Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Niemand wordt hier enthousiast van, zelfs de mensen die de GPU voor serieuze zaken willen gebruiken en daarnaast game worden niet enthousiast aangezien AMD kunstmatig de performance heeft beperkt (FP64 als ik het mij goed herinner). Wat betreft gaming-performance, Nvidia verslaat op TSMC 14/16 nm (hoe je het wil noemen) AMD op TSMC 7 nm. Zoals Steve (Hardware Unboxed) zei, AMD loopt minstens 1 generatie achter qua power/performance.

Deze GPU lijkt uitgebracht te zijn met slechts 1 reden: laten zien dat AMD nog steeds het op een na hoogste performance-niveau van Nvidia kan evenaren en op die manier mislukte professionele kaarten nog kunnen verkopen. Wat dat betreft slik ik dat verlies-verhaal niet (los van het feit dat er berichten zijn dat de kosten lager liggen dan de vraagprijs), nu kunnen ze tenminste nog die kaarten verkopen, anders zouden ze moeten worden weggegooid of zou je een cut van die professionele kaarten moeten verkopen. Hoe dan ook, zoals we al wisten zullen we moeten wachten op Navi. Voor de midend gamers juli en voor de highend gamers december of later. Als iemand die in 2019/2020 de stap naar 1440p wil zetten hoop ik dat voor de launch van de 3080 bekend is wat de big boy Navi wordt (single of dual GPU, prijs, aantal CU's, geheugenbandbreedte).

CHBF wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:52 (8%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Vipeax schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:45:
[...]

Noem me gerust cynisch, maar dat zou dus betekenen dat alle zeilen moeten worden bijgezet op 7nm(!) om de twee jaar oude GTX1080Ti (en dus 14nm) te evenaren voor de neutrale gamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enthousiast kan ik er niet van worden...
We hebben het hier over een architectuur die vroeg in 2012 is gelanceerd. In de tussenliggende zeven jaar is de boel af en toe eens een beetje aangepast en opgepoetst, zijn er wat zaken toegevoegd, maar dat was het ook wel. Ik verwacht echt geen wonderen meer van GCN, maar wie faalt hier nu werkelijk? ;)

Dat GCN op prestaties nog mee kan doen na zeven jaar is gewoon bizar. Dat met wat undervolting of een meer perf/watt binning, GCN nog steeds mee kan doen op perf/watt en prestaties kan matchen is helemaal bizar/ Het bewijst dat achter de zwaar verouderde architectuur een zeer solide basis zit.

Word ik hier enthousiast van? Nee natuurlijk niet. Net zoals vrijwel alles van Turing is dit zwaar overpriced voor weinig extra prestaties ten opzichte van al bestaande hardware. Nota bene is de prijs/perf sprong tussen RX Vega 56/64 en RX Vega VII minstens zo slecht als Pascal naar Turing.

Vega 20 is uiteindelijk ook niks meer dan een Vega 10 die shrink met een bredere geheugenbus en betere FP64 die kunstmatig is uitgeschakeld voor RX Vega VII. Er is helemaal niks om enthousiast van te worden. Ik heb dan ook geen idee waarom je denkt dat ik er enthousiast voor moet zijn. Bij de aankondiging begreep ik al dat het een low volume haloproduct ging zijn. Net zoals met de RX590 een zoethoudertje voordat AMD hopelijk GCN dumpt met Navi.

Nee, ik ben verbaast dat RX Vega VII nog zo dichtbij is gekomen op perf/watt, en dat AMD zichzelf vervolgens weer in de voet heeft geschoten. Zeker als je ziet dat een undervolt van 100mv, de perf/watt vrijwel gelijk kan trekken met de RTX2080 zonder prestatieverlies. Dat is namelijk wat computerbase.de liet zien. Al had AMD de chips gebinned op 1000mv in plaats van 1,055mv, dan was de perf/watt al veel beter geweest. Het is ook al jaren bekend dat GCN slecht schaalt voorbij de 1000mv, en helemaal rampzalig voorbij de 1050mv. Toch blijft AMD keer op keer de voltages pushen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

AMD heeft al aangegeven (niet officieel!) dat het niet volledig GCN zal dumpen met Navi, zie Coreteks zijn inside-contact. Navi zou nog veel kenmerken van GCN hebben uit noodzaak omdat de drivers hiervoor zijn geschreven. Op basis hiervan zou ik verwachten dat het een GCN met aanpassingen richting de volgende architectuur gaat zijn en dat ze geleidelijk aan naar die nieuwe architectuur gaan.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18:35
CHBF schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Natuurlijk maar dat is juist het punt, met die 8350k heb je bij veel spellen veelvuldig die stutter. Dat hoeft niet per se 0,1 seconde per frame te zijn maar als je veel frames met 0,015-0,02 seconde hebt en dat gaat regelmatig naar 0,6 seconde zo gauw er wat meer actie is dan wordt je er niet vrolijk van, dat plotselinge verschil merk je sterk. Ik ga bijvoorbeeld af op Tech Deals die met zowel de 8350k als Ryzen en Intel dezelfde spellen heeft gespeeld met dezelfde instellingen. Hij waarschuwt er altijd voor dat die benchmarks een meer rooskleurig beeld geven dan hoe het in de praktijk speelt doordat die framerendertijd zo snel sterk varieert: grotere verschillen tussen gemiddelde en dipjes en veel vaker dipjes.
Maar je gaat daarbij uit van dat die stutter de waarheid is. Ik geloof daar niet in. Op 4 GHz ongetwijfeld, maar een 8350K koop je niet voor 4 GHz, die zet je vrolijk op 5 GHz.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:20
CHBF schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:55:
Navi zou nog veel kenmerken van GCN hebben uit noodzaak omdat de drivers hiervoor zijn geschreven.
8)7 Niet dat ik je bewering in twijfel trek, maar hoe duidelijk wil je het hebben dat je driver-team hopeloos is?

consequent achter de feiten aanlopen en je launch-benchmarks altijd moeten laten doen op shitty drivers is 1 ding, je hardware niet kunnen doorontwikkelen omdat de software jongens het niet aankunnen |:(

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• sdk1985
Adlermann schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:33:
[...]

Veel nieuwere games maken prima gebruik van 8+ thread. Niet elke game even perfect, en je krijgt nooit een 100% perfecte verdeling, maar het schaalt tegenwoordig echt prima.

Mijn 4c/8t heeft in odyssee gewoon alle threads boven de 90% zitten.

Ik zal nooit meer een 4c cpu halen, 6c is mij misshcien al te weinig. 8 is wel prima.
Ik heb zo'n 6c/12t en ik merk daar zelden iets van. Verklaring is eerder dat jij geen skylake+ hebt die boven de 4.8 GHz draait dan dat het aan gebrek aan cores/threads ligt. Je hebt immers niet vermeld welke 4c/8t je hebt en op welke snelheid die draait.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:38

Blaat

Hardware fanaat!

vectormatic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:32:
[...]

8)7 Niet dat ik je bewering in twijfel trek, maar hoe duidelijk wil je het hebben dat je driver-team hopeloos is?

consequent achter de feiten aanlopen en je launch-benchmarks altijd moeten laten doen op shitty drivers is 1 ding, je hardware niet kunnen doorontwikkelen omdat de software jongens het niet aankunnen |:(
Als de geruchten die ik maanden geleden hoorde nog steeds kloppen wordt er weer een overstap gemaakt terug naar VLIW. VLIW is notoir moeilijk om voor te programmeren, ook het nVidia driver team zou daar flinke ruzie mee hebben.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• vectormatic
Blaat schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Als de geruchten die ik maanden geleden hoorde nog steeds kloppen wordt er weer een overstap gemaakt terug naar VLIW. VLIW is notoir moeilijk om voor te programmeren, ook het nVidia driver team zou daar flinke ruzie mee hebben.
Maar daar heeft AMD toch ervaring mee in de vorm van alles voor de HD7xxx series?

Either way, ik vind het nou niet bepaald hoopgevend voor de competitie op de GPU markt

CHBF schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:55:
AMD heeft al aangegeven (niet officieel!) dat het niet volledig GCN zal dumpen met Navi, zie Coreteks zijn inside-contact. Navi zou nog veel kenmerken van GCN hebben uit noodzaak omdat de drivers hiervoor zijn geschreven. Op basis hiervan zou ik verwachten dat het een GCN met aanpassingen richting de volgende architectuur gaat zijn en dat ze geleidelijk aan naar die nieuwe architectuur gaan.
Binnen de overkoepelende term GCN zitten dan wel weer tig definities. GCN als instructieset zie ik niet verdwijnen, maar GCN als architectuur zoals die nu wel is, graag ja.

Bij GCN als architectuur zitten gewoon zwaktes aan het begin, midden en einde van de pijplijn.
-Bij het begin is scheduling al jaren een probleem. Er komen simpelweg te weinig draw calls binnen om alle hardware daadwerkelijk een beetje bezig te houden. Dat zie je keer op keer gebeuren in games die op een CPU core hangen.

-Midden zit je nog steeds met een zwaar verouderde CU. Niet de geüpdatet ALU's die tegenwoordig ook 2x FP16 en meer FP64 kunnen zijn daar het probleem. Nee, de caches voor GCN chips zijn gewoon klein en lijken absoluut niet meer toereikend voor wat de ALU's aankunnen. Als de ALU's eenmaal te veel data produceren, dan krijg je bottlenecks omdat er steeds teruggegrepen moet worden uit vram. Zie daar waarschijnlijk waarom GCN zo geheugenbandbreedte intensief of zelfs zwaar bottlenecked kan zijn.

Een Navi met de standaard 64ALU's = CU kan heel goed verschijnen. Verbeterd AMD de L1 caches per CU dan eens flink, dan zou het aantal berekeningen per clock, per CU moeten verbeteren. Daarnaast zou zowel de afhankelijkheid van geheugenbandbreedte als het energieverbruik moeten dalen met meer en snellere L1 cache.

-Aan het einde van de pijplijn zijn de ROPS al jaren te weinig. Dat zie je keer op keer met MSAA prestaties terugkomen. Verder lijkt de geheugencontroller ook niet de meest efficiënte te zijn wat voor extra verbruik zorgt.

Sinds 2012 heeft AMD vooral dingen aan de ALU's van de CU verbeterd en wat relatief kleine aanpassingen aan scheduling en culling. Alles dan ook nog eens op een zeer krap budget tot het punt dat er kennelijk wel een grote Polaris bestond, maar dat die is geschrapt voor verliesmakend en mislukt Vega 10. Er lijkt ondertussen veel ruimte te zijn voor AMD om eens een flinke stap te gaan zetten in performance perf/watt met een vers ontwerp dat alleen het beste van Polaris en Vega meeneemt.
Blaat schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Niet VLIW, maar SMID met wat VLIW. Tenminste zo heb ik het begrepen. :)
Blijkt Navi die Super SMID patenten te bevatten, dan zal Navi waarschijnlijk nog steeds primair werken met SMID instructies zijn. VLIW opereert dan waarschijnlijk meer als een soort "draw call boost" voor DX11 titels. AMD besteed wat tijd aan bepaalde zaken verpakken in VLIW instructies voor grotere DX11 titels zodat ze de hardware beter gebruiken. De rest loopt gewoon via de huidige SMID instructies die allang in de GCN instructieset zitten. DX12 en Vulkan zal waarschijnlijk SMID only zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:16
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:22:
[...]

Nee, ik ben verbaast dat RX Vega VII nog zo dichtbij is gekomen op perf/watt, en dat AMD zichzelf vervolgens weer in de voet heeft geschoten. Zeker als je ziet dat een undervolt van 100mv, de perf/watt vrijwel gelijk kan trekken met de RTX2080 zonder prestatieverlies. Dat is namelijk wat computerbase.de liet zien. Al had AMD de chips gebinned op 1000mv in plaats van 1,055mv, dan was de perf/watt al veel beter geweest. Het is ook al jaren bekend dat GCN slecht schaalt voorbij de 1000mv, en helemaal rampzalig voorbij de 1050mv. Toch blijft AMD keer op keer de voltages pushen.
Tja maar als 3% van de samples dat voltage nodig heeft zal je dus je HELE productie op een safe voltage moeten zetten.
Je kan de 10xx en 20xx ook undervolten waardoor ze zuiniger worden waardoor amd alsnog ver achter light qua verbruik.
Echter ligt het compleet aan je sample. als je de silicon lottery wint dan heb je niet veel voltages nodig maar heb je dat niet kan kan een undervolt je kaart doen crashen of instabiel maken. Die stock voltages zijn er niet voor niks.
Ze kunnen moeilijk iedere kaart handmatig gaan testen op stabiele voltages dat kost heel veel extra personeel en geld en zo zou een kaart 300 euro duurder worden.
Hetzelfde geld voor alle chips trouwens mijn cpu kan ik ook zwaar undervolten ik heb dan ook echt een golden sample maar niet iedereen heeft dat geluk en kan je er dus ook niet standaard van uit gaan dat die optie er is.
computerjunky schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Tja maar als 3% van de samples dat voltage nodig heeft zal je dus je HELE productie op een safe voltage moeten zetten.
Je kan de 10xx en 20xx ook undervolten waardoor ze zuiniger worden waardoor amd alsnog ver achter light qua verbruik.
Echter ligt het compleet aan je sample. als je de silicon lottery wint dan heb je niet veel voltages nodig maar heb je dat niet kan kan een undervolt je kaart doen crashen of instabiel maken. Die stock voltages zijn er niet voor niks.
Ze kunnen moeilijk iedere kaart handmatig gaan testen op stabiele voltages dat kost heel veel extra personeel en geld en zo zou een kaart 300 euro duurder worden.
Hetzelfde geld voor alle chips trouwens mijn cpu kan ik ook zwaar undervolten ik heb dan ook echt een golden sample maar niet iedereen heeft dat geluk en kan je er dus ook niet standaard van uit gaan dat die optie er is.
Of AMD kiest nu eindelijk eens voor een ander punt op hun perf/watt curve. ;)
AMD heeft gewoon computermodellen die een curve zullen genereren hoeveel voltage ze ongeveer voor een clockspeed nodig hebben.

Nota bene hadden en hebben de HD6000 series, HD7000 series, R7/R9 200 en 300 series, RX400 en RX500 niet eens een vast stock voltage. Nee, er waren en zijn verschillende stock voltages gebaseerd op kwaliteit van de individuele chip. Zo goed kan AMD die chips binnen. RX Vega 56/64 lijkt de enige uitzondering te zijn waar alles waarvan ik weet ook echt 1200mv is. Laat Vega nu met gemak de beste undervolters zijn. RX Vega VII lijkt wederom weer gebinned te zijn want ik ben al verschillende waarden tegengekomen namelijk 1055mv en 1082mv.

Wat AMD dus al jaren doet is een target clockspeed instellen en elke chip binnen langs een paar voltages tot het punt dat de chip stabiel is. Zo verkopen ze die chip dan. Het probleem is dat AMD voor Hawaii, Polaris en Vega de clock targets bewust op vrijwel het maximum hebben gezet van hun perf/watt curve. Denk hierbij aan verbeteringen in clockspeed van rond de 50 a 100MHz. Voor zulke geringe sprongen gooien ze efficiëntie gewoon uit het raam. Dat is gewoon bezopen. |:(

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:38

Nutral

gamer/hardware freak

computerjunky schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Andere reden is dat die stock voltage gebaseerd is op een VRM die al een paar jaar ouder is. Je VRM takelt af over een aanta draaiuren en amd wil niet dat je videokaart na 2 jaar instabiel word. Dit kan natuurlijk ook een reden zijn om een betere vrm toe te passen

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
wattman :

Voltages gaan anders dan met mijn strix

Ryzen 1500x 1600 1700x 2600x Vega 56 Vega 64 Vega vii rx480

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:21:
[...]

Of AMD kiest nu eindelijk eens voor een ander punt op hun perf/watt curve. ;)
AMD heeft gewoon computermodellen die een curve zullen genereren hoeveel voltage ze ongeveer voor een clockspeed nodig hebben.

Nota bene hadden en hebben de HD6000 series, HD7000 series, R7/R9 200 en 300 series, RX400 en RX500 niet eens een vast stock voltage. Nee, er waren en zijn verschillende stock voltages gebaseerd op kwaliteit van de individuele chip. Zo goed kan AMD die chips binnen. RX Vega 56/64 lijkt de enige uitzondering te zijn waar alles waarvan ik weet ook echt 1200mv is. Laat Vega nu met gemak de beste undervolters zijn. RX Vega VII lijkt wederom weer gebinned te zijn want ik ben al verschillende waarden tegengekomen namelijk 1055mv en 1082mv.

Wat AMD dus al jaren doet is een target clockspeed instellen en elke chip binnen langs een paar voltages tot het punt dat de chip stabiel is. Zo verkopen ze die chip dan. Het probleem is dat AMD voor Hawaii, Polaris en Vega de clock targets bewust op vrijwel het maximum hebben gezet van hun perf/watt curve. Denk hierbij aan verbeteringen in clockspeed van rond de 50 a 100MHz. Voor zulke geringe sprongen gooien ze efficiëntie gewoon uit het raam. Dat is gewoon bezopen. |:(
Het was toch al bekend dat AMD GPU's verkoopt die al behoorlijk op hun teentjes lopen qua efficientie? Er gaat bijna 50w verloren zowat om de RX580 op base 1366Mhz te laten draaien terwijl op 1266Mhz en een lager voltage een veel betere efficientie laat zien.

Maar ik snap het wel; je wil een product op de markt brengen dat natuurlijk op dat moment competetief is bij de concurrent en nagenoeg of sneller presteert. Een TDP wordt ook in de regel met het spelen van games bijna nooit gehaald. 300W voor een VII en een avg game verbruik van ongeveer 260W. Undervolt het maar eens en je neigt tegen de 200 ~ 220w aan ineens.

Ach ja wees happy. Je koopt een kaart en kunt daar uren mee kloten. ;) Dat is het leuke ook aan AMD. Ik heb mijn FX platform net in de kast geborgen. Ik heb daar echt uren plezier aan gehad met overklokken, tweaken, fine-tunen en noem maar op.

@hierboven - VRM degradatie heb ik nog nooit van gehoord. Wellicht condensatoren die wellicht kapot zijn gedraaid omwille hoge temperaturen ofzo, maar een VRM gaat niet zo snel uit zichzelf stuk, tenzij de koeling ruk was of het ding vol met stof is geraakt.

Wat betreft OC'en: voor mij maakt het weinig meer uit. Als ik naar de 2700X kijk dan is middels XFR het al zo lastig om een goede manueele OC toe te passen > de scores maken weinig meer uit. Idem met video kaarten, doe je een beetje je best kijk je tegen 10% meer aan met aardig wat watts extra. Ik koop vanaf heden gewoon een by design al snellere kaart. Ik denk dat dat leuker is, plug & play.

De dagen met dure koeling, gekloot met mods, tweaks enzo zijn voor mij een beetje voorbij. Hoewel ik spelen met een cascade wel nog leuk vind enzo. :+

Jism wijzigde deze reactie 08-02-2019 20:47 (9%)

M'n magische bol werken.

Jism schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:37:
[...]

Het was toch al bekend dat AMD GPU's verkoopt die al behoorlijk op hun teentjes lopen qua efficientie? Er gaat bijna 50w verloren zowat om de RX580 op base 1366Mhz te laten draaien terwijl op 1266Mhz en een lager voltage een veel betere efficientie laat zien.

Maar ik snap het wel; je wil een product op de markt brengen dat natuurlijk op dat moment competetief is bij de concurrent en nagenoeg of sneller presteert. Een TDP wordt ook in de regel met het spelen van games bijna nooit gehaald. 300W voor een VII en een avg game verbruik van ongeveer 260W. Undervolt het maar eens en je neigt tegen de 200 ~ 220w aan ineens.

Ach ja wees happy. Je koopt een kaart en kunt daar uren mee kloten. ;) Dat is het leuke ook aan AMD. Ik heb mijn FX platform net in de kast geborgen. Ik heb daar echt uren plezier aan gehad met overklokken, tweaken, fine-tunen en noem maar op.
Voor mij is het misschien leuk ja, maar ik ben niet de primaire doelgroep voor Radeon videokaarten. ;)
De gemiddelde doelgroep kijkt misschien een review, als ze al niet de beste GeForce binnen hun budget kopen. Dat heeft ertoe geleid dat Nvidia marktdominant is, elke generatie de prijzen laat stijgen voor minder en minder prestaties en dan hebben we het nog niet over de kudde olifanten in de porseleinkast zoals GameWorks of GPP...

Het is dan ook in mijn belang dat de RTG hun kaarten op haar best kan laten presenteren door reviewers. Systematisch overvolten voor zeer geringe prestatiewinst en slechte evaluaties is dus niet in mijn belang. Daarom heb ik er ook een probleem mee. Ik kan bijvoorbeeld ook niemand die om advies zou vragen een Vega aanraden. Polaris en al helemaal de RX570 zeker, maar Vega niet. Dat helpt de RTG ook niet, waar het toch al jaren vrij waardeloos mee gaat. Ik besef me heel goed dat ze de volgende launch, Navi, absoluut perfect moeten uitvoeren omdat de komende jaren aan succes en R&D budget daar van gaat afhangen. De RTG kan geen blok aan AMD haar been blijven nu ze Zen hebben en eindelijk een kans maken op overleven als bedrijf.

Een paar maanden voor Navi komt nog even een zoethoudertje lanceren waarin ze dezelfde fout maken die al sinds 2013 word gemaakt, stelt mij niet erg gerust. Navi zal moeten lanceren op een manier waarop reviewers door weggeblazen worden. De meeste reviewers zijn ook maar zelden te betrappen op echt diepgaande kennis van zaken, noch een kritische blik op bewust van eigen bias. Geef ze een aanleiding om een product af te maken, en veel doen het. Zijn genoeg "reviewers" die veel van Nvidia haar BS slikken, maar AMD afbranden op het minste of geringste.

Dat is dus wederom niet in mijn belang. De RTG hoort er niet te zijn om de "Nvidia tax" te verlagen. Nee, ze moeten eens miljoenen videokaarten gaan verkopen en geld opleveren. Ik koop het wel als ik een nieuwe nodig heb, maar ik ben daar zwaar in de minderheid in.
Nutral schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Andere reden is dat die stock voltage gebaseerd is op een VRM die al een paar jaar ouder is. Je VRM takelt af over een aanta draaiuren en amd wil niet dat je videokaart na 2 jaar instabiel word. Dit kan natuurlijk ook een reden zijn om een betere vrm toe te passen
Behalve dat ik hier ook nog nooit van heb gehoord, wil ik nog wat anders opmerken. Heb je enig idee hoe goed AMD reference PCB's vaak wel niet zijn? De slechtere zijn vaak alleen maar zeer goed en worden nog wel eens gedowngrade voor AIB kaarten. Het echt bijzondere spul zoals RX Vega 56/64 of nu weer met RX Vega VII is gewoon klaar voor LN2. :+

vectormatic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:32:
[...]

Gebrek aan budget? Het budget van RTG software is toegenomen maar het is nog steeds erg klein in vergelijking met wat Nvidia kan besteden dus ze moeten prioriteiten stellen. In het geval van Radeon VII vind ik het eerlijk gezegd niet zo erg aangezien die GPU niet op de planning stond totdat bleek dat Navi minstens 3 maanden vertraging zou oplopen maar PR-technisch is het natuurlijk wel slecht, ze hadden beter die kaart niet of later uitgebracht. Als het met Navi ook zo gaat zijn dat die drivers in het begin niet in orde zijn...
Herinner jij je dat Raja Koduri vlak voor zijn vertrek opmerkte dat het gedaan moet zijn met die fine wine? Hopelijk hebben ze naar hem geluisterd.
Jism schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:37:
[...]

En dat is dan ook de manier om AMD-kaarten te gebruiken. Zet bepaalde instellingen 1 standje lager en je hebt een hogere FPS met een lager vermogen terwijl je vermoedelijk geen verschil ziet.

CHBF wijzigde deze reactie 08-02-2019 23:39 (20%)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
RTG doet het prima, financieel gezien, alleen bieden ze niets voor de consument. Dat is een beetje waar het op neer komt. Navi klinkt allemaal leuk, maar over een half jaar kan de wereld er heel anders uit zien.

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:52
Catch22 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:45:
RTG doet het prima, financieel gezien, alleen bieden ze niets voor de consument.
Die 570's en 580's zijn best prima, scherp geprijsd en zitten nog games bij ook geloof ik. Wie al in die ballpark zit heeft pech natuurlijk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Catch22
  • Nu online
haarbal schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:49:
[...]

Die 570's en 580's zijn best prima, scherp geprijsd en zitten nog games bij ook geloof ik. Wie al in die ballpark zit heeft pech natuurlijk.
Ja die wel, maar boven de 1080p is er gewoon weinig. Tenzij je een Vega 56 wil flashen/overclocken. Maar voor SI's is dat geen optie natuurlijk

Catch22 wijzigde deze reactie 08-02-2019 23:50 (5%)

haarbal schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:49:
[...]

Alleen zijn die kaarten wel bijna 3 jaar oud. Als je die nu koopt dan heb je als het ware 3 jaar gebruik weggegooid. Die gratis spellen zijn best aardig maar weinig geld waard als je ze iets later koopt en het je niet uitmaakt of dat je ze op dag 1 of op dag 500 speelt.
Catch22 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:45:
Navi klinkt allemaal leuk, maar over een half jaar kan de wereld er heel anders uit zien.
Ik ben benieuwd wat Nvidia gaat doen, plannen ze voor rond dezelfde tijd een nieuwe generatie kaarten op 7 nm. of wachten ze tot eind 2020 of beging 2021? Hoe dan ook, voor mij geen Nvidia.
Ja die wel, maar boven de 1080p is er gewoon weinig. Tenzij je een Vega 56 wil flashen/overclocken.
Vega56 gaat nog wel voor 1440p (niet ultrawide), je moet alleen niet met ultra instellingen spelen en dan nog boven de 100 FPS willen halen maar zet alles op hoog tot zeer hoog (textures op maximaal?) en het zal prima draaien. En sowieso een beetje ondervolten maar dat gaan SI's natuurlijk niet doen.

Aangezien het nu weer om nieuws gaat wat mensen waarschijnlijk interessant vinden gebruik ik een aparte reactie.

https://www.computerbase....pu-amd-navi-oktober-2019/
Navi vertraagd naar oktober volgens geruchten.

Ik kom nog even terug op Radeon VII. Eerst en vooral is het wat mij betreft AMD haar verantwoordelijkheid om die spanning niet te hoog te zetten maar dat we weer bij Computerbase moeten zijn voor een fatsoenlijke review (in dit geval ondervolting, in een eerder geval bijvoorbeeld omdat ze goed kijken naar geluid vs. temperatuur vs. performance en dit voor alle modellen met dezelfde GPU die ze hebben) is nogal bedenkelijk. Veel van die reviewers mogen wel eens meer in de diepte gaan. Anandtech wil zoiets soms nog doen, Toms was er vroeg bij om dat te testen maar verder is het nogal schraal. Natuurlijk is er geen garantie dat ondervolten bij elke sample werkt (waarschijnlijk niet) maar de meeste mensen zullen er een relevante winst mee krijgen en bij AMD kan het gemakkelijk dus neem dat mee. Idem voor Nvidia uiteraard als ze het voor elkaar krijgen.

CHBF wijzigde deze reactie 09-02-2019 11:33 (65%)

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
CHBF schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:28:
Aangezien het nu weer om nieuws gaat wat mensen waarschijnlijk interessant vinden gebruik ik een aparte reactie.

Zal dan dus ipv in delen uitbrengen, NAVI desktop en Mobile apart, nu dus tegelijkertijd ?

Maw zelfde strategie als met Zen2/Ryzen3, ipv slechte chips eerst en goede later wachten tot ze gelijkertijd released kunnen worden.

Dat zou dus suggereren dat er veel spreiding in de yields zitten enof dat er grote problemen mee zijn.

How do you save a random generator ?

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 18:43

Ik kom nog even terug op Radeon VII. Eerst en vooral is het wat mij betreft AMD haar verantwoordelijkheid om die spanning niet te hoog te zetten maar dat we weer bij Computerbase moeten zijn voor een fatsoenlijke review (in dit geval ondervolting, in een eerder geval bijvoorbeeld omdat ze goed kijken naar geluid vs. temperatuur vs. performance en dit voor alle modellen met dezelfde GPU die ze hebben) is nogal bedenkelijk. Veel van die reviewers mogen wel eens meer in de diepte gaan. Anandtech wil zoiets soms nog doen, Toms was er vroeg bij om dat te testen maar verder is het nogal schraal. Natuurlijk is er geen garantie dat ondervolten bij elke sample werkt (waarschijnlijk niet) maar de meeste mensen zullen er een relevante winst mee krijgen en bij AMD kan het gemakkelijk dus neem dat mee. Idem voor Nvidia uiteraard als ze het voor elkaar krijgen.
Ik zou eigenlijk liever zien dat AMD gewoon op dat soort gebieden het product fatsoenlijk werkend op de markt zet. Als een reviewer er naar kijk is dat leuk voor die kleine groep die aandachtig reviews leest, echter is dat ook vaak de groep die al weer dat er met undervolten mogelijk wat te halen valt. Het gros van de consumenten zal echter helemaal geen reviews zien en als ze al reviews lezen niet met allehande tooljes aan het werk willen gaan om de performance te tweaken. Dit soort zaken horen gewoon out of the box fatsoenlijk te werken.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

Dennism schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Ik zou eigenlijk liever zien dat AMD gewoon op dat soort gebieden het product fatsoenlijk werkend op de markt zet. Als een reviewer er naar kijk is dat leuk voor die kleine groep die aandachtig reviews leest, echter is dat ook vaak de groep die al weer dat er met undervolten mogelijk wat te halen valt. Het gros van de consumenten zal echter helemaal geen reviews zien en als ze al reviews lezen niet met allehande tooljes aan het werk willen gaan om de performance te tweaken. Dit soort zaken horen gewoon out of the box fatsoenlijk te werken.
Precies wat ik zei.
Eerst en vooral is het wat mij betreft AMD haar verantwoordelijkheid om die spanning niet te hoog te zetten...

• enchion
  • Niet online
Ik heb in het verleden wel eens kaarten underclocked tbv een lagere hoeveelheid geluid van de koeler en energiezuinigheid.

Bij 2 kaarten ging het geheugen na een jaar of 2 kapot.(9500pro en x800)

Maw ik kan het me gewoon niet voorstellen dat AMD dit voltage zo hoog zou doen als het zo makkelijk is om het te verlagen.

Ik ga ervan uit dat de keuzes die gemaakt zijn in overeenstemming zijn met de verwachte hoeveelheid gebruiksuren van de kaart onder een logisch maximum stresspunt.

enchion wijzigde deze reactie 10-02-2019 11:37 (23%)

Ik kan me niet voorstellen dat het geheugen sneller beschadigd geraakt met een lagere spanning tenzij de stroomsterkte meer dan evenredig zou verhogen bij die lagere spanning in welk geval je niet een lager vermogen zou hebben.

• Vipeax
  • Laatst online: 17:43

AMD Radeon VII Has No UEFI Support

In what is turning out to be a massive QA oversight by AMD, people who bought retail Radeon VII graphics cards report that their cards don't support UEFI, and that installing the card in their machines causes their motherboard to engage CSM (compatibility support module), a key component of UEFI firmware that's needed to boot the machine with UEFI-unaware hardware (such as old storage devices, graphics cards, NICs, etc.,).

To verify this claim, we put the stock video BIOS of our Radeon VII sample in a hex editor, and what we found out startled us. The BIOS completely lacks UEFI support, including a GOP (graphics output protocol) driver. A GOP driver is a wafer-thin display driver that runs basic display functions on your GPU during the pre-boot environment. Without UEFI support for the graphics card (i.e. with CSM running), Windows 10 cannot engage Secure Boot. Since UEFI Secure Boot is a requirement for Microsoft Windows 10 Logo certification, we are having doubts whether AMD can really claim "Windows 10 compatible" for Radeon VII, at least until a BIOS update is available.

https://www.techpowerup.c...n-vii-has-no-uefi-support

Het valt op te lossen met een toekomstige BIOS update (of nu al een van Asrock gebruiken, maar in theorie is dat niet handig voor je garantie). Het scheelt dat de beperkte oplage aan kaarten vast niet zullen worden gekocht door mensen die niet technisch zijn.

Vipeax wijzigde deze reactie 11-02-2019 19:25 (9%)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

OMG dat klinkt niet heel handig..... Hoe kun je zoiets nou vergeten ?

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• enchion
  • Niet online
Help!!!! schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:30:
OMG dat klinkt niet heel handig..... Hoe kun je zoiets nou vergeten ?
Het zijn rechtstreeks omgecatte instinct kaarten ?

Is ergens een plaatje van een Radeon Instinct PCB te vinden ?

enchion wijzigde deze reactie 11-02-2019 19:37 (11%)

Ik hoef voorlopig niet te hopen op SR-IOV support als zelfs UEFI-support nog niet automatisch gebeurt? :/
enchion schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:36:
[...]

Dat sowieso, het is ook mijn gedachte dat AMD het vergat na het "repurposen" (Nederlandse vertaling met 1 woord?) van deze Instinct kaarten.

CHBF wijzigde deze reactie 11-02-2019 20:02 (60%)

Vipeax schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:24:

AMD Radeon VII Has No UEFI Support

In what is turning out to be a massive QA oversight by AMD, people who bought retail Radeon VII graphics cards report that their cards don't support UEFI, and that installing the card in their machines causes their motherboard to engage CSM (compatibility support module), a key component of UEFI firmware that's needed to boot the machine with UEFI-unaware hardware (such as old storage devices, graphics cards, NICs, etc.,).

To verify this claim, we put the stock video BIOS of our Radeon VII sample in a hex editor, and what we found out startled us. The BIOS completely lacks UEFI support, including a GOP (graphics output protocol) driver. A GOP driver is a wafer-thin display driver that runs basic display functions on your GPU during the pre-boot environment. Without UEFI support for the graphics card (i.e. with CSM running), Windows 10 cannot engage Secure Boot. Since UEFI Secure Boot is a requirement for Microsoft Windows 10 Logo certification, we are having doubts whether AMD can really claim "Windows 10 compatible" for Radeon VII, at least until a BIOS update is available.

https://www.techpowerup.c...n-vii-has-no-uefi-support

Het valt op te lossen met een toekomstige BIOS update (of nu al een van Asrock gebruiken, maar in theorie is dat niet handig voor je garantie). Het scheelt dat de beperkte oplage aan kaarten vast niet zullen worden gekocht door mensen die niet technisch zijn.
8)7 :')
Het is dat RX Vega VII kennelijk naar verluid een idee van Mike Rayfield was, anders werd het weer eens tijd om een hoofd van de RTG symbolisch te offeren. Echt hoe kan je het zo verpesten en dan heb ik het niet alleen over dit. Nota bene heeft je concurrent waar normaal gesproken vrijwel alles van word geslikt, een gigantische storm van kritiek over zich heen gekregen met Turing. Turing verkoopt ook nog eens slecht wat nog veel opvallender en problematischer is dan "internet outrage". Bouw je als RTG eens wat goodwill op tot het punt dat veel mensen die RX Vega VII willen zien slagen en dan verpesten ze het met de overvolting, waardeloze review drivers en nu blijken de kaarten niet eens een basale feature zoals UEFI ondersteuning te hebben. |:(

Als dit de standaard van launches is van de RTG, dan gaat Navi ook een puinzooi worden, ongeacht hoe goed die chips zijn. Die chips verkopen zichzelf dus niet en als de RTG werkelijk elke moeite neemt om zichzelf in de voet te schieten, dan gaan ze weer niet goed lopen. :F

• Vipeax
  • Laatst online: 17:43
enchion schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:36:
[...]

Is ergens een plaatje van een Radeon Instinct PCB te vinden ?
Ziet er anders uit op een officiële render:

• Jism
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Het is dat RX Vega VII kennelijk naar verluid een idee van Mike Rayfield was, anders werd het weer eens tijd om een hoofd van de RTG symbolisch te offeren. Echt hoe kan je het zo verpesten en dan heb ik het niet alleen over dit. Nota bene heeft je concurrent waar normaal gesproken vrijwel alles van word geslikt, een gigantische storm van kritiek over zich heen gekregen met Turing. Turing verkoopt ook nog eens slecht wat nog veel opvallender en problematischer is dan "internet outrage". Bouw je als RTG eens wat goodwill op tot het punt dat veel mensen die RX Vega VII willen zien slagen en dan verpesten ze het met de overvolting, waardeloze review drivers en nu blijken de kaarten niet eens een basale feature zoals UEFI ondersteuning te hebben. |:(

Als dit de standaard van launches is van de RTG, dan gaat Navi ook een puinzooi worden, ongeacht hoe goed die chips zijn. Die chips verkopen zichzelf dus niet en als de RTG werkelijk elke moeite neemt om zichzelf in de voet te schieten, dan gaan ze weer niet goed lopen. :F
Dat is opgelost met een bios update ... Kennelijk is de kaart ietwat rap gerushed voor launch.

M'n magische bol werken.

• Single Malt
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-05 10:22
Daar waar mijn hoop was gevestigd op een wederopstand van AMD, heeft de Radeon launch me toch dik teleurgesteld. Laatste beetje hoop zit hem voor mij nog in de Zen2 3850x die voor Mei gepland staat. Mocht deze ook teleurstellen en overhyped blijken, dan vraag ik mij echt af of AMD het ooit gaat halen t.o.v. high end producers als Nvidia en Intel...

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
Jism schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:14:
[...]

Dat is opgelost met een bios update ... Kennelijk is de kaart ietwat rap gerushed voor launch.
Ja lekker een BIOS update, dit kan dus echt niet gebeuren met Navi... Aan de andere kant, er zijn niet veel Radeon VII's beschikbaar en diegene die dit koopt houdt van prutsen dus zal wel goed komen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:39
Single Malt schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:18:
Daar waar mijn hoop was gevestigd op een wederopstand van AMD, heeft de Radeon launch me toch dik teleurgesteld. Laatste beetje hoop zit hem voor mij nog in de Zen2 3850x die voor Mei gepland staat. Mocht deze ook teleurstellen en overhyped blijken, dan vraag ik mij echt af of AMD het ooit gaat halen t.o.v. high end producers als Nvidia en Intel...
Op het CPU gebied zijn Zen, Zen+, Threadripper en Epyc allang een groot succes. Nee, AMD zal niet in een keer meer dan 50% marketshare hebben, maar de Zen architectuur is gewoon erg goed. Zen 2 zal daar nog wel een schepje bovenop doen, de vraag is hoeveel (kunnen ze ook qua singlecore performance, lees clockspeeds, in de buurt komen van Intel).

De GPU afdeling van AMD is een heel ander verhaal. In de midrange en lowend zit het prima, concurreren AMD en NVidia prima met elkaar en lijkt het nog altijd zo dat over de jaren de AMD kaarten betere support (performance technisch) te hebben dan de NVidia kaarten. Alleen ja, de absolute highend staat altijd groot in de spotlight bij de media en daar scoort AMD niet of nauwelijks. NVidia's topend kaarten zijn al generaties lang een stuk(je) sneller dan het beste wat AMD te bieden heeft, alhoewel het in sommige gevallen dan weer wordt gecompenseerd door de prijs/prestatie verhouding. Of dit op korte termijn (binnen 1 jaar) nog zak veranderen... ik verwacht geen grote veranderingen.

Ryzen 5 1600 @4000Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ ASRock AB350 Gaming ITX ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

• Single Malt
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-05 10:22
Moi_in_actie schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Op het CPU gebied zijn Zen, Zen+, Threadripper en Epyc allang een groot succes. Nee, AMD zal niet in een keer meer dan 50% marketshare hebben, maar de Zen architectuur is gewoon erg goed. Zen 2 zal daar nog wel een schepje bovenop doen, de vraag is hoeveel (kunnen ze ook qua singlecore performance, lees clockspeeds, in de buurt komen van Intel).

De GPU afdeling van AMD is een heel ander verhaal. In de midrange en lowend zit het prima, concurreren AMD en NVidia prima met elkaar en lijkt het nog altijd zo dat over de jaren de AMD kaarten betere support (performance technisch) te hebben dan de NVidia kaarten. Alleen ja, de absolute highend staat altijd groot in de spotlight bij de media en daar scoort AMD niet of nauwelijks. NVidia's topend kaarten zijn al generaties lang een stuk(je) sneller dan het beste wat AMD te bieden heeft, alhoewel het in sommige gevallen dan weer wordt gecompenseerd door de prijs/prestatie verhouding. Of dit op korte termijn (binnen 1 jaar) nog zak veranderen... ik verwacht geen grote veranderingen.
100% mee eens. Ik wacht in ieder geval nog even op Mei. Zou dolgraag AMD willen supporten in hun queeste en een build willen maken rondom de 3850x :)
Jism schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:14:
[...]

Sinds wanneer is het flashen van een vbios een normale procedure voor een €700+ videokaart? ;)
Nee, dit is dus niet acceptabel. Stel je launch dan een paar weken uit. Dan was er wel een stabiele driver geweest voor reviewers, had dit probleem opgelost kunnen worden en wie weet had er dan iemand eens bedacht dat de 2900RPM, 50dBA voor de ventilator gewoon waardeloos is en voorgesteld om de chips toch maar te binnen met een 1000-1040mv range in plaats van wat nu lijkt op 1045-1089mv. Waren ze meteen een stuk efficienter en stiller. :/

Single Malt schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:18:
Dat heeft niets met elkaar te maken! AMD CPU en AMD RTG zijn twee volledig gescheiden takken en de GPU is op een laag standje gezet voor de CPU. Maak je geen zorgen, Ryzen3 gaat goed zijn en op GPU-vlak komen ze ook wel weer terug, niet zo snel als dat veel mensen willen maar de plannen zijn in werking gezet. Ik verwacht dat de eerste generatie na Navi de terugkeer zal zijn, Navi zal wel voor de meeste gamers (<€400) een goede performance/€ geven.

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

DaniëlWW2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Ik snap je rant, anderzijds zijn de consequenties nou niet bepaald heftig te noemen.

Dat windows 10 certificatie logootje heb ik nou nog nooit waardevol gevonden.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• Randleman
  • Nu online
Blaat schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Ik snap je rant, anderzijds zijn de consequenties nou niet bepaald heftig te noemen.

En een niet-geactiveerde windows :P

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Randleman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:04:
[...]

En een niet-geactiveerde windows :P
Oh? Mijn windows is gewoon nog geactiveerd hoor...

• Randleman
  • Nu online
Blaat schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:09:
[...]

Oh? Mijn windows is gewoon nog geactiveerd hoor...
Dan heb jij waarschijnlijk je windows niet in UEFI mode geïnstalleerd of je hebt CSM aan staan.

Randleman wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:14 (4%)

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Randleman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:10:
[...]

Dan heb jij waarschijnlijk je windows niet in UEFI mode geïnstalleerd.
Zeker wel! CSM is altijd het eerste wat ik uit zet in mijn UEFI bij de eerste startup van nieuwe hardware. Zou er misschien een verschil zitten tussen OEM of retail licenties? Ik heb een retail namelijk.

N=1 natuurlijk maar vanuit mijn perspectief is het een storm in een glas water.

• Randleman
  • Nu online
Blaat schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:14:
[...]

Zeker wel! CSM is altijd het eerste wat ik uit zet in mijn UEFI bij de eerste startup van nieuwe hardware. Zou er misschien een verschil zitten tussen OEM of retail licenties? Ik heb een retail namelijk.

N=1 natuurlijk maar vanuit mijn perspectief is het een storm in een glas water.
Ah kijk, dan zijn misschien niet alle Radeon VII's zonder UEFI support geleverd.

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Randleman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Ah kijk, dan zijn misschien niet alle Radeon VII's zonder UEFI support geleverd.
Je begrijpt het niet goed. :P

Met de eerste boot met mijn Radeon VII kreeg ik wel degelijk de melding van mijn mobo dat CSM weer ingeschakeld werd omdat de kaart geen UEFI ondersteunt. Prima, ik ben gewoon lekker door gegaan en heb geen activatieproblemen gezien.

[...]

Het gaat mij ook echt niet om het logootje. Buck dat logootje. :P
Het gaat mij erom dat dit de zoveelste keer is. Wanneer kwam er nou eens een launch van een AMD videokaart waar geen gedoe over was? Vega? Polaris? R9 300 series behalve Fiji? R9 290? HD7000?

Alles van waardeloze launch drivers, paperlaunches, koelers die opstijgen en je kast meenemen, rebrands, veel te hoge stock voltages of de clusterf*ck die Vega heet. Dit zijn allang geen incidenten meer. Nee dit is systematisch. Natuurlijk gaat er wel eens wat fout bij een launch, maar vrijwel elke launch de afgelopen jaren?

Het lijkt ook elke keer te maken te hebben met een ongeduld om het product eens goed intern te testen en te evalueren of het wel klaar is voor launch. Het is ook steeds snel lanceren om Nvidia te snel af te zijn, of snel lanceren omdat Nvidia al wat heeft. Ga nou eindelijk eens uit van je eigen kracht en lanceer je producten eens als je er klaar voor bent. Maak vervolgens eens niet zulke simpele fouten en lanceer de kaarten nu eindelijk weer eens met een goede perf/watt. Krijg je opeens alle positieve reviews "want het is een goede overclocker" etc. Zo moeilijk is dit toch niet? :/

• Randleman
  • Nu online
Blaat schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:18:
[...]

Je begrijpt het niet goed. :P

Met de eerste boot met mijn Radeon VII kreeg ik wel degelijk de melding van mijn mobo dat CSM weer ingeschakeld werd omdat de kaart geen UEFI ondersteunt. Prima, ik ben gewoon lekker door gegaan en heb geen activatieproblemen gezien.
Ah zo, dus inderdaad geen UEFI support.. maar als je moederbord CSM ondersteund dus wel gewoon werkend te krijgen. Dat met windows activatie heeft ook iets met secure boot te maken, maar weet het fijne er niet van.

Tja, geen wereldschokkend probleem maar toch weer iets dat niet zou mogen..
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:21:
[...]

Het gaat mij erom dat dit de zoveelste keer is. Wanneer kwam er nou eens een launch van een AMD videokaart waar geen gedoe over was? Vega? Polaris? R9 300 series behalve Fiji? R9 290? HD7000?

Alles van waardeloze launch drivers, paperlaunches, koelers die opstijgen en je kast meenemen, rebrands, veel te hoge stock voltages of de clusterf*ck die Vega heet. Dit zijn allang geen incidenten meer. Nee dit is systematisch. Natuurlijk gaat er wel eens wat fout bij een launch, maar vrijwel elke launch de afgelopen jaren?

Het lijkt ook elke keer te maken te hebben met een ongeduld om het product eens goed intern te testen en te evalueren of het wel klaar is voor launch. Het is ook steeds snel lanceren om Nvidia te snel af te zijn, of snel lanceren omdat Nvidia al wat heeft. Ga nou eindelijk eens uit van je eigen kracht en lanceer je producten eens als je er klaar voor bent. Maak vervolgens eens niet zulke simpele fouten en lanceer de kaarten nu eindelijk weer eens met een goede perf/watt. Krijg je opeens alle positieve reviews "want het is een goede overclocker" etc. Zo moeilijk is dit toch niet? :/
Goed verwoord, niks aan toe te voegen. Nu maar "wait for navi" 8).

Randleman wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:39 (50%)

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:21:
[...]

Blijkbaar wel. Je kan zeggen dat GCN als architectuur gewoon gefaald heeft. De limiet in schaalbaarheid bijt ze enorm in de billen en AMD voelt zich duidelijk onder druk gezet om relevant te blijven.

Logisch, dat wil de consument ook dat AMD relevant is.

In dat opzicht is het enorm jammer dat het zo gaat. De video's van Jayztwocents kijk ik vooral om hun entertainment waarde maar in zijn Radeon VII review zei hij wel iets waar ik het mee eens ben. Namelijk dat iedereen wil dat AMD met een goed product komt. Zelfs nVidia fans willen dat, want lagere prijzen.

• Randleman
  • Nu online
Blaat schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:39:
[...]

Blijkbaar wel. Je kan zeggen dat GCN als architectuur gewoon gefaald heeft. De limiet in schaalbaarheid bijt ze enorm in de billen en AMD voelt zich duidelijk onder druk gezet om relevant te blijven.

In dat opzicht is het enorm jammer dat het zo gaat. De video's van Jayztwocents kijk ik vooral om hun entertainment waarde maar in zijn Radeon VII review zei hij wel iets waar ik het mee eens ben. Namelijk dat iedereen wil dat AMD met een goed product komt. Zelfs nVidia fans willen dat, want lagere prijzen.
Ja, wie wil dat nou niet? Behalve Nvidia zelf misschien, maar dat betwijfel ik ook want dan kom je weer in de knoop met vage monopolie regeltjes.
[...]

Ik ook niet, de meeste mensen hier waarschijnlijk niet. Maar de doorsnee n00b die een OEM-bakje koopt...
Niet relevant voor deze kaart maar wel iets wawt de volgende keer in orde moet zijn. Het is vooral knullig voor de PR, het geeft het imago dat ze prutsen.

offtopic:
Wat betreft activatie. Ik ga bij W10 voor mijn volgende systeem (hier nog W7, wel W10 op een laptop) eens uitproberen of dat ik wegkom met het niet kopen van een licentie. Ik zal het enkel voor gaming gebruiken en aangezien je enkel wat customization opties verliest en een nag-message krijgt is dat wellicht geen probleem. Zolang het spel niet fullscreen verlaat om de nagmessage te tonenen. Nu dat MS geld verdient met SaaS (telemetrie, advertising0 en de gebruikers onbetaalde testers zijn maakt mijn geweten geen bezwaar tegen het niet kopen van een licentie, zeker omdat ik niet Windows gebruik voor Windows zelf maar omdat het een gate is tussen mij en sommige spellen.

[...]

Ik zou niet eens zeggen dat GCN gefaald heeft. Het was bij launch zeker beter dan TeraScale, knuppelde de laatste restjes van Fermi helemaal dood, bleek beter te zijn dan Kepler en tot op zekere hoogte houdt GCN Maxwell, Pascal en Turing bij. Dat is veel meer dan je had mogen verwachten in 2012. Ik zie de GCN architectuur op zichzelf dan ook niet falen, noch de meeste chips die op GCN zijn gebaseerd. Ik zie de RTG falen om het maximale uit die chips te halen.

Goede lauchdrivers en een goede perf/watt zijn gewoon belangrijk voor de levenscyclus van je product. Als je vervolgens ook nog eens ruim op tijd je vbios, PCB etc gereed hebt, dan kan je eens lanceren met volume en de AIB's eens in staat stellen te lanceren met hun eigen modellen vanaf dag een. Heb je meteen niet meer de problemen dat de koeler waardeloos is en je maanden moet wachten op betere modellen of er een waterblok op zetten, als die eindelijk verschijnen.

Voor Navi hoop ik echt dat ze eens hun les leren bij de RTG en eens een solide launch doen. Dan duurt het maar wat langer. Als het echt pas oktober gaat worden, dan maakt het toch weinig meer uit omdat ze dan weer een jaar te laat zijn.

Niet dat een late lauch veel uit zal maken. Ik verwacht geen Turing vervanger voordat een 7nm EUV productieproces daadwerkelijk in productie is en al bewezen volwassen is. Nvidia wacht vrijwel altijd op een volwassen proces voor hun launches en dat zal in dit geval waarschijnlijk pas 2020 gaan zijn. Komt nog eens bij dat Nvidia zichzelf in een hoek heeft gemanoeuvreerd met RTX. De volgende generatie zal wederom een kleinere stap in traditionele shader/rasterization prestaties worden omdat Nvidia een grote stap zal moeten zetten in RTX prestaties. Ga er dus maar vanuit dat Nvidia weer met een lijn van enorme chips gaat komen waar het aandeel RT en Tensor cores flink gaat toenemen. Zonder een volwassen 7nm EUV productieproces lijkt het me niet erg realistisch om te verwachten dat dergelijke chips goede yields gaan behalen.

Op de langere termijn heeft AMD dus ook gewoon de tijd om eindelijk eens met wat beters dan GCN te komen en de achterstand met Nvidia compleet weg te werken met kleinere en efficiëntere chips. Moeten ze de launch wel eens op orde krijgen. :>

@Blaat
Ik las dat je de FastBoot verliest wanneer CSM wordt ingeschakeld. Dat lijkt me geen dealbreaker aangezien het twijfelachtig is of dat je Fast Boot/Fast Startup moet willen gebruiken.
[...]

Ik zou niet stellen dat GCN faalde. Zoals Daniël aangeef was het gewoon prima toen het uitkwam maar GCN is niet geschikt voor highend gaming in deze tijd omdat het niet lekker schaalt boven een bepaald aantal CU's doordat er elders (ROP?) een bottleneck is. Als je iets wil voor midend-gaming en voor serieuze toepassingen dan is GCN prima, voor de highend gaming heeft AMD eigenlijk een tweede architectuur nodig maar i.t.t. Nvidia heeft AMD daar geen budget voor. De grote vraag is of dat de volgende architectuur van AMD voldoende goed schaalt en voldoende flexibel is om zowel voor gaming als voor serieuze zaken goed te werken.

Wat betreft Jay, hij kan soms vermakelijk zijn maar voor goede reviews heb ik andere bronnen. Op Youtube Hardware Unboxed, GamersNexus, PCWorld en (deze zal mensen verbazen) Tech Deals.
Hij gebruikt meestal geen in-game benchmarks omdat hij vaststelt dat ze niet representatief zijn voor de performance in multiplayer en zo, bijvoorbeeld bij BF1. Hij laat ook X minuten gameplay zien met de overlay van Rivatuner.
Bij de gedrukte media vooral Anandtech en Computerbase.

CHBF wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:30 (82%)

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

@CHBF en @DaniëlWW2, GCN heeft AMD maar liefst 2 jaar een voordeel gegeven. Met Maxwell was die koek al op en heeft AMD nVidia niet meer kunnen evenaren met perf/watt.

Het idee achter Maxwell gaat inmiddels al 5 jaar mee en blijkt in de praktijk prima schaalbaar. Vanuit dat perspectief vind ik GCN gewoon een gefaalde architectuur. 5 jaar komkommertijd voor AMD valt gewoon niet goed te praten. Fiji (2016) had al een andere architectuur moeten hebben.

De daaropvolgende slechte launches zijn het gevolg van een AMD wat paniekvoetbal aan het spelen is. Zo goedkoop/snel mogelijk een relevant product op de markt flikstralen omdat er geen R&D budget is.

Logische keuze vanuit AMD om eerst op CPU's te concentreren, uiteindelijk zal dat hun redding zijn maar dat neemt niet weg dat GCN al veel te snel overjarig was.

In hoeverre is het architectuur en in hoeverre is het software? Nvidia gebruikt een nogal agressieve kleurcompressie waardoor er minder data moet worden geschoven.
[small]Los van de vraag of dat die compressie 100% goed werkt waar ik lichte vraagtekens bij plaats.[/smalll]
Daarnaast heeft GCN volgens sommige mensen ook omwille van de architectuur meer bandbreedte nodig.
Nvidia laat al die singlethreaded spellen de opdrachten die die ene CPU-kern krijgt verdelen over meerdere CPU-kernen via een softwarematige scheduler, AMD heeft een hardwarescheduler en is bij DX11 de pineut.

Dat neemt niet weg dat een nieuwe architectuur veel kan helpen maar het is voor mij de vraag of dat de architectuur het probleem is, anders dan dat AMD ervoor koos om een hardwarescheduler te gebruiken terwijl Nvidia ervoor koos om dat via software te doen (achteraf gezien een betere keuze voor deze periode). Maar ja, AMD liep met Mantle een flink aantal jaren voorop en zette volop in op eerdere betere paralellisatie. Misschien is dat een beetje naïef maar het is wel een verzachtende omstandigheid.

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

CHBF schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:19:
In hoeverre is het architectuur en in hoeverre is het software? Nvidia gebruikt een nogal agressieve kleurcompressie waardoor er minder data moet worden geschoven.
[small]Los van de vraag of dat die compressie 100% goed werkt waar ik lichte vraagtekens bij plaats.[/smalll]
Daarnaast heeft GCN volgens sommige mensen ook omwille van de architectuur meer bandbreedte nodig.
Nvidia laat al die singlethreaded spellen de opdrachten die die ene CPU-kern krijgt verdelen over meerdere CPU-kernen via een softwarematige scheduler, AMD heeft een hardwarescheduler en is bij DX11 de pineut.

Dat neemt niet weg dat een nieuwe architectuur veel kan helpen maar het is voor mij de vraag of dat de architectuur het probleem is, anders dan dat AMD ervoor koos om een hardwarescheduler te gebruiken terwijl Nvidia ervoor koos om dat via software te doen (achteraf gezien een betere keuze voor deze periode). Maar ja, AMD liep met Mantle een flink aantal jaren voorop en zette volop in op eerdere betere paralellisatie. Misschien is dat een beetje naïef maar het is wel een verzachtende omstandigheid.
Drivers lijkt me niet. Na 5 jaar mag je wel hopen dat het driver team de ins en outs van chip kent. De verschillen tussen de laatste serie GCN chips zijn minimaal te noemen.

Scheduler is inderdaad een issue voor AMD, daardoor zie je dat AMD sneller cpu bottlenecked raakt in draw call heavy games. Toch bewijst een kaart als de Radeon 7 dat daar nog rek in zit. Tevens is bekend dat de kaarten te weinig power op ROP gebied, vandaar de soms slechte MSAA performance.

Al met al zou ik het niet zo zeer op drivers gooien.

• haarbal
CHBF schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:19:
Amd heeft ook compressie. Dat nvidia de compressie zo heeft lopen hypen was geloof ik meer een afleidingsmaneuvre voor de tiled rendering (of iets wat daar op lijkt), wat het echte verschil maakte.

• Jism
  • Niet online
Texture quality van Nvidia is iets doffer ten opzichte van AMD. Check reviews, screenshots en dergelijk maar eens na. Omdat Nvidia knijpt met compressie houden ze het geheugenbus iets minder bezet in vergelijking met AMD en houdt men zo meer performance over. Het is denk ik 1 of 2% verschil ofzo.

Maar de texture quality is naar mijn inziens altijd beter geweest bij AMD.

M'n magische bol werken.

• sdk1985
Kijk eens aan, Vega heeft eindelijk de steam charts betreden:
AMD Radeon RX Vega 0.16% +0.16%
De RX 580 is ook bezig aan een opmars en staat nu op de 21 plek. Ik verwacht dat dit nog wel even doorzet en we volgende maand voor het eerst in tijden weer een AMD Radeon kaart in de top 20 hebben :) :
AMD Radeon RX 580 0.82% +0.15%
De RX 480 is overigens alweer aan het zakken dus de voorspelde zondvloed aan mining kaarten is niet de de (steam) gamers aangekomen.

Ook de nieuwe RTX kaarten zijn nu in voldoende aantallen aanwezig bij de gamers om vermeld te worden:
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti 0.15% +0.15%
NVIDIA GeForce RTX 2070 0.33% +0.16% (was er blijkbaar al op 0.17%)
NVIDIA GeForce RTX 2080 0.31% +0.09% (was er blijkbaar al op 0.22%)

sdk1985 wijzigde deze reactie 14-02-2019 17:41 (31%)

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 12:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:38:
Kijk eens aan, Vega heeft eindelijk de steam charts betreden:

[...]

De RX 580 is ook bezig aan een opmars en staat nu op de 21 plek. Ik verwacht dat dit nog wel even doorzet en we volgende maand voor het eerst in tijden weer een AMD Radeon kaart in de top 20 hebben :) :

[...]

De RX 480 is overigens alweer aan het zakken dus de voorspelde zondvloed aan mining kaarten is niet de de (steam) gamers aangekomen.

Ook de nieuwe RTX kaarten zijn nu in voldoende aantallen aanwezig bij de gamers om vermeld te worden:

[...]
:z :z :z :z

Enige keer dat ik weer eens een steam survey voor mijn neus krijg zit er tijdelijke HD 4870 in (op de dag dat ik mijn Vega er weer in ging stoppen). }:O

Battle.net tag

• sdk1985
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 00:36:
[...]

:z :z :z :z

Enige keer dat ik weer eens een steam survey voor mijn neus krijg zit er tijdelijke HD 4870 in (op de dag dat ik mijn Vega er weer in ging stoppen). }:O
Toevallig net clean install gedaan? Dan krijg ik hem namelijk 9 van de 10 keer. Hoe dan ook het blijft een survey (enquete), gros van de onderzoeken heeft een sample size van 100 dus maak je vooral niet druk als je niet elke week een survey popup krijgt ;).

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DDU gedraait en via een wat minder conventionele manier de Windows 8.1 driver geforceerd. Dus dat heeft het waarschijnlijk getriggered. Wat frappant is want ik heb hem geen enkele keer gehad met Vega kaart.

Klopt, eentje meer of minder maakt niet uit.

Zul je zien dat er ineens een grote groei is bij HD 4870's :P.

Battle.net tag

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:15

superwashandje

grofheid alom

van 1 naar 2 is inderdaad een verdubbeling :P

wel opvallend te zien dat er dus net zoveel vega's zijn als rtx2080TI's?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• The bull85
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15:28
Met betrekking tot de steam cijfers: Misschien geven de cijfers voor de RX vega een vertrekend beeld, want er zijn namelijk AMD APU's met RX Vega
Het is niet heel erg spannend nieuws.

Zoals bekend staat juli onder druk als launch-date voor Navi omdat het voor TSMC lastig is om dit in te plannen (geen idee waarom) en is het daarom mogelijk dat Navi pas in oktober komt. AMD zou druk zetten op TSMC om het toch in juli klaar te hebben omdat ze graag tegelijkertijd de verkoop van de CPU, het moederbord en de GPU willen starten. De datum die gepland staat: 7 juli.
De reden dat hij deze bron vertrouwt? Hij had eerder correcte informatie gegeven over dat AMD probeert om ook de oudere AM4-moederborden PCIe 4.0 support te geven.

Verder nog wat over Ryzen: 12 kernen is zeker, 16 kernen is nog niet zeker maar wordt wel verwacht, moederborden zouden beter ontworpen worden voor overklokken en er is nog geen engineering sample bij de partners van AMD. Verder zou er nog een AMD-CPU/APU gepland zijn voor S2 2019 die de codenaam Rhino heeft.

offtopic:
Geen Comet Lake voor Intel en Intel zou de mindere performance gaan hebben op basis van wat er achter gesloten deuren is verteld maar of dat dat ook betrekking heeft op singlethread is niet bekend.

CHBF wijzigde deze reactie 16-02-2019 09:45 (13%)

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Rhino... Ik ga voor Threadripper 3, of console.

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

CHBF schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:18:
Zoals bekend staat juli onder druk als launch-date voor Navi omdat het voor TSMC lastig is om dit in te plannen (geen idee waarom) en is het daarom mogelijk dat Navi pas in oktober komt.
TSMC begint volgende maand met de volumeproductie van CLN7FF+. Als AMD dus echt perse binnen twee maanden een Navi product op dat proces wil hebben moet dat kunnen. Maar het lijkt mij dat de bedrijven met meer geld en meer producten gewoon eerder zijn. Is voor AMD denk ik interessanter om te wachten totdat CLN7FF+ wat langer op de markt is. Dat is vast goedkoper, dan is er meer capaciteit beschikbaar en is AMD er zelf ook klaar voor. Een GPU maak je nu eenmaal niet in een paar dagen, dat kost jaren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:31
Met extra tijd kunnen ze misschien ook nog wat verbeteringen doorvoeren in het ontwerp.

Mijn blog; Floating Points

-The_Mask- schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:21:
[...]

TSMC begint volgende maand met de volumeproductie van CLN7FF+. Als AMD dus echt perse binnen twee maanden een Navi product op dat proces wil hebben moet dat kunnen. Maar het lijkt mij dat de bedrijven met meer geld en meer producten gewoon eerder zijn.
Dat is ook mijn indruk.
Is voor AMD denk ik interessanter om te wachten totdat CLN7FF+ wat langer op de markt is. Dat is vast goedkoper, dan is er meer capaciteit beschikbaar en is AMD er zelf ook klaar voor.
Eens. Het zou niet slecht zijn voor AMD als het wat later komt, dan gaan ze hopelijk de drivers goed in orde hebben, misschien nog wat laatste tweaks kunnen doen.

• sdk1985
CHBF schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:18:
Het is niet heel erg spannend nieuws.
[YouTube: Exclusive - AMD Matisse & Navi Target Release Date & Intel Comet Lake Info]
Zoals bekend staat juli onder druk als launch-date voor Navi omdat het voor TSMC lastig is om dit in te plannen (geen idee waarom) en is het daarom mogelijk dat Navi pas in oktober komt. AMD zou druk zetten op TSMC om het toch in juli klaar te hebben omdat ze graag tegelijkertijd de verkoop van de CPU, het moederbord en de GPU willen starten. De datum die gepland staat: 7 juli.
De reden dat hij deze bron vertrouwt? Hij had eerder correcte informatie gegeven over dat AMD probeert om ook de oudere AM4-moederborden PCIe 4.0 support te geven.

Verder nog wat over Ryzen: 12 kernen is zeker, 16 kernen is nog niet zeker maar wordt wel verwacht, moederborden zouden beter ontworpen worden voor overklokken en er is nog geen engineering sample bij de partners van AMD. Verder zou er nog een AMD-CPU/APU gepland zijn voor S2 2019 die de codenaam Rhino heeft.

offtopic:
Geen Comet Lake voor Intel en Intel zou de mindere performance gaan hebben op basis van wat er achter gesloten deuren is verteld maar of dat dat ook betrekking heeft op singlethread is niet bekend.
Als het klopt dan is het wel heel goed nieuws. Als wat we tot nu toe van de 16xx line-up 'weten' werkelijkheid wordt dan komt Polaris nog meer onder druk te staan. Je ziet de RX 580 nu al voor onder de 180 euro inclusief game bundle staan. De vraag is hoeveel daar nog af kan zonder dat AMD veel geld moet gaan toeleggen om de GPU verkoop op gang te houden.

Eigenlijk is een 1660 Ti killer, of zelfs een RTX 2060 killer, iets dat we inderdaad beter in de zomer dan eind van het jaar kunnen gebruiken.

Maar goed, AMD heeft natuurlijk een prima mogelijkheid om Navi op 7 juli te lanceren en dat is de paper launch.

• haarbal
sdk1985 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 01:27:
Je ziet de RX 580 nu al voor onder de 180 euro inclusief game bundle staan.
1 model bij 1 aanbieder.

De rest is ~210

• sdk1985
haarbal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 01:30:
[...]

1 model bij 1 aanbieder.

De rest is ~210
Valt wel mee toch? Van de 4GB zijn er nog wat van 177, 185 en 195. Je ziet ook druk bij de GTX 1060 6GB, daar is de goedkoopste nu 199 pricewatch: Zotac GeForce GTX 1060 Mini 6GB . We zitten toch flink onder de vorige laagste punten van 2017 (+- 300) en 2018 (+- 275) van de 8GB varianten, of niet?

• madmaxnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-10 09:17
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:21:
[...]
Een GPU maak je nu eenmaal niet in een paar dagen, dat kost jaren.
Precies dit is dan ook de reden dat ze bijvoorbeeld wel z.s.m willen kunnen produceren en TTM zo laag mogelijk willen houden (Time To Market). R&D is geen wijn die met de tijd beter wordt. Iets uitontwikkelen en vervolgens gaan wachten tot de productiekosten dalen kan funest zijn voor de ROI (Return On Investment).

FX8150 + Noctua: NH-DH15 + 1x NF-P14r redux - Fatal1ty 990FX Professional - MSI R9 290 Gaming - Corsair: TX650M V2 + 2x 4GB Vengeance 1600C9 - 2x 128GB M4 SSD - 3TB + 2TB HDD - Silverstone: Raven RV05 + 2x SST-AP181 + NB eLoop B12-4 - Ultrasharp U2412M

• madmaxnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-10 09:17
Dat klopt dan ook weer, maar hierbij is het meer het punt dat het design klaar is om in productie te nemen op het moment dat productie mogelijk is (sluit bij een perfecte planning dus netjes aan). Het design klaar hebben om vervolgens nog maanden te moeten wachten om de productie überhaupt op te kunnen zetten kan funest zijn. Zelf wachten terwijl productie al reeds mogelijk is, is precies wat ik bedoel en zie ik derhalve dan ook niet gebeuren.

Ja de wafers zijn per stuk in het begin nog duur, maar er is geen reden om te gaan wachten tot deze prijs omlaag komt. Immers wil je wel meteen kunnen produceren op het moment dat de productiekostprijs naar wens is. Ze hoeven geen duizenden wafers te kopen vanaf dag één. Dat kan ook pas twee a drie maanden nadat de productie is "opgezet". Pas op het moment dat de productiekostprijs naar wens is beginnen met de productie opzetten is dus een no-go.

Risico is dat de productiekostprijs niet of niet snel genoeg omlaag komt en een bedrijf zich hierin kan verslikken.

FX8150 + Noctua: NH-DH15 + 1x NF-P14r redux - Fatal1ty 990FX Professional - MSI R9 290 Gaming - Corsair: TX650M V2 + 2x 4GB Vengeance 1600C9 - 2x 128GB M4 SSD - 3TB + 2TB HDD - Silverstone: Raven RV05 + 2x SST-AP181 + NB eLoop B12-4 - Ultrasharp U2412M

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

AMD Hiring Ten More People For Their Open-Source/Linux Driver Team

Goed om te zien dat AMD hun opensource drivers serieus blijft nemen. Iemand enig idee hoe groot hun team nu is?

Battle.net tag

• Catch22
  • Nu online
https://wccftech.com/amd-...ckle-geforce-gtx-1660-ti/

Vega56 nu 279 dollar inc de raise the game bundle. Als dat hier ook doorzet ga ik er wel eentje nemen.

Catch22 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:30:

Vega56 nu 279 dollar inc de raise the game bundle. Als dat hier ook doorzet ga ik er wel eentje nemen.
Is al een tijd het geval, nou ja voor een tientje meer in dit geval dan.
pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G

https://geizhals.eu/msi-r...r-v368-005r-a1753949.html
In Duitsland zelfs nog geen 260 dollar omgerekend.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 22-02-2019 10:57 (12%)

AMD Nieuwsdiscussie

Moet je nagaan dat die Vega56, zelfs al is het het slechtste model (Gigabyte), nu minder kost dan een RX 580 kaart 0,5-1 jaar geleden met 3 spellen erbij die aardig zijn (waar ik niet veel voor reken, maximaal €10-15 per spel aangezien die prijzen snel zakken). Ik denk dat ik toch wacht op Navi (2070 vs. 1070-1070 Ti performance, ongeveer dezelfde prijs, lager vermogen) maar als ik nu een kaart zou kopen dan zou het een Vega56 zijn.
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:59:
AMD Hiring Ten More People For Their Open-Source/Linux Driver Team

Goed om te zien dat AMD hun opensource drivers serieus blijft nemen. Iemand enig idee hoe groot hun team nu is?
Geen idee. Ik weet wel dat de open source support van AMD voor recente kaarten aanzienlijk beter is dan voor oudere kaarten, op dat niveau dat tegenwoordig in die gemeenschap door veel mensen AMD wordt aangeraden in plaats van Nvidia. Ik hoop dat ze eindelijk eens SR-IOV gaan ondersteunen zodat je in Linux kan blijven als je eens Windows moet gebruiken zonder een tweede grafische kaart te moeten gebruiken (vermogen, herrie).

CHBF wijzigde deze reactie 22-02-2019 15:28 (35%)

CHBF schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:21:
Moet je nagaan dat die Vega56, zelfs al is het het slechtste model (Gigabyte), nu minder kost dan een RX 580 kaart 0,5-1 jaar geleden met 3 spellen erbij die aardig zijn (waar ik niet veel voor reken, maximaal €10-15 per spel aangezien die prijzen snel zakken). Ik denk dat ik toch wacht op Navi (2070 vs. 1070-1070 Ti performance, ongeveer dezelfde prijs, lager vermogen) maar als ik nu een kaart zou kopen dan zou het een Vega56 zijn.
Er is simpelweg geen andere mogelijkheid voor AMD, 300 euro is al aan de dure kant.

AMD Nieuwsdiscussie

• Catch22
  • Nu online
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:41:
[...]

Heb in die gigabyte niet zoveel vertrouwen.

En vergeet elke keer dat mijn voeding een vega 56 misschien niet gaat trekken...

Gigabyte leverde zeer slecht werk voor Vega maar bekijk het vanuit dit perspectief: zet de spanning wat lager, verlaag desnoods de klokfrequentie nog wat en de performance zakt nog steeds niet ver onder de goede Vega-kaarten.

• vectormatic
CHBF schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:40:
Gigabyte leverde zeer slecht werk voor Vega maar bekijk het vanuit dit perspectief: zet de spanning wat lager, verlaag desnoods de klokfrequentie nog wat en de performance zakt nog steeds niet ver onder de goede Vega-kaarten.
Daarnaast, voor de prijs van een sapphire V56 kan je die gigabyte, een raijintek morpheus en twee hele goeie fans kopen. Zolang de PCB gewoon reference is heb je er dan geen last meer van dat het een GB is.

En inderdaad, met een beetje tweaken heb je zelfs met de GB kaart echt een killer deal voor het geld

Daar heb ik geen ervaring mee, @vectormatic.
Ken jij een goed artikel of goede video waarin ze laten zien hoe ze het uitvoeren? Het principe is zeer simpel maar die baseplate past niet netjes (waarschijnlijk geen probleem zolang de baseplate maar groter is dan het oppervlak van de die wat het geval is), ik weet niet of dat je daar standaard thermal paste voor kan gebruiken (bij een CPU heb je ook nog een IHS) en ik weet niet hoe gemakkelijk je het kan bevestigen. Inderdaad een prima deal als je zelf zo'n koeler erop monteert. :)

CHBF wijzigde deze reactie 23-02-2019 21:27 (25%)

• Catch22
  • Nu online
vectormatic schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:14:
[...]

Daarnaast, voor de prijs van een sapphire V56 kan je die gigabyte, een raijintek morpheus en twee hele goeie fans kopen. Zolang de PCB gewoon reference is heb je er dan geen last meer van dat het een GB is.

En inderdaad, met een beetje tweaken heb je zelfs met de GB kaart echt een killer deal voor het geld
Dan zit je alsnog boven de 400 euro. En dan kom je wel, voor mij in elk geval, te dicht op een 2070

Geen luchtkoeler maar hetzelfde principe? Ik heb nog niet heel de video gezien.

@Catch22
Tegen de €400 is misschien wat teveel naar boven afgerond? Twee fans van zo'n €10 en een koeler van €20-30? Dan kom je uit op €365 tot een paar € erboven? De goekoopste RX 2070 in Nederland (nog niet bij Caseking gekeken want ik koop geen Nvidia) is ongeveer €530, net iets minder als je stevige compromissen sluit (single-fan, blower-koeler (yikes)). Nogal een prijsverschil! Interessanter is de vergelijking met de 1070 wat mij betreft. je kan bovendien die koeler en fans blijven gebruiken voor een volgende grafische kaart of desnoods door die fans als casefans te gebruiken. Zelf zou ik wellicht eerder ondervolten en eventueel iets lager klokken. Tegen de tijd dat dat niet volstaat is het tijd voor een nieuwe grafische kaart? Zoveel performance verlies je bij Vega niet als de CU's iets lager geklokt zijn.

• Catch22
  • Nu online
@CHBF ik zag zo gauw prijzen van 65 euro voor die koeler. Maar als die voor 30 te krijgen is, dan is het inderdaad een aanzienlijk verschil

Het ligt eraan wat je goed genoeg vindt, ik zag een koeler van Rajintek van ongeveer €26 die mij goed genoeg lijkt voor dit doeleinde maar het kan natuurlijk altijd beter. Je kan er ook een D15 opzetten.

Ik zou het graag doen (als de PCB dat houdt) maar dan ga ik ook zelf een kast moeten maken. :/

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
@CHBF Kwaliteits PCI Express riser cable er tussen. :>

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• Beaudog
  • Nu online
Nieuwe bios voor de radeon vii 1.06
https://www.reddit.com/r/..._new_bios_v106_available/

• cherrycoke
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-07 22:28
ik vind het verdomd moeilijk om te zeggen of ik nog door wil gaan met mijn sapphire r9 fury nitro fiji core. of dat ik voor upgrade moet gaan.

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Ik heb deze geinstalleerd maar dat heeft wel mijn undervolt instabiel gemaakt. Moet er nu 10mV bij doen om geen blackscreens te krijgen.

Wazig aangezien hij bij veel mensen de boel juist stabieler maakt.

Blaat wijzigde deze reactie 25-02-2019 09:48 (8%)

• Beaudog
  • Nu online
de boost curve schijnt aangepast te zijn wat ik lees op overclock.net
je kan de reg file proberen (more power) dan kan je power limit een stuk hoger .
https://www.overclock.net...ew-amd-vega-bios-127.html
staat ook wel wat info .

• Jism
  • Niet online
Knetters, 600 ampere op ~ 1.1 ~ 1.2V :P

Men moet ff testen op degradatie hoor. Dat gaat echt hard.

M'n magische bol werken.

• Dutchy007
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 01:28
Na de bios update kreeg ik gelijk een BSOD tijdens het gamen. Na het opnieuw instellen van m'n Undervolt loopt hij nu weer stabiel. Ik merk inderdaad dat de Fan Curve een stuk vriendelijker is ingesteld!

• Randleman
  • Nu online
Catch22 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:30:

Helaas bleek dit een tijdelijke stunt te zijn om de aandacht van de 1660Ti launch weg te trekken. Was maar 1 model met een blower style koeler die voor $279,- weg ging (voor 5 minuten dus :P )

• Beaudog
  • Nu online
Msi afterburner heeft met de laatste beta release
Radeon vii ondersteuning straks even testen .
Download guru 3D
Nieuwe bios van asrock.
https://www.asrock.com/Gr...0Radeon%20VII%2016G/#BIOS

Beaudog wijzigde deze reactie 26-02-2019 20:02 (32%)

• Jism
  • Niet online
https://www.overclock.net...-i2c-vrm-controllers.html

Iemand bekend met VRMTool? Tooltje om direct naar een IC controller weg te schrijven ipv bios flash of andere mods.

M'n magische bol werken.

Randleman schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:30:
[...]

Helaas bleek dit een tijdelijke stunt te zijn om de aandacht van de 1660Ti launch weg te trekken. Was maar 1 model met een blower style koeler die voor $279,- weg ging (voor 5 minuten dus :P )
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:41:
[...]

Nog steeds van toepassing.

AMD Nieuwsdiscussie

• Randleman
  • Nu online
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:46:
[...]

[...]

Nog steeds van toepassing.
Dit model is inderdaad al erg lang goedkoop. Verbaast me niks gezien de beroerde ervaringen hier op het forum en op het internet in het algemeen.

Randleman wijzigde deze reactie 26-02-2019 18:16 (9%)

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True