Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:12:
[...]

Ik vind deze eigenlijk een beetje meh. Ik had liever helemaal zwart gehad. Verder heb ik een kleine reserve over deze. Standaard contactplaat type en vier flinke heatpipes, maar het koelblok lijkt toch ietwat gering te zijn. Voor de RX5700 denk ik wel genoeg, maar de RX5700XT is denk ik afwachten. Denk wel dat zo'n model voor MSRPM verkocht kan worden. Immers zijn die blowers ook niet goedkoop. Vapor chambers zijn niet gratis en de RX5700XT heeft dan een metalen omhulsel. Daar zitten ook kosten in. :)
Je kunt het zelf modden he. Zooi thermal pads op de achterkant van de kaart. Eventueel wat ringen om de core wat strakker aan te draaien. Doe er wat liquid metal op en ik denk dat je zo heel erg ver komen kunt.

Maar al die moeite voor een paar MHz meer... Het is al jaren bekend dat met het overklokken van een videokaart gemiddeld 5 tot 10% er wat meer uithaalt, en dan is de koek al een beetje op.

Ik heb mijn Rx590 een AIO koeler op gesmeten. 60 graden op een sustained 260W van furmark :X Maar het werkt, het is stil, en het voltage kan iets lager (undervolt) omdat de temps veel lager zijn dan de stock heatsink. Ik had er iets meer uit kunnen halen als ik een fatsoenlijke bracket voor had, nu zit het zaakje bij elkaar met een handvol taiwraps.

Denk dat ik gewoon een reference 5700XT in huis haal, met wat handig geklus zelf een bracket in elkaar draai en daar de AIO op plak. Gelijk lagere temps, geen geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 58485 Weet je, voor ruim €400 wil ik gewoon een product hebben dat werkt. ;)

En voor wie nog enige twijfel had, ja er komt zeker een grotere Navi.
https://videocardz.com/ne...u-high-end-navi-is-coming

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Hopelijk komt die Navi dan niet pas in 2020 want Nvidia komt dan met 7nm Ampere. Als GTX 1080 ti gebruiker kan ik nog makkelijk wachten tot 2020 gezien het slechte aanbod qua games dus de kans is groot dat ik beide oversla en wacht op 5nm.

[ Voor 13% gewijzigd door Gekke Jantje op 01-08-2019 17:26 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:29:

Jammer dat ze er zo lang over doen en niets bekend hebben gemaakt. We zitten nu nog steeds met die overpriced Nvidia kaarten.. laat AMD de grotere NAVI maar snel komen. Hoe langer ze wachten, hoe meer (mogelijk) op Nvidia gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 01-08-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ferio schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:24:
[...]

Jammer dat ze er zo lang over doen en niets bekend hebben gemaakt. We zitten nu nog steeds met die overpriced Nvidia kaarten.. laat AMD de grotere NAVI maar snel komen. Hoe langer ze wachten, hoe meer (mogelijk) op Nvidia gaan.
Oh maar heb alsjeblieft niet de illusie dat AMD de prijzen laag gaat laten zijn hoor. Die zullen heel dicht tegen die van Nvidia aanschuren. 50 euro onder de Nvidia prijs zou me niets verbazen.

Het verleden heeft laten zien dat mensen liever meer betalen voor minder, om te kunnen zeggen dat ze ook Nvidia hebben. Dus AMD gaat nu ook de hoofdprijs vragen voor een redelijk product.

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 01-08-2019 20:03 . Reden: typo ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Derby schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:17:
[...]

Oh maar heb alsjeblieft niet te illusie dat AMD de prijzen laag gaat laten zijn hoor. Die zullen heel dicht tegen die van Nvidia aanschuren. 50 euro onder de Nvidia prijs zou me niets verbazen.

Het verleden heeft laten zien dat mensen liever meer betalen voor minder, om te kunnen zeggen dat ze ook Nvidia hebben. Dus AMD gaat nu ook de hoofdprijs vragen voor een redelijk product.
Hopelijk gaan ze bij AMD die streek niet flikken, Nvidia kan erna nog meer gaan vragen en AMD volgt dan wel. Mag je nog jaren wachten op betere prestaties voor 500 euro

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gekke Jantje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:25:
[...]

Hopelijk gaan ze bij AMD die streek niet flikken, Nvidia kan erna nog meer gaan vragen en AMD volgt dan wel. Mag je nog jaren wachten op betere prestaties voor 500 euro
De klanten verwachten dat AMD top spul uitbrengt voor een bodem prijs zodat Nvidia de prijs moet laten zakken en dan koopt men Nvidia. AMD is een soort van wakker geworden en besluit nu voor redelijke producten een top prijs te vragen. Als ze er weinig van verkopen hebben ze alsnog meer winst als voorheen. Dus voor AMD alleen maar gunstig. En voor ons consumenten, ja dan hadden we die Nvidia meuk niet moeten kopen. Blijkbaar willen de klanten een top prijs betalen voor een redelijk product. AMD en/of Nvidia bepalen niet wat de prijs wordt, dat bepalen wij als klant. En er zijn genoeg mensen die heel veel geld willen neerleggen voor videokaart.

ik blijf de 5700 serie een redelijk product vinden omdat ik denk dat ze op dit moment veel meer in huis hebben bij AMD wat in de playstation en xbox komt. Maar AMD kiest er voor nu eerst een half product uit te melken en als die hype over is het volledige product te lanceren voor wederom dezelfde prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Derby op 01-08-2019 19:15 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:45

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:29:
@Anoniem: 58485 Weet je, voor ruim €400 wil ik gewoon een product hebben dat werkt. ;)

Ik twijfelde niet :+ O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Derby schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:17:
[...]

Oh maar heb alsjeblieft niet te illusie dat AMD de prijzen laag gaat laten zijn hoor. Die zullen heel dicht tegen die van Nvidia aanschuren. 50 euro onder de Nvidia prijs zou me niets verbazen.

Geen illusie, ben gewoon benieuwd wat amd bied kwa performance met de hogere kaarten. Kwa prijs zien we dan wel. Nvidia wint het nog en ik denk dat amd ook niet te lang moet wachten om een tegenhanger (5800/5900xt) van de 2080(ti) op de markt te brengen.

Ben gewoon zeer benieuwd wat ze in petto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Zal je net zien dat de nieuwe Navi's officieel worden aangekondigd wanneer de custom 5700XT's uitkomen. Ga ik weer een paar maanden zitten wachten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Munchie op 01-08-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gekke Jantje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:25:
[...]

Kijk maar naar de 5700, gelet op die-size en geheugen zijn dat gewoon opvolgers van de RX x70 en x80 kaarten, die sinds de RX 200 serie voor $250-300 gaan. Nu zitten ze een honderdje hoger, NET onder de prijzen die nvidia rekent voor de concurrentie (en dan zonder de RTX featureset), en ook dat alleen na een pre-launch pricedrop nadat nvidia met de super prijzen Navi tegen E3 prijzen compleet DOA had gemaakt.

Als ik mezelf zo hoor kan ik ook beter een RX570 kopen nu dan wachten op een low-end Navi, dat gaan ook gewoon nvidia level prijzen worden voor wat eigenlijk een $100-120 kaart zou moeten zijn.

AMD was de afgelopen jaren ook alleen goedkoper (nouja, mining boom even daargelaten) omdat ze wel moesten, nu hebben ze met Navi 10 een RTX2070 competitor met een zelfde perf/watt, en verhip, hij kost nog hetzelfde ook.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Derby schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:13:
[...]

De klanten verwachten dat AMD top spul uitbrengt voor een bodem prijs zodat Nvidia de prijs moet laten zakken en dan koopt men Nvidia. AMD is een soort van wakker geworden en besluit nu voor redelijke producten een top prijs te vragen. Als ze er weinig van verkopen hebben ze alsnog meer winst als voorheen. Dus voor AMD alleen maar gunstig. En voor ons consumenten, ja dan hadden we die Nvidia meuk niet moeten kopen. Blijkbaar willen de klanten een top prijs betalen voor een redelijk product. AMD en/of Nvidia bepalen niet wat de prijs wordt, dat bepalen wij als klant. En er zijn genoeg mensen die heel veel geld willen neerleggen voor videokaart.

ik blijf de 5700 serie een redelijk product vinden omdat ik denk dat ze op dit moment veel meer in huis hebben bij AMD wat in de playstation en xbox komt. Maar AMD kiest er voor nu eerst een half product uit te melken en als die hype over is het volledige product te lanceren voor wederom dezelfde prijs.
Hoe is dat dan ooit anders geweest? Wanneer bracht AMD een top product uit voor een bodem prijs?

Elk bedrijf schat bij welk prijspeil ze hun winst optimaliseren, ze zijn er niet om consumenten van goedkope producten te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Munchie schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:01:
Zal je net zien dat de nieuwe Navi's officieel worden aangekondigd wanneer de custom 5700XT's uitkomen. Ga ik weer een paar maanden zitten wachten :+
Dat denk ik dus ook. Verwacht deze maand wel iets van ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-03 20:42
Munchie schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:01:
Ik niet. Prestatie niveau van een RX 5700 is voor mij nu voldoende. De RX 5800 zal kwa prijs/prestatie niveau niet de betere papieren hebben dan de RX 5700 (XT). Als dat wel het geval is, dan is het voor het eerst dat een hogere tier de betere prijs/prestatie kroon pakt.

Een eventuele prijsdaling van de RX 5700 verwacht ik ook niet snel. De RX 5800 wordt boven de huidige line up gezet en het zou mij raar in de oren klinken wanneer AMD zo snel na release een prijs verlaging aankondigt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waar gaat dit heen.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/4t8tma1vctd31.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/07/Yeston-Radeon-RX-5700.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/07/Yeston-Radeon-RX-5700-Custom-Graphics-Card-579x1030.jpg

https://www.reddit.com/r/...other_oneand_another_one/

[ Voor 27% gewijzigd door enchion op 01-08-2019 22:31 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:34
Rekeninghoudend met de RGB-gekte en deze vorm, zou ik nog die enerverende regenboogkat kunnen verwachten als GPU 8)7

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:26
Een tijd geleden al was onderstaande actie lokaal beschikbaar in Singapore. :p
Het zal mij niks verbazen als we dit vaker gaan zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cJLGDve.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KQKwYpm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2018/10/16/limited_edition_amd_anime_mouse_pad_1539660418_387aa78e.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door dylan111111 op 02-08-2019 03:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Als ze die rommel maar lekker in azie laten. Die funky yestron kaartjes zie ik de lol nog wel van in (niet alles hoeft zwart met rode ledjes te zijn), maar laat die waifu onzin maar achterwege... als ze achter de weabo-incel-fanboy market aan willen moeten ze dat vooral doen.

Afbeeldingslocatie: https://sm.mashable.com/t/mashable_in/photo/default/got-cover02-1_3mm1.910.jpg

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maulwurfje
Arator schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 01:20:
[...]

Rekeninghoudend met de RGB-gekte en deze vorm, zou ik nog die enerverende regenboogkat kunnen verwachten als GPU 8)7
Ik kende dit soort hardware niet. Nu ik weet dat dit bestaat dan verkies ik liever roze cute puppy/kitten videokaart dan een draken kaart (MSI), Uilen kaarten (Strix) of een F1 auto kaart (Asrock dacht ik) ;).

Maar het liefst zie ik een verbeterde NVIDIA Founders edition koeler op alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Ik moet zeggen dat ik die kaarten (en muismat) ook wel wat vind hebben, jammer dat ze niet wereldwijd verkocht worden.

Is weer is wat anders dan de standaard meuk die al vele jaren de norm is.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Arator schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 01:20:
[...]

* Damic gaat aan het werk :+ 8)7

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
£530 voor de 5700 XT Asus Strix... oef :|
https://www.overclockers.co.uk/detail/index/sArticle/82367

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-06 07:55
Op zich wel grappig, zien we es het verschil in marketing. Hier alles zwart met RGB en aan de andere kant van de wereld, tja het zijn Aziaten.... Wel wat variatie tenminste, zou hier ook weer mogen met game sponsored gpu design zoals vroegah.

Dit maakt mij eigenlijk wel eens benieuwd naar de rigs in Azië, :+

[ Voor 6% gewijzigd door Richo999 op 03-08-2019 00:58 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, je betaalt €50 voor het ASUS logo, nog eens €50 voor de Strix branding en de rest voor een goede videokaart. :P

Dit zou niet als een verrassing moeten komen. Voor de meeste mensen is het gewoon zoeken naar een goed instapmodel omdat de premium modellen waarschijnlijk geen serieuze meerwaarde zullen bieden. Het alternatief is een "middenmotor" van een van de minder merkbewuste bedrijven. Kom je al snel uit op Sapphire of Powercolor. Verder als Sapphire echt met een watergekoelde Toxic komt, dan zie ik ze die alsnog goedkoper in de markt zetten dan dit. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Ik denk dat we vrij snel (officieel) de XFX kaarten te zien gaan krijgen. Er is alvast een kleine leak: https://www.tomshardware....-xt-black-wolf,40075.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

gedverdemme, en dan dacht ik dat ze het niet erger konden maken dan de vorige generatie bij XFX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28

Apoca

Array Technology Industry

Deze 5700XT PowerColor ziet er best netjes uit :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2019/08/PowerColor-RX-5700-XT-Red-Devil-front.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2019/08/PowerColor-RX-5700-XT-Red-Devil-back.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door Apoca op 05-08-2019 12:56 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:20:
Deze 5700XT PowerColor ziet er best netjes uit :)

[Afbeelding]
Ah, de Red Devil. Dat zal het topmodel zijn tenzij er nog een watergekoeld model op zou duiken of een "Golden Sample". Maar dit zou ruim moeten voldoen. Ruim twee slots, flink koelblok, drie ventilatoren.

En HIS bestaat ook nog. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/6jdwwrax6ee31.png

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-08-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@DaniëlWW2 Golden Sample, is dat niet iets van Gainward uit de oude doos?

Die HIS-jes zien er overigens vrij " sapphire" uit, wat wat mij betreft alleen maar goed is, simpel, functioneel en zo mogelijk understated, mijn GPU hoeft er niet uit te zien als een space-marine :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Sh#t zeg de XFX THICC2 is wel serieus dik (2,5 slot) voor een reguliere dual fan oplossing :D
Ik wacht vol spanning op de Sapphire Nitro+ oplossing :) En dan met de Vapor-X look d:)b

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2019/08/XFX-Radeon-RX-5700-XT-THICC2-7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2019/08/XFX-Radeon-RX-5700-XT-THICC2-2.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Apoca op 05-08-2019 13:06 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zo te zien een 2,75-slot card, ook nog eens voorbij de PCIe specs qua hoogte. Ik zie ook liever een Sapphire Nitro+ opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vectormatic schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:01:
@DaniëlWW2 Golden Sample, is dat niet iets van Gainward uit de oude doos?
pricewatch: Powercolor Red Devil Golden Sample Radeon RX 580 8GB GDDR5
;)
Die HIS-jes zien er overigens vrij " sapphire" uit, wat wat mij betreft alleen maar goed is, simpel, functioneel en zo mogelijk understated, mijn GPU hoeft er niet uit te zien als een space-marine :P
Die van mij ook niet. Moet gewoon koel zijn en stil.
Apoca schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:53:
Sh#t zeg de XFX THICC2 is wel serieus dik (2,5 slot) voor een reguliere dual fan oplossing :D
Ik wacht vol spanning op de Sapphire Nitro+ oplossing :) En dan met de Vapor-X look d:)b

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Absoluut verschrikkelijke naam, alweer, maar deze brand tenminste je ogen er niet uit. :P
Potentie dus want koel zal deze denk ik wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@DaniëlWW2 Ah check, wist niet dat powercolor die titel ook hanteerde, voor zover ik wist gebruikt gainward de term Golden Sample al sinds de Geforce 4 dagen (lees, 2002)

en OMGWTFBBQ @ die XFX kaart, wordt de nog snellere variant dan de BAE edition?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powercolor hint op 13 augustus als releasedatum voor de Red Devil. De tweede week van augustus lijkt het dus te gaan worden. :)
https://www.reddit.com/r/..._powercolor_will_release/

Nou kom op Sapphire. Waar blijft de Nitro. :P

En meer placeholder prijzen van ASUS.

€465
https://www.overclockers....phics-card-gx-43r-as.html

€498
https://www.overclockers....phics-card-gx-43q-as.html

€575
https://www.overclockers....phics-card-gx-43p-as.html

Ziet eruit als ASUS prijzen. :z

[ Voor 47% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-08-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Zien er leuk uit die kaarten. Ik ben benieuwd naar de roundup van de kaarten en hun prijs vs performance vergeleken met eventueel de 2070S.

Heb zelf een MSI 2070s Gaming X gekocht voor €550 nieuw, want ik kon niet wachten. Ben benieuwd hoe de 5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:27
Ik ben vooral benieuwd naar Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:01:
Powercolor hint op 13 augustus als releasedatum voor de Red Devil. De tweede week van augustus lijkt het dus te gaan worden. :)
https://www.reddit.com/r/..._powercolor_will_release/

Nou kom op Sapphire. Waar blijft de Nitro. :P

En meer placeholder prijzen van ASUS.

€465
https://www.overclockers....phics-card-gx-43r-as.html

€498
https://www.overclockers....phics-card-gx-43q-as.html

€575
https://www.overclockers....phics-card-gx-43p-as.html

Ziet eruit als ASUS prijzen. :z
Verwacht je dat andere echt significant goedkoper zullen zijn? Gewoon de standaard 2 fan GPU die iets duurder is dan blower modellen verbaasd mij niet heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Verwacht je dat andere echt significant goedkoper zullen zijn? Gewoon de standaard 2 fan GPU die iets duurder is dan blower modellen verbaasd mij niet heel erg.
Het instapmodel van ASUS is nu net wat duurder dan de blower. Die verbaast me niks nee. ;)
Nee ik doel op de "ASUS belasting" die betaald moeten worden voor een ROG Strix. Verder hou ik hier ook al even vol dat een instapmodel voor de meeste mensen goed genoeg zal zijn. Ga je de powerlimiet maximaal verhogen om er perse richting de 300W doorheen te jagen, of erger nog ga je aan de slag met powermods, tja dan gaat die ROG Strix geen gek idee zijn.

Dat gaat 99% van de kopers dus niet doen. Daarnaast denk ik dat het contraproductief zal zijn om er op brute manier er maar extra vermogen doorheen te jagen. Het hele punt van wachten op AIB modellen voor mij is de fors lagere temperaturen die zich zullen vertalen in hogere boostclocks. Dat effect zien we al met de blowermodellen waar de ventilator op 4600RPM zetten of undervolten voor hogere boostclocks zorgt. Er zijn nu wel genoeg 1900MHz+ resultaten voorbij gekomen met wat tuning van zelfs de blower modellen. Ik verwacht dat een beetje RX5700XT AIB model, dat kan zonder de ventilator op standje "straaljager" te zetten.

Als laatste is er nog het besef wat ASUS is. Enorm bedrijf, maar ook een bedrijf dat al jaren zeer zwaard leunt op haar marketing. Daar gaat budget inzitten om de merknaam meer waarde te geven. Dat verdient ASUS gewoon terug met hogere prijzen dan de concurrentie of slechtere producten voor hetzelfde bedrag. Daarom is ASUS naar mijn mening niet erg relevant.

Interessanter zijn de AMD exclusieve partners. De RX5700 series lijkt een winnaar te zijn, en dan valt er wat te verdienen voor de partners die jarenlang moeite hebben gehad buiten de miners om. Er valt heel wat consumentenvertrouwen te winnen. Het is ook interessant dat Sapphire redelijk dominant is, maar twee uitdagers heeft in Powercolor en ASrock. Beiden zullen proberen om wat van Sapphire af te snoepen en Sapphire heeft wat te bewijzen. Van alle drie verwacht ik potentieel wat. Alle drie is het er ook aan gelegen om een instapmodel te leveren dat acceptabel is, voor de MSRP. Powercolor heeft dat al aangekondigd, ASRock heeft hun instapmodel al laten we zien en we wachten allemaal op Sapphire. Geen van deze drie heeft ook een enorm markting budget of komt met nutteloze troep bij de videokaart. Nee, gewoon de videokaart zelf in de doos en dat is het. Dat scheelt in de kosten.

XFX is meer niche/high end keuze. Het zal goed zijn, maar ook duurder. Gigabyte was de afgelopen jaren een bijzonder slechte keuze voor de meeste AMD Radeon's. Die staan op het moment 2-0 achter en hebben iets te bewijzen voordat je dit weer zou overwegen. Als laatste dan MSI die weer eens voor een copy/paste gaan. Kan potentieel wel wat zijn aangezien MSI op zich niet hopeloos is. De Gaming X zal ook wel duur zijn, maar de Mech en Evoke modellen kunnen beter uitvallen. Het is niet dat MSI hun budgetmodellen nu zo uitkleed dat je beter een beter model kan kopen.

ASUS daarentegen probeert je van de Dual naar de TuF te duwen met dit prijsverschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:23:
[...]

Het instapmodel van ASUS is nu net wat duurder dan de blower. Die verbaast me niks nee. ;)
Nee ik doel op de "ASUS belasting" die betaald moeten worden voor een ROG Strix. Verder hou ik hier ook al even vol dat een instapmodel voor de meeste mensen goed genoeg zal zijn. Ga je de powerlimiet maximaal verhogen om er perse richting de 300W doorheen te jagen, of erger nog ga je aan de slag met powermods, tja dan gaat die ROG Strix geen gek idee zijn.
Maar dat is zo bij alle 'high end' versies. Je moet het er echt voor over hebben voor het uiterlijk/de LEDjes, want je bent beter af voor snelheid om de goedkoopste van een duurder model te kopen als je snelheid wil. Dat is effectiever dan die paar procent die de dure versies sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Laten we eerlijk zijn: Asus levert goede producten. Waar vroeger Gigabyte het merk voor moederborden was, is het tegenwoordig Asus in iedere lijn zowat. Daar gaat gewoon net wat betere componenten op en in, geen bezuiniging op koeling en dat soort dingen, plug and play. En de support bij Asus is net zo prima als bij elk ander.

Echter, het heeft tegenwoordig weinig zin meer, om van een reference videokaart af te stappen en over te stappen op eentje van asus of een ander merk. De reden hiertoe is is dat chips ten eerste zelf al gebinned worden door AMD zelf. Ten tweede is 99.9% de VRM op het referencemodel al meer dan voldoende (Zie Nano, Vega, Vega II etc). Dan zou je kunnen stellen ja maar een betere koeler, oke. Maar ik werk vanaf heden gewoon met waterkoeling op alle componenten dat ik net zo goed een referencekaart kan kopen en daar een blokje op kan zetten.

Dan is dat hele probleem van geluids en temperatuur issues ook gewoon opgelost. Een single rad AIO kan je prima modden op bijna iedere kaart. Vergt wel wat tools en het bricken van je garantie. Qua OC'en van een videokaart hoef je het ook niet meer te doen als je geen exotische koeling gebruiken gaat. De marge is gemiddeld 5 tot 10% en daar houdt de rek er al mee op.

AMD, Nvidia, beide persen de chips al zover ze kunnen gewoon uit. Wellicht hier wat te scoren met een undervolt, en een profieltje daar, maar vroegere kaarten of chips kopen en daar een 1 tot zelfs 2/de meer prestaties voor uithalen is er niet meer. Koop gewoon nu wat je kopen wilt, en gebruik het. Koop leuke exotische koeling erbij en speel ermee.

De tijd van 32 / 28mm is niet meer waar je huge overclocks kon maken met een waterkoeling alleen al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 58485 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:11:
[...]

Laten we eerlijk zijn: Asus levert goede producten. Waar vroeger Gigabyte het merk voor moederborden was, is het tegenwoordig Asus in iedere lijn zowat. Daar gaat gewoon net wat betere componenten op en in, geen bezuiniging op koeling en dat soort dingen, plug and play. En de support bij Asus is net zo prima als bij elk ander.
Daar kan je heel erg over twisten hoor. Menig budget ASUS moederbord of videokaart dat helemaal niet zo goed is. Maar die discussie gaan we hier maar niet voeren.
Echter, het heeft tegenwoordig weinig zin meer, om van een reference videokaart af te stappen en over te stappen op eentje van asus of een ander merk. De reden hiertoe is is dat chips ten eerste zelf al gebinned worden door AMD zelf. Ten tweede is 99.9% de VRM op het referencemodel al meer dan voldoende (Zie Nano, Vega, Vega II etc). Dan zou je kunnen stellen ja maar een betere koeler, oke. Maar ik werk vanaf heden gewoon met waterkoeling op alle componenten dat ik net zo goed een referencekaart kan kopen en daar een blokje op kan zetten.

Dan is dat hele probleem van geluids en temperatuur issues ook gewoon opgelost. Een single rad AIO kan je prima modden op bijna iedere kaart. Vergt wel wat tools en het bricken van je garantie. Qua OC'en van een videokaart hoef je het ook niet meer te doen als je geen exotische koeling gebruiken gaat. De marge is gemiddeld 5 tot 10% en daar houdt de rek er al mee op.

AMD, Nvidia, beide persen de chips al zover ze kunnen gewoon uit. Wellicht hier wat te scoren met een undervolt, en een profieltje daar, maar vroegere kaarten of chips kopen en daar een 1 tot zelfs 2/de meer prestaties voor uithalen is er niet meer. Koop gewoon nu wat je kopen wilt, en gebruik het. Koop leuke exotische koeling erbij en speel ermee.

De tijd van 32 / 28mm is niet meer waar je huge overclocks kon maken met een waterkoeling alleen al.
Dit zeg ik ook gewoon? :P
Voor de meeste mensen is het een instapmodel kopen omdat beter meestal niet nodig is. De vraag is welke is het beste van de instapmodellen of misschien een niveau hoger als het niet al te duur is.

Persoonlijk hoop ik op zoiets als dit van Sapphire als instapmodellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EHhFh8js47KZSaQC822u2M9krw=/i/2002914392.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7BRJnVcMEv1GovYxrRze90NTw0=/i/2002914396.png

No nonsense twee slot, flink koelblok, geen versiering en twee of net iets liever drie ventilatoren. Meer heb je in principe niet nodig als de videokaart verder fatsoenlijk is ontworpen. Aangezien Sapphire de afgelopen jaren in de regel met redelijke no nonsense modellen kwam aanzetten die gewoon werkte, wacht ik daarop. Ik heb toch een FD R6 zonder raam, dus ik zal de videokaart niet zien, zoals het hoort. ;)

Van mij mogen ze best de RX580 haar Nitro+ koeler pakken en deze aanpassen voor de RX5700 series. Zou een uitstekende instapper zijn. Die koeloplossing kan de RX5700 als het goed is makkelijk aan. De RX5700XT net gezien het bestaan van de RX590 die een vergelijkbaar verbruik heeft. Daar is misschien net iets beters wenselijk. Mogen ze deze winnaar van een ontwerp voor van stal halen. Dan ben ik meer dan tevreden. Ik ga er ook geen 300W doorheen jagen. :P

Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/ProductImage/14-202-340-Z01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06 12:52
Ben vooral benieuwd naar de prestaties tussen de verschillende leveranciers. Hardware.info etc testen dit meestal uitvoerig.

Ziet er allemaal goed uit iig!

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 21:07
[...]

Dat is ontzettend kort door de bocht. Tegenwoordig heeft elke fabrikant (of beter, "merk") de betere series en de mindere series. Kijk naar Seasonic en Corsair voor voedingen (goede en slechte series). Bovendien laat de quality control bij Asus te wensen over wat betreft monitoren. Op het werk hebben we veel klachten over defecten met Asus notebooks.

Gaat het over de moederborden dan is, objectief gezien, Gigabyte momenteel koning in de X570 reeks. Gigabyte spuugt BIOS'en uit aan de lopende band waar Asus er zelfs niet in slaagt om de ene BIOS die ze om de drie of vier weken maken te laten werken naar behoren. Het kan net zo goed zijn dat over een jaar Asus in de schoenen van Gigabyte staat en omgekeerd.

Eén ding wat ik bij mezelf al heb opgemerkt is dat ik een hoop Asus producten heb gehad, maar dat er weinigen ook echt goed waren. Denk router waarvan de schakelaar door de hitte gewoon afbreekt, een extender die op geen manier stabiel te krijgen is, een moederbord van een decenium terug met zo'n 40mm fan die vanaf het begin tot hij stuk was klonk als een grasmachine om nog maar te zwijgen over die luidruchtige, non-reference videokaart rond hetzelfde tijdperk.

Nee, het meest verstandige hier is om bij elke nieuwe reeks gewoon even rond te neuzen op het internet om te kijken welke fabrikant het op dat moment meest voor elkaar heeft: is dat Asus dan koop je die, is dat MSI dan koop je die. Halstarrig vasthouden aan één merk (zelfs als het over iets stoms als Intel vs AMD gaat) levert weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-06 07:55
[...]

Asus support is gewoon bagger, altijd geweest. Asus AMD kaarten zijn ook gewoon ruk met hun pads... Hun moederborden zweer dan weer wel bij maar kijk altijd bij de concurrentie of ze daar niet beter zijn, hoewel ik tot nu toe altijd Asus bordjes gehad heb en nog nooit 1 gesneuveld.
Voor de rest vind Asus gewoon duur en zal ik behalve een moederbord niet snel iets kopen van hun, al die ROG en strix onzin...

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 19:39
[...]

Niet mee eens, heb nu al meerder asus videokaarten waarvan de koeling niet deugd, in ieder geval de r9 290 dc2 en vega 64 strix. In beide gevallen kwakten ze koelers op die kaarten die voor nvidia modellen ontworpen waren waardoor contact op sommige componenten niet deugde.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nieuws dan. Nieuwe slidedeck wat AMD op een abstracter niveau heeft veranderd en verbeterd met RDNA. :)
https://gpuopen.com/wp-co...A_Architecture_public.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:42:
Nieuws dan. Nieuwe slidedeck wat AMD op een abstracter niveau heeft veranderd en verbeterd met RDNA. :)
https://gpuopen.com/wp-co...A_Architecture_public.pdf
Juist niet abstract toch? pretty straight forward lijkt mij juist, wordt keurig uitgelegd waar en hoe de prestatiewinst wordt behaald.

Wel een behoorlijke verbetering in architectuur zo te zien, en eigenlijk gek om te zien dat GCN zo "ondoordacht" in elkaar gezet is. :Y

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zion schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:52:
[...]

Juist niet abstract toch? pretty straight forward lijkt mij juist, wordt keurig uitgelegd waar en hoe de prestatiewinst wordt behaald.
Dit is vrij hoog niveau en abstract hoor. Veel dieper ga ik ook niet want dan smelt mijn brein ook. :P
Wel een behoorlijke verbetering in architectuur zo te zien, en eigenlijk gek om te zien dat GCN zo "ondoordacht" in elkaar gezet is. :Y
GCN is niet ondoordacht. GCN is ontwikkeld voor Deep Learning. Bij AMD besloten ze alleen om het direct op te nemen tegen Nvidia, terwijl Nvidia destijds net iedereen aan de Nvidia exclusieve CUDA software had gekregen. Daar zit je dan met je eigenlijk superieure hardware. Nauwelijks bedrijven die al hun software opnieuw gingen schrijven voor de huidige levenscyclus. Dat lijkt nu pas van de grond te komen met de enorme uitbreiding van Deep Learning, specifiek gaat het om Wikipedia: Convolutional neural network wat een GPU goed kan.

GCN gaat voorlopig dan ook niet verdwijnen. Het werkt gewoon voor juist voor taken anders dan gaming. RDNA is juist grafisch gericht.

edit: Daar is de eerste Sapphire. :Y

Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.co.uk/media/image/thumbnail/GX38XSP_223007_750x750.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.co.uk/media/image/thumbnail/GX38XSP_223008_750x750.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.co.uk/media/image/thumbnail/GX38XSP_223009_750x750.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.co.uk/media/image/thumbnail/GX38XSP_223010_750x750.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.co.uk/media/image/thumbnail/GX38XSP_223011_750x750.jpg

https://www.overclockers....phics-card-gx-38x-sp.html

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-08-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gevonden op reddit, overclockers heeft de sapphire 5700XT pulse online staan:

Weinig spannends kwa design, hoewel al die extra witte en rode accenten van mij ook niet hadden gehoeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu weet ik dat Sapphire hier hoog aangeschreven is blijkbaar. Maar ik word er niet heel enthousiast van. Prijs identiek aan de Asus 2 fan GPU, dus dat is al niet beter. Een €50 duurder dan de blower modellen. En gebaseerd op plaatje (ik zie namelijk geen afmetingen erbij, EDIT: wel afmetingen) lijkt hij significant kleiner dan het Asus model. Dan kan natuurlijk voordelig zijn bij weinig ruimte, maar als je genoeg ruimte hebt is er een redelijke kans dat het grotere model stiller is dan het kleinere model.

Hij is dus 28.4cm lang volgens die site, dat is langer dan het blower model die 26.7cm lang is. Gebaseerd op de plaatjes vraag ik me af of die afmetingen kloppen, maar goed.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:23:
[...]

Uh, kijk eens een reactie boven je. :P
Zijn reactie was redelijk ruim voor jouw laatste edit iig geplaatst ;).

[ Voor 30% gewijzigd door Sissors op 06-08-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vectormatic schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:05:
Gevonden op reddit, overclockers heeft de sapphire 5700XT pulse online staan:

Weinig spannends kwa design, hoewel al die extra witte en rode accenten van mij ook niet hadden gehoeven
Uh, kijk eens een reactie boven je. :P
Maar de versiering doet me uiteindelijk niks. Nee, ik kijk naar de hardware.

Ik zie bijvoorbeeld dat Sapphire wederom een koelplaat heeft die niet alleen de GPU afdekt, maar ook de VRAM. VRAM koeling zal hier dus goed moeten zijn. Ik zie wederom de vrij typerende zeer dichte plaatsing van vinnen die over de lengte van de videokaart lopen. Dat zal helpen met dichtheid en het zal een deel van de hete lucht de behuizing uit proberen te blazen. Ook zorgt het ervoor dat de VRM's goed contact maken met het hitteblok. Dit maakt het veel makkelijker voor VRM contact met alle vinnen omdat ze over de lengte lopen. Ik zie ook flinke heatpipes die de hitte goed over het hitteblok zullen verdelen. Als laatste zit er een bios switch op de kaart. Die hebben zelfs de AMD standaardmodellen niet meer. De versiersels doen me echt bijzonder weinig. Ik kijk er gewoon doorheen en ik zie op het eerste gezicht gewoon kwaliteit. ;)

Dit is een koeloplossing die zeer vergelijkbaar is aan die van de RX500 series hun Nitro+ lijn. Die waren uitstekend tot het punt dat ze eigenlijk nergens voor onder deden. Ook niet 2,5 slot/drie ventilatoren modellen. Dit is wat de meeste mensen nodig hebben. Een fatsoenlijk instapmodel dat gewoon deugd. Uiteraard nog even reviews afwachten, maar deze toont echt potentie.

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-08-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Aah eindelijk nieuws over de Sapphire's. Hopelijk is die in NL ook op 30 augustus beschikbaar.
Als laatste zit er een bios switch op de kaart.
@DaniëlWW2 Wat is hier de functie van? Of is dit hetzelfde als een bios switch op een moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Munchie schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:29:
Aah eindelijk nieuws over de Sapphire's. Hopelijk is die in NL ook op 30 augustus beschikbaar.

[...]

@DaniëlWW2 Wat is hier de functie van? Of is dit hetzelfde als een bios switch op een moederbord.
Extra beveiliging voor als je videokaart zichzelf in een baksteen veranderd. Vaak staan er alleen twee andere biossen op een videokaart. Eentje met stillere en efficiëntere instellingen, de ander sneller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@DaniëlWW2 Flauw hoor, editen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was gewoon bijna tien minuten eerder met mijn eerste edit en ik kan het bewijzen door gebruik te maken van mijn totaal overpowerde modpowers. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Sissors schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:18:
Nu weet ik dat Sapphire hier hoog aangeschreven is blijkbaar. Maar ik word er niet heel enthousiast van. Prijs identiek aan de Asus 2 fan GPU, dus dat is al niet beter. Een €50 duurder dan de blower modellen.
Op papier heeft PowerColor nu mijn hart gewonnen. De prijs van de normale AIB kaart is gelijk aan de msrp. Alleen nog het design afwachten. Bij PowerColor is het ook hit or miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hier is de MSI Evoke. Zeker ook geen instapmodel, maar wel eens wat anders. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=33058
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=thumb&id=33059
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=thumb&id=33060
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/4ruKgZ1fNspSpcOd.jpg

https://www.guru3d.com/ne...-evoke-graphics-card.html
https://www.techpowerup.c...voke-graphics-card-teased

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05

superwashandje

grofheid alom

MSI zou ook met een eigen blower komen toch? daar ben ik wel benieuwd naar.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
You can get it in any color you want, as long as it's...... Gold :r :+

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Moet zeggen de high-res foto's van de 5700 XT Red Devil zijn wel echt nice :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2019/08/PowerColor-RX-5700-XT-Red-Devil-6-1000x750.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2019/08/PowerColor-RX-5700-XT-Red-Devil-5-1000x750.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Beetje matig dat de Sapphire 30 Augustus verwacht wordt.
Zit al een iets meer als een maand noodgedwongen aan een HD5850 vast omdat mijn R9 380 er mee gestopt is en om nu nog een +/- maand te wachten is erg frustrerend.

Wacht wel even af tot de eerste kaarten getest zijn en wellicht dat het geen Sapphire wordt maar een HD5850 is niet prettig spelen op moment.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Die MSI Evoke kaart ziet er wel classy uit, hoewel de kleur wel "marmite" is, zoals de engelsen het zeggen. Als ze daar nu ook een zilveren/brushed alu of gunmetal versie van maken hebben ze denk ik een hit. Die Red Devil ziet er technisch top uit kwa koeling, maar iets te " space marine" naar mijn smaak.

@Derr_Hans Die 30 augustus is waarschijnlijk een placeholder, laatste werkdag van de maand en zo, kan dus best zijn dat ie eerder komt. (en als die 5850 je echt te slap is, de RX570 is cheap as chips nu, je hebt er eentje vanaf 130, en is ook een mooi stapje sneller dan de dooie 380)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Derr_Hans schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:46:
Beetje matig dat de Sapphire 30 Augustus verwacht wordt.
Zit al een iets meer als een maand noodgedwongen aan een HD5850 vast omdat mijn R9 380 er mee gestopt is en om nu nog een +/- maand te wachten is erg frustrerend.

Wacht wel even af tot de eerste kaarten getest zijn en wellicht dat het geen Sapphire wordt maar een HD5850 is niet prettig spelen op moment.
Ik met een Intel Graphics HD530. Er gaat echt een wereld voor je open wanneer je niet meer kan (modern) gamen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
vectormatic schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:48:
Die MSI Evoke kaart ziet er wel classy uit, hoewel de kleur wel "marmite" is, zoals de engelsen het zeggen. Als ze daar nu ook een zilveren/brushed alu of gunmetal versie van maken hebben ze denk ik een hit. Die Red Devil ziet er technisch top uit kwa koeling, maar iets te " space marine" naar mijn smaak.

@Derr_Hans Die 30 augustus is waarschijnlijk een placeholder, laatste werkdag van de maand en zo, kan dus best zijn dat ie eerder komt. (en als die 5850 je echt te slap is, de RX570 is cheap as chips nu, je hebt er eentje vanaf 130, en is ook een mooi stapje sneller dan de dooie 380)
Ga niet eerst 130 euries doen en dan vervangen ;)
Dan had ik de Refrence kaart kunnen halen en dan zo'n custom cooler er op zetten.

Hoop dat het een placeholder date is maar er zijn meerdere die laat Augustus pas verwacht worden, helaas zal ik ff moeten wachten. Het is nu gewoon even de teleurstelling, heb het nu ook uitgehouden en op moment speel ik alleen WoW wat te doen is. (mis wel wat effecten die ik gewoon weg niet zie op details lvl 3)
Vaenir schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Ik met een Intel Graphics HD530. Er gaat echt een wereld voor je open wanneer je niet meer kan (modern) gamen.. :+
Gelukkig kan de HD5850 nog iets :P

[ Voor 10% gewijzigd door Derr_Hans op 07-08-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Derr_Hans Fair enough, mijn idee was dat je met een RX570 waarschijnlijk best een jaartje vooruit kan, en tegen die tijd de 5700s wat goedkoper zijn oid, maar inderdaad, een reference 5700 en een raijintek morpheus is ook een optie.

Zelf zit ik trouwens op de snelste kaart van ons drie, de indrukwekkende RX560 :P Maar na de vakantie gaat er waaschijnlijk een RX570 oid in, maar dan moet er eerst wat gecasemod worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
Heb er over na gedacht toen de 380 kapot ging om een 570/580 van Vraag/Aanbod te halen, en dan kijken wat 2020/21 brengt. Maar uiteindelijk toch gewoon voor de 5700 XT gekozen met het resultaat dat ik geduld moet hebben.

Nu is het toch zomer en te heet om te gamen, en dan is ff de motor pakken leuker en maakt het wachten minder erg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Van welke 5700XT (niet de blowers) zijn al prijzen bekend? En of het al een beetje bekender begint te worden wanneer de eerste uitgebracht gaan worden???

Ik heb al wel een aantal pagina's terug gelezen maar kan het zo niet vinden.. Alleen iets over 30 augustus van de Sapphire???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Knee-Buckler schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:02:
Van welke 5700XT (niet de blowers) zijn al prijzen bekend? En of het al een beetje bekender begint te worden wanneer de eerste uitgebracht gaan worden???

Ik heb al wel een aantal pagina's terug gelezen maar kan het zo niet vinden.. Alleen iets over 30 augustus van de Sapphire???
Vanaf dezelfde prijs als referentie.
Je hebt simpele modellen en luxere modellen, dus met een beetje gokwerk kom je aardig ver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:34:
Moet zeggen de high-res foto's van de 5700 XT Red Devil zijn wel echt nice :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er echt uit als een model waar je de powerlimiet op +50% zet en niet denkt aan verbruik. :P
De vraag is alleen of het ook echt nodig is. Die Sapphire Pulse, daar moet je denk ik op gaan letten. Het is dezelfde stijl en ogenschijnlijk formaat koeloplossing als de RX500 Nitro+ modellen hadden. Die koeler kon zelfs de 220W RX590 koelen met relatief goede temperaturen en dan ook nog eens zeer geruisloos. Iets vergelijkbaars qua koeloplssing is gewoon ruim voldoende voor een RX5700XT. :)

Zie: https://www.techpowerup.c...rx-590-nitro-plus/31.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:01:
[...]
Ziet er echt uit als een model waar je de powerlimiet op +50% zet en niet denkt aan verbruik :P
Dat is iets waar ik echt nooit meer een punt van heb gemaakt sinds ik ooit begon met de HD 2900 XT in CrossFire te draaien :+

Maar goed hoe nice het ook allemaal uitziet mijn VEGA 56 moet het nog volhouden tot de volgende generatie, ik koop tegenwoordig alleen nog een nieuwe GPU als de jump meer dan 50% winst kan opleveren. De 5700 XT is op dit moment zo rond de 30% sneller en dat is in mijn ogen onvoldoende in relatie tot de kosten van een nieuwe GPU.

[ Voor 3% gewijzigd door Apoca op 07-08-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:13:
[...]

Dat is iets waar ik echt nooit meer een punt van heb gemaakt sinds ik ooit begon met de HD 2900 XT in CrossFire te draaien :+
Het interesseert mij een beetje. Ik ga niet van een product afzien puur vanwege verbruik, maar een minder verbruik is wel wenselijk. Al is het maar omdat je dan weg kan komen met een simpelere koeloplossing en dus een goedkoop model kan kopen.
Maar goed hoe nice het ook allemaal uitziet mijn VEGA 56 moet het nog volhouden tot de volgende generatie, ik koop tegenwoordig alleen nog een nieuwe GPU als de jump meer dan 50% winst kan opleveren. De 5700 XT is op dit moment zo rond de 30% sneller en dat is in mijn ogen onvoldoende in relatie tot de kosten van een nieuwe GPU.
Ik wil eigenlijk ook geen nieuwe, maar mijn Vega is redelijk gaar door eigen fout. Heb weinig keuze. :)
Overigens is volgende generatie denk ik te simpel. Nee, ik verwacht over enkele maanden alk iets dat zomaar 50% sneller zal zijn dan Vega. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:36:
[...]
Ik wil eigenlijk ook geen nieuwe, maar mijn Vega is redelijk gaar door eigen fout. Heb weinig keuze. :)
Overigens is volgende generatie denk ik te simpel. Nee, ik verwacht over enkele maanden alk iets dat zomaar 50% sneller zal zijn dan Vega. ;)
Ik heb nog wel een sapphire nitro+ vega 56 over binnenkort ;-) Maar ik zit toch wel te kijken hoor. 200 euro afschrijven over een jaartje nu, is toch best wel veel, want meer dan dat zal ik er niet voor krijgen (vega). En dan 430-450 uitgeven voor die 30% winst (okay ook aardig watt winst op het verbruik), is moeilijk recht te praten. -O-

Nu de geruchten van de 5800 de ronde doen, heb ik zoiets van, ik wacht nog even. Maar ze hadden me bijna zover, met deze AIB versies... *O*

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:36:
[...]
Al is het maar omdat je dan weg kan komen met een simpelere koeloplossing en dus een goedkoop model kan kopen.
Uiteindelijk is de koeloplossing wel belangrijk natuurlijk ja in relatie tot kosten en performance :) En ik snap ook wel dat dat allemaal weer in relatie staat tot je energieverbruik...
Overigens is volgende generatie denk ik te simpel. Nee, ik verwacht over enkele maanden al iets dat zomaar 50% sneller zal zijn dan Vega. ;)
Ja gedwongen is altijd jammer, maar goed de 5700 serie is geen straf in relatie tot de VEGA wat ik er van lees om nu te kunnen kopen. Ik weet ook wel dat we waarschijnlijk over niet al te lange termijn een "bigger" NAVI kunnen verwachten als het allemaal klopt. Maar ik verwacht geen 50% gains across the board als ik eerlijk ben op 1440P. Daar hebben we toch echt een volgende iteratie van RDNA voor nodig naar mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:49:
Ja gedwongen is altijd jammer, maar goed de 5700 serie is geen straf in relatie tot de VEGA wat ik er van lees om nu te kunnen kopen. Ik weet ook wel dat we waarschijnlijk over niet al te lange termijn een "bigger" NAVI kunnen verwachten als het allemaal klopt. Maar ik verwacht geen 50% gains across the board als ik eerlijk ben op 1440P. Daar hebben we toch echt een volgende iteratie van RDNA voor nodig naar mijn mening :)
Ergens vind ik het ook wel best. Was Navi nou weer GCN, dan had ik een goedkope Vega gekocht toen ze gedumpt werden. Maar Navi is RDNA en is juist veel sterker op lagere resoluties en games waar GCN zwakker was. Dat spreekt mij heel erg aan want ik heb een aantal games die juist niet erg willen op GCN. :)

Qua big Navi zou ik niet zo zeker zijn. Ik zie een grotere Navi chip, zeg 50% groter, de RTX2080S eigenlijk al ruim verslaan. Dan ben je er al snel. Lisa Su heeft laatst ook al gezegd dat de grotere Navi op schema ligt. Verder zou AMD voor een gehele line-up gaan, dus ook enthousiast. Stel dat AMD een 400mm2 GPU lanceert, dan kijk je waarschijnlijk naar RTX2080Ti of zelfs nog sneller. De vraag is alleen of en zo ja wanneer die komt. Dat is waarschijnlijk je RX5900XT terwijl er ook nog een RX5800XT eraan lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Nou de Asus ROG is ook naar buiten gebracht: https://videocardz.com/ne...0-xt-review-kit-leaks-out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavardia
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-06 19:29
Iemand een idee of de nieuwe 5700 serie ook Playready 3.0 ondersteunt? Logica zou zeggen van wel aangezien de 480/580 etc dit ook ondersteunen maar Vega ondersteunt het dan weer (nog altijd) niet en ik kan zo ook niet meteen iets vinden over ondersteuning voor de nieuwe kaarten

I7-7700k - Radeon HD 7950 Crossfire - 16 GB Ram - 512 GB SSD - Antec Nine Hunderd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Let the hype begin! oOo :)F :P

fwiw: RedGamingTech: Navi 20 Series is Known Internally As ‘The Nvidia Killer’ | EXCLUSIVE

[ Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 09-08-2019 19:15 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Please no more hype train.
Ik probeer nog bij te komen van Zen 2 en helemaal Navi 10. :P

Maar als AMD met twee Navi 20 chips, Navi 21 en 23 komt, dan zie ik het wel gebeuren dat ze voor de absolute top gaan. Ergens hou ik er namelijk al rekening mee dat Navi 14 en Navi 10 volgend jaar een rebrand of refresh wacht. Iets hogere clockspeeds, andere naam op de doos, misschien de overstap naar 7FF+ waardoor ze iets efficiënter zullen zijn en misschien wat goedkoper. Daarboven kan je dan een Navi 21 plaatsen voor €500+ die ik zou verwachten als 60CU/12GB GDDR6. Dit zou een RTX2080S al moeten afmaken als RDNA ook maar een beetje schaalt.

Daarboven dan Navi 23 en daar zou ik 80CU's met 16GB HBM2 verwachten. Zoiets gaat toch over de €800. Dan maakt HBM2 ook niks meer uit in de prijs. Scheelt wel heel wat in vermogen om zo'n chip het liefst rond de 250W te houden en een grote chip heeft nu eenmaal veel geheugenbrandbreedte nodig om goed te schalen vanwege Wikipedia: Gustafson's law. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tot zover de voorspellingen dat Navi 20 nog dit jaar zou gaan komen ;).

Wel interessant want er volgend jaar allemaal komt, en je zou er bijna op gaan wachten. Tot je bedenkt dat er altijd wel iets aan de horizon is :P. Overigens wat is de absolute top? Een 2080TI, of hebben we het dan over de 3080TI. Laten we wel wezen, Nvidia komt dan ook weer met wat nieuws.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 09-08-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:04

Trygve

Redacteur
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

Ik probeer nog bij te komen van Vega...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Ik snap het artikel niet helemaal.
believes that the current plans are for AMD to release the cards by around the mid-point of next year.
en
as if a bigger Navi is coming this year based on the first generation RDNA architecture, it would have a relatively short life of being the ‘best’ graphic cards
Mis ik hier iets? Eerst verwacht de bron dat de nieuwe kaarten halverwege 2020 uitkomt. Daarna wordt er gesuggereerd dat er mogelijk dit jaar nog grotere Navi's uitkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Je mag toch wel hopen dat Navi 20 in 2020 de dan 2 jaar oude RTX 2080 Ti een beetje kan bijbenen :) Maar hoe zal die dan presteren tegen Nvidia's 7nm Ampère, die misschien wel rond dezelfde periode op de markt komt?
Sissors schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:18:
[...]

Laten we wel wezen, Nvidia komt dan ook weer met wat nieuws.
Uiteraard

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Munchie schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:21:
Ik snap het artikel niet helemaal.

[...]
en
[...]

Mis ik hier iets? Eerst verwacht de bron dat de nieuwe kaarten halverwege 2020 uitkomt. Daarna wordt er gesuggereerd dat er mogelijk dit jaar nog grotere Navi's uitkomen ?
Het probleem is waarschijnlijk dat de roadmap van AMD constant veranderd.
Navi 10 is ergens tussen de lancering van Vega en het vertrek van Koduri, voltooid. Dat is de "tape-out". Daarna is er meestal nog een jaar van ontwikkeling en samenwerking met de fabrikant, in dit geval TSMC, om het ontwerp om te zetten in een functionele chip die te produceren is in de gewenste aantallen. We hebben het hier over chips met meer dan tien miljard transistoren. Het is vrijwel gegarandeerd dat er fouten in zaten en de eerste experimentele chips gewoon niet werkte. Die eerste chip krijgt in de regel de stepping A0 als naam. Een A1 zou een A chip zijn met wat fixes, A2 etc. Ga je naar de B of zelfs C stepping, dan waren de eerste chips dusdanig kapot dat een herontwerp van tenminste een deel van de chip nodig was. Dit wordt ook wel een respin genoemd.

Navi 10 lijkt redelijk wat problemen te hebben gehad tijdens dit proces, meer dan veel andere chips. Het is ook niet de eerste keer want Vega 10 lijkt ook zeer problematisch te zijn geweest. Daar was sprake van ruim een halfjaar uitstel en wat je kreeg was toen C3 stepping. Alsnog niet bepaald de beste chip die AMD ooit heeft gelanceerd, maar het werkte tenminste. Vega 10 heeft behoorlijk wat last van lekstroom waardoor ze zo heet kunnen worden en tegen een clockspeed barrière aanlopen. De chips kunnen 1700MHz+ doen, als je ze koel kan krijgen en er ruim 300W in wil stoppen. De chip lijkt ontworpen te zijn voor zulke clockspeeds, maar effectief kijk je meer naar 1400-1600MHz afhankelijk van de kwaliteit van de chip en de koeloplossing die je heb, oh en de bereidheid om er alsnog heel wat vermogen ertegenaan te gooien. :P

Navi 10 is eigenlijk ook een halfjaar te laat, zo niet langer. Het eindproduct mag er ditmaal alleen zeker wel wezen, maar het is laat. Vervolgens bestaan er nog twee Navi 1x chips, Navi 14 en Navi 12. Navi 14 is waarschijnlijk een 24CU chip die de Polaris lijn (RX590/80/70) zal vervangen. Navi 12 zou een grotere chip zijn dan Navi 10.

Zie: https://www.techpowerup.c...wer-radeon-rx-5800-series

Dan is er Navi 2x, de geplande opvolger van de Navi 1x lijn. Daar duiken nu twee code namen op, Navi 21 en Navi 23. Navi 21 was al een paar weken bekend, Navi 23 is nieuw. Navi 23 zou het echte monster zijn, Navi 21 gewoon een grotere chip. De vraag is nu wat ze gaan doen bij AMD. Navi 14 komt er zeker. Dat is waarschijnlijk de volgende lancering en ik zie AMD die binnenkort aankondigen.

Vervolgens is de vraag wat doet AMD dan? Lanceren ze alsnog Navi 12 of schrappen ze die en gaan ze Navi 21 en Navi 23 naar voren proberen te halen? Die laatste twee zouden de RDNA2 architectuur kunnen bevatten. Concreet waarschijnlijk een vorm van Ray Tracing en misschien wat andere verbeteringen. Navi 21 en Navi 23 hebben alleen een ander probleem. Ze worden waarschijnlijk geproduceerd op TSMC haar nieuwe 7FF+ productieproces. Dit proces is recentelijk pas in massaproductie gegaan en hier worden nu miljoenen ARM chips voor smartphones en tablets mee gemaakt. Dat zorgt voor een potentieel capaciteitsprobleem. Vervolgens zal dit proces op het moment nog erg duur en niet erg robuust zijn. Een grote chip, denk hier 400mm2+, zou met verschrikkelijke yields te maken kunnen krijgen waardoor het zinloos is om die chip naar voren te halen. AMD zou er dan voor kunnen kiezen om te wachten tot begin 2020 en dan Nvidia voor zijn met de lancering van hun high end modellen, Navi 21 en Navi 23.

Doet AMD dat, dan zie ik AMD, de komende maanden, Navi 12 alsnog lanceren. Dan krijg je ook een echte high end chip van AMD. Waarschijnlijk geen RTX2080Ti sloper, maar wel iets dat de RTX2080S makkelijk aan zou moeten kunnen. Die Navi 12 zal dan afgelost worden door Navi 21. In dit geval zie ik AMD eerst voor Navi 23 gaan om de RTX2080Ti te verslaan.
Wait for Fiji
Wait for Polaris
Wait for Vega
Wait for Navi
Wait for Navi 2
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:43:
[...]

Het probleem is waarschijnlijk dat de roadmap van AMD constant veranderd.
Navi 10 is ergens tussen de lancering van Vega en het vertrek van Koduri, voltooid. Dat is de "tape-out". Daarna is er meestal nog een jaar van ontwikkeling en samenwerking met de fabrikant, in dit geval TSMC, om het ontwerp om te zetten in een functionele chip die te produceren is in de gewenste aantallen. We hebben het hier over chips met meer dan tien miljard transistoren. Het is vrijwel gegarandeerd dat er fouten in zaten en de eerste experimentele chips gewoon niet werkte.
Niet werken is natuurlijk een ruime definitie. Het is zo goed als zeker dat er sowieso bugs in zitten in de eerste versie, en van Navi weten we natuurlijk dat het meer moeite kostte dan verwacht. Maar normaal gesproken doen eerste versies wel wat, alleen niet alles perfect, niet op de juiste kloksnelheden, etc.

En een "tape-out" is het proces van je ontwerp naar de fab sturen. Elke versie en test chip is dus gewoon weer opnieuw een tape-out zodra hij naar de fab gaat.

Hoe lang het duurt tussen de eerste chip en volledige productie zitten ook nog grote verschillen in. In principe is het ook gewoon aan het bedrijf dat het ontwerp maakt om iets in elkaar te zetten wat in massaproductie te maken is. Al neem ik wel aan dat bij grote oplages zoals een Navi en in een behoorlijk nieuwe technologie ze meer ondersteuning van TSMC krijgen erbij dan bij de gemiddelde chip die door TSMC wordt geproduceerd.

Mijn R9 Fury maakt steeds meer herrie, wat ook de primaire reden is om te kijken naar een nieuwe GPU (en performance erbij). Met daar bovenop gewoon de hoeveelheid warmte die ik bij mijn bureau voel door de PC. Geen idee waarom hij meer herrie maakt, zie niet veel stof, en koelblok wordt gewoon heet, maar goed. Net eens dus Saphire Strixx gedownload om makkelijk fanspeed te veranderen, maar voor ik daar aan toe kwam zag ik de supply slider. Die staat nu op het minimum van -72mV offset, vooralsnog lijkt hij stabiel te zijn, en dat scheelt toch al wel behoorlijk in het geluid. Temperatuur max een 75C, dus daar zit ook wel marge nog qua fansnelheden.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 10-08-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:55:
[...]

Niet werken is natuurlijk een ruime definitie. Het is zo goed als zeker dat er sowieso bugs in zitten in de eerste versie, en van Navi weten we natuurlijk dat het meer moeite kostte dan verwacht. Maar normaal gesproken doen eerste versies wel wat, alleen niet alles perfect, niet op de juiste kloksnelheden, etc.

En een "tape-out" is het proces van je ontwerp naar de fab sturen. Elke versie en test chip is dus gewoon weer opnieuw een tape-out zodra hij naar de fab gaat.

Hoe lang het duurt tussen de eerste chip en volledige productie zitten ook nog grote verschillen in. In principe is het ook gewoon aan het bedrijf dat het ontwerp maakt om iets in elkaar te zetten wat in massaproductie te maken is. Al neem ik wel aan dat bij grote oplages zoals een Navi en in een behoorlijk nieuwe technologie ze meer ondersteuning van TSMC krijgen erbij dan bij de gemiddelde chip die door TSMC wordt geproduceerd.
Ik denk eerder dat de eerste chips echt kapot waren. AdoredTV had zoveel gehoord en hij had niet alles fout. Nee, hij had iets van 10 a 20% fout, en had het alleen over die 10 a 20%. Dat noemen we een oepsie. :P

Maar AMD heeft eerst Vega 20 door het tape out process gehaald om te testen, en toen duurde het waarschijnlijk alsnog minstens anderhalf jaar voordat Navi 10 klaar was. Ik denk dat het behoorlijk slecht was. Het kwam ook van meerdere kanten dat AMD problemen had. Toen kwam de C stepping en die lijkt alles opgelost te hebben waarna productie kon beginnen. Steppings maken dus wel degelijk wat uit omdat ze aangeven hoeveel iteraties er nodig waren. Het verklaard mogelijke vertragingen of juist succes. Dat Ryzen 3000 chiplets nu de B0 stepping hebben, zegt ook wat. Die chiplets waren heel erg snel, goed.

In de regel duurt het namelijk iets van een jaar tussen tape out en launch. Verder krijgt elke klant van TSMC waarschijnlijk alle ondersteuning die nodig is. De klant betaalt TSMC immers hiervoor. ;)

Mijn R9 Fury maakt steeds meer herrie, wat ook de primaire reden is om te kijken naar een nieuwe GPU (en performance erbij). Met daar bovenop gewoon de hoeveelheid warmte die ik bij mijn bureau voel door de PC. Geen idee waarom hij meer herrie maakt, zie niet veel stof, en koelblok wordt gewoon heet, maar goed. Net eens dus Saphire Strixx gedownload om makkelijk fanspeed te veranderen, maar voor ik daar aan toe kwam zag ik de supply slider. Die staat nu op het minimum van -72mV offset, vooralsnog lijkt hij stabiel te zijn, en dat scheelt toch al wel behoorlijk in het geluid. Temperatuur max een 75C, dus daar zit ook wel marge nog qua fansnelheden.
Je thermal paste is opgedroogd, zo simpel is het. Dit gebeurd gewoon na een paar jaar en dan gaat de ventilator harder draaien omdat de ventilatorsnelheid in de regel verbonden is aan temperaturen.

@Paprika Ik denk dat jij deze ook wel interessant zal vinden. :)
Daar gaan de drivers van AMD, Nvidia, Intel, OC programma's, uitleesprogramma's etc etc. Allemaal lek zoals je al meermaals hebt gezegd, maar nu ook uitvoerbaar.
https://www.techpowerup.c...-malware-attacks#comments

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-08-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Thermal paste is wel mijn nummer 1 verdachte, tegelijk lijkt koelblok nog wel behoorlijk warm te worden. Maar goed, zal hij waarschijnlijk toch langzaam aan het degraderen zijn. Jammer, maar ik ga niet dat hele ding demonteren, bij een processor doe ik dat nog wel, GPU heb ik al weleens gezeik mee gehad. Maar sowieso, nu met 72mV undervolt schakelt hij soms zelfs zijn fan uit in een lichter spel als HotS. In een BF5 is hij nog wel redelijk aan het draaien, maar een stuk minder storend.
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:40:
[...]

Ik denk eerder dat de eerste chips echt kapot waren. AdoredTV had zoveel gehoord en hij had niet alles fout. Nee, hij had iets van 10 a 20% fout, en had het alleen over die 10 a 20%. Dat noemen we een oepsie. :P
Maar wat is echt kapot? Want je kan chips in stukken inschakelen en testen. Zolang je de voeding en ground niet aan elkaar hebt kortgesloten, of je IO Pads verkeerd hebt aangesloten, zal hij altijd wel wat doen.
Goed, als dan bijvoorbeeld je memory interface niet functioneel is, tja dan is het behoorlijk beperkt wat je ermee kan testen.
Steppings maken dus wel degelijk wat uit omdat ze aangeven hoeveel iteraties er nodig waren.
Maar nu hebben we de C1 stepping. Dus dat kan A0, B0, C0, C1 zijn geweest. Of het kan A0, A1, A2, A3, B0, B1, B2, B3, B4, B5, C0, C1 zijn geweest. En is de A0 stepping dan al een volledige Navi geweest, of is dat een test chip geweest met maar een gedeelte erop, waarbij ze FPGAs gebruiken om de rest eromheen te simuleren?
In de regel duurt het namelijk iets van een jaar tussen tape out en launch. Verder krijgt elke klant van TSMC waarschijnlijk alle ondersteuning die nodig is. De klant betaalt TSMC immers hiervoor. ;)
Ik vind een jaar tussen laatste tape-out en launch wel erg lang tbh. In principe ben je dan gewoon klaar voor massaproductie, alleen afhankelijk van je vertrouwen erin kan je dat nog uitstellen tot de eerste terug zijn en getest zijn.

En hoeveel ondersteuning je krijgt van TSMC zal gewoon eraan liggen hoeveel je betaald. TSMC is ook een bedrijf, als ze iedereen 'alle' ondersteuning die ze nodig hebben gaan geven dan kost dat ze heel veel geld. Ik kan je verzekeren dat TSMC niet elk ondersteuningsverzoek van klanten inwilligt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Daar gaan de drivers van AMD, Nvidia, Intel, OC programma's, uitleesprogramma's etc etc. Allemaal lek zoals je al meermaals hebt gezegd, maar nu ook uitvoerbaar.
https://www.techpowerup.c...-malware-attacks#comments
Dit was altijd al uitvoerbaar. Het verschil is dat er eindelijk iemand iets mee heeft gedaan wat erkend is. :+

https://eclypsium.com/wp-...u-cant-drive-DEFCON27.pdf

De WinRing driver wordt hier zelfs genoemd. Die haal ik zelf regelmatig als voorbeeld aan omdat echt iedereen die heeft draaien. :P Helaas word ik altijd zwaar ge'minned' als ik dit ergens post. Uiteraard gaan mensen nu wel brand roepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 11-08-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Paprika schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:38:
[...]

Dit was altijd al uitvoerbaar. Het verschil is dat er eindelijk iemand iets mee heeft gedaan wat erkend is. :+

De WinRing driver wordt hier zelfs genoemd. Die haal ik zelf regelmatig als voorbeeld aan omdat echt iedereen die heeft draaien. :P Helaas word ik altijd zwaar ge'minned' als ik dit ergens post. Uiteraard gaan mensen nu wel brand roepen.
Nee hoor, ik heb je plusjes gegeven :P

Maar goed om te zien dat het nu meer out in the open is, hopelijk kan en wordt er iets aan gedaan.

Die presentatie is ook wel grappig af en toe, ware het dat het onderwerp ook weer niet echt grappig is.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:38:
[...]

Ik denk dat je elders je gelijk moet gaan halen, want hier weten we het. Just saying. :Y) ;)

Maar het is weer eens wat anders dan de zoveelste speculative execution flaw voor Intel. Als dat zo door blijft gaan, dan is een gepatchte Skylake over een tijdje net zo snel als een Bulldozer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:51:
[...]
Nee hoor, ik heb je plusjes gegeven :P
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:58:
[...]
Ik denk dat je elders je gelijk moet gaan halen, want hier weten we het. Just saying. :Y) ;)
Haha, klopt, maar ook op Tweakers geldt dat de meesten doen alsof hun neus bloed. Echter had ik het meer over bijvoorbeeld Reddit. Als je iets negatiefs zegt over MSI, EVGA of ASUS dan sta je direct op -200. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

[...]

Haha, klopt, maar ook op Tweakers geldt dat de meesten doen alsof hun neus bloed. Echter had ik het meer over bijvoorbeeld Reddit. Als je iets negatiefs zegt over MSI, EVGA of ASUS dan sta je direct op -200. :F
Ach, zo lang als je niks negatief zegt over Sapphire, dan is alles goed. :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

Ik probeer nog bij te komen van Zen 2 en helemaal Navi 10. :P

Maar als AMD met twee Navi 20 chips, Navi 21 en 23 komt, dan zie ik het wel gebeuren dat ze voor de absolute top gaan. Ergens hou ik er namelijk al rekening mee dat Navi 14 en Navi 10 volgend jaar een rebrand of refresh wacht. Iets hogere clockspeeds, andere naam op de doos, misschien de overstap naar 7FF+ waardoor ze iets efficiënter zullen zijn en misschien wat goedkoper. Daarboven kan je dan een Navi 21 plaatsen voor €500+ die ik zou verwachten als 60CU/12GB GDDR6. Dit zou een RTX2080S al moeten afmaken als RDNA ook maar een beetje schaalt.

Daarboven dan Navi 23 en daar zou ik 80CU's met 16GB HBM2 verwachten. Zoiets gaat toch over de €800. Dan maakt HBM2 ook niks meer uit in de prijs. Scheelt wel heel wat in vermogen om zo'n chip het liefst rond de 250W te houden en een grote chip heeft nu eenmaal veel geheugenbrandbreedte nodig om goed te schalen vanwege Wikipedia: Gustafson's law. :)
Eeey komt mijn naam geving dan toch nog uit :+ O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jij overschat wat "kapot" is. Intel, Nvidia en AMD ontwerpen chips op twee vlakken: enerzijds moet de logica functioneren, anderzijds moeten er bepaalde targets gehaald worden qua spanning, frequentie enzovoort.

De enige situatie die je als "kapot" kunt classificeren is als de gates helemaal niet werken en je niet eens 1+1 door de chip geduwd krijgt. Alle andere defecten reken je bijna op, zeker als je een nieuwe architectuur op een nieuw procedé met nieuwe materialen bakt.

Hoe je die problemen op lost verschilt. Logica problemen (bugs) liggen meestal aan je ontwerp, dus pas je dat aan. Problemen met spanning komen vaak vanuit dikte danwel dichtheid van je onderdelen. Het zijn allemaal problemen waarvan je normaal gesproken wel weet waar je het moet zoeken. A0 zie je dan ook maar hoogst zelden in het wild. Zowel G80 als G92 waren gewoon A2. Nehalem? C0 - en later zelfs D0 (die wilde je dan ook hebben want die klokte veel lekkerder). Of het A, B, C of 0, 1 of 3 is zegt verder ook vrij weinig. Een spin van A0 naar A1 kan evengoed betekenen dat je een bepaald materiaal hebt vervangen. Daar heeft elke fabrikant zo z'n eigen methodes en redeneringen voor.

Het wordt pas een probleem als je niet weet waar het door komt. Dat is wat Nvidia overkwam met GF100. Die kwam op de markt met de A3 stepping, wat volgens jouw logica dus best aardig zou zijn. Dat was het niet, want zelfs die 4e spin presteerde nog niet hoe ze wilden en had nog steeds buitensporig veel defecten. Maar ze wilden iets op de markt hebben, dus die werd het. Volgens de geruchten was A0 daarvan inderdaad "kapot" in de zin dat er geen output uit te krijgen was. En het schijnt ook dat Nvidia tegen adviezen van TSMC in ging qua materiaal keuze en dat pas bij A3 wijzigde.
Maar AMD heeft eerst Vega 20 door het tape out process gehaald om te testen, en toen duurde het waarschijnlijk alsnog minstens anderhalf jaar voordat Navi 10 klaar was. Ik denk dat het behoorlijk slecht was. Het kwam ook van meerdere kanten dat AMD problemen had. Toen kwam de C stepping en die lijkt alles opgelost te hebben waarna productie kon beginnen. Steppings maken dus wel degelijk wat uit omdat ze aangeven hoeveel iteraties er nodig waren. Het verklaard mogelijke vertragingen of juist succes. Dat Ryzen 3000 chiplets nu de B0 stepping hebben, zegt ook wat. Die chiplets waren heel erg snel, goed.
En wat als B0 al de 7e spin is, terwijl C0 de 3e is? Letters zeggen echt helemaal niks op zichzelf.

Nogmaals, G80+G92 waren A2, GF100 A3 en toch was die laatste zelfs toen nog dramatisch slecht terwijl de eerste twee briljant waren op alle vlakken. Er worden vaak zat gewoon spins uitgevoerd om tweaks en optimalisaties door te voeren. Hartstikke normaal.
In de regel duurt het namelijk iets van een half jaar tussen de laatste tape out en launch.
FTFY ;)

Dat half jaar is vooral om te valideren en productie aan te zwengelen. Echter weet je nooit 100% zeker wat je laatste tape-out wordt ;)
Verder krijgt elke klant van TSMC waarschijnlijk alle ondersteuning die nodig is. De klant betaalt TSMC immers hiervoor. ;)
Ja en nee. Uiteindelijk is het aan AMD om de juiste keuzes te maken. TSMC zijn geen chipontwerpers. Zij kunnen adviseren qua materialen, eigenaardigheden daarvan of mogelijke gevolgen van bepaalde ontwerp keuzes, maar als jouw ontwerp niet geschikt is kunnen zij dat niet voor je fixen.

offtopic:
Excuses voor het veelvuldig refereren aan de concurrent, maar ATI/AMD printen hun steppings/spins niet zo mooi op de chips als Nvidia dat doet :+
Help!!!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:51:
Die presentatie is ook wel grappig af en toe, ware het dat het onderwerp ook weer niet echt grappig is.
Moet je eens wat meer naar Defcon presentaties kijken. Sommige daarvan zijn tegelijkertijd hilarisch en ronduit angstaanjagend.
Paprika schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:34:
Wat doe je dan ook op Reddit...:+

[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 12-08-2019 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim2010
  • Laatst online: 12-05 19:05
Eerste review van de custom Asus Strix RX 5700 XT is nu op Guru3D te vinden: https://www.guru3d.com/ar...t-rog-strix-review,1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:15:
[...]

Jij overschat wat "kapot" is. Intel, Nvidia en AMD ontwerpen chips op twee vlakken: enerzijds moet de logica functioneren, anderzijds moeten er bepaalde targets gehaald worden qua spanning, frequentie enzovoort.

De enige situatie die je als "kapot" kunt classificeren is als de gates helemaal niet werken en je niet eens 1+1 door de chip geduwd krijgt. Alle andere defecten reken je bijna op, zeker als je een nieuwe architectuur op een nieuw procedé met nieuwe materialen bakt.

Hoe je die problemen op lost verschilt. Logica problemen (bugs) liggen meestal aan je ontwerp, dus pas je dat aan. Problemen met spanning komen vaak vanuit dikte danwel dichtheid van je onderdelen. Het zijn allemaal problemen waarvan je normaal gesproken wel weet waar je het moet zoeken. A0 zie je dan ook maar hoogst zelden in het wild. Zowel G80 als G92 waren gewoon A2. Nehalem? C0 - en later zelfs D0 (die wilde je dan ook hebben want die klokte veel lekkerder). Of het A, B, C of 0, 1 of 3 is zegt verder ook vrij weinig. Een spin van A0 naar A1 kan evengoed betekenen dat je een bepaald materiaal hebt vervangen. Daar heeft elke fabrikant zo z'n eigen methodes en redeneringen voor.

Het wordt pas een probleem als je niet weet waar het door komt. Dat is wat Nvidia overkwam met GF100. Die kwam op de markt met de A3 stepping, wat volgens jouw logica dus best aardig zou zijn. Dat was het niet, want zelfs die 4e spin presteerde nog niet hoe ze wilden en had nog steeds buitensporig veel defecten. Maar ze wilden iets op de markt hebben, dus die werd het. Volgens de geruchten was A0 daarvan inderdaad "kapot" in de zin dat er geen output uit te krijgen was. En het schijnt ook dat Nvidia tegen adviezen van TSMC in ging qua materiaal keuze en dat pas bij A3 wijzigde.
Dat begrijp ik. Het punt was alleen dat de eerste Navi 10 chips kennelijk helemaal niet werkte. Dan is het niet overdreven. ;)
[...]

En wat als B0 al de 7e spin is, terwijl C0 de 3e is? Letters zeggen echt helemaal niks op zichzelf.

Nogmaals, G80+G92 waren A2, GF100 A3 en toch was die laatste zelfs toen nog dramatisch slecht terwijl de eerste twee briljant waren op alle vlakken. Er worden vaak zat gewoon spins uitgevoerd om tweaks en optimalisaties door te voeren. Hartstikke normaal.
Dat weet ik ook. Ik heb ook geen idee hoeveel steppings er zijn geweest. Wel weet ik dat de overstap van A naar B en dan naar C, meer is dan A0, A1 etc. Tenminste bij AMD.
[...]

FTFY ;)

Dat half jaar is vooral om te valideren en productie aan te zwengelen. Echter weet je nooit 100% zeker wat je laatste tape-out wordt ;)
Dat weet ik ook. :P
Misschien is het nog iets meer geworden omdat een chip op 7nm produceren, net even wat lastiger is. Maar AMD lijkt het met C0 meteen voor elkaar te hebben gekregen. Waarschijnlijk kreeg AdoredTV dan informatie van de B steppings die heel wat minder waren. Toen kwam die respin en toen hebben we niks meer gehoord. Die respin was waarschijnlijk C0 en die was kennelijk meteen goed genoeg voor productie. Dat is mijn punt.
[...]

Ja en nee. Uiteindelijk is het aan AMD om de juiste keuzes te maken. TSMC zijn geen chipontwerpers. Zij kunnen adviseren qua materialen, eigenaardigheden daarvan of mogelijke gevolgen van bepaalde ontwerp keuzes, maar als jouw ontwerp niet geschikt is kunnen zij dat niet voor je fixen.
Dat begrijp ik ook nog. :P
Neemt niet weg dat TSMC wel verantwoordelijk zal zijn voor het ontwerp, productie gereed te maken. Dat is ook niet makkelijk lijkt me met een 10+ miljard transistor chip.

Techpowerup heeft ook een ROG Strix review online. :)
https://www.techpowerup.c...deon-rx-5700-xt-strix-oc/

-Hogere powerlimiet, circa 240W met 260W pieken in games en 280W in Furmark
-2000MHz+ boostclocks
-Maximaal 77c
-36dBA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:00:Neemt niet weg dat TSMC wel verantwoordelijk zal zijn voor het ontwerp, productie gereed te maken. Dat is ook niet makkelijk lijkt me met een 10+ miljard transistor chip.
Wederom ja en nee :p

De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij AMD, niet TSMC. TSMC is alleen verantwoordelijk voor de daadwerkelijke productie, niet het ontwerp. Zij bieden de middelen, adviseren met betrekking tot wat wel of niet kan, maar daar houdt het op.

3D printen biedt een aardige vergelijking. Het maakt niet uit hoe goed/slecht de printer is, als jouw ontwerp van een tafelpoot niet "werkt" kan de eigenaar van de printer dat niet voor je fixen. Hij kan je adviseren om een structurele versteviging aan te brengen of een ander soort filament te gebruiken, maar uiteindelijk is het jouw keuze. Zelfs als de poot tijdens het printen al in elkaar stort is de kans klein dat het aan de printer ligt.

Nogmaals, dat is precies wat er bij Nvidia mis ging met Fermi. Ze wilden iets doen wat simpelweg niet mogelijk was en probeerden TSMC de schuld in de schoenen te schuiven. Tegelijkertijd produceerde TSMC wel volop voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Wederom ja en nee :p

De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij AMD, niet TSMC. TSMC is alleen verantwoordelijk voor de daadwerkelijke productie, niet het ontwerp. Zij bieden de middelen, adviseren met betrekking tot wat wel of niet kan, maar daar houdt het op.

3D printen biedt een aardige vergelijking. Het maakt niet uit hoe goed/slecht de printer is, als jouw ontwerp van een tafelpoot niet "werkt" kan de eigenaar van de printer dat niet voor je fixen. Hij kan je adviseren om een structurele versteviging aan te brengen of een ander soort filament te gebruiken, maar uiteindelijk is het jouw keuze. Zelfs als de poot tijdens het printen al in elkaar stort is de kans klein dat het aan de printer ligt.

Nogmaals, dat is precies wat er bij Nvidia mis ging met Fermi. Ze wilden iets doen wat simpelweg niet mogelijk was en probeerden TSMC de schuld in de schoenen te schuiven. Tegelijkertijd produceerde TSMC wel volop voor AMD.
Oke, voor mijn gedachtegang dan. :P
Ik zie AMD een chip ontwerpen en een grondplan maken waar al die transistoren geplaatst zijn. Dit gaat naar TSMC, die maken een test wafer en testen de individuele chips of ze de meest basale functies kunnen en maken analyses en geven advies wat verbeterd kan worden. Vervolgens sturen ze de resultaten en de chips naar AMD en die gaan dan uitgebreid testen. Daar gaan ze bij problemen dan werken aan oplossingen en dan laten ze met een verbeterd ontwerp, het opnieuw produceren.

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.