Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:04:
[...]
Probleem zit in de browser. Gaat het niet via je gpu dan wel via je cpu. Kijk anders even wat er gebeurd wanneer je een youtube video afspeelt.
Ik pak nu even edge en idle zit ik op iets van 4%/4% en met een youtube aan wordt dat 5%/30% en met diezelfde youtube na 30 seconde op pauze 4%/16%.

(Chrome kan ik niet testen daar zitten zoveel extenties op dat er dan een core wegvalt :+ )
(dat heb ik ook een een paar jaar gehad, tegenwoordig enkel een Javascriptblocker, een adblocker en eventueel nog een trackerblocker (alleen welke kan je vertrouwen? Zo werd Ghostere opgekocht door een advertentiemakerlaar))

Waterfox, 4 minuten in de video (uiteraard @1080p) van mr. Titan, GPU-load meestal ruim onder de 30%, CPU-load, meestal 4%, af en toe een piekje richting 15-25%. Dit met een i5-750 en een HD 7850. Waterfox heeft dit prima voor elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/wpr9ee21b/hardware-accelratie.jpg

Het is nog net leesbaar. Weet iemand hoe je bij Windows instelt dat bij een screenshot gewoon de resolutie van je monitor wordt genomen in plaats van dat W7 het cropt naar 720p? :')
Ik moet echt eens overstappen naar Linux voor dagdagelijks gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:39
@Verwijderd
Zie edit en edit2, de percentages zijn tegenwoordig triviaal door al die performance states.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geldt dat ook voor mijn oude hardware?
Ik kan jou in ieder geval vertellen dat die generatie kaarten geen instelbare performance-states heeft in AMD Settings. Helaas, ik moe handmatig onderklokken en overklokken. MSI Afterburner weigert trouwens om me lager dan 1100 mV te laten kiezen.
Blaat schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:18:
Het verontrustende hier aan is dat we dus in feite kunnen zeggen dat AMD kaarten domweg niet sneller kunnen worden onder DX11, gezien de afhankelijkheid van de CPU.
Niet de enige reden (zie andere reacties van andere mensen) maar een harde grens die veel problemen geeft voor AMD. Echter loopt ook Nvidia op een gegeven moment tegen dit probleem op, een kwestie van tijd. Reken maar dat Nvidia blij is met het standaard worden van 6 kernen bij gaming-PC's, want anders zou die extra CPU-load van de software-sheduler ook voor Nvidia flinke problemen geven.
Wellicht verklaart dat waarom ook Nvidia Vulkan steunt en waarom Nvidia die promotie had met een Ryzen-CPU en een Nvidia kaart.

Bij Intel zag je laatst (1-2 maanden geleden) dat zij uitlegden wat je allemaal kan doen met meer CPU-kernen. Reden? Intel kan weinig meer verbeteren aan de single-thread-performance dus als ze nieuwe CPU's willen blijven verkopen dan moeten de software veel meer multithreaded worden en extra's geven (AI, physics, botsingsdetectie...).

Dit lijkt offtopic maar het punt is wel degelijk ontopic. De toekomst van software is multithreaded, alle drie de grote bedrijven hebben er belang bij dat die overstap plaatsvindt. Momenteel is de urgentie groter voor AMD dan voor de andere twee maar ook voor die andere twee bedrijven gaat het nodig zijn. Misschien voor Nvidia het minst, afhankelijk van hoe lang het duurt voordat 8 kernen of meer de standaard wordt. Ik zie het bij Zen3 wel gebeuren dat de CCX 2 extra kernen krijgt maar dat is een discussie voor de anderer AMD-draad. ;)
Een lichtpuntje voor AMD, zowel bij de CPU als bij de GPU is hun technologie beter voorbereid op die multithreaded toekomst. Of dat dat wat waard is lijkt mij af te hangen van hoeveel tijd Intel en Nvidia straks nodig gaan hebben om die inhaalslag te maken. Ik voorspel nu alvast dat Nvidia bij de volgende generatie een flinke winst laat zien bij Vulkan en DX12 en dat dit een van de speerpunten in hun promotie gaat worden.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sdk1985 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:44:
[...]

Werkt ook door bij capaciteitsuitbreiding. Wanneer die fabriek op volle toeren draait en er komt extra capaciteit vrij dan zal die capaciteit in de regel naar de partij zijn die het meest daarvoor betaald. Dus als het bij Nvidia goed gaat met de afzet dan komt AMD niet meer aan bod. Nvidia had immers al meer verkocht en dus meer geld verdiend. Op die manier kan AMD dus nooit een 50/50 marktaandeel halen puur omdat ze de allocatie niet krijgen.
Behalve dat het ook voor "de fabriek" niet gezond en dus verstandig is om afhankelijk te zijn van één partij in een bepaald marktsegment. Dus die afweging gaat waarschijnlijk niet op die manier gemaakt worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Help!!!! schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:23:
[...]

Behalve dat het ook voor "de fabriek" niet gezond en dus verstandig is om afhankelijk te zijn van één partij in een bepaald marktsegment. Dus die afweging gaat waarschijnlijk niet op die manier gemaakt worden.
TSMC levert aan heel veel partijen. In 2017 zat Nvidia op slechts 5% van de afname van TSMC (financial times, 1 apple, 2 qualcomm) dus dat speelt niet in die zin. Uberhaupt gaat het bij TSMC erg goed, 50+% operationele marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sdk1985 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:34:
[...]

TSMC levert aan heel veel partijen. In 2017 zat Nvidia op slechts 5% van de afname van TSMC (financial times, 1 apple, 2 qualcomm) dus dat speelt niet in die zin. Uberhaupt gaat het bij TSMC erg goed, 50+% operationele marge.
Dat weet ik daarom schreef ik ook "in een bepaald marktsegment" en vond ik je redenering sowieso al niet sterk.
Want waarom zou nvidia niet hetzelfde lot ondergaan tov een andere nog weer grotere en nog beter betalende klant.

Punt blijft dat "de fabriek' niet zo zwart wit werkt als jij beschrijft.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Help!!!! schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:47:
[...]

Dat weet ik daarom schreef ik ook "in een bepaald marktsegment" en vond ik je redenering sowieso al niet sterk.
Want waarom zou nvidia niet hetzelfde lot ondergaan tov een andere nog weer grotere en nog beter betalende klant.

Punt blijft dat "de fabriek' niet zo zwart wit werkt als jij beschrijft.
Niets is zwart wit, mijn simplistische voorbeeld volgens mij ook niet. Het punt was dat je van te voren afspraken kunt maken over hoeveel je minimaal gaat afnemen. Vervolg was dat wanneer je daar te weinig op inzet en je komt in het scenario dat iedereen ineens extra chips nodig heeft da tje dan inderdaad aan het concureren bent met andere afnemers. Dat geld net zo goed voor Nvidia (alleen die verhogen doodleuk de prijzen tot in het absurde).

Hoe denk jij dan dat 7nm Navi gaat uitwerken voor AMD? Jij ziet dit wel als de oplossing voor alle problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En toch zou ik het fijner vinden als er een andere site was die onafhankelijk met vergelijkbare verhalen komt. O-)

Verder kloppen er op het eerste oog al bepaalde zaken niet aan dit verhaal. Bijvoorbeeld al resultaten in zowel clockspeed als efficiëntie al dit jaar. Met wat? Verder zou alles nu beter moeten worden nu Koduri weg is. Totaal negerende dat wat er na Navi komt in 2020 al in gang gezet moet zijn toen Koduri nog de baas was. Verder claimen ze zaken zoals Navi op 7nm van GoFlo, terwijl maanden geleden al duidelijk was dat het Navi contract naar TSCM zou gaan. Dat kwam van een veel respectabelere bron.

Ik plaats dus twijfels bij deze berichten. Het lijkt vooral sensationele clickbait en laat die website daar nu bekend om staan...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:00:
Hoe denk jij dan dat 7nm Navi gaat uitwerken voor AMD? Jij ziet dit wel als de oplossing voor alle problemen?
Ik heb nog niet het laatste nieuwsberichtje op WCCFTech gelezen.

De 'mining' is aan het instorten, daar gaan we straks weer een paar jaar van af zijn (hopelijk voorgoed) totdat iemand weer met iets komt wat geweldig goed draait op grafische kaarten maar niet op dat andere spul. Laten we veronderstellen dat in januari heel dat 'mining'-verhaal voorbij is en dat ergens in 2019 de DDR4-prijzen weer normaal zijn. Of richting normaal, bijvoorbeeld €100-€115 voor 16 GB 3200 MT/s Corsair Vengeance (het was rond de €75 in 2016).

Aangezien ze nog steeds op GCN zitten gelden nog steeds dezelfde regels, het is een prima architectuur - in het licht bezien dat deze GPU twee totaal verschillende markten moet bedienen - maar de die is wat groter dan bij Nvidia en het schaalt niet lekker boven de pak hem beet 50-56 CU's.
De RX 580 heeft een GPU-oppervlakte van 232 mm² en bevat daarin 5,7 miljard transistors, de GTX 1060 heeft een GPU-oppervlakte van 200 mm² en bevat daarin 4,4 miljard transistors. Kortom, AMD heeft meer kosten per GPU in hetzelfde segment als Nvidia terwijl ze het voor dezelfde prijs of minder moeten verkopen.

Het is bekend dat bij Vega vooral de hitte en de temperatuur een probleem zijn (logisch gevolg van al die extra transistors), stop er een hele goede koeling op en je haalt er veel extra uit doordat je hoger kan klokken. Dat de performance van de Vega64 goed schaalt met het sneller klokken - waarvoor dan wel waterkoeling of hele goede luchtkoeling is vereist - geeft aan dat met een kleinere node (ceteris paribus) meer eruit gehaald kan worden. Gezien het lagere vermogen van de 7 nm. nodes - welke van de twee ze ook gaan gebruiken - en het betere geheugen zullen ze weer een tier omhoog kunnen en zal een hypothetische opvolger van Vega - als die er komt - kunnen concurreren met de GTX 1080 Ti zoals de Vega 56 kan concurreren met de GTX 980 Ti. AMD zou dus in alle segmenten mee kunnen doen met uitzondering van het hoogste segment, maar met meer kosten en dus minder winst per verkochtge GPU dan Nvidia. AMD kan dus in theorie voor >>90% van de markt concurreren en daar een flink marktaandeel pakken maar het zal veel minder winst maken en AMD heeft geen interesse in een prijzenoorlog met Nvidia aangezien AMD die verliest.
In tegenstelling tot de CPU's waarbij AMD juist meer winst lijkt te kunnen maken dan Intel wat betreft hun Ryzen-CPU's.

Er zijn de volgende mogelijke oplossingen voor AMD:
- nieuwe architectuur
- aparte gaming-kaarten
- inhaalslag software (Vulkan en DX12)
- Nvidia die hun hardware geschikter maakt voor moderne API's

Over 1 en 2 heeft AMD gesproken, 3 is een kwestie van tijd en zal pas echter lekker op gang komen wanneer bekend is geworden dat 4 plaatsvindt.
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:58:
[...]

En toch zou ik het fijner vinden als er een andere site was die onafhankelijk met vergelijkbare verhalen komt. O-)
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken. ;)
Ik ken de reputatie van WCCFTech maar op de een of andere manier komen veel AMD-primeurs van hen en bleken ze sinds 2016 (Polaris) meestal gelijk te hebben. Misschien is dit het werk van de PR-afdeling van AMD, dat een van die medewerkers af en toe via WCCFTech communiceert? :)

[Speculatie]AMD zou zo kunnen achterhalen wat het 'volk' ervan vindt (om misschien wat aan te passen aan de prijs en het productievolume of zo) en AMD zou op deze manier ons kunnen laten weten dat we nog even kunnen wachten met die Nvidia-kaart te kopen omdat er iets van hen komt wat een alternatief zou kunnen zijn. Ze kiezen voor een medium zoals WCCFTech omwille van hun twijfelachtige reputatie zodat mensen minder snel in de gaten hebben dat AMD hierachter zit, of misschien is er gewoon toevallig een goede relatie tussen een van die PR-medewerkers en die jongen van WCCFTech.

Even iets anders, AMD heeft goede graphics designers in dienst, dat mag ook worden gezegd.
Afbeeldingslocatie: https://www.amd.com/PublishingImages/photography/product/375px/29601-radeon-rx-vega-375x250.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/04/AMD-Radeon-Technologies-Group-Feature.jpg
En natuurlijk het Zen-logo. De Threadripper-promo en Zen-promo waren ook niet slecht.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:58:
[...]

Verder kloppen er op het eerste oog al bepaalde zaken niet aan dit verhaal. Bijvoorbeeld al resultaten in zowel clockspeed als efficiëntie al dit jaar. Met wat? Verder zou alles nu beter moeten worden nu Koduri weg is. Totaal negerende dat wat er na Navi komt in 2020 al in gang gezet moet zijn toen Koduri nog de baas was. Verder claimen ze zaken zoals Navi op 7nm van GoFlo, terwijl maanden geleden al duidelijk was dat het Navi contract naar TSCM zou gaan. Dat kwam van een veel respectabelere bron.

Ik plaats dus twijfels bij deze berichten. Het lijkt vooral sensationele clickbait en laat die website daar nu bekend om staan...
Was het niet nvidia die ook verbetering van clockspeeds min of meer binnen bestaand ontwerp wist te realiseren door de hele chip minitieus door te akkeren :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:20:
[...]

Was het niet nvidia die ook verbetering van clockspeeds min of meer binnen bestaand ontwerp wist te realiseren door de hele chip minitieus door te akkeren :?
Soort van. Dat noemen we Pascal. :P
Maar de overstap van 28nm naar 16nm hielp ook enorm, net zoals 28nm naar 14nm dit deed voor AMD. Een dergelijke sprong zit er alleen niet aan te komen voor AMD. Ze kunnen Polaris en Vega wel opnieuw uitbrengen, maar dan met 1000mv. Zal zeker efficiënter zijn, en in het geval van Vega waarschijnlijk ook sneller, maar waarom zouden ze? Idem voor een overstap naar 12nm. Dat zou een kostbare stap zijn voor waarschijnlijk geringe winst. Zeker omdat een paar maanden erna ze met Navi op 7nm komen. Waarom zou je dan Polaris en Vega een refresh geven?

Ik zie de logica dus echt niet van dat verhaal.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:28:
[...]

Soort van. Dat noemen we Pascal. :P
Foei, je mag van Nvidia niet zeggen dat dat een refresh is. _O-
Niet trollend bedoeld, het mooist daaraan vind ik hoe ze hun versie van TrueAudio als speerpunt gebruikten bij de presentatie terwijl AMD dat al enkele jaren had. "We did something truly revolutionary, our graphics cards now calculate based upon the 3d environment how the sound transforms..."
Maar de overstap van 28nm naar 16nm hielp ook enorm, net zoals 28nm naar 14nm dit deed voor AMD. Een dergelijke sprong zit er alleen niet aan te komen voor AMD. Ze kunnen Polaris en Vega wel opnieuw uitbrengen, maar dan met 1000mv. Zal zeker efficiënter zijn, en in het geval van Vega waarschijnlijk ook sneller, maar waarom zouden ze? Idem voor een overstap naar 12nm. Dat zou een kostbare stap zijn voor waarschijnlijk geringe winst. Zeker omdat een paar maanden erna ze met Navi op 7nm komen. Waarom zou je dan Polaris en Vega een refresh geven?
Eens, de zomer is te laat om nog met een refresh van 12 nm. te komen. Dan blijft er wel nog de vraag waarom AMD dit wel voor Zen de moeite waard vond. Omdat ze ook andere vebeteringen (latency en zo) mee wilden nemen? Omdat Intel er een gewoonte van maakte dat 1 keer per jaar een nieuw model uitkomt en AMD hier iets tegenover moet zetten? Omdat AMD het momentum met Ryzen vast wilde houden nu het marktaandeel toeneemt en voorzichtig OEM's het beginnen te verkopen? Omdat de winstmarge op CPU's hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:40:

Eens, de zomer is te laat om nog met een refresh van 12 nm. te komen. Dan blijft er wel nog de vraag waarom AMD dit wel voor Zen de moeite waard vond. Omdat ze ook andere vebeteringen (latency en zo) mee wilden nemen? Omdat Intel er een gewoonte van maakte dat 1 keer per jaar een nieuw model uitkomt en AMD hier iets tegenover moet zetten? Omdat AMD het momentum met Ryzen vast wilde houden nu het marktaandeel toeneemt en voorzichtig OEM's het beginnen te verkopen? Omdat de winstmarge op CPU's hoger is?
Stil staan is achteruitgang denk ik. De geruchtenmolen geeft aan dat ze toch een mooi sprongetje hebben weten te maken; show what you van, Intel bijblijven, en doorpakken op wat ze aan het opbouwen zijn. Iedereen die nog niet over was heeft nu toch weer een extra reden om AMD eens goed aan te kijken als nog beter alternatief, en zelfs voor minder als ryzen 1!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens even gekeken naar de voorrraad AMD-kaarten aangezien in de USA de laatste paar weken te horen is dat de kaarten weer te bestellen zijn en mijn ervaring is dat Nederland meestal een paar weken later volgt met zulke ontwikkelingen, ook in Nederland begint het weer een beetje op gang te komen.

Hier een overzichtje van de RX 580 8 GB kaarten. Ik noem enkel kaarten die goed leverbaar zijn (veel groene vrachtwagens) en dit bij meerdere Nederlandse winkels die betrouwbaar geacht kunnen worden.
Asus Strix voor €410
pricewatch: Asus ROG-STRIX-RX580-T8G-GAMING
pricewatch: Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC

Gigabyte Aorus, vanaf zo'n €360
pricewatch: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 8GB

Gigabyte Gaming, vanaf €380
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB

Sapphire Nitro+ voor rond de €400, afhankelijk van welke winkels je vertrouwt iets meer of iets minder.
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition
Blijkbaar factory overklokt. Deze editie (lichtblauwe kleur) kende ik nog niet, die kwam nadat die 'mining'-ellende begon. ;)

Sapphire Pulse voor 'slechts' €350
pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)

Powercolor vanaf €385
pricewatch: Powercolor Red Devil Radeon RX 580 8GB GDDR5

XFX, fatsoenlijk leverbaar maar nog aanzienlijk duurder en dus beter te mijden (als je nu al een kaart zou kopen ;)).
pricewatch: XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB

Om snel een globaal overzicht te krijgen keek ik ook even bij Coolblue (ik weet dat zij geen bullshit verkopen, als zij aangeven dat je het een dag later kan ophalen dan is dat ook zo), zij hadden 2 weken geleden 0 kaarten leverbaar (enkel de R7 240), nu hebben zij 11 kaarten vanaf RX 570 t/m Vega64. Heel erg vreemd: de Vega64 kost €45 meer dan de Vega56 (€779) van hezelfde model, de prijs van de Vega56 is nog meer geïnflateerd dan die van de Vega64: https://www.videokaartsho...deon-hd-videokaarten.html

Het gaat weer de goede kant uit. De prijzen zijn nog dramatisch hoog maar in ieder geval zijn ze weer leverbaar en is de prijs weer enigszins in de richting van normaal aan het gaan, met het tempo van een slak.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 19:32
Ja zag ook al een Vega 56 voor 609 bij caseking.de nog even wachten en ik kan upgraden. Vind m'n 580 toch net te langzaam op 1440P met de games die ik speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Het viel me inderdaad al op dat kaarten weer op voorraad beginnen te komen, ook van de aendere kaent. Prijzen zijn nog om te huilen maar al iets beter dan een maand geleden. Vraag me af wat ze gaan doen als Nvidia de 20 serie introduceert. Winkels proberen nu nog mee te liften met de laatste loodjes van de hype, maar ook zij zien dat de big bang voorbij is (voorlopig)..dus echt lang kan het niet meer gaan duren voordat de prijs goed gaat zakken (hoop ik :+ )

Ook tweede hands begint het langzaamaan naar normale nieveaus te zakken, maar daar houdt niet iedereen de gang van zaken goed in de gaten dus zakken de prijzen niet naar gelang nieuwprijzen zakken.

[ Voor 17% gewijzigd door ScytheNL op 16-04-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sdk1985 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:00:
[...]

Niets is zwart wit, mijn simplistische voorbeeld volgens mij ook niet. Het punt was dat je van te voren afspraken kunt maken over hoeveel je minimaal gaat afnemen. Vervolg was dat wanneer je daar te weinig op inzet en je komt in het scenario dat iedereen ineens extra chips nodig heeft da tje dan inderdaad aan het concureren bent met andere afnemers. Dat geld net zo goed voor Nvidia (alleen die verhogen doodleuk de prijzen tot in het absurde).

Tov nvidia? Waarschijnlijk niet de oplossing van alle problemen.

Het zal vast beter zijn dan de huidige Vega, dat wel :)

Het hele verhaal is complex, er zijn zoveel parameters en wij werken vooral met geruchten en kleine brokjes informatie die misschien niet eens kloppen danwel achterhaald zijn etc.

Desalniettemin heb ik er wel vertrouwen in dat AMD terug kan komen. Zen geeft weer wat lucht en vertrouwen, lessons learned kunnen misschien ook bij GPU gebruikt worden.
Op basis van de huidige geruchten lijkt AMD nu bij Navi voor low hanging fruit te kiezen en meer te kijken naar hoe het huidige ontwerp gemaakt is en waar ze winst kunnen vinden om clocks te verhogen dan architectuur zelf.

Dus het is helaas vrij waarschijnlijk dat ze mogelijk pas weer echt mee kunnen doen in high end bij de generatie daarna met een nieuwe architectuur in 2020 ofzo. Het zal een hele uitdaging zijn.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paragon schreef op maandag 16 april 2018 @ 07:55:
Ja zag ook al een Vega 56 voor 609 bij caseking.de nog even wachten en ik kan upgraden. Vind m'n 580 toch net te langzaam op 1440P met de games die ik speel.
Scherp! Die moeten we ook in de gaten houden. Kan je met IDEAL en PayPal betalen?
Als de Vega56 naar ongeveer €450 zou dalen dan zou ik het overwegen als het een jaar geleden gebeurde, voor mijn gevoel is het nu te laat, de generatie is 2 jaar oud (Vega niet maar de GTX 1070 en 1080 en Polaris wel) en naar verluidt krijgen we eind 2018 of uiterlijk begin 2019 de opvolger, dat kan er ook nog wel bij.

offtopic:
Ik ben benieuwd of dat ik een gamingrecord vestig hier op Tweakers, ik heb straks een 10 jaar oude CPU en een 7 jaar oude grafische kaart. En toch kan ik nog alle spellen tot een paar jaar oud met hoge instellingen en minstens 45 FPS spelen, zolang ik de AA laag zet. Bovendien, Borderlands2, Deus Ex Human Revolution (naar verluidt leuker dan Mankind Divided), Dishonored of simpele spelletjes (qua hardwarevereisten) zoals FTL en Cuphead...genoeg leuke spellen die je er prima mee kan spelen met (veel) meer dan 60 FPS en hoge instellingen. Ook veel Mass Effect 1-3 gespeeld met alle mogelijke scenario's. Als iemand hier graag nog af en toe Borderlands2 speelt, laat maar weten (voor de moeilijkste gevechten in de arena's en de raid-bosses). Ik kan straks voor een appel en een ei Rise of the Tomb Raider, The Witcher 3 (met DLC's), Doom etc. kopen. Het heeft ook voordelen dus ik klaag niet.
ScytheNL schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:43:
Het viel me inderdaad al op dat kaarten weer op voorraad beginnen te komen, ook van de aendere kaent. Prijzen zijn nog om te huilen maar al iets beter dan een maand geleden.
Dat de prijzen nog schandalig (dat mag je rustig zo formuleren :)) hoog zijn is geen probleem. Het loutere feit dat ze weer geleverd kunnen worden is positief, dat betekent dat er veel minder kaarten worden verkocht aan miners, het is dan een kwestie van enkele weken tot hooguit een paar maanden - indien de mining-zeepbel niet opnieuw wordt opgeblazen - voordat de prijzen weer normaal worden. Met de kanttekening dat normaal nu zo'n €30-40 hoger kan zijn voor een RX 580 dan normaal aangezien het geheugen duur is. Hierbij speelt ook mee dat de retailer een vast winstpercentage hanteert en de BTW hoger wordt (1,21*1,1*prijsverhoging geheugen).
Aan de andere kant, als er straks veel tweedehandskaarten verkrijgbaar zijn dan kan dat de winstmarges bij de retailers drukken. Even afwachten maar het dure geheugen blijft in ieder geval tot minstens ergens in 2019 een probleem. Met later een toenemende productie bij Samsung en Hynix, de opkomst van GDDR6 en DDR5 en het volwassen worden van HBM (denk ook aan de packaging) zal die prijs tussen nu en 2020 vast wel weer sterk dalen, mogelijk is het in het eerste semester van 2019 alweer veel beter. Even geduld hebben.

Inderdaad, winkels zullen zich vast nog een beetje verzetten tegen de verandering en ze wachten zo lang mogelijk met de prijs te verlagen maar zo gauw eentje de prijs verlaagt volgt de rest en dan neemt een anderte winkel weer eens het initiatief etc.
Als jouw prijs lager ligt terwijl de winkel een vergelijkbare reputatie etc. heeft...
Help!!!! schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:57:
Op basis van de huidige geruchten lijkt AMD nu bij Navi voor low hanging fruit te kiezen en meer te kijken naar hoe het huidige ontwerp gemaakt is en waar ze winst kunnen vinden om clocks te verhogen dan architectuur zelf.
Dat is precies wat ze met Zen deden en doen, dus dat zou erg logisch zijn gezien de geruchten en wat Suzanne Plummer (?) vertelde in die video. Ik weet niet hoe jij dit duidt, ik vind het een positieve ontwikkeling voor AMD, ik kan me voorstellen dat daar meer winst mee te behalen valt dan met weer wilde architectuurwijzigingen die al dan niet goed uitpakken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat AMD vooruitstrevend is maar het zijn het relatief hoge vermogen en de relatief lage klokfrequentie die het zo moeilijk voor AMD.
Ja, AMD komt ook wel weer terug bij de grafische kaarten, ze hebben de goede weg ingezet.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@Verwijderd PayPal iig wel. Ooit daar een Vega 56 besteld toen die uitkwam, maar helaas konden ze niet meer leveren. Nog net een Rx580 voor 309 kunnen kopen, maar als er nog iets afgaat van die vega56 prijs dan koop ik die alsnog. Of de opvolger voor de Rx580 moet er al snel aankomen. Dan is dat een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 23:46
paragon schreef op maandag 16 april 2018 @ 07:55:
Reference 56 ja.. die wil niemand. En nog steeds 200 euro teveel.

Met waterkoeling zit je zo weer op de 750.

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 16-04-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:47:
[offtopic]Ik ben benieuwd of dat ik een gamingrecord vestig hier op Tweakers, ik heb straks een 10 jaar oude CPU en een 7 jaar oude grafische kaart.
Wel nog even volhouden dan! De i5-4570K uit jouw inventaris heeft juni 2013 als release-datum. ;) Maar het zullen mooi doorontwikkelde processoren zijn in 2023, met een goede prestatie-verbruik verhouding vergeleken met de huidige Ryzens!

Ook off-topic (want oud in plaats van nieuw) ben je met je grafische kaart wél aardig dicht bij je doel van 7 jaar! HD 7970: release januari 2012. Aanstaande januari zijn 7e verjaardag! Zet de taart vast in de diepvries :*)

On-topic:

Aan de onderkant van de markt zijn de prijzen al normaal (of altijd normaal gebleven ondanks de mining gekte): deze hier kost 9 euro minder dan wat ik voor zijn oudere broertje heb betaald bij de launch van de RX kaarten twee jaar geleden: pricewatch: Gigabyte Radeon RX 560 Gaming OC 2G.

*Dat FairPC'sPlease, of het telt niet mee vanwege een onbekende levertermijn.*

[ Voor 24% gewijzigd door FairPCsPlease op 16-04-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paragon schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:05:
@Verwijderd PayPal iig wel. Ooit daar een Vega 56 besteld toen die uitkwam, maar helaas konden ze niet meer leveren. Nog net een Rx580 voor 309 kunnen kopen, maar als er nog iets afgaat van die vega56 prijs dan koop ik die alsnog. Of de opvolger voor de Rx580 moet er al snel aankomen. Dan is dat een betere optie.
Spijtig dat ze geen IDEAL aanvaarden. Nu moet ik zeggen dat PayPal in bepaalde gevallen wel een voordeel heeft dus ik zou dat toch eens moeten aanmaken.
Bij twijfelachtige reputatie van winkeltjes zoals Afuture wat nog doodleuk bestellingen aannam maar niet leverde en eigenlijk al failliet was.
Het is interessant om het in de gaten te houden als er een aanbieding is, misschien dat Caseking soms een scherpere deal kan geven aangezien het wat meer concurrentie heeft, Duitsland heeft immers wel een Amazonfiliaal. In Nederland moet je maar het geluk hebben dat 1 winkeltje eens wil stunten, dan wil een andere nog wel eens volgen. Momenteel zie je dat met de 850 Evo bij Coolblue en Mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:47:
[...]

offtopic:
Ik ben benieuwd of dat ik een gamingrecord vestig hier op Tweakers, ik heb straks een 10 jaar oude CPU en een 7 jaar oude grafische kaart. En toch kan ik nog alle spellen tot een paar jaar oud met hoge instellingen en minstens 45 FPS spelen, zolang ik de AA laag zet. Bovendien, Borderlands2, Deus Ex Human Revolution (naar verluidt leuker dan Mankind Divided), Dishonored of simpele spelletjes (qua hardwarevereisten) zoals FTL en Cuphead...genoeg leuke spellen die je er prima mee kan spelen met (veel) meer dan 60 FPS en hoge instellingen. Ook veel Mass Effect 1-3 gespeeld met alle mogelijke scenario's. Als iemand hier graag nog af en toe Borderlands2 speelt, laat maar weten (voor de moeilijkste gevechten in de arena's en de raid-bosses). Ik kan straks voor een appel en een ei Rise of the Tomb Raider, The Witcher 3 (met DLC's), Doom etc. kopen. Het heeft ook voordelen dus ik klaag niet.
Met een gpu upgrade kun jij gewoon 100+ fps draaien in games als Battlefield 1. Verder zal de 10 jaar nog wel even duren. Ik heb eind vorig jaar mijn 2500K 4.4-4.6 Ghz vervangen voor een 8700K en die was uit jan 2011, dus ruim 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@DoubleYouPee nee was geen reference. Zie dat de prijzen vandaag voor bijna alle kaarten weer anders zijn. Gisteren hadden ze nog kortingen en die zijn ook weg.

@Verwijderd paypal of cc hartstikke handig wat betreft het terug krijgen va geld als er niet geleverd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door paragon op 16-04-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paragon schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:32:
@Verwijderd paypal of cc hartstikke handig wat betreft het terug krijgen va geld als er niet geleverd wordt.
Ja, ik zal er eens aan moeten geloven. Hun website is echter zo intransparant m.b.t. de voorwaarden (Hoeveel geld moet erop staan? Kan je het eraf halen als het erop geboekt staat? Kan ik tot op de cent nauwkeurig dat tegoed bepalen? Dat soort dingen staan niet uitgelegd...), dat weerhield mij om het te doen maar het is wel een goede garantie bij fraude.
nee was geen reference. Zie dat de prijzen vandaag voor bijna alle kaarten weer anders zijn. Gisteren hadden ze nog kortingen en die zijn ook weg.
Typisch, dat trekt wel bij. Nu komen er veel mensen op af die ongeduldig zijn, wanneer die hun kaart hebben dan blijven ze wat langer liggen. Ondertussen komen er veel kaarten op de tweedehandsmarkt. Een paar weken tot een paar maanden en de prijzen zijn normaal. ;)
Mede daarom zijn die prijzen in het begin nog hoger, de winkelbazen weten dat er mensen zijn die geen geduld en discipline hebben en direct toeslaan zelfs al zijn de prijzen nog steeds €100-200 (in Nederland €100-300?) te hoog.
Goh, ik zou bijna overwegen om straks wel een kaart op de tweedehandsmarkt te kopen als je voor €100-150 een goede RX 580 kan kopen (Sapphire Nitro) maar ik wil 'miners' niet belonen. Het is niet dat ik me zorgen maak om de kwaliteit van de kaart wanneer het van een professionele miner komt.
sdk1985 schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:30:
[...]

Met een gpu upgrade kun jij gewoon 100+ fps draaien in games als Battlefield 1.
Ja en nee. Dan krijg je dat de FPS bij veel spellen gigantisch op en neer gaat doordat de CPU het niet kan bijbenen. Voor Metro en Crysis(2/3) zou mijn FPS stijgen, voor Borderlands2 bijvoorbeeld zou het geen enkel verschil maken (CPU-bottleneck), GTA5 zit ertussen in (voor sommige aspecten die niet meer drawcalls veroorzaken wat hogere settings (AA kan ik dus al vergeten?) maar even lage minima).
Niet alleen heb ik slechts een quadcore, wat echt te weinig is in deze tijd, ook is het een eerste generatie quadcore (i5-750, dat is een refresh van de eerste generatie). Volgend jaar een Zen2-CPU. :)
Tegen die tijd is de RAM-prijs ook wel wat gedaald, waarschijnlijk nog niet genoeg, enige verlies zal ik moeten nemen.

Ik sluit niet uit dat ik voor die tijd mijn grafische kaart upgrade maar ik heb geen haast. Het hangt af van wanneer het wordt gereleased en hoe dichtbij een sale het is (The Witcher 3, Rise of the Tomb Raider, Doom, bij voorkeur bij GOG (DRM-vrij en fairpricing)).

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:54:
[...]

Ja en nee. Dan krijg je dat de FPS bij veel spellen gigantisch op en neer gaat doordat de CPU het niet kan bijbenen. Voor Metro en Crysis(2/3) zou mijn FPS stijgen, voor Borderlands2 bijvoorbeeld zou het geen enkel verschil maken (CPU-bottleneck), GTA5 zit ertussen in (voor sommige aspecten die niet meer drawcalls veroorzaken wat hogere settings (AA kan ik dus al vergeten?) maar even lage minima).
Niet alleen heb ik slechts een quadcore, wat echt te weinig is in deze tijd, ook is het een eerste generatie quadcore (i5-750, dat is een refresh van de eerste generatie). Volgend jaar een Zen2-CPU. :)
Tegen die tijd is de RAM-prijs ook wel wat gedaald, waarschijnlijk nog niet genoeg, enige verlies zal ik moeten nemen.

Ik sluit niet uit dat ik voor die tijd mijn grafische kaart upgrade maar ik heb geen haast. Het hangt af van wanneer het wordt gereleased en hoe dichtbij een sale het is (The Witcher 3, Rise of the Tomb Raider, Doom, bij voorkeur bij GOG (DRM-vrij en fairpricing)).
In je profiel stond een 4670K vandaar het misverstand. Met die 750 zal het anders lopen inderdaad, die was in 2011 al bejaard :P. Games als borderlands draaien overigens top op mijn G4560 dus een upgrade hoeft hoe dan ook niet veel te kosten, het is al snel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:25:
[...]

In je profiel stond een 4670K vandaar het misverstand.
Volgens mij heb ik niets van wat er in het profiel staat. Misschien per ongeluk hier en daar geklikt? Ik weet niet eens hoe je het toevoegt en ik kom nooit in het profiel. Vrijwel nooit.
Opgelost, alles verwijderd.
Ik heb een hele saaie build met een i5-750, een HD 7850 1333 MT/s RAM (9-9-9-24), een Samsung 850 Evo (versleten harde schijven) en een ethernetkaart (en een televisiekaart van toen ik nog televisie keek, lang geleden, ik zou die eens moeten verkopen). Daarnaast een hoop externe harde schijven (vooral video) en een externe geluidskaart en een Sennheiser HD 700 en Sennheiser HD 598. Ook een leuke DAC maar ik moet nog een versterker kopen.
Games als borderlands draaien overigens top op mijn G4560
Logisch, het is enkel PhysX wat meer nodig heeft. Die staat bij mij op laag, medium kan wel maar dan vertraagt het naar mijn smaak teveel bij de arena's (wel doenbaar). Maar ik upgrade natuurlijk voor tal van spellen. Ik wil ook eens TW3, RotTR en Doom spelen, goddamnit! ;)
En het liefst met 100+ FPS, 1440p en hoge instellingen. Die 1440p-monitor komt ook nog wel een keer maar eerst de overige hardware upgraden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:24
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:54:Ja en nee. Dan krijg je dat de FPS bij veel spellen gigantisch op en neer gaat doordat de CPU het niet kan bijbenen. Voor Metro en Crysis(2/3) zou mijn FPS stijgen, voor Borderlands2 bijvoorbeeld zou het geen enkel verschil maken (CPU-bottleneck), GTA5 zit ertussen in (voor sommige aspecten die niet meer drawcalls veroorzaken wat hogere settings (AA kan ik dus al vergeten?) maar even lage minima).
Over CPU-Bottleneck gesproken. Ik speel de laatste tijd graag Vermintide 2. Heb een 3570k en een Vega 64. Maar dat spel heeft er echt geen boodschap aan, belast de CPU vol en dan zie je je GPU gewoon rustig downclocken terwijl je de FPS dramatisch ziet dalen. Leuk spel, maar de balans GPU en CPU workload is wel... apart. (En dit is op 1440p welteverstaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PenguinEmperor schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:51:
[...]

Over CPU-Bottleneck gesproken. Ik speel de laatste tijd graag Vermintide 2. Heb een 3750k en een Vega 64. Maar dat spel heeft er echt geen boodschap aan, belast de CPU vol en dan zie je je GPU gewoon rustig downclocken terwijl je de FPS dramatisch ziet dalen. Leuk spel, maar de balans GPU en CPU workload is wel... apart. (En dit is op 1440p welteverstaan.)
Misschien te weinig kernen, 4 is niet zoveel in deze tijd. Zeker als Intel ook HT heeft uitgeschakeld. Ik zou eens de CPU upgraden, ofwel binnenkort een 1600/1700/2600/2700X ofwel volgend jaar een Zen2-CPU. ;)
Overigens is dit de reden dat ik 0 spellen van de laatste paar jaar in mijn bibliotheek heb. Nu ja, Cuphead zal ik over een tijdje wel toevoegen omdat ik graag 'moeilijke' 2D-spellen met vijanden en platforms speel.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 01:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En terecht.

Doet AMD ook goed met dat spotje. De sneren richting Nvidia en de "bevestiging" van HP/Dell hadden ze er wellicht gewoon uit moeten laten om moreel gezien toch net iets netter te blijven, maar als puntje bij paaltje komt slaan ze de spijker op de kop. Met een moker welteverstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Werelds schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:25:
En terecht.

Doet AMD ook goed met dat spotje. De sneren richting Nvidia en de "bevestiging" van HP/Dell hadden ze er wellicht gewoon uit moeten laten om moreel gezien toch net iets netter te blijven, maar als puntje bij paaltje komt slaan ze de spijker op de kop. Met een moker welteverstaan.
Als ze dan (politiek) incorrect reageren, dan tenminste wel op een open manier. Nvidia blijft maar volhouden dat hun GPP niet bedoelt is om de markt te verstoren, maar ze vertellen er ook niet bij dat het mogelijk een bij effect kan zijn. Een beetje een halve boodschap, dat heeft AMD met dat spotje dus niet.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Derby schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:30:
Als ze dan (politiek) incorrect reageren, dan tenminste wel op een open manier. Nvidia blijft maar volhouden dat hun GPP niet bedoelt is om de markt te verstoren, maar ze vertellen er ook niet bij dat het mogelijk een bij effect kan zijn. Een beetje een halve boodschap, dat heeft AMD met dat spotje dus niet.
Ze kunnen het wel volhouden, het is en blijft een leugen. Ik vraag me af of er al iemand op het fluitje van de EU heeft geblazen, want dit valt heel duidelijk onder richtlijn 101 en wellicht zelfs 102.

Hun positie is dusdanig dominant dat ze nieuwe merknamen af kunnen dwingen onder dreiging van een verminderde leveringshoeveelheid. Als dat niet misbruik is weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal eens een keer dit gaan aankaarten bij de EU en een template delen of zo. Niet deze week nog maar ergens tussen nu en eind juli kan ik dat wel doen. Op zijn minst zijn er medingingprobleempjes en ze houden er in Europa normaal gesproken niet zo van als er geen concurrentie is.

Nog even terugkomende op de voorraad RX580-kaarten. De ontwikkeling tot nu toe: Powercolor (€10) en XFX zijn goedkoper (minstens €20) geworden en gek genoeg had Azerty gisteren even een prijs van €343 voor de Sapphire Pulse maar ligt die nu juist top €368 terwijl die prijs op zondag nog op €350 lag. Te groot gat met de kaarten erboven en daarom een hogere prijs nu omdat genoeg mensen deze kochten? Het proces dat de winkels zoeken naar de hoogste prijs waar ze momenteel mee wegkomen? Bij Coolblue nog geen veranderingen.
Wij zeiken hier graag op die marketing maar zo slecht is het niet. Deze vind ik zelfs uitstekend: kort, duidelijk, aantrekkelijk met geluid en beeld en een waarheid als een koe die in het voordeel van het AMD-ecosysteem spreekt. Het geeft simpelweg extra waarde aan de kaarten met al die zaken (vooral FreeSync). Ze hadden alleen vorig jaar het gigantische probleem dat de kaart het niet kon leveren maar gelukkig kan de software-ondersteuning dat wel. Dat Nvidia hierbij een trapje krijgt is geheel terecht: GPP, het niet ondersteunen van FreeSync, Gameworks...
Precies waar wij het al zo vaak over hebben gehad en waar ik nu niet over zal uitweiden.

Nu weten we overigens 100% zeker dat HP en Dell niet meedoen met GPP.
Werelds schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:25:
En terecht.

Het past bij het ingezette "rebel"-thema. Ik weet niet waar jij precies op doelt met "sneren" (enkel GPP of ook andere zaken) maar ik vind het juist goed dat ze bevestigden dat HP en Dell niet meedoen, nu is het voor iedereen duidelijk. Dat lijkt me juist goed voor de relatie van AMD met HP en Dell, dit is de best mogelijke reclame die deze OEM's kunnen krijgen bij de fanatieke achterban van AMD.
Of dat het helemaal gezond is dat AMD zo'n achterban heeft is een ander verhaal maar laten we het daar maar niet over hebben. :)
Derby schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:30:
[...]

Eens. Ik ben natuurlijk niet geheel objectief maar ik vind dat AMD veel beter overkomt met dit openlijk steken dan Nvidia met dat achterkamertjesgekonkel.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:34:
[...]

Ze kunnen het wel volhouden, het is en blijft een leugen. Ik vraag me af of er al iemand op het fluitje van de EU heeft geblazen, want dit valt heel duidelijk onder richtlijn 101 en wellicht zelfs 102.

Hun positie is dusdanig dominant dat ze nieuwe merknamen af kunnen dwingen onder dreiging van een verminderde leveringshoeveelheid. Als dat niet misbruik is weet ik het ook niet meer.
Er zullen vast wel wat klachten zijn ingediend door de rabiate fanboys op r/AMD. Ben bang dat daar geen enkele vorm van argumentatie bij is gebruikt waardoor die klachten al naar de prullenbak zijn verwezen. Ik vermoed dat AMD zelf al een klacht ingediend heeft bij zowel de FTC als de Europese Commissie. Dat is natuurlijk ook hun goed recht en ze zullen veel meer weten dan wij, en het veel beter kunnen onderbouwen. Het probleem is natuurlijk dat dergelijke onderzoeken en rechtszaken jaren kosten voordat ze tot een veroordeling leiden. Verder weegt de veroordeling in de regel ook niet op tegen de winst die gemaakt is met de overtreding. Daar heeft zeker AMD de nodige ervaring mee, als slachtoffer van dergelijke praktijken door concurrenten. :/

Eigenlijk ben ik veel nieuwsgieriger of Intel niet een reactie aan het plannen is. HP en Dell lijken niet mee te doen gezien de verwerking van Kaby Lake G in hun laptops. Ik denk dat die ook veel te afhankelijk zijn van Intel om deelname aan GPP zelfs maar te overwegen. Dit losstaande van mijn vermoeden dat ze Nvidia uitlachen als ze echt denken dat de grote OEM's dit pikken. Toch zal Intel deze directe aanval op hun nieuwe videokaarten aanbod ze niet lekker zitten. Daar hebben ze grootste plannen mee, dat lijkt wel duidelijk. Vraag me dus af of Intel niet op een gegeven moment met een enorme zak met dollars naar een advocatenbureau gaat stappen en de opdracht geeft om Nvidia kapot te maken.

Intel lijkt toch een zekere verstandhouding met AMD te hebben gevormd. Ze gaan AMD niet meer proberen de nek om te draaien omdat ze dan zelf in te veel problemen komen. AMD is uiteindelijk toch te vleugellam geslagen om echt een bedreiging te gaan vormen. Nvidia daarentegen heeft niet de bescherming van anti monopoly wetgeving zoals AMD deze heeft. Die zijn fair game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat ik niet begrijp is waarom Intel op dit moment dit risico neemt. Ze lopen voor op amd, qua beschikbaarheid, helemaal in de high-end markt (vega is nauwelijks te krijgen voor een competitieve prijs en draait zonder tweaken ondermaats). Waarom dan zo'n risico memen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
418O2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:32:
Wat ik niet begrijp is waarom Intel op dit moment dit risico neemt. Ze lopen voor op amd, qua beschikbaarheid, helemaal in de high-end markt (vega is nauwelijks te krijgen voor een competitieve prijs en draait zonder tweaken ondermaats). Waarom dan zo'n risico memen
Welk risico neemt Intel dan? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
spNk schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:44:
[...]

Welk risico neemt Intel dan? :9
Boetes, gezeur van fanboys als @DaniëlWW2 en @Verwijderd

:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>:)
Kijk eventjes bij AMD-nieuws, een interessant berichtje wat hier offtopic is. ;)
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:23:
AMD is uiteindelijk toch te vleugellam geslagen om echt een bedreiging te gaan vormen.
Zeg dat niet al te snel. Het zal natuurlijk nog jaren duren voordat AMD de positie van Intel kan krijgen qua budget, aantal medewerkers, fabrieken etc. maar met de CPU gaat het snel. Nu alweer >10% erbij met verbeteringen bij dezelfde klokfrequentie. Straks Zen2 op een nieuwe node en met grotere verbeteringen aan de architectuur en routing en zo terwijl Intel worstelt met hun 10 nm.
Met de CPU-tak zit het wel snor, nu de RTG hardware nog.
AMD kan wel degelijk een bedreiging vormen voor Intel, alleen hebben ze nu gek genoeg een wedezijds belang bij elkaar.
Ik maak me overigens geen illusie dat de doorsnee klant de komende paar jaar nog steeds denkt dat die Intel moet kopen. :F

[ Voor 179% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Moet zeggen dat die blogpost en nieuwe branding denk ik eigenlijk best goed is:

https://gaming.radeon.com/en/radeon-a-gamers-choice/

Wie weet draait het om en is dat hele GPP uiteindelijk iets goeds voor AMD doordat de nieuwe branding een positieve message heeft. Geen dure lock-in Gsync, open standaarden etc. :)

Duidelijker waar het brand voor staat.

Natuurlijk zou het wel helpen als AMD ook in de Halo categorie weer mee gaat spelen :P

Waar AMD (en reviewers) ook iets meer mee zouden moeten spelen is TCO (total cost of ownership) icm freesync en de speelervaring die je hebt tov nVidia zonder Gsync.

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 18-04-2018 09:15 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Goed dat AMD dit doet, maar ze moeten dit dan wel doorzetten en de partners ook steunen. Dus niet zorgen dat dit eenmalig een persbericht is met een goed filmpje (mag ook gezegd worden). Maar hier op door blijven pakken. werken aan de branding samen met de partners. flink investeren in deze branding. Dit kan imho zeker positief uitpakken, maar dan moeten ze er nu wel voor zorgen samen met de partners dat dit constant op het netvlies blijft en komt bij nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In dit bericht onderaan ook het persbericht van Asus. Hierin zie je hoe Asus Radeon gaat marketen/branden.

https://wccftech.com/asus...cards-production-started/

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 00:47:
>:)
Kijk eventjes bij AMD-nieuws, een interessant berichtje wat hier offtopic is. ;)

[...]

Zeg dat niet al te snel.
Als jij mij uit kan leggen hoe AMD in het komende jaar het gat in productie gaat overbruggen, dan stel ik niet meer dat AMD niet in de positie is om Intel echt te bedreigen. Het is ook niet alsof Intel tien keer zoveel wafers kan produceren in hun eigen faciliteiten dan AMD kan bestellen als ze de gehele capaciteit van Fab 8 bij GoFlo opkopen. O-)
418O2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:45:
[...]

Boetes, gezeur van fanboys als @DaniëlWW2 en @Verwijderd

:p
Fijn die diskwalificaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:18:
[...]

Als jij mij uit kan leggen hoe AMD in het komende jaar het gat in productie gaat overbruggen, dan stel ik niet meer dat AMD niet in de positie is om Intel echt te bedreigen. Het is ook niet alsof Intel tien keer zoveel wafers kan produceren in hun eigen faciliteiten dan AMD kan bestellen als ze de gehele capaciteit van Fab 8 bij GoFlo opkopen. O-)
Dat klopt, dat gaat jarenlang een beperking zijn maar hoelang duurt het om zo'n fabriek te bouwen en gebruiksklaar te maken? Een jaar of 4? In het ergste geval ergens tussen de 5 en de 10 jaar? Als de CPU goed genoeg verkoopt dan kan je bijbouwen maar het is inderdaad een proces wat gemakkelijk 1-2 decennia kan duren. Ik heb niet gesteld dat AMD de komende jaren Intel gaat verslaan qua volume, ik stelde dat AMD op de lange termijn een bedreiging is voor Intel omdat ze een hele goede CPU hebben en daarmee geleidelijk marktaandeel terug pakken. Qua architectuur loopt AMD momenteel voor op Intel, waar de '7 nm.' node van TSMC en GF best lekker verloopt is het voor de '10 nm.' node van Intel voorlopig een drama. Dat Intel zo groot is maakt Intel ook kwetsbaar, als mensen ineens die CPU niet meer wil hebben dan zit je met veel kosten terwijl je niet snel kan afslanken. Groot zijn is slechts in je voordeel als alles goed verloopt. De komende jaren zal Intel blijven domineren maar over 10-20 jaar zou dat best wel eens anders kunnen zijn.
Terzijde, misschien is het maar goed dat de doorsnee klant de komende jaren nog wat onnozel blijft, je moet er toch niet aan denken dat er een schaarste aan Zen-CPU's ontstaat. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:07:
...ik stelde dat AMD op de lange termijn een bedreiging is voor Intel omdat ze een hele goede CPU hypetrain hebben en daarmee geleidelijk marktaandeel terug pakken...
Fixed. Ryzen (1000) heeft Ivy Bridge prestaties (dankzij sneller geheugen) 5 jaar nadat Intel ons dat gaf. Er is niets 'heel goed' aan die cpu. Zen2 kan gaan knallen maar als die slechts Intel 'Lake' prestaties levert, lopen ze nog achter de feiten aan (Skylake = H2 2015).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:10:
Natuurlijk zou het wel helpen als AMD ook in de Halo categorie weer mee gaat spelen :P
Een paar jaartjes nog. Zo gauw de "Zen-GPU" van AMD uitkomt en standaard Vulkan of eventueel DX12 wordt gebruikt dan kan AMD weer volop meedoen, met het voordeel dat ze al ervaring hebben met multi-die *PU's.
Waar AMD (en reviewers) ook iets meer mee zouden moeten spelen is TCO (total cost of ownership) icm freesync en de speelervaring die je hebt tov nVidia zonder Gsync.
Dat roep ik nu ook al 2 jaar. Ik ben blij dat AMD in ieder geval doorheeft hoe groot die ene troef is, als je de gamers aan hun verstand krijgt gebracht wat de toegevoegde waarde van FreeSync is voor de meeste van hen...
Er zijn veel mensen die op dat moment geen FreeSync hebben of denken te hebben (soms kan het geactiveerd worden omdat de monitor wel de juiste hardware heeft) en die daarom redeneren dat de FreeSync bij AMD niets toevoegt, zij hebben niet in de gaten dat die monitor op een gegeven moment weer wordt vervangen. Ofwel om te upgraden ofwel omdat ze pech hebben.
NitroX infinity schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:26:
[...]

Fixed. Ryzen (1000) heeft Ivy Bridge prestaties (dankzij sneller geheugen) 5 jaar nadat Intel ons dat gaf. Er is niets 'heel goed' aan die cpu.
Zelfs op single-core presteert Ryzen beter dan Ivy Bridge maar je kijkt wel met een hele beperkte blik als je je daarop blindstaart want er is wel wat meer aan de hand met Ryzen: laag vermogen, 6/8 kernen voor een schappelijke prijs, sterk schaalbaar, lage productiekosten, zeer goed werkende cache (waar je o.a. de hogere minima FPS bij Ryzen aan te danken hebt) en nog wat meer. Als je nog wat verder kijkt dan dat en rekening houdt met dat dit slechts de eerste ronde van deze architectuur is en dat er dientengevolge nog veel geoptimaliseerd zal worden in volgende 2 rondes terwijl de node enorme prestatieverbeteringen (performance/vermogen) mogelijk maakt...

Maar goed, jij staart je blind op de Cinebench singlethread-score of zo, ik kijk naar de architectuur en vanuit dat perspectief is Zen wel degelijk heel erg goed en loopt het voor Core, wat ook niet zo gek is aangezien Core in 2008 of eerder uitkwam en Zen in 2017.

Ik kan het ook nog in een ander perspectief plaatsen, zelfs met de 6600k heb je microstutter in spellen als je die koppelt aan een goede grafische kaart. Zelfs de 7700k heeft nu bij Assassin's Creed Origin stutter (de 6600k bij veel meer spellen). De quadcore redt het niet meer in deze tijd, het kan nog imponeren met een hoge gemiddelde FPS maar met de microstutter speelt het toch echt niet meer zo lekker als je er een goede grafische kaart aan koppelt. Iedere gamer doet er sinds februari/maart 2017 verstandig aan om een CPU met minstens 6 kernen te kopen. Daar waarschuwden velen van ons sinds maart vorig jaar of zo voor maar toch bleven mensen de 7600k-7700k kopen. Wedden dat ze daar later spijt van kregen? Bijvoorbeeld op het moment dat de 8400-8700k uitkwam?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
NitroX infinity schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:26:
[...]

Fixed. Ryzen (1000) heeft Ivy Bridge prestaties (dankzij sneller geheugen) 5 jaar nadat Intel ons dat gaf. Er is niets 'heel goed' aan die cpu. Zen2 kan gaan knallen maar als die slechts Intel 'Lake' prestaties levert, lopen ze nog achter de feiten aan (Skylake = H2 2015).
Enigzins waar, alleen krijg je die singlethreaded prestaties met het dubele aantal cores/threads voor een lagere prijs. Dat noem ik wel goed.
Voor mensen die daar niks mee doen, tjah die kunnen prima af met een celeron. Voor mensen die iets serieus op hun pc doen was het al jaren stagnatie tenzij je een fortuin aan een cpu van wel 8 cores met 16 threads wilde uitgeven van Intel.
Hypetrain omdat we dus eindelijk van die trage Intel bende afzijn :p. (ja, natuurlijk overdreven)

Hier hoef je overigens geen fanboy voor te zijn, ik had hiervoor een i5 4670k die ik nu mooi voor een Nas gebruik, maar dat ding is te traag voor de dingen die ik ermee wil doen.
Laat natuurlijk niet weg dat ik een zwak heb voor AMD en blij ben dat ik eindelijk over kan/ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo enigszins waar, zelfs singlecore zit het dichter bij Broadwell dan bij Ivy Bridge en dan hebben we het slechts over Ryzen1, niet over Ryzen2 wat over Broadwell heen is gegaan.
Voor mensen die iets serieus op hun pc doen was het al jaren stagnatie tenzij je een fortuin aan een cpu van wel 8 cores met 16 threads wilde uitgeven van Intel.
In de woorden van AdoredTV: "I hate the quad-core, I had one in 2008/2009 and I had to buy one a few years ago...".

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:45:
[...]

Hoezo enigszins waar, zelfs singlecore zit het dichter bij Broadwell dan bij Ivy Bridge en dan hebben we het slechts over Ryzen1, niet over Ryzen2 wat over Broadwell heen is gegaan.
Het hype train gedeelte er zijn naast gaming andere workloads waar Intel wel beter is; en omdat systemen die je in de winkel koopt niet altijd 3200Mhz geheugen hebben. Mjah, dat zie je natuurlijk ook bij de TDP gelimiteerde Intel systemen met traag geheugen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:48:
[...]

Het hype train gedeelte er zijn naast gaming andere workloads waar Intel wel beter is
Zonder meer, alleen betaal je daar wel de hoofdprijs voor. Dat kan in bijzondere omstandigheden de moeite waard zijn (bedrijven met een specifieke workload) maar meestal is dat het niet. Ik denk echter dat het zinvol is om vooral naar de architectuur te kijken en de mogelijkheden die dat biedt in de nabije toekomst, zeker met de betere nodes. We mogen er bijvoorbeeld rekening mee houden dat Ryzen nog een verre van geoptimaliseerde Zen heeft (dat kan niet anders bij de eerste generatie) en dat Ryzen de competitie gaat met Intel met een node die veel groter is (naar verluidt eerder 18 nm. of zo als je het zou schalen op die van Intel). Volgend jaar de 7 nm. node van GF of TSMC vs. de Intel 10 nm. node of zelfs een 14 nm.+++. Vandaar dat ik me meer richt op de architectuur en minder op de huidige singlthreadperformance, zelfs al domineert Intel hierin nog sterk.

Wat betreft de snellere RAM, ik beken schuld dat ik denk vanuit het perspectief van iemand die zelf een systeem assembleert. Soms vergeet ik de rol van OEM's. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:54:
[...]

Zonder meer, alleen betaal je daar wel de hoofdprijs voor. Dat kan in bijzondere omstandigheden de moeite waard zijn (bedrijven met een specifieke workload) maar meestal is dat het niet. Ik denk echter dat het zinvol is om vooral naar de architectuur te kijken en de mogelijkheden die dat biedt in de nabije toekomst, zeker met de betere nodes. We mogen er bijvoorbeeld rekening mee houden dat Ryzen nog een verre van geoptimaliseerde Zen heeft (dat kan niet anders bij de eerste generatie) en dat Ryzen de competitie gaat met Intel met een node die veel groter is (naar verluidt eerder 18 nm. of zo als je het zou schalen op die van Intel). Volgend jaar de 7 nm. node van GF of TSMC vs. de Intel 10 nm. node of zelfs een 14 nm.+++. Vandaar dat ik me meer richt op de architectuur en minder op de huidige singlthreadperformance, zelfs al domineert Intel hierin nog sterk.

Wat betreft de snellere RAM, ik beken schuld dat ik denk vanuit het perspectief van iemand die zelf een systeem assembleert. Soms vergeet ik de rol van OEM's. :$
Lekker zelf samenstellen, als je vooral aan render doet ga je voor ryzen 1800(x) en ga je vooral gamen dan ga je voor een I7 8700(K). Of als iemand een fanboy is idem dito ;) Je bent dan altijd goedkoper dan met een kant en klare PC met een (veel) minder snelle processor.

[ Voor 3% gewijzigd door Gekke Jantje op 18-04-2018 17:14 ]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Qua architectuur loopt AMD momenteel voor op Intel
Dit zou ik toch zeker niet willen stellen. Zen is een goed product, maar architectuur technisch vind ik het geen hoogstandje, wat dat betreft ligt Intel imho toch nog wel een flink eind voor. Ze zijn duur om te produceren, maar die 28 core Scalable Xeons met AVX 512, alles op een single die is in mijn optiek toch echt meer een hoogstandje wat architectuur betreft.

AMD heeft wel een heel slim en kosteneffectief ontwerp. maar voorop lopen, nee imho niet. Als ze nu qua AVX e.d. net zo ver zouden zijn als Intel, de 4 die's in Epyc een single Numa node zouden zijn dan ja, was het wat mij betreft ook hoogstaand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat klopt, dat gaat jarenlang een beperking zijn maar hoelang duurt het om zo'n fabriek te bouwen en gebruiksklaar te maken? Een jaar of 4? In het ergste geval ergens tussen de 5 en de 10 jaar?
Denk eerder minstens tien jaar en minstens $10 miljard om de capaciteit te verdubbelen. Dan ben je nog steeds niet in de buurt van de totale productiecapaciteit van Intel...

AMD is geen bedreiging voor Intel haar dominante marktpositie. AMD kan leuk 25% marktaandeel pakken bij servers en desktops, wat minder bij laptops en dan nog haar videokaarten verkopen en dat is het. Intel haar portfolio is groter, diverser en ze hebben het geld om deze ook te blijven doorontwikkelen. Intel gaat niet failliet als ze maar 75% marktaandeel hebben, en AMD kan stabiel voortbestaan met 25% marktaandeel. Beiden hebben ook allang hun blik gericht op de gezamenlijke vijand, Nvidia.

En dat brengt ons weer terug bij de videokaarten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekke Jantje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:11:
[...]

Lekker zelf samenstellen, als je vooral aan render doet ga je voor ryzen 1800(x) en ga je vooral gamen dan ga je voor een I7 8700(K). Of als iemand een fanboy is idem dito ;) Je bent dan altijd goedkoper dan met een kant en klare PC met een (veel) minder snelle processor.
Welke CPU je beter koopt in welke omstandigheden moeten we elders bespreken (ik merk wel even op dat de 2700X @4,0 GHz. gemiddeld een 10% hogere FPS haalt dan de 1800X @4,0 GHz. en dat een ACO van 4,2 GHz. realistisch is voor de 2700X) maar ik ben het zeker met je eens dat je beter zelf een PC bouwt. Het is niet per se goedkoper maar als je iets meer dan budget doet dan zal het niet duurder zijn. Belangrijker vind ik dat het systeem veel meer in balans kan zijn en dat het veel meer voldoet aan de specifieke wensen van de gebruiker. Als je genoeg kennis hebt van de hardware dan wil je niet meer dat anderen voor jou kiezen wat er in het systeem zit. Geen enkele OEM zal aan al je eisen voldoen. Ik denk dat dat voor veel mensen hier speelt en dat zij daarom liever een PC bouwen dan een OEM kopen.
Nog eventjes dit, wat is een betere performance voor een spel? 100/87 of 110/81 (gemiddeld/minimum). Moeilijk te vergelijken, nietwaar? Ik geef zelf de voorkeur aan een meer stabiele FPS.
Dennism schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:21:
[...]

Dit zou ik toch zeker niet willen stellen. Zen is een goed product, maar architectuur technisch vind ik het geen hoogstandje, wat dat betreft ligt Intel imho toch nog wel een flink eind voor. Ze zijn duur om te produceren, maar die 28 core Scalable Xeons met AVX 512, alles op een single die is in mijn optiek toch echt meer een hoogstandje wat architectuur betreft.

AMD heeft wel een heel slim en kosteneffectief ontwerp. maar voorop lopen, nee imho niet. Als ze nu qua AVX e.d. net zo ver zouden zijn als Intel, de 4 die's in Epyc een single Numa node zouden zijn dan ja, was het wat mij betreft ook hoogstaand geweest.
Het punt, naar mijn mening, is dat dit monolithische ontwerp niet meer te handhaven is. NIet alleen omdat het aantal kernen wat we nodig hebben of eisen steeds groter wordt, ook omdat de node steeds kleiner wordt en daarmee yields verslechteren en verliezen duurder worden. AMD heeft met deze architectuur een oplossing hiervoor gevonden. Daarnaast denk ik dat een grote hoeveelheid L2+L3 cache belangrijk is met zoveel kernen. Of dat Intel het wil of niet, Intel zal hierin mee moeten gaan (kostenkwestie), de vraag is alleen hoe lang het gaat duren voordat ook Intel kiest voor multi-die CPU's. Om allerlei redenen waarvan jij er meermaals een paar hebt aangehaald en die Daniel net nodg aanhaalde kan Intel het zich permitteren om er een paar jaar mee te wachten maar Intel zal het ook gaan doen, een kwestie van kosten.

Wat betreft AVX met een hoger aantal bits, ik zou niet stellen dat dat een architectuur complexer maakt. Het lijkt me eerder een bewuste afweging van AMD om dat voor Zen1 nog niet te doen. Ik ben benieuwd of dat AMD voor Zen2 dit on par gaat brengen met Intel.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:21:
Beiden hebben ook allang hun blik gericht op de gezamenlijke vijand, Nvidia.
En dat is geweldig. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Gekke Jantje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:11:
[...]

Hangt er sterk vanaf wat voor software je gebruikt. De meeste media encoding loopt beter op Intel (x264, x265), de meeste software pakketten van Adobe lopen ook beter op Intel.

Ondertussen zie ik dat GamerNexus om AMD heen heeft gewerkt (APP :P? ) en via backchannels al weken een 2700X had liggen. Daarvan had hij blijkbaar al wat memory benchmarks van gedeeld. De echte review komt pas donderdag 9 uur EST (vandaag 15:00 NL als ik me niet vergis), uit respect voor de reviewers die wel samples van AMD hebben ontvangen.

Wel allemaal erg early bios dus zit er dik in dat er nog wel wat getweaked is ondertussen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 19-04-2018 04:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verkeerde topic heren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op zoek naar een RX 580 review van de kaart van Gigabyte waar je wat aan hebt (vergelijking met andere modellen van de RX 580) - niet gevonden - kwam ik op Tomshardware terecht waarop ze een plaatje met een hoge resolutie van de heatsink van de Sapphire RX 580 plaatsten.
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9VL1EvNjY4NTQ2L29yaWdpbmFsL1NhcHBoaXJlLVJYLTU4MC1OaXRyby1Db29sZXIuanBn
Dit ding weeg 450 gram, volgens Tomshardwrae. De Hyper212 Evo weegt 465 gram. Daarmee ben je er natuurlijk nog niet.
Sapphire's thermal solution isn't large or heavy, but its design looks good. The fins are relatively close to each other, providing lots of surface area. However, they aren't deep enough to necessitate lots of static air pressure. This makes the implementation less prone to annoying fan noise. Overall, Sapphire strikes a good compromise between all of the attributes we look at in a cooler.
Groot oppervlakte en niet diep.
Dat op een RX 580 krijgen is badass. 8)
Ik vraag me af of dat Coolermaster dit levert. Het design vond ik er sterk op lijken en het gewicht is ook bijna hetzelfde. Daarnaast is het een publiek geheim dat Coolermaster de Wraith-koelers levert en heeft Sapphire nogal sterke banden met AMD dus zo'n deal ligt best wel voor de hand.

Het is niet zo badass als een Noctua D15 op een grafische kaart (DIY perks) maar wel zo goed als dat het voorlopig wordt voor de niet-doe-het-zelvers onder ons.

Niet bepaald breaking news maar wel vermakelijk: AMD schijnt nogal pissed te zijn op WCCFTech wat elke keer informatie krijgt van een mol (de laatste keer voor Ryzen2 maar ook voor Polaris en Vega hebben ze van alles gelekt, dus toch nog ontopic hier? O-)), TechYesCity liet weten dat een AMD-medewerker tegen hem klaagde (op die beurs) over WCCFTech en dat hij erg pissed was. _O-

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2018 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens even gekeken naar de prijzen voor RX 560 t/m Vega56 en deze vergeleken met 1 week geleden. De Gigabyte Aorus RX 580 is €19 duurder geworden, de Sapphire Pulse die eventjes voor €343 te koop was bij Azerty kost nu €368 , Gigabyte Radeon en Powercolor zijn €20 minder duur geworden. Het grote lichtpuntje: de XFX XXX kost nu 'slechts' €349 (Azerty en Megekko).

RX 560
Hopeloos, nog erg slecht te leveren en nog erg duur voor wat het is.

RX 570
Net onder de €300

Vega56: vanaf €700

Op dit moment levert voor AMD grafische kaarten de XFX XXX de beste waarde per € tussen de RX 570, RX 580 en RX Vega 56, als ik wanhopig zou zijn en mijn grafische kaart zou defect zijn dan zou ik die kaart kopen.
Of een echte lowend kaart, een RX 550 of tweedehands een oudere generatie lowend.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 02:02:
Op zoek naar een RX 580 review van de kaart van Gigabyte waar je wat aan hebt (vergelijking met andere modellen van de RX 580) - niet gevonden - kwam ik op Tomshardware terecht waarop ze een plaatje met een hoge resolutie van de heatsink van de Sapphire RX 580 plaatsten.
[afbeelding]
Dit ding weeg 450 gram, volgens Tomshardwrae. De Hyper212 Evo weegt 465 gram. Daarmee ben je er natuurlijk nog niet.

[...]

Groot oppervlakte en niet diep.
Dat op een RX 580 krijgen is badass. 8)
Ik vraag me af of dat Coolermaster dit levert. Het design vond ik er sterk op lijken en het gewicht is ook bijna hetzelfde. Daarnaast is het een publiek geheim dat Coolermaster de Wraith-koelers levert en heeft Sapphire nogal sterke banden met AMD dus zo'n deal ligt best wel voor de hand.

Het is niet zo badass als een Noctua D15 op een grafische kaart (DIY perks) maar wel zo goed als dat het voorlopig wordt voor de niet-doe-het-zelvers onder ons.
Correct. Kleine tip: je hoeft de pasta niet te vervangen! Ik heb dat bij de 580 van sapphire wel gedaan, tot 3x toe, en mijn temperaturen werden slechter. Ik durf niet te stellen of het de pasta was die ik gebruikte, of dat ik een te dikke / te dunne laag zou hebben gebruikt. Het heeft me uiteindelijk 4x gekost (vervangen pasta) eerdat ik 'in de buurt zat' van waar het oorspronkelijk zou zitten.

Denk dat het toch de bulk thermal grease van ebay was. Je moet het blijkbaar superdun opsmeren dat het net een filterdun laagje geeft maar meer ook niet. Te weinig werkt averechts. Pasta spreid gewoon niet voldoende.

Fijne kaart, draai koel en is voldoende om op 1500Mhz ook te draaien. Echter die VRM's worden aan de achterkant wel weer loeiheet. En dit warmt de hele kaart op incl geheugenchips. Die lopen zolang ze koel zijn prima op hoge snelheden maar de artifacts en memory errors gaan komen zodra de temperatuur van de kaart zelf stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 02:02:
[...] Het is niet zo badass als een Noctua D15 op een grafische kaart (DIY perks) maar wel zo goed als dat het voorlopig wordt voor de niet-doe-het-zelvers onder ons.
[...]
Offtopic: Wat een tof youtube kanaal en wat praat die kerel netjes Brits! :D Ik ga daar meer fimpjes van kijken!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:28:
[...]

Offtopic: Wat een tof youtube kanaal en wat praat die kerel netjes Brits! :D Ik ga daar meer fimpjes van kijken!
offtopic:
Ja, die gast is awesome. :)
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:27:
Fijne kaart, draai koel en is voldoende om op 1500Mhz ook te draaien. Echter die VRM's worden aan de achterkant wel weer loeiheet. En dit warmt de hele kaart op incl geheugenchips. Die lopen zolang ze koel zijn prima op hoge snelheden maar de artifacts en memory errors gaan komen zodra de temperatuur van de kaart zelf stijgt.
Laten we hopen dat Sapphire die laatste zwakte wegwerkt voor de volgende generatie (iets duurdere componenten op de VRM, zoveel kost dat toch niet extra (€10?)?), verder lijken ze alles nu goed te doen. Uitstekende koeling waar erg goed over is nagedacht (in detail uitgelegd door Scott Wasson), goede fans die vervangen kunnen worden en een prijs die fair is in vergelijking met wat de concurrenten bieden. Van mijn part twee modellen van deze kaart: een die enkel koel en stil blijft wanneer je niet of lichtjes overklokt (de huidige componenten) en een die je stevig kan overklokken (betere VRM's).

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:17:
Ik heb eens even gekeken naar de prijzen voor RX 560 t/m Vega56 en deze vergeleken met 1 week geleden. De Gigabyte Aorus RX 580 is €19 duurder geworden, de Sapphire Pulse die eventjes voor €343 te koop was bij Azerty kost nu €368 , Gigabyte Radeon en Powercolor zijn €20 minder duur geworden. Het grote lichtpuntje: de XFX XXX kost nu 'slechts' €349 (Azerty en Megekko).

RX 560
Hopeloos, nog erg slecht te leveren en nog erg duur voor wat het is.

RX 570
Net onder de €300

Vega56: vanaf €700

Op dit moment levert voor AMD grafische kaarten de XFX XXX de beste waarde per € tussen de RX 570, RX 580 en RX Vega 56, als ik wanhopig zou zijn en mijn grafische kaart zou defect zijn dan zou ik die kaart kopen.
Of een echte lowend kaart, een RX 550 of tweedehands een oudere generatie lowend.
De GTX 1070 deed ondertussen 450 euro bij azerty (nu alweer 483) en de GTX 1060 6GB voor 312. Voorlopig betaal je dus nog steeds een premium wanneer je perse een radeon kaart wil aanschaffen (freesync?).

Zag trouwens nog wel een RX 580 4GB voor 339 leverbaar. Als je geen problemen hebt met medium/high textures dan kun je nog wel uit de voeten met 4GB. Weet alleen niet of dat ding ook minder shaders heeft? Niemand lijkt hem te hebben gereviewed...

edit: Op papier evenveel shaders, 7 ipv 8 Ghz geheugen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op maandag 23 april 2018 @ 01:39:
[...]

De GTX 1070 deed ondertussen 450 euro bij azerty (nu alweer 483) en de GTX 1060 6GB voor 312. Voorlopig betaal je dus nog steeds een premium wanneer je perse een radeon kaart wil aanschaffen (freesync?).
Ja, nog een lange weg te gaan met de prijsdalingen, vooral in het hogere segment. Voor de 580 gaat het de goede kant op (het heeft ook iets meer waarde dan de 1060 maar de vraag is of dat de doorsnee klant dat weet), voor de Vega56 is het nog steeds hopeloos, nu zou ik de Vega56 met de 1070 Ti vergelijken maar dat verandert er weinig aan.
Zag trouwens nog wel een RX 580 4GB voor 339 leverbaar.Zag trouwens nog wel een RX 580 4GB voor 339 leverbaar.
€10 minder en 4 GB minder geheugen is geen goede deal. :)
Wie nu een AMD-kaart koopt voor gaming heeft naar mijn mening realistisch gezien 1 goede optie: de XFX XXX RX 580. Nog altijd ron de €100 (40%) te duur maar dat is nog te doen. Dat ik 40% vind meevallen - en dat vermoedelijk veel mensen dat sentiment momenteel delen - geeft aan hoe krankzinnig hoog de prijzen waren. 8)7
Zoiets als dat we blij zouden zijn als 16 GB 3600 Mt/s DDR4 met een Samsung die voor €180 verkrijgbaar zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
@Verwijderd
Heej dat is raar als ik sorteer op prijs dan was de volgende 365. Die XFX van 349 staat op pagina 2 tussen de kaarten van 400+ 8)7 . Maar dat is dan inderdaad een betere deal dan 4GB voor 339. Blijft een fors bedrag natuurlijk voor de kaart die ooit $199 moest gaan kosten. Maar het gaat de goede kant op, tegen voorspellingen van o.a. MSI en Nvidia in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:30:
@Verwijderd
Heej dat is raar als ik sorteer op prijs dan was de volgende 365. Die XFX van 349 staat op pagina 2 tussen de kaarten van 400+ 8)7 . Maar dat is dan inderdaad een betere deal dan 4GB voor 339. Blijft een fors bedrag natuurlijk voor de kaart die ooit $199 moest gaan kosten. Maar het gaat de goede kant op, tegen voorspellingen van o.a. MSI en Nvidia in.
Voor de RX 580 wel, voor de RX 570 loopt het stroever en voor de RX 560 is de voorraad nog erg slecht. Vega is simpelweg geen optie met de huidige prijzen, dat zou gestoord zijn. :)
Het begint weer op gang te komen maar het heeft nog wel een flink aantal weken tot een paar maanden nodig, tenzij er weer iets geks gebeurt met cryptocurrency, dan stort het direct weer in.
Ik maak de komende weken 1 keer per week een update voor de prijzen waarbij ik de prijzen zoals ze waren vergelijk en kijk naar de goedkoopste degelijke kaarten die beschikbaar zijn. Interessant om te zien hoe dat precies verloopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Crypto stijgt al weer langzaam de laatste tijd... ik zie nog geen eind in zicht, behalve dat Vega nu in stock is.. Als het nog langer duurt, komen er al weer (geruchten van) een nieuwe generatie, en heeft het al bijna geen zin meer. :F

Was het maar zoals met Ryzen 2. Dag na release al overal in de winkels voor MSRP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:24:
Crypto stijgt al weer langzaam de laatste tijd... ik zie nog geen eind in zicht, behalve dat Vega nu in stock is.. Als het nog langer duurt, komen er al weer (geruchten van) een nieuwe generatie, en heeft het al bijna geen zin meer. :F

Was het maar zoals met Ryzen 2. Dag na release al overal in de winkels voor MSRP..
Of dat het wel of niet al zo ver is, uiteindelijk stort dat kaartenhuis wel weer in elkaar of loont het in ieder geval niet meer om nieuwe grafische kaarten te kopen om te 'minen'. De vraag is nooit onbeperkt en de vraag (dat zijn de menseen die hun transactie-data geëncrypteerd laten opslaan op de 'miners' hun computer) groeit voor zo ver ik het weet niet mee met het aanbod (de 'miners').
Eerlijk gezegd interesseert deze generatie grafische kaarten mij al een lange tijd niet meer, wat mij wel interesseert is dat de markt weer normaal is wanneer de nieuwe generatie kaarten komt. Immers is deze generatie kaarten alweer 2 jaar oud, ik ga niet €270 betalen voor een twee jaar oude Polaris-kaart, dat zou gestoord zijn. Dan had ik 2 jaar geleden die van XFX (de enige RX480 die niet slecht was uitegevoerd) moeten kopen, niet nu, dan gooi je geld in de open haard (het volle pond terwijl je het 2 jaar minder lang kan gebruiken bij performanceniveau X...). rond augustus/september had ik nog wel een aftermarket Vega56 willen kopen voor €450 maar daar lag voor mij een harde grens en waarschijnlijk was dat al onverstandig.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleYouPee schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:24:

Het gaat niet meer om de koersstijgingen, maar om de moeilijkheidsgraad van het minen. De druk is al van de snelkookpan, daarom kan je kaarten kopen.

De prijzen zullen vervolgens niet veel meer zakken omdat GDDR5 geheugen, net zoals alle geheugenchips veel duurder zijn geworden. Het stinkt naar een kartel, maar je kan er niks aan doen. Verder is GDDR5 min of meer EOL, dus het gaat ook niet herstellen. Volgende generatie zal waarschijnlijk GDDR6 zijn voor beide kanten. Vervolgens blijkt dat TSMC hun eigen schema voor 7nm productie met een maand heeft verslagen. Ze zijn nu al in productie. Nvidia haar volgende generatie is op deze node, en Navi ook. Nieuwe kaarten komen eraan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Monero is al weer geforked dus dan begint het verhaaltje weer opnieuw. Etherium werd ook te moeilijk om te minen.

Er zijn nu al een paar weken heel veel Vega's in stock, volgens Azerty zelfs 426 bij de leverancier (Asus Strix Vega 64) maar de prijs is nog steeds ver boven MSRP. Los van het feit dat deze chip al weer dik een half jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:28:
[...]

Het gaat niet meer om de koersstijgingen, maar om de moeilijkheidsgraad van het minen. De druk is al van de snelkookpan, daarom kan je kaarten kopen.
Daar lijkt het op. :)
De prijzen zullen vervolgens niet veel meer zakken omdat GDDR5 geheugen, net zoals alle geheugenchips veel duurder zijn geworden.
Dat moet echter ook niet worden overdreven. Wat zou normaal gesproken nu een RX 580 (aftermarket( moeten kosten als we niet die miningcrisis en geheugen-crisis zouden hebben? €220-250? Laten we zeggen dat er €30 bij komt voor Sapphire/XFX/Asus voor 8 GB GDDR5 (redelijk?), dat hier 2 keer 10% bovenop komt omdat de distributeur en retailer een vast winstmarge hanteren (wat best wel walgelijk is in dit soort gevallen maar dat terzijde) en dat we daarbovenop 21% BTW betalen. Dan krijg je 1,21*1,1*1,1*€30 = €44 prijsstijging. Een ruwe servetberekening maar als iemand het beter kan dan verneem ik het graag.
De minst dure RX 580 kost momenteel €449, daar moet nog gemakkelijk €50 vanaf kunnen als die 'mining'-crisis volledig verdwijnt. Dan krijg je nog eens dat er veel tweedehandskaarten gedumpt worden waardoor de distributeur en retailer mogelijk bereid zijn om niet die 10% winst op de prijsstijging van het geheugen erbij te nemen en misschien zelfs met een lagere winst per kaart te werken.

De meer relevante vraag lijkt mij of dat je nu nog zo'n kaart zou moeten willen kopen. Ook €270 is een idioot hoge som geld voor een 2 jaar oude middenklasser.
Er zijn wat kleine verschillentjes tussen de RX 480 en de RX 580 maar die doen er niet toe, het voornaamste verschil is dat van de RX-480 kaarten enkel de XFX niet slecht was afgewerkt terwijl we bij de RX 580 bij minstens 3 bedrijven (Sapphire, XFX en ASUS) goed afgewerkte kaarten zagen.
Beter wachten op de volgende ronde!
Wat betreft de prijs van het geheugen (RAM, GDDR5...), verwacht niet al te veel voor 2018. Volgens een informant van GamersNexus die voor zo'n bedrijf werkt zou er in 2018 geen prijsverlaging komen, hij barstte lin lachen uit toen hij het hem vroeg. Met andere woorden, ja, het stinkt naar een kartel. Nu zijn de RAM-prijzen wel weer iets gedaald maar dat zou weleens meer samen kunnen hangen met schommelingen die we elk jaar hebben (pieken en dallen met de vraag en het aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach koop gewoon de kaart die je wilt hebben en die sluit op je wensen. De RX580 is een ontzettend goede kaart en trekt de meeste games prima op zelfs WQHD. En als je OC'en wilt kan je de kaartjes met de juiste koeling makkelijk naar 1500Mhz snelheden trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:35:
Ach koop gewoon de kaart die je wilt hebben en die sluit op je wensen. De RX580 is een ontzettend goede kaart en trekt de meeste games prima op zelfs WQHD. En als je OC'en wilt kan je de kaartjes met de juiste koeling makkelijk naar 1500Mhz snelheden trappen.
En dan 330 euro betalen, om na bijna 4.5 jaar (!!!) +30% performance te hebben?

In jan 2014 een R9 280X gekocht voor 260 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:54

KipCurreh

Nightcrawler

DoubleYouPee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:12:
[...]

En dan 330 euro betalen, om na bijna 4.5 jaar (!!!) +30% performance te hebben?

In jan 2014 een R9 280X gekocht voor 260 euro.
Ik heb dezelfde kaart van mid 2014 en heb ook heel hard getwijfeld om te upgraden.. Maar voor de reden die je hier zelf aanhaalt + de belachelijke prijzen ga ik gewoon wachten tot volgend jaar en een volledig nieuwe (AMD) build te maken..

Enige waar je nu echt veel betere performance mee zou halen is een 1070 of meer, of dan de Vega.. Ben je al snel aardig wat centjes kwijt momenteel :|

Eigenlijk is die R9 280X (Sapphire) echt wel een goede koop geweest, die doet nog steeds zijn ding zonder echt problemen te hebben.. Niet alles hoeft op Ultra (1080p) voor mij

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Probleem is dat ik wel een 3440x1440 monitor heb gekocht met de verwachting dat de prijs wel zou zakken (Q4 2017). Nu kan ik alleen Dota 2 etc. draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Momenteel kan je een GTX 1080 krijgen voor onder de 600€ en een RX Vega 56 voor een beetje over 600€ (zeker in Duitsland). Beide kaarten gaan met gemak 3440x1440 trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Phuncz schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:54:
Momenteel kan je een GTX 1080 krijgen voor onder de 600€ en een RX Vega 56 voor een beetje over 600€ (zeker in Duitsland). Beide kaarten gaan met gemak 3440x1440 trekken.
Ik wil dan wel graag Freesync, als ik zo veel geld ga uitgeven (heb een freesync monitor). Een RX Vega 56 vind ik niet future proof genoeg voor 3440x1440, dat is zelfs nu al krapjes aan. Dat is eerder een 1070-1070ti. 400 euro zou ik er nog wel voor over hebben, maar het is in DE 640-650 euro ... of te wel 250 euro boven MSRP

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-04-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DoubleYouPee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:18:
Probleem is dat ik wel een 3440x1440 monitor heb gekocht met de verwachting dat de prijs wel zou zakken (Q4 2017). Nu kan ik alleen Dota 2 etc. draaien.
Al aan gedacht om de ingame resolutie op 720p ultra wide te zetten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:02
NitroX infinity schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:50:
[...]

Al aan gedacht om de ingame resolutie op 720p ultra wide te zetten?
8)7

Dan heb je minder dan fullhd op 34"...

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
haarbal schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:24:
[...]

8)7

Ik denk dat hij 2560x1080 bedoelt :? maar ook dat is toch echt wel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58

vectormatic

Warlock of the doorlock

haarbal schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:24:
[...]

8)7

prima te doen.... op 2 meter afstand :X
DoubleYouPee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:37:
[...]

720p heeft als voordeel dat het vanaf 1440p perfect schaalt, 1080p op een 1440p scherm gaat scaling artifacts opleveren (simplistisch gezegd met je 4 pixels vullen met 3 pixels aan beeld, dat werkt niet lekker)

GPU-wise wordt ik ook gek van de huidige prijzen, ik heb een GTX660 die ik vorig jaar voor €50 heb gescored, een RX560 zou momenteel nog geen significante upgrade zijn, dus dan kijk je al weer naar een 570, of de idiote tweedehands prijzen voor een 285

Laat dan maar zitten..

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DoubleYouPee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:37:
[...]

Nee, 1680x720. Alhoewel, dat schaalt niet goed. Hmm, waarom zijn 1440p UW schermen 3440 in de breedte en niet 3460?

[ Voor 44% gewijzigd door NitroX infinity op 26-04-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Ja want ik ga Far cry 5 op 1680x720 spelen :D de reden voor 35" 3440x1440 is voor een beter ervaring, niet een slechtere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DoubleYouPee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:56:
[...]

Ja want ik ga Far cry 5 op 1680x720 spelen :D de reden voor 35" 3440x1440 is voor een beter ervaring, niet een slechtere.
Ja maar 1440p UW met 20fps lijkt mij geen betere ervaring dan 720p UW met 60fps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:02
Op het eerste gezicht lijkt het misschien mooi om precies de helft te nemen maar in de praktijk blijkt dat je beter de hoogste resolutie kan nemen die nog een redelijke framerate geeft.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
NitroX infinity schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:17:
[...]

Ja maar 1440p UW met 20fps lijkt mij geen betere ervaring dan 720p UW met 60fps ;)
Klopt, beiden zijn ruk, vandaar mijn frustratie :+ ik wacht wel... zijn de games ook in sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Schitterende cijfers voor AMD Compute & Graphics. Alleen het graphics deel staat er blijkbaar nog slechter voor dan ik had verwacht.

Zoals ik op HWI al erbij had gezet:
Now, turning to the first quarter business segment results. Computing and Graphics segment revenue was $1.12 billion, up 95% year-over-year due to strong sales of both Radeon and Ryzen products. Our Ryzen offerings outperformed our expectations in Q1, accounting for approximately 60% of client processor revenue and contributed to strong sequential double-digit percentage growth in client revenue. The strength in Radeon products was driven by both gaming and blockchain demand. We believe blockchain was approximately 10% of AMD revenue in Q1 2018.
Ik had zelf wel verwacht dat de recente afstraffing van AMD op de beurs op basis de afname in mining overdreven was. Maar dat de blockchain zo weinig voor de omzet van AMD doet had ik niet verwacht. Als je 10% van 1.1 miljard pakt dan kom je op slechts 110 miljoen uit.

Daarmee vervalt ook het scenario dat bij een definitief einde van het gpu minen de consumenten markt overspoelt wordt. Immers die 110 miljoen is een schijntje op de 1.7 miljard die Nvidia per kwartaal met Geforce omzet. Verderop geeft AMD ook aan dat zei zich daar ook niet druk om maken (de tweede hands flood).

Verder zie ik hier een zachte bevestiging van mijn hypothese dat AMD niet in staat is om meer gpu's te produceren zonder daar verlies op te maken.

Nog wat andere quotes:
Lisa T. Su - Advanced Micro Devices, Inc.

Yeah. Sure, Stacy. So I think from the investment side, certainly, we're investing in R&D on the CPU and the GPU side, but a key focus for us is in software, and particularly, machine learning software. I think there's a high demand of people wanting to use our GPUs in the compute space. And so, we're increasing our investments in software around machine learning.
So our foundry strategy is to use both TSMC and GLOBALFOUNDRIES on the first 7-nanometer product. We are using TSMC for that product and we have a very strong relationship with them. And so, we do see a good momentum on it from what we see, and I'm not concerned about capacity.
Srini Pajjuri - Macquarie Capital (USA), Inc.

Thank you. Lisa, a question on the ASPs. I think you said the ASPs went up because of the Ryzen mix improving. Could you give us some more color as to where Ryzen is in terms of mix? And then, with the Ryzen 2, do you expect that to be accretive to ASPs and margins?

Yeah. So in terms of the client business, we saw units up overall. We saw ASPs up overall and they were up in both desktop and mobile. And when you look underneath that, I think what the main thing is we're seeing a larger mix of the business become Ryzen. So in the fourth quarter, we had stated that the Ryzen mix of the client business was kind of in the low-40s. And so, we had notebook, a lot of legacy product that we're still shipping and in desktop, we had some legacy product that we're still shipping.

As we move over to the first quarter, the notebook mix has mixed nicely into Ryzen, and the desktop is now mixed very nicely into Ryzen as well. So overall, that's what led to the ASP increase.

I think the second generation Ryzen is a very, very good product. I think it's – it actually – when you look at the first-generation Ryzen, we were very good on multi-threaded performance, but there were some detractors around single-threaded and gaming performance. I think the second-generation Ryzen is actually much more competitive on gaming performance. So we do see an opportunity for that to help us increase share in the desktop business, and certainly, that would be accretive to margin.
Srini Pajjuri - Macquarie Capital (USA), Inc.

Great. And then, one question on the server business, I guess, your target is to get to mid-single-digit share by end of this year, which is fairly gradual ramp. Just curious as to when you expect the 7-nanometer part to be available in the market and when that happens, do you see an inflection to your share gains or do you continue to expect gradual share gains? Thank you.

Yeah. So all of the sales this year will be around the current generation of Ryzen, and so, that gets us to the mid-single-digit share. 7-nanometer Zen 2 based product we'll sample later this year to customers and that will be in production in 2019, and we do believe that the adoption rate of the second-generation could potentially be higher than the adoption rate of the first-generation, mostly because customers will be more familiar with our systems and our products. And so, we'll see how it goes, but we certainly – our overall goals are ambitious in the server space. And so, this year, it's first-generation Ryzen; next year, we'll mix in the 7-nanometer second-generation – I'm sorry, first-generation EPYC, and next year, we'll mix in the second-generation of the EPYC products.

[ Voor 66% gewijzigd door sdk1985 op 26-04-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleYouPee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:25:
[...]

Klopt, beiden zijn ruk, vandaar mijn frustratie :+ ik wacht wel... zijn de games ook in sale
Dan speel je toch spellen zoals Borderlands2, Deus Ex Human Revolution, Dishonored, FTL, Cuphead... ;)
Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje: HD 7850 en 1920*1080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sdk1985 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:41:
Ik had zelf wel verwacht dat de recente afstraffing van AMD op de beurs op basis de afname in mining overdreven was. Maar dat de blockchain zo weinig voor de omzet van AMD doet had ik niet verwacht. Als je 10% van 1.1 miljard pakt dan kom je op slechts 110 miljoen uit.
Die 10% in verhouding tot hun algehele graphics verkoop is echter wel idioot hoog.

Van die $1115m is 60% Ryzen en ~10% blockchain. Laat 30% over voor de rest: Instinct, Pro en RX aan "gewone"consumenten (EPYC valt onder EESC, niet C&G). Instinct en Pro zullen nauwelijks impact hebben. Maar zelfs al is dat samen 5%, dan is slechts 35% van de algehele omzet afkomstig van "gaming" graphics - en van die 35% is dan dus bijna een derde blockchain.

En let wel: dat is wat ze schatten. Het zou me niets verbazen als het in werkelijkheid nog wel iets meer is, want zij hebben eigenlijk alleen zicht op de professionele miners waar ze mee samenwerken.
Daarmee vervalt ook het scenario dat bij een definitief einde van het gpu minen de consumenten markt overspoelt wordt. Immers die 110 390-446 miljoen is een schijntje op de 1.7 miljard die Nvidia per kwartaal met Geforce omzet. Verderop geeft AMD ook aan dat zei zich daar ook niet druk om maken (de tweede hands flood).
;)
Verder zie ik hier een zachte bevestiging van mijn hypothese dat AMD niet in staat is om meer gpu's te produceren zonder daar verlies op te maken.
Het heeft volgens mij minder te maken met verlies dan wel met capaciteit bij GF. Vandaar dat ze weer gaan dual-sourcen.

Wat ik overigens veel interessanter vond:
David M. Wong - Wells Fargo Securities LLC

Excellent. Could you give us an update on what new products you plan to launch through the rest of this year and next year? And when these are scheduled to come out?

Sure. That's a lot, David, but let me say a couple things. I think, relative to our CPU business, I mean we are launching additional Ryzen-based products in the second half of the year. We just launched the second-generation Ryzen desktop in 12-nanometer and that launch has gone really well. I mean, we're very happy with the positioning and how customers are reacting to that. In the second half, we'll have some commercial systems and some other updates to our Ryzen lineup that we will launch.

We have a 7-nanometer GPU based on Vega that we'll sample later this year. We have a 7-nanometer server CPU that we'll sample later this year. And then, obviously, we have a number of products that are planned for 2019 as well. So it's a very, very busy product season for us. But we're pleased with the sort of the execution on the product roadmap.
Shrink first ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ergens vermoed ik dat de 7nm Vega 20 een eerste test gaat zijn voor GoFlo 7nm yields. Zen 2, in welke vorm dan ook, gaan we niet in producten zien dit jaar. Vega 20 zou dit jaar wel beschikbaar komen als HPC only chip. De laatste geruchten zijn dat Vega 20 zelfs twee of drie chips in een kaart zijn die verbonden zijn met IF en veel meer HBM2. Dat zien we wel als het zo is, maar het zou wel aangeven dat AMD echt MCM gaat met hun GPU's.

Maar als Vega 20 een test is voor 7nm GoFlo, dan lijkt dat een beetje op de HD 4770 die de weg baande voor de 40nm HD 5000 serie. Maar goed ook gezien de problemen destijds. AMD had het toen al moeilijk, Nvidia was echt hopeloos.

Ondertussen kan 7nm Navi ook al heel goed dit jaar worden uitgebracht. Daar gaan ze naar TSMC en die hebben nu al nu eerste 7nm node in productie. Bestelt AMD de komende maand de eerste wafers, of zijn die al besteld, dan kan late zomer/vroege herfst zeer zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we ook niet vergeten dat AMD minder winst maakt per kaart aangezien de dies veel groter zijn en veel meer transistors bevatten dan bij equivalente (voor gaming in ieder geval) Nvidia-GPU's. Ik had hier al eens het verschil geplaats voor deze twee parameters tussen de RX 580 en de GT 1060 (5,7 vs. 4,4 miljard transistors). AMD moet de RX 580 voor dezelfde prijs verkopen als Nvidia de GTX 1060 maar de productiekosten vovor de RX 580 zijn aanzienlijk hoger. Dat verklaart bij lange na niet het grote verschil in winst maar het maakt het gat alweer iets minder klein.
Volgens AdoredTV eerst een shrink voor iets anders dan gaming-GPU's om het productieproces te verbeteren, dan pas de kleinere node gebruiken voor een nieuwe gaming-GPU.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 23:00:
De laatste geruchten zijn dat Vega 20 zelfs twee of drie chips in een kaart zijn die verbonden zijn met IF en veel meer HBM2.
Van hetzelfde laken een pak? Eerst testen bij dit segment, de kinks uit de kabel halen en dan uiteindelijk voor Navi die dual-GPU maken waarover werd gesproken. It makes perfect sense.
Bestelt AMD de komende maand de eerste wafers, of zijn die al besteld, dan kan late zomer/vroege herfst zeer zeker. :)
Jij bent een optimist.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Werelds schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:11:
[...]

Die 10% in verhouding tot hun algehele graphics verkoop is echter wel idioot hoog.

Van die $1115m is 60% Ryzen en ~10% blockchain. Laat 30% over voor de rest: Instinct, Pro en RX aan "gewone" consumenten (EPYC valt onder EESC, niet C&G). Instinct en Pro zullen nauwelijks impact hebben. Maar zelfs al is dat samen 5%, dan is slechts 35% van de algehele omzet afkomstig van "gaming" graphics - en van die 35% is dan dus bijna een derde blockchain.

En let wel: dat is wat ze schatten. Het zou me niets verbazen als het in werkelijkheid nog wel iets meer is, want zij hebben eigenlijk alleen zicht op de professionele miners waar ze mee samenwerken.

[...]

;)

[...]
Die 10% an sich is natuurlijk een schijntje. Was beetje onduidelijk of dat nu voor C&G of overall was, want het viel onder de alinea over C&G, maar dat is 110 tot 165 miljoen. Al valt morgen die hele blockchain weg dan is dat met een dergelijk bedrag echt geen probleem voor AMD. Vandaar dat ik dus al zei dat ik de recente dump van AMD aandelen overtrokken vind. AMD gaat juist lekker met Ryzen en dat blockchain gevaar is nihil.

Dat er voor graphics zelf weinig omzet over blijft dat klopt, vorige meeting call was dat 50% voor Ryzen, nu blijkbaar 60%. Ik heb kwam daar vorig kwartaal mijn deductie talenten ( :+ ) al op losgelaten en kwam op een iets lager percentage voor Radeon, maar als ik even met jouw 35% mee doe dan klopt het verhaal nog steeds niet. Het excuus was immers al die tijd dat de boze kwade miners alle kaarten opkochten. Het idee daarvan was dat toch zeker wel 7 op de 10 kaarten naar miners gingen. Nu weten we dat dat niet klopt, is eerder 1 op de 3. Ondertussen komt er toch steeds meer bewijs dat AMD gewoon nauwelijks produceert. Dat zagen we al aan de omzet cijfers. Maar als blockchain nu maar zo'n klein deel pakt, aldus AMD, dan is het aantal Radeon kaarten dat de laatste 2 jaar in omloop is gebracht nog flink kleiner dan tot heden werd aangenomen. Vandaar dat die voorspelde flood dus ook geen probleem is.

Tel je dan alles bij elkaar op dan heb je dus een Radeon tak die overal zijn chips mag laten maken, consumenten die voor je product in de wachtrij staan en zelfs tot aan 2x de MSRP bereid zijn te betalen, miners die je kaarten dol graag willen aanschaffen. Ondanks dat krijg je het in twee jaar niet voor elkaar om significant meer van je product te leveren. Je grote concurrent doet ondertussen 2-3x meer videokaarten leveren twv meer dan 3 miljard extra in diezelfde periode. Ik kan weinig anders verzinnen dan dat zowel Polaris als Navi al rond kostprijs zitten en dat het daarom geen nut heeft om (voor meer geld) meer volume in te kopen. Maar als iemand een betere verklaring heeft dan hoor ik dat graag.
Het heeft volgens mij minder te maken met verlies dan wel met capaciteit bij GF. Vandaar dat ze weer gaan dual-sourcen.
Als ze dat al niet deden dan zou dat erg vreemd zijn want in 2016 is het exclusiviteitscontract met GlobalFoundries voor gpu chips afgekocht voor een paar honder miljoen. Dat kan ook het probleem niet zijn.
Wat ik overigens veel interessanter vond:

[...]

Shrink first ;)
Zeker. Er staat vast nog wel meer tussen maar moest tussendoor helaas weg. Wilde eigenlijk de cpu dingen er ook ook even tussen uit knippen en bij cpu posten :P .

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 27-04-2018 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:40:
[...]

Die 10% an sich is natuurlijk een schijntje. Was beetje onduidelijk of dat nu voor C&G of overall was, want het viel onder de alinea over C&G, maar dat is 110 tot 165 miljoen. Al valt morgen die hele blockchain weg dan is dat met een dergelijk bedrag echt geen probleem voor AMD. Vandaar dat ik dus al zei dat ik de recente dump van AMD aandelen overtrokken vind. AMD gaat juist lekker met Ryzen en dat blockchain gevaar is nihil.
Het leek mij vrij duidelijk dat dat specifiek over graphics ging, dus die 10% is deel van die 40%. Het is inderdaad overtrokken in dat opzicht, maar ik denk ook dat AMD wel nog wat voorzichtig is met die 10%. Retail channels hebben ze nauwelijks zicht op, dus ik denk dat je eerder aan 15-20% (dus 25-50% van graphics) moet denken. 25-50% blijft een breed bereik, maar veel preciezer dan dat zullen we het nooit krijgen. Als je kijkt naar wat je zelfs af en toe op V&A ziet aan massa verkopen van mining rigs komt er toch wel een substantieel deel uit retail. 70% is wel way over the top :P
Als ze dat al niet deden dan zou dat erg vreemd zijn want in 2016 is het exclusiviteitscontract met GlobalFoundries voor gpu chips afgekocht voor een paar honder miljoen. Dat kan ook het probleem niet zijn.
Dat doen ze nog niet. Zowel Polaris als Vega worden op GF 14nm FF(+) gebakken. Bij TSMC heet dat 16/12.

Ze kunnen ook niet zomaar bij TSMC aankloppen en capaciteit krijgen op korte termijn. Dat wordt allemaal op (voor ons) lange termijn ingekocht, dus ik dat de aankomende 7nm shrink de eerst mogelijke kans was met daadwerkelijk wat capaciteit. Nvidia, Apple en Qualcomm zullen vorig jaar alle capaciteit gehad hebben :)
Zeker. Er staat vast nog wel meer tussen maar moest tussendoor helaas weg. Wilde eigenlijk de cpu dingen er ook ook even tussen uit knippen en bij cpu posten :P .
Stond nog wel meer in inderdaad. Ik denk dat AMD hun huidige trend qua financiën (gelukkig) nog wel een flinke tijd kan vast houden; volgend kwartaal komen er een hoop OEM products met Ryzen 2, 2e helft gaan Baidu en consorten opschalen en gaan ze Zen 2 + 7nm GPU samplen, EPYC is aan een voorzichtige opmars bezig. Ze zijn ook wel realistisch en overschatten die opmars niet, maar verwachten wel dat ze Zen 2 sneller zullen kunnen slijten. En ik denk dat ze daar gelijk in hebben, hun mindshare begint nu, een jaar later met de refresh, daadwerkelijk flink te groeien.

En dat betekent uiteindelijk dat die marges verder omhoog kunnen; de 60% van Intel en Nvidia is nog wel een end weg, maar het gaat wel goed op dit moment. Ik hoop alleen dat Navi weer een ouderwets staaltje goede techniek wordt zoals Tahiti dat was in 2011. Met de groeiende CPU mindshare wordt het ook makkelijker Radeon te verkopen en als Navi weer wat nieuwe dingen laat zien kunnen ze Nvidia dan beter onder druk zetten. Ik verwacht Navi echter pas mid-'19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En voor wie zich afvroeg waarom je nu echt weer videokaarten kan kopen. Nou, de druk is van de ketel en de verkopen van videokaarten door de AIB's zijn behoorlijk ingezakt. MSI, Gigabyte en PowerColor in ieder geval 40%. :)

https://www.digitimes.com/news/a20180425PD205.html

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-04-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:59:
En voor wie zich afvroeg waarom je nu echt weer videokaarten kan kopen. Nou, de druk is van de ketel en de verkopen van videokaarten door de AIB's zijn behoorlijk ingezakt. MSI, Gigabyte en PowerColor in ieder geval 40%. :)

https://www.digitimes.com/news/a20180425PD205.html
Dat bericht met de 10% schatting van AMD zou vooral in een flinke daling van de Geforce gpu's moeten zorgen.

Toch blijkt wel dat er flinke partijen de retail in komen zetten, er zijn slechts 7 rx580 kaarten direct leverbaar bij azerty en de meeste gaat het dan om 'double digits', maar bij de XFX RX 580 staat 'Leverancier 900 stuks voorradig '. Dus kom er maar in met een aanbieding O-) . Bij steam zat er deze maand overigens ook al een 2% stijging (=25% relatief) in de cijfers van AMD.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 27-04-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werelds schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:50:
Ik verwacht Navi echter pas mid-'19.
Waarom?

Ik ben benieuwd hoe Polaris en Vega zouden werken op die TSMC node. Is daar iets zinnigs over te zeggen door technische details van die nodes te vergelijken?
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:59:
En voor wie zich afvroeg waarom je nu echt weer videokaarten kan kopen. Nou, de druk is van de ketel en de verkopen van videokaarten door de AIB's zijn behoorlijk ingezakt.
D'uh. De wet van vraag en aanbod. Veel interessanter is waarom die verkoop is ingezakt. Desalniettemin is het interessant om het nu zwart op wit te hebben. ;)
sdk1985 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 15:03:
er zijn slechts 7 rx580 kaarten direct leverbaar bij azerty en de meeste gaat het dan om 'double digits', maar bij de XFX RX 580 staat 'Leverancier 900 stuks voorradig '. Dus kom er maar in met een aanbieding O-) . Bij steam zat er deze maand overigens ook al een 2% stijging (=25% relatief) in de cijfers van AMD.
Steam zegt nogal weinig. Niet per se omdat hun statiektjes niet kloppen (al is het de vraag of dat bepaalde groepen mensen meer meedoen maar daar hoeven we het nog niet eens over te hebben) maar omdat er een grote beperking voor Steam is om een representatief beeld te schetsen doordat in China de meeste gamers in een intenetcafë - de horror - gamen, daar loggen dus tientallen of honderden mensen in op dezelfde computer en die computers hebben overwegend Nviida-kaarten en Intel-CPU's.

Wat betreft het aantal kaarten, 7 RX580 kaarten bij Azerty is zo slecht nog niet.
Ik heb recent opgezocht welke kaarten verkrijgbaar zijn (alle segmenten, met extra aandacht voor de RX 580), ik weet daarom dat voor de RX580 Sapphire minstens 3 modellen verkoopt (nu leverbaar in Nederland, hoewel die blauwe special edition volgens mij inmiddels weer moeilijk te krijgen is), Gigabyte en ASUS minstens 2 modellen verkopen en dat XFX, Powercolor en MSI minstens 1 model leveren.
Azerty mist blijkbaar dus minstens 3 modellen. Dat neemt niet weg dat nog niet alle modellen terug leverbaar zijn maar inmiddels wel weer de helft of iets meer?

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat dat uit alles blijkt.

Uit het transcript van de earnings call:
I'm also happy to report that our next-generation 7-nanometer Radeon Instinct product, optimized for machine learning workloads, is running in our labs and we remain on track to provide samples to customers later this year.
We have a 7-nanometer GPU based on Vega that we'll sample later this year. We have a 7-nanometer server CPU that we'll sample later this year. And then, obviously, we have a number of products that are planned for 2019 as well. So it's a very, very busy product season for us. But we're pleased with the sort of the execution on the product roadmap.
7nm Instinct in het lab en later dit jaar gaan er samples van een 7nm product gebaseerd op Vega de deur uit. 1 + 1 = 10 ;)

De focus ligt vervolgens eerst op Zen 2 die begin 2019 in productie moet gaan, ik geloof niet dat ze dan ook nog eens Navi er tussen willen proppen.
Ik ben benieuwd hoe Polaris en Vega zouden werken op die TSMC node. Is daar iets zinnigs over te zeggen door technische details van die nodes te vergelijken?
Niet echt. Je kunt hooguit afgaan op wat TSMC claimt: 70% kleiner gecombineerd met 60% minder verbruik of 30% hogere kloksnelheden. Maar dat is allemaal theorie, praktijk is meestal toch echt anders.
Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.