Nope, het 'probleem' zit hem in de manier waarop dit soort knippers standaard werken.
Zo'n knipmes heeft nml. default een zekere bolling (V-vorm) die uitmondt in de scherpe snede.
Zodra je begint met knippen, raakt de snede als eerste het te knippen stuk hout en bij iedere millimeter die het knipmes verder indringt, hoe meer de bolling van het mes het hout zijwaarts begint weg te duwen.
Dat resulteert vervolgens in een strakke en correcte snede van laten wij zeggen van 45
o, maar het snijvlak dat daar haaks op staat is
niet de beoogde 90
o maar een paar storende graden minder.
Het mes doorklieft het hout in dit vlak ietsjes schuin "V" en helaas (maar wel logisch) niet zuiver haaks.
Een standaard houtbeitel doet dit overigens net zo en daar houd je rekening mee door bij het wegsteken van een diep gat de beitelsnede niet meteen op het exacte aftekenpunt te zetten, maar iets daarvoor.
Als je nu de delen die met zo'n schaar geknipt zijn tegen elkaar legt, dan raken de onderkanten elkaar correct, terwijl de bovenkant een lelijk spleetje heeft.
Het is eigen aan deze manier van knippen en je moet gaan klooien om dit te voorkomen.
De plakplint ondersteboven knippen bijvoorbeeld, maar dat geeft weer een lelijk braampje in het zichtvlak.
Een afkortzaag daarentegen zaagt wel in beide vlakken zoals het is bedoeld.

Nivado schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:59:
Ik ga binnenkort het enkel glas van mijn hal vervangen (voordeur en zijraam) door dubbel glas. Omdat dubbelglas veel dikker is zal ik, naast het vervangen van de glaslatten, de sponningen moeten aanpassen om het te laten passen. Ik had bedacht dit met een frees te doen (Yes eindelijk een goede reden om een
DRT50ZJX2 te kopen). Echter heb ik geen idee wat voor freesjes ik hiervoor het beste kan gebruiken, en hoe ik de frees moet geleiden. Heeft iemand tips?
Zoals Simon hierboven al terecht opmerkt zal de power van zo'n accu-routertje de beperkende factor worden.
Het is een hele leuke kantenfrees dat is waar, maar zodra je substantiële hoeveelheden hout wilt gaan wegfrezen loop je hoogstwaarschijnlijk snel tegen logische grenzen aan.
Ik zou dan eerder naar een zwaarder 230V geval (minstens 800W) uitkijken, het aansluitsnoer ervaar ik "naast de afzuigslang" zelden als een belemmering.
Laat je de afzuiging achterwege (niet aan te raden) dan is een accumachine wel handig.
De geleiding van een bovenfrees kun je met een dedicated zaagliniaal doen, al is het maar de vraag of je daarvoor genoeg ruimte krijgt.
Een kozijn is doorgaans niet breed genoeg voor een comfortabele geleiding in alle richtingen.
Blijft over een goed instelbare parallelgeleiding, of een lat/strip waarlangs je de bovenfrees solide kunt geleiden.
Het nadeel van een parallelgeleiding bij deze klus is dat je meteen in het hout freest dat juist moet blijven staan als de frees op de een of andere manier even niet goed wordt geleid.
En dat laatste gebeurt zomaar en is moeilijk te voorkomen.
Een frees die je voor deze klus zeker nodig gaat hebben is een HM-stiftfrees van ongeveer 10mm.
Deze bescheiden diameter is redelijk onder controle te houden, maar je zult er achter komen dat een voorraadje van meerdere diameters erg handig is.
[
Voor 37% gewijzigd door
Verwijderd op 06-02-2018 13:11
]