Ik denk eerder dat de eerste chips echt kapot waren. AdoredTV had zoveel gehoord en hij had niet alles fout. Nee, hij had iets van 10 a 20% fout, en had het alleen over die 10 a 20%. Dat noemen we een oepsie.Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:55:
[...]
Niet werken is natuurlijk een ruime definitie. Het is zo goed als zeker dat er sowieso bugs in zitten in de eerste versie, en van Navi weten we natuurlijk dat het meer moeite kostte dan verwacht. Maar normaal gesproken doen eerste versies wel wat, alleen niet alles perfect, niet op de juiste kloksnelheden, etc.
En een "tape-out" is het proces van je ontwerp naar de fab sturen. Elke versie en test chip is dus gewoon weer opnieuw een tape-out zodra hij naar de fab gaat.
Hoe lang het duurt tussen de eerste chip en volledige productie zitten ook nog grote verschillen in. In principe is het ook gewoon aan het bedrijf dat het ontwerp maakt om iets in elkaar te zetten wat in massaproductie te maken is. Al neem ik wel aan dat bij grote oplages zoals een Navi en in een behoorlijk nieuwe technologie ze meer ondersteuning van TSMC krijgen erbij dan bij de gemiddelde chip die door TSMC wordt geproduceerd.
Maar AMD heeft eerst Vega 20 door het tape out process gehaald om te testen, en toen duurde het waarschijnlijk alsnog minstens anderhalf jaar voordat Navi 10 klaar was. Ik denk dat het behoorlijk slecht was. Het kwam ook van meerdere kanten dat AMD problemen had. Toen kwam de C stepping en die lijkt alles opgelost te hebben waarna productie kon beginnen. Steppings maken dus wel degelijk wat uit omdat ze aangeven hoeveel iteraties er nodig waren. Het verklaard mogelijke vertragingen of juist succes. Dat Ryzen 3000 chiplets nu de B0 stepping hebben, zegt ook wat. Die chiplets waren heel erg snel, goed.
In de regel duurt het namelijk iets van een jaar tussen tape out en launch. Verder krijgt elke klant van TSMC waarschijnlijk alle ondersteuning die nodig is. De klant betaalt TSMC immers hiervoor.
Je thermal paste is opgedroogd, zo simpel is het. Dit gebeurd gewoon na een paar jaar en dan gaat de ventilator harder draaien omdat de ventilatorsnelheid in de regel verbonden is aan temperaturen.
Mijn R9 Fury maakt steeds meer herrie, wat ook de primaire reden is om te kijken naar een nieuwe GPU (en performance erbij). Met daar bovenop gewoon de hoeveelheid warmte die ik bij mijn bureau voel door de PC. Geen idee waarom hij meer herrie maakt, zie niet veel stof, en koelblok wordt gewoon heet, maar goed. Net eens dus Saphire Strixx gedownload om makkelijk fanspeed te veranderen, maar voor ik daar aan toe kwam zag ik de supply slider. Die staat nu op het minimum van -72mV offset, vooralsnog lijkt hij stabiel te zijn, en dat scheelt toch al wel behoorlijk in het geluid. Temperatuur max een 75C, dus daar zit ook wel marge nog qua fansnelheden.
@Paprika Ik denk dat jij deze ook wel interessant zal vinden.
Daar gaan de drivers van AMD, Nvidia, Intel, OC programma's, uitleesprogramma's etc etc. Allemaal lek zoals je al meermaals hebt gezegd, maar nu ook uitvoerbaar.
https://www.techpowerup.c...-malware-attacks#comments
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-08-2019 17:44 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.