[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 103 Laatste
Acties:
  • 917.898 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Johnny schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Wat ik begrepen heb is voor hout het type verzinkboor met een gat er in het beste:

[afbeelding]

De afbeelding is een dure van Festool, ik heb er zelf een set in drie verschillende maten van AliExpress. Ze geven een mooi afgewerkt gat in hout, maar je moet wel twee keer boren, in tegenstelling tot het type wat om een boortje heen schuift. Een zeskantaansluiting maakt het wisselen wel sneller.
Dat ziet er heel anders uit dan een boor zoals deze
https://nl.aliexpress.com...ood-Tool/32791203826.html

Wat is het voordeel om het in 2 keer te doen? De netheid?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:34
simon schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:58:
[...]

Moeten die 82/90 niet 30/45 zijn?

Overigens zijn die forstner boren of een iets grotere boor inderdaad een goed idee voor je bout. Hou er wel rekening mee dat je je bout vaak nog wil aandraaien.
Ja, 30/45.. Je weet wat ik bedoel ;)

Voor het aandraaien van die bouten moet je inderdaad niet te diep gaan, anders kom je er met je sleutel niet mee bij. Dan moet je met een doppenset gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Eusebius schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Ik denk het wel. Ander praktisch punt is dat je voor het schuiftype voor iedere diameter boor zo'n ding moet hebben, dus dan heb je er al snel een stuk of acht nodig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
Kwam op Instagram een foto tegen om alle veelgebruikte machines in één kist te krijgen. Past precies en er kan ook een oplader bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7FbWRdb4lMo9bGZo9Q2TJ6y5/medium.jpg
Goverman schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:13:
Beste mensen,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag wat schroeven in hout op een mooie manier kunnen verzinken. Maar ik heb veel verschillende soorten grootte schroeven. Wat voor verzinkboor kan ik dan het beste nemen?

Ik heb op de Lidl-shop een paar verschillende soorten gezien:
- getrapte borenset
- boren met verzinkers
- freesborenset
- multifunctioneel

Ik heb laatst een setje van 6, 12 en 16 mm van Wolfcraft gekocht, maar misschien iets als bovenstaande beter. Weet iemand raad?
Ik heb deze bij de Hornbach gehaald. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 22:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Dus. Ik had het een paar weken terug nog over dat ik een draaibank nodig had he?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i5vHe4ENSKcOr6IdLYspcacx/medium.jpg

Eens twee dingen in elkaar gaan beunen de komende weken en kijken hoe levensgevaarlijk het uitpakt. Moet voor de grotere van de twee alleen nog even bij vriend draaiert langs met een stuk RVS :9

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
Beste Klussers,

Ook ik mag er aan geloven, een nieuwe boormachine :).
Ik ben, nog niet, handig maar ben voornemens wat handiger te worden....
Wat zou jullie advies zijn mbt goede accuboormachine? Makita?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, dat moet even beter: budget, waarvoor gebruiken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
200 euro, huis- tuin en keuken klussen. Accuschroef boormachine + veel accessoires?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

Eusebius schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Het werkt het beste als je eerst verzinkt en dan pas het gat boort. Dan heb je de mooiste afwerking (en dat kan je alleen maar doen met een losse soevereinboor).

Het werkt zo het beste, omdat je kans hebt op tear out als je eerst het gat boort. De vezels liggen tot aan het gat open en die kun je soms pakken met je soevereinboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

peterrrr schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:44:
200 euro, huis- tuin en keuken klussen. Accuschroef boormachine + veel accessoires?
Huis tuin en keuken klussen met dikke power? Boren in steen?
Af en toe een schroefje in vurenhout draaien?
Welke accessoires? boren/bitjes of ook doppen, waterpas en rolmaat?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
teacher schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Huis tuin en keuken klussen met dikke power? Boren in steen?
Af en toe een schroefje in vurenhout draaien?
Welke accessoires? boren/bitjes of ook doppen, waterpas en rolmaat?
Komt aardig overeen zo. Waterpas zou mooi zijn, evenals een rolmaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-07 19:48

meddle

:o

peterrrr schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:30:
[...]

Komt aardig overeen zo. Waterpas zou mooi zijn, evenals een rolmaat.
Zoiets dan? https://www.boormachinest.../metabo-sb-18-mobile.html

[ Voor 26% gewijzigd door meddle op 19-02-2018 22:14 ]

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44

Vliegvlug

Flight Simple

Brutalsranan schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:21:
[...]

Dat zal wel goed komen. Hier komen ze ook niet weg met: 'het zit binnen de toleranties'.
Nou, vandaag reactie gehad op mijn gisteren ingevulde webformulier van ToolNation waar ik het over abnormale speling op de boorkop heb en hun antwoord stemde me bepaald niet gerust. :/

Ik hoopte op iets als
"Wat vervelend meneer Vliegvlug we gaan het voor U oplossen"
in plaats daarvan stond er alleen
"Beste, Omdat dit een klopboormachine is, zit er altijd meer speling in de kop voor de klopfunctie."

En daarachter een lap standaard tekst wat ik allemaal moet doen om aan de garantie te kunnen voldoen en als er maar iets mist dat je niet in aanmerking komt, ik hun voorwaarden goed moet doorlezen en een waarschuwing dat als de machine in hun ogen niet stuk is je eerst moet betalen om de machine weer terug te krijgen.
En dan ook nergens linkjes of bedragen, mag je lekker zelf gaan uitzoeken op de site. :(

Krijg hier niet bepaald een warm gevoel van en als je dan op hun site gaat zoeken blijkt ongerepareerd retour €30 ex btw te kosten aan onderzoeks- en behandelingskosten en daarnaast €45 ex btw voor onnodig retourneren van pakketten tot 25Kg.

Dus als zij de speling 'normaal' vinden gaat me dat dus €90,75 incl. btw kosten en ben ik nog niets opgeschoten.

Vind dit aardig intimiderend en klantonvriendelijk overkomen eerlijk gezegd.

Ga ze eerst maar even om opheldering vragen wat volgens hun dan normale speling is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:18
Vliegvlug schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:03:
[...]

Nou, vandaag reactie gehad op mijn gisteren ingevulde webformulier van ToolNation waar ik het over abnormale speling op de boorkop heb en hun antwoord stemde me bepaald niet gerust. :/

Ik hoopte op iets als
"Wat vervelend meneer Vliegvlug we gaan het voor U oplossen"
in plaats daarvan stond er alleen
"Beste, Omdat dit een klopboormachine is, zit er altijd meer speling in de kop voor de klopfunctie."

En daarachter een lap standaard tekst wat ik allemaal moet doen om aan de garantie te kunnen voldoen en als er maar iets mist dat je niet in aanmerking komt, ik hun voorwaarden goed moet doorlezen en een waarschuwing dat als de machine in hun ogen niet stuk is je eerst moet betalen om de machine weer terug te krijgen.
En dan ook nergens linkjes of bedragen, mag je lekker zelf gaan uitzoeken op de site. :(

Krijg hier niet bepaald een warm gevoel van en als je dan op hun site gaat zoeken blijkt ongerepareerd retour €30 ex btw te kosten aan onderzoeks- en behandelingskosten en daarnaast €45 ex btw voor onnodig retourneren van pakketten tot 25Kg.

Dus als zij de speling 'normaal' vinden gaat me dat dus €90,75 incl. btw kosten en ben ik nog niets opgeschoten.

Ga ze eerst maar even om opheldering vragen wat volgens hun dan normale speling is...
Daar staan ze bekend om bij toolnation. Daarom mijd ik toolnation dan ook.

De speling is bijvoorbeeld bij Bosch binnen tolerantie als een boor van 4 cm meer dan 0,4 mm speling heeft. Bij jou is dat veel meer. En ik weet van Makita dat ze de speling van de apparaten meten voordat ze het fabriek uit gaan. Dus ze zullen ook een lage tolerantie hebben, vermoed ik zo.

Je hoeft overigens het niet per se bij Toolnation in te leveren. Dat kan prima bij een Makitadealer in de buurt als je bang bent voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Vliegvlug schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:03:
[...]

Ook Toolnation zal zich aan de wet moeten houden wat garantie en afhandeling betreft en als zij een poging doen je met bizarre bedragen af te schrikken dan moet de marktwerking maar zijn heilzame ding doen.
Hun "voorwaarden" gaan natuurlijk nooit boven de wet en de ACM smult van dit soort zaken. :+

Als redelijkheid niet aan Toolnation is besteed dan gaan zij ook hier op de zwarte lijst.
Maar zoals hierboven al aangegeven zou ik even contact opnemen met Makita en hen het probleem voorleggen, dan ben je in ieder geval gedekt.

Ik zou het dan wel door Toolnation laten afhandelen, zij mogen bij een garantieaanspraak best iets doen voor de kost.
Houd ons wel op de hoogte he?? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 22:43
Is toolnation niet dezelfde club die steeds adverteert met een extra jaar garantie?
Dan snap ik nu ook wel waar ze die van betalen :)

Magoed: Gewoon aanmelden voor garantie en door Toolnation laten afhandelen. Zij zijn de verkoper en verantwoordelijk ervoor. Hadden ze maar geen webshop moeten beginnen, als ze hier geen zin in hadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Iemand ervaring met replacement accu's van Ali?

Heb 2 1.5a BL1815 accu's, voor schroeven gewoon genoeg (met snellader binnen 15 min. weer vol) maar de slijptol vraagt wat meer, zit eraan te denken om paar imitatie BL1830's te bestellen op Ali.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:43
@Vliegvlug Laat je niet bang maken door de tekst. De serviceafhandeling van Toolnation is wel fair. Het zijn wel knuppels, maar wel faire knuppels ;) We hebben voor het werk een aantal keer terug gemoeten met een verlenging van een Festool Kapex. Die was beschadigd aangekomen en werd zonder problemen omgeruild voor een nieuwe. Maar de nieuwe was de verkeerde (er is een linker en rechter verlenging). De tweede die ik ging afhalen was ook beschadigd. Afgesproken dat ik die mee zou nemen en omruilen voor een andere zodra die op voorraad was, want we hadden de Kapex nodig. De derde kwam ook in een beschadigde verpakking, maar de verlenging zelf was niet beschadigd. Elke keer goed contact gehad met Toolnation. Het is alleen jammer dat de afdelingen zo naast elkaar werken. In hun winkel in Beek hebben ze een service-balie, maar de reparaties worden daar niet uitgevoerd. Dat is bij hun magazijn bij Maastricht Aachen Airport. Maar hun voorraad ligt in een magazijn weer elders.....

Als het nodig is, wil ik de boor wel afhalen in Beek en opsturen naar jou. Dat kost jou dan €6,50 ipv €45 excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Roeligan Wat kosten die daar? Via Amazon.de kan je namelijk ook nepperts kopen, daar zou ik meer vertrouwen in hebben.

Hoewel de garantie via Ali over het algemeen prima is geregeld (duurt alleen soms wat langer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:53
Roeligan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:12:

Heb 2 1.5a BL1815 accu's, voor schroeven gewoon genoeg (met snellader binnen 15 min. weer vol) maar de slijptol vraagt wat meer, zit eraan te denken om paar imitatie BL1830's te bestellen op Ali.
Ik heb een BL1830, no-name, besteld. Of dit bij Ali was weet ik niet (kan ook goed via amazon of ebay, ik keek enkel naar prijs en betrouwbaarheid), maar werkt in ieder geval perfect. Gebruik 'm icm een decoupeerzaag. Gewoon zoeken op een goede verkoper, met een product dat al vaak aangeschaft is met veel reviews, dan is het bijna altijd goed.

[ Voor 5% gewijzigd door ErgoStijn op 20-02-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07 07:45
Brutalsranan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 01:01:
[...]
...En ik weet van Makita dat ze de speling van de apparaten meten voordat ze het fabriek uit gaan. Dus ze zullen ook een lage tolerantie hebben, vermoed ik zo.
...
Dat staat haaks op mijn recente ervaringen met een DDF484 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 13:19
-DarkShadow- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:17:
Ik ben op zoek naar een betaalbaar setje houtbeitels. Ik zal het 1 tot 2 keer per jaar gebruiken, maar ik wil geen set die uit elkaar valt als ik er naar kijk. Ik wil de beitels met een hamer gebruiken.

Samenvattend ben ik op zoek naar een setje:
- Van max. ~ €30
- Met 3 beitels (smal, middel, breed)
- Dat met de hamer bruikbaar is en heel blijft

Iemand een idee?
Welke zijn het uiteindelijk geworden?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:18
Rob Z schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:05:
[...]

Dat staat haaks op mijn recente ervaringen met een DDF484 ;)
Wat is er gebeurd? Heb je het ooit gepost? Hebben ze het opgelost voor je? Wel vreemd dat dit ook met Makita het geval is. Ik was tijdje terug nog bij Kruis. Daar hadden alle machines van de meeste merken ook een afwijking.

[ Voor 28% gewijzigd door Brutalsranan op 20-02-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Raymond schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:40:
@Roeligan Wat kosten die daar? Via Amazon.de kan je namelijk ook nepperts kopen, daar zou ik meer vertrouwen in hebben.

Hoewel de garantie via Ali over het algemeen prima is geregeld (duurt alleen soms wat langer :) )
ErgoStijn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Ik heb een BL1830, no-name, besteld. Of dit bij Ali was weet ik niet (kan ook goed via amazon of ebay, ik keek enkel naar prijs en betrouwbaarheid), maar werkt in ieder geval perfect. Gebruik 'm icm een decoupeerzaag. Gewoon zoeken op een goede verkoper, met een product dat al vaak aangeschaft is met veel reviews, dan is het bijna altijd goed.
Thx. Maar krijg net van HD tools een nieuwsbrief, BL1840 voor 6 tientjes... goede deal lijkt me.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Roeligan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:12:

Ik heb net iets te veel foto's van gesmolten nep-accu's gezien om daar gebruik van te maken. Makita accu's staan er bekend om dat de beveiliging goed werkt. Daarnaast schijnen ze net iets onder de maximale lading of spanning te werken waardoor ze ook minder snel overhit raken.
Roeligan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:42:
[...]

[...]

Thx. Maar krijg net van HD tools een nieuwsbrief, BL1840 voor 6 tientjes... goede deal lijkt me.
Voor 75 heb je een BL1850B. Denk dat die BL1840 er trouwens eentje van een oude lading is. De accu staat namelijk niet meer op de site van Makita, dus wordt mogelijk niet meer geleverd in Nederland.

Kan ook import zijn. Heb het idee dat HD tools net als gereedschapcentrum ook grijze import verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:25:
[...]

Ik heb net iets te veel foto's van gesmolten nep-accu's gezien om daar gebruik van te maken. Makita accu's staan er bekend om dat de beveiliging goed werkt. Daarnaast schijnen ze net iets onder de maximale lading of spanning te werken waardoor ze ook minder snel overhit raken.
Behalve de accu's zonder beveiliging, te herkennen aan het ontbreken van een ster. Heb ze al even niet meer in het wild gezien though.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:08:
[...]

Behalve de accu's zonder beveiliging, te herkennen aan het ontbreken van een ster. Heb ze al even niet meer in het wild gezien though.
Die worden idd al een tijdje niet meer gemaakt. Werken volgens mij ook alleen op oudere machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Brutalsranan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:56:
[...]
Wat is er gebeurd? Heb je het ooit gepost? Hebben ze het opgelost voor je? Wel vreemd dat dit ook met Makita het geval is. Ik was tijdje terug nog bij Kruis. Daar hadden alle machines van de meeste merken ook een afwijking.
Deze slingerde ietsje. Kon omgeruild worden bij de TU. Maar de vervanger slingerde echt heel erg, dus ik heb 'm maar snel weer meegenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Brutalsranan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 01:01:
[...]

Daar staan ze bekend om bij toolnation. Daarom mijd ik toolnation dan ook.

De speling is bijvoorbeeld bij Bosch binnen tolerantie als een boor van 4 cm meer dan 0,4 mm speling heeft. Bij jou is dat veel meer. En ik weet van Makita dat ze de speling van de apparaten meten voordat ze het fabriek uit gaan. Dus ze zullen ook een lage tolerantie hebben, vermoed ik zo.

Je hoeft overigens het niet per se bij Toolnation in te leveren. Dat kan prima bij een Makitadealer in de buurt als je bang bent voor de kosten.
Ik wist eigenlijk niet dat ToolNation zo bekend stond, had destijds wel wat reviews bekeken en die waren juist wel positief.
Voorlopig laat ik wel alles via hun lopen en niet een andere dealer, voelt wat vreemd om 'm daar achter te laten terwijl ik 'm daar niet heb gekocht.
Bovendien geeft TN nog een extra jaar garantie dus als ie na reparatie over 2 jaar weer stuk zou zijn kan ik nog wel bij hun terecht en niet meer direct bij Makita.
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 03:01:
[...]

Ook Toolnation zal zich aan de wet moeten houden wat garantie en afhandeling betreft en als zij een poging doen je met bizarre bedragen af te schrikken dan moet de marktwerking maar zijn heilzame ding doen.
Hun "voorwaarden" gaan natuurlijk nooit boven de wet en de ACM smult van dit soort zaken. :+

Als redelijkheid niet aan Toolnation is besteed dan gaan zij ook hier op de zwarte lijst.
Maar zoals hierboven al aangegeven zou ik even contact opnemen met Makita en hen het probleem voorleggen, dan ben je in ieder geval gedekt.

Ik zou het dan wel door Toolnation laten afhandelen, zij mogen bij een garantieaanspraak best iets doen voor de kost.
Houd ons wel op de hoogte he?? :)
Weet ook wel dat algemene voorwaarden niet boven de wet gaan maar het levert altijd wel gezeur op en zegt toch wat over zo'n bedrijf, maar ga het wel via hun laten regelen inderdaad.
Goed idee om het aan Makita voor te leggen inderdaad, nog niet aan gedacht.

Ik heb na hun reactie wel terug geantwoord dat ik meer dan 90 euro wel te veel van het goede vind om mijn machine zomaar op te sturen en het verder af te wachten, dus heb ik de foto's en het filmpje opgestuurd met de vraag of ze dat 'normale' speling noemen.

Hierop kreeg ik de vraag terug of de machine nog binnen garantie is want dan sturen ze hem wel door naar Makita. Maar verder geen antwoord wat ze dan van de speling op de video vonden.
Dat nu maar op de man af gevraagd maar daar nog geen reactie op gekregen, hopelijk morgen reactie.
Raymond schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:07:
Is toolnation niet dezelfde club die steeds adverteert met een extra jaar garantie?
Dan snap ik nu ook wel waar ze die van betalen :)

Magoed: Gewoon aanmelden voor garantie en door Toolnation laten afhandelen. Zij zijn de verkoper en verantwoordelijk ervoor. Hadden ze maar geen webshop moeten beginnen, als ze hier geen zin in hadden :)
Dat is inderdaad die club met één jaar extra 'ToolPlus' garantie zoals zij het noemen.
Moet zeggen dat ik na het zien van die hoge kosten exact hetzelfde dacht als jij. ;)
L.N. schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:39:
@Vliegvlug Laat je niet bang maken door de tekst. De serviceafhandeling van Toolnation is wel fair. Het zijn wel knuppels, maar wel faire knuppels ;)
[..]
Elke keer goed contact gehad met Toolnation. Het is alleen jammer dat de afdelingen zo naast elkaar werken. In hun winkel in Beek hebben ze een service-balie, maar de reparaties worden daar niet uitgevoerd. Dat is bij hun magazijn bij Maastricht Aachen Airport. Maar hun voorraad ligt in een magazijn weer elders.....

Als het nodig is, wil ik de boor wel afhalen in Beek en opsturen naar jou. Dat kost jou dan €6,50 ipv €45 excl BTW.
Goed te horen dat jij positieve ervaringen met ze hebt gehad, dat stemt weer enigszins gerust.
Mocht het echt helemaal mis gaan dan maak ik graag gebruik van je aanbod (y) , alhoewel ik me dan wel afvraag of afhalen bij hun dan wel een optie is. Die €45 heeft natuurlijk weinig vandoen met de werkelijke verzendkosten die zij kwijt zijn dus dat zal wel een ander reden hebben (om dat extra jaar garantie te dekken :+ )

Wat ook niet voor ze pleit is dat ik sinds ik contact met ze heb opgenomen ik opeens ook ongevraagd hun dagelijkse dagaanbieding/superdeal-spam in mijn mailbox ontvang. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-07 11:35
Misschien een handige tip, ik heb 2 weken geleden een Bosch Professional GSR 18-2-Li Plus, 2 x 2,0Ah accu, 13 mm boorhouder, L-Boxx, gekocht bij amazon.de , heb daarna een verzoek ingediend bij Bosch voor de gratis 4ah accu, deze word mogen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031655

geekeep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 00:41:
Een frees op 12V (*kuch* 10.8V...)?

Ben benieuwd naar de ervaringen mbt power en uithoudingsvermogen!
Zal wel los lopen bij kleine radii

Nu is mijn kleinste frees een OFK 1010... maar dat is voor dat R2 frezen gewoon te zwaar en te groot bij kleine werkstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031655 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 01:07:
[...]
Nu is mijn kleinste frees een OFK 1010... maar dat is voor dat R2 frezen gewoon te zwaar en te groot bij kleine werkstukjes.
Ik krijg instant jeuk van nietszeggende afkortingen als "R2 frezen", hier kan niemand iets mee. :+
Zet er even een handig linkje bij, of leg uit wat je bedoelt, dat leest en begrijpt zoveel beter.

Waarschijnlijk bedoel je een radius van 2mm, maar vergeet je de gebruikte freesdiameter te noemen die het een bovenfrees wel lastig kan maken, itt een bescheiden radius van 2mm die amper iets voorstelt.
Daar haalt zelfs een kleine 500W kantenfrees de neus niet voor op.

Een Festool 1010 krijg je daar "wat afrondingen betreft" in ieder geval niet mee op de knietjes, zelfs de standaard maat R=12,70mm gaat met speels gemak. ;)
Vliegvlug schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:15:
[...]
Wat ook niet voor ze pleit is dat ik sinds ik contact met ze heb opgenomen ik opeens ook ongevraagd hun dagelijkse dagaanbieding/superdeal-spam in mijn mailbox ontvang. :/
Als het goed is ben je daar met 1-click weer vanaf. O-)

Ik vind het trouwens opvallend dat Toolnation in hun reply aan jou meteen paraat had dat de boorkop van een klopboormachine kennelijk standaard last zal hebben/krijgen van een lookalike boorkop wiebel.
Dat ben je heel slecht en onprofessioneel voorgelicht als zij je dit niet meteen bij aankoop hebben gemeld, laat staan dat dit als disclaimer op hun site staat vermeld.

Dan had je tenminste geinformeerd kunnen besluiten een accumachine zónder klopboor aan te schaffen.

Maak eens een screenshot van hun huidige wervende webpagina, zodat je daar later bij eventuele problemen naar kunt verwijzen.
Lekker makkelijk om je een ijzersterke machine van een A-topmerk te verkopen, om je achteraf te vertellen dat het natuurlijk niet de bedoeling was de machine daadwerkelijk in gebruik te nemen "want dan raakt die onherroepelijk defect". 8)7

Ik chargeer het even, maar daar komt zo'n uitgerekend smart-ass antwoord wel op neer. :Y

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-02-2018 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 10:15

Goverman

not loaded

harryvos schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 00:18:
Misschien een handige tip, ik heb 2 weken geleden een Bosch Professional GSR 18-2-Li Plus, 2 x 2,0Ah accu, 13 mm boorhouder, L-Boxx, gekocht bij amazon.de , heb daarna een verzoek ingediend bij Bosch voor de gratis 4ah accu, deze word mogen geleverd.
Welke Bosch blauw modellen komen daarvoor in aanmerking? En maakt het wat uit waar je hem gekocht hebt? Ik heb net een Bosch GSR 12v-15 fc gekocht, vandaar...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Goverman schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:49:
[...]

Welke Bosch blauw modellen komen daarvoor in aanmerking? En maakt het wat uit waar je hem gekocht hebt? Ik heb net een Bosch GSR 12v-15 fc gekocht, vandaar...
Denk dat het alleen voor de 18V machines is.
met googlen kom ik dit tegen: https://www.toolsxl.nl/bosch-blauw-gratis-accu-a-25.html

”Bij aankoop van een 18 V tool uit het Bosch Professional assortiment.
..
Gebruik de actiecode 02BL01ACCU - vul uw gegevens in. Verder moet u het aankoopbewijs met aankoopdatum tussen 01-02-2018 en 30-04-2018 uploaden. Aanmeldingen na 07-05-2018 worden niet meer in behandeling genomen.”
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 03:06:
[...]

Als het goed is ben je daar met 1-click weer vanaf. O-)

Ik vind het trouwens opvallend dat Toolnation in hun reply aan jou meteen paraat had dat de boorkop van een klopboormachine kennelijk standaard last zal hebben/krijgen van een lookalike boorkop wiebel.
Dat ben je heel slecht en onprofessioneel voorgelicht als zij je dit niet meteen bij aankoop hebben gemeld, laat staan dat dit als disclaimer op hun site staat vermeld.

Dan had je tenminste geinformeerd kunnen besluiten een accumachine zónder klopboor aan te schaffen.

Maak eens een screenshot van hun huidige wervende webpagina, zodat je daar later bij eventuele problemen naar kunt verwijzen.
Lekker makkelijk om je een ijzersterke machine van een A-topmerk te verkopen, om je achteraf te vertellen dat het natuurlijk niet de bedoeling was de machine daadwerkelijk in gebruik te nemen "want dan raakt die onherroepelijk defect". 8)7

Ik chargeer het even, maar daar komt zo'n uitgerekend smart-ass antwoord wel op neer. :Y
Die nieuwsbrief is inderdaad zo weer afgemeld, gaat me meer om de mentaliteit erachter.

Op hun website stond er destijds niets over meer speling op het klopboor model want zoals je zegt kan dat best wel een afweging voor aanschaf zijn.
Heb nu juist voor de klopboor versie gekozen omdat het nauwelijks duurder was en het er dan tenminste op zit voor als je het een keer nodig hebt.

De DHP480 is geen courant model meer en staat dus niet meer op hun site. Wel de opvolger DHP484 maar ook daar geen woord over extra speling tov de niet-klop variant.

Zojuist weer reactie van ToolNation gekregen dat ze de foto’s en video bekeken hebben maar het verder aan Makita overlaten.
Lekker makkelijk van ze, krijg hier wel een erg “dozenschuivers” gevoel bij ;(

Is sowieso vreemd dat ze er niets over kunnen zeggen want als ie niet meer bij Makita in garantie was geweest maar in hun eigen extra jaar garantie moeten ze toch echt wel een norm hebben welke speling nog normaal is.
Hoewel ik door dit hele gedoe wel het sterke onderbuikgevoel krijg dat hun norm heel ruim zal zijn want hoe de interactie nu gaat lijken ze me vooral gericht op het minimaliseren van kosten aan hun kant en niet op het verlenen van service aan hun klant.

Ik heb inmiddels de vraag aan Ike gesteld via makita.nl of de speling op mijn machine voor hun nog acceptabel is met een verwijzing naar de foto’s en video en daarbij het achtergrondverhaal dat ik dat eerst van hun wil horen voordat ik in de situatie kom dat ToolNation mijn niet-gerepareerde machine ‘gijzelt’ voor €90.

Hoop dat ik snel en een positief antwoord ontvang van Ike.

[ Voor 92% gewijzigd door Vliegvlug op 21-02-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:20:
[...]

Denk dat het alleen voor de 18V machines is.
met googlen kom ik dit tegen: https://www.toolsxl.nl/bosch-blauw-gratis-accu-a-25.html

”Bij aankoop van een 18 V tool uit het Bosch Professional assortiment.
..
Gebruik de actiecode 02BL01ACCU - vul uw gegevens in. Verder moet u het aankoopbewijs met aankoopdatum tussen 01-02-2018 en 30-04-2018 uploaden. Aanmeldingen na 07-05-2018 worden niet meer in behandeling genomen.”

[...]

Die nieuwsbrief is inderdaad zo weer afgemeld, gaat me meer om de mentaliteit erachter.

Op hun website stond er destijds niets over meer speling op het klopboor model want zoals je zegt kan dat best wel een afweging voor aanschaf zijn.
Heb nu juist voor de klopboor versie gekozen omdat het nauwelijks duurder was en het er dan tenminste op zit voor als je het een keer nodig hebt.

De DHP480 is geen courant model meer en staat dus niet meer op hun site. Wel de opvolger DHP484 maar ook daar geen woord over extra speling tov de niet-klop variant.

Zojuist weer reactie van ToolNation gekregen dat ze de foto’s en video bekeken hebben maar het verder aan Makita overlaten.
Lekker makkelijk van ze, krijg hier wel een erg “dozenschuivers” gevoel bij ;(

Is sowieso vreemd dat ze er niets over kunnen zeggen want als ie niet meer bij Makita in garantie was geweest maar in hun eigen extra jaar garantie moeten ze toch echt wel een norm hebben welke speling nog normaal is.
Hoewel ik door dit hele gedoe wel het sterke onderbuikgevoel krijg dat hun norm heel ruim zal zijn want hoe de interactie nu gaat lijken ze me vooral gericht op het minimaliseren van kosten aan hun kant en niet op het verlenen van service aan hun klant.

Ik heb inmiddels de vraag aan Ike gesteld via makita.nl of de speling op mijn machine voor hun nog acceptabel is met een verwijzing naar de foto’s en video en daarbij het achtergrondverhaal dat ik dat eerst van hun wil horen voordat ik in de situatie kom dat ToolNation mijn niet-gerepareerde machine ‘gijzelt’ voor €90.

Hoop dat ik snel en een positief antwoord ontvang van Ike.
Ik heb een DHP481 en die heeft zeker niet zoveel speling. Sterker nog, die heeft amper speling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
Mede dankzij de tips uit dit topic gisteren de SP6000J binnen gekregen incl. lineaal en foudraal. Voelt degelijk aan, lekker ruime koffer en de foudraal is echt een degelijk ding. Hopelijk vrijdag eens uitproberen op wat laminaat. Voorlopig alleen wat klein gereedschap nodig zoals wat beitels en gatenboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Framoes schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Ik heb een DHP481 en die heeft zeker niet zoveel speling. Sterker nog, die heeft amper speling.
Hier een DHP 482. Er zit speling op de kop, maar niet meer dan 1, misschien 2 mm elke kant uit bij een boor van 10 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
virtualJac schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Welke zijn het uiteindelijk geworden?
De set van de Lidl. Daar las ik op woodworking positieve reacties over. Ik krijg ze vanavond en ben benieuwd.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 828623 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:03:
[...]

Hier een DHP 482. Er zit speling op de kop, maar niet meer dan 1, misschien 2 mm elke kant uit bij een boor van 10 cm
Dat is toch best slecht, of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Grrr... nu weer een Makita DTD154 die vooruit een stuk langzamer loopt dan achteruit
Edit: twee exemplaren hier met hetzelfde geluid, dus het zal wel kloppen dan

[ Voor 33% gewijzigd door Rob Z op 21-02-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rob Z schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:29:
Grrr... nu weer een Makita DTD154 die vooruit een stuk langzamer loopt dan achteruit
Edit: twee exemplaren hier met hetzelfde geluid, dus het zal wel kloppen dan
Wat heeft het geluid met de snelheid van achteruit lopen te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Vliegvlug schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:04:
[...]
Wat heeft het geluid met de snelheid van achteruit lopen te maken? :?
Het klinkt alsof het toerental achteruit hoger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Dat is toch best slecht, of begrijp ik je verkeerd?
Ik vind het wel meevallen, op een klopboor.

De 1 a 2 mm speling elke kant uit is aan het einde van de boor, en verdwijnt nagenoeg volledig wanneer je de boor tegen het te boren object duwt.

De kop heeft namelijk enige speling naar voren/naar achteren. Daar komt de zijwaartse speling vandaan.

edit: en zoals ik het begrijp is die speling naar voren/naar achteren een resultaat van de klopfunctie.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 21-02-2018 16:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-07 20:20
Nog een reden om voor een normale schroefboormachine + boorhamer te gaan, en de klopboor(functie) links te laten liggen. Naar mijn mening te zwaar voor comfortabel schroeven en te licht voor fatsoenlijk boren. Hoewel er vast mensen het oneens zullen zijn met mij. ;)

Het was weer eens even (4 weken >:)) geleden dat ik iets nieuws gekocht had. Gisteren dus wederom een speeltje mogen ontvangen, uit Japan nota bene. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kQ34Kuol.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6fZ9xDel.jpg

Ik had behoefte aan een wat handzamere schrijfhaak. M'n oude 40cm+ haak werkt niet lekker op kleine werkstukken, en de combinatiehaak is iets minder betrouwbaar (en ook iets te groot met 30cm).
Daarnaast ben ik wel fan van Japans spul, waaronder Shinwa dus. De gravering/ets in het blok is een leuk detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
geekeep schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:17:
Nog een reden om voor een normale schroefboormachine + boorhamer te gaan, en de klopboor(functie) links te laten liggen. Naar mijn mening te zwaar voor comfortabel schroeven en te licht voor fatsoenlijk boren. Hoewel er vast mensen het oneens zullen zijn met mij. ;)
Ik ben het er niet mee eens :P

Ik heb een boorhamer, twee klopboormachines en een huis uit 1979. De boorhamer kan ik hier niet gebruiken, dan beuk ik er doodleuk een halve steen aan de andere kant van de muur uit. Zonder kloppen is ook geen optie, want dat duurt te lang. Dus gewoon lekker kloppen.

Wel zo makkelijk, want dat zit nl op mn accumachine, die ik een stuk makkelijker kan pakken dan mn bedrade machine uit koffer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daarom, accutol en multihamer cq combihamer. Die kunnen ook gewoon boren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Framoes schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Maar de 481 is ook een andere prijsklasse en heeft een goddelijke boorkop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goddelijke boorkop? Ik weet niet wat jij met je boormachines doet, maar ik geloof zo niet dat ik dat wil weten :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle

meddle

Uncle Mel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:53:
[...]

Maar de 481 is ook een andere prijsklasse en heeft een goddelijke boorkop
Prijsverschil tussen de 18v dhp modellen is ook weer niet zo groot hoor. Ik denk niet dat het per se in de besparing zit. De 481 heeft idd wel een betere boorkop, maar dat is vooral nodig omdat hij veel meer koppel heeft dan de andere machines. De problemen met runout en speling zitten bij boormachines volgensmij meer in de schacht waarmee de boorkop is bevestigd en/of de lagers.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:25:
[...]
Ik ben het er niet mee eens :P
Ik heb een boorhamer, twee klopboormachines en een huis uit 1979. De boorhamer kan ik hier niet gebruiken, dan beuk ik er doodleuk een halve steen aan de andere kant van de muur uit. Zonder kloppen is ook geen optie, want dat duurt te lang. Dus gewoon lekker kloppen.
Wel zo makkelijk, want dat zit nl op mn accumachine, die ik een stuk makkelijker kan pakken dan mn bedrade machine uit koffer :+
Ik schat dat ik de klopboorfunctie op m'n machines al een jaar of 20 niet meer zal hebben gebruikt. :P
Het maakt een tiefherrie en het is weinig effectief in vergelijk met een beetje boorhamer.

Als je een boorhamer met enig beleid gebruikt (lees: rustig) dan is zelfs zacht steen prima te boren zonder de stenen aan de andere kant van de muur eruit te meppen. ;)
Is de steen zo zacht dan boor je comfy zonder te hameren.

Zoals al is aangegeven maakt de klopboorfunctie een boorkop -direct, of op termijn- bevattelijk voor ongewenste boorkopwiebel.
Daarnaast maakt het een machine onnodig zwaarder, al is dat nog te overzien.

In gebruik blijkt de extra instelring voor de klopboor op een accumachine vaak tot ongewenst inschakelen te leiden en worden deze bedieningsringen breder dan strikt nodig is.
Ik koop dan ook bij voorkeur machines waar geen klopboor op zit en dat bevalt mij intussen prima, je bent meteen van een hoop gezeur verlost.

Voor boorgaten in steen of beton pak ik meteen een boorhamer en dat kan dan een 230V of een 18V-accuversie zijn en eerlijk gezegd levert dat zelden/nooit problemen op. O-)

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:57:
[...]

Ik schat dat ik de klopboorfunctie op m'n machines al een jaar of 20 niet meer zal hebben gebruikt. :P
Het maakt een tiefherrie en het is weinig effectief in vergelijk met een beetje boorhamer.

Als je een boorhamer met enig beleid gebruikt (lees: rustig) dan is zelfs zacht steen prima te boren zonder de stenen aan de andere kant van de muur eruit te meppen. ;)
Is de steen zo zacht dan boor je comfy zonder te hameren.

Zoals al is aangegeven maakt de klopboorfunctie een boorkop -direct, of op termijn- bevattelijk voor ongewenste boorkopwiebel.
Daarnaast maakt het een machine onnodig zwaarder, al is dat nog te overzien.

In gebruik blijkt de extra instelring voor de klopboor op een accumachine vaak tot ongewenst inschakelen te leiden en worden deze bedieningsringen breder dan strikt nodig is.
Ik koop dan ook bij voorkeur machines waar geen klopboor op zit en dat bevalt mij intussen prima, je bent meteen van een hoop gezeur verlost.

Voor boorgaten in steen of beton pak ik meteen een boorhamer en dat kan dan een 230V of een 18V-accuversie zijn en eerlijk gezegd levert dat zelden/nooit problemen op. O-)
Je hebt gelijk. Als je een boorhamer cq multihamer hebt, is dat in veel gevallen een betere optie.

Echter heeft niet iedereen de ruimte en/of het geld om 2 machines aan te schaffen. En voor de paar gaatjes per jaar in steen, voldoet de klopfunctie op mijn DHP482 prima.

Daarnaast je punt over de extra instelring, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik heb deze machine nu al enige tijd in regelmatig gebruik, en daar nooit problemen mee gehad.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:11

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik ben het ook niet eens.
Sinds ik een klopstand op mijn milwaukee accuboor heb, pak ik bijna nooit meer mijn boorhamer.
In mijn jaren 50 huis (baksteen of ander zacht steen) is boren met de boorhamer nooit nodig. Met de klopstand van de accuboor gaat het perfect.

uiteraard bij beton en vloeren etc. grijp ik wel naar de boorhamer.

PVoutput

• Eusebius
  • Niet online
Even een hele stomme vraag :| Voor een machine heb ik een condensator gekocht, maar deze zat te trillen als ik de machine aanzette. Toen heb ik de condensator vastgezet met de moer die aan één uiteinde zit.

De vraag is, is die moer voor vastzetten bedoeld? De oorspronkelijke was vastgeplakt. Ik heb gezocht, maar kan het nergens vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nQFJx3ICzaG1YEXabKpgsqXg/full.jpg

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 13:18

artificial_sun

Mazda Rx7

Ja die is bedoeld om vast te zetten. Dit is gewoon een montage punt.

Als je het niet vertrouwd kun je even de weerstand tussen de aansluitingen en die moer meten. Maar die zal gewoon oneindig zijn.

Stadia was beter....

• virtualJac
Ja leuk in een jaren 50 huis, maar in mijn huis begin je niks met een accuboor en klopstand. Bijna elk gaatje komt de boorhamer uit de koffer. Makita HR2230, erg simpel ding, maar doet wat hij moet doen. Breekwerk doe ik met iets anders.

virtualJac schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:19:
Ja leuk in een jaren 50 huis, maar in mijn huis begin je niks met een accuboor en klopstand. Bijna elk gaatje komt de boorhamer uit de koffer. Makita HR2230, erg simpel ding, maar doet wat hij moet doen. Breekwerk doe ik met iets anders.
Oftewel: gebruik het juiste gereedschap voor de klus, is dat wat je bedoeld?

• virtualJac
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:18:
[...]

Oftewel: gebruik het juiste gereedschap voor de klus, is dat wat je bedoeld?
Dat is altijd de juiste keus, alleen er werd geopperd dat dit soms vanwege budgettechnische redenen niet altijd kan. Al ben ik ervan overtuigd dat een basis boorhamer en een basis schroeftol/accuboormachine vaak een betere en voordeligere combinatie is dan een full options klopboor. Maar zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk.

• meddle

meddle

Bij Makita betaal je gemiddeld voor een kale machine zo'n €20 extra voor het DHP model vs het DDF model (geen klopstand), dus daarvoor hoef je het niet echt te laten. Gewichtsverschil tussen de modellen is <100g extra. Lengte verschil is er bij sommige machines wel (1cm extra voor DHP484) maar bij andere schijnbaar niet (DHP481)? Dus voor een 18v machine zou ik het waarschijnlijk wel nemen tenzij je toch altijd met meerdere machines rond loopt. Ik vind het zelf wel handig dat ik gewoon ff een gaatje in baksteen kan boren zonder meteen een andere machine uit de garage te pakken oid. Aan de andere kant, als je vaak in beton moet boren, heb je er weer niet zoveel aan tenzij je erg veel geduld hebt, dus dan zul je sowieso twee machines moeten kopen.

specs PC

Anoniem: 828623 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:44:
[...]
Daarnaast je punt over de extra instelring, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik heb deze machine nu al enige tijd in regelmatig gebruik, en daar nooit problemen mee gehad.
Met de bejaarde Hitachi accuschroefmachines (+ klopboor) van jaren geleden werd ik daar dus horendol van.
Iedere keer als ik de torque aanpaste veranderde ik ook meteen de klopboorstand, omdat de instelringen boven op elkaar zaten en veel te licht te draaien bleken. :X
Uiteindelijk heb ik die machines maar opengemaakt en de klopboorfunctie effectief uitgeschakeld door verlijming.
Problem solved. :P

Bij mijn huidige Makita DHP458's lopen beide instelringen zwaar genoeg om niet zo snel in ongewenste boorstanden verzeild te raken, maar ik ben die extra ring nog steeds liever kwijt dan rijk.
Mijn DDF481's hebben die klopfunctie goddank niet. _/-\o_

Hieronder zie je op de foto die ik net van een DHP458 heb gemaakt hoe dicht die ringen op elkaar zitten en als je de torque wilt aanpassen dan draai je zomaar meteen de tweede ring ook mee.
Als je zo'n machine de hele dag gebruikt dan gaat dat geheid meerdere keren fout en dat is ronduit irritant.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2craxd2.jpg
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:44:
[...]
Echter heeft niet iedereen de ruimte en/of het geld om 2 machines aan te schaffen. En voor de paar gaatjes per jaar in steen, voldoet de klopfunctie op mijn DHP482 prima.
Ja, daar heb je helemaal gelijk en het komt ook het dichtst bij wat ik bedoel.
"Voor een paar gaatjes in steen" heb je met wat pech last bij alle overige gaatjes/schroeven in hout, whatever.

Je sleept dus een soms hinderlijk feature mee dat potentieel een lastpak kan worden bij werkzaamheden waar je de klopfunctie niet nodig hebt.
Ik heb die lijn (voor de meeste soepele workflow) dus maar consequent doorgetrokken en wil als het even kan liever geen klopboorfunctie meer op een accumachine terugzien.

Heb je minder werk, dan kan ik mij ook prima voorstellen dat je juist liever wel zoveel mogelijk functies in 1 apparaat probeert te houden.
Maar het is wel iets waar je even bij moet stistaan voor aankoop. _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 22-02-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:53:
[...]

Met de bejaarde Hitachi accuschroefmachines (+ klopboor) van jaren geleden werd ik daar dus horendol van.
Iedere keer als ik de torque aanpaste veranderde ik ook meteen de klopboorstand, omdat de instelringen boven op elkaar zaten en veel te licht te draaien bleken. :X
Uiteindelijk heb ik die machines maar opengemaakt en de klopboorfunctie effectief uitgeschakeld door verlijming.
Problem solved. :P
Ja.. ik smijt mijn vrouw ook regelmatig in de hoek van de kamer tijdens het hobby uurtje... dat doet mijn opa ook niet meer met mijn oma, :P

Ik weet niet precies hoe bejaard die Hitachi was, Iedere fabrikant heeft fouten uit het verleden proberen te herstellen, maar laten we het erop houden dat iedereen vanwege budget/situatie zijn aanschaf doet, Ik heb een huis uit '23 en zou ook niet weten wat ik met een boorhamer moest. De klopboor stand heb ik ook nooit nodig maar ben wel blij dat ik die heb (1x lampje op de gevel geboord in steen) die minimale wiebel (als mijn machine die al heeft, is echt te verwaarlozen).

Toen Makita 2 jaar geleden nog die accu actie had, heb ik toen het goedkoopste schroefmachientje gekocht voor een kleine € 100,- en die kan ik dan wel gebruiken voor het precisie werk.

Als je nu heel secuur zou zijn, zou je voor dat werk je booromslag wel gebruiken ;) Die lopen nog minder weg dan de meeste boormachientjes... >:)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Rob Z schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:06:
Voor m'n afkortzaag (DeWalt DWS774) ben ik aan het kijken naar een fijngetand blad, voor gebruik naast de originele 30 tands.
Ecotools heeft wel iets, en CMT ook.

Als ik bij CMT dat blad kies dan heeft 'mijn' maat een negatieve tandhoek, en alle anderen niet.
Het gaat om 216mm met asgat 30. Zie plaatje uit de catalogus hieronder.
Maakt dat 'm extra geschikt voor veel gangbare afkortzagen?

[afbeelding]
Misschien al wat te laat voor advies.
Als ik je wat moet adviseren, koop lekker bij Ecotools, er zijn geen betere bladeren voor dat geld!

Heb twee maal een Dewalt blad gekocht en deze waren binnen de kortste keren bot.. De industrial lijn van Ecotools is erg goed en gaat als boter door hardhout. Zelfs na het zagen van laminaat was die nog scherp. Goed schoon houden van de tanden is altijd belangrijk.

Wat ga je er allemaal mee zagen als ik vragen mag? Heb bijna een jaar geleden twee bladeren gekocht bij Ecotools (48 en 60 tands), en sinds die tijd eigenlijk alleen mijn 48 tand blad gebruikt. Veel eiken afgekort van bijna 40mm dik en dat gaat nog steeds zonder problemen en de snede ziet er perfect uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte,89 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 00:33:
[...]
Ja.. ik smijt mijn vrouw ook regelmatig in de hoek van de kamer tijdens het hobby uurtje... dat doet mijn opa ook niet meer met mijn oma, :P
Je zegt nu "ook" of ík dat ook doe. :N :N
Ik weet niet precies hoe bejaard die Hitachi was, Iedere fabrikant heeft fouten uit het verleden proberen te herstellen, maar laten we het erop houden dat iedereen vanwege budget/situatie zijn aanschaf doet, Ik heb een huis uit '23 en zou ook niet weten wat ik met een boorhamer moest. De klopboor stand heb ik ook nooit nodig maar ben wel blij dat ik die heb (1x lampje op de gevel geboord in steen) die minimale wiebel (als mijn machine die al heeft, is echt te verwaarlozen).
De Hitachi's waarvan ik toentertijd het klopboormechaniek heb 'disabled' zijn alweer een jaar of 25 oud.
Heb ze nog steeds ergens liggen, maar zij moeten intussen rijp zijn voor de milieustraat. :)

De bewuste instelringen waar ik in die dagen nogal last van had werden vooral een gruwel als je er op ging letten.
De Makita op de foto hierboven is qua concept net zo uitgevoerd met twee amper gescheiden draairingen, maar toch heb ik daar minder hinder van.
Waarschijnlijk doordat die ringen een stuk zwaarder draaien en je daardoor minder fuckoff's hebt.

Bij de 18V Hitachi DV18DSDL's die ik in 2013 kocht is dat iets slimmer opgelost, die heeft zoals je hieronder kunt zien slechts 1 instelring die zowel toegang geeft tot de torque instellingen, maar waarmee je ook de klopboor kunt activeren.
Het was toen een leuke aanbieding dus nam ik de klopboorfuntie er maar zonder morren bij. :P
Heb van deze uitvoering eigenlijk nooit last gehad.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2wlt5c8.jpg

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• L.N.
Een tijd geleden heb ik een Inca vlak/vandiktebank gekocht en de afgelopen tijd heb ik die opgeknapt. Het heeft even geduurd, want het was vaak te koud om te schilderen in mijn ongeïsoleerde garage.

Het onderstel heb ik zelf gemaakt in is in de stijl van mijn ander gereedschap(skasten). Het is een 44 mm vurenframe dat bekleed is met witgeschilderd 18 mm MDF. De randjes zijn stroken eiken. De onderzijde is open en aan de achterkant is een gedeelte van speakerdoek om een goede airflow te garanderen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4712/26590027498_4b37e6060c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4715/39750449704_61a79055cd_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4767/39750458174_4b679542c7_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4695/39750451854_50fb8b8366_z.jpg

Alle schroefjes en andere metalen delen heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4723/38650388500_958fa4f250_z.jpg

De Inca staat op wielen en de hoogte is zo gemaakt dat de Inca onder mijn werkbank past. Het nadeel ervan is dat de hoogte van de vlakbank eigenlijk iets te laag is (ong. 82 cm).

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4723/25589709387_ae2e195191_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
L.N. schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:12:
Een tijd geleden heb ik een Inca vlak/vandiktebank gekocht en de afgelopen tijd heb ik die opgeknapt. Het heeft even geduurd, want het was vaak te koud om te schilderen in mijn ongeïsoleerde garage.

Het onderstel heb ik zelf gemaakt in is in de stijl van mijn ander gereedschap(skasten). Het is een 44 mm vurenframe dat bekleed is met witgeschilderd 18 mm MDF. De randjes zijn stroken eiken. De onderzijde is open en aan de achterkant is een gedeelte van speakerdoek om een goede airflow te garanderen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Alle schroefjes en andere metalen delen heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt.

[afbeelding]

De Inca staat op wielen en de hoogte is zo gemaakt dat de Inca onder mijn werkbank past. Het nadeel ervan is dat de hoogte van de vlakbank eigenlijk iets te laag is (ong. 82 cm).

[afbeelding]
Ziet er super straks uit. Mooi gedaan zo. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 09-07 13:01
Atmoz schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat het uithoudingsvermogen wel goed zal zijn voor zo'n licht motortje.
De power: tja, je moet er niet teveel van verwachten maar juist ideaal om de kantjes van bijvoorbeeld MDF (waar ik veel mee werk) af te werken ofzo. Voor het zwaardere werk heb ik de (bekabelde) Bosch GKF600, en voor het nóg zwaardere werk de GMF1600. Ik denk dat deze kleine/lichte een zeer goede aanvulling zal zijn!
Hoe bevalt de accu kantenfrees van Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 09-07 13:01
Iemand ervaring met de ecotools unilock op en bosch gop 40-30 met starlock.

Of ander goed adresje voor accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L.N. schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:12:

Het ziet er superkek uit en zoals ik al zag aankomen 'veel te mooi'. _/-\o_
Beter compliment is niet te bedenken en de eiken randjes lijken mij hier uiterst functioneel.

Geen last dat de onderbouw een klankkast wordt??

Ik zie dat je in gevel de ventilatiesleuven open hebt, geen last van knagertjes die het in dit hout-eldorado iets te gezellig gaan hebben?? :+
Moet hier zelf alle zeilen bijzetten om het kleine gespuis buiten te houden.

Een of andere mierenkolonie heeft het hier vorige zomer zelfs voor elkaar gekregen een paar platen multiplex met chirurgische precisie te ontleden, erg knap gedaan trouwens, daar had ik met al m'n tools nog een aardige kluif aan gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 05:46

Atmoz

Techno!!

sjnelle schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:51:

Geen idee :+
Zit nog in de verpakking.
Heb het even heel druk op het moment.
Nog geen tijd gehad om er serieus naar te kijken of überhaupt uit te pakken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:08:

Het ziet er superkek uit en zoals ik al zag aankomen 'veel te mooi'. _/-\o_
Beter compliment is niet te bedenken en de eiken randjes lijken mij hier uiterst functioneel.
Thanx! Mooie dingen maken in een lelijke garage met lelijke machines gaat niet, dus dan moet je ook wat aandacht geven aan de machines en kasten. Overigens kun je nog veel verder gaan met het opknappen, zoals hier. Ik heb het enkel grondig schoongemaakt en er een onderstel voor gemaakt. De meeste schroeven heb ik wel schoongemaakt, maar ze hoeven niet zo te glimmen als in de link.
Geen last dat de onderbouw een klankkast wordt??
Ja, dat valt wat tegen. Ik had gedacht dat het minder zou zijn omdat 2 kanten open zijn (onderkant en eigenlijk de achterkant ook). Het valt mee hoor, maar ik denk toch dat ik de binnenkant met een geluidsisolerend schuim ga bekleden.
Ik zie dat je in gevel de ventilatiesleuven open hebt, geen last van knagertjes die het in dit hout-eldorado iets te gezellig gaan hebben?? :+
Moet hier zelf alle zeilen bijzetten om het kleine gespuis buiten te houden.

Een of andere mierenkolonie heeft het hier vorige zomer zelfs voor elkaar gekregen een paar platen multiplex met chirurgische precisie te ontleden, erg knap gedaan trouwens, daar had ik met al m'n tools nog een aardige kluif aan gehad. :+
Van mieren heb ik geen last gehad. Soms wel van muizen, maar dan helpt wat gif wel. Aan het hout hebben ze nog niet gezeten. Een aantal ventilatiesleuven heb ik al dicht gemaakt en het dichtmaken van de rest staat op mijn (nog veel te lange) to do lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Andyk125 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:09:
[...]

Misschien al wat te laat voor advies.
Als ik je wat moet adviseren, koop lekker bij Ecotools, er zijn geen betere bladeren voor dat geld!

Heb twee maal een Dewalt blad gekocht en deze waren binnen de kortste keren bot.. De industrial lijn van Ecotools is erg goed en gaat als boter door hardhout. Zelfs na het zagen van laminaat was die nog scherp. Goed schoon houden van de tanden is altijd belangrijk.

Wat ga je er allemaal mee zagen als ik vragen mag? Heb bijna een jaar geleden twee bladeren gekocht bij Ecotools (48 en 60 tands), en sinds die tijd eigenlijk alleen mijn 48 tand blad gebruikt. Veel eiken afgekort van bijna 40mm dik en dat gaat nog steeds zonder problemen en de snede ziet er perfect uit.
Dank voor de adviezen allemaal!
Ik was vooral benieuwd waarom uitgerekend dat blad een negatieve tandhoek heeft, maar het zal zeker niet voor niets zijn.

(het blad is uiteindelijk een 48 tands Bosch geworden voor vrijwel dezelfde prijs als een Ecotools)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb ooit een Metabo 18V accuboor met snellader en twee accu's gekocht. Tip vanuit dit topic. Dit jaar ga ik de klimopheg voor het eerst moeten snoeien. Daarvoor heb ik een heggenschaar nodig. Het leek me wel handig om weer voor Metabo te gaan, zodat ik de accu's kan hergebruiken. Maar:
- mogelijk overkill voor een enkele klimopheg (zo'n 25 meter, 1.8 m hoog, wel twee zijden)
- bij Amazon kan je een 18V versie kopen zonder accu's, maar voor 20 euro meer krijg je er twee 36V accu's bij. Het is mij niet duidelijk of het eigenlijk dezelfde heggenscharen zijn, maar dan met een andere accu. Twee accu's voor 20 euro klinkt goedkoop. Mijn snellader kan beide voltages aan.
- het duurt nog even voordat de klimop gesnoeid moet worden als ik zo naar buiten kijk ;). Ik kan natuurlijk wachten op een aanbieding.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• virtualJac
Dit weekend mijn Makita SP6000J eens uitgeprobeerd en onze trap bekleed met laminaat. Fijne zaag! Zaagt erg nauwkeurig, gewicht valt mee en het standaard zaagblad voldeed prima voor het zagen van laminaat. Stofzuiger erop werkte ook fijn met de verdraaibare aansluiting op de zaag en een mooi lang en soepel snoer. Toen ik bij de eerste zaagsnede een groot deel van de rubber strip langs de lineaal wegzaagde schrok ik wel even, maar volgens mij is dit normaal?

Foto'tje van het resultaat (nog niet vastgelijmd) Schopbord is ook bekleed met hetzelfde laminaat en tegen de neus komt nog een stalen strip:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/115JVcT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

virtualJac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:59:
Dit weekend mijn Makita SP6000J eens uitgeprobeerd en onze trap bekleed met laminaat.
d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
..
Toen ik bij de eerste zaagsnede een groot deel van de rubber strip langs de lineaal wegzaagde schrok ik wel even, maar volgens mij is dit normaal?
..
[afbeelding]
Als je de handleiding had gelezen .. ;)

Ja, dat is normaal. Een nieuwe rubberen strip is altijd te groot. De eerste zaagsnede is om het rubber op maat te maken. Daarna weet je dat waar het rubber ophoudt, je zaagsnede komt.

Opletten als je met verschillende zaagbladen gaat werken. Een iets dikker of dunner blad sluit dan niet exact aan op het rubber. Je zou dan eventueel per zaagblad ook andere rubbers moeten gebruiken.

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

sjnelle schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:51:
Atmoz schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:19:
Geen idee :+
Zit nog in de verpakking.
Heb het even heel druk op het moment.
Nog geen tijd gehad om er serieus naar te kijken of überhaupt uit te pakken :|
Zojuist uitgepakt en meteen gebruikt :)

Eerst een kleine tegenvaller omdat er alleen een 1/4" spantang bij zat (gekocht bij Axminster).
Ik heb (vrijwel) alleen 8mm opname router-bits, dus dat ging niet lukken...

Maar na een telefoontje met ToolsXL (altijd goede service _/-\o_) was de oplossing nabij: de 8mm opname van m'n GKF600 bleek namelijk ook te passen 8)

Even wat metertjes populieren-multiplex gefreesd en dat ging uitstekend:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Bosch_GKF12v_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Bosch_GKF12v_2.jpg

Heerlijk stille machine (geen oordoppen nodig, zelfs de muziek kon ik nog redelijk horen tijdens het frezen). Sterk genoeg voor dit lichte hout in ieder geval. En natuurlijk superdeluxe handig dat er geen kabel aan zit. Ik had 'm eigenlijk gewoon gekocht voor de heb, maar het is een fijne aanwinst. Ik denk dat ik deze zeer vaak ga gebruiken :D

Kan hem absoluut aanraden als lichte machine voor erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Milmoor schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:34:
Ik heb ooit een Metabo 18V accuboor met snellader en twee accu's gekocht. Tip vanuit dit topic. Dit jaar ga ik de klimopheg voor het eerst moeten snoeien. Daarvoor heb ik een heggenschaar nodig. Het leek me wel handig om weer voor Metabo te gaan, zodat ik de accu's kan hergebruiken. Maar:
- mogelijk overkill voor een enkele klimopheg (zo'n 25 meter, 1.8 m hoog, wel twee zijden)
- bij Amazon kan je een 18V versie kopen zonder accu's, maar voor 20 euro meer krijg je er twee 36V accu's bij. Het is mij niet duidelijk of het eigenlijk dezelfde heggenscharen zijn, maar dan met een andere accu. Twee accu's voor 20 euro klinkt goedkoop. Mijn snellader kan beide voltages aan.
- het duurt nog even voordat de klimop gesnoeid moet worden als ik zo naar buiten kijk ;). Ik kan natuurlijk wachten op een aanbieding.
De 18V heggenschaar werkt met je boormachine-accu's, de 36V-variant die met eigen accu's komt niet. De twee zijn niet uitwisselbaar.

Ondertussen. Vanavond eens wat onderdelen gaan boren voor de McBeun PortaLathe Mk 1. Als het morgen niet sneeuwt kan ik misschien dingen in elkaar gaan lassen.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 26-02-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

McGryphon schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:54:
[...]

De 18V heggenschaar werkt met je boormachine-accu's, de 36V-variant die met eigen accu's komt niet. De twee zijn niet uitwisselbaar.
Klinkt logisch, de boormachine zal niet voor 36V gebouwd zijn. Het voltage van 36V geeft niet significant meer power (als die al nodig is)? Want ik kan dan kiezen om alles 18V te doen, of beiden met een eigen set accu's te laten werken. Een tientje per accu is niet duur. Maar ja, een tientje is een tientje. Kortom, volgens mij kan ik nog beter even wachten welke aanbiedingen voorbij komen. Dat maakt het kiezen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Milmoor schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:26:
[...]

Klinkt logisch, de boormachine zal niet voor 36V gebouwd zijn.
Correct.
Het voltage van 36V geeft niet significant meer power (als die al nodig is)?
Over die heggenscharen kan ik niks zeggen. Dat 36V sterker is is echter duidelijk.
Want ik kan dan kiezen om alles 18V te doen, of beiden met een eigen set accu's te laten werken. Een tientje per accu is niet duur. Maar ja, een tientje is een tientje. Kortom, volgens mij kan ik nog beter even wachten welke aanbiedingen voorbij komen. Dat maakt het kiezen makkelijker.
Als het andere 36V gereedschap je interesseert is een tientje per accu echt maar een schijntje.

Ik zie net dat de 36V accu's van de heggenschaar enkel uitwisselbaar zijn met een enkele 36V-boorhamer. De nieuwe 36V powertools slikken enkel LiHD accu's.

De heggenschaar op 36V is dus hoogstwaarschijnlijk geen diepteinvestering.

[ Voor 11% gewijzigd door McGryphon op 26-02-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 30-07 15:25
Dit weekend mijn Makita SP6000J eens uitgeprobeerd en onze trap bekleed met laminaat. Fijne zaag! Zaagt erg nauwkeurig, gewicht valt mee en het standaard zaagblad voldeed prima voor het zagen van laminaat. Stofzuiger erop werkte ook fijn met de verdraaibare aansluiting op de zaag en een mooi lang en soepel snoer. Toen ik bij de eerste zaagsnede een groot deel van de rubber strip langs de lineaal wegzaagde schrok ik wel even, maar volgens mij is dit normaal?

Foto'tje van het resultaat (nog niet vastgelijmd) Schopbord is ook bekleed met hetzelfde laminaat en tegen de neus komt nog een stalen strip:

[afbeelding]
Welke laminaat is dat en heb je toevallig ook een foto van de voorkant van de trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
Atmoz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:29:
[...]

[...]

Zojuist uitgepakt en meteen gebruikt :)

Eerst een kleine tegenvaller omdat er alleen een 1/4" spantang bij zat (gekocht bij Axminster).
Ik heb (vrijwel) alleen 8mm opname router-bits, dus dat ging niet lukken...

Maar na een telefoontje met ToolsXL (altijd goede service _/-\o_) was de oplossing nabij: de 8mm opname van m'n GKF600 bleek namelijk ook te passen 8)

Even wat metertjes populieren-multiplex gefreesd en dat ging uitstekend:

[afbeelding]

[afbeelding]

Heerlijk stille machine (geen oordoppen nodig, zelfs de muziek kon ik nog redelijk horen tijdens het frezen). Sterk genoeg voor dit lichte hout in ieder geval. En natuurlijk superdeluxe handig dat er geen kabel aan zit. Ik had 'm eigenlijk gewoon gekocht voor de heb, maar het is een fijne aanwinst. Ik denk dat ik deze zeer vaak ga gebruiken :D

Kan hem absoluut aanraden als lichte machine voor erbij!
Wat ben je aan het maken dat je daar freest? Ik zie niet direct de logica om aan de voorkant van een kast, het bovenblad te freezen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

new_guy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:01:
[...]

Wat ben je aan het maken dat je daar freest? Ik zie niet direct de logica om aan de voorkant van een kast, het bovenblad te freezen? :P
Er komt een aluminium L-profiel (10x20) op/in te zitten.
Voor de sier en als "stootrand" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
Ahaaaaa, makes sense!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Fraaie afkorter daar ook :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02-2023
Ik wil graag een (oscillerende) multitool en vraag me af of ik beter voor een model met accu of netstroom kan kiezen.
Qua gebruik verwacht ik regelmatig te zagen en schuren, incidenteel voegen verwijderen en leidingen zagen.
Draadloos is niet strikt noodzakelijk, wel erg praktisch. Echter vraag ik me af of dat voldoende krachtig is.

Is een multitool met een 18V 2.0Ah accu geschikt om bijvoorbeeld langere tijd te schuren of te zagen in hardhout? (Een multitool met betere accu past helaas niet binnen mijn budget.)

Indien ik op netstroom uitkom: binnen mijn budget zie ik modellen van 250 tot 400 watt. Is het verstandig een multitool te kiezen van minimaal x watt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Atmoz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:07:
[...]

Er komt een aluminium L-profiel (10x20) op/in te zitten.
Voor de sier en als "stootrand" :)
En hoe heb je die plankjes vastgekregen? Ben ik wel benieuwd naar. Ze zitten op dezelfde hoogte, dus één serie kun je niet schroeven vanaf de zijkant.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Eusebius schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:12:
[...]

En hoe heb je die plankjes vastgekregen? Ben ik wel benieuwd naar. Ze zitten op dezelfde hoogte, dus één serie kun je niet schroeven vanaf de zijkant.
Lang leve het Kreg pockethole systeem :D

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Kreg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 23:06
Atmoz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:00:
[...]

Hoe bevalt dit systeem? Vindt je het value for money? Het komt op mij over als een mooie tool die je productiviteit flink opschroeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

rvtk schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:21:

Hoe bevalt dit systeem? Vindt je het value for money? Het komt op mij over als een mooie tool die je productiviteit flink opschroeft?
Daar heb je dan helemaal gelijk in, want dat is het zéker :)

Die gaten zijn er super snel in gemaakt (even met potlood aftekenen waar, inklemmen, en boren maar!)
Binnen 30 sec. heb je 4 gaten in een plank. Met 2 plankjes die je hoogte bepalen van de vakken kun je snel werken. Vastschroeven is ook zo gebeurd, dus zo'n kast zit in principe zo in elkaar. Ik moest nog wat kloten omdat de vloer niet helemaal gelijk was, maar in feite helpt dit systeem je veel sneller te werken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
lola schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:26:
Is een multitool met een 18V 2.0Ah accu geschikt om bijvoorbeeld langere tijd te schuren of te zagen in hardhout? (Een multitool met betere accu past helaas niet binnen mijn budget.)
Een multitool is om foutjes te repareren waar je met andere tools niet bij kunt. Voor langere tijd schuren kun je beter een goedkope schuurmachine kopen dan een dure multitool. Zagen in hardhout kan slechts heel beperkt met een multitool.

Het zaagje van een multitool is 3cm breed. Dat wordt 3000 x per minuut volledig gebruikt. Na enkele minuten is het op.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Atmoz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:00:
[...]

[afbeelding]
Ach so. Dacht dat je misschien deuvels had gebruikt of hoeken, maar dan is Kreg het snelste denk ik.
Zijn volgens mij dure schroeven .. of valt dat mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 26-02-2018 21:46 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

McGryphon schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Ik zie net dat de 36V accu's van de heggenschaar enkel uitwisselbaar zijn met een enkele 36V-boorhamer. De nieuwe 36V powertools slikken enkel LiHD accu's.

De heggenschaar op 36V is dus hoogstwaarschijnlijk geen diepteinvestering.
Duidelijk, bedankt voor het meedenken. Als ik voor de 36V kies is dat dus puur om ondertussen ook te kunnen boren ;), of als ik niet vooral klimop, maar juist steviger heggen wil kunnen bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Leuk systeem en je kan "onzichtbare" schroefverbindingen maken. Snel is het naar mijn idee niet (klemmen, boren, losmaken, schroeven). In ieder geval langzamer dan gewoon van buitenaf doorschroeven.

Het is overigens wel weer redelijk stevig. Heb een paar jaar terug een klein bankje snel in elkaar gezet en daar moest ik afgelopen week voor het eerst een extra schroef indraaien voor de stevigheid. En het bankje wordt dagelijks gebruikt als bankje/opstapje, dus de verbindingssterkte heeft me positief verrast.
Eusebius schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:46:
[...]

Ach so. Dacht dat je misschien deuvels had gebruikt of hoeken, maar dan is Kreg het snelste denk ik.
Ja, de Kreg schroeven zijn duurder dan normale schroeven. Je kan ook gewoon JD Dresselhaus van de Hornbach gebruiken. Bolkop 4*30 dacht ik. Daarmee is de verbinding nog steeds heel sterk.

[ Voor 23% gewijzigd door Framoes op 26-02-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
leecher schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:59:
[...]

Welke laminaat is dat en heb je toevallig ook een foto van de voorkant van de trap?
Het is van Balterio. Volgens mij Garda Oak. Planken zijn 245mm breed, dus, moest er wel twee aan elkaar klikken om een trede te bekleden. Heb dit laminaat gebruikt, omdat we dit op de bovenverdieping hebben liggen. En het sluit mooi aan op de 80x80 tegels beneden.

Zal komend weekend een foto maken van de voorkant als alles op z'n plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Eusebius schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:46:

Ik gebruik niet heel vaak deuvels. Wel toevallig een stuk of 5 Lamello's gebruikt in het meeste rechtse/bovenste schapje... Dat moest ik door gebruik aan plaatmateriaal (in alle bouwmarkten hier in de buurt) uit 2 delen maken O-)

Toevallig vorige week nog 2x 500 van die schroeven gekocht. Ze kosten (ongeveer) € 28,- per 500.
Framoes schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:40:

Leuk systeem en je kan "onzichtbare" schroefverbindingen maken. Snel is het naar mijn idee niet (klemmen, boren, losmaken, schroeven). In ieder geval langzamer dan gewoon van buitenaf doorschroeven.
Absoluut waar! Maar in sommige situaties gaat dat schroeven van buitenaf niet. Zoals in mijn geval.

Ik vraag me af wat een handige manier zou zijn om dit zonder Kreg te doen? Zou je dan om-en-om van buitenaf schroeven en de "tussenliggende" waar je niet bij komt van die plankdragers (pinnetjes) gebruiken? Is wel minder stevig... Of gewoon met latjes eronder, maar dat kost je hoogte....
Het is overigens wel weer redelijk stevig. Heb een paar jaar terug een klein bankje snel in elkaar gezet en daar moest ik afgelopen week voor het eerst een extra schroef indraaien voor de stevigheid. En het bankje wordt dagelijks gebruikt als bankje/opstapje, dus de verbindingssterkte heeft me positief verrast.
Het is inderdaad best een stevige verbinding. Af en toe gebruik ik het in combinatie met lijm, dan is het natuurlijk onverwoestbaar :9

[edit]
Ja, de Kreg schroeven zijn duurder dan normale schroeven. Je kan ook gewoon JD Dresselhaus van de Hornbach gebruiken. Bolkop 4*30 dacht ik. Daarmee is de verbinding nog steeds heel sterk.
Die zouden in principe ook wel werken ja:

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/336/34/DV_8_7818030_02_4c_DE_20120704120759.jpg

Maar dan moet je wel een langere (dunnere misschien zelfs) bithouder hebben. Die lange van Kreg is in sommige situaties toch echt onmisbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Atmoz op 27-02-2018 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
-DarkShadow- schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:38:
[...]

Een multitool is om foutjes te repareren waar je met andere tools niet bij kunt. Voor langere tijd schuren kun je beter een goedkope schuurmachine kopen dan een dure multitool. Zagen in hardhout kan slechts heel beperkt met een multitool.

Het zaagje van een multitool is 3cm breed. Dat wordt 3000 x per minuut volledig gebruikt. Na enkele minuten is het op.
Dank voor je reactie. Ik wilde hem qua schuren onder meer graag gebruiken om de zijkanten van de latjes van onze tuinstoelen te schuren, daar kom ik met onze schuurmachine niet tussen. En qua harhout reparaties in meranti kozijnen. Maar voor schuren is een deltaschuurmachine dan wellicht een betere keuze.

Ik had inderdaad al wel begrepen dat de meeste mensen met een multitool meer geld kwijt zijn aan zaagjes dan aan het apparaat zelf.

[ Voor 125% gewijzigd door lola op 27-02-2018 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zoals gezegd: multitool is voor als je met het juiste gereedschap niet uitkomt (of nog niet hebt).

Maar als je wilt schuren en zagen, moet je gewoon een schuurmachine en zaag halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
Raymond schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:11:
Zoals gezegd: multitool is voor als je met het juiste gereedschap niet uitkomt (of nog niet hebt).

Maar als je wilt schuren en zagen, moet je gewoon een schuurmachine en zaag halen :)
Helder :). Ik had gehoopt één en ander te kunnen verenigen in één apparaat, maar helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:48
[...]

Ik heb een half jaar geleden bewust de wolfcraft undercover jig gekocht voor 30 euro
https://www.hornbach.nl/s...ffer/5230263/artikel.html

Een kreg werkt wel sneller maar als je hem maar 3 keer per jaar gebruikt dan vind ik hem te duur.
Als je zelf met een klem van aliexpress ook even een installatie maakt die je houten plaat goed klemt dan kan je ook met de wolfcraft jig behoorlijk snel werken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/18/d6/91/cd/24/117d0d2e7c5dc11a719aae7d855cdae4_preview_featured.jpg

(de m8 stang op de klem is zodat je een wat grotere hefboom hebt waardoor je minder kracht hoeft te zetten en niet meer voorover staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 23:06
Super tip! Ik wist niet dat ze een lookalike bij de hornbach hadden. Voor dat geld kan ik hem niet laten liggen.
bazzzzzz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:02:
[...]

Ik heb een half jaar geleden bewust de wolfcraft undercover jig gekocht voor 30 euro

Een kreg werkt wel sneller maar als je hem maar 3 keer per jaar gebruikt dan vind ik hem te duur.
Als je zelf met een klem van aliexpress ook even een installatie maakt die je houten plaat goed klemt dan kan je ook met de wolfcraft jig behoorlijk snel werken:
[afbeelding]

(de m8 stang op de klem is zodat je een wat grotere hefboom hebt waardoor je minder kracht hoeft te zetten en niet meer voorover staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 30-07 23:48
bazzzzzz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:02:
[...]

[afbeelding]

Ik heb ze beide (gehad), de wolfkraft werkt, maar lang niet zo snel als de Kreg. Ik heb de wolfkraft teruggebracht naar de Hornbach omdat de punt van de boor na 10 gaatjes afbrak. Nu na bijna een jaar twijfelen de kreg gekocht. En moet werken dat dat echt een heel stuk fijner werkt. Of dat 50,- extra waard is moet je voor je zelf bepalen.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 34 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.