Vorige week een weekje naar Egypte geweest met de familie, Hurghada om precies te zijn.
Ben geen frequente vlieger en langer dan 3 uur had ik eerder niet in een vliegtuig gezeten. Vind het nog altijd een toffe ervaring, ook al was het pure cattle class in een niet zo spannend vliegtuig (een 737-800 van Transavia, de "Peter Pan" overigens; best koddig die skydivende elf op de winglets).
Heenweg ging voorspoedig, terugweg wat minder: kist afgeladen vol (189 passagiers) en de gezagvoerder meldde dan ook dat we een 'flinke aanloop' nodig hadden. Dat was niets teveel gezegd.

Was er na 5 uur en 40 minuten wel wat flauw van (slapen is voor mij uitgesloten in die krappe bedoening) en thuiskomen met een temperatuurverschil van 30 graden valt ook niet mee, maar al met al wel weer een hoop mooie ervaringen erbij.
Wat ik echter wel kon missen waren de controles in Egypte. Vooral voor de terugreis was het (imo) bizar: zeker tot 4 keer toe mijn paspoort moeten laten zien, strenge controles van bagage (met reden kan ik me voorstellen; zefs alle taxi's werden met spiegels 'van onder' gechecked), personeel dat je kwaad maant op te schieten terwijl zijn eigen collega loopt te lanterfanten (ging bijv. om de aanvoer van de 'trays' waarin je je handbagage ed. in moet doen) en over het algemeen de zeer onvriendelijke benadering.
Zoals gezegd: ben weinig gewend wat dit betreft, maar het was geen toffe ervaring (ja, tenzij je een blonde meid bent, dan kunnen ze ineens breeduit glimlachen en vragen wanneer je terugkomt zoals bij mijn nichtjes

).
Hurghada is verder een modern en overzichtelijk vliegveld en dat was niet onprettig aangezien we er 4 uur vantevoren aanwezig moesten zijn (waar we een klein uur vanaf gesmokkeld hadden).
Het is verder niet bijzonder ofzo (behalve dat het afgezien van de vele resorts daar in de omgeving het enige was dat echt 'af' leek; wat een pauperbende is het daar verder overal, pardon my french) maar het was de hele dag een komen en gaan van kisten. Ook militaire; zag nog een c130 over komen als mijn beperkte kennis me niet in de steek laat.
Wat me daar verder opviel is dat er voordat wij vertrokken wel 3 TUI kisten (ook 737-800's) op het platform stonden. Van de 26 die ze (na een snelle zoektocht) ervan hebben 3 op een relatief klein vliegveld.... Kwam op mij over als opvallend (maar weer disclaimer: ben niet heel ervaren op dit gebied) en het was natuurlijk vakantie-tijd.