[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.131 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Atmoz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:40:
Maar dan moet je wel een langere (dunnere misschien zelfs) bithouder hebben. Die lange van Kreg is in sommige situaties toch echt onmisbaar.
PH1-2 en PZ1-2 zijn m.i. sowieso wel de moeite om ook als lange (50/75mm) bitjes te hebben. Die kom je wel vaker dieper verzonken tegen dan je met een normaal bitje in bithouder bij kan.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:25
McGryphon schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:17:
[...]

PH1-2 en PZ1-2 zijn m.i. sowieso wel de moeite om ook als lange (50/75mm) bitjes te hebben. Die kom je wel vaker dieper verzonken tegen dan je met een normaal bitje in bithouder bij kan.
Klopt. Bij Ecotools hebben ze vanalles en die kosten bijna niets.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 23:01
Artbij schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:10:
[...]

Ik heb ze beide (gehad), de wolfkraft werkt, maar lang niet zo snel als de Kreg. Ik heb de wolfkraft teruggebracht naar de Hornbach omdat de punt van de boor na 10 gaatjes afbrak. Nu na bijna een jaar twijfelen de kreg gekocht. En moet werken dat dat echt een heel stuk fijner werkt. Of dat 50,- extra waard is moet je voor je zelf bepalen.
Aliexpress heeft een best aardige boor die ook prima werkt:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.P908rx

schroeven voor de jig verkopen ze ook:

en de klem die ik gebruik komt er ook vandaan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Ik heb zelf de Wolfkraft en die is prima. Hoewel ik wel denk dat voor grote projecten / vaak gebruik de Kreg inderdaad beter zal zijn.

Over de schroeven hiervoor; ik dacht dat je specifiek deel-draad schroeven moest gebruiken en niet voldraad v de pocket holes. Niet?

Gerelateerde vraag; voor mijn volgend project (kast + bed) wil ik aardig wat deuvels gaan gebruiken. Ervaringen met de Wolfkraft jig?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:51
lola schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Helder :). Ik had gehoopt één en ander te kunnen verenigen in één apparaat, maar helaas.
Ben het wel eens met de argumenten, al neemt het niet weg dat een multitool mij al in vele situaties heeft geholpen. Schuren: plekjes waar je met de hand en met andere schuurgereedschappen niet bij komt. Zagen: precies wat jij zegt een hapje uit bijv. een kozijn halen (of iets anders willekeurigs waar je met een (hand)zaag moeilijk bij kunt. Ik heb zelf al vele balken, latten, stenen etc gezaagd met m'n originele Fein zaagjes.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Iemand hier tips voor welk gereedschap geschikt is om gaten voor spotjes te boren in een kanaalplaatvloer?

Voor de dozen in de muren heb ik van de timmerman een watergekoelde machine gehuurd:

Afbeeldingslocatie: https://hwimages2.beslist.net/beslist-images/35000/F300/000/021/851/21851454.jpg

Maar om in het plafond te boren schijnen deze minder geschikt te zijn omdat dan al het water in het motorhuis loopt.

Droog boren met een 50 mm dozenboor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02-2023
virtualJac schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:27:
[...]

Ben het wel eens met de argumenten, al neemt het niet weg dat een multitool mij al in vele situaties heeft geholpen. Schuren: plekjes waar je met de hand en met andere schuurgereedschappen niet bij komt. Zagen: precies wat jij zegt een hapje uit bijv. een kozijn halen (of iets anders willekeurigs waar je met een (hand)zaag moeilijk bij kunt. Ik heb zelf al vele balken, latten, stenen etc gezaagd met m'n originele Fein zaagjes.
Dat lijkt me dus ook ideaal. We zijn nog wel een tijdje aan het verbouwen en ik kan zo al heel wat klussen bedenken waarbij ik hem zou kunnen gebruiken.
Ik was ook niet zo duidelijk in mijn eerste post denk ik. Met zagen doel ik niet op lange stukken, maar inderdaad een deel uit het kozijn, onder deurposten door, uitsparingen, etc.

Dus hij komt er sowieso :), alleen kan ik me wel voorstellen dat een aparte schuurmachine bij veelvuldig detailwerk beter is. Ook gezien de oscillerende beweging.

Mag ik vragen welke jij hebt van Fein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb weer een beetje progressie geboekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XwKai7hBXx0yxMdvHhAw0wx9/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Za4lKZDmNJy9ygcnfsDlwa8B/medium.jpg

Had verkeerd geboord, maar die discarded parts kunnen prima als zijkanten van de headstock dienst gaan doen. Even het stukje met boorgaten afslijpen, zijkanten afschuinen en vastbraden.

Die is overigens 8020 aluminium extrusie en kfl001 lagerblokjes van de big rock candy mountain, en S355 5mm warmgewalst staal. Aan elkaar met 8.8 metrische inbusbouten.

As ga ik maken van 12mm rondstaf, klauwplaat en livecenter zijn van 100% Chinesium. Eens kijken of het wat wordt. En even kijken hoe ik een beitelsteun ga maken. Mogelijk wat 16mm betonstaal gebruikten daarvoor.

En tegen de tijd dat dit allemaal klaar is en werkt wordt het eens tijd om aan de "fullsize" te gaan knutselen :+

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 27-02-2018 15:23 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:37

Pelle

🚴‍♂️

Dzine schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:12:
Ik heb zelf de Wolfkraft en die is prima.
Idem. Voor incidenteel gebruik niks mis mee. Maar toen ik laatst 80 pocketholes moest boren, wou ik dat ik destijds toch de Kreg had gekocht :)
Over de schroeven hiervoor; ik dacht dat je specifiek deel-draad schroeven moest gebruiken en niet voldraad v de pocket holes. Niet?
Wanneer je die schroeven met gedeeltelijk schroefdraad hebt, trekt de schroef de verbinding ook echt aan. Gebruik je dat niet, dan moet je zelf zorgen dat je de verbinding strak op elkaar geklemd hebt.

Ik gebruik zelf gewoon spaanplaatschroeven of zelfs gipsplaatschroeven, en zolang je er voor zorg dat je de schroeven niet volle bak erin draait, heb ik er nog geen problemen mee ondervonden. Beetje met beleid dus :)

Ik heb laatst bij Aliexpress overigens ook een aantal langere Torxbits besteld. Soms heb ik alleen Torx-schroeven liggen van de juiste maat, en dan is het wel handig dat je die ook in zo'n pockethole kunt draaien.
Linkje: https://nl.aliexpress.com...r-Repair/32762243329.html
Gerelateerde vraag; voor mijn volgend project (kast + bed) wil ik aardig wat deuvels gaan gebruiken. Ervaringen met de Wolfkraft jig?
Ja, die heb ik ook. Zelfde verhaal als met de pockethole jig: als je het weinig gebruikt is het echt een prima ding. Moet je vaak of veel deuvels plaatsen, dan zijn er alternatieven die fijner werken. Dat zit 'm dan vooral op de herhaalbaarheid en werksnelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Pelle op 27-02-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Iemand een tip voor een frezen set of kan ik beter losse freesjes bij ecotools kopen
of is als beginner deze set van HBM iets https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/overigehoutbewerking/frezen-en-frezensetshout/hbm-35-delige-houtfrezenset

Tevens nog de vraag heeft iemand ervaring met de multitool zaagbladen van ecotools icm met starlock / Bosch gop40-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:08
s138 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:02:
Iemand hier tips voor welk gereedschap geschikt is om gaten voor spotjes te boren in een kanaalplaatvloer?

Voor de dozen in de muren heb ik van de timmerman een watergekoelde machine gehuurd:

[afbeelding]

Maar om in het plafond te boren schijnen deze minder geschikt te zijn omdat dan al het water in het motorhuis loopt.

Droog boren met een 50 mm dozenboor?
Deze zou ik indd niet gebruiken voor in het plafond ;)
Weet niet hoeveel je er wilt of moet boren maar vraag eens een lokale betonboorder.
Bij m'n overburen koste het €100 voor 8 gaten, nadeel het is wel nat boren en dat smeert wel enigszins... maar minder dan de stofzooi bij droog boren.

En hoe wil/ga je je spotjes bedraden? Of komt er een minimaal verlaagd plafond onder?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Atmoz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:40:
[...]

Ik gebruik niet heel vaak deuvels. Wel toevallig een stuk of 5 Lamello's gebruikt in het meeste rechtse/bovenste schapje... Dat moest ik door gebruik aan plaatmateriaal (in alle bouwmarkten hier in de buurt) uit 2 delen maken O-)

Toevallig vorige week nog 2x 500 van die schroeven gekocht. Ze kosten (ongeveer) € 28,- per 500.
Die Dresselhaus zijn €3,86 per 200. Dat is €9,65 per 500. Toch ietsjes goedkoper :P
Absoluut waar! Maar in sommige situaties gaat dat schroeven van buitenaf niet. Zoals in mijn geval.

Ik vraag me af wat een handige manier zou zijn om dit zonder Kreg te doen? Zou je dan om-en-om van buitenaf schroeven en de "tussenliggende" waar je niet bij komt van die plankdragers (pinnetjes) gebruiken? Is wel minder stevig... Of gewoon met latjes eronder, maar dat kost je hoogte....
Dan is pocket holes het beste lijkt me. Ik ben geen fan van plankdragers, omdat de planken los liggen en de pinnetjes uiteindelijk los gaan zitten en er uit vallen.
Het is inderdaad best een stevige verbinding. Af en toe gebruik ik het in combinatie met lijm, dan is het natuurlijk onverwoestbaar :9
Ik zag ooit een filmpje (hier gelinkt denk ik) waarbij ze claimden dat lijm het niet sterker maakt, maar mijn ervaring is dat het idd echt extreem stevig wordt.
[edit]

[...]

Die zouden in principe ook wel werken ja:

[afbeelding]

Maar dan moet je wel een langere (dunnere misschien zelfs) bithouder hebben. Die lange van Kreg is in sommige situaties toch echt onmisbaar.
Ik gebruik een PZ bitje van 75mm lang uit een setje van Bosch. Dat werkt voor mij prima. 50mm lange bitjes zijn net te kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:38
Ik heb de UJK Pocket Hole set met alle accessoires uit dit filmpje:

Die was wat goedkoper dan een vergelijkbare Kreg set en wat breder inzetbaar. Ook is alles van metaal en lijkt daardoorduurzamer. Het gebruikt torx-schroeven, waardoor je gemakkelijker een andere bit kunt vinden of andere schroeven kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

L.N. schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:34:

[video]

Die was wat goedkoper dan een vergelijkbare Kreg set en wat breder inzetbaar. Ook is alles van metaal en lijkt daardoorduurzamer. Het gebruikt torx-schroeven, waardoor je gemakkelijker een andere bit kunt vinden of andere schroeven kunt gebruiken.
Ik ben ook fan van de UJK torx pocket hole schroeven en axminster/UJK lange torx bit hiervoor. Heb zelf trouwens wel gewoon een Kreg (had ik al voor de UJK variant uitkwam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Annuk schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:05:
[...]

Deze zou ik indd niet gebruiken voor in het plafond ;)
Weet niet hoeveel je er wilt of moet boren maar vraag eens een lokale betonboorder.
Bij m'n overburen koste het €100 voor 8 gaten, nadeel het is wel nat boren en dat smeert wel enigszins... maar minder dan de stofzooi bij droog boren.

En hoe wil/ga je je spotjes bedraden? Of komt er een minimaal verlaagd plafond onder?
Er komt wel een verlaagd plafond van 5 cm onder maar ik heb eigenlijk de wens om met gu10 spots te kunnen werken. Daarmee heb ik een stuk meer flexibiliteit voor de toekomst en prijstechnisch ook interessant. Alleen daarvoor moet ik dus gaan boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
lola schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:13:
[...]

Dat lijkt me dus ook ideaal. We zijn nog wel een tijdje aan het verbouwen en ik kan zo al heel wat klussen bedenken waarbij ik hem zou kunnen gebruiken.
Ik was ook niet zo duidelijk in mijn eerste post denk ik. Met zagen doel ik niet op lange stukken, maar inderdaad een deel uit het kozijn, onder deurposten door, uitsparingen, etc.

Dus hij komt er sowieso :), alleen kan ik me wel voorstellen dat een aparte schuurmachine bij veelvuldig detailwerk beter is. Ook gezien de oscillerende beweging.

Mag ik vragen welke jij hebt van Fein?
Volgens mij heb ik de Multimaster top. Al een ouder model nog in de metalen case, maar werkt als een sneltrein. Een keer overgenomen van iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

L.N. schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:34:

[video]

Complete set is niet eens zo gek duur, 170 euro. Maar eens naar kijken :)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
CMT heeft ook een pocket hole jig. Kan hem wel alleen in webshops in Noord-Amerika vinden. Bij Amazon.com is hij dan wel weer goedkoper dan Kreg en UJK hier. Dat is incl verzend- en importkosten.

€68 incl voor de CMT PPJ-002. Jig, klem, boortje, bit en een paar schroefjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Framoes op 28-02-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
ok, mijn zaagmachine heeft een 100mm stofzuigaansluiting en ik heb een stofzuiger met 35mm slang.
Hoe kom ik aan de juiste verloophulpstukken? :X

Anders moet ik maar ff iets 3D laten printen oid. Die 100mm stofzuigaansluiting zit op een vierkante aansluiting op de machine, met iets van 40mm doorsnede. Ik prop nu de slang met een stuk papier in die opening en dat werkt, maar ik zoek iets deftigers :)

Zoiets dus, maar dan met de juiste diameters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RUHoILADd6USZgCP1AMqv1G6/full.jpg

crap, deze is net te groot:
https://www.gamma.nl/asso...nding-110x40-mm/p/B463591
(die 40mm krijg ik wel pas, daar kan je zo'n rubber manchet inproppen, die 110mm maakt het moeilijk)

[ Voor 30% gewijzigd door Raymond op 28-02-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
s138 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:39:
[...]

Er komt wel een verlaagd plafond van 5 cm onder maar ik heb eigenlijk de wens om met gu10 spots te kunnen werken. Daarmee heb ik een stuk meer flexibiliteit voor de toekomst en prijstechnisch ook interessant. Alleen daarvoor moet ik dus gaan boren.
Had inderdaad al zo'n vermoeden maar denk vraag het even na ;)

Let wel op als je ze ook wilt gaan dimmen dat je een goede dimmer en goede ledlampen koopt kijk ff hier, deze werken allemaal goed met de daar ook leverbare led-dimmers https://www.sandervunderi...-osram/philips-led-spots/

Maar betreft het boren, alsnog vraag ff rond in de buurt (weet niet waar je vandaan komt) naar een betonboorder, die plempt je zo een X aantal gaten in een mum van tijd in je kanaalplaat-vloer.
En als dat gefixt is en je begint met je plafondplaten te monteren, zorg dat je je kabels al door buisjes hebt liggen, en dat je direct de gaten in de platen boort voordat je de plaat volledig vast zet (kijk ff goed welke maat je moet boren voor je armaturen) en hang lussen met kabel uit je geboorde gat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:43:
ok, mijn zaagmachine heeft een 100mm stofzuigaansluiting en ik heb een stofzuiger met 35mm slang.
Hoe kom ik aan de juiste verloophulpstukken? :X

Anders moet ik maar ff iets 3D laten printen oid. Die 100mm stofzuigaansluiting zit op een vierkante aansluiting op de machine, met iets van 40mm doorsnede. Ik prop nu de slang met een stuk papier in die opening en dat werkt, maar ik zoek iets deftigers :)

Zoiets dus, maar dan met de juiste diameters:
[afbeelding]

crap, deze is net te groot:
https://www.gamma.nl/asso...nding-110x40-mm/p/B463591
(die 40mm krijg ik wel pas, daar kan je zo'n rubber manchet inproppen, die 110mm maakt het moeilijk)
je wilt ook niet zo'n Martens-verloopstuk metniet centrisch gat, dat gaat je airflow niet leuk vinden.

Het kan allemaal wel natuurlijk, maar ideaal is anders :)

je kunt beter even zoeken naar een verloopstuk, allicht vind je in de aquarium/koi-vijverhoek wel wat geschikts.

zit hier wat tussen?

https://www.rubbermagazij...zoeken.html?q=verloopstuk

deze moet je hebben d:)b

http://www.tendotools.com...100-70-65-45-40-35mm.html

Afbeeldingslocatie: https://www.tendotools.com/media/catalog/product/cache/2/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/3/d/3du1004.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 28-02-2018 10:33 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-09 19:22
sjnelle schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:35:
Iemand een tip voor een frezen set of kan ik beter losse freesjes bij ecotools kopen
of is als beginner deze set van HBM iets https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/overigehoutbewerking/frezen-en-frezensetshout/hbm-35-delige-houtfrezenset

Tevens nog de vraag heeft iemand ervaring met de multitool zaagbladen van ecotools icm met starlock / Bosch gop40-30
Een set is altijd makkelijk natuurlijk, maar ik vraag me af hoeveel je daadwerkelijk van de set gaat gebruiken. Ik heb destijds een setje bij de Action gekocht, waarvan de frezen nog steeds goed werken zelf met het frezen van eikenhout. Maar wil je wat betere kwaliteit dan zal ik losse frezen gaan kopen bij Ecotools, meestal zit juist datgene wat je echt nodig hebt niet in de set. (tenminste bij mij)

Kijk eerst wat je gaat doen en welke frezen je nodig hebt, waarschijnlijk ben je dan nog een stuk goedkoper uit met losse frezen dan met een set ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Andyk125 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:33:
Kijk eerst wat je gaat doen en welke frezen je nodig hebt, waarschijnlijk ben je dan nog een stuk goedkoper uit met losse frezen dan met een set ;)
+1 .....ik koop bijna nooit meer setjes of aanbiedingen van gereedschappen met uitgebreide sets.

ik koop liever alleen die frees of gatenboor die ik nodig heb en koop een goede kwaliteit dan dat ik een set heb waarvan de helft ongebruikt blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:40
Exigence schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad met dat kitpistool! Oorzaak was het gebruik van lijmkitten (Den Braven High Tack) welke erg zwaar verspuiten. Verder vind ik die Bison Power pistol een heel erg fijn pistool, soepel, ligt goed in de hand en drupt niet na!

Ben zelf voor de zwaardere kitten ook nog op zoek naar een goed kitpistool. Zou je kunnen laten weten hoe je MK5 bevalt?
Een beetje late reactie, maar afgelopen weekend pas tijd gehad om het kitpistool te gebruiken. Wat mijn tegenviel is dat hij wat zwaarder is dan een standaard kitpistool, maar daar wen je redelijk snel aan. Verder werkt hij enorm soepel en makkelijk. Je hoeft zo goed als geen druk te zetten om kit eruit te krijgen, ook niet met Den Brave High Tack (zowel met een dunne als een dikke spuitmond).
Ik verwacht dat ik de komende jaren erg veel plezier ga beleven aan dit ding (en misschien er nog een 2e bij koop voor als we weer met z'n 2en moeten kitten).

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:36:
[...]

+1 .....ik koop bijna nooit meer setjes of aanbiedingen van gereedschappen met uitgebreide sets.

ik koop liever alleen die frees of gatenboor die ik nodig heb en koop een goede kwaliteit dan dat ik een set heb waarvan de helft ongebruikt blijft liggen.
35 freesjes voor 40 euro kan bijna alleen maar troep zijn.

Maar met kwaliteitsspul is het nog steeds wel zo dat setjes vaak goedkoper zijn. Ik koop liever een koffertje met 12 freesjes waarvan ik er eigenlijk maar 8 wilde hebben dan dat ik 30% meer betaal om enkel die 8 te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-09 08:48
Bij mijn lokale Hubo zag ik Stanley ELEKTRISCH gereedschap. Nu kende ik Stanley natuurlijk al wel van bijv. waterpassen enzo, maar dat ze ook elektrisch maken was voor mij nieuw.

Meteen gaan Googlen, maar ik kan er maar weinig over vinden. Hoe moeten we dit spul raten?

Voorbeeldje van een schroeftol.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
havana schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:38:
Bij mijn lokale Hubo zag ik Stanley ELEKTRISCH gereedschap. Nu kende ik Stanley natuurlijk al wel van bijv. waterpassen enzo, maar dat ze ook elektrisch maken was voor mij nieuw.

Meteen gaan Googlen, maar ik kan er maar weinig over vinden. Hoe moeten we dit spul raten?

Is van de black&decker concern. Deze zit tussen b&d en dewalt in. Ik vind het zelf niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Gister mijn nieuwe invalzaag binnen gekregen: https://www.mastertools.n...raal-en-extra-hm-zaagblad

En vandaag druk mee bezig geweest. Wat een fijne zaag. Als je de Parkside gewent bent, dan merk en heel erg veel verschil. Mijn parkside heeft zijn werk gedaan maar de makita net als een warm mes door de boter. Zaagt zoveel fijner. Weer een machine die ik van mijn wenslijst kan afstrepen. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
havana schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:38:

Omgekatte DeWalt met vermoedelijk goedkopere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Weet iemand toevallig een goed Nederlands boek of dvd over bovenfrezen.

Handbuch oberfrasen wordt veel aangeraden maar mijn duits is niet zo geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb het book van Hylton: https://www.amazon.com/Wo...Bill-Hylton/dp/1861081286

Prima boek, maar in 2018 zou ik eerder naar youtube grijpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:58

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:20:
[...]
Ik heb inmiddels de vraag aan Ike gesteld via makita.nl of de speling op mijn machine voor hun nog acceptabel is met een verwijzing naar de foto’s en video en daarbij het achtergrondverhaal dat ik dat eerst van hun wil horen voordat ik in de situatie kom dat ToolNation mijn niet-gerepareerde machine ‘gijzelt’ voor €90.

Hoop dat ik snel en een positief antwoord ontvang van Ike.
Inmiddels gelukkig positief antwoord gekregen van Makita:
”De opmerking wat betreft dat een uitvoering met klopfunctie meer speling heeft dan een uitvoering zonderklop functie is juist, dit heef te maken met de constructie hiervan. Echter de speling op uw machine is meer dan je mag verwachten vandaar het advies om de machine via je dealer naar Makita te zenden voor controle. Gaag een kopie van deze mail correspondentie bijvoegen aub plus aankoopnota. Houd er wel rekening mee dat er altijd enigszins speling op de uitgaande as zal zitten.”

Kan de machine nu dus met een gerust hart aan ToolStation opsturen zonder bang te zijn dat hij alleen terugkomt na flink te moeten betalen.

Iemand hier enig idee hoe lang zo’n reparatie bij Makita duurt en of je dezelfde machine terugkrijgt of een ander, ‘refurbished’ exemplaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vliegvlug schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:26:
[...]
Iemand hier enig idee hoe lang zo’n reparatie bij Makita duurt en of je dezelfde machine terugkrijgt of een ander, ‘refurbished’ exemplaar?
Omdat je de machine eerst nog naar Toolnation moet sturen, hangt het af van de prioriteit die zij er aan geven.
Ik zou een tijdvak van ~2 weken aanhouden voor reparatie bij Makita.
Dan kan het alleen maar meevallen. ;)

Je kon op de exploded view al zien dat het betreffende part 'no.10' eenvoudig te vervangen is "als het op voorraad is".
Refurb lijkt mij meer iets voor een overpriced Apple product, en omdat het onderdeel zo makkelijk te vervangen moet zijn lijkt een nieuwe machine mij wishful thinking.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :P

Reken maar op reparatie.

Nav de reply van Makita vraag ik mij wel af hoe vaak je de klopboor eigenlijk hebt gebruikt, want ik vind hun antwoord mbt de speling in zo'n aandrijfmechaniek weinig hoopgevend.
Een goede reden om klopboormachines voortaan lekker links te laten liggen, maar goed dat vond ik toch al.
sjnelle schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:35:
Mijn ervaring met dit soort freessetjes is dat je nooit zeker weet of er überhaupt wel verschil in kwaliteit is.

Jaren geleden heb ik ook soortgelijke no-name setjes gekocht en veel van die freesjes gebruik ik nog steeds.
Zij doen het gewoon prima en van enige onbalans, of ander gebrek aan precisie of standtijd heb ik nooit kunnen ontdekken.
Wie geld teveel heeft en gelooft dat alleen Festool behoorlijke freesjes kan maken moet vooral hun freesjes kopen. ;)
CMT levert trouwens ook top freesjes voor minder geld.

Als je vele kilometers in hardhout moet frezen volgens NASA specs dan kun je eventueel zo'n ultradure versie overwegen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Mocht iemand nog een berg schroeven zoeken: Toolstation heeft een pakket schroeven in de aanbieding. Redelijk wat gangbare maten voor €31. Reviews zijn goed, maar heb zelf geen ervaring met Forgefast schroeven. Kan dus niet vertellen of ze echt prima zijn.
Vliegvlug schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:26:
[...]

Inmiddels gelukkig positief antwoord gekregen van Makita:
”De opmerking wat betreft dat een uitvoering met klopfunctie meer speling heeft dan een uitvoering zonderklop functie is juist, dit heef te maken met de constructie hiervan. Echter de speling op uw machine is meer dan je mag verwachten vandaar het advies om de machine via je dealer naar Makita te zenden voor controle. Gaag een kopie van deze mail correspondentie bijvoegen aub plus aankoopnota. Houd er wel rekening mee dat er altijd enigszins speling op de uitgaande as zal zitten.”

Kan de machine nu dus met een gerust hart aan ToolStation opsturen zonder bang te zijn dat hij alleen terugkomt na flink te moeten betalen.

Bij mij duurde het zes weken, maar dat was ivm kerstreces/vakantie (aldus HD Tools). Kreeg eerst een mail dat reparatie twee weken zou duren, maar later kreeg ik telefonisch te horen dat vier weken de normale termijn is. Denk wel dat er een verschil tussen officiële dealer en grijze-importdealer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Heeft iemand nog advies? Heb een huis gekocht en het leek me slim om voor die paar keer per jaar zo’n boormachine aan te schaffen. Ik zag hele sets voorbij komen, dat leek me handig - maar welk merk is aan te raden / welk type etc?

Heb zelf wat opgezocht en voor mij is het een redelijke jungle.

Wat mij wel goede deals leken:

https://www.karwei.nl/ass...chd18boa-qw-18v/p/B603492

https://www.bol.com/nl/p/...oireset/9200000077758223/

https://www.bol.com/nl/p/...76/?suggestionType=browse

[ Voor 54% gewijzigd door N1ckk op 01-03-2018 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:03
N1ckk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:35:
Heeft iemand nog advies? Heb een huis gekocht en het leek me slim om voor die paar keer per jaar zo’n boormachine aan te schaffen. Ik zag hele sets voorbij komen, dat leek me handig - maar welk merk is aan te raden / welk type etc?

https://www.praxis.nl/ger...es/accuboormachines/f347/

Of deze? https://www.karwei.nl/ass...chd18boa-qw-18v/p/B603492
Voor een vergelijkbare prijs is online beter spul te koop dan bij de bouwmarkt. In dit topic meer dan genoeg info.
ninja edit

Zoiets https://www.elektrowerkzeuge-bender.de/1800.html bijv.

[ Voor 5% gewijzigd door hansvk op 01-03-2018 07:20 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi

Wat mij wel goede deals leken:

https://www.karwei.nl/ass...chd18boa-qw-18v/p/B603492

https://www.bol.com/nl/p/...oireset/9200000077758223/

https://www.bol.com/nl/p/...76/?suggestionType=browse
https://www.coolblue.nl/p...3xgg1GEAQYASABEgL0nfD_BwE

Deze is al vaker voor bij gekomen. Voor de kleine lichte werkjes meer dan genoeg.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sjnelle schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:07:
Weet iemand toevallig een goed Nederlands boek of dvd over bovenfrezen.

Handbuch oberfrasen wordt veel aangeraden maar mijn duits is niet zo geweldig
ik heb destijds met 2 linkerhanden mijn eerste echte project gestart met een cursus bovenfrezen :)

Helaas ligt de festoolwebsite eruit , maar je kunt op meerdere locaties met een paar mensen Festool frezen uitgelegd krijgen. Workshopje kost 5 tientjes en dat vond ik geen geld want ik had zo;n machine nog nooit in mijn handen gehad.

gevonden: http://www.novanta.nl/home2/

Bij hem (Titus Kamphuis) heb ik de cursus gedaan, vriendelijke vent die leuk kan uitleggen _/-\o_
Niet te beroerd om ook na de cursus je eens van advies te voorzien, ik zat te twijfelen tussen 2 Festool stofzuigers en belde hem er eens over op.

en zoals @Raymond ook al zei.......een rondje youtube doet wonderen :)

kunnen frezen is echt heel erg leuk en veelzijdig d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 01-03-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

M4uSzi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:14:
[...]
https://www.coolblue.nl/p...3xgg1GEAQYASABEgL0nfD_BwE

Deze is al vaker voor bij gekomen. Voor de kleine lichte werkjes meer dan genoeg.
en deze? Ivm accessoires en hoger voltage / functies? https://www.karwei.nl/ass...chd18boa-qw-18v/p/B603492

Prijs ook geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:49

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Persoonlijk zie ik niks in accu-klopboren (in het lage segment). Voor die paar gaatjes die de gemiddelde consument in een bakstenen muur moet boren ben je veel beter af met een bedrade Lidl-klopboor van 2 tientjes, de rest van het budget kan je dan gebruiken voor een fatsoenlijke accu-schroefboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-09 22:36
Of fatsoenlijke boortjes. Ik heb een Rotec UniDRE voor kloploos boren en die fluit in kalkzandsteen en baksteen. Voor het zware werk heb ik de boorhamer :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
N1ckk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:39:
[...]
en deze? Ivm accessoires en hoger voltage / functies? https://www.karwei.nl/ass...chd18boa-qw-18v/p/B603492

Prijs ook geen verschil
Als je voor dezelfde prijs een Black&Decker of Bosch Blauw (of Makita, Metabo, etc) kan kopen, moet je altijd voor een echt A-merk gaan. B&D is beduidend slechter spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
[...]

Prijs ook geen verschil
kwaliteit wel. Ik zou persoonlijk zelf niet voor een black and decker gaan. ;)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 17:11
[...]

Prijs ook geen verschil
Ik heb zelf deze gekocht: https://www.screwfix.eu/b...cordless-combi-drill.html

Echt een prikkie, en bevalt uitstekend!

Edit: Ik zie dat hij nu niet op voorraad is. Ik heb toen via mail geinformeerd en werd me netjes verteld wanneer ze hem weer verwachtten.

[ Voor 13% gewijzigd door I-King op 01-03-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Dank, ik wist dus niet dat B&D een mindere partij was dan Bosch 8)7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brutalsranan
N1ckk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:43:
In de bouwmarkt is alles overpriced. B&d is het consumentenmerk in de bouwmarkten. Dat houd in dat je veel te veel betaald voor weinig. Als je de keuze hebt tussen een dure b&d of een echte prof merk. Altijd de prof merk kiezen. Sterker nog. Altijd b&d vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 10:48
Wat @Brutalsranan zegt! Je kan nog beter voor mindergeld Parkside van de Lidl kopen dan B&D.
Ik lees hier heel veel goede verhalen over de die lichte setjes van Bosch Blauw, dus daar zal je ongetwijfeld een goede deal aan hebben. Makita heeft ook leuke 10.8V setjes, momenteel met gratis extra accu (als je bij de juiste (web)shop besteld), maar die zijn weer een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

maak wel even onderscheid tussen Bosch Groen en Bosch Blauw/Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:23
Het is ook wel lastig, wat vroeger een goed merk was hoeft dat nu niet meer te zijn. Vaak voeren ze ook meerdere merken. Zo is Black & Decker samengegaan met Stanley (heet nu Stanley Black & Decker) en ze hebben onder andere de merken: DeWalt, Craftsman, Irwin, Porter Cable, Facom, Lenox, Mac Tools, Bostitch, Proto etc. Dan heb je nog Techtronic Industries (TTI) uit Hong Kong, die hebben oa AEG, Milwaukee en Ryobi. En TTI maakte vervolgens weer machines voor Craftsman (Stanley Black & Decker).

Maar dan heb je ook nog zoiets als versies voor consumenten en professionals. Denk aan Bosch groen/blauw. Makita doet dit ook, dus goed opletten! :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Het klinkt raar, maar dat maakt het ook gewoon logisch...

Je zou denken dat DeWalt niets te maken wil hebben met de huidige kwaliteit van B&D, Maar juist hierom heeft het ook een andere naam ;)

Wat nog wel verwarrend kan zijn is het verleden van een bepaald merk, zo was Stanley vroegah beter dan nu

(en ook dat gaat niet helemaal op, want volgens mij is de sweetheart serie van Stanley ook prima spul)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Klopt bijna alle merken doen dit.. Makita was ooit eens begonnen met Maktec maar is volgens mij niet echt van de grond gekomen (deed miss teveel op basis van kleur aan B&D denken ofzo..)

Tegenwoordig heb je van Makita de G-serie.. (accu's met een witte band/bovenkant) en dit zijn de "goedkope(re)" HTK serie's.. zijn niet uitwisselbaar met de "gewone" LXT-serie...

Ik moet wel zeggen vind het jammer van PowerPlus en Stanley dat ze ook redelijk in de kleuren van DeWalt zitten.. en dat sommige mensen hier dus ook (snel) aan refereren.. (hoor het her en der nog wel eens om me heen)..
Is er iemand eigenlijk ook bekent met Panasonic? Hoor er eigenlijk vrij weinig over in dit topic terwijl het best wel een aardige speler is/was in de accu-tool markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Puch-Maxi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:40:
Maar dan heb je ook nog zoiets als versies voor consumenten en professionals. Denk aan Bosch groen/blauw. Makita doet dit ook, dus goed opletten! :)
what he said..........consumer, prosumer, professional.

en dan heeft Bosch Pro ook nog eens 3 lijnen, van standaard tot extraskookumheavyduty :P

soms onvoorstelbaar wat een zwik 18V accutollen er op de markt zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
  • Laatst online: 26-09-2024
Qphone schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:40:
[...]

Bedankt voor de reacties! Inmiddels toch de HP457DWE10 gekocht, reden is dat ik hem niet al te vaak zal gebruiken en daarbij heb ik ook nog eens 2 linkerhanden :P

Ik zal wel even laten weten hoe die bevalt over een tijdje.
Inmiddels een tijd geleden, en een aantal keren gebruikt.
Moet zeggen dat hij het goed doet, er is alleen een maar.... de kop die draait die lijkt uit het lood tezijn, waar door je nooit een recht gat kan maken en schroeven boren wil al helemaal niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Mee teruggaan en je geld terugvragen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:58
Wellicht al eens voorbij gekomen; hier een overzicht van gereedschapsmerken waar o.a. dit plaatje staat:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.pressurewashr.com/wp-content/uploads/2017/01/Tool-Brand-Behemoths-Tool-Companies-Who-Owns-What-Brands.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Rob Z schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:46:
Wellicht al eens voorbij gekomen; hier een overzicht van gereedschapsmerken waar o.a. dit plaatje staat:

[afbeelding]
Deze is inderdaad al eens vaker langs gekomen (in dit topic of de vorige weet ik zo niet) maar altijd wel leuk om te zien hoe en wat de merken zijn ;)

Valt wel op dat er eigenlijk maar 2 echte "eigen" merken zijn.. Hilti en Makita..
Moet bij dit plaatje wel bij zeggen is voornamelijk op Amerikaanse markt gericht, niet alle in NL bekende merken staan er ook in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
De overname van het Duitse Metabo door het Japanse Hitachi is ook wel opmerkelijk :) (was al in 2015).
edit:
Blijkbaar gaat Hitachi Koki zijn naam veranderen naar HiKOKI bron.

[ Voor 30% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-03-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Annuk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:00:
Klopt bijna alle merken doen dit.. Makita was ooit eens begonnen met Maktec maar is volgens mij niet echt van de grond gekomen (deed miss teveel op basis van kleur aan B&D denken ofzo..)

Tegenwoordig heb je van Makita de G-serie.. (accu's met een witte band/bovenkant) en dit zijn de "goedkope(re)" HTK serie's.. zijn niet uitwisselbaar met de "gewone" LXT-serie...

Ik moet wel zeggen vind het jammer van PowerPlus en Stanley dat ze ook redelijk in de kleuren van DeWalt zitten.. en dat sommige mensen hier dus ook (snel) aan refereren.. (hoor het her en der nog wel eens om me heen)..
Is er iemand eigenlijk ook bekent met Panasonic? Hoor er eigenlijk vrij weinig over in dit topic terwijl het best wel een aardige speler is/was in de accu-tool markt :)
Maktec bestaat nog steeds. Heet geloof ik mt serie tegenwoordig.

Panasonic ben ik wel bekend mee ja. Hebben veel machines met ip rating voor waterdichtheid. Was volgens mij best populair, maar zie het de laatste tijd minder. Misschien richten ze zich op een andere markt? Engelse webshops hebben vaak wel een redelijk assortiment.

Makita heeft overigens machines met xpt (eigen term). Die kunnen ook tegen een goeie plens water kunnen, maar officieel geen ip rating hebben. Zag laatst ergens een filmpje van een kast waar het in "regende" met meerdere machines daarin.
Fraggert schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:06:
[...]

what he said..........consumer, prosumer, professional.

en dan heeft Bosch Pro ook nog eens 3 lijnen, van standaard tot extraskookumheavyduty :P

soms onvoorstelbaar wat een zwik 18V accutollen er op de markt zijn 8)7
Het mag sowieso een wonder heten dat al die merken nog winst maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Framoes op 01-03-2018 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Waar is Festool in bovenstaand overzicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 01-03-2018 16:16 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Festool (TTS) staat er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
@Verwijderd en @Jelte,89

Misschien zijn zowel Fein als Festool te kleine spelers? Zie Mafell ook niet staan.

Ergens op die pagina staat ook dat het om de 18 bedrijven gaat die 91% van de markt in handen hebben. Misschien vallen de genoemde merken onder die andere 9%.

Makita en Hilti zijn de nummers 5 en 7. Dan heb je wel echt een gigantische omzet als bedrijf met een enkel merk op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:02:
@Verwijderd en @Jelte,89

Misschien zijn zowel Fein als Festool te kleine spelers? Zie Mafell ook niet staan.

Ergens op die pagina staat ook dat het om de 18 bedrijven gaat die 91% van de markt in handen hebben. Misschien vallen de genoemde merken onder die andere 9%.

Makita en Hilti zijn de nummers 5 en 7. Dan heb je wel echt een gigantische omzet als bedrijf met een enkel merk op de markt.
Dat zou goed kunnen ja. Valt me op dat het om maar om een $51B wereldwijde markt gaat. Dat is maar $7 per wereldbewoner per jaar. Dan druk ik het gemiddelde toch wel iets omhoog. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:17:
[...]

Dat zou goed kunnen ja. Valt me op dat het om maar om een $51B wereldwijde markt gaat. Dat is maar $7 per wereldbewoner per jaar. Dan druk ik het gemiddelde toch wel iets omhoog. :+
Hahaha, ja daarvan zullen er meer zijn hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:17

vanDaal

-ismeereentje

Vanmorgen een nieuw beestje via marktplaats opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4673/40515495212_ea4c40e678_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4696/39847470164_82b663fdc0_c.jpg

Ging nog een tientje vanaf omdat de verkoper zo aardig was om snel een demonstratie te doen met een plankje op de box en daar dus een mooie zaagsnede (rechtsboven op de foto) in zette :/ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
vanDaal schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:00:
Vanmorgen een nieuw beestje via marktplaats opgehaald.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ging nog een tientje vanaf omdat de verkoper zo aardig was om snel een demonstratie te doen met een plankje op de box en daar dus een mooie zaagsnede (rechtsboven op de foto) in zette :/ 8)7
Wat heb je er voor betaald, als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Qphone schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:40:
[...]
Inmiddels een tijd geleden, en een aantal keren gebruikt.
Moet zeggen dat hij het goed doet, er is alleen een maar.... de kop die draait die lijkt uit het lood tezijn, waar door je nooit een recht gat kan maken en schroeven boren wil al helemaal niet :|
Als de boorkop meerdere mm's zijwaarts kan worden geduwd (=speling), dan moet deze machine retour voor reparatie onder garantie. ;)

Het onderwerp is hier zojuist aan de orde geweest en Makita geeft daarbij aan dat een geringe boorkop wiebel voor machines met klopboor er kennelijk bij hoort.
Met de nadruk op 'geringe'.
Als de afwijking richting meerdere mm's gaat dan hoort dat uiteraard niet.

Machines zónder klopboorfunctie hebben gelukkig minder/amper last van dit soort irritante boorkopspeling.

Het is zeker een jungle en daarom is het handig de enorme hoeveelheid enigszins voor jouw specifieke gebruik te beperken anders is ieder goedbedoeld advies een schot in het duister. ;)

Wil je een enkele machine gaan gebruiken voor zowel een te construeren blokhut in de tuin, als het ophangen van een pasfoto op kurk??
In dat geval kun je de keuze comfy terugbrengen tot een overzichtelijk proportie.

Heb je op dit moment nog andere machines waar je op kunt terugvallen??
Moet de machine per se zo licht mogelijk zijn??
Dat kan, maar zware schroef- en boorklussen vallen dan af.

Met een natte vinger in de lucht kun je amper fout gaan met een gemiddeld sterke 18V accumachine van bijv. Makita, Bosch, Metabo, Hitachi, DeWalt.
"Gemiddeld sterke" accumachines hebben een comfortabel koppel vanaf 60/70Nm, let daar zelf even op.
Een bescheiden koppel van 30Nm op een lichte machine is fijn voor de hanteerbaarheid, maar zwaar schroefwerk doe je hier niet mee.

Een machine zonder klopboor kan ik aanraden als je zo lang mogelijk gebruik wilt maken van een boorkop zonder(!!) speling.
Klopboormachines krijgen zo'n speling vroeg of laat allemaal in meer of mindere mate. :P

Welk merk je kiest is afhankelijk van wat je in de toekomst nog meer wilt gaan afschaffen.
Het is dan wel zo handig bij hetzelfde accusysteem te blijven van een merk, anders wordt het een onnodig dure bedoening.
Accu's zijn namelijk duur.

De grote merken hebben allemaal hun eigen plussen en minnen en zo koos ik eerder bewust voor 18V Makita vanwege de goede reputatie, de hoeveelheid en variatie in machines en de mogelijkheid 2 standaard accu's van 18V te combineren tot 36V op een selecte hoeveelheid zware machines.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:17

vanDaal

-ismeereentje

Framoes schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:20:
[...]

Wat heb je er voor betaald, als ik vragen mag?
340 (350-10). Betreft de Maxi-max versie, dus ik moet nog ergens een liniaal scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:58

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 03:29:
[...]

Omdat je de machine eerst nog naar Toolnation moet sturen, hangt het af van de prioriteit die zij er aan geven.
Ik zou een tijdvak van ~2 weken aanhouden voor reparatie bij Makita.
Dan kan het alleen maar meevallen. ;)

Je kon op de exploded view al zien dat het betreffende part 'no.10' eenvoudig te vervangen is "als het op voorraad is".
Refurb lijkt mij meer iets voor een overpriced Apple product, en omdat het onderdeel zo makkelijk te vervangen moet zijn lijkt een nieuwe machine mij wishful thinking.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :P

Reken maar op reparatie.
2 weken is wel te overzien.

En met refrurb bedoelde ik meer dat je een andere gerepareerde machine terugkrijgt om de doorlooptijd te verlagen, omdat ze die ook zelf verkopen: https://www.makitaoutletshop.nl/outlet/ :)
Nav de reply van Makita vraag ik mij wel af hoe vaak je de klopboor eigenlijk hebt gebruikt, want ik vind hun antwoord mbt de speling in zo'n aandrijfmechaniek weinig hoopgevend.
Een goede reden om klopboormachines voortaan lekker links te laten liggen, maar goed dat vond ik toch al.
[...]
Denk dat als ik de klopfunctie de afgelopen 2 jaar één keer heb gebruikt het nog veel is, dus de speling kan niet door het vele gebruik van deze klopfunctie zijn ontstaan. :/

Nu lees ik hier wel dat mensen een boorhamer gebruiken voor baksteen maar toen ik dat een aantal jaar geleden deed op de enkelsteensmuur van mijn schuur met een zware huurboorhamer lag de helft van die baksteen er aan de achterkant uit na twee slagen ofzo. :'( _O-

Ik heb die klopfunctie er destijds op gekocht ‘voor het geval dat’.
Framoes schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:26:
[...]
Bij mij duurde het zes weken, maar dat was ivm kerstreces/vakantie (aldus HD Tools). Kreeg eerst een mail dat reparatie twee weken zou duren, maar later kreeg ik telefonisch te horen dat vier weken de normale termijn is. Denk wel dat er een verschil tussen officiële dealer en grijze-importdealer is.
6 weken is ook wel te overzien, heb altijd mijn Bosch GSR nog, maar hoop toch dat het niet zo lang zal duren.
ToolNation is zover ik weet een officiële dealer.

Of bedoel je dat HD Tool grijze import heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vliegvlug schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 23:08:
[...]
Nu lees ik hier wel dat mensen een boorhamer gebruiken voor baksteen maar toen ik dat een aantal jaar geleden deed op de enkelsteensmuur van mijn schuur met een zware huurboorhamer lag de helft van die baksteen er aan de achterkant uit na twee slagen ofzo. :'( _O-
Yep met mijn zwaarste boorhamer zit ik ook meteen twee huisblokken verder. :Y :Y

Maar voor de standaard steen/betongaten pak ik toch m'n standaard 1010W Metabo boorhamer.
Het ding heeft uiteraard een variabel toerental en in standje 'ultratraag' boort die desnoods een strak gat in een schuimgebakje. :+
Kwestie van heel rustig in de toerentalregelaar knijpen en dan komt het ook met zachte steen best goed zonder de stuclaag aan de andere kant van de muur te verpulveren.

Voor gipsmuurtjes heb je niet eens een klopboor, laat staan een hamerboor nodig, dan boor ik gewoon (zonder klop!!) met een oud steenboortje of een afgeschreven HSS metaalboortje met de accumachine voor een strak boorgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Laatst online: 04-09 22:02
Graag haak ik even aan op de Stanley/B&D discussie:

Voor mijn houtskeletbouwwoning die binnenkort opgeleverd wordt moet ik een aanzienlijk aantal leidingen en stopcontacten gaan verleggen. Ook moet ik een stuk uit het plafond zagen om een nieuwe leiding voor de afzuigkap te leggen. Nu lijkt het zagen van verticale wanden me nog wel te doen met een invalzaag maar voor het plafond lijkt me dat al niet meer te doen. Het voordeel van een invalzaag lijkt me dat je deze kan instellen op de dikte van de gipsplaat waardoor je de balken achter de gipsplaten (wand of plafond) niet beschadigd.

Nu zag ik op internet dat er precisie cirkelzagen bestaan zoals de Stanley FME380K. Die lijken me hier zeer geschikt voor (handzaam en gemakkelijk in te stellen op zaagdiepte). Wat ik echter een beetje een veeg teken vindt is dat dit voornamelijk de 'C' merken zijn die dit soort apparaten leveren. Ferm, TopCraft, etc. Nu wordt de genoemde Stanley machine op zich wel goed beoordeeld door gebruikers maar ik ben toch een beetje huiverig voor B&D toestanden. Is er een beter manier om dit op te lossen? Als ik op die manier 150 euro in m'n zak kan houden dan heeft dat toch de voorkeur.

Ter info: onze woning was al verkocht onder voorbehoud maar de oorspronkelijke kopers kregen hun huis niet verkocht maar de aannemer is toch al begonnen met bouwen. Daardoor hebben we nu een nieuwbouwwoning die eigenlijk al zo goed als klaar is. Verplaatsen van een stopcontact over een afstand van 1m vraagt de aannemer bijvoorbeeld 700 euro voor :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Annuk schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Deze is inderdaad al eens vaker langs gekomen (in dit topic of de vorige weet ik zo niet) maar altijd wel leuk om te zien hoe en wat de merken zijn ;)

Valt wel op dat er eigenlijk maar 2 echte "eigen" merken zijn.. Hilti en Makita..
Moet bij dit plaatje wel bij zeggen is voornamelijk op Amerikaanse markt gericht, niet alle in NL bekende merken staan er ook in
Ik heb me laten vertellen dat Hilti veel componenten van Panasonic gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:29

artificial_sun

Mazda Rx7

titan1901 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 03:34:

Nu zag ik op internet dat er precisie cirkelzagen bestaan zoals de Stanley FME380K. Die lijken me hier zeer geschikt voor (handzaam en gemakkelijk in te stellen op zaagdiepte). Wat ik echter een beetje een veeg teken vindt is dat dit voornamelijk de 'C' merken zijn die dit soort apparaten leveren. Ferm, TopCraft, etc. Nu wordt de genoemde Stanley machine op zich wel goed beoordeeld door gebruikers maar ik ben toch een beetje huiverig voor B&D toestanden. Is er een beter manier om dit op te lossen? Als ik op die manier 150 euro in m'n zak kan houden dan heeft dat toch de voorkeur.
Mijn vader heeft ook zo'n ding (van de Aldi of Lidl) en het is wel een ok apparaat. Inval functie is wel handig, maar ik gebruik liever mijn kleine cirkelzaag (136mm blad)

Als het alleen maar gips is de Makita SD100DSMJ (10.8 volt) of DSD180 (18V) misschien wel ideaal, ik heb er zelf geen ervaring mee maar is er speciaal voor gemaakt. Ze zijn net wat duurder, maar wel een A-merk (nu wel met gratis accu).

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
titan1901 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 03:34:
Graag haak ik even aan op de Stanley/B&D discussie:
...
Wat ik echter een beetje een veeg teken vindt is dat dit voornamelijk de 'C' merken zijn die dit soort apparaten leveren. Ferm, TopCraft, etc. Nu wordt de genoemde Stanley machine op zich wel goed beoordeeld door gebruikers maar ik ben toch een beetje huiverig voor B&D toestanden.
...
Het lijkt me niet meer dan logisch dat een holding met meerdere merken ook meerdere (sub)hoofdkantoren hebben met een eigen inkoop- en ontwikkelafdeling. Voor topmerk A bestellen ze topspul, want het is voor de vakman/prosumer. Merk B is een dumpmerk, dan gelden andere marges en andere eisen.
De eerste jaren dat C1000 was overgenomen door Jumbo, concurreerden ze in advertenties ook nog 'tegen' de Jumbo. Dat verschillende merken in dezelfde holding zitten, wil nog niet zeggen dat ze niet tegen elkaar opboksen. Elk merk heeft zijn eigen cultuur en eigen publiek.
Nog eentje: Seats en Sofa's en Poppeliers zijn ook van dezelfde familie, maar hebben elk een andere insteek (ik zou beide winkels mijden, maar dat is persoonlijk). De één is een stunter, de ander wil kwaliteit uitstralen.

Als je één lager wil kopen en de één kost 1.14 en de ander 1.56 zal je dat niet zo veel uitmaken. Maar als je een paar duizend gaat bestellen & inbouwen, dan ga je daar als bedrijf wel even goed over nadenken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Laatst online: 04-09 22:02
artificial_sun schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:08:
[...]
Als het alleen maar gips is de Makita SD100DSMJ (10.8 volt) of DSD180 (18V) misschien wel ideaal, ik heb er zelf geen ervaring mee maar is er speciaal voor gemaakt.
Ik had inderdaad nog nooit van een gipsfrees gehoord. Ik zal het in overweging nemen, bedankt voor je tip.
Eusebius schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:00:
[...]
Het lijkt me niet meer dan logisch dat een holding met meerdere merken ook meerdere (sub)hoofdkantoren hebben met een eigen inkoop- en ontwikkelafdeling.
Dat is waar. Ik doelde eigenlijk meer op dat je dit soort producten voornamelijk bij de mindere merken tegenkomt. Vandaar mijn associatie met B&D.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 05-09 17:35

Goverman

not loaded

Ik heb ook maar weer eens wat gekocht, een mooie set van Melissa & Doug. Heeft goede reviews en is inderdaad van mooie kwaliteit. Eerste ervaringen zijn ook positief, mooi spul is dit!

spoiler:
Gereedschap

Hiet gaat Goverdochter veel plezier van hebben... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Goverman op 03-03-2018 15:20 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Goverman schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:47:
Ik heb ook maar weer eens wat gekocht, een mooie set van Melissa & Doug. Heeft goede reviews en is inderdaad van mooie kwaliteit. Eerste ervaringen zijn ook positief, mooi spul is dit!

spoiler:

Hiet gaat Goverdochter veel plezier van hebben... ;)
Specs?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:49
12V of toch de duurdere 18V? Vergeet je de kit niet te registreren voor de gratis accu actie (10Ah)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 05-09 17:35

Goverman

not loaded

• mooie gereedschapkist met ergonomische handgreep
• spijkers, bouten en moeren in diverse kleuren
• met klauwhamer, schroevendraaier en steeksleutel
• diverse bevestigingsmogelijkheden

ik heb me geregistreerd voor de accu promotie, die gold ook voor de 24-delige versie :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Ik ben op zoek om mijn gereedschapskist een beetje uit te breiden en wil graag een kit VDE-eletriciëns gereedschap hebben. Set geïsoleerde schroevendraaiers + tangen etc. Nu ken ik wel de merken Knipex en Wera enz. maar Amazon slaat me direct Wiha en Presch voor. Nog nooit van gehoord. Iemand die ervaring heeft met deze merken of zijn er juist andere merken die aan te bevelen zijn.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
Roobje schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:43:
Ik ben op zoek om mijn gereedschapskist een beetje uit te breiden en wil graag een kit VDE-eletriciëns gereedschap hebben. Set geïsoleerde schroevendraaiers + tangen etc. Nu ken ik wel de merken Knipex en Wera enz. maar Amazon slaat me direct Wiha en Presch voor. Nog nooit van gehoord. Iemand die ervaring heeft met deze merken of zijn er juist andere merken die aan te bevelen zijn.

Thanks!
Presch heb ik nog nooit van gehoord maar Wiha is van dezelfde kwaliteitsklasse als Wera en Knipex (volgens sommigen zelfs beter maar dat ligt aan wie je het vraagt ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 10:48
@Roobje Ik heb deze set 2 of 3 jaar geleden bij Gereedschapscentrum gekocht in de "dagaanbieding" voor 55,- (is nu 78,49) en ik ben er heel erg tevreden mee! Enige nadeel is dat het een L-boxx is, aangezien ik verder met de systainers Makita werk.

Ik merk inderdaad geen verschil in kwaliteit tussen deze Wiha kniptang en de Knippex die ik van mijn werk had.

[ Voor 13% gewijzigd door Nivado op 05-03-2018 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wiha is qua kwaliteit zeker met Wera te vergelijken voor schroevendraaiers. Kwestie van voorkeur welke grepen je beter liggen, of wat er bij je in de buurt te koop is. Voor tangen zijn ze zeker niet te vergelijken met Knipex. Het is ook zeker niet slecht, maar Knipex is er toch echt wel beter in.

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 05-03-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die wiha set was ook altijd via amazon te koop voor weinig. Ik heb hem ook en bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:50
Ik wil wat meer onderhoud aan mijn motor zelf gaan verrichten en ben op zoek naar een momentsleutel.

Na her en der rondvragen en opzoeken (mede in TS) heb ik deze twee gevonden:
- Proxxon 23349 MicroClick 6-30 Nm 1/4"
- Famex 10872 6-30 Nm 1/4"

Nou zie ik Proxxon wel in de TS terug maar Famex niet, doch hoor ik veel familieleden met auto-projectjes over Famex (of Hazet, maar dat valt helaas net buiten het beoogde budget).
What about Famex? Kan ik dan beter Proxxon nemen?

Ik denk dat ik zowel xx-40 Nm als 30-200 Nm moet hebben, daar er veel dingen onder de 40Nm behoeven maar een deel is boven de 60Nm.

- Famex 10886, 30-210 Nm, 12,5mm (1/2")
- Proxxon 23353 MicroClick MC200 40-200Nm 1/2"

Ik denk echter dat ik deze torque-waardes zelden hoef te gebruiken.

En als ik het goed heb zou ik door middel van deze Wera verbindingsadapter (1/4") onderstaande bitjes op de momentsleutel van 6-30Nm kunnen gebruiken? Of eerder zoiets; Proxxon adapter
Wera Bits-Assortiment, bits-Safe 61 bitorsion

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 05-03-2018 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Source90 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:55:
Ik wil wat meer onderhoud aan mijn motor zelf gaan verrichten en ben op zoek naar een momentsleutel.
....
Nou zie ik Proxxon wel in de TS terug maar Famex niet, doch hoor ik veel familieleden met auto-projectjes over Famex (of Hazet, maar dat valt helaas net buiten het beoogde budget).
What about Famex? Kan ik dan beter Proxxon nemen?
Het is sowieso de vraag of je een wispelturige budget momentsleutel moet loslaten op dure parts van je motor.
Famex fabriceert trouwens prima tools, al doen de 1 sterren reviews uit je Amazon linkje dat niet direct vermoeden. :N

Een momentsleutel is een kwetsbaar precisieinstrument dat je met enige zorg moet gebruiken en waarvan je vooral eerst de bijsluiter moet lezen.
Het is niet voor niets dat gecalibreerde Gedore/Hazet/Facom/Stahlwille momentsleutels zoveel duurder zijn.

Check voor betaalbare sleutels ook autogereedschap.com eens.
Ik zie dat zij een mooie Stahlwille van 30-150Nm in de aanbieding hebben, maar het moet maar net het bereik zijn dat je nodig hebt.

Naast de bekende A-merken zie ik op Amazon.de ook Norbar staan, het is een specialist in betrouwbare en betaalbare momentsleutels.
Heb er zelf een paar (al een jaar of dertig) van in gebruik en die sleutels zijn nog steeds rocksolid. _/-\o_
Ik denk dat ik zowel xx-40 Nm als 30-200 Nm moet hebben, daar er veel dingen onder de 40Nm behoeven maar een deel is boven de 60Nm.
Voor cruciale bereiken rond de 10Nm wil je liever niet bezuinigen, gebruik je dat bereik regelmatig, koop dan bijv. een Gedore.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 06:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roobje
Nivado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:20:
@Roobje Ik heb deze set 2 of 3 jaar geleden bij Gereedschapscentrum gekocht in de "dagaanbieding" voor 55,- (is nu 78,49) en ik ben er heel erg tevreden mee! Enige nadeel is dat het een L-boxx is, aangezien ik verder met de systainers Makita werk.

Ik merk inderdaad geen verschil in kwaliteit tussen deze Wiha kniptang en de Knippex die ik van mijn werk had.
Thanks @Uncle Mel @McGryphon @Raymond en @Nivado . Trouwens is een L-boxx voor mij misschien juist extra handig. Heb hem alvast op mijn lijst bij Amazon gezet, kan ik dan binnenkort aan mijn vriendin door sturen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
@Source90 Ik doe zelf al het onderhoud aan mijn motor en gebruik een momentsleutel van Proxxon. Bijna alles rond en in mijn blok is onder de 30Nm (KTM) dus ik gebruik eigenlijk alleen de 6-30Nm. Mijn zwager is monteur van beroep en heeft in zijn bus alles van snap-on en momentsleutels van Hazet. We hebben wel eens getracht te kijken of er in functie verschil zat in de momentsleutels, maar hebben dit niet konden ontdekken. Hij sleutelt thuis ook met een Proxxon.

Wat ik zelf heel belangrijk vind tijdens het gebruik van mijn momentsleutel is goed passende dopjes en bitjes. Ik heb zelf alles van Facom, maar puur omdat ik dit destijds voordeliger aan kon schaffen. Mijn tip is in ieder geval niet te bezuinigen hierop. Ook al heb je een dure momentsleutel, als je hem niet recht op je werk kan houden heb je er nog geen fluit aan.

[ Voor 28% gewijzigd door virtualJac op 06-03-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:19:
[...]

Voor cruciale bereiken rond de 10Nm wil je liever niet bezuinigen, gebruik je dat bereik regelmatig, koop dan bijv. een Gedore Stahlwille.
Fixed!

Omdat je die niet kunt vergeten terug te stellen naar 0, want dat hoeft niet. Laat een momentsleutel een nachtje op spanning liggen en hij is waardeloos, vooral op die lage waardes... Stahlwille heeft dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:50
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken naar een iets duurder type voor de xx-40 Nm range.
Daar ik de hogere waardes sporadisch zou gebruiken en, wat ik opmaak uit bovenstaande reacties, dat de hogere range niet zo gevoelig is als de lage torque.. Zou ik uit de voeten kunnen met één van de twee 40-2x0 sleutels?

Betreft de bitjes, ik heb naast de Wera set inderdaad al twee losse Torx bit opzetjes in mijn mandje liggen, deze waren van Hazet.
Deze twee maten gebruik ik voor bijna alle onderdelen.
Zowel Hazet, Proxxon,Godore als Facom bitjes zijn onder de €10/stuk en voor de twee meest gebruikte is dat nog wel te behappen.. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Zit ik voor bit opzetstukken bij alle goed of is ook hier Hazet de beste keuze (van dit rijtje)?

En zoiets zou direct op de momentsleutel kunnen als deze 1/4" is, correct? En voor normale bitjes kan ik bovengenoemd opzetstuk gebruiken of heb ik daar iets anders voor nodig?

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 06-03-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Gewoon proberen wat jij fijn vind. Mijn zwager doet voornamelijk motoren reviseren en gebruikt het liefst Snap-on en Hazet. Maat van me is machinist op boten en geeft voorkeur aan Gedore, omdat deze meeste grip hebben als ze keer in de bilge vallen. En de kerel waar ik kom voor mijn motor onderdelen sleutelt altijd met Beta, omdat dit handzaam maar sterk is en je overal makkelijk bij kan (en misschien omdat het oranje bij zijn KTM's past :+). Mooiste is natuurlijk dat je kijkt wat je fijn vind en daar dan langzaam in uitbreid, maar dat kan ook zijn dat mijn OCD hier spreekt. Ik vind het namelijk mooi om alles in dezelfde stijl te hebben, zowel gereedschap als de koffers/kisten/opbergmodules.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
Net bij HBM machines geweest (ligt blijkbaar op route naar een locatie waar ik regelmatig moet zijn, gevaarlijk voor de portemonnee :+ )

Ik kwam voor Deze. Mooi onderstel leek me dat voor onder de afkortzaag, Hij stond naast zn kleine broertje. En die kleine heb ik maar meegenomen. Die luxe grote heeft als voordeel dat hij een fijnere werkhoogte en is iets breder. Maar afgezien daarvan is het een onding. Hij is zo gammel als wat, de steunen verstellen niet fijn. Er zit een aanslag op, maar die is zo gammel dat je zeker 5mm verschil in de afgezaagde lengte gaat krijgen.

Die kleine is dan idd wat lager en minder breed, maar staat superstevig en de steunen zitten ook goed stabiel vast. En hij is twee tientjes goedkoper. Ik moest mezelf ff overtuigen om voor de kleinere optie te gaan, maar daar was niet veel overtuigingskracht voor nodig :D

Dus nu trotse bezitter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/is4wrZtkhhwg791JaHkcQB4A/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 06-03-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:26:
[...]
Omdat je die niet kunt vergeten terug te stellen naar 0, want dat hoeft niet. Laat een momentsleutel een nachtje op spanning liggen en hij is waardeloos, vooral op die lage waardes... Stahlwille heeft dat probleem niet.
Ik heb zelf bewust niet voor Stahlwille gekozen omdat dit inderdaad evidente gemak van deze sleutel zich zal gaan vertalen naar je overige momentsleutels die dit feature helaas niet hebben. :+

Dan draai je die sleutels na gebruik net als de Stahlwille ook niet meer naar nul terug, ik zag die bui al hangen, met niet correct werkende momentsleutels tot gevolg.
Iets met Murphy's Law. :P
virtualJac schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:56:
@Source90 Ik doe zelf al het onderhoud aan mijn motor en gebruik een momentsleutel van Proxxon. Bijna alles rond en in mijn blok is onder de 30Nm (KTM) dus ik gebruik eigenlijk alleen de 6-30Nm. Mijn zwager is monteur van beroep en heeft in zijn bus alles van snap-on en momentsleutels van Hazet. We hebben wel eens getracht te kijken of er in functie verschil zat in de momentsleutels, maar hebben dit niet konden ontdekken. Hij sleutelt thuis ook met een Proxxon.
Het valt nog niet mee die twee op niveau te vergelijken en daar vergaande conclusies aan te verbinden. ;)

Koop op eBay een analoog horloge van pakweg $10 en vergelijk het loopwerkje met dat van een gerenommeerd Zwitsers geval.
Op het oog zul je geen grote verschillen ontdekken, maar je mag blij zijn als de budget versie 6 maanden loopt, terwijl de Zwitserse het zomaar 100 jaar kan uithouden zonder opvallende afwijkingen.

De functies van momentsleutels zijn eenvoudig te vergelijken, maar de toleranties van het gebruikte staal en uiteindelijk de herhaalde precisie zie je er niet vanaf.
Een budget sleutel laat zich misschien ver buiten de specs misbruiken maar wordt daarmee wel waardeloos, een deugdelijke sleutel heeft voor dit misbruik een ingebouwde breekpen (die eenvoudig te vervangen is) maar het verder werken even onmogelijk maakt.
En terecht.

Op Amazon lees ik reviews waarbij schroeven dol worden gedraaid met een "correct" ingesteld koppel, dat is het probleem dat je kunt krijgen met budget tools.
Misschien geen probleem voor huis/tuin/keuken, maar niet echt geschikt voor je kwetsbare carbon parts of motoronderdelen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 17:11
Heeft iemand hier ervaring met de multi-tool van de Lidl? Ik leen nu af en toe die van de buurman (Fein, weet niet welk type), maar zou het wel prettig vinden een eigen multi-tool voor incidenteel gebruik te hebben.

Nu heb ik prima ervaringen met de boormachine van de Lidl, maar zo'n multitools zijn wat kritischer volgens mij. Ik heb er al eens van Black & Dekker gebruikt en die deed eigenlijk helemaal niets.

Valt die van de Lidl in de categorie 'prima voor 1 keer' of 'weggegooid geld'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
I-King schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:14:
Heeft iemand hier ervaring met de multi-tool van de Lidl? Ik leen nu af en toe die van de buurman (Fein, weet niet welk type), maar zou het wel prettig vinden een eigen multi-tool voor incidenteel gebruik te hebben.

Nu heb ik prima ervaringen met de boormachine van de Lidl, maar zo'n multitools zijn wat kritischer volgens mij. Ik heb er al eens van Black & Dekker gebruikt en die deed eigenlijk helemaal niets.

Valt die van de Lidl in de categorie 'prima voor 1 keer' of 'weggegooid geld'?
Ik heb zo'n ding in 2 dagen tijd compleet opgebruikt, en was er niet echt over te spreken. Dat was geen typisch gebruik gok ik.

Mijn toenmalige bazin kwam ermee aan om versplinterde/geknakte delen glasvezelversterkt polyester weg te zagen alvorens te repareren. Werk waarvoor ik zelf stelde een ander stuk gereedschap nodig te hebben, maar (I'm shitting you not) "bij de Lidl vertelden ze me dat dit daar het beste gereedschap voor is".

Het ding is overleden doordat het een te grote hoeveelheid van het geproduceerde stof de motor en lagers in zoog. Halverwege dag 2, na misschien 3 echte gebruiksuren, is de rotor van de motor doorgefikt omdat ie de last niet meer aan kon en de warmte nergens heen kon.

En in die drie gebruiksuren heb ik geen moment het idee gehad dat een multitool zó teleurstellend hoorde te zijn, al heb ik nooit een goeie gebruikt. Ik ben na het doorbranden van de machine verder gegaan met hamer en goedkope beitel, en haalde daarmee hogere productiviteit en beter resultaat.

Ik deed onderhoud en vlootreparatie voor een zeilschool. Zeilschool bestaat niet meer. Inkoopbeleid was op geen enkel vlak veel beter dan dat voor gereedschap en materialen voor onderhoud.

[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 06-03-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:58

tha_crazy

Mafketel

Via het werk een prachtaanbieding weten te scoren.
Een Bosch gdr 18 v-li + accu's + case. :9

Nu moet daar natuurlijk ook nog wel een gewone accu boormachine bij :9
Nu zit ik te kijken voor deze
Echter zie ik niet helemaal of deze accu;s uitwisselbaar zijn.

De combi-cases die ik vind staat de GSR 18V-LI en deze is de GSR 18-2 LI.
Ik ga er vanuit van wel, maar vraag het toch nog even voor de zekerheid

wel jammer dat er dan net bij deze weer geen gratis accu zit, bij zijn kleinere broertje weer wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
tha_crazy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:54:
Via het werk een prachtaanbieding weten te scoren.
Een Bosch gdr 18 v-li + accu's + case. :9

Nu moet daar natuurlijk ook nog wel een gewone accu boormachine bij :9
Nu zit ik te kijken voor deze
Echter zie ik niet helemaal of deze accu;s uitwisselbaar zijn.

De combi-cases die ik vind staat de GSR 18V-LI en deze is de GSR 18-2 LI.
Ik ga er vanuit van wel, maar vraag het toch nog even voor de zekerheid

wel jammer dat er dan net bij deze weer geen gratis accu zit, bij zijn kleinere broertje weer wel
Ze zijn uitwisselbaar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:41:
[...]

Ik heb zelf bewust niet voor Stahlwille gekozen omdat dit inderdaad evidente gemak van deze sleutel zich zal gaan vertalen naar je overige momentsleutels die dit feature helaas niet hebben. :+

Dan draai je die sleutels na gebruik net als de Stahlwille ook niet meer naar nul terug, ik zag die bui al hangen, met niet correct werkende momentsleutels tot gevolg.
Iets met Murphy's Law. :P
Ah, ik heb voor de oplossing gekozen; alle momentsleutels van Stahlwille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:59:
[...]
Ah, ik heb voor de oplossing gekozen; alle momentsleutels van Stahlwille.
Life sucks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:58

tha_crazy

Mafketel

Goed om te weten! Thnx!
Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.