Heeft ATI het nooit over gehad
Evergreen is TS2, Northern Island is TS3. Alles daarvoor is gewoon TeraScale; persoonlijk zou ik RV770 eerder TS 1.5 noemen omdat de crossbar wijziging toch wel vrij ingrijpend was, maar vanuit vogelvlucht bekeken is het ook dan nog heel duidelijk een kindje van R600.
Blaat schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:55:
Ja en daar gaat het dus juist om. Vega 64x zou op 7nm geen Vega meer heten omdat bij een die shrink de codenaam van de GPU verandert.
De architectuur is namelijk nog steeds GCN, dat weet ik ook wel.
Jullie struikelen over het feit dat ik architectuurnaam zei, wat ik bedoelde was GPU codenaam, wat Vega in feite is.
Is mijn punt nu duidelijk?

Ik begreep je sowieso wel
Maar ik ben een mierenneuker wat dit betreft, want "GCN" is ook niet de architectuur. GCN op zich is een instructieset, geen architectuur. Ik heb dit al eerder gedaan, maar hier gaan we nog eens:
- GCN Gen 1: Southern Islands (Pitcairn, Tahiti, Cape Verde, Oland)
- GCN Gen 2: Sea Islands (Bonaire, Hawaii)
- GCN Gen 3: Volcanic Islands (Tonga, Fiji)
- GCN Gen 4: Arctic Islands (Polaris 10, Polaris 11)
- GCN Gen 5: Vega (Vega 64, Vega 56)
Waar het verwarrend is, is dat Gen 5 de _enige_ generatie is waar familie naam, chipnaam én architectuur naam overeen komen. Vega is de naam van de architectuur, chips en de familie. En de chipnamen zijn dan ook nog eens de productnamen, om het extra verwarrend te maken.
In Gen 4 daarentegen heet de architectuur Polaris. De chipnamen volgen de naam van de architectuur, maar daar de familie naam is weer anders.
Eerder dan Polaris heeft AMD geen publieke namen aan de architecturen gegeven. Ze zijn met Gen 2 + 3 wel heel duidelijk geweest over het feit dat GCN een instructie-/featureset is, geen architectuur.
GCN als architectuur naam gebruiken kan alleen als je ook de generatie gebruikt, omdat er tot nu toe telkens slechts één architectuur is uitgekomen bij elke generatie. De manier waarop AMD het verwoord betekent echter dat ze best een geheel nieuwe architectuur uit kunnen brengen die GCN5 implementeert. Om je een hypothetisch voorbeeld te geven (en nu ga ik heel flauw iets doen waar veel over gespeculeerd is maar wat niet gaat gebeuren

): stel nu dat Navi een product met 8 modules van 1 ACE, 8 CUs, 1 ROP en 32 texture units is, met GCN5 als instructieset? Qua aantallen identiek aan Vega, met exact dezelfde feature set, maar wel met een radicaal andere architectuur.
Alleen "GCN" zegt helemaal niets over de architectuur. GCN5 verschilt ook nauwelijks van GCN4, maar Vega en Polaris zijn toch echt heel andere dingen. AMD heeft dan ook niet voor niets bij Vega de naam GCN nooit genoemd. GCN vind je alleen terug in de documentatie voor programmeurs...als instructie set aanduiding

DaniëlWW2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:56:
Er zitten kleine verbeteringen tussen de verschillende iteraties van GCN. Groter in ieder geval dan tussen Maxwell en Pascal. Dit heeft @
Werelds wel eens toegelicht. Ergo, je kan eerder spreken van vijf iteraties van GCN, dan dat Pascal een andere architectuur is dan Maxwell.

Groter hangt van welke iteraties je bekijkt. Tussen iteraties zit er even veel (of weinig, het is maar hoe je het bekijkt) verschil als tussen Maxwell en Pascal. Pascal verschilt niet meer van Maxwell dan Tonga of Fiji van Tahiti en Hawaii naar mijn mening.