Temujin schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:49:
[...]
Voor zover bekend staat er binnenkort vrij weinig interesants op de planning. Een nieuwe RX670/680 komt vermoedelijk eind dit jaar / begin volgend jaar, en zo uit mijn hoofd zouden deze ongeveer 10-15% beter moeten presteren tov de 570/580. Lijkt me niet de upgrade waar jij naar op zoek bent.
Een vega refresh voor de gamers, of een nieuw vega product is niks officieels over bekend. En de Releasedate van Navi-dGPU's zal waarschijnlijk ook nog zeker wel een jaartje op zich laten wachten.
De meest interesante optie zou vermoedelijk een scenario zijn waarin de V56 en de V64 behoorlijk in prijs dalen. Maar of dat nog gaat gebeuren blijft een raadsel zolang er niks nieuws uitkomt.
Tja, ik denk niet dat die 12nm Polaris kaarten gaan verschijnen, en ik hoop ook van niet. AMD kennende gooien ze er noodgedwongen weer 1200mv stock voltage tegenaan om die 15% eruit te halen. 12m heeft voor Zen iets minder voltage nodig voor dezelfde clockspeeds, maar heeft ook veel meer lekstroom als je clocks gaat pushen. Die 15% extra kan zomaar gepaard gaan met nog meer verbruik. Een speculatieve RX680 8GB met een verbruik van 225W hoef ik niet hoor. Zeker omdat die kaart alsnog niet de GTX1070 zal verslaan, laat staan Volta/Turning/whatever GTXxx70. De GTXxx60 is waarschijnlijk al te veel gevraagd. Presteert dan ook nog eens aanzienlijk slechter dan een Vega, die ook nog eens zuiniger zal zijn. Nee dank je.
Vega voor een acceptabele prijs zit er ook gewoon niet in. Die is te groot, 8GB HBM2 is voor zover ik weet minstens vier keer zo duur als 8GB GDDR5. AMD zou de chips met verlies moeten verkopen, en dat is voor AMD onacceptabel. Epyc is bijna door de laatste validatieprocessen heen, en dan gaan er opeens honderden miljoenen binnenstromen. Die laten verdampen voor het prutswerk van de RTG is niet acceptabel vanuit zakelijk oogpunt. Nee, reken er maar op dat er bijzonder weinig gaat komen uit AMD. Heb je een nieuwe videokaart nodig, reken er dan maar op dat je de hoofdprijs mag betalen aan Nvidia.
Blijkt Navi toch nog een GCN architectuur te zijn met GDDR6, dan mag je alsnog rekenen op €300 omdat die 7nm node extreem duur gaat zijn, en Nvidia de prijzen echt niet laat zakken omdat wij hoogstwaarschijnlijk met grote 12nm chips gaan komen en dus hun eigen kostenafwegingen en winstmarges hebben. Blijkt Navi al een post GCN architectuur te worden, dan gaat het eind 2019/begin 2020 worden. Tot die tijd doet Radeon dan botweg niet mee voor gamers. Meer kan ik er echt niet van maken helaas. Dit is een bewuste keuze in beleid dat waarschijnlijk al is genomen voordat Lisa Su in oktober 2014 CEO werd.
In ieder geval is het beleid geweest om alles in te zetten op Zen. Terecht en dat is ook doorgezet door Lisa Su. Daarom werd bijna aan jaar nadat Su CEO werd, de RTG waarschijnlijk opgericht onder Koduri. Vanaf het begin waren die eigenlijk al anders. Een bedrijf binnen een bedrijf met eigen marketing, een krap R&D budget etc. Nou, we hebben de puinhopen gezien van wat toch echt op een machtsgreep van Koduri leek. Het probleem waren niet eens de matige producten ten opzichte van de concurrent. Nee, het systematisch in de voet schieten was het probleem. Dan heb ik het over onzin zoals "the Radeon rebellion", "Poor Volta", tegenvallende Polaris en Vega, de stupide hoge stock voltages voor Polaris en zeker Vega en waarschijnlijk ben ik dan nog dingen vergeten. Na Vega lijkt het geduld daar echt op te zijn geweest. Koduri eruit, Chris Hook er ook uit. Good riddance, moge ze het bij Intel gaan verpesten.
Vervolgens doken er berichten op dat veel sleutelpersoneel van het Zen team naar de RTG is overgeplaatst, samen met wat nieuw, extern leiderschap. De RTG bestaat alleen nog in naam, en zal nu bezig zijn met herbouwen van jaren van veel te krappe budgetten en wanbeleid. Reken er serieus niet op dat ze opeens met een wonderlijn komen in 2019, of zelfs iets dat enigszins competitief is boven het mainstream segment. Ga eerder maar uit van het R9 300 vs Maxwell scenario, maar dan nog een stapje erger.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.