Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-02 16:26

Jelte,89

Woodworking

Blijf ik toch benieuwd... toevallig de tijd om een mailtje naar Makita te typen? Wie weet zitten er leuke goodies voor je in ;)

Revive the guild!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-02 02:14
Wat betreft de kleuren.. dit zijn de verschillende kleuren van de "oude" vs. de "nieuwe" Makita koffers..

Zal zometeen even de machines naast elkaar leggen (of morgen.. begint zo langzamerhand al mooi te schemeren en onder dat warm witte licht van binnen zie je het iig niet zo duidelijk)...
quote:
Annuk schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:43:

[...]

Hier een oude en een nieuwe kleur koffer van Makita ;) zit wel degelijk verschil in inderdaad :)

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:19
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:54:
Waarom zit Ike hier niet op het forum? Ik bedoel als je verstand hebt van gereedschap zit je hier toch?! >:)

Maar ik zou de feiten tussen de verschillende modellen ook wel eens boven water willen, Er zit hier volgens mij wel een Makita addict, die heeft pas nog een bovenfrees uit Australië laten komen want die was hier nog niet leverbaar.
Klopt, dat was deze gek. Was overigens dat m'n ouders daar waren en vroegen of ze nog gereedschap mee moesten nemen. Dat is in Australië een stuk goedkoper dan hier (zoals bijna overal, lijkt het wel.)

Ik zei een paar posts terug dat Makita door de jaren heen de kleur iets heeft aangepast. Ook zijn niet alle machines dezelfde kleur. Misschien afhankelijk van het land waar het is gemaakt? Ik heb een schaaf (2001, ??) die is een andere kleur dan m'n excenter (2016, UK) en die is weer anders dan m'n accutol (2016, China). Oke, het wordt er niet per se duidelijker op :+

Ik weet wel dat verschillende merken de kleur door de haren heen hebben aangepast. Ik heb bijvoorbeeld ook een Metabo accutol uit 2006 en die is donkerder van kleur dan die uit 2014 die ik heb. Dat en de eerder genoemde kleurverschillen bij Milwaukee.

Ik maak dingen.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik weet niet of de gemiddelde klus-ocd-er hier zo blij mee is... Heb je 20 koffers verzameld is de ene lichter/donkerder dan de rest.

Ik snap ook niet wat je daar marketing technisch mee wilt bereiken, oke, andere landen andere kleuren maar een tint vind ik wel raar.

Revive the guild!

• Framoes
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:30:
Ik weet niet of de gemiddelde klus-ocd-er hier zo blij mee is... Heb je 20 koffers verzameld is de ene lichter/donkerder dan de rest.

Ik snap ook niet wat je daar marketing technisch mee wilt bereiken, oke, andere landen andere kleuren maar een tint vind ik wel raar.
Die lichte met rode sluitingen zijn ondertussen ook redelijk oud. Tegenwoordig is alles blauw met zwarte sluitingen. Nieuw model systainer van Tanos dacht ik.

Ik heb zelf o.a. blauwe en zwarte van Makita en een t-loc van Protool (grijs/oranje).

Ik maak dingen.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:06
quote:
Framoes schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:31:
[...]

Klopt, dat was deze gek. Was overigens dat m'n ouders daar waren en vroegen of ze nog gereedschap mee moesten nemen. Dat is in Australië een stuk goedkoper dan hier (zoals bijna overal, lijkt het wel.)

Ik zei een paar posts terug dat Makita door de jaren heen de kleur iets heeft aangepast. Ook zijn niet alle machines dezelfde kleur. Misschien afhankelijk van het land waar het is gemaakt? Ik heb een schaaf (2001, ??) die is een andere kleur dan m'n excenter (2016, UK) en die is weer anders dan m'n accutol (2016, China). Oke, het wordt er niet per se duidelijker op :+

Ik weet wel dat verschillende merken de kleur door de haren heen hebben aangepast. Ik heb bijvoorbeeld ook een Metabo accutol uit 2006 en die is donkerder van kleur dan die uit 2014 die ik heb. Dat en de eerder genoemde kleurverschillen bij Milwaukee.
Dat kan misschien ook te maken hebben dat men bepaalde producten bij de productie van plastic niet meer mag gebruiken. Je ziet dat ook bij verchromen, wat tegenwoordig met allerlei mileu vriendelijke stoffen moet gebeuren waarbij helaas de kwaliteit er niet altijd op vooruit gaat.

Het zou mij in ieder geval niet verbazen als dat er mee te maken heeft. Overigens zal de gemiddelde fabrikant toch graag zien dat je een keer een nieuw model oppikt ;)

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:00
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:32:
[...]
Ik kan niet deeplinken op de site van Fine-tools maar bij dit budget kan ik de beitels van MHG aanraden. Prijzen variëren van ¤ 8.50 voor 8mm tot ¤ 13.50 voor 32mm (imho breed genoeg)

En beitels sla je niet met een klauwhamer, maar 'strike je met een mallet'
Beitels moeten uiteraard ook worden geslepen, komt goed uit dat baasvrouw gisteren een nieuwe 200mm slijper van 900W voor mij meenam.
Mogen nu hier worden geslepen. _/-\o_

Had voor het geld een Chinese rammelbak verwacht, maar het blijkt een zuiver naaimachinemotortje van 28kg te zijn die meer zachtzoevend spint, dan rammelt.
Het monstertje werd zelfs met de heftruck naar de auto gebracht. :+
http://i66.tinypic.com/2v2cldv.jpg

Als ik nu het voorslijpen doe, dan kan -DarkShadow- ze bij jou op je nieuwe Veritas wetten en als dat klaar is dan geef ik ze nog een laatste aai met de nieuwe coticule wetsteen van LN.
Een stuk geprepareerd leer/strop heb ik hier voor de finishing touch ook nog wel liggen.
Lekker handig zo. :P

Met al deze leuke beitel-linkjes naar Fine-Tools vraag ik mij wel af of er ooit vergelijkende testen zijn gedaan met al dit moois, je ziet wat kwaliteit betreft door alle bomen het bos niet meer en hoe goed is 'goed' of 'beter'??
Om nu mijn complete beitelverzameling te gaan vervangen door eigentijdse exoten gaat mij op dit moment nog even te ver. :)

Nog een tip voor -DarkShadow- uit te kijken met het meppen op beitels.
Eenmaal wild op het uiteinde geslagen ontstaan daar onvermijdelijk ruwe plekken/braampjes en als je zo'n beitel later uit het handje gaat gebruiken resulteert dat al snel in blaren op het eelt van je handen.
Het voordeel van de kunststof en slagvast hechten is dat zij minder snel ruw worden dan hout en zowel met mallet als uit de hand kunnen worden gebruikt.

Ik ga binnenkort zelf eens experimenteren met mallets met een urethaan huid en brons (scroll naar beneden), ben benieuwd.

Bhagavad wijzigde deze reactie 13-02-2018 21:55 (3%)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Een Chisel-Tweakers-meet... Met een busje vol beitels het land door! Ik ben voor _/-\o_

Maar waar vind ik zo'n baasvrouw? Hier zit Miss Poetin altijd te mekkeren dat ik al genoeg heb... (How does she knows?)

We kunnen @-DarkShadow- ook mijn laatst aangeschafte beitel aanraden... te gebruiken zonder hamer >:)

Beitel vergelijk zeg je? Matt Estlea heeft daar een video van,

Ik zou niet aanraden om alles zomaar te vervangen, ik heb wel eens overwogen om mijn Nooitgedacht te verkopen en naar Japans over te gaan, maar die hebben een vrij kort blad wat niet altijd even prettig werkt.

Dus gewoon uitbreiden, want ik heb ook pas een Oire Nomi gekocht bij Dictum en die voelt zich best eenzaam, :P

Waar ga je aan de slag met die Mallets dan? Als je wilt mag je me op de hoogte houden van je bevindingen! Ben daar ook wel benieuwd naar namelijk

Jelte,89 wijzigde deze reactie 13-02-2018 23:01 (7%)

Revive the guild!

• Bhagavad
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:58:
....
Maar waar vind ik zo'n baasvrouw? Hier zit Miss Poetin altijd te mekkeren dat ik al genoeg heb...
...... :+
Ik kan niet anders dan beamen dat de lieve baasvrouw hier van het zeldzaam sportieve type is. :Y
quote:
Beitel vergelijk zeg je? Matt Estlea heeft daar een video van,
In deze vid gaat hij in op wat ik bedoel met verschillen in de eigenschappen van het gebruikte staal.
Het is wel een informatief baasje. _/-\o_
De kwaliteit van het gebruikte staal bij de bekende en minder bekende merken is dan weer een ander hoofdstuk. ;)
quote:
Ik zou niet aanraden om alles zomaar te vervangen, ik heb wel eens overwogen om mijn Nooitgedacht te verkopen en naar Japans over te gaan, maar die hebben een vrij kort blad wat niet altijd even prettig werkt.
Dus gewoon uitbreiden, want ik heb ook pas een Oire Nomi gekocht bij Dictum en die voelt zich best eenzaam, :P
Ik vind de Japanse beitels waanzinnig mooi, maar ik doe het mijzelf maar niet aan daar een collectie van op te bouwen.
Daar gebruik ik ze denk ik net niet genoeg meer voor. ;)
quote:
Waar ga je aan de slag met die Mallets dan? Als je wilt mag je me op de hoogte houden van je bevindingen! Ben daar ook wel benieuwd naar namelijk
Ik gebruik m'n huidige (zelfgedraaide) pokhouten mallets nog het meest voor beeldhouwen en dat is weer afhankelijk van stammetjes van leuke houtsoorten die ik vind.
Ik wil van die mallets best een fotootje uploaden, maar ik loop op dat vlak alweer enkele beloftes achter realiseer ik mij nu. :z

In de omgeving liggen hier met name stapels den en spar, niet veel soeps dus en daar ben je snel op uitgekeken als je geen open haard wilt. :P

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:35
Ik ben verplan om een zaagtafeltje te kopen. Maar hebben jullie nog tips om op te letten. Heb zelf de

METABO: https://www.mastertools.n...76000#product-description

Of

DEWALT: https://www.mastertools.nl/dewalt-dw745-tafelzaag

Op het oog. Voor welke zouden jullie kiezen? En wie heeft ervaring met 1 van de 2?

PSN - M4uSzi // -

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:25
Ik heb de Dewalt al een aantal jaar, en hij bevalt mij erg goed! De verstekgeleider was wel van k*t kwaliteit, en ik verwacht dat die van de metabo ook niet heel veel soeps is, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik heb daar een leuke INCRA Miter 1000HD voor gehaald, maar voor veel minder kan je ook voor de INCRA Miter Gauge V27 gaan.
En zoals met het meeste elektrische gereedschap raad ik je ook aan om er een goede stofzuiger op aan te sluiten (mocht je die nog niet hebben). Want het zaagsel vliegt je anders om je oren.
Ik heb er laatst wat douglas (65mm x 65mm) mee gezaagd en daar had hij wat moeite mee, maar dat kan komen omdat ik al jaren hetzelfde zaagblad gebruik. Mocht dat niet de oorzaak zijn dan zou je even goed moeten nadenken waarvoor je de zaagtafel wilt gebruiken, want anders vermoed ik dat de Metabo mogelijk tekort schiet.

Al met al is de Dewalt een erg fijne tafel, maar om een aantal logische redenen naar mijn idee kan het een duur grapje worden als je er fijn mee wilt werken (zoals bijvoorbeeld een verstekgeleider erbij halen), maar dit geld waarschijnlijk wel voor alle zaagtafels in dit segment.
En ik had nog een extra aanpassing gemaakt zodat ik de zaag ook met m'n knie kon stoppen, soms is dat wel handig als je beide handen bezet zijn om je werkstuk vast te houden.

Ik heb zelf ook weer wat nieuws gekocht. Ik was laatst aan het kitten met m'n Bison Power pistol die mij tot nu toe eigenlijk altijd wel erg goed beviel. Maar afgelopen weekend was hij ineens kapot gegaan (de kithouder was kapot gescheurd) dus moest ik helaas een nieuwe halen.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Den Braven MK5 die goedkoper is en volledig van metaal, dus ik verwacht dat deze het wat langer volhoudt.

Remy!!!! wijzigde deze reactie 14-02-2018 11:06 (54%)

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:20

Exigence

dnkroz

quote:
Remy!!!! schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:54:
Ik heb zelf ook weer wat nieuws gekocht. Ik was laatst aan het kitten met m'n Bison Power pistol die mij tot nu toe eigenlijk altijd wel erg goed beviel. Maar afgelopen weekend was hij ineens kapot gegaan (de kithouder was kapot gescheurd) dus moest ik helaas een nieuwe halen.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Den Braven MK5 die goedkoper is en volledig van metaal, dus ik verwacht dat deze het wat langer volhoudt.
Ik heb precies hetzelfde gehad met dat kitpistool! Oorzaak was het gebruik van lijmkitten (Den Braven High Tack) welke erg zwaar verspuiten. Verder vind ik die Bison Power pistol een heel erg fijn pistool, soepel, ligt goed in de hand en drupt niet na!

Ben zelf voor de zwaardere kitten ook nog op zoek naar een goed kitpistool. Zou je kunnen laten weten hoe je MK5 bevalt?

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21-02 14:13
quote:
-DarkShadow- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:17:
Ik ben op zoek naar een betaalbaar setje houtbeitels. Ik zal het 1 tot 2 keer per jaar gebruiken, maar ik wil geen set die uit elkaar valt als ik er naar kijk. Ik wil de beitels met een hamer gebruiken.

Samenvattend ben ik op zoek naar een setje:
- Van max. ~ ¤30
- Met 3 beitels (smal, middel, breed)
- Dat met de hamer bruikbaar is en heel blijft

Iemand een idee?
Ik ben begonnen met de set van de Lidl, volgens de kenners van Woodworking.nl was het prima zeker als je ze zelf een beetje kan slijpen.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• M4uSzi
quote:
Remy!!!! schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:54:
Ik heb de Dewalt al een aantal jaar, en hij bevalt mij erg goed! De verstekgeleider was wel van k*t kwaliteit, en ik verwacht dat die van de metabo ook niet heel veel soeps is, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik heb daar een leuke INCRA Miter 1000HD voor gehaald, maar voor veel minder kan je ook voor de INCRA Miter Gauge V27 gaan.
En zoals met het meeste elektrische gereedschap raad ik je ook aan om er een goede stofzuiger op aan te sluiten (mocht je die nog niet hebben). Want het zaagsel vliegt je anders om je oren.
Ik heb er laatst wat douglas (65mm x 65mm) mee gezaagd en daar had hij wat moeite mee, maar dat kan komen omdat ik al jaren hetzelfde zaagblad gebruik. Mocht dat niet de oorzaak zijn dan zou je even goed moeten nadenken waarvoor je de zaagtafel wilt gebruiken, want anders vermoed ik dat de Metabo mogelijk tekort schiet.

Al met al is de Dewalt een erg fijne tafel, maar om een aantal logische redenen naar mijn idee kan het een duur grapje worden als je er fijn mee wilt werken (zoals bijvoorbeeld een verstekgeleider erbij halen), maar dit geld waarschijnlijk wel voor alle zaagtafels in dit segment.
En ik had nog een extra aanpassing gemaakt zodat ik de zaag ook met m'n knie kon stoppen, soms is dat wel handig als je beide handen bezet zijn om je werkstuk vast te houden.

Kijk Hier hebben we wat aan. Mijn gevoel gaat ook steeds meer naar Dewalt. En wil hem voor veel dingen gaan gebruiken in de toekomst. Heb nog veel plannen met mijn huisje. :+

Mooie aanpassing heb je ook gemaakt. Dat zet mij ook weer op nieuwe ideeën _/-\o_

PSN - M4uSzi // -

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:25
quote:
M4uSzi schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:41:
[...]
Kijk Hier hebben we wat aan. Mijn gevoel gaat ook steeds meer naar Dewalt. En wil hem voor veel dingen gaan gebruiken in de toekomst. Heb nog veel plannen met mijn huisje. :+

Mooie aanpassing heb je ook gemaakt. Dat zet mij ook weer op nieuwe ideeën _/-\o_
Misschien dat je het al had gevonden, maar in dit topic op woodworking staat ook veel info. (y)

• M4uSzi
quote:
Remy!!!! schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:47:
[...]

Misschien dat je het al had gevonden, maar in dit topic op woodworking staat ook veel info. (y)
Dat topic nog niet. Had al wel een ander gevonden. Maar ik moet me eens snel een account aanmaken daar. Bedankt. :)

PSN - M4uSzi // -

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-02 14:59
quote:
M4uSzi schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:20:
Ik ben verplan om een zaagtafeltje te kopen. Maar hebben jullie nog tips om op te letten. Heb zelf de

METABO: https://www.mastertools.n...76000#product-description

Of

DEWALT: https://www.mastertools.nl/dewalt-dw745-tafelzaag

Op het oog. Voor welke zouden jullie kiezen? En wie heeft ervaring met 1 van de 2?
Hoi,

Staat een leuke test op youtube d:)b

YouTube: TEST DeWalt DW745 Tischkreissäge - Geheimtipp der 500¤ Klasse?

Dan kom je soms net ff achter dat ene handige of onhandige dingetje wst je wel of niet bevalt.

Van de metabo is er vast ook een te vinden

• M4uSzi
quote:
Fraggert schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:44:
[...]

Hoi,

Staat een leuke test op youtube d:)b

YouTube: TEST DeWalt DW745 Tischkreissäge - Geheimtipp der 500¤ Klasse?

Dan kom je soms net ff achter dat ene handige of onhandige dingetje wst je wel of niet bevalt.

Van de metabo is er vast ook een te vinden
Voor de Metabo krijg ik veel Oekraïense filmpjes te zien op YouTube. En is lastig te volgen voor mij. Niet mijn sterkste taal. :+

Maar had al wel wat filmpjes over Dewalt bekeken. En die komt wel veel plekken goed uit de revieuws.

PSN - M4uSzi // -

• Fraggert
quote:
M4uSzi schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:47:
[...]
Voor de Metabo krijg ik veel Oekraïense filmpjes te zien op YouTube. En is lastig te volgen voor mij. Niet mijn sterkste taal. :+

Maar had al wel wat filmpjes over Dewalt bekeken. En die komt wel veel plekken goed uit de revieuws.
Prima zaag ook hoor, en met jigs zoals een crosscutsled kun je mooi nauwkeurig zagen.

Op woodworking.nl vind je trouwens nog meer dergelijke "welke zaag"topics
Met de zoekfunctie vind je er genoeg.

Hier nog een user met 745reviewtje:
https://www.woodworking.n...537-Dewalt-DW745-(type-4)

• Atmoz
  • Laatst online: 21:01

Atmoz

Techno!!

Hier ook weer eens wat gereedschapjes aangeschaft:

(deze zijn ECHT mini O+)

Hopelijk is die compressor echt zo stil als ze zeggen :D
Lijkt me wel heel relax voor werkjes binnenshuis namelijk :9

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:24
Wat is die bosch voor machine?

• Lennart
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:54:
Waarom zit Ike hier niet op het forum? Ik bedoel als je verstand hebt van gereedschap zit je hier toch?! >:)

...
Pas op anders maak je @Verstekbakker boos ;-) Die heeft wat mindere ervaringen met Ike.
quote:
Een frees voor mieren :P

Nee, geen idee. Was ik ook wel benieuwd naar.

Lennart wijzigde deze reactie 14-02-2018 19:09 (42%)

Mijn website
Desktop AMD Phenom II X6 @ 2,8GHZ + 8 GB RAM | Compaq CQ90 | beide Win 7
Camera (oa) Canon Eos 1ds mkiii | L-lenzen |

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:50
quote:
Het is een kantenfrees

• Fraggert
quote:
De allerallerallernieuwste bosch pro telg, accukantenfrees d:)b

GKF 12V-8

https://www.bosch-profess...ucts/gkf-12v-8-06016B0000

Fraggert wijzigde deze reactie 14-02-2018 19:23 (17%)

• Bhagavad
quote:
Atmoz schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:36:
Hier ook weer eens wat gereedschapjes aangeschaft:
......
Hopelijk is die compressor echt zo stil als ze zeggen :D
Lijkt me wel heel relax voor werkjes binnenshuis namelijk :9
Heel mooi speelgoed. _/-\o_
Heb je ook handige linkjes??

De low-noise compressor is ongetwijfeld nog stiller dan je al hoopte.
Wat kost de Airpress trouwens??

Van mijn eigen aangekondige belofte even niets meer te kopen komt voorspelbaar niets terecht en van die Veritas beitels krijg ik instant jeuk. :+

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:31
Een frees op 12V (*kuch* 10.8V...)?

Ben benieuwd naar de ervaringen mbt power en uithoudingsvermogen!

• Brutalsranan
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:55
Raar dat Hitachi verder gaat onder de naam Hikoki. Het is toch wel een naam met enige allure wat verdwijnt.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:44

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Bhagavad schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:11:

Heel mooi speelgoed. _/-\o_
Heb je ook handige linkjes??
Alles komt van bij Axminster :)
Behalve de Airpress, die heb ik bij www.fastarshop.nl besteld. (wordt als het goed is vanmiddag afgeleverd).
quote:
De low-noise compressor is ongetwijfeld nog stiller dan je al hoopte.
Ik hoop 't idd :9
quote:
Wat kost de Airpress trouwens??
Het compressortje kost overal rond de ¤ 200,- maar als je goed zoekt lukt het voor ¤ 175 >:)
quote:
Van mijn eigen aangekondige belofte even niets meer te kopen komt voorspelbaar niets terecht en van die Veritas beitels krijg ik instant jeuk. :+
Zeg maar beitelTJES he 8)7 Ze zijn éxact even lang als een aansteker :D
quote:
geekeep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 00:41:

Ik denk dat het uithoudingsvermogen wel goed zal zijn voor zo'n licht motortje.
De power: tja, je moet er niet teveel van verwachten maar juist ideaal om de kantjes van bijvoorbeeld MDF (waar ik veel mee werk) af te werken ofzo. Voor het zwaardere werk heb ik de (bekabelde) Bosch GKF600, en voor het nóg zwaardere werk de GMF1600. Ik denk dat deze kleine/lichte een zeer goede aanvulling zal zijn!

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:23
Voor m'n afkortzaag (DeWalt DWS774) ben ik aan het kijken naar een fijngetand blad, voor gebruik naast de originele 30 tands.
Ecotools heeft wel iets, en CMT ook.

Als ik bij CMT dat blad kies dan heeft 'mijn' maat een negatieve tandhoek, en alle anderen niet.
Het gaat om 216mm met asgat 30. Zie plaatje uit de catalogus hieronder.
Maakt dat 'm extra geschikt voor veel gangbare afkortzagen?

Rob Z wijzigde deze reactie 15-02-2018 13:15 (13%)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@atmoz,

Mooi gereedschap wederom! Maar mij ontgaat het nu van die flatbob een beetje, Ik snap het idee, maar zie het gemak tov een waterpas/kruislijn niet echt? waarvoor ga je em gebruiken,

En die beiteltjes? bij welke toepassing moet ik dat plaatsen? En die flush trim?

Jelte,89 is niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten ;)

Revive the guild!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Jelte,89 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:04:
@atmoz,

Mooi gereedschap wederom! Maar mij ontgaat het nu van die flatbob een beetje, Ik snap het idee, maar zie het gemak tov een waterpas/kruislijn niet echt? waarvoor ga je em gebruiken,
Ik heb de laatste 2 jaar een aantal keer in de situatie gezeten dat ik zo'n schietlood moest hebben. In niet alle situaties werkt zo'n laser dan fijn. Dat het niet zo'n luxe van Veritas hoeft te zijn oke... Maarja :P
quote:
En die beiteltjes? bij welke toepassing moet ik dat plaatsen?
Tja geen idee nog eigenlijk. Maar ik vond ze mooi/leuk. En ze komen ooit wel eens van pas, dus dan kun je ze maar beter hebben, toch? :) (ze zijn overigens LOEI scherp _/-\o_)
quote:
En die flush trim?
Die zal ik op zeer regelmatige basis gaan gebruiken. Vooral om lijmresten weg te steken. Tijdens het lijmen (en erna klemmen) komt er altijd wel een strookje lijm uit de naad. Het meeste veeg ik direct weg met een vochtige doek, maar de stukken waar de klemmen zitten blijft altijd lastig. Daar gebruik ik nu altijd een (brede) beitel voor, maar een "dedicated" tool daarvoor leek me makkelijker/fijner. Blijft ook de beitel langer scherp zodat ik hem kan gebruiken waar die voor gemaakt is.
quote:
Jelte,89 is niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten ;)
Haha, me too :P

• Fraggert
quote:
geekeep schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 00:41:

KANTENfrees ;)

Ding gaat niet de strijd aan met een OF2200 uit de stal van Festool :+

• Raymond
quote:
Atmoz schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:44:
Die zal ik op zeer regelmatige basis gaan gebruiken. Vooral om lijmresten weg te steken. Tijdens het lijmen (en erna klemmen) komt er altijd wel een strookje lijm uit de naad. Het meeste veeg ik direct weg met een vochtige doek, maar de stukken waar de klemmen zitten blijft altijd lastig. Daar gebruik ik nu altijd een (brede) beitel voor, maar een "dedicated" tool daarvoor leek me makkelijker/fijner. Blijft ook de beitel langer scherp zodat ik hem kan gebruiken waar die voor gemaakt is.
Ik gebruik daar deze voor, voor hetzelfde doel:
http://www.leevalley.com/...17&cat=1,41504,41539&ap=1

En dat is inderdaad retehandig. Komt bij elke lijmklus van pas :) Ook handig dat je die dus plat op je werk hebt liggen, dus geen risico dat je per ongeluk in je werk snijdt en daarmee beschadigd.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik gebruik daar nu de beitel op de kop voor, dan voorkom je ook redelijk dat je in je werk snijdt.. maar ideaal is het niet nee

Revive the guild!

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:20
quote:
Rob Z schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:06:
Voor m'n afkortzaag (DeWalt DWS774) ben ik aan het kijken naar een fijngetand blad, voor gebruik naast de originele 30 tands.
Ecotools heeft wel iets, en CMT ook.

Als ik bij CMT dat blad kies dan heeft 'mijn' maat een negatieve tandhoek, en alle anderen niet.
Het gaat om 216mm met asgat 30. Zie plaatje uit de catalogus hieronder.
Maakt dat 'm extra geschikt voor veel gangbare afkortzagen?

[afbeelding]
Wat wil je met een dergelijk blad gaan zagen? Voor massief hout zijn het te veel tanden en zal het zaagresultaat niet beter zijn dan een goed blad met 30 - 40 tanden. Het blad dat bij mijn DWS778 zat is aanmerkelijk minder goed dan het CMT-blad dat ik nu gebruik. Dat CMT blad had ik gekocht terwijl ik er niet genoeg kennis van had en heeft ook te veel tanden (denk ook 60 tanden, maar op een groter blad).

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:23
Plinten en traptreden is het doel vooralsnog.
De zaag die ik heb is niet voor het fijne werk volgens mij. Maar wellicht is een 48t blad een betere keus dan?

• Bhagavad
quote:
Atmoz schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:18:
[...]
Het compressortje kost overal rond de ¤ 200,- maar als je goed zoekt lukt het voor ¤ 175 >:)
Ok, ik zie nu dat het keteltje slechts 6l is, daar ben je snel doorheen denk ik. :P

Deze AEG low-noise heeft een 24l ketel met meer puf, maar is wel pietsje groter en dat moet je maar kwijt kunnen.
Wel een die mobiel is met handige wieltjes, je hoeft hem dus niet te tillen.
quote:
Zeg maar beitelTJES he 8)7 Ze zijn éxact even lang als een aansteker :D
Oeps, ik zie het nu.
Het zijn dus goed beschouwd slechts erg scherpe 'tandenstokers'. :+

Doet mij denken aan een schilderij van Kandinsky dat ik ooit per se moest zien, maar "het doek" in het museum maar niet kon vinden.
Toen bleek het slechts zo groot te zijn als een ansichtkaart, inclusief lijst. :Y

Dat krijg je als een foto uit de catalogus groter is dan het origineel. _O-
quote:
Ik denk dat het uithoudingsvermogen wel goed zal zijn voor zo'n licht motortje.
De power: tja, je moet er niet teveel van verwachten maar juist ideaal om de kantjes van bijvoorbeeld MDF (waar ik veel mee werk) af te werken ofzo. Voor het zwaardere werk heb ik de (bekabelde) Bosch GKF600, en voor het nóg zwaardere werk de GMF1600. Ik denk dat deze kleine/lichte een zeer goede aanvulling zal zijn!
Op dit moment van expansie zit je wel in een mini-fase, of heb ik het mis?? O-)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Bhagavad schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:48:

Ok, ik zie nu dat het keteltje slechts 6l is, daar ben je snel doorheen denk ik. :P
Genoeg voor wat te tackeren en/of schoonblazen.
Alleen daarvoor heb ik 'm gekocht.
quote:
Deze AEG low-noise heeft een 24l ketel met meer puf, maar is wel pietsje groter en dat moet je maar kwijtkunnen.
Wel een die mobiel is met handige wieltjes, je hoeft hem dus niet te tillen.
Ik heb er ook eentje op wieltjes gehad, maar die was toch nét iets te zwaar om overal makkelijk mee naartoe te nemen. In de garage heb ik een grote Airpress staan, dus als het echt moet kan ik daarmee aan de slag. Dat is alleen een redelijk stationaire machine (geworden) aangezien die straks bij de buurman in de garage komt te staan :D (met uiteraard lucht + stroom naar mij toe 8))
quote:
Oeps, ik zie het nu.
Het zijn dus goed beschouwd slechts erg scherpe 'tandenstokers'. :+

Doet mij denken aan een schilderij van Kandinsky dat ik ooit per se moest zien, maar "het doek" in het museum maar niet kon vinden.
Toen bleek het slechts zo groot te zijn als een ansichtkaart, inclusief lijst. :Y

Dat krijg je als een foto uit de catalogus groter is dan het origineel. _O-
Lol 8)7
quote:
Op dit moment van expansie zit je wel in een mini-fase, of heb ik het mis?? O-)
Je bedoeld: mini-beiteltjes, mini-freesje, mini-compressortje? Nu je 't zegt ja.... :D

• Framoes
Even een ervaring met een webshop delen. Eentje die met wat ergernis begon, maar uiteindelijk positief eindigde.

Ik had een accutol waarbij de motorrem niet altijd werkte. Dit speelde op na ongeveer 11 maanden dagelijks/wekelijks gebruik. De machine is door mij opgestuurd en zou na twee weken weer retour komen. Uiteindelijk kwam hij na zes weken en acht telefoontjes pas terug. Het bleek dat vier weken standaard was en door kerstverlet de boel twee weken was vertraagd (kreeg ik bij het laatste gesprek te horen). Ondanks dat moet ik erkennen dat ik het wel een minpuntje vond dat ze niet een goedkoop bitsetje of iets anders simpels erbij hadden gedaan als sorry voor de lange termijn en slechte communicatie.

Ik was verder blij dat ik hem weer had, want ik gebruik die machine gewoon vaak. Heb meermaals getwijfeld om een goedkope tijdelijke accutol te halen.

Maar helaas, na een week stak hetzelfde mankement de kop weer op. Ik heb toen gemaild met filmpjes. Kreeg heel snel een reactie dat ik de machine op kon sturen en een nieuwe zou krijgen. Gisteren opgestuurd, vanmiddag al mail dat de nieuwe is verzonden.

Top hoe ze het uiteindelijk hebben afgehandeld.

Ik maak dingen.

• Raymond
Dan zijn we wel nieuwsgierig welke webshop natuurlijk

• Framoes
quote:
Raymond schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:33:
Dan zijn we wel nieuwsgierig welke webshop natuurlijk
Oeps, vergeten. HD Tools.

Ik maak dingen.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:30
Ik heb van de zomer een Douglas overkapping en pergola gemaakt. Alles op oude de Scheppach zaagtafel. Heb toen al een paar keer gewenst dat ik een invalzaag of cirkelzaag had voor sommige delen. Nu ga ik de trap bekleden met laminaat en wil ook dit nauwkeurig kunnen zagen. Bijna al mijn elektrisch gereedschap is Makita, maar bij specialistisch gereedschap ben ik niet bang om daarvan af te wijken. Ik ben best ouderwets en heb nog bijna alles met een snoertje. Iemand een goede aanrader voor een mooie inval of cirkelzaag met lineaal? En een mooi blad erbij voor oa laminaat?

Ik heb hier in dit topic al eens een Scheppach voorbij zien komen. Mijn oude zaagtafel is van Scheppach en deze is oerdegelijk. Echter heb ik laatst eens een moderne afkortzaag van Scheppach geleend en vond deze vrij fragiel aanvoelen en onder een hoek zagen was niet heel nauwkeurig. Iemand wel goede ervaringen met de invalzaag van Scheppach?

there's no tweak without the tweaker

• Raymond
senor sjon heeft vorige week dezelfde vraag gesteld en uiteindelijk ook een keuze gemaakt. Lees dat even terug :)

Mijn tip: Decoupeerzaag (Heeft Senor Sjon uiteindelijk niks mee gedaan :+ )

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:49

Nivado

Mugen 2 bracket gezocht!

@virtualJac Ik heb zelf de Makita SP6000 en daar ben ik heel tevreden over. Dat is volgens mij de best value for money (van de invalzagen) van de betere merken. Beter kan natuurlijk, maar dan worden ze gelijk (veel) duurder. Goedkoper kan ook. Dan kom je bijvoorbeeld op een scheppach uit. Ander optie is om een niet invallende cirkelzaag te nemen, dat heb ik bewust niet gedaan.

Zie ook de post van @Trasos:
quote:
Trasos schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:20:
[...]
Ik ken je budget niet, maar ik ben persoonlijk best te spreken over de Scheppach CS55. (Hier een erg goed geprijsde set.) Onder de budgetzagen is dat wel de beste denk ik. Voor mijn gevoel komt daarna de Makita SPJ6000J, daarna komen de Festools, Bosch Blauw en Mafell.
Wat @Raymond zegt, zoek ook even naar de posts van @Señor Sjon hierover, en de reacties hierop.

Scythe Mugen 2 S1155 mounting bracket gezocht

• virtualJac
Ik had de vraag gezien, maar was vooral ook benieuwd naar de ervaringen met Scheppach. Decoupeerzaag zou eventueel ook nog kunnen inderdaad, langs een geleider. Goeie tip. Alleen vraag me af of je met een cirkelzaag (en dan zo'n hard blad erop wat Senor Sjon linkt) een mooiere zaagsnede hebt.

@Nivado Hoe is het standaard zaagblad wat je bij de Makita krijgt?

virtualJac wijzigde deze reactie 15-02-2018 22:18 (10%)

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:49

Nivado

Mugen 2 bracket gezocht!

De mooiste zaagsnede op laminaat krijg je sowieso door vanaf de onderkant te zagen. Dan rafelt de toplaag veel minder of niet. Maar een decoupeerzaag heeft een veel lagere rechtuit stabiliteit (is hij ook niet voor gemaakt natuurlijk) dan een cirkelzaag. Zelfs met een langsgeleider kan hij (een beetje) gaan zwabberen of wijken, mede afhankelijk van je zaagje en machine. Meestal is dit ruim binnen de marge van je plint.

Ik vind het persoonlijk niets om lange rechte stukken te zagen met een decoupeerzaag, omdat mijn OCD wil dat een rechte zaagsnede recht is, en omdat het met een invalzaag zoveel sneller, makkelijker en fijner gaat.

@virtualJac Die is perfect. Ik heb hem al 6 jaar, en gebruik het originele blad nog steeds en overal voor. Underlayment, watervast multiplex (meranti), laminaat, parket, MDF, spaanplaat, Ikea kasten inkorten etc.
Ik merk wel dat hij inmiddels wat minder scherp begint te worden, maar dat komt vooral doordat ik inmiddels ook een aantal zaagsnedes in het stalen frame van mijn Workmate* heb. :+

*Waar hij trouwens zonder al te veel moeite doorheen zaagde, ik had het niet eens door, dus er zitten 2 parallel zaagsnedes in beide dwars profielen >:)

Nivado wijzigde deze reactie 15-02-2018 22:50 (29%)

Scythe Mugen 2 S1155 mounting bracket gezocht

• Bhagavad
quote:
virtualJac schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:55:
Nu ga ik de trap bekleden met laminaat en wil ook dit nauwkeurig kunnen zagen. Bijna al mijn elektrisch gereedschap is Makita, maar bij specialistisch gereedschap ben ik niet bang om daarvan af te wijken. Ik ben best ouderwets en heb nog bijna alles met een snoertje. Iemand een goede aanrader voor een mooie inval of cirkelzaag met lineaal? En een mooi blad erbij voor oa laminaat?
....
Iemand wel goede ervaringen met de invalzaag van Scheppach?
Van de 1 sterren reviews op Amazon word ik mbt de invalzagen van Scheppach niet vrolijk, als je budget het trekt kies dan liever de Makita 6000. :)
Als je 1x in de 10 jaar een plankje moet zagen dan is de Makita overkill, maar voor precisiewerk is het Makita, Festool of een van de overige A-merken waarvoor zaaglinialen beschikbaar zijn.

Nu is het wel zo dat laminaat hoofdzakelijk aan de uiteinden hoeft te worden ingekort en de zaagsnede wordt op die plek doorgaans met een plint oid afgedekt.
Daarvoor is een decoupeerzaag al snel goed genoeg, ook al geeft die niet bepaald een perfecte zaagsnede.

Komt de zaagsnede wel in het zicht dan geeft een zaagmachine het beste resultaat, tenzij je alles omslachtig wilt gaan frezen.
Maar of je dat moet willen??

Fraaie zaagbladen voor laminaat vind je bijv. bij CMT, ik gebruik deze zelf ook en ben er helemaal happy mee.
Kijk welke diameter je nodig hebt en bepaal de hoeveelheid tandjes en check welk asgat het blad moet krijgen.
Je kunt ook voor het standaard asgat 30mm kiezen en met verloopringen werken, handig als je het blad ook op een andere machine wilt gebruiken.

Kijk welk order nummer bij het zaagblad van je keuze hoort en voer dat nummer in op Amazon.de.

Bhagavad wijzigde deze reactie 16-02-2018 00:51 (11%)

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
Anthor schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 01:28:
Ik heb een vraag. Heeft er iemand ervaring met deze lintzaag / bandzaag (of een die er erg op lijkt) ?
...
Bedankt voor jullie input.
Het duurde even, maar ik ben vandaag met de gezamenlijke vriend op bezoek geweest bij de verkoper van de zaag. Daar de zaag bekeken, wat gegeten en tot 22:30 zitten praten over van alles en nog wat.

Het onderstel is precies het koekblik dat ik verwachtte, maar de grijze delen op afbeelding die ik postte
zijn gegoten en solide genoeg. Het geheel is wat lager dan ik dacht (de foto is niet vanaf kijkhoogte genomen denk ik) maar dat is juist goed.

Maar 50,- voor een ongebruikt apparaat (impulsaankoop bij opheffingsverkoop) mij hoor je niet klagen.
Ik begon bijna op te dingen en zei dat hij er meer voor kon vragen, toen dacht de verkoper even dat ik geen interesse had. Maar ik mocht hem voor die prijs hebben als ik hem niet op marktplaats zou zetten.
Maandag ga ik hem samen met iemand ophalen :)

Daarnaast kwam ik een goed voorbeeld voor een conversie project tegen op de site van Stefan Gotteswinter:
http://www.gtwr.de/shop/pro_115bandsaw/index.html Dus als hij in de weg staat gaat hij de hoogte in

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:20
quote:
Raymond schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:05:
senor sjon heeft vorige week dezelfde vraag gesteld en uiteindelijk ook een keuze gemaakt. Lees dat even terug :)

Mijn zwager heeft een machine van bosch die ik het beste kan omschrijven als een decoupeerzaag met een circelzaagblad.
Kan hem helaas niet zo snel online vinden

• virtualJac
@Nivado @Bhagavad Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik moet het laminaat in de lengterichting doorzagen en wil een zeeeer minimaal kitrandje toepassen dus moet nauwkeurig zagen. Ik denk dat ik toch maar wat extra uitgeef en voor de Makita ga inderdaad. Enige waar ik nog enigszins over twijfel is of ik het invallen ga gebruiken.
quote:
Ik merk wel dat hij inmiddels wat minder scherp begint te worden, maar dat komt vooral doordat ik inmiddels ook een aantal zaagsnedes in het stalen frame van mijn Workmate* heb. :+

*Waar hij trouwens zonder al te veel moeite doorheen zaagde, ik had het niet eens door, dus er zitten 2 parallel zaagsnedes in beide dwars profielen >:)
:D Herkenbaar

virtualJac wijzigde deze reactie 16-02-2018 08:57 (35%)

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 21:56
Ik denk dat alle zagen met geleider goed genoeg zijn en dat de betere enkel handiger of sneller werken. Hoewel ik ben opgegroeid met een festo heb ik voor mezelf nu een 190 hitachi, geen invaller. Voldoet prima en ondanks dat het geen 1600 watt machine is gaat het gewoon vlot zat, ik heb toch geen haast.
Dus als je al twijfeld over wel of niet invallen, bekijk ook de simpele cirkelzagen met geleider eens.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-02 16:53
quote:
virtualJac schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:11:
@Nivado @Bhagavad Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik moet het laminaat in de lengterichting doorzagen en wil een zeeeer minimaal kitrandje toepassen dus moet nauwkeurig zagen...
Je weet dat je laminaat +/- 1cm vrij van de muur moet leggen?

• virtualJac
quote:
Conono schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:25:
[...]

Je weet dat je laminaat +/- 1cm vrij van de muur moet leggen?
quote:
virtualJac schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:55:
... Nu ga ik de trap bekleden met laminaat en wil ook dit nauwkeurig kunnen zagen. ...

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-02 16:53
quote:
Ah, op die fiets.

• Raymond
Bij trap heb je inderdaad altijd een zaagsnede in het zicht. Ik heb dat bij mijn vorige huis ook gedaan en op de kopse kant zo'n antislipstrip gemaakt. Ideaal (hoewel mn vriendin er last van had met blote voeten, ikzelf niet). Maar bij dat schopplankje krijg je een zaagsnede in het zicht. Ik had donker laminaat en heb daarachter zwart geverfd. Dat maakte het al nagenoeg onzichtbaar :)

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:17
quote:
sbruynis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:10:
[...]

Mijn zwager heeft een machine van bosch die ik het beste kan omschrijven als een decoupeerzaag met een circelzaagblad.
Kan hem helaas niet zo snel online vinden
GKS 12 V-26?
@Atmoz heeft hem ;)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

quote:
Hehe, nee. Ik heb niet alles van Bosch.
Een voorbeeld daarvan is bovenstaand apparaatje :P

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:17
Haha soms gok ik mis :)

Ben dan in de war met een ander 12V apparaatje denk ik. Oh well.

Edit: ik ben niet de eerste die dit dacht :) http://forum.fok.nl/topic/2337936/1/50#p166743223

Reinier wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:08 (36%)

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:49
Ik heb die wel, heerlijk apparaatje, vooral met laminaat leggen, en even snel combineren met een liniaal om de langszijde te zagen werkt top ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Raymond schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:05:

Nee, want die had ik al. Als het zaagje warm wordt gaat ie toch sneller wijken dan gewenst. Lange halen op laminaatdelen van bijna 140cm zie ik gewoon niet zitten.

Ik heb de Makita SP6000 met als extra de Makita lineaalklemmen gekocht bij ToolNation voor samen iets meer dan 350 euro. Er zit een extra zaagblad bij, alleen is dat blijkbaar een nalevering...

Met betrekking tot de zichtzijde van het stootbord, een klein aluminium keukenblad profiel wellicht? Die worden normaliter voor achterwanden gebruikt van 8-9mm dik. Dan verhul je de zaagsnede.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:17 (3%)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Beetje mosterd na de maaltijd, maar is bekleden met pvc geen optie? dat klinkt niet zo hard en is ook niet zo glad

Revive the guild!

• virtualJac
Ik heb dit afgekeken bij iemand anders en was hier heel erg van gecharmeerd. Ik heb blauwstalen stootstrips laten maken voor de kopse kanten van de trede en ik houd de rechte kant van het laminaat daar tegen met een minimaal kitnaadje. De trede zelf en het schopbord wordt bekleed met het laminaat wat ik boven ook heb liggen. De zaagnaad is dus niet heel goed zichtbaar, maar wil deze toch zo recht en netjes mogelijk maken.

Even met de vrouw praten, maar denk dat de 6000 hier ook toegevoegd wordt aan het assortiment. Aangezien bijna alles al van Makita is en ik het prijsverschil met de DeWalt niet heel groot vind.

Zoiets:

virtualJac wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:36 (11%)

• sbruynis
quote:
Ja zo iets.
Vond het alleen geen goede investering naast mijn makita invalzaag met lineaal gezien het laminaat prachtig ligt met de makita

• L.N.
Laminaat zagen met een inval/cirkelzaag op een liniaal is onhandig, omdat het materiaal zo small en glad is. Afkorten gaat nog wel. Maar in de lengte zagen (de strook laminaat smaller maken) gaat moeilijker, omdat de liniaal te breed is voor het laminaat en door de gladheid lastig blijft liggen. Met klemmen werken kan, maar is traag. Afkorten met een afkortzaag en in de lengte met een tafelzaag is veel gemakkelijker.

Maar bij een trap gaat dat niet lukken door de trapeziumvorm van veel treden. Dat probleem heb je natuurlijk niet bij een rechte trap. Dan ontkom je niet aan een invalzaag of decoupeerzaag. Een Festool MFT/3 is natuurlijk ideaal, maar die ga je niet kopen voor 1 projectje.

http://www.aconcordcarpenter.com/wp-content/uploads/2015/05/IMG_0010.jpg

• sbruynis
Ja, ik vul de plank van het laminaat uit zodat de liniaal op dezelfde dikte ligt. En rustig zagen en niet te veel kracht willen zetten.
Gaat als boter door de delen heen :)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
virtualJac schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:31:
Ik heb dit afgekeken bij iemand anders en was hier heel erg van gecharmeerd. Ik heb blauwstalen stootstrips laten maken voor de kopse kanten van de trede en ik houd de rechte kant van het laminaat daar tegen met een minimaal kitnaadje. De trede zelf en het schopbord wordt bekleed met het laminaat wat ik boven ook heb liggen. De zaagnaad is dus niet heel goed zichtbaar, maar wil deze toch zo recht en netjes mogelijk maken.

Even met de vrouw praten, maar denk dat de 6000 hier ook toegevoegd wordt aan het assortiment. Aangezien bijna alles al van Makita is en ik het prijsverschil met de DeWalt niet heel groot vind.

Zoiets:
[afbeelding]
Hartstikke mooi!

Maar een heel nauwkeurig werkje inderdaad, Ik heb de Scheppach PL55 en ben daar best tevreden over, maar dit is gewoon te secuur voor de Scheppach. En hier heb je te maken met heel veel zichtbare kopse kanten.

Misschien kun je overwegen om met 'dezelfde' kleur af te kitten? Ook kun je de zaagsnede even insnijden met een scherp mes, hier kun je eventuele tear out mee voorkomen.

Red je het uit 1 plank? of moet je in de hoeken een extra stuk toevoegen?

Jelte,89 wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:45 (48%)

Revive the guild!

• virtualJac
@Jelte,89 Ondanks het brede laminaat (250mm) moet ik twee planken in elkaar klikken en daar de trede uit zagen. Bedoeling is om de 'hele' plank aan de voorzijde gelijk te houden. Plan is inderdaad om de dunne naadjes in ongeveer dezelfde kleur af te kitten.

@L.N. Ontzettend mooi spul inderdaad, maar nog teveel andere prioriteiten om dat geld eraan te verspijkeren. De Makita is al bovenkant van mijn budget. Klemmen is niet zo'n probleem. Het zijn maar 13 treden en ik heb alle tijd.

virtualJac wijzigde deze reactie 16-02-2018 11:01 (8%)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Tijd is hierin geen overbodige luxe inderdaad... Ga je nog mallen maken van karton?
Hou wel iets rekening met het feit dat je trap daaronder ook werkt,

Ik heb een slecht geïsoleerde woning en 's Winters mis ik gewoon 1 trede :P

Revive the guild!

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20-02 17:25
quote:
Jelte,89 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:12:
Hou wel iets rekening met het feit dat je trap daaronder ook werkt,

Ik heb niet goed geïsoleerde woning en 's Winters mis ik gewoon 1 trede :P
Goh, interessant. Je trap krimpt in de winter met maar liefst een hele trede? :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Muizentrappetje zeker. :P

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Cabaret jongens ;)

Gisteren kwam de postbode nog wat brengen...

Moet zeggen, ziet er wel leuk uit en voelt wel stevig aan...Ik had ook nog geen neusschaafje en voor dat geld kon ik em niet laten liggen

Revive the guild!

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:31
quote:
Jelte,89 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:56:
Cabaret jongens ;)

Gisteren kwam de postbode nog wat brengen...

[afbeelding]

Moet zeggen, ziet er wel leuk uit en voelt wel stevig aan...Ik had ook nog geen neusschaafje en voor dat geld kon ik em niet laten liggen
Leuk!

Heb maanden geleden deze besteld. Gisteren toevallig het blad voor het eerst geslepen, wat eigenlijk vrij vlot ging.

Flat Plane Bottom Edged Handle Tools Woodworking Wood Plane DIY Hand Tool 30mm
http://s.aliexpress.com/mQjeENza

Wat minder vlot gaat is het nauwkeurig stellen van het mes. Heb al wat youtube videootjes bekeken, maar blijft lastig. En dan heb ik 'm eindelijk recht en niet te ver, maar schiet 'ie na drie keer schaven terug. Heb toch liever het stelmechanisme van Westerse schaven. :p Als jij het wel voor elkaar krijgt, tips zijn welkom. ;)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Harder slaan is bij dat schaafje de enige oplossing...

Het klembereik bij dat schaafje in minimaal, en ook nog eens rond.. Leuke feature voor je zou kunnen zijn dat je het vastschroeft in een Elips vorm oid. Diepte zou je dan kunnen stellen met dat schroefje...

Revive the guild!

• Bhagavad
quote:
virtualJac schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:11:
@Nivado @Bhagavad Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik moet het laminaat in de lengterichting doorzagen en wil een zeeeer minimaal kitrandje toepassen dus moet nauwkeurig zagen. Ik denk dat ik toch maar wat extra uitgeef en voor de Makita ga inderdaad. Enige waar ik nog enigszins over twijfel is of ik het invallen ga gebruiken.
"gebruiken" is hier een groot woord, een invalzaag werkt gewoon veiliger en meer comfortabel dan zo'n verende/klappende pendelkap die standaard irritant hindert bij iedere aanzet in/op het hout.
Zo'n oldstyle pendelkap kan vervelend blijven haken en daar krijg je snel genoeg van.

Eenmaal aan een invalzaag gewend vind ik een oldschool pendelkap nu een gruwel om mee te werken en je moet ook iets meer op 'loshangende vingers' letten. :+

Met de Scheppach zul je met wat gepruts ongetwijfeld netter kunnen zagen dan een decoupeer, maar de Makita doet het net als een Festool meteen perfect uit de doos en blijft dat ook zo doen en zo hoort het ook. ;)
quote:
geekeep schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:04:
[...]
Wat minder vlot gaat is het nauwkeurig stellen van het mes. Heb al wat youtube videootjes bekeken, maar blijft lastig. En dan heb ik 'm eindelijk recht en niet te ver, maar schiet 'ie na drie keer schaven terug. Heb toch liever het stelmechanisme van Westerse schaven. :p Als jij het wel voor elkaar krijgt, tips zijn welkom. ;)
Wat kan helpen is het polijsten van (enkel!!) de wig zodat die meer soepel is te klemmen.
Of je maakt een nieuw wigje dat onder een scherpere hoek staat en daardoor beter klemt.

Alternatief is het maken van een metalen/aluminium/brons stuk platstaf van voldoende dikte/stevigheid dat even breed moet worden als de houten wig die het gaat vervangen.
Aan de top tap je dan schroefdraad in het platstaf waar bijv. een/twee vleugelmoer(tjes) in past/passen en die je strak kunt aandraaien.
De onderkant houd je op z'n plek door een kleine uitholling te vijlen en daardoor achter het rondstaf deel in de bekopening van het schaafje blijft hangen.
(Heb vroegâh meerdere houten custom schaafjes en schaven gemaakt voor instrumentenbouw.)

Als dit verhaal niet te volgen is, dan zoek ik er wel een fotootje bij. :P

update
Voor het schaafje heb ik palissander gebruikt.
Het hoogglans aluminium rvs ziet er hier bruin geoxideerd uit, maar dat komt door de ongunstige lichtval en wat houtstof. :P
Maak net zo'n rvs strip, in breedte en lengte passend en vervang de houten wig en de beitel zou daarna loeistrak moeten zitten.

http://i66.tinypic.com/121rdbl.jpg

http://i63.tinypic.com/6qza50.jpg

Bhagavad wijzigde deze reactie 17-02-2018 03:17 (42%)

• Raymond
Aangezien ik af en toe water in de kelder heb na een regenbui en een dweil veel gedoe is:
https://www.lidl-shop.nl/...r-PNTS-1300-D3/p100231826

Simpel natzuigertje gekocht. Op marktplaats kon ik niet slagen en deze is 45 euries, dus wel zo betaalbaar :)

Meteen ook maar een accu/druppellader meegenomen (het is autoweek @lidl), voor auto van vriendin. Die heeft nogal te lijden van stilstand :)

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01:30

McGryphon

Moderator General Chat

Seksgnoom

Topicstarter
quote:
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:17:
[...]

Nee, want die had ik al. Als het zaagje warm wordt gaat ie toch sneller wijken dan gewenst. Lange halen op laminaatdelen van bijna 140cm zie ik gewoon niet zitten.
Kwestie van oefenen joh. Ik zaag bochtjes met een radius onder de 30mm in 1cm dik purperhart zonder dat het zaagje appreciabel wijkt, dus beetje laminaat moet ook geen issue zijn.

Denk wel dat dat oefenen meer uren gaat kosten dan dat je er moet werken voor die invalzaag :+

WOEF, WOEF, WOEF WOEF WOEF
WOEF WOEFWOEFWOEF WOEFWOEFWOEF WOEF WOEF
WOEF WOEF WOEF, WOEFWOEF WOEF WOEF
WOEF WOEF WOEFWOEF WOEFWOEFWOEF WOEF WOEF

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 07:50

bonzz.netninja

Bekijk het maar

Oud kastje met 2 lagen dikke verf...een mooie reden voor nieuwe powertools :)

gex-125-1 AE (en die stofzuigert had ik al).

rond de 149 euro, maar wel met 10X5 (50) bosch prof schuurpapiertjes erbij

bonzz.netninja wijzigde deze reactie 17-02-2018 14:33 (21%)

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve 

• Lennart
  • Niet online
quote:
bonzz.netninja schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:30:
[afbeelding]
Oud kastje met 2 lagen dikke verf...een mooie reden voor nieuwe powertools :)

gex-125-1 AE (en die stofzuigert had ik al).

rond de 149 euro, maar wel met 10X5 (50) bosch prof schuurpapiertjes erbij
En die fietspomp? Ook nieuw :P

De ultra-geheime tip voor mannen: hoe krijg je geld van het budget los met toestemming van je vrouw/partner/SO? Bedenk een klus waarbij je een aanschaf moet doen voor een powertool, waarbij het eindresultaat iets is voor die ander.

Zoals een kastje: "hé, leuk kastje. Kan ik opknappen." "Leuk schat". Dag later: "hmm, heb ik wel een schuurmachine nodig .."

Werkt altijd :)

Mijn website

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:06
quote:
Lennart schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:10:
[...]

De ultra-geheime tip voor mannen: hoe krijg je geld van het budget los met toestemming van je vrouw/partner/SO? Bedenk een klus waarbij je een aanschaf moet doen voor een powertool, waarbij het eindresultaat iets is voor die ander.

Zoals een kastje: "hé, leuk kastje. Kan ik opknappen." "Leuk schat". Dag later: "hmm, heb ik wel een schuurmachine nodig .."

Échte mannen hebben zich daar al lang mee bewezen en de vrouw waardeert dat zodanig dat ze mee gaan naar de gereedschapzaak en dan naar een mooie tool wijzen en zeggen: kan je daar niet .... voor me mee maken ? En vervolgens met je meelopen naar de kassa om de tool af te rekenen met je. :9~

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Bekijk het maar

quote:
Pixelmagic schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:43:
[...]

Échte mannen hebben zich daar al lang mee bewezen en de vrouw waardeert dat zodanig dat ze mee gaan naar de gereedschapzaak en dan naar een mooie tool wijzen en zeggen: kan je daar niet .... voor me mee maken ? En vervolgens met je meelopen naar de kassa om de tool af te rekenen met je. :9~
Powertools gaan helaas van eigen budget :(

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Bekijk het maar

quote:
[...]

...mmm het blijkt dat ik eigenlijk een bandschuurmachine had moeten hebben :9 :+

• Lennart
  • Niet online
quote:
bonzz.netninja schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:58:
[...]

Powertools gaan helaas van eigen budget :(
Zie je @Pixelmagic, niet iedereen beheerst het :Y 8)

Mijn website

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Gewoon een krot van een huis kopen. Dan vallen de tools weg in de rest van het verbouwbudget.

-DarkShadow- wijzigde deze reactie 17-02-2018 18:33 (3%)

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• M4uSzi
quote:
-DarkShadow- schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:32:
Gewoon een krot van een huis kopen. Dan vallen de tools weg in de rest van het verbouwbudget.
Heb geen krot van een huis. Maar ik zeg wel dat de aankopen van gereedschap al voor de aankomende verbouwingen zijn in de toekomst. :+

En ze heeft ook liever dat ik gereedschap koop dan dat ik het geld bijv naar de kroeg breng ofzo. Dus ga rustig door met kopen en mijn schuurtje in richten. :)

M4uSzi wijzigde deze reactie 17-02-2018 18:40 (7%)

PSN - M4uSzi // -

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Bekijk het maar

quote:
Lennart schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:24:
[...]

Zie je @Pixelmagic, niet iedereen beheerst het :Y 8)
Ach het is ook wel lekker duidelijk. Hoef ik niet te overleggen >:)

• L.N.
quote:
[...]

Het werkt nog beter als die “ander” de kids zijn en dan zeggen dat het minder veilig is als het niet geschuurd is met die schuurmachine van ¤300 of gezaagd met die zaagtafel van ¤1000. En natuurlijk is het gevaarlijk om kleine zaken op die grote zaagtafel te maken, dus je hebt ook handgereedschap nodig. Hè schat, je wilt toch niet dat ik in mijn vinger zaag terwijl ik speelgoed maak voor de kids?!?!?

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn vriendin is per definitie niet handig, dus als ik zeg dat iets nodig is dan is het dat en dan komt het er. Ze vraagt hooguit wat zoiets kost en weet dat ik voor goed spul ga. Ze weet gelukkig ook dat ik geen 300 euro voor een simpel tooltje uitgeef :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb al een tijd dat er voor mijn gevoel erg veel speling in de boorkop van mijn Makita DHP480 zit.

Aangezien de garantie van 2 jaar ergens volgende maand afloopt wil ik graag weten of dit 'normale' speling is of iets dat onder de garantie zou moeten worden opgelost.

De speling zit tussen de boorkop en de behuizing

Heb de boormachine met een lijmklem vastgezet en er een boor in gedaan die 10cm uitsteekt en de boor eerst helemaal naar boven geduwd en daarna naar beneden getrokken. Het puntje van de boor heeft dan 6mm bewegingsruimte.

Zie foto's hieronder:

http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_speling_01.jpg

http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_speling_02.jpg

Die bewegingsruimte is trouwens in alle richtingen, dus niet alleen van boven naar beneden.
Is hopelijk wat duidelijker te zien wat ik bedoel in onderstaande video:

Video: http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_boorkop_speling.webm

(Hmm, webm doet het niet in safari, omgezet naar mov, is vreemd genoeg op zijn kop en 21,5MB groot, dus denk aan je databundel ;)
Video: http://tweakers.mm.st/makita_dhp480_boorkop_speling.mov)

Is dit normale speling?

Vliegvlug wijzigde deze reactie 17-02-2018 22:16 (11%)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:58

Damic

Afwezig soms

Wauw terug doen.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Fraggert
quote:
What he said d:)b

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:49:
Ik heb al een tijd dat er voor mijn gevoel erg veel speling in de boorkop van mijn Makita DHP480 zit.

Aangezien de garantie van 2 jaar ergens volgende maand afloopt wil ik graag weten of dit 'normale' speling is of iets dat onder de garantie zou moeten worden opgelost.

De speling zit tussen de boorkop en de behuizing

Heb de boormachine met een lijmklem vastgezet en er een boor in gedaan die 10cm uitsteekt en de boor eerst helemaal naar boven geduwd en daarna naar beneden getrokken. Het puntje van de boor heeft dan 6mm bewegingsruimte.

Zie foto's hieronder:

[afbeelding]

[afbeelding]

Die bewegingsruimte is trouwens in alle richtingen, dus niet alleen van boven naar beneden.
Is hopelijk wat duidelijker te zien wat ik bedoel in onderstaande video:

[video]

(Hmm, webm doet het niet in safari, omgezet naar mov, is vreemd genoeg op zijn kop en 21,5MB groot, dus denk aan je databundel ;)
[video])

Is dit normale speling?
Ik dacht even dat het de schroef binnen in de boorkop kon zijn, maar op het filmpje ziet het probleem er wat serieuzer uit. Idd terug sturen voor garantie.

Mijn milwaukee heb ik, als ik me het goed herinner, voor iets minder dan 0,4 mm afwijking uit het rond al terug gestuurd. Daar twijfelde ik ook over en heb hem tegen het eind van de garantie periode toch terug gestuurd. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe centrisch een boorkop op een accuboor moet zijn

• Bhagavad
quote:
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:49:
........
[video]
[video])
Is dit normale speling?
Bizar veel speling, het lijkt wel of het kogellager exit is. :X

Als Makita dat "binnen de toleranties" vindt vallen, dan stuur ik meteen McGryphon een DM waar hij zijn gele tools vandaan haalt, zodat ik al m'n Makita's kan vervangen. :+
Het zal zo'n vaart niet lopen, want gelukkig niet 1 van de Makita's hier vertoont een speling van dit formaat.
Zelfs de oude accu-schroevers niet van vele jaren geleden.

Ik zie dat je machine een klopboor heeft en ik vraag mij af of dat feature wellicht verantwoordelijk is voor deze afwijking.
Je kunt de exploded parts van deze machine eens in detail vergelijken met de non-klopboor versie.

Hoe dan ook: Retour dit ding!! :Y

update
Ik zie dat de bewuste part numbers 14 niet gelijk zijn, maar het zijn in de exploded views beide gesloten units waaraan je verder weinig kunt aflezen.
makita.nl/machine/ddf480
makita.nl/machine/dhp480
quote:
M4uSzi schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:39:
[...]
Heb geen krot van een huis. Maar ik zeg wel dat de aankopen van gereedschap al voor de aankomende verbouwingen zijn in de toekomst. :+
Help, Mijn Man Is Klusser! O-)

Bhagavad wijzigde deze reactie 18-02-2018 02:09 (35%)

• M4uSzi
quote:
Bhagavad schreef op zondag 18 februari 2018 @ 01:34:
[...]

Als Makita dat "binnen de toleranties" vindt vallen, dan stuur ik meteen McGryphon een DM waar hij zijn gele tools vandaan haalt, zodat ik al m'n Makita's kan vervangen. :+
Het zal zo'n vaart niet lopen, want gelukkig niet 1 van de Makita's hier vertoont een speling van dit formaat.
Zelfs de oude accu-schroevers niet van vele jaren geleden.

Ik zie dat je machine een klopboor heeft en ik vraag mij af of dat feature wellicht verantwoordelijk is voor deze afwijking.
Je kunt de exploded parts van deze machine eens in detail vergelijken met de non-klopboor versie.

update
Ik zie dat de bewuste part numbers 14 niet gelijk zijn, maar het zijn in de exploded views beide gesloten units waaraan je verder weinig kunt aflezen.
makita.nl/machine/ddf480
makita.nl/machine/dhp480

[...]

Help, Mijn Man Is Klusser! O-)
Haha. Nee. Dat is totaal niet nodig. :+

PSN - M4uSzi // -

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

quote:
Bhagavad schreef op zondag 18 februari 2018 @ 01:34:
[...]
[..]

update
makita.nl/machine/ddf480
makita.nl/machine/dhp480

[...]
Dank voor het nakijken!

De consensus is dus dat de machine stuk is, ik ga 'm voor garantie aanmelden.

Ben benieuwd hoe soepel dat gaat bij ToolNation.
Zag net wel op de factuur dat ik "4 jaar dealergarantie" heb dus ga er vanuit dat het geen probleem is aangezien ik zelfs nog binnen de 2 jaar zit.

• Brutalsranan
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:55
quote:
Vliegvlug schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Dank voor het nakijken!

De consensus is dus dat de machine stuk is, ik ga 'm voor garantie aanmelden.

Ben benieuwd hoe soepel dat gaat bij ToolNation.
Zag net wel op de factuur dat ik "4 jaar dealergarantie" heb dus ga er vanuit dat het geen probleem is aangezien ik zelfs nog binnen de 2 jaar zit.
Dat zal wel goed komen. Hier komen ze ook niet weg met: 'het zit binnen de toleranties'.

• Goverman
  • Laatst online: 23:20

Goverman

not loaded

Beste mensen,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag wat schroeven in hout op een mooie manier kunnen verzinken. Maar ik heb veel verschillende soorten grootte schroeven. Wat voor verzinkboor kan ik dan het beste nemen?

Ik heb op de Lidl-shop een paar verschillende soorten gezien:
- getrapte borenset
- boren met verzinkers
- freesborenset
- multifunctioneel

Ik heb laatst een setje van 6, 12 en 16 mm van Wolfcraft gekocht, maar misschien iets als bovenstaande beter. Weet iemand raad?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

quote:
Goverman schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:13:
Beste mensen,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag wat schroeven in hout op een mooie manier kunnen verzinken. Maar ik heb veel verschillende soorten grootte schroeven. Wat voor verzinkboor kan ik dan het beste nemen?

Ik heb op de Lidl-shop een paar verschillende soorten gezien:
- getrapte borenset
- boren met verzinkers
- freesborenset
- multifunctioneel

Ik heb laatst een setje van 6, 12 en 16 mm van Wolfcraft gekocht, maar misschien iets als bovenstaande beter. Weet iemand raad?
Wat ik begrepen heb is voor hout het type verzinkboor met een gat er in het beste:

De afbeelding is een dure van Festool, ik heb er zelf een set in drie verschillende maten van AliExpress. Ze geven een mooi afgewerkt gat in hout, maar je moet wel twee keer boren, in tegenstelling tot het type wat om een boortje heen schuift. Een zeskantaansluiting maakt het wisselen wel sneller.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16:33
Het ligt er maar net aan met welk doel je iets wilt verzinken.

Wil je bijvoorbeeld een schroef verzinken, dan zal de te gebruiken verzinkboor eenzelfde hoek moeten hebben als de onderkant van de schroef. (82 of 90°).
Wanneer je bijvoorbeeld een schroef of bout (met of zonder ringetje) gebruikt met een platte onderkant, zul je deze kunnen gebruiken.

Wil je zowel boren als verzinken, heb je die boortjes met een verplaatsbare verzinkkop.

PSN: Cappie85 (PS4)

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:01
quote:
CappieL schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:39:
Het ligt er maar net aan met welk doel je iets wilt verzinken.

Wil je bijvoorbeeld een schroef verzinken, dan zal de te gebruiken verzinkboor eenzelfde hoek moeten hebben als de onderkant van de schroef. (82 of 90°).
Wanneer je bijvoorbeeld een schroef of bout (met of zonder ringetje) gebruikt met een platte onderkant, zul je deze kunnen gebruiken.

Wil je zowel boren als verzinken, heb je die boortjes met een verplaatsbare verzinkkop.
Moeten die 82/90 niet 30/45 zijn?

Overigens zijn die forstner boren of een iets grotere boor inderdaad een goed idee voor je bout. Hou er wel rekening mee dat je je bout vaak nog wil aandraaien.

|>

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*