Excuus, daar zit inderdaad verschil in. Doet verder niet af aan hetgeen ik geschreven heb though.Verstekbakker schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:50:
CO2 is geen MIG, dat is MAG. Maar ik vermoed dat je dat wel wist?
Laat ik voorop stellen dat ik nooit bij een toegewijd lasbedrijf heb gewerkt, maar ik zie in de praktijk dat bij lasnaden welke een röntgeninspectie gaan krijgen veel lassers liever een elektrode pakken dan een MIG/MAG-apparaat. Dat en lasnaden in vervelende hoeken. Als het gaat om pure productieomstandigheden bij redelijke bereikbaarheid is mig/mag inderdaad met name vanwege de verwerkingssnelheid normaal gesproken de betere keuze, maar ik blijf bij mijn punt dat het geen volledige vervanging is.In de industrie zie ik geen elektrodes wanneer dat niet nodig is (wanneer het gas niet wegwaait, wanneer je geen fles gas op je nek hoeft te pakken op een ladder, etc.), het is gewoon teveel werk.
Andere reden dat ik zelf vaker elektrode zie is natuurlijk dat agrarisch werk niet altijd in een mooie tochtvrije werkplaats te doen is, maar dat rekende ik al doelbewust niet mee.
Hier divergeren wederom onze meningen/ervaringen. Degene van wie ik het heb geleerd besloot om me eerst elektrodes in handen te geven omdat je daarmee een stuk beter voelt waar je mee bezig bent, en omdat het een goedkopere techniek is om op een zinnige manier in te stappen voor incidenteel laswerk. Dat, en dat mijn verwachte usecase zelden iets kleins zou zijn.Leren lassen begint met elektrodes omdat opa meestal niks anders in de garage heeft liggen. Als een leraar een keuze heeft, dan begin je met MAG.
Dit klinkt inderdaad als een mogelijke reden om niet met elektrode te beginnen. Ik kan in ieder geval voor mezelf zeggen geen spijt te hebben van mijn keuze om wèl met elektrode te beginnen.Zo kun je leren een apparaat in te stellen en een smeltbad te beheersen zonder alle andere flauwekul die komt kijken bij het lassen. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je beter focussen op je houding, elektrodeafstand etc.
Zitten we hier iig weer op één lijnWat ik al eerder schreef, hij moet een elektrode apparaat scoren op MP en oefenen oefenen oefenen. Het is alleen lastig oefenen als niemand je kan voordoen hoe je nou echt goed een smeltbad beheerst. Een MIG/MAG apparaat is gewoon een te grote investering en op 220 is dat ook nog eens geen goede investering.
Als ik vragen mag, welke tak(ken) van de industrie zie jij zo gedomineerd worden door MIG/MAG dan? Ik zie zelf meer plaatsen TIG prefereren, maar heb ook lang niet in elke sector gewerkt of direct contact gehad natuurlijk. Ik weet dat de echte massaproductie bijna allemaal MIG is, maar op kleinere schaal is het in mijn ervaring echt niet het enige dat gebruikt wordt.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!