Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
McGryphon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Juist. Dan weet je wat ik bedoel :+

[...]

Mijn huidige project is het bouwen van een stuk gereedschap. Waarvoor ik gereedschap heb bijgekocht. Soms zou je bijna denken dat ik een probleem heb :+
Dat heb ik ook, met meetinstrumenten.
Ik wil mijn metaaldraaibank reviseren en verbeteren (schrapen), en heb ondertussen denk ik al meer uitgegeven dan een nieuwere betere draaibank me had gekost.
En de draaibank ligt al ongeveer anderhalf jaar in onderdelen uit elkaar :(

Eeristeren een via-via telefoontje gekregen of ik bij iemand kon kijken die graag van wat gereedschap af wilde, nu heb ik opeens een elektrische knabbelschaar. Voor zo weinig dat ik me beetje schuldig voel dat ik niet meer bood dan dat degene vroeg. (had ter plekke geen idee wat zo'n ding had moeten kosten)

Ondertussen moet ik nog steeds wat terug horen van degene die van de lintzaag af wilde.

Anthor wijzigde deze reactie 02-02-2018 17:19 (4%)

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:48
Denk dat velen dat wel hebben. Ivm met projecten of toekomstige projecten. Dat is ook mijn excuus om steeds weer wat aan te schaffen. Maar kan weer wat af strepen van mijn lijstje.

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Mezelf maar getrakteerd op deze.

PSN - M4uSzi // -

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:10
quote:
meddle schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:07:
[...]

Hier zat alleen een kaartje bij van een makita NL medewerker met: "rem werkt normaal" en iets over het niet te snel in- en uitschakelen omdat dat slecht is voor de motor :?. Vandaag geen tijd gehad om de winkel te bellen helaas, dus zal het volgende week maandag wel proberen. Heb alleen geen zin om weer 7 verzendkosten te betalen als ze toch niets gaan doen, dus hopelijk krijg ik ze zo ver dat ze eerst een oplossing garanderen voordat ik hem weer opstuur. Anders haal ik wel zo'n goedkope dhp482 met koolborstels dan heb ik hopelijk deze problemen niet..
Dat is wel vreemd. Ook een gevalletje slechte service. Als iemand aangeeft dat het willekeurig gebeurt, moet je niet 5 minuten proberen. Als je beperkte tijd hebt voor een reparatie en je kan het in die tijd niet reproduceren, zou het je als bedrijf sieren als je dan een klant het voordeel van de twijfel geeft. Dan maar een nieuwe machine opsturen en de oude in de outlet verkopen.

Misschien heb ik ook wel ergens een filmpje. Zal even zoeken. Misschien helpt het als je de verkoper probeert te overtuigen van je gelijk.

Ik maak dingen.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
@Anthor Knabbelschaar O+
Ik heb dat ding vaker gebruikt dan ik ook zou denken

Without magic smoke, it ain't broken!

• Brutalsranan
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18:32
quote:
meddle schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:07:
[...]

Hier zat alleen een kaartje bij van een makita NL medewerker met: "rem werkt normaal" en iets over het niet te snel in- en uitschakelen omdat dat slecht is voor de motor :?. Vandaag geen tijd gehad om de winkel te bellen helaas, dus zal het volgende week maandag wel proberen. Heb alleen geen zin om weer 7 verzendkosten te betalen als ze toch niets gaan doen, dus hopelijk krijg ik ze zo ver dat ze eerst een oplossing garanderen voordat ik hem weer opstuur. Anders haal ik wel zo'n goedkope dhp482 met koolborstels dan heb ik hopelijk deze problemen niet..
Als je het inlevert bij de makita dealer (elk willekeurig) dan willen ze m ook gratis voor je opsturen. Is dat geen optie?

• L.N.
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:40
quote:
Jelte,89 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:17:
Jelte,89 telt voor zijn gemoedsrust soms wel eens gereedschap bij op het budget :)
bouw op het moment een schuur van 7000 euro, 6k aan materiaal en 1000 aan gereedschap... dat idee :)
Ach, als je de schuur had laten bouwen, dan was je waarschijnlijk het dubbele kwijt en had je aan het eind niet het gereedschap.

Laatst heb ik de kosten van mijn gereedschap ook eens opgeteld. Nou ja, een schatting gemaakt. Mijn vriendin had gedacht dat ik meer had uitgegeven (gescheiden rekeningen). Dat was een mooie reden om een Inca vlak/vandiktebank te kopen. ;) Daar ben ik nu een onderstel voor aan het maken, zodat deze onder mijn werkbank past.

Zo was de Inca toen ik deze kocht:

L.N. wijzigde deze reactie 02-02-2018 18:52 (11%)

• meddle
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14-08 23:41
quote:
Framoes schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:30:
[...]

Dat is wel vreemd. Ook een gevalletje slechte service. Als iemand aangeeft dat het willekeurig gebeurt, moet je niet 5 minuten proberen. Als je beperkte tijd hebt voor een reparatie en je kan het in die tijd niet reproduceren, zou het je als bedrijf sieren als je dan een klant het voordeel van de twijfel geeft. Dan maar een nieuwe machine opsturen en de oude in de outlet verkopen.

Misschien heb ik ook wel ergens een filmpje. Zal even zoeken. Misschien helpt het als je de verkoper probeert te overtuigen van je gelijk.
Ik had hiervoor vooral goede verhalen gehoord over de service van makita dus dit had ik niet echt verwacht. Het is ook een raar geval natuurlijk, maar ik had liever gehad dat ze hem een paar dagen extra hadden gehouden om hem tussendoor even wat grondiger te testen oid.

En als je nog een video kan vinden zou het top zijn natuurlijk.
quote:
Brutalsranan schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:20:
[...]

Als je het inlevert bij de makita dealer (elk willekeurig) dan willen ze m ook gratis voor je opsturen. Is dat geen optie?
Dat is misschien wel een goed idee ja. Kruis zit hier vrij dicht in de buurt en die zijn makita dealer. Alleen geen idee of je dan servicekosten oid moet betalen, aangezien de machine daar niet vandaan komt.

specs PC

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-08 00:38

Jelte,89

Woodworking

quote:
L.N. schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:50:
[...]

Ach, als je de schuur had laten bouwen, dan was je waarschijnlijk het dubbele kwijt en had je aan het eind niet het gereedschap.
Mee eens, zeker waar en het werk/hobby/liefhebberij er niet van.
quote:
Laatst heb ik de kosten van mijn gereedschap ook eens opgeteld. Nou ja, een schatting gemaakt. Mijn vriendin had gedacht dat ik meer had uitgegeven (gescheiden rekeningen). Dat was een mooie reden om een Inca vlak/vandiktebank te kopen. ;) Daar ben ik nu een onderstel voor aan het maken, zodat deze onder mijn werkbank past.

Zo was de Inca toen ik deze kocht:

[afbeelding]

[afbeelding]
Prachtige machine! Hij zal zeker een mooi plekje krijgen in je werkplaats, maar heb jij niet chronisch tijdgebrek gezien de projecten die je hebt?

Revive the guild!

• Brutalsranan
quote:
meddle schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:25:
[...]

Ik had hiervoor vooral goede verhalen gehoord over de service van makita dus dit had ik niet echt verwacht. Het is ook een raar geval natuurlijk, maar ik had liever gehad dat ze hem een paar dagen extra hadden gehouden om hem tussendoor even wat grondiger te testen oid.

En als je nog een video kan vinden zou het top zijn natuurlijk.

[...]

Dat is misschien wel een goed idee ja. Kruis zit hier vrij dicht in de buurt en die zijn makita dealer. Alleen geen idee of je dan servicekosten oid moet betalen, aangezien de machine daar niet vandaan komt.
Kruis neemt m in. Gratis zelfs. Haal zelf daar alles als ik haast heb. Een uitstekende service bieden ze daar.

• Brutalsranan
Dubbel..

Brutalsranan wijzigde deze reactie 03-02-2018 02:09 (96%)

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:01
quote:
Nivado schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:09:
[...]

@-DarkShadow- Op het verhaal van @Orion84 inhakend. Ik heb een 14.4V Multitool en decoupeerzaag en merk dat mijn 3Ah accu's vrij snel leeg zijn. Als ik nu weer voor de zelfde keus zou staan zou ik de 18V variant nemen (ik heb inmiddels ook 18V accu's, die had ik toen nog niet). Als je dus voor dergelijke 10.8V machines gaat zou ik minimaal 4Ah aanbevelen ( is evenveel capaciteit als 3Ah op 14.4V)

Wat betreft bruikbaarheid vind ik het feit dat ze snoerloos zijn echt ideaal! Rioolbuis in de kruipruimte afzagen was een eitje, terwijl ik de ijzerzaag echt niet kwijt on in die hoek, om maar een voorbeeld te noemen. Met mijn vorige decoupeerzaag was ik altijd aan het klooien met het snoer, iedere keer was dat net niet lang genoeg.
Ik gebruik in mijn 14.4 boormachine ook wel eens de 18v accu's. Even hoekje wegvijlen in de houder van de machine .. Andersom werken de 18v machines ook op de 14.4 accu en die passen " gewoon ".

• L.N.
quote:
Jelte,89 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:18:
Prachtige machine! Hij zal zeker een mooi plekje krijgen in je werkplaats, maar heb jij niet chronisch tijdgebrek gezien de projecten die je hebt?
Tijdgebrek? Jazeker! Maar als de vandiktebank af is, dan zijn het vooral kleinere projecten die ik nog ga doen. Ik wil nog een zaagslede maken voor mijn zaagtafel, een werkblad voor de kolomboor en mij werkbank op wielen aanpakken. Die is nu een aantal keer aangepast en is een soort Frankenstein geworden. Daar wil ik de vormgeving overeen laten komen met de rest van mijn machines. Dat klinkt misschien als veel werk, maar valt mee.

Oh ja, en als die af is wil ik mijn afkortzaag tegen de muur bevestigen en er een miter station van maken. Dat gaat wel veel werk zijn.....

Hmm, misschien toch nog iets meer klussen dan ik dacht.....

De vandiktebank schiet al op. Het frame is af en hoeft alleen nog maar geschilderd te worden en voorzien van eiken randjes. De motor hangt eronder, maar de elektra (schakelaar, stroomkabel) moet nog.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:06
@L.N. Ben je alleen aan het klussen om je werkplaats in te richten, of doe je ook andere dingen?

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

We zien je vorderingen uiteraard graag @L.N.!

Revive the guild!

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Kun je geen Youtube-kanaal starten? Met shop tours, giveaways en stickers met je logo? Kun je een mooi leren schort voor doen met een Nederlands vlaggetje.

Maar serieus een leuke reportage met foto's lijkt me wel wat.

• L.N.
quote:
Raymond schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:34:
@L.N. Ben je alleen aan het klussen om je werkplaats in te richten, of doe je ook andere dingen?
Ik doe ook andere dingen, maar die zijn minder boeiend om te posten. Mijn broer heeft een tijdje geleden een huis gekocht van een paar honderd jaar oud. Daar heb ik o.a. gesoleerd, voorzetwanden gemaakt, elektra aangelegd, de bestaande vloer vlak gemaakt en ondervloeren gelegd. De man die de vloeren kwam leggen was onder de indruk van mijn gereedschapscollectie ;0.

Verder heb ik voor mijn dochter heb ik wat kleine dingetjes gemaakt voor school (en als je dan toch bezig bent ook voor haar beste vriendin), planken waar de Lego op komt, de slaapkamers van mijn dochters geverfd, etc.
quote:
Jelte,89 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:32:
We zien je vorderingen uiteraard graag @L.N.!
Ik zal vandaag of morgen een paar foto's posten van de huidige status.
quote:
Reinier schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:15:
Kun je geen Youtube-kanaal starten? Met shop tours, giveaways en stickers met je logo? Kun je een mooi leren schort voor doen met een Nederlands vlaggetje.

Maar serieus een leuke reportage met foto's lijkt me wel wat.
Hahaha, neuj ik hoef niet met mijn kop op het internet. Mijn "shop" is 15m2, dus dat wordt een korte shop tour. Waar wil je foto's van zien?

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:28
Ik heb recentelijk een accuboormachine aangeschaft. Nu zie ik dat de draaikop niet helemaal netjes om zijn eigen as draait waardoor de boortjes een beetje zwieberen bij het draaien. Ik heb het geprobeerd op te nemen en vroeg me af of jullie dit acceptabel vinden. Omruilen voor een nieuw exemplaar behoort tot de mogelijkheden, mits dit niet normaal is natuurlijk.

Normaliter wil je volgens mij dat het puntje van de boor netjes in het midden draait.

banaliteit wijzigde deze reactie 03-02-2018 15:26 (8%)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het hoort niet iig. Weet niet welk merk het is en wat je er voor betaald hebt, maar bij goed spul hoef je dit niet te accepteren. Koop je een merk als Skil of andere hakkietakkie zut, wordt het een ander verhaal.
You get what you pay gor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Hmmm.... Probeer met zo'n ding maar eens een gaatje te boren wat ook cht de door jou gewenste afmetingen heeft (een (goede) 6mm plug hoort bijvoorbeeld niet in een 5mm boorgat te passen!!) :o

Buiten dat zo'n machine je een veelvoud aan boren gaat kosten is het, ongeacht de aanschafprijs, natuurlijk nit gewenst gedrag. Er mee schroeven levert je ook nog eens de ellende op dat de schroefkoppen stuque gedraaid worden (n je waarschijnlijk een keer een schroef of bout uit moet gaan boren doordat het bitje niet meer "precies" past)....

wimmel_1 wijzigde deze reactie 03-02-2018 16:19 (41%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:02
quote:
banaliteit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:25:
Ik heb recentelijk een accuboormachine aangeschaft. Nu zie ik dat de draaikop niet helemaal netjes om zijn eigen as draait waardoor de boortjes een beetje zwieberen bij het draaien. Ik heb het geprobeerd op te nemen en vroeg me af of jullie dit acceptabel vinden. Omruilen voor een nieuw exemplaar behoort tot de mogelijkheden, mits dit niet normaal is natuurlijk.
Normaliter wil je volgens mij dat het puntje van de boor netjes in het midden draait.
Het is beter te zien wat de werkelijke afwijking is als je een stukje rondstaf oid in de boorkop klemt.
Dat de kunststof huls rond de klemmende bekjes iets wiebelt zegt weinig tot niets over de daadwerkelijke nauwkeurigheid van de centrale bekjes. ;)

Maar goed, je zegt dat een boor daar ook last van heeft.
Geldt dit ook voor nog ongebruikte/nieuwe boren??
Kun je voelen of er zijdelingse speling in de ingespannen boorkop zit??

Als je de machine tijdelijk in een bankschroef oid kunt inspannen dan verhoogt dat de betrouwbaarheid van de meting, zoals je nu demonstreert wiebelt het altijd. :+

Wat is het trouwens voor een machine??
Merk en type.
quote:
L.N. schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:29:
[...]
De vandiktebank schiet al op. Het frame is af en hoeft alleen nog maar geschilderd te worden en voorzien van eiken randjes.
'Eiken randjes' hallo...... :+

Altijd fijn iemand te treffen die nog verder gaat dan ik. :Y

Bhagavad wijzigde deze reactie 03-02-2018 20:32 (12%)

• forzafan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04-08 11:59
Medeklussers.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij de keuze van een nieuwe accuboormachine...
Ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe en heb nu een aantal bosch blauw machines op t oog.
Mn eisen zijn 18V, klopboorfunctie en meer power als mn huidige makita 6271D, maar dat zal met de meeste nieuwe machines geen probleem zijn.

Heb nu op toolmax een aantal machines gezien en vind het lastig de definitieve keuze te maken.

Keuze 1:

https://www.toolmax.nl/bo...machine-2-0ah-li-ion.html
Voordelen: koolborstelloos,
Nadeel: Iets ouder model? , minder draaimoment (50Nm) en minder max toeren (1700), iets duurder als overige keuzes

Keuze 2: https://www.toolmax.nl/bo...in-l-boxx-0615990hc7.html

Voordelen: 5,0 AH, meer draaimoment (63NM) en meer toeren
Nadelen: 1 batterij (weliswaar 5AH), koolborstels.

Keuze 3: https://www.toolmax.nl/gs...0ah-li-ion-in-l-boxx.html

zelfde model als kueze 2.
Voordelen: 2 x accu, lage prijs
Nadelen: koolborstels

Bij alle machines komt erbij dat Bosch nu een actie heeft en een 4 Ah accu kado geeft.
Budget is +- 200 euro.

Wat zouden jullie kiezen? Of kennen jullie andere vergelijkbare machines van een ander merk (makita, de walt, hitachi )

ik hoor t graag.

• Framoes
quote:
forzafan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:50:
Medeklussers.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij de keuze van een nieuwe accuboormachine...
Ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe en heb nu een aantal bosch blauw machines op t oog.
Mn eisen zijn 18V, klopboorfunctie en meer power als mn huidige makita 6271D, maar dat zal met de meeste nieuwe machines geen probleem zijn.

Heb nu op toolmax een aantal machines gezien en vind het lastig de definitieve keuze te maken.

Keuze 1:

Nadeel: Iets ouder model? , minder draaimoment (50Nm) en minder max toeren (1700), iets duurder als overige keuzes

Bij alle machines komt erbij dat Bosch nu een actie heeft en een 4 Ah accu kado geeft.
Budget is +- 200 euro.

Wat zouden jullie kiezen? Of kennen jullie andere vergelijkbare machines van een ander merk (makita, de walt, hitachi )

ik hoor t graag.
Waarom wil je een klopfunctie? Bij de machines die je linkt voegt dat naar mijn idee ook weinig toe. Bij de zwaarste modellen heeft het soms nog wel nut. Maar misschien heeft iemand anders hier een totaal andere mening over.

Wat betreft merken: ik heb zelf vooral Makita staan, dus ik kan over Bosch weinig zeggen. Er zijn hier wat mensen die kritisch zijn over de kwaliteit van de boorkoppen, maar daar heb ik zelf dus geen ervaring mee.

Ik maak dingen.

• Goverman
  • Laatst online: 23:02

Goverman

not loaded

misschien een noob-vraag, maar wat is er nu eigenlijk mis met koolborstels? Ja, ze slijten... Ja, een borstelloze versie is vast iets geavanceerder te regelen etc, maar wat merk je er als gebruiker nu echt van?

Ik snap dat het Tweakers is en dat betere specs er toe doen, maar dit snap ik dus niet echt...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• forzafan
quote:
Goverman schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:39:
misschien een noob-vraag, maar wat is er nu eigenlijk mis met koolborstels? Ja, ze slijten... Ja, een borstelloze versie is vast iets geavanceerder te regelen etc, maar wat merk je er als gebruiker nu echt van?

Ik snap dat het Tweakers is en dat betere specs er toe doen, maar dit snap ik dus niet echt...
Op zich niks mis met koolborstels...voordeel van geen koolborstels is volgens mij iig langere batterijduur.,..
Is ook geen eis voor me en is gezien het budget ook bijna bij geen 1 merk een optie.

en waarom de klopfunctie, omdat ik regelmatog in steen moet boren en heb al keer met een makita met klop functie gewerkt en dat ging toch echt wel even wat soepeler als een machine zonder,,

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Als je niet soms maar regelmatig in steen moet boren, zou ik eerder voor een serieuze klopboor of boorhamer met snoer gaan en een iets lichtere en prettiger hanteerbare accuschroefmachine kopen. Tenzij je per se alles draadloos wilt doen...

Punctuality is the politeness of kings

• Brutalsranan
quote:
Medeklussers.

Keuze 1:

Budget is +- 200 euro.

ik hoor t graag.
Als je de eerste zou willen dan ken je beter de nieuwe versie nemen met de stalen boorkop. Is 40 euro duurder. Maar iets buiten budget.

https://www.amazon.de/gp/...5&keywords=bosch+18v+v-ec

De gsr 2 li voor 150 euro met 2 2 ah accu's. Voordeel is dat die lekker licht blijft.

https://www.amazon.de/gp/...ID=41CzxeWulFL&ref=plSrch

In het kort: jouw keuze 1 valt sowieso af omdat de nieuwe versie maar 40 euro duurder is en buiten budget valt.

Jouw keuze 2 zou ik niet doen vanwege de prijs en maar 1 accu. Het is weliswaar een 5ah accu maar dat maakt t ook zwaar. Koolborstels vind ik niet belangrijk. De kosten zijn 10 euro om t te vervangen.

Jou keuze 3 zou ik dan nemen. En dan in het linkje van mij. 150 euro voor een net apparaat. Maar helaas geen klopfunctie.

Dan blijft over:

https://www.amazon.de/gp/...i+plus+professional&psc=1

2 keer 3.0 accu.nadeel grote accu's. Voordeel 3 ah dus langere werkduur en een snellader.

Brutalsranan wijzigde deze reactie 03-02-2018 22:35 (21%)

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:37

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Brutalsranan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:23:
Koolborstels vind ik niet belangrijk. De kosten zijn 10 euro om t te vervangen.
Dit even eruit pikken:
De reden om een koolborstelloze motor te willen is niet dat koolborstels vervangen ondoenlijk is of iets in die richting. Koolborstelloze motoren zijn vooral een stuk efficinter en sterker bij eenzelfde formaat, erg prettige eigenschappen in een machine met accu. Het potentile nadeel zit hem voofdzakelijk in de relatief complexe en gevoelige aanstuurelektronica.
quote:

Zie bovenstaand. Een koolborstelloze motor lijkt technisch gezien meer op een steppermotor dan op een normale rotor-stator DC motor. Hierdoor is veel meer kracht uit een kleiner pakketje te halen, met een beter rendement bij de omzetting van elektrische energie naar beweging; allemaal ideaal voor in een stuk gereedschap op accu zoals een boormachine (maar nog meer bij bv. een cirkelzaag of slijptol), maar tot enkele jaren geleden was de techniek niet heel interessant vanwege de gecompliceerde aanstuurelektronica.

Dit is op een zeker punt voorbij een kantelpunt gekomen, zowel vanwege de ontwikkelingen in koolborsteloze motortechniek als vanwege steeds verdergaande en goedkopere miniaturisatie van elektronica, en toen is ook de ontwikkeling op dit vlak in een stroomversnelling gekomen.

Nog steeds zijn bijna alle bedrade machines, en zeker stationaire machines, met een "normale" motor uitgerust; zowel vanwege het feit dat deze machines door het gehele circuit met wisselspanning werken als omdat gewicht en rendement minder grote issues zijn dan wanneer je met batterijen werkt. Dit naar een DC circuit met de benodigde elektronica voor een brushless motor omkatten met als enige functioneel voordeel een iets lichtere machine, maar met veel minder servicability en hogere kosten, is domweg nog nauwelijks interessant.

Naar ik meen zijn er inmiddels wel bedrade stukken brushless gereedschap, al schiet me niets concreets te binnen. Punt blijft: in functionaliteit is een brushless motor gewoon een beter alternatief in een stuk accugereedschap; het leidt tot kleinere, lichtere en sterkere machines die langer met eenzelfde acculading werken.

Het kleinere formaat zie je hoofdzakelijk terug in de lengte van machines overigens, omdat brushless motoren een andere standaard bouwvorm hebben (korter en breder) dan conventionele motoren. Ter vergelijk:

Bosch 10,8v brushed machine, en Dewalt 18v brushless. 1,5kg en 70Nm tegen 960g en ~25Nm. Bouwlengte nagenoeg identiek. En boortjes kunnen bij de Dewalt dieper de kop in dan bij de Bosch, voor minder totale lengte.

McGryphon wijzigde deze reactie 03-02-2018 23:06 (69%)

Unsere Gene sind vorprogrammiert
Wir sind fr Keilereien konditioniert
Sind weder Tnzer noch Akrobaten
Mehr Primaten im Kindergarten!

• meddle
quote:
Brutalsranan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:23:
[...]
Jou keuze 3 zou ik dan nemen. En dan in het linkje van mij. 150 euro voor een net apparaat. Maar helaas geen klopfunctie.
Die jij linkt op amazon voor 150 is de GSR, maar zijn 3e keuze was de GSB (met klopfunctie). Waarschijnlijk is GSB ook wel de beste keuze voor een accu klopboor want bij brushless ga je al snel naar de 300+ incl accu's en lader.

specs PC

• Brutalsranan
quote:
meddle schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:03:
[...]

Die jij linkt op amazon voor 150 is de GSR, maar zijn 3e keuze was de GSB (met klopfunctie). Waarschijnlijk is GSB ook wel de beste keuze voor een accu klopboor want bij brushless ga je al snel naar de 300+ incl accu's en lader.
Klopt. Vandaar de linkje eronder met de gsb versie met 2 3ah accu's. Omdat hij aangaf toch echt een klopfunctie te willen.

• Bhagavad
quote:
Aan het antwoord van McGryphon is weinig toe te voegen. ;)

Of je als modaal gebruiker iets van de verschillen brushless vs non-brushless merkt is moeilijk te zeggen, mijn eerste reflex zou 'nee' zijn.
Als je met beide types op YouTube gaat benchmarken dan zullen de verschillende efficiencies je misschien gaan opvallen.
Maar daar ben je als gebruiker niet mee bezig mag ik hopen en of je met de ene machine 5 minuten langer kunt werken dan met de ander op eenzelfde acculading valt bij normaal gebruik niet op.
Je plugt gewoon een verse accu en gaat verder met de job.

Zo gebruik ik hier een paar Makita 458's die oldschool koolborstels hebben naast de opvolger van deze machine de 481 die brushless is.
De verschillen in koppel zijn uit het hoofd 91Nm versus 115Nm.
Merk je die verschillen?? Nee, dat doe je pas in extreme situaties die je op 1 vinger kunt tellen.

Beide machines hebben exact dezelfde vormfactor en zijn even zwaar, de prijskaartjes verschillen dan weer wel.
Onder normale omstandigheden maakt het mij dan ook niet uit welke van beide machines ik in m'n handen heb, de theoretische winst van brushless ten spijt.

De geclaimde levensduur van brushless moet je vooral "theoretisch" zien, het valt nml. niet mee het "oude" koolborsteltype te verslijten.
En ik heb het echt geprobeerd. :P

• Brutalsranan
quote:
Bhagavad schreef op zondag 4 februari 2018 @ 03:59:
[...]

Aan het antwoord van McGryphon is weinig toe te voegen. ;)

Of je als modaal gebruiker iets van de verschillen brushless vs non-brushless merkt is moeilijk te zeggen, mijn eerste reflex zou 'nee' zijn.
Als je met beide types op YouTube gaat benchmarken dan zullen de verschillende efficiencies je misschien gaan opvallen.
Maar daar ben je als gebruiker niet mee bezig mag ik hopen en of je met de ene machine 5 minuten langer kunt werken dan met de ander op eenzelfde acculading valt bij normaal gebruik niet op.
Je plugt gewoon een verse accu en gaat verder met de job.

Zo gebruik ik hier een paar Makita 458's die oldschool koolborstels hebben naast de opvolger van deze machine de 481 die brushless is.
De verschillen in koppel zijn uit het hoofd 91Nm versus 115Nm.
Merk je die verschillen?? Nee, dat doe je pas in extreme situaties die je op 1 vinger kunt tellen.

Beide machines hebben exact dezelfde vormfactor en zijn even zwaar, de prijskaartjes verschillen dan weer wel.
Onder normale omstandigheden maakt het mij dan ook niet uit welke van beide machines ik in m'n handen heb, de theoretische winst van brushless ten spijt.

De geclaimde levensduur van brushless moet je vooral "theoretisch" zien, het valt nml. niet mee het "oude" koolborsteltype te verslijten.
Vandaar dat brushless momenteel voor mij niet een dergelijk meerwaarde heeft om een hoger prijs voor te betalen of mijn huidige machines te upgraden. Mcgryvon heeft in theorie wel gelijk. Maar ik denk dat we pas in de toekomst zullen zien wat de voordelen ervan zijn. De verschillend zijn momenteel minimaal. Dus is het afwachten wat de toekomst brengt.

• L.N.
quote:
Bhagavad schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:24:

'Eiken randjes' hallo...... :+

Altijd fijn iemand te treffen die nog verder gaat dan ik. :Y
Ach, ik heb een hekel aan de kopse kanten van MDF. Dat blijf je schilderen en schuren voordat het goed is. Okay, je kunt aan de slag met verdunde houtlijm of plamuur (2K) en dan schuren, maar het blijft veel werk. En dan blijf je nog zitten met een kwetsbare rand. Vandaar dus een eiken randje. Dat heb ik ook gedaan bij de karren voor mijn lintzaag en kolomboor.

Anyway, genoeg gepraat. Tijd voor wat plaatjes:

Zo ziet het er nu uit. De Inca ga ik nog schoonmaken. Het is nog niet heel mooi, omdat je de lelijker kleur van de MDF ziet (wordt nog wit geschilderd) en de randjes nog niet zijn geplaatst:

Hier heb ik snel even 2 stukjes eik gezet, om jullie een idee te geven hoe het eruit gaat zien:

Zo gaat het er uit zien als het af is (foto van de kar van mijn lintzaag):

Het geheel vanuit een andere hoek:

De achterkant is nu open, maar dat gat wordt voorzien van wit speakerdoek zodat de motor genoeg verse lucht krijgt. Ik heb op het laatste moment mij bedacht. Het leek mij beter om het achterpaneel er af te kunnen halen als dat nodig is. Hierdoor heb ik een aantal schroefgaten niet opgevuld, zodat ik daar bij de schroeven kan. De overige schroefgaten zijn opgevuld, maar hebben geen schroef.

Bij het bovenstaande plaatje zie je de motor hangen. Zoals bij de zaagtafel van Inca en Kity hangt de motor los onder de tafel en zit vast aan een scharnierende plank. De zwaartekracht zorgt dan voor de juiste spanning op de v-snaar. De stroomkabel komt natuurlijk nog anders.

Om plaats te besparen heb ik de vandiktebank redelijk laag gemaakt, zodat deze onder mijn werkbank past. De tafel van de vandiktebank zit op 80 cm en ik denk dat dit geen probleem is. Als dat wel is, dan verzin ik daar wel iets op.

• meddle
quote:
McGryphon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:56:
[...]

Nog steeds zijn bijna alle bedrade machines, en zeker stationaire machines, met een "normale" motor uitgerust; zowel vanwege het feit dat deze machines door het gehele circuit met wisselspanning werken als omdat gewicht en rendement minder grote issues zijn dan wanneer je met batterijen werkt. Dit naar een DC circuit met de benodigde elektronica voor een brushless motor omkatten met als enige functioneel voordeel een iets lichtere machine, maar met veel minder servicability en hogere kosten, is domweg nog nauwelijks interessant.

Naar ik meen zijn er inmiddels wel bedrade stukken brushless gereedschap, al schiet me niets concreets te binnen. Punt blijft: in functionaliteit is een brushless motor gewoon een beter alternatief in een stuk accugereedschap; het leidt tot kleinere, lichtere en sterkere machines die langer met eenzelfde acculading werken.
Even als voetnoot, in veel grote apparaten op netstroom zitten vaak inductiemotoren en die hebben geen koolborstels. In huishoudelijke machines zijn dit 1 fase motoren en in zware (industrieele) machines zitten vaak 3 fase inductiemotoren. In kleinere apparaten op AC, zoals een boormachine, zit een universal motor wat inderdaad min of meer hetzelfde is als een brushed DC motor met wat aanpassingen.

specs PC

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
meddle schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:03:
[...]

Even als voetnoot, in veel grote apparaten op netstroom zitten vaak inductiemotoren en die hebben geen koolborstels. In huishoudelijke machines zijn dit 1 fase motoren en in zware (industrieele) machines zitten vaak 3 fase inductiemotoren. In kleinere apparaten op AC, zoals een boormachine, zit een universal motor wat inderdaad min of meer hetzelfde is als een brushed DC motor met wat aanpassingen.
Klopt! Dat onderscheid was ik inderdaad vergeten nog aan mijn verhaal toe te voegen.

Inductiemotoren moet ik zelf nog eens wat meer over gaan leren. Ik heb nu een 350W enkelfasemotor op de hoop "draaibank to be" liggen, maar als dat constructief allemaal goed uitpakt is een driefase 550w motor met een VFD waarschijnlijk de eerste upgrade. Alleen hoe ik dat dan precies op zou moeten gaan lossen, dat weet ik nu nog niet. Ik weet wat ik wil en wat ik ervoor nodig heb, het "hoe" ga ik gaandeweg wel achter komen.

Mocht iemand zich ineens goede resources hiervoor herinneren hou ik me aanbevolen :Y

Mocht ik daar zelf niet uitkomen mag @Joopieboy zich tzt melden als mijn Dewclaw; ieder zijn forte enzo :+

McGryphon wijzigde deze reactie 04-02-2018 14:17 (6%)

• The Eagle

The Eagle

@L.N. dat speakerdoek lijkt me in een werkplaats vrij snel scheuren. Kun je dr niet beter iets van een plaatje radiatorbekleding tegenaan zetten? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:

Ligt eraan waarin je wil gaan boren, sommige muren kom je prima in met een steenboortje maar
voor beton wil je een boorhamer.
https://www.toolnation.nl/accu-machines/accu-boorhamer.html
Linkje ter info er zijn meer winkels...
Makita met stofzuiger bevalt goed zie ze regelmatig op de bouw.

bouwfraude wijzigde deze reactie 04-02-2018 14:38 (6%)

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:52
Heeft deze een brushless motor? https://www.lidl-shop.nl/...-boorhamer-20V/p100220108

Hij boort prima, maar zwabbert wel een beetje.

• Brutalsranan
quote:
TereZz schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:45:
Heeft deze een brushless motor? https://www.lidl-shop.nl/...-boorhamer-20V/p100220108

Hij boort prima, maar zwabbert wel een beetje.
En hij is uitverkocht..

• Raymond
1j is niet echt veel. Die is met name geschikt voor gaten tot een mm of12-14

• Lennart
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Een nullastschakelaar zo te zien, waar heb jij ze gehaald?

Ali heeft er een paar, bij Baptist kosten ze over de 20,- en dan zit er geen flap aan.

Mijn website
Desktop AMD Phenom II X6 @ 2,8GHZ + 8 GB RAM | Compaq CQ90 | beide Win 7
Camera (oa) Canon Eos 1ds mkiii | L-lenzen |

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:58

Vliegvlug

Flight Simple

Kreeg deze lightning deal van amazon net in mijn mailbox:

Bosch IXO snoerloze schroevendraaier.
Voor 33,15.

Ik heb nog een ouder model en komt altijd van pas voor de kleine klusjes.

In de mail stond overigens dat de deal pas om 16:30 begon maar dit lijkt me al de aanbiedingsprijs.

• Lennart
  • Niet online
Lol, je kunt ook opzetstukken kopen: hoekboor, pepermolen, kurkentrekker :-D

Mijn website

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:58

Vliegvlug

Flight Simple

Ja klopt, zag ik ook.
Die passen alleen niet op mijn oude. :|

• Framoes
quote:
Brutalsranan schreef op zondag 4 februari 2018 @ 04:33:
[...]

Vandaar dat brushless momenteel voor mij niet een dergelijk meerwaarde heeft om een hoger prijs voor te betalen of mijn huidige machines te upgraden. Mcgryvon heeft in theorie wel gelijk. Maar ik denk dat we pas in de toekomst zullen zien wat de voordelen ervan zijn. De verschillend zijn momenteel minimaal. Dus is het afwachten wat de toekomst brengt.
Het verschil is bij zwaardere machines zoals slijptollen en cirkelzagen wel merkbaar. Zowel in gebruikstijd als vermogen.

De oudere accu-cirkelzagen waren leuk maar echt alleen voor wanneer je echt geen stopcontact hebt. De BL cirkelzagen doen niet onder voor cirkelzagen met snoer. Ik heb een invalzaag met 1300W motor en m'n 18V cirkelzaag zaagt even snel of zelfs sneller. Hij heeft minder moeite wanneer je de zaag een beetje zwaarder werk geeft. Dat is overigens mede door Makita's turbo boost modus (automatic torque drive).

Maar lang verhaal kort: bl motoren hebben zeker hun nut.

Ik maak dingen.

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:50
quote:
dreamscape schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:07:
Als je niet soms maar regelmatig in steen moet boren, zou ik eerder voor een serieuze klopboor of boorhamer met snoer gaan en een iets lichtere en prettiger hanteerbare accuschroefmachine kopen. Tenzij je per se alles draadloos wilt doen...
Hmmmm, n. Het ligt eraan wt je moet boren. Zelf doe ik regelmatig een schuurtje, kelder, berghok bedragen en dan moet je vl gaten van 5 of 6mm boren. Ik heb zelf een 12volt Milwaukee boorhamer en die gaat makkelijk met 10mm door een fundering. En zo'n relatief lichte machine is erg fijn voor gaatje hier/gaatje daar. En als ik met leidingen door muren of funderingen moet dan pak ik de 1200watt blauwe Bosch hamer wel, kracht zat. Maar gewoon plugjes etc even snel met de accumachine.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Bhagavad schreef op zondag 4 februari 2018 @ 03:59:
Hier even op inhakend; >95% van de kapotte brushed DC motoren die ik heb gezien heeft de rotorwikkeling zichzelf losgegooid en daarmee een hoop troep mechanisch mee de ziekte in geholpen. Dit zijn de standaard low quality koolborstelmotoren die je in bijna elk draagbaar apparaat gebruikt ziet worden.

Deze zijn er natuurlijk ook van hogere kwaliteit, en die hebben een andere failuremode. Omdat daarbij de rotorwikkelingen sterker zijn en vaak vooral beter in balans zijn en beter vast zitten is het ook niet de rotor die desintegreert bij overbelasting. Het probleem dat je met die motoren hebt is dat er ineens withete koolborstels door de behuizing naar buiten knallen.

Voorbeeld daarvan: de oude Protool-slijptol van mijn vader. Nieuwe koolborstels er in gestopt en het ding werkt >10 jaar later nog steeds.

Voor de gebruiker is beide niet aan te raden; pa had het geluk dat de koolborstel die er uit klapte hem niet raakte. Maar omdat er niks kritieks in het exitpad zat was de machine wel nog te redden. Als het de rotor is die gaat ipv de koolborstel, dan gaat er niks meer te redden zijn.

Bij normaal gebruik zijn overigens de koolborstels de enige slijtende onderdelen in zo'n motor. Tenzij ze korund in de koolborstels stoppen dal de commutator er niet van slijten, en dat zijn samen met de lagers de enige bewegende contactpunten; en gezien er tussen motor en business end eigenlijk altijd nog wel een mechanische overbrenging met eigen lagers zit zouden de motorlagers niet zomaar mogen sterven.

McGryphon wijzigde deze reactie 04-02-2018 19:41 (23%)

• L.N.
quote:
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:35:
@L.N. dat speakerdoek lijkt me in een werkplaats vrij snel scheuren. Kun je dr niet beter iets van een plaatje radiatorbekleding tegenaan zetten? :)
Dat speakerdoek is heel elastisch en kan wel wat hebben. Het komt aan de achterkant van de vandiktebank, dus daar stoot je niet ze vaak tegen aan. De vandiktebank staat onder de werkbank als ik deze niet gebruik. De kant met het speakerdoek staat dan tegen een muur, dus dan kan er ook niet mee gebeuren. En ik kan het nog altijd vervangen als het toch kapot gaat. Dan kan ik er nog altijd radiatorkbekleding tegen zetten.
quote:
Lennart schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:57:
[...]

Een nullastschakelaar zo te zien, waar heb jij ze gehaald?

Ali heeft er een paar, bij Baptist kosten ze over de 20,- en dan zit er geen flap aan.
Dat is inderdaad een nullastschakelaar en komt van Ali. Volgens mij is dit de goedkoopste aanbieder. Wel even A1 en 24 verbinden. Dat vermelden niet alle verkopers. Dezelfde switch zit ook op mijn freestafel voor mijn frees en bevalt goed.

L.N. wijzigde deze reactie 04-02-2018 19:50 (34%)

• forzafan
Allen dank voor de tips en reacties...ik denk dat ik mn keuze gemaakt heb en voor de gsb 18-2-LI ga met 2 x 2.0 Ah..

• Lennart
  • Niet online
quote:
L.N. schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:44:
[...]

Wel even A1 en 24 verbinden. Dat vermelden niet alle verkopers. Dezelfde switch zit ook op mijn freestafel voor mijn frees en bevalt goed.
Wat is A1? Die staat idd op de zijkant vermeld.

Mijn website

• L.N.
quote:
Lennart schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Wat is A1? Die staat idd op de zijkant vermeld.

• Bhagavad
quote:
L.N. schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:43:
[...]
Zo ziet het er nu uit. De Inca ga ik nog schoonmaken. Het is nog niet heel mooi, omdat je de lelijker kleur van de MDF ziet (wordt nog wit geschilderd) en de randjes nog niet zijn geplaatst:
Ga je de Inca opnieuw in de groene hamerslaglak zetten??
quote:
Hier heb ik snel even 2 stukjes eik gezet, om jullie een idee te geven hoe het eruit gaat zien:
[afbeelding]
Zo gaat het er uit zien als het af is (foto van de kar van mijn lintzaag):
[afbeelding]
Ziet er nu al goed uit. _/-\o_

Als je je houtvoorraad omhoog brengt dan kan er nog een hele rij aan gereedschapswagentjes onder zo te zien.
Ik zie graag de groeipotentie. :+

Over wagentjes gesproken, ik heb mijn allereerste eigenbouw gereedschapswagen, die onder de meubelmakerswerkbank moest passen langs de randen afgewerkt met aluminium 'slagvast' hoekprofiel en die ziet er daardoor nog net zo strak uit als 25+ jaar geleden.
Zal eens proberen daar een foto van te maken. :P
quote:
De achterkant is nu open, maar dat gat wordt voorzien van wit speakerdoek zodat de motor genoeg verse lucht krijgt.
Kwetsbaar speakerdoek lijkt mij op die plek niet een handig materiaal, waarom geen geperforeerd en duurzamer aluminiumplaat of houten jaloezielatjes die een perfecte ventilatie mogelijk maken??

• L.N.
quote:
Bhagavad schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:37:
Ga je de Inca opnieuw in de groene hamerslaglak zetten??
Ik hoop dat het niet nodig is en dat ik de vuiligheid er nog af kan poetsen. Op de foto lijkt het erger dan dat het daadwerkelijk is. Volgens mij is de meeste vuiligheid rubber van de v-snaar. De tafels zijn heel mooi schoon, dus daar hoef ik niets aan te doen. De behuizing is wel wat vies, maar ook dit is er wel af te poetsen. De kunstofkappen ga ik wat schoonmaken met staalwol en ze gaan mogelijk in de St Marc. maar het blijft een machine van 30 jaar oud en dat mag je er ook wel aan zien. Dus helemaal blinkend gaat deze niet worden. Niet zoals deze.

Volgens mij is de Inca hamerslag kleur niet meer te krijgen, dus het zou wel eens een probleem kunnen zijn als ik het wel zou moeten verven.
quote:
Ziet er nu al goed uit. _/-\o_

Als je je houtvoorraad omhoog brengt dan kan er nog een hele rij aan gereedschapswagentjes onder zo te zien.
Ik zie graag de groeipotentie. :+
Mijn voorraad eiken planken en balkmateriaal hangt boven het plaatmateriaal, dus daar is geen ruimte meer.
quote:
Over wagentjes gesproken, ik heb mijn allereerste eigenbouw gereedschapswagen, die onder de meubelmakerswerkbank moest passen langs de randen afgewerkt met aluminium 'slagvast' hoekprofiel en die ziet er daardoor nog net zo strak uit als 25+ jaar geleden.
Zal eens proberen daar een foto van te maken. :P
Ja, doe maar! Ik ben benieuwd!
quote:
Kwetsbaar speakerdoek lijkt mij op die plek niet een handig materiaal, waarom geen geperforeerd en duurzamer aluminiumplaat of houten jaloezielatjes die een perfecte ventilatie mogelijk maken??
Ik had het speakerdoek al jaren nog liggen, dus dit leek een goede mogelijkheid om het te gebruiken. Het gat is ook maar 60 x 25 cm, dus denk wel dat het goed komt. En het voordeel van speakerdoek is dat ik het nog altijd gemakkelijk kan vervangen door iets anders.

• Raymond
Voor degene die betaalbare ledbouwlampen zoeken:
https://www.reichelt.nl/B...tnr=VT-5930&trstct=pol_12

Reichelt heeft een hele collectie v-tac lampen, van 4 euro tot een kleine 100. Ikzelf heb een paar v-tac lampjes en vind ze van prima kwaliteit. En een led-bouwlamp van 50W voor nog geen twee tientjes, is geen geld: https://www.reichelt.nl/B...rtnr=VT-5960&trstct=pol_0

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

quote:
L.N. schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:50:
[...]

Ik had het speakerdoek al jaren nog liggen, dus dit leek een goede mogelijkheid om het te gebruiken. Het gat is ook maar 60 x 25 cm, dus denk wel dat het goed komt. En het voordeel van speakerdoek is dat ik het nog altijd gemakkelijk kan vervangen door iets anders.
Als je nog een strookje horrengaas hebt; zet dat erachter voor de stevigheid.

Wise enough to play the fool

• L.N.
quote:
teacher schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:12:
[...]

Als je nog een strookje horrengaas hebt; zet dat erachter voor de stevigheid.
Heb ik niet, maar ik zal er een strook MDF achter zetten. Dan worden het effectief 2 stukken speakerstof van 25 x 25 cm.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16:22
Na jarenlang gepruts met een goedkope cirkelzaag zonder geleiding (dus met gekloot met stukjes plank en lijmklemmen) nu toch maar eens iets fatsoenlijks kopen: er komt een Festool TS55 REBQ-Plus (plus geleiderail). Nu zie ik bij Toolnation diverse "pakketten" van de zaag mt accessoires (bv. extra rail, zaagblad, klemmen, koppelstuk, zwaaihaak etc.).

Wat zijn volgens jullie de accessoires die je met hebben?

• L.N.
quote:
Alfalva schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:40:
Na jarenlang gepruts met een goedkope cirkelzaag zonder geleiding (dus met gekloot met stukjes plank en lijmklemmen) nu toch maar eens iets fatsoenlijks kopen: er komt een Festool TS55 REBQ-Plus (plus geleiderail). Nu zie ik bij Toolnation diverse "pakketten" van de zaag mt accessoires (bv. extra rail, zaagblad, klemmen, koppelstuk, zwaaihaak etc.).

Wat zijn volgens jullie de accessoires die je met hebben?
Ligt eraan wat je er mee wilt doen. Als je niet langer dan 1400 mm gaat zagen, dan is 1 liniaal voldoende. Ga je vaak volledige platen zagen, dan kun je 2 liniaals + koppelstuk kopen of een extra liniaal van 2400 mm van Festool of YouTool. Een lange liniaal heeft alleen zin als je vaak en veel hele platen zaagt. Een aantal liniaalklemmen zou ik wel kopen. Pakketten met extra zaagbladen zijn in NL vaak niet voordeliger, omdat de zaagbladen in Duitsland (bv Amazon.de) veel goedkoper zijn. Eventueel kun je er een slangbeschermer FS-AW (Festool 489022) bij kopen.

Het pakket met de meest gebruikte onderdelen is:

- TS55
- 2 liniaal 1400mm
- Koppelstukken voor de linialen
- 2 schroefklemmen FSZ 120 (Festool 48957)
- Universeel zaagblad (Festool 496302)

Ga je massief hout zagen, neem dan ook een Panther blad (Festool 496301). Die kost 38 op Amazon (incl verzenden), dus je moet zien of je die beter los koopt of gelijk met de set.

Een zwaaihaak zou ik niet doen. Of de slangbeschermer zin heeft, is afhankelijk van de slang op jouw stofzuiger. Ik gebruik deze eigenlijk nooit.

Overigens is Toolnation lang niet altijd de goedkoopste aanbieder. Gewoon goed googelen en je vindt vaak betere aanbiedingen, bv in Duitsland. Maar ook Klium.nl en Nonpaintstore.nl zijn vaak goedkoper.

• Raymond
Ijzerhandel.nl verkoopt hem ook voor een geschikte prijs met 2x lineaal en verbinders.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:01
quote:
Pixelmagic schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Ik ben aan het kijken om een tuinhek te gaan maken, zou ik met dat ding wat rond met plat ijzer aan elkaar kunnen bakken ? Heb 10mm rond in gedachte wat in plat van 35x8 geboord en dan vast gelast moet worden. Daarnaast uiteraard wat ogen en spul aan palen.

Oh ja, geen las ervaring dus eerst oefenen is verplicht :)
Ben er ondertussen wel achter dat het met de lidl niet gaat lukken, heb nu een andere mig met 180A op het oog maar de leverancier adviseert me om gewoon met een elektrode te gaan lassen. Het zou met de genoemde mig lastig zijn vooral als ik met fluxcore buiten zou willen lassen. Ik wil het apparaat later ook voor kleinere zaken kunnen gebruiken.

Is er hier iemand die me een zinnig advies kan geven of bovenstaande realistisch is of dat het op zeker niet gaat lukken ?

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-08 11:18
Ik ben op zoek naar een invalzaag met geleiderail. Ik ga hem maar af-en-toe gebruiken voor kleine klusjes, maar heb nu zo'n mini cirkelzaag waarmee ik moeilijk recht kan zagen en die niet echt krachtig is.

Ik zoek iets dat stevig is en stevig in de geleiderail zit. Mijn oog viel daarbij op de Dewalt DW576K omdat de onderkant stevig lijkt te zijn en in zijn geheel over de geleiderail valt, zie bijvoorbeeld onderstaand fototje:

Heeft iemand nog goede alternatieven? Totaal incl. btw max. 200 euro wil ik uitgeven. Minder mag ook.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:41

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Die dewalt is geen invalzaag, toch? Voor een betaalbare invalzaag: zie de machine van Scheppach, die komt hier regelmatig langs als een interessante optie voor degenen die de machines van de A-merken te duur vinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Verstekbakker
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
quote:
Pixelmagic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:57:
[...]

Ben er ondertussen wel achter dat het met de lidl niet gaat lukken, heb nu een andere mig met 180A op het oog maar de leverancier adviseert me om gewoon met een elektrode te gaan lassen. Het zou met de genoemde mig lastig zijn vooral als ik met fluxcore buiten zou willen lassen. Ik wil het apparaat later ook voor kleinere zaken kunnen gebruiken.

Is er hier iemand die me een zinnig advies kan geven of bovenstaande realistisch is of dat het op zeker niet gaat lukken ?
Voor je een hek gaat lassen, doe een cursus lassen. Ga je veel meer plezier hebben in het maken van je hek en als het klaar is dan kun je er ook nog eens trots op zijn in plaats van een kromme barbecue te hebben geplakt.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Orion84 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:03:
Die dewalt is geen invalzaag, toch? Voor een betaalbare invalzaag: zie de machine van Scheppach, die komt hier regelmatig langs als een interessante optie voor degenen die de machines van de A-merken te duur vinden.
Die Dewalt kan inderdaad niet invallend zagen zonder rare toeren uit te gaan halen. Niet aan te raden als dat significant deel is van je eisenpakket.
quote:
Verstekbakker schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:30:
[...]

Voor je een hek gaat lassen, doe een cursus lassen. Ga je veel meer plezier hebben in het maken van je hek en als het klaar is dan kun je er ook nog eens trots op zijn in plaats van een kromme barbecue te hebben geplakt.
Los hiervan zou ik als ik @Pixelmagic was voor een hek gewoon een goedkope inverter halen om het met elektrode aan elkaar te bakken, en later als er nog dunner materiaal dan 1,5mm gelast moet worden eventueel een MIG-apparaat te halen. Een MIG-apparaat dat het werk van een elektrode kan overnemen is een stuk duurder dan een klein MIG-apparaat en een simpele inverter, en daarnaast leer je m.i. met elektrode beter lassen dan door te beginnen met MIG.
Al heb je gelijk, betere value for money dan een lascursus is er wat dat betreft niet. Iemand die een lascursus van 200 euro heeft gedaan en met een invertertje van 120 euro komt aanzetten krijgt meer gedaan dan iemand die een MIG-apparaat heeft gekocht voor 450 euro maar er nog nooit wat mee gedaan heeft.

• Pixelmagic
quote:
Los hiervan zou ik als ik @Pixelmagic was voor een hek gewoon een goedkope inverter halen om het met elektrode aan elkaar te bakken, en later als er nog dunner materiaal dan 1,5mm gelast moet worden eventueel een MIG-apparaat te halen. Een MIG-apparaat dat het werk van een elektrode kan overnemen is een stuk duurder dan een klein MIG-apparaat en een simpele inverter, en daarnaast leer je m.i. met elektrode beter lassen dan door te beginnen met MIG.
Al heb je gelijk, betere value for money dan een lascursus is er wat dat betreft niet. Iemand die een lascursus van 200 euro heeft gedaan en met een invertertje van 120 euro komt aanzetten krijgt meer gedaan dan iemand die een MIG-apparaat heeft gekocht voor 450 euro maar er nog nooit wat mee gedaan heeft.
Thnx, dat klinkt als een plan, moet ik bij die inverter nog letten op vermogen ? Ik heb een inverter gezien voor TIG die ook elektrode kan gebruiken, is 10-200A op 230V en kost 229,- en weegt 10 kilo.
Een MIG die ook elektrode doet zie ik voor net over de 300,-

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Bhagavad
quote:
[...]
Je grootste probleem zal nog het 'kromtrekken' worden als je daar geen tegenmaatregelen voor treft.
Het rondstaf met enkele laspuntjes vastzetten in het voorgeboorde platstaf is geen hersenchirurgie. :+

De genoemde aanpak met de inverter is ook voor een ongeoefende lashand redelijk te doen, je krijgt snel genoeg door wat wel en niet haalbaar is en het last redelijk goedkoop.
Een oldschool lastrafo werkt uiteraard ook prima, maar tov een geavanceerder inverter werkt het minder vergevingsgezind.

Nu weet ik niet hoeveel meters je wilt gaan maken, maar als alternatief kun je met relatief weinig middelen uitstekend hardsolderen met zilver en buitengewone skills heb je er niet voor nodig.
De 'las' wordt oer en oersterk en het ziet er meteen veel strakker uit dan een mislukte lasrups en je hebt minder snel last van het genoemde kromtrekken.
Met een flinke propaanbrander en een grote glasfles kom je een heel eind.

Nadeel is dat het zilversoldeer duur is, maar je trekt het hek na het hardsolderen niet meer uit elkaar.
Zo'n capillaire soldeerverbinding gaat niet onderdoen voor een slechte lasverbinding, het is eerder ongekeerd.

Mig/Mag werkt erg fijn en gecontroleerd, maar reken voor enkel het apparaat op een slordige ~1000,-
Met een inverter en elektrodes kun je desnoods bij windkracht 10 lassen, met een Mig/Mag heb je al last van een beetje tocht. :P

Kortom, iedere lasoplossing heeft eigen z'n voors en tegens. ;)

• Verstekbakker
  • Niet online
Er komt zoveel ander werk kijken bij het maken van een hek... Als je geen cursus wil doen, maak eerst iets kleins of gewoon een paar hoeklassen op zijn minst. 80% Van laswerk is voorbereiding; meten, buigen, slijpen, zagen, ontvetten...

Het is een handwerk dat zwaar wordt onderschat. Op YouTube ziet het er allemaal te simpel uit.

Verstekbakker wijzigde deze reactie 05-02-2018 21:53 (18%)

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 18:12
Ik moet bij mij thuis plinten zetten (laminaat) en heb geen vaste hand, dus zat aan een verstekzaag te denken.

Die heb ik niet, dus dacht ik voor een eenmalig klusje zo'n zaag te huren.

Als ik beetje rond kijk zit ik zo aan een bedrag van 50,-

Voor 60 kan ik ook ene kopen bij Lidl (Parkside).
Is het kwaliteit? Vast niet.
Zou ik er iets van merken bij zeer minimaal gebruik? Ik hoop het niet.

Voor iets meer, maar alsnog onder de 100,- kom ik ook merken tegen zoals Einhell en Powerplus.

Hebben jullie toevallig nog ideen of aanraders in dat minimale budget en idem gebruik.

Ah, misschien handig om te melden.
Reden is omdat niet elke hoek recht is en ik dus aangepaste (vals verstek?) hoeken moet zagen.
Afkortzaag leek me dan dus het handigste?

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Verstekbakker
  • Niet online
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:04:
Ik moet bij mij thuis plinten zetten (laminaat) en heb geen vaste hand, dus zat aan een verstekzaag te denken.

Voor iets meer, maar alsnog onder de 100,- kom ik ook merken tegen zoals Einhell en Powerplus.

Hebben jullie toevallig nog ideen of aanraders in dat minimale budget en idem gebruik.

Reden is omdat niet elke hoek recht is en ik dus aangepaste (vals verstek?) hoeken moet zagen.
Marktplaats...

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16:23
Ik heb een Einhell gekocht voor het zagen van MDF-plinten.
Voor kleine zaagsneden was deze zaag goed genoeg, maar de nauwkeurigheid van bijv. de laser is niet zo best, de hoekverstelling ook niet zo. Dus als je van plan bent meer te gaan doen dan wat plinten zagen, zou ik wat meer besteden en een Bosch (groen) of Metabo kiezen.

PSN: Cappie85 (PS4)

• The Eagle

The Eagle

@ToyotaMR2 Plakplinten of staande plinten?
Plankplinten doe je met een plintenschaar. Kost je een paa tientjes bij de bouwmarkt, snappen iedere hoek.

Staande plinten kan onder valse hoeken nooit heel veel zijn. Bovendien moet je hem dan opmeten en halveren om het goed recht te krijgen met de zaag. Das echt geneuzel op de millimeter. Ik denk dat als het mijn geval was, ik de plinten gewoon allemaal op 45 graden af zou zagen en dan met een handschaaf bijschaven tot het goed pastte. Zoveel hoeken kunnen het nou ook weer niet zijn en tenzij je een huis hebt met echt hele stompe hoeken kun je 45 graden altijd plaatsen.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 13:39

bonzz.netninja

Bekijk het maar

quote:

Ik weet niet wat voor plinten, maar bij platte latjes (oplegplinten) kun je ook prima uit te voeten met een verstekschaar / plintenschaar. Gaat zelfs tot aan glaslatten goed. Eventueel verlengt zodat ie wat meer kan knippen YouTube: Timmertip 838 Harde glaslatten toch knippen

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve 

• Bhagavad
quote:
....
Met een "afkortzaag" kun je ook een handbediend model bedoelen, maar ik neem aan dat het om een elektrische afkortzaagmachine gaat??

Voor dit soort zaagklusjes gebruik ik gewoon de meest primitieve afkortzaagmachine die ik heb staan. :+
Klein ding, lekker licht en met 1 hand over de vloer te katapulten, maar je moet er voor een beschaafd resultaat wel een zeer fijngetand zaagblad op zetten.

Gewoon het meest basic barrel dat te koop is en bij voorkeur uitgerust met een eenvoudig scharnierend armpje, telescopische uittrekgeleiders heb je hiervoor dus niet nodig.
Deze fijngetande zaagbladen zijn meer dan mooi genoeg voor deze klus en veel goedkoper zul je niet snel vinden.

Er bestaan handige en dure oplossingen voor het zagen van valse verstekken (zoals Festool), maar met een afkortzaagmachine is een proefstrookje in no-time gemaakt en daarna fixeer je de zaaghoek.

De eerder genoemde handknipper voor de plakstroken vind ik een gruwel en mooi knippen doen ze niet.
Een afkortzaagmachine doet dat met een fijngetand zaagblad veel strakker. ;)

• meddle
quote:

Voor staande plinten kun je deze overwegen: metabo ks216 bij amazon. Prima zaag voor het geld en redelijk nauwkeurig. Heb zelf de kgs versie en daarmee gingen de plinten hier in huis prima. Verder is een afkortzaag sowieso wel fijn om te hebben, omdat hij een hoop werk van je handzaag over kan nemen.

specs PC

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Bhagavad schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:56:
[...]

Met een "afkortzaag" kun je ook een handbediend model bedoelen, maar ik neem aan dat het om een elektrische afkortzaagmachine gaat??

Voor dit soort zaagklusjes gebruik ik gewoon de meest primitieve afkortzaagmachine die ik heb staan. :+
Klein ding, lekker licht en met 1 hand over de vloer te katapulten, maar je moet er voor een beschaafd resultaat wel een zeer fijngetand zaagblad op zetten.

Gewoon het meest basic barrel dat te koop is en bij voorkeur uitgerust met een eenvoudig scharnierend armpje, telescopische uittrekgeleiders heb je hiervoor dus niet nodig.
Deze fijngetande zaagbladen zijn meer dan mooi genoeg voor deze klus en veel goedkoper zul je niet snel vinden.

Er bestaan handige en dure oplossingen voor het zagen van valse verstekken (zoals Festool), maar met een afkortzaagmachine is een proefstrookje in no-time gemaakt en daarna fixeer je de zaaghoek.

De eerder genoemde handknipper voor de plakstroken vind ik een gruwel en mooi knippen doen ze niet.
Kan deze tip enkel steunen. Voor de plinten hier op mijn slaapkamer was bijvoorbeeld de oude 190mm Einhell afkortzaag van mijn pa ook precies het goede stuk gereedschap. Groter probleem was dat geen van de hoeken hier daadwerkelijk 90 graden is :+

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Verstekbakker schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:52:
Er komt zoveel ander werk kijken bij het maken van een hek... Als je geen cursus wil doen, maak eerst iets kleins of gewoon een paar hoeklassen op zijn minst. 80% Van laswerk is voorbereiding; meten, buigen, slijpen, zagen, ontvetten...

Het is een handwerk dat zwaar wordt onderschat. Op YouTube ziet het er allemaal te simpel uit.
Totaal off-topic maar ik heb wel eens ooit wat herstelwerkzaamheden op locatie uitgevoerd nadat mensen zlf aan het klooien waren geweest met rg dure MIG/MAG f TIG apparatuur. Gewoon onder d'r ogen met Autogeen/Acetyleen "lasapparatuur" even een beetje spelen (n weten wat het toevoegen van hitte gaat doen met je werkstuk....).

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 13:39

bonzz.netninja

Bekijk het maar

quote:
Bhagavad schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat een en ander nogal afhankelijk is van de je houtsoort/plint en met name de schaar. Ik heb namelijk andere ervaringen en voor een paar tientjes heb je mooi en snel je plintjes liggen.

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve 

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik ga binnenkort het enkel glas van mijn hal vervangen (voordeur en zijraam) door dubbel glas. Omdat dubbelglas veel dikker is zal ik, naast het vervangen van de glaslatten, de sponningen moeten aanpassen om het te laten passen. Ik had bedacht dit met een frees te doen (Yes eindelijk een goede reden om een DRT50ZJX2 te kopen). Echter heb ik geen idee wat voor freesjes ik hiervoor het beste kan gebruiken, en hoe ik de frees moet geleiden. Heeft iemand tips?

Daarnaast wil de frees gaan gebruiken om slotgaten te kunnen maken, in ieder geval een stuk netter en preciezer dan met de hand. Als iemand tips heeft welke freesjes hiervoor handig zijn of welke andere freesjes onmisbaar zijn, lees ik dat graag!

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:17
De beste frees is de frees voor de klus. Ik zou overigens alleen een accu frees kopen als je hem echt zonder snoer nodig hebt. Vind het snoer niet bizar hinderlijk bij een bovenfrees, en voldoende power wel relevant.

Het freesje wat je moet kopen hangt dus van de klus af, je gaat je sponning dus dieper maken. Ik ga er vanuit dat je dit doet door de deur plat te leggen, dan kan je de frees geleiden, en heb je voornamelijk een iets langere frees nodig. Kan je gewoon via Ecotools kopen. Let wel op dat hij ondersnijders heeft.

|>

• Bhagavad
quote:
bonzz.netninja schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:55:
[...]
Ik denk dat een en ander nogal afhankelijk is van de je houtsoort/plint en met name de schaar. Ik heb namelijk andere ervaringen en voor een paar tientjes heb je mooi en snel je plintjes liggen.
Nope, het 'probleem' zit hem in de manier waarop dit soort knippers standaard werken. :P

Zo'n knipmes heeft nml. default een zekere bolling (V-vorm) die uitmondt in de scherpe snede.
Zodra je begint met knippen, raakt de snede als eerste het te knippen stuk hout en bij iedere millimeter die het knipmes verder indringt, hoe meer de bolling van het mes het hout zijwaarts begint weg te duwen.

Dat resulteert vervolgens in een strakke en correcte snede van laten wij zeggen van 45o, maar het snijvlak dat daar haaks op staat is niet de beoogde 90o maar een paar storende graden minder.
Het mes doorklieft het hout in dit vlak ietsjes schuin "V" en helaas (maar wel logisch) niet zuiver haaks.

Een standaard houtbeitel doet dit overigens net zo en daar houd je rekening mee door bij het wegsteken van een diep gat de beitelsnede niet meteen op het exacte aftekenpunt te zetten, maar iets daarvoor.

Als je nu de delen die met zo'n schaar geknipt zijn tegen elkaar legt, dan raken de onderkanten elkaar correct, terwijl de bovenkant een lelijk spleetje heeft.
Het is eigen aan deze manier van knippen en je moet gaan klooien om dit te voorkomen.
De plakplint ondersteboven knippen bijvoorbeeld, maar dat geeft weer een lelijk braampje in het zichtvlak.

Een afkortzaag daarentegen zaagt wel in beide vlakken zoals het is bedoeld. ;)
quote:
Nivado schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:59:
Ik ga binnenkort het enkel glas van mijn hal vervangen (voordeur en zijraam) door dubbel glas. Omdat dubbelglas veel dikker is zal ik, naast het vervangen van de glaslatten, de sponningen moeten aanpassen om het te laten passen. Ik had bedacht dit met een frees te doen (Yes eindelijk een goede reden om een DRT50ZJX2 te kopen). Echter heb ik geen idee wat voor freesjes ik hiervoor het beste kan gebruiken, en hoe ik de frees moet geleiden. Heeft iemand tips?
Zoals Simon hierboven al terecht opmerkt zal de power van zo'n accu-routertje de beperkende factor worden.
Het is een hele leuke kantenfrees dat is waar, maar zodra je substantile hoeveelheden hout wilt gaan wegfrezen loop je hoogstwaarschijnlijk snel tegen logische grenzen aan.

Ik zou dan eerder naar een zwaarder 230V geval (minstens 800W) uitkijken, het aansluitsnoer ervaar ik "naast de afzuigslang" zelden als een belemmering.
Laat je de afzuiging achterwege (niet aan te raden) dan is een accumachine wel handig.

De geleiding van een bovenfrees kun je met een dedicated zaagliniaal doen, al is het maar de vraag of je daarvoor genoeg ruimte krijgt.
Een kozijn is doorgaans niet breed genoeg voor een comfortabele geleiding in alle richtingen.

Blijft over een goed instelbare parallelgeleiding, of een lat/strip waarlangs je de bovenfrees solide kunt geleiden.

Het nadeel van een parallelgeleiding bij deze klus is dat je meteen in het hout freest dat juist moet blijven staan als de frees op de een of andere manier even niet goed wordt geleid.
En dat laatste gebeurt zomaar en is moeilijk te voorkomen.

Een frees die je voor deze klus zeker nodig gaat hebben is een HM-stiftfrees van ongeveer 10mm.
Deze bescheiden diameter is redelijk onder controle te houden, maar je zult er achter komen dat een voorraadje van meerdere diameters erg handig is. ;)

Bhagavad wijzigde deze reactie 06-02-2018 13:11 (37%)

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:33
quote:
[...]

hier ook de tip om even te investeren in een klein workshopje.

Ik heb met een maatje wat mogen TIGgen op zijn werk, dat is echt zo ontzettend gaaf, superschoon werken en lekker precies maar te duur om in te stappen. Echter het is vrij ingewikkeld om goed te leren en te beheersen.

ik overweeg nu een electrodemachine (BMBE, MMA, stick) en het is jammer dat er niet veel reviews etc te vinden zijn op internet/youtube van lasmachines.
Zoek je een TV, versterker of digitale camera dan stikt het van de grouptests, shootouts en reviews.

Zelfs op www.lasforum.nl vind je maar karig gebruikerservaringen of informatie weggezet tegen alle merken en typen lasapparaten.

Zelf zou ik wegblijven van Adli/Ferm lassers maar kijken naar een klein stapje daarboven zoals Jasic of Metalworks. Een stapje daarboven zit het nederlandse Tico, het duitse Weldkar en nog vele andere.
Gevolgd door ESAB, Kemppi en nog vele andere.

Een rondje zoeken op internet brengt je vele webshops:
https://www.allesvoorlassen.nl/lasapparatuur
https://www.rustbuster.nl/Quickshop/index.php (ook workshops)
https://www.allesomtelassen.nl/

Ikzelf overweeg voor thuis een Jasic Arc160, maar zoals ik al zei ik wil eerst even een workshop doen om te zien welk lasproces ikzelf het prettigst vind. Voor MIG heb je een wat duurdere machine nodig maar veelal kun je dan wel dunner materiaal lassen dan met een electrode-machine en ook wat makkelijker aluminium.
Wil je (dun) alu lassen met TIG dan heb je een hele dure AC machine nodig.

anyway...ff kort en bondig maar neergezet, in elk geval niet iets om over 1 nacht ijs te gaan IMHO :)
quote:
Verstekbakker schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:52:

waarheid + }:O

Fraggert wijzigde deze reactie 06-02-2018 11:45 (9%)

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
L.N. schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:48:
[...]

Ach, je kunt vast een taak verzinnen bij jouw Douglas schuur/veranda waar je deze absoluut nodig hebt en zeker niet zonder kunt ;) .

Sorry, dit is omweg om jou een compliment te kunnen geven voor het vakwerk dat je hebt laten zien bij de schuur/veranda.
Heb ik het toch maar weer 3 weken vol gehouden >:)

Gisteren kwam ze binnen :)

En om op een rond bedrag uit te komen maar een zusje gehaald voor de iets grotere (90mm) en zwaardere (610gram) die ik al had.

Revive the guild!

• Nivado
@simon Bedankt voor de tips! Met name de ondersnijders, ik ging er blind vanuit dat alle groeffrezen aan de onderkant zouden kunnen snijden, maar dat blijkt dus niet het geval.
quote:
Bhagavad schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:55:
[...]
Zoals Simon hierboven al terecht opmerkt zal de power van zo'n accu-routertje de beperkende factor worden.
Het is een hele leuke kantenfrees dat is waar, maar zodra je substantile hoeveelheden hout wilt gaan wegfrezen loop je hoogstwaarschijnlijk snel tegen logische grenzen aan.

Ik zou dan eerder naar een zwaarder 230V geval (minstens 800W) uitkijken, het aansluitsnoer ervaar ik "naast de afzuigslang" zelden als een belemmering.
Laat je de afzuiging achterwege (niet aan te raden) dan is een accumachine wel handig.
Bedankt voor de tips! Ik begrijp dat een accu freesmachine niet evenveel vermogen heeft als een professionele Festool met draad. Ik verwacht echter dat hij niet of nauwelijks onderdoet voor de RT0700C (705W) die verder exact de zelfde specificaties heeft. Ik kan hier alleen nog geen harde bewijzen of berhaupt vergelijkingen van vinden. Daarnaast zal ik hem niet dagelijks gaan gebruiken, dus het hoeft niet top of the bill te zijn. Het prijsverschil met de RT0700C wordt (ruim) goedgemaakt door de extra accu voor mijn collectie 8)
quote:
De geleiding van een bovenfrees kun je met een dedicated zaagliniaal doen, al is het maar de vraag of je daarvoor genoeg ruimte krijgt.
Een kozijn is doorgaans niet breed genoeg voor een comfortabele geleiding in alle richtingen.

Blijft over een goed instelbare parallelgeleiding, of een lat/strip waarlangs je de bovenfrees solide kunt geleiden.

Het nadeel van een parallelgeleiding bij deze klus is dat je meteen in het hout freest dat juist moet blijven staan als de frees op de een of andere manier even niet goed wordt geleid.
En dat laatste gebeurt zomaar en is moeilijk te voorkomen.
Duidelijk, zaagliniaal heb ik, en de adapter om deze te kunnen gebruiken komt er ook wel, maar is inderdaad minder geschikt voor deze klus, temeer omdat het kozijn natuurlijk gewoon verticaal staat, en ik de deur bij voorkeur ook op zijn plek laat zitten.
quote:
Een frees die je voor deze klus zeker nodig gaat hebben is een HM-stiftfrees van ongeveer 10mm.
Deze bescheiden diameter is redelijk onder controle te houden, maar je zult er achter komen dat een voorraadje van meerdere diameters erg handig is. ;)
Ik neem aan dat je met stiftfrees bijvoorbeeld deze groeffrees bedoelt (zo noemt ecotools hem tenminste). Zo ja neem ik zeker een aantal verschillende diameters van deze.

Ik vond ook deze sponning frees, die lijkt me ook wel handig, als extra zekering om de kans op uitschieters te minimaliseren.

• Seor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:17

Seor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De eerste knoop is doorgehakt. Vandaag landt de Metabo KGS 216 hier.

Nu blijf ik schipperen tussen inval en cirkelzaag.
https://www.mastertools.nl/dewalt-dwe576k-cirkelzaag-dwe576k met liniaaltas en fijn sterk blad komt met 285,90 en voor dat geld heb je ook deze https://www.mastertools.n...raal-en-extra-hm-zaagblad

Owja, ik moet ook een stuk of wat kozijnen in het werk inkorten. Toen kwam ik wat leuks van Fein tegen.

AAAGH. keuzes.

Seor Sjon wijzigde deze reactie 06-02-2018 14:44 (85%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Tis een beetje een vooroordeel omdat ik meer heb van Makita maar ik had dan gekozen voor de Makita, Puur vanwege het feit dat deze invallend kan zagen, is alleen wel 329,- dus ietsje duurder dan die genoemde 285,-

Ik neem aan dat de kozijnen al geplaatst zijn? ik heb zo'n Bosch groen Multitooltje en hoewel het soms wel handig is vind ik het maar een vervelend apparaat,

Er zit inderdaad een heel erg verschil in merk, en die Fein is echt de Mercedes onder de multitools, maar als ik er niet heel veel werk voor zou hebben had ik die centen op zak gehouden... uitgegeven aan beitels :*)

Revive the guild!

• Nivado
quote:
Seor Sjon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:41:

https://www.mastertools.nl/dewalt-dwe576k-cirkelzaag-dwe576k met liniaaltas en fijn sterk blad komt met 285,90 en voor dat geld heb je ook deze https://www.mastertools.n...raal-en-extra-hm-zaagblad

Owja, ik moet ook een stuk of wat kozijnen in het werk inkorten. Toen kwam ik wat leuks van Fein tegen.

AAAGH. keuzes.
Wat @Jelte,89 zegt, die Makita is echt een hele fijne machine, ik kan hem iedereen aanraden!

@Orion84 kan jij vertellen wat is het verschil is tussen de parallelgeleider die je los hebt gekocht en de standaard parallelgeleider die bij je RT0700C zit?

Nivado wijzigde deze reactie 06-02-2018 15:54 (13%)

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
BFmango schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:12:
Ik ben op zoek naar een invalzaag met geleiderail. Ik ga hem maar af-en-toe gebruiken voor kleine klusjes, maar heb nu zo'n mini cirkelzaag waarmee ik moeilijk recht kan zagen en die niet echt krachtig is.

Ik zoek iets dat stevig is en stevig in de geleiderail zit. Mijn oog viel daarbij op de Dewalt DW576K omdat de onderkant stevig lijkt te zijn en in zijn geheel over de geleiderail valt, zie bijvoorbeeld onderstaand fototje:

[afbeelding]

Heeft iemand nog goede alternatieven? Totaal incl. btw max. 200 euro wil ik uitgeven. Minder mag ook.
quote:
Seor Sjon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:41:

AAAGH. keuzes.
Ik heb de DWE576K en hij bevalt erg goed. Had voor deze gekozen vanwege prijs en mogelijk van instellen zaagdiepte en geleiderail. DeWalt klinkt me dan beter dan een Scheppach/Batavia T-raxx.
Zelf heb ik het invallen niet nodig (hoewel het wel zou lukken).

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:41

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Nivado schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Wat @Jelte,89 zegt, die Makita is echt een hele fijne machine, ik kan hem iedereen aanraden!

@Orion84 kan jij vertellen wat is het verschil is tussen de parallelgeleider die je los hebt gekocht en de standaard parallelgeleider die bij je RT0700C zit?
Die losse geleider is een stuk groter (dus een langer geleidingsvlak) en heeft een schroef waarmee je hem heel precies kan verschuiven (vergelijkbaar met de diepteverstelling op de bovenfreesvoet). En door die lange metalen staven kan je ook een stuk meer variren met de afstand tot de rand, vergeleken met die kleine geleider die standaard wordt meegeleverd.

Daarnaast werkt die meegeleverde geleider ook alleen met de kantenfreesvoet geloof ik, niet met de bovenfreesvoet, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Orion84 wijzigde deze reactie 06-02-2018 15:59 (7%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• The Eagle

The Eagle

@Bhagavad vwb dat knippen: het klopt wat je zegt, maar daarom moet je die plinten ook ondersteboven knippen. Dan heb je dat probleem dat ie bovenop niet aansluit niet :)
Aan de onderkant wel een beetje, maar dat zie je niet. Bovendien wordt het effect nog minder ook. Dat komt omdat datgene dat jij beschrijft als "wegdrukken" het zachte deel is. En omdat je dan onderop begint en eerst het harde deel door moet, knip je vrijwel recht af :)
Het zijn ff van die trucjes maar als je ze eenmaal kent denk je meestal "dat ik daar niet opgekomen ben" :)

• Bhagavad
quote:
The Eagle schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:04:
@Bhagavad vwb dat knippen: het klopt wat je zegt, maar daarom moet je die plinten ook ondersteboven knippen. Dan heb je dat probleem dat ie bovenop niet aansluit niet :)
Aan de onderkant wel een beetje, maar dat zie je niet. Bovendien wordt het effect nog minder ook. Dat komt omdat datgene dat jij beschrijft als "wegdrukken" het zachte deel is. En omdat je dan onderop begint en eerst het harde deel door moet, knip je vrijwel recht af :)
Het zijn ff van die trucjes maar als je ze eenmaal kent denk je meestal "dat ik daar niet opgekomen ben" :)
Het ondersteboven knippen noemde ik al eerder als workaround, daar was ik dus "al eerder opgekomen". ;)

Wat dan blijft is "het braampje" dat je met deze werkwijze aan de verkeerde kant van de strip creert en dat is dan jammer genoeg wel meteen de zichtzijde.
Kun je daar mee leven dan is er geen probleem.
Ik zou mij daar echter instant ontiegelijk aan gaan ergeren, waarschijnlijk omdat er tools zijn dit beter/netter te doen.

Het knippen gaat lekker snel dat is waar, maar ik zie het vooral als de fastfood aanpak die bij eigentijds parketbeunen hoort. :Y
Heb je een duur parket gekocht en gewetensvol gelegd en ga je vervolgens met blond hobby gepruts de randjes afwerken.
Dat snap ik dus niet en ik krijg het slechts met moeite door m'n strot.

Met een kleine afkortzaagmachine gaat het minstens zo snel en nog lekker strak ook, wat wil je nog meer?? O-)

• Seor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:17

Seor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Jelte,89 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:20:
Tis een beetje een vooroordeel omdat ik meer heb van Makita maar ik had dan gekozen voor de Makita, Puur vanwege het feit dat deze invallend kan zagen, is alleen wel 329,- dus ietsje duurder dan die genoemde 285,-

Ik neem aan dat de kozijnen al geplaatst zijn? ik heb zo'n Bosch groen Multitooltje en hoewel het soms wel handig is vind ik het maar een vervelend apparaat,

Er zit inderdaad een heel erg verschil in merk, en die Fein is echt de Mercedes onder de multitools, maar als ik er niet heel veel werk voor zou hebben had ik die centen op zak gehouden... uitgegeven aan beitels :*)
De DeWalt is sterker, groter blad, universeler en goedkoper. Maar Makita is wel meer mijn merk en een open cirkelzaag produceert meer stof. Voor balken heb ik de Metabo al. De ene dag zit ik bij de cirkelzaag, de ander bij de invalzaag.

De Fein komt nu pas in beeld. Ik had nog ergens een Mouse, maar was vergeten wat voor een pokkeding het was. We hebben hier veel kozijnen met brede roedes, dus lekker veel meters. Daarmee probeer ik de Fein er bij mijn betere helft door te drukken. Maar ja, 182, plus 285//330 plus 260 is bij elkaar ook even 727 tot 772 euro. En dat begon ermee dat ik geen zin had om een laminaatvloer te leggen met een decoupeerzaag. :+ Had wel de vloer voor de helft vd prijs, dus dat voordeel is al bijna weg.

Seor Sjon wijzigde deze reactie 06-02-2018 18:57 (6%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bhagavad
quote:
Seor Sjon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:55:
[...]
De Fein komt nu pas in beeld. Ik had nog ergens een Mouse, maar was vergeten wat voor een pokkeding het was. We hebben hier veel kozijnen met brede roedes, dus lekker veel meters. Daarmee probeer ik de Fein er bij mijn betere helft door te drukken. Maar ja, 182, plus 285//330 plus 260 is bij elkaar ook even 727 tot 772 euro. En dat begon ermee dat ik geen zin had om een laminaatvloer te leggen met een decoupeerzaag. :+ Had wel de vloer voor de helft vd prijs, dus dat voordeel is al bijna weg.
De niet aflatende zware offers die wij dagelijks in stilte voor 'haar' brengen, het mag best een keer gezegd hoor, wij begrijpen dat. _/-\o_

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

quote:
Seor Sjon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:55:
[...]

Dat wat @Bhagavad zegt... maar deze was wel heul simpel: “Hee lieverd!, de vloer was toch niet in de aanbieding maar we krijgen er als compensatie wel een decopeer/invalzaag/fein bij om het te leggen” >:) :9

Revive the guild!

• Pixelmagic
quote:
Fraggert schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:03:
[...]

hier ook de tip om even te investeren in een klein workshopje.

Ik heb met een maatje wat mogen TIGgen op zijn werk, dat is echt zo ontzettend gaaf, superschoon werken en lekker precies maar te duur om in te stappen. Echter het is vrij ingewikkeld om goed te leren en te beheersen.

ik overweeg nu een electrodemachine (BMBE, MMA, stick) en het is jammer dat er niet veel reviews etc te vinden zijn op internet/youtube van lasmachines.
Zoek je een TV, versterker of digitale camera dan stikt het van de grouptests, shootouts en reviews.

Zelfs op www.lasforum.nl vind je maar karig gebruikerservaringen of informatie weggezet tegen alle merken en typen lasapparaten.

Zelf zou ik wegblijven van Adli/Ferm lassers maar kijken naar een klein stapje daarboven zoals Jasic of Metalworks. Een stapje daarboven zit het nederlandse Tico, het duitse Weldkar en nog vele andere.
Gevolgd door ESAB, Kemppi en nog vele andere.

Een rondje zoeken op internet brengt je vele webshops:
https://www.allesvoorlassen.nl/lasapparatuur
https://www.rustbuster.nl/Quickshop/index.php (ook workshops)
https://www.allesomtelassen.nl/

Ikzelf overweeg voor thuis een Jasic Arc160, maar zoals ik al zei ik wil eerst even een workshop doen om te zien welk lasproces ikzelf het prettigst vind. Voor MIG heb je een wat duurdere machine nodig maar veelal kun je dan wel dunner materiaal lassen dan met een electrode-machine en ook wat makkelijker aluminium.
Wil je (dun) alu lassen met TIG dan heb je een hele dure AC machine nodig.

anyway...ff kort en bondig maar neergezet, in elk geval niet iets om over 1 nacht ijs te gaan IMHO :)

[...]

waarheid + }:O
Bedankt voor je advies, ik had die Jasic bv nog niet op het vizier. Die 160D lijkt ook leuk, kan je nog een TIG toorts aan hangen op een later moment. Valt me wel op dat de 160 60% inschakelduur heeft tov de 160D maar 35%. Voor mijn projectje lijkt me dat geen groot probleem maar als je daar later TIG mee wilt doen dan zou dat wel sneller een beperking worden als ik het goed begrijp.

Ik neig na al het advies ondertussen wel meer naar een electrode machine, ga daar nog maar eens wat meer op inlezen en kijken welke electrodes ik het beste kan gebruiken.

Aangaande de cursus of workshop, lijkt me een goed idee maar hier in de buurt heb ik nog niet veel kunnen vinden. Ook hier maar eens verder kijken.

Tot slot, ik zie echt gigantische prijsverschillen, mensen die zeggen voor MIG en TIG niets onder de 1000 te kunnen kopen. Verbaast me wel, ik zie reviews van mensen die een 300 MIG hebben en er tevreden mee zijn. Zal uiteraard te maken met waar je het voor gebruikt en hoeveel, maar dan nog. Tegelijk mensen die niet A merken totaal afzeiken, puur omdat alle ander “Chinese rommel” zijn en tegelijk ook een machine hebben die in het verre oosten is gemaakt, waar alleen een ander label en USA ontwerper achter zit. Dat alles maakt de keuze niet makkelijk, maar mij doel ervoor is duidelijk: ik wil mijn project doen en heb daar gereedschap voor nodig. Als mijn project voor het beoogde bedrag gedaan kan worden en hou daar gereedschap aan over dan is het meegenomen 8) .

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-08 20:38

mutsje

Certified Prutser

@Jelte,89 Zag ik deze ook niet op een FB groep voorbij komen? :) je nieuwe beitel.

Ik ga binnenkort de beitels van mijn kity 635 maar weer laten slijpen. Zo oliedom geweest de beschermkap naar beneden te doen terwijl de machine aan stond. Hoorde opeens akelige geluid als beitel die door staal aan vreten is. Maar goed de slijperij kan hoogstwaarschijnlijk ook nieuwe beitels voor me maken(zijn niet meer te krijgen) dus dat is weer win puntje.

mutsje wijzigde deze reactie 06-02-2018 20:24 (68%)

• Raymond
@The Eagle @Bhagavad
Plakplinten zijn lelijk, ongeacht waarmee ze gezaagd zijn.

• Verstekbakker
  • Niet online
quote:
Pixelmagic schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:52:
[...]

Bedankt voor je advies, ik had die Jasic bv nog niet op het vizier. Die 160D lijkt ook leuk, kan je nog een TIG toorts aan hangen op een later moment. Valt me wel op dat de 160 60% inschakelduur heeft tov de 160D maar 35%. Voor mijn projectje lijkt me dat geen groot probleem maar als je daar later TIG mee wilt doen dan zou dat wel sneller een beperking worden als ik het goed begrijp.

Ik neig na al het advies ondertussen wel meer naar een electrode machine, ga daar nog maar eens wat meer op inlezen en kijken welke electrodes ik het beste kan gebruiken.

Aangaande de cursus of workshop, lijkt me een goed idee maar hier in de buurt heb ik nog niet veel kunnen vinden. Ook hier maar eens verder kijken.

Tot slot, ik zie echt gigantische prijsverschillen, mensen die zeggen voor MIG en TIG niets onder de 1000 te kunnen kopen. Verbaast me wel, ik zie reviews van mensen die een 300 MIG hebben en er tevreden mee zijn. Zal uiteraard te maken met waar je het voor gebruikt en hoeveel, maar dan nog. Tegelijk mensen die niet A merken totaal afzeiken, puur omdat alle ander “Chinese rommel” zijn en tegelijk ook een machine hebben die in het verre oosten is gemaakt, waar alleen een ander label en USA ontwerper achter zit. Dat alles maakt de keuze niet makkelijk, maar mij doel ervoor is duidelijk: ik wil mijn project doen en heb daar gereedschap voor nodig. Als mijn project voor het beoogde bedrag gedaan kan worden en hou daar gereedschap aan over dan is het meegenomen 8) .
Voor electrodes ga je geen duur apparaat nodig hebben. Pak een goede van marktplaats voor een prijs waar je hem na je project weer voor kunt verkopen. Chinees zou ik niet doen, maar als je niet beter weet dan ga je het misschien niet merken. Je krijgt hem alleen niet meer verkocht...

Vergeet de tig functie op die goedkope (Chinese) elektrode machines, dat is meestal lift-tig en geen hf, ga je van je leven niet willen gebruiken; daar valt niet mee te lassen. Tig lassen is iets waar je gewoon een goed apparaat voor nodig hebt, het is erg secuur werk en vergt nogal wat uurtjes oefenen. De dure merken zijn niet voor niets duur en de Chinezen zijn niet voor niets goedkoop. Maar iemand die niet beter weet zal het misschien ook niet merken. Zo'n Chinees krijg je alleen niet meer verkocht als hij je de strot uit komt...

Mijn advies blijft een cursus lassen, er komt veel meer bij kijken dan twee stukken metaal tegen elkaar smelten. Er zijn allerlei verschillende soorten electrodes, verschillende soorten staal, verschillende soorten gereedschap, verschillende houdingen voor je electrodes, je spullen trekken aan alle kanten krom, je moet de boel haaks zien te krijgen, je hebt 100 verschillende mallen nodig, 100.000 klemmen nodig...

Als je een cursus pertinent niet wil doen dan hoop ik dat het geen hek wordt voor in de voortuin. En koop dan 2 dozen electrodes en 20 kilo ijzer om eerst wat oefeningen op te doen, misschien heb je na de eerste doos al geen zin meer in lassen omdat je pijn in je poot hebt van het hameren en omdat het vel van je armen eruit ziet alsof je net terug bent van 10 uur met handschoenen aan in de zon liggen op het strand. Dan begrijp je langzaam maar zeker dat met electrodes lassen eigenlijk alleen voor noodreparaties is in de buitenlucht en ga je op zoek naar een CO2 apparaat...

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Verstekbakker schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 00:52:
Dan begrijp je langzaam maar zeker dat met electrodes lassen eigenlijk alleen voor noodreparaties is in de buitenlucht en ga je op zoek naar een CO2 apparaat...
De rest van je post ben ik het mee eens, maar dit is imo toch echt onzin. Als elektrodes alleen voor noodreparaties bruikbaar zijn moet je beter leren met elektrode om te gaan.

Voor RVS, aluminium, zulk spul? Dan wil je gewoon TIG of eventueel MIG lassen inderdaad. Gewoon constructiestaal >1,5mm dik is echter prima te lassen met elektrode, net zo sterk en met veel goedkoper materiaal.

Tenzij ik deze uitsprak nu verkeerd opvat en je specifiek doelt op elektrode lassen als je niet weet waar je mee bezig bent en het ook niet wil leren.

• Verstekbakker
  • Niet online
quote:
McGryphon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:26:
[...]

De rest van je post ben ik het mee eens, maar dit is imo toch echt onzin. Als elektrodes alleen voor noodreparaties bruikbaar zijn moet je beter leren met elektrode om te gaan.

Voor RVS, aluminium, zulk spul? Dan wil je gewoon TIG of eventueel MIG lassen inderdaad. Gewoon constructiestaal >1,5mm dik is echter prima te lassen met elektrode, net zo sterk en met veel goedkoper materiaal.

Tenzij ik deze uitsprak nu verkeerd opvat en je specifiek doelt op elektrode lassen als je niet weet waar je mee bezig bent en het ook niet wil leren.
Met de CO2 gaat veel sneller en beter. Geen pijn in je poot van het hameren, geen kans op slakinsluiting, veel minder rotzooi om op te ruimen, veel minder rotzooi die je staat in te ademen, niet iedere 30 seconden stoppen om een nieuwe electrode te pakken... En ja, met de CO2 kan iedere beun de haas met twee linker voeten een goede las leggen.

• McGryphon

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Topicstarter
quote:
Verstekbakker schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:54:
[...]

Met de CO2 gaat veel sneller en beter. Geen pijn in je poot van het hameren, geen kans op slakinsluiting, veel minder rotzooi om op te ruimen, veel minder rotzooi die je staat in te ademen, niet iedere 30 seconden stoppen om een nieuwe electrode te pakken... En ja, met de CO2 kan iedere beun de haas met twee linker voeten een goede las leggen.
Met CO2 kan elke beun de haas een soort van acceptabele las leggen. Ik heb slechts n iemand goed met mig zien lassen die niet ook met elektrodes overweg kon.

Als je wil leren lassen begin je m.i. met elektrode. En als je dik staal moet lassen blijft het m.i. ook een erg goed proced. Als elektrode zo in alles overvleugeld werd door mig werd elektrode ook niet zo veel meer gebruikt in de industrie, met name in pijplijnen.

Een simpele inverter en een MIG-lasapparaat zijn complementair. De een vervangt niet de ander.

Ik heb eventjes gekeken, en als je chinese waar gaat vergelijken ben je zo'n 120 euro kwijt voor een inverter of 450 voor een MIG-lasapparaat als je doel is om 5mm dik staal te lassen. 3,2mm 7018 elektrode, of 170A op 1.1mm draad. En dan zit je nog met de maximale duty cycle van zo'n relatief licht MIG-lasapparaat, die zodanig laag ligt (denk 20% bij die stroom) dat de snelheidswinst van draad vs elektrode meer dan tenietdoet.

Welke van de twee geschikter is voor @Pixelmagic zijn situatie? Afhankelijk van hoe zwaar het hekwerk is, maar ik denk elektrode.

Overigens kan er ook bij een elektrodelasapparaat veel minder "mis gaan" bij productie in china dan bij een MIG-lasapparaat. Met MIG zit je met gasleidingen en bewegende onderdelen. Elektrodelasapparaat hoeft maar gewoon veel stroom te leveren bij lage spanning.

McGryphon wijzigde deze reactie 07-02-2018 08:40 (28%)

• Verstekbakker
  • Niet online
CO2 is geen MIG, dat is MAG. Maar ik vermoed dat je dat wel wist? In de industrie zie ik geen elektrodes wanneer dat niet nodig is (wanneer het gas niet wegwaait, wanneer je geen fles gas op je nek hoeft te pakken op een ladder, etc.), het is gewoon teveel werk. Leren lassen begint met elektrodes omdat opa meestal niks anders in de garage heeft liggen. Als een leraar een keuze heeft, dan begin je met MAG. Zo kun je leren een apparaat in te stellen en een smeltbad te beheersen zonder alle andere flauwekul die komt kijken bij het lassen. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je beter focussen op je houding, elektrodeafstand etc.

Wat ik al eerder schreef, hij moet een elektrode apparaat scoren op MP en oefenen oefenen oefenen. Het is alleen lastig oefenen als niemand je kan voordoen hoe je nou echt goed een smeltbad beheerst. Een MIG/MAG apparaat is gewoon een te grote investering en op 220 is dat ook nog eens geen goede investering.
Pagina: 1 ... 31 ... 58 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True