Paprika schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:39:
Als Google het financieert is het juist aannemelijk dat zij de eigenaar worden van het ontwerp en niet AMD, immers is Google er niet bij gebaat z'n concurrenten te helpen. Verder is reclames in games wel best lastig gezien welke games nu hip zijn. Dan kun je ze dus alleen tonen in het hoofdmenu terwijl je niet in een queue zit. Daarnaast blijft latency een probleem en is de directe concurrent niet de pc maar de consoles en laat nou net Microsoft daar een gigantisch voordeel hebben over zowel Nvidia als Google.
En in welk aspect concurreert AMD met Google?
Ja, ik weet van de TPUv2 ASIC die Google heeft ontwikkeld voor tensorflow. Google haar zakelijk model is het vergaren van data en dit monetariseren door de verkoop van gerichte advertenties. Als ze dat kunnen doen met Intel of AMD x86 CPU's, dan doen ze dat. Ze zijn geen hardware ontwikkelaar. In het geval van tensorflow deden ze het omdat Nvidia geen geschikt product leverde en het ook niet uit AMD leek te gaan komen. Nu heeft Google opeens vraag naar enorme volumes aan GPU's. AMD kan voor Google een bevredigend product leveren, dus Google koopt het gewoon.
AMD is een hardware leverancier die op bestelling best bereid is een CPU, GPU of een combinatiepakket te ontwikkelen. Misschien had ik het beter kunnen verwoorden, maar ik denk dan al snel aan zoiets als de XBONE of PS4. Beiden draaien op een semi custom Jaguar + Pitcairn APU configuratie. PS4 Pro heeft een semi custom Polaris 10 GPU i.p.v de Pitcairn en de XBONE X een 44CU "super Polaris". Een tijdje terug is via een leak ook duidelijk geworden dat AMD wel een grotere Polaris in ontwikkeling had, maar die werd gecanceld voor Vega. Duikt er toch een semi custom "super Polaris" op in de XBONE X. Toeval? Denk het niet.
In beide gevallen pakt AMD een afgeleide van hun architecturen en ontwikkeld de semi custom chip. Dit doen ze omdat ze weten dat ze er zoveel miljoen kunnen bestellen en verkopen aan de klant. R&D krijgen ze wel terug en ze maken ook wel wat winst op de chips zelf. Sony en Microsoft vragen dan nog om mainstream hardware, Google zal om high end vragen. Als je weet dat Google graag een aantal miljoen van die chips afneemt, je een contract voor de levering hebt, dan weet AMD dat ze gegarandeerd hun investering terugkrijgen. Dan ontwikkelen ze wel de volgende GPU architectuur en krijgt Google haar semi custom variant. Vervolgens creëert de RTG uit de nieuwe architectuur tenminste een discrete high end en mainstream chip en een APU chip. Daar doel ik op.
De RTG heeft ook al jaren problemen om hun producten verkocht te krijgen. De discrete GPU markt krimpt en de klappen vielen voornamelijk bij de RTG. Als je niet langer zeker bent of je R&D terug te verdienen is, dan ga je conservatiever opereren. Dan kom je al snel achter te liggen en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Het hielp ook niet dat Zen moest slagen en dat de RTG het maar even vol moest houden.
Vervolgens heeft Google Stadia Style Transfer ML. Ze kunnen de hele artstyle van een game zo veranderen. Denk je nu echt dat ze niet wat billboards kunnen aanpassen met reclame erop?
YouTube: Google Stadia - Style Transfer ML Demo
Daarnaast kunnen ze gewoon ingame banners gaan gebruiken, reclame voor het laden, periodieke reclame tijdens het spelen etc. Ik denk echt niet dat Google Stadia duur gaat zijn, als je er al voor hoeft te betalen. Al mag je maar een paar uur per dag spelen, dan alsnog zal het doel bereikt zijn. Het doel zal uiteindelijk zijn om gamers van een trailer zien, naar in de game te reduceren tot luttele seconden. Mensen die iets kunnen proberen, kopen het sneller. Daarom hebben zoveel games ook een
demo, uh sorry, beta. Wordt de game fysiek gekocht, dan zal Google wel een deel van de prijs pakken. Publischer blij want extra verkopen, Google blij want geld.
Als laatste latency. Tja ik ga echt niet mijn game PC het huis uitgooien en ik denk dat niemand hier dit gaat doen. Als Stadia gewoon gratis is, dan ga ik er denk ik wel gebruik van maken. Kan je gewoon games proberen, of games spelen die je anders nooit zou spelen. Ik heb ook veel liever 10ns frametimes dan 100ns latency, maar gratis is een sterk argument.
Hier stapt AMD dan volwaardig in aan de hardware kant. Het gaat ze gigantisch veel opleveren omdat ze eindelijk een manier gevonden lijken te hebben om hun hardwareverkopen dramatisch toe te laten nemen en zo de R&D voor de toekomstige generaties hardware te betalen. Je mag er ook vanuit gaan dan Google Stadia bij de uitrol meteen wereldwijd beschikbaar is. GeForce Now heeft iets van 15 datacentra's op de hele planeet, Google denk ik net wat meer. Ik zie Google dus zeker een standaard bieden die we niet kennen van eerdere diensten. Niet PC gaming kwaliteit, maar zeker beter dan GeForce Now.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.