Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:45

Grouchy

meep meep

Jb! schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:49:
[...]

Neem bijvoorbeeld die informatie van KLM, op basis daarvan verwacht ik dat alles gewoon volgens schema verloopt want er wordt nergens genoemd dat dit de vluchttijden negatief beïnvloed. Kan KLM dan toch achteraf weigeren compensatie te betalen op een vlucht die voorheen wel over Pakistan vloog door nu te claimen dat het daardoor komt ondanks dat er al een alternatief gevonden is en dat al meer dan een maand goed werkt?

Dan hebben maatschappijen toch gewoon een carte blanche op alle Europa - ZOA trajecten? Ik snap dat die uitzondering geldt als er daadwerkelijk sprake is van overmacht, maar mijn vraag is meer hoe ruim die uitzondering is.
Ik dan weer niet, deze info staat bovendien onder:
(Bereid uw reis voor > Actuele informatie > Vluchtverstoringen)
of als je naar een andere airlines kijkt:
Alerts & Advisories, Important notices enzovoort.
Als zoiets staat op bovenstaande locaties staan ze er meestal niet voor niks, da's me na een aantal jaren vliegen wel duidelijk geworden.
Kijk ook maar eens waar Delhi tov Pakistan ligt of naar KL871.

Zie de EU261 voor de buitengewone omstandigheden (L 46/2)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:31:
[...]

Ik dan weer niet, deze info staat bovendien onder:
(Bereid uw reis voor > Actuele informatie > Vluchtverstoringen)
of als je naar een andere airlines kijkt:
Alerts & Advisories, Important notices enzovoort.
Als zoiets staat op bovenstaande locaties staan ze er meestal niet voor niks, da's me na een aantal jaren vliegen wel duidelijk geworden.
Kijk ook maar eens waar Delhi tov Pakistan ligt of naar KL871.

Zie de EU261 voor de buitengewone omstandigheden (L 46/2)
Ik snap je punt en ik geloof best dat je gelijk hebt wat de wet betreft. Dat neemt niet weg dat ik het een slecht excuus vind als je al weken weet dat je om moet vliegen.

Vergelijk het bijvoorbeeld met de routes van Qatar Airways na de restricties van buurlanden (zie plaatje van Wikipedia). Die hebben toch nog een hogere OTP dan KLM (gebaseerd op aankomsttijden), KLM heeft annual OTP 81.9 en Qatar heeft 85.5. Ik snap dat simpelweg komt doordat ze hun vluchttijd ruimer inplannen, maar als je als reiziger meerdere vluchten achter elkaar plant in dat in de praktijk wel prettiger.

Opmerking over het plaatje, dat omvliegen is nu nog steeds van toepassing.

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-05 11:50
PWM schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:33:
[...]

Ik slaap 120 nachten per jaar in hotels over de hele wereld, van B&B's tot de Hiltons/Sheratons/Marriot/etc. Heb nog nooit mijn paspoort gegeven. Rijbewijs en CC kunnen ze krijgen.

Eerlijk gezegd ook nog nooit een discussie over gehad.
In de meeste landen accepteren de hotels idd een alternatief identiteitsbewijs maar in Vietnam bijvoorbeeld moet je je paspoort / lokale ID geven anders geen overnachting.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-05 03:04

Matthijs Hoekstra

Ik werk aan Azure Identity

Rene schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:55:
Op de valreep nog met de 747 gevlogen. Tripje naar HK.

Heenweg in eerste instantie met een 777-200ER, maar vanwege technische problemen werd deze na 2 uur gewisseld met een 777-300ER. Terugweg een 747M met premium Economy.

Conclusie: vond de 777 een heerlijk vliegtuig. 747 viel me zwaar tegen. Wellicht dat WBC op het upperdeck veel beter is maar die premium comfort vond ik niks speciaals.

Overigens vloog ik ik 4 vliegtypes op 1 trip: Embrear, 777, 747 en 737 👍👍

Iemand ervaring met Transavia? Ik vlieg eind juni voor het bedrijf naar Lissabon. Zit er hard over na te denken om iets extra te betalen en business te kiezen. Vermoed dat ik anders tussen alle toeristen inzit. (Heeft de Transavia business?)
Laatst met de 747 KLM naar HK gevlogen, Stoel 1A, crew bleef mij melden dat daar heel vaak het koningshuis zat :). Was inderdaad wat oude kist. mega grote galley voor de stewardessen, ze hadden zelfs klapstoeltjes om te zitten. Lekker kunnen slapen onderweg ook :)

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:25
Chief schreef op woensdag 17 april 2019 @ 04:55:
[...]

In de meeste landen accepteren de hotels idd een alternatief identiteitsbewijs maar in Vietnam bijvoorbeeld moet je je paspoort / lokale ID geven anders geen overnachting.
Vietnam is al weer een tijd geleden voor mij. Ik zorg altijd voor een paspoort kopie zonder nummers (blur). Foto is herkenbaar en naam, dob zijn leesbaar. Nog nergens is dat geweigerd.

En dan schrijf ik er ook nog met pen over heen waar en wanneer de kopie gebruikt is. Ik heb namelijk geen zin in al die identiteitsfraude ellende. Onze overheid waarschuwt ook niet voor niets.

Als ze een kopie van een creditcard willen maken, mag dat. Ik heb daar een geblokkeerde Revolut VISA kaart voor.

Napsju wijzigde deze reactie 17-04-2019 08:06 (24%)

Lekker!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Jb! schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:37:
[...]

Ik snap je punt en ik geloof best dat je gelijk hebt wat de wet betreft. Dat neemt niet weg dat ik het een slecht excuus vind als je al weken weet dat je om moet vliegen.

Vergelijk het bijvoorbeeld met de routes van Qatar Airways na de restricties van buurlanden (zie plaatje van Wikipedia). Die hebben toch nog een hogere OTP dan KLM (gebaseerd op aankomsttijden), KLM heeft annual OTP 81.9 en Qatar heeft 85.5. Ik snap dat simpelweg komt doordat ze hun vluchttijd ruimer inplannen, maar als je als reiziger meerdere vluchten achter elkaar plant in dat in de praktijk wel prettiger.

Opmerking over het plaatje, dat omvliegen is nu nog steeds van toepassing.
[Afbeelding]
Vind het wel meevallen met de 'al weken'. Niemand weet hoelang het gaat duren & als je de besluiten van de Pakistani ziet zie je dat vooral in het begin om de paar dagen een nieuw besluit met een beperkte looptijd op tafel ligt.
Het laatste besluit voor bijvoorbeeld -Muncky-'s 16 Maart vlucht was 15 Maart.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:37
Beetje een "vervelende" situatie met Delta hier, mensen die iets vergelijkbaar meegemaakt hebben?

Situatie:
In november 2018 mijn tickets geboekt naar de VS:
Heen: Brussel - Atlanta - Las Vegas
Terug: San Francisco - Amsterdam - Brussel

Basic Economy geboekt, rechtstreeks op de site van Delta zelf.
De heenvluchten zijn met Delta zelf, terugvluchten worden afgehandeld door KLM.

Bij het boeken stond er duidelijk aangegeven dat de heenvlucht exclusief ruimbagage was (en dus €50 per persoon voor het eerste stuk ruimbagage), in de terugvlucht zou het eerste stuk ruimbagage wel inbegrepen zijn. DIt staat ook duidelijk in mijn bevestiging die ik van Delta zelf ontvangen heb (zie hieronder), maar op de Delta app (of site) als ik mijn vluchten wil beheren moet ik toch €50 per persoon betalen voor mijn eerste stuk bagage op de terugvlucht.
Checked Bag Allowance

DELTA: BRU TO LAS

CARRY ON: FREE
FIRST: €50 EUR
SECOND: €85 EUR

DELTA: SFO TO BRU
CARRY ON: FREE
FIRST: FREE
SECOND: €85 EUR
Dit komt dus uit de bevestigingsmail van Delta na het boeken.

Ik heb Delta aangeschreven, maar ik krijg een standaardmailtje terug
"The ticket purchased is a Basic Economy fare for the entire trip, therefore a fee will be requested for adding a baggage in hold per outgoing and also returning trip."

Allemaal mooi en wel, maar dit kan toch niet zomaar? Ik heb een duidelijk afschrift van Delta zelf (dus niet via een derde partij) dat het gratis is, en dan blijkt plots dat een mens nog wat extra mag dokken.
Het gaat me zelfs niet over die 50€ per persoon, als ik op voorhand wist dat ik die moest opleggen had ik de tickets ook geboekt. Maar principieel vind ik dit een schande.

Enig idee wat ik hier best mee doe? En of er uberhaupt iets mee te doen valt?
*Ik ga ze ook wel een keertje bellen na het paasweekend natuurlijk, kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Iemand die toevallig weet waar op Miami airport ik een nieuwe mac kan scoren?
Zit nu in de AA flag lounge in concourse D en heb een uur :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Nee, maar story time? :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Chief schreef op woensdag 17 april 2019 @ 04:55:
[...]

In februari 2016 ben ik in Vietnam geweest (Hoi An), en een kopie van mijn paspoort was toen geen enkel probleem voor het hotel hoor, naar het origineel werd niet eens gevraagd, gewoon "identification, please" en dat was het.

Ze schreven het documentnummer op, en toen kreeg ik de kopie ook weer terug.

Alleen op de luchthaven (Da Nang) moest ik mijn paspoort (origineel) even afgeven omdat ze er zo'n dik visum-blad in wilden plakken. En daar stond ik gewoon bij te wachten, duurde paar minuutjes maar en alles gebeurde gewoon in plain sight waar ik het kon zien.

Zo'n blad dus:

(niet van mijn paspoort, heb daar geen foto van, en heb inmiddels nieuwe paspoort ivm oude verlopen)

Virussen? Scan ze hier!

• Chief
wildhagen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:01:
[...]

In februari 2016 ben ik in Vietnam geweest (Hoi An), en een kopie van mijn paspoort was toen geen enkel probleem voor het hotel hoor, naar het origineel werd niet eens gevraagd, gewoon "identification, please" en dat was het.

Ze schreven het documentnummer op, en toen kreeg ik de kopie ook weer terug.

Alleen op de luchthaven (Da Nang) moest ik mijn paspoort (origineel) even afgeven omdat ze er zo'n dik visum-blad in wilden plakken. En daar stond ik gewoon bij te wachten, duurde paar minuutjes maar en alles gebeurde gewoon in plain sight waar ik het kon zien.

Zo'n blad dus:

[Afbeelding]

(niet van mijn paspoort, heb daar geen foto van, en heb inmiddels nieuwe paspoort ivm oude verlopen)
De meeste hotels willen je origineel paspoort zien :)

Yes, zo’n ouderwetse visa. Je kan makkelijk VOA op de meeste vliegvelden krijgen. Ik heb een meerjaren visa. Is wat makkelijker en goedkoper als je er vaker komt.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Jebus4life schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:06:
Beetje een "vervelende" situatie met Delta hier, mensen die iets vergelijkbaar meegemaakt hebben?

Situatie:
In november 2018 mijn tickets geboekt naar de VS:
Heen: Brussel - Atlanta - Las Vegas
Terug: San Francisco - Amsterdam - Brussel

Basic Economy geboekt, rechtstreeks op de site van Delta zelf.
De heenvluchten zijn met Delta zelf, terugvluchten worden afgehandeld door KLM.

Bij het boeken stond er duidelijk aangegeven dat de heenvlucht exclusief ruimbagage was (en dus €50 per persoon voor het eerste stuk ruimbagage), in de terugvlucht zou het eerste stuk ruimbagage wel inbegrepen zijn. DIt staat ook duidelijk in mijn bevestiging die ik van Delta zelf ontvangen heb (zie hieronder), maar op de Delta app (of site) als ik mijn vluchten wil beheren moet ik toch €50 per persoon betalen voor mijn eerste stuk bagage op de terugvlucht.

[...]

Dit komt dus uit de bevestigingsmail van Delta na het boeken.

Ik heb Delta aangeschreven, maar ik krijg een standaardmailtje terug
"The ticket purchased is a Basic Economy fare for the entire trip, therefore a fee will be requested for adding a baggage in hold per outgoing and also returning trip."

Allemaal mooi en wel, maar dit kan toch niet zomaar? Ik heb een duidelijk afschrift van Delta zelf (dus niet via een derde partij) dat het gratis is, en dan blijkt plots dat een mens nog wat extra mag dokken.
Het gaat me zelfs niet over die 50€ per persoon, als ik op voorhand wist dat ik die moest opleggen had ik de tickets ook geboekt. Maar principieel vind ik dit een schande.

Enig idee wat ik hier best mee doe? En of er uberhaupt iets mee te doen valt?
*Ik ga ze ook wel een keertje bellen na het paasweekend natuurlijk, kan nooit kwaad.
Is je fare class 'E' (Basic Economy) op de terugweg & is het een codeshare?

Anders even proberen je PNR ingeven op AF/KLM en kijken wat ie daar zegt voor je terugvlucht.

• P.B.
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Grouchy schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:34:
[...]

Is je fare class 'E' (Basic Economy) op de terugweg & is het een codeshare?
Ik geloof dat als je twee verschillende bagage allowances hebt op een retour ticket, dat de minst voordelige voor zowel de heen- als terugreis gelden.

P.B. wijzigde deze reactie 20-04-2019 18:27 (4%)

• Grouchy

Grouchy

meep meep

P.B. schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:27:
[...]

Ik geloof dat als je twee verschillende bagage allowances hebt op een retour ticket, dat de minst voordelige voor zowel de heen- als terugreis gelden.
Dat klopt gelukkig niet. Als je bijvoorbeeld outbound Delta One vliegt en inbound een economy light fare/basic economy ticket hebt mag de pax echt zijn Delta One checked baggage allowance voor niks meenemen op het outbound gedeelte.

Als het een code shares of multi-airline itinerary is mag je geloof ik je eigen verdiepen in IATA Resolution 302 (applies for all itineraries except those to and from the United States and Canada. This is known as the Most Significant Carrier rule.)

of

US DOT Regulation 399.87 (applies to all flights on tickets whose origin or ultimate destination is the USA. These are known as the First Marketing Carrier rule)

Grouchy wijzigde deze reactie 20-04-2019 19:18 (6%)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Nog gedacht om op 8 mei over CDG the vliegen voor US overstap. Niet gedaan voor angst voor stakingen.

En wat er toen gebeurde....

https://www.luchtvaartnie...bijna-week-lang-te-staken

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PWM schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:22:
Nog gedacht om op 8 mei over CDG the vliegen voor US overstap. Niet gedaan voor angst voor stakingen.

Om geheel andere redenen vermijd ik CdG indien enigszins mogelijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PWM schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:22:

Angst?
Één telefoontje & drie woorden: 'AF/KLM' en 'industrial actions', meer heb ie de laatste jaren niet nodig. Vijf minuten later is het geregeld.

• TheDirk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-05 19:21
Ik vlieg binnenkort twee keer naar dezelfde bestemming in een kort tijdsbestek.

midden mei AMS-XXX
eind mei XXX-AMS

midden juni AMS-XXX
eind juni XXX-AMS

Nu is het behoorlijk goedkoper als ik de 'buitenste twee' tickets als een retour boek, en de 'binnenste twee' als een retour met XXX als startpunt. Kan me niet voorstellen dat KLM er bezwaar bij heeft dat je 'tijdens' een retour nog een andere retour met ze vliegt, correct?

• ChiLLeR
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:08
TheDirk schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:17:

midden mei AMS-XXX
eind mei XXX-AMS

midden juni AMS-XXX
eind juni XXX-AMS

Nu is het behoorlijk goedkoper als ik de 'buitenste twee' tickets als een retour boek, en de 'binnenste twee' als een retour met XXX als startpunt. Kan me niet voorstellen dat KLM er bezwaar bij heeft dat je 'tijdens' een retour nog een andere retour met ze vliegt, correct?
Weet ik niet, volgens mij mag je geen 'cross tickets' meer boeken bij KLM. Maar bij een cross ticket vlieg je een leg niet van je ticket, in jouw geval vlieg je alle legs gewoon dus ik denk dat het dan geen probleem is.

>> Signature?

• TheDirk
ChiLLeR schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:20:
[...]

Weet ik niet, volgens mij mag je geen 'cross tickets' meer boeken bij KLM. Maar bij een cross ticket vlieg je een leg niet van je ticket, in jouw geval vlieg je alle legs gewoon dus ik denk dat het dan geen probleem is.
Cross ticket is dat hidden city ticketing? Dus XXX-AMS-YYY waarbij je het AMS-YYY deel overslaat? Daar is idd geen sprake van.

Lijkt me idd dat het geen probleem moet zijn, mensen die langere tijd in het buitenland zitten en onverwachts terug naar NL moeten voor een paar dagen doen waarschijnlijk hetzelfde. Mooi dan, scheelt behoorlijk wat met twee normale retourtjes.

TheDirk wijzigde deze reactie 24-04-2019 11:31 (52%)

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:04

midden mei AMS-XXX
eind mei XXX-AMS

midden juni AMS-XXX
eind juni XXX-AMS

Kan prima, je vliegt alle legs.

• ChiLLeR
TheDirk schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:22:
[...]

Cross ticket is dat hidden city ticketing? Dus XXX-AMS-YYY waarbij je het AMS-YYY deel overslaat? Daar is idd geen sprake van.

Lijkt me idd dat het geen probleem moet zijn, mensen die langere tijd in het buitenland zitten en onverwachts terug naar NL moeten voor een paar dagen doen waarschijnlijk hetzelfde. Mooi dan, scheelt behoorlijk wat met twee normale retourtjes.
Nee dat zijn 2 retours eigenlijk zoals jij het boekt,
AMS-JFK
JFK-AMS <> laat je dan vervallen

JFK-AMS
AMS-JFK <> laat je dan vervallen

Officieel mag dat niet volgens mij maar zoals jij ze gewoon vliegt zal het geen probleem zijn,

>> Signature?

• TheDirk
ChiLLeR schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:30:
[...]

Nee dat zijn 2 retours eigenlijk zoals jij het boekt,
AMS-JFK
JFK-AMS <> laat je dan vervallen

JFK-AMS
AMS-JFK <> laat je dan vervallen

Officieel mag dat niet volgens mij maar zoals jij ze gewoon vliegt zal het geen probleem zijn,
Mooi, scheelt zo'n 25% aan kosten.

Stel:
17 jun AMS-KUL
21 jun KUL-AMS

15 jul AMS-KUL
19 jul KUL-AMS

Als je twee normale retourtjes boekt ben je totaal 2116EUR kwijt, voor dezelfde vluchten, maar dan anders gecombineerd (retour AMS-KUL 17jun-19jul & retour KUL-AMS 21jun-15jul) ben je 1628EUR kwijt. Dus 500 euro minder!

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:04

ToolkiT

brit-tweaker

midden mei AMS-XXX
eind mei XXX-AMS

midden juni AMS-XXX
eind juni XXX-AMS

Lijkt me prima te kunnen...
De broer van een studievriend die wekelijks voor werk naar zelfde plek moest deed vaak hetzelfde.. maar dat is wel nu 15 jaar geleden..
TheDirk schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:22:
[...]

Dat is skip lag-en.. https://skiplagged.com/ daar zijn de juridische schermutselingen nog over aan de gang..

ToolkiT wijzigde deze reactie 24-04-2019 11:37 (29%)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ChiLLeR

>> Signature?

• CyBeR
  • Niet online

midden mei AMS-XXX
eind mei XXX-AMS

midden juni AMS-XXX
eind juni XXX-AMS

Dat heet back-to-back ticketing. Sommige airlines verbieden dat, maar bij KLM kan ik daar zo snel niks over vinden in hun Contract of Carriage.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Ik vloog gisteren huiswaarts op de Easyjet AMS-LGW vlucht. Ik neem altijd de nooduitgangstoel gangpad, in de Easyjet Airbus A319 is dat 10C/D of 11C/D. Ik zat 11C en rr leek niemand in mijn rij te zitten, maar toen werd iemand van de achterste rij op 11A gezet. Zat net met die man even te praten en hij was geinteresseerd in mijn Sony ANC koptelefoon. Hoe profetisch :+

Er werd toen nog iemand verhuisd, een dronken echtpaar van oude twintigers (inschatting) die op 11B en 11E werden gezet. Wij kregen de vrouw tussenin, en die was goed aangeschoten en heel erg ADHD en bleef maar tegen ons aanpraten, zwaaien naar haar man, etc. Omdat ze niet stil kon zitten kreeg ik meerdere keren een por etc.

Heerlijk, die ANC koptelefoon. Het was maar een 45 minuten vlucht, maar die snel opgezet, en die man aan het raam kreeg de volle laag en als beleefde Brit niet bot genoeg. Hij zag er uitgeput uit na de landing, ik zeg zo tegen hem "These NOISE-cancelling headphones work really well", en hij liep me voorbij naar de paspoortcontrole met een "Thanks for nothing" :p

(hij kon er om grimlachen)

De meesten die na een weekend stappen in Amsterdam teruggaan slapen meestal tijdens de vlucht, deze was minder geschikt...

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En je vraagt dat dronken lor niet even naar 11D of F te verkassen? Daar zou ik toch vrij gauw klaar mee zijn.
Ook lekker professioneel van de crew.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Maasluip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:32:
En je vraagt dat dronken lor niet even naar 11D of F te verkassen? Daar zou ik toch vrij gauw klaar mee zijn.
Ook lekker professioneel van de crew.
Ze was niet dronken genoeg om als overlast te worden gezien, sommige mensen zijn zo zonder alcohol en kunnen hun klep niet houden. Ze was alleen irritant als je ernaast zat. Dit is natuurlijk nog redelijk onschuldig ;)

Enne, 11D, 11F waren bezet, vol vliegtuig. Toen ze eraan kwam zei ze eerst tegen mij "als jij nu opschuift naar 11B, zit ik dichter bij mijn man". Nee dus :+

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, ik dacht met lege rij dat het A-F was.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Maasluip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:59:
Oh, ik dacht met lege rij dat het A-F was.
No worries. Het laat alleen maar zien hoe nuttig ANC headphones kunnen zijn, voor meer dan alleen motorgebrom :+

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 23:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:49:
Dat heet back-to-back ticketing. Sommige airlines verbieden dat, maar bij KLM kan ik daar zo snel niks over vinden in hun Contract of Carriage.
Back to back ticketing is volgens mij wat anders: het idee dat je twee discount retourtjes koopt en van beide maar 1 leg gebruikt om zo de restricties die bij dat discounted ticket horen te omzeilen.

Stel je wil op maandag naar NYC en op donderdag terug naar AMS. Vaak zijn tickets met een weekend-stay goedkoper. Je boekt dan dus een retour AMS-NYC van maandag tot de maandag erop, en een retour NYC-AMS van donderdag tot de dinsdag erna. Je vliegt heen op het eerste ticket, en terug op de heenreis van het tweede ticket. Omdat in beide tickets formeel een weekend valt is de kans aanwezig dat uiteindelijk goedkoper is dan op een enkel ticket reizen. Maar omdat je dus twee legs gewoon niet gebruikt houden airlines hier helemaaaaal niet van.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:07:
[...]

Back to back ticketing is volgens mij wat anders: het idee dat je twee discount retourtjes koopt en van beide maar 1 leg gebruikt om zo de restricties die bij dat discounted ticket horen te omzeilen.
Nope, da's throwaway ticketing.

Sommige mensen noemen back-to-back overigens cross ticketing.

CyBeR wijzigde deze reactie 24-04-2019 17:24 (8%)

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 15:50

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Ik heb dit een paar keer gedaan met KLM (ipv lange tijd bij klant tussendoor terug voor iets snels). Maar ik vlieg wel vaak en mijn tickets zijn via AMEX geboekt. Ook vlieg ik altijd alle legs.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik denk niet dat airlines met dat soort cross ticketing problemen hebben. Ik heb er in ieder geval nog geen klachten over gehoord. Da's wel wat anders met hidden ticketing bv.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
[...]

Ze helpen er zelfs mee. Als ik KLM boek voor lastige crosstickets word ik altijd prima geholpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deze week zonder mijn ID kaart rondje Portugal gevlogen (kwam er pas in het eerste hotel achter dat deze nog op de scanner lag omdat ik nog even een kopie naar de KvK en de Bank moest sturen). Ging prima, alleen bij het boarden (niet security) op Lissabon werd er even vreemd naar mijn rijbewijs gekeken en daarna gezegd snel doorlopen.
Ik haal dat ding nooit uit mijn portemonnee behalve dus afgelopen donderdag :(

Verder prima Transavia camping-vluchten (gelukkig ben ik niet al te lang en breed) maar wat op de heen vlucht naar Porto grappig was, was dat ze vermelden dat het niet de bedoeling is om de crew te filmen tijdens de veiligheidsuitleg ... er werd dan wel weer geklapt bij de landing :+

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik heb net tickets geboekt naar Malaga via Madrid. De KLM vliegt die dagen net niet en de Transavia tijden kwamen me niet uit.

Nu vlieg ik voor 320,- in Business. Heen met A330 en terug met 787, dus in dit geval echte business. Ook nog eens 42XP en 7900 miles (geen idee hoe ze dat berekend hebben). Al met al een prima alternatief :p

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:20:
Ik heb net tickets geboekt naar Malaga via Madrid. De KLM vliegt die dagen net niet en de Transavia tijden kwamen me niet uit.

Nu vlieg ik voor 320,- in Business. Heen met A330 en terug met 787, dus in dit geval echte business. Ook nog eens 42XP en 7900 miles (geen idee hoe ze dat berekend hebben). Al met al een prima alternatief :p
Nice! met KLM? Voor dat geld wel een leuke XP run (en voor het geld een prima deal in business, transavia is al snel bijna even duur direct). Malaga is altijd leuk.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
franssie schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:42:
[...]

Nice! met KLM? Voor dat geld wel een leuke XP run (en voor het geld een prima deal in business, transavia is al snel bijna even duur direct). Malaga is altijd leuk.
Air Europa. Die zetten tegenwoordig widebody's in op Schiphol wegens beperkte slots.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
http://www.luchtvaartnieu...-met-handbagage-aanpakken

Want denk je ervan om gewoon eens te grote tassen/koffers te weigeren :?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:26:
http://www.luchtvaartnieu...-met-handbagage-aanpakken

Want denk je ervan om gewoon eens te grote tassen/koffers te weigeren :?
Als ze nu eens gewoon grote handbagage die niet onder de stoel past zouden belasten voor een paar euro en die gratis in het ruim zouden vervoeren ... dan heb je de keuze. Echt te grote hand bagage zouden ze sowieso moeten weigeren.
Ik heb de afgelopen maanden nogal wat city trips gemaakt (KLM en afgelopen weekeinde Transavia) en er wordt inderdaad weinig gecontroleerd, zeker op Schiphol niet. Maar aangezien de meeste reizigers op elke euro lijken te besparen zou een toeslag van 5 euro of minder het probleem al oplossen denk ik. Ik betaal graag wat extra om zeker mijn handbagage zeker in de cabine te kunnen plaatsen (lukt eigenlijk altijd wel) want minder kans op verlies en gewoon pure tijdwinst. Of het amerikaanse systeem dat je je trolley direct aan de gate terug krijgt in plaats van aan de band.
Maar ja, ruimbagage belasten heeft ooit en of andere gek bedacht en dit is het resultaat; vreemd dat ze die eerdere beslissing niet lijken te evalueren.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:34:
[...]
Maar ja, ruimbagage belasten heeft ooit en of andere gek bedacht en dit is het resultaat; vreemd dat ze die eerdere beslissing niet lijken te evalueren.
Die herevaluatie valt nog steeds ten gunste van de lagere ticketprijs uit, daar selecteren de klanten op. Dat ze uiteindelijk met bijbetaling van ruimbagage meer kwijt zijn, ontgaat de meeste mensen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:58
Strenger zijn met de controle op handbagage is natuurlijk een logische oplossing, maar dit zal ongetwijfeld gepaard gaan met meer ontevreden en/of boze klanten. Het feit dat een aantal mensen een te grote koffer mee de cabine inneemt, neemt niet weg dat de bagagebakken gewoon niet berekend zijn op het feit dat tegenwoordig 90% van de reizigers een carry-on trolley meeneemt.

De echte oplossing is om gewoon om te zorgen dat minder reizigers de overhead bins gebruiken, en dus hun handbagage inchecken. Een toeslag van €5 vragen voor een trolley is dan een mogelijkheid, maar zal het controleren tijdens het boarden weer lastig maken. Daarnaast wil je als legacy carrier eigenlijk ook niet bekend staan om het vragen van extra geld voor alle opties, zoals Easyjet en Ryanair dat doen.
Grotere bagagebakken zijn dan een prima oplossing, dus ik snap dat KLM hier voor kiest.

Leetness wijzigde deze reactie 27-04-2019 16:46 (5%)

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:05
Bij KLM kan je de laatste tijd steeds vaker gratis je handbagage inchecken.
Dit kan dan bij de gate zonder kosten, ze roepen dit om.

Voorheen was dit nooit volgens mij maar de laatste paar keer heb ik het gehoord.

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:04
xares schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:28:

Voorheen was dit nooit volgens mij maar de laatste paar keer heb ik het gehoord.
Vrijwel altijd kan ik bij Transavia of KLM bij de check-inbalies aangeven dat ik m'n handbagage wil droppen (enkel outbound). Soms even een moeilijk gezicht, maar lukt eigenlijk altijd. Soms attendeert KLM je per SMS op dat het een volle vlucht is en je je handbagage kosteloos kunt droppen.

Op velden waar de bagage snel op de band ligt vindt ik het een prima oplossing, ik heb niet "genoeg" bagage dat ik voor ruimbagage ga betalen, en het gezeur dat je trolley achterin ligt omdat daar nog een plekje was, en jezelf voorin zit voorkom ik graag.

En wat strenger controleren kan geen kwaad, wat mensen soms meenemen 8)7. Recent eentje met zo'n mega rugzak voor wandeltochten, ff een hele bagagebak in gebruik nemen, bij KLM kan dat gewoon :X

Rub147 wijzigde deze reactie 27-04-2019 17:34 (10%)

• CyBeR
  • Niet online
Op zich stel ik 't wel op prijs dat KLM niet zeikt om 5cm meer, maar je kunt ook overdrijven idd.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

PWM schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:20:

Krijg je geen extra mijlen voor duurdere klassen? Dus X maal het aantal effectieve mijlen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:48
xares schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:28:

Als ze dan weer liever hebben dat je handbagage inchecked waarom dan niet gewoon ruimbagage weer gratis maken? Nu degelijke handbagagekoffers een beetje gemeengoed zijn zal niet iedereen direct weer switchen naar ruimbagage inchecken en komt er wellicht een goede mix.

Ik ga binnenkort naar de VS en mag 80 euro extra betalen als ik ruimbagage mee wil nemen. Dus zit er nu ook aan te denken om dan maar voor iets meer geld een grote handbagage unit te kopen die net binnen de limieten valt, heb ik daar later profijt van. Toch had ik liever een grote tas ingechecked voor ruimbagage, maar niet meer voor dat geld.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Borromini schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:55:
[...]

Krijg je geen extra mijlen voor duurdere klassen? Dus X maal het aantal effectieve mijlen.
Volgens mij is de regel gewoon 8x de kale ticketprijs (zonder tax). Ik krijg bijvoorbeeld van de week 21.000 miles voor een trip naar de US, precies 8*. Maar misschien dat een Air Europa ticket anders telt? Heb ook op hun website geboekt, niet via KLM.

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 15:50

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:25:
[...]

Volgens mij is de regel gewoon 8x de kale ticketprijs (onder tax). Ik krijg bijvoorbeeld van de week 21.000 miles voor een trip naar de US, precies 8*. Maar misschien dat een Air Europa ticket anders telt? Heb ook op hun website geboekt, niet via KLM.
Ik had toen op een direct ticket van AllItalia ook een pak meer miles per euro in BC.

Met KLM krijg ik er in 2 weken ~35k miles voor een retour Rio.
Met Alitalia kreeg ik er 41k miles voor 3 maanden gelden.

Mijn KLM ticket is bijna 2x duurder dus dan klopt dat stuk qua prijs niet helemaal.....

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Yankovic schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:09:
[...]

Als ze dan weer liever hebben dat je handbagage inchecked waarom dan niet gewoon ruimbagage weer gratis maken? Nu degelijke handbagagekoffers een beetje gemeengoed zijn zal niet iedereen direct weer switchen naar ruimbagage inchecken en komt er wellicht een goede mix.
Die mix/mogelijkheden zijn er al, alles is zo ongeveer a la carte tegenwoordig. Bij een normaal ticket is baggage nog steeds inbegrepen toch? Alleen bij de light/basic economy fares mag je bijbetalen.
En die bijkomende a la carte opties maken tegenwoordig een groot deel uit van de inkomsten van de luchtvaartmaatschappijen. Stoel selectie, extra beenruimte/Comfort stoelen, bagage enzovoort:

• Yankovic
Grouchy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:52:
[...]

Die mix/mogelijkheden zijn er al, alles is zo ongeveer a la carte tegenwoordig. Bij een normaal ticket is baggage nog steeds inbegrepen toch? Alleen bij de light/basic economy fares mag je bijbetalen.
En die bijkomende a la carte opties maken tegenwoordig een groot deel uit van de inkomsten van de luchtvaartmaatschappijen. Stoel selectie, extra beenruimte/Comfort stoelen, bagage enzovoort:

[Afbeelding]
Hoewel ik deze keer niet eens de keuze had voor een normaal ticket is het prijsverschil ook precies wat je anders moet bijbetalen voor de ruimbagage. En zoals we dus zien werkt dat in de hand dat iedereen dus met handbagage gaat vliegen. Snap dat ze mee moeten met de prijsvechters enzo, maar het is gewoon een beetje jammer dat ze nu dus aanmoedigen om handbagage alsnog in te checken terwijl je 80 euro voor ruimbagage moet betalen..

Ik heb er verder niets op tegen dat er aan de economy comfort stoelen een meerprijs zit. Zeker op de lange vluchten betaal ik er graag voor.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Grouchy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:52:
[...]

Die mix/mogelijkheden zijn er al, alles is zo ongeveer a la carte tegenwoordig. Bij een normaal ticket is baggage nog steeds inbegrepen toch?
Nee hoor... Standaard krijg je het goedkoopste tarief natuurlijk, en dat is zonder koffer. Vroeger alleen binnen Europa, tegenwoordig doen heel veel maatschappijen het zelfs transatlantisch zo...

@Grouchy Wat valt er trouwens onder frequent flyer revenue? Daar kan ik me niet direct iets concreets bij voorstellen.

Borromini wijzigde deze reactie 27-04-2019 22:56 (11%)

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:31
Borromini schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:55:
[...]

@Grouchy Wat valt er trouwens onder frequent flyer revenue? Daar kan ik me niet direct iets concreets bij voorstellen.
Vooral de co-branded creditcards, banken en creditcard uitgevers betalen de airline per mile / punt die je ermee spaart. Dus bijvoorbeeld de AMEX kaarten met signup bonus en punten per uitgegeven euro.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Borromini schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:55:
[...]

Nee hoor... Standaard krijg je het goedkoopste tarief natuurlijk, en dat is zonder koffer. Vroeger alleen binnen Europa, tegenwoordig doen heel veel maatschappijen het zelfs transatlantisch zo...

Krijg toch altijd de keuze..en een hoop waarschuwingen als je voor de basic optie gaat.

Credit cards: FF Miles verkopen aan de banken, vooral in de USA een leuke business. Kijk ook maar eens in de boeken van AA; vliegen zelf levert ze weinig op, hun FF programma/CC partnership zorgt voor de $$$$.
Beetje clickbait maar er zit wel wat in:

https://viewfromthewing.b...an-during-earnings-calls/

https://viewfromthewing.b...lty-program-earns-profit/

Eerder deze maand hebben bijvoorbeeld Delta Air lines en American Express hun credit card partnership verlengd. Copy & paste:
American Express will pay Delta more per year for the partnership, up to nearly $7 billion annually by 2023 from $3.4 billion paid in 2018.

Weet iedereen ook waarom zijn/haar miles de Venezolaanse bolivar achterna gaan.

Grouchy wijzigde deze reactie 27-04-2019 23:22 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-05 12:44
PWM schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:25:
[...]

Volgens mij is de regel gewoon 8x de kale ticketprijs (zonder tax). Ik krijg bijvoorbeeld van de week 21.000 miles voor een trip naar de US, precies 8*. Maar misschien dat een Air Europa ticket anders telt? Heb ook op hun website geboekt, niet via KLM.
Nee, dat geldt enkel voor AFKL vluchten. Alle andere Skyteam vluchten krijg je gewoon (award) miles gebaseerd op de afstand en class. En meestal is dat aantal veel hoger, dan wat je bij AFKL zou krijgen.

Sterker nog, dezelfde vlucht die zowel met AFKL als andere Skyteam codeshare te boeken is, is bijna altijd beter om NIET als AFKL te boeken. Scheelt soms letterlijk een verdubbeling van de miles.

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:12
Xandrios schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:58:
[...]
Sterker nog, dezelfde vlucht die zowel met AFKL als andere Skyteam codeshare te boeken is, is bijna altijd beter om NIET als AFKL te boeken. Scheelt soms letterlijk een verdubbeling van de miles.
En de prijs?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Grouchy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:19:
[...]

Krijg toch altijd de keuze..en een hoop waarschuwingen als je voor de basic optie gaat.
Je weet ook dat de gemiddelde reiziger die straal negeert.

Tijdje terug vanwege BlueBiz nog op de KL site geboekt en daar moest je halsbrekende dingen uithalen om toch maar een koffer te krijgen 8)7. Misschien dat het specifiek die tickets met de Thalys zijn, maar evengoed...

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Grouchy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:19:
[...]
Weet iedereen ook waarom zijn/haar miles de Venezolaanse bolivar achterna gaan.
Ik mag net klagen aangezien ik net €16.000,- aan 4 business class tickets heb afgetikt met punten. Maar, ik ben inderdaad wel overgestapt met wat dingen.

Voor huurauto's (Enterprise) liet ik vroeger miles uitkeren op mijn FB account. Dat heb ik nu veranderd in hun eigen spaarprogramma, waardoor ik tijdens vakanties gewoon gratis auto's kan rijden. Dat is veel meer waard dan de miles.

Al mijn hotels boek ik bij hotels.com, waar je effectief 10% (da's echt veel) spaart voor prive overnachtingen. Dat tikt behoorlijk aan en ook veel meer dan wat miles laten bijschrijven.

Eigenlijk gaan alleen mijn AMEX uitgaven + vluchten nog in het FB programma.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ooh ja, je kan er nog steeds hele leuke dingen mee doen zeker als je er een beetje tijd insteekt.
Ondertussen....het volgende programma dat zijn award charts *cough* aanpast:

https://onemileatatime.com/avios-partner-awards/

Zullen de CC eigenaren blij mee zijn (en mede verantwoordelijk ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Morgen via MSP richting LAS. Heb ik weer een SSSS op mijn boardingpass. Dat is 3de keer op rij. Terug nooit een probleem.

Toch eens handig als je erachter komt wat het veroorzaakt. 3x op rij is random mogelijk, maar de kans is wel heel klein.

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-05 22:32
Even een vraag voor de mensen hier die beter bekend zijn met luchtvaartmaatschappijen.

Op dinsdag 7 mei zou ik vliegen naar Los Cabos Mexico, en het schema ziet er als volgt uit:
07/05 14.30 AMS -> 07/05 18.55 MEX -> 07/05 22.10 MEX -> 07/05 23.30 SJD

Vanmorgen kreeg ik een e-mail met de mededeling dat mijn vlucht geannuleerd is. De vlucht van AMS naar MEX wordt uitgevoerd door KLM, de tickets heb ik gekocht bij AeroMexico.

Dus ik KLM bellen want AeroMexico was nog gesloten, die gaven aan dat er geen problemen zijn met deze vlucht en dat de vlucht gewoon doorgaat.

Om 09.00 AeroMexico gebeld en de vraag gesteld waarom ik deze e-mail gekregen heb, zij gaven aan dat mijn boeking inderdaad geannuleerd is. Na wat doorvragen gaven ze aan waarschijnlijk wegens marketingtechnische redenen. Bedoel zij hiermee dat ze de stoelen voor te 'weinig' marge verkocht hebben en nu mijn stoel opnieuw proberen te verkopen?

Een dag later vertrekken is geen optie omdat ik de 08/05 weer een vlucht heb van SJD naar MEX in de middag, dus heb ik na veel overleg met mijn werkgever de vlucht een dag eerder kunnen plannen, dus vlieg ik nu 06/05.

Kunnen en mogen vliegtuigmaatschappijen dit zomaar wijzigen? Wat zijn mijn rechten hier in?
Op zich is het nu opgelost maar ik vind het een hele rare gang van zaken. 8)7

PSN: pretpikkie

Acties:
  • +4Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:52
Je hebt in ieder geval recht op EU compensatie omdat je vlucht binnen twee weken is, dat is €600.
https://europa.eu/youreur...r-rights/air/index_nl.htm

menzo wijzigde deze reactie 30-04-2019 11:25 (46%)

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:57
Uit genoemde link:
Wordt uw vlucht geannuleerd, dan hebt u recht op (1a)terugbetaling, een (1b)alternatieve vlucht of (1c)een terugvlucht, evenals op (2)hulp en (3)schadevergoeding. U hebt recht op schadevergoeding als u minder dan 14 dagen voor de geplande vertrekdatum op de hoogte bent gesteld.
Dus kiezen uit 1a, 1b of 1c. Vervolgens ook recht op 2 en 3 (de 600 euro).

Hebben ze je uberhaupt een keuze gegeven?

Je zou kunnen (kon) kiezen voor terugbetaling en vervolgens dezelfde vlucht bij KLM boeken.

PV Output

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:25:
Morgen via MSP richting LAS. Heb ik weer een SSSS op mijn boardingpass. Dat is 3de keer op rij. Terug nooit een probleem.

Toch eens handig als je erachter komt wat het veroorzaakt. 3x op rij is random mogelijk, maar de kans is wel heel klein.
https://www.dhs.gov/dhs-trip

• pretpik
Kees_B schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:43:
Uit genoemde link:

[...]

Dus kiezen uit 1a, 1b of 1c. Vervolgens ook recht op 2 en 3 (de 600 euro).

Hebben ze je uberhaupt een keuze gegeven?

Je zou kunnen (kon) kiezen voor terugbetaling en vervolgens dezelfde vlucht bij KLM boeken.
Klopt, ik ga dus ook nu een dag eerder (1b). Maar ik vind het een vreemde gang van zaken.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:29

Afkomst
Op de zelfde dag boeken en vliegen.
Voorgaande geschiedenis
Route. Bv IKA-AMS-JFK

En er zullen nog veel meer parameters zijn waardoor je in aanmerking komt voor Secondary Security Screening Selection aka Selectee te zijn.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Emielvanputten schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:31:
[...]

Afkomst
Voorgaande geschiedenis
Route. Bv IKA-AMS-JFK

En er zullen nog veel meer parameters zijn waardoor je in aanmerking komt voor Secondary Security Screening Selection aka Selectee te zijn.
Mijn collega is amerikaan maar van indiase afkomst, hij heeft en security fast track account (hij vliegt veel en ver), maar als we met hem reizen word hij er nog steeds vaak uitgepikt, omdat hij een beetje arabisch eruit ziet.. en natuurlijk omdat hij in de non-EU rij moet..

• Emielvanputten
Ssss is een computer besluit, dat of geprint is op je boardingcard, of met de hand geschreven wordt. Niet op basis van hoe je er uitziet.

En er uitgepikt worden klinkt mij als een beslissing van de beambte.
En die beslissing kan gemaakt worden op uiterlijk en gedrag persoon.

Het 1 sluit het ander niet uit.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Emielvanputten schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:42:
Ssss is een computer besluit, dat of geprint is op je boardingcard, of met de hand geschreven wordt. Niet op basis van hoe je er uitziet.

En er uitgepikt worden klinkt mij als een beslissing van de beambte.
En die beslissing kan gemaakt worden op uiterlijk en gedrag persoon.

Het 1 sluit het ander niet uit.
klopt SSSS is een algoritme..

Bij mij is was mijn carry-on er ook wel eens door het algoritme er random uitgekozen voor extra check..

Maar algoritmes zijn natuurlijk gemaakt door mensen, en er zijn meerdere voorbeelden waarbij algoritmes een behoorlijke bias hadden..

• Hmmbob
Emielvanputten schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:31:
[...]
Volgens mij niet alleen dezelfde dag, maar sowieso heel kort van te voren (3 dagen?).

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:55
PWM schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:00:
[...]

Ik mag net klagen aangezien ik net €16.000,- aan 4 business class tickets heb afgetikt met punten. Maar, ik ben inderdaad wel overgestapt met wat dingen.

Voor huurauto's (Enterprise) liet ik vroeger miles uitkeren op mijn FB account. Dat heb ik nu veranderd in hun eigen spaarprogramma, waardoor ik tijdens vakanties gewoon gratis auto's kan rijden. Dat is veel meer waard dan de miles.

Al mijn hotels boek ik bij hotels.com, waar je effectief 10% (da's echt veel) spaart voor prive overnachtingen. Dat tikt behoorlijk aan en ook veel meer dan wat miles laten bijschrijven.
En het hotel natuurlijk ook betalen met AMEX :9
Eigenlijk gaan alleen mijn AMEX uitgaven + vluchten nog in het FB programma.

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-05 00:00

Haha, het is idd random denk ik, ik heb het nog nooit gehad maar vrouwlief is iedere keer het bokkie. Toen ik het op haar ticket zag voor het eerst heb ik het uitgelegd en vond ze maar spannend, nu is het meer irritant.

Adjust non olet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emielvanputten
Hmmbob schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:09:
[...]

Volgens mij niet alleen dezelfde dag, maar sowieso heel kort van te voren (3 dagen?).
Laten we het op kort houden.. het exacte aantal deel ik niet, los van dat het natuurlijk aanpasbaar is.
1nsane schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:59:
[...]

Haha, het is idd random denk ik
Random is het signaal bij het poortje op basis van willekeur.
Piep zonder dat je metaal hebt ( iemand met metaal kan ook random worden trouwens)
Een controle niet op basis van uiterlijk, houding, afkomst etc.

Ssss is niet random, maar wordt op basis van vooraf beschikbare gegevens uitgedeeld.

En er uitgepikt worden door een beambte is ook niet random. Maar op basis van uiterlijk, houding etc.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 30-04-2019 14:18 (47%)

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

pretpik schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:01:
Vanmorgen kreeg ik een e-mail met de mededeling dat mijn vlucht geannuleerd is. De vlucht van AMS naar MEX wordt uitgevoerd door KLM, de tickets heb ik gekocht bij AeroMexico.

Dus ik KLM bellen want AeroMexico was nog gesloten, die gaven aan dat er geen problemen zijn met deze vlucht en dat de vlucht gewoon doorgaat.

Om 09.00 AeroMexico gebeld en de vraag gesteld waarom ik deze e-mail gekregen heb, zij gaven aan dat mijn boeking inderdaad geannuleerd is. Na wat doorvragen gaven ze aan waarschijnlijk wegens marketingtechnische redenen.
Dit maakt het complex. EU 261/2004 definieert een annulering als "het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats was geboekt", en daarvan is geen sprake. Daarnaast krijg je de compensatie van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, maar KLM zal erop wijzen dat de vlucht gewoon doorgaat. Ik denk dat je enige twee opties zijn om via een kort geding bij AeroMexico te vorderen dat je ticket geldig is, of bij AeroMexico een schadevergoeding te vorderen.

Waarom heb je niet voor dezelfde dag bij KLM geboekt?

jij ook?

• pretpik
GlowMouse schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:39:
[...]

Dit maakt het complex. EU 261/2004 definieert een annulering als "het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats was geboekt", en daarvan is geen sprake. Daarnaast krijg je de compensatie van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, maar KLM zal erop wijzen dat de vlucht gewoon doorgaat. Ik denk dat je enige twee opties zijn om via een kort geding bij AeroMexico te vorderen dat je ticket geldig is, of bij AeroMexico een schadevergoeding te vorderen.

Waarom heb je niet voor dezelfde dag bij KLM geboekt?
Na mijn bezoek aan Mexico zal ik eens inventariseren wat precies mijn mogelijkheden zijn, en websites benaderen die gespecialiseerd zijn in dit soort acties.

De reden waarom ik bij KLM niet voor dezelfde dag geboekt heb is dat ze mij kosteloos omgeboekt hebben naar maandag i.p.v. dinsdag.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Geen KTN, reisgedrag & CC gedrag van PWM en tijdens die reizen heeft ie het geluk gehad om net de juiste ip te hebben gebruikt ;)
Last minute changes ook al is het niet je fout (vluchtuitval + omboeking naar vervangende vlucht) zijn ze ook al geen fan van en KLM die er vaak tussen zit.

• Sanction
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Ik vlieg zondag voor het eerst met een LCC (FlyBe), hoeveel verschil is dat met bijvoorbeeld KLM en wat wel en niet te verwachten?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Sanction schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:15:
Ik vlieg zondag voor het eerst met een LCC (FlyBe), hoeveel verschil is dat met bijvoorbeeld KLM en wat wel en niet te verwachten?
FlyBE's bijnaam is FlyMayBE ;) . Het is een gewone luchtvaartmaatschappij, wel voor alles betalen, en wat oudere vliegtuigen; nogal wat turboprops en kleinere vliegtuigen.

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-05 12:44
Verschilt per airline, maar meestal vrijwel hetzelfde. En bij bijv. Delta heb je de JV voor TATL vluchten; en dan is de prijs altijd exact hetzelfde.

Xandrios wijzigde deze reactie 30-04-2019 22:39 (6%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Sanction schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:15:
Waarom zou FlyBE een LCC zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik loop al 200* gewoon het Skypriority deel van de check-in op, zonder vraag.

Ga nu naar Las Vegas en heb veel kleren besteld die daar klaar liggen in hotel. Ik heb dus oude kleren aangetrokken nu, die ik gewoon weg kan gooien bij aankomst.

Staan ze opeens met zijn tweeën mijn boardingpass te controleren :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:56:
[...]

Waarom zou FlyBE een LCC zijn?
Skytrax noemt het ook als LCC:
Flybe is Certified with the 3-Star Low-Cost Airline Rating for the quality of its Onboard product and staff service, and the Flybe home base Airport service.

[...]

Low-cost airline ratings evaluate product and service quality taking account of lower fares and assessment of optional extra costs.

https://skytraxratings.com/airlines/flybe-rating

• sheez88
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:43
Beetje flauw, via skyscanner geven ze aan dat de prijs 701 euro is en als je dan wilt gaan boeken op die site dan is het opeens 727 euro... En dat gold voor de gehele top3 'goedkoopste' vluchten.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:17:
Ik loop al 200* gewoon het Skypriority deel van de check-in op, zonder vraag.

Ga nu naar Las Vegas en heb veel kleren besteld die daar klaar liggen in hotel. Ik heb dus oude kleren aangetrokken nu, die ik gewoon weg kan gooien bij aankomst.

Staan ze opeens met zijn tweeën mijn boardingpass te controleren :p
Dat is precies mijn ervaring..
ToolkiT in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

ToolkiT wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:14 (3%)

• Leetness
Wat is jullie mening over Economy Comfort op long haul KLM vluchten? Binnenkort mag ik 11 uur zitten naar Japan waarbij ik twijfel of het de 2x ~€100 waard is, of dat het product net zo minimaal verschilt als op Europese vluchten.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:53
Ik kan het zeker aanraden. Niet zo zeer omdat het zoveel beter is (is het niet), maar net die extra beenruimte was het mij wel waard. Zeker voor een lange vlucht is dat net even wat meer relaxed.

• Yankovic
Leetness schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:54:
Wat is jullie mening over Economy Comfort op long haul KLM vluchten? Binnenkort mag ik 11 uur zitten naar Japan waarbij ik twijfel of het de 2x ~€100 waard is, of dat het product net zo minimaal verschilt als op Europese vluchten.
Ik vind het de moeite waard, maar kan met mijn lengte het beetje extra beenruimte goed gebruiken. Op nachtvluchten is het ook iets relaxter gezien het meestal een stuk rustiger is en het (ietsje) verder naar achter kunnen gooien van de rugleuning mij toch een klein beetje extra helpt om nog wat nachtrust mee te pakken.
Daarbij ben je ook redelijk snel het vliegtuig weer uit (en dus voor de grote rij bij de paspoortcontrole) gezien je voorin het vliegtuig zit.

Verwacht echter geen betere entertainment sets, service, eten e.d. Ook heb je geen priority checkin/boarding. Dus het moet je echt om het beetje extra ruimte en rust te doen zijn. Ik vind dat het persoonlijk wel waard, maar daar zullen de meningen verder over verdeeld zijn :)

• Leetness
Met mijn 1,90m gaat het me inderdaad ook vooral om de beenruimte en recline. Ik heb wel mijn twijfels over het voordeel van de extra recline gezien de persoon voor je ook extra naar achter kan (en dit de extra ruimte weer teniet doet).

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Volgens mij krijg je op long haul EC (35 inch vs 31 inch in economy) iets meer ruimte vergeleken met EU EC (33 inch vs 30 inch in economy).
Op 11 uur maakt dat toch wel een verschil als je een beetje lang bent. Seat width is nog steeds krap.

• CyBeR
  • Niet online
Altijd doen als je wat langer bent.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:32
Ik heb een keer KL Eco Comfort gevlogen en vond dat de meerprijs zeker niet waard. Zelfs krappe stoel, zelfde service, dekentje, kussentje en scherm. Ja iets meer beenruimte, maar wat in mijn geval een vlucht echt comfortabeler maakt is een bredere stoel (zoals laatst op de 777 van EVA in eco).
Ben je echt lang (1,95+) dan heb je iets aan die extra paar cm beenruimte. Anders kan je het overwegen met een andere maatschappij te vliegen die meer comfort biedt.

Stinger_Ventura wijzigde deze reactie 02-05-2019 15:20 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Nooduitgangstoel raam of gangpad lijkt me dan een betere investering. KLM Eco Comfort is niet zoveel beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

gambieter schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:21:
Nooduitgangstoel raam of gangpad lijkt me dan een betere investering. KLM Eco Comfort is niet zoveel beter.
Die stoelen zijn wel nog wat smaller & bij sommige toestellen zit de nooduitgang (raam) zelf in de weg.

• Hmmbob
En je hebt constant volk voor je voeten lopen. Liever eco comfort dan een nooduitgang, imho.

• M3rcury
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Groene gixxer

Stinger_Ventura schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:20:
[...]

Ik heb een keer KL Eco Comfort gevlogen en vond dat de meerprijs zeker niet waard. Zelfs krappe stoel, zelfde service, dekentje, kussentje en scherm. Ja iets meer beenruimte, maar wat in mijn geval een vlucht echt comfortabeler maakt is een bredere stoel (zoals laatst op de 777 van EVA in eco).
Ben je echt lang (1,95+) dan heb je iets aan die extra paar cm beenruimte. Anders kan je het overwegen met een andere maatschappij te vliegen die meer comfort biedt.
Eco comfort is ook meer achterover van de stoelen. Voor mij is dat het het verschil tussen niet slapen en een beetje kunnen slapen :)

Suzuki GSX-R 600 K7!
PSN: Green-M3rcury
http://www.wax-on.nl voor Chemical Guys, Mothers Wax, Monello, Collinite, Poorboys World, EuroW, ScratchShield en Polishing Power

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chief
Morgen weer die verrekt lange vlucht SIN - SFO......

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:00

Tourniquet

Hiya, fellas!

Leuke Businessclass deals bij Qatar momenteel (tot 6 mei, bijv. Bangkok vanaf €1729). Niet zo goed als het wel eens geweest is, maar kon de verleiding niet weerstaan en ga eind dit jaar paar weken richting Azië. Open jaw vluchten naar MNL en terug vanaf HKG via Doha en 1 vlucht TPE-HKG met Cathay voor totaal net iets meer dan €2000. 3 van de 4 Qatar vluchten in een QSuite, eerste keer voor mij ben benieuwd!

Op de heenweg ook maar een stopover ingelast om even dagje Doha te bekijken.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:57

aex351

I am the one

Wanneer het even kan dan upgrade ik wel naar Economy Comfort. Het is altijd even een afweging tussen comfort en kosten. Maar zeker ook op korte vluchten vind ik het ook een erg prettige upgrade. Ik ben niet lang, maar dat extra beetje ruimte is het mij wel waard. Als ik de keus zou moeten hebben tussen een lege stoel naast me (mits ik alleen/zakelijk reis) en Economy Comfort dan kies ik wel voor die lege stoel. Altijd zo'n gedoe met die armleuning.

Maar met 11 uur vliegen naar Japan dan is dat beetje extra ruimte echt wel fijn hoor. Je kan ook wachten tot last-minute en kijken of je dan kan upgraden tegen een mogelijk voordeliger tarief.

Omgekeerd zijn er ook genoeg mensen die de basis prijs van een ticket veelal duur genoeg vinden.Het is maar wat je wil en gewend bent. Volgens mij heb je op lange vluchten bij KLM ook zoiets als Premium Economy.

edit: https://www.klm.com/trave...r_seat_on_board/index.htm

aex351 wijzigde deze reactie 04-05-2019 16:51 (4%)

< dit stukje webruimte is te huur >

Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True