[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 103 Laatste
Acties:
  • 914.234 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Atmoz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Hehe O-) Zo ver is het (helaas) nog niet.
Door de drukte ben ik helaas nog niet aan dit projectje" toegekomen...

Het is de bedoeling om daar inderdaad plexiglas voor te maken, en dan fototjes (geprint op doorzichtige folie) van hetgeen wat in de L-boxx zit erop te maken (in een klein "framepje") zodat dat mooi verlicht wordt.
cool idee!
Vooral even hier showen als het af is. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhumain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 12:47
geekeep schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:10:
[...]

In de meeste gevallen zal de buitenlandse verkoper de btw verleggen. Deze zal dan geen btw rekenen, maar is het voor jou de bedoeling dat je in eigen land zelf de btw berekent over de goederen (21% dus ipv de Duitse 19%) voor je eigen btw administratie.

Als de buitenlandse verkoper de btw wél heeft gefactureerd, wordt het lastiger omdat je dan moet terugvragen bij de Nederlandse of buitenlandse belastingdienst (respectievelijk EU vs niet-EU verkoper).

Bron: mijn eerste eigen btw aangifte op een correcte wijze willen doen. Overigens is een korte Belastingdienst zoektocht ook verstandig voor zulke vragen.
Ik snap hoe het werkt voor de belastingdienst hier. Alleen had ik geen idee hoe ik het op amazon kon regelen. Dat is me nu gelukt, het is idd niet meer dan een btw nummer toevoegen op je account en na goedkeuring van amazon kun je btw vrij kopen (niet bij alle verkopers)

De eerste bestelling wordt vrijdag geleverd :) @Vliegvlug bedankt voor je hulp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:39
ybastiaans schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:09:
[...]

Da's geen probleem, de 14V machine is net een jaar oud dus die gaat nog wel even mee. Als die stuk gaat stap ik over op wat er dan gemeengoed is, ik doe over het algemeen wel wat langer met mijn schroefmachines en ik ga er vanuit dat tegen de tijd dat ik deze twee machines gesloopt heb er ook wel weer een nieuwe accu techniek is. Maar bedankt voor de tip!
Wat mij betreft heb je een prima keuze gemaakt! Ik heb de DDF470 zelf ook, en daar kom ik echt niets aan tekort. Ik heb inmiddels ook wat 18V apparatuur (vooral dankzij de gratis accu actie), maar dat past gewoon op de zelfde lader, dus w.m.b. ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Nivado schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:27:
[...]
Wat mij betreft heb je een prima keuze gemaakt! Ik heb de DDF470 zelf ook, en daar kom ik echt niets aan tekort. Ik heb inmiddels ook wat 18V apparatuur (vooral dankzij de gratis accu actie), maar dat past gewoon op de zelfde lader, dus w.m.b. ideaal.
Je hebt gelijk, met deze machine is niets mis.

Het is echter wel een strikt persoonlijke overweging en geheel afhankelijk van toekomstige aankopen op dit gebied.
Tenminste, als het goed is dan.

Het luxe probleem begint zodra je er een accu-cirkelzaag, accu-decoupeer, accu-recipro, accu-hamerboor of accu-bladblazer, whatever bij wilt hebben.
Welk voltage kies je dan?? :+

Je kunt dan op twee gedachten blijven hinken, maar erg rationeel is dat niet.
Accu's met twee verschillende voltages onderhouden wordt een dure grap, zeker als blijkt dat een enkele machine al snel minder duur kan uitvallen dan een enkele accu.
Zo schommelt de prijs van een 18V/5Ah accu ergens rond de €80 en was mijn 18V witte DHP482ZW deze week 'slechts' €69,99 incl btw.
En omdat de bovengenoemde machines het op 18V, of zelfs 2x18V beter doen dan op 14.4V (waarbij 18V ook een ruimere keuzemogelijkheid heeft), is dat voor een aantal hier de meer logische keuze gebleken.

Heb je genoeg aan twee overzichtelijke accu-schroefmachines en houd je het hierbij, dan is hier natuurlijk prima mee te leven.
Ik kan hooguit mijn eigen eerdere hersengekraak meegeven, daarna moet je vooral zelf beslissen wat voor jouw situatie het beste gaat werken. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 30-01-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 19:28

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

artificial_sun schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:37:
[...]

[afbeelding]

Omdat Japanners van kleurtjes houden.

Schat ik wil een nieuw boormachientje voor mijn verjaardag, een Makita, je weet wel zo'n mooie blauwige :+
Vet lelijk al die kleurtjes.. een betekenis heeft de kleur dan niet meer..

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Nivado schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:27:
[...]

Het is zeker een prima machine. Het is meer dat het 14.4V systeem vooral nog lijkt te bestaan omdat Makita het niet zomaar kan stopzetten. Het gaat nu geleidelijk aan. Waar voorheen elke 18V machine een 14.4V tegenhanger had, is dat tegenwoordig niet meer het geval.

Makita lijkt het langzaam uit te faseren. Kijk bijvoorbeeld een bij de nieuwe machines op de site van Makita. Daar staat geen enkele 14.4V machine tussen.

De reden dat de meesten hier 14.4V afraden is dus omdat het geen toekomstbestendige keuze is. Je kan dan beter voor 10.8V of 18V kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Framoes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 06:12:
[...]

Het is zeker een prima machine. Het is meer dat het 14.4V systeem vooral nog lijkt te bestaan omdat Makita het niet zomaar kan stopzetten. Het gaat nu geleidelijk aan. Waar voorheen elke 18V machine een 14.4V tegenhanger had, is dat tegenwoordig niet meer het geval.

Makita lijkt het langzaam uit te faseren. Kijk bijvoorbeeld een bij de nieuwe machines op de site van Makita. Daar staat geen enkele 14.4V machine tussen.

De reden dat de meesten hier 14.4V afraden is dus omdat het geen toekomstbestendige keuze is. Je kan dan beter voor 10.8V of 18V kiezen.
Mooi hoe een 14V machine zoveel losmaakt :9 Misschien moet ik de keuze een klein beetje meer toelichten. Ik ben dol op houtbewerking, en vooral op bewerkingen met de hand. Dat betekent dat ik liever schaaf dan schuur en dat de cirkelzaag alleen voor de dag komt als ik plaatmateriaal moet zagen (MDF, Multiplex). Ik ben nooit toegekomen aan het aanschaffen van een handboor omdat ik dat niet zo'n interessante handbewerking vind, en vandaar dat ik dus een nieuwe boormachine aangeschaft heb.

Ik heb dus ook de intentie niet om de collectie uit te breiden met accu-versies van mijn overige Makita's (schuurmachine, cirkelzaag, boorhamer, bovenfrees etc). Als dat wel het geval was had ik gelijk een 18V machine gekocht. Daar heb ik nu alleen maar last van omdat ik dan voor de 18V machine maar één accu heb en dat enorm irritant is. Een extra accu kost zo weer een paar tientjes meer en dat is dus in mijn geval een beetje onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Verstekbakker schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:45:
Ik heb hier laatst gevraagd naar wat hulp bij de aanschaf van een TIG-lasapparaat (dank @bluemoon23). Vorige week is bij mij een tweedehands apparaatje opgedoken dat ik niet kon laten staan.

€ 2450 met toorts.
Nu is €2450 voor een gebruikt lasapparaat voor hobbygebruik voor mij persoonlijk wat te gek, maar als jij er blij mee bent ;)
Ik heb vroeger met zo`n Kemppi gewerkt, het front is inderdaad hezelfde.

Je was geloof ik gebonden aan een 230V apparaat of niet ?
Anders staan er wel vaker AC/DC apparaten op Marktplaats van gerenommeerde merken, maar die zijn dan wel 400V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
Framoes schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 06:12:
[...]

Interessant! Ikzelf ben heel blij met mijn 14.4v Metabo maar als ik dan naar deze pagina kijk dan lijkt ook Metabo mee te gaan in de 10.8 of 18v voor de toekomst...

Hmz misschien mijn setje toch maar op marktplaats gooien dan..

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
Dzine schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:00:
[...]
Waarom? Draait hij nu opeens minder snel dan, nu Metabo de focus verschuift? Gewoon slimme keuze maken voor de toekomst. Stel dat je je collectie wilt uitbreiden, dan kies je 18V voor de machines die de extra kracht/nieuwe features kunnen gebruiken. En je houdt de aanbiedingenpagina's in de gaten om af en toe voor een prikkie een extra 14V machientje erbij te scoren.

win-win :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
ybastiaans schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:11:
[...]

Mooi hoe een 14V machine zoveel losmaakt :9
Ja, losmaken gaat wel. Als hij veel dingen vast moet maken, had je beter 18V kunnen kiezen >:)

* dreamscape rent snel weg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Modbreak:De posts aangaande het samenkopen van Auer koffers zijn verwijderd. Inkoopacties zijn op Tweakers (en dus ook GoT) verboden. Voor uitleg zie: Einde aan de Inkoopacties en Inkoopacties niet toegestaan

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 31-01-2018 10:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dzine schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:00:
[...]

Interessant! Ikzelf ben heel blij met mijn 14.4v Metabo maar als ik dan naar deze pagina kijk dan lijkt ook Metabo mee te gaan in de 10.8 of 18v voor de toekomst...

Of juist niet. Die 14,4 machientjes van Metao hebben net iets meer power dan een 10 en net iets minder dan een 18v. Je kunt er niet mee kloppen maar voor de rest doen ze alles. Gouden middenmotor wat dat betreft. Op een gegeven moment is de accu dood...en dan koop je gewoon een apparaat van de series die er op dat moment zijn. Of een nieuwe accu.
Dat inruilen voor een ander accussysteem heeft alleen nut als je veel accuapparaten van de zelfde fabrikant hebt. Als je die niet hebt, zie ik niet in waarom je zou switchen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:45
The Eagle schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:15:
[...]

Of juist niet. Die 14,4 machientjes van Metao hebben net iets meer power dan een 10 en net iets minder dan een 18v. Je kunt er niet mee kloppen maar voor de rest doen ze alles. Gouden middenmotor wat dat betreft. Op een gegeven moment is de accu dood...en dan koop je gewoon een apparaat van de series die er op dat moment zijn. Of een nieuwe accu.
Dat inruilen voor een ander accussysteem heeft alleen nut als je veel accuapparaten van de zelfde fabrikant hebt. Als je die niet hebt, zie ik niet in waarom je zou switchen.
Het is inderdaad niet erg om een apparaat te hebben met een afwijkende accu. Als je in de toekomst een ander 18v apparaat neemt, komt het wel goed. De 14v machine zal heus wel een keer kapot gaan ( zal je zien dat de 14v machine het 10 jaar volhoud, ook geen straf)

Wat wel zo is, en wat Bhagavad bedoelt, is dat de volgende 18v aankoop wat duurder is omdat je ook nieuwe accu's en een lader nodig hebt. Dat betekent dat de volgende 18v accu aankoop in de eerste instantie duurder is dan wanneer je alleen een body zou moeten kopen.

In het geval van ybastiaans snap ik het wel omdat het zijn enige machine blijft. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Desondanks zou ik iedereen die nu nog een machine koopt aanraden om toch de 18v systeem te nemen omdat er in de toekomst geen 14v meer zal bestaan. Dat houd in dat je geen andere machine kan bijkopen zonder een hoge investering. Een accupakket kost toch al gauw 250 euro. En een body? Max 150. Bovendien is de verkoopwaarde ook hoger en als je elk jaar een accu blijft krijgen zoals bij Makita dan lijkt het erop dat je de volgende 5 a 7 jaar geen enkele accu hoeft bij te kopen.

Ik ga hierna ook overstappen op Metabo boormachine en ik weet dat het een investering gaat zijn. In dat geval kies ik bewust voor de eventuele extra kosten die het met zich meebrengt.

Aan de andere kant. 2 verschillende systemen is te doen omdat ik de apparaten toch wel verbruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:25:
[...]
Waarom? Draait hij nu opeens minder snel dan, nu Metabo de focus verschuift? Gewoon slimme keuze maken voor de toekomst. Stel dat je je collectie wilt uitbreiden, dan kies je 18V voor de machines die de extra kracht/nieuwe features kunnen gebruiken. En je houdt de aanbiedingenpagina's in de gaten om af en toe voor een prikkie een extra 14V machientje erbij te scoren.
Yep, gewoon houden wat er is zolang je met het bewuste voltage vooruit kunt.
Maar het investeren in nieuwe machines van dit voltage wordt wel een gewetensvraag.

De machines zelf zullen niet snel de geest geven, ik geloof niet dat mij dat tot nu toe een keer is gelukt. :P
Accu's daarentegen. :+
Het zullen dus zonder twijfel de accu's gaan worden waar weer vraag naar gaat komen.
Dat kan na 1 jaar zijn als ze 24/7 worden misbruikt en dagelijks aan de lader hangen, tot iets richting een jaar of 5.

Geen idee wanneer deze li-ion accu's zijn uitgewoond, maar ik ga er maar van uit dat 10 jaar lastig te halen zal zijn met spaarzaam gebruik, zelfs met een clevere laadcyclus.
NiCd en NiMh accu's hadden het hier na een jaar of drie meestal wel gehad, met wat pech hingen die -na enig misbruik- al na een jaar in de touwen.

Ga je echter wel nieuwe machines van 14.4V aanschaffen dan gijzel je jezelf voor een lange termijn en dat moet je maar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

@Bhagavad

Ik kan je post niet meer terugvinden, maar kreeg je nu die 5ah accu bij die witte Makita's? voor € 69,- per stuk?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:45
...maar kreeg je nu die 5ah accu bij die witte Makita's? voor € 69,- per stuk?
Amazon.de biedt ze *eventueel* (origineel) voor 70, en ik kan me uit dit topic nog een ietsje voordeligere heugen
Edit: vraag niet goed gelezen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 31-01-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
bluemoon23 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:49:
[...]
Nu is €2450 voor een gebruikt lasapparaat voor hobbygebruik voor mij persoonlijk wat te gek, maar als jij er blij mee bent ;)
Ik heb vroeger met zo`n Kemppi gewerkt, het front is inderdaad hezelfde.

Je was geloof ik gebonden aan een 230V apparaat of niet ?
Anders staan er wel vaker AC/DC apparaten op Marktplaats van gerenommeerde merken, maar die zijn dan wel 400V ;)
230v is inderdaad de beperking. En de prijs is voor mij ook een tijdje het probleem geweest, maar uiteindelijk loopt een goedkope Chinese prul ook in de papieren en dan heb ik liever een stukje kwaliteit voor die aderlating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:57
Beste tweakers,

Mijn pa is op zoek naar een multitool net even wat beter dan Bosch groen, of B&D (heb ik uit zijn hoofd gepraat). Nu wil hij max 200 uitgeven en heb ik zitten kijken maar zie ik door de bomen het bos niet meer, vandaar hier de vraag wat is er aan goed multitool gereedschap te vinden voor de 200 pricemark.

Spec eisen:
- Variabel toerental
- Koffer
- Deltaschuurpad mogelijk
- Snoer (hij heeft verder geen enkel apparaat op accu's op zijn schroevendraaier na)
- max 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
tijlemanz schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:48:
Beste tweakers,

Mijn pa is op zoek naar een multitool net even wat beter dan Bosch groen, of B&D (heb ik uit zijn hoofd gepraat). Nu wil hij max 200 uitgeven en heb ik zitten kijken maar zie ik door de bomen het bos niet meer, vandaar hier de vraag wat is er aan goed multitool gereedschap te vinden voor de 200 pricemark.

Spec eisen:
- Variabel toerental
- Koffer
- Snoer (hij heeft verder geen enkel apparaat op accu's op zijn schroevendraaier na)
- max 200.
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

https://www.toolnation.nl...euwe-uitvoering-2016.html

Zit vast wat tussen. Zelf zou ik gaan voor de Fein of Makita.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
tijlemanz schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:48:
Beste tweakers,

Spec eisen:
- Variabel toerental
- Koffer
- max 200.
Ietstje meer en je hebt de fein al.. ik zal zo voor je kijken.

Edit:

https://www.mastertools.n...38SA1VEAQYASABEgIc9_D_BwE

[ Voor 9% gewijzigd door Brutalsranan op 31-01-2018 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Brutalsranan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:48:
[...]

Ietstje meer en je hebt de fein al.. ik zal zo voor je kijken.

Edit:

https://www.mastertools.n...38SA1VEAQYASABEgIc9_D_BwE
Ik had de lichtere versie erbij gezet.

Opzich ook mooi apperaat voor weinig.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
M4uSzi schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:52:
[...]
Ik had de lichtere versie erbij gezet.

Opzich ook mooi apperaat voor weinig.
Edit: zie het inderdaad nu pas. Ook een mooi apparaat. Met fein kan je niet misgrijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Brutalsranan op 31-01-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:43
Rob Z schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Amazon.de biedt ze *eventueel* (origineel) voor 70, en ik kan me uit dit topic nog een ietsje voordeligere heugen
Jelte bedoelt of je een gratis accu krijgt (de actie die Makita nu heeft) bij de machine van 69 euro. Niet of een 5Ah accu voor 69 euro te koop is :)

Volgens mij niet aangezien de dealer geen officiele Makita dealer is.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Nou, niet helemaal want die actie omvat volgens mij geen 5ah.
(en volgens mij is Gereedschapscentrum geen dealer van Makita)

Ik bedoelde of @Bhagavad deze machines inclusief 5ah accu's heeft gekocht voor € 69,-

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jelte,89 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:45:
Nou, niet helemaal want die actie omvat volgens mij geen 5ah.
(en volgens mij is Gereedschapscentrum geen dealer van Makita)

Ik bedoelde of @Bhagavad deze machines inclusief 5ah accu's heeft gekocht voor € 69,-
Als dat zo was had ik er gelijk 5 gekocht. Lijkt me een onmogelijke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ja, mee eens... Ik zal de post nog eens even zoeken dan,

Edit:

Even opgezocht, machientjes waren € 69,- zonder accu, en zonder accu actie...

Zelf net ook weer een bestelling gedaan bij Fine-Tools ... Altijd leuk... iets kopen wat je eigenlijk helemaal niet vaak nodig hebt... O-)

[ Voor 67% gewijzigd door Jelte,89 op 31-01-2018 16:20 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Jelte,89 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:14:
Ja, mee eens... Ik zal de post nog eens even zoeken dan,

Edit:

Even opgezocht, machientjes waren € 69,- zonder accu, en zonder accu actie...

Zelf net ook weer een bestelling gedaan bij Fine-Tools ... Altijd leuk... iets kopen wat je eigenlijk helemaal niet vaak nodig hebt... O-)
Herkenbaar. Denk dat velen dat wel hebben.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte,89 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:33:
@Bhagavad
Ik kan je post niet meer terugvinden, maar kreeg je nu die 5ah accu bij die witte Makita's? voor € 69,- per stuk?
Was dat maar waar.
Nee dus geen gratis accu's bij deze deal, de 5Ah accu's op mijn foto op deze witte DHP482 bodies had ik al in huis.

Als er bij die andere aanbieding van de Makita 'blauwe' variant in Mbox wel een fatsoenlijke 5Ah was meegeleverd dan had ik die aanbieding gekozen.
Van de 3Ah accu's die op dit moment worden aangeboden krijg ik totaal geen jeuk en ik kan er eerlijk gezegd weinig mee.
Ik vermoed dat Makita gewoon van de voorraad af wilt. :+

De kale 18V DHP458Z powerbodies die ik in 2016 kocht waren op dat moment 'slechts' €102,36 (per stuk) zie ik nu, maar daar kwam toen wél een gratis accu van Makita bovenop.
Leuke deal was dat. _/-\o_

Ik weet niet meer zeker of dat toen een 4Ah, of de grotere 5Ah was.
Hoe dan ook, beide waren beduidend beter dan het magere 3Ah geval dat je er vandaag bij krijgt. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 31-01-2018 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Bhagavad @Framoes
Jullie hebben natuurlijk ook helemaal gelijk dat het 18V systeem (veel) uitgebreider is, dat is ook de reden dat ik inmiddels ook 18V apparaten heb. Achteraf heb ik dan ook spijt van mijn 14V Decoupeer en Multitool (dat ik ze niet op 18V heb gekocht). Van mijn 14V accutollen heb ik echter helemaal geen spijt!
Ik blijf er dan ook bij dat @ybastiaans de juiste keuze gemaakt heeft, zeker in zijn situatie.

Wat betreft de accu actie, vorig jaar kreeg ik ook al "slechts" een 3Ah accu bij mijn 18V Reciprozaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:46:
Van de 3Ah accu's die op dit moment worden aangeboden krijg ik totaal geen jeuk en ik kan er eerlijk gezegd weinig mee.
Ik vermoed dat Makita gewoon van de voorraad af wilt. :+
Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat dit de hoofdreden is dat je die 3Ah accu's overal gratis bij krijgt :+

Tegenwoordig worden sets verkocht met 2Ah of 2,5Ah 5C's en 5Ah/6Ah 10C's, als je daar als fabrikant met 3Ah 10C's tussen komt zeilen lacht iedereen je vierkant uit. Ook los gaan ze niet erg hard, om diezelfde reden. Oude sets worden opnieuw verpakt met hogere capaciteit accu's om er nog vanaf te raken, en dan zit je alleen maar met een groter overschot 3Ah's. Maar met zo'n actie als deze zullen er toch altijd wel weer mensen zijn die zich hierdoor laten overhalen om in Makita te investeren, en dat zijn met accu's vaak ook terugkerende klanten.

De techniek is te verouderd om nog los te willen verkopen, maar is nog ruimschoots functioneel genoeg voor marketingdoeleinden. Iemand die nu vanwege die accu-actie in Makita inkoopt gaat waarschijnlijk wel meer Makita bijkopen de komende jaren dan die enkele accu waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 31-01-2018 18:26 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb vorig jaar nog wel een 4ah accu gekregen bij mijn 18v schroefmachine, weet het type niet uit Mn hoofd maar was de goedkoopste bij toolstation waar je die accu bij kreeg,

Ik had ook een accu nodig, vandaar

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 10:19
McGryphon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:25:
[...]

De techniek is te verouderd om nog los te willen verkopen, maar is nog ruimschoots functioneel genoeg voor marketingdoeleinden. Iemand die nu vanwege die accu-actie in Makita inkoopt gaat waarschijnlijk wel meer Makita bijkopen de komende jaren dan die enkele accu waard is.
Ik weet niet hoe verouderd deze techniek is, voor zover ik heb begrepen is het enigste verschil tussen 3 Ah en 5Ah de tijdsduur dat de machine gebruikt kan worden.

Ik vind deze actie, voor wat mijzelf betreft, niet zo slecht.
Ik had al een 14.4 Makita schroeftol en de bijbehorende lader uiteraard, die ook 18 volt accu's kan laden.

Ik kocht laatst een Makita slagschroevendraaier Voor 99 euro.
En een 3AH 18 volt accu.
( dit stuk gereedschap had ik veel eerder moeten aanschaffen, een genot om mee te werken! )

Nu sta ik op het punt een accu decoupeerzaag aan te schaffen, de Makita DJV182ZJ
En maak dus graag gebruik van de gratis accu aanbieding.
Het gebruik van de 3Ah in de slagschroevendraaier viel mij niet tegen; maar het gaat ook om min of meer incidenteel werk, ik hoef niet seriematig honderden zware schroeven ergens in te jassen.
Hetzelfde geldt voor de decoupeerzaag, mijn huidige zaag gebruik ik ook niet zo heel vaak, vandaar dat ik nu voor een accu uitvoering gekozen heb.

Straks heb ik dus twee 18 volt apparaten die, als ze niet tegelijkertijd gebruikt worden, ervoor zorgen dat ik dus twee accu's heb.
Goed genoeg voor mij.

Maar mocht in de loop van de tijd blijken dat 3 AH onvoldoende is kan ik natuurlijk altijd een losse 5 ah kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
linp schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:22:
[...]

Ik weet niet hoe verouderd deze techniek is, voor zover ik heb begrepen is het enigste verschil tussen 3 Ah en 5Ah de tijdsduur dat de machine gebruikt kan worden.

Ik vind deze actie, voor wat mijzelf betreft, niet zo slecht.
Ik had al een 14.4 Makita schroeftol en de bijbehorende lader uiteraard, die ook 18 volt accu's kan laden.

Ik kocht laatst een Makita slagschroevendraaier Voor 99 euro.
En een 3AH 18 volt accu.
( dit stuk gereedschap had ik veel eerder moeten aanschaffen, een genot om mee te werken! )

Nu sta ik op het punt een accu decoupeerzaag aan te schaffen, de Makita DJV182ZJ
En maak dus graag gebruik van de gratis accu aanbieding.
Het gebruik van de 3Ah in de slagschroevendraaier viel mij niet tegen; maar het gaat ook om min of meer incidenteel werk, ik hoef niet seriematig honderden zware schroeven ergens in te jassen.
Hetzelfde geldt voor de decoupeerzaag, mijn huidige zaag gebruik ik ook niet zo heel vaak, vandaar dat ik nu voor een accu uitvoering gekozen heb.

Straks heb ik dus twee 18 volt apparaten die, als ze niet tegelijkertijd gebruikt worden, ervoor zorgen dat ik dus twee accu's heb.
Goed genoeg voor mij.

Maar mocht in de loop van de tijd blijken dat 3 AH onvoldoende is kan ik natuurlijk altijd een losse 5 ah kopen.
Verouderde techniek betekent hier niets meer dan "specs zijn tegenwoordig ruim de helft hoger bij gelijke formfactor, dus consumenten zullen niet snel meer losse 3Ah accu's kopen en sets met grotere accu's prefereren".

Het enige echte verschil is inderdaad de standtijd (capaciteit/gebruiksduur); dit is echter wel een heel relevante specificatie voor mensen die het spul intensiever gebruiken. Ik werk er wel een 3+ aantal 5Ah accu's doorheen in een dagje klussen, en ben dan niet altijd in de buurt van 230V om mijn accu's te kunnen opladen tussendoor. Wil niet zeggen dat iedereen net zo'n zak accu's nodig heeft though :P

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 01-02-2018 00:26 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 10:19
Ah ja, snap het, de techniek op zich is dus niet verouderd in de zin dat het slecht is maar houdt gewoon op straks te bestaan omdat de capaciteit kleiner is.

Voor mij is het eigenlijk ook u toch wel een soort experiment, behoudens de accutol heb ik tot nu toe alles bekabeld gedaan.
Dus afgaande op wat ik lees en zie ga ik dus nu ook de wat zwaardere apparatuur zoals een decoupeerzaag proberen met een accu ,zonder kabels werken is natuurlijk wel heel erg makkelijk, vooral als je zoals hier, een oude boerderij met diverse bijgebouwen hebt.
Gisteren zat ik nog op het dak met de twee accu-apparaten een nokstuk te vernieuwen; Vroeger had ik toch echt wel de 50 m haspel moeten uitrollen.........

[ Voor 63% gewijzigd door linp op 01-02-2018 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb hier een wat oudere maar nog goed werkende B&D VPX1201 accu schroefmachine liggen. De accu is echter op z'n eindje. De originele accu is de VPX0111. Daar bestaan verschillende vervangingsaccu's voor bijvoorbeeld de Yanec Gereedschap Accu Li-Fe 7 V 1200 mAh Black&Decker VPX0111. Maar dat is een Li-Fe accu en er staat een waarschuwing bij dat veel opladers geen Li-Fe accu's kunnen opladen. Iemand enig idee of de originele VPX0111 accu ook een Li-Fe accu is en ik dus de originele acculader kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Heb je de oude al open gemaakt? Mogelijk dat daar nog gegevens op staan, dan heb je zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Wokschotel Ik weet niet hoeveel die accu's kosten, maar ik denk dat het niet heel veel ddurder gaat zijn om een goede 10.8V accutol te kopen (bijvoorbeeld Makita, Metabo, Dewalt of Bosch Blauw) met 2 accu's er bij. Deze sets worden hier veelvuldig besproken. Hier ga je echter véél meer plezier aan beleven, alleen al door de extra kracht en accu duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Raymond schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:05:
Compressor saga is ten einde :P

Uiteindelijk is het gewoon de stanley van de Hornbach geworden:
[afbeelding]

Voor 109 euro en na een bon van kerstpakket nog maar 59 euro, leek me dit gewoon het handigst. Kan ik voorlopig vooruit en als het ooit zover komt, scoor ik nog wel een keer een mooie grote erbij, mocht het nodig zijn (of een hvlp turbine, als het me puur om het spuiten gaat :) )
Die heb ik ook (gehad). Drukregelaar is na weinig gebruik stuk en niet los te krijgen (met loctite zit ie vast). Hij blijfr maar popmpen tot het overdrukventiel afgaat. Verder extreem kort snoer (WCD ter hoogte van lichtschakelaars is al bijna teveel) en voor een klein apparaat maakt ie een pokkeherrie. Ik wil niet zeiken, maar ik had er een miskoop aan.

Goed, nieuw huis, dus weer gereedschap inslaan. >:)

Voor laminaatvloer en (hoge) plinten had ik deze in gedachten: https://www.coolblue.nl/product/515409/metabo-kgs-216-m.html (via amazon scheelt het nog 14 euro, maar dat is minder de moeite vind ik). In ieder geval veel lyrische reviews.

Voor de lange stukken had ik een zaagtafeltje van mijn schoonvader, maar dat is een brak ding. Dus ook op jacht naar een cirkelzaag en voor het mooie nog een multitool om de kozijnen (hout) in te korten zodat ik de vloer eronderdoor kan leggen en wat Romeinse sierkolommen (ja echt) weg te halen. Voor de cirkelzaag leek deze me wel wat: DeWALT DWE576K-QS omdat er een geleideprofiel van 1,5m bij zit. Nadeel is weer dat afkortzagen en cirkelzagen blijkbaar verschillende diameters hebben. Dat is vrij onhandig. Tot slot de multitool. Daar heb ik nog nooit mee gewerkt, daar ben ik erg bleu in. Heb wel al 18v accuboor van Bosch blauw, dus alleen apparaat kan een optie zijn. Vind ze nog wel aan de dure kant eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik zou op afkortzagen en cirkelzagen ook niet dezelfde bladen doen. De tandhoek wil je anders hebben, zie ook discussie van 2 weekjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Señor Sjon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Die heb ik ook (gehad). Drukregelaar is na weinig gebruik stuk en niet los te krijgen (met loctite zit ie vast). Hij blijfr maar popmpen tot het overdrukventiel afgaat. Verder extreem kort snoer (WCD ter hoogte van lichtschakelaars is al bijna teveel) en voor een klein apparaat maakt ie een pokkeherrie. Ik wil niet zeiken, maar ik had er een miskoop aan.

Goed, nieuw huis, dus weer gereedschap inslaan. >:)

Voor laminaatvloer en (hoge) plinten had ik deze in gedachten: https://www.coolblue.nl/product/515409/metabo-kgs-216-m.html (via amazon scheelt het nog 14 euro, maar dat is minder de moeite vind ik). In ieder geval veel lyrische reviews.

Voor de lange stukken had ik een zaagtafeltje van mijn schoonvader, maar dat is een brak ding. Dus ook op jacht naar een cirkelzaag en voor het mooie nog een multitool om de kozijnen (hout) in te korten zodat ik de vloer eronderdoor kan leggen en wat Romeinse sierkolommen (ja echt) weg te halen. Voor de cirkelzaag leek deze me wel wat: DeWALT DWE576K-QS omdat er een geleideprofiel van 1,5m bij zit. Nadeel is weer dat afkortzagen en cirkelzagen blijkbaar verschillende diameters hebben. Dat is vrij onhandig. Tot slot de multitool. Daar heb ik nog nooit mee gewerkt, daar ben ik erg bleu in. Heb wel al 18v accuboor van Bosch blauw, dus alleen apparaat kan een optie zijn. Vind ze nog wel aan de dure kant eigenlijk.
https://www.toolmax.nl/me...2MwAMVEAQYByABEgL68_D_BwE

Is dit niet wat? Afkortzaag en zaagtafel in een.

Zelf ben ik ook opzoek naar een zaagtafel. Maar ben er nog niet helemaal overuit. Maar ik wil ook nog zoveel hebben. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb nog ergens een workmate die ik kan misbruiken. Een is gelijk zo specifiek, dan heb ik denk ik liever een cirkelzaag. Overigens kost dat ding meer dan mijn combi. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 01-02-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Señor Sjon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:35:
Ik heb nog ergens een workmate die ik kan misbruiken. Een is gelijk zo specifiek, dan heb ik denk ik liever een cirkelzaag. Overigens kost dat ding meer dan mijn combi. :P
Whoeps is ook zo. Zie ik nu ook 8)7

Maar verder mooi setje zo. En vooral makkelijk een 1.5 lange geleiderail.

[ Voor 10% gewijzigd door M4uSzi op 01-02-2018 12:41 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb zelf diezelfde set @Señor Sjon, en bevalt me eigenlijk prima. Ik wil er tzt nog eens een grotere bij hebben voor wat meer zaagdiepte though. Als je niet van plan bent om dikker dan 63mm te zagen met geleiderail (of ermee kan leven het laatste beetje zaagsnede met de hand te doen) kan je er eigenlijk geen miskoop aan doen, 6cm dik wenge en purperhart had hij het zwaar mee maar dat zal niemand verbazen. Dat is ook niet echt hout dat zelfs ik met enige regelmaat in die dikte verwerk; als je dat wel gaat doen weet je dat meestal wel van tevoren :P

Enkel wel een dingetje om op te letten; bij levering staat het zaagblad niet altijd 100% evenwijdig aan de geleiderail, dat zou ik dus wel even controleren en evt nastellen. Dat is absoluut geen raketchirurgie; als je wil kan ik zo ff kijken en foto's maken van hoe dat werkt. Als je zaagblad een andere kant op wil dan de geleiderail loopt je zaag dicht en krijg je mooie brandplekken en/of de geleiderail verschuift met je zaagrichting mee, lijkt me evident dat dat onwenselijk is.

Over nieuw gereedschap gesproken, eerste onderdelen voor mijn nieuw te bouwen stuk gereedschap zijn aan het binnendruppelen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LPvVef8ZzD16VXt04kr4ookX/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

M4uSzi schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:33:
[...]
https://www.toolmax.nl/me...2MwAMVEAQYByABEgL68_D_BwE

Is dit niet wat? Afkortzaag en zaagtafel in een.

Zelf ben ik ook opzoek naar een zaagtafel. Maar ben er nog niet helemaal overuit. Maar ik wil ook nog zoveel hebben. :)
Een goed alternatief voor een zaagtafel vind ik een invalzaag, Een volle plaat hout is soms wel eens lastig manoeuvreren, met een invalzaag (uiteraard met geleider) is dat veel minder lastig.

Met het juiste werkblad en hulpstukken (o.a. MFT Workbench) kun je er ook prima mee afkorten.
Een Sheppach begint redelijk compleet al bij € 160,-

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Jelte,89 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Een goed alternatief voor een zaagtafel vind ik een invalzaag, Een volle plaat hout is soms wel eens lastig manoeuvreren, met een invalzaag (uiteraard met geleider) is dat veel minder lastig.

Met het juiste werkblad en hulpstukken (o.a. MFT Workbench) kun je er ook prima mee afkorten.
Een Sheppach begint redelijk compleet al bij € 160,-
Ik wil straks vooral een zaagtagel voor het wat smallere zaagwerk (plankjes/balkjes) . Heb op dit moment nog de Lidl invalzaag in gebruik. Maar die wordt binnenkort vervangen voor de makita invalzaag. Merk dat hij naar al het gezaag van de verbouwing wel minder begint te worden.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Voor smaller zaagwerk is een invalzaag niet geschikt nee,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

M4uSzi schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:26:
[...]
Ik wil straks vooral een zaagtagel voor het wat smallere zaagwerk (plankjes/balkjes) . Heb op dit moment nog de Lidl invalzaag in gebruik. Maar die wordt binnenkort vervangen voor de makita invalzaag. Merk dat hij naar al het gezaag van de verbouwing wel minder begint te worden.
Minder in welk opzicht? Is dat niet gewoon kwestie van een keer een vers blad monteren, of zijn er andere mankementen aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-02-2018 13:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier afgelopen week maar eens een nieuw boormachinetje aangeschaft nadat ik met m'n 20(?) jaar oude "Metabo sB E-680/2 s R+L" met geen mogelijkheid een simpel gaatje in een betonnen plafond geboord kon krijgen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CpUWZSjqdHw2wkcrVVjqxfV1/medium.jpg

Moet zeggen dat dit toch wel een érg fijn apparaatje is :*) :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar heb ik de opa van (2-20 DFR uit mijn hoofd). Je zal er veel plezier van hebben. Als ik ooit nog een nieuwe koop, dan koop ik er één met ingebouwde stofafzuiging. Dat gekloot met stofzuigers bij een gaatje boren ben ik meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daar had ik ook nog even naar gekeken maar als ik dat zou willen kwam ik (bij Bosch Blauw) automatisch op een véél lichter apparaat uit (helaas).

IMHO is het sowieso altijd maar een beetje een "nét niet" stofafzuiging waardoor je eigenlijk tóch nog altijd achteraf met een dweil/stofzuiger aan de gang zal moeten van..... :9

Wat vaak wél prettig van zo'n ingebouwde stofafzuiging is is dat je niet zoveel last hebt van stof wat in je ogen dwarrelt als je boven je macht aan't boren bent maar daarvoor heb je dan weer een stofbril van €0,95 (bij van Cranenbroek) ;) En uiteraard zet je zo'n ding altijd pas op je neus als je al weer stof aan't happen bent geweest...

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 01-02-2018 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb inmiddels wel standaard (ex-motor) oordopjes in mijn koffer zitten. Dat scheelt een boel vanaf het tweede gaatje. :+

Edit
Anders deze erop: https://www.toolstation.nl/shop/p78389?

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 01-02-2018 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Verstekbakker schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:45:
Ik heb hier laatst gevraagd naar wat hulp bij de aanschaf van een TIG-lasapparaat (dank @bluemoon23). Vorige week is bij mij een tweedehands apparaatje opgedoken dat ik niet kon laten staan.

€ 2450 met toorts. Is exact dezelfde machine als een Kemppi Mastertig 2000 ACDC met pulse paneel (meest uitgebreide paneel), maar dan met de kleur van SAF/Oerlikon/Air Liquide. Kemppi zal wel nog wat onderdelen over hebben gehad toen ze over gingen op een nieuw model en SAF kon ze kopen voor een prikkie? SAF heeft zelf al een goede naam, dus waarom zouden ze zoiets anders uberhaupt doen.
Kun je hem nog retourneren ?

Kemppi Mastertig 2000 AC/DC op Marktplaats, €1500 :F
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
Staat sinds vandaag op Marktplaats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:25:
[...]

Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat dit de hoofdreden is dat je die 3Ah accu's overal gratis bij krijgt :+

Tegenwoordig worden sets verkocht met 2Ah of 2,5Ah 5C's en 5Ah/6Ah 10C's, als je daar als fabrikant met 3Ah 10C's tussen komt zeilen lacht iedereen je vierkant uit. Ook los gaan ze niet erg hard, om diezelfde reden. Oude sets worden opnieuw verpakt met hogere capaciteit accu's om er nog vanaf te raken, en dan zit je alleen maar met een groter overschot 3Ah's. Maar met zo'n actie als deze zullen er toch altijd wel weer mensen zijn die zich hierdoor laten overhalen om in Makita te investeren, en dat zijn met accu's vaak ook terugkerende klanten.

De 3Ah accu's worden niet bij veel sets meegeleverd, maar zijn ook nog niet uitgefaseerd. Ze hebben de 3Ah nog meegenomen in de update met led-indicator. Dit is ruim een jaar terug gedaan. De 4Ah is wel van de website van Makita verdwenen.

Ik denk dat de 4Ah accu's die ze in het begin van de vorige accu actie nog uitdeelden de laatsten waren. Daarna gingen ze over op 3Ah met led-indicator.

Vooralsnog vind ik het niet erg. Ik heb toch af en toe een nieuwe machine nodig. Dan hoor je mij niet klagen als ik er een accu bij krijg. Al is het "maar" 3Ah.

Ik kom trouwens met 3Ah de dag wel door met de DDF483 accutol. De zwaardere machines krijgen dan een 5Ah. En uiteindelijk werk ik altijd in de bewoonde wereld en is een stopcontact met acculader nooit ver weg. Op zich ook wel handig, aangezien een cirkelzaag ook grotere accu's makkelijk leeg trekt en ik ook wel eens gereedschap met snoer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:26:
[...]

De 3Ah accu's worden niet bij veel sets meegeleverd, maar zijn ook nog niet uitgefaseerd. Ze hebben de 3Ah nog meegenomen in de update met led-indicator. Dit is ruim een jaar terug gedaan. De 4Ah is wel van de website van Makita verdwenen.

Ik denk dat de 4Ah accu's die ze in het begin van de vorige accu actie nog uitdeelden de laatsten waren. Daarna gingen ze over op 3Ah met led-indicator.

Vooralsnog vind ik het niet erg. Ik heb toch af en toe een nieuwe machine nodig. Dan hoor je mij niet klagen als ik er een accu bij krijg. Al is het "maar" 3Ah.

Ik kom trouwens met 3Ah de dag wel door met de DDF483 accutol. De zwaardere machines krijgen dan een 5Ah. En uiteindelijk werk ik altijd in de bewoonde wereld en is een stopcontact met acculader nooit ver weg. Op zich ook wel handig, aangezien een cirkelzaag ook grotere accu's makkelijk leeg trekt en ik ook wel eens gereedschap met snoer gebruik.
Right, dat detail over 3/4Ah had ik bij Makita niet meegekregen. Feit is wel dat de keuze tussen merken behoorlijk vaak flink wordt beïnvloed door de capaciteit van de accu's bij het "eerste inkopen" in het systeem, en 5Ah vs 3Ah een behoorlijk verschil is :)

Wat ik van Dewalt weet is dat de 1,5Ah en 3Ah accu's nog worden doorgeproduceerd voor de "bouwmarktspecial"-sets, en eventueel sets met oude premium brushed modellen (bv. dcd985/785), maar dat er in principe enkel nog nieuwere (lees: grotere capaciteit) accu's met de "profi" tools worden meegeleverd.

En wat ik al zei; ik werk zelf wel eens ver weg van een stopcontact, maar voor de meesten geldt dat niet. En bij normaal gebruik heb jje aan 2 of 3 3Ah accu's ruim genoeg tenzij je een cirkelzaag of slijptol op accu veel gebruikt, want de laadtijden stellen met Li-Ion niet heel veel voor, en ook 3Ah bij 18V is nog steeds 54Wh te verstoken. Machines die zo veel aanstaan dat ze richting de 100W gemiddeld verbruik gaan in een uur klustijd, daarbij verdient meestal toch een snoer de voorkeur tenzij je geld over hebt voor een stapel li-ion waar je een Tesla mee kan voeden.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 01-02-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
bluemoon23 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:33:
[...]
Kun je hem nog retourneren ?

Kemppi Mastertig 2000 AC/DC op Marktplaats, €1500 :F
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
Staat sinds vandaag op Marktplaats ;)
Is "gelukkig" de uitvoering met minder opties. Mijne is de pulse versie, dus deze zonder pulse had ik niet willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:29
Señor Sjon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:46:
Daar heb ik de opa van (2-20 DFR uit mijn hoofd). Je zal er veel plezier van hebben. Als ik ooit nog een nieuwe koop, dan koop ik er één met ingebouwde stofafzuiging. Dat gekloot met stofzuigers bij een gaatje boren ben ik meer dan zat.
Misschien totdat je een nieuwe klopboor koopt, een Starmix Bohrfixx of Festool D 27-BSD gebruiken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 10:21

meddle

:o

meddle schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:27:
[...]

Hier is het precies hetzelfde, het gebeurt puur willekeurig en ik kan het niet zomaar reproduceren. Maar af en toe blijft hij bij mij in die modus hangen totdat ik de accu eraf haal, dus uiteindelijk heb ik wel een video kunnen maken. Het jammere is ook dat het aansturingscircuit, wat waarschijnlijk de boosdoener is, €76 kost. Anders had ik hem zelf nog wel gefixt. Maargoed ik probeer er wel wat druk achter te zetten bij de winkel omdat de machine nog vrij nieuw is, hopelijk duurt het dan niet ook 6 weken. :/
Heb hem weer terug van de makita reparatieafdeling met als commentaar dat de electronische rem gewoon werkt, ondanks de video die ik heb meegestuurd waarop het probleem op te zien is. 8)7 Net zelf weer even getest en helaas blijft het probleem af en toe weer opduiken. Morgen zal ik maar een belletje geven naar de winkel, maar ik vind het wel irritant worden, heb nu bijna 2 weken gewacht en dan zit ik nog een boormachine die half werkt. Ze hadden me ook ff kunnen bellen, of iig het filmpje kunnen bekijken. :/

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

meddle schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:19:
[...]
Ze hadden me ook ff kunnen bellen, of iig het filmpje kunnen bekijken. :/
Heb je dat filmpje online staan??

Wel zeldzaam irritant dat de machine niet-gerepareerd retour is gekomen. :F
Señor Sjon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:26:
[...]
Drukregelaar is na weinig gebruik stuk en niet los te krijgen (met loctite zit ie vast).
Ik weet niet of het nog opportuun is, maar een loctite verbinding is eenvoudig te lossen door het kort op ~200oC te verhitten.
Vlammetje, verfföhn, dat soort dingen. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 01-02-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
L.N. schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:45:
[...]

Misschien totdat je een nieuwe klopboor koopt, een Starmix Bohrfixx of Festool D 27-BSD gebruiken:

[video]
Hier zijn wel meer varianten van, maar ze werken niet allemaal even goed. Desalniettemin erg praktisch, zelfs de mindere zorgen al voor significant minder rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:44
Señor Sjon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:46:
Had bij mijn vorige werkgever de accuklopper van Makita met afzuiging maar dat werkte niet altijd even goed. Wat ik daarbij het meest hinderlijk vond was dat je bij een gat 6 mm rondom een cm vuil had, vooral bij een gestucte wand met baksteen erachter werd poetsen. Ook schijnt het afzuigsysteem kwetsbaar te zijn, dat is bij een losse stofzuiger toch minder.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
[...]

Heb hem weer terug van de makita reparatieafdeling met als commentaar dat de electronische rem gewoon werkt, ondanks de video die ik heb meegestuurd waarop het probleem op te zien is. 8)7 Net zelf weer even getest en helaas blijft het probleem af en toe weer opduiken. Morgen zal ik maar een belletje geven naar de winkel, maar ik vind het wel irritant worden, heb nu bijna 2 weken gewacht en dan zit ik nog een boormachine die half werkt. Ze hadden me ook ff kunnen bellen, of iig het filmpje kunnen bekijken. :/
Kan je die filmpje online zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

markje1 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:07:
[...]

Had bij mijn vorige werkgever de accuklopper van Makita met afzuiging maar dat werkte niet altijd even goed. Wat ik daarbij het meest hinderlijk vond was dat je bij een gat 6 mm rondom een cm vuil had, vooral bij een gestucte wand met baksteen erachter werd poetsen. Ook schijnt het afzuigsysteem kwetsbaar te zijn, dat is bij een losse stofzuiger toch minder.
Ik vrees met grote vrezen dat "Moeders de Vrouw" er niet vrolijk van wordt als je de normale "huis" stofzuiger voor dit soort activiteiten gaat inzetten. Het ding gaat na een paar "boor-acties" vrij veel lawaai maken doordat de filters van dat soort apparaten niet berekend zijn op het érg fijne boorstof waardoor de motor intern wat extra "balast" krijgt.

Ook een Dyson kan niet tegen dat soort "stof", overigens :|

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 01-02-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:14:
[...]

Ik vrees met grote vrezen dat "Moeders de Vrouw" er niet vrolijk van wordt als je de normale "huis" stofzuiger voor dit soort activiteiten gaat inzetten. Het ding gaat na een paar "boor-acties" vrij veel lawaai maken doordat de filters van dat soort apparaten niet berekend zijn op het érg fijne boorstof waardoor de motor intern wat extra "ballast" krijgt.

Ook een Dyson kan niet tegen dat soort "stof", overigens :|
Wat dat betreft een interessante teardown van AvE:
YouTube: DYSON ANIMAL BALLS | It blows!

TL;DR: heel veel plastic; goede maar niet opzienbarende motor, grof vuil wordt door de gepatendeerde Dyson-dingen wel behoorlijk eruit gehaald, het fijnstoffilter (niet vervangbaar) gaat het slecht volhouden. En de dierenharen-opzuigborstel-unit is kut, want heeft in tegenstelling tot de handheld variant geen eigen elektromotor maar een anemisch zuigkracht-aangedreven motortje vergelijkbaar met de shit-tier stofzuigerdremel.

Over Dremel gesproken. Ik heb iets nieuws. Wat ik ooit al had, maar heb verkocht omdat ik schulden had, en toch nu wel weer begon te missen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IhnJ6kfcsp2yEAwU20srQNWh/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ixCm2m24Yu7G3TtqTMqQPaAC/medium.jpg

Proxxon IBS-E, basically een Dremel zoals een Dremel bedoeld is. En ondanks de bescheiden 100W vermogen zou ik hem zeker voor langer durend gebruik tegenover een 300W Dremel uit de nieuwere series durven zetten. Betere lagers, betere constructie, metalen tandwielen die hun warmte behoorlijk kwijt kunnen via de behuizing; bij uitstek een tool die ik veel gebruikte, maar ben gaan vermijden zodra ik op een alternatief (oude Dremel van pa) terug moest gaan vallen.

Maar goed, enige toolsnob-tendencies zijn mij niet per se vreemd.

Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben naar de 10,8v versie van deze tool van Bosch Blauw. @Atmoz heb jij die toevallig eentje? :+

Wat ik erover kan vinden lijkt er dezelfde niet voor continugebruik toereikende motor in te zitten als in de Dremel 8200, maar ik kan zo snel geen teardowns vinden die dat bevestigen of ontkrachten, noch directe vergelijkingen met het (duurdere) equivalent van Proxxon.

[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 01-02-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:39:
[...]

Heb je dat filmpje online staan??

Wel zeldzaam irritant dat de machine niet-gerepareerd retour is gekomen. :F
Brutalsranan schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:08:
[...]

Kan je die filmpje online zetten?
Heb hem ff publiek gezet:
YouTube: Makita DHP484 e-brake problemen

Het is een beetje een poepvideo, maar je ziet eerst dat de rem niet werkt en nadat ik de accu opnieuw installeer werkt alles weer prima. Het gebeurt af en toe spontaan dat hij in deze 'modus' springt, waarna ik de accu eruit moet trekken. Andere keren komt het slechts 1x voor en dan een tijd weer niet. Opzich kun je daar wel omheen werken, maar omdat het compleet random is heb je soms dat je bijv. een schroefje te ver doordraait, of dat je bij het gebruik van een gatenzaag ineens ouderwets moet wachten tot hij klaar is met draaien.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
meddle schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:44:
[...]

[...]

Als je hem op "unlisted" zet kunnen mensen met de link het filmpje zien, maar is het verder niet vindbaar via youtube of zichtbaar op je gallerypage. Just fyi :)

Wazig probleem verder. Hoop voor je dat het opgelost wordt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
meddle schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:44:
[...]

[...]

YouTube: Makita DHP484 e-brake problemen

Het is een beetje een poepvideo, maar je ziet eerst dat de rem niet werkt en nadat ik de accu opnieuw installeer werkt alles weer prima. Het gebeurt af en toe spontaan dat hij in deze 'modus' springt, waarna ik de accu eruit moet trekken. Andere keren komt het slechts 1x voor en dan een tijd weer niet. Opzich kun je daar wel omheen werken, maar omdat het compleet random is heb je soms dat je bijv. een schroefje te ver doordraait, of dat je bij het gebruik van een gatenzaag ineens ouderwets moet wachten tot hij klaar is met draaien.
Dit is een probleem ja. Omdat het sporadisch is en het in een ideale omgeving getest is, krijg je zon antwoord.

Enige optie wat rest is weer terugsturen. Voor de zekerheid, als ze er weer niks aan doen, een mailtje sturen waarin je je probleem meld. De meldingsdatum is leidend. Gaat hij daarna echt kapot, ook al is het na de drie jaar, dat kan je op basis van dat mailtje je garqntie claimen.

Wel zuur overigens dat je 2 wekem moet wachten zonder eem bevredigend oplossing. Je jad ook het filmpje erbij geleverd? Vreemd verhaal. Makita is helemaal niet zo moeilijk met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

Nivado schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:34:
@Wokschotel Ik weet niet hoeveel die accu's kosten, maar ik denk dat het niet heel veel ddurder gaat zijn om een goede 10.8V accutol te kopen (bijvoorbeeld Makita, Metabo, Dewalt of Bosch Blauw) met 2 accu's er bij. Deze sets worden hier veelvuldig besproken. Hier ga je echter véél meer plezier aan beleven, alleen al door de extra kracht en accu duur.
Mja, ik vind het ook wel een beetje tegen mijn principes om goed werkende apparatuur weg te gooien alleen maar omdat de accu leeg is. Zo'n nieuwe accu kost 2 tientjes, maar dat is een Yanex en ik vraag me af of ik die kan opladen met mijn B&D originele oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
McGryphon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:30:
[...]
Over Dremel gesproken. Ik heb iets nieuws. Wat ik ooit al had, maar heb verkocht omdat ik schulden had, en toch nu wel weer begon te missen.
[afbeelding] [afbeelding]

Proxxon IBS-E, basically een Dremel zoals een Dremel bedoeld is. noch directe vergelijkingen met het (duurdere) equivalent van Proxxon.
Is dat deze:
Proxxon 28481 Industrie-Bohrschleifer IBS/E https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_ab4CAbMA43Z3S
?
Die is toch niet zo duur?
Als dat een goeie is, dan is dat misschien wel een goeie vervanger voor mn 20jr oude black en Decker, die nu wel begint te slijten (maar het wel heel goed heeft gedaan, dit apparaatje is niet verantwoordelijk voor de huidige slechte naam van b&d :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:07:
[...]

Is dat deze:
Proxxon 28481 Industrie-Bohrschleifer IBS/E https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_ab4CAbMA43Z3S
?
Die is toch niet zo duur?
Het proxxon-equivalent waar ik verderop naar verwijs is de variant op accu. Dat had duidelijker gekund. De bedrade variant (welke je linkt, en ik inderdaad hier heb) is inderdaad helemaal zo duur niet.
Als dat een goeie is, dan is dat misschien wel een goeie vervanger voor mn 20jr oude black en Decker, die nu wel begint te slijten (maar het wel heel goed heeft gedaan, dit apparaatje is niet verantwoordelijk voor de huidige slechte naam van b&d :) )
M.i. de beste die op de markt zijn zonder naar expliciet industrieel spul te gaan kijken. De 35000rpm van Dremel boven de 22000rpm van Proxxon? Dat is enkel echt zinnig bij bewerkingen die meer precisie vereisen dan de constructie en lagering van Dremel toelaten, zoals PCB-freeswerk, dus in een Dremel helemaal niet zinnig :+

Tenzij de Bosch GRO een stuk beter is dan ik verwacht dat ie is hou ik het iig bij proxxon voor dit spul :P

Oh, en betreft B&D; de oude zwarte machines waren kwalitatief nog steeds kut, onderbemeten slappe meuk, maar het was niet [i]built to fail[/u] zoals het moderne spul dat wel is. De oude zwarte vlakschuurmachine van B&D die we hadden was een lawaaierig, niet erg sterk maar gruwelijk trillend gevaarte. Maar hij heeft het wel door en verbouwing en een werkplaatsbouw heen volgehouden en daarna nog zo'n 12 jaar lichtere dienst gedaan. Het ding heeft ontzettend veel meer werk verzet dan je redelijkerwijs van zo'n goedkope machine kan verwachten, maar het ging nog steeds altijd een stuk moeizamer dan het met een goede machine zou zijn gegaan. Dat geldt voor bijna hun hele assortiment op deze manier.

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 01-02-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 12:45

Atmoz

Techno!!

Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben naar de 10,8v versie van deze tool van Bosch Blauw. @Atmoz heb jij die toevallig eentje? :+
Ja, ik heb die Bosch GRO 10,8

Handig apparaatje, dat zeker. Maar echt super veel gebruiken doe ik 'm (nog) niet.
Toevallig wel gisteren nog nodig gehad, maar toen had ik 'm niet bij me |:(

Licht niet extreem goed in de hand omdat die redelijk dik is, maar het is ook weer geen ramp om mee te werken. En ik denk dat het ook wel een beetje wennen is.

Verder voelt hij kwalitatief goed aan en is ook vrij stil. (accuduur: geen idee om eerlijk te zijn!)
Al met al zou ik 'm zo weer kopen als ik er nog geen had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@McGryphon ff onthouden dan, samen met de bosch gro (ik heb al accu's) een potentiële vervanger.

Andere vraag: ik heb een ledbouwlampje gescoord, met een kabel van 15cm eraan (niet vervangbaar). Nu wil ik er een snoer met stekker aanmaken. Hebben jullie een idee hoe er een kabel aan te koppelen, zonder terug te vallen op een kroonsteen?

Ik overweeg er maar een stekker aan te maken, zodat ik er een verlengsnoer aan kan prikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
Raymond schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:33:
@McGryphon ff onthouden dan, samen met de bosch gro (ik heb al accu's) een potentiële vervanger.

Andere vraag: ik heb een ledbouwlampje gescoord, met een kabel van 15cm eraan (niet vervangbaar). Nu wil ik er een snoer met stekker aanmaken. Hebben jullie een idee hoe er een kabel aan te koppelen, zonder terug te vallen op een kroonsteen?

Ik overweeg er maar een stekker aan te maken, zodat ik er een verlengsnoer aan kan prikken :)
Heb je evt. foto's?

Kan je de behuizing/achterkant niet losmaken en er dan een nieuw en langer snoer in frutselen?

Anders kan je voor de "nette" kroonsteen versie mogelijk iets met zo'n mini lasdoosje doen.. daar moet het prima in passen al met al..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Behuizing kan niet open helaas. Heb je een linkje naar zo'n lasdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
Raymond schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:39:
Kabelverbinder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
Raymond schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:39:
Bv iets van deze 3:
Aansluitbox 2 weg waterdicht IP-68
ABS behuizing 115 x 65 x 40 mm
Spelsberg lasdoos mini 25-L

De eerste hiervan heeft iets weg van wat @CappieL noemt maar dan met een wat ruime(re) box ertussen om het even basaal te zeggen..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Geniaal dat je linkt naar Fakkert, daar heb ik die lamp gehaald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
[afbeelding] [afbeelding]

Proxxon IBS-E, basically een Dremel zoals een Dremel bedoeld is. En ondanks de bescheiden 100W vermogen zou ik hem zeker voor langer durend gebruik tegenover een 300W Dremel uit de nieuwere series durven zetten. Betere lagers, betere constructie, metalen tandwielen die hun warmte behoorlijk kwijt kunnen via de behuizing; bij uitstek een tool die ik veel gebruikte, maar ben gaan vermijden zodra ik op een alternatief (oude Dremel van pa) terug moest gaan vallen.
Een paar maanden geleden begon mijn eigen Proxxon van ~18 jaar oud kuren te krijgen en van de reserve no-name begon de behuizing op een irritant plakkerige lolli te lijken.
Dus begon ik Amazon af te struinen voor een waardig alternatief en kwam al lezend bij volgens mij dezelfde machine uit. :P

Het was met name de hoeveelheid goed gedocumenteerde 1 sterren kritieken die mij op dat moment kopschuw maakten.
Er worden problemen met oa de lagers gemeld die bij enkele reviewers al snel, zo niet instant, begonnen op te treden.
Als dit dezelfde Proxxon is, voel hem dan direct na aankoop vooral eens stevig aan de tandjes, nu kan hij nog met enig fatsoen retour als het net zo'n zeperd blijkt te zijn. O-)

Ik hoop voor je van niet , maar daar kun je maar op 1 manier achterkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Wokschotel schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:57:
[...]
Mja, ik vind het ook wel een beetje tegen mijn principes om goed werkende apparatuur weg te gooien alleen maar omdat de accu leeg is. Zo'n nieuwe accu kost 2 tientjes, maar dat is een Yanex en ik vraag me af of ik die kan opladen met mijn B&D originele oplader.
Ik snap je principes, Ik heb ze zelf ook, maar om een B&D "goed werkende apparatuur" te noemen gaat mij wel ver ;)
Misschien kan je die B&D op marktplaats gooien o.i.d. Misschien is iemand nog op zoek naar een 2e handset.

Voor het zelfde geld van die 2 accu's koop je bijvoorbeeld ook deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Nivado schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:04:
[...]

Ik snap je principes, Ik heb ze zelf ook, maar om een B&D "goed werkende apparatuur" te noemen gaat mij wel ver ;)
Misschien kan je die B&D op marktplaats gooien o.i.d. Misschien is iemand nog op zoek naar een 2e handset.

Voor het zelfde geld van die 2 accu's koop je bijvoorbeeld ook deze.
Hij bedoelt 'werkend apparatuur' denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Bij mij zat er alleen een Duitse uitleg bij over de werking van de accubeveiliging (Makita Star nogwat). Verder niks over wel of niet gerepareerd. Vooralsnog werkt hij gewoon. Heb hem alweer redelijk veel gebruikt.

Hij was ook 6 weken weg, dus beter hebben ze hem gerepareerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@CappieL @Annuk

Ben hierop uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DaOd2xbW9OmeyJFD5F0m6fV6/full.jpg

Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@McGryphon Toch zit ik ook met een schuin oog naar de beruchte Schleppag PL55 te kijken. Ik moet ook een stuk van mijn kap doorzagen voor een doorbraak en dan is het invallend kunnen zagen wel een enorm voordeel. Ook met het over de lengte zagen van laminaat zie ik wel voordelen van een invalzaag tov een cirkelzaag.
Voor 157 euro toch weer 52 euro goedkoper dan de DeWalt, alleen geen koffer helaas. Leuke Makita is helemaal duur. ;(

In combinatie met de Metabo wordt het gereedschap straks duurder dan de vloer die ik ermee ga leggen. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Señor Sjon Verdwijnen de randen van je laminaat gewoon onder een plint?

Dan gewoon decoupeerzaag met laminaatzaagjes pakken. Net zo makkelijk, niet je hele huis onder het stof en veel goedkoper.
(na een paar laminaatplankjes zagen is je zaagblad ook weer aan een slijpbeurt toe, daar word je ook niet blij van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Klopt, Laminaat heeft weinig meer met hout te maken, Er zijn uiteraard wel speciale bladen voor de Scheppach maar die zijn weer veel duurder dan de tip die @Raymond geeft.

Ik heb zelf ook een Scheppach en ben er best tevreden over, maar voor een meerprijs van 52 euro had ik toch de deWalt overwogen, waar vind je die?

Jelte,89 telt voor zijn gemoedsrust soms wel eens gereedschap bij op het budget :)
bouw op het moment een schuur van 7000 euro, 6k aan materiaal en 1000 aan gereedschap... dat idee :)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gaat om 100m2 met laminaat van 244x1380. Extra lang en breed dus. Dat is snoeiirritant met een decoupeerzaag. En de bedoeling is een staande plint. Alleen bij het traphek een plakplint omdat het daar niet anders kan.

De DeWalt vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oftewel: Niet zo heel veel dus. Lekker met decoupeerzaag doen. Afkorten gaat daar in ieder geval heel makkelijk mee :) Langsop zagen gaat ook simpel. Ik heb 50m2 laminaat gelegd op die manier, 5 zaagjes en twee volle accu's verbruikt.

Ik heb wel geprobeerd om met mn TS55 het laminaat over de lengte te zagen, maar ben overgestapt op de decoupeerzaag. Gewoon lijntje trekken en rustig zagen. Je zwiebert wel iets, maar dat is hooguit 2mm. Dat verdwijnt onder de plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Raymond schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:22:
Ik heb wel geprobeerd om met mn TS55 het laminaat over de lengte te zagen, maar ben overgestapt op de decoupeerzaag. Gewoon lijntje trekken en rustig zagen. Je zwiebert wel iets, maar dat is hooguit 2mm. Dat verdwijnt onder de plint.
Je moet toch ruimte t.o.v. je muur houden omdat alles nog een beetje wil werken..
Inderdaad gewoon met decoupeerzaag

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 02-02-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar met 10mm is het incl wiebel al 12mm. Met dikte van de streep 13mm en dan zit je vloer nog maar een enkele mm onder de plint.

Decoupeerzaag heb ik al een fatsoenlijke van (een of andere blauwe Bosch van 15 jaar oud, die heeft een leuzenleven hier), alleen er komt ook verstek zagen van plinten bij kijken, hence de eerder genoemde Metabo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
@Señor Sjon Pas aan het bier gaan als de klus af is, scheelt wel een paar mm wiebel :P
(Ook verstekzagen (diagonaal over een plank) kan met een decoupeerzaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor plinten heb je helemaal gelijk, dat gaat het mooist met een afkortzaag.

Maar als je op zoek bent naar een cirkelzaag, voor verschillende klussen, zou ik de keuze wat minder voor het gebruik van laminaat laten afhangen. Want je gaat echt merken dat je veel sneller naar de decoupeerzaag gaat grijpen :) Al was het alleen maar omdat je dan op de kamer zelf kan zagen, zonder in een stofwolk te zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:59:
@McGryphon Toch zit ik ook met een schuin oog naar de beruchte Schleppag PL55 te kijken. Ik moet ook een stuk van mijn kap doorzagen voor een doorbraak en dan is het invallend kunnen zagen wel een enorm voordeel. Ook met het over de lengte zagen van laminaat zie ik wel voordelen van een invalzaag tov een cirkelzaag.
Voor 157 euro toch weer 52 euro goedkoper dan de DeWalt, alleen geen koffer helaas. Leuke Makita is helemaal duur. ;(
In essentie is de afweging tussen de twee vrij simpel. Het voordeel van de Scheppach is invallend zagen, en de prijs. De Dewalt is een véél sterkere machine met een grotere maximale zaagdiepte. Voor mij was invallend zagen nauwelijks een argument en dik hardhout wel. De meesten hier kiezen uiteindelijk voor invallend zagen.

Beide machines zijn in hun prijsklasse en inzetbereik m.i. wel de grote aanraders; en daar zit enig overlap in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De planken zelf hoeven niet diagonaal (god zij dank).

Ik heb een T-kap woning waarbij de ruimte boven de garage al bevloerd is (soort van). Dit wil ik bij de woning trekken, dus in de toekomst moet ik ook een stuk van de kap doorzagen (is een doosconstructie). Ik probeer daar al rekening mee te houden in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:45
iscara schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:15:
Gereedschappro heeft er een paar van Starmix staan, lijken mij ook prima en goedkoper dan de GAS 35 L SFC+.
Een Starmix NSG basis ADL-1232 EHB Basis Gereedschapzuiger weegt ca. 10 kilo.

Is die nog geschikt om overal in huis te gebruiken, of is zo'n ding snel te lomp om vaak mee de trap op- en af te lopen?

Edit: geen Starmix, maar een Makita VC2512L besteld

[ Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 07-02-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:37:
De planken zelf hoeven niet diagonaal (god zij dank).

Ik heb een T-kap woning waarbij de ruimte boven de garage al bevloerd is (soort van). Dit wil ik bij de woning trekken, dus in de toekomst moet ik ook een stuk van de kap doorzagen (is een doosconstructie). Ik probeer daar al rekening mee te houden in de keuze.
Voor het uitzagen van zo'n constructie zou ik zelf denk ik eerder een reciprozaag pakken of zelfs een decoupeerzaag met extra lang en zwaar blad, niet in het minst vanwege spijkers en schroeven waar dure cirkel/invalzaagbladen niet van houden. Maar ik weet niet hoe het er exact uitziet daar :)

Wat ik bedoel met zware decoupeerzaagbladen? Iets als dit. Zeg maar het spul dat ook mee ging om bomen om te zagen, om een trebuchet van te bouwen :+

Overigens, als je twijfelt ivm zagen onder een hoek: dat kan de DWE576 met rail in principe net zo goed als zo'n Scheppach. Heb de laatste paar weken heel wat zaagsnedes onder verstek gedaan, en daarbij geen centje pijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 02-02-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoiets heb ik gebruikt toen ik het 'demonteren' van mijn oude tuinhuisje zat was. :P

De Metabo zie ik al wel hier staan in de garage, ook met ander afkortwerk. Heb immers een werkbank hier. :+
De pro's/con's van cirkel/inval heb ik hier al in den treure gelezen. Ik heb alleen een hekel aan laminaat over de lengte zagen met een decoupeerzaag. Het is eindeloos werk.

[ Voor 62% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:44:
Zoiets heb ik gebruikt toen ik het 'demonteren' van mijn oude tuinhuisje zat was. :P
Juist. Dan weet je wat ik bedoel :+
Jelte,89 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:17:
Jelte,89 telt voor zijn gemoedsrust soms wel eens gereedschap bij op het budget :)
bouw op het moment een schuur van 7000 euro, 6k aan materiaal en 1000 aan gereedschap... dat idee :)
Mijn huidige project is het bouwen van een stuk gereedschap. Waarvoor ik gereedschap heb bijgekocht. Soms zou je bijna denken dat ik een probleem heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

-tom-562 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:12:
Ik zie dat Lidl tegenwoordig ook mig/mag lasapparaten heeft:
https://www.lidl-shop.nl/...ch-lasapparaat/p100230527
Zou dit wat zijn voor de incidentele beuner (lees nog geen 2x per jaar iets lassen)? Zo te zien kan het ding alleen maar overweg met gasgevuld draad
Ik ben aan het kijken om een tuinhek te gaan maken, zou ik met dat ding wat rond met plat ijzer aan elkaar kunnen bakken ? Heb 10mm rond in gedachte wat in plat van 35x8 geboord en dan vast gelast moet worden. Daarnaast uiteraard wat ogen en spul aan palen.

Oh ja, geen las ervaring dus eerst oefenen is verplicht :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Framoes schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Bij mij zat er alleen een Duitse uitleg bij over de werking van de accubeveiliging (Makita Star nogwat). Verder niks over wel of niet gerepareerd. Vooralsnog werkt hij gewoon. Heb hem alweer redelijk veel gebruikt.

Hij was ook 6 weken weg, dus beter hebben ze hem gerepareerd.
Hier zat alleen een kaartje bij van een makita NL medewerker met: "rem werkt normaal" en iets over het niet te snel in- en uitschakelen omdat dat slecht is voor de motor :?. Vandaag geen tijd gehad om de winkel te bellen helaas, dus zal het volgende week maandag wel proberen. Heb alleen geen zin om weer €7 verzendkosten te betalen als ze toch niets gaan doen, dus hopelijk krijg ik ze zo ver dat ze eerst een oplossing garanderen voordat ik hem weer opstuur. Anders haal ik wel zo'n goedkope dhp482 met koolborstels dan heb ik hopelijk deze problemen niet..

specs PC

Pagina: 1 ... 30 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.