Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:16:
[...]
Gelukkig hangt jouw blijheid niet af van wat DaniëlWW2 vind.
@
DaniëlWW2
Imho erg kort door de bocht Koduri is misschien ontslagen omdat hij wel juist meer een echte gaming gpu wilde maar het budget of de vrijheid daarvoor niet kreeg. Het lijkt er erg op dat AMD Vega voornamelijk voor Apple, semicustom en het bedrijfsleven heeft gemaakt. Dat de kaart redelijk snel is is een leuke bijkomstigheid. Maar zoals je zelf ziet schaalt de GCN architectuur niet veel verder.
Net zoals voor cpu's worden voor gpu's de ontwerpen voor lange termijn gemaakt. Het kan prima zijn dat Navi of iets wat daarna komt het feitelijke kindje van Koduri is.
Qua software heeft AMD enorme stappen gemaakt; m.i. is de driver van AMD beter dan die van Nvidia.
En dit is gewoon oneerlijk en geeft aan dat je mijn reacties niet of slecht hebt gelezen.
Ik heb zelf nu al bijna een jaar een Vega en die kaart blijft totdat AMD met iets beters komt. Uitstekende kaart is het en dankzij Nvidia hun RTX push gaan er alleen maar meer DX12 titels komen waardoor Vega alleen maar beter gaat worden.
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat als je bijna geen budget hebt en je weet dat je producten matig zullen zijn, je erg je best zal moeten doen in presentatie. Dat is niet gebeurd. Sterker nog, het werd alleen maar slechter met elke release. Polaris was echt niet de beste architectuur ooit, maar die kaarten boden tenminste meerwaarde tegenover Nvidia hun producten. Freesync, low level API's maar hebben ook de onnodig hoge voltages en bijbehorende problemen.
Dat is probleem een. Je reference kaarten zijn nooit goed. Als je dan voltages gaat verhogen voor het minimale aan extra clockspeed en buiten elke efficiëntiecurve van GCN gaat dan krijg je als resultaat "loud and hot". En waarom? Voor een theoretische paar procent extra terwijl je in de praktijk snel tegen thermal throttling aanloopt. Dat is precies wat er met de RX480 gebeurde.
Zie:
https://www.computerbase....560-1440-benchmark-part-3
Vervolgens ontneem je het OC potentieel wat je kan gebruiken als positieve marketing en zadel je de AIB's op met onnodig zware eisen aan koeling. Daar hebben ze geen zin in omdat ze een goede winstmarge willen maken op elke kaart dus krijg je een lange lijst met slechte videokaarten en een paar goede ertussen.
Probleem twee is als je probleem een neemt, het nog veel erger maakt, er een zwaar misleidende reclamecampagne tegenaan gooit en je features ontwerpt die bij nader inzien niet blijken te werken. Dat was de lancering van Vega. Vega is een grote chip waar er ingrijpende aanpassingen zijn gemaakt in de CU's, scheduler, geheugenbus en de ROPs. Die chip zal AMD honderden miljoenen hebben gekost om te ontwikkelen en vervolgens schopt de RTG zichzelf onderuit door er even 1200mv tegenaan te gooien waardoor de kaarten slechter presteren dan met dezelfde boostclocks en 1000mv. Dat is gewoon niks meer dan falen van leiderschap, zowel technisch als marketing en algemeen leiderschap.
Technisch omdat het grote ding van Vega, Primitive Shaders, niet werken en de combinatie van een matige koeling en veel te hoge voltages die het product slechter laten presteren. Marketing kan aardig opgesomd worden met "poor Volta". Onder algemeen leiderschap moet je kijken naar de rommelige lancering, de verwarring over het functioneren van features of het gebrek aan communicatie tussen afdelingen. Dat laatste is wel duidelijk geworden met de Primitive Shaders. Hoe kan je nou eerst vermelden dat het via de driver werkt, vervolgens blijkt het niet te werken, en nu lijkt het helemaal geschrapt te zijn.
Dat is het soort leiderschapsproblematiek dat AMD niet kan gebruiken. AMD heeft toch al een lange geschiedenis van falend leiderschap waardoor ze goede producten niet verkocht kregen. Wederom, ik wil best geloven dat Koduri een bijzonder goede GPU architectuur kan ontwerpen. Ik zie ook echt wel de enorme verbeteringen in drivers. Neemt niet weg dat er geen fouten zijn gemaakt. Fouten die niet gemaakt mogen worden op het niveau waar Koduri functioneerde. Het is nogal wat om je producten slechter te maken waarna je klanten het zelf moeten repareren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.