Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

_Dune_ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:01:
Het was ook de bedoeling om het gehele systeem te vernieuwen, totdat ik een kop koffie aan het drinken was... de gewenste VGA kaart selecteerde en de koffie bijna door de kamer ging. ;) Op dit moment die ik even wat rustig aan, tenzij ik nog ergens een goede deal weet te maken.

Ik heb begrepen dat AMD ook met een ZEN2 komt met een maandje of twee... dus, zolang maar even volhouden met wat ik heb. ;)
Ja snap ik ! GPU Prijzen zijn echt hoog tov vroeger. :'(

Ook RAM is helaas erg duur momenteel. :'(

Echter als je toch geen haast hebt dan kun je beter volgend jaar rond deze tijd een nieuwe set kopen.
RAM komt extra capaciteit online dus hopelijk wat lagere prijzen
ZEN 2 komt dan ongeveer die nog een flinke boost zou moeten geven tov de ryzenrefresh van komend maand.
Nieuwe GPU's van nvidia en amd met hopelijk betere verkijgbaarheid en prijzen

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

nieuws: MSI noemt AMD-gpu's 'ondermaats'

:N MSI

Even los van mijn persoonlijke mening is het ook gewoon niet waar. Dat ze de performance kroon niet hebben met hun snelste kaart heeft niks te maken met de andere producten. Polaris is een prima kaart en er is geen reden voor MSI om ze niet te verkopen.

Dat ze toegeven aan GPP is tot daar aan toe, maar dan ook nog eens mee gaan draaien in de hardnekkige vooroordelen waar AMD echt onder lijdt is 7(8)7 wat mij betreft.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:33
Ik las het net ook. Belachelijk dit. Ik ben in staat om gewoon MSI, Asus links te laten liggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Blaat schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:09:
nieuws: MSI noemt AMD-gpu's 'ondermaats'

:N MSI

Even los van mijn persoonlijke mening is het ook gewoon niet waar. Dat ze de performance kroon niet hebben met hun snelste kaart heeft niks te maken met de andere producten. Polaris is een prima kaart en er is geen reden voor MSI om ze niet te verkopen.

Dat ze toegeven aan GPP is tot daar aan toe, maar dan ook nog eens mee gaan draaien in de hardnekkige vooroordelen waar AMD echt onder lijdt is 7(8)7 wat mij betreft.
Het is ongelukkig geformuleerd maar ik denk eerder dat hier sprake is van een marketing blunder van MSI op het niveau van "Poor Volta" waarbij gewoonweg een social media / marketing medewerker wat ongefundeerde uitspraken doet die hij mogelijk helemaal niet had mogen doen. Moet AMD toch aan kunnen relateren, als AMD ergens faalt is het wel GPU marketing de laatste jaren :P

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een vorm van communicatie is waar MSI als bedrijf achter zal staan. Als dat wel zo is, dan is dat imho gewoon weg dom te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje aan iedereen. Zou die ray-tracing Vega64 een aanzienlijk betere performance geven in vergelijking met Vega56, dit afgezet tegen de gemiddelde FPS die we momenteel vaak zien voor de beide kaarten? Indien raytracing vooral GPU-intensief is (dat is dus de eigenlijke vraag, zeker is dat je erg veel matrices moet vermenigvuldigen voor reflectie, transmissie en refractie, daarom dat die Tensor-cores daar zo geweldig geschikt voor zijn) dan zouden die CU's die nu aan het slapen zijn (bij de meeste spellen) nuttig werk kunnen leveren. Sowieso zal RPM vast veel helpen (zoals Vipeax opermkte), zo'n grote precisie heb je waarschijnlijk niet nodig voor dit. Alleen heb je daar geen zak aan als de developer (Metro Exodus) die Gameworks gebruikt. Ook iets waarvoor de EC eens gecontacteerd zou mogen worden!
Paprika schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:04:
Niemand, maar er zal ook niemand zijn die bovenstaande 'oplossing' als realistisch zal zien. Ik zou zelf graag al die namen universeel zien verdwijnen. Alle merken met "gamer" brands maken zichzelf toch alleen maar belachelijk met de naamgeving. 't Zal vast wel werken, maar de tijd dat XFX nog het meest extreme was met hun XXX naam op hun "top" overklok versie vond ik prima...
Als het niet zou werken dan zouden ze het niet doen maar ik ben het met jou eens. Vaak is het ook nog eens een cash-grab en heeft het product werkelijk niets met gaming te maken, bijvoorbeeld bij monitors, toetsenborden en muizen (soms wel, vaak niet). Uiteraard is dergelijke branding niet op de hardwareliefhebbers gericht maar op mensen die geen idee hebben wat de specificaties van die hardware zijn. Daarom werkt het. Specs zeggen hen niets, zo'n gaming-branding geeft hen schijnzekerheid. Ze denken dat het wel goed zal zijn als het op gaming gericht is. :')
Overigens wel begrijpelijk vanuit hun perspecitef.

Wat betreft het speculeren, we zullen toch echt moeten afwachten in welke mate Navi wel (of niet) modulair wordt. Als AMD de prijs sterk kan verlagen en de GPU kan samenstellen met meerdere dies zonder dat je een noemenswaardig performanceverlies hebt dan kan AMD in ieder geval voor midend (m.i. momenteel voor AMD de 570, 580 en de Vega56) prima de concurrentie aan. Iedereen zou het liefst zien dat Navi al een geweldige verbetering van de architectuur krijgt in plaats van dat we moeten wachten tot 2021 of later maar een dergelijke ontwikkeling kan net zo'n sterk positief effect hebben als een verbeterde architectuur.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:04:
Ik las het net ook. Belachelijk dit. Ik ben in staat om gewoon MSI, Asus links te laten liggen..
Het is niet duidelijk of ASUS meedoet met GPP. Er is in ieder geval nog geen aanleiding om dit te denken behalve de geruchten dat ze getekend hebben. Niet dat ik denk dat die geruchten niet kloppen, maar het is nog even afwachten. GPP lijkt ook pas in te gaan voor nieuwe producten, niet bestaande.

MSI moet zich onderhand dus diep gaan schamen met dergelijke uitspraken of zaken zoals het verwijderen van hun Gaming X Polaris kaarten van hun website alsof ze nooit hebben bestaan. Ook leuk voor mensen als hun kaart kapot gaat en ze voor een Gaming X bijvoorbeeld een Armor terugkrijgen. Oh wat zijn die geweldig zeg en dan heeft MSI het over inferieure producten. Kan geen slechtere videokaartlijn bedenken dan Armor. Dat zijn de kaarten die ik echt nooit iemand zou aanraden...

Verder zit ik me onderhand af te vragen of het niet tijd is om de Europese Commissie te gaan informeren. Dat kan je als gewone burger ook doen. Ik vind alleen dat AMD of Kyle Bennet dit moet doen omdat ze respectievelijk direct worden getroffen of omdat Kyle met het verhaal kwam en veel meer informatie heeft dan wij. :/
http://ec.europa.eu/competition/consumers/contacts_nl.html#1

Verder hopen dat AMD alsnog de Primitive Shaders aan de praat krijgt, hoewel daarop hopen eigenlijk naïef is. Daarmee wou AMD bepaalde berekeningen gaan bundelen en ook gaan besparen op draw calls en geometrie. Krijgen ze het aan de praat, dan gaat Vega flink beter presteren. Komen ze dan ook met Navi, dan zouden ze zomaar de rollen om kunnen draaien. In de mainstream markt zal Navi denk ik wel slagen zonder Primitive Shaders of DX12/Vulkan adoptie. Dat betekent al volume. Zullen vervolgens genoeg mensen zijn die anderen weg zullen sturen van MSI, Gigabyte en eventueel ook ASUS vanwege GPP en ze naar Sapphire, XFX of ASRock zullen sturen voor hun nieuwe videokaart. En terecht als het op deze manier moet...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_Dain schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:04:
Dat deed ik sowieso al. :)
Voor mij is Sapphire momenteel de eerste keuze, in XFX heb ik ook vertrouwen maar zij komen vaak relatief laat met een kaart. Sapphire hun RX 480 was niet zo goed maar hun RX 580 was prima en ik vind het een pluspunt dat je bij die kaarten gemakkelijk de fans kan vervangen en gratis een nieuwe fan krijgt opgestuurd als die binnen X jaar (4?) slijt. Zo hoort het! De prijzen zijn competitief (A, G, M en X). Eerlijk gezegd vind ik de kaarten er ook goed uitzien maar dat is voor mij niet relevant aangezien ik geen kast met een venster gebruik of zal gebruiken, zolang het kan.

Ik ben erg benieuwd wat AS Rock gaat doen. Dat bedrijf lijkt een interessante ontwikkeling door te maken. Hun X370 Taichi was prima, bij een ander moederbord hadden geblunderd (uit de markt gehaald om die reden), ze blunderden eveneens met de UEFI maar luisteren wel goed naar de klachten (bijvoorbeeld gecorrespondeerd met Buildzoid) van gebruikers. Ze lijken goed hun best te doen maar tegelijkertijd hier en daar nog wat ervaring/professionaliteit te missen.

@DaniëlWW2
Leef je uit en informeer de EC. Een prima idee! Misschien kan iemand van ons een standaardbrief opstellen die meerderen van ons kunnen sturen? Maar dan per e-mail. ;)
Het zal alleen niet gemakkelijk zijn om hen aan hun verstand te brengen wat er precies gebeurd tenzij ze zelf gamen met een PC en het volgen. Daarom zou een goede opgestelde brief wel helpen. Wij kunnen de suggestie geven aan die ambtenaren om contact op te nemen met Kyle, ik twijfel er niet aan dat hij met plezier met hun gaat spreken als hij daarvoor wordt benaderd.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:05:
Als het niet zou werken dan zouden ze het niet doen maar ik ben het met jou eens. Vaak is het ook nog eens een cash-grab en heeft het product werkelijk niets met gaming te maken, bijvoorbeeld bij monitors, toetsenborden en muizen (soms wel, vaak niet). Uiteraard is dergelijke branding niet op de hardwareliefhebbers gericht maar op mensen die geen idee hebben wat de specificaties van die hardware zijn. Daarom werkt het. Specs zeggen hen niets, zo'n gaming-branding geeft hen schijnzekerheid. Ze denken dat het wel goed zal zijn als het op gaming gericht is. :')
Overigens wel begrijpelijk vanuit hun perspecitef.
https://www.asus.com/us/G...TRIX-RXVEGA64-O8G-GAMING/
Industry Only Auto-Extreme Technology with Super Alloy Power II: delivers premium quality and best reliability.
ASUS Aura Sync RGB lighting provides a nearly endless spectrum of colors with the ability to synchronize effects across an ever-expanding ecosystem of ASUS Aura Sync enabled products
MaxContact plus Auto-Extreme manufacturing technology delivers 2X more GPU to heatsink contact for increased cooling efficiency and premium quality aerospace-grade Super Alloy Power II components
Patented wing-blade 0dB fans with FanConnect II maximizes cooling performance using three axial fans to deliver 105% more air pressure and dual 4-pin headers for referencing chassis fans to GPU temperatures
ROG Strix RX VEGA64 gaming graphics cards are packed with exclusive ASUS technologies, including all-new MaxContact Technology that is 2X more contact with GPU for improved thermal transfer, and Patented Wing-Blade IP5X-Certified Fans for maximum airflow and longer fan lifespan. While ASUS FanConnect II features 4-pin, hybrid-controlled headers connected to system fans for optimal system cooling. ASUS Aura Sync RGB LED synchronization enables a gaming system personalization and VR-friendly HDMI ports let gamers easily enjoy immersive virtual reality experiences. ROG Strix RX VEGA64 also has GPU Tweak II with XSplit Gamecaster that provides intuitive performance tweaking and instant gameplay streaming.
Echt, die hele product pagina... 8)7

Grappig genoeg kan je alleen met de GTX1080Ti gebruik maken van DX12 en hoge resoluties :+.
Supports the latest DirectX™ 12 and GeForce gaming features while delivering a maximum resolution of 7680 x 4320 for the ultimate 5K gaming experience
https://www.asus.com/us/G...IX-GTX1080TI-O11G-GAMING/

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 24-03-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:45:
[...]

https://www.asus.com/us/G...TRIX-RXVEGA64-O8G-GAMING/

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[afbeelding]

Echt, die hele product pagina... 8)7

Grappig genoeg kan je aleen met de GTX1080Ti gebruik maken van DX12 en hoge resoluties :+.

[...]

https://www.asus.com/us/G...IX-GTX1080TI-O11G-GAMING/
Ja, dat is zoiets waarbij ik net zo sterk moet lachen als dat ik er de kriebels van krijg. ;)

Daarom begrijp ik niet waarom Nvidia niet inzet op Vulkan, je ziet bij Doom dat ook Nvidia-kaarten aanzienlijk betere presteren met Vulkan. DX12, dat is alleen leuk voor de volgende generaties. Of misschien is dat de opzet, planned obsolescence.

Ik haak nog even in op Werelds zijn reactie over de raytracing (aangezien ik die nu pas lees).
Werelds schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:34:
Tensor Cores specifiek zijn bedoeld voor werken met matrices, daar heb je bij Ray Tracing niet veel aan.
Ik heb met optica geleerd dat je matrices moet werken (RTR) om lichtstralen te volgen. Is het hier anders omdat je op pixelniveau werkt? Hoe dan ook, geen twijfel over mogelijk dat die FP16 (dus RPM) veel helpt. Alleen is het afwachten hoe die Gameworks-feature werkt op die AMD-kaarten. Het gebruikt FP16 maar is dat genoeg?
By the way, mag je zo'n tensor-core zien als een soort van equivalent van multiply-accumulate instructies?
De ene straal heeft in principe geen invloed op de andere (vandaar dat je niet veel aan matrices hebt). Op 1080p heb je dus sowieso 1920 * 1080 = 2073600 stralen te berekenen. En per straal/pixel heb je meerdere samples.
Stel dat je voor een kwart van die pixels dit zou berekenen zou je dan niet al een spectaculair verschil en een goed ogend resultaat (in vergelijking met wanneer je het niet gebruikt) zien?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:52:
Ik heb met optica geleerd dat je matrices moet werken (RTR) om lichtstralen te volgen. Is het hier anders omdat je op pixelniveau werkt? Hoe dan ook, geen twijfel over mogelijk dat die FP16 (dus RPM) veel helpt. Alleen is het afwachten hoe die Gameworks-feature werkt op die AMD-kaarten. Het gebruikt FP16 maar is dat genoeg?
Het hangt er vanaf hoe je je ray tracing precies doet. Algemeen genomen gebruik je zeker matrices (maar dat geldt voor wel meer dingen in graphics ;)). Tensor cores zijn echter heel specifieke dingen; het zijn 4x4x4 matrix processors (4x4 input, 4x4 output). Dat niet alleen, het zijn ook MACs (multiply-accumulate). Ze zijn bedoeld voor D = (A * B) + C, waarbij je dus op alle 4 de componenten een 4x4 matrix stopt (waarbij A+B slechts FP16 mogen zijn; C en D kunnen FP32 zijn).

Tuurlijk kun je daar gebruik van maken met ray tracing, het is echter niet zo dat het noodzakelijk is of zelfs winst op levert tegenover simpelere MACs. Vergeet niet dat het aantal tensor cores in het niet valt bij het aantal FP32/2xFP16 ALU's.
Stel dat je voor een kwart van die pixels dit zou berekenen zou je dan niet al een spectaculair verschil en een goed ogend resultaat zien?
Het zal eerder gaan om het aantal samples, niet zo zeer het aantal rays. Als je dat gaat doen gaat het er heel raar uit zien :P

RTX bestaat voor zover ik begrijp enerzijds uit "kant en klare" ray-traced effecten. Reflecties, ambient occlusion - dat soort dingen. Denk dus aan bijvoorbeeld een HBAO++. Deze draaien vermoed ik gewoon via DXR zonder ongein van Nvidia. Dat hoop ik wel althans.

Daarnaast bevat het echter dus ook wat speciale dingen, zoals bijvoorbeeld een denoiser die z'n werk met behulp van DL doet. Dat is waar de tensor cores voor bedoeld zijn en dat is waar je vast zult zitten aan Nvidia.

Zoals gezegd moeten we de komende jaren echt nog geen ray-traced games gaan verwachten. Sterker nog, ik denk dat we er in veel gevallen niet bijzonder veel van zullen zien, met uitzondering van reflecties. Daar verwacht ik dat we in eerste instantie mooie sprongen gaan zien in beeldkwaliteit.

Ik neem aan dat iedereen inmiddels wel de demo van Epic heeft gezien? Stormtroopers? 1080p24, brought to you by 4xV100*. Dat is zo'n 55TF aan FP32, of 110TF aan FP16 rekenkracht (en 480 tensor TF). Voor 24 FPS op 1080p.

Nee, we zijn er nog niet ;)

* Gaat om Nvidia's DGX Station; kost ergens tussen de $55k en $70k en dan heb je 20 cores, 256 GB DDR4 en dus 4 V100's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet zelf ook wel dat de helft PR praat is. ;)
Neemt niet weg dat van al die gaming brands er eentje is waar je vrijwel ook echt kan rekenen op kwaliteit. Dat is ROG. Kost meer, maar het is in de regel ook erg goed. Weinig mensen die zullen rouwen om het verlies van AORUS voor Radeon aangezien het vaak helemaal niet beter, of überhaupt goed was. ROG verliezen zou gewoon klote zijn want die kaarten zijn in de regel hardstikke goed.

@Werelds Ach, dan pakken we mijn theoretische Navi schets er toch even bij. Heb je er nog maar drie nodig voor wat basale ray tracing met console framerates. :+
Maar verder weet je zeker dat Nvidia, tensor cores naar de GeForce lijn gaat brengen? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen omdat vrijwel alles rond gaming toch op FP32 draait en Nvidia zo heel wat product segmentatie verliest. FP16 introduceren in een 2/1 ratio zal de segmentatie al verminderen, maar dat lijkt onvermijdbaar voor Volta.

Oh en voor wie het nog niet heeft gezien. Ziet er in ieder geval niet verkeerd uit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-03-2018 18:01 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Het is niet duidelijk of ASUS meedoet met GPP. Er is in ieder geval nog geen aanleiding om dit te denken behalve de geruchten dat ze getekend hebben. Niet dat ik denk dat die geruchten niet kloppen, maar het is nog even afwachten. GPP lijkt ook pas in te gaan voor nieuwe producten, niet bestaande.

MSI moet zich onderhand dus diep gaan schamen met dergelijke uitspraken of zaken zoals het verwijderen van hun Gaming X Polaris kaarten van hun website alsof ze nooit hebben bestaan. Ook leuk voor mensen als hun kaart kapot gaat en ze voor een Gaming X bijvoorbeeld een Armor terugkrijgen. Oh wat zijn die geweldig zeg en dan heeft MSI het over inferieure producten. Kan geen slechtere videokaartlijn bedenken dan Armor. Dat zijn de kaarten die ik echt nooit iemand zou aanraden...

Verder zit ik me onderhand af te vragen of het niet tijd is om de Europese Commissie te gaan informeren. Dat kan je als gewone burger ook doen. Ik vind alleen dat AMD of Kyle Bennet dit moet doen omdat ze respectievelijk direct worden getroffen of omdat Kyle met het verhaal kwam en veel meer informatie heeft dan wij. :/
http://ec.europa.eu/competition/consumers/contacts_nl.html#1

Verder hopen dat AMD alsnog de Primitive Shaders aan de praat krijgt, hoewel daarop hopen eigenlijk naïef is. Daarmee wou AMD bepaalde berekeningen gaan bundelen en ook gaan besparen op draw calls en geometrie. Krijgen ze het aan de praat, dan gaat Vega flink beter presteren. Komen ze dan ook met Navi, dan zouden ze zomaar de rollen om kunnen draaien. In de mainstream markt zal Navi denk ik wel slagen zonder Primitive Shaders of DX12/Vulkan adoptie. Dat betekent al volume. Zullen vervolgens genoeg mensen zijn die anderen weg zullen sturen van MSI, Gigabyte en eventueel ook ASUS vanwege GPP en ze naar Sapphire, XFX of ASRock zullen sturen voor hun nieuwe videokaart. En terecht als het op deze manier moet...
NVIDIA GPP Ignites Uproar & Calls for Boycott as AIBs Begin Signing on

Volgens dit artikel doet Asus mee met GPP en gaat het AMD onder Asrock gamingbrand schuiven.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:40:
[...]

NVIDIA GPP Ignites Uproar & Calls for Boycott as AIBs Begin Signing on

Volgens dit artikel doet Asus mee met GPP en gaat het AMD onder Asrock gamingbrand schuiven.
O-)

Verder als blijkt dat Nvidia ROG van ons afpakt voor AMD kaarten dan zal je mij hier zeker over horen. Nooit een ROG kaart gehad, maar ze stonden altijd wel op een eventuele shortlist omdat ze goed zijn.

Verder is ASRock geen onderdeel meer van ASUS. Niet officieel tenminste. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-03-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:39
Crosspost van mijn reactie op het artikel:

Mensen - dit moeten we niet toestaan. Als gamers moeten wij een monopolie voorkomen. Naast geen MSI videokaarten kopen is er ook een andere oplossing, namelijk de overheid inschakelen.
Om het ACM te bereiken moet dit formulier worden ingevuld:
Het mailadres van de Europese Commisie is: comp-market-information@ec.europa.eu

wouterg00 in 'nieuws: MSI noemt AMD-gpu's 'ondermaats''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werelds schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:17:
Tensor cores zijn echter heel specifieke dingen; het zijn 4x4x4 matrix processors (4x4 input, 4x4 output).
Het is zeker omwille van die 4 'lagen' van m*n matrices dat Nvidia het graag Tensor cores noemt, analoog met hoe tensors zich verhouden tot vectoren?
Het zal eerder gaan om het aantal samples, niet zo zeer het aantal rays. Als je dat gaat doen gaat het er heel raar uit zien :P
Hetzelfde principe als wanneer je bij bijvoorbeeld Blender fancy licht laat berekenen, alleen dan sterk vereenvoudigd (minder samples, lagere nauwkeurigheid per sample?) en dus wat minder mooi? Bij Blender kan je al fotorealistisch licht krijgen maar ja, dan zet je wel urenlang je hardware aan het werk om 1 plaatje te berekenen. :P
Ik zou graag nog eens meer details leren over hoe die graphics precies worden gemaakt, licht en water bijvoorbeeld. Het is fascinerende materie, volgens mij kan het ook best wel leuk zijn als je er eenmaal zelf mee aan de slag gaat, zowel qua programmeren als qua rendersoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:58:
[...]

[...]

O-)

Verder als blijkt dat Nvidia ROG van ons afpakt voor AMD kaarten dan zal je mij hier zeker over horen. Nooit een ROG kaart gehad, maar ze stonden altijd wel op een eventuele shortlist omdat ze goed zijn.

Verder is ASRock geen onderdeel meer van ASUS. Niet officieel tenminste. ;)
Asus is grootste aandeelhouder in het moederbedrijf van Asrock. Daar lopen de nodige lijntjes. Asus heeft bijvoorbeeld iemand in de board bij moederbedrijf van Asrock.

Zou terug moeten zoeken maar volgensmij is Asus ook al informeel bevestigd als deelnemer aan GPP.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 24-03-2018 20:27 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Asus is grootste aandeelhouder in het moederbedrijf van Asrock. Daar lopen de nodige lijntjes.

Zou terug moeten zoeken maar volgensmij is Asus ook al informeel bevestigd als deelnemer aan GPP.
In ieder geval hoeven ze geen B-branding te gebruiken voor de AMD-kaarten die ze gaan verkopen. :)
Heeft Sapphire niet hetzelfde moederbedrijf als Zotac (PCPartner)?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:04:
[...]

In ieder geval hoeven ze geen B-branding te gebruiken voor de AMD-kaarten die ze gaan verkopen. :)
Dat is het idee lijkt me. Tenminste als het verhaal van wccftech klopt en nvidia hier ook niet ergens een stok in de wielen probeert te steken.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 24-03-2018 20:13 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:13:
[...]

Dat is het idee lijkt me. Tenminste als het verhaal van wccftech klopt en nvidia hier ook niet ergens een stok in de wielen probeert te steken.
Oh, gaan die AS Rock kaarten eigenlijk Asus-kaarten (ontwikkeld in samenwerking met Asus) zijn? Dat zou interessant kunnen worden, vooral als de prijs iets lager ligt zonder dat de kwaliteit minder is, omdat AS Rock een beetje een pricefighter moet zijn, voorlopig.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:32:
Nah, dit is typisch Nvidia hoor. Nieuwe technologie die niet door Nvidia is ontwikkeld claimen, suggereren alsof het alleen op hun hardware werkt en als puntje bij paaltje komt dan werkt het wel, maar met heel wat mis en maren terwijl het bij AMD gewoon perfect werkt.
Het Nvidia-equivalent van TrueAudio bij Pascal. Het valt me nog me dat de developers dat de laatste jaren niet veel hebben gebruikt nadat ze jarenlang TrueAudio links lieten liggen. Het zou overigens wel fijn zijn als ze eens TrueAudio zouden gebruiken, niet iedereen gebruikt een flut-headsetje/gaming-headphone. ;)
Ik zie daar meer problemen. Ze weten niet of dat je Thunderbolt3 of Thunderbolt 3 moet spellen (toch echt gemakkelijk op te zoeken, erg onzorgvuldig :X) en ze weten niet of dat het 16,7 of 16,8 miljoen kleuren is (erg gemakkelijk uit te rekenen: (2^8)^3 = 2^24 , afronden zullen ze hopelijk toch wel kunnen?.
Voor wie dit gezeur vindt, dit is het visitekaartje voor het bedrijf, het geeft een amateuristische indruk en dat helpt niet als je producten wil verkopen. Dan laat ik overigens in het midden of dat al die kleuren daadwerkelijk geproduceerd kunnen worden met die LED's.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Er zijn historische banden en huidige banden tussen Asus en Asrock die het wellicht inderdaad mogelijk en blijkbaar zinvol maken om iets dergelijks te doen (Radeon naar Asrock moven).

Denk dat Asrock qua ontwikkeling zelfstandig werkt maar sluit niet uit dat er samenwerkingsverbanden zijn.

Weet daar te weinig van.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07
Dennism schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:55:
[...]

Het is ongelukkig geformuleerd maar ik denk eerder dat hier sprake is van een marketing blunder van MSI op het niveau van "Poor Volta" waarbij gewoonweg een social media / marketing medewerker wat ongefundeerde uitspraken doet die hij mogelijk helemaal niet had mogen doen. Moet AMD toch aan kunnen relateren, als AMD ergens faalt is het wel GPU marketing de laatste jaren :P

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een vorm van communicatie is waar MSI als bedrijf achter zal staan. Als dat wel zo is, dan is dat imho gewoon weg dom te noemen.
AMD is toch juist heel goed bezig sinds Polaris? Dat is enorm gehyped tot aan artikelen in Forbes. Daarnaast zijn ze bezig geweest met wat 'grappige' filmpjes. Ik geloof dat ik de laatste 2 jaar meer marketing van AMD heb gezien dan in de 20 jaar ervoor. Dat AMD marktaandeel verliest zit hem in andere zaken. Maar als AMD een keer iets goed doet mag dat ook benoemd worden. Stukje marketing is onwijs verbeterd.

Stukje van MSI is gewoon een flater. Al zou het zo zijn, wij weten niet wat de marge van MSI op de huidige AMD kaarten is, dan nog win je er niks mee door een deel van de community op deze manier tegen je in het harnas te jagen.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 25-03-2018 01:01 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Laat AMD maar lekker achter de gameontwikkeling zitten. Petje af om een game als Far Cry 5 zo mooi en stabiel af te leveren, het ziet er niet alleen next gen uit maar je krijgt ook nog eens veel performance op de zwaarste instellingen en HDR voegt bij deze ook erg veel toe. Ryzen Radeon Logo ingame mag er van mij vast in blijven en laat Nvidia Gameworks maar lekker achterwege.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2zptnag.png

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gekke Jantje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:34:
Laat AMD maar lekker achter de gameontwikkeling zitten. Petje af om een game als Far Cry 5 zo mooi en stabiel af te leveren, het ziet er niet alleen next gen uit maar je krijgt ook nog eens veel performance op de zwaarste instellingen en HDR voegt bij deze ook erg veel toe. Ryzen Radeon Logo ingame mag er van mij vast in blijven en laat Nvidia Gameworks maar lekker achterwege.
[afbeelding]
Weet je, er zijn de afgelopen jaren wel meer AMD sponsored games uitgekomen die eigenlijk altijd zeer goed geoptimaliseerd zijn en vaak ook grafisch vooruitstrevend. Denk aan BF3-4-1, Quake, Wolfenstein, CiV 6 etc. Dat Far Cry 5 kennelijk goed draait op vrijwel alles met uitzonderlijke grafische pracht is geen unicum, eerder de verwachting. ;)

Als er een game uitkomt waar ik naar uitkijk, dan hoop ik ook op AMD sponsoring. Weet ik in ieder geval dat het vanuit optimalisatie en grafische kwaliteit gewoon uitstekend zal zijn. Dit in sterk contrast met dat andere merk van videokaartontwerpers waar hun sponsoring in de regel eindigt in een onspeelbare puinzooi. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:12:
[...]

Als er een game uitkomt waar ik naar uitkijk, dan hoop ik ook op AMD sponsoring. Weet ik in ieder geval dat het vanuit optimalisatie en grafische kwaliteit gewoon uitstekend zal zijn. Dit in sterk contrast met dat andere merk van videokaartontwerpers waar hun sponsoring in de regel eindigt in een onspeelbare puinzooi. O-)
Omdat DX12 in Battlefield zo goed werkte...? Wolfenstein doet het wel erg goed inderdaad, maar dat deed Crysis 1(!) ook. Je ziet vaak dat de ontwikkelaars van spellen die een goede implementatie hebben ook de optie geven om uitgebreide insights (render statistieken) te geven (Crysis 1, Doom 3, Wolfenstein, ...) met een simpele instelling. Dan weet je ook dat ze zelf (terecht) trots zijn :+.

[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 27-03-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekke Jantje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:34:
Laat AMD maar lekker achter de gameontwikkeling zitten. Petje af om een game als Far Cry 5 zo mooi en stabiel af te leveren, het ziet er niet alleen next gen uit maar je krijgt ook nog eens veel performance op de zwaarste instellingen en HDR voegt bij deze ook erg veel toe.
HDR is nog een gimmick (nagenoeg geen goede implementatie en als het al goed is geïmplementeerd dan is het niet te betalen, dat neemt niet weg dat het goed is als spellen het ondersteunen ;)) maar los hiervan, het mooie is dat AMD dit spel heeft laten optimaliseren voor Vega zonder dat hun oudere generaties kaarten of de Nvidia-kaarten er minder door zijn gaan presteren. Bij de oudere generaties heeft Nvidia zelfs een licht voordeel t.o.v. hoe die kaarten (AMD vs. Nvidia) zich gemiddeld verhouden t.o.v. elkaar, in de benchmark van Hardware Unboxed.

Ik hoop overigens wel dat je dat logo kan skippen, zonder bestanden te moeten wijzigen. Hoe mooi ik het logo ook vind (niet slecht uitgevoerd ;)), ik haat adscreens voordat een spel begint, ik wil direct spelen en niet eerst gedwongen worden om naar reclame te kijken of bij elke nieuwe installatie weer wat tekstbestandjes wijzigen en eventueel een parameter meegeven bij het .exe-bestand.

@DaniëlWW2
Ik denk vooral aan Tomb Raider (2013) en Bioshock Infinite (slechte gameplay maar zeer goed geoptimaliseerd qua graphics), de beide spellen draaien geweldig goed!
sdk1985 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 01:00:
[...]
AMD is toch juist heel goed bezig sinds Polaris? Dat is enorm gehyped tot aan artikelen in Forbes. Daarnaast zijn ze bezig geweest met wat 'grappige' filmpjes. Ik geloof dat ik de laatste 2 jaar meer marketing van AMD heb gezien dan in de 20 jaar ervoor. Dat AMD marktaandeel verliest zit hem in andere zaken. Maar als AMD een keer iets goed doet mag dat ook benoemd worden. Stukje marketing is onwijs verbeterd.
Het is zeker verbeterd maar ik ben het er wel mee eens dat de GPU-afdeling (RTG) een paar keer heeft geblunderd terwijl de CPU-afdeling het professioneler aanpakte.

Wat betreft de kaarten zelf, technisch gezien zijn de Polaris-kaarten en de Vega56 prima concurrerend met de Pascal-kaarten. Ze waren bij Polaris wel wat te laat met de drivers waardoor ze in het begin minder goed (10%) leken voor DX11, inmiddels weten we dat ze ook voor DX11 zeer competitief zijn. Mensen die een jaar later eens de benchmarks vergelijken zien zo'n video of lezen zo'n artikel wat gebaseerd is op de day 1 performance.
Stukje van MSI is gewoon een flater. Al zou het zo zijn, wij weten niet wat de marge van MSI op de huidige AMD kaarten is, dan nog win je er niks mee door een deel van de community op deze manier tegen je in het harnas te jagen.
De boodschap van MSI - op dit moment - is dat AMD voor hen een tweederangs platform is en dat we van hun AMD-kaarten een lagere kwaliteit mogen verwachten dan van hun Nvidia-kaarten. Deze boodschap verkondigen zij door de AMD-kaarten nu in hun B-segment (Armor of zo) te laten vallen. Misschien is de intentie anders, mogelijk gaat de uitvoering van die AMD-kaarten exact hetzelfde worden zoals de beste RX 580 die ze verkopen maar als je de B-branding gebruikt dan is dat niet wat mensen verwachten.
Gigabyte geeft ondertussen aan dat hun AMD-spul (kaart, extern connector-doosje...) niet op gaming is gericht. :')

Juist MSI kan het slecht gebruiken om zo'n indruk te wekken want zij hebben in het verleden al laten blijken AMD als een B-platform te zien door shrouts (met hittepijpen) die voor Nvidia-kaarten werden ontwikkeld te hergebruiken voor AMD-kaarten met als gevolg dat het metaal van de hittepijpen zeer slecht overlapte met de componenten op de PCB die koeling nodig hebben. Dit werd hier 1,5-2 jaar geleden uitgebreid besproken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Omdat DX12 in Battlefield zo goed werkte...? Wolfenstein doet het wel erg goed inderdaad, maar dat deed Crysis 1(!) ook. Je ziet vaak dat de ontwikkelaars van spellen die een goede implementatie hebben ook de optie geven om uitgebreide insights (render statistieken) te geven (Crysis 1, Doom 3, Wolfenstein, ...) met een simpele instelling. Dan weet je ook dat ze zelf (terecht) trots zijn :+.
Hoe was DX12 precies de fout van AMD? Neemt niet weg dat die game alsnog uitstekend draait in DX11.
Verder draaide Crysis echt niet zo goed. Die game heeft altijd serieuze CPU bottleneck issues gehad. Can it run Crysis ging echt niet alleen om de GPU. De CPU was ook behoorlijk problematisch. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Wat betreft de kaarten zelf, technisch gezien zijn de Polaris-kaarten en de Vega56 prima concurrerend met de Pascal-kaarten. Ze waren bij Polaris wel wat te laat met de drivers waardoor ze in het begin minder goed (10%) leken voor DX11, inmiddels weten we dat ze ook voor DX11 zeer competitief zijn. Mensen die een jaar later eens de benchmarks vergelijken zien zo'n video of lezen zo'n artikel wat gebaseerd is op de day 1 performance.
Tja dat is in gpu land van te voren een gegeven. Een kaart wordt altijd zo geprijsd dat hij in ieder geval in de buurt van het prestatie niveau van de concurrent komt. Breng je de kaart te snel uit, waardoor bijvoorbeeld je drivers nog niet optimaal zijn, dan kun je niet anders dan de prijs/prestatie mix daarop aanpassen. Daardoor kun je eigenlijk pas achteraf zien hoe goed een product echt was, namelijk aan de marge.

Waar heb jij die DX11 verbeteringen gezien? Zag hier recent nog schrikbarend lage FPS van daniel in Civilization VI DX11 modus, terwijl DX12 het wel normaal deed. Meest recente op HWI is fortnite en daar komt ook geen heel positief beeld uit. Een 1070 gaat voorbij een Vega64 en een 1060 3 GB verslaat de RX580. Ook de fury X staat op 82% tov de 980 Ti. https://nl.hardware.info/...chmarks-full-hd-1920x1080

edit: NA wat zoekwerk kom ik Far Cry 5 tegen, tegenwoordig een 'AMD' game. Daar zie je de Vega56 boven de 1070 staan: http://www.guru3d.com/art...e_benchmark_review,4.html

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 27-03-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:36:
[...]
De CPU was ook behoorlijk problematisch. ;)
Je bedoelt dat je geen 999 FPS kan halen in een game waarbij je scene op ieder moment duizenden tienduizenden entities in beeld(!) heeft die allemaal geanimeerd zijn en stuk kunnen gaan? Lijkt me geen verrassing.

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 27-03-2018 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Wat vindt The Source eigenlijk van het standpunt van MSI m.b.t. GPP en de situatie eromheen? Nog geen reactie hier gezien en ook geen reactie bij het artikel waarin MSI, AMD-GPU's ondermaats noemt.

Zwijgen is toestemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Deze marketing-medewerker (Twitter) kwam volgens mij met een smoes. Ik denk dat we aardig kunnen raden wat de doorsnee medewerker die hoog genoeg in de voedselketen staat om bij de keuze voor GPP betrokken te worden hiervan vindt. Ze vinden het helemaal niets dat Nvidia hen opdraagt om AMD-kaarten uit te sluiten van die branding (niet goed voor verkoop) maar ze hebben geen andere keuze dan dat te doen omdat ze nu eenmaal veel meer N-kaarten dan AMD-kaarten verkopen. Hoezeer ik het handelen van MSI en Gigabyte ook begrijp, het heeft wel als consequentie dat ik geen producten (eender wat) van deze twee bedrijven koop zolang deze onzin duurt. ;)
En waarschijnlijk nog vele jaren later ook niet aangezien ik een olifantengeheugen heb.
Laten we Sapphire en XFX maar koesteren.

Eerlijk gezegd, ook met die GamingX behandelde MSI de AMD-kaarten al als tweederangs. Wel de branding, niet de kwaliteit. Niet bij de RX480 (lawaaierg heethoofd) en in eerste instantie ook niet bij de RX580, later wel nadat bleek dat Sapphire, Asus en Gigabyte met betere kaarten (koeling, temperatuur) kwamen dan voor de RX480.
sdk1985 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:46:
[...]

Tja dat is in gpu land van te voren een gegeven. Een kaart wordt altijd zo geprijsd dat hij in ieder geval in de buurt van het prestatie niveau van de concurrent komt. Breng je de kaart te snel uit, waardoor bijvoorbeeld je drivers nog niet optimaal zijn, dan kun je niet anders dan de prijs/prestatie mix daarop aanpassen. Daardoor kun je eigenlijk pas achteraf zien hoe goed een product echt was, namelijk aan de marge.
Dat is een valide insteek maar ik vind het interessanter om de producten technisch en qua prijs te vergelijken en dan moet je vaststellen dat de Polaris-kaarten en Vega56 technisch gezien beter zijn (hogere gemiddelde FPS, veel beter met Vulkan en DX12, features zoals RPM die het meer longevity geven) terwijl de prijs vergelijkbaar is. Nu ja, was.
Waar heb jij die DX11 verbeteringen gezien?
Vele benchmarks, o.a. die van Steve van Techspot en Hardware Unboxed. Wat je in al die benchmarks terugziet is dat de FPS bij DX11 bij veel spellen met gemiddeld zo'n 10% omhoog ging tussen mid 2016 en eind 2016 en dat het nog wat verder steeg tussen eind 2016 en eind 2017.
Zag hier recent nog schrikbarend lage FPS van daniel in Civilization VI DX11 modus, terwijl DX12 het wel normaal deed.
Ja, maar who gives a fuck? Het is hetzelfde verhaal als bij Doom. De OpenGL-support is een ramp voor AMD-kaarten maar waarom zou AMD daarin in investeren als dit spel zoveel beter draait met Vulkan?
Er zijn twee categorieën spellen waarbij AMD-kaarten een veel lagere FPS halen: Gimpworks-bevattende spellen (GRW, GTA5, PUBG...) en singlethraeded e-sportspellen. Die laatste categorie vertekent enorm de benchmarks maar doet het wer iets toe of dat je 180 of 210 FPS haalt? Niet voor jou en mij (tenzij jij een professionele gamer bent ;)).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
@Verwijderd
Zeker het is niet zo spannend, Civilization is 1 van de weinige games waarbij je genoeg hebt aan +- 45 fps. Maar het punt was meer dat het op DX11 een enorm gat heeft, wat op DX12 verdampt. Heb je ook een linkje van zo'n techspot review?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister wederom geen nieuwe Gaming kaart aangekondigd bij nVidia.
Het is nu wel 200% zeker dat ze Pascal aan het uitmelken zijn en Volta straks misschien helemaal overslaan naar de GPU architectuur die daar na komt overstappen. (mits AMD wel met een kaart gaat komen die can concurreren gaat komen. Als die er niet gaat komen kan het nog wel eens heel wat langer gaan duren).
Zolang Pascal uitverkoopt ziet nVidia geen rede iets anders op de markt te brengen. Wellicht alleen maar mits de yields van een nieuwer productie proces dusdanig goed zijn dat ze dan meer kunnen gaan verdienen door nieuwere chips te verkopen. Tot die tijd wachten ze daar rustig op.

Ondertussen gaan ze kloten met zaken als GPP om AMD nog verder de nek om te draaien aangezien Gameworks dat nog niet genoeg heeft gedaan.

Ik vraag mij af of we over 10 jaar nog wel een keuze hebben qua GPU merken. Het zou mij niet verbazen als er dan geen keuze meer is als dit zo door gaat. En gezien het R&D budget van nVidia zou AMD geen kans meer moeten hebben om nog terug te komen. nVidia lijkt in ieder geval niet de fout te maken door stil te gaan zitten zoals Intel dat doet. Want ze hebben opzich al wel een nieuwe architectuur (Volta) en die presteert uitstekend. Er zijn alleen op dit moment nog geen geoptimaliseerde game versies van maar alleen de Compute/Datacenter versie.

Maar zodra AMD maar met iets komt heeft nVidia volgens mij de hele nieuwe linup klaar staan mocht het nodig zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
sk hynix start MP voor gddr6 over 3 maanden (aldus GN). Geen idee wat de andere twee van plan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door foppe-jan op 28-03-2018 08:56 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:55:
sk hynix start MP voor gddr6 over 3 maanden (aldus GN). Geen idee wat de andere twee van plan zijn.
Samsung is al begonnen met massaproductie. ;)

@Astennu Zowel AMD als Nvidia lijken naar het 7nm procedé van TSCM te gaan. Dat gaat pas in volle productie in mei. AMD verwacht een verdubbeling van kosten per wafer, dus goedkoop gaat het zeker niet zijn. Kaarten hoef je dus niet voor augustus te verwachten. Verder lijkt Nvidia productie pas in Q3 te starten, dus die lijken op december 2018/ januari 2019 mikken. AMD kan zomaar eerder zijn als ze in de herfst met Navi komen. Verder zie: DaniëlWW2 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Ja, is lang, ga ik niet herhalen hier. :P

@Paprika Nee, Crysis is gewoon hardstikke afhankelijk van een CPU core. Vijf jaar na release won je nog framerates met een nieuwe CPU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

v
sdk1985 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 01:34:
Maar het punt was meer dat het op DX11 een enorm gat heeft
Mijn punt is dat dat niet waar is! Tussen de 580 en de 1060, de 570 en de 1050 Ti en de Vega56 en de GTX 1070 was dat "enorme" gat er helemaal niet. Je spreekt over hooguit 2% bij DX11 voor de 580 vs. de 1060 @stock als je naar de spellen van de laatste paar jaar kijkt met een enkel oud spel zoals GTA5, sinds de drivers sterk zijn verbeterd.. Dat is verwaarloosbaar klein. Pak eender welke benchmark van 2017 voor 1060 vs. 580 van Techspot of Hardware Unboxed, een aantal hiervan zijn op dit forumpje uitgebreid besproken. Voor de 1070 vs. Vega56 is het helemaal gemakkelijk, je kan bijvoorbeeld ook die van LinusTechTips bekijken.

q=techspot+580+1060
De eerste link.
https://www.techspot.com/...force-gtx-1060/page3.html

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:20:

@Astennu Zowel AMD als Nvidia lijken naar het 7nm procedé van TSCM te gaan. Dat gaat pas in volle productie in mei. AMD verwacht een verdubbeling van kosten per wafer, dus goedkoop gaat het zeker niet zijn. Kaarten hoef je dus niet voor augustus te verwachten. Verder lijkt Nvidia productie pas in Q3 te starten, dus die lijken op december 2018/ januari 2019 mikken. AMD kan zomaar eerder zijn als ze in de herfst met Navi komen. Verder zie: DaniëlWW2 in "[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Ja, is lang, ga ik niet herhalen hier. :P
Lijkt mij ook logisch en in het geval van nVidia gewoon wachten tot de yields beter zijn. Ze hebben de snelste GPU's voor gamers verkopen het meeste dus die hoeven ze zich niet zorgen te maken.
Ze kunnen volgens mij zelfs op Navi wachten kijken welke spec's die krijgt dan met iets komen wat sneller is. (zou mij niets verbazen als ze dit weer doen).

Maar we gaan het zien.Ik hoop dat ze het met Navi eindelijk eens mogelijk maken meer ROP's en shaders in het design te stoppen. Want volgens mij zit Vega nog steeds vast aan de limieten van GCN welke als bij Fiji Maxed out was.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:55:
Hopelijk doen ze dat omdat Nvidia heeft laten weten dit te willen kopen binnen een paar maanden daarna. Ik ben het ermee eens dat Nvidia Pascal wil uitmelken maar een wat grotere die, wat kleine tweaks (DX12 en Vulkan) en 10-20% performance erbij lijkt me wel mogelijk. Een nieuwe architectuur zullen ze inderdaad vast nog wel even op de plank laten liggen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:45:
Lijkt mij ook logisch en in het geval van nVidia gewoon wachten tot de yields beter zijn. Ze hebben de snelste GPU's voor gamers verkopen het meeste dus die hoeven ze zich niet zorgen te maken.
Ze kunnen volgens mij zelfs op Navi wachten kijken welke spec's die krijgt dan met iets komen wat sneller is. (zou mij niets verbazen als ze dit weer doen).
Het probleem is dat chips die dit jaar nog in productie gaan, vorig jaar al af moeten zijn geweest. Ik zou niet verbaast zijn als er al engineering samples van Navi en Volta/Ampère/Turing/whatever in de handen van AMD/Nvidia zijn ;)

De kaarten zijn dus nu al geschud en verdeeld. Valt weinig meer aan te passen of te reageren op de ander in specificaties.
Maar we gaan het zien.Ik hoop dat ze het met Navi eindelijk eens mogelijk maken meer ROP's en shaders in het design te stoppen. Want volgens mij zit Vega nog steeds vast aan de limieten van GCN welke als bij Fiji Maxed out was.
Nou, de Kaby Lake-G chip hebben daarin leuke verhoudingen. ;)
AMD Radeon RX Vega M GH:
20CU's, 32 ROP's

AMD Radeon RX Vega M GL
24CU's 32 ROP's

Twee van deze chips op een interposer zou een erg leuke mainstream videokaartje zijn. Maar we zien wel. Heb echt geen zin om weer een lang verhaal neer te gaan typen. Al te vaak gedaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:45:
[...]Want volgens mij zit Vega nog steeds vast aan de limieten van GCN welke als bij Fiji Maxed out was.
Ik heb het idee dat AMD zich dat ook gerealiseerd heeft maar dat ze de clocksnelheid winsten die haalbaar waren met 14nm LPP (of was het LPE?) hebben overschat.

Net zoals met Pascal wilde AMD met Vega de meeste winst halen uit het verhogen van de clockspeeds dmv een ander productieproces. Helaas is dat niet gelukt en moesten ze de voltages te hoog laten oplopen om enigszins in GTX1080 ballpark te komen. The rest is history...

Aangezien Navi waarschijnlijk al in ontwikkeling was toen dit duidelijk werd is de kans aanwezig dat die dezelfde trend voortzet maar echt zeker weten doen we dat niet.

Het proces wat ze bij TSMC gaan gebruiken zou zomaar eens totaal andere resultaten kunnen opleveren!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:46:
Het is nu wel 200% zeker dat ze Pascal aan het uitmelken zijn en Volta straks misschien helemaal overslaan naar de GPU architectuur die daar na komt overstappen. (mits AMD wel met een kaart gaat komen die can concurreren gaat komen. Als die er niet gaat komen kan het nog wel eens heel wat langer gaan duren).
Zolang Pascal uitverkoopt ziet nVidia geen rede iets anders op de markt te brengen. Wellicht alleen maar mits de yields van een nieuwer productie proces dusdanig goed zijn dat ze dan meer kunnen gaan verdienen door nieuwere chips te verkopen. Tot die tijd wachten ze daar rustig op.

Ondertussen gaan ze kloten met zaken als GPP om AMD nog verder de nek om te draaien aangezien Gameworks dat nog niet genoeg heeft gedaan.

Ik vraag mij af of we over 10 jaar nog wel een keuze hebben qua GPU merken. Het zou mij niet verbazen als er dan geen keuze meer is als dit zo door gaat. En gezien het R&D budget van nVidia zou AMD geen kans meer moeten hebben om nog terug te komen. nVidia lijkt in ieder geval niet de fout te maken door stil te gaan zitten zoals Intel dat doet. Want ze hebben opzich al wel een nieuwe architectuur (Volta) en die presteert uitstekend. Er zijn alleen op dit moment nog geen geoptimaliseerde game versies van maar alleen de Compute/Datacenter versie.

Maar zodra AMD maar met iets komt heeft nVidia volgens mij de hele nieuwe linup klaar staan mocht het nodig zijn.
AMD heeft volgensmij meer geinvesteerd in de CPU tak dan GPU tak. Blijkbaar zagen ze daar meer strategische / profit mogelijkheden.
In dat verband is het natuurlijk interessant om te zien in hoeverre GPU’s de CPU’s voor bepaalde taken echt gaan verdringen. Maw heb je op het goede paard gewed :?

Gisteren hebben we natuurlijk ook een marketing verhaal gezien en ik ben niet in de positie te beoordelen hoeveel je in de praktijk daadwerkelijk aan bijv. een DGX-2 hebt en hoe goed het functioneert tov de CPU concurrentie. Het klinkt in ieder geval wel erg indrukwekkend zeker tov hun DGX-1 van slechts een half jaar oud.
En zo lieten ze nog wel meer aardig interessante dingen zien, ze zijn echt met veel bezig.

nVidia ziet zichzelf ook meer als een software bedrijf / bedrijf dat een pakket ontwikkeld waarmee bepaalde vragen in de markt opgelost kunnen worden. Automotive / AI / Datacenter / Gaming etc incl ecosystem.

Ze gaan er vol voor en het komt wel wat beter over dan het gestoethaspel van Raja en Lisa.
Aan de andere kant zie je bij nvidia dat ze heel ver vooruit lopen en dat de zaal soms amper lijkt te snappen waarom het zo geweldig is wat nvidia doet en levert.

AMD komt meer over als hardware georienteerd. Wat dat betreft denk ik dat nVidia haar mindset en model beter is al begint het ook te komen bij AMD

Tegelijkertijd zie je dat geld lang niet alles zegt anders was Ryzen denk ik ook niet mogelijk geweest.

Qua GPU is ook de vraag waar het geld ligt. Hoeveel zit er nu en in de toekomst in gaming en hoeveel in professioneel. Waar ga je R&D op inzetten. Hoeveel geld gaat de CPU kant opleveren en hoeveel daarvan kan ook in GPU R&D gestopt worden.

Als navi niet heel geweldig is dan heeft het ook niet veel zin om daar nu onwijs veel tijd, geld en wafers in te steken dan kun je je beter richten op de generatie daarna.

AMD heeft paar keer fout gegokt / pech gehad / verkeerde beslissing genomen. Dat kan nVidia ook gewoon overkomen.

Het is duidelijk dat nvidia verder is maar tegelijkertijd heb ik niet het gevoel dat puur op hardware gebied de achterstand niet te overbruggen is voor AMD.

Het zal waarschijnlijk alleen wat meer middellange termijn worden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Het probleem is dat chips die dit jaar nog in productie gaan, vorig jaar al af moeten zijn geweest. Ik zou niet verbaast zijn als er al engineering samples van Navi en Volta/Ampère/Turing/whatever in de handen van AMD/Nvidia zijn ;)

De kaarten zijn dus nu al geschud en verdeeld. Valt weinig meer aan te passen of te reageren op de ander in specificaties.

[...]

Nou, de Kaby Lake-G chip hebben daarin leuke verhoudingen. ;)
AMD Radeon RX Vega M GH:
20CU's, 32 ROP's

AMD Radeon RX Vega M GL
24CU's 32 ROP's

Twee van deze chips op een interposer zou een erg leuke mainstream videokaartje zijn. Maar we zien wel. Heb echt geen zin om weer een lang verhaal neer te gaan typen. Al te vaak gedaan. :P
I know maar naming in de lineup en clockspeeds en powertargets kunnen wel degelijk aangepast worden en die bepalen een heel groot deel van de performance. Ontwikkeling van die chips duurt immers 3-4 jaar dus de architectuur ligt wel vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Blaat Bij Vega krijg ik altijd het vermoeden dat ze inzette op iets van 1700MHz, en er nauwelijks 1400MHz uit kregen. Vervolgens werkte Primitive Shaders niet, dat zal echt pijn doen omdat die zowel utilisatie van alle CU's als enige ontlasting van de ROP's moesten bewerkstelligen. Krijg je ook nog eens de veel te hoge stock voltages in de hoop er een klein beetje prestaties uit te halen. Dat was gewoon dom. Veel kaarten doen 1500MHz op 1000mv en dan zit een RX Vega 56 al bij de GTX1080 in veel games. Veel benchmarks waar RX Vega 56 rond de GTX1070Ti zit, zullen eerder met 1350MHz ish zijn gedraaid omdat de kaarten oververhit raken, want stupid 1150mv. 8)7

Met 7nm zie ik AMD wel een stap maken. Hopen dat ze dan niet tegen een absolute muur aanlopen en de kaarten helemaal bottlenecked zijn. :/
Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:51:
I know maar naming in de lineup en clockspeeds en powertargets kunnen wel degelijk aangepast worden en die bepalen een heel groot deel van de performance. Ontwikkeling van die chips duurt immers 3-4 jaar dus de architectuur ligt wel vast.
Clocks kunnen altijd binnen bepaalde grenzen. Het is alleen niet alsof ze magisch tientallen procenten kunnen winnen. Vervolgens staan de verschillende chips binnen een architectuur ook allang vast. Daar valt ook niks meer te winnen. Blijft over winstmarge, en laat Nvidia daar nu helemaal niks in willen leveren, terwijl AMD het in principe kan doen omdat het hun cash cow niet is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:49:
[...]

HDR is nog een gimmick (nagenoeg geen goede implementatie en als het al goed is geïmplementeerd dan is het niet te betalen, dat neemt niet weg dat het goed is als spellen het ondersteunen ;)) maar los hiervan, het mooie is dat AMD dit spel heeft laten optimaliseren voor Vega zonder dat hun oudere generaties kaarten of de Nvidia-kaarten er minder door zijn gaan presteren. Bij de oudere generaties heeft Nvidia zelfs een licht voordeel t.o.v. hoe die kaarten (AMD vs. Nvidia) zich gemiddeld verhouden t.o.v. elkaar, in de benchmark van Hardware Unboxed.
Oftopic
HDR werkt in FC5 erg goed, het beeld word veel realistischer dan SD, SD is er in eens lelijk bij als je terug schakelt. FC maakt waarschijnlijk ook gebruik van DCI-P3+ kleuren want ok de kleuren bij deze game is in HDR mode zichtbaar verbeterd, terwijl BF1 juist minder mooi word qua kleuren met HDR. Dat andere games niet veel verbetering krijgt door HDR ligt denk ik meer aan de game ontwikkelaars en waarschijnlijk ook Microsoft. Mijn mond viel in ieder geval open, door dat het een stuk realistischer word in FC5 op de PC met een redelijk HDR scherm. Hier gaat HDR niet meer uit in FC, de enige PC game waar HDR ook daadwerkelijk wat toe voegt.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat moet Nvidia zelf weten, met de huidige richting jagen ze de gamers naar de consoles terug zeker met de huidige prijzen (*), waar AMD zijn monopolie momenteel heeft. Het feit dat Nvidia al lang met niets nieuws is gekomen en de GPU's alleen maar duurder zijn geworden de laatste twee jaren, zal menig gamer de rekensom hebben doen maken.

(*) oorzaak is miners, ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:39:
[...]

Dat moet Nvidia zelf weten, met de huidige richting jagen ze de gamers naar de consoles terug zeker met de huidige prijzen (*), waar AMD zijn monopolie momenteel heeft. Het feit dat Nvidia al lang met niets nieuws is gekomen en de GPU's alleen maar duurder zijn geworden de laatste twee jaren, zal menig gamer de rekensom hebben doen maken.

(*) oorzaak is miners, ander verhaal natuurlijk.
Daar heb je idd wel een punt.
Zeker nu je op consoles ook muis en toetsenbord mag gebruiken bij een aantal games.

Als je dan RTS games enz gewoon kan spelen zoals vroeger op de PC zou ik best willen switchen. (ik kan gewoon niet aan controllers wennen voor RTS en shooters en wil geen autoaim achtige dingen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Phuncz Vergeet de GDDR5 prijsstijging niet. Langzaam lijkt de mining hype voorbij te trekken door moeilijkheidsgraad en de aankomende ASIC's. Zal niet betekenen dat de prijzen terug naar normaal zullen gaan. Een RX580 8GB zie ik niet voor minder dan €350 gaan. :/

@Astennu Nee, het is aim assist dammit. :P
Met een controller kan je grote bewegingen natuurlijk doen, maar fijn precisiewerk is veel lastiger. Kom je dus met je crosshair vlakbij een doel, dan vertraagt je beweging automatisch zodat je met je vinger niet voorbij schiet. Dat is wat je op consoles hebt, niet bewust je aim locken op een doel. ;)

Maar het is nu officieel, ASRock is een AMD AIB. *O*
https://www.asrock.com/microsite/PhantomVGA/

Als ik eens kijk naar die RX580 dan ziet het er niet zo slecht uit. Echt niet Sapphire kwaliteit maar dan hoeft ook niet. Zit in ieder geval beter uit dan die rotzooi die MSI ons nu voor wil schotelen. Ze claimen in ieder geval:
-Copper baseplate
-Drie goede heatpipes
-Koelblok is echt geen Sapphire Nitro+ formaat, maar lijkt wel full size te zijn, inclusies VRM's.
-Goede ventilatoren

Verder een eigen OC programma, ongetwijfeld de zoveelste RivaTuner kloon.
Kan zo een leuke middenmotor worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11
De vraag is, wat vinden MSI en Gainward ervan dat ASRock 'Phantom' als merknaam gebruiken? Gezien zij die ook in gebruik hebben.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Phuncz
Consoles? No way! Die lage FPS (inmiddels iets verbeterd), hoge input-lag en latency, de lange laadtijden, verplichte V-Sync, gebrek aan configuratie-opties het lawaai (klein kastje, goedkope koeling, goedkope PSU zonder passieve mode...) en het geklungel met controllers voor tal van spellen (FPS en RTS bijvoorbeeld) in combinatie met het gesloten milieu is niet interessant voor veel PC-gamers. Ooit al eens een spel gedownload via die gesloten platforms met 0 concurrenten? Zelfs al heb je een snelle internetverbinding dan nog is het tergend traag. Veel PC-gamers hebben ook voor iets anders dan gaming/browsing een PC nodig, die jaag je niet zomaar naar consoles. Ik denk dat dat nogal wordt overdreven door PC-gamers die een beetje boos zijn. Naar mijn mening is een console een nogal ouderwets en achterhaald concept. Het lijkt mij dat Sony meer winst zou maken als ze die spellen ook aan alle PC-gamers zouden verkopen dan met het verkopen van die computertjes, we weten dat ze daar zelfs af en toe (PS3 en PS4) verlies op maakten. Niet voor niets verkoopt MS nu al een tijdje al die 'exclusieve' spellen ook aan PC-gamers, daar maken ze een leuke winst op, niet op die 'OEM'-bakjes.
Het verbaast me dat @Astennu geen moeite heeft met al die andere compromissen gezien welke hardware hij gewend is. :)

Een puntje wat veel over het hoofd wordt gezien, gamen met consoles is stiekem best wel heel erg duur. Extra abonnement voor online gaming, veel hogere prijzen voor de spellen gezien het ontbreken van concurrentie (gesloten platforms waarop andere bedrijven niet worden toegelaten voor het verkopen van software).
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:11:Bij Vega krijg ik altijd het vermoeden dat ze inzette op iets van 1700MHz, en er nauwelijks 1400MHz uit kregen. Vervolgens werkte Primitive Shaders niet, dat zal echt pijn doen omdat die zowel utilisatie van alle CU's als enige ontlasting van de ROP's moesten bewerkstelligen. Krijg je ook nog eens de veel te hoge stock voltages in de hoop er een klein beetje prestaties uit te halen. Dat was gewoon dom. Veel kaarten doen 1500MHz op 1000mv en dan zit een RX Vega 56 al bij de GTX1080 in veel games. Veel benchmarks waar RX Vega 56 rond de GTX1070Ti zit, zullen eerder met 1350MHz ish zijn gedraaid omdat de kaarten oververhit raken, want stupid 1150mv. 8)7
Het zou fijn zijn als AMD eens een keer opheldering zou geven over dat Primitive Shaders fiasco. Dat kan gebeuren maar laat de mensen weten wat het plan was en waarom het niet lukte. Ik neem aan dat je Nvidia er niets wijzer mee maakt.
Gekke Jantje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:23:
[...]

Oftopic
HDR werkt in FC5 erg goed, het beeld word veel realistischer dan SD, SD is er in eens lelijk bij als je terug schakelt. FC maakt waarschijnlijk ook gebruik van DCI-P3+ kleuren want ok de kleuren bij deze game is in HDR mode zichtbaar verbeterd, terwijl BF1 juist minder mooi word qua kleuren met HDR. Dat andere games niet veel verbetering krijgt door HDR ligt denk ik meer aan de game ontwikkelaars en waarschijnlijk ook Microsoft. Mijn mond viel in ieder geval open, door dat het een stuk realistischer word in FC5 op de PC met een redelijk HDR scherm. Hier gaat HDR niet meer uit in FC, de enige PC game waar HDR ook daadwerkelijk wat toe voegt.
Het probleem met HDR is vooral dat er nog veel te weinig lichtsegmenten zijn, bij de allerbeste uitvoering gaat het om een aantal lichtsegmenten in de ordegrootte van honderden, bij de doorsnee uitvoering veel minder. Bij LCD heb je helaas grote achterlicht (blauw overigens!), en niet licht op basis van individuele pixels, je moet dus vele lichtbronnen plaatsen en een constructie hebben die het licht localiseert op een deel van het scherm. Het blijft behelpen bij LCD. Bij een techniek op basis van LED's zou dat veel gemakkelijker gaan maar dan heb je weer andere problemen (stationaire beelden bij desktop-applicaties).

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 00:33:
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Deze marketing-medewerker (Twitter) kwam volgens mij met een smoes. Ik denk dat we aardig kunnen raden wat de doorsnee medewerker die hoog genoeg in de voedselketen staat om bij de keuze voor GPP betrokken te worden hiervan vindt. Ze vinden het helemaal niets dat Nvidia hen opdraagt om AMD-kaarten uit te sluiten van die branding (niet goed voor verkoop) maar ze hebben geen andere keuze dan dat te doen omdat ze nu eenmaal veel meer N-kaarten dan AMD-kaarten verkopen.
Natuurlijk hebben ze wel een andere keus. Of moet ik Godwin erbij halen? :+

XFX heeft laten zien dat je een dikke middelvinger kan opsteken naar nVidia. BFG is er destijds helemaal mee gestopt, maar goed die deden PhysX kaarten van AGEIA, nVidia moederborden en nVidia videokaarten. Die waren net even iets te loyaal aan de verkeerde club.

[ Voor 16% gewijzigd door madmaxnl op 28-03-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:09:
[...]

Ja, sommige bevelen moet je weigeren! @Godwin-referentie.

Gebrek aan integriteit, gebrek aan respect voor de klanten, een nogal oneerlijke behandeling van AMD etc. , ik ben het er helemaal mee eens dat het erg stinkt. Zakelijk gezien is het helaas zo dat 70-75% van de kaarten of zo die zij verkopen Nvidia-kaarten zijn en dat ze niet langer competitief zijn voor Nvidia-kaarten als ze niet bezwijken voor de Nvidia-maffia. Dat ik hun zakelijke afweging begrijp wil niet zeggen dat ik het steun of goedkeur. Niet voor niets kies ik ervoor om geen hardware meer van MSI en Gigabyte te kopen voor vele jaren in de toekomst. Over MSI ben ik duidelijk geweest: die behandelen AMD minstens sinds 2016 als B-merk met een inferieure uitvoering t.o.v. hun Nvidia-producten met de RX480 GamingX en de eerste versie van de RX580 GamingX als goede voorbeelden. Bij Gigabyte was hun RX480 A-merk ook bepaald niet van hetzelfde niveau als hun Pascal A-merk. Dan kunnen ze flauw miepen over het iets hogere vermogen van Polaris bij dezelfde tier maar dat bullshit, bij de RX580 zag je immers dat ze het ineens wel juist konden doen. Eerijk gezegd vind ik het niet erg als ze helemaal stoppen met AMD-kaarten te verkopen, ik heb liever dat MSI verdwijnt in die tak van de markt en dat ASRock het overneemt. Dat wil niet zeggen dat ik het niet hartstikke fout vind wat Nvidia, MSI en Gigabyte doen!

tl;dr, wil je als gamer je protest laten horen, koop dan geen producten meer van die bedrijven. Geen grafische kaarten maar ook geen moederborden en andere producten. Dat is het enige waarvoor die bedrijven gevoelig zijn, daar zullen ze naar luisteren. ;)
Wedden dat de meeste mensen die nu klagen wel producten blijven kopen van die bedrijven. Dat vind ik zwak, laf en hypocriet.

edit
Ja, voor wat XFX deed heb ik veel respect. Daarom zou ik graag een kaart van hen kopen. Het gaat voor mij tussen Sapphire en XFX, zolang een van hen een goede kaart verkoopt komen de andere bedrijven - ook Asus - niet in aanmerking. Sapphire overtuigde de laatste ronde erg met zowel uitstekende geluids/temperatuur/overklok-prestaties als vervangbare fans met garantie terwijl ze niet duurder waren dan de concurrenten. Dat helpt om mij als klant over de streep te trekken. :9
Eigenlijk dus het tegenovergestelde van MSI en Gigabyte. >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vraag mij af of we over 10 jaar nog wel een keuze hebben qua GPU merken. Het zou mij niet verbazen als er dan geen keuze meer is als dit zo door gaat.
De komende 10 jaar worden zowiezo een vreemd tijdperk, maw "het einde der tijden" mbt conventionele elektronica.
De aankomst van raytracing versnelling is de laatste stap in de ontwikkeling voor grafische kaarten, daarna is er niks meer.
Want 4K, 8K hebben we al, HDR/CIE hebben we bijna al, latentie oplossingen mbt Free/G-sync hebben we al, multirendering dmv DX12/Vulkan/Metal hebben we al.
Physics zal omdat de rest al is opgelost en raytracing alleen maar meer power nodig heeft, de meeste aandacht krijgen mbt conceptuele ontwikkeling. (oftewel daar zullen de knappe koppen mee bezig zijn)

Met mobiele telefoons hetzelfde verhaal, alle basisconcepten zijn inmiddels uitgewerkt, en de producenten weten van gekkigheid niet meer toe te voegen dan ze groter te maken, op een gegeven moment hebben we een tablet grootte en stort de markt in.

Met audio ook, elke audiospeler kan binnenkort 32bit/192khz waarin nog meer detail compleet overbodig is, DolbyAtmos/DTSX met meer dan 16 speakers mogelijk, nog meer is onzinnig.

VR hebben we nu al, latentie/resolutie/kleurdiepte, enzzz zal ook binnen 10 jaar volledig perfect moeten werken.
Ook FFB op stuurtjes (direct drive bestaat nu al en is niet verbeterbaar wat concept betreft), joysticks, handschoenen en stimulatie op andere lichaamsdelen ook, zullen uitgedistilleerd zijn.

Alles aan home entertainment en human elektronic interaction is over 10 jaar volledig uitontwikkeld meer detail is zinloos, de enige volgende weg is "Integratie" (oftewel The Matrix/Tron), directe feed in de hersenen.
En het meest schokkende is dat men daar ook al best ver in is, nl een docu gezien waarin een dove persoon weer kon horen doordat er vanuit een microfoon direct op de zenuw een signaal gezet werdt.

Ook de hoofdreden dat ik niet bang ben voor machinelearning en daarbij de robotisering, de bionic man zal er nl eerder zijn. (Borg beats Terminator)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zouden AMD en Nvidia niet gewoon wachten tot de mining zeepbel instort en dan hun nieuwe producten lanceren? Dan hebben ze geen last van de tweede hands markt, en is mining mogelijk niet meer interessant zodat de kaarten bij gamers terecht kunnen komen.
Dan wordt de miners ook een hak gezet, want waar de meeste miners rekenen met een restwaarde zal de restwaarde opeens erg laag worden. Overnieuw die kosten calculatie.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
enchion schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:32:
[...]

Met audio ook, elke audiospeler kan binnenkort 32bit/192khz waarin nog meer detail compleet overbodig is, DolbyAtmos/DTSX met meer dan 16 speakers mogelijk, nog meer is onzinnig.
offtopic:
*Met audio zijn we sinds de komst 5.1 versterkers al aan het afgeleiden m.b.t. geluidskwaliteit. Klasse D (PWM principe) versterkers is gewoon niet van deze tijd :+ In de jaren 80 en 90 maakte men nog degelijke A/B (non Switching) versterkers. Ik ben daar dan ook meteen van afgestapt zodra ik hiervan op de hoogte was. Ik heb dit een paar jaar geleden zelf ondervonden toen ik een Marantz SR4001 voor een JVC A-X4 verving (respectievelijk 2006 vs 1979). Ik geloofde mijn oren niet.

Lang verhaal kort, de doorsnee consument is een koekenbakker en zelfs dat kan die niet fatsoenlijk. Je hoeft in de Mediamarkt echt niet te vragen naar het verschil tussen een klasse A, B, A/B of D versterker. Daarvoor zul je toch echt naar een audiozaak moeten gaan en dat doet de doorsnee consument niet snel. Zelfde geldt trouwens voor vragen naar de verschillen tussen nVidia of AMD. Van het Mediamarkt antwoord zal geen reet kloppen ;)

En dan zul je wellicht denken, "maar bij de Paradigit, of een andere willekeurige computerzaak, raden ze me ook nVidia aan" :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:50:
@Phuncz

Het verbaast me dat @Astennu geen moeite heeft met al die andere compromissen gezien welke hardware hij gewend is. :)

Een puntje wat veel over het hoofd wordt gezien, gamen met consoles is stiekem best wel heel erg duur. Extra abonnement voor online gaming, veel hogere prijzen voor de spellen gezien het ontbreken van concurrentie (gesloten platforms waarop andere bedrijven niet worden toegelaten voor het verkopen van software).

[...]

Het zou fijn zijn als AMD eens een keer opheldering zou geven over dat Primitive Shaders fiasco. Dat kan gebeuren maar laat de mensen weten wat het plan was en waarom het niet lukte. Ik neem aan dat je Nvidia er niets wijzer mee maakt.
De Xbox one X ondersteund gewoon adaptive sync dus als je scherm het ondersteund is de oplossing nabij.
Hij is ook best stil tov. Menige game pc.

Het is echt een mooi stukje techniek voor de prijsmet een pc van dat budget lang niet zo goed gamen.

Als geld geen rol speelt is een pc gewoon de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:10:

Maar het is nu officieel, ASRock is een AMD AIB. *O*
https://www.asrock.com/microsite/PhantomVGA/

Als ik eens kijk naar die RX580 dan ziet het er niet zo slecht uit. Echt niet Sapphire kwaliteit maar dan hoeft ook niet. Zit in ieder geval beter uit dan die rotzooi die MSI ons nu voor wil schotelen. Ze claimen in ieder geval:
-Copper baseplate
-Drie goede heatpipes
-Koelblok is echt geen Sapphire Nitro+ formaat, maar lijkt wel full size te zijn, inclusies VRM's.
-Goede ventilatoren

Verder een eigen OC programma, ongetwijfeld de zoveelste RivaTuner kloon.
Kan zo een leuke middenmotor worden. :)
Het ziet er goed uit. Wat betreft het koelblok we moeten afwachten hoe de groeven zich verhouden tot dat koelblok van Sapphire, als die groeven fijner zijn dan mag het koelblok kleiner zijn. Los hiervan was de RX580 van Sapphire ijzersterk, na die rampzalige RX480-kaarten werd de lat lekker hoog gelegd door Sapphire.
Interessant dat de marketing zo de software van AMD benadrukt. Niet onterecht naar mijn mening.

1 probleempje, deze marketingboodschap is blijkbaar wat haastig afgewerkt. Not only can it handles 4K graphics but also supports the next generation 8K video output for the ultimate visual experience.
Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:11:
[...]

De Xbox one X ondersteund gewoon adaptive sync dus als je scherm het ondersteund is de oplossing nabij.
Hij is ook best stil tov. Menige game pc.

Het is echt een mooi stukje techniek voor de prijsmet een pc van dat budget lang niet zo goed gamen.

Als geld geen rol speelt is een pc gewoon de way to go.
Ook als geld wel een rol speelt is de PC een uitstekende optie. Het mooie van de PC is juist dat het zoveel vrijheid geeft, je kan het zo goedkoop en zo duur maken als dat je wil. Overigens, dat ik met mijn i5-750 en HD 7850 nog steeds aardig kan gamen spreekt boekdelen, voor hoeveel zou je zo'n PC kunnen kopen? €200? In een goede markt koop je een tweedehands OEM met 2000/3000-serie Intel CPU voor €50-100, een grafische kaart met die performance erin en je bent klaar. De potatoe-PC. Je bepaalt voor een PC zelf welk besturingssysteem je draait, wat voor inputdevices je gebruikt, hoe je de software configureert, welke software je draait...
Vrijheid is de reden om voor een PC te kiezen in plaats van een console. In een utopische wereld met Linux en enkel open source API's (zoals Vulkan) en dat zal vast ooit wel komen.

Maar goed, ik ben het met jou eens dat de X1X een forse verbetering is in vergelijking met de andere consoles, MS heeft dat goed gedaan. Maar nog niet goed genoeg wat mij betreft, de Ryzen 1600 was leuk geweest, die pre-Ryzen CPU's van AMD kunnen wat mij betreft echt niet meer. Ik geef dan ook niets om gegarandeerde backwardscompatibiliteit (nieuwe spellen die ook op de PS4 en X1 moeten kunnen draaien), ik vind dat onzin.

In de consolewereld heb je nu een interessante strijd met Sony die interessante exclusieve spellen (vooral Naughty Dog en Guerilla Games) heeft en MS die de betere hardware heeft en klantvriendelijker is.
ironisch gezien hoe de X1 startte met nogal extreme DRM en zwakke hardware. :)
MS heeft niet echt exclusieve spellen maar het is wel exclusief in het console-wereldje, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
madmaxnl schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:09:
[...]

XFX heeft laten zien dat je een dikke middelvinger kan opsteken naar nVidia. BFG is er destijds helemaal mee gestopt, maar goed die deden PhysX kaarten van AGEIA, nVidia moederborden en nVidia videokaarten. Die waren net even iets te loyaal aan de verkeerde club.
Ik heb echter niet het idee dat XFX daar als bedrijf beter van geworden is. In het verleden wat kaarten van gehad en vielen altijd erg op naar mijn mening tijdens het winkelen. Nu zie ik ze amper meer als ik aan het "shoppen" ben, beetje een "grijze muis" geworden lijkt het wel vind ik. Dat en het feit dat ik zowel met XFX als Sapphire de ervaring heb dat ze in garantie trajacten hun verkopers niet goed ondersteunen en met belachelijk lage credits komen, in plaats van gewoon te vervangen of te repareren waardoor ze de verkoper eigenlijk aansporen slechte service te leveren richting te consument. Ook iets dat imho gewoon "anti-consumer" is. Maakt mij nog niet zo blij met wat er mogelijk overblijft aan AMD partners als GPP echt 100% is wat de geruchten zeggen. Misschien dat Asrock een goede betrouwbare partner kan worden in dat opzicht.

Verder verwacht ik ook niet dat stel dat iedere (of de meeste) boardpartners Nvidia op dit moment de spreekwoordelijke "vinger" zouden geven dat AMD dan zou kunnen leveren in de aantallen die deze boardpartners nodig hebben om hun eigen business op pijl te houden. Ik zie AMD niet ineens bergen meer Vega produceren zodat er ook een goed aantal naar de boardpartners kan in plaats van dat zo'n beetje "alles" naar de zakelijke markt / Apple gaat. Dat bijv. Asrock geen Vega kaarten heeft in de eerste producten vind ik bijv. redelijk wat zeggend.

Dus ja, in dat opzicht zie ik helaas eigenlijk weinig echte keuze voor de boardpartners, aan de ene kant kunnen ze meegaan met Nvidia, doen ze dat niet worden ze daar een 2de rangs partner. Aan de andere kant lijkt AMD ook niet klaar te (kunnen) staan om partners die mogelijk zouden willen weigeren de ondersteuning te geven die ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:19:
[...]Aan de andere kant lijkt AMD ook niet klaar te (kunnen) staan om partners die mogelijk zouden willen weigeren de ondersteuning te geven die ze nodig hebben.
En dat is precies waar NVidia nu misbruik van maakt.

Het enige wat wij als consument kunnen doen is niet meer van die partners kopen of nog beter, geen NVidia kopen.

Maar ja, zie Jan met de pet op daarvan maar eens te overtuigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Blaat schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:23:
[...]

En dat is precies waar NVidia nu misbruik van maakt.

Het enige wat wij als consument kunnen doen is niet meer van die partners kopen of nog beter, geen NVidia kopen.

Ik krijg mezelf daar al lastig in mee, ik ben deels van mening dat die partijen ook gewoon deels slachtoffer zijn als GPP 100% is wat de geruchten zeggen. Nee zeggen lijkt niet echt een optie te zijn zonder schade toe te brengen aan de betreffende bedrijven en die hebben ook gewoon medewerkers die moeten eten e.d. waar een directie verantwoordelijk voor is. Geen Nvidia kopen is dan imho nog de beste oplossing al betwijfel ik of dat veel zoden aan de dijk zal zetten, "jan met de pet" zal daar inderdaad waarschijnlijk niet eens iets van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 13:38
Dennism schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:31:
[...]

Ik krijg mezelf daar al lastig in mee, ik ben deels van mening dat die partijen ook gewoon deels slachtoffer zijn als GPP 100% is wat de geruchten zeggen. Nee zeggen lijkt niet echt een optie te zijn zonder schade toe te brengen aan de betreffende bedrijven en die hebben ook gewoon medewerkers die moeten eten e.d. waar een directie verantwoordelijk voor is. Geen Nvidia kopen is dan imho nog de beste oplossing al betwijfel ik of dat veel zoden aan de dijk zal zetten, "jan met de pet" zal daar inderdaad waarschijnlijk niet eens iets van merken.
Ik ken veel jan met de pet figuren die gewoon nvidia kopen omdat ze dan tegen hun vriendjes kunnen opschappen hoe hoog hun gtx nummertje wel niet is, want hoe hoger hoe beter natuurlijk. Het is lastig te winnen van de NVidia mindset, ze zijn haast nog beter in marketing dan Apple. Dat zij uitgemolken worden kan me weinig schelen, als me dat zelf mindere game prestaties oplevert op zon oneerlijke manier dan wordt ik daar wat giftig van..

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Wordt ASRock AMD only, trouwens?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Het lijkt er wel op. :)
Dennism schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:31:
[...]

Nee zeggen had alleen maar een optie geweest als alle AIB's dat hadden gedaan. Maar ik denk ook wel dat ze niet genoeg met elkaar praten om daar een uniforme positie in aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Zou mooi zijn in het kader van het Nvidea partner program. Beetje weerwerk van AMD uit is nodig.
Hopelijk kunnen ze hun dan wel op tijd bevoorraden, dat blijf toch pijnpunt.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Blaat schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:07:

Nee zeggen had alleen maar een optie geweest als alle AIB's dat hadden gedaan. Maar ik denk ook wel dat ze niet genoeg met elkaar praten om daar een uniforme positie in aan te nemen.
Daarnaast hebben de exclusieve nvda partners daar helemaal geen baat bij, en zullen msi/asus/gb allen bang zijn marktaandeel te verliezen aan evga enz. Daarom was het vtvoren een verloren strijd, zeker op middellange termijn.

[ Voor 7% gewijzigd door foppe-jan op 29-03-2018 11:01 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Is er al bekend of er al een klacht is ingediend bij de europese commisie over GPP? In combinatie met gimpworks is het nu toch wel duidelijk dat nvidia haar machtspositie misbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

aminam schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:22:
Is er al bekend of er al een klacht is ingediend bij de europese commisie over GPP? In combinatie met gimpworks is het nu toch wel duidelijk dat nvidia haar machtspositie misbruikt.
Ik heb niets langs zien komen. Ik vraag me af wie zoiets in gang moet zetten en hoe lang het duurt voor er gereageerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Volgens mij duurt zo'n proces jaren, volgens mij kan iedereen trouwens een klacht indienen, maar is de grootste kans op z.s.m. actie volgens mij als de AIB's of misschien AMD deze klacht in zal dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Het duurt jaren, maar een klacht indienen kan er wel voor zorgen dat Nvidea op zijn tellen begint te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:07:
Mag dat überhaupt wel? Mogelijk zit je dan met anti-kartel wetgeving.

Mag bijvoorbeeld Asus nu ook geen R.O.G. moederborden meer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:55:
[...]

Mag dat überhaupt wel? Mogelijk zit je dan met anti-kartel wetgeving.

Mag bijvoorbeeld Asus nu ook geen R.O.G. moederborden meer maken?
Dat is dus de vraag. Nu is er al een foto opgedoken van een x470 ASUS ROG CH7 bordje voor Ryzen 2, maar die branding kan alsnog verdwijnen als het echt niet meer mag vanwege Nvidia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aminam schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:39:
[...]
Ik ken veel jan met de pet figuren die gewoon nvidia kopen omdat ze dan tegen hun vriendjes kunnen opschappen hoe hoog hun gtx nummertje wel niet is, want hoe hoger hoe beter natuurlijk.
Sinds GeForce 4 geldt al dat 4XXXGTX > GTX10XX :+.
aminam schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:39:
[...]
Het is lastig te winnen van de NVidia mindset, ze zijn haast nog beter in marketing dan Apple.
NVIDIA doet amper zelf aan marketing, al helemaal richting consumenten. Eigenlijk wordt ook dat al jaren door de AIBs geregeld (zie social kanalen en grote events waar ze allemaal al vele jaren NVIDIA producten promoten)...

https://www.forbes.com/si...-gpu-market/#7cb9a78675ef
Tja.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 29-03-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Blaat schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:23:
[...]

Probleem is dat die consument daar niet beter van wordt want zo'n RX580 is al snel 100-130 euro duurder dan een redelijk vergelijkbare GTX1060. Een mooie Sapphire Nitro met fans-off op idle zit op 479 momenteel. Dat is veel geld voor zo'n kaart (betaalde minder voor mijn snellere 1070 in 2016). Dat kun je niemand aanraden. Zeker niet gegeven de bekende andere nadelen (stroom, hitte, herrie, twijfelachtige lengte driversupport, gameworks, enz). Los valt dat allemaal wel mee, maar bij elkaar wordt het wel steeds meer. Je gaat er in ieder geval niet 30% meer voor betalen...

Als je wat wil doen dan kun je beter aan AMD vragen waarom ze de productie niet opschroeven. Als AMD ie dingen 50 euro onder de huidige 1060 prijs kan krijgen, de originele 300 euro van juni vorig jaar voor de Nitro+, dan gaan ze als zoete broodjes over de toonbank.

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 29-03-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11
sdk1985 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:49:
[...]
Probleem is dat die consument daar niet beter van wordt want zo'n RX580 is al snel 100-130 euro duurder dan een redelijk vergelijkbare GTX1060. Een mooie Sapphire Nitro met fans-off op idle zit op 479 momenteel. Dat is veel geld voor zo'n kaart (betaalde minder voor mijn snellere 1070 in 2016). Dat kun je niemand aanraden. Zeker niet gegeven de bekende andere nadelen (stroom, hitte, herrie, twijfelachtige lengte driversupport, gameworks, enz).

Als je wat wil doen dan kun je beter aan AMD vragen waarom ze de productie niet opschroeven. Als AMD ie dingen 50 euro onder de huidige 1060 prijs kan krijgen, de originele 300 euro van juni vorig jaar voor de Nitro+, dan gaan ze als zoete broodjes over de toonbank.
Tekorten op de geheugenmarkt staan zowel AMD als Nvidia niet toe om aan de vraag te voldoen. GPU productie kan de vraag met gemak aan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
NitroX infinity schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:58:
[...]

Tekorten op de geheugenmarkt staan zowel AMD als Nvidia niet toe om aan de vraag te voldoen. GPU productie kan de vraag met gemak aan.
Onzin. Nvidia is van 800M voor Geforce in Q4 2016 naar 2000M in Q4 2018 gestegen (financial). Zeg van pak hem beet 2,6 miljoen gpu's naar 6.6 miljoen gpu's per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:14
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:29:
[...]

Dat is dus de vraag. Nu is er al een foto opgedoken van een x470 ASUS ROG CH7 bordje voor Ryzen 2, maar die branding kan alsnog verdwijnen als het echt niet meer mag vanwege Nvidia...
Ik hoop van niet, want ik wacht op mijn vakantiegeld om een Ryzen processor te kopen met een ROG strix B350F gaming moederbord, of de B450 variant die er hopelijk komt.

Het kan me niets schelen of ze het nu wel of niet de ROG naam meegeven, maar wat ik een geweldige optie vindt van dit moederbord, is om verschillende geluidssignalen naar verschillende uitgangen te sturen: 5 kanalen voor 5.1 surround bij mijn bureau voor games en ondertussen 2 andere kanalen gebruiken om via de tulp-verlengkabel een muzieksignaal van de Windows mediaplayer naar mijn stereo installatie te sturen.

Op het moment heb ik een splitter op de uitgang, waarbij de kanalen links-voor en rechts-voor ook naar de stereo worden afgesplitst, maar ik droom er al jaren van gescheiden signalen uit te kunnen sturen voor muziek enerzijds en video of games anderszijds, om met muziek van de Windows mediaplayer op de achtergrond uit de stereo een game te spelen of naar een YouTube video te kijken met geluid uit mijn PC speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sdk1985 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:00:
[...]

Onzin. Nvidia is van 800M voor Geforce in Q4 2016 naar 2000M in Q4 2018 gestegen (financial). Zeg van pak hem beet 2,6 miljoen gpu's naar 6.6 miljoen gpu's per kwartaal.
Vergelijk je nu de omzet 16Q4 met 18Q4 om vervolgens dit 1 op 1 te vertalen naar aantallen obv jouw eigen gemiddelde verkoopprijs ?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FairPCsPlease Welkom op GoT. ;)
Ik zou voor Ryzen 2 gewoon een X470 of B450 bordje pakken. Verder controleer of die functie software of hardwarematig is. ASUS heeft ook een Prime lijn en die hebben qua hardware meestal ook dergelijke features en zijn goedkoper/betere prijs kwaliteit. De B350 ROG is naar mijn mening een van de minste ASUS borden omdat je voor een paar tientjes meer de uitstekende X370 Prime Pro kan krijgen. Maar dit is best wel offtopic.

Nee, ben hier geen mod maar een gewone gebruiker, negeer mijn rode nicknaam. Het is dus geen bevel. :)

Ondertussen kunnen we twee OEM's al afvinken die geen boodschap lijken te hebben aan GPP, en dat zijn zeker niet de minste. ;)

Dell XPS met Vega M:
https://www.dell.com/en-u...s15-416421&lid=B1&ref=hbn

HP Spectre waar Vega M een optie is:
https://store.hp.com/us/e...e_x360_-_15t_Touch_Laptop

En Intel heeft een speciale NUC gelanceerd met Vega M.
https://www.intel.com/con...s/nuc/kits/nuc8i7hvk.html

Het begint zo een aardig volumeproduct te worden, precies de bedoeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:33:

Ondertussen kunnen we twee OEM's al afvinken die geen boodschap lijken te hebben aan GPP, en dat zijn zeker niet de minste. ;)

Dell XPS met Vega M:

Zowel de Dell XPS als de HP Spectre zijn geen gaming brands die de ' geforce experience' zouden kunnen uitdragen. Verder is het Vega via de Intel ix 8xx5G die Intel in licentie heeft genomen om op de cpu te plakken. Die kunnen ze er moeilijk afzagen :P .

Zou even afwachten wat Omen en Alienware gaan doen, de gaming brands van HP en Dell. Vind het nog steeds een absurde gedachte dat je straks geen Twin Forzr op een Radeon kaart kunt krijgen. Ik blijf dus nog even in de ontkenning leven tot het moment dat de radeon kaarten weer normaal leverbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 29-03-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:33:

Dell XPS met Vega M:

Ik zou hier geen conclusies uit durven trekken. Dit zijn geen gaming georiënteerde productlijnen of merken 33en lijken mij dus los te staan van het GPP. Bij Dell is het vooral kijken naar Alienware en bij HP vooral naar de Omen product lijn zoals SDK ook al aangeeft.

@sdk1985

Ik zie eigenlijk niet waarom er geen Twin Frozr op AMD kaarten zou kunnen komen in de toekomst. Als ze Armor gaan gebruiken voor AMD kaarten kunnen ze volgens mij gewoon als ze dat willen de Twin Frozr een iets andere kleurstelling geven en ook toepassen op kaarten in de armor lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:48:
[...]Als ze Armor gaan gebruiken voor AMD kaarten kunnen ze volgens mij gewoon als ze dat willen de Twin Frozr een iets andere kleurstelling geven en ook toepassen op kaarten in de armor lijn.
En als ze die zwart met wit houden denk ik dat veel mensen daar alleen maar blij mee zijn. Dat rood is weinig neutraal te noemen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:58:
[...]

En als ze die zwart met wit houden denk ik dat veel mensen daar alleen maar blij mee zijn. Dat rood is weinig neutraal te noemen. :P
Van mij mogen ze de Gaming X kaarten voor Nvidia rood houden hoor. Dan voor AMD die kaarten gewoon Twin Frozr noemen, en ook rood. :+

@Dennism @sdk1985 Het hele punt van GPP lijkt het uitsluiten van de Intel-AMD APU te zijn op de laptopmarkt. Daar in de hogere segmenten draait Nvidia behoorlijk wat omzet. Nu zijn twee van de meest gerespecteerde OEM's, voor hun high-end laptops overgestapt naar AMD videokaarten. Er is niet eens meer een serieuze Nvidia optie. Zeker nu er twee verschillende MX150's in omloop lijken te zijn die je niet kan onderscheiden, want FU. (Insert Linus Torvalds)

De Intel-AMD APU is dus een succes, Nvidia is die markt kwijt. Dit gaat alleen maar verder de komende jaren totdat Nvidia uit de laptopmarkt is gegooid. Het is ook een kwestie van tijd totdat AMD zelf met vergelijkbare producten gaat komen als de Intel-AMD APU. Als AMD eenmaal wat tractie heeft in de laptopmarkt, dan bieden ze je gewoon een APU of CPU en aparte GPU aan als pakket voor een prijs waar ze het ruim winnen van een losse CPU en Nvidia GPU.

Daarmee is GPP nu al een mislukking geworden en is Nvidia vooral bezig met AIBtje pesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Van mij mogen ze de Gaming X kaarten voor Nvidia rood houden hoor. Dan voor AMD die kaarten gewoon Twin Frozr noemen, en ook rood. :+

@Dennism @sdk1985 Het hele punt van GPP lijkt het uitsluiten van de Intel-AMD APU te zijn op de laptopmarkt. Daar in de hogere segmenten draait Nvidia behoorlijk wat omzet. Nu zijn twee van de meest gerespecteerde OEM's, voor hun high-end laptops overgestapt naar AMD videokaarten. Er is niet eens meer een serieuze Nvidia optie. Zeker nu er twee verschillende MX150's in omloop lijken te zijn die je niet kan onderscheiden, want FU. (Insert Linus Torvalds)

De Intel-AMD APU is dus een succes, Nvidia is die markt kwijt. Dit gaat alleen maar verder de komende jaren totdat Nvidia uit de laptopmarkt is gegooid. Het is ook een kwestie van tijd totdat AMD zelf met vergelijkbare producten gaat komen als de Intel-AMD APU. Als AMD eenmaal wat tractie heeft in de laptopmarkt, dan bieden ze je gewoon een APU of CPU en aparte GPU aan als pakket voor een prijs waar ze het ruim winnen van een losse CPU en Nvidia GPU.

Daarmee is GPP nu al een mislukking geworden en is Nvidia vooral bezig met AIBtje pesten...
Ik betwijfel dat toch, ik had juist nergens in de coverage echt het idee dat de focus voor GPP enorm op de laptop markt lag, uiteraard wel een deel ervan, maar kijken naar de bestaande GPP coverage in de media lijkt de desktop markt net zo belangrijk, zo niet belangrijker imho. Maar dan blijft nog steeds staan, wel of geen GPP, deze ranges zouden daar sowieso al niet onder gaan vallen, want geen "Gaming Brand", dit zijn de merken voor de ultrabook achtige modellen. Dat die modellen zouden komen is trouwens volgens mij als sinds CES of zelfs voor CES bekend, in de reportages daarvan kwam in ieder geval de Dell al langs. Kijk je naar de High End Gaming laptops is Nvidia trouwens nog redelijk "heer en meester" qua aanbod, allemaal 1060, 1070 en 1080's. Wel met de kanttekening dat dit volgens mij allemaal nog 2017 modellen zijn en geen 2018 modellen met 8th gen. MX150's werden volgens mij (in ieder geval door Dell) al niet gebruikt in de XPS ranges. De modellen die ik onder handen gehad heb hadden allemaal een Intel iGPU en geen dGPU of in een verdwaald geval een GTX1050 uit mijn hoofd.

Moet trouwens zeggen dat ik dat MX150 verhaal ook niet zo vreemd vind, vind het erg lijken op de CPU's met variabel TDP zoals Intel en AMD die tegenwoordig in de laptop ranges hebben. Een GPU met bijv. een variabel 10-25W TDP vind ik in dat opzicht eigenlijk net zo logisch als een cpu met variabel TDP eigenlijk. Laat de fabrikanten dan maar tunen voor performance, batterij duur of een middenweg. Laat ze dan echter wel vermelden wat de gekozen TDP's / configuraties zijn, daar lijken de fabrikanten echter nog niet zo goed in te zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ASRock bewust voor Phantom GamingX hebben gekozen als knipoog m.b.t. MSI die GamingX afschaft. "Bij MSI kan je ze niet meer kopen maar bij ons wel!". Misschien ook om gebruik te maken van het feit dat MSI die naam bekend heeft gemaakt. :)
sdk1985 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:50:
[...]

Zowel de Dell XPS als de HP Spectre zijn geen gaming brands die de ' geforce experience' zouden kunnen uitdragen. Verder is het Vega via de Intel ix 8xx5G die Intel in licentie heeft genomen om op de cpu te plakken. Die kunnen ze er moeilijk afzagen :P .

Zou even afwachten wat Omen en Alienware gaan doen, de gaming brands van HP en Dell. Vind het nog steeds een absurde gedachte dat je straks geen Twin Forzr op een Radeon kaart kunt krijgen. Ik blijf dus nog even in de ontkenning leven tot het moment dat de radeon kaarten weer normaal leverbaar zijn.
Ach, zelfs met die Twin Forzr koeler waren die kaarten lawaaieriger en heter bij dezelfde spanning en GPU-klokfrequentie dan die van de concurrenten. ;)
Iemand anders haalde het hier al aan, Nvidia verbiedt het niet om die koeler te gebruiken voor AMD-kaarten maar ik kan me voorstellen dat jouw redenatie is dat ze het minder snel zullen doen omdat het niet onder hun A-merk wordt verkocht. Afwachten, tot nu belooft het weinig goeds bij MSI en Gigabyte, ik ben dan ook blij dat ASRock een vierde AMD-only optie wordt aangezien ik sterk de indruk heb dat die bedrijven die zowel AMD- als Nvidia-kaarten verkopen voor AMD-kaarten regelmatig (RX 480 bijvoorbeeld) inferieure uitvoeringen gebruiken.
FairPCsPlease schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:10:
[...]

Ik hoop van niet, want ik wacht op mijn vakantiegeld om een Ryzen processor te kopen met een ROG strix B350F gaming moederbord, of de B450 variant die er hopelijk komt.

Het kan me niets schelen of ze het nu wel of niet de ROG naam meegeven, maar wat ik een geweldige optie vindt van dit moederbord, is om verschillende geluidssignalen naar verschillende uitgangen te sturen: 5 kanalen voor 5.1 surround bij mijn bureau voor games en ondertussen 2 andere kanalen gebruiken om via de tulp-verlengkabel een muzieksignaal van de Windows mediaplayer naar mijn stereo installatie te sturen.

Op het moment heb ik een splitter op de uitgang, waarbij de kanalen links-voor en rechts-voor ook naar de stereo worden afgesplitst, maar ik droom er al jaren van gescheiden signalen uit te kunnen sturen voor muziek enerzijds en video of games anderszijds, om met muziek van de Windows mediaplayer op de achtergrond uit de stereo een game te spelen of naar een YouTube video te kijken met geluid uit mijn PC speakers.
offtopic:
Even wat advies, mensen zien dat het hier offtopic is en kunnen het gemakkelijk negeren, daarom kies ik er voor om jou even te helpen. Ik houd het wel bij deze ene reactie (hier!).

Kijk naar de Prime Pro x370 van Asus, dat moederbord is erg goed voor de prijs. Leuk dat jij audio serieus neemt, overweeg om de S/PDIF die daarop zit te gebruiken, er zijn genoeg geluidskaarten (Soundblaster) en DAC's die je daarop kan aansluiten.

Mocht je in april al wat kunnen kopen dan zou je kunnen overwegen om een eerste generatie Ryzen CPU en AM4-moederbord te kopen. Voor het moederbord zijn de verschillen klein (maar er zijn wel relevante verschillen) en voor de CPU geldt dat waarschijnlijk de korting (prijs) een aanzienlijk hoger percentage is dan het verschil in performance. Afhankelijk van de toepassing zal het verschil in performance misschien ergens tussen de 5% en 20% bedragen met gemiddeld rond de 10%, weegt dat op tegen een korting van €50-100? Het hangt natuurlijk af van wat je overweeg (6c of 8c). De 1600 krijg je nu vanaf €164 en de 1700 krijg je vanaf €254, mogelijk dalen die prijzen nog wat verder rond 19 april. Het is koffiedik kijken wat de nieuwe generatie gaat kosten maar we mogen er rustig vanuit gaan dat die prijzen in de eerste maanden fors hoger liggen. De 1700 kostte een jaar geleden >€350, de 1600 een jaar geleden ongeveer €250. De markt is iets veranderd omdat Intel nu betere concurrentie heeft en mogelijk zal de prijs daardoor wat lager liggen maar houd er rekening mee dat het kopen van een oudere generatie een betere deal kan zijn. Je zou zelfs kunnen overwegen om over een paar weken een 1600 te kopen en die over 2 jaar te upgraden naar een Zen3-CPU die een fors hogere performance gaat hebben dan eender welke Ryzen- of Intel-CPU die nu bestaat, als jij behoefte zou hebben aan meer performance dan wat de 1600 levert dan zou je dat kunnen doen in plaats van nu meer te betalen voor een 2700(X).

Tot slot, houd er rekening mee dat je voor Ryzen wel graag RAM gebruikt wat hoger geklokt is. 3000/3200 MT/s is ideaal qua prijs/performance bij Ryzen. Simpel gezegd bestaat Ryzen uit 2 quadcore-CPU's op 1 PCB met Infinity Fabric (zoiets als PCIe 3.0) ertussen om ze aan elkaar te verbinden, hoe sneller de RAM geklokt is, hoe sneller data wordt uitgewisseld tussen die twee quadcore-CPU's.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpotron
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 14:13
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:12:

[...]

Ach, zelfs met die Twin Forzr koeler waren die kaarten lawaaieriger en heter bij dezelfde spanning en GPU-klokfrequentie dan die van de concurrenten. ;)
Daar dacht ik al aan, het is misschien een enorm gemis voor AMD zelf om een van de populairste en belangrijkste partners zo te verliezen, maar ik heb zelf niet bijzonder veel met MSI in zijn geheel, zeker niet na alle uitlatingen die ze hebben gedaan. Voor mij is dan Sapphire of XFX een veel logischere keuze bij aanschaf van een volgende AMD kaart, ook omdat deze twee merken al lang partner zijn van AMD en niet bang zijn om te innoveren. Neem bijvoorbeeld de removable fans die XFX nu op de kaarten zet.

Daarnaast behalve mijn huidige Sapphire R9 Fury Nitro mij prima, wat dat betreft komt Sapphire zeker op de shortlist voor mij qua GPU merken.

Also: Hallo iedereen, eerste bericht op dit topic :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derpotron schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:16:
[...]

Daar dacht ik al aan, het is misschien een enorm gemis voor AMD zelf om een van de populairste en belangrijkste partners zo te verliezen, maar ik heb zelf niet bijzonder veel met MSI in zijn geheel, zeker niet na alle uitlatingen die ze hebben gedaan. Voor mij is dan Sapphire of XFX een veel logischere keuze bij aanschaf van een volgende AMD kaart, ook omdat deze twee merken al lang partner zijn van AMD en niet bang zijn om te innoveren. Neem bijvoorbeeld de removable fans die XFX nu op de kaarten zet.
Precies mijn gedachte. Eerder werd hier opgemerkt dat iemand een minder goede indruk had van Sapphire en XFX. Ik heb een oude Sapphire kaart (2012, waarschijnlijk gekocht in 2013) waarbij de shrout gelijmd was aan de PCB en die lijm het niet uithield (kracht van draaiende fan?). Ik heb dit provisorisch opgelost en de kaart werkt nu zoals het hoort wat betreft koeling en geluidsniveau. Ik denk echter dat Sapphire wel heeft geleerd van dergelijke problemen, als ik de kaarten en policy van nu bekijk dan zie ik een duidelijke vooruitgang. Hun 480 was niet zo goed maar bij de 580 lijken ze aan alles te hebben gedacht: groot blok metaal voor warmteoverdracht, goede aansluiting van het metaal op de heetste delen van de PCB, stille en vervangbare fans en een garantie op die fans (kosteloos vervangen als het binnen X jaar nodig is).
XFX had de beste 480-kaart. Die AMD-only merken hebben veel te verliezen als ze de AMD-klanten niet tevreden stellen. Voor bedrijven zoals MSI is het hooguit 25% van de business.

Bij MSI en Gigabyte zag je bij de 480 letterlijk dat ze de shrout (en koelblok) wat voor de Pascal-kaarten werd ontworpen voor Polaris werd gebruikt, met als gevolg dat het niet effectief was voor het afvoeren van de hitte. Ik had sowieso bij de 480 de indruk dat werd geredeneerd dat AMD-klanten weinig geven om het geluidsniveau, naar aanleiding van de 200/300-serie kaarten (best een hoog vermogen). De vele klachten (ook van reviewers zoals JayzTwoCents) leidden er blijkbaar toe dat de meeste bedrijven bij de 580 beter hun best deden, bij MSI was echter de eerste versie van de GamingX weer een lawaaierig heethoofd, naar verluidt zouden ze later met een revisie zijn gekomen maar dat beschouw ik als too little too late.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Derpotron schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:16:
Neem bijvoorbeeld de removable fans die XFX nu op de kaarten zet.
Sapphire ook met hun nieuwste Nitro kaarten. ;)

Verder hoeven we ons echt geen zorgen te maken dat Sapphire de vraag niet aankan. Ze zijn de grootste AMD only AIB, en zijn in het algemeen een erg grote AIB die een bijzonder groot deel van de AMD videokaarten levert. Ze konden echt niet voor niks systematisch complete fabriekshallen voorzien van RX570's/RX580's voor mining. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:36
Verkeerde draad, excuus...

[ Voor 87% gewijzigd door XFlame op 30-03-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:42:
[...]

Sapphire ook met hun nieuwste Nitro kaarten. ;)

Verder hoeven we ons echt geen zorgen te maken dat Sapphire de vraag niet aankan. Ze zijn de grootste AMD only AIB, en zijn in het algemeen een erg grote AIB die een bijzonder groot deel van de AMD videokaarten levert. Ze konden echt niet voor niks systematisch complete fabriekshallen voorzien van RX570's/RX580's voor mining. :P
Ik probeer te vergeten dat dat is gebeurd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpotron
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:19:
[...]
Ik probeer te vergeten dat dat is gebeurd. ;)
Jep... Het is natuurlijk heel triest maar wel een manier voor een bedrijf om veel geld te verdienen natuurlijk, zeker in deze tijden waar de markt voor Nvidia in gaming veel groter is dan AMD, omdat mensen gewoon lijken te kopen wat ze hun vrienden zien gebruiken.

Niet dat er wat mis is met de producten van Nvidia zelf, maar ik denk vaak genoeg dat AMD de geschiktere keuze was geweest, zeker vlak voor de mining craze begon...

Overigens: om op het vorige bericht van CHBF te reageren: toch wel opmerkelijk dat Msi dan AMD producten als second grade neerzet, en dat ze zelf juist eraan meehelpen dat AMD zo lijkt. Als men dan een vergelijkbare msi 580 met een 1060 vergelijkt zullen ze dan zien dat de AMD versie luider is, en meer lawaai maakt, dus dan zullen ze wel allemaal zo zijn toch? Volgens de gemiddelde (vergelijkende) consument wel in ieder geval, want die zien Msi vaak als een bekend en dus goed merk.

[ Voor 29% gewijzigd door Derpotron op 31-03-2018 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Derpotron schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 01:08:
[...]

Jep... Het is natuurlijk heel triest maar wel een manier voor een bedrijf om veel geld te verdienen natuurlijk.
Aan de ene kant, ja zeker waar, ieder beetje winst is meegenomen, zeker voor AMD. Zo sta / stond ik er ook in. Aan de andere lijken van de "woekerwinsten" AMD en Nvidia amper geprofiteerd hebben, maar zijn deze juist veelal achter gebleven in het retail kanaal. En dan kom je mogelijk toch in een situatie dat het mogelijk beter was geweest wanneer het gros van de kaarten in de handen van gamers was gekomen en slechts een klein deel in de handen van miners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derpotron schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 01:08:
Als men dan een vergelijkbare msi 580 met een 1060 vergelijkt zullen ze dan zien dat de AMD versie luider is, en meer lawaai maakt, dus dan zullen ze wel allemaal zo zijn toch? Volgens de gemiddelde (vergelijkende) consument wel in ieder geval, want die zien Msi vaak als een bekend en dus goed merk.
Je zag ook dat AMD-kaarten minder werden verkocht op het moment dat het vermogen aanzienlijk lager was en je bij AMD veel meer performance kreeg voor dezelfde prijs (toen GCN net uitkwam en Nvidia het Fermi-probleem had (400-serie)). Idem voor de AMD-CPU's in begin jaren 0. Consumenten kiezen niet altijd het beste product (combinatie van hun wensen en wat het kost) uit.
Ik denk dat de meeste mensen niet eerst de benchmarks uitgebreid vergelijken (temperatuur en geluid vs. klokfrequentie) voordat ze kiezen welke kaart ze kopen. Ze kennen bepaalde merken wel en andere merken niet dus kiezen ze voor de merken die ze beter kennen. Of een vriend van hen heeft een kaart van merk X en heeft er geen problemen gehad en daarom kiezen ze automatisch voor merk X.

Ik heb geen idee hoe het precies komt maar Intel en Nvidia zijn bekender dan AMD en MSI is bekender dan bijvoorbeeld Sapphire of XFX (nog veel minder bekend, Sapphire is voor AMD-kaarten een erg groot bedrijf). Het zou geen rol mogen spelen maar dat doet het wel, daarom betalen veel bedrijven gigantisch veel geld voor reclame zodat wij wanneer wij in een winkel rondlopen hun merk kennen en velen van ons hun merk kiezen, of dat het beter of slechter is. Marketing is onzin maar het is onzin die werkt. :/
toch wel opmerkelijk dat Msi dan AMD producten als second grade neerzet, en dat ze zelf juist eraan meehelpen dat AMD zo lijkt.
Het eerste wat ik dacht toen ik die opmerking van die MSI-medewerker las. Het heeft een hoog hypocriet gehalte en het is een selffulfilling prophecy. Je besteedt minder zorg aan de kaarten => tweederangsproduct => legitimatie om minder zorg te besteden aan de kaarten
Nu ligt het vermogen bij de 580 iets hoger dan bij de 1060 maar niet zoveel hoger dat dat het probleem was.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpotron
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Ik heb geen idee hoe het precies komt maar Intel en Nvidia zijn bekender dan AMD en MSI is bekender dan bijvoorbeeld Sapphire of XFX (nog veel minder bekend, Sapphire is voor AMD-kaarten een erg groot bedrijf). Het zou geen rol mogen spelen maar dat doet het wel, daarom betalen veel bedrijven gigantisch veel geld voor reclame zodat wij wanneer wij in een winkel rondlopen hun merk kennen en velen van ons hun merk kiezen, of dat het beter of slechter is. Marketing is onzin maar het is onzin die werkt. :/
Dat is inderdaad duidelijk, want zelfs een aantal van mijn vrienden die in het begin voor een RX 470 kozen, voordat de reviews zelfs nog uit waren, kozen voor de MSI variant, simpelweg omdat ze het als een bekend en vertrouwd merk beschouwen. Nou weet ik uit ervaring dat zij altijd wel voorzichtige kopers zijn en vaak eerst professionele reviews lezen voor het kopen van een product, maar die waren er destijds niet en dus gingen ze er van uit dat MSI een van de betere zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denkt iemand dat radeon gamjng nog een succes kan worden in de high-end markt, of kan ik net zo goed nu al een wqhd g-sync monitor kopen en wachten op betere 1080 ti prijzen of een een nieuwe reeks nvidia kaarten? Buiten cpu's om doet AMD het volgens mij niet al te best meer wat de gewone consumentendivisies betreft, dus als er hoogstwaarschijnlijk niks komt, waarom zou ik dan wachten, ook al heb ik niet eens een nieuwe gpu nodig voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:42:
Denkt iemand dat radeon gamjng nog een succes kan worden in de high-end markt, of kan ik net zo goed nu al een wqhd g-sync monitor kopen en wachten op betere 1080 ti prijzen of een een nieuwe reeks nvidia kaarten? Buiten cpu's om doet AMD het volgens mij niet al te best meer wat de gewone consumentendivisies betreft, dus als er hoogstwaarschijnlijk niks komt, waarom zou ik dan wachten, ook al heb ik niet eens een nieuwe gpu nodig voorlopig?
Het leest alsof je wilt dat je we je ergens van overtuigen? ;p
Er is praktisch geen informatie over de volgende generatie van amd of nvidia dus ik zou vooral nog wachten met het kopen van een specifiek scherm. Daarnaast zijn polaris kaarten prima gamekaarten, beetje jammer dat ze al meer dan een half jaar niet leverbaar zijn maar goed thats life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aminam schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:47:
[...]

Het leest alsof je wilt dat je we je ergens van overtuigen? ;p
Er is praktisch geen informatie over de volgende generatie van amd of nvidia dus ik zou vooral nog wachten met het kopen van een specifiek scherm. Daarnaast zijn polaris kaarten prima gamekaarten, beetje jammer dat ze al meer dan een half jaar niet leverbaar zijn maar goed thats life.
En de enige informatie die er wel is, is niet bepaald veelbelovend. Jammer, want ik wil echt een high-end gpu, maar wil toch niet echt een nvidia kaart en vega is niet erg efficiënt, snel of goedgeprijsd. Ik weet niet waarom ik nog zou wachten, maar een 1080 ti of een iets snellere 1180 heeft niet helemaal die juiste klank of dat juiste gevoel. Misschien wilde ik gewoon dat de underdog verrassend hard uit de hoek komt, maar vega maakt zijn beloftes niet waar. Met een saaie, albeit supersnelle kaart, is een computer toch "maar" een machine, beetje alsof je een een bmw x1 zou kopen ipv een countryman: de bmw is de beste keus, maar de countryman heeft toch meer gevoel, een aura.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:42:
Niemand van ons heeft een glazen bol maar hier gefundeerde speculatie. De nodeshrink zal de performance verbeteren (want lager vermogen en minder hitte, de Vega64 kan veel beter presteren maar wordt beperkt door het hoge vermogen wat daarvoor nodig is en de hoge temperatuur die hierdoor ontstaat) dus als jouw vraag is of dat de volgende generatie kaarten van AMD die de 7 nm. GF/TSMC node gebruikt beter zullen presteren dan de 1080 Ti, dan is het antwoord hierop volmondig ja. Als jouw vraag is of dat AMD tussen nu en pak hem beet 2023 Nvidia van de troon stoot in de highend. Alleen als AMD straks met multi-die GPU's komt zoals het met de CPU's deed. Dat is mogelijk maar we moeten het afwachten. De kans is aanwezig dat Navi een multi-die GPU wordt. De beperking dat grafische kaarten van AMD minder goed uitvallen bij grotere diesizes (FuryX, Vega64) hangt samen met de huidige architectuur, die architectuur is op zich prima maar het vermogen loopt te ver op voor gaming (niet voor andere applicaties). AMD gaat na Navi een nieuwe architectuur invoeren maar het duurt een paar jaar voordat de eerste kaarten daarvan verschijnen.

Investeren in een G-Sync monitor? Hoe graag betaal je €200 extra per monitor? Als jij slechts (ultrawide) 1440p wil dan is Vega56 al geschikt, met de eerstvolgende generatie kaarten (ergens tussen nu en begin 2019) zal je zeker genoeg performance hebben, ook voor ultrawide 1440p en 100 FPS. Ik zou sowieso nog even rustig de kat uit de bomen kijken gezien de prijzen van de grafische kaarten. Het ineenstorten van crypto'munten' kan het wat verbeteren maar dat lost nog niet het probleem op dat GDDR5 momenteel absurd duur is.
Jammer, want ik wil echt een high-end gpu, maar wil toch niet echt een nvidia kaart en vega is niet erg efficiënt, snel of goedgeprijsd.
Momenteel is geen enkele grafische kaart goed geprijsd. :')
Het is onzin dat Vega niet efficiënt is, Vega56 haalt een prima efficiëntie, bij Vega64 loopt het om de eerder genoemde reden uit de hand. Een Vega56 is alles wat je nodig hebt voor 1440p en die kaart was voor een goede prijs verkrijgbaar via Duitsland, maar nu niet meer. Waarschijnlijk door 'mining'.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Far Cry 5 Video Card Performance Preview

De Vega64 komt er hier goed uit ivm de 1080 waarbij ook aardige woorden vallen voor RPM.
Don’t forget Rapid Packed Math, this feature is forward looking, and seems to pay off on the AMD Radeon RX Vega 64. If it can provide a performance uplift of even 10%, like we are seeing, it is very much worth it for Vega GPUs. AMD needs to convince more game developers to use this technology as it does seem to yield positive performance results.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:32:
Far Cry 5 Video Card Performance Preview

De Vega64 komt er hier goed uit ivm de 1080 waarbij ook aardige woorden vallen voor RPM.

[...]
De game is dan ook AMD sponsored hé. Natuurlijk draait die dan goed op alle hardware, in het bijzonder op AMD. :P
Maar we gaan RPM, eigenlijk gewoon FP16 wel meer zien de komende jaren. Volta lijkt er ook ondersteuning voor te krijgen en dan is die als secondaire standaard naast FP32 wel binnen. Deze ondersteuning is ook nodig voor ray tracing dus het gaat ook niet verdwijnen. Dat heeft Werelds laatst allemaal uitgelegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan het nog steeds niet geloven: Ubisoft die een AMD-sponsored spel doet en warempel eens een goede performance haalt terwijl het spel er goed uitziet. de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :+
Soms durf ik stiekem te hopen dat Ubisoft is veranderd, totda ik weer denk aan "gaming => software as a service".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:14:
[...]

De game is dan ook AMD sponsored hé. Natuurlijk draait die dan goed op alle hardware, in het bijzonder op AMD. :P
Maar we gaan RPM, eigenlijk gewoon FP16 wel meer zien de komende jaren. Volta lijkt er ook ondersteuning voor te krijgen en dan is die als secondaire standaard naast FP32 wel binnen. Deze ondersteuning is ook nodig voor ray tracing dus het gaat ook niet verdwijnen. Dat heeft Werelds laatst allemaal uitgelegd. :)
Niet elke stap in shaders hebben ook FP32 nodig, je kan prima met minder af soms.
Ik hoop dat meer game developers slimmer met zulke dingen gaan werken. Net zoals Async compute is dit een vorm van optimalisatie die weinig kost maar wel wat opleverd.

Ander voordeel, althans als ik het goed begrijp is minder druk op geheugen bandbreedte en natuurlijk cache bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:27:
[...]

Niet elke stap in shaders hebben ook FP32 nodig, je kan prima met minder af soms.
Ik hoop dat meer game developers slimmer met zulke dingen gaan werken. Net zoals Async compute is dit een vorm van optimalisatie die weinig kost maar wel wat opleverd.

Ander voordeel, althans als ik het goed begrijp is minder druk op geheugen bandbreedte en natuurlijk cache bandbreedte.
Of de ROP's. ;)

Pagina: 1 ... 22 ... 52 Laatste

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Dram daarbij niet door, als een ander ook na onderbouwing een andere mening toegedaan blijft is daar niets mis mee. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.