Sometimes you need to plan for coincidence
Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb gehouden wanneer het erger of minder is. Aan de raamkant voel je het iig ook goed, ondanks dat je daar minder speling in de vloer zou verwachten, maar ik heb het niet uitgeprobeerd.xileS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 05:08:
Voor het eerst met mijn partner KLM World Business Class in de Boeing 787-9 gevlogen en hadden voor stoelen 5D & 5G gekozen. Ik had verwacht beter te kunnen slapen, maar ik voelde/hoorde echt elke voetstap.
Wellicht 7D & 7G een betere keuze voor de terugweg? Wellicht dat we dan minder last hebben van zware voetstappen van mensen die naar het toilet gaan. En rij 8 zit denk ik weer te dichtbij keuken van de crew?
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Beste manier om te slapen is een playlist die je vooraf hebt samengesteld met rustige muziek, via noise cancelling oortjes waarmee je kunt slapen (voldoende accu en goede noise cancelling). Evt. kun je nog wat noise toevoegen (iPhone heeft daar trouwens standaard ondersteuning voorbij accessibility options). Dat je het ook voelt ben ik iig snel aan gewend :)
Dat KLM de cabine telkens naar standje tropisch verwarmt vind ik een groter probleem bij het slapen, zeker bij gebrek aan individuele air nozzles.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
TLDR kut kind wil gordel niet om doen, vlucht terug naar gate en crew out of time. Dus vlucht gecanceld
Sorry Nee geen sorry. Het spijt mij niet. Maar hoe waardeloos ben je dan als ouder.....Ik hoop dat ze elke cent op het kut kind en dus de ouders verhalen...
[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 10-08-2026 13:24 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Oh, apart, ik ben best gevoelig voor warmte maar vind het bij KLM eigenlijk wel meevallen (richting Azië in elk geval). Lufthansa's 747-8 was echt absurd warm, ik was blij dat ik een usb-waaier bij had.Sorcerer8472 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:20:
[...]
Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb gehouden wanneer het erger of minder is. Aan de raamkant voel je het iig ook goed, ondanks dat je daar minder speling in de vloer zou verwachten, maar ik heb het niet uitgeprobeerd.
Beste manier om te slapen is een playlist die je vooraf hebt samengesteld met rustige muziek, via noise cancelling oortjes waarmee je kunt slapen (voldoende accu en goede noise cancelling). Evt. kun je nog wat noise toevoegen (iPhone heeft daar trouwens standaard ondersteuning voorbij accessibility options). Dat je het ook voelt ben ik iig snel aan gewend :)
Dat KLM de cabine telkens naar standje tropisch verwarmt vind ik een groter probleem bij het slapen, zeker bij gebrek aan individuele air nozzles.
Daar had ik overigens ook erg veel last van de crew die bijna marcherend langs leek te lopen... Bij KLM voel ik het ook wel maar NC in-ears in combinatie met de koptelefoon helpt flink. Ook tegen snurkers overigens
Of gewoon ouderwetse slaap oordopjes.Sorcerer8472 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:20:
[...]
Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb
Edit; Hij heeft wel een KLxxxx nummer naast een HVxxxx vluchtnummer
[ Voor 17% gewijzigd door thechib12 op 10-08-2026 13:43 ]
In principe niet, want Transavia is geen Skyteam. In Frankrijk hebben ze overigens wel iets nieuws toegevoegd op sommige vliegvelden iirc, dat zal wel op de Transavia-pagina op flyingblue.com staan.thechib12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:30:
Ik hoor wisselende verhalen, maar heb ik met mijn FB plat ook klm lounge toegang bij een transavia vlucht? Ik heb wel mijn FB nummer gekoppeld aan de boeking.
[ Voor 19% gewijzigd door finsdefis op 10-08-2026 13:37 ]
Mooi ragebait artikel ja. Mijn bloed gaat al koken als ik eraan denk in dat vliegtuig te zitten.jack zomer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:12:
https://www.nu.nl/opmerke...de-gordel-om-te-doen.html
TLDR kut kind wil gordel niet om doen, vlucht terug naar gate en crew out of time. Dus vlucht gecanceld
Sorry Nee geen sorry. Het spijt mij niet. Maar hoe waardeloos ben je dan als ouder.....Ik hoop dat ze elke cent op het kut kind en dus de ouders verhalen...
Heb ook bijna zoiets gehad tijdens een Lufthansa-vlucht. Tijdens het taxiën liet een ouder gewoon het kind z'n riem losmaken en door de gang lopen.
Volwassenen kunnen er ook wat van. Gister stonden er ook 2 op in een Embraer toen we net de landingsbaan af waren en naar de bus gates reden (AMS). Gelukkig greep de KL-crew direct en duidelijk in. Maar deze meneertjes waren wel als eerste naar voren aan het stormen vanuit rij ~10 en 20 tijdens het uitstappen. Leuk om ze vervolgens als laatste uit dezelfde bus te zien stappen bij de bus gates.
[ Voor 21% gewijzigd door finsdefis op 10-08-2026 13:42 ]
Als je een KL vlucht heb met aansluitend een hv vlucht dan wel weet ik uit ervaring.thechib12 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:30:
Ik hoor wisselende verhalen, maar heb ik met mijn FB plat ook klm lounge toegang bij een transavia vlucht? Ik heb wel mijn FB nummer gekoppeld aan de boeking.
Edit; Hij heeft wel een KLxxxx nummer naast een HVxxxx vluchtnummer
alleen hv meestal niet
vind wel voor TO het volgende voor plat en ultimate members:
Available from March 29, 2026, at airport lounges in Nice (NCE), Marseille (MRS), Toulouse (TLS) and Montpellier (MPL). Starting Spring 2026, also available at the new Transavia lounge in Orly (ORY) for domestic France (TO) flights.
Earn Miles with our partners | Flying Blue
[ Voor 32% gewijzigd door mrsar op 10-08-2026 13:58 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Hmm, plat liggen helpt er ook niet bij aangezien ik met mijn hoofd dichter bij vloer lig. Had heletijd het gevoel dat een olifant voorbij liep. ANC helpt ook maar beperkt, aangezien je het gewoon voelt. Vrouwtje had zelfs sleepbuds A30 van Soundcore (heeft ze in vliegtuig laten liggen met klm huisje en andere spullen in een tasjeSorcerer8472 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:20:
[...]
Dit voel je in elke stoel helaas, bij elke airline voel je dat ook min of meer, hoewel ik niet bij heb gehouden wanneer het erger of minder is. Aan de raamkant voel je het iig ook goed, ondanks dat je daar minder speling in de vloer zou verwachten, maar ik heb het niet uitgeprobeerd.
Iets minder plat liggen helpt misschien al een beetje. En ik dacht misschien voor de plekken 7D&7G te kiezen bij terugweg, zodat er minder mensen achter mij naar het toilet gaan.
Ik kwam er ook pas halverwege ofzo achter, maar ik zag volgens mij wel gewoon individuele nozzles? Iig ik had ze uiteindelijk open gezet, scheelde ook een stuk. Ik heb het ook graag niet al te warm..Dat KLM de cabine telkens naar standje tropisch verwarmt vind ik een groter probleem bij het slapen, zeker bij gebrek aan individuele air nozzles.
De temperatuur hangt af van de ingestelde temperatuur door de crew, al zouden ze hier in principe de airline guidelines moeten volgen. En hoe je die temperatuur beleeft hangt dan weer af van je zitplaats en de luchtvochtigheid (B787 en A350 bieden een iets comfortabeler klimaat).
Tenslotte is het vooraan de tube van nature ook doorgaans warmer dan achteraan, doordat warme lucht stijgt en vliegtuigen een licht positieve angle of attack hanteren in cruise. Cabine separatie met gordijnen en zone-regeling voorkomt dit niet altijd.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Dat laatste lijkt me wel een beetje sterk haha. In de cruise is de pitch slechts enkele graden. Daarnaast heeft elke widebody tegenwoordig meerdere control zones. Bovendien zit voorin meestal de business class, oftewel minder kacheltjes van 100W die de ruimte verwarmen. Het zal er dus uiteindelijk eerder frisser zijn dan warmer.florholvoet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:28:
Niet alle KLM vluchten zijn gelijk. Cabine configuratie en type toestel bepalen of er al dan niet nozzles zijn.
De temperatuur hangt af van de ingestelde temperatuur door de crew, al zouden ze hier in principe de airline guidelines moeten volgen. En hoe je die temperatuur beleeft hangt dan weer af van je zitplaats en de luchtvochtigheid (B787 en A350 bieden een iets comfortabeler klimaat).
Tenslotte is het vooraan de tube van nature ook doorgaans warmer dan achteraan, doordat warme lucht stijgt en vliegtuigen een licht positieve angle of attack hanteren in cruise. Cabine separatie met gordijnen en zone-regeling voorkomt dit niet altijd.
https://nieuws.klm.com/kl...welkom-in-grand-cafe-klm/
Zelf nog niet met de nieuwe Neo gevlogen, ooit wel eens met AF in een 320 oid en die was wel stil, maar die had ook nog iets van beenruimte.
Dat ze zich met deze bezuiniging nog steeds als full service carrier zien, ach, ik laat ze maar in de waan
EDIT: Het handelsblad weet het ook wel mooi te verwoorden
Maar het sluit ook bij een andere trend in de luchtvaartsector aan: het ‘ontbundelen’ van tickets, comfort en gemak. Diensten die tot pakweg een decennium geleden nog vanzelfsprekend inbegrepen waren bij de ticketprijs, moeten tegenwoordig los aangeschaft worden: koffers, maaltijden en een stoelkeuze bijvoorbeeld. Die ontwikkeling begon met de opkomst van budgetmaatschappijen. Inmiddels is het ook gebruikelijk bij wat voorheen wel ‘full-service carriers’ werden genoemd – maatschappijen als KLM, British Airways en Airfrance.
[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 10-08-2026 17:13 ]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Gaat om deze passage uit https://www.klm.nl/information/legal/extra-options/upgrades
KLM:Als uw reis één vluchtsegment heeft, gelden de bagageregels voor ruim- en handbagage van de nieuwe reisklasse.
- Wanneer uw reis uit twee of meer vluchtsegmenten bestaat, gelden de ruim- en handbagageregels van de nieuwe reisklasse slechts wanneer de Upgrade gekocht is voor het langste vluchtsegment. (Dit aanbod is niet geldig als de Upgrade aan boord is aangeschaft.)
- Als de reis bestaat uit twee equivalente vluchtsegmenten (twee middellangeafstandsvluchten of twee langeafstandsvluchten), dan gelden de meest gunstige ruim- en handbagageregels voor de klant.[/q]
/f/image/gxt3KFgyddbeRUH1XJwtQiB1.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij ben ik tegen een bug bij KLM aangelopen waarbij de bagageregels van een upgrade niet goed toegepast worden als er al eerder extra bagage is gekocht.
[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 10-08-2026 15:59 ]
Dit lijkt mij inderdaad ook heel sterk. Afgelopen jaar 2x (beide vanaf AMS naar USA) geupgrade naar Business en beide keren gewoon hogere baggage limiet gekregen. De eerste x stond het in de app wel dat we 32kg mochten maar bij het inchecken gaf ze aan dat we maar 23kg zouden mogen. Ik liet mijn app zien waar toch echt 32kg stond, ze deed even belletje naar leidinggevende en die zei: Als in de app 32kg staat dan mag je dit gewoon inchecken.Daniel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:55:
OK the plot thickens. KLM chat claimt dat je bij een upgrade van reisklasse alleen de verhoogde bagagevrijstelling krijgt als je ook de terugweg upgrade.
Sinds KLM de tickets niet meer opnieuw uitgeeft bij het vooraf upgraden blijft de oorspronkelijke hoeveelheid koffers zichtbaar. Als je bij de incheckbalie aangeeft dat je vooraf geupgrade hebt dan kan je alsnog de hoeveelheid koffers conform een business class ticket inchecken.Daniel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:55:
OK the plot thickens. KLM chat claimt dat je bij een upgrade van reisklasse alleen de verhoogde bagagevrijstelling krijgt als je ook de terugweg upgrade. Wat niet kan bij een lastminute upgrade. Deze uitleg van 'segment' heb ik echt nog nooit gehoord en is volgens mij compleet verzonnen. Dit nadat men eerste claimde dat het mogelijk is te upgraden naar business zónder bagagevrijstelling (die tickets bestaan niet). Alleen als je aan boord upgrade geldt dat uiteraard niet.
Gaat om deze passage uit https://www.klm.nl/information/legal/extra-options/upgrades
[...]
KLM:
[Afbeelding]
Volgens mij ben ik tegen een bug bij KLM aangelopen waarbij de bagageregels van een upgrade niet goed toegepast worden als er al eerder extra bagage is gekocht.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2