeer je precies te doen en met welke materialen? Als het significant dikker is dan 2-3mm zou ik voor 24mm gaten sowieso niet meer naar een gatenzaag kijken maar eerder of ik ergens een magneetboormachine kan regelen voor die klus; zo diep wil je staal niet in met de gatenzagen die ik vastgehad heb tenzij er echt geen andere optie is.
Progressor van Bosch, zo'n witte. Volgens hun eigen folder waren die geschikt voor massief, zelfs voor inox.

Het was koker (van een oud stalen bed), maar nog geen mm dik. Ik heb ook meteen een nieuwe quick kop voor m'n Metabo besteld, want dat ding danste ook alle kanten op. Misschien dat het stiekem ook daar aan gelegen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verstekbakker schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:21:
[...]

Progressor van Bosch, zo'n witte. Volgens hun eigen folder waren die geschikt voor massief, zelfs voor inox.

Het was koker (van een oud stalen bed), maar nog geen mm dik. Ik heb ook meteen een nieuwe quick kop voor m'n Metabo besteld, want dat ding danste ook alle kanten op. Misschien dat het stiekem ook daar aan gelegen heeft...
Dat laatste zou dan goed het euvel kunnen zijn :)
Bosch gatenzagen die voor Inox geschikt zijn zijn voor mij nieuws, maar dat zal dan ook echt aan mij liggen als het op de verpakking staat :+
Gatenzagen vinden het hoe dan ook nooit grappig als ze echt stuiteren though. Die krachten is het spul niet op ontworpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 18:53
Een oude decoupeerzaag had eindelijk de geest gegeven, dus ik heb besloten om deze keer met een accu uitvoering te gaan werken.

Omdat ik al een makita lader en accu's heb, En het merk me tot nu toe goed bevalt, heb ik deze gekocht.
( De gratis accu had ik met een week)

Ik heb er nog niet veel mee gewerkt dus daar kan ik nog niks over zeggen, wat ik wel wilde doen is eindelijk eens wat orde scheppen in de zaagjes.

Aangezien ik op het platteland woon is het erg vervelend als je een klus aan het doen bent en je komt een bepaald zaagje tekort, even naar de winkel is al gauw minimaal een half uur om heen-en-weer te komen.

Dus heb ik een keuze gemaakt en een aantal verschillende Makita decoupeerzaagjes besteld bij https://gereedschapcentrum.nl; Zij zijn zeker niet de duurste en konden alles wat ik wilde hebben leveren, duurde anderhalve week of zo.
Sommige zaagjes waren elders wat goedkoper, maar die konden weer niet alles leveren wat ik hebben wilde
Omdat de decoupeerzaag in een mooie box kwam heb ik dit gelijk maar gebruikt om de zaagjes wat ordelijk te bewaren, en tevens gepoogd een keuzehulp te maken.
Er zitten vier gaatjes in het deksel dus ik heb een stukje hardboard daar tegenop geschroefd,het papier er opgeplakt, en 2 magneet strips erop gezet.

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/3o06sxpuv/DSC08471.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/gs5r5ma6v/DSC08472.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooie oplossing die magneetstrips :)
Heb bij mijn Bosch decoupeer de zaagjes in een houder in de zaag zitten, op de voet. Ook een mooie oplossing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
McGryphon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:24:
[...]

Dat laatste zou dan goed het euvel kunnen zijn :)
Bosch gatenzagen die voor Inox geschikt zijn zijn voor mij nieuws, maar dat zal dan ook echt aan mij liggen als het op de verpakking staat :+
Gatenzagen vinden het hoe dan ook nooit grappig als ze echt stuiteren though. Die krachten is het spul niet op ontworpen.
De betreffende folder (PDF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
[an error occurred while processing this directive]
Object not found!
The requested URL was not found on this server. [an error occurred while processing this directive] The link on the referring page seems to be wrong or outdated. Please inform the author of that page about the error.

If you think this is a server error, please contact the webmaster.

Error 404
www.bosch-pt.nl
Apache
Maar ik geloof je zo hoor :p
Als een snijgereedschap gaat kletteren op staal is het doorgaans wel heel snel einde verhaal, gewoon algemeen. Een van de redenen dat ik staal eigenlijk altijd onder de kolomboor leg of zelfs soms de kolomboor naar het werkstuk breng als het kan; die stabiliteit haal ik uit de hand niet en ik heb geen magneetboormachine :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
McGryphon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 00:41:
[...]

[...]

Maar ik geloof je zo hoor :p
Als een snijgereedschap gaat kletteren op staal is het doorgaans wel heel snel einde verhaal, gewoon algemeen. Een van de redenen dat ik staal eigenlijk altijd onder de kolomboor leg of zelfs soms de kolomboor naar het werkstuk breng als het kan; die stabiliteit haal ik uit de hand niet en ik heb geen magneetboormachine :p
Zwabberen, niet kletteren. Dus links rechts, niet op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@linp; mooi gemaakt zo. Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat de standaard koffer slecht is; geen fatsoenlijke opbergplek is voor zaagjes.

Zelf heb ik mijn decoupeerzaag (Festool PS-300) in een Systainer, en daar zit onder de zaag precies een vak waar mooi pas die kartonnetjes met zaagjes in kunnen. Het karton van de 145mm zaagjes moest ik evenwel iets inkorten. Tevens een afdichtbaar vak voor de losse exemplaren, waar tevens de splinterbescherming leeft. De veelgebruikte zaagjes heb ik in zo'n harde verpakking;
Afbeeldingslocatie: https://www.schreinerwerkzeuge-schmid.de/WebRoot/Store3/Shops/63343383/5065/75A1/5A8A/8517/89EB/C0A8/28BE/9719/all_psaktion.jpg

Waarom overigens die beugelgreep? Van de Festool vertegenwoordiger hoorde ik dat de beugelgreep voornamelijk een Nederlands dingetje is; in omringende landen wordt het knopgreep model veel meer verkocht. Door die beugelgreep houdt je hem veel verder van de actie vast, en is je controle minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik heb de PS-300 (jij de PSB denk ik dan ivm de beugelgreep), en ik vind het een erg fijne decoupeerzaag (vorige was een lidl brol). Vind die greep erg fijn, kan er veel exacter mee werken dan ik ooit van een decoupeerzaag verwachtte.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

We gaan binnenkort verhuizen naar een woning waarbij de architect in al zijn wijsheid heeft bedacht om alle kozijnen oranje te maken. Heel veel glasoppervlak, dus er moet flink geschuurd worden.

Hebben de afgelopen zeven jaar een Bosch PDA180 compleet versleten. Dus er moet iets nieuws komen. Met een goede stofafzuiging ook.

Neig nu naar de Festool RO90, gezien die zowel excenter als driehoek kan schuren. Goede keuze voor kozijnen? De vlakschuurmachines zijn een stuk zwaarder, dus lijkt dit me een aardige keuze.

Wat voor stofzuiger zou daar goed bij passen? Denk nu aan de Festool mini op wieltjes. Maar je hebt ze ook kleiner in systainer formaat.
Een ts55/70 staat overigens ook op de planning over niet al te lange tijd. Ook wel iets om rekening mee te houden met de stofzuiger.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ro90 is mooie machine, ik denk wat zwaar voor dat werk.

Je ziet schilders eigenlijk altijd werk met de rts of dts400 (of het equivalent van Rupes).

Die zullen daar vast een reden voor hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 14:25
MikeyMan schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:47:
We gaan binnenkort verhuizen naar een woning waarbij de architect in al zijn wijsheid heeft bedacht om alle kozijnen oranje te maken. Heel veel glasoppervlak, dus er moet flink geschuurd worden.

Hebben de afgelopen zeven jaar een Bosch PDA180 compleet versleten. Dus er moet iets nieuws komen. Met een goede stofafzuiging ook.

Neig nu naar de Festool RO90, gezien die zowel excenter als driehoek kan schuren. Goede keuze voor kozijnen? De vlakschuurmachines zijn een stuk zwaarder, dus lijkt dit me een aardige keuze.

Wat voor stofzuiger zou daar goed bij passen? Denk nu aan de Festool mini op wieltjes. Maar je hebt ze ook kleiner in systainer formaat.
Een ts55/70 staat overigens ook op de planning over niet al te lange tijd. Ook wel iets om rekening mee te houden met de stofzuiger.
Ik heb zelf de RO90. Het is de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb. Enorm veelzijdig te gebruiken, en perfect om kozijnen mee te schuren, maar bijvoorbeeld ook een houten trap mee kaal te schuren. Ik gebruik hem icm een Festool Mini, wat zorgt voor zeer weinig stof. Het schuurpapier kan je bijvoorbeeld bij Ecotools bestellen, dan heb je een mooie voorraad voor een prima bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

miekol

erm

Even een praktische tip over de Festool systainer stofzuiger: deze kun je niet harder/zachter zetten.

Ik heb zelf een Festool MIDI (scheelt weinig in formaat en toen ik hem kocht ook in prijs. Hoef je toch stuk minder vaak zakken te wisselen) en daarmee vind ik het zelf erg fijn om juist op de laagste zuigkracht te schuren. Al is er in dit topic volgens mij ooit een hele discussie geweest en zijn er ook mensen die dat juist niet fijn/goed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Raymond schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:03:
Ro90 is mooie machine, ik denk wat zwaar voor dat werk.

Je ziet schilders eigenlijk altijd werk met de rts of dts400 (of het equivalent van Rupes).

Die zullen daar vast een reden voor hebben :)
Wat noem je 'zwaar'?

Qua gewicht ontloopt het elkaar weinig (goed, procentueel is het nog wel iets), maar heeft de ro90 weer een iets forser handvat. Keek eerst ook naar die apparaten, maar om het beperkte gewichtsvoordeel en het feit dat die ro ook excenter kan, ben ik daarop gekomen.

@miekol , da's een goede tip! Midi lijkt me voldoende. Kun je daar ook de machine op aansluiten met zo'n mooie combislang?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 01:28:
@linp; mooi gemaakt zo. Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat de standaard koffer slecht is; geen fatsoenlijke opbergplek is voor zaagjes.
Inderdaad, alhoewel het een stevige goedgemaakte koffer is, heeft Makita een kans gemist om een nuttige bruikbare indeling te maken zoals bij jouw Festool container.
Er zat een cheapass flinterdunne plastic insert in, die heb ik meteen uitgehaald want om te beginnen moet je dan de zaag neerleggen met de accu gedemonteerd die dan weer op een ander plekje komt; totaal niet handig in de praktijk dus.

De enige andere systainer die ik gebruik is die waar mijn antieke Festool cirkelzaag in opgeborgen is, die is beter uitgedacht, alle onderdelen hebben een plekje.
Waarom overigens die beugelgreep?
Ik was inderdaad aan het twijfelen, ik ben natuurlijk al jarenlang gewend aan de D greep, maar inderdaad, de feit dat die andere uitvoering compacter is kan voordelen hebben.
Maar het feit dat je beide handen nodig hebt om in of uit te schakelen lijkt me soms misschien wat onhandig, vandaar mijn keuze.

EDIT:
praktijkvoorbeeld: je bent niet in de buurt van de werkbank en moet een stukje van een dun plaatje aluminium afzagen, klemt het even ergens tegenaan met je linkerhand, en terwijl je zaagt (verkeerde zaagblad met te grove tanden) begint het plaatje opeens hevig te klapperen.
Op dit moment is alles wat je hoeft te doen de knop loslaten, maar hoe ga je die zaag stoppen als je daar je linkerhand voor nodig hebt?
Uiteraard is dit niet de manier waarop je dit zou moeten doen, maar we weten allemaal…dat je soms wat te makkelijk wordt met gereedschap, en dat is het moment waarop het dan ook soms fout gaat.

Ik vind het gewoon ergonomisch gezien een verkeerd ontwerp, een elektrisch stuk handgereedschap moet je ten alle tijden razendsnel kunnen stoppen; zelfs bij permanente inschakeling van decoupeerzaag of boormachines hef je die gelijk op door de aan uit knop in te trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door linp op 11-03-2018 12:06 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MikeyMan schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Wat noem je 'zwaar'?

Qua gewicht ontloopt het elkaar weinig (goed, procentueel is het nog wel iets), maar heeft de ro90 weer een iets forser handvat. Keek eerst ook naar die apparaten, maar om het beperkte gewichtsvoordeel en het feit dat die ro ook excenter kan, ben ik daarop gekomen.

@miekol , da's een goede tip! Midi lijkt me voldoende. Kun je daar ook de machine op aansluiten met zo'n mooie combislang?
Die RO is ook een hele mooie machine en als je meer werk hebt dan alleen kozijnen schuren ook de betere keuze. Als het je met name gaat om lichte afname, zijn die andere machines compacter en lichter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
L.N. goede tip van de Bosch GTS 10 XC, ik heb had van mijn shortlist geschrapt vanwege de kosten, maar via Axminster is dat prima te doen.

Jullie antwoorden bevestigen wat ik al dacht, budget moet omhoog, maar dan heb je ook iets moois. Nu focus ik me op de DW745 en de GTS 10 XC. Allebei mooie machines! Een tweede hands of een Inca sla ik over op dit moment. ik heb weinig "klus" tijd dus ik koop het liefst een zaag waar ik meteen mee aan de slag kan.

Heeft iemand de de GTS 10 XC?, ik kan er niet achterkomen hoe groot de voet is tov het zaagoppervlak. Ik vind het namelijk niet erg als de zaagtafel een beetje uitsteekt, maar de poten moeten natuurlijk wel goed in de stellingkast van 60cm diep passen. Voordeel vind ik wel van deze machine dat je er een router insert voor kan maken, dan ben ik bij de DW745 nog niet tegengekomen.

Verder duik ik nu in de verschillen tussen beide machines en zal binnenkort een foto plaatsen van hetgeen ik heb besteld :-). De bosch heeft een sled, maar ik moet nog even goed bekijken of dat nu echt een groot voordeel voor mij is.
L.N. schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:17:
[...]

Met jouw eisen ga je geen nieuwe zaagtafel vinden voor €200 - €300. Je zult dan een concessies moeten doen of het budget optrekken. Je neigt nu naar het laatste en dat lijkt de beste keuze. Kijk eens op Woodworking.nl, want daar staan meerdere topics over zaagtafels (zoals deze). Meestal gaat het dan tussen 2 modellen van Bosch Blauw (GTS 10 XC en GTS 10 J) en 2 van Dewalt (DW745 en DW7491). Meestal heeft de DW745 de voorkeur vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding.

De GTS 10 XC is in Engeland (bv Axminster) te vinden voor minder dan €600 (Europese garantie, dus bij een defect kun je de zaag gewoon naar Bosch Nederland sturen). Echter heeft deze een andere maat sleuven, wat een nadeel is. De Bosch heeft wel een duwslede, wat weer een voordeel heeft. Mijn vader heeft deze zaag en is er tevreden over. Hij had eerste een Bosch Groen PTS 10 en daar was hij niet tevreden over. De GTS 10 J is het kleinere en lichtere broertje. Op alle vlakken wat minder dan de XC, maar nog steeds goed. De stofafzuiging is bij de J minder goed dan bij de XC.

De DW745 en DW7491 zijn heel vergelijkbaar. De DW7491 heeft iets meer vermogen, een groter blad en de maximale zaagbreedte is wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

linp schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:11:
[...]

Inderdaad, alhoewel het een stevige goedgemaakte koffer is, heeft Makita een kans gemist om een nuttige bruikbare indeling te maken zoals bij jouw Festool container.
Er zat een cheapass flinterdunne plastic insert in, die heb ik meteen uitgehaald want om te beginnen moet je dan de zaag neerleggen met de accu gedemonteerd die dan weer op een ander plekje komt; totaal niet handig in de praktijk dus.

De enige andere systainer die ik gebruik is die waar mijn antieke Festool cirkelzaag in opgeborgen is, die is beter uitgedacht, alle onderdelen hebben een plekje.

[...]

Ik was inderdaad aan het twijfelen, ik ben natuurlijk al jarenlang gewend aan de D greep, maar inderdaad, de feit dat die andere uitvoering compacter is kan voordelen hebben.
Maar het feit dat je beide handen nodig hebt om in of uit te schakelen lijkt me soms misschien wat onhandig, vandaar mijn keuze.

EDIT:
praktijkvoorbeeld: je bent niet in de buurt van de werkbank en moet een stukje van een dun plaatje aluminium afzagen, klemt het even ergens tegenaan met je linkerhand, en terwijl je zaagt (verkeerde zaagblad met te grove tanden) begint het plaatje opeens hevig te klapperen.
Op dit moment is alles wat je hoeft te doen de knop loslaten, maar hoe ga je die zaag stoppen als je daar je linkerhand voor nodig hebt?
Uiteraard is dit niet de manier waarop je dit zou moeten doen, maar we weten allemaal…dat je soms wat te makkelijk wordt met gereedschap, en dat is het moment waarop het dan ook soms fout gaat.

Ik vind het gewoon ergonomisch gezien een verkeerd ontwerp, een elektrisch stuk handgereedschap moet je ten alle tijden razendsnel kunnen stoppen; zelfs bij permanente inschakeling van decoupeerzaag of boormachines hef je die gelijk op door de aan uit knop in te trekken.
[video]
[video]
Haha, ik had letterlijk nog in mijn post staan "maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen fan is van de aan/uit knop op het knopmodel", maar dat er toch weer uitgehaald voor het posten.

Dat gezegd hebben kan ik dat bij m'n Festool gewoon met één hand doen ;) , maar zo te zien heeft Makita een veel ongelukkiger plek gekozen voor die knop. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 01:28:
Er zit in de inlay van die decoupeerzaag volgens mij gewoon een vakje voor zaagblaadjes. De bijgeleverde zaagjes liggen daar ook in bij aanschaf.

Als dat vakje zou ontbreken vind ik het predikaat "slecht" trouwens ietwat overdreven. Zo dramatisch is dat ook weer niet.

p.s. Ik neem aan dat het vakje voor de zaagjes bij Festool ook in de inlay zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Framoes op 11-03-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Raymond schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Die RO is ook een hele mooie machine en als je meer werk hebt dan alleen kozijnen schuren ook de betere keuze. Als het je met name gaat om lichte afname, zijn die andere machines compacter en lichter :)
Breng je me toch een beetje aan het twijfelen... De vlakschuurmachines zijn 1,2 kilo, de rotex 1,5. Aan de andere kant, heb ook nog een Milwaukee M12 multitool voor de echte rotplekjes.

Kom er ook nog niet helemaal uit wat de meerwaarde is van de nog luxere stofzuigers. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

[...]

Wat noem je 'zwaar'?

Bedoel je dan zo een Y-stuk slang voor icm zaagtafel/CMS (ja kan) of zo een stofzuigerslang met de stekker erin? Gok het laatste. Zou ongetwijfeld kunnen, maar zelf geen ervaring mee en Festool rekent daar wel de hoofdprijs voor. Geloof dat de nieuwe flexibele slang 180 euro oid moet kosten.

Je kan ook even op Techflex zoeken op festoolownersgroup.com. Zo kun je zelf relatief goedkoop zo een kabel zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Er zit in de inlay van die decoupeerzaag volgens mij gewoon een vakje voor zaagblaadjes. De bijgeleverde zaagjes liggen daar ook in bij aanschaf.

Als dat vakje zou ontbreken vind ik het predikaat "slecht" trouwens ietwat overdreven. Zo dramatisch is dat ook weer niet.

p.s. Ik neem aan dat het vakje voor de zaagjes bij Festool ook in de inlay zit?
Ja, bij Festool zit dat ook in de inlay, en alles blijft daar op z'n plek liggen omdat de machine er bovenop ligt tijdens transport.

Als zo'n vakje er niet is vind ik dat gewoon slecht. Wat hadden ze gedacht dan bij ontwerp? Dat je geen zaagjes erbij hoeft? Helemaal niet nagedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:44:
[...]

Ja, bij Festool zit dat ook in de inlay, en alles blijft daar op z'n plek liggen omdat de machine er bovenop ligt tijdens transport.

Als zo'n vakje er niet is vind ik dat gewoon slecht. Wat hadden ze gedacht dan bij ontwerp? Dat je geen zaagjes erbij hoeft? Helemaal niet nagedacht?
Of dat je zaagjes in een apart bakje hebt. Als je ze per 10-25 koopt is dat ook zo. Ik heb mijn zaagjes ook niet in dat vakje liggen, ook al is dat aanwezig.

En om nou €100 meer te betalen voor een Festool omdat ze een vakje in een inlay hebben gemaakt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
miekol schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:22:
[...]

Even een praktische tip over de Festool systainer stofzuiger: deze kun je niet harder/zachter zetten.

Ik heb zelf een Festool MIDI (scheelt weinig in formaat en toen ik hem kocht ook in prijs. Hoef je toch stuk minder vaak zakken te wisselen) en daarmee vind ik het zelf erg fijn om juist op de laagste zuigkracht te schuren. Al is er in dit topic volgens mij ooit een hele discussie geweest en zijn er ook mensen die dat juist niet fijn/goed vinden.
De Festool CTL Mini heeft ook een regelbare zuigekracht. Het enige verschil met de MIDI is de grootte van de stofopvangbak/zak.

De Inca Compact die ik heb gekocht heeft geen kapotte motor, maar een defecte aanloopcondensator. Nu heb ik een Inca Universal en een Inca Compact met defecte aanloopcondensatoren. Die is gemakkelijk te vervangen en dan kan ik ze verkopen. Ik had de 2 gekocht voor de langs- en dwarsgeleiders, zodat ik die voor de Inca-lintzaag van mijn vader en mij kan gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door L.N. op 11-03-2018 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:21
[...]

Wat noem je 'zwaar'?

Hier ook de RO90 samen met een MIDI.
Schuurmachine is echt top. Maar in rotex modus krijg je wel snel lamme armen :-) voor grotere oppervlaktes heb ik ook nog een ets125.

Heb toen expres voor een MIDI gekozen, zeker als je ook wilt zagen en of frezen zou ik voor minimaal een mini gaan en niet de ctl sys. Dit omdat de volumes van je afval snel meer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
Ik had me trouwens vergist door te zeggen dat de insert geen ruimte biedt voor de zaag met de accu erop gemonteerd, er is ruimte voor een 3 Ah accu.

Ik had er niet zo uitgebreid naar gekeken omdat ik toch een andere oplossing wilde.
De uitgespaarde ruimte is inderdaad alleen geschikt voor standaard lengte zaagjes.

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/elfr6unl3/DSC08476.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

L.N. schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:04:
[...]

De Festool CTL Mini heeft ook een regelbare zuigekracht. Het enige verschil met de MIDI is de grootte van de stofopvangbak/zak.

De Inca Compact die ik heb gekocht heeft geen kapotte motor, maar een defecte aanloopcondensator. Nu heb ik een Inca Universal en een Inca Compact met defecte aanloopcondensatoren. Die is gemakkelijk te vervangen en dan kan ik ze verkopen. Ik had de 2 gekocht voor de langs- en dwarsgeleiders, zodat ik die voor de Inca-lintzaag van mijn vader en mij kan gebruiken.
Yes klopt, ik had het over de CTL-SYS stofzuiger in een systainer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
miekol schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:07:
[...]

Yes klopt, ik had het over de CTL-SYS stofzuiger in een systainer :+
Sorry, ik heb blijkbaar niet goed gelezen...:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
rvtk schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:38:
L.N. goede tip van de Bosch GTS 10 XC, ik heb had van mijn shortlist geschrapt vanwege de kosten, maar via Axminster is dat prima te doen.

Jullie antwoorden bevestigen wat ik al dacht, budget moet omhoog, maar dan heb je ook iets moois. Nu focus ik me op de DW745 en de GTS 10 XC. Allebei mooie machines! Een tweede hands of een Inca sla ik over op dit moment. ik heb weinig "klus" tijd dus ik koop het liefst een zaag waar ik meteen mee aan de slag kan.

Heeft iemand de de GTS 10 XC?, ik kan er niet achterkomen hoe groot de voet is tov het zaagoppervlak. Ik vind het namelijk niet erg als de zaagtafel een beetje uitsteekt, maar de poten moeten natuurlijk wel goed in de stellingkast van 60cm diep passen. Voordeel vind ik wel van deze machine dat je er een router insert voor kan maken, dan ben ik bij de DW745 nog niet tegengekomen.

Verder duik ik nu in de verschillen tussen beide machines en zal binnenkort een foto plaatsen van hetgeen ik heb besteld :-). De bosch heeft een sled, maar ik moet nog even goed bekijken of dat nu echt een groot voordeel voor mij is.

[...]
Geloof het of niet, maar mijn vriendin heeft een GTS 10 XC :p Anyway, heb even gemeten en vanaf de achterkant van de tafel tot aan het hart van het voetje aan de voorkant is 65cm. Aan de achterkant zit een uitschuifbare geleiding, die kan er evt af (alhoewel het daar niet voor gemaakt is, je moet dan een seegerring verwijderen) en die is 5,5cm diep. Dan zou het dus net passen, maar het houd niet over, en dan moet je die geleiding dus ook nog ergens kwijt.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:25:
[...]

Of dat je zaagjes in een apart bakje hebt. Als je ze per 10-25 koopt is dat ook zo. Ik heb mijn zaagjes ook niet in dat vakje liggen, ook al is dat aanwezig.

En om nou €100 meer te betalen voor een Festool omdat ze een vakje in een inlay hebben gemaakt... ;)
Niet alleen daarom, maar ook omdat;
*De geleiderail adapter past op de rails die ik al heb
*Het plug-it systeem betekend dat ik makkelijk apparaat kan wisselen
*De koffer stapelt mooi met m'n andere koffers

Los daarvan is de meerprijs geen €100; als je de Trion (PS(B)-300) vergelijkt met iets als een Bosch Blauw GST160CE is het prijsverschil maar 30 euro. Alleen voor het Plug-It en stevigere Systainer vs dunne L-Boxx vind ik dat die meerprijs al waard.

Festool koop je niet persé voor de voordelen van het individuele ding wat je koopt, maar vaak vanwege de systeemvoordelen. Als je eenmaal een aantal delen van het systeem hebt is het ook gewoon niet handig om buiten het systeem te kopen. Als ik bijvoorbeeld die Bosch zou kopen en dan nog een losse Systainer, is het prijsverschil alweer volledig verdampt. De Trion is overigens een van de weinige Festool apparaten die een keer 'fors' in prijs gezakt is. Hij is nu goedkoper dan toen ik hem kocht 8 jaar geleden ofzo.

Bij accu-gereedschap zou ik echter niet zo snel Festool kopen. Hun aanbod is namelijk nogal gelimiteerd terwijl je bij Bosch veel meer apparaten op dezelfde accu's kunt doen. Maar dat Centrotec systeem van Festool is wel :9 .Momenteel heb ik nog een oude T15 accuboormachine met Ni-Cd accu's (DIY recell) en zit ik de afweging te maken of er een GSR18 komt of een T18+3. Op dit onderdeel vind ik de meerprijs wél echt absurd, wat mede komt doordat zo'n accuboormachine redelijk los staat van de rest van het systeem.

______
Nog een reden voor de beugelgreep is overigens dat je bij de knopgreepmodellen bij langdurig gebruikt in de zomer last krijgt van de motorhitte. Maar als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik toch weer een knopgreep model kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2018 23:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 02:52:
Ik heb een (set) gatenzaag (-zagen) nodig voor staal. Nou had ik van Bosch de Progressor gekocht (een adapter á 20 euro + 24mm gatenzaag á 11 euro), maar na 3 gaten was me de centreerboor al doormidden en had de zaag 2 tanden af... De kwaliteit ben ik dus niet van overtuigd.

Probeer een volgende keer eens een gatfrees, die heb je in HSS en in HM kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mj6z4y.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/311rucz.png

HSS gatfrezen gebruik ik al meerdere jaren icm een kolomboormachine en dat 'zaagt' een stuk plezieriger dan de bekende bi-metaal gatzaag.
Ik begrijp dat je een boormachine uit de hand hebt gebruikt en dat werkt om meerdere redenen niet lekker.

Zo is het met 'uit de hand boren' lastig om een constante en juiste druk uit te oefenen met het juiste toerental en misschien heb je ook geen snijolie of koelvloeistof gebruikt??
Boren en frezen gaan beduidend langer mee als je ze onder een gecontroleerde conditie mét boorolie gebruikt is de ervaring. :P

Met de HM variant heb ik jammer genoeg nog geen ervaring, maar zij staan hoog op de verlanglijst.
Probleem met gatfrezen is dat je zelden de maat in huis hebt die je op dat moment nodig hebt. :+

Handige info vind je hier: profitgatzagen.nl/gatzagen-in-metaal

EcoTools levert een betaalbaarder HM-versie: ecotools.nl/hm-gatfrezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 02-09 19:07

De RO90 is een lang apparaat. Daardoor zou ik hem voor veel kozijn schuurwerk niet gebruiken maar gaan voor iets compacts. Daar maak je makkelijker de hoeken en bochten mee die je bij een kozijn nodig hebt. Ik vind hem voor een trap wel makkelijk. Dan pak je het rotex deel voor de grote oppervlakken en wissel je naar de delta voor de paar hoekjes die je hebt.

De stofafzuiging i.c.m. een festool stofzuiger is wel geweldig. Er dwarrelt amper nog stof rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Mijn ervaring is overigens dat je een delta-schuurmachine nagenoeg nooit écht nodig hebt, misschien in 1% van de oppervlakte die je ooit gaat schuren. Voor die 1% heb ik een goedkoop deltamachientje liggen, de rest schuur ik met de RTS-400. Een vierkante zool vind ik echt veel beter werken, juist bij lange stukken zoals kozijnen. Een delta heeft immers maar een heel klein puntje in de hoek wat dus heel wat schuurwerk voor z'n kiezen krijgt. De RTS heeft 13cm aan de lange kant, daar ben je dus veel sneller mee klaar.
Een RO90 lijkt me overkill voor een kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@s_schimmel @Conono
Ben er ook nog steeds niet uit... Helemaal omdat het verschil tussen de RS200, RS300 en RTS400 me niet geheel duidelijk is. Op het eerste gezicht zou ik dan voor de RS300 gaan, welke ook met een delta vlak uit te rusten is.

Aan de andere kant; als ik eerst de RO90 koop, en die blijkt te fors, kan ik er nog eentje bij halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MikeyMan schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:52:
@s_schimmel @Conono
Aan de andere kant; als ik eerst de RO90 koop, en die blijkt te fors, kan ik er nog eentje bij halen :)
That's the spirit! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
MikeyMan schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:52:
@s_schimmel @Conono
Ben er ook nog steeds niet uit... Helemaal omdat het verschil tussen de RS200, RS300 en RTS400 me niet geheel duidelijk is. Op het eerste gezicht zou ik dan voor de RS300 gaan, welke ook met een delta vlak uit te rusten is.

De RS200 is voor grote oppervlakten. Heel fijn als je een boot aan het bouwen bent, voor kozijnen niet handig. De RS300 (en zo ongeveer alle "deze kan alles!"-machines) zal prima zijn, Festool maakt geen rotzooi, al blinkt hij nergens in uit zo te zien. Nadelen t.o.v. de RTS400 zijn er wel: maakt meer lawaai, trilt meer en hij is een stuk zwaarder. En dat is nogal een minpunt. Als je boven je hoofd aan het schuren bent maakt het een groot verschil of iets 2,3kg of slechts 1,2kg weegt..

En nogmaals: een delta heb je nagenoeg nooit écht nodig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• virtualJac
leecher schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:59:
[...]

Welke laminaat is dat en heb je toevallig ook een foto van de voorkant van de trap?
Dit is het laminaat wat we op de bovenverdieping hebben liggen. Zoals beloofd nog een foto van de voorkant. Alleen de boel nog afkitten en dan ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Daarna nog een barst in de trap wegwerken, de muren afkitten en vervolgens de muren spuiten. op de foto's lijkt het laminaat erg donker, maar dit is in werkelijkheid een stuk lichter. De strips zijn van blauwstaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5bfQNsf.jpg?1]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JktdUth.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Ziet er echt mooi uit, maar op die trap zou ik niet graag misstappen met die stalen randen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 02:40:
[...]

Probeer een volgende keer eens een gatfrees, die heb je in HSS en in HM kwaliteit.

[afbeelding]

[afbeelding]

HSS gatfrezen gebruik ik al meerdere jaren icm een kolomboormachine en dat 'zaagt' een stuk plezieriger dan de bekende bi-metaal gatzaag.
Ik begrijp dat je een boormachine uit de hand hebt gebruikt en dat werkt om meerdere redenen niet lekker.

Zo is het met 'uit de hand boren' lastig om een constante en juiste druk uit te oefenen met het juiste toerental en misschien heb je ook geen snijolie of koelvloeistof gebruikt??
Boren en frezen gaan beduidend langer mee als je ze onder een gecontroleerde conditie mét boorolie gebruikt is de ervaring. :P

Met de HM variant heb ik jammer genoeg nog geen ervaring, maar zij staan hoog op de verlanglijst.
Probleem met gatfrezen is dat je zelden de maat in huis hebt die je op dat moment nodig hebt. :+

Handige info vind je hier: profitgatzagen.nl/gatzagen-in-metaal

EcoTools levert een betaalbaarder HM-versie: ecotools.nl/hm-gatfrezen
Hier wel ervaring met de HM. Maar die gebruiken wij op het om gaten rond 32 door staaldak te maken. Voor de permanente valbeveiliging. :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
decipherer schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:09:
Ziet er echt mooi uit, maar op die trap zou ik niet graag misstappen met die stalen randen ;)
Hoe bedoel je? De neus van de trede loopt mooi vloeiend af zonder rand waar dan ook. Er is geen verschil met een volledig houten overzettrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
linp schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:27:
Ik had me trouwens vergist door te zeggen dat de insert geen ruimte biedt voor de zaag met de accu erop gemonteerd, er is ruimte voor een 3 Ah accu.

Ik had er niet zo uitgebreid naar gekeken omdat ik toch een andere oplossing wilde.
De uitgespaarde ruimte is inderdaad alleen geschikt voor standaard lengte zaagjes.

[afbeelding]
Handig die magneetstrip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
Handig die magneetstrip
Ooit wat rollen gekocht voor een specifiek doel, maar ik gebruik het nu voor van alles.
Ook potmagneten heb ik op voorraad, sterk, en handig om gereedschap of onderdelen te bevestigen en om als sluiting te gebruiken.

Trouwens, in een harde schijf zit ook een sterke platte magneet, die demonteer ik voordat ik de schijf weggooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
virtualJac schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Hoe bedoel je? De neus van de trede loopt mooi vloeiend af zonder rand waar dan ook. Er is geen verschil met een volledig houten overzettrede.
Het is niet helemaal goed te zien op de foto, maar als je met je knieën of scheenbeen tegen een stalen rand valt kan dat behoorlijk pijn doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

decipherer schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Het is niet helemaal goed te zien op de foto, maar als je met je knieën of scheenbeen tegen een stalen rand valt kan dat behoorlijk pijn doen.
Gelukkig niet tegen hout? Ik denk dat niks uitmaakt,

Revive the guild!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Om nog even terug te komen op de gatenzagen die mij parten speelden:
Geachte heer ,

Het spijt mij oprecht dat uw Bosch Pro Power-Change-Adapter mit 8-mm-Sechskantaufnahmeschaft für Lochsägen Progressor en Bosch Pro Lochsäge Progressor für Power-Change-Adapter (Ø 24 mm) met bestelnummer ### onbruikbaar bleken.

Mijn welgemeende excuses voor het ongemak.

Zoals beloofd, heb ik zojuist een volledige terugbetaling geregeld voor uw bestelling met nummer ###.

Dit bedrag wordt teruggeboekt naar de creditcard die voor uw bestelling is gebruikt.

U ziet het bedrag binnen enkele werkdagen op uw creditcardoverzicht.

Wij zullen u niet ook nog lastigvallen met de retourzending vajn de items.

​Ik dank u vriendelijk voor uw moeite en uw geduld en wens u een bijzonder prettige middag.
Daarom bestel je toch bij Amazon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
Bedankt voor het opmeten, dat is nuttige informatie!

Na een weekend youtube filmpjes kijken en reviews lezen neig ik naar de DeWALT 745. Hoewel de GTS 10 XC iets meer features biedt, is de zaag minder compact en zo'n 100 euro duurder.

Ik vond dit een overtuigend filmpje om het probleem van de onnauwkeruige verstekgeleider op te lossen:

Allen bedankt voor de adviezen!

Wordt een dure maand, een tafelzaag, een pocket hole jig en een metrische speedsquare staan op de aankooplijst :*)
decipherer schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:14:
[...]
Geloof het of niet, maar mijn vriendin heeft een GTS 10 XC :p Anyway, heb even gemeten en vanaf de achterkant van de tafel tot aan het hart van het voetje aan de voorkant is 65cm. Aan de achterkant zit een uitschuifbare geleiding, die kan er evt af (alhoewel het daar niet voor gemaakt is, je moet dan een seegerring verwijderen) en die is 5,5cm diep. Dan zou het dus net passen, maar het houd niet over, en dan moet je die geleiding dus ook nog ergens kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@rvtk Ik zou geen speedsquare kopen, maar een combination square. Een combination square is veelzijdiger en daarmee handiger in gebruik. Starrett heeft hele goede (en dure!), maar bv Swanson ook goed. Ga wel voor een versie van 300 mm.

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/9348057c-fc0b-4f95-8e94-3a63558e17f7/savage-combi-winkelhaak-30-cm-12-metrisch.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 13-03-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
Wederom een goede tip! Ik ga kijken wat zo'n ding kan. B)
L.N. schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:19:
@rvtk Ik zou geen speedsquare kopen, maar een combination square. Een combination square is veelzijdiger en daarmee handiger in gebruik. Starrett heeft hele goede (en dure!), maar bv Swanson ook goed. Ga wel voor een versie van 300 mm.

[afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
Bij baptist kan je die kopen. Ik heb zelf ook de swanson, en een kleine van Peaktool. Behoorlijk tevreden mee. Ik heb uit China een goedkope speedsquare gekocht, die haaks genoeg is voor de dingen waar je een speedsquare voor gebruikt.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 13:34
Verstekbakker schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:43:
Om nog even terug te komen op de gatenzagen die mij parten speelden:
[...]
Daarom bestel je toch bij Amazon!
De consument is in Duitsland beter beschermd dan hier heb ik eens gehoord. Wel terecht dat dit retour gaat hoor!
(Daar schijnen frituurpannen retour te komen met het vet er nog in ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Rob Z op 13-03-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Is deze niet veel te goedkoop? Misschien omdat het de laatsten zijn? Prijzen liggen overal rond de 100 euro duurder... Ik had er toch eentje nodig, dus heb hem in de bestelling zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
L.N. schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:19:

[afbeelding]
@rvtk Ik zou sowieso ook een speedsquare kopen! De Swanson is een geweldige tool in combi met een cirkelzaag! Ik denk dat beide tools prima naast elkaar een bestaan hebben.
Pagina: 1 ... 36 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.