Wat is er aan de hand met bijvoorbeeld de 8GB 570s? Maar 3 modellen beschikbaar in de PW.. Cryptomining is het probleem niet meer toch?
Die waren altijd zeldzaam. Je kan je beter afvragen waarom de RX570 4GB's niet al rond of onder de €250 zitten. Daar is denk ik veel meer vraag naar, want de RX470/570 was met gemak de beste mainstream kaart en verkocht ook.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:10:
Wat is er aan de hand met bijvoorbeeld de 8GB 570s? Maar 3 modellen beschikbaar in de PW.. Cryptomining is het probleem niet meer toch?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
AMD’s Navi Will Be a Traditional Monolithic GPU
David Wang, the new SVP of engineering for AMD’s Radeon Technologies Group (RTG), has clarified that Navi GPUs will remain a traditional, monolith design, as the gaming world lacks software to make a multi-chip module (MCM) made possible by Infinity Fabric worthwhile. Wang likens it to doing "Crossfire in a single package," but independent software vendors and dwindling multi-GPU support are blocking the way forward.
Genoeg reden voor AMD om console bouwers MCM GPU APU oplossingen aan te bieden.
"Gebruik de APU voor je 13 in een dozijn variant en gebruik de APU+GPU voor je TOTL console".
Game devs hebben dan de mogelijkheid die extra GPU te benutten in de TOTL variant, maar het hoeft niet. Concurrentie van devs onderling zorgt er wel voor dat dit gebeurt. Is namelijk nog al een verschil 30 fps of 60 fps doordat er het dubbele aan theoretische rekenkracht aanwezig is.
"Gebruik de APU voor je 13 in een dozijn variant en gebruik de APU+GPU voor je TOTL console".
Game devs hebben dan de mogelijkheid die extra GPU te benutten in de TOTL variant, maar het hoeft niet. Concurrentie van devs onderling zorgt er wel voor dat dit gebeurt. Is namelijk nog al een verschil 30 fps of 60 fps doordat er het dubbele aan theoretische rekenkracht aanwezig is.
Verwijderd
Omdat Vulkan en DX12 niet zo zijn doorgebroken als dat AMD wellicht had gehoopt?David Wang, the new SVP of engineering for AMD’s Radeon Technologies Group (RTG), has clarified that Navi GPUs will remain a traditional, monolith design, as the gaming world lacks software to make a multi-chip module (MCM) made possible by Infinity Fabric worthwhile. Wang likens it to doing "Crossfire in a single package," but independent software vendors and dwindling multi-GPU support are blocking the way forward.
Op zich nogal logisch, MS moet hun exclusieve spellen toch al geschikt maken voor een brede waaier aan hardware op de PC, dan kunnen ze prima meerdere modellen van consoles aanbieden. Een minpunt wat ik zie: als die refresh van de X1X net zo'n zwakke CPU heeft als dat de X1X heeft dan kunnen we nog steeds fluiten naar spellen die netjes gebruik maken van 16 goede threads of anders toch minstens 12 goede threads om extra functionaliteit te bieden. Nog steeds blindstaren op graphics maar de gameplay (waarvoor meer CPU-power vereist is) verwaarlozen. Ik zou graag zien dat alle consoles straks minstens een octacore Ryzen2 hebben zodat die lat wat hoger komt te liggen.madmaxnl schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:10:Gerucht: De volgende generatie Xbox wordt een familie van consoles
Zou kunnen duiden op doorlopende compatibiliteit met de Xbox One S en X? Waarbij het primaire verschil hem zit in het kunnen verhogen van de grafische instellingen en of framerate?
In 2020 krijgen we een "familie" aan consoles wat waarschijnlijk neer komt op twee a drie modellen:
Een refresh van de vorige generatie Xbox One X (250 euro) en een a twee opvolgers welke in verschillende prijscategorieën kunnen vallen. Bijvoorbeeld een midden segment 30 fps (500 euro) t.o.v. een hoog segment met bijvoorbeeld 60 fps (800 euro).
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 20:09 ]
Ik verwacht zelf een grote sprong in CPU kracht. Zoiets als van de PS2 naar PS3. Maar dan met de nieuwe generatie consoles van PS4/Xbox One naar PS5/Xbox Two in 2020. Daar zit net als bij de PS2 naar PS3 z'n 6 jaar tussen.
Verwijderd
Een schaarse voorraad vanuit AMD. Ik denk dat we nu ook wel weten waarom: de kaarten zijn in eerste instantie ontwikkeld in opdracht van en gemaakt voor de consoles en Apple en wij PC-gamers krijgen de restjes als en wanneer ze capaciteit over hebben. Veronderstellende dat die jongen van WCCFTech juiste informatie kreeg van die AMD-medewerker.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:10:
Ja, het is WCCFTech...maar het past wel in het plaatje met Vega die zo belachelijk laat kwam net toen Apple hun nieuwe PC uitkwam en Navi wat gepland is rond de tijd dat de volgende consoles komen.
Waarom AMD nu nog steeds die voorraad beperkt houdt weet ik echter niet.
Wat ook de reden is van de beperkte voorraad (dat is speculatie), dat die voorraad beperkt is is duidelijk.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 20:09 ]
* DaniëlWW2 gaat in een hoekje lopen mokken.
Maar wat Wang eigenlijk lijkt te zeggen is dat het niet te doen is met IF. Daarmee geeft hij eigenlijk aan dat je IF niet kan gebruiken voor een controlechip, die vervolgens een aantal andere chips met de rekeneenheden aanstuurt. IF lijkt dus beperkt te zijn tot puur een verbinding tussen verschillende chips die onafhankelijk van elkaar moeten kunnen opereren. Dan is meerdere GPU chips op een interposer inderdaad niks meer dan Crossfire. Elke chip heeft dan zijn eigen scheduler, en meerdere schedulers = Crossfire.
Verder is de RTG dan min of meer "bucked". Al jaren moeten ze vergelijkbare prestaties voor minder geld leveren, want anders koopt iedereen Nvidia. Nvidia heeft voordelen in volume, waardoor op prijs concurreren niet makkelijk is. Je zal ze dus moeten verslaan met betere chips, die je voor een vergelijkbaar prijspunt verkoopt. Vervolgens moet je maar hopen dat mensen ze nu wel eens kopen en dat Nvidia niet opeens de prijzen laat dalen. Krijg je de videokaarten verkocht, dan ga je waarschijnlijk terug naar de lage marges van 2000-2010, die tegen 2010 al niet meer te houden waren. Ondertussen zijn wafers alleen maar duurder geworden, net zoals koeling etc. Alles bij elkaar zal het zo niet de focus worden voor AMD, eerder een bijproduct.
Verder lijkt Intel voor de GPGPU aanpak te gaan, aangezien die zich lijken te richten op een architectuur voor zowel gaming als HPC. Zelfs als Intel de drivers op orde krijgt, en dat is een grote maar, dan betwijfel ik of ze echt concurrent gaan zijn tegen een dedicated gaming, en aparte HPC lijn van Nvidia, zeker omdat beiden zeer diep ingegraven zitten qua ondersteuning.
In andere woorden. Tenzij de RTG haar "Super Smid", Nvidia uit het water blaast op prijs/kwaliteit en prestaties, alla HD3000-6000 series, zijn we als consument waarschijnlijk ook behoorlijk "bucked".

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
En daarom maakt AMD nu eerst en vooral kaarten voor Apple, Sony en Microsoft en zijn ze aan het werken aan een nieuwe architectuur waarmee hopelijk wel Nvidia kan worden verslagen voor gaming (oppervlakte die etc.).
Geef eens een voorbeeld van een periode waarin AMD het slecht deed met 'vergelijkbare' prestaties? AMD heeft altijd goed verkocht ten tijden van een goed product. Het gaat alleen minder (slecht?) gedurende periodes waarin ze voor 1 of meerdere segmenten niets te bieden hebben of wanneer ze weer eens in z'n geheel focussen op een niche markt i.p.v. gewoon een normale GPU te verkopen.DaniëlWW2 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:12:
[...]
Verder is de RTG dan min of meer "bucked". Al jaren moeten ze vergelijkbare prestaties voor minder geld leveren, want anders koopt iedereen Nvidia.
[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 00:00 ]
HD3xxx serie was niet echt je van het. De HD4800 serie daarentegen was fenomenaal. Zeker aangezien de GTX260, GTX280 en later ook de GTX270 en GTX275 gewoon ruk waren. Helaas hadden ze deze serie minder agressief in de markt moeten zetten om meer winst te pakken. In het begin waren ze gewoon niet aan te slepen. Idem dito geldt voor de daaropvolgende series van AMD en nVidia. HD5800 serie was alweer fenomenaal en de GTX470 en GTX480 weer een blamage. Ook hiervoor gold dat men in het begin de kaarten niet kon aanslepen.
Je zou verwachten dat gebaseerd hierop nVidia destijds veel marktaandeel heeft verloren, maar dat valt wel mee. nVidia verkoopt om een of andere reden altijd heel goed. Goede marketing vanuit nVidia en onwetendheid bij consumenten maken dit een moeilijk te doorbreken hegemonie. Deze sterke positie zal niet snel opgegeven of verloren worden.
In het verlengde hiervan is het dan ook iets begrijpelijker dat AMD de marketing letterlijk en figuurlijk aan Sony, Microsoft en Apple overlaat. Markten waar de afweging van een consument niet specifiek op het merk en model videokaart gemaakt wordt, maar meer naar het eindproduct gekeken wordt.
Je zou verwachten dat gebaseerd hierop nVidia destijds veel marktaandeel heeft verloren, maar dat valt wel mee. nVidia verkoopt om een of andere reden altijd heel goed. Goede marketing vanuit nVidia en onwetendheid bij consumenten maken dit een moeilijk te doorbreken hegemonie. Deze sterke positie zal niet snel opgegeven of verloren worden.
In het verlengde hiervan is het dan ook iets begrijpelijker dat AMD de marketing letterlijk en figuurlijk aan Sony, Microsoft en Apple overlaat. Markten waar de afweging van een consument niet specifiek op het merk en model videokaart gemaakt wordt, maar meer naar het eindproduct gekeken wordt.
Marktaandeel stort ook niet in elkaar door 1 serie. Nvidia had in beide gevallen nog altijd het snelste wat je kon krijgen, deden het ook erg goed bij de onderkant van de markt en je zou eigenlijk naar verkoopaantallen ipv market share moeten kijken. Daarnaast gold voor de HD4000 serie dat Nvidia nooit veel marketshare zou gaan inleveren door de zeer sterke 8000 (en 9000) reeks die gewoon nog altijd erg snel was. Ik heb even de TPU review erbij genomen en dan zie je dat een 8800GTX nog goed mee kwam en in sommige games zelfs sneller was (pssst: ik heb zelf in die periode een 8800GTS 640MB, 9800GTX en 4870 1GB gehad. Achteraf was in 1x een 8800GTX kopen dus een betere keuze geweest).
De HD5000 serie was gewoonweg niet aan te slepen en heeft een heel jaar boven de MSRP gezeten waarbij de webshops en distributeurs veel geld hebben verdiend. Daarvoor kun je dus niet de consument de schuld geven en is toch echt AMD zelf de schuldige in. Sterker nog, dit is juist bewijs dat de consument maar al te graag AMD producten had willen kopen...
Vandaag de dag is Nvidia terecht heer en meester en alles wijst erop dat dit met de aankomende kaarten van beide partijen niet gaat veranderen. AMD zal weer (te) laat zijn door te focussen op een deel van de consumenten markt en dan juist het segment waar het grootste deel van de markt wel in zal shoppen, maar nooit iets over gaat horen. Kijk maar eens in hoe het merendeel van de consumenten in aanraking komt met het nieuws dat er nieuwe hardware beschikbaar is: de grote streamers. Wat hebben die? De halo high-end setup van Nvidia...
De HD5000 serie was gewoonweg niet aan te slepen en heeft een heel jaar boven de MSRP gezeten waarbij de webshops en distributeurs veel geld hebben verdiend. Daarvoor kun je dus niet de consument de schuld geven en is toch echt AMD zelf de schuldige in. Sterker nog, dit is juist bewijs dat de consument maar al te graag AMD producten had willen kopen...
Vandaag de dag is Nvidia terecht heer en meester en alles wijst erop dat dit met de aankomende kaarten van beide partijen niet gaat veranderen. AMD zal weer (te) laat zijn door te focussen op een deel van de consumenten markt en dan juist het segment waar het grootste deel van de markt wel in zal shoppen, maar nooit iets over gaat horen. Kijk maar eens in hoe het merendeel van de consumenten in aanraking komt met het nieuws dat er nieuwe hardware beschikbaar is: de grote streamers. Wat hebben die? De halo high-end setup van Nvidia...
Je kunt net zo goed stellen dat je nu markten noemt waar de consument geen alternatief als keuze krijgt aangeboden...madmaxnl schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:26:
[ Voor 37% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 09:12 ]
Nee inderdaad, alleen Apple maakt laptops en AIOs. M.b.t. de consoles heb je misschien een punt aangezien alleen de Nintendo Switch gebruik maakt van andere partijen behalve AMD als hardware leverancier. Dit illustreert dan ook precies wat ik bedoel. Niemand, maar dan ook niemand, zal voor de Nintendo Switch gaan omdat hier nVidia hardware inzit i.p.v. AMD. De keuzen voor de Switch t.o.v. de Xbox One en PS4 zullen gebaseerd zijn op de manier van bediening en de platform exclusives.
Alleen Apple maakt Mac laptops en AIO devices en als je daar de configurator start kun je alleen uit 2 Vega modellen kiezen. Zoveel keuze is dat niet.
En toch kiest men voor Apple, precies wat ik bedoel. Als het totaal plaatje moet kloppen boeit het de consument opeens weinig of het Intel, AMD of nVidia is wat de klok slaat. Dan doet die marketing tussen Intel, AMD en nVidia er minder toe. De kennis van de consument is derhalve ook niet zo van belang op deze specifieke vlakken. Ze kennen Apple en weten/denken dat het goeie is, want Apple. De marketing van Apple zelf is hierin dus troef.
Vraag je een consument voor zijn eigen PC een videokaart te kiezen dan krijg je plots te maken met gebrekkige kennis van de consument en derhalve succesvolle marketing van nVidia. Stel je de vraag iets globaler, kies een game PC. Dan begrijpt de consument nog net dat GPU de belangrijkste factor is. Welk merk kennen ze hierin dat zich volop propageert als zijnde een "game" merk? Juist ja, nVidia.
De marketing van AMD voor dit soort consumenten is voor dovemansoren.
Vraag je een consument voor zijn eigen PC een videokaart te kiezen dan krijg je plots te maken met gebrekkige kennis van de consument en derhalve succesvolle marketing van nVidia. Stel je de vraag iets globaler, kies een game PC. Dan begrijpt de consument nog net dat GPU de belangrijkste factor is. Welk merk kennen ze hierin dat zich volop propageert als zijnde een "game" merk? Juist ja, nVidia.
De marketing van AMD voor dit soort consumenten is voor dovemansoren.
Als ze weer een keer op tijd zijn met een nieuwe lijn zal dat wel meevallen.
Dan gaan we gewoon de marktaandeel grafieken erbij pakken.

Nou waar wint ATi/AMD van Nvidia? Op twee punten namelijk de Radeon 9000 series die het op moest nemen tegen de absoluut waardeloze Nvidia 5 series. Geforce 6 vs Radeon 800 en Geforce 7 vs Radeon 1000 ontliep elkaar niet zoveel, maar Nvidia klom gewoon terug. Bij Geforce 8 stort ATi helemaal in. Zelfs tijdens de levensduur van de HD4000 series vanaf Q2/2008 zakte ATi nog verder weg om vervolgens weer te herstellen. Die geweldige generatie leverde ATi dus ook niks op. De HD5000 series deed het ook alleen goed toen Fermi er nog niet was. De enorme problemen die TSMC had met 40nm hielpen ook niet. Eigenlijk kon je de 5000 series pas in Q2 2010 krijgen, en toen liepen ze echt enorm. Zelf heb ik toen ook een 5850 gekocht die ik nog steeds heb. In Q3 was dat alweer afgelopen omdat meer mensen liever een Fermi dan een HD5000 kochten
Daarna is het alleen maar ellende...
Dus nee, ATi/AMD heeft eigenlijk altijd problemen gehad met hun producten verkopen, ook al waren ze beter. Alleen als Nvidia keihard faalde, kreeg ATi/AMD hun producten verkocht. Gewoon Nvidia even matchen is dus bij lange na niet voldoende, zeker niet na de afgelopen jaren van Nvidia dominantie.

Nou waar wint ATi/AMD van Nvidia? Op twee punten namelijk de Radeon 9000 series die het op moest nemen tegen de absoluut waardeloze Nvidia 5 series. Geforce 6 vs Radeon 800 en Geforce 7 vs Radeon 1000 ontliep elkaar niet zoveel, maar Nvidia klom gewoon terug. Bij Geforce 8 stort ATi helemaal in. Zelfs tijdens de levensduur van de HD4000 series vanaf Q2/2008 zakte ATi nog verder weg om vervolgens weer te herstellen. Die geweldige generatie leverde ATi dus ook niks op. De HD5000 series deed het ook alleen goed toen Fermi er nog niet was. De enorme problemen die TSMC had met 40nm hielpen ook niet. Eigenlijk kon je de 5000 series pas in Q2 2010 krijgen, en toen liepen ze echt enorm. Zelf heb ik toen ook een 5850 gekocht die ik nog steeds heb. In Q3 was dat alweer afgelopen omdat meer mensen liever een Fermi dan een HD5000 kochten
Daarna is het alleen maar ellende...
Dus nee, ATi/AMD heeft eigenlijk altijd problemen gehad met hun producten verkopen, ook al waren ze beter. Alleen als Nvidia keihard faalde, kreeg ATi/AMD hun producten verkocht. Gewoon Nvidia even matchen is dus bij lange na niet voldoende, zeker niet na de afgelopen jaren van Nvidia dominantie.
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-06-2018 11:28 ]
Verwijderd
Volgens mij bood de 7000-serie toch ook duidelijk meer waarde/€ dan de tegenhanger van Nvidia. De tegenhanger van de 7850 was de GTX 660 als ik me niet vergis. In die tijd was het marktaandeel van Nvidia veel hoger. Ja, marketing speelt een grote rol. "Nvidia, The Way It Is Meant To Be Played" en PhysX hebben veel impact bij de doorsnee gamer. "Ik moet een Nvidia kaart hebben als ik alles uit het spel wil halen." "Ik moet een Nvidia kaart hebben als ik PhysX wil hebben", terwijl hij niet weet dat je daar twee Nvidia-kaarten voor nodig had en dan nog werd het regelmatig uitgeschakeld door de Nvidia software. De beste scam van het decennium in de PC-hardware-business?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 12:31 ]
Marktaandeel is iets anders dan verkoopaantallen dat zei ik al. Daarnaast heeft AMD zelden een complete linie (inclusief laptop varianten) die Nvidia praktisch altijd biedt. Als je kijkt naar shipments in het derde overzicht en dan in je achterhoofd meeneemt hoe compleet Nvidia haar aanbod was...
[ Voor 27% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 12:33 ]
Verwijderd
Fair enough maar zijn er aanwijzingen dat AMD onvoldoende 7000-serie kaarten kon leveren? Ja, dat AMD sinds GCN minder goed mee kan doen in het laptopsegment heeft een flinke invloed op het marktaandeel, hoezeer ik ook mensen voor gek verklaar die met laptops gamen.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:30:
Marktaandeel is iets anders dan verkoopaantallen dat zei ik al.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 12:33 ]
Zelf heb ik er geen gehad, omdat Nvidia toen met de zeer efficiënte 680 kwam, waarbij zelfs Charlie aangaf dat Nvidia de betere GPU had...Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:32:
[...]
Fair enough maar zijn er aanwijzingen dat AMD onvoldoende 7000-serie kaarten kon leveren? Ja, dat AMD sinds GCN minder goed mee kan doen in het laptopsegment heeft een flinke invloed op het marktaandeel, hoezeer ik ook mensen voor gek verklaar die met laptops gamen.
https://www.semiaccurate....d-gcn-has-a-clear-winner/The short story is that Nvidia (NASDAQ:NVDA) will win this round on just about every metric, some more than others
SLI was in die periode beter dan CFX (daarvoor had ik 2 6970s). De 680s heb ik beide nog in bezit overigens.
[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 12:39 ]
Let wel, de grafieken laten het discrete desktop marktaandeel zien.
Zag het ook inderdaad, maar daarin geldt nog altijd hetzelfde. Hoeveel series heeft AMD de low end tm de high end gehad? Ik kan niet veel momenten bedenken sinds het verdwijnen van ATi. Laat AMD eens een keer op tijd zijn zoals Nvidia dat was met Tesla en Pascal. Als je zovaak laat bent op de markt en dan ook nog eens regelmatig komt aanzetten met een product dat alleen goed presteert in specifieke situaties is het wel makkelijk wijzen naar de consument...
AMD berichten krijgen overal meer reacties. Zie Tweakers, Reddit, YouTube en de verschillende grote internationale forums. Binnen de techwereld is de aanhang groter dan Intel en Nvidia en worden ze ook veel actiever gevolgd. Als ze iets goeds uitbrengen komt dat geld echt wel. Het is heel naïef om maar aan te nemen dat het allemaal toch maar tevergeefs zou zijn.
Het recenste Nvidia nieuws draadje is gestart januari 2015. Voor AMD moet je dan terug naar deel 129. Ja, hij loopt langer dan de tijd waarin TheMask een nieuwe aanmaakt voor AMD, maar het aantal AMD berichten is een veelvoud van het aantal Nvidia berichten en dan heeft Nvidia gedurende die tijd zowel meer kaarten als meer noemenswaardigs nieuws te melden gehad. Hetzelfde geldt voor de CPU draadjes. AMD 98 pagina's sinds 23 mei 2017. Intel 111 pagina's sinds 2 december 2009. Om posts uit die tijd op te zoeken voor AMD moet ik 8(!) draadjes terug in de tijd gaan. AMD was jaren niet eens relevant en nog werden er zoveel berichten geplaatst. 2009? Dan hebben we het over zeer goede Intel jaren (begin van de i7s...).
AMD berichten krijgen overal meer reacties. Zie Tweakers, Reddit, YouTube en de verschillende grote internationale forums. Binnen de techwereld is de aanhang groter dan Intel en Nvidia en worden ze ook veel actiever gevolgd. Als ze iets goeds uitbrengen komt dat geld echt wel. Het is heel naïef om maar aan te nemen dat het allemaal toch maar tevergeefs zou zijn.
Het recenste Nvidia nieuws draadje is gestart januari 2015. Voor AMD moet je dan terug naar deel 129. Ja, hij loopt langer dan de tijd waarin TheMask een nieuwe aanmaakt voor AMD, maar het aantal AMD berichten is een veelvoud van het aantal Nvidia berichten en dan heeft Nvidia gedurende die tijd zowel meer kaarten als meer noemenswaardigs nieuws te melden gehad. Hetzelfde geldt voor de CPU draadjes. AMD 98 pagina's sinds 23 mei 2017. Intel 111 pagina's sinds 2 december 2009. Om posts uit die tijd op te zoeken voor AMD moet ik 8(!) draadjes terug in de tijd gaan. AMD was jaren niet eens relevant en nog werden er zoveel berichten geplaatst. 2009? Dan hebben we het over zeer goede Intel jaren (begin van de i7s...).
[ Voor 61% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 13:12 ]
Verwijderd
Het zal best dat die 680 het redelijk goed deed maar die 680 was niet de concurrent van de HD 7850, de 660 was de concurrent (de MSRP van de HD 7850 was $20 hoger). Ik herinner me dat de 7850 meer performance bood dan de 660. De 680 is het niche-segment voor een zeer klein deel van de gamers, verreweg de meeste gamers kopen een kaart die €300 of minder kost.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Zelf heb ik er geen gehad, omdat Nvidia toen met de zeer efficiënte 680 kwam, waarbij zelfs Charlie aangaf dat Nvidia de betere GPU had...
[...]
https://www.semiaccurate....d-gcn-has-a-clear-winner/
SLI was in die periode beter dan CFX (daarvoor had ik 2 6970s). De 680s heb ik beide nog in bezit overigens.
Dat zou fijn zijn maar we weten dat dat niet gaat gebeuren, want AMD wacht met Navi totdat de PS5 uitkomt en Sony lijkt weinig haast te hebben.Laat AMD eens een keer op tijd zijn zoals Nvidia dat was met Tesla en Pascal.
Ja en nee. Onder de tech-enthusiasts zijn ze meer populair, ik zou dat niet doortrekken naar de tech-wereld (reviewers). Jim Parker (AdoredTV) wees hierop: op fora was Polaris populairder dan Pascal maar als je kijkt naar wat de gamers kopen...AMD berichten krijgen overal meer reacties. Zie Tweakers, Reddit, YouTube en de verschillende grote internationale forums. Binnen de techwereld is de aanhang groter dan Intel en Nvidia en worden ze ook veel actiever gevolgd.
Tech-enthusiasts zijn niet representatief voor de gamers.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 13:10 ]
Zoals ik al zei:Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:04:
[...]
Het zal best dat die 680 het redelijk goed deed maar die 680 was niet de concurrent van de HD 7850, de 660 was de concurrent (de MSRP van de HD 7850 was $20 hoger). Ik herinner me dat de 7850 meer performance bood dan de 660. De 680 is het niche-segment voor een zeer klein deel van de gamers, verreweg de meeste gamers kopen een kaart die €300 of minder kost.
AMD is altijd heel sterk in 1 deel van de markt, maar daarmee kun je niet verwachten je merk op te bouwen. Sowieso was het ATi logo weghalen wat mij betreft nog altijd een zeer slechte keuze.AMD zal weer (te) laat zijn door te focussen op een deel van de consumenten markt en dan juist het segment waar het grootste deel van de markt wel in zal shoppen, maar nooit iets over gaat horen. Kijk maar eens in hoe het merendeel van de consumenten in aanraking komt met het nieuws dat er nieuwe hardware beschikbaar is: de grote streamers. Wat hebben die? De halo high-end setup van Nvidia...
Verwijderd
Daar heb ik in mijn vorige reactie op gerageerd net voordat jij deze reactie plaatste.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:09:
[...]
Zoals ik al zei:
[...]
AMD is altijd heel sterk in 1 deel van de markt, maar daarmee kun je niet verwachten je merk op te bouwen. Sowieso was het ATi logo weghalen wat mij betreft nog altijd een zeer slechte keuze.
Eens.AMD is altijd heel sterk in 1 deel van de markt, maar daarmee kun je niet verwachten je merk op te bouwen.
Eens.Sowieso was het ATi logo weghalen wat mij betreft nog altijd een zeer slechte keuze.
Wat betreft jouw opmerking dat de hardware van de streamers goede marketing is. Hoeveel gamers kijken naar die streams? Bevestigt dat niet het punt dat gamers ongeïnformeerd (of toch minstens zeer slecht geïnformeerd) hardware kiezen? Ik begrijp het wel hoor, toen ik niets van hardware wist kreeg ik ook nog eens te horen van een winkelmedewerker dat Nvidia de beste kaarten heeft en dat dat zou doorwerken naar het lagere segment. Bullshit maar ja, je maakt het mensen gemakkelijk wijs.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 13:14 ]
Ik heb geen marktonderzoek gedaan, dus ik kan geen feiten geven. Wat ik wel weet is dat ik regelmatig mensen spreek en de meesten met een technische achtergrond kijken wel naar reviews, maar meer naar de conclusie dan de getallen. Vaak geef ik dan nog wat extra argumenten en dan zijn ze al snel overgehaald wat het dan precies gaat worden (veelal een Pascal kaart (GTX1080 of Ti, afhankelijk van 2016 of 2017), maar wel een Ryzen CPU, omdat het vaak net zoals ik multitaskers zijn). Toevallig hoorde ik recentelijk op een feestje van iemand die niet technisch is dat ze een nieuwe pc hadden laten assembleren voor hun zoontje. Ze zijn uitgegaan van de onderdelen van een favoriete Fortnite streamer, maar vonden dat te duur en zijn een trede lager gaan zitten. Resultaat: i5 met een GTX 1060. Tja...Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:11:
[...]
Wat betreft jouw opmerking dat de hardware van de streamers goede marketing is. Hoeveel gamers kijken naar die streams? Bevestigt dat niet het punt dat gamers ongeïnformeerd (of toch minstens zeer slecht geïnformeerd) hardware kiezen? Ik begrijp het wel hoor, toen ik niets van hardware wist kreeg ik ook nog eens te horen van een winkelmedewerker dat Nvidia de beste kaarten heeft en dat dat zou doorwerken naar het lagere segment. Bullshit maar ja, je maakt het mensen gemakkelijk wijs.
[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 13:21 ]
Ik heb indertijd toch voor de 7970 gekozen, was toen in een aanbieding (en een lichte voorkeur voor ATI/AMD). Was toen ook van mening dat de GTX 680 de betere keus zou zijn geweest. Flash-forward een paar jaar later en de 7970 doet het veel beter in nieuwe games dan de GTX 680.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Zelf heb ik er geen gehad, omdat Nvidia toen met de zeer efficiënte 680 kwam, waarbij zelfs Charlie aangaf dat Nvidia de betere GPU had...
[...]
https://www.semiaccurate....d-gcn-has-a-clear-winner/
Heb nu inmiddels al weer twee keer gewisseld van kaart. Van de 7970 naar een GTX 980 en nu een GTX 1080 Ti. Wat me opvalt in benchmarks van nieuwe games is dat de directe tegenstander van de GTX 980, de 390X ook weer een stuk is opgekrabbeld. Ik zie het nog wel gebeuren dat een Vega 64 over een paar jaar gelijk is aan een 1080 Ti. Zeker met de toekomstige implementatie van Ray Traces in DirectX, waar Vega volgens mij veel beter voor geschikt is dan Pascal.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Klopt, dat is een veel voorkomende situatie, maar dat noemde ik al eerder: AMD focused dan op een niche (vaak future proof), maar op het moment van de benchmarks zijn die totaal niet aan de orde en vaak 2 jaar later nog altijd niet, zie ook weer met het Pascal vs Vega verhaal. Op het moment dat dit wel het geval is, is de kaart voor een groot deel al afgeschreven en geldt dat de tweedehands marktwaarde daarna niet meer zo hard daalt en dat men toch wel vaak de reviews blijft tegenkomen van rond de releasedatum. Uiteindelijk kopen weinig mensen een videokaart, omdat deze over 3 jaar 200 euro oplevert. De meeste kijken toch wel naar de hedendaagse performance en als ze er later dan 150 euro voor terugkrijgen is dat prima.
Daarom ook een grafiek van verkoopaantallen. Die laat heel duidelijk zien dat Nvidia ook miljoenen meer per kwartaal verkocht toen ze met Tesla 2.0 en Fermi zaten. Om dat ik perspectief te plaatsen. Fermi GF100 chips kopen zoals de GTX480 is hetzelfde als nu de RX Vega 64 boven de GTX1080 kiezen, als de Vega 64 ook daadwerkelijk 300W verbruikte, zonder dat je er wat aan kan doen zoals undervolting. Wie doet dat nou?Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:30:
Marktaandeel is iets anders dan verkoopaantallen dat zei ik al. Daarnaast heeft AMD zelden een complete linie (inclusief laptop varianten) die Nvidia praktisch altijd biedt. Als je kijkt naar shipments in het derde overzicht en dan in je achterhoofd meeneemt hoe compleet Nvidia haar aanbod was...
Het wordt nog erger als je bedenkt om welke kaarten het ging die het tegen elkaar opnamen. De meeste kaarten zijn midrange waardoor het voor de Geforce 400 meestal om de GTX460 zal zijn gegaan. Vlak na die release kwam AMD al met de 68xx, die de GTX460 afmaakte. Toen kreeg je het Nvidia die een zwaar overclockte GTX460 cherry pick van EVGA rondstuurde aan reviewers, en zo deed alsof de GTX460 gelijkwaardig was. Was die dus niet. Dit was Q3/Q4 2010. In die periode bleef AMD tussen de 7,5 en 8 miljoen units per kwartaal zitten, terwijl Nvidia van 10 naar 11 miljoen ging.
Daarna kwam de Geforce 500 series en begon AMD aan de lange instorting van haar verkopen, terwijl Nvidia redelijk stabiel zou blijven. Daar ging het om de 6870 en 6950 vs. de GTX560 en GTX560Ti. In het eerste geval waren ze vergelijkbaar qua prestaties en prijs. Vervolgens zat de GTX560Ti tussen de 6870 en de 6950, waren ze beiden voor iets minder dan €250 te krijgen, en was de 6950 gewoon sneller. No brainer dus.
Wat zien we gebeuren met het marktaandeel van AMD? Over de levensuur van de HD 6000 series verliest AMD bijna twee miljoen units per kwartaal, oftewel 25%. Dat is dan een goede serie. Oke, relatief gezien minder dan de HD 5000 vs GTX400, maar alsnog een goede serie. Het verschil werd echt niet gemaakt door de GTX570 en GTX580.
Verder was het na de HD 7000 serie gewoon helemaal klaar. AMD had een prijzenoorlog gevoerd vanaf de HD 3000 series, en deze ondanks betere technologie vanaf de 4000 series, botweg verloren. Natuurlijk was AMD eerst met de HD 7000 series, maar dat maakte niks uit. Ze bleven stabiel rond de 6 miljoen terwijl Nvidia hard steeg omdat Kepler het eerste jaar beter was dan AMD. Het eerste jaar, want na de gigantische verbeteringen in drivers was het geen wedstrijd meer. Dat kwam helaas te laat want in Q3 2012 kwam de GTX660Ti, en toen zakte AMD doodleuk nog verder weg. Paar maanden laten kwam de "superdriver", en dan was het heel anders geweest. Tenminste als je geloofd dat mensen dan wel voor AMD zouden kiezen. De voorgaande drie generaties zouden toch heel wat anders moeten doen geloven.

Dat is niet hetzelfde. Er is nog een GTX1080Ti en een paar Titans. Fermi was de end of the line zonder competitie als je het snelste product zoekt met het halo effect als gevolg. Zou jij er geld op durven te zetten dat als AMD Pascal had uitgebracht en Nvidia Polaris & Vega, met dezelfde tijdslijnen, Nvidia alsnog meer producten zou hebben verkocht? Ik betwijfel er zelf namelijk geen moment aan dat AMD dan niet dezelfde dominate positie zou hebben gehad. HD4000 heb ik al eerder toegelicht. De markt was al erg verzadigd met Tesla kaarten en Nvidia bezitte nog altijd de performance crown. HD5000 was voor het eerst dat AMD een voorsprong had, op tijd was, geen nonsense GPU uitbracht en werkelijk inspeelde op de markt. Zowel de HD5850 als de HD5870 waren constant uitverkocht en lagen in Nederland voor ruim 33% (tot bijna 50%) boven MSRP in de winkel gedurende de gehele periode dat Fermi nog niet beschikbaar was (en dat was een erg lange periode). Eigen schuld van AMD dus dat ze niet meer capaciteit hadden ingekocht. Ik kan mij het ervaringen draadje nog heel goed herinneren en zelfs in april (dat was dus 7 maanden na de release) werd daar nog gepraat over de verkoop van tweedehands HD5870s die met winst werden verkocht...
[ Voor 106% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 14:49 ]
Nee, dat is precies hetzefde.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:38:
Dat is niet hetzelfde. Er is nog een GTX1080Ti en een Titan (en dan nog meerdere ook). Fermi was de end of the line zonder competitie als je het snelste product zoekt.
De RX Vega 64 is meestal net iets sneller dan de GTX1080, voor minstens 50W extra verbruik als je niet undervolt. de GTX480 was iets van 10% sneller, voor meer dan 100W extra verbruik, en je kon er bij Fermi niks aan doen.
Zou je mij vragen welke videokaart je moet kopen tussen de GTX1080 en de RX Verga 64, dan zeg ik de GTX1080, oké GTX1070Ti.
Ik weet dat de RX Vega 64 uiteindelijk uit zal gaan lopen door low level API's, maar zelfs dan nog. Pas als je aangeeft dat je zaken zoals undervolting kan, zou ik de Vega aanraden. Vervolgens vraag ik me dan wel af waarom je nog om advies vraagt en het niet zelf al weet.
Ik heb trouwens wel een positieve notitie te plaatsen bij het hele verhaal. Polaris 10 deed het bovenverwachting goed, ook voordat de miners werkelijk alles kochten. Dat is misschien ietwat hoopgevend. Op het totale marktaandeel deed het niks, omdat Nvidia ook meer verkoopt. Zie Q2-Q4 2016, geen mining, marktaandeel blijft redelijk gelijk, maar wel een miljoen units erbij. Oke, een deel zal de dump van Fiji zijn, maar zeker niet alles.

edit: TSMC had enorme problemen met hun 40nm procedé. Het was niet AMD hun schuld dat ze geen HD 5000 series konden leveren.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-06-2018 15:06 ]
Er zit meerdere kaarten boven zowel Vega 64 als de GTX1080...
Dat is niet relevant in de vergelijking omdat de GTX1080Ti in een totaal andere prijs en prestatie klasse zit dan waar de GTX480 en de HD 5870 in zaten. Verder begin ik niet eens over alle Titans.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:50:
Er zit meerdere kaarten boven zowel Vega 64 als de GTX1080...
Nee, het gaat erom dat de kaarten in de buurt zitten qua prestaties, maar dan eentje een enorm GPGPU heethoofd is en de andere een efficiënte gaming architectuur. In het geval van Fermi verkocht de inefficiënte GPGPU alsnog beduidend beter dan de efficiëntere architectuur van AMD. Visa versa en Nvidia verkoopt nog steeds beter.
Hij misschien niet, ik zeker welPaprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:38:
Zou jij er geld op durven te zetten dat als AMD Pascal had uitgebracht en Nvidia Polaris & Vega, met dezelfde tijdslijnen, Nvidia alsnog meer producten zou hebben verkocht?
Nvidia heeft inmiddels een dusdanige mindshare dat AMD daar niet zomaar doorheen kan breken. Ze zullen echt minimaal 2, waarschijnlijk 3, generaties achter elkaar Nvidia minimaal moeten evenaren. Zowel qua absolute performance, als qua efficiëntie. Om daadwerkelijk op gelijke hoogte te komen is evenaren niet genoeg.
Evergreen was gewoon keihard beter dan Fermi, behalve dan in absolute performance. Vervolgens komt Nvidia met een iets verbeterde versie die alsnog niet op gelijke hoogte komt met Cypress, laat staan Cayman vlak daarna, en toch was het niet genoeg. Cypress en Cayman waren gewoon belachelijk goed gebouwde chips vergeleken met Fermi. En toch verkochten ze niet meer chips en bleef het marktaandeel gelijk.
Dan komen we aan bij GCN, dat gewoon vrijwel identiek aan Kepler scoorde op alle vlakken in games, en deze keihard versloeg op compute gebied. Nog steeds geen verandering. En daarna gingen verkoopcijfers en marktaandeel omlaag.
Dus ja, om hun achterstand goed te maken zal AMD 2, wellicht 3 generaties nodig hebben waar ze onmogelijk als "minder" bestempeld kunnen worden.
Weet niet waarom je Kepler extreem efficiënt noemt, het ging echt om een paar Watt in games. Ik ben toentertijd voor Kepler gegaan omdat de 7970 moeilijk te krijgen was en ik snel iets nieuws moest hebben.
Je hebt nu over "minimaal evenaren". Dat is iets anders dan hoe ik de situatie die is ontstaan met Pascal zou omschrijven. Efficiënt is relatief tov de vorige lineups (Fermi en HD6970). Wanneer je het vergelijkt met de HD7970 is het verwaarloosbaar. Die laatste is het niet geworden vanwege de multi GPU support zoals ik eerder al schreef. Had de HD7970 Nvidia problemen opgeleverd dan hadden ze wel wat groters uitgebracht. De die size was ongekend klein voor een high-end van Nvidia.
@DaniëlWW2, hele line up betekent ook halo effect en dus ook gebruikt bij events, demonstraties, streamers en bekende gamers. Daar worden gewoon al jaren geen AMD kaarten voor gebruikt. Sterker nog, AMD moet haar Ryzen demo's draaien met Nvidia kaarten om geloofwaardigheid te creëren.
@DaniëlWW2, hele line up betekent ook halo effect en dus ook gebruikt bij events, demonstraties, streamers en bekende gamers. Daar worden gewoon al jaren geen AMD kaarten voor gebruikt. Sterker nog, AMD moet haar Ryzen demo's draaien met Nvidia kaarten om geloofwaardigheid te creëren.
[ Voor 87% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 15:40 ]
Zelfs als de volgende generatie zich verhoudt zoals Pascal en Vega doen maar dan omgekeerd, zal AMD nog lang niet op 50/50 komen. Nvidia's mindshare is echt te groot. Je ziet hetzelfde aan de CPU kant; Ryzen is gewoon een dijk van een product en inmiddels een jaar later laat zich eindelijk een duidelijk stijgende lijn zien.
Ja, Intel's dominantie is nog veel groter dan die van Nvidia, maar tegelijkertijd zijn gamers ook veel feller wat merken betreft. Dat vergt meer om doorheen te breken.
Ja, Intel's dominantie is nog veel groter dan die van Nvidia, maar tegelijkertijd zijn gamers ook veel feller wat merken betreft. Dat vergt meer om doorheen te breken.
Ik vind de stijging in marketshare binnen de CPU wereld juist verrassend positief in het voordeel van AMD. Intel domineert de gaming markt nog altijd met hogere frequenties, betere IPC en betere suppport van AIBs (kijk alleen al naar de hoeveelheid moederborden voor Intel chipsets en dan focussen de grote merken met hun marketing ook nog eens voornamelijk op Intel bordjes). De servermarkt is nog veel lastiger om grip op te krijgen en daar zie je dat Intel al rekening houdt met een hoger marketing share verlies dan AMD voor zichzelf als stijgingstarget heeft gesteld.
Als je dan in absolute aantallen in bezit gaat kijken ga je inderdaad niet met 1 generatie even heel de markt overspoelen en 80% van de markt bezitten. Kijk je echter naar verkoopsaantallen dan is 3 jaar een erg lange periode. Pascal is al ruim 2 jaar oud en een echte counter AMD is nog altijd ver weg (onbekend en wordt niet eens over gesproken) terwijl Nvidia alweer is gestart met de voorbereidingen voor de volgende serie. Het zou mij niet verbazen als we dus ruim voorbij die 3 jaar gaan voordat er een echt antwoord gaat komen en dan komt dat antwoord misschien nog wel uit de Intel hoek ook.
Als je dan in absolute aantallen in bezit gaat kijken ga je inderdaad niet met 1 generatie even heel de markt overspoelen en 80% van de markt bezitten. Kijk je echter naar verkoopsaantallen dan is 3 jaar een erg lange periode. Pascal is al ruim 2 jaar oud en een echte counter AMD is nog altijd ver weg (onbekend en wordt niet eens over gesproken) terwijl Nvidia alweer is gestart met de voorbereidingen voor de volgende serie. Het zou mij niet verbazen als we dus ruim voorbij die 3 jaar gaan voordat er een echt antwoord gaat komen en dan komt dat antwoord misschien nog wel uit de Intel hoek ook.
[ Voor 44% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 15:59 ]
He, spreek voor jezelf.
Ik wou er eigenlijk geen antwoord op geven omdat het een onmogelijk scenario is. Aangezien ik nu een beetje word gedwongen, vermoed ik dat het een moeilijk gevecht zou kunnen worden. 50/50, of alsnog in het voordeel voor Nvidia gezien de Tesla 2.0 en Fermi ervaringen. Zijn wat zaken veranderd zoals de grotere gunfactor voor AMD, grotere afkeuring jegens Nvidia, en er lopen tenminste geen betaalde Nvidia shills meer rond op fora die het gospel van GeForce komen verspreiden in ruil voor een mooie GeForce kaart.
Ik ben denk ik nog wat pessimistischer. Eigenlijk moet AMD, Nvidia gewoon over de gehele linie verslaan, en ook nog eens onder de prijs gaan zitten. Dan zie ik ze een kans krijgen. Vervolgens moeten ze dan 2 a 3 miljoen chips per kwartaal extra gaan verkopen en dit een aantal jaar volhouden. Dan ga je terug richting 50/50 marktaandeel en een gezonde markt. Dit kan AMD alleen doen als ze het kunnen financieren met een ander deel van hun omzet, Epyc dus.Nvidia heeft inmiddels een dusdanige mindshare dat AMD daar niet zomaar doorheen kan breken. Ze zullen echt minimaal 2, waarschijnlijk 3, generaties achter elkaar Nvidia minimaal moeten evenaren. Zowel qua absolute performance, als qua efficiëntie. Om daadwerkelijk op gelijke hoogte te komen is evenaren niet genoeg.
Evergreen was gewoon keihard beter dan Fermi, behalve dan in absolute performance. Vervolgens komt Nvidia met een iets verbeterde versie die alsnog niet op gelijke hoogte komt met Cypress, laat staan Cayman vlak daarna, en toch was het niet genoeg. Cypress en Cayman waren gewoon belachelijk goed gebouwde chips vergeleken met Fermi. En toch verkochten ze niet meer chips en bleef het marktaandeel gelijk.
Dan komen we aan bij GCN, dat gewoon vrijwel identiek aan Kepler scoorde op alle vlakken in games, en deze keihard versloeg op compute gebied. Nog steeds geen verandering. En daarna gingen verkoopcijfers en marktaandeel omlaag.
Dus ja, om hun achterstand goed te maken zal AMD 2, wellicht 3 generaties nodig hebben waar ze onmogelijk als "minder" bestempeld kunnen worden.
Weet niet waarom je Kepler extreem efficiënt noemt, het ging echt om een paar Watt in games. Ik ben toentertijd voor Kepler gegaan omdat de 7970 moeilijk te krijgen was en ik snel iets nieuws moest hebben.
Het zou potentieel ook aantrekkelijk zijn omdat je Nvidia in grote problemen brengt maakt met een prijzenoorlog die je financiert met de omzet van Epyc. Als we nu kijken naar de stand van ontwikkelingen dan lijkt Intel de komende jaren niet in staat te zijn om adequaat te reageren. Dat biedt de opening, als Navi al een post GCN architectuur is, ook een volle competitief lijn is, en dit jaar of begin volgend jaar al uitgebracht is. Ik betwijfel het...
Ja, AMD lijkt terug te gaan richting VLIW based, maar nu met twee rekeneenheden, als we het patent over de "Super SMID" mogen geloven, maar dan moet de executie alsnog goed zijn, met minstens een mainstream en high-end ontwerp, en dan moeten de drivers een bij release goed functioneren...
https://segmentnext.com/2...rchitecture-patent-shows/
Eigenlijk de enige troef die AMD heeft is hun APU's pushen zodat ze definitief een einde kunnen maken aan de lager gepositioneerde Nvidia lijn, en zo Nvidia direct van omzet kunnen beroven, zeker voor laptops. Denk aan alles onder de xx60, misschien xx50Ti lijn. Eigenlijk heb je dan wel weer een ander socket nodig omdat je aparte VRAM nodig hebt, en dat past nooit binnen socket AM4. Voor laptops kan het, voor desktops is het moeilijk, en daar gaat het nu even om gezien de grafieken.
@Paprika Ik ontken echt niet dat AMD er de afgelopen jaren een puinzooi van heeft gemaakt. Na de HD 7000 kwam er geen geheel nieuwe lijn meer. Na de HD 7000 serie was het ook niet meer te begrijpen hoe een product nou precies gepositioneerd is, wat ook niet helpt.
Ik constateer alleen wel dat er meer speelt dan alleen AMD die zichzelf weer eens in de voet schiet. De keuzes van AMD in de periode voor 2010, hebben gewoon nog steeds effect op te bedrijf. Dat zie je ook met de RTG. Alles moest ingezet worden op Zen, en nu moeten we maar hopen dat er nog genoeg overbleef voor een fatsoenlijke post GCN architectuur voor gaming.
Het is sowieso zelden een absolute factor en juist een opsomming van. Ik ben wel oprecht van mening dat er genoeg kansen liggen met de juiste mindset en het allerbelangrijkste: een sterk product op het juiste moment. Puur alleen een goed product terwijl Nvidia op 90% scoort en een half jaar trager is gaat niet genoeg zijn. Dat is immers ook niet het scenario waaruit de voorsprong van Nvidia is ontstaan. Helaas voor AMD lijkt Nvidia ook niet het risico te willen nemen om zelf stil te blijven staan. Een Ryzen vs Intel scenario zie ik dan ook niet als realistisch, terwijl Nvidia haar voorsprong is ontstaan uit een weerstand van AMD die meer in lijn ligt met een Intel dat vandaag de dag een 16 core CPU op zeg 3GHz (SkyLake IPC?) zou uitbrengen en dat zou dan hun halo product zijn . Alleen zinvol in zeer specifieke scenario's en potentieel sneller dan een 1700-2700X over een paar jaar als games beter schalen, maar vandaag de dag totaal niet relevant voor de prijs.
[ Voor 25% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 16:14 ]
@Werelds
Vandaar dat Zen ook voornamelijk is gericht op de servermarkt. Daar ligt geld/groei/potentie. Immers gaat men gewoon keihard failliet met hun datacenters als ze het financieel niet kloppend krijgen omdat ze een bepaald merk kopen om te kunnen "pochen". Als de concurrenten wel de rationeel juiste keuzes maken. Resultaten tellen aanzienlijk meer in het bedrijfsleven dan schijn.
Serverracks hebben dan ook geen domme marketing stickers, zoals Intel Inside of nVidia blablabla. Ook een Gaming Evolved sticker ga je er niet vinden.
Let op, nu komt er iemand met een foto van een severrack vol stickers
De afkeer van AMD naar de consumentenmarkt, of focus op zakelijke markt, hoe je het wil zien. Kan ik heel goed begrijpen. nVidia heeft dit helaas destijds ook heel goed begrepen met hun KUTA. Daarmee wil ik trouwens niet aangeven dat nVidia de consumentenmarkt links heeft laten liggen. Wat ik hiermee wel wil aangeven is dat ze zichzelf in een heel erg sterke positie hebben gevochten m.b.t. zakelijke toepassingen van GPUs. Vooral de enorme push van CUDA naar onderwijsinstellingen was/is een goeie, ook marketing technisch.
@Paprika
Leuk dat je het halo effect even aanhaalt. Precies iets dat goed werkt bij de consument die de klok hebben horen slaan, maar geen flauw idee hebben waar de klepel hangt.
Vandaar dat Zen ook voornamelijk is gericht op de servermarkt. Daar ligt geld/groei/potentie. Immers gaat men gewoon keihard failliet met hun datacenters als ze het financieel niet kloppend krijgen omdat ze een bepaald merk kopen om te kunnen "pochen". Als de concurrenten wel de rationeel juiste keuzes maken. Resultaten tellen aanzienlijk meer in het bedrijfsleven dan schijn.
Serverracks hebben dan ook geen domme marketing stickers, zoals Intel Inside of nVidia blablabla. Ook een Gaming Evolved sticker ga je er niet vinden.
Let op, nu komt er iemand met een foto van een severrack vol stickers
De afkeer van AMD naar de consumentenmarkt, of focus op zakelijke markt, hoe je het wil zien. Kan ik heel goed begrijpen. nVidia heeft dit helaas destijds ook heel goed begrepen met hun KUTA. Daarmee wil ik trouwens niet aangeven dat nVidia de consumentenmarkt links heeft laten liggen. Wat ik hiermee wel wil aangeven is dat ze zichzelf in een heel erg sterke positie hebben gevochten m.b.t. zakelijke toepassingen van GPUs. Vooral de enorme push van CUDA naar onderwijsinstellingen was/is een goeie, ook marketing technisch.
@Paprika
Leuk dat je het halo effect even aanhaalt. Precies iets dat goed werkt bij de consument die de klok hebben horen slaan, maar geen flauw idee hebben waar de klepel hangt.
Tja, dat laatste is toch een conclusie die we op Tweakers al lang geleden hebben getrokken? Veel consumenten kopen (helaas voor AMD) op die manier hun hardware. 
En verder over Epyc...
https://www.tomshardware....-server-market,37273.html
En verder over Epyc...
15% = $$$Shah relates that Krzanich "was very matter-of-fact in saying that Intel would lose server share to AMD in the second half of the year,” which is not news, but he thought it significant that "Mr. Krzanich did not draw a firm line in the sand as it relates to AMD’s potential gains in servers; he only indicated that it was Intel’s job to not let AMD capture 15-20% market share.
[ Voor 95% gewijzigd door Paprika op 19-06-2018 16:24 ]
Dat je er bij AMD niet veel over hoort zegt niet veel over de stand van zakenPaprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:53:
Pascal is al ruim 2 jaar oud en een echte counter AMD is nog altijd ver weg (onbekend en wordt niet eens over gesproken) terwijl Nvidia alweer is gestart met de voorbereidingen voor de volgende serie.
We wisten twee jaar geleden al min of meer dat AMD niet zo heel snel iets nieuws klaar zou hebben. Na Vega wisten we dat wel zeker.
Wat Nvidia's "voorbereidingen" betreft:
Al die wilde verhalen zijn hilarisch. Komt tegelijkertijd in augustus en vroeg volgend jaar, met gelijktijdig iets gebaseerd op Volta en twee dingen die Turing en Ampère heten. Zonder er al te diep op in te gaan: Volta is extreem onwaarschijnlijk (bekijk de SM's maar eens goed..), Turing zou een erg domme naam zijn voor een gaming chip *kuchkuchhintkuchkuch* en dan blijft Ampère over, en laten we daar nu eens vrijwel niets van weten?
Ik geloof niet dat Nvidia zo ver is als sommigen denken. Ik denk dat hun recente statement gewoon waarheid is en we volgend jaar pas iets zien.
Dat geldt ook voor AMD. Het is inderdaad heel stil en hopelijk is dat een goed teken. Cypress wisten we ook helemaal niets van tot hij er was. Ik denk/hoop dat ze ergens tussen Fiji en Polaris terug naar de tekentafel zijn gegaan. Toen wisten ze al lang dat Vega niet ging worden wat het had moeten zijn.
Intel zou best kunnen, daar zit veel meer kapitaal om de expertise die ze inmiddels in huis hebben tot hun recht te laten komen.Het zou mij niet verbazen als we dus ruim voorbij die 3 jaar gaan voordat er een echt antwoord gaat komen en dan komt dat antwoord misschien nog wel uit de Intel hoek ook.
Die 3 jaar zou ik ook helemaal niet van opkijken en verwacht ik zelfs zoals hierboven wel duidelijk wordt
Tja, die zijn dus al in paniekmodus. AMD haar aandelenkoers is ook al gigantisch gestegen de afgelopen maand na al het nieuws over Intel. AMD haar doel is 10% dit jaar, volgend jaar 25% voor Epyc marktaandeel. Dat lijkt niet onrealistisch te zijn. Geld voor de RTG komt er zo wel.Paprika schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:16:
Tja, dat laatste is toch een conclusie die we op Tweakers al lang geleden hebben getrokken? Veel consumenten kopen (helaas voor AMD) op die manier hun hardware.
En verder over Epyc...
[...]
15% = $$$
@Werelds Een stil AMD is meestal een goed AMD ja. Van Threadripper wisten we ook niks, en dat is ook een groot succes. Neemt niet weg dat ik wil dingen horen dammit.
Het nieuwste verhaal, waar potentieel een kern van waarheid inzit is dat Navi al een post GCN architectuur is die primair is ontwikkeld voor de PS5. Deze zou 2/3 van het R&D budget hebben gekregen waardoor Vega nauwelijks iets had om mee te werken. Vega zou vooral gericht zijn als custom chip voor Apple, en dat lijkt aardig te kloppen.
Verder qua Nvidia, tja, die zijn ook niet echt hard bezig, tenminste niet voor hun GeForce cash cow. Ik vraag me ook echt af of Nvidia niet weer Maxwell gaat refreshen. Dit keer zonder kunstmatig kreupele FP16 compute. Ook hou ik rekening met bewuste uitstel omdat de 7nm node van TSMC ook niet de beste yields zal hebben. Het blijft 7nm op puur DUV technieken.
Oh en niet alle gamers zijn een stelletje homofobe eikels die willen dat homo's veroordeeld moeten worden tot chemische castratie of een celstraf en later zelfmoord plegen.
Echt tragisch wat er met Turing is gebeurd. Ik zou het eigenlijk een mooi eerbetoon vinden als Nvidia het aandurft om Turing als architectuurnaam te pakken. De man heeft heel veel gedaan voor de basis van moderne computertechniek.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Niet helemaal waar ik op doelde met "Turing zou een erg domme naam zijn voor een gaming chip"DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:23:
Oh en niet alle gamers zijn een stelletje homofobe eikels die willen dat homo's veroordeeld moeten worden tot chemische castratie of een celstraf en later zelfmoord plegen.![]()
Echt tragisch wat er met Turing is gebeurd. Ik zou het eigenlijk een mooi eerbetoon vinden als Nvidia het aandurft om Turing als architectuurnaam te pakken. De man heeft heel veel gedaan voor de basis van moderne computertechniek.![]()
Oh op die manier. Turing zijn Colossus was een number cruncher, meer HPC ja.Werelds schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:41:
[...]
Niet helemaal waar ik op doelde met "Turing zou een erg domme naam zijn voor een gaming chip"
Maar het kan dus op meerdere manieren uitgelegd worden. Noem mijn draai maar een negatief bijeffect van mod zijn voor zowel het sport als het politieke forum van GoT.
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-06-2018 20:04 ]
^DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:23:
[...]
Oh en niet alle gamers zijn een stelletje homofobe eikels die willen dat homo's veroordeeld moeten worden tot chemische castratie of een celstraf en later zelfmoord plegen.![]()
Echt tragisch wat er met Turing is gebeurd. Ik zou het eigenlijk een mooi eerbetoon vinden als Nvidia het aandurft om Turing als architectuurnaam te pakken. De man heeft heel veel gedaan voor de basis van moderne computertechniek.![]()
LOL zo zou ik de link echt nooit gelegd hebben.
Vind Turing juist een coole naam, heb wel eens documentaires over hem gezien. Indrukwekkende prestaties maar helaas leven met onverdiende trieste afloop.
Overigens, wat maakt dat Maxwell en Pascal wel bij gaming chips zouden passen dan ?
PS:
Dat The Green Eye hun chips naar grote wis/natuur/sterren kundigen noemt vind ik juist één vd weinige coole dingen van nVidia. Ervan uitgaande dat het als respect bedoeld is. Bij TGE kan het natuurlijk ook arrogantie zijn
[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 19-06-2018 20:24 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
https://www.moviemeter.nl/film/97636Help!!!! schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:22:
[...]
Vind Turing juist een coole naam, heb wel eens documentaires over hem gezien. Indrukwekkende prestaties maar helaas leven met onverdiende trieste afloop.
Het is niet zo zeer dat ik die twee zo geschikt vind voor gaming chips, het is vooral dat Turing's werk gewoon uitermate past bij een eventuele hardcore HPC architectuurHelp!!!! schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:22:
Overigens, wat maakt dat Maxwell en Pascal wel bij gaming chips zouden passen dan ?
Wat dat betreft vind ik dat Volta ook beter bij een gaming chip had gepast. Tesla, Fermi, Volta en Ampère horen wat mij betreft in het ene rijtje thuis, Maxwell, Pascal en Turing in het andere
De laatste drie waren boven alles wiskundigen, de eerstgenoemden natuurkundigen. Uiteraard hadden ze allemaal met beide takken te maken, maar hun grote vondsten en theorieën zaten over het algemeen toch aan één kant.
En ja, ik vind het ook mooi dat Nvidia hun namen verbindt aan chips. En ook nog namen zat om te gebruiken! Gauss, Euler, Pythagoras, Newton, Einstein, Descartes, Euclideus, Fermat, Bernoulli en ga zo maar door. De meest sexy naam zou echter toch wel Lovelace zijn
Ja die heb ik gezien !
PC Specs
Denk je dat ze echt zo hoogmoedig gaan zijn om een publiekelijk populaire naam als Einstein (e.g. het schoolvoorbeeld als mensen praten over intelligente mensen) aan een GPU te verbinden?Werelds schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 00:42:
[...]
Het is niet zo zeer dat ik die twee zo geschikt vind voor gaming chips, het is vooral dat Turing's werk gewoon uitermate past bij een eventuele hardcore HPC architectuur
Wat dat betreft vind ik dat Volta ook beter bij een gaming chip had gepast. Tesla, Fermi, Volta en Ampère horen wat mij betreft in het ene rijtje thuis, Maxwell, Pascal en Turing in het andere
De laatste drie waren boven alles wiskundigen, de eerstgenoemden natuurkundigen. Uiteraard hadden ze allemaal met beide takken te maken, maar hun grote vondsten en theorieën zaten over het algemeen toch aan één kant.
En ja, ik vind het ook mooi dat Nvidia hun namen verbindt aan chips. En ook nog namen zat om te gebruiken! Gauss, Euler, Pythagoras, Newton, Einstein, Descartes, Euclideus, Fermat, Bernoulli en ga zo maar door. De meest sexy naam zou echter toch wel Lovelace zijn
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Blaat schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:58:
[...]
Denk je dat ze echt zo hoogmoedig gaan zijn om een publiekelijk populaire naam als Einstein (e.g. het schoolvoorbeeld als mensen praten over intelligente mensen) aan een GPU te verbinden?
http://www.nvidia.com/object/about-nvidia.htmlNVIDIA’s invention of the GPU
in 1999 sparked the growth of the PC gaming market, redefined modern computer graphics, and revolutionized parallel computing. More recently, GPU deep learning ignited modern AI — the next era of computing — with the GPU acting as the brain of computers, robots, and self-driving cars that can perceive and understand the world.
Wat denk je nu zelf?
Mwah, ik weet niet of ze daar de ballen voor hebben, ik heb verder niet nagedacht bij dat lijstje behalve "grote natuurkundige/wiskundige"Blaat schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:58:
[...]
Denk je dat ze echt zo hoogmoedig gaan zijn om een publiekelijk populaire naam als Einstein (e.g. het schoolvoorbeeld als mensen praten over intelligente mensen) aan een GPU te verbinden?
Einstein zou wellicht wel iets te veel grootheidswaanzin zijn
Tja, dat is Nvidia. Een marketing beest. Zelfs in '99 zeiden ze al dat de GF256 de eerste GPU was, ook al was het geen nieuwe term. En wat de GF256 vooral nieuw had, was T&L in hardware. En dat was ook niet nieuw. Dat is iets waar we SGI voor moeten bedanken, volgens mij waren zij de eersten die dat hadden in hun..nou ja, blijkbaar geen GPU, hoewel het wel grafische processors waren
Edit voor diegenen die het niet weten: SGI = Silicon Graphics Inc; in 2009 failliet verklaard, waarna hun naam verkracht werd door een bedrijf dat hun naam opkocht. Hun naam doet bij sommigen wellicht wel ergens heel ver weg een belletje rinkelen, maar ik garandeer dat iedereen van pak 'm beet 25 jaar of ouder wel producten met SGI chips heeft gebruikt. Niet in het minst de Nintendo 64 en vele arcade machines toentertijd
Ooit opgericht door Jim Clark
[ Voor 18% gewijzigd door Werelds op 20-06-2018 11:43 ]
Volgens mij bestaat de term al sinds de jaren 1980. Betwijfel dus of Nvidia, opgericht in 1993, het in 1999 heeft uitgevonden ja.Werelds schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:35:
[...]
Mwah, ik weet niet of ze daar de ballen voor hebben, ik heb verder niet nagedacht bij dat lijstje behalve "grote natuurkundige/wiskundige"
Einstein zou wellicht wel iets te veel grootheidswaanzin zijn
[...]
Tja, dat is Nvidia. Een marketing beest. Zelfs in '99 zeiden ze al dat de GF256 de eerste GPU was, ook al was het geen nieuwe term. En wat de GF256 vooral nieuw had, was T&L in hardware. En dat was ook niet nieuw. Dat is iets waar we SGI voor moeten bedanken, volgens mij waren zij de eersten die dat hadden in hun..nou ja, blijkbaar geen GPU, hoewel het wel grafische processors waren
Verder zie ik Nvidia echt nog eens Einstein claimen.
Nvidia = Invidia = jaloers. Laat een groen oog nu ook geassocieerd worden met jaloezie.
En nee, daar had ik AdoredTV zijn recente, epische Nvidia bash niet voor nodig. Je leert een hele hoop nutteloze feitjes als je geschiedenis hebt gestudeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-06-2018 11:45 ]
http://www.nvidia.com/object/gpu.htmlAugust 31, 1999 marks the introduction of the Graphics Processing Unit (GPU) for the PC industry. The technical definition of a GPU is "a single chip processor with integrated transform, lighting, triangle setup/clipping, and rendering engines that is capable of processing a minimum of 10 million polygons per second."
Onzin kun je uit ieder corporate deck halen...The integration of the transform and lighting hardware into the GPU itself set the GeForce 256 apart from older 3D accelerators that relied on the CPU to perform these calculations (also known as software transform and lighting). This reduction of 3D graphics solution complexity brought the cost of such hardware to a new low and made it accessible to cheap consumer graphics cards instead of being limited to the previous expensive professionally oriented niche designed for computer-aided design (CAD).
[ Voor 150% gewijzigd door Paprika op 20-06-2018 11:55 ]
Verwijderd
Ik heb geen idee waar dat gerucht vandaan komt maar het zou een slimme zet van AMD zijn. Als Vega toch al min of meer was afgeschreven wegens technische beperkingen die ze niet meer konden oplossen dan kan je beter het geld zetten op de volgende generatie met een (wat) gewijzigde architectuur. Het zou het ook weer begrijpelijker maken waarom Raja Koduri het zat was bij AMD.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:23:
Het nieuwste verhaal, waar potentieel een kern van waarheid inzit is dat Navi al een post GCN architectuur is die primair is ontwikkeld voor de PS5. Deze zou 2/3 van het R&D budget hebben gekregen waardoor Vega nauwelijks iets had om mee te werken.
Het eerste wat ik deed bij mijn laptop (helaas Nvidia+Intel omdat de OEM's het lieten afwetenmadmaxnl schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:14:
Serverracks hebben dan ook geen domme marketing stickers, zoals Intel Inside of nVidia blablabla.

Offtopic maar aangezien het net over de mishandeling van Turing door staten ging...mogelijk verslaat dat zelfs mijn offtopic gaan.
Ik ben het ermee eens dat het passend zou zijn als Nvidia juist wel die gamingkaart naar Turing vernoemt. Interessant triviaatje: Alan Turing was ook een zeer goede hardloper, hij liep de marathon in ongeveer 2,5 uur, wat in die tijd ongekend was voor een amateur (nu nog behoorlijk bijzonder).
Ik stem voor Huygens en Lorentz. Lorentz zijn werk (transformatie) was essentieel voor een deel van Einstein zijn meest briljante werk. Huygens heeft niet enkel een belangrijke bijdrage geleverd aan het begrijpen van golven (wat ook essentieel is voor elektromagnetisme en wat daarmee een eerbetoon verdient) maar hij heeft ook nog eens de pendulumklok uitgevonden. Srinivasa Ramanujan lijkt me ook een mooie kandidaat. MIsschien wel de meest talentvolle wiskundige in de 20ste eeuw.Werelds schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 00:42:
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2018 14:41 ]
Korreltje zout en peper, maareh; NVIDIA Swamped with Extra Inventory
https://www.hardocp.com/n...a_swamped_extra_inventory.
https://www.hardocp.com/n...a_swamped_extra_inventory.
PC Specs
Verwijderd
En toch zijn de prijzen bij AMD nog torenhoog omdat de voorraad nog steeds te laag is, bij Nvidia begint het weer enigzins te herstellen. Kom op AMD, zorg ervoor dat ik volgend jaar geen Nvidia-kaart hoef te kopen.
Oftewel, melken tot er niet meer gemelkt kan worden. Ik geef ze geen ongelijk perse, maar waar de fabrikant loopt te melken doet de distri/winkel er nog eens twee scheppen bovenop.
Het is nu echt wachten, AMD heeft naar mijn weten weinig voorraad om op te geraken dus zij zijn er niet bij gebaat om te wachten, Nvidia daarentegen lijkt al een tijdje te teren op grotere voorraad en loopt dus het risico van prijsprotectie afspraken en dumping..geen wonder dat Turing/ampère whatever langer op zich laat wachten. Niemand die een 1080 of whatever gaat kopen tenzij ze de nieuwe generatie 50% duurder in de markt gaan zetten.
Jammer genoeg heb ik het idee dat Navi ook niet geheel gaat brengen wat vega imo heeft nagelaten.
Het is nu echt wachten, AMD heeft naar mijn weten weinig voorraad om op te geraken dus zij zijn er niet bij gebaat om te wachten, Nvidia daarentegen lijkt al een tijdje te teren op grotere voorraad en loopt dus het risico van prijsprotectie afspraken en dumping..geen wonder dat Turing/ampère whatever langer op zich laat wachten. Niemand die een 1080 of whatever gaat kopen tenzij ze de nieuwe generatie 50% duurder in de markt gaan zetten.
Jammer genoeg heb ik het idee dat Navi ook niet geheel gaat brengen wat vega imo heeft nagelaten.
Verwijderd
Dat sowieso maar ik heb de indruk dat een minstens zo'n groot probleem is dat de voorraad schaars is omdat AMD te weinig GPU's levert aan de AIC-partners. Dat blijkt ook uit het feit dat veel modellen nog steeds niet eens te verkrijgen zijn bij de grotere webshopjes in Nederland.ScytheNL schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:02:
Oftewel, melken tot er niet meer gemelkt kan worden. Ik geef ze geen ongelijk perse, maar waar de fabrikant loopt te melken doet de distri/winkel er nog eens twee scheppen bovenop.
Maar waarom? Die Apple computertjes zijn al een tijdje uit en de consoles zijn flink op leeftijd, je zou denken dat de vraag van Apple, Sony en MS inmiddels lager is dan dat het geval was. Bovendien gaf AMD (Su zelf als ik me niet vergis) aan dat ze gemakkelijk meer GPU's zouden kunnen laten maken.
Wat is dan het probleem? Voor Vega kan het aan de kostprijs van HBM (HBM inclusief package en zo vs. GDDR5 met een iets duurdere PCB) maar dat verklaart niet waaorm ze niet meer Polaris-CPU's maken.
Stel dat AMD de opdracht voor Polaris had gegeven aan TSMC, zouden we dan nu meer kaarten zien?
AMD wil graag maar kan niet, Nvidia kan maar wacht liever zo lang ze kunnen. Op een gegeven moment zakt de verkoop van Pascal te veel en pas dan zal Nvidia de nieuwe generatie aanbieden. De prijzen van de volgende generatie zullen waarschijnlijk niet gek veel anders zijn, Nvidia zorgt ervoor dat de voorraad grotendeels uitverkocht is op het moment dat de nieuwe generatie wordt gepresenteerd. Ik vind sowieso dat je niet 2 jaar na het uitkomen van de kaarten ze nog moet kopen voor tot 50% van de MRSP, dat vind ik nogal zot.Het is nu echt wachten, AMD heeft naar mijn weten weinig voorraad om op te geraken dus zij zijn er niet bij gebaat om te wachten, Nvidia daarentegen lijkt al een tijdje te teren op grotere voorraad en loopt dus het risico van prijsprotectie afspraken en dumping..geen wonder dat Turing/ampère whatever langer op zich laat wachten. Niemand die een 1080 of whatever gaat kopen tenzij ze de nieuwe generatie 50% duurder in de markt gaan zetten.
Wat betreft Navi, ik wacht het rustig af, ik hoop dat het de start van een nieuwe generatie is en dat die architectuur eerder is ingezet dan wat wij vermoedden (dus dat AMD hier stil over was). Mocht Navi nog steeds GCN zijn en AMD er niet in slagen om die typishce bottleneck voor grote GPU's met die architectuur op te lossen - wat in dat geval nogal voor de hand ligt - dan hoop ik dat de prijs in ieder geval past bij de kwaliteit (voor spellen!) en dat AMD voldoende wafercapaciteit heeft om een voldoende grote voorraad GPU's te leveren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2018 12:42 ]
Zo "Episch" vond ik hem trouwens niet, verre van eigenlijk, na een uur kijken / luisteren naar voornamelijk allang bekende zaken had ik echt het gevoel dat ik wel wat beters met mijn tijd had kunnen doen. Zeker na de hype van al een paar weken dat hij "met iets echt groots" bezig was.DaniëlWW2 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:40:
En nee, daar had ik AdoredTV zijn recente, epische Nvidia bash niet voor nodig.
Verwijderd
Het was een goede samenvatting over Nvidia, niet meer en niet minder.Dennism schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:41:
[...]
Zo "Episch" vond ik hem trouwens niet, verre van eigenlijk, na een uur kijken / luisteren naar voornamelijk allang bekende zaken had ik echt het gevoel dat ik wel wat beters met mijn tijd had kunnen doen. Zeker na de hype van al een paar weken dat hij "met iets echt groots" bezig was.
Hoe kan het dat Vega 64 Nitro+ 550 euro is in frankrijk maar 725 euro in NL?
[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 25-06-2018 18:18 ]
Verwijderd
Markt, vraag en aanbod.DoubleYouPee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:18:
Dat is die VOC mentaliteit.DoubleYouPee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:18:
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Er is meer vraag in NL? Er zijn mensen in NL die Vega 64 kopen voor 700+ euro?
Verwijderd
Niet meer vraag, minder aanbod. Vraag me niet waarom.DoubleYouPee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:32:
[...]
Er is meer vraag in NL? Er zijn mensen in NL die Vega 64 kopen voor 700+ euro?
Is er een kans dat een nieuwe AMD GPU gebruik gaat maken van HBM2 of 3 en GDDR6 geheugen? Oftewel, een chip met beide geheugencontrollers aan boord. Dat zou handig kunnen zijn m.b.t. een AI-kaart creëren met heel erg veel geheugen. Mits beide geheugencontrollers tegelijkertijd benut kunnen worden, maar dat lijkt me wel toch? Dit zou mooi binnen het HBC verhaal kunnen passen.
Daarnaast kunnen ze zo ook meteen met eenzelfde chip een gaming variant uitbrengen met alleen GDDR6. En voor in notebooks bijvoorbeeld weer met HBM geheugen.
Daarnaast kunnen ze zo ook meteen met eenzelfde chip een gaming variant uitbrengen met alleen GDDR6. En voor in notebooks bijvoorbeeld weer met HBM geheugen.
No way.madmaxnl schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:54:
Is er een kans dat een nieuwe AMD GPU gebruik gaat maken van HBM2 of 3 en GDDR6 geheugen? Oftewel, een chip met beide geheugencontrollers aan boord. Dat zou handig kunnen zijn m.b.t. een AI-kaart creëren met heel erg veel geheugen. Mits beide geheugencontrollers tegelijkertijd benut kunnen worden, maar dat lijkt me wel toch? Dit zou mooi binnen het HBC verhaal kunnen passen.
Verspilde ruimte op je zeer dure 7nm silicon voor helemaal niks relevants. Zeker als het blijkt te kloppen dat Navi geen GCN architectuur meer is, maar een VLIW2 based architectuur, waarmee AMD veel meer terug zou gaan richting TeraScale, en dus veel meer gaming oriented.
Verder is alleen de memory bus is al een onmogelijk obstakel. GDDR6 ondersteunt maximaal een 384bit bus terwijl je voor HBM2 eigenlijk minstens een 1024bit bus wil hebben. Ik heb ook het zeer sterke vermoeden dat zelfs zonder dit probleem, het niet zou werken. Verder komt HBM3 pas in 2020 dus.
Verwijderd
Inmiddels weten we dat Vega voor Apple is ontwikkeld en dat wij PC-gamers de restjes krijgen, wanneer ze voldoende wafers over hebben om die GPU's te produceren (lees: omdat die wafers niet gebruikt hoeven te worden voor een product waarmee ze meer winst kunnen maken). Koduri had overigens weinig te maken met de architectuur van Vega en met die architectuur is niets mis, als je in ogenschouw neemt waarvoor die is ontwikkeld: Apple en 'productiviteits' -toepassingen (CAD, rendering...). Daarvoor is het een uitstekende GPU. Alleen voor gaming is de volle Vega ongeschikt en de cut van Vega een leuke kaart. Als AMD die kaart voor gaming had ontwikkeld dan zou het geen 64 CU's hebben gekregen, zelfs 56 is aan de hoge kant.CMD-Snake schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:39:Koduri had zijn hand overspeelt. Hij is opperhoofd van RTG geworden door Su af te persen met dreigementen om naar Intel te gaan.
Navi is wel voor gaming ontwikkeld (PS5 en waarschijlijk ook de X2). Maar ja, dat zal dan weer een erg kleine GPU zijn tenzij ze een cut nemen van de volle GPU voor die consoles. Dat is spijtig voor de gamers die bleeding edge gamen (4k 100 Hz...) maar het maakt niet zoveel uit voor het leeuwendeel van de gamers die een niet al te dure kaart willen kopen. Als Navi inderdaad 1080+ prestaties haalt voor een schappelijk bedrag dan vind ik het prima. Dan ga ik lekker op een 1440p monitor met 100+ FPS de zwaarste AAA-spellen die tot nu toe zijn uitgekomen kunnen spelen. Niet per se met ultra-instellingen maar dat doet er niet toe.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2018 16:29 ]
PC Specs
Ik vraag mij af voor wie Vega is gemaakt. De kaarten lijken nergens echt in uit te blinken. Topsegment voor gaming is nog altijd een alleenheerschappij van Nvidia, zelfde voor de ML en professionele markt. De APU's van Vega zijn dan beter dan alle andere IGP's, maar om in dat segment de beste te zijn is ook niet bepaald heel moeilijk.Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:26:
Inmiddels weten we dat Vega voor Apple is ontwikkeld en dat wij PC-gamers de restjes krijgen, wanneer ze voldoende wafers over hebben om die GPU's te produceren (lees: omdat die wafers niet gebruikt hoeven te worden voor een product waarmee ze meer winst kunnen maken). Koduri had overigens weinig te maken met de architectuur van Vega en met die architectuur is niets mis, als je in ogenschouw neemt waarvoor die is ontwikkeld: Apple en 'productiviteits' -toepassingen (CAD, rendering...). Daarvoor is het een uitstekende GPU. Alleen voor gaming is de volle Vega ongeschikt en de cut van Vega een leuke kaart. Als AMD die kaart voor gaming had ontwikkeld dan zou het geen 64 CU's hebben gekregen, zelfs 56 is aan de hoge kant.
De rekenkracht van consoles en PC's moet je niet met elkaar vergelijken. De GPU's van consoles hebben altijd weinig rekenkracht gehad, maar doen het vooral nog leuk vanwege optimalisaties. Ook spelen consoles wat vals door zaken als upscaling in te zetten om de doelresolutie te halen.Navi is wel voor gaming ontwikkeld (PS5 en waarschijlijk ook de X2). Maar ja, dat zal dan weer een erg kleine GPU zijn tenzij ze een cut nemen van de volle GPU voor die consoles. Dat is spijtig voor de gamers die bleeding edge gamen (4k 100 Hz...) maar het maakt niet zoveel uit voor het leeuwendeel van de gamers die een niet al te dure kaart willen kopen. Als Navi inderdaad 1080+ prestaties haalt voor een schappelijk bedrag dan vind ik het prima. Dan ga ik lekker op een 1440p monitor met 100+ FPS de zwaarste AAA-spellen die tot nu toe zijn uitgekomen kunnen spelen. Niet per se met ultra-instellingen maar dat doet er niet toe.
Als RTG meer bereik in de PC markt wil hebben dankzij schappelijke prijzen zullen ze vooral exotische technieken als HBM2 moeten laten varen. Het is het zwaktepunt van Vega, de afhankelijkheid van HBM2 beperkt de productie. GDDR-geheugen was een handigere keuze geweest uit productie oogpunt.
Verwijderd
Het is allang bekend voor wie Vega is gemaakt: Apple en daarnaast voor productiviteitstoepassingen. Daar zijn die kaarten wel degelijk zeer geschikt voor! Vega64 verslaat de 1080 Ti voor CAD en rendering. Voor Apple computers is zo'n manusje van alles die niet uitblinkt in gaming - al is de Vega56 prima geschikt voor gaming - juist ideaal. Aple-klanten doen niet enkel aan gaming, die kaart moet een jack of all trades en een master of none zijn. Bedenk hierbij dat het vermogen ook best wel laag ligt als je die kaarten een wat lagere spanning en klokfrequentie geeft wat handig is voor Apple-computertjes die niet bepaald uitblinken in koeling.
Voor A-fans die zich getriggerd voelen, ja die vuilnisbak-PC van Apple had een leuk ontwerp voor de koeling en gerelateerd aan de grootte koelde het niet slecht maar dat neemt niet weg dat de koeling bij A-producten problematisch is door het kleine volume en Apple's voorkeur om die koeler zo laat mogelijk aan te zetten.
Jij staart je veel te veel blind op (PC)gaming, PC-gaming is momenteel een bijzaak voor AMD, PC-gamers krijgen de restjes omdat AMD te weinig budget had om tegelijkertijd voldoende in de CPU en in de GPU te investeren. Dat is allemaal recent aangegeven door een AMD-medewerkers die uit de school klapte en het verklaart perfect waarom Koduri AMD verliet.
Polaris werd ontwikkeld voor de X1X en de PS4P, PC-gamers kwamen op de tweede plaats. Vega werd ontwikkeld voor Apple en Navi is ontwikkeld voor Sony en waarschijnlijk ook voor MS. Geen van die kaarten zijn ontwikkeld voor PC-gaming.
Jij mist het punt! AMD ontwerpt de laatste jaren geen GPU's voor PC-gaming maar voor A, MS en S. Als die kaarten daarnaast ook geschikt zijn voor gaming: prima. Maar dat is dan een toeval. Het is prima mogelijk dat AMD nu weer meer kan investeren in de GPU-ontwikkeling voor de PC-markt aangezien Zen voldoende winst geeft - de medewerkers van AMD hebben in een presentatie aangegeven dat mensen die aan Zen werkten op de GPU's zijn gezet - maar dat gaan we pas over een paar jaar merken, op zijn vroegst in 2020. Ondertussen wordt Navi ook voor PC-gamers een prima kaart. Geen topkaart maar wel een kaart waarmee je prima kan gamen. Dat voor consoles zoveel beter geoptimaliseerd zou worden is redelijk achterhaald, slechte PC-ports bestaan nog maar in het algeem maakt het qua GPU weinig verschil en gaat het vooral om het beter optimaliseren voor de slechtere en veel lagere geklokte CPU's die in de consoles. Ik krijg met mijn HD 7850 even goede graphics als een PS4 die evenveel GPU-power heeft. Naar verluidt presteert Navi iets beter dan de GTX 1080, als die dan voor €250 te koop is dan zal het mij worst wezen dat die voor consoles is ontwikkeld.De rekenkracht van consoles en PC's moet je niet met elkaar vergelijken. De GPU's van consoles hebben altijd weinig rekenkracht gehad, maar doen het vooral nog leuk vanwege optimalisaties.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2018 20:29 ]
Als ik wil renderen of CAD wil doen koop ik een Quadro.Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:19:
Vega64 verslaat de 1080 Ti voor CAD en rendering.
Waarom klagen AMD liefhebbers dan zo over dat Vega niet Pascal kon inhalen?Jij staart je veel te veel blind op (PC)gaming, PC-gaming is momenteel een bijzaak voor AMD
Poor Volta...Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:19:
[...]
AMD ontwerpt de laatste jaren geen GPU's voor PC-gaming maar voor A, MS en S.
Wat gewoon een GTX kaart is met andere ondersteuning, drivers en prijskaartje. Hardware technisch identiek, dus ik snap niet zo goed wat je hiermee wil zeggen?CMD-Snake schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 01:07:
[...]
Als ik wil renderen of CAD wil doen koop ik een Quadro.
Omdat ze gezonde concurrentie willen op de PC-gaming markt. Is dat zo gek?[...]
Waarom klagen AMD liefhebbers dan zo over dat Vega niet Pascal kon inhalen?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Sommige Quadro's komen overeen met GeForce kaarten, maar er zijn ook Quadro's die andere features hebben die je niet zal vinden in de GeForce lijn. Het is niet helemaal zoals jij het stelt.Blaat schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:57:
Wat gewoon een GTX kaart is met andere ondersteuning, drivers en prijskaartje. Hardware technisch identiek, dus ik snap niet zo goed wat je hiermee wil zeggen?
Voor thuis kan je nog kiezen voor een consumentkaart, maar zodra je professioneel bezig bent wil je zekerheid. Die drivers en ondersteuning maken dan het verschil. Genoeg CAD pakketten hangt de servicedesk meteen op zodra je niet draait op door hun goedgekeurde hardware of geen gecertificeerde drivers gebruikt.
Maar dan net beweert CHBF dat de huidige situatie de bedoeling is bij AMD, PC gaming is slechts een bijzaak.Omdat ze gezonde concurrentie willen op de PC-gaming markt. Is dat zo gek?
Verwijderd
Dat het niet voor gaming wordt ontwikkeld wil niet zeggen dat ze niet voor gaming verkopen als ze genoeg wafers overhebben die niet voor iets wat meer lucratief is worden gebruikt.
Het is slechts een gerucht maar dit is wat een medewerker van AMd zei tegen die jongen van WCCFTech: wij ontwikkelen nu GPU's in opdracht van Apple. Sony en Microsoft. Het past bij de tijdlijn: Polaris kwam net op tijd uit voor de PS4P en X1X, Vega kwam precies op tijd uit voor de nieuwe Apple-bakjes en de PS5 lijkt gepland te zijn voor in 2019, wanneer Navi uitkomt. Daarnaast is Vega voor Apple heel erg geschikt, die willen een jack of all trades en master of none kaart hebben.
Interessanter puntje, waarom was die marketing-campagne er? Dacht RTG echt dat Vega veel beter zou worden met nieuwe technieken die ze niet werkende kregen of was de marketing-afdeling onvoldoende op de hoogte van wat er technisch gebeurde?
Als jij je geld wil verspillen of net dat programma gebruikt wat GPUOpen nog niet goed ondersteunt...CMD-Snake schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 01:07:
[...]
Als ik wil renderen of CAD wil doen koop ik een Quadro.
Ik heb daar nooit over geklaagd dus dat kan ik jou niet uitleggen. De verwachtingen waren blijkbaar onrealistisch en gamers hoopten dat AMD meer zou leveren aangezien ze een jaar later kwamen. het was overigens meer dan een half jaar voor het uitkomen van Volta al duidelijk dat er flinke problemen waren, bij de Doom-demo was de FPS niet hoger dan bij een GTX 1080. Je kon nog hopen dat AMD die problemen zou oplossen, nu weten we dat dit niet lukte.Waarom klagen AMD liefhebbers dan zo over dat Vega niet Pascal kon inhalen?
Een AMD-medewerker zei dit tegen die jongen van WCCFTech en het past bij het plaatje. Denk hierbij ook aan de financiële positie van AMD in die tijd en de grote investeringen in de CPU-afdeling. Ze hadden wellicht enkel geld voor een nieuwe GPU als een bedrijf zoals A, S of M vooraf betaalde om dit te financieren en als zij betalen dan maak je de GPU zoals zij het graag hebben. Dat geeft in ieder geval hoop voor Navi.Maar dan net beweert CHBF dat de huidige situatie de bedoeling is bij AMD, PC gaming is slechts een bijzaak
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2018 14:24 ]
Verwijderd
Het ligt meer voor de hand dat Mantle weinig werd gebruikt omdat in eerste instantie enkel AMD er baat bij had, indien het goed zou worden geïmplementeerd. Het ligt nogal voor de hand waarom AMD Mantle doneerde aan de KG nadat de KG-medewerker een AMD-medewerker vertelde dat developers hen (KG) vroegen om met een opvolger van OpenGL te komen:CMD-Snake schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:27:
[...]
Dat komt omdat Mantle in AMD beheer nergens meer heen ging. Battlefield 4 was de enige titel die Mantle ondersteuning had, maar het gaf AMD kaarten niet echt een voordeel ten opzichte van Nvidia kaarten. Daarna is Mantle op een laag pitje komen te staan bij AMD.
- de KG heeft meer middelen dan AMD om eraan te werken, hoe ironisch dat ook is
- de KG krijgt de support van veel grote hardware- en software-bedrijven
- door er een open standaard van te maken wordt het meer gebruikt
Vulkan = herschreven openGL (code-optimalisatie) + Mantle om veel meer lowlevel te gaan zitten en die arme CPU wat te ontlasten.
Verwijderd
Aangezien niemand anders erover bericht doe ik het maar. De ASRock RX 580 is nu ook in Nederland verkrijgbaar, voor een relatief 'lage' prijs.
pricewatch: ASRock RX580 8GB Phantom GXR OC DVI/HDMI/3xDP retail
WTF is er met Centralpoint aan de hand? Een zeer slechte beoordeling en absurd duur.
Verder slecht nieuws, de prijzen zijn in de derde maand sinds het weer verkrijgbaar worden nog steeds niet gezakt.
WTF is er met Centralpoint aan de hand? Een zeer slechte beoordeling en absurd duur.
Verder slecht nieuws, de prijzen zijn in de derde maand sinds het weer verkrijgbaar worden nog steeds niet gezakt.
Gelukkig hebben ze hem zelf de "OC Certified" certificering toegekendVerwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:56:
Aangezien niemand anders erover bericht doe ik het maar. De ASRock RX 580 is nu ook in Nederland verkrijgbaar, voor een relatief 'lage' prijs.
Ik mis de goede oude marketing...OC Certified Edition
Overclockers Must Have!
Phantom Gaming OC Certified mark represents excellent overclocking capabilities and high level performance. It’s the beast with undefeatable hardware and practical software for limit pushing overclockers to break world records.

Mijn eerste videokaart (7800GT) die ik bewust heb gekocht voor mijn eerste zelfbouw PC. Daarvoor was het wat er toevallig in zat en was het eigenlijk niets meer dan de huiskamer computer van mijn ouders
[ Voor 32% gewijzigd door Paprika op 04-07-2018 21:37 ]
Verwijderd
LOL
Dat moeten we inderdaad maar niet al te serieus nemen maar ik durf deze kaart rustig te kopen, alleen zal ik dat doen voor deze prijs.
Hopelijk klopt het gerucht dat AMD binnenkort met nieuwe Polariskaarten komt die wat grotere GPU's krijgen en de TSMC node gebruiken. Als die kaarten dezelfde prijs zouden hebben dan is het nog enigszins redelijk.
als je negeert dat de Polaris-kaarten nu 26 maanden oud zijn
De oude marketing was beter, maar de kaarten zien er nu wel beter uit. Het past helemaal bij de RGB bling-bling.
Voor wie irony-impaired is: 1. mijn medeleven, 2. dit was sarcastisch
Dat moeten we inderdaad maar niet al te serieus nemen maar ik durf deze kaart rustig te kopen, alleen zal ik dat doen voor deze prijs.
Hopelijk klopt het gerucht dat AMD binnenkort met nieuwe Polariskaarten komt die wat grotere GPU's krijgen en de TSMC node gebruiken. Als die kaarten dezelfde prijs zouden hebben dan is het nog enigszins redelijk.
als je negeert dat de Polaris-kaarten nu 26 maanden oud zijn
De oude marketing was beter, maar de kaarten zien er nu wel beter uit. Het past helemaal bij de RGB bling-bling.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2018 21:40 ]
Lijkt me ook weinig mis verderVerwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:36:
LOL
Tja, ik blijf erbij:Verwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:36:
De oude marketing was beter, maar de kaarten zien er nu wel beter uit. Het past helemaal bij de RGB bling-bling.![]()
Stap 1 - kast dicht
Stap 2 - kast op de grond
Stap 3 - niet meer naar kijken tot de volgende CPU/GPU serie uitkomt
[ Voor 32% gewijzigd door Paprika op 04-07-2018 21:42 ]
Verwijderd
Wen er maar aan, we zullen er de komende jaren niet van af geraken. Zelf zal ik eeder een moederbord of grafische kaart kopen die gewoon uitstekende componenten heeft en een sober uiterlijk heeft, met een goede prijs. Alleen zie die maar eens te vinden. Misschien dat Taichi (X370/X470) dat een beetje heeft maar qua prijsklasse zit je dan toch weer aan de hoge kant.Paprika schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:39:
[...]
Lijkt me ook weinig mis verder(behalve het standaard geneuzel waar de meeste fabrikanten last van hebben; voornamelijk die totaal niet praktische shroud die volledig voor de looks is ontworpen, niet eens mijn smaak overigens).
Of de Fractal S voor €60 kopen.Tja, ik blijf erbij: kast dicht, kast op de grond, niet meer naar kijken tot de volgende CPU/GPU serie.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2018 21:42 ]
Ik ben dan ook nog altijd erg blij met mijn Palit Pascal kaartje. Uiteraard is het totaal geen schoonheid, maar dat had dan ook als gevolg dat de kaart goedkoper was dan de exemplaren van de concurrentie, maar ondertussen ook nog eens beter uit de reviews kwam. Win-win? Voor mij wel.Verwijderd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:41:
[...]
Wen er maar aan, we zullen er de komende jaren niet van af geraken. Zelf zal ik eeder een moederbord of grafische kaart kopen die gewoon uitstekende componenten heeft en een sober uiterlijk heeft, met een goede prijs. Alleen zie die maar eens te vinden. Misschien dat Taichi (X370/X470) dat een beetje heeft maar qua prijsklasse zit je dan toch weer aan de hoge kant.
Verwijderd
Kom op ASRock, hier ligt een kans!Paprika schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:44:
[...]
Ik ben dan ook nog altijd erg blij met mijn Palit Pascal kaartje. Uiteraard is het totaal geen schoonheid, maar dat had dan ook als gevolg dat de kaart goedkoper was dan de exemplaren van de concurrentie, maar ondertussen ook nog eens beter uit de reviews kwam. Win-win? Voor mij wel.
Als AMD weer met een Polaris refresh komt, dan moeten ze zich echt gaan schamen bij de RTG. Ook al gaat het om die 44CU chip die ontwikkeld is voor de XBONE X. Serieus, Koduri is terecht ontslagen als ze met niks beters kunnen komen. Ja, die is waarschijnlijk ontslagen. Iemand met zijn functie die met "sabbatical" gaat en na een paar maanden opeens je ontslag indienen en bij de concurrent gaan werken kan niet zonder toestemming van de CEO. Koduri kon alleen vertrekken en meteen naar de concurrent overstappen, omdat ze hem bij AMD ook weg wilden hebben.
Die geruchten ook steeds over een Polaris refresh, tja, ik blijf er zeer sceptisch over. AMD rolt overal de Vega architectuur uit en zet overduidelijk in op 7nm chips voor hun gehele performance gerichte portfolio. Alleen de APU's blijven nog op 12nm zitten. Ik zie AMD dus eigenlijk niet zomaar een 12nm Polaris uitbrengen. Dat hadden ze ook allang kunnen doen. Was het 20% sneller, dan gaat die speculatieve "RX680" de concurrentie aan met de GTX1070. Die had je allang uit kunnen brengen, en die moet je ook uitbrengen voor de volgende GeForce lijn.
Op technisch vlak zie ik ook wel wat problemen met een nieuwe Polaris. De geheugencontroller is bijvoorbeeld verre van optimaal. GCN architecturen zijn toch al gevoelig voor geheugen bandbreedte, en een snellere Polaris zal dat alleen maar erger maken. Blijf je op GDDR5 zitten, dan loop je tegen een limiet aan. Ga je naar GDDR6 dan moet je een nieuwe geheugencontroller ontwerpen. Doe het dan goed en neem de rest van de Vega architectuur ook mee. Zaken zoals de DSBR of de scheduler die eindelijk het scherm niet meer in vier stukken ophakt en voor bottlenecks zorgde, zijn weg bij Vega. Dat helpt met gemiddelde en minimale framerates.
Nee, ik denk dat we voorlopig helemaal niks interessants gaan zien vanuit de RTG. Hooguit Vega 20 als gamingchip om wat extra volume te draaien, en volumekortingen te bedingen alsmede schaalvergroting voor extra besparing. Veel van die chips zullen dan alsnog naar Apple gaan, of de Pro kaarten. Voor de rest mogen we wachten of Vega 11 ooit nog gaat verschijnen, en voor de rest Navi ergens in laat 2019/begin 2020.
Die geruchten ook steeds over een Polaris refresh, tja, ik blijf er zeer sceptisch over. AMD rolt overal de Vega architectuur uit en zet overduidelijk in op 7nm chips voor hun gehele performance gerichte portfolio. Alleen de APU's blijven nog op 12nm zitten. Ik zie AMD dus eigenlijk niet zomaar een 12nm Polaris uitbrengen. Dat hadden ze ook allang kunnen doen. Was het 20% sneller, dan gaat die speculatieve "RX680" de concurrentie aan met de GTX1070. Die had je allang uit kunnen brengen, en die moet je ook uitbrengen voor de volgende GeForce lijn.
Op technisch vlak zie ik ook wel wat problemen met een nieuwe Polaris. De geheugencontroller is bijvoorbeeld verre van optimaal. GCN architecturen zijn toch al gevoelig voor geheugen bandbreedte, en een snellere Polaris zal dat alleen maar erger maken. Blijf je op GDDR5 zitten, dan loop je tegen een limiet aan. Ga je naar GDDR6 dan moet je een nieuwe geheugencontroller ontwerpen. Doe het dan goed en neem de rest van de Vega architectuur ook mee. Zaken zoals de DSBR of de scheduler die eindelijk het scherm niet meer in vier stukken ophakt en voor bottlenecks zorgde, zijn weg bij Vega. Dat helpt met gemiddelde en minimale framerates.
Nee, ik denk dat we voorlopig helemaal niks interessants gaan zien vanuit de RTG. Hooguit Vega 20 als gamingchip om wat extra volume te draaien, en volumekortingen te bedingen alsmede schaalvergroting voor extra besparing. Veel van die chips zullen dan alsnog naar Apple gaan, of de Pro kaarten. Voor de rest mogen we wachten of Vega 11 ooit nog gaat verschijnen, en voor de rest Navi ergens in laat 2019/begin 2020.
[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-07-2018 22:40 ]
Lol.... 333 euro voor een 2 jaar oude mid range chip... 
Oftewel dezelfde perf/euro als 4.5 jaar geleden. (R9 280X voor 260 euro in januari 2014)

Oftewel dezelfde perf/euro als 4.5 jaar geleden. (R9 280X voor 260 euro in januari 2014)

[ Voor 48% gewijzigd door DoubleYouPee op 04-07-2018 22:47 ]
Verwijderd
Zoveel inflatie hebben we niet gehad sinds 2014. 
Laat 2019 lukt wel voor Navi met vanaf half 2019 productie voor GPU's.
Laat 2019 lukt wel voor Navi met vanaf half 2019 productie voor GPU's.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2018 11:02 ]
Hij is eerder vergelijkbaar met een 290x, wat vandaag de dag nog steeds een prima kaart is.DoubleYouPee schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:45:
Lol.... 333 euro voor een 2 jaar oude mid range chip...
Ja, de RX 580 is ook wel sneller dan mijn R9 280X, maar qua % ook net zo veel duurderSp3ci3s8472 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:13:
[...]
Hij is eerder vergelijkbaar met een 290x, wat vandaag de dag nog steeds een prima kaart is.
Verwijderd
Met de huidige prijs! Dat is een negatieve uitschieter hoewel die al lang duurt, de referntieprijs is de prijs die je net na de launch van de RX 480 en RX 580 had. De grote vraag is waarom het aanbod in Polaris-kaarten nog steeds zo laag is, dat is immers de enige verklaring waarom de prijs van de Nvidia-kaarten zoveel meer is gezakt richting de normale hoogte (maar nog een stuk erboven, dat wel) dan de AMD-kaarten, enkel met een schaarste in aanbod of een hele hoge vraag kan dat gebeuren.DoubleYouPee schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:14:
[...]
Ja, de RX 580 is ook wel sneller dan mijn R9 280X, maar qua % ook net zo veel duurder
Ik heb de indruk dat AMD bewust het aanbod laag houdt, dus weinig GPU's levert aan Asus, Sapphire, XFX, ASRock, Powercolor, Gigabyte en MSI. Wat zou het motief van AMD kunnen zijn om dat te doen? Ik ziet twee mogelijkheden:
• gebrek aan wafers, AMD maakt meer winst op CPU's dan op GPU's en ze hebben te weinig wafers om voor beide zoveel te leveren als wat gevraagd wordt
• Angst voor wat er gaat gebeuren wanneer die 'mining'-zeepbel volledig knapt. Ja, de hype is al een tijdje voorbij maar het feest met tweedehandskaarten moet nog beginnen en wordt voorspeld voor in de komende maanden, zie het artikel waar laatst naar verwezen werd.
Heb hier al eerder in het jaar al eens een verklaring voor gegeven. Die mogelijke verklaring is dat er op zowel Polaris als Vega geen winst wordt gemaakt. Hiervoor vond ik wat aanwijzingen in de bespreking van de kwartaalcijfers. De impact van mining op de omzet bleek namelijk heel beperkt te zijn en tegelijkertijd verbergt AMD al jaren de omzet en winst cijfers van Radeon. Op vragen over deze cijfers wordt vaak een beetje ontwijkend op gereageerd in plaats van met harde cijfers (die er echt wel zijn). Geen kwestie van zeker weten maar het is zeer zeker mogelijk. Verklaart namelijk ook direct waarom Nvidia van pak hem beet 600M richting de 2miljard per kwartaal is gestegen terwijl er bij AMD in verhouding niets bij kwam. Wat er wel bij kwam werd aan Ryzen toegeschreven. Dit past ook wel in het straatje van Polaris, dat was een zeer betaalbare kaart met het doel om het marktaandeel op de gaming markt te vergroten. Met zo'n strategie kun je als AMD best een kaart zonder winst verkopen. Echter je hebt daar dan wel een beperkt budget voor en als miners er met je kaarten vandoor gaan dan zit je met lege handen. Dan heb je namelijk een kaart zonder winst verkocht terwijl je het marktaandeel bij gamers niet hebt vergroot.Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:36:
[...]
Met de huidige prijs! Dat is een negatieve uitschieter hoewel die al lang duurt, de referntieprijs is net na de launch van de RX 480 en RX 580. De grote vraag is waarom het aanbod in Polaris-kaarten nog steeds zo laag is, dat is immers de enige verklaring waarom de prijs van de Nvidia-kaarten zoveel meer is gezakt richting de normale hoogte (maar nog een stuk erboven, dat wel) dan de AMD-kaarten, enkel met een schaarste in aanbod of een hele hoge vraag kan dat gebeuren.
Ik heb de indruk dat AMD bewust het aanbod laag houdt, dus weinig GPU's levert aan Asus, Sapphire, XFX, ASRock, Powercolor, Gigabyte en MSI. Wat zou het motief van AMD kunnen zijn om dat te doen? Ik ziet twee mogelijkheden:
• gebrek aan wafers, AMD maakt meer winst op CPU's dan op GPU's en ze hebben te weinig wafers om voor beide zoveel te leveren als wat gevraagd wordt
• Angst voor wat er gaat gebeuren wanneer die 'mining'-zeepbel volledig knapt. Ja, de hype is al een tijdje voorbij maar het feest met tweedehandskaarten moet nog beginnen en wordt voorspeld voor in de komende maanden, zie het artikel waar laatst naar verwezen werd.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Verwijderd
Vega, ja. Voor Polaris kan ik me dat in eerste instantie moeilijk voorstellen aangezien die prijs stabiel was totdat die 'mining'-zeepbel werd opgeblazen wat ongeveer 1 maand na de launch van de RX 580 gebeurde. Waarom heeft AMD al die tijd de RX 480 normaal geleverd als die geen winst maakte? Weinig winst, ja, dat kan ik me gemakkelijk voorstellen. De GPU's zijn relatief groot in vergelijking met die van de GTX 1060. Ik houd het daarom op de door mij genoemde twee motieven voor Polaris. Vega, dat is een ander verhaal. Die kaarten (inclusief HBM) zijn simpelweg te duur om die te leveren voor de prijs die gamers willen betalen.sdk1985 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:49:
[...]
Heb hier al eerder in het jaar al eens een verklaring voor gegeven. Die mogelijke verklaring is dat er op zowel Polaris als Vega geen winst wordt gemaakt.
Om marktaandeel te winnen en daarna dus het hart van de developers terug te winnen, aldus Raja. In theorie was dat een strategie die AMD goed kon gebruiken. Sterker nog die strategie heb ik ook al eens als optie genoemd voor Polaris uit kwam. . Polaris zal in dat geval echt niet de eerste kaart zijn die door AMD rond kostprijs wordt verkocht. De 4870 is vermoedelijk het bekendste voorbeeld van dezelfde strategie.Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:54:
[...]
Vega, ja. Voor Polaris kan ik me dat in eerste instantie moeilijk voorstellen aangezien die prijs stabiel was totdat die 'mining'-zeepbel werd opgeblazen wat ongeveer 1 maand na de launch van de RX 580 gebeurde. Waarom heeft AMD al die tijd de RX 480 normaal geleverd als die geen winst maakte? Weinig winst, ja, dat kan ik me gemakkelijk voorstellen. De GPU's zijn relatief groot in vergelijking met die van de GTX 1060. Ik houd het daarom op de door mij genoemde twee motieven voor Polaris. Vega, dat is een ander verhaal. Die kaarten (inclusief HBM) zijn simpelweg te duur om die te leveren voor de prijs die gamers willen betalen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Verwijderd
Het is een mogelijke verklaring. Helaas ontbreekt het bewijs voor alle drie de theorieën die wij nu hebben, ik zou graag weten wat de beweegredenen zijn omdat je dan kan inschatten wat AMD straks met Navi gaat doen. De wafertheorie zou te bevestigen/ontkrachten moeten zijn. Alleen heb ik geen idee hoeveel wafers AMD ter beschikking heeft en hoeveel ze er gebruiken voor andere producten.sdk1985 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:59:
[...]
Om marktaandeel te winnen en daarna dus het hart van de developers terug te winnen, aldus Raja. In theorie was dat een strategie die AMD goed kon gebruiken. Sterker nog die strategie heb ik ook al eens als optie genoemd voor Polaris uit kwam. . Polaris zal in dat geval echt niet de eerste kaart zijn die door AMD rond kostprijs wordt verkocht. De 4870 is vermoedelijk het bekendste voorbeeld van dezelfde strategie.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2018 18:12 ]
Hoe kan een uitschieter lang duren?Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:36:
[...]
Met de huidige prijs! Dat is een negatieve uitschieter hoewel die al lang duurt, de referntieprijs is de prijs die
De kaart is nu langer deze prijs dan de referentieprijs
[ Voor 10% gewijzigd door DoubleYouPee op 05-07-2018 18:37 ]
Verwijderd
Je hebt de prijsopgaaf vanuit fabrikant, en prijsopgaaf vanaf de webwinkel. De webwinkels flikkeren er allemaal een schepje bovenop, en dat verklaart de vrij hogere prijs. Dit wordt momenteel gewoon kunstmatig omhooggehouden. Iedereen wil verdienen.DoubleYouPee schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:37:
[...]
Hoe kan een uitschieter lang duren?
De kaart is nu langer deze prijs dan de referentieprijs
Polaris was geen verkeerde chip. Eindelijk een goede midrange kaart voor een betaalbare prijs. En wanneer Vulkan gebaseerde games uit gaan komen battlefield alpha RX580 schopt kont hier dan komt de performance van die kaarten ook steeds meer ten goede.
Tja en wat betreft een RX680; het zou heel goed kunnen. De basis van de chip is ontzettend goed. Mooie midrange. Smijt er wat rapper geheugen tegenaan en je zit op 1070TI niveau.
Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.