Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:25:
Als AMD weer met een Polaris refresh komt, dan moeten ze zich echt gaan schamen bij de RTG. Ook al gaat het om die 44CU chip die ontwikkeld is voor de XBONE X.
Lijkt mij anders prima als basis voor RX680 en RX670 kaarten. Enfin, dat ligt er ook een beetje aan of ze die 384 bits geheugenbus behouden en hoeveel en welk geheugen ze daaraan koppelen (GDDR5, GDDR5x of GDDR6). Op het nieuwe 7nm productie procedé zeker geen slechte vooruitgang op de RX580 en RX570.

16nm t.o.v. die 7nm is al een flinke sprong als we de vooruitzichten mogen geloven:
nieuws: TSMC is massaproductie van 7nm-chips begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
madmaxnl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:25:
[...]

Lijkt mij anders prima als basis voor RX680 en RX670 kaarten. Enfin, dat ligt er ook een beetje aan of ze die 384 bits geheugenbus behouden en hoeveel en welk geheugen ze daaraan koppelen (GDDR5, GDDR5x of GDDR6). Op het nieuwe 7nm productie procedé zeker geen slechte vooruitgang op de RX580 en RX570.

16nm t.o.v. die 7nm is al een flinke sprong als we de vooruitzichten mogen geloven:
nieuws: TSMC is massaproductie van 7nm-chips begonnen
Mijn punt is juist dat als je naar GDDR6 gaat, je ook een nieuwe geheugencontroller moet ontwikkelen. Als je de architectuur toch al opbreekt, doe het dan goed. Ga dan volledig over op de Vega architectuur met de betere hardware scheduler, DSBR en 2x FP16 compute. Verder is Polaris 10/20 maar een 32 ROPS chip. Clockspeed en geheugenbandbreedte verhogen is op deze manier geen gegarandeerd recept voor succes. Beetje problematisch als je rasterization tot een nog grotere bottleneck gaat maken. :P

Persoonlijk zou ik veel liever een 7nm "Vega 21" zien. Volle chip als een 44CU/40ROPS, 256bit bus met 8GB aan 12Gbps GDDR6 chips. Dan haal je al 384GB/s en dat zou genoeg moeten zijn. Formaat zou je in de 200-250mm2 moeten inschatten.

Deze chip zou vervolgens twee risicofactoren hebben. Als eerste totaalverbruik. Bij de RTG kunnen ze zichzelf natuurlijk weer heerlijk in de voet schieten met bezopen voltages voor minimaal gewin. Verbruik kan ook oplopen omdat GCN architecturen meer afhankelijk lijken te zijn van informatie uit VRAM halen in plaats van het in L1 of L2 cache op te slaan. Dat lijkt ook een factor te zijn geweest in de keuze voor HBM(2) voor Fiji en Vega 10. De tweede risicofactor is dat veel games niks doen met de extra CU's, en je product erratisch presteert. De meeste "techjournalisten" lijken de oorzaken niet eens te begrijpen, laat staan dat de gemiddelde consument begrijpt wat er aan de hand is. Dan gaan de meeste gewoon weer voor de volgende GeForce...

Een ander probleem met dit ontwerp is dat je Vega 20 zou kannibaliseren. AMD zal dan zeer precies moeten afwegen hoeveel Vega 20 chips ze aan Apple kunnen verkopen en hoeveel naar de pro markt kunnen zodat ze niet met onverkoopbare voorraden zitten. Een RX Vega 20 zal dan niet verschijnen. Op zich maar goed vanwege de tekorten aan HBM2, maar gezien de benauwde cashpositie van zeker de RTG, kunnen ze zich geen grote afschrijving van inventaris permitteren.

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-07-2018 20:20 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Helemaal mee eens, maar je zegt het zelf al, de resources voor RTG zijn erg beperkt.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:09:
[...]
Een ander probleem met dit ontwerp is dat je Vega 20 zou kannibaliseren. AMD zal dan zeer precies moeten afwegen hoeveel Vega 20 chips ze aan Apple kunnen verkopen en hoeveel naar de pro markt kunnen zodat ze niet met onverkoopbare voorraden zitten. Een RX Vega 20 zal dan niet verschijnen. Op zich maar goed vanwege de tekorten aan HBM2, maar gezien de benauwde cashpositie van zeker de RTG, kunnen ze zich geen grote afschrijving van inventaris permitteren.
Inventaris problemen en dus flinke afschrijvingen zullen ze niet hebben nu. Ik lees voornamelijk dat nVidia met een flink overschot zit omdat die zich beetje hebben verslikt in de mining hype. Daar heeft AMD zelf helaas ook ervaring mee. Enfin, aan diezelfde steen willen ze zich niet nog eens stoten en dat lijken ze dan ook niet gedaan te hebben. Zeker als je kijkt naar de prijzen voor RX570, RX580 en Vega kaarten. Met die prijzen lijkt er niet echt een overschot te zijn.

Lang verhaal kort, AMD zou al relatief snel met een dergelijke kaart kunnen komen zonder zichzelf in de voet te schieten. Hoe sneller ze zijn, hoe meer ze nVidia in potentie kunnen opzadelen met GTX1070s etc. Dat terwijl nVidia waarschijnlijk al een opvolger heeft klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
madmaxnl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:34:
Helemaal mee eens, maar je zegt het zelf al, de resources voor RTG zijn erg beperkt.

[...]

Inventaris problemen en dus flinke afschrijvingen zullen ze niet hebben nu. Ik lees voornamelijk dat nVidia met een flink overschot zit omdat die zich beetje hebben verslikt in de mining hype. Daar heeft AMD zelf helaas ook ervaring mee. Enfin, aan diezelfde steen willen ze zich niet nog eens stoten en dat lijken ze dan ook niet gedaan te hebben. Zeker als je kijkt naar de prijzen voor RX570, RX580 en Vega kaarten. Met die prijzen lijkt er niet echt een overschot te zijn.

Lang verhaal kort, AMD zou al relatief snel met een dergelijke kaart kunnen komen zonder zichzelf in de voet te schieten. Hoe sneller ze zijn, hoe meer ze nVidia in potentie kunnen opzadelen met GTX1070s etc. Dat terwijl nVidia waarschijnlijk al een opvolger heeft klaar staan.
Het probleem is dat Polaris 10/20 oorspronkelijk zijn ontworpen voor het 14nm procedé van Samsung/GoFlo. Stap je over naar 7nm procedé van TSMC, dan ga je naar andere ontwerpregels voor transistorformaat, spreiding, bedrading van al die miljarden transistoren en zaken zoals SRAM en controllers zoals I/O en geheugen. Van wat ik ervan begrijp is het absoluut niet even een ontwerp aan de foundry geven en ze het laten uitzoeken. Nee, dit is een langdurig, intensief proces dat makkelijk een jaar kan duren voordat je klaar bent voor massaproductie. Als je toch al met zulke inzet te maken hebt, dan lijkt het mij logisch als je ook met een ontwerp komt dat de kosten en tijd rechtvaardigt. Het zal ook gaan om 2019 af te dekken, want daarna komt hopelijk Navi als een post GCN architectuur die wel competitief kan zijn over het hele spectrum. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02
Navi is toch GCN6? Ik kan mij tenminste een slide herinneren van AMD waar dat op stond.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 20:59:
Navi is toch GCN6? Ik kan mij tenminste een slide herinneren van AMD waar dat op stond.
Daar lijken twijfels over te ontstaan. AMD heeft de afgelopen maanden haar roadmaps meermaals omgegooid, er zijn patenten ingediend die lijken te wijzen op een nieuwe VLIW2 based architectuur en Lisa Su was een tijdje terug ook al openlijk aan het speculeren over een splitsing van de Radeon producten met een aparte gaming architectuur. Verder is AMD weer eens doodstil en verschijnen er verschillende verhalen over de toekomst van Radeon, die elkaar tegenspreken. Dat lijkt te wijzen op AMD dat zich weer eens hermetisch heeft afgesloten en bewust misinformatie lekt om lekken op te sporen. Als AMD zelf niet praat, dan moet je op gaan letten, en AMD zelf is op het moment doodstil. ;)

Er kunnen denk ik dus drie dingen gebeuren.
1) Eind 2019/begin 2020 komt Navi als een gloednieuwe architectuur. Tot die tijd zitten we met Polaris en/of Vega. Hier bestaan ook nog eens twee varianten van. Al heel lang wordt er gesproken over een 12nm Polaris, en dan kan 7nm Vega 20 ook nog. Andere opties zijn een 7nm Polaris, of de M.I.A Vega 11 die ooit op roadmaps stond, maar ook is verdwenen.
2) Navi komt ergens tussen laat 2018 en 2019 als GCN architectuur, en in 2020 een nieuwe architectuur.
3) De oorspronkelijke Navi is geschrapt en er komt ergens in 2019/2020 een nieuwe architectuur die mogelijkerwijs ook Navi heet. Tot die tijd komt er niks, of hooguit Vega 20 als mainstream chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
2way VLIW of 2e generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:02:
[...]

er zijn patenten ingediend die lijken te wijzen op een nieuwe VLIW2 based architectuur en Lisa Su was een tijdje terug ook al openlijk aan het speculeren over een splitsing van de Radeon producten met een aparte gaming architectuur.
.
Heb je daar toevallig een bron van? Zou dat wel eens willen lezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:02:
[...]

Heb je daar toevallig een bron van? Zou dat wel eens willen lezen. :)
De eerste gaat om de "Super SMID"
https://www.legitreviews....-for-gpu-computing_205227

Van meerdere kanten heb ik dit geïnterpreteerd zien worden als een teruggang naar een VLIW bases architectuur. Er was ook nog een tweede, maar die kan ik niet meer terugvinden. Die was ook minder interesant. :/

Iets anders. Er lijkt ruim een jaar na dato dan toch een game te komen waar RX Vega onder bepaalde omstandigheden toch echt in de buurt gaat komen van de GTX1080Ti zonder dat er speciale settings zijn voor Vega. Het was DX12. Verder ja, het was maar een Alpha, maar bij DICE betekent "Alpha" gewoon exclusieve demoversie. Toch leuk voor een Nvidia sponsored titel. Zeker omdat er ook verhalen rondgaan dat Nvidia eigenlijk niet wou dat deze "Alpha" gebenchmarkt zou worden met AMD hardware. :P

https://www.hardwareluxx....erste-gpu-benchmarks.html

[ Voor 36% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-07-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:39
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:18:

Iets anders. Er lijkt ruim een jaar na dato dan toch een game te komen waar RX Vega onder bepaalde omstandigheden toch echt in de buurt gaat komen van de GTX1080Ti zonder dat er speciale settings zijn voor Vega. Het was DX12. Verder ja, het was maar een Alpha, maar bij DICE betekent "Alpha" gewoon exclusieve demoversie. Toch leuk voor een Nvidia sponsored titel. Zeker omdat er ook verhalen rondgaan dat Nvidia eigenlijk niet wou dat deze "Alpha" gebenchmarkt zou worden met AMD hardware. :P

https://www.hardwareluxx....erste-gpu-benchmarks.html
Hele artikel twee keer doorgescrolled en overal staat de 1080ti bovenaan in de figuren :? .

Los daarvan hele slechte test, threadripper met hele lage GHz terwijl ze zelf al laten zien dat er maar 1 thread echt load heeft (80%) en een stuk of 6 circa voor de helft zijn. Dat is dus een game die je niet op een low ghz 16c/32t systeem gaat testen.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 06-07-2018 00:50 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:37:
[...]

Hoe kan een uitschieter lang duren?
De kaart is nu langer deze prijs dan de referentieprijs
Zonder mining was die prijs niet zo hoog geworden, daarom is het een uitschieter. De relevante vraag is waarom het zo lang duurt voordat die prijs weer daalt maar dat zal de komende maanden wel gaan gebeuren. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

sdk1985 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 00:38:
[...]

Hele artikel twee keer doorgescrolled en overal staat de 1080ti bovenaan in de figuren :? .

Los daarvan hele slechte test, threadripper met hele lage GHz terwijl ze zelf al laten zien dat er maar 1 thread echt load heeft (80%) en een stuk of 6 circa voor de helft zijn. Dat is dus een game die je niet op een low ghz 16c/32t systeem gaat testen.
Die grafieken bevatten data van meerdere resoluties van de 2 kaarten, op 4K zie je dat ze gelijk opgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Dat mag ook wel aangezien de goedkoopste Vega maar een paar tientjes goedkoper is dan de goedkoopste Ti, in ieder geval bij mijn vaste leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste speculatie in de 'tech'-media: door de overstroming in China waar nogal veel mining-bedrijven staan zou de vraag naar grafische kaarten weer sterk toenemen en de prijs weer omhoog gaan.
Ik zou graag eerst een berekening zien want ondertussen is dat 'minen' gelukkig heel wat minder lucratief geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:39
Louw Post schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:05:
[...]

Die grafieken bevatten data van meerdere resoluties van de 2 kaarten, op 4K zie je dat ze gelijk opgaan. :)
Misschien bedoel je Battlefield 5 Closed Alpha 3.840 x 2.160- High. Zo niet dan mist edge een functie op de website :P . Als dat hem wel is dan moet je eens naar de lichter gekleurde balkjes kijken, dan zie je namelijk het te verwachten verloop van 19, 27, 32 en 38 voor respectievelijk de 580, 1070, 64 en 1080 ti. De Vega 64 zit in dat geval dichter in de buurt van de 1070 dan de 1080 ti.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

sdk1985 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:02:
[...]

Misschien bedoel je Battlefield 5 Closed Alpha 3.840 x 2.160- High. Zo niet dan mist edge een functie op de website :P . Als dat hem wel is dan moet je eens naar de lichter gekleurde balkjes kijken, dan zie je namelijk het te verwachten verloop van 19, 27, 32 en 38 voor respectievelijk de 580, 1070, 64 en 1080 ti. De Vega 64 zit in dat geval dichter in de buurt van de 1070 dan de 1080 ti.
Onder andere die inderdaad. Je kijkt nu echter naar de minimale FPS terwijl de donkere balkjes het gemiddelde FPS laat zien en dan zie je dat het niet veel meer scheelt, maar liever ook een wat hogere minimum als je aan het gamen bent natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:18:
De eerste gaat om de "Super SMID"
https://www.legitreviews....-for-gpu-computing_205227

Van meerdere kanten heb ik dit geïnterpreteerd zien worden als een teruggang naar een VLIW bases architectuur. Er was ook nog een tweede, maar die kan ik niet meer terugvinden. Die was ook minder interesant. :/
Het is VLIW bovenop een vector SIMD geïmplementeerd.

Wat AMD hier beschrijft is eerder op te vatten als VLIWx, waarbij x in elk geval deels vrij in te vullen is. Hun voorbeelden gaan vervolgens uit van VLIW2, maar als ik het goed geskimmed heb is het idee in dit patent vele malen flexibeler. Nergens beperken ze zich tot het getal 2, behalve in de voorbeelden.

In theorie zou dat heel interessant kunnen zijn. Krijg je het beste van beide werelden.

Frappant detail: eerst in China gedeponeerd, daarna pas in de VS ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 06-07-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

De terugval (als je het al zo kan noemen, m.i. is het voor gaming een vooruitgang) naar VLIW moet in ieder geval haast wel een opsplitsing tussen gaming en compute producten betekenen. VLIW is daar inherent wat minder geschikt voor namelijk en ik kan me slecht voorstellen dat AMD hun marktaandeel daarin niet zou willen zien stijgen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:08:
[...]

Het is VLIW bovenop een vector SIMD geïmplementeerd.

Wat AMD hier beschrijft is eerder op te vatten als VLIWx, waarbij x in elk geval deels vrij in te vullen is. Hun voorbeelden gaan vervolgens uit van VLIW2, maar als ik het goed geskimmed heb is het idee in dit patent vele malen flexibeler. Nergens beperken ze zich tot het getal 2, behalve in de voorbeelden.

In theorie zou dat heel interessant kunnen zijn. Krijg je het beste van beide werelden.
Maar dat is wel interesant. Ik redeneerde zelf eerder op de voortzetting van TeraScale, maar dat dekt bij nader inzien de lading niet echt. Aangezien toen nog ATi het zelden voor elkaar kreeg om vijf ALU's aan de praat te krijgen, en vier ook niet optimaal lijkt te zijn geweest. Dan lijkt naar twee gaan logisch. Maar nu ik nog eens naar kijk en jouw verhaal lees, dan lijkt het erop dat er meer inzit. AMD lijkt zowel een dedicated grafische ALU's als compute ALU's in te bouwen, en die verhoudingen lijken inderdaad niet in beton te goten te zijn. Verder lijkt er ook een grotere nadruk te zijn op L1 cache om geheugenbandbreedte te besparen. Dan gaat het erg interesant worden. :)
Frappant detail: eerst in China gedeponeerd, daarna pas in de VS ;)
Uiteraard. Je moet toch eerst al je intellectuele eigendom inleveren voordat je zaken mag doen in China. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:31:
[...]

Maar dat is wel interesant. Ik redeneerde zelf eerder op de voortzetting van TeraScale, maar dat dekt bij nader inzien de lading niet echt. Aangezien toen nog ATi het zelden voor elkaar kreeg om vijf ALU's aan de praat te krijgen, en vier ook niet optimaal lijkt te zijn geweest. Dan lijkt naar twee gaan logisch. Maar nu ik nog eens naar kijk en jouw verhaal lees, dan lijkt het erop dat er meer inzit. AMD lijkt zowel een dedicated grafische ALU's als compute ALU's in te bouwen, en die verhoudingen lijken inderdaad niet in beton te goten te zijn. Verder lijkt er ook een grotere nadruk te zijn op L1 cache om geheugenbandbreedte te besparen. Dan gaat het erg interesant worden. :)

[...]

Uiteraard. Je moet toch eerst al je intellectuele eigendom inleveren voordat je zaken mag doen in China. O-)
Sowieso lijkt volledig terugvallen op Terascale een slecht idee, dan zet je namelijk weer een stap terug in driverontwikkeling. Terascale was gewoon lastig om drivers voor te ontwikkelen (mede dankzij VLIW). Een hybride (mag ik het zo noemen?) vorm zou daarvoor een oplossing kunnen bieden.

Voor zover ik mij kan herinneren had Terascale ook het probleem dat een aantal onderdelen van de GPU soms niks aan het doen waren omdat het aanleveren van instructies via de driver verliep, iets wat bij GCN veel simpeler is.

Disclaimer; corrigeer mij als ik er naast zit. Wellicht dat ik met een gebrek aan kennis incorrecte aannames doe. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 09-07-2018 17:05 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Niet te veel waarde aan hechten aangezien alle kaarten tot het einde doorlopen op de "roadmap". Als we tot februari 2019 geen nieuwe kaarten krijgen volgens de roadmap dan zou dat ook betekenen dat we dan van top to bottom opeens nieuwe kaarten krijgen. Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://m.hexus.net/busin...ton-moves-become-cvp-amd/

Martin Ashton gaat naar AMD Radeon. Komt van Intel en Apple.

Is dit een goede speler in de markt of...?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
madmaxnl schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:30:
Niet te veel waarde aan hechten aangezien alle kaarten tot het einde doorlopen op de "roadmap". Als we tot februari 2019 geen nieuwe kaarten krijgen volgens de roadmap dan zou dat ook betekenen dat we dan van top to bottom opeens nieuwe kaarten krijgen. Lijkt me niet.
Lijkt me wel. Ryzen 3000 @ 7nm en een nieuwe lichting GPU's @ 7nm.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij vallen er wat puzzelstukjes bijeen in mijn brein. :P

Probeert AMD potentieel nou om het probleem met DX11 te omzeilen zonder de uitstekende low level acces van GCN, of de compute rekenkracht op te geven? We weten dat GCN architecturen onder DX11, enorme problemen hebben om alle CU's te voorzien van afdoende instructies. Ook weten we dat GCN zwaar inzet op compute berekeningen die vragen om een "brede" architectuur met veel rekenclusters met elk weinig rekeneenheden. Dit terwijl veel grafische berekeningen juist meer baat hebben bij "diepere" rekenclusters met meer rekeneenheden per cluster.

Nu lijkt AMD een architectuur te ontwerpen die deze twee verschillende typen berekeningen uit elkaar gaat halen en parallel naast elkaar laat draaien. Bij mij roept dit een heel andere vraag op. VLIW is voor zover ik weet, zeer afhankelijk van een goede compiler omdat je lange series aan instructies moet verzamelen en uit laten voeren, door een diep rekencluster. Ik vraag mij nu af of AMD niet gaat proberen om bepaalde instructies te bundelen onder DX11, om zo een hogere utilisatiegraat te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:15:
Volgens mij vallen er wat puzzelstukjes bijeen in mijn brein. :P

Probeert AMD potentieel nou om het probleem met DX11 te omzeilen zonder de uitstekende low level acces van GCN, of de compute rekenkracht op te geven? We weten dat GCN architecturen onder DX11, enorme problemen hebben om alle CU's te voorzien van afdoende instructies. Ook weten we dat GCN zwaar inzet op compute berekeningen die vragen om een "brede" architectuur met veel rekenclusters met elk weinig rekeneenheden. Dit terwijl veel grafische berekeningen juist meer baat hebben bij "diepere" rekenclusters met meer rekeneenheden per cluster.

Nu lijkt AMD een architectuur te ontwerpen die deze twee verschillende typen berekeningen uit elkaar gaat halen en parallel naast elkaar laat draaien. Bij mij roept dit een heel andere vraag op. VLIW is voor zover ik weet, zeer afhankelijk van een goede compiler omdat je lange series aan instructies moet verzamelen en uit laten voeren, door een diep rekencluster. Ik vraag mij nu af of AMD niet gaat proberen om bepaalde instructies te bundelen onder DX11, om zo een hogere utilisatiegraat te halen?
Zo had ik het ook begrepen. Door dus beide architecturen te mixen waarbij in oorsprong 1 een front end bottleneck en de andere een compute bottleneck heeft krijg je het beste van beide werelden.

Daar gaat het driverteam van AMD een behoorlijke kluif aan hebben. Ik denk dat we er dan ook op mogen rekenen dat we meer dan ooit incrementele verbeteringen gaan zien met nieuwere driverrevisies.

Fine wine iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Zo had ik het ook begrepen. Door dus beide architecturen te mixen waarbij in oorsprong 1 een front end bottleneck en de andere een compute bottleneck heeft krijg je het beste van beide werelden.

Daar gaat het driverteam van AMD een behoorlijke kluif aan hebben. Ik denk dat we er dan ook op mogen rekenen dat we meer dan ooit incrementele verbeteringen gaan zien met nieuwere driverrevisies.

Fine wine iemand?
Sowieso fine wine, maar hopelijk eens wat minder bij de lancering. Gewoon werken mag ook wel eens. :P
Een tweede en groter probleem zullen denk ik de low level API's zijn. Als optimalisaties door de developer gedaan moeten worden, dan zal AMD zelf een compiler voor haar architectuur moeten ontwikkelen die zowel simpel in gebruik als geautomatiseerd is. Deze moet vervolgens opgenomen worden in de grote engines en automatisch efficiëntie code produceren. Anders krijg je low level gewoon niet serieus van de grond voor de PC. Het zal natuurlijk ook weer tijd kosten tussen introductie van de architectuur, en optimalisatie voor de architectuur. Dat zal alsnog je fine wine krijgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

madmaxnl schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:30:
De 5x0 en de 4x0 waren al gebrands van elkaar dus ik neem aan dat ze achter de schermen wel aan het werk zijn, ze een klein beetje hopen da Nvidia is ingedut en straks de 1080 uit het water blazen. Wordt ook weer tijd dat de AMD kaarten wat minder stroom verstoken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
+/-32CU met 1024bits 4GB HBM 2.0 op 7nm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soieso niet met 4 GB en HBM2 en ik mag toch hopen dat ze deze keer boven de 32 CU's gaan, zeker gezien het aantal CU's wat de consoles kregen. Er wordt gesproken over een kaart die de performance van de GTX 1080 haalt voor de prijs van een RX 480. Ik verwacht 8 GB GDDR6 en in ieder geval voldoende CU's dat je qua performance op minstens de Vega56 uitkomt, als het niet Vega64 is.
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:27:
[...]

De 5x0 en de 4x0 waren al gebrands van elkaar dus ik neem aan dat ze achter de schermen wel aan het werk zijn, ze een klein beetje hopen da Nvidia is ingedut en straks de 1080 uit het water blazen. Wordt ook weer tijd dat de AMD kaarten wat minder stroom verstoken..
Erger nog, ze veranderden niet eens de prijs en het serienummer, het enige positieve verschil was dat de uitvoering beter was.

[ Voor 235% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:10:
[...]

Het is een mogelijke verklaring. Helaas ontbreekt het bewijs voor alle drie de theorieën die wij nu hebben, ik zou graag weten wat de beweegredenen zijn omdat je dan kan inschatten wat AMD straks met Navi gaat doen. De wafertheorie zou te bevestigen/ontkrachten moeten zijn. Alleen heb ik geen idee hoeveel wafers AMD ter beschikking heeft en hoeveel ze er gebruiken voor andere producten.
Eh, mantle? Vulkan? :P

Toch een duw in de goede richting om meer low level voor AMD hardware te gaan coden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 01:21:
Soieso niet met 4 GB en HBM2 en ik mag toch hopen dat ze deze keer boven de 32 CU's gaan, zeker gezien het aantal CU's wat de consoles kregen. Er wordt gesproken over een kaart die de performance van de GTX 1080 haalt voor de prijs van een RX 480. Ik verwacht 8 GB GDDR6 en in ieder geval voldoende CU's dat je qua performance op minstens de Vega56 uitkomt, als het niet Vega64 is.
Correct me if I'm wrong, maar volgens de geruchten zou Vega 20 maar 64 CUs krijgen? Lijkt me sterk aangezien ze daarop een 4096 bits geheugenbus duwen voor maar liefst vier stacks aan HBM 2.0 geheugen (32GB Max, ~1TB/s). Desalniettemin maakt een niet al te groot en complex design een "rush" naar 7nm wel haalbaarder. Helaas gaat deze kaart nooit rond de prijs van een RX 480 uitkomen. Een aparte game variant met GDDR6 lijkt me ook sterk en zal de prijs niet of nauwelijks drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 06:50:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar volgens de geruchten zou Vega 20 maar 64 CUs krijgen?
Ja.
Lijkt me sterk aangezien ze daarop een 4096 bits geheugenbus duwen voor maar liefst vier stacks aan HBM 2.0 geheugen (32GB Max, ~1TB/s).
Ik had het in mijn laatste reactie over Navi wat naar verluidt 1 middenklasse-GPU zou worden (met cuts natuurlijk) en wat geljkwaardig aan de GTX 1080 zou presteren. Dat lijkt me niet onrealistisch 3 jaar na de launch van Polaris en met een TSMC 7 nm. node. , zeker als die node hoger klokt en de GPU wat meer shaders krijgt. Voor consoles zou dan 1440p met upscaling naar 4k of downscaling naar 1080p (supersampling) en een goede FPS (60 locked of >60 vrij) mogelijk zijn en het zou dankzij de nodeschrink betaalbaar moeten zijn (lees: PS4 Pro, X1X prijshoogte).
4 GB gaat niet volstaan voor een kaart die gelijkwaardig met een GTX 1080 zou moeten gaan presteren, zo'n kaart moet minstens 8 GB aan geheugen hebben.
Desalniettemin maakt een niet al te groot en complex design een "rush" naar 7nm wel haalbaarder.
Ja, dat is een belangrijke reden dat ik het gerucht geloof, dat en omdat die bron eerder gelijk heeft gehad. Ik ben optimistischer dan jij over de prijs: half zo'n grote node, half zo'n groot oppervlakte bij hetzelfde aantal shaders, stop er wat meer shaders op en het extra aantal shaders, de hogere prijs per vierkante micrometer en de hogere prijs voor GDDR6 t.o.v. de flink duurder geworden GDDR5 (kleiner prijsverschil?) compenseren allicht aardig het kleinere oppervlakte. Misschien zie ik iets over het hoofd. Ik verwacht geen €200 kaart maar €250-300 lijkt me wel mogelijk voor een fatsoenlijke aftermarket kaart.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 02:26:
[...]

Eh, mantle? Vulkan? :P

Toch een duw in de goede richting om meer low level voor AMD hardware te gaan coden.
Ja, maar de developers willen het niet gebruiken en al helemaal niet op de juiste manier (native ervoor ontwikkelen) en blijkbaar - volgens een forumgenoot van ons die veel kennis heeft van game-gerelateerde software - valt bij engines zoals Unreal4 ook nog eens het grootste deel van de winst weg als je Vulkan of DX12 gebruikt. Voor zo ver ik het weet heeft enkel id Software het tot nu toe goed gebruikt als je benchmark AoS buiten beschouwing laat.
Het is wel leuk dat enkele spellen naar Linux zijn geport met behulp van Vulkan.

Het gebrek aan goede implementaties van Vulkan en DX12 houdt AMD tegen om een multi-die GPU te maken en die kant moeten alle bedrijven die GPU's ontwikkelen wel op als we in de toekomst voldoende vooruitgang willen behouden in verband met lager wordende yields en groter wordende GPU's als je op een gegeven moment nog voldoende vooruitgang wil maken wanneer de nodes niet meer kleiner worden. Het zal uiteindelijk gaan gebeuren maar hoe lang moeten we nog wachten?
In de andere AMD-draad had ik gisteren een link geplaatst naar 3 onderzoeksartikelen die AMD heeft gemaakt in samenwerking met de universiteiten van Toronto en California (Santa Barbara, onderdeel van UC). Op het hardwarevlak is AMD aardig voorbereid om nog heel wat meer uit de kast te halen qua multi-die ontwerpen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Maar dit was al lang bekend :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Zou nVidia QA Consultants nu gaan aanklagen? :+

Dit weten we al heel lang zelfs:
Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--iGwB_ATM--/c_fit,f_auto,fl_progressive,q_80,w_320/18s3qgtrhvo85jpg.jpg
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi, hoef ik het niet te plaatsen. :P
Maar het is wel een beetje "wij van WC eend hoor". Chris Hook, de man verantwoordelijk voor onzin zoals "poor Volta" is Koduri achterna gegaan naar Intel, dus ik denk niet dat dit onderzoek onzin is. AMD haar stijl de afgelopen tijd is vrij eerlijk. Dat maakt het wel handig voor als mensen weer eens het onzinnige "maar Nvidia drivers zijn beter" verhaal afdraaien. Dat is al jaren onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi gevonden. En toch zullen de meeste gamers denken dat Nvidia de betere drivers heeft, want marketing. :')

Bij Linux zie je overigens hetzelfde, daar werd ook doodleuk Nvidia aangeraden op het moment dat AMD al enige tijd aanzienlijk beter presteert in die omgeving. Pas de laatste maanden zie je een kentering komen, ze beginnen in de gaten te krijgen dat AMD meer stabiliteit biedt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ten tijden van de X850Pro waren de drivers van ATi niet echt lekker. Desalniettemin was dit destijds geen echt issue aangezien er toen nog alternatieve drivers waren in de vorm van Omega drivers. Het hele 'ATi drivers zijn minder goed/stabiel dan die van nVidia' komt waarschijnlijk nog uit dat tijdperk.

[ Voor 21% gewijzigd door madmaxnl op 16-07-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:37:
Ten tijden van de X850Pro waren de drivers van ATi niet echt lekker. Desalniettemin was dit destijds geen echt issue aangezien er toen nog alternatieve drivers waren in de vorm van Omega drivers. Het hele 'ATi drivers zijn minder goed/stabiel dan die van nVidia' komt waarschijnlijk nog uit dat tijdperk.
Dat klopt maar de inertia is wel heel erg groot, een jaar nadat zo'n situatie is gewijzigd zou je van de mensen die enigszins in dat wereldje zitten en die zichzelf geschikt achten om advies te geven mogen verwachten dat ze het in de gaten hebben gekregen.
madmaxnl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:10:
Zou nVidia QA Consultants nu gaan aanklagen? :+
Nee, spinning is veel effectiever. Erop wijzen dat QA Consultants verkeerd de testen heeft uigekozen...
Of zwijgen, afhankelijk van hoe groot het wordt. Ik verwacht dat bijna niemand in de 'tech'wereld (JayZ, Linus...) hierover gaat spreken, de kenners weten het wel maar deze mensen zullen er voorlopig nog niet achterkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Tja heel raar, maar nVidia debacles op driver vlak zijn van dusdanige aard dat je zou verwachten dat het blijft hangen, maar nee.

Nvidia Pulls Graphics Card-frying 196.75 Driver
Modbreak:Check voortaan in welk topic je zit. Dit is het AMD Info & Nieuwsdiscussietopic.

nVidia nieuws kan in: [Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 17-07-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Ik heb destijds inderdaad altijd de Omega drivers gebruikt. De drivers van ATI waren vaak niet perfect destijds (ik had een Radeon 9600). Hierdoor heb ik ook de stap gemaakt naar de 7800GS van Nvidia destijds; ook zo'n beetje de laatste snelle AGP kaart naast de Radeon 1950 Pro.

Dat youtube filmpje heeft wel een hoog WC-eend gehalte, dat zie je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:50:
Tja heel raar, maar nVidia debacles op driver vlak zijn van dusdanige aard dat je zou verwachten dat het blijft hangen, maar nee.

Nvidia Pulls Graphics Card-frying 196.75 Driver
Bij Linux is het niet anders, VSync-problemen met Nvidia kaarten zijn notoir maar het wordt met de mantel der liefde bedekt. En dan hebben we nog de hardware-problemen, Apple had bij een generatie gegarandeerd hardwarefalen na X jaar ten gevolge van slechte ventilatie en probleempjes met de PCB's van de Nvidia-kaarten (slecht afgehandeld door Nvidia, wellicht een reden dat Apple nu met AMD samenwerkt) en recent had Buildzoid een serie video's met als thema dat je overal op het internet berichten ziet over 780-kaarten (referentie) die defect gaan doordat een bepaalde component defect geraakt. En toch zal het beeld niet veranderen: Nvidia is geweldig en AMD is garbage, want dat is wat de reclame-mensen hen de hele tijd vertellen, ook wanneer ze een spel spelen (ad-screens, velen van ons schakelen die waarschijnlijk uit wanneer wij dat kunnen, de meeste gamers doen dat niet).

Ten overvloede. Niet dat er niets verkeerd gaat bij AMD. Sapphire die kaarten maakte waarbij de vastgelijmde shrout losliet, de nodige driverproblemen kort nadat AMD ATI overnam. Maar die referentie PCB's zijn in het algemeen uitstekend en de laatste jaren zijn die drivers beter dan bij Nvidia.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zullen de AMD bezitters niet vervelend vinden:

Computerbase: Nvidia GPU's leveren 10% performance in met HDR, AMD slechts 2%

[ Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 24-07-2018 20:05 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 23:46
Meh, HDR is toch nog niet echt relevant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt sinds Catalyst was de kwaliteid veel beter. En zeker nu doet AMD het heel erg goed. Ook Game support van games die net uit zijn wordt erg snel opgepakt. Qua driver features en looks loopt AMD nu zelfs voor als je het mij vraagt. nVidia zit nog steeds met dat oude control pannel te klooien.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Linkje naar het volledige artikel voor wie het interessant vind:
https://www.computerbase....-radeon-nvidia-geforce/2/
DoubleYouPee schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:53:
Meh, HDR is toch nog niet echt relevant...
Zeker wel!
Er zijn nog weinig schermen uit maar al wel meer dan genoeg tv's die het ondersteunen.
En als je ziet wat HDR daar voor Films doet kan ik niet wachten tot het naar de PC komt.

Echter is dat afhankelijk van de scherm fabrikanten maar het begint te komen. De eerste high end schermen met full array local dimming komen er aan dus het begint zeker relevant te worden!

[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 25-07-2018 10:13 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
TVs inderdaad! We hebben het hier over GPUs ;). Op het moment dat het op PC ook leuk gaat worden, zijn we minstens één generatie verder... en dan kan alles wel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:24:
TVs inderdaad! We hebben het hier over GPUs ;). Op het moment dat het op PC ook leuk gaat worden, zijn we minstens één generatie verder... en dan kan alles wel anders zijn.
Er zijn ook mensen die hun TV als PC scherm gebruiken of denk aan het HTPC.
Niet iedereen die volgend jaar een HDR scherm koopt gaat dan ook weer een nieuwe GPU kopen. Zeker gezien hoe traag die markt tegenwoordig is gaat een videokaart tegenwoordig makkelijk 2-3 jaar mee. Waar het eerst nog de moeite was om ieder jaar een upgrade te doen is dat nu gezien prijs prestaties niet meer het geval. Dus hoe de 10x0 serie van nVidia presteerd is dan wel van belang.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 25-07-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Er zijn ook mensen die hun TV als PC scherm gebruiken of denk aan het HTPC.
Niet iedereen die volgend jaar een HDR scherm koopt gaat dan ook weer een nieuwe GPU kopen. Zeker gezien hoe traag die markt tegenwoordig is gaat een videokaart tegenwoordig makkelijk 2-3 jaar mee. Waar het eerst nog de moeite was om ieder jaar een upgrade te doen is dat nu gezien prijs prestaties niet meer het geval. Dus hoe de 10x0 serie van nVidia presteerd is dan wel van belang.
Komt dit ook niet omdat consoles een steeds langere levensduur krijgen en dus de game ontwerpers inperken? Ten tijde van de PS4 en Xbox One waren de gebruikte chips gebasseerd op midrange pc exemplaren.

Een aantal jaar geleden was de markt van PC gaming ook een stuk groter dan die van de consoles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:31:
[...]

Komt dit ook niet omdat consoles een steeds langere levensduur krijgen en dus de game ontwerpers inperken? Ten tijde van de PS4 en Xbox One waren de gebruikte chips gebasseerd op midrange pc exemplaren.

Een aantal jaar geleden was de markt van PC gaming ook een stuk groter dan die van de consoles
Dit komt denk ik meer door de concurrentie tussen AMD en nVidia.
Voorheen had je ieder jaar een chip die 80% snelller was soms tegen de 100% later ging dat meer richting de 40% en nu is het zo iets in 2 jaar.

In de CPU markt zie je dat de concurrentie terug in en daar worden nu ieder jaar tov de afgelopen 4-5 jaar wel mooie prestatie winsten geboekt.

PC heeft altijd de mogelijkeind om die extra grafische kracht tov consoles in te kunnen zetten om het toch mooier te maken. Dit is altijd al zo geweest.
En de consoles hebben ook updates gehad in de vorm van de PS4 Pro en de Xbox one X. Die laatste is qua gpu meer dan 3x zo krachtig als de PS4 en tov de Xbox One scheelt het ruim 4,5x. (Vergelijkbaar met een RX580) Dus het gat tussen consoles en PC's is met de komst van die upgrade kleiner geworden dan het was ten tijden van de launch van de PS4 en Xbox One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:15:
In de CPU markt zie je dat de concurrentie terug in en daar worden nu ieder jaar tov de afgelopen 4-5 jaar wel mooie prestatie winsten geboekt.
Ontwikkelingen qua chipproductie gaan gewoon trager en trager, daar hebben CPUs net zoveel last van. Heeft weinig met concurrentie te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:26:
[...]

Ontwikkelingen qua chipproductie gaan gewoon trager en trager, daar hebben CPUs net zoveel last van. Heeft weinig met concurrentie te maken.
Sorry maar ik vind dat onzin. Als Ryzen/threadripper er niet was geweest had de 8700 gewoon weer 4 core gehad ipv 6. En dan hadden we nu ook geen 20 core extreme gehad maar was dit een 10-12 core geweest. En nu komt intel ineens met een 8 core voor de 9xxx serie. Hadden ze anders ook niet gedaan maar omdat de 2700X de 8700 in productivity verslaat moeten ze wel.
En als AMD sneller was geweest dan de 1080 Ti was de 1180 al eerder op de markt gekomen. nVidia heeft Volta al een tijdje op de plank liggen en in gebruik in de data centers. Maar het was tot nu toe gunstiger om Pascal te blijven verkopen.

Als er veel concurrentie is krijg je eerder refreshes op dezelfde productie node die nu overgeslagen worden.

Je kan mij niet zeggen dat concurrentie geen invloed heeft.
Ja productie nodes ontwikkelen gaat trager maar architectuur kan je altijd verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 25-07-2018 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:37:
Ja productie nodes ontwikkelen gaat trager maar architectuur kan je altijd verbeteren.
Dat is natuurlijk ook niet zo, ergens houdt het op. En de winst wordt kleiner en kleiner, op een gegeven moment is al het laaghangende fruit geplukt. En extra cores is IMO geen verbetering van de architectuur.
Meer performance kost vrijwel altijd meer transistors en meer transistors betekent een duurdere chip.

Waar concurrentie vooral goed in is, is het naar beneden drijven van prijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-07-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:41:
[...]

Dat is natuurlijk ook niet zo, ergens houdt het op. En de winst wordt kleiner en kleiner, op een gegeven moment is al het laaghangende fruit geplukt. En extra cores is IMO geen verbetering van de architectuur.
Meer performance kost vrijwel altijd meer transistors en meer transistors betekent een duurdere chip.

Waar concurrentie vooral goed in is, is het naar beneden drijven van prijzen.
Waar nu gewoon niet voor gekozen wordt. In het verleden had je vaak refreshes met extra shaders die groter waren waardoor we betere prestaties hadden. Dat zie je vooral bij AMD nu minder gebeuren. Maar ook nVidia maakt er minder gebruik van. Zo groot zijn de Pascal chips niet waar we voorheen echt veel grotere chips hadden aan het einde van zo'n node. Ze kiezen er alleen voor om het niet te doen. Met de huidige markt snap ik best dat nVidia dat niet doet.

Extra cores is idd geen verbetering van de architectuur maar Zen+ is dat wel een klein beetje en Zen 2 straks helemaal. Intel zat gewoon niet op te letten en nu zitten ze al een paar jaar op die Skylake architectuur die ze nog minimaler verder getweaked hebben dan dat ze voorheen deden. Ze zijn vooral het 14nm process aan het fine tunnen geweest om de clocks op te voeren.

Qua GPU's ben ik wel erg benieuwd wat AMD gaat doen want Vega 20 lijkt compute only en vooral extra transistors te hebben om beter te worden in compute. Navi is nog ver weg en Polaris 30 op 12nm zie ik ook niet heel veel toevoegen en al zouden ze die opschalen zie ik die niet sneller zijn dan Vega 64 (gezien de limiet van 4096 shaders voor GCN).

Dus ik denk dat AMD voorlopig even uit de Race is qua high end GPU's en daar vooral in de low end en mainstream markt een speler kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:57:
[...]

Waar nu gewoon niet voor gekozen wordt. In het verleden had je vaak refreshes met extra shaders die groter waren waardoor we betere prestaties hadden. Dat zie je vooral bij AMD nu minder gebeuren. Maar ook nVidia maakt er minder gebruik van. Zo groot zijn de Pascal chips niet waar we voorheen echt veel grotere chips hadden aan het einde van zo'n node. Ze kiezen er alleen voor om het niet te doen. Met de huidige markt snap ik best dat nVidia dat niet doet.
Dat is een kleine verbetering op korte termijn, op lange termijn is dat irrelevant.
Extra cores is idd geen verbetering van de architectuur maar Zen+ is dat wel een klein beetje en Zen 2 straks helemaal.
Goed bezig inderdaad, maar bij een gelijk aantal cores zijn ze nog steeds niet zo snel als Intel toch?
Dus of het qua architectuur echt beter kan lijkt mij een open vraag.
En ook dan blijven het relatief kleine stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:14:
[...]

Dat is een kleine verbetering op korte termijn, op lange termijn is dat irrelevant.

[...]

Goed bezig inderdaad, maar bij een gelijk aantal cores zijn ze nog steeds niet zo snel als Intel toch?
Nog niet maar met Zen2 gaat de IPC volgens geruchten 10-15% omhoog. En op dat moment kunnen ze wel sneller zijn dan Intel op gelijke clocks. En dit is pas het begin van de Zen architectuur want Zen 4 en 5 staan inmiddels ook op roadmaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:38:
[...]

Nog niet maar met Zen2 gaat de IPC volgens geruchten 10-15% omhoog. En op dat moment kunnen ze wel sneller zijn dan Intel op gelijke clocks.
Clocks doen er eigenlijk niet toe, toch? Absolute performance en performance per W lijken mij veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:42:
[...]

Clocks doen er eigenlijk niet toe, toch? Absolute performance en performance per W lijken mij veel belangrijker.
Veel mensen kijken nog steeds naar absolute prestaties. Zie ook mensen die overclocken.
Maar uiteindelijk is performance per watt wel het belangrijkste.
Als je naar recente reviews kijkt die daar de focus hebben liggen bv bij HWI zie je dat AMD daar al een streepje voor heeft. Alleen qua absolute prestaties nog niet altijd door de lagere IPC, iets hogere CCX/IF latency's en het feit dat zo'n beetje alle software geschreven is op intel machines en dus daar voor geoptimaliseerd is.

Maar met Zen2 kunnen ze dat gat dichten. Met 7nm kunnen ze ook qua performance per watt weer een stap vooruit maken + de clocks verder verhogen.
Het gaat in dat opzicht volgend jaar erg spannend worden.

De grote vraag is nu wat zijn ze qua GPU's van plan want na RX Vega is het stil gebleven. We weten dat Navi op de roadmap staat maar niet of deze midrange of high end gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens die WCCFTech-jongen die een gesprek had met iemand van AMD in de wandelgangen (Computex?) zou Navi midend worden.
[...]

[...]

Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:38:
[...]

Nog niet maar met Zen2 gaat de IPC volgens geruchten 10-15% omhoog. En op dat moment kunnen ze wel sneller zijn dan Intel op gelijke clocks. En dit is pas het begin van de Zen architectuur want Zen 4 en 5 staan inmiddels ook op roadmaps.
Minstens zo belangrijk, je kan ook meer doen per klokcyclus. Het is best mogelijk dat Zen2 ook nog wat architectuurwijzigingen krijgt waardoor de 'IPC' hoger wordt. Welke de hoogste klokfrequentie heeft is volstrekt onbelangrijk, het gaat erom welke meer kan doen per tijdseenheid en hoe het vermogen in verhouding hiertoe is (samen met een aantal andere zaken zoals het aantal kernen en upgradebaarheid).
Het moet gek lopen als Zen2 niet competitief is met CoffeeLake en de opvolger bij Intel wat betreft de performance per kern aangezien de node in theorie beter is dan Intel hun verfijnde 14++ node. Hoe AMD dat precies heeft uitgespeeld (performance vs. vermogen) zullen we moeten afwachten, met 15% 'IPC'-winst zou Zen2 de 8700k @ 5.0 GHz. moeten verslaan. Indien ze bij Intel nu eindelijk weer de IHS gaan solderen zal je een wat verhoogde klokfrequentie zien die kan worden vastgehouden.

Voor AMD wordt de grote vraag hoeveel kernen er op 1 CCX gaan zitten (hoe meer op dezelfde CCX hoe beter voor de gaming-performance) en hoe goed of slecht de spellen alle kernen van die ene CCX belasten alvorens ze kernen van de andere CCX aanspreken. Ideaal gesproken wil je dat het besturingssysteem en alle overige software kernen van de andere CCX gebruikt dan de spellen. Daarom zou de stap naar 6 kernen per CCX (gerucht) nogal belangrijk zijn voor de performance bij spellen bij Zen2, hoe beter de developers die betrokken zijn bij dit soort optimalisaties hun werk doen hoe meer profijt AMD ervan heeft.
Tensltotte ook nog maar even dit: de performance schaalt niet per se lineair met de verhoogde klokfrequentie. Tussen 5,0 GHz. en 5,5 GHz. is de winst veel minder dan tussen 4,0 en 4,4 GHz. voor die Coffee Lake CPU's.
Normaal gesproken kom je niet hoger dan 5,3 GHz. op de beste Coffee Lake CPU's. Softwareproblemen (software die gecompileerd is voor Intel) liet ik hier buiten beschouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:52:
Volgens die WCCFTech-jongen die een gesprek had met iemand van AMD in de wandelgangen (Computex?) zou Navi midend worden.

[...]
Klopt. Een soort van 2e polaris is nu het gerucht en dat deze GPU architectuur ook terug gaat komen in de PS5. Ik ben toch wel erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien en of ze ook nog met een op geschaalde versie gaan komen. Tot nu toe is de limiet van AMD's GCN architectuur 4096 shaders geweest dit zag je bij Fiji en ook Vega. Ik hoop dat ze dit probleem eindelijk eens gaan aanpakken. Echter vrees ik een beetje voor een Navi met weer wat architectuur tweaks en 4096 shaders die dan goedkoper te maken is als Vega 64 maar ongeveer vergelijkbaar of net wat beter presteert. Opzich geen slechte kaart maar voor mensen die al een Vega kaart of 1080 hebben niet echt interessant.

Dus voor nu ga ik daar van uit maar hoop eigenlijk dat er ook nog een high end Navi komt die kan concurreren met de nieuwe high end nvidia kaarten.
[...]

Minstens zo belangrijk, je kan ook meer doen per klokcyclus. Het is best mogelijk dat Zen2 ook nog wat architectuurwijzigingen krijgt waardoor de 'IPC' hoger wordt. Welke de hoogste klokfrequentie heeft is volstrekt onbelangrijk, het gaat erom welke meer kan doen per tijdseenheid en hoe het vermogen in verhouding hiertoe is (samen met een aantal andere zaken zoals het aantal kernen en upgradebaarheid).
Het moet gek lopen als Zen2 niet competitief is met CoffeeLake en de opvolger bij Intel wat betreft de performance per kern aangezien de node in theorie beter is dan Intel hun verfijnde 14++ node. Hoe AMD dat precies heeft uitgespeeld (performance vs. vermogen) zullen we moeten afwachten, met 15% 'IPC'-winst zou Zen2 de 8700k @ 5.0 GHz. moeten verslaan. Indien ze bij Intel nu eindelijk weer de IHS gaan solderen zal je een wat verhoogde klokfrequentie zien die kan worden vastgehouden.

Voor AMD wordt de grote vraag hoeveel kernen er op 1 CCX gaan zitten (hoe meer op dezelfde CCX hoe beter voor de gaming-performance) en hoe goed of slecht de spellen alle kernen van die ene CCX belasten alvorens ze kernen van de andere CCX aanspreken. Ideaal gesproken wil je dat het besturingssysteem en alle overige software kernen van de andere CCX gebruikt dan de spellen. Daarom zou de stap naar 6 kernen per CCX (gerucht) nogal belangrijk zijn voor de performance bij spellen bij Zen2, hoe beter de developers die betrokken zijn bij dit soort optimalisaties hun werk doen hoe meer profijt AMD ervan heeft.
Tensltotte ook nog maar even dit: de performance schaalt niet per se lineair met de verhoogde klokfrequentie. Tussen 5,0 GHz. en 5,5 GHz. is de winst veel minder dan tussen 4,0 en 4,4 GHz. voor die Coffee Lake CPU's.
Normaal gesproken kom je niet hoger dan 5,3 GHz. op de beste Coffee Lake CPU's. Softwareproblemen (software die gecompileerd is voor Intel) liet ik hier buiten beschouwing.
Mee eens alleen IPC of alleen clock snelheden zeggen niets. Het is een combinatie. Maar met Zen2 lijkt het in ieder geval mogelijk dat ze intel op IPC gebied gaan in halen. Als ze dan ook de clocks nog wat verder kunnen opkrikken (wat nu wel een beetje een zwak punt van AMD is echter kan dit ook door het Gloflo proces komen) hebben ze wel een goede combinatie in handen.

De kans is best aanwezig dat het aantal cores per CCX naar 6 of zelf 8 gaat.
Echter is dit alles een beetje offtopic en zouden we dit eigenlijk naar het AMD topic moeten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:12:
[...]

Klopt. Een soort van 2e polaris is nu het gerucht en dat deze GPU architectuur ook terug gaat komen in de PS5. Ik ben toch wel erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien en of ze ook nog met een op geschaalde versie gaan komen. Tot nu toe is de limiet van AMD's GCN architectuur 4096 shaders geweest dit zag je bij Fiji en ook Vega. Ik hoop dat ze dit probleem eindelijk eens gaan aanpakken. Echter vrees ik een beetje voor een Navi met weer wat architectuur tweaks en 4096 shaders die dan goedkoper te maken is als Vega 64 maar ongeveer vergelijkbaar of net wat beter presteert. Opzich geen slechte kaart maar voor mensen die al een Vega kaart of 1080 hebben niet echt interessant.

Dus voor nu ga ik daar van uit maar hoop eigenlijk dat er ook nog een high end Navi komt die kan concurreren met de nieuwe high end nvidia kaarten.
Op basis van dat gerucht zou ik verwachten dat de GPU wat groter wordt dan Polaris. Met alleen de performance-winst zou het krap worden als de GPU even groot wordt aangezien de FPS van de GTX 1080 ongeveer 200% is van die van de RX 480 voor DX11-spellen. Stel dat je er 60% performancewinst uit zou kunnen persen dankzij enkel de betere node dan is het gat nog steeds te groot om met architectuurverbeteringen te overbruggen.

Inderdaad, als zo'n kaart die in DX11 dezelfde FPS haalt als de GTX 1080 €200-300 zou kosten dan heb je een prima kaart. Het is niet interessant voor wie al een Vega-kaart heeft maar voor pak hem beet 3/4de van de gamers is het wel een mooie kaart. Het is prima voor 1440p gaming met een hoge refreshrate en een hoge FPS en 4k-monitors met die refreshrate zijn nog erg duur maar hiervoor geldt het kip-ei verhaal: zouden die monitors minder duur worden als meer mensen een kaart hebben waarmee zo'n monitor interessant is (als meer mensen het kopen dan kan de prijs wellicht zakken omdat de ontwikkelingskosten kunnen worden verdeeld over een groter aantal monitors?).
Maar met Zen2 lijkt het in ieder geval mogelijk dat ze intel op IPC gebied gaan in halen.
Zonder enige twijfel!

Afgesplitst

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:34:
[...]

Op basis van dat gerucht zou ik verwachten dat de GPU wat groter wordt dan Polaris. Met alleen de performance-winst zou het krap worden als de GPU even groot wordt aangezien de FPS van de GTX 1080 ongeveer 200% is van die van de RX 480 voor DX11-spellen. Stel dat je er 60% performancewinst uit zou kunnen persen dankzij enkel de betere node dan is het gat nog steeds te groot om met architectuurverbeteringen te overbruggen.

Inderdaad, als zo'n kaart die in DX11 dezelfde FPS haalt als de GTX 1080 €200-300 zou kosten dan heb je een prima kaart. Het is niet interessant voor wie al een Vega-kaart heeft maar voor pak hem beet 3/4de van de gamers is het wel een mooie kaart. Het is prima voor 1440p gaming met een hoge refreshrate en een hoge FPS en 4k-monitors met die refreshrate zijn nog erg duur maar hiervoor geldt het kip-ei verhaal: zouden die monitors minder duur worden als meer mensen een kaart hebben waarmee zo'n monitor interessant is (als meer mensen het kopen dan kan de prijs wellicht zakken omdat de ontwikkelingskosten kunnen worden verdeeld over een groter aantal monitors?).

[...]

Zonder enige twijfel!

Afgesplitst
Daarom denk ik dat een 4096 shader Navi chip met hogere clocks + architectuur tweaks + 256/384 Bit GDDR 6 best een optie kan zijn (256Bit zal qua bandbreedte denk ik te krap zijn maar 384 bit wordt te duur voor het 250 euro segment). Eventueel een cut down versie voor het lagere prijs segment met 256Bit bus.

Op die manier zouden ze in het geval van een 384Bit versie best wat sneller kunnen zijn als de Vega 64. Net genoeg performance kunnen hebben voor 4K en toch een goed price target kunnen raken. (4K gaming performance for the masses is ook wel een leuk verkoop argument?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
[...]

[...]

Intel zit al tig jaar op dezelfde architectuur en daar zo'n beetje alles uitgehaalt wat ze konden. AMD heeft Zen pas een jaar. Genoeg kans dus om de architectuur te verbeteren.
Pas doordat je een architectuur veel gebruikt zie je wat de limitaties zijn.

Ik denk dat AMD nog behoorlijk wat uit de Zen architectuur kan halen en dat Intel ondertussen zo'n beetje aan het einde van zijn Core architectuur zit.
Ook al pakt AMD maar kleine stapjes, je zag bij Intel dat het daar ook elke keer maar 5% was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Astennu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:54:
[...]

Daarom denk ik dat een 4096 shader Navi chip met hogere clocks + architectuur tweaks + 256/384 Bit GDDR 6 best een optie kan zijn (256Bit zal qua bandbreedte denk ik te krap zijn maar 384 bit wordt te duur voor het 250 euro segment). Eventueel een cut down versie voor het lagere prijs segment met 256Bit bus.

Op die manier zouden ze in het geval van een 384Bit versie best wat sneller kunnen zijn als de Vega 64. Net genoeg performance kunnen hebben voor 4K en toch een goed price target kunnen raken. (4K gaming performance for the masses is ook wel een leuk verkoop argument?)
R9 280 had een adviesprijs van $249 en een 384bits geheugenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
NitroX infinity schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:21:
[...]

Maar de r9 280 was natuurlijk een rebrand van de HD 7950 die oorspronkelijk $449 koste. Gezien de beperkte R&D van AMD waren ze natuurlijk geforceerd die kaarten voor veel minder dan ze zouden willen, en gezien de busgrootte waren ze waarschijnlijk daar niet erg blij mee. Een nieuwe kaart zie ik niet zomaar voor met een 384 bit bus voor 250 dollar uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:21:
[...]

@ launch?
In dat geval is het wel mogelijk. Aan de andere kant raar dat Polaris dan zo "kost down" gemaakt moest worden. als je kijkt naar de stock cooler is dat echt cheap ass. De R9 280 had betere coolers nodig om koel te blijven en meer geheugen chips en een complexer PCB. De Chip was volgens mij ook groter.

Dan is het wel knap dat ze die R9 280 voor die prijs konden verkopen.

Dat gezegd moet Navi met een 384 bit bus dan ook nog wel betaalbaar te produceren zijn (rondom de 300-325 dollar msrp) Echter zit de sweet spot wel meer rond de 200 dollar die AMD met Polaris wilde halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Astennu schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:23:
[...]

@ launch?
In dat geval is het wel mogelijk. Aan de andere kant raar dat Polaris dan zo "kost down" gemaakt moest worden. als je kijkt naar de stock cooler is dat echt cheap ass. De R9 280 had betere coolers nodig om koel te blijven en meer geheugen chips en een complexer PCB. De Chip was volgens mij ook groter.

Dan is het wel knap dat ze die R9 280 voor die prijs konden verkopen.

Dat gezegd moet Navi met een 384 bit bus dan ook nog wel betaalbaar te produceren zijn (rondom de 300-325 dollar msrp) Echter zit de sweet spot wel meer rond de 200 dollar die AMD met Polaris wilde halen.
Het was een rebrand van de HD7950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus? Samsung produceert al sinds het begin van het jaar, Hynix is ook al maanden in productie en Micron is ook eindelijk gestart. Als er nu al veel vraag is naar GDDR6, dan zullen ze de productie op moeten voeren. ;)

Iets anders. Nou, daar is Vega 11 dus naar verdwenen. Vega 11 zou een 24CU chip zijn.
nieuws: AMD maakt Ryzen-soc met Vega-gpu en 8GB gddr5 voor Chinese consolefab...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Omdat je ook wel weet dat produktiecapaciteit inelastisch is. En volgens bepaald patroon opschaald.

Dat ze al tijdje begonnen zijn met productie heeft geen betekenis zonder te weten hoeveel capaciteit die productie omvat. Intel's 10nm is immers ook in productie en verkijgbaar ;) :P

Dus als in marktsegmenten die veel meer willen en kunnen betalen ook veel vraag is, is dat voorlopig geen goed nieuws voor gamers. Hetzij omdat er te weinig beschikbaar is hetzij vanwege hogere prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 03-08-2018 11:48 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:48:
^
Omdat je ook wel weet dat produktiecapaciteit inelastisch is. En volgens bepaald patroon opschaald.

Dat ze al tijdje begonnen zijn met productie heeft geen betekenis zonder te weten hoeveel capaciteit die productie omvat. Intel's 10nm is immers ook in productie en verkijgbaar ;) :P

Dus als in marktsegmenten die veel meer willen en kunnen betalen ook veel vraag is, is dat voorlopig geen goed nieuws voor gamers. Hetzij omdat er te weinig beschikbaar is hetzij vanwege hogere prijzen.
Tja, zie jij voorlopig AMD kaarten met GDDR6 verschijnen? :P
Verder brengt Nvidia alleen een lijn uit als ze genoeg GDDR6 chips kunnen inkopen onder langdurige contracten met een leveringsgarantie. Maak je echt geen zorgen, die chips zijn er gewoon. Er zijn nu ook al een jaar tekorten aan GDDR5 chips, en zijn de Nvidia kaarten zeldzaam geworden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die GGDR6 zal er voldoende zijn maar voor welke prijs?
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Dus? Samsung produceert al sinds het begin van het jaar, Hynix is ook al maanden in productie en Micron is ook eindelijk gestart. Als er nu al veel vraag is naar GDDR6, dan zullen ze de productie op moeten voeren. ;)

Iets anders. Nou, daar is Vega 11 dus naar verdwenen. Vega 11 zou een 24CU chip zijn.
nieuws: AMD maakt Ryzen-soc met Vega-gpu en 8GB gddr5 voor Chinese consolefab...
Dat AMD voor een Chinese console een SOC maken had ik gisteren al opgevangen (Youtube) maar ik wist nog niet dat dit de Vega11-GPU zou zijn. Mooi, dan is dat mysterie opgelost. Ik ben benieuwd hoe de performance van die Vega11 is in vergelijking met wat er in de X1X en PS4 Pro zit. Het is een nogal kleine GPU. Ongeveer de helft van de performance van een Vega56 en dus aanzienlijk zwakker dan een RX 580? Wel een leuke bonus met die RPM.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2018 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Tja, zie jij voorlopig AMD kaarten met GDDR6 verschijnen? :P
Verder brengt Nvidia alleen een lijn uit als ze genoeg GDDR6 chips kunnen inkopen onder langdurige contracten met een leveringsgarantie. Maak je echt geen zorgen, die chips zijn er gewoon. Er zijn nu ook al een jaar tekorten aan GDDR5 chips, en zijn de Nvidia kaarten zeldzaam geworden? ;)
Je moet ook altijd het laatste woord hebben hè :>

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:47:
[...]

Je moet ook altijd het laatste woord hebben hè :>
Als de discussie niet klaar is en ik gewoon gelijk heb, dan ja. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen heeft Help minstens zoveel gelijk want we zullen inderdaad voorlopig meer blijven betalen voor het geheugen op die kaarten dan dat tot 2016 en een deel van 2017 het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In dit geval is mijn duimpje dan toch maar voor CHBF :9

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:26:
In dit geval is mijn duimpje dan toch maar voor CHBF :9
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas voor AMD is er nog wat software die niet goed gebruikt maakt van de grafische kaarten.

Blender 2.79c:
- 361 seconden voor de Dell XPS 15 met een 1050 ti
- 1830 seconden voor de Macbook met een RX 560

Bij LuxMark 3.1 1512 vs 1015 voor die twee laptops (hoger is beter)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Verwijderd schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:20:
Helaas voor AMD is er nog wat software die niet goed gebruikt maakt van de grafische kaarten.

Blender 2.79c:
- 361 seconden voor de Dell XPS 15 met een 1050 ti
- 1830 seconden voor de Macbook met een RX 560

Bij LuxMark 3.1 1512 vs 1015 voor die twee laptops (hoger is beter)

[video]
Eh volgens mij is mijn Vega64 alsnog even snel als een GTX 1080Ti in Blender. Dit lijkt mij eerder Apple die geen kaas heeft gegeten van OpenCL.

Ik zou dus absoluut niet naar Blender wijzen in dit geval maar naar of de reviewers, of Apple's implementatie van OpenCL.
De RX 560 zou 10-25% sneller moeten zijn dan die die GTX 1050Ti (overigens de niet mobiele versies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

108 pagina’s terug lezen is een beetje teveel van het goede. ;)

Maar wanneer kunnen we nieuwe gaming GPU’s verwachten van AMD? Of is ee nog niets van bekent.

Ik wil nu toch wel in mijn AMD systeem de GPU vervangen (RX 480).

(Heb nog een ander systeem met een GTX 1070TI maar AMD systeem moet AMD blijven. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Geen geruchten maar ikzelf denk dat we de 7nm gpu's tezamen met de 7nm Ryzen 3000 serie kunnen verwachten in April 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:03:
108 pagina’s terug lezen is een beetje teveel van het goede. ;)

Maar wanneer kunnen we nieuwe gaming GPU’s verwachten van AMD? Of is ee nog niets van bekent.

Ik wil nu toch wel in mijn AMD systeem de GPU vervangen (RX 480).

(Heb nog een ander systeem met een GTX 1070TI maar AMD systeem moet AMD blijven. :) )
Voor zover bekend staat er binnenkort vrij weinig interesants op de planning. Een nieuwe RX670/680 komt vermoedelijk eind dit jaar / begin volgend jaar, en zo uit mijn hoofd zouden deze ongeveer 10-15% beter moeten presteren tov de 570/580. Lijkt me niet de upgrade waar jij naar op zoek bent.

Een vega refresh voor de gamers, of een nieuw vega product is niks officieels over bekend. En de Releasedate van Navi-dGPU's zal waarschijnlijk ook nog zeker wel een jaartje op zich laten wachten.

De meest interesante optie zou vermoedelijk een scenario zijn waarin de V56 en de V64 behoorlijk in prijs dalen. Maar of dat nog gaat gebeuren blijft een raadsel zolang er niks nieuws uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:54:
Ik zou dus absoluut niet naar Blender wijzen in dit geval maar naar of de reviewers, of Apple's implementatie van OpenCL.
Ik wees niet naar Blender, ik wees naar software, ik liet bewust in het midden waar in de softwareketen het verkeerd gaat omdat ik er rekening mee hield dat het ook bij Apple of bij een fout van Gordon zou kunnen liggen.
Waar het ook ligt, je wil dat het direct werkt zonder dat je zelf nog iets hoeft te doen.
NitroX infinity schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:46:
Geen geruchten maar ikzelf denk dat we de 7nm gpu's tezamen met de 7nm Ryzen 3000 serie kunnen verwachten in April 2019.
Te vroeg, voor TSMC/GF (het helpt als de yields eerst wat verbeteren voordat je die GPU's maakt) en als AMD inderdaad eind 2018 nog met een RX 680 zou uitkomen dan zouden ze dat niet doen als in april al Navi uitkomt. ik reken op het einde van Q3 of Q4. Voor de PS5 wordt eind 2019 of begin 2020 de release verwacht en die gaat Navi gebruiken. De PS4 Prob kwam uit kort nadat de RX 580 uitkwam.
@TemujinDie forse prijsdaling voor de Vega-kaarten gaat niet gebeuren, de productiekosten van die kaarten zijn daarvoor te hoog. In het beste geval kan je straks aftermarket V56-kaarten kopen voor €400-450, dat is niet de prijsdaling waarop we wachten, nietwaar?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

@TemujinDie forse prijsdaling voor de Vega-kaarten gaat niet gebeuren, de productiekosten van die kaarten zijn daarvoor te hoog. In het beste geval kan je straks aftermarket V56-kaarten kopen voor €400-450, dat is niet de prijsdaling waarop we wachten, nietwaar?
Inderdaad. Ik betwijfel dan ook of we überhaupt een daling gaan zien voordat er een nieuwe vega/navi line word released.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Temujin schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Voor zover bekend staat er binnenkort vrij weinig interesants op de planning. Een nieuwe RX670/680 komt vermoedelijk eind dit jaar / begin volgend jaar, en zo uit mijn hoofd zouden deze ongeveer 10-15% beter moeten presteren tov de 570/580. Lijkt me niet de upgrade waar jij naar op zoek bent.

Een vega refresh voor de gamers, of een nieuw vega product is niks officieels over bekend. En de Releasedate van Navi-dGPU's zal waarschijnlijk ook nog zeker wel een jaartje op zich laten wachten.

De meest interesante optie zou vermoedelijk een scenario zijn waarin de V56 en de V64 behoorlijk in prijs dalen. Maar of dat nog gaat gebeuren blijft een raadsel zolang er niks nieuws uitkomt.
Tja, ik denk niet dat die 12nm Polaris kaarten gaan verschijnen, en ik hoop ook van niet. AMD kennende gooien ze er noodgedwongen weer 1200mv stock voltage tegenaan om die 15% eruit te halen. 12m heeft voor Zen iets minder voltage nodig voor dezelfde clockspeeds, maar heeft ook veel meer lekstroom als je clocks gaat pushen. Die 15% extra kan zomaar gepaard gaan met nog meer verbruik. Een speculatieve RX680 8GB met een verbruik van 225W hoef ik niet hoor. Zeker omdat die kaart alsnog niet de GTX1070 zal verslaan, laat staan Volta/Turning/whatever GTXxx70. De GTXxx60 is waarschijnlijk al te veel gevraagd. Presteert dan ook nog eens aanzienlijk slechter dan een Vega, die ook nog eens zuiniger zal zijn. Nee dank je. ;)

Vega voor een acceptabele prijs zit er ook gewoon niet in. Die is te groot, 8GB HBM2 is voor zover ik weet minstens vier keer zo duur als 8GB GDDR5. AMD zou de chips met verlies moeten verkopen, en dat is voor AMD onacceptabel. Epyc is bijna door de laatste validatieprocessen heen, en dan gaan er opeens honderden miljoenen binnenstromen. Die laten verdampen voor het prutswerk van de RTG is niet acceptabel vanuit zakelijk oogpunt. Nee, reken er maar op dat er bijzonder weinig gaat komen uit AMD. Heb je een nieuwe videokaart nodig, reken er dan maar op dat je de hoofdprijs mag betalen aan Nvidia.

Blijkt Navi toch nog een GCN architectuur te zijn met GDDR6, dan mag je alsnog rekenen op €300 omdat die 7nm node extreem duur gaat zijn, en Nvidia de prijzen echt niet laat zakken omdat wij hoogstwaarschijnlijk met grote 12nm chips gaan komen en dus hun eigen kostenafwegingen en winstmarges hebben. Blijkt Navi al een post GCN architectuur te worden, dan gaat het eind 2019/begin 2020 worden. Tot die tijd doet Radeon dan botweg niet mee voor gamers. Meer kan ik er echt niet van maken helaas. Dit is een bewuste keuze in beleid dat waarschijnlijk al is genomen voordat Lisa Su in oktober 2014 CEO werd.

In ieder geval is het beleid geweest om alles in te zetten op Zen. Terecht en dat is ook doorgezet door Lisa Su. Daarom werd bijna aan jaar nadat Su CEO werd, de RTG waarschijnlijk opgericht onder Koduri. Vanaf het begin waren die eigenlijk al anders. Een bedrijf binnen een bedrijf met eigen marketing, een krap R&D budget etc. Nou, we hebben de puinhopen gezien van wat toch echt op een machtsgreep van Koduri leek. Het probleem waren niet eens de matige producten ten opzichte van de concurrent. Nee, het systematisch in de voet schieten was het probleem. Dan heb ik het over onzin zoals "the Radeon rebellion", "Poor Volta", tegenvallende Polaris en Vega, de stupide hoge stock voltages voor Polaris en zeker Vega en waarschijnlijk ben ik dan nog dingen vergeten. Na Vega lijkt het geduld daar echt op te zijn geweest. Koduri eruit, Chris Hook er ook uit. Good riddance, moge ze het bij Intel gaan verpesten. :+

Vervolgens doken er berichten op dat veel sleutelpersoneel van het Zen team naar de RTG is overgeplaatst, samen met wat nieuw, extern leiderschap. De RTG bestaat alleen nog in naam, en zal nu bezig zijn met herbouwen van jaren van veel te krappe budgetten en wanbeleid. Reken er serieus niet op dat ze opeens met een wonderlijn komen in 2019, of zelfs iets dat enigszins competitief is boven het mainstream segment. Ga eerder maar uit van het R9 300 vs Maxwell scenario, maar dan nog een stapje erger. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:52:

Blijkt Navi toch nog een GCN architectuur te zijn met GDDR6, dan mag je alsnog rekenen op €300 omdat die 7nm node extreem duur gaat zijn, en Nvidia de prijzen echt niet laat zakken omdat wij hoogstwaarschijnlijk met grote 12nm chips gaan komen en dus hun eigen kostenafwegingen en winstmarges hebben. Blijkt Navi al een post GCN architectuur te worden, dan gaat het eind 2019/begin 2020 worden. Tot die tijd doet Radeon dan botweg niet mee voor gamers. Meer kan ik er echt niet van maken helaas.
Ach ja, het is maar 1-1,5 jaar, leuk is anders maar het is een luxe-probleempje.
Hoe dan ook, Navi zal ongeveer, geef en neem 3 maanden, tegelijkertijd uitkomen met de PS5.
In ieder geval is het beleid geweest om alles in te zetten op Zen. Terecht en dat is ook doorgezet door Lisa Su.
Zeer terecht, het is vervelend voor de gamers maar daar viel op de korte termijn meer mee te verdienen, dat blijkt ook uit de winst van dit jaar terwijl de verkopen voor de servers nog op gang moeten komen, de OEM's nog weinig meewerken en er voor de laptops nog weinig verkrijgbaar is. Die winsten zullen dus in 2019 en 2020 aanzienlijk groter worden. Wel moet AMD nu weer vol inzetten op de grafische kaarten nu Zen staat.
Na Vega lijkt het geduld daar echt op te zijn geweest. Koduri eruit, Chris Hook er ook uit. Good riddance, moge ze het bij Intel gaan verpesten. :+
Hook misschien wel maar Koduri is naar verluidt een van de beste mensen in het vakgebied. Je had misschien geen general manager van hem moeten maken maar als hoofd architectuur lijkt hij mij een zeer goede aanvulling.
Vervolgens doken er berichten op dat veel sleutelpersoneel van het Zen team naar de RTG is overgeplaatst, samen met wat nieuw, extern leiderschap. De RTG bestaat alleen nog in naam, en zal nu bezig zijn met herbouwen van jaren van veel te krappe budgetten en wanbeleid. Reken er serieus niet op dat ze opeens met een wonderlijn komen in 2019, of zelfs iets dat enigszins competitief is boven het mainstream segment. Ga eerder maar uit van het R9 300 vs Maxwell scenario, maar dan nog een stapje erger. :/
Zolang er maar een goede midlevel-kaart uitkomt rond 1070 Ti/1080 niveau kan ik daar mee leven. Dan maar een tussenkaartje die je na 2-3 jaar weer vervangt als je die dan kan verkopen.

offtopic:
Raar weer hier. Het is na zonsondergang 2 graden warmer geworden doordat de warmte van elders komt aangewaaid. :')
30,0 graden om 22u30 's avonds, in ieder geval is het niet 32 graden om 12 uur 's nachts wat eerder in de maand was.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
In Duitsland is de Vega 64 al een tijdje 519 euro. Helaas bij webshops die niet naar NL versturen.

In NL zitten we nog rond de 700 voor dezelfde kaart... Leven de EU :/

[ Voor 18% gewijzigd door DoubleYouPee op 08-08-2018 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten dat de focus op Zen terecht was omdat het nu een succes blijkt. nVidia heeft geen CPU's, focused op GPU's en ecosystem en doet het stukken beter dan AMD.

Er hadden zeker zaken beter gekund maar ik denk dat onder de omstandigheden RTG het nog zo slecht niet gedaan heeft.

We zullen zien hoe Koduri het er bij Intel van afbrengt. Budget zal het probleem waarschijnlijk niet zijn dus dat kan geen excuus meer zijn.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
DoubleYouPee schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:31:
In Duitsland is de Vega 64 al een tijdje 519 euro. Helaas bij webshops die niet naar NL versturen.

Wat heeft de eu hier nu weer mee te maken?!

Dit is gewoon de lokale markt, met iets andere eigenschappen. Niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Adlermann schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

Wat heeft de eu hier nu weer mee te maken?!

Dit is gewoon de lokale markt, met iets andere eigenschappen. Niets mis mee.
Ik denk dat DoubleYouPee er mee bedoeld ondanks de vrije handel binnen de EU er een dergelijk prijsverschil is en daarnaast een dergelijke kaart/product niet in het buitenland besteld kan worden, omdat men niet naar het buitenland verzend... Dus Hoezo vrije handel?

@Adlermann Tuurlijk daar heb je ook helemaal gelijk in. Al hoe wel ik mij afvraag of de markt in Duitsland daadwerkelijk nu zoveel anders is, groter misschien...

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 08-08-2018 11:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
_Dune_ schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat DoubleYouPee er mee bedoeld ondanks de vrije handel binnen de EU er een dergelijk prijsverschil is en daarnaast een dergelijke kaart/product niet in het buitenland besteld kan worden, omdat men niet naar het buitenland verzend... Dus Hoezo vrije handel?
De verkoper heeft ook vrijheid....Als je niet wilt verzenden naar andere landen dan moet dat gewoon kunnen.

En een prijsverschil is gewoon normaal, want de markt is gewoon anders hier. Klaar. (dit raakt wel erg off topic verder). Ondernemers hebben gewoon het recht om zelf hun prijs te bepalen, dus als ze voor een miljoen denken een kaart te kunnen verkopen dan is dat hun goed recht :)

[edit]
Ik denk (speculatie) dat duitsland wat hoger in de prio van de leveranciers staat ivm grotere markt. En dat zal dus betekenen, beter aanbod bij dezelfde vraag, dus lagere prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 08-08-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:31:

Dit is geen advies van mij, er bestaan diensten die het naar een Duits adres laten versturen en het vervolgens bezorgen naar een Nederlands adres. Ik heb hier goede dingen gelezen over Huifkar.
Help!!!! schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten dat de focus op Zen terecht was omdat het nu een succes blijkt. nVidia heeft geen CPU's, focused op GPU's en ecosystem en doet het stukken beter dan AMD.
Ook bij voorbaat kon je voorspellen dat Zen een betere investering is. Kwestie van hoe groot de dies zijn, hoeveel winst je hebt per die, hoeveel winst er te behalen valt bij server CPU's, dat de architectuur zich er verschrikkelijk goed voor leent omdat de concurrent onmogelijk met een >=64C-CPU kan komen met hun huidige architectuur terwijl AMD de plannen voor 96C en meer klaar heeft liggen...
Daniel verwees gisteren naar dit artikel (4 pagina's) op Semiaccurate. Ik heb het volledig gelezen, het geeft aardig aan hoe verschrikkelijk grote kansen AMD heeft in de servermarkt, uit interne documenten van Intel blijkt dat Intel vanaf Rome (Q4 2018 en Q1 2019) t/m 2022 niets heeft wat kan concurreren met Zen voor de servermarkt. Voor singlethread wordt parity of een winst voor AMD verwacht en voor multithread een >>50% betere performance voor AMD voor een aanzienlijk lagere TCO (total costs of operation). Oude wijn in nieuwe zakken maar deze keer komt het ook van Intel zelf.
https://semiaccurate.com/...servers-and-they-know-it/
De samenvatting:
Why does SemiAccurate say that Intel knows? We have seen their internal documents that show exactly how frightened the company is. The documents go into specifics we don’t feel are appropriate to discuss publicly but there is one thing we can say, Intel knows their position. One of the documents says in no uncertain terms that the company understands they will not be competitive in the server market until AFTER Sapphire Rapids, the 2022 server part. AMD has a clear run in Intel’s core market for at least 4 years.

Intel has two choices after AMD launches Rome, three if you consider now illegal market manipulations. We will discount those. Those choices are drop prices or cede marketshare. Intel can’t drop prices, their ~3x price increase from Broadwell-EP to Purley is the only reason their financials are so solid. The ~$7000 price gain from Purley to Cascade, coupled with a steep rise in the percentage of MSRP that Tier-1 customers pay, says Intel knows they can’t touch margins.

So they have to cede marketshare. How much? They know and it makes the 15-20% number that CEO Brian Krzanich was said to have mentioned look small. OEMs that SemiAccurate regularly talk to are already jockeying for capacity for AMD’s Rome and that is only the start of the game. You can figure out the magnitude of Intel’s share loss if you know where to look, it is a big number.
Er hadden zeker zaken beter gekund maar ik denk dat onder de omstandigheden RTG het nog zo slecht niet gedaan heeft.
Koduri deed het volgens mij prima. In ieder geval is de software sterk verbeterd. Mijn subjectieve inschatting is dat Koduri uiteindelijk wegging bij AMD omdat hij ontevreden was over het budget en omdat de zelfstandigheid van RTG werd ingeperkt, ik geloof weinig van de verhalen dat AMD blij was dat Koduri ontslag nam omdat Vega 'geflopt' zou zijn. Daniel had het hier eerder ook aangehaald: als je aanneemt dat Vega primair voor Apple was ontwikkeld (aangezien Apple vooraf een grote zak geld kon geven om het te financieren en het dus custom made was waarbij AMD het ook aan andere gebruikers mag verkopen) dan doe Vega precies wat het moet doen. Dat ze die primitive shaders niet werkende krijgen doordat de software in de weg zit (API's die het niet ondersteunen), tja, dat is niet de fout van het team wat aan Vega werkte. Het is goed dat het erin zit en we moeten maar hopen dat het in de toekomst wel wordt ondersteund, of dat Nvidia het wel of niet overneemt.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er ging wat mis doordat de website uitviel, het was per ongeluk geplaatst zonder dat ik het wist (doordat de website even uitviel was ik vergeten dat ik een nieuwe reactie aan het typen was, na het plaatsen viel bij het laden van de website weg de verbinding weg), ik kreeg de melding dat er een nieuwe reactie was (mijn eigen reactie) en ik plaatste daarom een nieuwe reactie daaronder.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2018 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:47:
[...]

De verkoper heeft ook vrijheid....Als je niet wilt verzenden naar andere landen dan moet dat gewoon kunnen.
Daar ben ik het sterk mee oneens, tenzij de lokale wetgeving het verbiedt (vuurwapens...) maar dat is een politieke discussie.
We hebben op papier 1 grote handelszone met vrij verkeer van goederen en personen, dan is het nogal raar dat een winkel in Duitsland kan beslissen om enkel naar Duitse adressen te verzenden, wat mij betreft mag de EU dit verbieden. Er zijn zoals bekend ook grote nadelen aan zo'n handelszone: concurrentie met landen waar het prijspeil en de salarissen veel lager zijn, ratrace naar beneden qua kosten ten koste van de maatschappij...
Het is verre van zaligmakend maar het is waarvoor onze politici hebben gekozen, ben er dan consistent mee.

TheSource gaf hier meermaals een mogelijke reden waarom de Vega-kaarten hier zo duur zijn: wij staan relatief laag in de hiërarchie van de distributieketen. Zelfs Scandinavië (in de zin dat op zichzelf die landen kleiner zijn) krijgt meer kaarten dan dat Nederland krijgt. Daarom zijn wij, gamers in Nederland, meer de pineut wanneer er eens schaarste is. Een oplossing ligt voor de hand (samenwerking tussen de winkeltjes hier en de winkels in andere landen) maar dat is niet iets waar wij wat aan kunnen doen dus het heeft weinig zin om dat hier te bespreken.
En een prijsverschil is gewoon normaal, want de markt is gewoon anders hier.
Dat is het juist, het hoort geen andere markt te zijn omdat we 1 handelszone hebben. Maar dat is inderdaad een politieke discussie dus die moeten we hier niet verder voeren. Dat het even wordt aangesneden lijkt me geen probleem aangezien het wel iets is waar we de hele tijd tegenop lopen zo gauw er weer een schaarste is voor hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Temujin schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Toch wel jammer dat waar AMD soms echt zijn tanden kon laten zien richting Nvidia daar nu niks meer van over is.. De HD58x0 was toen een hele goede serie voor AMD die Nvidia het erg lastig maakte zowel op prijs als performance, heb jaren op die generatie kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 16:38
Brilsmurfffje schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:09:
[...]

Toch wel jammer dat waar AMD soms echt zijn tanden kon laten zien richting Nvidia daar nu niks meer van over is.. De HD58x0 was toen een hele goede serie voor AMD die Nvidia het erg lastig maakte zowel op prijs als performance, heb jaren op die generatie kunnen gamen.
Als ik tests bekijk met nieuwere games valt het mij op dat Vega het toch niet heel slecht doet tegenover Pascal. De Vega 64 zie ik toch best vaak voorbij de GTX 1080 kruipen en niet heel ver van de GTX 1080Ti uit komen.

Ik ben ook benieuwd hoe AMD het gaat doen tegenover nVidia als er nieuwe technieken zoals ray-tracing aan games toegevoegd gaan worden. Volgens mij vereist dit best veel compute kracht en hier zou AMD het wel eens makkelijker mee kunnen hebben.

En het is nog maar de vraag of de komende generatie GeForce gpu's heel veel sneller gaat worden dan Pascal. Als ze gebaseerd worden op Volta dan krijgen we volgens mij niet zo'n enorme sprong in prestaties als van Maxwell naar Pascal.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Qua hardware geldt de finewine nog steeds, het probleem is dat er een API-bottleneck is, waar Nvidia met hun softwarescheduler de load die naar die ene CPU-kern wordt gestuurd met een 'hack' spreidt over diverse CPU-kernen kan AMD dit met hun hardwarematige scheduler niet doen. Bij AMD is de GPU-load aanzienlijk lager omdat de CPU het niet kan bijbenen, als ofwel de single-threaded performance sterk toeneemt ofwel Vulkan of DX12 (niet als wrapper!) wordt gebruikt dan vervalt het nadeel voor AMD. Deze truc van Nvidia resulteert wel in een hogere CPU-load, het grotere aantal kernen wat bij veel testen nu beschikbaar is (6 of 8 ) is in het voordeel van Nvidia. De vraag is nu vooral of dat developers de komende twee jaar eindelijk eens stoppen met DX11 te gebruiken. Als Nvidia haar volgende generatie betere features voor Vulkan en DX12 krijgt dan is dat mogelijk, anders blijven de developers gemakszuchtig DX11 gebruiken.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:09:
[...]

Het is jammer maar ze komen wel weer terug, de nieuwe architectuur ligt klaar en het budget is weer beschikbaar om dat goed uit te werken, ondertussen hebben ze het niet laten liggen in de software wat m.i. van onderschat belang is want als je het daar laat liggen dan wordt het heel erg moeilijk om terug te komen maar als je een generatie of twee generaties min of meer overslaat (een voor Apple ontworpen GPU in plaats van een highend desktop gaming GPU en bij Navi en Polaris de high-end links laten liggen) dan kan je daar wel van terugkomen zolang je ondertussen maar het fundament legt voor wanneer die investeringen wel weer gedaan kunnen worden.

Ik weet niet wat ik van Navi moet verwachten (laatste GCN of eerste van de nieuwe generatie) anders dan dat het 1070 Ti/1080 performance gaat bieden voor $200-300 maar na Navi gaat AMD waarschijnlijk weer volop meedoen met kaarten in elk segment. Ondertussen haalt de CPU-afdeling veel geld binnen met Epyc, Threadripper, Ryzen en Raven Ridge, AMD zal zonder enige twijfel op termijn ook extra investeren in de zakelijke GPU markt voor machine-learning etc.
Wat dat betreft is AMD prima gepositioneerd voor de toekomst. Su maakte de hele moeilijke beslissing om tijdelijk 1 segment van 1 tak op te offeren zodat meer kan worden geïnvesteerd in het segment wat de grootste ROI geeft. Het tekent haar grote kwaliteiten als manager dat ze de ballen had om dat te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2018 13:35 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.