Humma Kavula schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:08:
[...]
Zoals Toto in het 2e filmpje al aanhaalt, er valt weinig aan te doen. Hij ligt het in de handen van de FIA dat zij ( en de medewerker wss ) moreel goed handelen. En iedereen weet wat dat voor grijs gebied is
Het zal mij dan ook benieuwen hoe lang de gardening leave wordt van die Martin.
Maar goed, zoals Brundle al aanhaalde, dit is een meesterzet van Renault.
Ding is wel dat er 2 problemen zijn:
1. De auto voor volgend jaar is al lang en breed in ontwikkeling. Hadden ze die gozer echt willen hebben, dan was het beter geweest om te zorgen dat zijn gardening leave klaar is vóór de grote keuzes klaar zijn. Als ie nu stopt en pas in februari aan het werk kan, dan heb je daar weinig meer aan.
2. Het is maar de vraag in hoeverre zaken toe te passen zijn op een nieuw ontwerp.
Weten hoe het eruit ziet is 1. Weten hoe het werkt is 2. Weten waarom het werkt is 3.
Overigens vind ik het wel raar dat de FIA of de teams blijkbaar niet contractueel hebben vastgelegd dat ie niets mee mag nemen qua kennis. Het blijft lastig te controleren (maar ze zullen bij Mercedes en Ferrari vast weten wat het belangrijkste is), maar lijkt me wel degelijk iets wat je contractueel vast kunt leggen.
Het is in ieder geval wel een slimme gozer, ook zonder zijn kennis. Dus ik denk dat het wel goed terecht komt. Maar het is inderdaad een tik op de neus bij de andere teams. Al zullen ze vooral balen dat ze afgetroefd zijn door Renault en hem niet zelf hebben kunnen inlijven. Overall komt het voor Red Bull waarschijnlijk het beste uit omdat ze mogelijk profiteren van een betere motor. De vraag is echter hoeveel, want als ik het goed begreep ging ie vooral op aero focussen en daar heb je dan minder aan.