Skybullet schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:12:
[...]
Dan weet ik ook nog een leuk filmpje over hoe amd radeon er alles aan heeft gedaan om reviews over de vega frontier edition te beinvloeden of publicatie tegen te gaan. Linus tech tips heeft daar onder andere nog een youtube film over
Feit blijft dat elk bedrijf in elke sector twijfelachtige praktijken er op na gaat houden om hun product beter er uit te laten zien dan de concurrentie en om meer te verkopen.
"elk bedrijf in elke sector" gaat waarschijnlijk wat te ver maar ik ben het zeker met jou eens dat AMD ook hier en daar heeft geprobeerd om reviews in positieve zin te beïnvloeden. ATI haalde ook streken uit en heeft net als Nvidia valsgespeeld met benchmarks (2004 en eerder, zoek maar eens op), AMD is hier overigens niet op betrapt. In hoeverre dat problematisch is moet je per geval bekijken. Soms waren er goede redenen voor, soms vond ik het twijfelachtig.
Het punt is hier dat er een groot verschil is tussen je eigen product er beter te laten uitzien en de concurrent geen kans geven om mee te doen. Voor veel andere mensen zijn dit oude koeien (
@vaste volgers hier, sla het over!) maar om het toe te lichten voor jou hier een kleine uiteenzetting.
Nvidia kocht in het verleden PhysX (toen anders genoemd) om het van de markt te halen en ervoor te zorgen dat gamers die een AMD-kaart gebruikten geen physX konden gebruiken.
Daar hoort een iets langer verhaal bij, voor sake of brievity geef ik hier de beknopte versie. ATI had overigens de kans om PhysX te kopen voordat Nvidia het deed, ATI besloot om het niet te doen wat achteraf gezien een grote fout was.
Ja kan er dan nog over discussiëren of dat dit wel of niet fair game is als je de concurrenten toestaat om het op de voor hen optimale manier te renderen. Het probleem hierbij was dat Nvidia het renderen van physX via de CPU op een niet-optimale manier deed waardoor de CPU-load meer dan dubbel zo hoog werd dan wat nodig was.
Hier het gedetailleerde verhaal van een van de meest deskundige mensen in dit tech-journalisme wereldje:
https://www.realworldtech.com/physx87/4/
Hier de samenvatting:
https://www.tomshardware....ck-amd-radeon,2764-4.html
Het kan dat Nvidia blunderde maar bij Nvidia werken veel slimme mensen...
ATI had als eerste tesellation ingebouwd in hun hardware. Nvidia deed dat vervolgens ook maar meer en liet developers flink wat proprietary (geheime code, niet te lezen door andere bedrijven) code gebruiken om voor allerlei effecten tessellation met een belachelijke hoge stand te gebruiken. Zo hoog dat er geen positief verschil zichtbaar is (volgens andere mensne hier zelfs een negatief effect doordat het er te nep uitzag) maar het wel de performance om zeep helpt voor zowel de concurrenten als vorige generaties kaarten van Nvidia. Dit was als het ware een van de voorlopers van Gameworks. In die tijd pushte Nvidia ook hevig hun rookeffect wat zeer inefficiënt was uitgewerkt en een zware performancehit gaf in verhouding tot het visuele effect. Nu is dat minder een probleem als je in het spel de optie hebt om het effect uit te zetten maar die ontbrak vaak. Mijn stokpaardje hierbij is Assassin's Creed. AC2 Revelations geeft enorme stutter door het rookeffect (niet eens zichtbaar met een AMD kaart maar wel een gigantische performance hit) en AC3 en AC4 waren in het begin onspeelbaar op elke AMD kaart. De Batman-spellen hadden misschien nog wel het meest dit probleem.
Later kwam Gameworks. Toeval of niet, veel van die effecten belastten op zo'n manier de hardware dat ze enkel op de hardware van Nvidia goed werkten. Wederom ging het aanvankelijk om geheime code waardoor het voor AMD onmogelijk was om ervoor te optimaliseren. Op een bepaald punt (bijvoorbeeld tessellation maar het kan ook iets anders zijn) was de belasting teveel voor de AMD-kaarten waardoor de rest van de kaart werd opgehouden en de FPS gigantisch zakte. Je moet immers alles voor 1 frame hebben gerenderd voordat je verder kan gaan met de volgende frame aangezien de input van de speler bepaalt wat er voor de volgende frame moet worden gerenderd. Later publiceerde Nvidia een deel van de Gameworkscode maar tot nu toe voor zo ver ik het weet hoofzakelijk nadat het een tijdlang geheim was. Zie bijvoorbeeld Rise of the Tomb Raider.
Tegenwoordig halen AMD-kaarten ongeveer dezelfde FPS als Nvidia-kaarten, de eerste 1-2 jaar was er een groot FPS-verschil, in die tijd was de Gameworks-code die voor dit spel werd gebruikt geheim, ondertussen werd die code gedeeld (wat overigens niet automatisch wil zeggen dat het open source is, om een misverstand te voorkomen)
Er zijn veel populaire spellen die via Gameworks Nvidia een groot voordeel geven, waaronder GTA5, de laatste Final Fantasy en de meeste spellen die de Unreal Engine 4 gebruiken.
Tenslotte de GPP waarbij Nvidia de bedrijven ASUS, Gigabyte en MSI verbood om dezelfde modelnaam (ASUS ROG, MSI GamingX, Gigabyte Aorus) te gebruiken voor AMD als voor Nvidia. Waarom is dat een probleem? De klanten zijn gewend aan die merknaam en zien dit (in mijn ogen vaak onterecht) als een A-product. Als bij de AMD-varianten een andere naam erop staat dan ontstaat de indruk dat dit een minder goed product moet zijn.
Van The Way It Is Meant To Be Played (marketing die je vaak bij de reclame-schermen in het begin van een spel zag en die niet overgeslagen kon worden) kan je nog stellen dat het slimme marketing is. Dat is toegestaan, voor mij werkt het op mijn zenuwen maar het is geen oneerlijke competitie. Van die andere punten kan je stellen dat het niet een faire vorm van competitie is. Daar heb ik moeite mee. Het belangrijkste is echter het punt dat ik graag de underdog steun omdat we over een paar jaar geen concurrent meer hebben, dat en FreeSync zolang Nvidia dat niet steunt.