Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

PWM schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:16:
Handig, die Flying Blue Miles

[Afbeelding]

Heb 600.000 miles. Maar eens kijken of ik 1 kind meeneem, of mijn vrouw.

EDIT:

Belletje naar Plat lijn deed wonderen. Heb nu 4 retour in Business voor 550.000 miles(!).

Ticketprijs was 15.000,-
Ik heb in dezelfde periode geboekt met British Airways voor 400 euro retour maar dan wel in coach

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Daniel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:32:
[...]

Volgens TPG is een flying blue mile ongeveer 1,2 dollarcent waard. Als cash tickets 15k waren haal je hier 2,7 eurocent per mile. Volgens mij is dat prima value :)
16.500 euro zelfs, maar moet 1400 euro tax zelf betalen. Dat klopt dus wel. De KLM dame van de Plat lijn gaf ook al aan dat het een uitzonderlijke prijs was richting Zuid-Afrika.

Omgerekend zijn het grofweg 12 business class retouren naar west-amerika die nodig waren om deze 4 tickets bij elkaar te sparen. Dat is gewoon uitstekende value voor money. Zeker als je bedenkt dat ik meestal handig boek en 3k per retour betaald heb voor de US. Dat is dus 36.000 euro spend om 15.000 euro te besteden.

Klein nadeel, samen met de Italië tickets is dit nu mijn saldo:

https://tweakers.net/ext/f/K30o7G9Ln6lSzNLg7HDSqe63/thumb.jpg

PWM wijzigde deze reactie 01-01-2019 19:04 (12%)

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 18:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik neem aan dat jij die trips naar de US zakelijk vliegt. Mag je bij jullie zakelijk sparen en dan prive besteden? Vindt de fiscus daar niet iets van (verkapt loon)?

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Daniel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:07:
Ik neem aan dat jij die trips naar de US zakelijk vliegt. Mag je bij jullie zakelijk sparen en dan prive besteden? Vindt de fiscus daar niet iets van (verkapt loon)?
Dat mag niet alleen bij ons, dat is zelf juridisch zo. Airmiles en equivalenten die iemand spaart tijdens dienstreizen, zijn voor de privépersoon, niet voor de zaak.

Dat is 1 van de redenen dat KLM ook Bluebiz in het leven heeft geroepen, om de bedrijven ook te vriend te houden met punten/euro's.

EDIT:

Die uitspraak is wel van 4 jaar geleden. Weet niet of er met de WKR anders over gedacht word. De werkgever vind het wel prima.

PWM wijzigde deze reactie 01-01-2019 19:15 (10%)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ah scheelt weer :) mijn werk laat me alleen Europees vliegen, daar heb je alleen qua XP wat aan, 774 miles voor een retour Stockholm jeuj 8)7

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Heb nog even gekeken, maar lijkt nog steeds zo te zijn. Sterker, als jij zakelijk een ticket boekt en daarvoor je, inmiddels, prive punten gebruikt, mag je daarvoor de waarde van de punten zakelijk declareren. Of je werkgever dat goed vind weet ik niet, maar de belastingdienst wel :p

de bluebiz rekening staat overigens ook op mijn naam....

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Daniel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:07:
Dat is inderdaad loon, zie bijvoorbeeld het Besluit van 26 april 2001, nr. CPP2001/911M:
Ondernemers die in de uitoefening van hun onderneming een bonus in de vorm van spaarpunten ontvangen, moeten dit voordeel tot hun winst uit onderneming rekenen. Dit geldt ook voor de verkrijging van goederen of diensten in de promotionele sfeer. Bij werknemers die in het kader van de uitoefening van hun dienstbetrekking dergelijke voordelen ontvangen, behoort het voordeel tot het inkomen. De voordelen zijn belast op het moment waarop ze worden verstrekt tegen de op dat moment geldende waarde in het economische verkeer.

jij ook?

• macciez
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:52
Moest bij het inchecken op SFO 2 weken geleden ineens mn hand baggage laten wegen, voor het eerst sinds 6 jaar actief reizen voor werk dat dit gebeurd. Let wel, ik reis altijd met een kleine rugzak waar alleen mn laptop inzit en wat pennen, ziet er niet zwaar uit en kan vrijwel overal neer worden gezet/gelegd.

Do what you love, do it often

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Als t vliegtuig waar je in zit klein genoeg is moet je zelfs zelf op de weegschaal :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Behalve als de verstrekker van de spaarpunten afspraken heeft gemaakt met de belasting. Bij mijn weten is dit bij KLM het geval. Anders zouden honderdduizenden mensen hun aangiftes moeten aanpassen.

Wel een leuke casus.

Edit

Ah, stond ook in jouw stuk
Goedkeuring
Het is in de praktijk niet eenvoudig om de hier bedoelde voordelen op individuele basis en per verstrekking in
de belasting- en premieheffing te betrekken. Om hieraan tegemoet te komen keur ik goed dat de loon-,
inkomsten- en vennootschapsbelasting en de premie volksverzekeringen, die door de ontvangende
ondernemers en werknemers verschuldigd zouden zijn, desgewenst op lumpsumbasis worden afgedragen door
de organisatie die het spaarsysteem exploiteert of door de verstrekker van de goederen of diensten in de
promotionele sfeer.

PWM wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:18 (37%)

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:37

mrsar

waar een sar is,is een wodka

CyBeR schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:13:
Als t vliegtuig waar je in zit klein genoeg is moet je zelfs zelf op de weegschaal :P
Ah ja been there done that in de filipijnen o.a. met zo een grote ronde wijzerplaat,mooi is dat. (Vlogen in een atr 42 geloof ik)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Behalve als de verstrekker van de spaarpunten afspraken heeft gemaakt met de belasting. Bij mijn weten is dit bij KLM het geval. Anders zouden honderdduizenden mensen hun aangiftes moeten aanpassen.

Wel een leuke casus.
In de voorwaarden van FB staat wel dat de deelnemer aansprakelijk is:
1.7.5 De Deelnemer is aansprakelijk voor claims van derden, met inbegrip van de
belastingdienst, die voortvloeien uit zijn/haar deelname aan het Programma.

https://www.flyingblue.com/kamino/policies/nl/nl

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Best grappig dat er niet zoveel over te vinden is. Maar, het is ook wel erg moeilijk. Neem mijn 500.000 punten. Deze zijn grofweg opgebouwd uit:
  • Vluchten zakelijk
  • Vluchten prive
Tot hier, is wel een verdeling te maken. Maar dan
  • Upgrades gekocht met privegeld voor zakelijke vluchten (upgrade naar business, betere stoel, etc)
  • Uitgaven met creditcard, zakelijk en prive door elkaar
  • Genoegdoening van KLM voor vertraging, op zakelijke vluchten
En dan heb je nog uitzonderingen. Ik was op vakantie in Portugal, op eigen kosten. Er deed zich een zakelijke opportunity voor in de buurt, waar ik op af ging. De zaak heeft toen mijn vliegticket vergoed.

Zodra we hier klaar mee zijn, moeten we een waarde bepalen. Het gaat om de waarde bij afgifte. Maar ik kan uitgeven in de shop (0,5 cent per mile), een award ticket (0,4 cent tot 3 cent per mile) of een promo award (4-5 cent per mile).

Nou, veel plezier ermee zou ik zeggen :p

Dit geldt natuurlijk ook voor mensen die Airmiles sparen met hun lease-auto.

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 14:51
Het nieuwe jaar begint goed! 60 minuten na de start van 2019 de Cathay error fare geboekt, € 710 voor Cathay first en business DAD - HKG - JFK return. En Cathay tweet nu dat de tickets gehonoreerd worden, totaal niet verwacht. Dezelfde itinerary kost nu weer € 28600 :+

Vloog vorige maand Cathay first en dat was by far m'n beste vlucht ooit, dus ik kan niet wachten om er nog 2x de Pacific in over te vliegen :D

• CyBeR
  • Niet online

Business Trip wat?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Dan staat er een Bluebiz nummer op de boeking.

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Dan staat er een Bluebiz nummer op de boeking.
Dat staat er bij al mijn boekingen; het enige verschil met deze is dat ie met Blue Credits betaald is.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
CyBeR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Dat staat er bij al mijn boekingen; het enige verschil met deze is dat ie met Blue Credits betaald is.
Weet je zeker dat je die dan niet vergeten bent in die andere boeking?

Hij staat sinds kort in de app aangegeven en elke boeking die ik heb waar het staat, is inderdaad voorzien van Bluebiz en de overige niet.

• CyBeR
  • Niet online
Bij een was 't idd nog niet ingevuld maar die andere die in beeld staat wel gewoon. Enige verschil is dat ik 't daar pas na het daadwerkelijke boeken heb gedaan, maar bij deze was 't al ingevuld omdat 'ie met BC betaald is.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Wel een leuke casus.

Edit

Ah, stond ook in jouw stuk

[...]
In feite wordt er dus wel belasting betaald, KLM tikt af.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

In welke zin betaalt KLM belastingen, buiten de taksen die zij op een regulier ticket ook afdragen?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Jb!
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:15:
[...]

Het gaat om inkomstenbelasting. Als je voor zakelijke reizen punten krijgt maar die privé gebruikt dan zijn de punten in principe inkomsten waarover je belast (kan / moet?) worden. Nou zal dat bij een paar reisjes per jaar wel meevallen, maar als je je erin verdiept kan het denk ik wel optellen.

Zo kun je soms gewoon punten 'bijkopen' door een aparte boekingsklasse te kiezen. Hoe dat met vliegreizen precies zit weet ik niet, maar bij reisgerelateerde zaken kan dat in ieder geval wel. Bijvoorbeeld met PointsMax van Agoda kun je bij het boeken van een hotelkamer een meerprijs betalen in ruil voor bijvoorbeeld FB punten.

Stel dat je van je werkgever een loonsverhoging krijgt dan moet je over dat loon inkomstenbelasting betalen. Spreek je echter met je baas af dat je die loonsverhoging niet in geld ontvangt maar zakelijk uitgeeft aan extra dure kamers (een hotelkamer die je toch al zou boeken, plus wat extra om punten te ontvangen) waardoor je die FB punten privé ontvangt dan zijn dat feitelijk inkomsten. Ik vermoed dat het gezien wordt als loon in natura, maar IANAL.

Het is een interessante vraag of en hoe die punten dan belast (zouden moeten) worden. De punten hebben immers geen vaste geldelijke waarde, geef je ze echter uit dan kun je daar wel een geldelijk bedrag aan koppelen.

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:57

Grouchy

meep meep

PolarBear schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:15:
[...]

Als je spaarpunten gebruikt wordt er echt geen 'extra spaarpunten' belasting betaald door de uitgevende partij.
Een KLM, United, Delta, Hertz, Hilton, American express enzovoort zijn bovendien echt niet op de hoogte of de spaarpunten die je gebruikt zakelijk of niet verkregen zijn.

Ze kunnen xxx spaarpunten schrappen uit hun boeken en ze tikken wat af voor enkele service charges en fee's maar dat is het:

Air Transportation Charges
Base Fare$0.00
Taxes, Fees and Charges

United States - September 11th Security Fee(Passenger Civil Aviation Security Service Fee) (AY) $11.20

Base Fare$0.00
Taxes, Fees and Charges

United States - September 11th Security Fee(Passenger Civil Aviation Security Service Fee) (AY) $5.60
United States - Animal and Plant Health Inspection Service Fee (APHIS User Fee - Passengers (XA) $3.96
United States - Custom User Fee (YC) $5.77
United States - Immigration and Naturalization Fee(Immigration User Fee) (XY) $7.00
Netherlands - Security Service Charge (CJ) $12.50
Netherlands - Passenger Service Charge (RN) $14.20

TOTAL TICKET VALUE 98,000 Miles and $49.03

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Kenzi
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:18

Kenzi

Scientia potentia est

Evianon schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:59:
Het nieuwe jaar begint goed! 60 minuten na de start van 2019 de Cathay error fare geboekt, € 710 voor Cathay first en business DAD - HKG - JFK return. En Cathay tweet nu dat de tickets gehonoreerd worden, totaal niet verwacht. Dezelfde itinerary kost nu weer € 28600 :+

[Twitter]

Vloog vorige maand Cathay first en dat was by far m'n beste vlucht ooit, dus ik kan niet wachten om er nog 2x de Pacific in over te vliegen :D
Toch wel netjes van Cathay, zowel volgens de HK regels alsmede US regels hadden ze de tickets niet hoeven te honoreren. Op de lokale HK forums was er eentje waarbij zijn ticket gecancelled was, maar die had ook geboekt voor een vlucht gisteren.

(wel weer sneu dat sommige mensen dan 10 tickets gaan bestellen :| )

(ps. als Cathay dit jaar gaat overleven. HK Airlines en HK Express staan op het randje van de afgrond en worden daar eigenlijk door HNA af geduwd.)

Staying alive in China

• PolarBear
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:13:
[...]

Als je spaarpunten gebruikt wordt er echt geen 'extra spaarpunten' belasting betaald door de uitgevende partij.
Een KLM, United, Delta, Hertz, Hilton, American express enzovoort zijn bovendien echt niet op de hoogte of de spaarpunten die je gebruikt zakelijk of niet verkregen zijn.

Ze kunnen xxx spaarpunten schrappen uit hun boeken en ze tikken wat af voor enkele service charges en fee's maar dat is het:

Base Fare$0.00
Taxes, Fees and Charges

United States - September 11th Security Fee(Passenger Civil Aviation Security Service Fee) (AY) $11.20

Base Fare$0.00
Taxes, Fees and Charges

United States - September 11th Security Fee(Passenger Civil Aviation Security Service Fee) (AY) $5.60
United States - Animal and Plant Health Inspection Service Fee (APHIS User Fee - Passengers (XA) $3.96
United States - Custom User Fee (YC) $5.77
United States - Immigration and Naturalization Fee(Immigration User Fee) (XY) $7.00
Netherlands - Security Service Charge (CJ) $12.50
Netherlands - Passenger Service Charge (RN) $14.20

TOTAL TICKET VALUE 98,000 Miles and $49.03
Borromini schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:46:
In welke zin betaalt KLM belastingen, buiten de taksen die zij op een regulier ticket ook afdragen?
Er staat letterlijk in de geciteerde regeling. :
Het is in de praktijk niet eenvoudig om de hier bedoelde voordelen op individuele basis en per verstrekking in de belasting- en premieheffing te betrekken. Om hieraan tegemoet te komen keur ik goed dat de loon-, inkomsten- en vennootschapsbelasting en de premie volksverzekeringen, die door de ontvangende ondernemers en werknemers verschuldigd zouden zijn, desgewenst op lumpsumbasis worden afgedragen door de organisatie die het spaarsysteem exploiteert of door de verstrekker van de goederen of diensten in de promotionele sfeer.
Uitgaande van dat @PWM gelijk heeft en KLM deze regeling toe mag passen wordt er dus weldegelijk afgerekend. Niet gespecificeerd naar klanten toe (lumpsum is daarvoor wel een goede aanwijzing) maar het doet natuurlijk wel wat met de waarde van je punten. Er zijn wel meer belastingen die je als eindklant niet gespecificeerd ziet. Het zal in dit geval geen 100% match zijn met wat de ontvangende ondernemers en werknemers zouden moeten betalen maar de schatkist gaat er waarschijnlijk niet of nauwelijks op achteruit.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Het was een aanname van mij. Maar, ik heb eens gebeld met onze belastingmensen. Wij gebruiken 1 van de grootste firms in Europa met ook vele honderden mensen in Nederland.

Die hebben in ieder geval nog nooit iets gedaan met spaarsystemen van de grote Nederlandse partijen (Skyteam, Airmiles, etc). Ze hebben ook nog nooit een vraag gehad van de belastingdienst.

Dat betekent:

A. KLM/Skyteam heeft het op de achtergrond afgehandeld
B. Het is dermate complexe materie, dat de belastingdienst besloten heeft er niets mee te doen

• -Muncky-
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-03 14:26
Hi all,

Ik zou graag eens op vakantie willen naar de Filipijnen, samen met mijn vriendin.
Nu zit ik te kijken naar een vlucht AMS -> MNL. Het lijkt erop dat vliegen met Singapore Airlines de goedkoopste keuze is (a EUR 342,- pp)

Ik ken deze maatschappij niet, althans; geen ervaring mee. Is dit een goede carrier? Zo nee; wat zijn de betere opties?

Tnx!

http://i64.tinypic.com/2uhojgm.png

-Muncky- wijzigde deze reactie 03-01-2019 10:12 (7%)

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PolarBear schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:18:
[...]

[...]

Er staat letterlijk in de geciteerde regeling. :

[...]

Uitgaande van dat @PWM gelijk heeft en KLM deze regeling toe mag passen wordt er dus weldegelijk afgerekend. Niet gespecificeerd naar klanten toe (lumpsum is daarvoor wel een goede aanwijzing) maar het doet natuurlijk wel wat met de waarde van je punten. Er zijn wel meer belastingen die je als eindklant niet gespecificeerd ziet. Het zal in dit geval geen 100% match zijn met wat de ontvangende ondernemers en werknemers zouden moeten betalen maar de schatkist gaat er waarschijnlijk niet of nauwelijks op achteruit.
Ben die specifieke belasting nog niet tegengekomen op afschriften. Heb je een voorbeeld?

Typische afschriften die je ziet:
- EU-luchtvaartmaatschappijen omvatten brandstoftoeslag als belasting (YQ / YR) en voor awardtickets betaal je miles + luchthavenbelastingen (inclusief brandstoftoeslag);
- Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nemen brandstoftoeslag voor hun rekening en voor awardtickets betaalt je meestal wat meer miles (in vergelijking met EU-luchtvaartmaatschappijen), maar alleen luchthavenbelastingen.

Herinner me nog wel toen de Nederlandse regering tijdelijk begon met het belasten van KLM non-revs (het deel van de waarde tussen het niets-nada-niet dat ze betaalde en de waarde van hun ticket), was het hun cabinepersoneel en hun vakbond dat lobbyde bij zowel KLM als de Nederlandse overheid om passagiers ook de waarde van FF-miles reizen te belasten en FB-leden een equivalent contant bedrag voor hun tickets te laten betalen. Dit idee werd verwelkomd door FB. Kort daarna werden de verachtelijke brandstoftoeslagen toegevoegd aan de tickets, waardoor ze duurder werden dan een ID5 non-rev ticket.

Anyway, een andere reden om je miles in US accounts te dumpen.

Grouchy wijzigde deze reactie 03-01-2019 10:18 (23%)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
-Muncky- schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:10:
Hi all,

Ik zou graag eens op vakantie willen naar de Filipijnen, samen met mijn vriendin.
Nu zit ik te kijken naar een vlucht AMS -> MNL. Het lijkt erop dat vliegen met Singapore Airlines de goedkoopste keuze is (a EUR 342,- pp)

Ik ken deze maatschappij niet, althans; geen ervaring mee. Is dit een goede carrier? Zo nee; wat zijn de betere opties?

Tnx!

[Afbeelding]
Singapore Airlines is wereldwijd een van de betere maatschappijen.
Wil je geen retourtje boeken?

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
-Muncky- schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:10:
Hi all,

Tnx!

[Afbeelding]
SIA is een van de betere (zo niet de beste) airlines. Je vliegt vanaf AMS met de A350 wat ook een fijn toestel is. De 'lange' overstap op Singapore is prima te doen, heel fijn vliegveld. Doen!

• -Muncky-
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-03 14:26
groggy schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Singapore Airlines is wereldwijd een van de betere maatschappijen.
Wil je geen retourtje boeken?
Yes, moet een retourtje zijn! Ik ga even verder puzzelen, tnx! :)

• Xandrios
  • Laatst online: 16:50
CyBeR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:28:
Bij een was 't idd nog niet ingevuld maar die andere die in beeld staat wel gewoon. Enige verschil is dat ik 't daar pas na het daadwerkelijke boeken heb gedaan, maar bij deze was 't al ingevuld omdat 'ie met BC betaald is.
Dit is helaas altijd al het geval geweest met bluebizz. Als het nummer niet opgegeven is bij het boeken moet het ticket opnieuw worden uitgegeven om de benefits te ontvangen.

Dit was altijd een issue toen bluebizz nog +1pcs luggage gaf op Light economy vluchten. Toen kreeg je dat dus niet tenzij je ze zo ver kreeg om het ticket te 'refreshen'. Zeker als je met een OTA boekte was dat altijd een probleem.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Dit is helaas altijd al het geval geweest met bluebizz. Als het nummer niet opgegeven is bij het boeken moet het ticket opnieuw worden uitgegeven om de benefits te ontvangen.

Dit was altijd een issue toen bluebizz nog +1pcs luggage gaf op Light economy vluchten. Toen kreeg je dat dus niet tenzij je ze zo ver kreeg om het ticket te 'refreshen'. Zeker als je met een OTA boekte was dat altijd een probleem.
Daar heb ik ook echt nog nooit een probleem mee gehad, ook niet toen ze de gratis baggage nog gaven. Heel soms moet ik retroclaimen (en 1x heb ik daar zelfs voor moeten bellen) maar da's eigenlijk alleen bij niet-KL tickets.

Sterker nog ik was 't laatst vergeten in een boeking met 4 tickets waarbij ik 't ingevuld heb nadat de 1e vlucht al genomen was. Dan krijg je een melding dat je alleen voor de nog komende vluchten spaart, maar toen de punten bijgeschreven werden klopte alles gewoon meteen inclusief de reeds genomen vlucht.

CyBeR wijzigde deze reactie 03-01-2019 11:48 (16%)

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:06:
Het was een aanname van mij. Maar, ik heb eens gebeld met onze belastingmensen. Wij gebruiken 1 van de grootste firms in Europa met ook vele honderden mensen in Nederland.

Die hebben in ieder geval nog nooit iets gedaan met spaarsystemen van de grote Nederlandse partijen (Skyteam, Airmiles, etc). Ze hebben ook nog nooit een vraag gehad van de belastingdienst.

Dat betekent:

B. Het is dermate complexe materie, dat de belastingdienst besloten heeft er niets mee te doen
Gezien het feit dat er een regeling is en de rest van je info denk ik dat A het meest (zeer) waarschijnlijk is. Er zijn wel meer complexe zaken in de IB die wel gewoon worden afgetikt. Grote bedrijven hebben vaak ook specifieke rulings voor secundaire arbeidsvoorwaarden.
Grouchy schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Ben die specifieke belasting nog niet tegengekomen op afschriften. Heb je een voorbeeld?

Typische afschriften die je ziet:
- EU-luchtvaartmaatschappijen omvatten brandstoftoeslag als belasting (YQ / YR) en voor awardtickets betaal je miles + luchthavenbelastingen (inclusief brandstoftoeslag);
- Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nemen brandstoftoeslag voor hun rekening en voor awardtickets betaalt je meestal wat meer miles (in vergelijking met EU-luchtvaartmaatschappijen), maar alleen luchthavenbelastingen.
Heb je uberhaupt gelezen wat er in de regeling staat. Nee, je ziet het niet terug op ticket. Want KLM (even er van uit gaande dat ze onder de regeling vallen wat zeer waarschijnlijk is) betaald een bedrag aan de fiscus (lumpsump) ter compensatie van de verloren gegane inkomstenbelasting. Dat is dus op basis van een gemiddelde en wat aannames. Maar KLM zal dat stukje belasting echt doorrekenen in de waarde van een mile. Maar daar zie je inderdaad niets van. Dus je kan inderdaad zeggen dat je geen belasting erover betaald omdat je het niet ziet maar je kan ook zeggen dat je er wel belasting over betaald omdat er aan de achterkant gewoon een compensatie bedrag wordt afgetikt.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PolarBear schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:50:
[...]

Gezien het feit dat er een regeling is en de rest van je info denk ik dat A het meest (zeer) waarschijnlijk is. Er zijn wel meer complexe zaken in de IB die wel gewoon worden afgetikt. Grote bedrijven hebben vaak ook specifieke rulings voor secundaire arbeidsvoorwaarden.

[...]

Heb je uberhaupt gelezen wat er in de regeling staat. Nee, je ziet het niet terug op ticket. Want KLM (even er van uit gaande dat ze onder de regeling vallen wat zeer waarschijnlijk is) betaald een bedrag aan de fiscus (lumpsump) ter compensatie van de verloren gegane inkomstenbelasting. Dat is dus op basis van een gemiddelde en wat aannames. Maar KLM zal dat stukje belasting echt doorrekenen in de waarde van een mile. Maar daar zie je inderdaad niets van. Dus je kan inderdaad zeggen dat je geen belasting erover betaald omdat je het niet ziet maar je kan ook zeggen dat je er wel belasting over betaald omdat er aan de achterkant gewoon een compensatie bedrag wordt afgetikt.
Heb een behoorlijk aantal punten bij diverse toko's uitstaan en heb het besluit en de voorwaarden van diverse spaarprogramma's in het verleden doorgelezen. Die toko's zijn ook niet gek, dat lossen ze op in hun voorwaarden en als deelnemer ben jij gewoon verantwoordelijk;

De Deelnemer of begunstigde van een Reward is verantwoordelijk voor het betalen
van alle belastingen, kosten, heffingen en/of toeslagen die betrekking hebben op de uitgifte
of het gebruik van een Reward.

De Deelnemer is aansprakelijk voor claims van derden, met inbegrip van de
belastingdienst, die voortvloeien uit zijn/haar deelname aan het Programma.

• CyBeR
  • Niet online
Dat lijkt me meer om te zorgen dat als de belastingdienst (hier of ergens anders) toch ergens om komt dat je dan niet bij KLM kunt aankloppen.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met deze parking op Frankfurt Airport?

Is wel erg goedkoop, 56 EUR voor 2 weken parkeren. Nadeel is dat je 10km van de terminal bent maar er rijden elke 30 minuten busjes.

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:39

zeef

#Elected

PWM schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:06:

Dat betekent:

Ik stem voor B. Kosten controle & handhaving wegen niet op tegen de inning. Welkom in overheidsland.

Tweakers Elect #eindbaas vanaf 1/10

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
sloth schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:03:
Heeft er iemand ervaring met deze parking op Frankfurt Airport?

Is wel erg goedkoop, 56 EUR voor 2 weken parkeren. Nadeel is dat je 10km van de terminal bent maar er rijden elke 30 minuten busjes.
Geen ervaring mee, maar zo gek is die prijs toch niet? Ik heb op Schiphol P6 Valet parking, 2 weken, voor 140,-. Dat is aan de terminal. 2 weken op P3 kost me 80,-.

56,- op 10km van een internationale terminal op een afgelegen terrein lijkt me echt geen vreemde prijs.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:14
Afgelopen week ook een fijne ervaring met transavia (not). Eindhoven-Innsbruck (geplande landing om 15:50 vlucht HV6685) gevlogen. Een halfuur vertraging bij betrek, na goed, geen probleem. Bij het landen op Innsbruck echter toch teveel sneeuw en na een goaround besloten uit te wijken op München. Vervolgens na een uur met nauwelijks informatie in het vliegtuig te wachten werd besloten een tweede poging te wagen. Nog eens lang gewacht, de-icing, tanken, etc, om vanuit München weer op te stijgen. Vervolgens een half uur boven Innsbruck ge cirkels, om bij gebrek aan nog meer brandstof maar weer terug te vliegen naar München. Daar weer een half uur wachten op grondpersoneel. Het is ondertussen 20:30, dus al ruime 4.5 uur vertraging en op het verkeerde vliegveld. En de piloot oppert nog doodleuk dat de twee alternatieven nu zijn om nu of bussen in te zetten of het nog een derde keer te proberen om in Innsbruck te gaan landen. Vervolgens nog anderhalf uur (!) op de koffer gewacht met misleidende informatie (ja de koffers komen over 15 min, nee er komen vandaag zeker geen koffers meer, ga naar de balie, ga niet naar de balie....) uiteindelijk om 22:30 het vliegveld af. De mensen die nog door wilden naar Innsbruck konden de bus nemen (drie uur rijden). Wij zijn met onze twee kinderen maar naar een hotel gegaan. Service? Nul. Informatie? Nul. Personeel? Nul.

Hadden ze meteen besloten om ons, op onze uitdrukkelijke wens overigens, er meteen in München uit te laten, dan waren we nog rustig naar onze bestemming gekomen. Nu zijn we uiteindelijk met 20 uur vertraging aangekomen.

Nee, transavia, dat hoeft van mij voorlopig niet meer.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18:00
Garyu schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:33:
Afgelopen week ook een fijne ervaring met transavia (not). Eindhoven-Innsbruck (geplande landing om 15:50 vlucht HV6685) gevlogen. Een halfuur vertraging bij betrek, na goed, geen probleem. Bij het landen op Innsbruck echter toch teveel sneeuw en na een goaround besloten uit te wijken op München. Vervolgens na een uur met nauwelijks informatie in het vliegtuig te wachten werd besloten een tweede poging te wagen. Nog eens lang gewacht, de-icing, tanken, etc, om vanuit München weer op te stijgen. Vervolgens een half uur boven Innsbruck ge cirkels, om bij gebrek aan nog meer brandstof maar weer terug te vliegen naar München. Daar weer een half uur wachten op grondpersoneel. Het is ondertussen 20:30, dus al ruime 4.5 uur vertraging en op het verkeerde vliegveld. En de piloot oppert nog doodleuk dat de twee alternatieven nu zijn om nu of bussen in te zetten of het nog een derde keer te proberen om in Innsbruck te gaan landen. Vervolgens nog anderhalf uur (!) op de koffer gewacht met misleidende informatie (ja de koffers komen over 15 min, nee er komen vandaag zeker geen koffers meer, ga naar de balie, ga niet naar de balie....) uiteindelijk om 22:30 het vliegveld af. De mensen die nog door wilden naar Innsbruck konden de bus nemen (drie uur rijden). Wij zijn met onze twee kinderen maar naar een hotel gegaan. Service? Nul. Informatie? Nul. Personeel? Nul.

Hadden ze meteen besloten om ons, op onze uitdrukkelijke wens overigens, er meteen in München uit te laten, dan waren we nog rustig naar onze bestemming gekomen. Nu zijn we uiteindelijk met 20 uur vertraging aangekomen.

Vervelend verhaal, en snap dat je naar Transavia kijkt, maar die hebben ook niet alles aan de hand zoals de weersomstandigheden. Daarnaast, koffers en grondpersoneel is niet Transavia aan te rekenen. Wat overblijft is de communicatie, wat in dit soort situaties altijd een hekel punt blijkt. Er komt logistiek heel wat bij kijken als er een vlucht uitvalt of moet uitwijken. Kleine vliegvelden als Innsbruck zijn erg druk rond deze tijd, en als er dan ook nog eens teveel sneeuw ligt, wordt het als snel een puinhoop.

Zet het van je af, en ga lekker van je vakantie genieten!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nou, KLM weet je het gebruiken van je FB-miles wel makkelijk te maken. Ik plan een wintertripje naar Dubai (nog ff wat zon voordat mijn vrouw aan haar zwangerschapsverlof begint) en ik zie een 25%-promo award. Daarmee komt een rechtstreekse business retour op 82.500 miles per persoon = 165k totaal. Met de miles in mijn account, die in het account van mijn vrouw en het overboeken van wat rewards-punten van Amex zou ik daar aan moeten kunnen komen.

Nope, want je kunt miles uit verschillende FB-accounts niet combineren (ook al kun je elkaar wel als reisgenoot opgeven dus ik kan wél een reward-ticket op de naam van mijn vrouw boeken, maar daar niet haar miles voor gebruiken)

Ik heb genoeg miles voor mijn eigen retourticket, mijn vrouw alleen niet voor het hare. OK, dan boeken we 1 volledige rewards retour en voor mijn vrouw een enkeltje op miles en de terugweg gewoon met cash.

Nope, dat kan wel, maar die terugreis is dan een gewone standaard enkele reis, en daar vraagt KLM 3500+
euro voor.

OK, dan kiezen we voor de miles&cash-optie (je
kunt tot 75% met miles en dan de rest bijbetalen), ik moet dan wel wat miles naar haar overdragen maar dat zijn er niet zo veel (zou ongeveer ±100 euro kosten, da's te overzien)

Nope, kan niet, want je kunt miles&cash niet gebruiken op promo-awards.

OK, dan draag ik nog wat Amex-punten over naar mijn vrouw.

Nope, kan niet, want dat kan alleen naar het FB-account van de hoofdkaarthouder en dat wordt op naam gechecked.

De enige optie die overblijft is dusdanig veel miles bijkopen dat mijn vrouw haar volledige ticket zelf kan afrekenen maar dat maakt het financieel nauwelijks nog boeiend (iets van ±1500 euro + dan nog 130k miles). Ga nu maar ff kijken of een andere airline ons wél voor een schappelijk tarief een enkeltje wil verkopen (of ik boek Swiss/Lufthansa retour voor 2500 totaal)

Edit: hmm de meest schappelijke optie lijkt om voor een kleine 400 piek een stapel van mijn punten over te dragen aan mijn vrouw zodat zij haar eigen ticket kan boeken. Met de bijna 700 euro tax die er nog bij komt wordt de value per mile alleen wel aardig laag...

Daniel wijzigde deze reactie 06-01-2019 08:22 (7%)

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Garyu schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:33:
De piloot kon toch niet weten hoe lang hij/zij op München vast zou staan? En is het wel een reële optie voor een maatschappij om "onderweg" zomaar wat passagiers op hun verzoek te lossen?

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Dat is het niet vermoed ik, je kan niet zomaar bagage offloaden etc. ...

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Garyu
prijk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:31:
[...]

De piloot kon toch niet weten hoe lang hij/zij op München vast zou staan?
Hij had het weerbericht en zijn eigen ervaring op Innsbruck kunnen gebruiken qua waarschijnlijkheid of ze die dag nog zouden kunnen landen op Innsbruck. Het blijft een moeilijk vliegveld en zeker met het huidige weer hadden ze bijna meteen naar München kunnen vliegen. Genoeg Oostenrijkers in het vliegtuig met die ervaring tenminste. Alleen deze piloot wilde blijkbaar erg graag op Innsbruck landen......
En is het wel een reële optie voor een maatschappij om "onderweg" zomaar wat passagiers op hun verzoek te lossen?
Nee natuurlijk niet, maar uiteindelijk hebben ze het alsnog gedaan, echter voor ons zonder enige mogelijkheid meer om op onze bestemming aan te komen. Als dat besluit (vooral met het weerbericht in de hand) wat slimmer was genomen hadden de meeste mensen in het vliegtuig een stuk of vier uur minder vertraging gehad en waren de meesten nog gewoon op hun bestemming aangekomen. Heel veel taxichauffeurs hadden in ieder geval nog lange ritten die avond vanaf München.

Garyu wijzigde deze reactie 05-01-2019 17:18 (21%)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Garyu schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:15:
[...]

Nee natuurlijk niet, maar uiteindelijk hebben ze het alsnog gedaan, echter voor ons zonder enige mogelijkheid meer om op onze bestemming aan te komen. Als dat besluit (vooral met het weerbericht in de hand) wat slimmer was genomen hadden de meeste mensen in het vliegtuig een stuk of vier uur minder vertraging gehad en waren de meesten nog gewoon op hun bestemming aangekomen. Heel veel taxichauffeurs hadden in ieder geval nog lange ritten die avond vanaf München.
Achteraf is het altijd makkelijk lullen, als ze meteen gestopt waren met vliegen en er had uiteindelijk wel geland kunnen worden, had je weer geklaagd dat je niet in Innsbruck stond.
In deze omstandigheden was het inderdaad handiger geweest om meteen te stoppen, maar dat weet je nu..

Vaak is op zich het weer niet het directe probleem, maar hoe de luchthaven en ander verkeer ermee omgaat. En dat is niet te voorspellen.

• Saus
  • Niet online
Allereersr, ik snap dat t super kut is natuurlijk. Vakanties zijn al aan de korte kant en dan een dag missen is shit. Maar misschien zijn in de tussentijd andere toestellen wel geland en dat ze het daar ook op gebaseerd hebben?

Wees in ieder geval blij dat je piloot niet de tweede keer koste wat t kost heeft willen landen vanwege druk ofzo, maar gewoon weer is omgedraaid. Beter 20 uur vertraging dan er niet meer zijn. Genoeg Air Crash Investigations die ze ermee kunnen vullen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Saus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:15:
[...]
Genoeg Teveel Air Crash Investigations die ze ermee kunnen vullen.
FTFY ;(

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
https://www.secretflying....-only-1289-usd-roundtrip/

Oef! Tempting...
Zag ik dat er gisteren al een business class deal was vanuit Barcelona naar NYC/LAX voor €520 euro met Alitalia, vandaag First met Emirates vanuit KUL naad Dubai voor €500 het enkeltje...

En dan op oud jaars avond de CX Vietnam deal! Hopelijk komt de jackpot ook snel naar west Europa zodat we wat kunnen boeken. Super sales (error fares) hebben een grote aantrekkingskracht, zijn hier meer tweakers mee bezig?

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:56
Absoluut! BRU-NRT-DUS voor 173 euro, AMS-SIN OKA-AMS voor 183 euro, CPH-JFK-DXB voor 230 euro en meer. Ik vind ‘t mooi!

Opvallend vaak Oneworld trouwens. Van die miles hebben we laatst een enkeltje business JAL SIN-NRT gevlogen. Was érg fijn.

Napsju wijzigde deze reactie 05-01-2019 22:20 (34%)

Lekker!

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:54
Vlieg in augustus met m'n dochters (15 en 16) naar Los Angeles (en terug ;) ). Rechtstreeks vanaf Schiphol is goedkoopste met KLM (e 3.346 in totaal, economy).

Zou dit nog goedkoper kunnen, of tegen een zacht prijsje met een upgrade naar een hogere klasse? Of is dit de beste deal?

iRacing Profiel

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

alexbl69 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:53:
Vlieg in augustus met m'n dochters (15 en 16) naar Los Angeles (en terug ;) ). Rechtstreeks vanaf Schiphol is goedkoopste met KLM (e 3.346 in totaal, economy).

Zou dit nog goedkoper kunnen, of tegen een zacht prijsje met een upgrade naar een hogere klasse? Of is dit de beste deal?
Augustus is altijd duur, als je per se met die vlucht wilt zou ik er niet op gokken dat het goedkoper wordt. Als je wat flexibeler bent kun je een of twee maanden later gaan (ook minder heet) of zelfs op andere dagen in augustus (11-25/8: €902 pp), of vanaf een ander vliegveld.

jij ook?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:11

franssie

Save the albatross

@alexbl69 ik denk dat het helpt als je je gewenste data doorgeeft en wat je zelf gevonden hebt?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• alexbl69
@GlowMouse @franssie

Bedankt voor jullie antwoorden. Zit aan de schoolvakanties vast, dus de data staan vast.

Heen op 8 augustus, terug op 19 augustus. Gezocht met kayak, waar de KLM als voordeligste uitkwam. Wil wel non-stop.

Heb deze trip 3 jaar geleden ook gemaakt, toen met Air Berlin vanaf DUS. Maar dat is helaas niet meer mogelijk.

iRacing Profiel

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

alexbl69 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:12:
@GlowMouse @franssie
Heb deze trip 3 jaar geleden ook gemaakt, toen met Air Berlin vanaf DUS. Maar dat is helaas niet meer mogelijk.
Vanuit Düsseldorf kun je met overstap voor €750 pp heen en weer. Scheelt bijna €1100 met 3 personen.
De werelddealweken beginnen zeer binnenkort, die zou ik nog even afwachten, maar de kans dat jouw vlucht goedkoper wordt is erg klein.
Nog een tip voor de terugreis: zorg dat je op tijd bij LAX aankomt. Je kunt echt een tijd in het verkeer vaststaan om bij de terminal te komen. Ik ben nog geen vliegveld tegengekomen waarvan de wegen zó akelig zijn aangelegd.

jij ook?

• alexbl69
Top, bedankt. Zal eens proberen af te wegen wat verstandig is.

iRacing Profiel

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:15
Daniel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:57:

Edit: hmm de meest schappelijke optie lijkt om voor een kleine 400 piek een stapel van mijn punten over te dragen aan mijn vrouw zodat zij haar eigen ticket kan boeken. Met de bijna 700 euro tax die er nog bij komt wordt de value per mile alleen wel aardig laag...
Heb je AMEX of FB AMEX? Met FB AMEX kan je tussen extra kaarthouders gratis miles overdragen. Misschien een mogelijkheid?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Leetness schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Heb je AMEX of FB AMEX? Met FB AMEX kan je tussen extra kaarthouders gratis miles overdragen. Misschien een mogelijkheid?
Nope, normale Amex, helaas. Morgen maar eens bellen. Of hopen dat mijn vrouw punten spaart op haar zakelijke FB Amex (57k spent in december 8)7)

• HerZon
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:55
alexbl69 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:53:

Probeer het eens vanaf Brussel. Dat biedt ook goede mogelijkheden.

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 14:51
Daniel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:57:
...

OK, dan draag ik nog wat Amex-punten over naar mijn vrouw.

Nope, kan niet, want dat kan alleen naar het FB-account van de hoofdkaarthouder en dat wordt op naam gechecked.

...
Heb je dat wel geprobeerd, overboeken van AMEX naar iemand met een andere naam? Officieel kan het inderdaad niet, maar het is me naar BA en AY meerdere keren gewoon gelukt. Flying Blue nooit geprobeerd, maar wie weet werkt het daar ook. Was alle keren wel iemand met dezelfde achternaam, maar weet niet of dat uitmaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Evianon schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:56:
[...]

Heb je dat wel geprobeerd, overboeken van AMEX naar iemand met een andere naam? Officieel kan het inderdaad niet, maar het is me naar BA en AY meerdere keren gewoon gelukt. Flying Blue nooit geprobeerd, maar wie weet werkt het daar ook. Was alle keren wel iemand met dezelfde achternaam, maar weet niet of dat uitmaakt.
Nee, maar ik bedenk net wel een andere workaround: ik boek de heenreis als twee reward enkeltjes voor ons beiden, en de terugreis los als een enkeltje voor mezelf, en mijn vrouw boekt van haar miles haar eigen terugreis als enkeltje. Om dat te kunnen doen moet mijn vrouw wel 5k miles naar mij overdragen maar dat kost een stuk minder.

Edit: mijn vrouw spaart ook FB op haar zakelijke Amex. Dat zijn dik 60k punten erbij...problem solved :)

Daniel wijzigde deze reactie 07-01-2019 12:18 (6%)

• Daan XVII
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:46
Komende zomer - ja, we zitten vast aan het hoogseizoen - ben ik van plan om met vrienden naar Amerika op vakantie te gaan. Ik zit ben vandaag flink bezig geweest met het vergelijken van ticketprijzen maar zijn zo veel opties dat ik door de bomen het bos dreig te verliezen.

Hier even wat info:
Van: AMS - Amsterdam (of nabijgelegen vliegveld)
Naar: LAX - Los Angeles (of nabijgelegen vliegveld)
Data: ergens tussen 15 juli en 8 augustus (verblijf +/- 2 weken)
Tussenstops: max. 1 tussenstop

Wat heb ik zelf gevonden?
KLM: €1068 p.p. voor directe vlucht met KLM
Skyscanner: €870 p.p. (+/-) voor vlucht met 1 tussenstop met diverse maatschappijen
Matrix Airfare Search: €992 p.p. voor directe vlucht met Delta
Flightlist: €1522 p.p. voor vlucht met 1 tussenstop met SAS/Norwegian ( :F )

Aangezien het hoogseizoen natuurlijk al duur genoeg is, ben ik op zoek naar tips voor goedkope(re) tickets. De vragen die ik daarbij heb:
  • Welke tips hebben jullie voor mij om nog goedkopere tickets te vinden?
  • Is het goedkoper om drie enkeltjes heen en drie enkeltjes terug te boeken? En heeft dat voor-/nadelen?
  • Is het de moeite waard om bijvoorbeeld naar San Diego te vliegen en vanaf daar met een huurauto naar LA te rijden?
  • Ik ben niet heel erg thuis in combinatietickets, zijn er op dit gebied nog dingen die ik kan overwegen?
Alle hulp is welkom! _/-\o_

• PolarBear
  • Niet online
Welke tips hebben jullie voor mij om nog goedkopere tickets te vinden?
Eigenlijk geen, ik vind de prijzen die je hebt gevonden voor hoogseizoen eigenlijk best betaalbaar. 870 met tussenstop is niet heel duur.
Is het goedkoper om drie enkeltjes heen en drie enkeltjes terug te boeken? En heeft dat voor-/nadelen?
Meestal niet, maar zie ook niet direct nadelen.
Is het de moeite waard om bijvoorbeeld naar San Diego te vliegen en vanaf daar met een huurauto naar LA te rijden?
Kan prima maar let wel dat je meestal extra kosten moet betalen voor het niet terugbrengen van de auto op dezelfde plek.
Ik ben niet heel erg thuis in combinatietickets, zijn er op dit gebied nog dingen die ik kan overwegen?
Scheelt soms nog wel inderdaad om bij het boeken van de tickets er een package deal van te maken met auto huur een een hotel. Ik weet dat het BA soms nog wel kan schelen maar je tickets worden daardoor wel niet upgradable en volgens mij ook niet wijzigbaar.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
Daan XVII schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:08:

• Is het de moeite waard om bijvoorbeeld naar San Diego te vliegen en vanaf daar met een huurauto naar LA te rijden?

Zeker, leuke stranden om uit te brakken na de vlucht, Gaslamp quarter is leuk om even doorheen te lopen en craft beer te drinken (ze hebben een paar zeer goede lokale brouwers daar zitten) en te eten en je hebt er de USS Midway als museumvliegdekschip in de haven liggen. Ben er zelf met Delta via Detroit naar toe gevlogen, maar dat maakte qua prijs weinig uit met wat je toe nu toe gevonden hebt.

• Hmmbob
Is het de moeite waard om bijvoorbeeld naar San Diego te vliegen en vanaf daar met een huurauto naar LA te rijden?
Normaliter niet, maar dat komt omdat San Diego niet zo'n heel bijzonder groot/internationaal vliegveld is. San Fransisco en dan naar LA kan wel. Inderdaad komt er wel vaak een fee bij voor de one-way rental van de auto.

Kijk ook eens bij de buren, daar lopen momenteel meerdere reisadviezen voor die regio: [Vakantie] USA

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Komende zomer - ja, we zitten vast aan het hoogseizoen - ben ik van plan om met vrienden naar Amerika op vakantie te gaan. Ik zit ben vandaag flink bezig geweest met het vergelijken van ticketprijzen maar zijn zo veel opties dat ik door de bomen het bos dreig te verliezen.

Hier even wat info:

Skyscanner: €870 p.p. (+/-) voor vlucht met 1 tussenstop met diverse maatschappijen

Aangezien het hoogseizoen natuurlijk al duur genoeg is, ben ik op zoek naar tips voor goedkope(re) tickets. De vragen die ik daarbij heb:
  • Is het goedkoper om drie enkeltjes heen en drie enkeltjes terug te boeken? En heeft dat voor-/nadelen?
  • Ik ben niet heel erg thuis in combinatietickets, zijn er op dit gebied nog dingen die ik kan overwegen?
Als de prijzen relatief gezien dicht bij elkaar liggen zou ik vooral kijken naar gunstige vluchten, zo geeft aankomen in de ochtend je de kans om direct te vertrekken met een huurauto ipv eerst een nacht in een duur hotel.
Bij vertrek heb je met een middag/avond vlucht hetzelfde voordeel, je kan direct aan reizen op de luchthaven en hoeft niet eerst in de buurt te overnachten.

Het vliegen met een overstap is vaak goedkoper, maar let wel op de totale vluchttijd, als je 18 uur onderweg bent met overstap ipv een 10 uur durende direct vlucht dan ben je na die directe vlucht een stuk minder moe en heb je dus minder kostbare vakantiedagen nodig om bij te komen van de vliegreis.

• CyBeR
  • Niet online
Wachten en de prijzen in de gaten houden. Daar zit waarschijnlijk nog wel een uitverkoop tussen.
Zelden. Dat heeft eigenlijk geen nadelen. Echte voordelen kan ik me ook niet bedenken; je bent wellicht wat flexibeler in het wijzigen van je vertrekdatum aangezien je dan gewoon een nieuw ticket kunt kopen zonder iets met de oude te hoeven doen.
[/list]
KLM heeft hun package deals die soms best ok zijn.

• Freee!!

Freee!!

PolarBear schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:13:
[...]
Kan prima maar let wel dat je meestal extra kosten moet betalen voor het niet terugbrengen van de auto op dezelfde plek.
Als je de route en richting goed kiest, kun je soms ook goedkoper uitzijn doordat je de auto terugbrengt naar de plek waar die hoort (scheelt hun een ritje).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Napsju
Mijn ervaring is juist dat het in de USA enorm veel geld kan schelen om de auto ergens in de stad te gaan halen ipv op het vliegveld. Inleveren kan dan gewoon op een vliegveld. Wel even afspreken dus.

Lekker!

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
GlowMouse schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:23:
[...]
zorg dat je op tijd bij LAX aankomt. Je kunt echt een tijd in het verkeer vaststaan om bij de terminal te komen. Ik ben nog geen vliegveld tegengekomen waarvan de wegen zó akelig zijn aangelegd.
MNL, daar komt zelfs de shuttle tussen de terminals in de file terecht.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Mensen zeer recent op JFK geweest? Moet volgende week even 2 dagen naar New York, maar las dat de TSA op de New York luchthavens (nog meer) capaciteitproblemen heeft door de shutdown. Dan weet ik alvast waar ik mij op kan voorbereiden.

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
PWM schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:24:
Mensen zeer recent op JFK geweest? Moet volgende week even 2 dagen naar New York, maar las dat de TSA op de New York luchthavens (nog meer) capaciteitproblemen heeft door de shutdown. Dan weet ik alvast waar ik mij op kan voorbereiden.
Ik dacht dat vanaf een bepaalde datum de TSA ook niet meer doorbetaald zou worden en die dus ook weg zouden blijven.

edit:
Vanaf vrijdag word de TSA niet meer betaald en men gokt dat ze dan allemaal ziek zullen zijn.

Deadsy wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:00 (10%)

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Deadsy schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:56:
Ik dacht dat vanaf een bepaalde datum de TSA ook niet meer doorbetaald zou worden en die dus ook weg zouden blijven.

edit:
Vanaf vrijdag word de TSA niet meer betaald en men gokt dat ze dan allemaal ziek zullen zijn.
Ze mogen formeel niet wegblijven maar melden zich massaal ziek. Ik las ergens dat een van de opties die wordt overwogen om bagage van mensen die op de vlucht gaan minder streng te controleren, want "wie gaat zichzelf nu opblazen?". Eh, zelfmoordterroristen....

Gevonden: https://edition.cnn.com/2...-tsa-screening/index.html
Airports struggling with manpower issues could also opt to loosen standards for checked baggage based on a theory that people would not bring a bomb onto their own flights because the explosion would kill them, too. Known as positive passenger bag match, it presumes that if a passenger checks in and boards the flight, their checked luggage is safe, but some security experts are doubtful it is effective.

Ik zou zeer ruim de tijd nemen. Heb je dat PreCheck dat genoemd wordt?

gambieter wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:12 (46%)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
gambieter schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Ze mogen formeel niet wegblijven maar melden zich massaal ziek. Ik las ergens dat een van de opties die wordt overwogen om bagage van mensen die op de vlucht gaan minder streng te controleren, want "wie gaat zichzelf nu opblazen?". Eh, zelfmoordterroristen....
Alleen de mensen controleren met een enkeltje?

TSA word geloof ik niet goed betaald, dus kan me voorstellen dat vanaf vrijdag 90% weg blijft.

• Stinger_Ventura
  • Nu online

Hier even wat info:

Als je even naar Inverness vliegt, kan je voor 1.189 in business class naar LAX
https://goo.gl/flights/UgoCo

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
[...]

Ik zou zeer ruim de tijd nemen. Heb je dat PreCheck dat genoemd wordt?
Helaas. Je komt er als NLer ook niet in.

De grap is juist dat ik er heen ga, omdat de persoon die ik moet zien niet weg kan door de shutdown. Zijn Greencard ligt ter verlenging ergens op een bureau, maar ligt nu dus stil. Hij kan wel weg, maar is bang niet terug te kunnen.

Nou ja, flink de tijd nemen maar. Reis gelukkig alleen.

• Jb!
  • Niet online
[...]

Waarom zouden ze dan een uitgaande vlucht kiezen? Veel simpeler om een inkomende vlucht uit een corrupt land te nemen en daar de beveiliging omkopen / infiltreren.

Sterker nog, er is zelfs een onderzoek dat suggereert dat meer mensen door TSA handbaggagecontrole de auto nemen en daardoor op jaarbasis zo'n 500 mensen extra overlijden in het verkeer.

Wikipedia heeft een mooie lijst van security theater voorbeelden. Een concreet voorbeeld:
A 2010 Government Accountability Office (GAO) report found that the TSA's $900 million Screening Passengers by Observation Techniques (SPOT) program, a behavioral-detection program introduced in 2007 that is aimed at detecting terrorists, had detected no terrorists and failed to detect at least 16 people who had traveled through airports where the program was in use and were later involved in terrorism cases.[14][15] In 2013, a GAO report found that no evidence existed to support the idea that "behavioral indicators ... can be used to identify persons who may pose a risk to aviation security."[14] A separate 2013 report by the Department of Homeland Security Office of Inspector General found that the TSA had failed to evaluate the SPOT program and could not "show that the program is cost effective."[14] The SPOT program has been described as security theater.[15][16][17]
Die 900M$ is meer dan 10% van het jaarlijkse budget van de TSA.

• Moshi

Hier even wat info:

Heb ook even gezocht en rond de 900 euro is inderdaad het minimum voor deze periode. Voor het hoogseizoen eigenlijk niet eens zo verkeerd en ben bang dat met uitzondering van wat error fares het niet veel goedkoper gaat worden.

Let naar de US er wel even op dat ruimbagage inclusief is.

• PolarBear
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Als je even naar Inverness vliegt, kan je voor 1.189 in business class naar LAX
https://goo.gl/flights/UgoCo
Leuk voor een tierpoint run bij BA maar echt handig vkkr een familievakantie helaas niet. De vlucht uit Inverness vertrek om 07:00 's ochtends dus je moet er minimaal een dagje Schotland aan vastplakken. Plus vervoer.
Freee!! schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:49:
[...]

Als je de route en richting goed kiest, kun je soms ook goedkoper uitzijn doordat je de auto terugbrengt naar de plek waar die hoort (scheelt hun een ritje).
Moet je vooral geluk hebben en/of heel flexibel zijn, bij mij heeft het helaas nog nooit in de reisplannen gepast. En vliegtickets verschillen vaak meer van prijs dan de one-way toeslag.

PolarBear wijzigde deze reactie 08-01-2019 07:27 (20%)

• Moshi
Ben gisteren voor het eerst aangelopen tegen problemen met boeken via een agent, bij China Eastern op een KLM vlucht. Ik kon 30 uur van te voren geen stoel selecteren in het KLM-toestel. Dit zou pas 6 uur van te voren kunnen, maar dan zat ik al in het vliegtuig naar PVG. Uiteindelijk via de app op de luchthaven mijn stoel gewijzigd want op de luchthaven kregen ze het ook niet voor elkaar, maar daardoor had ik dus een boarding pass met verkeerd stoelnummer. Uiteindelijk naar de balie gegaan waar ze mijn boarding pass met de hand hebben aangepast en uiteraard werd die geblokkeerd bij boarden. Uiteindelijk zat ik wel op de gewenste stoel, maar was even zweten.

• Napsju
Heb ook eens iets soortgelijks meegemaakt in EWR. United vond dat wij twee babies met de zelfde naam en d.o.b. hadden op onze error fare van Air Canada (AMS-EWR via YUL voor €138). En dat duurde.... is uiteindelijk wel goed gekomen.

Lekker!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
[b]Daan XVII in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

San Francisco lijkt een wat goedkopere bestemming te zijn dan LAX. Ik vind bijvoorbeeld een vlucht met TAP (via Lissabon) van 20-7 tot 4-8 voor 694 euro per persoon (is wel zonder ruimbagage)

Je kunt voor 672 euro per persoon met KLM naar LAX (18-7 t/m 2-8) als je vertrekt vanaf Dusseldorf en bereid bent via Amsterdam en CDG te vliegen :P
Vanaf Parijs zelf kan ook (is best te doen met Thalys of auto), dan is het 653 euro met Lufthansa via Frankfurt (25-7 tot 9-8) of non-stop voor 690 euro met Norwegian (28-7 tot 12-8).

Of voor 612 euro per persoon (31-7 tot 15-8) met Lufthansa maar dan moet je vertrekken vanaf Kopenhagen en eerst dus daar zien te komen.

Je kan ook nog kijken of het voordeliger is om van een andere luchthaven terug te vliegen maar in het hoogseizoen en op economy tickets zijn die verschillen meestal erg klein. De ticketprijzen dalen voor deze route met name als je bereid bent een overstap in Europa op de koop toe te nemen (de directe vlucht FRA-LAX die je neemt in het Lufthansa-voorbeeld hierboven is 200 euro pp duurder dan als je eerst via Parijs gaat)

Enkeltjes zijn nooit goedkoper en bijna altijd (veel) duurder.

Daniel wijzigde deze reactie 08-01-2019 08:44 (13%)

• Freee!!

Freee!!

Daniel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:41:
[...]
de directe vlucht FRA-LAX die je neemt in het Lufthansa-voorbeeld hierboven is 200 euro pp duurder dan als je eerst via Parijs gaat
Goede deal, CdG moet je tegen bijna elke prijs vermijden.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Freee!! schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:12:
[...]

A. Fransen gaan toch weer staken in het hoogseizoen. Kan je de vlucht weer kosteloos omboeken naar een rechstreekse ;).

B. Als je CDG al rotzooi vindt dan wil je voorlopig zeker niet op LAX gezien worden.

Grouchy wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:23 (30%)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Freee!! schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:12:
[...]

Ik krijg er wel een beetje een sik van dat je bij elke mention van CDG komt opmerken dat het zo'n kutvliegveld is. Er reizen jaarlijks 66 miljoen mensen via dat vliegveld, het overgrote deel zal allicht goed gaan.

• Daan XVII
  • Registratie: mei 2011
@PolarBear @PeaceNlove @Hmmbob @Brilsmurfffje @CyBeR @Stinger_Ventura @Moshi @Daniel

Allereerst dank voor het meedenken, dat stel ik erg op prijs! Veel goedkoper dan de €900 p.p. gaat het dus niet worden. Tenzij je via via gaat reizen inderdaad maar dan moet je op zowel de heen als de terugreis ook nog vervoer van/naar het 'alternatieve vliegveld' regelen. Ik ga nog even verder puzzelen maar nogmaals dank voor het meedenken, ook de tips voor het reizen zelf, de huurauto, de bagage en de bezienswaardigheden zijn fijn! _/-\o_

• Stinger_Ventura
  • Nu online
Daan XVII schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:11:
@PolarBear @PeaceNlove @Hmmbob @Brilsmurfffje @CyBeR @Stinger_Ventura @Moshi @Daniel

Allereerst dank voor het meedenken, dat stel ik erg op prijs! Veel goedkoper dan de €900 p.p. gaat het dus niet worden. Tenzij je via via gaat reizen inderdaad maar dan moet je op zowel de heen als de terugreis ook nog vervoer van/naar het 'alternatieve vliegveld' regelen. Ik ga nog even verder puzzelen maar nogmaals dank voor het meedenken, ook de tips voor het reizen zelf, de huurauto, de bagage en de bezienswaardigheden zijn fijn! _/-\o_
Als je een beetje risico durft te nemen, dan zou ik nog even wachten met boeken. Prijzen zijn nu marktconform, kunnen iets omhoog gaan maar mogelijk meer naar beneden in een goede “sale”.
Dus als je jezelf nu nog niet hoeft te committeren, dan kan je tot aan April het aanzien en tussentijds alsnog boeken.
Maarja, als je zekerheid wil en je hebt het er voor over, dan boeken.

• mrsar
  • Laatst online: 17:37

mrsar

waar een sar is,is een wodka

en over een dag zijn de werelddeal weken, je kan geluk hebben dat jouw route precies wel goedkoper is :)

ik moet voor april tickets naar seoul hebben, dus houd het al een tijdje in de gaten,weet de gemiddelde prijzen dus ben benieuwd of er nog iets leuks aan de prijs gedaan wordt.

mrsar wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:23 (46%)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• maxoss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:53
Heb zondag een overstap op JFK van 2,5 uur. Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.

• Stinger_Ventura
  • Nu online
PolarBear schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 06:53:
[...]

Leuk voor een tierpoint run bij BA maar echt handig vkkr een familievakantie helaas niet. De vlucht uit Inverness vertrek om 07:00 's ochtends dus je moet er minimaal een dagje Schotland aan vastplakken. Plus vervoer.

[...]
Voor die locatie was dat nog een redelijk directe route, als je nagaat dat je hem nog verder kan oprekken 😱

(Zag ik op een ander forum, prijs voor 2 personen, dus zon €1.206 voor 880 Tier Point and meteen Brinze bij BAEC)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Voor die locatie was dat nog een redelijk directe route, als je nagaat dat je hem nog verder kan oprekken 😱

[Afbeelding]
(Zag ik op een ander forum, prijs voor 2 personen, dus zon €1.206 voor 880 Tier Point and meteen Brinze bij BAEC)
880 Tier points is Silver Executive Club, wat qua benefits vergelijkbaar is met Gold bij andere programma’s (lounge access etc)

Een wonderlijke prijs is het wel. 10 segmenten in business of first voor maar 1200 euro *O*

Daniel wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:33 (6%)

• gws24
  • Registratie: november 2003

gws24

Thinking is hard!

Daan XVII schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:11:

Je kan ook nog even kijken op https://forum.allesamerika.com/index.php, daar staat echt heel veel info over amerika en aparte topics over tickets, huurauto's en de verschillende gebieden in de us.

bv over huurato's: https://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=30&t=72702
en over tickets: https://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=30&t=73053

gws24 wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:44 (7%)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-03 00:01

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Daniel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Ik krijg er wel een beetje een sik van dat je bij elke mention van CDG komt opmerken dat het zo'n kutvliegveld is. Er reizen jaarlijks 66 miljoen mensen via dat vliegveld, het overgrote deel zal allicht goed gaan.
Behalve de overvolle Air-France lounge in de ochtend valt het me altijd behoorlijk mee op CDG. Maar wie weet heb ik wel altijd geluk :+ Meeste last heb ik altijd van stakende vluchtleiding of taxi/uber en die raakt iedere maatschappij.

• ChiLLeR
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:34
mrsar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:22:
en over een dag zijn de werelddeal weken, je kan geluk hebben dat jouw route precies wel goedkoper is :)

ik moet voor april tickets naar seoul hebben, dus houd het al een tijdje in de gaten,weet de gemiddelde prijzen dus ben benieuwd of er nog iets leuks aan de prijs gedaan wordt.
Tijdens werelddeal werken zijn vrijwel nooit tickets in het hoogseizoen in de aanbieding, zeker niet naar US. Je kan geluk hebben natuurlijk.

>> Signature?

• P.K.
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:19
Daniel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:29:
[...]

880 Tier points is Silver Executive Club, wat qua benefits vergelijkbaar is met Gold bij andere programma’s (lounge access etc)

Een wonderlijke prijs is het wel. 10 segmenten in business of first voor maar 1200 euro *O*
Waarvan er 'maar' 3 in een fatsoenlijk vliegtuig, in een A320 / Embraer zal het Business product niet zoveel voorstellen natuurlijk. :P
Desalniettemin een hele mooie run als je er de tijd voor hebt.

• Garyu
P.K. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Waarvan er 'maar' 3 in een fatsoenlijk vliegtuig, in een A320 / Embraer zal het Business product niet zoveel voorstellen natuurlijk. :P
Je bedoelt het "First" product, in de VS. Dat is toch wel iets beter dan business in een Europese A320...

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
P.K. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:10:

Dat valt nog mee. American zet op de transcontinentale routes in de US (iig JFK-LAX en JFK-SFO, en sinds kort ook BOS-LAX) een aparte versie van de A321 in een 3-class configuration met lie-flat seats in zowel first als business: https://travelupdate.boar...s-class-is-great-jfk-lax/

• CyBeR
  • Niet online
Dat zijn dezelfde stoelen als in de KLM 777/747 WBC overigens.

• Freee!!

Freee!!

Grouchy schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:22:
[...]
A. Fransen gaan toch weer staken in het hoogseizoen. Kan je de vlucht weer kosteloos omboeken naar een rechstreekse ;).
Goed punt
B. Als je CDG al rotzooi vindt dan wil je voorlopig zeker niet op LAX gezien worden.
Ik wil voorlopig helemaal niet in de USA gezien worden (en de huidige president is maar een klein deel van de totale reden), jammer want er zijn voldoende dingen daar, die ik wel wil zien.
Daniel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:24:
[...]
Ik zeg niet dat het een slecht vliegveld is, ik zeg alleen maar dat ik het een uitermate vervelend en onaangenaam vliegveld vind. Het is het enige vliegveld, dat ik ken, waar ik überhaupt kan verdwalen, een zeer onaangename gewaarwording voor iemand die eigenlijk nooit verdwaalt. En 75% van mijn overstaps daar is goed gegaan, maar die 25% vertegenwoordigt wel 100% van de problemen, die ik heb gehad met vliegen en vliegvelden. Bij elkaar voldoende reden voor mij om het te vermijden indien enigszins mogelijk.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Net geboekt van Port Elizabeth naar Johannesburg. Kosten, 130 euro. Voor 4 personen 8)7 Eens kijken of ik moet helpen aanduwen.
Pagina: 1 ... 67 ... 75 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True