PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Als dat zo is dan voorspel ik dat de PS5 rond het einde van 2019 (op tijd voor de kerstaankopen) of aan het begin van 2020 uitkomt.
Hopelijk ook de X2 of hoe MS het ook gaat noemen (vast niet X2, want MS), dan kunnen spellen standaard 8 kernen en 16 threads gaan benutten. Dat wil zeggen 8 kernen die relatief zuinig geklokt zijn (klein kastje, goedkope voeding, het mag niet te lawaaierg zijn), in het geval van Ryzen1/Ryzen2 ergens tussen de 2,5 en de 3,5 GHz. Daarom gaat die 1700-1800X nog jarenlang goed meegaan terwijl het voor de CPU's met 6 kernen lastig zou kunnen worden. De consoles dicteren hoe de spellen op de PC worden. Afhankelijk van hoe goed de developers het uitwerken (meer load op een kern stoppen bij slechts 6 kernen die wel hoger kunnen klokken gaan de 8600k en de 8700k en eventueel de 1600(X) en 2600(X) het wel of niet kunnen compenseren met die hoge klokfrequentie. De quadcores zullen het niet meer kunnen bijbenen voor de AAA-spellen (wel voor e-'sport').
@Help!!!!
Ik hoop het niet, mijn kaart is veel te oud, ik zie al een tijdje de eerste tekenen dat de kaart elk moment defect kan geraken (incidenteel kort (0,1 seconde of minder) wegvallend beeld) en ik weiger om nu nog Vega te kopen, daarvoor is het veel te laat in de cyclus. Ik houd het op Q1 of Q2, ik ben het met Werelds eens dat het voor de hand ligt dat AMD het pas uitbrengt nadat Zen2 is uitgebracht en dan kom je op mei tot augustus uit.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 20:09 ]
Verwijderd
4*2 Jaguar-kernen die ook nog eens laag zijn geklokt (1,4 GHz. of zo voor de PS4) vs. 8 Ryzen-kernen, dat is nogal een verschil.Paprika schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:20:
De consoles worden al jaren geleverd met 8 kernen en daar merk je amper iets van bij PC gaming...
Wat levert meer performance, zo'n jaguar-CPU of een i5-7600 @stock?
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 23:41 ]
1,6GHz voor de PS4 en 1,75GHz voor de XbO.Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:39:
[...]
4*2 Jaguar-kernen die ook nog eens laag zijn geklokt (1,4 GHz. of zo voor de PS4) vs. 8 Ryzen-kernen, dat is nogal een verschil.
2,13GHz voor de PS4 Pro en 2,3GHz voor de XbOX.
Vergelijkbaar met een FX-4300/i3-2100.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Verwijderd
Die Ryzen-CPU's gaan ergens tussen de 2,5 en de 3,5 GHz. geklokt kunnen worden. Voor Ryzen1 (octacore) is het ongeveer 20W voor 2,5 GHz. en 40 W voor 3,3 GHz. Indien de PS5 en X2 inderdaad een Ryzen-CPU krijgen is het realistisch dat ze ergens tussen de 2,5 en 3,5 GHz. (voor Ryzen1 lijkt me 3,5 te hoog, voor Ryzen2 zou het misschien nog net kunnen, zeker als het productieproces tegen die tijd wat verfijnd is) geklokt worden, 20-40 W lijkt me redelijk voor de CPU. Boven de 3,3 GHz. stijgt het te hard.NitroX infinity schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:18:
[...]
1,6GHz voor de PS4 en 1,75GHz voor de XbO.
2,13GHz voor de PS4 Pro en 2,3GHz voor de XbOX.
Vergelijkbaar met een FX-4300/i3-2100.

Van The Stilt uiteraard.
Het blijft natuurlijk piss weak in vergelijking met een niet al te oude PC maar het is een zeer grote verbetering en niet alleen omwille van de klokfrequentie. Het is een gebrek aan CPU-power die gaming enorm beperkt: domme AI, gebrek aan physics, slechte botsingsdetectie (wel leuk voor de cheat-speedruns)...
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 00:52 ]
Verwijderd
Die zullen nog wel een tijd hoog blijven. Prijs van geheugen op videokaarten is ook enorm duur geworden door de geheugen fabrikanten.Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:28:
Deze week slecht nieuws voor de prijzen van de grafische kaarten, er is werkelijk niets veranderd voor AMD. De prijzen zijn hetzelfde als een week eerder en de voorraad is niet verbeterd.
Zie ook fimpje van GamersNexus waar ze dat behandelen.
Maar daarmee bevestig je stiekem het punt dat hij impliciet maakte. Blijkbaar zijn die consoles in staat om goed te multithreaden, iets dat tot heden bij de pc games nog maar mondjes maat voet aan de grond krijgt.Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:39:
[...]
4*2 Jaguar-kernen die ook nog eens laag zijn geklokt (1,4 GHz. of zo voor de PS4) vs. 8 Ryzen-kernen, dat is nogal een verschil.
Ondertussen lijkt het er steeds meer op dat Intel ook losse videokaarten gaat maken, waar heb je immers anders een marketing meneer voor nodig die al decennia lang precies dat regelt. nieuws: AMD- en ATI-oudgediende Chris Hook vertrekt naar Intel Of Intel nu echt blij moet zijn met die man betwijfel ik. AMD is er in ieder geval vanaf
[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 30-04-2018 15:44 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Verwijderd
Het punt lijkt mij eerder dat dankzij uitstekende multithreading van consoles spellen die een quacore CPU van Inel van een oudere generatie goed zoet hielden nog op een veel zwakkere CPU die extreem laag geklokt was gedraaid konden worden. 1,6 GHz. is aanzienlijk minder dan 50% van rond de 4 GHz. Nu hebben consoles ook simpelere graphics hardware en daardoor minder drawcalls, het punt is dat de multithreading bij consoles ervoor zorgde dat het niet helemaal ineen stortte met hoe de CPU bij een desktop benut werd.sdk1985 schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:39:
[...]
Maar daarmee bevestig je stiekem het punt dat hij impliciet maakte. Blijkbaar zijn die consoles in staat om goed te multithreaden, iets dat tot heden bij de pc games nog maar mondjes maat voet aan de grond krijgt.
De R15-score van de FX 8350 is ronduit slecht: singlethread 96 en multithread 665, zelfs mijn eerste generatie Core (refresh van de eerste generatie) i5-750 haalt singlethread 95, 98 bij een goede run (ja, dat heb ik gezien). Een quadcore van Intel van Skylake zit volgens mij rond de 175 singlthread en ongeveer 3,8 keer dat (dus rond de 665) voor multithread. Daarnaast kan je erover discussiëren of dat die Jaguar-CPU's wel octacore zijn gezien de gedeelde FPU maar die discussie is al genoeg gevoerd en daar worden mensen het niet over eens omdat er geen duidelijke definitie is voor een kern.
Met tot 3-3,5 GHz. wordt de klokfrequentie 2 keer zo hoog en dat terwijl de kern aanzienlijk meer dan 2 keer zoveel zal presteren. Die Ryzen-CPU geeft enorm veel extra CPU-capaciteit voor de consoles die eigenlijk wat te laat komt aangezien sinds vorig jaar de hexacore een entrylevel CPU is voor desktop PC's voor gamers.
Ja, ik denk dat Intel er serieus op gaat inzetten. Jij weet hoe ik over Intel denk maar ik verwelkom hen met open armen als ze geen bullshit met proprietary software uithalen (developers stimuleren om proprietary software van Intel te gebruiken om het spel beter bij Intel en slechter bij AMD en Nvidia te laten draaien). Het laatste wat we willen is dat veel gamers wordne uitgesloten van spel X omdat het voor bedrijf Y is geoptimaliseerd, laten we hopen dat de komst van Intel - als het hen lukt - stimuleert dat open standaarden (GPUOpen en Vulkan) worden gebruikt. CMAA van Intel was een welkome aanvulling als alternatief voor FXAA, volgens mij wordt het niet zoveel gebruikt maar het lijkt best goed te werken.Ondertussen lijkt het er steeds meer op dat Intel ook losse videokaarten gaat maken, waar heb je immers anders een marketing meneer voor nodig die al decennia lang precies dat regelt. nieuws: AMD- en ATI-oudgediende Chris Hook vertrekt naar Intel Of Intel nu echt blij moet zijn met die man betwijfel ik. AMD is er in ieder geval vanaf.
Ik had het gezien: servers en smartphones waarbij idioot veel wordt betaald voor RAM...en zij krijgen de centraal gelegen delen van de wafers, wij de 'restjes' met meer defecten.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:38:
[...]
Die zullen nog wel een tijd hoog blijven. Prijs van geheugen op videokaarten is ook enorm duur geworden door de geheugen fabrikanten.
Zie ook fimpje van GamersNexus waar ze dat behandelen.
Je kan echter wel hopen dat langzaam aan de tweedehandsmarkt op gang komt en dat dit de prijzen onder druk zet bij de retailers, de hogere inkoopprijzen qua geheugen daar valt niets aan te doen maar de winstmarges kunnen waarschijnlijk hier en daar wel fors omlaag, aangezien de inkoopprijs bij de distributeur al hoger is (geheugen en daar valt helaas voorlopig niets aan te doen

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 16:48 ]
Techpowerup: Changing Face of Gaming Debunks Long Held Stereotypes
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Was off-topic
[ Voor 93% gewijzigd door Adlermann op 30-04-2018 18:26 ]
Als darten een sport is dan is gamen dat zeker
[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 30-04-2018 18:29 ]
2*4Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:39:
4*2 Jaguar-kernen
Die discussie hoeft hier ook niet gevoerd te worden, want Jaguar heeft geen gedeelde FPU. Sterker nog, Jaguar is niet eens op de Bulldozer architectuur gebaseerd, maar op de Bobcat architectuur. Vergelijkingen tussen FX-8350 en Core processors is voor wat betreft de Playstation 4 en Xbox One ook niet relevant.Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:23:
Het punt lijkt mij eerder dat dankzij uitstekende multithreading van consoles spellen die een quacore CPU van Inel van een oudere generatie goed zoet hielden nog op een veel zwakkere CPU die extreem laag geklokt was gedraaid konden worden. 1,6 GHz. is aanzienlijk minder dan 50% van rond de 4 GHz. Nu hebben consoles ook simpelere graphics hardware en daardoor minder drawcalls, het punt is dat de multithreading bij consoles ervoor zorgde dat het niet helemaal ineen stortte met hoe de CPU bij een desktop benut werd.
De R15-score van de FX 8350 is ronduit slecht: singlethread 96 en multithread 665, zelfs mijn eerste generatie Core (refresh van de eerste generatie) i5-750 haalt singlethread 95, 98 bij een goede run (ja, dat heb ik gezien). Een quadcore van Intel van Skylake zit volgens mij rond de 175 singlthread en ongeveer 3,8 keer dat (dus rond de 665) voor multithread. Daarnaast kan je erover discussiëren of dat die Jaguar-CPU's wel octacore zijn gezien de gedeelde FPU maar die discussie is al genoeg gevoerd en daar worden mensen het niet over eens omdat er geen duidelijke definitie is voor een kern.
Niet dat Jaguar daarmee ineens wel een hele krachtige CPU is.
Verwijderd
Persoonlijk ben ik stiekem ook wel heel benieuwd naar wat dat atari kastje volgend jaar kwa hardware aan boord heeft, en of dat nog gaat leiden tot snellere consumer APUs
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Verwijderd
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 14:20 ]
Sony unlocks the PS4’s seventh CPU core, but will games benefit?
De redes hiervoor kunnen zijn:
1. Een beter geoptimaliseerde OS/UI en dus nog maar één core nodig.
2. Meer CPU kracht nodig voor games en daarbij de performance hit op OS/UI vlak op de koop toe nemen.
Daarnaast lijkt het me relatief makkelijk om die CPUs in de APUs gebruikt voor de PS4 en XO etc makkelijk een tikkeltje hoger te clocken, maar nee. Ze zetten voornamelijk meer CUs (GPU) erbij. Zie hiervoor bijvoorbeeld de PS4 t.o.v. PS4 Pro. Ze gaan respectievelijk van 1,8TFlops naar 4,2TFlops terwijl ze de CPU daarbij maar iets meer dan 30% hoger klokken.
Ik zie het derhalve ook wel gebeuren dat we maar één CCX gaan terug zien in de nieuwe consoles met een Zen(+)/Zen2 APU. De Xbox One X zit met acht 2,3GHz geklokte Jaguar cores (weliswaar met een aangepaste Jaguar architectuur) en 6TFlops aan GPU kracht. Wat moet een toekomstige console APU (2020) met 16 Zen(+) threads?
De PS4 Pro en XOX zullen met CB15 een MT score van ~350 halen. Een 2400G Zen APU met 4 cores en 8 threads zit al ruim boven de 800 punten.
Verwijderd
Ja, dat is een erg grote overhead voor tijdens het gamen.madmaxnl schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:02:
Daarnaast zijn het Microsoft en Sony die van die 8 cores er 2 ofzo voor het besturingssysteem en UI reserveren.
Dat heeft mogelijk ook te maken met hoe groot de kast mag zijn, hoeveel lawaai de fan mag maken (kleine fan(s), al snel lawaaierig) en hoeveel de voeding mag kosten. Hoe dan ook, met meer CPU en minder GPU zou je een betere gameplay kunnen krijgen als developers er gebruik van maken. Hoe vaak hebben de meeste gamers zich niet 'geërgerd' aan domme AI? Mijn pet-peeve, karakters die door de grond zweven, kettingen en haar die in de huid verdwijnen, geest-karakters die gedeeltelijk doorheen muren lopen...Daarnaast lijkt het me relatief makkelijk om die CPUs in de APUs gebruikt voor de PS4 en XO etc makkelijk een tikkeltje hoger te clocken, maar nee. Ze zetten voornamelijk meer CUs (GPU) erbij. Zie hiervoor bijvoorbeeld de PS4 t.o.v. PS4 Pro. Ze gaan respectievelijk van 1,8TFlops naar 4,2TFlops terwijl ze de CPU daarbij maar iets meer dan 30% hoger klokken.
Wel leuk voor cheat-playthrough-records, het door muren heen clippen.
Physics, AI, meer gevariëerde NPC's die realistisch bewegen, betere gamplay, botsingsdetectie...Ik zie het derhalve ook wel gebeuren dat we maar één CCX gaan terug zien in de nieuwe consoles met een Zen(+)/Zen2 APU. De Xbox One X zit met acht 2,3GHz geklokte Jaguar cores (weliswaar met een aangepaste Jaguar architectuur) en 6TFlops aan GPU kracht. Wat moet een toekomstige console APU (2020) met 16 Zen(+) threads?
De laatste geruchten zijn dat de PS5 een volle Ryzen-CPU krijgt (8 kernen en 16 threads). Qua vermogen gaat dat gemakkelijk, qua kosten ook (naar verluidt productiekosten van maximaal €50 rond afgelopen zomer). Het is aan developers om er gebruik van te maken maar Sony en MS zullen eerst die kernen moeten aanbieden voordat we bij developers kunnen klagen dat ze dat niet doen. Het liefst zou ik hebben dat de XBox en Playstation verdwijnen maar als ze er toch zijn dan heb ik het liefst dat ze niet al te ver achtelropen. Of dat het Sony en MS komt dat de spellen nog steeds zo'n domme AI etc. hebben zal blijken wanneer de consoles eindelijk eens fatsoenlijke CPU's hebben. 8 Ryzen-kernen en 16 threads op 3,3-3,5 GHz. is gemakkelijk te doen qua vermogen (rond de 40 W).

https://www.asus.com/us/Graphics-Cards/AMD-Series-Products/
Gigabyte ook:

https://www.gigabyte.com/nl/Graphics-Card/AORUS
MSI, nope...
[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-05-2018 23:51 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Edit: Vorige week was er ook het gerucht dat Intel/AMD samenwerking last zou hebben van Nvidia's GPP. En opeens een week later is de GPP gestorven
Edit 2: Bevestiging van het sentiment dat Nvidia in Intel vaarwater kwam met de GPP. Maar altijd lekker vaag en heeeeeeeeel terughoudend.
YouTube: NVIDIA Plays the Victim & GPP Info Dump
[ Voor 92% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 05-05-2018 21:06 ]
Verwijderd
Het verslaat ruimschoots de GTX 1060. 10% hogere score in Firestrike OC vs. OC
Ongeveer €22 meer voor het geheugen op een RX 580 8 GB. We zitten laat in de cyclus (+2 jaar) maar laten we doen alsof de normale prijs nu €250 zou zijn voor een fatsoenlijke aftermarket kaart (niet onredelijk 1/2 jaar na de launch?), dan zou je ongeveer €30 extra kosten hebben voor het geheugen (inclusief BTW, kleefstok van distributeur en retailer die extra winstt pakken). Dan zouden de kaarten nu ongeveer €280 moeten kosten. De goedkoopste kaart kost nu zo'n €350, dus nog minstens €60 verhoogd.
Ik zie op V&A momenteel 1 mining rig die verkocht wordt, voor de rest een paar losse kaarten die niet echt miningvriendelijk zijn (280X, 780...). Misschien is de druk van de keten wat betreft de aankoop van nieuwe kaarten door 'miners' (daardoor een eerste prijsdaling) maar moet de tweedehandsmarkt nog op gang komen omdat de reeds gekochte kaarten wel nog wat opbrengen?
In zekere zin, hij zal op de zwarte lijst staan voor grafische kaarten van Nvidia en de AIB's zullen waarschijnlijk de opdracht krijgen van Nvidia om geen kaarten naar HardOCP te sturen.Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:25:
Ik denk dat de grote slachtoffer(bijna letterlijke) hier HardOCP is
GPP lijkt met name te zijn gericht op de laptopmarkt, die is enorm belangrijk voor de inkomstenbron en Nvidia heeft daar bijna een monopolie. Het is best mogelijk dat Intel een gesprekje heeft gehad met bepaalde OEM's, we zullen het de komende paar weken/maanden gaan merken. Als HP en Dell de enige OEM's zijn die een systeem met een Kaby Lake-G CPU verkopen dan moet het iets anders zijn geweest (negatieve PR of zo?), als ineens ook andere OEM's systemen met een Kaby Lake-G CPU gaan verkopen dan ligt het voor de hand dat dit ermee te maken had.Edit: Vorige week was er ook het gerucht dat Intel/AMD samenwerking last zou hebben van Nvidia's GPP. En opeens een week later is de GPP gestorven.
Maar wel duidelijk voor wie goed luistert. Zie bijvoorbeeld ook hoe hij liet weten dat twee bedrijven die zowel van Nvidia als van AMD GPU's verkopen GPP geen big deal vinden, het is niet moeilijk om te raden om welke twee bedrijven dat gaat (MSI en Gigabyte).Edit 2: Bevestiging van het sentiment dat Nvidia in Intel vaarwater kwam met de GPP. Maar altijd lekker vaag en heeeeeeeeel terughoudend.
YouTube: NVIDIA Plays the Victim & GPP Info Dump
Ook een goede kandidaat voor de zwarte lijst van Nvidia? Voor wat hij doet vind ik wat hij deed best wel moedig. Het is een beetje spijtig dat hij niet de 970 erbij haalde maar dat hij aankaartte dat Nvidia juist hartstikke intransparant is m.b.t. het product wat wordt verkocht (de valse 1060 die meelift op de echte 1060, de valse 1030) is precies wat ik wil zien van mensen in deze sector.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2018 17:18 ]
https://www.forbes.com/si...g-in-europe/#79ebe7a83802
R7 250?Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:56:
Ook een goede kandidaat voor de zwarte lijst van Nvidia? Voor wat hij doet vind ik wat hij deed best wel moedig. Het is een beetje spijtig dat hij niet de 970 erbij haalde maar dat hij aankaartte dat Nvidia juist hartstikke intransparant is m.b.t. het product wat wordt verkocht (de valse 1060 die meelift op de echte 1060, de valse 1030) is precies wat ik wil zien van mensen in deze sector.
Verwijderd
Wat betreft het ASRock-verhaal. Een PR-medewerker van ASRock gaf aan dat de kaart voor 'mining' is bedoeld en enkel in zeer grote aantallen (>500 stuks) worden verkocht.
Tech YES City speculeerde dat AS Rock op deze manier ook een testcase zou willen hebben, eerst met een RX 580 in beperkte voorraad achterhalen hoe reviewers die vinden en dan bij de volgende series all out gaan. Dat zou kunnen, waarom anders kaarten naar zulke reviewers sturen en zulke flashy reclalme-posters ontwerpen indien toch enkel die kaarten aan mining-farms worden verkocht?Here are the facts that I have, based on a conversation today with a representative handling ASRock's global PR activities. Bear in mind I can only speak for ASRock's intentions in Europe and can't confirm their plans for North America, Asia or elsewhere:
ASRock got into the GPU game with cryptocurrency mining in mind. Indeed, it was initially reported that they were launching mining-based SKUs. What I've been told -- and I confirmed this twice over the phone and again via email -- is that in Europe, ASRock has decided not to sell Phantom Gaming graphics cards commercially. They won't appear in online or brick-and-mortal PC retail shops. They are only intended for miners and industrial use. Furthermore, the minimum order quantity for these customers is 500 pieces.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2018 01:18 ]
Verwijderd
De XFX XXX nu voor slechts '€331'.
pricewatch: XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB
Een witte raaf, dat wel. De Sapphire Pulse is inmiddels ook gestabiliseerd op een iets lagere prijs (al een tijdje stabiel op €349). Gigabyte Aorus vanaf €365 en de Gigabyte Gaming voor €359.
Wil je een leuk exemplaar hebben? De XFX RX 580 GTS Black Edition vanaf €380.
Een lichte verbetering in de laatste weken.
Volgens GamersNexus is de prijsverhoging voor 8 GB GDDR5 in 2018 vs. 2017 +$22, je mag daar nog 21% BTW bij optellen en je komt uit op een realistische prijsverhoging van ongeveer €22-23.
Eigenlijk zou een kaart die vorig jaar €250 kostte nu maximaal €270-275 moeten kosten, als de voorraad weer normaal zou zijn.
Verwijderd
Daarom houd ik het sinds een maand bij, om eens te zien hoe lang het duurt. Er is duidelijk vooruitgang maar het is minimaal. Voor Sapphire viel het op dat hun Nitro weer even beschikbaar kwam maar net zo snel weer verdween. Toeval dat er net een levering was?Phuncz schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:10:
De prijzen zullen sowieso niet snel omlaag gaan, de handelaars kunnen nog zo lang mogelijk de extra winstmarge uitmelken zolang niemand agressief met de prijzen zakt.
Even iets anders, wat is het verschi lussen de Gigabyte Aorus en Gigabyte Gaming? Dat is best verwarrend. Is het dezelfde kaart maar dan enkel met die (tijdelijke) nieuwe branding omwille van GPP? Het plastic zit nogal in de weg om te zien wat eronder zit.

vs.

Mijn theorie.
Ze wachten totdat de eerste van hen - die voldoende verkoopt - de trekker overhaalt. Er zijn meerdere van die prijsverlagingen nodig alvorens de prijs weer normaal wordt en zodoende duurt het maanden voordat de prijs stabiliseert op een normale hoogte.
Nu hebben we in Nederland ook een gebrek aan fatsoenlijke webshops. Als wij hier 10-20 goede webshops zouden hebben (bijna enkel tevreden klanten, altijd op tijd geleverd, nooit problemen...) dan zou je sneller een prijsverlaging zien dan met een handvol goede webshops.
Kijk ik hier, dan zie ik voor veel kaarten 3-4 betrouwbare webshops: Ik kan me voorstellen dat dat het proces van prijsverlaging vertraagt.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2018 14:44 ]
Verwijderd
http://www.freepatentsonline.com/20180121386.pdf
Hierin staan ook interessante technische tekeningen. De moeite waard om te downloaden voor wie het kan begrijpen.
https://www.reddit.com/r/...ersimd_for_gpu_computing/
A super single instruction, multiple data (SIMD) computing structure and a method of executing instructions in the super-SIMD is disclosed. The super-SIMD structure is capable of executing more than one instruction from a single or multiple thread and includes a plurality of vector general purpose registers (VGPRs), a first arithmetic logic unit, the first ALU coupled to the plurality of VGPRs, a second ALU, the second ALU coupled to the pluarlity of VGPRs, and a destination cache (Do$) that is coupled via bypass and forwarding logic to the first ALU, the second ALU and receiving an output of the first ALU and the second ALU. The Do$ holds multiple instructions results to extend an operand by-pass network to save read and write transactions power. A compute unit (CU) and a small CU including a plurality of super-SIMDs are also disclosed.
The application profiling statistical data shows that although most instructions in GPU compute units are multiply/add and multiplication operations, the hardware implementation of those essential operations take less than half of the ALU silicon area footprint.
For VGPR files implementations, GPU compute units with SIMD architecture can use multiple memory blocks. Generally, a SIMD architecture represents a parallel computing system having multiple processing elements that perform the same operation on multiple data points simultaneously. SIMD processors are able to eploit data level parallism, by performing simultaneous computations on a single process at a given moment. The SIMD architecture is particularly applicable to common tasks like adjusting the contrast in a digital image or adjusting the volume of digital audio.
The memory blocks used in SIMD processors can include SRAM blocks which may take more than 30% of the power and area of the SIMD compute unit. For example, in certain configurations the GPU compute unit can issue one SIMD instruction every four cycles. VGPR file kcan provide 4Read-4 Write in four cycles, but profiling data also shows that VGPR bandwidth is not fully utilized as the average number of reads per instruction is about two. Since an ALU pipeline can be multiple cycles deep and have a latency of few instructions, a need exists to more fullly utilize VGPR bandwidth.
Een Interessant stukje duiding van Reddit.
The patent describes one scenario where two Multiply and Add instructions are executed on one ALU then passed to another one for comparison.
It is not quite the same as what Nvidia has done. The destination operand cache provides additional read ports into the ALUs, and into the VGPRs. An instruction being executed can do multiple passes through the ALUs without touching the registers.
[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2018 15:16 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Grotbewoner op 16-05-2018 09:26 ]
pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GBGrotbewoner schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:25:
Kan je nou eigenlijk ergens een vega56/64 in Nederland kopen voor een normale priis? Zo nee, waarom niet?
645,- is best aardig voor een 64 met custom cooler. Veel lager dan dat zal het ook niet worden, de kostprijs van de kaarten is gewoon te hoog.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Blaat schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:31:
[...]
pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB
645,- is best aardig voor een 64 met custom cooler. Veel lager dan dat zal het ook niet worden, de kostprijs van de kaarten is gewoon te hoog.
Ik heb 799 betaald .
Maar dat is alleen bij sicomputers, net een winkel waar je eigenlijk niet wilt bestellen. Overige leveranciers vragen er 100 meer voor.Blaat schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:31:
[...]
pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Op het moment dat er iets op voorraad is kan je daar prima bestellen. Als iets NIET op voorraad is moet je gaan uitkijken, dan leveren ze domweg niet of extreem laat.aminam schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:38:
[...]
Maar dat is alleen bij sicomputers, net een winkel waar je eigenlijk niet wilt bestellen. Overige leveranciers vragen er 100 meer voor.
Ik ken de reputatie van SiComputers, ook uit persoonlijke ervaring. Als ik hier echter geen vertrouwen in had zou ik dit hier niet posten.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
€50 erbij voor aftermarket koeler = €550.
Daarnaast is een 1080 met aftermarket koeler voor €550 te krijgen.
Vergeet niet dat hij juist minder dan MSRP zou moeten zijn, Vega is al bijna een jaar oud.. en dat is los van de performance en energieverbruik.
[ Voor 53% gewijzigd door DoubleYouPee op 16-05-2018 12:49 ]
https://www.techpowerup.c...h-2-series-graphics-cardsMSI is proud...
... to still work with nVidia's GPP.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Neemt niet weg dat MSI het lekker uit kan zoeken. Volgens mij was de consensus over GPP en aparte namen toch vrij duidelijk...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Eens. Het voelt een beetje aan als hielenlikkerij naar nVidia op deze manier.DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:27:
Als ik naar de afbeelding kijk dan lijkt er meer metaal te zitten in het koelblok van die Mech 2 kaarten dan de Gaming X. Presteren ze misschien iets meer on par met Sapphire en XFX...
Neemt niet weg dat MSI het lekker uit kan zoeken. Volgens mij was de consensus over GPP en aparte namen toch vrij duidelijk...
Maar goed. MSI heeft zichzelf al behoorlijk ongeloofwaardig gemaakt bij mij met hun kwalitatief slechte AMD producten alsmede hun opmerkingen daar over.

Verwijderd
Voor AM4 kies ik ASUS of ASRock (boven de €200 komt Gigabyte in aanmerking) en voor grafische kaarten voor Sapphire, XFX of ASUS. Misschien in de toekomst ASRock als ze uitbreiden naar andere continenten. Natuurlijk kan een goed presterende Gigabyte- of MSI-kaart me overtuigen maar ik zal dan eerst indrukwekkende benchmarks moeten zien qua performance, temperatuur en geluid, ik verwacht niet dat dat de komende jaren gaat gebeuren.
Wat betreft die Mech-kaarten, hoeveel metaal er op zit, hoe goed die fans zijn...interesseert me momenteel weinig, ik wil weten of dat ze deze keer die shit hebben ontworpen voor de PCB's die ze voor de AMD-kaarten gebruiken! Zo nee, dan heb je weinig aan al die andere zaken, dan is dat slechts decoratie, de indruk wekken dat het snor zit. Laat eerst maar blijken dat het goed overlapt, dan kunnen we daarna eens kijken naar de rest.
Van mij mogen ze in een moeras zinken, metaforisch uiteraard. Too little, too late. Ze komen pas nadat Sapphire, XFX en zelfs ASUS het veel beter deden. Ze leveren zo weinig als dat ze kunnen leveren en pas als de concurrent er een schepje bovenop doet is MSI ook eens bereid om het B-platform iets beters te gunnen dan het slechtste. Echter, veel mensen die een AMD-kaart kopen zien nooit wat de performance is en ze kiezen voor MSI omdat ze die naam kennen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:27:
Als ik naar de afbeelding kijk dan lijkt er meer metaal te zitten in het koelblok van die Mech 2 kaarten dan de Gaming X. Presteren ze misschien iets meer on par met Sapphire en XFX...
Neemt niet weg dat MSI het lekker uit kan zoeken.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 22:42 ]
https://www.hardocp.com/n...018_tvs_freesync_support/
[ Voor 15% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 24-05-2018 00:05 ]
Mooi.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:05:
Leuk nieuws Freesync op Samsung tvs via een update:
https://www.hardocp.com/n...018_tvs_freesync_support/
Dit is wat ik lange tijd geleden al aangaf. Door de aard van Freesync en HDMI 2.1 VRR zul je beide vaak allebei ondersteund zien worden - het is vooral zaak voor AMD om de marketing machine lopende te houden. En met ondersteuning in de Xbox One wordt dit ook steeds relevanter voor TV fabrikanten.
Nu Nvidia nog..
PC Specs
Nieuwe ronde nieuwe kansen als de ps5 / xbox whatever over meer dan een jaar uitkomen.
Mechwarrior Online: Flapdrol
PC Specs
Vega 64 is inderdaad weer terug naar de 750+ euroOlaf van der Spek schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:04:
Maar de prijzen zijn nog steeds hoog..
De groothandel en retailketen gaat dan ook niet zomaar haar verlies nemen nadat ze zelf de prijzen zo belachelijk omhoog hebben gegooid. Die denken dat iedereen wel even hogere prijzen gaat betalen zodat ze geen verlies leiden.Olaf van der Spek schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:04:
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat XFX kaarten wel goed te krijgen zijn. Die hebben een enorm volume achtergehouden en vrijgegeven toen de druk van de miners wegviel. Precies hetzelfde gebeurde afgelopen herfst toen mining ook wegzakte. Toen kon je ook vooral XFX kaarten krijgen.
De oplossing is natuurlijk een nieuwe generatie want dan moet de oude inventaris snel worden verkocht en dan zakken de prijzen wel. Ben bang dat het nog even gaat duren voordat die er zijn. Verder hoop ik nog steeds stiekem op een vroege release van Navi, maar zelfs dat zal niet voor het einde van de zomer zijn. Zonder concurrentie zal Nvidia gewoon een fortuin vragen voor hun nieuwste GPU's, dus daar hoef je ook niet op te hopen...
Verwijderd
De afgelopen pak hem beet 5 weken zijn de prijzen niet of nauwelijks gewijzigd voor de AMD-kaarten. Uiteindelijk gebeurt dat wel maar er zit een flinke lag in, ik denk dat Daniël een kern van waarheid raakt (handel die niet zomaar de prijzen verlaagt).Olaf van der Spek schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:04:
Eh, mogen wij PC-gamers alsjeblieft ondertussen 140 FPS in plaats van 100 FPS krijgen en een hoop extra features krijgen (fatsoenlijke AI, physics, betere NPC's, botsingsdetectie...) door wel een fatsoenlijke API voor dit tijdperk (lees: veel kernen en threads die beschikbaar zijn voor enkel gaming) te gebruiken en features te maken die 6c/12t of zelfs 8c/16t CPU's op volle kracht doen werken? Het zou ideaal zijn als Sony en MS zouden beslissen om te stoppen met consoles maar dat zal voorlopig helaas niet gebeuren.haarbal schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:45:
Het "probleem" is dat de console cpu's zo langzaam zijn dat dx11 gewoon prima werkt ondanks de overhead. En dan kan je het tweaken voor verschillende generaties gpu aan amd/nvidia overlaten.
Nieuwe ronde nieuwe kansen als de ps5 / xbox whatever over meer dan een jaar uitkomen.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2018 21:15 ]
Dan moet je dat ontwikkelen, en gaan tweaken voor alle verschillende gpu chips, voor een fractie van de pc bezitters. Lijkt me onwaarschijnlijk. Ze nemen de moeite (helaas) zelfs niet voor VR games.Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:19:
Eh, mogen wij PC-gamers alsjeblieft ondertussen 140 FPS in plaats van 100 FPS krijgen en een hoop extra features krijgen (fatsoenlijke AI, physics, betere NPC's, botsingsdetectie...) door wel een fatsoenlijke API voor dit tijdperk (lees: veel kernen en threads die beschikbaar zijn voor enkel gaming) te gebruiken en features te maken die 6c/12t of zelfs 8c/16t CPU's op volle kracht doen werken? Het zou ideaal zijn als Sony en MS zouden beslissen om te stoppen met consoles maar dat zal voorlopig helaas niet gebeuren.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Verwijderd
Jij bedoelt CPU.haarbal schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:44:
[...]
Dan moet je dat ontwikkelen, en gaan tweaken voor alle verschillende gpu chips, voor een fractie van de pc bezitters. Lijkt me onwaarschijnlijk. Ze nemen de moeite (helaas) zelfs niet voor VR games.
Het is niet een fractie van de PC-bezitters. Nu, ja. Over een paar jaar hebben de meeste PC-gamers minstens 6 kernen, met een quadcore ga je de AAA-spellen simpelweg niet meer fatsoenlijk kunnen spelen, buiten de e-'sport'-spellen natuurlijk, als je dat AAA-spellen wil noemen. Al die PC-gamers kunnen uiteindelijk die extra functionaliteit gebruiken! Betere NPC's, betere 'AI', betere physics, betere collision detection...
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2018 20:17 ]
Alles wijst erop dat AMD gewoon erg weinig radeon kaarten produceert, los van het deel dat naar miners gaat/ging. De 580 is ondertussen onder de 400 gedoken. Vega lijkt uberhaupt het ondergeschoven kindje te zijn, Netflix 4k doen ze (nog) niet aan mee.Grotbewoner schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:25:
Kan je nou eigenlijk ergens een vega56/64 in Nederland kopen voor een normale priis? Zo nee, waarom niet?
Geruchten zijn dat Nvidia in Juni met wat nieuws komt. Dus daar zou ik nog even op wachten. Al wil je geen Nvidia, dan nog kan het wat voor de prijzen doen.
Verwijderd
Goed advies. Voor een twee jaar oude generatie 30-35% meer dan de nieuwprijs betalen, nee dank je.sdk1985 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:41:
Geruchten zijn dat Nvidia in Juni met wat nieuws komt. Dus daar zou ik nog even op wachten. Al wil je geen Nvidia, dan nog kan het wat voor de prijzen doen.
Ze gaan in augustus pas aankondigingen dus mogelijk eind dit jaar pas nieuwe kaarten. Ik zou nu zeker geen Pascal kaart meer halen. Veel te duur voor oude tech.sdk1985 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:41:
[...]
Alles wijst erop dat AMD gewoon erg weinig radeon kaarten produceert, los van het deel dat naar miners gaat/ging. De 580 is ondertussen onder de 400 gedoken. Vega lijkt uberhaupt het ondergeschoven kindje te zijn, Netflix 4k doen ze (nog) niet aan mee.
7nm is around the corner better wait for that.
Maar ik ga zelf geen nVidia kaarten meer kopen na dat GPP verhaal werd maar weer eens duidelijk wat voor een klote bedrijf dat is. Ookal is Navi wat trager ga ik toch voor AMD. Tot die tijd blijf ik lekker met mijn Vega gamen. Die doet het ook prima.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dat is inderdaad het laatste gerucht (van gisteren). Gebaseerd op een presentatie van Stuart Oberman over 'NVIDIA's next generation mainstream GPU'. Iets dat eigenlijk niet in het straatje van Nvidia past. Een grote launch met de CEO op het podium past daar beter bij. Dus of er komt nog een, tot nu toe onaangekondigd, evenement daarvoor, of de inhoud zal niet heel spannend zijn. Je zal verder wel eerst via Nvidia op de website kunnen bestellen dus an sich hoeft de retail keten daar niet van op de hoogte te zijn. Met andere woorden, niemand weet het maar eerder kan nog steeds.Astennu schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:07:
[...]
Ze gaan in augustus pas aankondigingen dus mogelijk eind dit jaar pas nieuwe kaarten. Ik zou nu zeker geen Pascal kaart meer halen. Veel te duur voor oude tech.
7nm is around the corner better wait for that.
Maar ik ga zelf geen nVidia kaarten meer kopen na dat GPP verhaal werd maar weer eens duidelijk wat voor een klote bedrijf dat is. Ookal is Navi wat trager ga ik toch voor AMD. Tot die tijd blijf ik lekker met mijn Vega gamen. Die doet het ook prima.
Verder weten we allebei dat jij voor GPP ook geen Nvidia kaart zou kopen
Heb je iets nodig dan zou ik voor een tijdelijke GTX 1060 3GB gaan (229), tenzij je voor +- 250 euro een RX 580 kunt vinden (schijnt sommigen te lukken). Voor die laatste zou ik nu ook geen 300 euro gaan betalen, prestatie is midrange at best. Wat verder niet gek is, het zijn de MSRP $199 prestaties uit 2016 en dat is nooit bedoeld als high-end. Zo'n GTX 1060 3GB is dan een pleister op de wond tot er weer nieuwe kaarten voor normale prijzen beschikbaar zijn. Die 3 GB is geen probleem zo lang je rekening houdt met de texture detail settings. Nu nog 370 euro uitgeven voor een 1060 6 GB Gaming-X, daar ga je echt spijt van krijgen. De pricewatch: EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 Black Edition zit ook weer op 475 maar ook daar geldt, die prijs had je in 2016 al kunnen betalen. Zit er dik in dat je binnen niet al te lange tijd een opvolger krijgt 30 tot 35% geindexeerde prestatie winst.
Overigens kan Nvidia in theorie nu ook een refresh doen die +-15% sneller is, dat is wat ze historisch gezien doen. Dat zou voor de gamers wel sneu zijn want dan ligt de vooruitgang dus 4 jaar op zijn gat. Ik hoop op een nieuwe architectuur...
[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 01-06-2018 14:39 ]
Ik heb gewoon een 980, 980 Ti, 1080 Ti gehad alleen vrij snel weer ingeruild voor een AMD model dus wat je zegt klopt nietsdk1985 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:24:
[...]
Verder weten we allebei dat jij voor GPP ook geen Nvidia kaart zou kopen. Dat heb je voor zo ver ik weet nooit onder stoelen of banken geschoven. Maar goed, het 2 jaar na launch kopen van een gpu voor de prijs rond introductie is in computerland over het algemeen geen zinnige investering. Dus die mening deel ik wel. Ik zou zelf nu ook geen kaart van boven de 300 euro kopen. Niet van AMD en niet van Nvidia.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik dacht dat jij geen Nvidia wilde omwille van gameworks? Heb ik mij zeker vergist...Astennu schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:38:
[...]
Ik heb gewoon een 980, 980 Ti, 1080 Ti gehad alleen vrij snel weer ingeruild voor een AMD model dus wat je zegt klopt nietDat is nu verandert nu gaat er gewoon geen meer komen of nVidia moet z'n bedrijfsvoering aanpassen wat ik niet snel zie gebeuren.
Dat kan ik mij niet direct herinneren. Ik heb wel altijd afgegeven op gameworks en nog steeds ben ik van mening dat gameworks slecht is voor de game industrie. Open standaarden en onderbrengen in DX12 en Vulcan is veel beter. GPP was voor mij wel de nail in de coffin. Ik had al een duidelijke voorkeur voor AMD. Maar dat is nu alleen maar meer geworden. Dat ze dan niet de snelste kaart hebben is jammer maar dat heb ik dan liever dan dat ik zo'n bedrijf als nVidia ga steunen. Als meer mensen dat zouden gaan doen krijgen we tenminste ook in de GPU markt wat meer concurrentie.sdk1985 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:40:
[...]
Ik dacht dat jij geen Nvidia wilde omwille van gameworks? Heb ik mij zeker vergist...
[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 01-06-2018 14:42 ]
Hmm, er zit natuurlijk wel een grens aan die voorkeur neem ik aan.Astennu schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:41:
[...]
Dat kan ik mij niet direct herinneren. Ik heb wel altijd afgegeven op gameworks en nog steeds ben ik van mening dat gameworks slecht is voor de game industrie. Open standaarden en onderbrengen in DX12 en Vulcan is veel beter. GPP was voor mij wel de nail in de coffin. Ik had al een duidelijke voorkeur voor AMD. Maar dat is nu alleen maar meer geworden. Dat ze dan niet de snelste kaart hebben is jammer maar dat heb ik dan liever dan dat ik zo'n bedrijf als nVidia ga steunen. Als meer mensen dat zouden gaan doen krijgen we tenminste ook in de GPU markt wat meer concurrentie.
Ik heb destijds voorspeld dat de eerste high-end gpu van AMD een jaar te laat op de markt zou komen (en dat werd Vega) en dat daarna AMD helemaal geen high-end gpu meer zou maken. Laten we even vooroplopen op die voorspelling uit begin 2016 en doen alsof het inderdaad al vast staat dat Navi mid-range wordt en Nvidia de komende 2 tot 4 jaar de enige bron voor high-end gaming is. Ga je dan nog altijd principieel geen Nvidia kaart kopen? Of klopt het gamers hart toch harder?
Overigens vind ik het niet nodig de last bij de consument te leggen. AMD moet gewoon zorgen dat ze een interessant product in de schappen hebben liggen. Laten we wel wezen, als AMD zich nu aan zijn eigen MSRP zou houden dan zouden ze ongetwijfeld minstens net zo veel RX 580 hadden verkocht als Nvidia met de GTX 1060. Doel van de RX 480 was het marktaandeel in de gaming markt verhogen en eigenlijk was de mining hype een uitgelezen kans. Kwestie van minertje pesten via de driver, dan wel bundelen zoals nu met Ryzen (maar je kan ook prima met Intel bundelen via retail samenwerking).
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 01-06-2018 17:35 ]
Dat weet ik nog niet. Ligt aan de games denk ik. Als ik het dan met een AMD kaart kan spelen doe ik dat. En voor de rest misschien meer over naar console gaming. Ik heb bv een Xbox One X (voornamelijk voor UHD Blueray) Maar daar kan je natuurlijk ook prima op gamen.sdk1985 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:52:
[...]
Hmm, er zit natuurlijk wel een grens aan die voorkeur neem ik aan.
Ik heb destijds voorspeld dat de eerste high-end gpu van AMD een jaar te laat op de markt zou komen (en dat werd Vega) en dat daarna AMD helemaal geen high-end gpu meer zou maken. Laten we even vooroplopen op die voorspelling uit begin 2016 en doen alsof het inderdaad al vast staat dat Navi mid-range wordt en Nvidia de komende 2 tot 4 jaar de enige bron voor high-end gaming is. Ga je dan nog altijd principieel geen Nvidia kaart kopen? Of klopt het gamers hart toch harder?
Overigens vind ik het niet nodig de last bij de consument te leggen. AMD moet gewoon zorgen dat ze een interessant product in de schappen hebben liggen. Laten we wel wezen, als AMD zich nu aan zijn eigen MSRP zou houden dan zouden ze ongetwijfeld minstens net zo veel RX 580 hadden verkocht als Nvidia met de GTX 1060.
Navi wordt mogelijk weer een chip net als Polaris. Maar er is ook een kans dat ze meerdere via Infinity fabric aan elkaar willen koppelen om dan wel een snellere kaart te maken. Tijd zal het leren.
Toen met Polaris ben ik ook een tijdje naar een R9 295X2 gegaan. Voor het spel wat ik toen veel speelde was dat meer dan snel genoeg en CF werkte daar goed. Werkt CF niet dan kwam je wel wat snelheid te kort.
Op dit moment kan Vega het allemaal nog prima aan. Ik vind het ook niet zo'n issue om een paart IQ settings wat lager te zetten. Soms heb je van die settings die weinig doen voor het beeld maar wel 10% of meer van je fps af halen.
Dus tijd zal het leren. Ik game steeds minder en de games die ik speel zijn vooral ouder: Overwatch, Starcraft 2, Mechwarrior Online, Mass effect serie en Stellaris. En eind dit jaar wil ik Mechwarrior 5 veel gaan spelen. Forza 7 speel ik al op de XBox. Dus in dat opzicht ben ik tegenwoordig ook niet meer zo veeleisend. Battlefield 5 vind ik bv niets heb weinig met WW2 ook niet met WW1. BF4 vind ik wel leuk maar die is al ouder en draait prima.
Nieuwe games boeien mij de laatste tijd gewoon te weinig vind de oudere leuker. Dus dat is mijn geluk i guess
Dat is overigens prima, want als er 1 ding vervelend is: is beoordeelt worden waaraan je jouw geld uitgeeft.
[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 01-06-2018 15:55 ]
Beetje makkelijke linkdump dit he.
Ik zal je even helpen: Nieuws over de implementatie van Vulkan in UE4. De eerste resultaten zijn veelbelovend, waar AMD hardware al vlot 30% performance erbij krijgt.
Mocht deze UE4 update uiteindelijk z'n weg gaan vinden in PUBG bijvoorbeeld zou dat een enorme boost in de verkoopbaarheid van AMD hardware kunnen zijn.
Euh, volgens mij zit je in het verkeerde topic... Dit is het AMD nieuws discussie topic, niet het nVidia prijzen/levertijden topic.Vlizzjeffrey schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 05:12:
De 1070ti's staan regelmatig voor onder de 500, die lijkt het meest 'eerlijk' geprijsd de laatste tijd.
Dus Vega 20 is 2,1GHz op 150watt? Dat zou leuk zijn toch? (die size +/- 364mm² vs 484mm²)Het 7nm-procedé zorgt volgens AMD voor een verdubbeling in power efficiency en een prestatieverbetering van 1,35x.
Er is nog een varianten op die interpetatie mogelijk:
'of' ipv 'en': Vega 20 is 1,6GHz op 150watt / Vega 20 is 2,1GHz op 300watt
For example, we have a shrink on our 7nm from 14nm that is 0.37x scale. So it's more than 50% scale at a logic library level. When we first started, we were more like 0.50x or 0.55x and then there was a lot of work with our partners on all the secondary ground rules. How you route the wiring played such a huge role.
https://www.anandtech.com...-of-globalfoundries#threeQ17: Does the first generation of 7LP target higher frequency clocks than 14LPP?
GP: Definitely. It is a big performance boost - we quoted around 40%. I don't know how that exactly will translate into frequency, but I would guess that it should be able to get up in the 5GHz range, I would expect.
Als ze dus een +/- 25% kleinere die size hebben, terwijl 67% mogelijk zou kunnen zijn, dan zal er wel veel ruimte in efficientie gestop zijn, dat maakt "Vega 20 is 2,1GHz op 150watt" aannemelijk.
Sowieso lijkt 7nm een flinke stap te worden
EDIT:

[ Voor 4% gewijzigd door Toettoetdaan op 06-06-2018 10:51 ]
Wat kan je dan van Navi verwachten? Tja, waarschijnlijk een MCM om te concurreren op prijs in de lagere segmenten. Veel vraag voor de Navi's met de meeste CU's verwacht ik niet. Zelden krijg ik mijn Vega 10 over de 80% CU load, en dat heeft niks met geheugenbandbreedte of clockspeeds te maken. De chip is gewoon keihard frontend bottlenecked en de CU load en framerate zakt weg als er veel objecten te renderen zijn. De GPU ontvangt dan veel te weinig draw calls, en gaat bijna paradoxaal slechter presteren terwijl de rekeneenheden om de framerate op pijl te houden er gewoon is. Is vanaf dit najaar opeens elke grote game release opeens magisch DX12 of Vulkan based, dan kan Navi een groot succes worden. Anders zie ik het zeker voor de hogere segmenten somber in.
Een GTX1180 matchen zie ik gewoon niet gebeuren met DX11 based games. Daarmee verschuift Navi waarschijnlijk naar een GTX1160 concurrent met een prestatiepunt rond Vega 10, maar nu betaalbaarder omdat je geen HBM2 meer hebt en de chip een stuk kleiner zal zijn. Als dat alles is, dan maakt het weinig uit wat Nvidia gaat doen. Een dergelijke chip kan je beter eerst uitbrengen voor €300 ish en flink wat verkopen voordat Nvidia met haar lijn komt.
Ik heb al een paar maanden een pricewatch: MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB
Prima kaart tot nu toe. Maar ik vermoed toch iets verkeerd te doen...
Als ik Far cry 5 speel. Alles op ultra loopt alles vlot. Maar als ik overschakel naar battlefield 1 (op medium en directx 12) tja de eerste paar potjes zijn redelijk zwaar en veel framedrops.
Als ik dan kijk met msi afterburner zit de gpu continu op 100%, met maar 1 a 1.6 Gb vram.
cpu zit dan op 65%
Ligt dit aan battlefield zelf ? Met wat langer spelen wordt het wel beter maar niet om te zeggen dat ik vlot 60 fps haal.
(CPU is een fx 8350)
Dat is je probleem.Boermansjo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:30:
Beste AMD'ers,
Ik heb al een paar maanden een pricewatch: MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB
Prima kaart tot nu toe. Maar ik vermoed toch iets verkeerd te doen...
Als ik Far cry 5 speel. Alles op ultra loopt alles vlot. Maar als ik overschakel naar battlefield 1 (op medium en directx 12) tja de eerste paar potjes zijn redelijk zwaar en veel framedrops.
Als ik dan kijk met msi afterburner zit de gpu continu op 100%, met maar 1 a 1.6 Gb vram.
cpu zit dan op 65%
Ligt dit aan battlefield zelf ? Met wat langer spelen wordt het wel beter maar niet om te zeggen dat ik vlot 60 fps haal.
(CPU is een fx 8350)
In principe zou je gewoon ultra settings moeten kunnen draaien met een RX580, maar dan zal je ook flinke drops krijgen. Verder hoort dit hier niet omdat dit een nieuwstopic is. Maak hiervoor een eigen topic aan. Ga er maar vanuit dat je een nieuwe, CPU, RAM en moederbordje nodig hebt.

Ow... mijn excuses. Omdat er ook 'Info' staat dacht ik snel dit hier te vragen zonder al te veel nutteloze topics te starten.DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:36:
[...]
Dat is je probleem.![]()
In principe zou je gewoon ultra settings moeten kunnen draaien met een RX580, maar dan zal je ook flinke drops krijgen. Verder hoort dit hier niet omdat dit een nieuwstopic is. Maak hiervoor een eigen topic aan. Ga er maar vanuit dat je een nieuwe, CPU, RAM en moederbordje nodig hebt.![]()
Verwijderd
Ach, de linkdump op zichzelf wordt ook gewaardeerd. Wij kunnen zelf lezen, ik heb er gisteren 10 minuten naar gekeken en dan heb je het belangrijkste wel meegekregen. Niet dat ik elk detail (ik ken die code niet) begrijp maar ik begrijp dat de boodschap was dat je een hoop overbodig werk bespaart door niet elke keer data te laden die niet verandert en enkel data te laden die wel verandert. Als ik iets belangrijks mis dan lees ik het graag maar volgens mij was dat de strekking: "laad niet de hele tijd alle data opnieuw die niet verandert en je houdt je grafische kaart lekker aan het werk in plaats van dat die de hele tijd zit te wachten op data". Een bekend verhaal, datatransfer is erg traag in vergelijking met de processing van CPU's en GPU's. Volgens mij ook de voornaamste reden dat SMT/HT zoveel helpt.Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:57:
[...]
Beetje makkelijke linkdump dit he.
Ik zal je even helpen: Nieuws over de implementatie van Vulkan in UE4. De eerste resultaten zijn veelbelovend, waar AMD hardware al vlot 30% performance erbij krijgt.
Computex: formaat van Vega 2-die lijkt minder dan 300 mm2 te zijn
Origineel: https://videocardz.com/76...ch-smaller-than-14nm-vega
[ Voor 45% gewijzigd door Help!!!! op 07-06-2018 13:03 ]
PC Specs
En nu ga ik wederom mopperen over bronnen.
Eerst wil ik gezegd hebben dat het me niks zou verbazen dat Vega 20 onder de 300mm2 uit zou komen. Dat kon je vrij aardig inschatten. Met maar 8GB aan HBM2 zou het ook een mooie RX Radeon zijn. Gaat nooit gebeuren, want wij krijgen waarschijnlijk een nog kleinere Navi die zonder HBM2.
Maar dit slaat dus gewoon nergens op. Omdat ze er van uit gaan dat de interposer identiek is in formaat, gaan ze met wat vlieg en plakwerk deze berekening maken, puur om weer wat clickbait te genereren. Nee, als je ongeveer wil opmeten, dan moet je dat doen met de HBM2 chips. Eerst moet je weten of Samsung en SK Hynix chips identiek in formaat zijn. Ik heb geen idee, maar ik vermoed van niet gezien de ruimte op de interposer. Vervolgens heb je ook nog de problematiek van de epoxy die opmeten moeilijker maakt.
Alles bij elkaar is het dus een waardeloos clickbait artikel.
Van het origineel:DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:54:
[...]
En nu ga ik wederom mopperen over bronnen.![]()
Eerst wil ik gezegd hebben dat het me niks zou verbazen dat Vega 20 onder de 300mm2 uit zou komen. Dat kon je vrij aardig inschatten. Met maar 8GB aan HBM2 zou het ook een mooie RX Radeon zijn. Gaat nooit gebeuren, want wij krijgen waarschijnlijk een nog kleinere Navi die zonder HBM2.
Maar dit slaat dus gewoon nergens op. Omdat ze er van uit gaan dat de interposer identiek is in formaat, gaan ze met wat vlieg en plakwerk deze berekening maken, puur om weer wat clickbait te genereren. Nee, als je ongeveer wil opmeten, dan moet je dat doen met de HBM2 chips. Eerst moet je weten of Samsung en SK Hynix chips identiek in formaat zijn. Ik heb geen idee, maar ik vermoed van niet gezien de ruimte op de interposer. Vervolgens heb je ook nog de problematiek van de epoxy die opmeten moeilijker maakt.
Alles bij elkaar is het dus een waardeloos clickbait artikel.
Ze nemen dus niet zomaar aan dat het dezelfde dimensies heeft maar doen dit aan de hand van het bekende formaat van de SP3 package.At 4Gamer we found a picture of Lisa Su presenting 7nm EPYC CPU with 7nm Vega in both hands. This gave us the opportunity to measure SP3 package and compare sizes.
As you know side-by-side comparisons are never accurate, so take this with a grain of salt.
Er wordt dus duidelijk gesteld dat het om approximation gaat. Daarnaast is er hiermee meer info over de diesize (een goede schatting) van een nog niet gelanceerd product, wat het voor mij niet bepaald een waardeloos clickbaitartikel maakt.We are going to include this margin of error into our quick calculations and we end up with 285-298 mm2 7nm Vega die size.
Is hooguit meer voer voor een interessante discussie, en daarvoor volg ik toch het topic
...and your ass will follow
Verwijderd
We krijgen voorlopig in ieder geval elk jaar een nieuwe architectuur. Ik vermoed dat ze high end en midrange gaan afwisselen, tenminste het komende jaar. 2020 zou een geheel nieuwe generatie moeten zijn, maar dat is speculatie van mijn kant. Of we nou Vega 20 krijgen, geen idee...
https://www.techspot.com/...wang-company-release.html
Als tweede heeft Wang ook toe dat de RTG zich veel te veel op AI heeft gericht. Er lijkt een ruk terug naar gaming te komen, eindelijk.
https://www.forbes.com/si...-chasing-ai/#42ade8af29fd
PC Specs
Inderdaad.
PC Specs
Interessant om te lezen hoe AMD onder Lisa Su haar best doet om te overleven als bedrijf en te zorgen voor een groter budget, maar dat het ten koste gaat van concurreren in high-end gpu's.
De door de schrijver van het artikel voorspelde roadmap copy-paste ik hier:
Here is the crux of what I learned:
Vega 7nm will not be coming to gamers.
Navi 10 will be the first Navi part to arrive and will be landing sometime in 2H 2019 or early 2020, depending on a couple of factors. The performance level of this part will be equivalent to Vega and it will be a small GPU based on 7nm.
Navi 14 will follow Navi 10 soon after.
Navi 20 is going to be the true high-end GPU built on the 7nm node and as things stand right now, you are tentatively looking at it landing sometime around 2020 – 2021.
Navi will also be the first architecture to transition away from GCN (and along with it, the 4096 SP / 64 CU limit that is inherent to the uArch implementation).
‘Next-Gen’ architecture is the uArch formerly codenamed KUMA internally before AMD decided it didn’t like that name too much (oops) and will be based on the same brand new major architecture that AMD rolls out with Navi.
Remember when Lisa said that ‘7nm GPUs will be arriving for gamers’? Well, notice she never said 7nm Vega will be arriving for gamers – the GPU in question was Navi. Navi 10 to be more specific, and from what I know, this will not be a high-end part. It looks like NVIDIA won’t be facing any competition on the gaming side of things from Radeon even in 2019.
Mijn eigen droom wat betreft mijn gaming PC is met het vakantiegeld van 2019 een kaart te kunnen kopen, die mijn RX460 vervangt voor een krachtiger kaart, die evenmin extra voeding nodig heeft (ik ben fel voorstander van zuinig omgaan met energie), maar voor zomer 2019 is er dus nog niets te verwachten, volgens dit artikel. Interessant is wel, dat de low-end kaarten dus éérder komen dan de high-end, dit in tegenstelling tot de RX serie, waar ik na de lancering van de RX480 nog een paar maanden moest wachten tot er de verschijning van de RX460 die mijn games aandrijft.
Het is anders niet ongebruikelijk dat er met een nieuwe generatie kaarten eerst lowend chips worden uitgebracht. Gebeurde best vaak geloof ik, is ook wel logisch want met een nieuw procede zijn de yield in eerste instantie meestal niet fantastisch dus wil je liever niet veel grote chips maken.FairPCsPlease schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:05:
[...]
Interessant om te lezen hoe AMD onder Lisa Su haar best doet om te overleven als bedrijf en te zorgen voor een groter budget, maar dat het ten koste gaat van concurreren in high-end gpu's.
De door de schrijver van het artikel voorspelde roadmap copy-paste ik hier:
Here is the crux of what I learned:
Vega 7nm will not be coming to gamers.
Navi 10 will be the first Navi part to arrive and will be landing sometime in 2H 2019 or early 2020, depending on a couple of factors. The performance level of this part will be equivalent to Vega and it will be a small GPU based on 7nm.
Navi 14 will follow Navi 10 soon after.
Navi 20 is going to be the true high-end GPU built on the 7nm node and as things stand right now, you are tentatively looking at it landing sometime around 2020 – 2021.
Navi will also be the first architecture to transition away from GCN (and along with it, the 4096 SP / 64 CU limit that is inherent to the uArch implementation).
‘Next-Gen’ architecture is the uArch formerly codenamed KUMA internally before AMD decided it didn’t like that name too much (oops) and will be based on the same brand new major architecture that AMD rolls out with Navi.
Remember when Lisa said that ‘7nm GPUs will be arriving for gamers’? Well, notice she never said 7nm Vega will be arriving for gamers – the GPU in question was Navi. Navi 10 to be more specific, and from what I know, this will not be a high-end part. It looks like NVIDIA won’t be facing any competition on the gaming side of things from Radeon even in 2019.
Mijn eigen droom wat betreft mijn gaming PC is met het vakantiegeld van 2019 een kaart te kunnen kopen, die mijn RX460 vervangt voor een krachtiger kaart, die evenmin extra voeding nodig heeft (ik ben fel voorstander van zuinig omgaan met energie), maar voor zomer 2019 is er dus nog niets te verwachten, volgens dit artikel. Interessant is wel, dat de low-end kaarten dus éérder komen dan de high-end, dit in tegenstelling tot de RX serie, waar ik na de lancering van de RX480 nog een paar maanden moest wachten tot er de verschijning van de RX460 die mijn games aandrijft.
Vaak is het toch juist andersom? Ze beginnen met high-end cpu's/gpu's en als die niet 100% stabiel zijn worden ze uitgekleed als goedkopere varianten. Daarom kon je een tijd terug die AMD cpu's zo makkelijk unlocken (Phenom serie).aminam schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:39:
[...]
Het is anders niet ongebruikelijk dat er met een nieuwe generatie kaarten eerst lowend chips worden uitgebracht. Gebeurde best vaak geloof ik, is ook wel logisch want met een nieuw procede zijn de yield in eerste instantie meestal niet fantastisch dus wil je liever niet veel grote chips maken.
Volgens mij is dat ook redelijk normaal, omdat je anders niet zou weten wat je chip maximaal aan kan. Later komt dan nog wel eens een gefinetuned modelletje (of een refresh voor een hele serie).
Dat klopt maar ik denk dat het vooral ligt aan de volwassenheid van het procede en de architectuur die gebruikt wordt. 7nm is cuttingedge dus het zou me niet verbazen als er eerst kleine chips worden worden aangeboden. Uit mijn hoofd werden de gtx 750ti, 4770 en r9 285 ook als eerst van hun generatie vrijgegeven. (vast nog wel een stuk of wat meer.)Louw Post schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:58:
[...]
Vaak is het toch juist andersom? Ze beginnen met high-end cpu's/gpu's en als die niet 100% stabiel zijn worden ze uitgekleed als goedkopere varianten. Daarom kon je een tijd terug die AMD cpu's zo makkelijk unlocken (Phenom serie).
Volgens mij is dat ook redelijk normaal, omdat je anders niet zou weten wat je chip maximaal aan kan. Later komt dan nog wel eens een gefinetuned modelletje (of een refresh voor een hele serie).
Die rol gaat hier gevuld worden door Vega 20. Het verschil is dat het meer een middensegment chip gaat zijn die AMD voor duizenden dollars gaat verkopen voor professionele taken. Verder zou ik niet verbaast zijn als de meeste alsnog terecht komen bij Apple.aminam schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:06:
[...]
Dat klopt maar ik denk dat het vooral ligt aan de volwassenheid van het procede en de architectuur die gebruikt wordt. 7nm is cuttingedge dus het zou me niet verbazen als er eerst kleine chips worden worden aangeboden. Uit mijn hoofd werden de gtx 750ti, 4770 en r9 285 ook als eerst van hun generatie vrijgegeven. (vast nog wel een stuk of wat meer.)
Dat sluit ook mooi aan bij die artikelen hierboven. Op zich zit er namelijk wel wat in. AMD draaide voor 2017 op custom chips. Maakte alsnog zwaar verlies, maar het begon in 2016 wel af te nemen. Alles draaide natuurlijk om Zen, en Zen is een groot succes. Zeker nu Epyc begint te lopen en Intel zich duidelijk zorgen maakt met hun doelstelling om AMD niet over de 20% marktaandeel te laten komen. Aangezien AMD haar aandeel in de servermarkt een jaar geleden niet eens 0,5% was, gaat het hier om een enorme groei en miljarden aan omzet.
Dat had AMD nooit kunnen bereiken met videokaarten. Volumes zijn te klein en als AMD concurrent is op prestaties, dan moeten ze alsnog de prijzen laag houden. Nvidia maakt dan veel minder winst en moet haar AI chips op een lager pitje zetten. Strategisch doel omdat AMD die markt in wil, maar AMD gaat niet de winst halen uit gaming videokaarten halen om de rest van het bedrijf draaiende te houden.
De keuze van Su om voor Zen en custom te gaan is dan ook de correcte geweest. In dit daglicht is Vega 10 ook goed te verklaren. Het is geen gaming chip, dat lijkt me wel duidelijk voor iedereen. Het is een GPGPU, met de nadruk op GP, general purpose. Je kan er alles mee, maar niks echt goed. Perfect voor Apple dus, zowel alles kunnen, als niks goed, want Apple.
Navi als PS5 chip zou ook kunnen, maar daar begin ik wat twijfels te plaatsen. Klopt dit, dan heeft AMD de roadmap wederom helemaal door elkaar gegooid. Er wordt nu gesproken van een post GCN chip als Navi, terwijl AMD altijd liet doorschemeren dat Navi de laatste GCN zou zijn.
Is Navi een post GCN achitectuur, speciaal voor Sony, dan roept dit bij mij drie vragen op. Ten eerste waarom kan dit niet krachtiger zijn dan Vega? Voor consoles ligt het natuurlijk anders, maar voor PC gaming is Vega 10 niet bepaald de optimale oplossing.
Ten tweede wat is er aan de hand met AMD haar "Super SMID" als ze er niet meer uit krijgen? https://www.legitreviews....-for-gpu-computing_205227
Dit lijkt gebaseerd te zijn op VLIW instructies, en niet meer RISC instructies zoals GCN. Hiermee gaat AMD al veel meer terug naar TerraScale, hoewel het nu maar twee Alu's zijn, waar TeraScale nog vier of vijf Alu's per SMID had. Het blijft een gok hoeveel rekenkracht een bepaalde berekening precies nodig heeft. Ik vermoed dat AMD gokt dat een kleinere SMID beter is voor de komende jaren. Verder heb ik problemen om goede informatie te vinden over zowel Maxwell als TerraScale, dus ik kan er zomaar naast zitten.
Ten derde wat gebeurd met met de volgende XBOX? AMD lijkt met wederom de logische kandidaat voor Microsoft hun volgende console. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je nu nog een Intel en een Nvidia chip pakt, of dat Microsoft gaat gokken op een Intel CPU en GPU. Dat zou dus betekenen dat Navi ook voor de volgende XBOX zal zijn.
Dan heb je al twee custom chips voor een nieuwe architectuur. De architectuur ontwerpen is het grootste probleem, dus waarom dan niet voluit gaan? Ontwerp een die en ga aan de slag met MCM. Ik kan me echt niet voorstellen dat AMD de MCM kaart niet zou spelen voor GPU's. Als ze het voor latency gevoelige, weinig threaded CPU's al lukt, waarom dan niet voor GPU's waar ze graphics pipelines per die kunnen inzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door edward2 op 13-06-2018 15:53 ]
Niet op voorraad.
Mac Pro 2019 heeft ook een GPU nodigDaniëlWW2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:42:
[...]
Verder zou ik niet verbaast zijn als de meeste alsnog terecht komen bij Apple.
Oh, ze gaan de "vuilnisemmer" dus eindelijk vervangen. Ja, grote kans dat het dan Vega 20 is.
Verwijderd
Heb je wel eens goed gekeken naar hoe custom die chip precies is (van de laatste generatie)? Beide Sony en MS gebruiken dezelfde basis. Het verschil is dat Sony een andere aanpak heeft dan MS m.b.t geheugen en hoe de videokaart bijv wordt gebruikt. Maar beide platformen, bieden nog steeds dezelfde (8 core) basis. Dat zal met de volgende generatie consoles ook niet anders zijn, waarbij MS of Sony beide nieuwe features op firmware level kunnen laten integreren ofzo.DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:42:
[...]
Ten derde wat gebeurd met met de volgende XBOX? AMD lijkt met wederom de logische kandidaat voor Microsoft hun volgende console. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je nu nog een Intel en een Nvidia chip pakt, of dat Microsoft gaat gokken op een Intel CPU en GPU. Dat zou dus betekenen dat Navi ook voor de volgende XBOX zal zijn.
AMD kan best een volledig op maat gebakken chip voor MS of Sony leveren, geen punt, maar dat ga je terugzien in de prijs van de console. En het zal hoe dan ook een chip vormen die dezelfde basis als de concurrent heeft.
I know...Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:54:
[...]
Heb je wel eens goed gekeken naar hoe custom die chip precies is (van de laatste generatie)? Beide Sony en MS gebruiken dezelfde basis. Het verschil is dat Sony een andere aanpak heeft dan MS m.b.t geheugen en hoe de videokaart bijv wordt gebruikt. Maar beide platformen, bieden nog steeds dezelfde (8 core) basis. Dat zal met de volgende generatie consoles ook niet anders zijn, waarbij MS of Sony beide nieuwe features op firmware level kunnen laten integreren ofzo.
AMD kan best een volledig op maat gebakken chip voor MS of Sony leveren, geen punt, maar dat ga je terugzien in de prijs van de console. En het zal hoe dan ook een chip vormen die dezelfde basis als de concurrent heeft.
Het ging mij er meer om dat het wel gaat om Sony, maar nog niks over Microsoft.
Verwijderd
Ik hoop natuurlijk dat er 8 Zen-kernen voor terugkomen, het liefst 8 Zen2-kernen, aangezien developers toch nog steeds vooral voor de consoles spellen ontwikkelen en upporten naar de PC (in plaats van voor de PC en downporten naar consoles).
Misschien een volle Vega op 7 nm? Niet geweldig maar een kinderhand is snel gevuld.
Er ontbreekt 1 woord: tijdelijk. Het plan was blijkbaar om tijdelijk het meeste R&D-talent daarop te zetten waarmee het meeste geld kan worden verdiend en met de groeiende inkomsten weer meer investeren in R&D. Wij wisten dat al en ik denk dat de meeste van ons ook wel in de gaten had dat Koduri AMD verliet omdat hij ontevreden was over de beschikbare middelen en het gebrek aan autonomie, Koduri had immers meermaals heel erg duidelijk laten weten dat hij twee harde voorwaarden had om terug te komen naar AMD: voldoende middelen voor software (zonder fatsoenlijke hardware heeft dat geen zin) en vergaande autonomie voor de GPU-afdeling.FairPCsPlease schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:05:
[...]
Wij wisten echter niet dat het zo erg is dat ze tijdelijk de GPU volledig aanpasten aan Apple en Sony.
Ik denk dat Lisa Su zakelijk gezien de juiste beslissing nam maar ik vind het niet netjes dat ze er niet helder over communiceerden en niet aangaven dat de GPU-ontwikkeling nu volledig wordt afgestemd op de semi-custom klanten (Apple, Sony en Microsoft). Koduri (een geweldige ingenieur en toen de baas van RTG) moet op zijn tong hebben gebeten.
Ik vind het nogal zonde dat deze GPU's nu gebruikt worden voor hevig throttelende veel te dure Apple-computertjes en extreem gesloten (qua software, vooral bij Sony) consoles.
Edit, ik had Daniël zijn opmerking over de Apple-computertjes nog niet gelezen.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 23:34 ]
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat Vega voor gaming nauwelijks efficiënt genoemd kan worden. Als Navi een nieuwe architectuur is kan het best dat Navi de zelfde prestaties neerzet als Vega 10 maar dan met 100W power draw.DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:42:
Er wordt nu gesproken van een post GCN chip als Navi, terwijl AMD altijd liet doorschemeren dat Navi de laatste GCN zou zijn.
Is Navi een post GCN achitectuur, speciaal voor Sony, dan roept dit bij mij drie vragen op. Ten eerste waarom kan dit niet krachtiger zijn dan Vega? Voor consoles ligt het natuurlijk anders, maar voor PC gaming is Vega 10 niet bepaald de optimale oplossing.
AMD staat er om bekend een architectuur uit te brengen die niet gebruikelijk is in de markt op het moment van de release. En dan gokken ze erop dat de markt zich aanpast. Bij Zen lijkt het gelukt, bij FX mislukte dat. Navi een nieuwe architectuur, die in de huidige markt de prestaties neerzet van Vega 10, maar misschien over een paar jaar veel betere prestaties door optimalisaties en wijzigingen in hoe games gerenderd worden.
En wat is dan een betere start dan de console markt. De mensen die daar werken kunnen/moeten wel optimaliseren voor de hardware die ze geboden wordt. En dat sijpelt dan door naar de games voor de PC.
Komt op mij niet over als een rare strategie.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Maar dan begrijp ik dus niet waarom je niet voor MCM gaat? Het zijn GPU's, per definitie parallelle rekenclusters die je met relatief weinig problemen kan opsplitsen in verschillende dies. Verder is een architectuur altijd een rekencluster als basis, die je vervolgens vermenigvuldigd om een gewenst prestatiedoel te halen. Kijk naar GCN met de 64 "Streaming processors" blokken, of Maxwell/Pascal met 128 "Cuda cores. Zeker bij Nvidia schalen ze gewoon op of omlaag. Een GP102 is gewoon een GP104 waar ze een GP 106 aan gelijmd hebben net zoals dat een GP 106 een GP104 is die ze in tweeën hebben gehakt.Derby schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:18:
[...]
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat Vega voor gaming nauwelijks efficiënt genoemd kan worden. Als Navi een nieuwe architectuur is kan het best dat Navi de zelfde prestaties neerzet als Vega 10 maar dan met 100W power draw.
AMD staat er om bekend een architectuur uit te brengen die niet gebruikelijk is in de markt op het moment van de release. En dan gokken ze erop dat de markt zich aanpast. Bij Zen lijkt het gelukt, bij FX mislukte dat. Navi een nieuwe architectuur, die in de huidige markt de prestaties neerzet van Vega 10, maar misschien over een paar jaar veel betere prestaties door optimalisaties en wijzigingen in hoe games gerenderd worden.
En wat is dan een betere start dan de console markt. De mensen die daar werken kunnen/moeten wel optimaliseren voor de hardware die ze geboden wordt. En dat sijpelt dan door naar de games voor de PC.
Komt op mij niet over als een rare strategie.
Daar doel ik op. Ik zou het heel vreemd vinden als AMD een geheel nieuwe architectuur zou ontwikkelen, eindelijk post GCN architectuur die veel meer op gaming gericht lijkt, en dan niet het IF trucje doorzet naar een MCM. Het geld zit nu eenmaal in de high-end en enthousiast markt, en R&D moet ergens terug worden verdiend. Nota bene is Vega al een IF architectuur en we weten ook dat een aantal mensen die instrumenteel waren voor Zen, naar de RTG zijn overgeplaatst om de boel daar op orde te krijgen.
Daarom plaats ik scepsis bij al dit nieuws. Er missen dingen en het hele verhaal lijkt niet verteld te worden. Is er ook nog AMD hun trotse traditie om bewust misinformatie te geven aan bepaalde mensen om te controleren of ze deze informatie lekken. Veel van wat er uit AMD komt qua "lekken", kan je dus ook niet zomaar vertrouwen.
Gerucht: De volgende generatie Xbox wordt een familie van consoles
Zou kunnen duiden op doorlopende compatibiliteit met de Xbox One S en X? Waarbij het primaire verschil hem zit in het kunnen verhogen van de grafische instellingen en of framerate?In 2020 krijgen we een "familie" aan consoles wat waarschijnlijk neer komt op twee a drie modellen:
Een refresh van de vorige generatie Xbox One X (250 euro) en een a twee opvolgers welke in verschillende prijscategorieën kunnen vallen. Bijvoorbeeld een midden segment 30 fps (500 euro) t.o.v. een hoog segment met bijvoorbeeld 60 fps (800 euro).
[ Voor 32% gewijzigd door madmaxnl op 16-06-2018 22:15 ]
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.