Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 281 ... 284 Laatste
Acties:

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 11:12
PWM schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:17:
[...]

WA ;) Zit een software bedrijfje waar ik een afspraak heb.
Ik moest het opzoeken.... want ik wist niet eens dat er vluchten vanaf Seattle die kant op gingen. Maar waarom niet rijden? Die ene keer dat ik erheen mocht, was het een goed uurtje rijden. Krijg je gelijk nog 'iets meer' van het land mee - met een Starbucks Frappé in de hand!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hmmbob schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:57:
[...]

Je zou verwachten dat die misschien wel een tele-vergader-oplossing hebben, een soort samenwerkomgeving voor teams ofzo

/s :+
Klinkt interessant om veel vluchtbewegingen te verminderen, vertel eens meer :P

How bad is it on a scale from one to Spurs

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Docslik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Ik moest het opzoeken.... want ik wist niet eens dat er vluchten vanaf Seattle die kant op gingen. Maar waarom niet rijden? Die ene keer dat ik erheen mocht, was het een goed uurtje rijden. Krijg je gelijk nog 'iets meer' van het land mee - met een Starbucks Frappé in de hand!
Vlieg ook op Seattle hoor. Inmiddels geboekt, terug via Vancouver. Dan land je om 12.00 op Schiphol, dat is wel goed te doen.

Heen Delta One in de A330 Neo. Toen ze er mee begonnen was ik onder de indruk, maar inmiddels het best al verouderd en krap. Maar oogt erg goed op de foto's.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jack zomer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:20:
https://www.luchtvaartnie...t-acties-om-hoge-werkdruk

Tldr. Tot 19 augustus voor de verbeteringen. Anders gevolgen...
Kom op. Niet dreigen maar doen. Bv morgen beginnen 1 uur. Elke dag een verdubbeling van uren.
Hypotethisch, omdat ik eind volgende week nog een korte europese vlucht ga maken, wat zou een realistische vorm van acties in dit geval zijn?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Hypotethisch, omdat ik eind volgende week nog een korte europese vlucht ga maken, wat zou een realistische vorm van acties in dit geval zijn?
start zal wel weer stipheids acties worden (wat onzinnig is en het beeld geeft dat er op een normale niet stipt gewerkt wordt.

en dan verwacht ik een escalatie van werk neerleggen
bv
dag1 15min in de ochtend en avond spits
dag2 30 min
dag 3 60 min
etc etc.. en na een week doet schiphol en de bedrijven beloftes die nooit gevolgd worden en heeft de beveiliging het er niet meer over voor een jaar of 3

let wel, dit is puur een gok op basis van de mijn ervaringen toen ik nog werkzaam was in de beveiliging op schiphol..

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 15-08-2026 10:04 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

Tylen

Neem mij niet te serieus

Maandag op Humberside gevlogen. Wat een houtje touwtje vliegveld is dat zeg. Wel een keer leuk om mee te maken 🤣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

en het beeld geeft dat er op een normale niet stipt gewerkt wordt.
Grote kans dat dat ook niet het geval is nu. Als ik kijk naar mijn eigen werkzaamheden, zie ik dat wij best veel buiten de CAO om doen, in eigen tijd of sneller dan eigenlijk gepland is om de rest van de dag soepeler te laten lopen. Een dat zie ik bij velen om mij heen.

Nu weet ik niet wat de indeling en werkzaamheden van de security precies zijn, maar ik kan me voorstellen dat velen net iets vroeger op hun werk zijn en klaar zijn om de collegas te vervangen die naar huis gaan, zodat de overdracht beter gaat, de lunch misschien iets te laat beginnen of korter houden, etc.

Geldt niet voor iedereen, maar denk dat vele banen totaal niet lekker lopen als iedereen zich stipt aan het schema, tijdsduur en werktijden zou houden...

Verwijderd

Tylen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:35:
Maandag op Humberside gevlogen. Wat een houtje touwtje vliegveld is dat zeg. Wel een keer leuk om mee te maken 🤣
Nog altijd 2x zoveel vluchten als een Maastricht airport. Vind dat altijd wel aandoenlijk. Sowieso ideaal dat je een half uurtje voor vertrek aankomen ruim genoeg is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:10:
Nog altijd 2x zoveel vluchten als een Maastricht airport. Vind dat altijd wel aandoenlijk. Sowieso ideaal dat je een half uurtje voor vertrek aankomen ruim genoeg is.
Ik heb 9 jaar vanaf Norwich Airport gevlogen. Zeker makkelijk, zo'n klein vliegveldje waar je niet lang in de rij hoeft te staan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PWM
  • Niet online
Als we 17.00 moeten boarden, kom ik 16.50 Aalborg Airport binnenlopen. Na Schiphol mijn meest gebruikte vliegveld. Een verademing.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 19:54
Fly-guy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

Nu weet ik niet wat de indeling en werkzaamheden van de security precies zijn, maar ik kan me voorstellen dat velen net iets vroeger op hun werk zijn en klaar zijn om de collegas te vervangen die naar huis gaan, zodat de overdracht beter gaat, de lunch misschien iets te laat beginnen of korter houden, etc.

Geldt niet voor iedereen, maar denk dat vele banen totaal niet lekker lopen als iedereen zich stipt aan het schema, tijdsduur en werktijden zou houden...
Lijkt me een normale gang van zaken dat de volgende ploeg al iets eerder klaar staat om het over te nemen. Ziekenhuizen, hulpdiensten etc doen dat toch ook. Nu hoef je bij de security geen heel medisch dossier of zo over te dragen dus we hebben het niet over een kwartier of een half uur.

En voor de klant lijkt het me ook prettig dat als je bagage toch nader gecontroleerd moet worden de medewerker het gewoon afmaakt, en niet halverwege wegloopt omdat z'n shift klaar is.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03

4x2

lộn xộn quá

Ik denk dat Tuy Hoa (TBB, Vietnam, en ja dat moest ik opzoeken) het kleinste commerciele vliegveld is waar ik vanaf ben gevlogen.
Best geinig inderdaad, 2/3 bagagebanden, met je bagage naar buiten lopen sta je ook gewoon direct echt buiten-buiten.

Nummer 2 is waarschijnlijk Phu Cat (UIH, Vietnam, en ja, dat moest ik ook opzoeken) al was dat meer een 0,75x Eindhoven.
Wat dan wel weer leuk was waren de 2 SU-27's die daar even moesten trainen ("hmm, als de complete terminal uit elkaar rammelt is het waarschijnlijk geen normaal lijnvliegtuig wat vertrekt")

leeg

• Fly-guy
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Lijkt me een normale gang van zaken dat de volgende ploeg al iets eerder klaar staat om het over te nemen. Ziekenhuizen, hulpdiensten etc doen dat toch ook. Nu hoef je bij de security geen heel medisch dossier of zo over te dragen dus we hebben het niet over een kwartier of een half uur.

En voor de klant lijkt het me ook prettig dat als je bagage toch nader gecontroleerd moet worden de medewerker het gewoon afmaakt, en niet halverwege wegloopt omdat z'n shift klaar is.
Aangezien ik het zelf ook doe, is het een normale gang van zaken. Maar niet een die in je CAO o.i.d. staat. Je levert je eigen tijd in en dat kun je heel goed niet doen tijdens een "stiptheid actie".

En zo zullen er veel zaken zijn die onopgemerkt anders kunnen zonder buiten je contract/cao te gaan en de zaak flink vast te doen lopen.

Dat de passagier er last van heeft is natuurlijk de reden voor zo'n actie, maar de werkgever kan er niets tegen doen, want iedereen werkt precies zoals voorgeschreven...

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03

Grouchy

meep meep

Vanuit Amsterdam vliegt (of vloog) KLM Cityhopper wel wat meer van die dergelijke bestemmingen aan Linköping, Växjö.
In Linköping & Växjö op een zondagavond in de winter is dan wel weer echt totaal niks te beleven.

Als je het echt klein wil hebben dan heb je de zogenaamde essential air servive airports in de USA. Heb oa Chisholm-Hibbing, International falls & Bemidji en wat andere meuk vanuit Minneapolis & Detroit aangevlogen. Als je geluk hebt is er een bagage ruimte, soms ook niet. 1 gate (de lobby ;) ) soms 2, regelmatig maar 1 vlucht per dag. Vanaf 1 uur - 45 minuten kan je de bagage afgeven, eerder komen heeft geen zin. En TSA gaat net voor het boarden open.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55

FreakNL

Well do ya punk?

CyBeR schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Mijn Samsonites (Cosmolite) hebben allemaal een grote "Made in EU" sticker erop iig. De enige sticker die ik er niet af gehaald heb :P

Samsonite is wel van origine een Amerikaans bedrijf, maar ze produceren dus ook hier en hebben ook Nederlandstalige (ze zitten idd in België) klantenservice met (in mijn ervaring) prima garantie-afhandeling. Elke keer dat er iets was heb ik binnen een paar dagen gratis vervangende onderdelen gekregen.
Ik had geen garantie meer en op de officiële site van Samsonite waren er geen onderdelen meer te verkrijgen voor mijn koffer (gecheckt met serienummer).

uiteindelijk via EBay een nieuwe stang besteld. Het probleem met de wieltjes laat ik even voor wat het is, als je hem achter je aan trekt is er niks aan de hand. En de flap aan de binnenkant heb ik nu zelf gerepareerd (boel vastgemaakt met een tywrap, hij valt er niet meer uit nu ;) ).

Krijg hier toch wel voldoening van. Beter voor het milieu ook. Hij kan weer ff mee

oud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeI1WNOTqOGNxh-AAdh-8jxvEHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MaKFhCNaNnAdLgoOkEm7DBF.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnleHCk00CAlbDInGQ5YpabJ3cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzbMYyn1CaZ9Z4tfCzgdvx4n.jpg?f=fotoalbum_large

(Persoonlijke gegevens even weggemoffeld)

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 15-08-2026 17:15 ]

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:57
4x2 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:01:
Ik denk dat Tuy Hoa (TBB, Vietnam, en ja dat moest ik opzoeken) het kleinste commerciele vliegveld is waar ik vanaf ben gevlogen.
Best geinig inderdaad, 2/3 bagagebanden, met je bagage naar buiten lopen sta je ook gewoon direct echt buiten-buiten.

Nummer 2 is waarschijnlijk Phu Cat (UIH, Vietnam, en ja, dat moest ik ook opzoeken) al was dat meer een 0,75x Eindhoven.
Wat dan wel weer leuk was waren de 2 SU-27's die daar even moesten trainen ("hmm, als de complete terminal uit elkaar rammelt is het waarschijnlijk geen normaal lijnvliegtuig wat vertrekt")
nou in mei op CRV gevlogen (Crotone Callabria Italia) en dat was echt de kleinste die ik in 30 jaar heb meegemaakt maar verassend effectief. 1 bagageband na 15 min je koffer meenemen , great stuf en geweldig stukje Italia als je van wijn puur eten en normalere prijzen houdt

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Al die vliegveldjes op Griekse eilandjes zijn ook heerlijk, mijn favoriete is Ikaria (JIK). Vooral het gemoedelijke is zo fijn, en je weet i.i.g. zeker dat er een frappè gemaakt kan worden voor je.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05
Radiodurans schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:00:
Al die vliegveldjes op Griekse eilandjes zijn ook heerlijk, mijn favoriete is Ikaria (JIK). Vooral het gemoedelijke is zo fijn, en je weet i.i.g. zeker dat er een frappè gemaakt kan worden voor je.
Ja eens, is een fijn vliegveld met een mooie aanvliegroute recht over het strand. Ook leuk om daar op dat strand in de ochtend te zitten als er eentje overkomt.

Paar weken geleden was ik op Leros (LRS) wat nog kleiner is. Met een baan van 1000 meter kunnen daar alleen ATR kisten komen. Heerlijk dat er op de passagierslijst wordt afgevinkt en de scanners voor boarden ontbreken.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:30
Radiodurans schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:00:
Dat gemoedelijke klinkt goed! Wij vliegen binnenkort via Athene met AEGEAN Airlines door naar Heraklion (HER) op Kreta. Heb je toevallig ook ervaring met die specifieke luchthaven en hoe de gemoedelijkheid daar tegenwoordig is?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:10

Mijn kleinste airport is vooralsnog Lahad Datu (LDU) met een ATR-72 van Maswings naar toegevlogen. Airport is zo basic dat er alleen vluchten bij daglicht kunnen komen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Van der Berg schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:55:
Dat gemoedelijke klinkt goed! Wij vliegen binnenkort via Athene met AEGEAN Airlines door naar Heraklion (HER) op Kreta. Heb je toevallig ook ervaring met die specifieke luchthaven en hoe de gemoedelijkheid daar tegenwoordig is?
Ik ben nooit naar HER geweest, Kreta is een groot eiland en Heraklion een populaire plek om naar toe te gaan voor o.a. charter vluchten. Er is wel een balans tussen Griekse gemoedelijkheid en chaos omdat het toch allemaal wat te groot wordt ;)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 20:59
Als ze een bagageband hebben dan is het nog een groot vliegveld. De kleinste vliegvelden waar ik ben geweest hebben een balie waar je bagage kunt afhalen. Meestal alleen bereikbaar met een ATR 72 en één keer per dag.

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59
Flores op de Azoren was ook zo relax klein. Wachten in het koffietentje, omgeroepen naar de gate, paar stoelen en een vending machine, geen wc,water of wat dan ook. Over paar maanden graciosa azoren, die zal nog wel kleiner zijn vliegen met een dash8-200

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
iRobert schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:22:
[...]

Mijn kleinste airport is vooralsnog Lahad Datu (LDU) met een ATR-72 van Maswings naar toegevlogen. Airport is zo basic dat er alleen vluchten bij daglicht kunnen komen.
Bij mij Mulu (MZV), ook op Borneo.
Mooiste is dat je in principe zo je koffer van de bagagekar af kan pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3rDPNJTb9EclxHiEJbULmK-5f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt7eviI580hNRNoh9eOwHR6e.jpg?f=fotoalbum_large

• Van der Berg
Transavia zet momenteel op het traject naar Athene last-minute wet-leasecapaciteit in. Een geplande vlucht met een eigen Boeing 737-800 is op het laatste moment omgeboekt naar een Airbus A320-232, uitgevoerd door het Litouwse Heston Airlines (inclusief buitenlandse bemanning). Het is goed om hier bij de vluchtvoorbereiding rekening mee te houden in verband met de afwijkende cabine-indeling en service aan boord.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 05:46

Moet je Phu Quoc eens proberen. Flinke regenbui en je wordt zelfs nat bij de gates :D

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:04

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ligt het aan mij of is de WIfi bij KLM flink verbeterd? Was vroeger echt nauwelijks bruikbaar, als je niet betaalde alleen tekstberichten en zelfs met betaling niet vooruit te fakkelen. Deze week heen en terug geweest naar MUC met een 737-800’s en beide keren prima bruikbare Wifi, die gratis is als je inlogt met je FB account. Speedtest gaf 30-40 Mbit aan.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:17:
Ligt het aan mij of is de WIfi bij KLM flink verbeterd? Was vroeger echt nauwelijks bruikbaar, als je niet betaalde alleen tekstberichten en zelfs met betaling niet vooruit te fakkelen. Deze week heen en terug geweest naar MUC met een 737-800’s en beide keren prima bruikbare Wifi, die gratis is als je inlogt met je FB account. Speedtest gaf 30-40 Mbit aan.
Dit had ik ook vanuit Oslo afgelopen week (E195). Inderdaad gratis WiFi en prima snelheid. Ik had wel verwacht dat ze dit pro-actief zouden communiceren als het nieuw beleid was eigenlijk.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 19:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Heeft KLM gecommuniceerd. Ze hebben Viasat aangeschaft daarvoor.

Alleen binnen Europa. Erbuiten is het nog steeds slecht (dekking, latency, snelheid, stabiliteit), en voor m'n gevoel (nog) slechter geworden, en is de prijs ook verhoogd naar 29 euro voor de volle vlucht. :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:17:
https://news.klm.com/klm-...wifi-on-european-flights/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 17:23
Van de week 4 vluchten met SAS gedaan binnen Europa. Twee vluchten voor de heenweg geboekt als een (erg goedkope) Flying Blue award in Economy, en twee vluchten terug in Business.

Overal netjes Group 1 boarding (wegen FB status), en geen gedoe met check-in en handbagage voor de Economy vluchten - blijkbaar worden awards geboekt als Standaard (en niet Light). Daarnaast direct bij de eerste Economy vlucht hebben we beide een opup naar business gekregen (losse boekingen..), dat gebeurd bij KLM niet vaak. Helaas wel op de CRJ waar ze - ook in business - de volledige 2-2 layout gebruiken.

Overal best goede ervaring. Crew erg netjes, eten was simpel maar goed, en alles prima op tijd. Het laatste segment was op een A320 en die had starlink internet, en gaf daarmee 200-300Mbit internet. Voor een 3,5 uur lange vlucht geen enkele hickup of uitval, en lekker snel...dat is echt wel een verademing in vergelijking met de variant waar er base-stations op de grond worden gebruikt.

Denk dat ik SAS wel zou aanraden. Prijs ook prima, zowel in punten (KRK-CPH-TRD voor 9K punten en 32 euro belastingen...en in business voor 200 euro enkele reis (TRD-CPH-ATH) incl 30XP. Heb wel eens méér betaald voor alleen de XP's zelf..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vl1_Cy-Ts5hSX--8Q2o0C4Mkus=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb65ZswWb1wj0sWSMa1IpITD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmT8N7o9r3X1qrDZ_cT4cs2UTl8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h0UaPSnXWdMMal3CP6L6umAU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGEjX__2lNBb0ZDMBvpMZ1YjW1o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ynhSdBEl7LKJUiyk3KYRqCxQ.jpg?f=user_large

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xandrios schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:42:
incl 30XP. Heb wel eens méér betaald voor alleen de XP's zelf..
Het kan zelfs nog goedkoper merk ik vandaag.

Ze hadden bij mij een leg in de VS niet meegerekend, waarschijnlijk wegens een gemiste connection en omboeking. Dus online een claim ingediend voor de missende 6XP en mijlen. Net een mailtje dat ze het gefixt hebben, wat ze ook netjes gedaan hebben. Maar ze hebben ook de terugreis nog een keer toegevoegd. Dus 36XP+mijlen gratis *O*

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• finsdefis
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:42:
Van de week 4 vluchten met SAS gedaan binnen Europa. Twee vluchten voor de heenweg geboekt als een (erg goedkope) Flying Blue award in Economy, en twee vluchten terug in Business.

Overal netjes Group 1 boarding (wegen FB status), en geen gedoe met check-in en handbagage voor de Economy vluchten - blijkbaar worden awards geboekt als Standaard (en niet Light). Daarnaast direct bij de eerste Economy vlucht hebben we beide een opup naar business gekregen (losse boekingen..), dat gebeurd bij KLM niet vaak. Helaas wel op de CRJ waar ze - ook in business - de volledige 2-2 layout gebruiken.

Overal best goede ervaring. Crew erg netjes, eten was simpel maar goed, en alles prima op tijd. Het laatste segment was op een A320 en die had starlink internet, en gaf daarmee 200-300Mbit internet. Voor een 3,5 uur lange vlucht geen enkele hickup of uitval, en lekker snel...dat is echt wel een verademing in vergelijking met de variant waar er base-stations op de grond worden gebruikt.

Denk dat ik SAS wel zou aanraden. Prijs ook prima, zowel in punten (KRK-CPH-TRD voor 9K punten en 32 euro belastingen...en in business voor 200 euro enkele reis (TRD-CPH-ATH) incl 30XP. Heb wel eens méér betaald voor alleen de XP's zelf..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind SAS ook wel een voorbeeld van een relatief geslaagd LCC-model bij een legacy carrier, vooral omdat er daadwerkelijk goede prijzen te vinden zijn. Afgelopen jaar ook een stuk of 5 legs in eurobusiness gedaan en het eten was telkens prima; beetje hetzelfde als wat je hier ziet. De presentatie alleen al was een stuk beter dan de Wanders-box van KLM. Gelukkig zat er niemand naast me want die CRJs zijn wel krap.

De vlucht in economy had ik ook via de KLM website met miles geboekt, maar ik kreeg Economy Bonus o.i.d. als boekingscategorie. Er stond geen carry-on allowance in de boeking, dus dat was verplicht inchecken. Maar goed, geen issue verder aangezien ze de priority-koffers in ARN daadwerkelijk als eerste op de band hebben gegooid.

• PWM
  • Niet online
Vandaag voor het eerste op pad met een KLM Basic ticket. Wel meteen een upgrade naar business gekregen. Blijkbaar kijken ze dus niet naar die fare class.

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 18:41
Kan de KLM Personal Assistance of Platinum lijn eigenlijk ook miles/XP claims verwerken?

Vroeger ging dat via FB best rap, nu krijg je 5 uur later een reactie dat de SAF is bijgeschreven, maar de missende vlucht uiteraard niet. Was gewoon een KL codeshare dus moet gewoon bijgeschreven worden, om 13:00 gereageerd "ok, en m'n vlucht?" En 5 uur later nog geen reactie of het eigenlijk uberhaupt als bericht is aangekomen of dat de "agent" het gesprek al gesloten had. Zo moeilijk is het niet..

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54
Yakumos schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:33:
Kan de KLM Personal Assistance of Platinum lijn eigenlijk ook miles/XP claims verwerken?
Zeker, dat kunnen ze.

Normale vluchten die niet zijn bijgeschreven doe ik via het formulier op de FB site, dat is vrijwel altijd instant.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
In de zomervakantie voor het eerst gevlogen met Emirates in business. Gelijk de 'kans' om een aantal configuraties te vliegen: A380, A350 en 777.

De A380 met de bar achterin is een leuke gimmick. Even uit de stoel en aan de bar is voor een lange vlucht best fijn. Stoel was prima in de A380 en A350, al vond ik de stoel in de A350 wel erg rechtop zitten in standaard stand. De 777 was een oude configuratie (2-3-2) en die stoelen vallen dan wel tegen. Weinig opbergplek en een 'verrassing' want het was een last minute equipment swap van Emirates. Origineel zou die vlucht met een A350 gaan

Op alle vluchten was de crew erg goed: service gericht, maakte graag een praatje ook met de kids. Catering was ook prima. Maar wat ik vooral heel relaxed vind is de terminal in Dubai. Aparte incheck, nul rij voor security en paspoort controle. En twee keer geluk dat onze vlucht vanaf de A gate vertrok waardoor je de lounge hebt die compleet uitstrekt over de gehele verdieping. Boarden rechtstreeks vanuit de lounge, lift naar beneden en je stapt gelijk het vliegtuig in. Dat is wel erg relaxed :)

Maar 1 vlucht die first had en voldoende plek, maar Emirates was niet erg 'agressief' om die plekken te verkopen. Via app en bij checkin was het 3k p.p en dat was dezelfde prijs al 2 maanden voor vertrek.

Chauffeur service werkt ook goed, al is de KM prijs als je boven de max KM zit qua afstand best fors: 3 euro per KM.

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 18-08-2026 19:30 ]

• Yakumos
Timmy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:18:
[...]

Zeker, dat kunnen ze.

Normale vluchten die niet zijn bijgeschreven doe ik via het formulier op de FB site, dat is vrijwel altijd instant.
Ah, dat is anders dan "ontbrekende miles claimen" bij de KLM site/app? Want die geeft steevast "nee hoor, alles is bijgeschreven" als je dat proces doorloopt.

Maar goed om te weten voor de volgende keer, thanks!

• Apache4u
  • Niet online
Yakumos schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Ah, dat is anders dan "ontbrekende miles claimen" bij de KLM site/app? Want die geeft steevast "nee hoor, alles is bijgeschreven" als je dat proces doorloopt.

Maar goed om te weten voor de volgende keer, thanks!
Mijn ervaring is dat dat heel anders is. Afgelopen januari noodgedwongen door klm omgeboekt om met Iceland Air terug vanuit de VS te vliegen. Uiteraard geen miles/xp bijgeschreven gekregen. 1 telefoontje met de PA en een paar uur later stonden ze in mijn app. En extra miles omdat Iceland Air business class als een downgrade naar PE werd gezien. Was netjes geregeld.

Dat betekent, stam + t .

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54
Yakumos schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:32:
Ah, dat is anders dan "ontbrekende miles claimen" bij de KLM site/app?
Ik gebruik deze altijd.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KLM + AF lijken geen mixed cabin meer te ondersteunen als je verschillende continenten mixt. Niet op de website en niet in de app. Als je het via Kayak probeert, dan word je naar de zoekfunctie van KLM gestuurd ipv dat je een itinerary kunt afrekenen.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om het toch online te boeken? Of moet ik een route opzoeken en dan bellen oid? (als dat überhaupt kan)

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 17:37

florholvoet

aka F0x.be

Alles combinaties die in het GDS boekbaar zijn, kan je via ITA Matrix vinden. Als Kayak ze toont zou je ze daar ook moeten kunnen uitprijzen.
Vervolgens kan je via Bookwithmatrix of een reisagent naar keuze het laten ticketen.
Bellen naar KL/AF zou ook moeten lukken. Dat hangt dan wel weer af van wie je aan de lijn krijgt, aangezien de competenties/kennis van de agents nogal durft wisselen.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PWM schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:53:
Als we 17.00 moeten boarden, kom ik 16.50 Aalborg Airport binnenlopen. Na Schiphol mijn meest gebruikte vliegveld. Een verademing.
Ik vloog vanaf Bornholm januari. Ik werd 7.45 in het hotel opgehaald en vloog 8:30…

“Is dat niet wat laat?” - “Nee , tijd zat”…

Chauffeur was er 7.55 nog niet dus ik werd al wat zenuwachtig. Kwam een minuut later en ik was 8.10 op het vliegveld en heb nog moeten wachten bij de gate :+ (en dan heb ik ook nog bagage ingecheckt)…

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2026 00:29 ]

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 17:54
Mensen nieuwe Privium Schengen lounge al geprobeerd? Klinkt alsof hij groot is maar met beperktere F&B dan de non-Schengen lounge. Klinkt als een voorbode om de lounge bij vertrekhal 1 (non-air side) op termijn aan te passen. Waarom zou je daar nog zitten anders dan internationale treinreis?

• PWM
  • Niet online
Rookert25 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:46:
Mensen nieuwe Privium Schengen lounge al geprobeerd? Klinkt alsof hij groot is maar met beperktere F&B dan de non-Schengen lounge. Klinkt als een voorbode om de lounge bij vertrekhal 1 (non-air side) op termijn aan te passen. Waarom zou je daar nog zitten anders dan internationale treinreis?
Ik was er gister. Het is ok-ish.

Hij is best groot, denk 2x de non-schengen. Maar er is doordat ze graag van allemaal design dingen houden, niet overdreven veel plek om lekker te werken. Zo zijn de banken bijvoorbeeld golvend. Leuk om te zien hoor, maar daardoor heb je dus nooit een echte leuning in je rug.

Ook sommige tafels hebben vreemd vormen, waardoor je aan de ene kant riant kan zitten en de andere kant je laptop niet kwijt kan. Er is een reden dat tafels vaak een rechthoek zijn...

Eten was niet wezenlijk anders dan in de andere lounge.

Onder aan de streep: Niets mis mee, niets om voor om te lopen. Als ik naar D moet, zal ik de KLM lounge pakken, voor B en C neem ik deze wel.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:18
PWM schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Vlieg ook op Seattle hoor. Inmiddels geboekt, terug via Vancouver. Dan land je om 12.00 op Schiphol, dat is wel goed te doen.

Heen Delta One in de A330 Neo. Toen ze er mee begonnen was ik onder de indruk, maar inmiddels het best al verouderd en krap. Maar oogt erg goed op de foto's.
Ik zag al verschillende reviews hier over de A330 van KLM/Delta naar de USA. Ik moet eind oktober en eind november naar GSO, heb specifieke vluchten geboekt die met de A350 gaan in plaats van de A330

• PWM
  • Niet online
Mvd1981 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Ik zag al verschillende reviews hier over de A330 van KLM/Delta naar de USA. Ik moet eind oktober en eind november naar GSO, heb specifieke vluchten geboekt die met de A350 gaan in plaats van de A330
De ene A330 is de ander niet :p De KLM A330 moet je altijd mijden, verschikkelijk slecht. De normale A330 van Delta is ok. De A330neo (die heb ik nu naar Seatlle) is juist weer hun beste ervaring doordat de cabine breder is dan de A350.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:18
PWM schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Ik was er gister. Het is ok-ish.

Hij is best groot, denk 2x de non-schengen. Maar er is doordat ze graag van allemaal design dingen houden, niet overdreven veel plek om lekker te werken. Zo zijn de banken bijvoorbeeld golvend. Leuk om te zien hoor, maar daardoor heb je dus nooit een echte leuning in je rug.

Ook sommige tafels hebben vreemd vormen, waardoor je aan de ene kant riant kan zitten en de andere kant je laptop niet kwijt kan. Er is een reden dat tafels vaak een rechthoek zijn...

Eten was niet wezenlijk anders dan in de andere lounge.

Onder aan de streep: Niets mis mee, niets om voor om te lopen. Als ik naar D moet, zal ik de KLM lounge pakken, voor B en C neem ik deze wel.
De ruimte is op zich wel mooi, maar inderdaad vrij onhandig op veel plekken.

Wat mij vooral opviel. Ze beginnen ruim voor 8'en in de avond alles op te ruimen, eten en snacks als eerste. Je krijgt er echt het gevoel dat je ze tot last bent en zo snel als mogelijk weg moet. Mijn vlucht ging pas om 21.20 (en uiteindelijk vertrokken we pas om 22.20), dus dat zit niet heel relaxt.

• Wally2002
  • Laatst online: 15-09 19:54
Privium lounge land-side is ook handig bij aankomst.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

De ene A330 is de ander niet :p De KLM A330 moet je altijd mijden, verschikkelijk slecht. De normale A330 van Delta is ok. De A330neo (die heb ik nu naar Seatlle) is juist weer hun beste ervaring doordat de cabine breder is dan de A350.
De A330neo heeft helaas ook 8000ft cabin altitude. A350 en B787 (en A220) zitten op 6000ft. Daar kies ik dan voor ipv iets meer ruimte, maar zo zie je dat dat voor iedereen anders is :)

En Delta heeft geloof ik de hele nacht door dat je die "ding"-geluiden hoort als iemand op een knopje drukt, bij KLM (en AF) is dat stil. Bij nachtvluchten is dat ook nog een ding imo. Tenzij dat recent veranderd is?

• MyNameIs
  • Laatst online: 14:00
Kun je als Amex platinum houder (zonder Privium) gebruik maken van de priority security op Schiphol? Zo ja, bij welke ingang? Ik meen dit ergens gelezen te hebben maar kan het niet meer terugvinden...

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:23
(jarig!)
PWM schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Hoe mijd ik die als ik Amsterdam - Calgary vv rechtstreeks wil vliegen ivm een kleine meid die mee gaat? 🤭

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

jack zomer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:20:
https://www.luchtvaartnie...t-acties-om-hoge-werkdruk

Tldr. Tot 19 augustus voor de verbeteringen. Anders gevolgen...
Kom op. Niet dreigen maar doen. Bv morgen beginnen 1 uur. Elke dag een verdubbeling van uren.

Wassen neus. 20 jaar geleden toen de beveiliging op de gate stond waren dit al problemen. (De oplossing was iets anders)
12 jaar geleden bij de start van de filter beveiliging waren deze problemen er al. En speelde we het zelfde spelletje.

Niks gebeurd, geen structurele aanpassing.
Nou ik hoop dat ze gewoon voor 2 uur al het werk neerleggen.
En als dat niet werkt 4 uur. En dan een dag... 2 dagen etc etc.
Ja ik ben vrij extreem .. maar ik weet dat dat het enigste is was Schiphol en de bedrijven snappen... Suc6 aan iedereen die er nog rond hangt.
Toch acties op komst op Schiphol. Ben benieuwd hoe dat vrijdag is als ik vanaf Schiphol vlieg.
Beveiligers Schiphol zijn de chaos zat: acties op komst bij passagierscontrole, lange wachtrijen verwacht

Vertrekkende vliegreizigers kunnen zich de komende tijd opmaken voor lange wachtrijen door acties op Schiphol. De komende weken zullen zowel beveiligers als schoonmakers op de luchthaven het werk neerleggen, omdat ze het niet eens zijn met hun arbeidsomstandigheden.
bron: ad.nl

How bad is it on a scale from one to Spurs

• givow
  • Registratie: December 2012
MyNameIs schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:41:
Kun je als Amex platinum houder (zonder Privium) gebruik maken van de priority security op Schiphol? Zo ja, bij welke ingang? Ik meen dit ergens gelezen te hebben maar kan het niet meer terugvinden...
Nee

• PWM
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

Toch acties op komst op Schiphol. Ben benieuwd hoe dat vrijdag is als ik vanaf Schiphol vlieg.

bron: ad.nl
Ik vind het moeilijk om in te schatten. 90% van de tijd dat ik rondom security ben, is het rustig en georganiseerd (met normale temperaturen). Volgens mij zijn er problemen rondom plannen, dat moet natuurlijk opgelost worden. Maar als ik zo (als leek, dus correct me if i'm wrong) kijk, ziet het er over het algemeen zo niet verschrikkelijk uit. Maar wellicht zie ik allemaal dingen over het hoofd.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PWM wat ik steeds begrijp (want dit speelt al heel lang) gaat het met name om werkdruk, geen of te weinig plas- en lunchpauzes, moeilijk doen over vrije dagen/avonden etc etc. Er is een personeelstekort dat wordt afgewenteld op de mensen aan de band. Dat ze zo professioneel zijn dat ze wel blijven werken verhult de problemen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
tempratuur. al sinds de start van de filters een probleem Veel te hoog in de zomer.

man vrouw verhouding. officieel moet je elke 20min een andere taak doen. lastig als er maar 1 dame voor het fouilleren is. wie gaat er dan fouilleren.. wordt opgelost door 1 dame in 2 lanes te laten fouilleren.. maar die werkt dan dubbel zo hard.. dus heeft ook geen echte meerwaarde op de lange termijn

sanitaire pauze. de filters hebben geen wc. dus eerst moet je door de toegangsluis tussen de filter en de vertrekhal er achter. en dan kan je met geluk naar de wc of wachten in een rij met de passagiers..

planning was altijd een ramp. en kan mij voorstellen dat het niet verbeterd.

los van de commerciële invloed op het beveiligingsgebied. aka ipv de overheid of de kmar is schiphol de baas. dus vind de beveiliging iets dat mogelijk BOEM doet, dan gaan de naar schiphol. En aangezien een lane dicht of ontruimen te duur is, is de terugkoppeling pak maar gewoon uit.. en ook dit probleem speelt al jaren. Maar vroeger was schiphol nooit in de buurt van de gate, dus konden ze moeilijk mijn/onze beslissingen overrullen... nu hebben ze kantoor op de filters..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 17:37

florholvoet

aka F0x.be

Sorcerer8472 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

De A330neo heeft helaas ook 8000ft cabin altitude. A350 en B787 (en A220) zitten op 6000ft. Daar kies ik dan voor ipv iets meer ruimte, maar zo zie je dat dat voor iedereen anders is :)
Underrated comment. Cabin altitude (en luchtvochtigheid, hetgeen bij A350 en dreamliner ook beter is) is zooo belangrijk op lange vluchten.
Daarom zal ik altijd kiezen voor een A350, B787 of zelfs A380 als ik kan.

En dan zijn er mensen die B777 boven alles verkiezen... Bizar.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• finsdefis
  • Niet online
Ik vind het een flinke upgrade t.o.v. de ExpressLounge, met name als je zin hebt in een fatsoenlijke (snelle) hap en een speciaalbiertje (ExpressLounge = Heineken ;(). Ik denk wel dat het de potentie heeft om erg druk te worden mochten ze ooit het publiek verder actief verbreden (dit gebeurt nu al met gezinnen in de vakanties).

De ClubLounge Departures is meestal wel rustiger dan de lounges die airside zitten en oogt nog wel prima, dus ik zou niet weten wat ze daaraan aan zouden willen passen?

• PWM
  • Niet online
florholvoet schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Underrated comment. Cabin altitude (en luchtvochtigheid, hetgeen bij A350 en dreamliner ook beter is) is zooo belangrijk op lange vluchten.
Daarom zal ik altijd kiezen voor een A350, B787 of zelfs A380 als ik kan.

En dan zijn er mensen die B777 boven alles verkiezen... Bizar.
Nouja, bij KLM zijn de stoelen in de 777 zijn een stuk beter dan de 787. Ze hebben meer beenruimte (ik ben 1m96), er zit een deurtje wat echt wel wat rust geeft en de kans op defecten in de stoel is een stuk kleiner. Ik kies dus als het even kan op routes waar beide vlieg, de 777.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

Nouja, bij KLM zijn de stoelen in de 777 zijn een stuk beter dan de 787. Ze hebben meer beenruimte (ik ben 1m96), er zit een deurtje wat echt wel wat rust geeft en de kans op defecten in de stoel is een stuk kleiner. Ik kies dus als het even kan op routes waar beide vlieg, de 777.
Zou het wel uitmaken voor je in economy of premium? Daar verschillen de stoelen niet echt onderling geloof ik.

En tuurlijk zoals ik al zei heeft iedereen andere punten en voorkeuren. En ws minder traumatische ervaringen met defecte stoelen :p

• Yakumos
Timmy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:18:
[...]

Zeker, dat kunnen ze.

En daarmee was het na 1 mailtje opgelost. Chapeau voor de PA, not sure of ik dit jaar genoeg UXP heb verdiend om het te behouden dus grote kans dat dit mijn enige interactie met ze was :'( .

• PWM
  • Niet online
Yakumos schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:33:
[...]

En daarmee was het na 1 mailtje opgelost. Chapeau voor de PA, not sure of ik dit jaar genoeg UXP heb verdiend om het te behouden dus grote kans dat dit mijn enige interactie met ze was :'( .
Ze zijn de enige reden dat ik altijd 400UXP wil halen minimaal. Zou PA stoppen, of zou ik het net niet halen, dan zou ik ook daadwerkelijk minder KLM/AF gaan boeken.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Net een mailtje ontvangen van Flyingblue, weer een devaluatie van het programma. https://www.flyingblue.com/en/news/light-standard-flex-reward-tickets-september-2026?country=US , https://frequentmiler.com/flying-blue-light-standard-flex-awards/

In het kort komt het erop neer dat de saver award tickets nu een light ticket zijn, zonder stoelselectie, bagage, lounge toegang en volledig non refundable. (voorheen kon je voor 70 euro annuleren), je kunt een standard ticket kopen voor 30% meer t.o.v. de huidige saver pricing. Alleen Platinum members zien geen impact van deze changes.

Op bijvoorbeeld een 60k award ticket is het gevolg dat een standard ticket nu 75k is, of volledige flex 110k.

Persoonlijk vind ik de stoelselectie en lounge toegang nog wel te overzien. We halen in de meeste jaren toch wel silver status en lounge toegang is niet super belangrijk voor ons, omdat er vaak wel alternatieven zijn. Maar het aspect 100% non refundable vind ik nogal vervelend, dat maakt het boeken van saver awards nogal riskant als het verder in de toekomst is. Mijn inziens had je dat ook kunnen koppelen aan status, bijvoorbeeld Explorer non-refundable, voor Silver/Gold de huidige 70 euro optie.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53
Tuniq schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:20:
Net een mailtje ontvangen van Flyingblue, weer een devaluatie van het programma. https://www.flyingblue.com/en/news/light-standard-flex-reward-tickets-september-2026?country=US , https://frequentmiler.com/flying-blue-light-standard-flex-awards/

In het kort komt het erop neer dat de saver award tickets nu een light ticket zijn, zonder stoelselectie, lounge toegang en volledig non refundable. (voorheen kon je voor 70 euro annuleren), je kunt een standard ticket kopen voor 30% meer t.o.v. de huidige saver pricing. Alleen Platinum members zien geen impact van deze changes.

Op bijvoorbeeld een 60k award ticket is het gevolg dat een standard ticket nu 75k is, of volledige flex 110k.

Persoonlijk vind ik de stoelselectie en lounge toegang nog wel te overzien. We halen in de meeste jaren toch wel silver status en lounge toegang is niet super belangrijk voor ons, omdat er vaak wel alternatieven zijn. Maar het aspect 100% non refundable vind ik nogal vervelend, dat maakt het boeken van saver awards nogal riskant als het verder in de toekomst is. Mijn inziens had je dat ook kunnen koppelen aan status, bijvoorbeeld Explorer non-refundable, voor Silver/Gold de huidige 70 euro optie.
Dat is wel balen zeg. Ik heb geen status, en vond de Premium Comfort tickets wel fijn (incl ruimbagage, refundable). Als die tickets duurder worden, dan wordt KLM voor mij nóg minder interessant.

• Yakumos
PWM schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Ze zijn de enige reden dat ik altijd 400UXP wil halen minimaal. Zou PA stoppen, of zou ik het net niet halen, dan zou ik ook daadwerkelijk minder KLM/AF gaan boeken.
Teveel Delta gevlogen dit jaar :-( . Zit bijna aan m’n rollover limiet dus ga ook niet nog SAF ofzo bij kopen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mawlana schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

Dat is wel balen zeg. Ik heb geen status, en vond de Premium Comfort tickets wel fijn (incl ruimbagage, refundable). Als die tickets duurder worden, dan wordt KLM voor mij nóg minder interessant.
Hoe kom jij aan je miles dan? Via ander programma / cc?

Zover ik begreep in de comment thread in het gelinkte artikel, is het doel zorgen dat awards minder aantrekkelijk worden, maar voor frequent flyers zo aantrekkelijk mogelijk blijven. En mensen des te meer stimuleren om Platinum te worden zodat je des te aantrekkelijkere awards hebt (wellicht zelfs meer als dit inderdaad genoeg mensen afschrikt).

Vind het nog wel tegenvallen voor Gold, niet meer kunnen changen/cancellen is wel vervelend, maar denk dat er ook zat mensen zijn die dit wel boeken, net zoals mensen ook cash light fares boeken.

• Van der Berg
Kleine review met betrekking tot de wetlease-constructie van Transavia: mijn recente vlucht van Amsterdam naar Athene werd uitgevoerd door een Airbus A320-232 van het Litouwse Heston Airlines.

De catering viel helaas erg tegen. De reguliere Transavia-menukaart bleek niet aan boord; er was simpelweg niets te koop. De service was beperkt tot het uitdelen van twee verpakte stroopwafels en een flesje water per persoon voor de gehele vlucht.

Bij een vluchtduur van bijna drie uur is dat mager, zeker omdat dit vooraf niet duidelijk was gecommuniceerd. Hopelijk wordt de terugvlucht vanaf Kreta naar Amsterdam wel gewoon uitgevoerd door een toestel van Transavia zelf, inclusief de reguliere boordservice.

• Apache4u
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:04:
Kleine review met betrekking tot de wetlease-constructie van Transavia: mijn recente vlucht van Amsterdam naar Athene werd uitgevoerd door een Airbus A320-232 van het Litouwse Heston Airlines.

De catering viel helaas erg tegen. De reguliere Transavia-menukaart bleek niet aan boord; er was simpelweg niets te koop. De service was beperkt tot het uitdelen van twee verpakte stroopwafels en een flesje water per persoon voor de gehele vlucht.

Bij een vluchtduur van bijna drie uur is dat mager, zeker omdat dit vooraf niet duidelijk was gecommuniceerd. Hopelijk wordt de terugvlucht vanaf Kreta naar Amsterdam wel gewoon uitgevoerd door een toestel van Transavia zelf, inclusief de reguliere boordservice.
Dit was geen review mbt de wetlease-constructie van Transavia. Dit was een review van de catering aan boord van een toestel wat door transavia gewetleased was 😉.

Dat betekent, stam + t .

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53
Sorcerer8472 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Hoe kom jij aan je miles dan? Via ander programma / cc?

Zover ik begreep in de comment thread in het gelinkte artikel, is het doel zorgen dat awards minder aantrekkelijk worden, maar voor frequent flyers zo aantrekkelijk mogelijk blijven. En mensen des te meer stimuleren om Platinum te worden zodat je des te aantrekkelijkere awards hebt (wellicht zelfs meer als dit inderdaad genoeg mensen afschrikt).

Vind het nog wel tegenvallen voor Gold, niet meer kunnen changen/cancellen is wel vervelend, maar denk dat er ook zat mensen zijn die dit wel boeken, net zoals mensen ook cash light fares boeken.
Via cc inderdaad. De award tickets worden op deze manier inderdaad een stuk minder aantrekkelijk. :D

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:10

Ik zou een klacht indienen. En op de socials klagen; liefst met een foto van de stroopwafels erbij.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

M'n broer en ik hadden vanmorgen, apart van elkaar zowel op pc als app, een beetje vreemde incheckervaring bij KLM. We waren wat stoelen aan het vergelijken, want er stond ineens een prijs bij terwijl mijn ervaring is dat in de normale incheck-tijd het gewoon kosteloos was.

Maar ineens was ik ingecheckt en had ik een boarding pass, op een stoel die ik blijkbaar had geselecteerd. op pc had m'n broer een soortgelijke ervaring. Verder hebben we niet voor de stoel hoeven betalen.

gaat dit vaker zo? :P

Ik heb wel eerder met het gezin met KLM gevlogen en voor mijn gevoel ging dat soepeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 20-08-2026 08:40 ]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22
Gunner schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:40:
M'n broer en ik hadden vanmorgen, apart van elkaar zowel op pc als app, een beetje vreemde incheckervaring bij KLM. We waren wat stoelen aan het vergelijken, want er stond ineens een prijs bij terwijl mijn ervaring is dat in de normale incheck-tijd het gewoon kosteloos was.

Maar ineens was ik ingecheckt en had ik een boarding pass, op een stoel die ik blijkbaar had geselecteerd. op pc had m'n broer een soortgelijke ervaring. Verder hebben we niet voor de stoel hoeven betalen.

gaat dit vaker zo? :P

Ik heb wel eerder met het gezin met KLM gevlogen en voor mijn gevoel ging dat soepeler.
Je hebt bij KLM tegenwoordig (europees) pas bij standaard ticket onbetaalde stoelkeuze. Dus op basic en light krijg je een stoel.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

krijn1985 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Je hebt bij KLM tegenwoordig (europees) pas bij standaard ticket onbetaalde stoelkeuze. Dus op basic en light krijg je een stoel.
Okay, het is idd een lite ticket. Maar dat de toewijzing kosteloos is klopt dus verder wel?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22
Gunner schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Okay, het is idd een lite ticket. Maar dat de toewijzing kosteloos is klopt dus verder wel?
Ik heb zelf nog niet gevlogen met basic of light ticket maar je zal toch een stoel moeten krijgen, alleen volgens mij als je zelf wilt kiezen betaal je (in ieder geval is dat mijn aanname). Ik ga het binnenkort mee maken en zien of ik op zelfde boeking naast mijn partner kom. We vliegen ook nog met kind van onder twee op schoot. Maar wij vonden het voor de vluchtduur het het geld niet waard om er voor te betalen. In het vervelendste geval zitten we ver uit elkaar, overleven we ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door krijn1985 op 20-08-2026 10:38 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het is 3 uurtjes.

Zorg zelf voor wat eten in je carry-on en koop na security een flesje extra water voor de zekerheid. En drink daar ook nog een koffie (ipv aan boord).. Dan ben je er toch?

Bij vluchten onder de 4 uur is eten aan boord een pre maar ook weer geen noodzaak.

• tajigox
Ik had laatst nog een leuke vlucht met Cathay Pacific van Hongkong naar Amsterdam. In het eerste uur van de vlucht vielen de toiletten aan de rechterkant één voor één uit. Uiteindelijk waren er nog maar drie van de zes toiletten beschikbaar voor de hele Economy en Premium Economy: 288 passagiers en natuurlijk zat het toestel helemaal vol. Als je rechts zat, waren die toiletten ook nog eens lastig bereikbaar.

• MyNameIs
tajigox schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:07:
Ik had laatst nog een leuke vlucht met Cathay Pacific van Hongkong naar Amsterdam. In het eerste uur van de vlucht vielen de toiletten aan de rechterkant één voor één uit. Uiteindelijk waren er nog maar drie van de zes toiletten beschikbaar voor de hele Economy en Premium Economy: 288 passagiers en natuurlijk zat het toestel helemaal vol. Als je rechts zat, waren die toiletten ook nog eens lastig bereikbaar.
Hopelijk hebben ze de toiletten wel goed schoongehouden dan :+

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 16:27
krijn1985 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:35:
[...]maar je zal toch een stoel moeten krijgen
Ik krijg nu een middle seat toegewezen in het "Front of the Aircraft" gedeelte. Als ik die wil wijzigen naar een aisle seat, dan moet ik betalen. Alle standaard stoelen zijn greyed out 8)7
Zal het op het vliegveld proberen te veranderen

• PWM
  • Niet online
Ik snap de logica achter de UXP niet meer zo goed.

Ik vlieg AMS-SEA met DL145 (KL6038). Hiervoor krijg ik geen UXP. Ik heb ook SEA-YVR staan, DL3748 (KL6286), uitgevoerd door Skywest. Deze geeft wel UXP.

Het lijkt wat random, maar er moet een gedachte achter zitten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

3u is een bus. Op een bus verwacht je toch ook geen eten? Verwachting een beetje bijstellen.

En anders business boeken :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:48:

Ik vlieg AMS-SEA met DL145 (KL6038). Hiervoor krijg ik geen UXP. Ik heb ook SEA-YVR staan, DL3748 (KL6286), uitgevoerd door Skywest. Deze geeft wel UXP.

Klinkt als een foutje, alsof de operating airline niet goed verwerkt wordt in dit geval, dat het UXP-vlaggetje niet uit staat hier oid?

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:35

kpr

Borromini schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

3u is een bus. Op een bus verwacht je toch ook geen eten? Verwachting een beetje bijstellen.

Volgens mij doet Aegean ook nog aan een maaltijd op die route. Maar dan betaal je ook vaak een stuk meer dan met Transavia.

• Van der Berg
[...]

Dit was dan wel een chartervlucht, maar ik was altijd wat anders gewend. Toen we in mei met Transavia vlogen (een vlucht van 3 uur en 10 minuten), hadden we namelijk volop keuze uit warm eten, snacks en drankjes tegen betaling.

• Van der Berg
kpr schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Volgens mij doet Aegean ook nog aan een maaltijd op die route. Maar dan betaal je ook vaak een stuk meer dan met Transavia.
Ik ben benieuwd hoe het volgende week verloopt als we van Athene naar Kreta (Heraklion) vliegen; een vlucht van ongeveer 55 minuten met een Airbus A321neo van Aegean Airlines. Bij het boeken stond er 'snacks' vermeld, dus ik ben benieuwd wat we krijgen.

Het blijft ergens toch vreemd: je betaalt flink wat geld voor een vliegticket en je krijgt er amper iets voor terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 21-08-2026 12:23 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zoveel betaal je niet. Er zit ook een deel belasting in , daar ziet de vliegtuigmaatschappij sowieso niks van.

En wat je ervoor terug krijgt zit vooral in het (veilige) vervoer.

• finsdefis
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

Dit was dan wel een chartervlucht, maar ik was altijd wat anders gewend. Toen we in mei met Transavia vlogen (een vlucht van 3 uur en 10 minuten), hadden we namelijk volop keuze uit warm eten, snacks en drankjes tegen betaling.
Ik vind dat zelf ook wel fijn moet ik zeggen. In Azië krijg je standaard een maaltijd op korte vluchten. Maar goed, daar betaal je dan indirect ook gewoon voor. De low cost carriers die het niet aanbieden daar zoals Scoot zijn doorgaans net iets duurder dan een Ryanair of Wizz.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:26:
Zoveel betaal je niet. Er zit ook een deel belasting in , daar ziet de vliegtuigmaatschappij sowieso niks van.

En wat je ervoor terug krijgt zit vooral in het (veilige) vervoer.
Belasting op een kaartje voor een vliegtuig? Kan nooit veel zijn want er wordt geen BTW en geen accijns betaald.

• tajigox
Prisma16 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Belasting op een kaartje voor een vliegtuig? Kan nooit veel zijn want er wordt geen BTW en geen accijns betaald.
De luchtvaartmaatschappijen hebben dat beeld wel mooi weten te creëren door het ‘belastingen en toeslagen’ te noemen. Een groot deel daarvan bestaat namelijk gewoon uit afhandelingskosten en luchthavenheffingen en zijn geen belastingen en eigenlijk ook geen toeslagen.

Het klopt wel dat luchtvaartmaatschappijen zelf maar een fractie van de totale ticketprijs ontvangen. Een groot deel gaat naar derden maar dat zijn inderdaad geen belastingen.

Luchtvaart is natuurlijk ook wel een beetje bijzondere business. Een omzet van 30.000 per vlucht waarvan het grootste deel kosten zijn en daarvoor een machine van 100 miljoen voor gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door tajigox op 21-08-2026 13:14 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Prisma16 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Allerhande taksen voor security, onderhoud luchthaven, milieu, ...
De luchtvaartmaatschappijen hebben dat beeld wel mooi weten te creëren door het ‘belastingen en toeslagen’ te noemen. Een groot deel daarvan bestaat namelijk gewoon uit afhandelingskosten en luchthavenheffingen en zijn geen belastingen en eigenlijk ook geen toeslagen.
'Een fractie' is bij de haren getrokken, het grote deel gaat nog steeds naar de airline. Wat ze zelden vertellen is dat hun tarieven laag staan maar je brandstoftoeslag - die kan fluctueren - soms gewoon een veelvoud is. Goed verdiend.

[ Voor 47% gewijzigd door Borromini op 21-08-2026 13:19 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 00:22
[...]

Juist op de goedkope vluchten, zou je toch verwachten dat er extra omzet gemaakt kan worden door eten en drinken te verkopen...

iRacing Profiel

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:48:

Ik krijg geen UXP want gold maar afaik is het AF/KL vluchtnummer = UXP, anders = geen UXP.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PWM
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

'Een fractie' is bij de haren getrokken, het grote deel gaat nog steeds naar de airline. Wat ze zelden vertellen is dat hun tarieven laag staan maar je brandstoftoeslag - die kan fluctueren - soms gewoon een veelvoud is. Goed verdiend.
KLM had in 2025 een zeer goed jaar. Toen bleef er 6,- euro per stoel winst over. Normaal gesproken ligt het vaker rond de 2 tot 4 euro.

Zouden ze de brandstoftoeslag met een tientje verlagen, schrijven ze dus al rood.

• xileS
  • Niet online
Iemand toevallig ervaring met spullen die in het vliegtuig zijn achtergelaten en later weer zijn teruggevonden?

In dit geval gaat het om een KLM-vlucht met een overstap in Shanghai. Mijn vrouw is er vrijwel zeker van dat ze haar tasje met persoonlijke spullen op haar stoel heeft laten liggen. Daarin zaten onder andere ook het KLM World Business Class-toilettasje en het KLM-huisje. Het tasje camoufleerde toevallig nogal goed met de dekens, waardoor ze het pas na het verlaten van het vliegtuig doorhad.

Op Shanghai Airport hebben we nog contact gehad met personeel in de China Eastern-lounge. Zij hebben een aantal keer gebeld om navraag te doen, maar kregen te horen dat er niets was gevonden.

KLM verwijst voor achtergelaten spullen naar de Lost & Found van Schiphol:
https://www.klm.nl/inform...-items#lost-item-on-board

Ook daar is het tot nu toe niet terechtgekomen.

Inmiddels zijn we twee weken verder en begin ik er eerlijk gezegd vanuit te gaan dat we het niet meer terugzien. Toch vind ik het vreemd, want als het tasje op haar stoel is blijven liggen, zou het toch vrij eenvoudig naar onze vlucht en passagiers te herleiden moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks bij KLM? Ben vooral benieuwd of spullen na zo'n lange tijd nog weleens boven water komen, of wat er doorgaans met achtergelaten spullen gebeurt.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Van der Berg schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:21:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het volgende week verloopt als we van Athene naar Kreta (Heraklion) vliegen; een vlucht van ongeveer 55 minuten met een Airbus A321neo van Aegean Airlines. Bij het boeken stond er 'snacks' vermeld, dus ik ben benieuwd wat we krijgen.

Het blijft ergens toch vreemd: je betaalt flink wat geld voor een vliegticket en je krijgt er amper iets voor terug.
Je krijgt er hoofdzakelijk vervoer voor. Voor de snacks kun je beter op de luchthaven wat uitkiezen voor een paar euro als je je daar zorgen om maakt :p

• Fly-guy
  • Niet online
xileS schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:03:
Iemand toevallig ervaring met spullen die in het vliegtuig zijn achtergelaten en later weer zijn teruggevonden?

In dit geval gaat het om een KLM-vlucht met een overstap in Shanghai. Mijn vrouw is er vrijwel zeker van dat ze haar tasje met persoonlijke spullen op haar stoel heeft laten liggen. Daarin zaten onder andere ook het KLM World Business Class-toilettasje en het KLM-huisje. Het tasje camoufleerde toevallig nogal goed met de dekens, waardoor ze het pas na het verlaten van het vliegtuig doorhad.

Op Shanghai Airport hebben we nog contact gehad met personeel in de China Eastern-lounge. Zij hebben een aantal keer gebeld om navraag te doen, maar kregen te horen dat er niets was gevonden.

KLM verwijst voor achtergelaten spullen naar de Lost & Found van Schiphol:
https://www.klm.nl/inform...-items#lost-item-on-board

Ook daar is het tot nu toe niet terechtgekomen.

Inmiddels zijn we twee weken verder en begin ik er eerlijk gezegd vanuit te gaan dat we het niet meer terugzien. Toch vind ik het vreemd, want als het tasje op haar stoel is blijven liggen, zou het toch vrij eenvoudig naar onze vlucht en passagiers te herleiden moeten zijn.

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks bij KLM? Ben vooral benieuwd of spullen na zo'n lange tijd nog weleens boven water komen, of wat er doorgaans met achtergelaten spullen gebeurt.
Die is verloren...

En daar kunnen meerdere redenen voor zijn de makkelijkste is dat de tas met de deken in de was terecht gekomen zijn. Maar de tas kan ook weggegooid zijn, ergens op de plank liggen maar niet meer aan gedacht, of meegenomen naar huis.

Na twee weken nog niet terug is, ik vrees, verloren. Zeker in een land waar KLM slechts een klant is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet met KLM, wel met Korean Airlines (had mijn Kindle vergeten in de vlucht naar Auckland). Maar dat was het eindstation, overstap zal het moeilijker maken.

Ik belde gelijk Korean, die zeiden dat ik de bagage afhandeling moest bellen. Bagage afhandeling zei "bel vliegveld" en vliegveld zei "bel Korean" |:( . Ik moest een week later toch op het vliegveld zijn, ben toen naar Korean Airlines gegaan, die namen me mee naar het kantoortje en daar was mijn Kindle.

Het ligt dus misschien nog in Shanghai?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• xileS
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

En daar kunnen meerdere redenen voor zijn de makkelijkste is dat de tas met de deken in de was terecht gekomen zijn.
Daar dacht ik dus ook aan en is best aannemelijk aangezien mijn vrouwtje ook al aangaf dat het best met de deken camoufleerde..

• xileS
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:14:
Het ligt dus misschien nog in Shanghai?
Vlak na de vlucht al een paar x iemand laten bellen, maar gaven toen ook al aan niks gevonden te hebben. Jammer dat ze niet zo'n lost & Found pagina hebben net als Schiphol. Wellicht kan ik nog een meldpunt vinden voor Shanghai Airport en is dat nog het proberen waard.

• Apache4u
  • Niet online
Mijn ervaring met een vergeten Bose noise cancellation headset in Praag aan boord van klm is kastje—>muur—>ander kastje—>zelfde muur—>Nooit meer iets van gehoord.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 281 ... 284 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2