Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 02:14

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Verstekbakker schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:50:
CO2 is geen MIG, dat is MAG. Maar ik vermoed dat je dat wel wist?
Excuus, daar zit inderdaad verschil in. Doet verder niet af aan hetgeen ik geschreven heb though.
quote:
In de industrie zie ik geen elektrodes wanneer dat niet nodig is (wanneer het gas niet wegwaait, wanneer je geen fles gas op je nek hoeft te pakken op een ladder, etc.), het is gewoon teveel werk.
Laat ik voorop stellen dat ik nooit bij een toegewijd lasbedrijf heb gewerkt, maar ik zie in de praktijk dat bij lasnaden welke een röntgeninspectie gaan krijgen veel lassers liever een elektrode pakken dan een MIG/MAG-apparaat. Dat en lasnaden in vervelende hoeken. Als het gaat om pure productieomstandigheden bij redelijke bereikbaarheid is mig/mag inderdaad met name vanwege de verwerkingssnelheid normaal gesproken de betere keuze, maar ik blijf bij mijn punt dat het geen volledige vervanging is.

Andere reden dat ik zelf vaker elektrode zie is natuurlijk dat agrarisch werk niet altijd in een mooie tochtvrije werkplaats te doen is, maar dat rekende ik al doelbewust niet mee.
quote:
Leren lassen begint met elektrodes omdat opa meestal niks anders in de garage heeft liggen. Als een leraar een keuze heeft, dan begin je met MAG.
Hier divergeren wederom onze meningen/ervaringen. Degene van wie ik het heb geleerd besloot om me eerst elektrodes in handen te geven omdat je daarmee een stuk beter voelt waar je mee bezig bent, en omdat het een goedkopere techniek is om op een zinnige manier in te stappen voor incidenteel laswerk. Dat, en dat mijn verwachte usecase zelden iets kleins zou zijn.
quote:
Zo kun je leren een apparaat in te stellen en een smeltbad te beheersen zonder alle andere flauwekul die komt kijken bij het lassen. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je beter focussen op je houding, elektrodeafstand etc.
Dit klinkt inderdaad als een mogelijke reden om niet met elektrode te beginnen. Ik kan in ieder geval voor mezelf zeggen geen spijt te hebben van mijn keuze om wèl met elektrode te beginnen.
quote:
Wat ik al eerder schreef, hij moet een elektrode apparaat scoren op MP en oefenen oefenen oefenen. Het is alleen lastig oefenen als niemand je kan voordoen hoe je nou echt goed een smeltbad beheerst. Een MIG/MAG apparaat is gewoon een te grote investering en op 220 is dat ook nog eens geen goede investering.
Zitten we hier iig weer op één lijn :+

Als ik vragen mag, welke tak(ken) van de industrie zie jij zo gedomineerd worden door MIG/MAG dan? Ik zie zelf meer plaatsen TIG prefereren, maar heb ook lang niet in elke sector gewerkt of direct contact gehad natuurlijk. Ik weet dat de echte massaproductie bijna allemaal MIG is, maar op kleinere schaal is het in mijn ervaring echt niet het enige dat gebruikt wordt.

Unsere Gene sind vorprogrammiert
Wir sind für Keilereien konditioniert
Sind weder Tänzer noch Akrobaten
Mehr Primaten im Kindergarten!

• Verstekbakker
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
MIG/MAG voor in de bouw van vrachtwagen- en opleggeronderstellen en dat soort geweld, TIG in levensmiddelenindustrie (bulkwagentanks etc.) omdat daar alles van RVS moet zijn.

Ik zeg ook absoluut niet dat het een vervanging kan zijn. Op plekken waar je gas weg waait, op de bouw als een of andere kraan een arm afbreekt of wat dan ook pak je even snel een elektrodeapparaat. Daar is slakinsluiting ook niet boeiend, dat moet gewoon met 10.000x teveel aan lasnaad vast zitten en klaar. Maar als je een certificaat wil voor een las, dan moet je dat soort vervuiling in je las niet hebben. Wat ik dus zeg is dat MIG/MAG lassen in een goed te controleren omgeving (waar de vraagsteller zich dus in verkeert, de garage waar hij zijn hek wil lassen) gewoon de beste optie is. Doet hij een cursus, dan is het apparaat aanwezig op de cursus en neemt hij zijn hek gewoon mee, scheelt de investering in een MIG/MAG apparaat, aanleg van 380v, etc.

Wat uit deze discussie wel blijkt, lassen is niet zomaar even op te pikken bij opa in de garage of thuis op de zolderkamer via YouTube. Het is gewoon meters maken en problemen tegenkomen en ze dan oplossen met de hulp en technieken van iemand met ervaring.

Nog een tip voor het hekje; maak het zo dat je lassen uit het zicht zijn, dan hoef je het ook niet uit te leggen als ik er naar sta te kijken met een fles bier.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 02:25
quote:
Nivado schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:51:
[...]
Bedankt voor de tips! Ik begrijp dat een accu freesmachine niet evenveel vermogen heeft als een professionele Festool met draad. Ik verwacht echter dat hij niet of nauwelijks onderdoet voor de RT0700C (705W) die verder exact de zelfde specificaties heeft. Ik kan hier alleen nog geen harde bewijzen of überhaupt vergelijkingen van vinden. Daarnaast zal ik hem niet dagelijks gaan gebruiken, dus het hoeft niet top of the bill te zijn. Het prijsverschil met de RT0700C wordt (ruim) goedgemaakt door de extra accu voor mijn collectie 8)
Een kantenfreesmachine als dit model is erg leuk naast een andere/zwaardere bovenfrees, hij vult de zwaardere machine dus welkom aan.
Deze 230V Makita staat ook op mijn eigen wannahave lijstje, maar ik heb met een plank aan zwaardere routers makkelijk praten. :)
Als enige en dus eerste machine is een model van dit vermogen als instap minder geslaagd, ook de 230V versie loopt hier tegen beperkingen aan.

Door het zeer hoge toerental is het koppel van een freesmachine overeenkomstig beperkt en dit kan alleen worden gecompenseerd door meer vermogen, het is niet anders.
Bij een machine van zeg ~600W zal het toerental al bij geringe inspanning terug gaan lopen en ik verwacht dat dat met een 18V accu alleen maar erger gaat worden.

Deze Bosch GOF1250CE zit in dezelfde prijsklasse maar heeft met 1250W beduidend meer vermogen en er wordt meteen een behoorlijke parallelgeleider en een L-BOXX meegeleverd.
Op Amazon.de voor ¤298,- te koop, zo te zien zónder de L-BOXX en in een kartonnen doos.

Voor deze prijs zie ik geen Festool, Metabo of Makita's staan.
Hele leuke bovenfrezen worden trouwens door Triton geleverd voor beduidend lagere prijzen.
Er is online veel over terug te vinden, zie ook YouTube voor handige info.
Op Amazon liggen de prijzen onverklaarbaar hoog, hier in Nederland lijken die nog het meest betaalbaar.

Overweeg meteen een uitgebreide HM-frezenset aan te schaffen, die zijn niet duur en goed genoeg om jaren vooruit te kunnen.
Hier een nog goedkoper setje.
Voor de prijs van een hele set koop je bij Festool 1 freesje. :+

Vergelijkbare setjes vind je online in veelvoud terug, ook op Amazon, waar je met enig geluk meteen wat reviews terugvindt.

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-08 00:38

Jelte,89

Woodworking

Voor mijn nieuwe beitel wil ik iets van een beschermhoesje maken zodat het geen gevaarlijk projectiel word voor mij, mijn zoontje en de mensen die mij tzt helpen met het opbouwen.

Nu vind ik net als de traditionele houtbouw de 'leathercraft' ook fascinerend en bijzonder. dus 1+1=2
En heb ik onderstaand setje van Ali gekocht:

Qua kwaliteit zal het wel niet heel veel zijn, maar het is voor mij wel een mooie manier om de ambacht te leren kennen op deze manier... wie weet zit er nog een mooie ambacht voor me in :)

Revive the guild!

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:11
Herkenbaar. Ik ben (weer) aan het knutselen met luidsprekers en heb in de afgelopen weken al weer de nodige meetapparatuur en software daarvoor aangeschaft.
Maar nog geen enkel onderdeel voor de luidspreker zelf (terwijl ik ook dempingsmateriaal enzo nodig heb :) )

Mooi dat jij alvast bent begonnen met gereedschap enzo. Heb je ook al een stukje leer gekocht? :+

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 00:52

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Bhagavad schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:05:
[...]

De niet aflatende zware offers die wij dagelijks in stilte voor 'haar' brengen, het mag best een keer gezegd hoor, wij begrijpen dat. _/-\o_
quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:19:
[...]

Dat wat @Bhagavad zegt... maar deze was wel heul simpel: “Hee lieverd!, de vloer was toch niet in de aanbieding maar we krijgen er als compensatie wel een decopeer/invalzaag/fein bij om het te leggen” >:) :9
Door de ligging van de vloer, de wens om alles in elkaars verlengde te hebben (V-groef) en om niet met kleine ***stroken over te blijven moet ik veel over lengte zagen. Dus sorry @McGryphon, het is de Makita geworden. Had hem bijna besteld bij Mastertools, tot zij begonnen met 3% op een cc-betaling... Toen maar even verder gezocht en uiteindelijk bij Toolnation besteld. Iets goedkoper en krijg er een extra 24T blad bij en jaar extra garantie. :D

Nu de multitool nog... De Makita is bij Karwei 149,25... tempting. Scheelt toch 120 euro met de Fein en haar dure accessoires.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• leecher
  • Laatst online: 10:02
@Señor Sjon
Ik denk dat je de Makita niet moet vergelijken met de Multimaster maar met de Multitalent. Die kost ook ongeveer hetzelfde (144 eu). Ik heb zelf de Makita gekocht idd vanwege de prijs van de accesoires en ook een beetje omdat er standaard een stof afzuiging adapter bij zit.

leecher wijzigde deze reactie 07-02-2018 17:09 (35%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De 250 (Multitaltent) heeft imo geen meerwaarde. De 350 heeft dan nog de trilllingsarme behuizing, waar ik wel wat voordelen in zie. Anders heb je ook in no-time een lamme arm.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Jelte,89 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:30:
Voor mijn nieuwe beitel wil ik iets van een beschermhoesje maken zodat het geen gevaarlijk projectiel word voor mij, mijn zoontje en de mensen die mij tzt helpen met het opbouwen.

Nu vind ik net als de traditionele houtbouw de 'leathercraft' ook fascinerend en bijzonder. dus 1+1=2
En heb ik onderstaand setje van Ali gekocht:

[afbeelding]

Qua kwaliteit zal het wel niet heel veel zijn, maar het is voor mij wel een mooie manier om de ambacht te leren kennen op deze manier... wie weet zit er nog een mooie ambacht voor me in :)
Leer is ook leuk spul inderdaad, en zeker zo gemakkelijk om een klein fortuin aan gereedschap voor leer te kopen als voor hout :+

Beginnen met Chinees spul is te vergeven. Je merkt snel genoeg of het aan je gereedschap of aan je vaardigheden ligt als iets niet lukt zoals je wil :P

@Señor Sjon aan mij hoef je je niet te verontschuldigen hoor. Ik raad vaak genoeg mensen iets blauws of groens aan in plaats van iets geels, tis net wat je wil hebben. Jij verkiest invallend zagen boven meer oempf per euro :P

McGryphon wijzigde deze reactie 07-02-2018 17:34 (8%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Klopt, met name omdat er meer klussen komen waar invallend zagen wel heel handig is, met name het inzagen van de platen van de schuine kap. Dan is het met een cirkelzaag behelpen of onveilig werken en daar pas ik voor.

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:32
quote:
Señor Sjon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:56:
[...]

[...]

Door de ligging van de vloer, de wens om alles in elkaars verlengde te hebben (V-groef) en om niet met kleine ***stroken over te blijven moet ik veel over lengte zagen. Dus sorry @McGryphon, het is de Makita geworden. Had hem bijna besteld bij Mastertools, tot zij begonnen met 3% op een cc-betaling... Toen maar even verder gezocht en uiteindelijk bij Toolnation besteld. Iets goedkoper en krijg er een extra 24T blad bij en jaar extra garantie. :D

Nu de multitool nog... De Makita is bij Karwei 149,25... tempting. Scheelt toch 120 euro met de Fein en haar dure accessoires.
Aan de ene kant gebruik je een multitool niet extreem vaak en kan je dus voor de Makita gaan, maar aan de andere kant is de Fein wel erg goed.

Het starlock-systeem werkt verdomd handig tov pin losmaken, zaagje er op, pin vastmaken. Ook de zaagsnelheid is beter. Daarnaast is Fein wel een beetje hét merk voor multitools. Ze lopen voor op alle concurrentie en blijven verbeteren. Sinds een paar jaar met bijvoorbeeld trillingsdemping.

Kortom: denk je hem intensief te gebruiken en/of kan je het geld missen, koop de Fein.

In Duitsland is hij sowieso goedkoper. Werkzeugstore24.de heeft er een met dezelfde accessoires maar een systainer minder voor ¤229.

Framoes wijzigde deze reactie 08-02-2018 09:37 (3%)

Ik maak dingen.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
Raymond schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:40:
Herkenbaar. Ik ben (weer) aan het knutselen met luidsprekers en heb in de afgelopen weken al weer de nodige meetapparatuur en software daarvoor aangeschaft.
Maar nog geen enkel onderdeel voor de luidspreker zelf (terwijl ik ook dempingsmateriaal enzo nodig heb :) )

Mooi dat jij alvast bent begonnen met gereedschap enzo. Heb je ook al een stukje leer gekocht? :+
Het te gebruiken leer (waarschijnlijk nep) komt van een oude schoudertas, daarmee kan ik mooi op oefenen en genoeg materiaal om te leren van de fouten.
quote:
McGryphon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:32:
[...]

Leer is ook leuk spul inderdaad, en zeker zo gemakkelijk om een klein fortuin aan gereedschap voor leer te kopen als voor hout :+

Beginnen met Chinees spul is te vergeven. Je merkt snel genoeg of het aan je gereedschap of aan je vaardigheden ligt als iets niet lukt zoals je wil :P
Ziet er goed uit! Heeft de boekbinderij deze gereedschappen voorhanden? Je omschrijft het precies goed...Als mn vaardigheden voldoende zijn kan ik op die basis wel betere materialen/gereedschappen aanschaffen

Revive the guild!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bij de Makita kom je op 212 incl. accessoirekoffer. Om een of andere reden is deze uitrusting niet geleverd in NL, maar wel in België en Duitsland. Hier is het de 2j en duurder..Kaal kost ie dus 149 bij Karwei. Dus is het de M-Boxx en extra troepjes waard? De Fein 350 (degene incl. gedempte behuizing) komt incl dubbele systainer op 256, met enkele koffer maar met handigere spulletjes is ie 20 euro goedkoper. Dan hebben we nog de outsider in de Bosch GOP 18V aangezien ik al een blauwe Bosch 18V accumachine heb met dezelfde accu en je er een via 4.0Ah actie bijkrijgt.
Die kost 190, maar heb je weer een set als dit nodig. https://www.coolblue.nl/p...delige-accessoireset.html of https://www.coolblue.nl/p...elige-i-boxx-pro-set.html.

It aint cheap... ik snap ook niet zo goed waarom de Bosch GOP serie zo stervensduur is. Met accu betaal je 200 euro meer voor 2 accu's, lader en wat margemateriaal. Terwijl je voor 5 tientjes een lader of extra accu hebt.

Het gaat om het inkorten van 4 kozijnstellen en het weghalen van wat Romeinse sierkolommen (don't ask) in eerste instantie. Daarna heb ik nog geen klussen gepland, maar ik heb wel liever goed spul dan klooien met troep. Dan verklooi ik het liever zelf.

Resume:
Fein: 235-260
Makita: 212
Bosch accu: 250 incl het 1e setje wat ik nodig heb. Heeft wel als bonus een werklicht en draadloos.

Wat een brakke search heeft die werkzeuge24. Uiteindelijk via artikelnummer gevonden voor 225, alleen verzenden is al 13-14 euro.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 08-02-2018 09:50 (5%)

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Jelte,89 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:24:
[...]

Het te gebruiken leer (waarschijnlijk nep) komt van een oude schoudertas, daarmee kan ik mooi op oefenen en genoeg materiaal om te leren van de fouten.
Houd wel vast in het achterhoofd dat echt leer niet alleen heel anders werkt dan kunstleer, maar dat kalfsleer, geitenleer, schapenleer en hert bijvoorbeeld al erg van elkaar verschillen, en die ook nog eens allemaal op verschillende manieren gelooid kunnen worden :+
Ik zou je aanraden om eens te kijken of er ergens in je buurt afvalstukken leer verkocht worden, zoals ik pas bij https://www.ltcleiden.nl/ een paar kilo kleine stukken leer kon meenemen voor een paar euro. Niet te veel over de theorie nadenken, gewoon een zak of wat uitzoeken met leuk ogende stukjes, merk je vanzelf hoe en wat :)
quote:
[...]

Ziet er goed uit! Heeft de boekbinderij deze gereedschappen voorhanden? Je omschrijft het precies goed...Als mn vaardigheden voldoende zijn kan ik op die basis wel betere materialen/gereedschappen aanschaffen
Mijn vader heeft in de boekbinderij meer leerbewerkingsgereedschap dan ik in mijn schuur kwijt zou kunnen :+

Wel heb ik er zelf wat spul bijgekocht toen ik besloot wat meer dingen te gaan knutselen; bijvoorbeeld holnieten en bijbehorende stempel en aambeeld heeft mijn vader niet op een enkele maat waarvoor hij nog 4 holnieten heeft na, want dat heb je eigenlijk niet nodig bij het boekbinden doorgaans.

Maar verder werk ik in de praktijk ondertussen alleen met eigen spul voor 99% van de tijd, en dat is maar een heel beperkte set. Ik knutsel veel op mijn slaapkamer aan leer, en dat is letterlijk aan de andere kant van het huis tov de werkplaats; en gezien mijn pa zijn werk ook gewoon moet kunnen blijven doen kan ik niet altijd gewoon alles meenemen.

Hier nog niet afgebeeld: Olfa rotary cutter, X-acto #2, de Knipex revolvertang (voor ronde gaatjes >2mm) en een zadelmakerspriem.

En dan zit ik niet met heel veel meer spul dan wat jij nu besteld hebt op zich; wel veel duurder waarschijnlijk. Niet in het minst omdat die langwerpige rode holpijp handgemaakt is in Duitsland en bijna 50 euro heeft gekost :+

Bijvoorbeeld opdrukken is wel iets wat ik in de binderij doe. Om dat gerei nog eens extra in huis te halen is zinloos en tergend duur. Eenzelfde machine als die in de binderij staat heb ik nog niet voor minder dan 1400 euro weg zien gaan tweedehands, en dat is exclusief de twee kasten vol met loden letters die er door de jaren heen bij zijn verzameld.

McGryphon wijzigde deze reactie 08-02-2018 11:11 (6%)

• Brutalsranan
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18-08 11:41
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:44:
Bij de Makita kom je op 212 incl. accessoirekoffer. Om een of andere reden is deze uitrusting niet geleverd in NL, maar wel in België en Duitsland. Hier is het de 2j en duurder..Kaal kost ie dus 149 bij Karwei. Dus is het de M-Boxx en extra troepjes waard? De Fein 350 (degene incl. gedempte behuizing) komt incl dubbele systainer op 256, met enkele koffer maar met handigere spulletjes is ie 20 euro goedkoper. Dan hebben we nog de outsider in de Bosch GOP 18V aangezien ik al een blauwe Bosch 18V accumachine heb met dezelfde accu en je er een via 4.0Ah actie bijkrijgt.
Die kost 190, maar heb je weer een set als dit nodig. https://www.coolblue.nl/p...delige-accessoireset.html of https://www.coolblue.nl/p...elige-i-boxx-pro-set.html.

It aint cheap... ik snap ook niet zo goed waarom de Bosch GOP serie zo stervensduur is. Met accu betaal je 200 euro meer voor 2 accu's, lader en wat margemateriaal. Terwijl je voor 5 tientjes een lader of extra accu hebt.

Het gaat om het inkorten van 4 kozijnstellen en het weghalen van wat Romeinse sierkolommen (don't ask) in eerste instantie. Daarna heb ik nog geen klussen gepland, maar ik heb wel liever goed spul dan klooien met troep. Dan verklooi ik het liever zelf.

Resume:
Fein: 235-260
Makita: 212
Bosch accu: 250 incl het 1e setje wat ik nodig heb. Heeft wel als bonus een werklicht en draadloos.

Wat een brakke search heeft die werkzeuge24. Uiteindelijk via artikelnummer gevonden voor 225, alleen verzenden is al 13-14 euro.
Ik zou als de prijs gelijk is voor fein gaan. Je hebt een apparaat voor het leven. Gegarandeerd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat dacht ik van meer high end apparaten, maar toch komen er in de loop der jaren steeds meer handigheidjes op de markt. :)

• Brutalsranan
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:45:
Dat dacht ik van meer high end apparaten, maar toch komen er in de loop der jaren steeds meer handigheidjes op de markt. :)
Aan de andere kant, lopem ze bij Fein wel erg ver voor. En wat kunnen ze nog meer toevoegen aan een trillend apparaat? :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Werklicht? Dat is wel een minpunt voor een apparaat die ook in kastjes e.d. huis kan houden. Alleen de peperdure Bosch heeft dat van deze selectie? Of ik zie nog een paar kandidaten over het hoofd?

• Brutalsranan
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:00:
Werklicht? Dat is wel een minpunt voor een apparaat die ook in kastjes e.d. huis kan houden. Alleen de peperdure Bosch heeft dat van deze selectie? Of ik zie nog een paar kandidaten over het hoofd?
Daar heb je me gelijk mee. Dat miste ik inderdaad er nog op. Denk ook niet dat dat bij Fein ooit gaat komen trouwens.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:48

Illusion

(the art of)

Heeft iemand een tip voor een geschikte foedraal voor een paar houtraspen/metaalvijlen?
Ik ben het een beetje zat dat ik steeds mijn handen eraan openhaal in de gereedschapskoffer..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Brutalsranan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:53:
[...]

Aan de andere kant, lopem ze bij Fein wel erg ver voor. En wat kunnen ze nog meer toevoegen aan een trillende apparaat? :P
Met die terminologie zou ik toch eerder aankloppen bij de vrienden van Hitachi hoor :+

• Dirty
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:43

Dirty

Is it capputime yet?

quote:
Illusion schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:49:
Heeft iemand een tip voor een geschikte foedraal voor een paar houtraspen/metaalvijlen?
Ik ben het een beetje zat dat ik steeds mijn handen eraan openhaal in de gereedschapskoffer..
Bij Toolstation? etui leer of etui kunstof

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:48

Illusion

(the art of)

quote:
Ik heb zoiets wel eens in de winkel geprobeerd, maar die waren toen veel te laag..
Maar toch... 380mm zou genoeg moeten zijn. Lengte raspen is 310mm.

Thanx!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:54
Bij HBM heb je voor ¤190 de Fein Multitalent Quick-Start FMT250.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-08 13:18
quote:
Is die zaak een beetje betrouwbaar ? Wil er wat andere dingen kopen maar twijfel een beetje...

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Snobbieh
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-08 22:21
quote:
Pixelmagic schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:18:
[...]

Is die zaak een beetje betrouwbaar ? Wil er wat andere dingen kopen maar twijfel een beetje...
Hebben er wat gerief van. Wordt steeds geleverd. Wel duur kwa verzending (BE) en eigen merk is 1 uit de 1000 (middelmatige kwaliteit dus, zoals Datona).

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De 250 heeft niet de motorophanging van de 350. Geen tintelende handen na schuren of zagen is ook wel fijn. ;)

• Bhagavad
quote:
Pixelmagic schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:18:
[...]
Voor zover ik weet en ervaring heb met het bedrijf, zijn zij zeker betrouwbaar.
Enorm grote shop waar je je ogen kunt uitkijken, het parkeerterrein staat doorgaans vol met Duitse kentekenplaten.
Men komt dus van heinde en ver. :P

De artikelen zijn voor het allergrootste deel van Aziatische origine, van twijfelachtig tot gewoon goed.
De communicatie met het bedrijf is hopeloos (geen telefonische bereikbaarheid) en de antwoorden per mail lijken door de standaard bewoners van Stichting Aap te worden afgehandeld.
Zeg maar ronduit tergend. :+

Toch bestel ik er met enige regelmaat tools die het niet 24/7 hoeven uit te houden, of die ik slechts sporadisch gebruik.
Groter spul haal ik liever zelf af als ik in de buurt ben.
quote:
Brutalsranan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:42:
[...]
Ik zou als de prijs gelijk is voor fein gaan. Je hebt een apparaat voor het leven. Gegarandeerd.
Mijn eigen Fein zal intussen een jaar of 25(??) zijn en begint nu ietsjes hoogbejaard aan te voelen.
Denk dat die geen leven lang meer meegaat. :N

Maar de nieuwe gaat zonder twijfel weer een Fein zijn. _/-\o_

Bhagavad wijzigde deze reactie 08-02-2018 22:20 (19%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Fein heeft wel de prijzen enorm laten zakken, gaat een nieuwe dan nog zo goed zijn als de oude?

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:27:
Fein heeft wel de prijzen enorm laten zakken, gaat een nieuwe dan nog zo goed zijn als de oude?
Als er zo'n groot verschil is moet iemand ze even naast elkaar openschroeven à la BOLTR, zou ik zeggen. Wie heeft er een oude multimaster en geld te over? :+

• Raymond
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:27:
Ze moeten wel, aangezien iedereen nu zo'n ding maakt en het pijnlijk duidelijk wordt dat een apparaat dat een metalen plaatje op 15K rpm kan laten trillen, niet zo heel spannend moeilijk is om te maken :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tsja, er zijn er genoeg die het verprutsen. :P

• Framoes
quote:
Dat is wel het kleine broertje van de MultiMaster in een blowmold-koffer. Voor die ¤229 die je voor de MM350 betaalt krijg je dus echt veel meer.
quote:
Raymond schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:25:
[...]

Ze moeten wel, aangezien iedereen nu zo'n ding maakt en het pijnlijk duidelijk wordt dat een apparaat dat een metalen plaatje op 15K rpm kan laten trillen, niet zo heel spannend moeilijk is om te maken :P
Maken is makkelijk. Goed maken is moeilijk. Fein blijft toch de beste, ondanks de toegenomen concurrentie.

Framoes wijzigde deze reactie 08-02-2018 22:08 (35%)

Ik maak dingen.

• miekol
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-08 17:16
quote:
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:00:
Mijn Metabo 18v multi tool heeft dit ook, volgens mij hebben ze daar recent ook een bedrade versie van uitgebracht...

Edit: en gevonden (en idd met LED) > https://www.gereedschappr...n-metaloc-systainer/20891

miekol wijzigde deze reactie 08-02-2018 22:59 (13%)

DeDeuvel.nl - klusblog van ondergetekende

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10:00
Volgens mij had Fein heel lang het patent op oscillerende multitools. Dat patent is een aantal jaar geleden afgelopen, dus zag Fein de concurrentie toenemen en de verkopen afnemen. Als gevolg daarvan zijn de prijzen omlaag gegaan. Mijn vader heeft ook > 15 jaar met zijn Fein gedaan, maar die is niet veel meer waard.Hij valt vaak uit en een paar uur later doet hij het dan weer. Ik werk dan ook liever met mijn 14V Makita multitool.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
miekol schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:58:
[...]

Mijn Metabo 18v multi tool heeft dit ook, volgens mij hebben ze daar recent ook een bedrade versie van uitgebracht...

Edit: en gevonden (en idd met LED) > https://www.gereedschappr...n-metaloc-systainer/20891
Deze prijs is wat vriendelijker. :+
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

• Nivado
@Señor Sjon Ah ik zie dat de keuze gemaakt is ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee hoor.

Ik zweef met name tussen de
Makita TM3010CX3J voor ¤ 212,53
- werkt met pen in sluitsysteem
- geen werklicht
- incl. voldoende accessoires
- systeemkoffer (M-Boxx)
- bedraad

Fein Multimaster Top FMM 350 QSL 43-delig voor ¤ 231,82
- starlock plus
- trillingsarme bouw
- geen werklicht
- merkkoffer, met 2 systainers kost ie 25 euro meer, alleen zijn die minder praktisch ingericht (passen geen extra accessoires meer bij)
- bedraad

Bosch Blauw 06018B6001 GOP 18 V-28 met laminaatset:¤ 224,68
- starlock plus
- werklicht
- geen accessoires (1 schamel zaagje)
- geen accu + lader, maar je krijgt een 4,0 Ah accu via Bosch actie en 18V systeem van Bosch heb ik al.
- draadloos
- systeemkoffer (L-Boxx).
- lees van de voorgaande modellen toch wel dat ze niet altijd even betrouwbaar zijn.
- ga je de accessoires opplussen tot de rest, dan kom je op 100 euro extra uit en dan heb ik nog steeds maar 3 accu's en 1 lader voor twee accuapparaten. ;)

Of ik stel de beslissing uit en koop voor nu een Lidl apparaat van 25 euro... https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Multitool/p100231733

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-02-2018 10:28 (17%)

• Nivado
@Señor Sjon Waarom dan die Metabo niet? Die heeft het meest van wat je zoekt (accessoires, werklicht en snel wissel & stofafzuiging) voor minder geld. Hij is alleen niet trillingsarm zoals de Fein, of draadloos zoals de Bosch.
Puur uit mijn nieuwsgierigheid, ik probeer je nergens van te overtuigen.

Man die Parkside is echt cheap! alleen de accessoires kosten al meer dan dat bij de andere merken!

Nivado wijzigde deze reactie 09-02-2018 10:38 (14%)

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18-08 21:18
quote:
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:20:
Nee hoor.

Ik zweef met name tussen de
Makita TM3010CX3J voor ¤ 212,53
- werkt met pen in sluitsysteem
- geen werklicht
- systeemkoffer (M-Boxx)
- bedraad

Fein Multimaster Top FMM 350 QSL 43-delig voor ¤ 231,82
- starlock plus
- trillingsarme bouw
- geen werklicht
- merkkoffer, met 2 systainers kost ie 25 euro meer, alleen zijn die minder praktisch ingericht (passen geen extra accessoires meer bij)
- bedraad

Bosch Blauw 06018B6001 GOP 18 V-28 met laminaatset:¤ 224,68
- starlock plus
- werklicht
- geen accessoires (1 schamel zaagje)
- geen accu + lader, maar je krijgt een 4,0 Ah accu via Bosch actie en 18V systeem van Bosch heb ik al.
- draadloos
- systeemkoffer (L-Boxx).
- lees van de voorgaande modellen toch wel dat ze niet altijd even betrouwbaar zijn.
- ga je de accessoires opplussen tot de rest, dan kom je op 100 euro extra uit en dan heb ik nog steeds maar 3 accu's en 1 lader voor twee accuapparaten. ;)

Of ik stel de beslissing uit en koop voor nu een Lidl apparaat van 25 euro... https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Multitool/p100231733
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een multitool met een stroomkabel en dan voor een basic set die je zelf kunt uitbreiden. Kijk ook eens bij Werkzeugstore24.de. Die hebben misschien een set die interessant voor jou is. Een basic set (Fein MultiMaster FMM 350 QSL Basic in Systainer SYS1 ) kost daar ¤159 en meer uitgebreide set tussen de ¤229 en ¤249.

Waarom een basic set: je hebt een aantal van de meegeleverde accessoires in een meer uitgebreide set waarschijnlijk niet nodig, maar daar betaal je wel flink voor. Fein levert goede kwaliteitszagen en dergelijke, maar ik merk dat ik meestal goedkope haal van bv Aliexpress. Dat scheelt enorm veel.

• Raymond
Ik heb de vorige multimaster in een uitgebreide set. Wat l.n. zegt klopt: gewoon kaal setje kopen en de accessoires die je nidig hebt. Want je krijgt er toch niet de dingen bij die je nodig hebt.

Ik heb een hele collectie schuurhulpstukken en afzuiging erbij: volkomen nutteloos, want in vergelijking met mn losse schuurmachines schuurt het ding voor geen meter.

Een multitool is net als een decoupeerzaag: handig voor die klussen, waar je met een beter stuk gereedschap niet uit de voeten kan. Maar nooit zo goed als het juiste stuk gereedschap.

• teacher
  • Laatst online: 00:59

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Ik heb hetzelfde gedaan; een basis multimaster (in een tas!) en er de spulletjes bijgekocht die ik nodig had.
Geen spijt van en je ziet dat het gebouwd is door een gereedschapsmaker. :Y

Wise enough to play the fool

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Omdat ik die Metabo nog nauwelijks ergens tegenkomen en ook met een pinsysteem werkt, net als de Makita. Nu heb ik al 2x Makita thuis en 1x Metabo, dus ik kan de stand gelijktrekken of Makita meer voordeel geven. :+ :P

@rest In voorkomende gevallen kost het losse apparaat marginaal minder. Alleen de Makita springt er dan positief uit door de Karwei aanbieding. De Fein kom ik niet onder de 200 euro tegen, waardoor voor 30 euro de accessoires er al uitgehaald worden.

@L.N. Die site is echt gewoon zwaar ruk om iets te vinden (je moet eigenlijk de bestelcode zien te vinden, dat is de enige betrouwbare methode bij mij) en het kost 14 euro voor verzenden.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-02-2018 11:31 (16%)

• L.N.
quote:
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:27:
@L.N. Die site is echt gewoon zwaar ruk om iets te vinden (je moet eigenlijk de bestelcode zien te vinden, dat is de enige betrouwbare methode bij mij) en het kost 14 euro voor verzenden.
Ja, de website heeft een update gekregen en werkt nu niet goed meer. Maar ze zijn wel veel goedkoper. Zeker als je bv nog wat tangen van bv Knipex nodig hebt. Flex en Bessey zijn er vaak ook zeer goedkoop. Je bent daar voor de basic set ¤50 (verzendkosten meegerekend) goedkoper uit dan in Nederland. Je moet dus de afweging maken of die extra accessoires jou die ¤50 waard zijn.

• Brutalsranan
quote:
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:27:
Omdat ik die Metabo nog nauwelijks ergens tegenkomen en ook met een pinsysteem werkt, net als de Makita. Nu heb ik al 2x Makita thuis en 1x Metabo, dus ik kan de stand gelijktrekken of Makita meer voordeel geven. :+ :P

@rest In voorkomende gevallen kost het losse apparaat marginaal minder. Alleen de Makita springt er dan positief uit door de Karwei aanbieding. De Fein kom ik niet onder de 200 euro tegen, waardoor voor 30 euro de accessoires er al uitgehaald worden.

Ben benieuwd naar je keuze. Ik hou het in de gaten.

• Fuel_80
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18-08 17:02
Zo, eerste post hier op Tweakers _/-\o_

Ik heb sinds een jaartje een Bosch Blauw GOP 40-30 multitool inclusief accessoire set om precies te zijn deze: https://www.toolnation.nl...ml?sqr=bosch%20gop%20&

En ik ben er erg tevreden over, voldoende power, werkLED en L-boxx en prijstechnisch best interessant! Wel is de kabelaansluiting gevoelig, maar goed dat heb ik zelf opgelost.

Fuel_80 wijzigde deze reactie 09-02-2018 13:56 (8%)

• Framoes
quote:
Fuel_80 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:55:
Zo, eerste post hier op Tweakers _/-\o_

Ik heb sinds een jaartje een Bosch Blauw GOP 40-30 multitool inclusief accessoire set om precies te zijn deze: https://www.toolnation.nl...ml?sqr=bosch%20gop%20&

En ik ben er erg tevreden over, voldoende power, werkLED en L-boxx en prijstechnisch best interessant! Wel is de kabelaansluiting gevoelig, maar goed dat heb ik zelf opgelost.
Kabelaansluiting gevoelig? Lijkt me niet dat dat zo hoort te zijn bij professioneel gereedschap. Is dat niet gewoon een fabricagefout?

p.s. Welkom.

Ik maak dingen.

• Fuel_80
quote:
Framoes schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Kabelaansluiting gevoelig? Lijkt me niet dat dat zo hoort te zijn bij professioneel gereedschap. Is dat niet gewoon een fabricagefout?

p.s. Welkom.
Machine is in het eerste jaar wel regelmatig gebruikt en ook vanaf een ladder, waarbij hij wel eens aan de kabel op de grond is gelegd. :D
Uiteindelijk bleek het een kabelbreukje op een centimeter of 4 achter de aansluiting. Wordt uitgesloten van garantie en reparatie via officiële weg is (onevenredig) duur. Dus uiteindelijk kabel stukje ingekort en verder. Machine is echt wel een uitkomst! Veel dingen die normaal altijd behelpen zijn, gaan nu eenvoudig en zonder problemen.

• Framoes
quote:
Fuel_80 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:44:
[...]

Machine is in het eerste jaar wel regelmatig gebruikt en ook vanaf een ladder, waarbij hij wel eens aan de kabel op de grond is gelegd. :D
Uiteindelijk bleek het een kabelbreukje op een centimeter of 4 achter de aansluiting. Wordt uitgesloten van garantie en reparatie via officiële weg is (onevenredig) duur. Dus uiteindelijk kabel stukje ingekort en verder. Machine is echt wel een uitkomst! Veel dingen die normaal altijd behelpen zijn, gaan nu eenvoudig en zonder problemen.
Ah, dan kan het inderdaad voorkomen. Doe dat zelf ook wel eens met o.a. m'n multitool, maar vooralsnog geen schade. En het is inderdaad een geniaal apparaat.

Ik maak dingen.

• Bhagavad
quote:
Raymond schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:56:
Ik heb de vorige multimaster in een uitgebreide set. Wat l.n. zegt klopt: gewoon kaal setje kopen en de accessoires die je nidig hebt. Want je krijgt er toch niet de dingen bij die je nodig hebt.
Ik heb een hele collectie schuurhulpstukken en afzuiging erbij: volkomen nutteloos, want in vergelijking met mn losse schuurmachines schuurt het ding voor geen meter.
Precies voor dat doel heb ik lang geleden zo'n Fijne Fein aangeschaft en dat bleek met name voor die schuurklus inderdaad een bummer.
Dat was nog vóór ik er de bekende multi-dingetjes mee wilde gaan doen, daar bleek de machine gelukkig wél geschikt voor. :P

Ik had op dat moment een huis aan glaslatten te schuren en wilde het glas bij voorkeur gaaf houden, met een lineaire schuurbeweging het ideale apparaat dacht ik nog.
De theorie van dit schuren klopt wel, het is de praktijk waar het mis gaat.
Het glas werd inderdaad niet beschadigd, maar het te schuren hout dus ook amper. :+

'Het gaat', maar het is met dit apparaat wel een schuurklus voor de diehard volhouder, zelfs een schuurpapiertje uit de hand werkt sneller. :Y
quote:
Fuel_80 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:44:
[...]
Daar moet het snoer van een machine van amper 1.5kg wel tegen kunnen. ;)
quote:
Uiteindelijk bleek het een kabelbreukje op een centimeter of 4 achter de aansluiting. Wordt uitgesloten van garantie en reparatie via officiële weg is (onevenredig) duur. Dus uiteindelijk kabel stukje ingekort en verder.
Als het snoer nu aan de korte kant is dan vervang je dat toch gewoon voor een langere versie??
Kan nooit moeilijk zijn. :P

Bhagavad wijzigde deze reactie 10-02-2018 00:13 (22%)

• Fuel_80
Snoer is nog lang genoeg, geen enkel probleem! Maar stelt helemaal niets voor om het snoer te vervangen.

• sjnelle
  • Laatst online: 17-08 11:19
Hier ook de bosch gop40-30 super apparaat. Lang getwijfeld tussen bosch en de fein. Uiteindelijk de bosch gekozen vanwege led licht een dat ik meer bosch blauw heb

• Framoes
quote:
Bhagavad schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:26:
[...]

Precies voor dat doel heb ik lang geleden zo'n Fijne Fein aangeschaft en dat bleek met name voor die schuurklus inderdaad een bummer.
Dat was nog vóór ik er de bekende multi-dingetjes mee wilde gaan doen, daar bleek de machine gelukkig wél geschikt voor. :P

Ik had op dat moment een huis aan glaslatten te schuren en wilde het glas bij voorkeur gaaf houden, met een lineaire schuurbeweging het ideale apaaraat dacht ik nog.
De theorie van dit schuren klopt wel, het is de praktijk waar het mis gaat.
Het glas werd inderdaad niet beschadigd, maar het te schuren hout dus ook amper. :+

'Het gaat', maar het is met dit apparaat wel een schuurklus voor de diehard volhouder, zelfs een schuurpapiertje uit de hand werkt sneller. :Y
Mijn MM350 van een paar jaar terug schuurt wel prima. Heb laatst een excenter aangeschaft, maar tot die tijd altijd de Fein gebruikt voor het schuren. Misschien dat dat wel de reden was dat er een lager kapot ging...

Ik maak dingen.

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 22:49
Haha, toch mooi om te zien hoe irrationeel menig tweaker kan zijn door zijn/haar keuze voor een (bedraad) stuk gereedschap te laten afhangen van de kleur of het merk van wat er thuis al ligt. :+ Wat betreft accugereedschap snap ik het wel, maar meer dan eens hebben verschillende merken toch een streepje voor op andere m.b.t. specifieke type/soorten gereedschappen.

In ander nieuws.. heb ik ook maar weer eens iets nieuws aangeschaft:
Makita RT0700C

En eerlijk gezegd ben ik er stukken blijer mee dan aanvankelijk gedacht. Had al een tijdje mijn oog gericht op de Makita 3709 als handzame frees voor erbij. Heb de beschikking over een Festool OF1010, maar deze is (zeker voor kleine werkstukken) vaak toch te lomp.

De last-minute beslissing voor de RT0700C vs 3709 (welke toch een factor 2 qua prijs schelen) was gebaseerd op:
- instelbaar toerental
- elektronisch geregeld constant toerental (geen toerentaldips dus)
- softstart
- 6 én 8mm frezen
- langere snoer
- meer vermogen
- en het onderbuikgevoel dat een 3709 toch écht het onderste van de markt is, gezien de tientallen klonen hier en op bijv. Aliexpress...

Werd geleverd in een doosje, maar gelukkig had ik nog een Tanos systainer liggen die stof lag te happen.

Tot nu toe geen problemen mee gehad; o.a. massief eik gaat moeiteloos. Dus kracht tekort zal wel meevallen. Uiteraard zal dit apparaat wel moeite hebben met het frezen van 10mm+ brede groeven van 25mm diep in hardhout, maar dat kun je sowieso beter in meerdere halen doen.

P.s. de freesjes van Ecotools zijn ook dikke prima. d:)b

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
geekeep schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:03:
Haha, toch mooi om te zien hoe irrationeel menig tweaker kan zijn door zijn/haar keuze voor een (bedraad) stuk gereedschap te laten afhangen van de kleur of het merk van wat er thuis al ligt. :+ Wat betreft accugereedschap snap ik het wel, maar meer dan eens hebben verschillende merken toch een streepje voor op andere m.b.t. specifieke type/soorten gereedschappen.
Hier een combinatie van praktische overwegingen. Ten eerste betaal ik niet altijd volle prijs voor Dewalt, ten tweede is thuis alles aan gele powertools van mij en al wat blauw is is van pa :p

Passieve gereedschapsorganisatie ftw :+

McGryphon wijzigde deze reactie 10-02-2018 16:07 (3%)

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:03

Vliegvlug

Flight Simple

quote:
[..]

Makita RT0700C
[afbeelding]

En eerlijk gezegd ben ik er stukken blijer mee dan aanvankelijk gedacht. Had al een tijdje mijn oog gericht op de Makita 3709 als handzame frees voor erbij. Heb de beschikking over een Festool OF1010, maar deze is (zeker voor kleine werkstukken) vaak toch te lomp.

De last-minute beslissing voor de RT0700C vs 3709 (welke toch een factor 2 qua prijs schelen) was gebaseerd op:
- instelbaar toerental
- softstart
- 6 én 8mm frezen
- langere snoer
- meer vermogen
- en het onderbuikgevoel dat een 3709 toch écht het onderste van de markt is, gezien de tientallen klonen hier en op bijv. Aliexpress...

Werd geleverd in een doosje, maar gelukkig had ik nog een Tanos systainer liggen die stof lag te happen.

Tot nu toe geen problemen mee gehad; o.a. massief eik gaat moeiteloos. Dus kracht tekort zal wel meevallen. Uiteraard zal dit apparaat wel moeite hebben met het frezen van 10mm+ brede groeven van 25mm diep in hardhout, maar dat kun je sowieso beter in meerdere halen doen.

d:)b Mooie aankoop!

Heb deze machine ook al een tijdje ;) op het oog dus goed te horen dat hij krachtig genoeg is.

Heb alleen de knoop nog niet doorgehakt, wil eigenlijk voor de RT0700CX3J uitvoering gaan met de 3 extra voeten maar weet niet zeker of ik die nu echt veel ga gebruiken.
Aan de andere kant gebruik je ze natuurlijk sneller als je ze hebt liggen en later los bijkopen is absoluut niet interessant zag ik, dan betaal je een veelvoud.

Qua accessoires zijn een geleiderail adapter en kopieeringadapter ook wel handig, nu ik mijn oude post weer bekijk :P

Vliegvlug wijzigde deze reactie 10-02-2018 17:35 (10%)

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Nét voor sluitingstijd nog even een oplaadbare LED-Werklamp gehaald bij de Aldi (ná een tip van @deepbass909 in een ander topique _/-\o_ ).

Kpmt best wel een serieuze "bak" licht vanaf :*)

wimmel_1 wijzigde deze reactie 10-02-2018 18:17 (7%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• meddle
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-08 20:47
Leuk ding, toevallig had ik zelf deze besteld bij de amazon:

Want met een zaklamp lopen te kloten terwijl je je handen vrij moet hebben is altijd vervelend.

specs PC

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09-08 10:04
Ik heb deze op 18V:

En deze op 10,8V:

En deze op 10,8V:

De laatste is superhandig, erg compact, 10 leds, 2 felheidstanden, magneet, haakjes, oogjes, poot, in alle situaties te gebruiken.

Navi wijzigde deze reactie 10-02-2018 20:00 (21%)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met 1 randvoorwaarde: je moet wel de accu opgeladen hebben :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bhagavad
quote:
Haha, toch mooi om te zien hoe irrationeel menig tweaker kan zijn door zijn/haar keuze voor een (bedraad) stuk gereedschap te laten afhangen van de kleur of het merk van wat er thuis al ligt. :+
Met name voor bedraad gereedschap zou het nada moeten uitmaken of je een bepaalde fetish hebt voor een specifiek merk.
Lijkt mij alleen maar hinderlijk. :Y

Je hoeft je in principe alleen maar te richten op de features, handling en betrouwbaarheid van de machine, waarbij het merk van ondergeschikt belang is.
Het enige dat dan nog een rol kan spelen bij aankoop, zijn de geleidelinialen die je al in bezit hebt, zo dat al van toepassing is.
quote:
Makita RT0700C
[afbeelding]
Mooi machientje dat ik al een tijd op de radar heb staan als vervanging van een oude Bosch kantenfrees die zijn beste tijd heeft gehad.
Die Bosch heeft alleen een kraag waarmee hij in een standaard kolomboor kan worden geklemd, erg handig.
Dat feature mis ik jammer genoeg op deze Makita, maar ondanks dat gemis een van de leukste en complete kantenfrezen die er zijn. _/-\o_
quote:
meddle schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:43:
Leuk ding, toevallig had ik zelf deze besteld bij de amazon:
[afbeelding]
Want met een zaklamp lopen te kloten terwijl je je handen vrij moet hebben is altijd vervelend.
Heb tegenwoordig zowel in de auto, m'n rugzakje als bij de tools enkele felle led hoofdlampjes (op eneloops) paraat.
Die zijn compacter mee te nemen, wegen amper iets en op je hoofd schijnt de lichtbundel precies waar hij moet zijn.

Defecte autolamp vervangen in het pikdonker is dan ineens geen enkel probleem meer. :)

Bhagavad wijzigde deze reactie 10-02-2018 22:49 (21%)

• geekeep
quote:
Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Heb deze machine ook al een tijdje ;) op het oog dus goed te horen dat hij krachtig genoeg is.

Heb alleen de knoop nog niet doorgehakt, wil eigenlijk voor de RT0700CX3J uitvoering gaan met de 3 extra voeten maar weet niet zeker of ik die nu echt veel ga gebruiken.
Aan de andere kant gebruik je ze natuurlijk sneller als je ze hebt liggen en later los bijkopen is absoluut niet interessant zag ik, dan betaal je een veelvoud.

Qua accessoires zijn een geleiderail adapter en kopieeringadapter ook wel handig, nu ik mijn oude post weer bekijk :P
Klopt als een bus wat betreft die verschillende voeten. Ik probeer zelf al wel een aantal jaren af te stappen van het vergroten van uitgaven voor net die extra functies c.q. angst om iets te missen. Heb gemerkt (niet enkel bij gereedschap) dat ik die aanvullende functies in de meeste gevallen achteraf nooit gebruik. En in een groot aantal situaties kan het ook op een andere manier, met bestaande machines, gedaan worden.

Of je wordt wat creatiever met mallen ('jigs') zoals dit bijvoorbeeld:

Ik vind die los verkrijgbare langsgeleiders vaak toch ondingen. Zeker als je kops freest, is de kans op kantelen toch erg groot bij eenzijdig geleiden. En voor lange banen frezen is de freesvoet domweg langs een lineaal/lat halen veel meer fool-proof.

Er wordt trouwens standaard een kopieerring bij geleverd.

• Framoes
quote:
Ik heb wel wat bedraad gereedschap van Makita, maar dat is met name vanwege de prijs/kwaliteit. Toen de Fein met een lading gratis zaagjes in de aanbieding was, twijfelde ik ook niet. Een goeie deal is een goeie deal, ongeacht het merk.
quote:

Makita RT0700C
[afbeelding]

- instelbaar toerental
- softstart
- 6 én 8mm frezen
- langere snoer
- meer vermogen

Dat is echt een fijne machine. Handzaam maar wel genoeg kracht. Heb zelf die extra voeten er niet bij en dat is wel een gemis. Los zijn ze ook idioot duur.
quote:
Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Ga voor de set met extra voeten. Je baalt achteraf als je het niet doet.

Ik maak dingen.

• geekeep
quote:
Framoes schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:28:

[...]

Ga voor de set met extra voeten als dit je enige freesmachine is of zal zijn. Je baalt achteraf als je het niet doet.
Fixed :P

• Framoes
quote:
Als je alle accessoires erbij hebt kan je al je andere freesmachines de deur uit doen :P

Ik maak dingen.

• L.N.
quote:
Bhagavad schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:39:
[...]

Met name voor bedraad gereedschap zou het nada moeten uitmaken of je een bepaalde fetish hebt voor een specifiek merk.
Lijkt mij alleen maar hinderlijk. :Y
Grotendeels ben ik het met jou eens, maar niet voor gereedschap waar ik mijn stofzuiger op aansluit. Daar heb ik dit voor:

Dit werkt dus met het Festool Plug-in systeem. Het voordeel hiervan dat het wisselen van gereedschap sneller is. Gewoon even de stofzuiger aansluiten en de stekker erop. De stofzuiger gaat dan vanzelf aan. Door de boom kan ik overal om in mijn garage werken met gereedschap zonder dat de slang ergens achter blijft hangen of dat ik op een slang ga staan.

L.N. wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:18 (10%)

• geekeep
quote:
L.N. schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:17:
[...]

Grotendeels ben ik het met jou eens, maar niet voor gereedschap waar ik mijn stofzuiger op aansluit. Daar heb ik dit voor:

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit werkt dus met het Festool Plug-in systeem. Het voordeel hiervan dat het wisselen van gereedschap sneller is. Gewoon even de stofzuiger aansluiten en de stekker erop. De stofzuiger gaat dan vanzelf aan. Door de boom kan ik overal om in mijn garage werken met gereedschap zonder dat de slang ergens achter blijft hangen of dat ik op een slang ga staan.
Het is inderdaad een mooi systeem van Festool, maar toch gaat dat continu wisselen snel vervelen. Zeker als je naast de handmachines ook nog de zaagtafel, afkortzaag, freestafel en vandiktebank van afzuiging wilt voorzien. Tenzij je daar permanent een slang hebt zitten uiteraard..

Ik heb voor die extra (kanten)frees ook gekeken naar Festool, omdat hun afzuiging gewoon top is. Maar de kantenfrees van Festool is een stuk minder veelzijdig en heel wat duurder. Mijn grootste bezwaar is echter wel dat een stofzuigslang een apparaat een stuk minder mobiel/handzaam maakt. Voor een schuurmachine of cirkelzaag wat minder hinderlijk, maar bij een freesmachine of decoupeerzaag vind ik persoonlijk zo'n slang maar vervelend.
Die Makita heeft ook een koppelstuk voor de stofzuiger. Slechts eenmaal gebruikt omdat die slang teveel in de weg zit om flexibele freesbewegingen te kunnen maken. Dan neem ik de spanen maar voor lief voor heel wat makkelijker en foutlozer frezen.

• L.N.
quote:
geekeep schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:59:
[...]

Het is inderdaad een mooi systeem van Festool, maar toch gaat dat continu wisselen snel vervelen. Zeker als je naast de handmachines ook nog de zaagtafel, afkortzaag, freestafel en vandiktebank van afzuiging wilt voorzien. Tenzij je daar permanent een slang hebt zitten uiteraard..

Ik heb voor die extra (kanten)frees ook gekeken naar Festool, omdat hun afzuiging gewoon top is. Maar de kantenfrees van Festool is een stuk minder veelzijdig en heel wat duurder. Mijn grootste bezwaar is echter wel dat een stofzuigslang een apparaat een stuk minder mobiel/handzaam maakt. Voor een schuurmachine of cirkelzaag wat minder hinderlijk, maar bij een freesmachine of decoupeerzaag vind ik persoonlijk zo'n slang maar vervelend.
Die Makita heeft ook een koppelstuk voor de stofzuiger. Slechts eenmaal gebruikt omdat die slang teveel in de weg zit om flexibele freesbewegingen te kunnen maken. Dan neem ik de spanen maar voor lief voor heel wat makkelijker en foutlozer frezen.
Het wisselen is inderdaad vervelend, maar met het systeem dat ik gebruik is het minder werk en dus minder vervelend. Maar ik vind stof nog vervelender. En een stroomkabel zit er toch al aan, dan valt die extra stofslang wel mee. Op mijn cycloon heb ik 2 aansluitingen gemaakt, zodat ik minder hoef te wisselen. Op de ene zit mij zaagtafel en op de andere wissel ik het gereedschap. Dat is voornamelijk van Festool, waardoor het wisselen snel gaat.

Frezen doe ik zo veel mogelijk op mijn freestafel en anders met stofzuiger. Niet ideaal, maar de hoeveelheid stof die er anders vanaf komt is nog erger. Zeker als je met MDF bezig bent. Het schuurpapier gaat ook veel langer mee en het schuren gaat sneller als je een stofzuiger aansluit,

Hoe vervelend werken met een slang is, ligt voornamelijk aan hoe flexibel de slang is. Eerst gebruikte ik een 32mm slang met een sleeve van FLEX en nu een 27mm Festool slang. Die laatste is veel soepeler en werkt daardoor een stuk fijner.

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-08 21:16
In het begin vond ik de slang ook vervelend. Maar nu ook een ctl met 27mm slang en vind dit heerlijk. Veel minder stof, schuren gaat inderdaad beter, zagen met inval zaag is heerlijk met stofzuiger.
Daarbij is de stof afzuiging bij Festool apparaten echt erg goed.

The Fatal wijzigde deze reactie 11-02-2018 19:54 (14%)

• Raymond
quote:
Raymond schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:50:
Ik heb een aantal raaco a46 assortimentsdozen:
[afbeelding]

Fijne bakkies. Om de autist in mij tevreden te houden wil ik graag dezelfde bakkies erbij kopen. Maar toolstation verkoopt ze niet meer en andere winkels die ik kan vinden zijn belachelijk duur (toolstation was ooit 9,50 oid), of hebben hoge verzendkosten.

Hebben jullie tips waar ik deze bakkies nog meer kan vinden? Ik weet dat ze ook merkloos worden verkocht (ik heb ze ook in het groen, lagen ooit bij lokale hubo), maar daar valt niet op te zoeken. Dat moet je maar net weten :)
Blijkbaar worden dezelfde bakkies ook door Tayg op de markt gebracht (in een ander kleurtje, die ik ook al heb blijkbaar :P )

https://www.amazon.de/Sor...rent-022005/dp/B001AXRLC6

Die zijn heel wat beter beschikbaar, dus problem solved :D

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Goed, vaders blijkt al een multitool te hebben die ik kan lenen. Dus ik kan de beslissing nog voor mij uit schuiven. :+

• Bhagavad
quote:
Señor Sjon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:07:
Goed, vaders blijkt al een multitool te hebben die ik kan lenen. Dus ik kan de beslissing nog voor mij uit schuiven. :+
Dat laatste weet ik nog zo net niet. :N :N

Je hebt hier nu een heleboel slapende honden wakker gemaakt en tot dure en onnodige aankopen verleid en of je dan nu zo terloops de deur weer kunt dichtsmijten met een beroep op 'pappa'??
Ik vraag het mij af Sjon, of je dit heelhuids langs de ethische commissie gaat krijgen. :(:)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Mwoah, ik heb toch een afkort- en invalzaag gescoord. ;) De verlichting in de woonkamer viel gisteren toch wat duurder uit. :X

• Raymond
pfff, zeker op suggestie van vrouwlief?

Prioriteiten!!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee, nu moet ik vier Eltako's en 2 dubbele pulsschekalaars en een enkele wcd bij elkaar scharrelen om vijf lichtpunten te schakelen. Kost ook duur. :P.

• Bhagavad
quote:
Señor Sjon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:04:
Nee, nu moet ik vier Eltako's en 2 dubbele pulsschekalaars en een enkele wcd bij elkaar scharrelen om vijf lichtpunten te schakelen. Kost ook duur. :P.
"Kost ook duur" :N

Kun je deze schakelhorror niet vereenvoudigen met 5x (dimbaar) klikaanklikuit + 1x afstandsbediening.
Mag vrouwlief comfortabel op de poef voor de tv blijven zitten als de verlichting 'aan het humeur' of scène moet worden aangepast. ;)

• Framoes
quote:
Señor Sjon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:19:
Mwoah, ik heb toch een afkort- en invalzaag gescoord. ;) De verlichting in de woonkamer viel gisteren toch wat duurder uit. :X
Ho ho, ons advies is niet vrijblijvend. Het is bindend en verplicht je tot aanschaf van een van de machines die wij hebben aangedragen.

Altijd de kleine lettertjes lezen in de startpost.

Ik maak dingen.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18-08 05:27
Het is vast eerder behandeld hier, maar wat is nu de echte kleur van tegenwoordig?
Ze zijn beide van 2017

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Blauw :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Rob Z schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:11:
Het is vast eerder behandeld hier, maar wat is nu de echte kleur van tegenwoordig?
Ze zijn beide van 2017

[afbeelding]
Ik zou van dat rechter apparaat toch wel eens willen weten wat Makita er zelf van vind op basis van 't typenummer. Qua afwerking en details zou ik er persoonlijk vanuit gaan dat 't een goedkope imitatie is maar.... Ik heb géén Makita spullen in huis om te kunnen vergelijken, alleen Metabo (rood) en Bosch (blauw).

wimmel_1 wijzigde deze reactie 12-02-2018 21:00 (3%)

• meddle
@Rob Z
Komen beide apparaten uit hetzelfde land?

specs PC

• Rob Z
Links TU, rechts grote dealer in Oost Nederland
(484 en 154 153)

Rob Z wijzigde deze reactie 13-02-2018 14:34 (67%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Rob Z schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:17:
Links TU, rechts grote dealer in Oost Nederland
(484 en 154)
Is die rechter toevallig bedoeld als deze machine?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Bhagavad schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:14:
[...]

"Kost ook duur" :N

Kun je deze schakelhorror niet vereenvoudigen met 5x (dimbaar) klikaanklikuit + 1x afstandsbediening.
Mag vrouwlief comfortabel op de poef voor de tv blijven zitten als de verlichting 'aan het humeur' of scène moet worden aangepast. ;)
duh :P

Er zitten drie wanddozen naast elkaar die vijf lichtpunten aansturen. Er zal ooit 2x2 en 1x1 gezeten hebben, maar nu zitten er twee dimmers en een wcd... Maar dat is meer voor het huisinstallatie topic.

En KaKu begin ik niet aan, die schakelaars zitten waar je binnen komt lopen. Geen noodzaak om remote aan mijn licht te zitten.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 12-02-2018 23:05 (25%)

• geekeep
quote:
wimmel_1 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:56:
[...]

Ik zou van dat rechter apparaat toch wel eens willen weten wat Makita er zelf van vind op basis van 't typenummer. Qua afwerking en details zou ik er persoonlijk vanuit gaan dat 't een goedkope imitatie is maar.... Ik heb géén Makita spullen in huis om te kunnen vergelijken, alleen Metabo (rood) en Bosch (blauw).
Que? Metabo rood? Esta Milwaukee rood y Metabo groen, no? :|

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
geekeep schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:39:
[...]

Que? Metabo rood? Esta Milwaukee rood y Metabo groen, no? :|
Metabo heeft (had?) meerdere lijnen qua electrisch handgereedschap waarbij het betere materiaal een rode ring heeft tussen het metalen tandwiel/aandrijf huis en de groene handgreep. Iets goedkoper is/was de zwarte ring serie (prosumer?) en nog goedkoper de serie waarbij het aandrijfhuis ook van zwart kunststof is 😏

• Bhagavad
quote:
Señor Sjon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:03:
[...]
En KaKu begin ik niet aan, die schakelaars zitten waar je binnen komt lopen. Geen noodzaak om remote aan mijn licht te zitten.
De optie om bij deur, naast de schakelaars te blijven staan om zo handig het licht te bedienen heb ik eerlijk gezegd nog niet overwogen, goeie tip. :P

Ik/wij zoek(en) na binnenkomst meestal een plekje aan de tafel, of ergens op de bank en dan blijkt het nog best een eind naar die lichttoetsen.

Kijk ik eens een filmpje vanaf de bank met 3x ~30kg aan ronkende hond bovenop mij, dan moet ik die jongens eerst wegmeppen voor ik überhaupt de gang naar de lichtschakelaars kan overwegen.
Kost bij elkaar bizar veel tijd voor zich dat weer organiseert. :Y

Het alternatief dat zij niet bovenop mij komen hangen, komt er op neer dat de heren zich dan tussen mij en het beeldscherm positioneren en daar net zo lang irritant in beeld blijven draaien tot ik "kom maar" zeg.

In al die gevallen zijn dimbare KaKu's + remotes (mv) een uitkomst gebleken. :+

• Framoes
quote:
Rob Z schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:11:
Ze zijn beide van 2017

[afbeelding]
Heeft Makita door de jaren heen de kleur niet ook iets aangepast? Dat dacht ik in ieder geval. Zal zo eens kijken of ik ook ergens verschil zie bij nieuwere machines.

Bij Milwaukee zag ik een tijdje terug ook een verschil. De nieuwere M18 machines lijken daar wat lichter rood te zijn.

Ik maak dingen.

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:50
ik gebruik tegenwoordig steeds vaker youtube voor tutorials en leuke tips, tricks, hacks en jigs voor bijvoorbeeld mijn bovenfrees, afkortzaag en zaagtafel.

Waar youtube ook meer dan geschikt voor is zijn toolreviews. d:)b

Kijk bijvoorbeeld eens naar het kanaal van Skillbuilder :)

Die hebben best geinige groepstesten van allerlei gereedschappen, zoals een groepstest 18V accuboren en slagschroevendraaiers. Het is geen rocketscience in een afgesloten lab maar je krijgt echt wel een heel goed beeld van de boren onderling en ze vertellen ook af toe eens wat waar je niet achter had gekomen als je op een webshop naar een boor zit te staren :+ .

YouTube: Impact Driver Showdown! Review of 8 Top Drivers-

En zo zijn er natuurlijk nog meer en hier in het topic vind je natuurlijk ook super veel info en goed advies maar ik mag toch ook graag naar zulke filmpjes kijken :)

edit: waarom krijg ik van dat youtubefilmpje alleen een linkje en niet het filmpje in mijn post 8)7

Fraggert wijzigde deze reactie 13-02-2018 08:22 (5%)

• Rob Z
quote:
wimmel_1 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:50:
[...]
Is die rechter toevallig bedoeld als deze machine?
Ja exact, de DTD154ZJ.
Edit: dit is een 'oude' foto met de DTD153! 8)7
Links DDF484RT3J

Rob Z wijzigde deze reactie 13-02-2018 14:38 (8%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Bhagavad schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 03:26:
[...]

De optie om bij deur, naast de schakelaars te blijven staan om zo handig het licht te bedienen heb ik eerlijk gezegd nog niet overwogen, goeie tip. :P

Ik/wij zoek(en) na binnenkomst meestal een plekje aan de tafel, of ergens op de bank en dan blijkt het nog best een eind naar die lichttoetsen.

Kijk ik eens een filmpje vanaf de bank met 3x ~30kg aan ronkende hond bovenop mij, dan moet ik die jongens eerst wegmeppen voor ik überhaupt de gang naar de lichtschakelaars kan overwegen.
Kost bij elkaar bizar veel tijd voor zich dat weer organiseert. :Y

Het alternatief dat zij niet bovenop mij komen hangen, komt er op neer dat de heren zich dan tussen mij en het beeldscherm positioneren en daar net zo lang irritant in beeld blijven draaien tot ik "kom maar" zeg.

In al die gevallen zijn dimbare KaKu's + remotes (mv) een uitkomst gebleken. :+
Ik regel mijn licht bij binnenkomst en dan zit ik er verder niet aan. ;)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een betaalbaar setje houtbeitels. Ik zal het 1 tot 2 keer per jaar gebruiken, maar ik wil geen set die uit elkaar valt als ik er naar kijk. Ik wil de beitels met een hamer gebruiken.

Samenvattend ben ik op zoek naar een setje:
- Van max. ~ ¤30
- Met 3 beitels (smal, middel, breed)
- Dat met de hamer bruikbaar is en heel blijft

Iemand een idee?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
-DarkShadow- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:17:
Ik ben op zoek naar een betaalbaar setje houtbeitels. Ik zal het 1 tot 2 keer per jaar gebruiken, maar ik wil geen set die uit elkaar valt als ik er naar kijk. Ik wil de beitels met een hamer gebruiken.

- Van max. ~ ¤30

Iemand een idee?
Ik kan niet deeplinken op de site van Fine-tools maar bij dit budget kan ik de beitels van MHG aanraden. Prijzen variëren van ¤ 8.50 voor 8mm tot ¤ 13.50 voor 32mm (imho breed genoeg)

En beitels sla je niet met een klauwhamer, maar 'strike je met een mallet'

Jelte,89 zou het knap vinden als je op die site voor maar 30 euro daadwerkelijk besteld, maar das een ander verhaal :)

Wat betreft het Makita verhaal... De rechterkleur ligt bij de bouwmarkt en komen met die andere accu's, waarschijnlijk in jouw geval ook niet uitwisselbaar met elkaar... Volgens mij is links de profi lijn en die andere non LXT

@wimmel_1, De 154 die jij linkt is niet dezelfde van @Rob Z er zijn een aantal details die niet overeen komen.

Jelte,89 wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:57 (20%)

Revive the guild!

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:32:
[...]

>>KNIP<<

Wat betreft het Makita verhaal... De rechterkleur ligt bij de bouwmarkt en komen met die andere accu's, waarschijnlijk in jouw geval ook niet uitwisselbaar met elkaar... Volgens mij is links de profi lijn en die andere non LXT

@wimmel_1, De 154 die jij linkt is niet dezelfde van @Rob Z er zijn een aantal details die niet overeen komen.
Vandaar ook al eerder m'n vraag óf 't wel een originele Makita is ;)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Dat denk ik wel, gezien het copyright en de koffers die veel bij de gamma/praxis/karwei liggen.

Lijkt een beetje op dit:

en op de rest van mn google search

Revive the guild!

• meddle
Wel gek dat ze hem dan verkopen als dtd154 aangezien het duidelijk gewoon een ander model is.

specs PC

• Raymond
Neem aan dat er toch wel een typeplaatje op zit?

Of snap ik het nu niet?

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Waarom zit Ike hier niet op het forum? Ik bedoel als je verstand hebt van gereedschap zit je hier toch?! >:)

Maar ik zou de feiten tussen de verschillende modellen ook wel eens boven water willen, Er zit hier volgens mij wel een Makita addict, die heeft pas nog een bovenfrees uit Australië laten komen want die was hier nog niet leverbaar.

Revive the guild!

• L.N.
quote:
-DarkShadow- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:17:

- Van max. ~ ¤30

Iemand een idee?
Narex heeft ook goede beitels voor een niet al te hoge prijs. O.a GereedschapPro en Fine Tools verkopen die.

• Rob Z
quote:
meddle schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:25:
Wel gek dat ze hem dan verkopen als dtd154 aangezien het duidelijk gewoon een ander model is.
Het is inderdaad de DTD153, ik heb per abuis een (te) oude foto gebruikt |:(
Pagina: 1 ... 32 ... 58 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True