Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 66 ... 260 Laatste
Acties:

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:29
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:41:
[...]

Dat is wat mij betreft het grootste voordeel van de 787. Er is er altijd wel eentje die het hele vliegtuig verlicht in de gesimuleerde nacht en zo de hele cabine wakker maakt.
Mwah, heb soms toch liever eentonig daglicht in mn ogen schijnen als ik probeer te slapen dan al die flitsende entertainment schermpjes van de medepassagiers, vind ik een stuk storender. Eigenlijk is er maar 1 ding dat echt helpt tegen alle verschillende wensen van iedereen: een slaapmasker

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Yankovic schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:46:
[...]

Mwah, heb soms toch liever eentonig daglicht in mn ogen schijnen als ik probeer te slapen dan al die flitsende entertainment schermpjes van de medepassagiers, vind ik een stuk storender. Eigenlijk is er maar 1 ding dat echt helpt tegen alle verschillende wensen van iedereen: een slaapmasker
sommige mensen lijken ook kosten wat het kost wakker te willen blijven en zitten in het pikkedonker naar een schermpje te kijken met maximale helderheid..

Cathay had in hun A350 een filter over de schermpjes waardoor je onder een hoek het scherm niet meer zo goed kon zien, dit flikkerde in iedergeval een heel stuk minder als je probeerde te slapen/

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

JK

GlowMouse schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:42:
[...]

Dat is alleen bij Amerikaanse carriers, zie bv. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52246477
Als ik het goed begrijp, stoppen die interviews per 1 januari 2019, zie
Ah, duidelijk! d:)b Kan wel eens kloppen, daar we altijd Amerikaanse carriers gebruikten voorheen.

• JK
  • Registratie: Maart 2000

JK

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:41:
[...]

Dat is wat mij betreft het grootste voordeel van de 787. Er is er altijd wel eentje die het hele vliegtuig verlicht in de gesimuleerde nacht en zo de hele cabine wakker maakt.
Dit was na het ontbijt, toen iedereen al wakker was en de cabineverlichting gewoon aan stond.
De hele nacht was het raam gewoon in te stellen. Dus het sloeg nergens op. En dan nog, met één raampje open op dat moment ga je niemand wakker krijgen. Vol de zon er op, is wat anders.

edit; excuses voor 2 posts, ik zag deze pas later. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JK op 18-12-2018 17:23 . Reden: zie edit ]

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het normaal dat de priority security dicht is op Schiphol als het niet druk is? Dit komt toch wat amateuristisch over zo..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb dat nog nooit gezien iig. Kan me ook niet echt voorstellen dat dat iets doet aangezien 't gewoon een extra ingang is met evt een semi-dedicated filter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Yankovic schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:46:
[...]

Mwah, heb soms toch liever eentonig daglicht in mn ogen schijnen als ik probeer te slapen dan al die flitsende entertainment schermpjes van de medepassagiers, vind ik een stuk storender.
Dat is het ook minstens net zo irritant. Sterker nog zo'n beetje 80% van het discomfort tijdens het vliegen komt door medepassagiers.
Eigenlijk is er maar 1 ding dat echt helpt tegen alle verschillende wensen van iedereen: een slaapmasker
Die heb ik dan ook, samen met oordoppen :o

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48

Grouchy

meep meep

ehoutgast schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:32:
Is het normaal dat de priority security dicht is op Schiphol als het niet druk is? Dit komt toch wat amateuristisch over zo..
Niet echt standaard. Tussen half December en half January dipt het zaken verkeer (waarschijnlijker ook veel minder priority pax in die periode), dat kan een reden zijn. Als het minder druk is laten ze meestal wat geen-priority pax in de priority line, maar sluiten?
Dacht trouwens dat de luchtvaartmaatschappijen voor de priority lijn betalen?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat zijn die 777-200 kisten van Air France toch een partij ruk zeg :X
Heel erg krap in de economy en bij alle stoelen leek de rugleuning los te zitten.... Volgende keer toch maar KLM.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar gaat het heen met onze veiligheid :N
Wat zijn uw plannen in Amerika

Terrorist: Uhm, aah....., stop stop maar. You got me
Heeft u zelf uw koffer in gepakt

- Nee, dat heeft mijn buurman gedaan. Die kwam net terug uit Syrie en gaf aan dat hij daar slimme trucjes voor had
Die glippen er nu zo door

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:40
Ik kreeg serieus een heel moeilijke blik toegeworpen toen ik op de vraag of "alleen ik mijn koffers in beheer had gehad" (ofzoiets) ik heel eerlijk antwoordde dat een collega er ook even op heeft gelet toen ik naar de WC was.

Seriously. We waren al door security.

Tot zover de eerlijke antwoorden, terug naar de gewenste antwoorden :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Grouchy
  • Laatst online: 20:48

Grouchy

meep meep

PWM schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:25:
[...]

Waar gaat het heen met onze veiligheid :N

[...]

[...]

Die glippen er nu zo door
Dezelfde soort vragen kreeg je in het verleden via de kiosk op NRT en ik dacht FCO, DUS en/of MUC, geen security persoon te zien. Daar zullen veel terroristen door de mand gevallen zijn :+

In het verleden eens een keer door 3 verschillende nukubu's en zo'n minuut of 40 bezig gehouden bij de gate tot ze de deur wilde gaan sluiten...die modus operandi hadden ze vast van TLV.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Dusche
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-11-2025

Dusche

Tja.

Volgend jaar moet ik een half jaar studeren op een universiteit in Singapore, vanaf juli/augustus tot half december. Na wat rond te hebben gekeken, vraag ik me af wat ik het beste kan doen qua overstaptijden etc. Finnair komt voor als goedkoopste uit de bus op de route DUS-SIN via HEL, ik heb echter maar een dik uur overstap tijd in HEL, wat wel fijn is dat het hun nieuwe A350 is. Een andere optie is met Lufthansa via FRA met 3 uur overstap, en als laatste Emirates via DXB. Ook ben ik van plan een flexibel ticket op de terugvlucht te pakken om zo wat weer tijd te hebben om te reizen. Welke van deze opties is het best?

ps. aanbevelingen voor leuke reisjes in de buurt van Singapore zijn ook welkom, ben niet van plan om er super hard te gaan studeren. :P

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dusche schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:37:
Volgend jaar moet ik een half jaar studeren op een universiteit in Singapore, vanaf juli/augustus tot half december. Na wat rond te hebben gekeken, vraag ik me af wat ik het beste kan doen qua overstaptijden etc. Finnair komt voor als goedkoopste uit de bus op de route DUS-SIN via HEL, ik heb echter maar een dik uur overstap tijd in HEL, wat wel fijn is dat het hun nieuwe A350 is. Een andere optie is met Lufthansa via FRA met 3 uur overstap, en als laatste Emirates via DXB. Ook ben ik van plan een flexibel ticket op de terugvlucht te pakken om zo wat weer tijd te hebben om te reizen. Welke van deze opties is het best?

ps. aanbevelingen voor leuke reisjes in de buurt van Singapore zijn ook welkom, ben niet van plan om er super hard te gaan studeren. :P
Geen eigen ervaring, maar Finnair heeft de reputatie dat ook die krappe overstappen op HEL uitstekend gaan. Verder is dat een probleem van Finnair als het één ticket is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:11

Ben meerdere keren met Finnair naar SIN gevlogen en beviel goed. Helsinki is een super efficient vliegveld en een uur overstaptijd is meer dan genoeg. Die paar Azie avondvluchten van Finnair (SIN, HKG, BKK etc.) wachten ook vaak even als er een connecting flight wat vertraagd is. En de A350 is ook een fantastisch toestel inderdaad.

Uit je opties zou ik persoonlijk zeker Finnair kiezen. Succes met de studie!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De goedkoopste is het best, wat mij betreft. Er zijn best verschillen, maar als ik € 200 kan uitsparen, neem ik die smakeloze pasta of ontbrekende glimlach bij de service wel voor lief. Lufthansa is in elk geval uitstekend (recente ervaring).

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Deze week met Beijing Capital Airlines gevlogen. Is dus een soort van budget Hainan Airlines, op zich ok.
Maar paar vreemde dingen. Op de voorste rij (single class) een meneer in strak zwart pak zonder badges oid met een bodycam uit zijn borstzak. Elk half uur loopt hij rustig naar achteren en weer naar voren. Eerste keer dat ik dat meegemaakt heb, zal wel de Chinese variant van Air Marshall zijn?

En op de terugweg een omroep dat "in verband met de lokale wetgeving blabla we shall now spray disinfectant" wtf? Komt er een steward met een spuitbus al spuitend door het gangpad rennen. Geen idee wat het was maar het stonk behoorlijk.

Nog wel bonje op het vliegveld, kom aanlopen bij de balie, staan geen mensen maar wel een paar koffers.
Even wachten en de balie medewerksters komt er aan, komen er ineens uit of nowhere een hele club naar de balie rennen en duwen mij opzij. " We put out suitcase here so we were here first!" ... fijn volk.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kenzi schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:35:

En op de terugweg een omroep dat "in verband met de lokale wetgeving blabla we shall now spray disinfectant" wtf? Komt er een steward met een spuitbus al spuitend door het gangpad rennen. Geen idee wat het was maar het stonk behoorlijk.
Waarschijnlijk tegen muggen en insecten:
The process, aka "aircraft disinsection," is a stipulation of the WHO, the International Civil Aviation Organization (ICAO), and individual governments for certain countries around the world, including all in-bound flights to Cuba, Jamaica, India, Australia, and New Zealand, to name a few. There are three methods, explained by the DOT: "Either spray the aircraft cabin, with an aerosolized insecticide, while passengers are on board, or treat the aircraft's interior surfaces with a residual insecticide (residual method) while passengers are not on board. Panama and American Samoa have adopted a third method, in which aircraft are sprayed with an aerosolized insecticide while passengers are not on board."

https://www.cntraveler.co...ane-aisles-with-bug-spray

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:02:
[...]

Waarschijnlijk tegen muggen en insecten:

[...]
Klopt, komt vaker voor, vooral bij bepaalde bestemmingen.
Zie het vaak bij sommige Afrikaanse bestemmingen (Lagos?), waarbij het de regels van de land zijn.

• PWM
  • Niet online
Dit is de uitgaande vlucht:

https://www.schiphol.nl/e...s/flight/D20181221KL1335/

Die vertrekt om 16.25. Oh, en dit is de kist die de vlucht gaat uitvoeren:

https://www.schiphol.nl/en/arrivals/flight/A20181221KL1156/

Die komt aan om 16.29 op Schiphol.

Wat is schiphol.nl toch een totaal nutteloze site.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:29
PWM schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:11:

Die komt aan om 16.29 op Schiphol.

Hoe weet jij dat dat de kist is die hem gaat uitvoeren? Volgens de registration komt PHEZY aan vanuit Gothenburg en gaat PHEZU naar Aalborg? Dat zijn toch twee verschillende vliegtuigen?

Overigens geeft KLM dezelfde informatie aan, dus vraag me af of Schiphol hier uberhaupt wel iets aan kan doen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Letterlijk twee minuten na je post: https://www.flightstats.c...ate=21&flightId=984056074
Tail Number changed from PH-EZY to PH-EZU
Dat vliegtuig is om 13:39 op Schiphol aangekomen vanuit Düsseldorf.

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 21-12-2018 15:42 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Atlas schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:59:
Wat zijn die 777-200 kisten van Air France toch een partij ruk zeg :X
Heel erg krap in de economy en bij alle stoelen leek de rugleuning los te zitten.... Volgende keer toch maar KLM.
Het is niet alsof de KLM 777 kisten zoveel beter zijn. De stoelen zijn net zo smal.

Heb net een Thai en Cathay A350 achter de rug, wat een merkbaar verschil qua comfort :Y

March of the Eagles

• Hmmbob
Mwah, die aggegreert gewoon alle info die beschikbaar is bij de uitvoerders. Oftewel, ze geven informatie van de maatschappijen rechtstreeks door. Dus de site de schuld geven is ietwat kort door de bocht.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Finnair is een prijsvechter. Zo'n A350 gaat wel een stuk beter zijn dan de 777 die Emirates vaak inzet (met wat geluk heb je een A380 vanuit Dubai naar Singapore).

Uur overstap in Helsinki zou genoeg moeten zijn, is kleine luchthaven.

Lufthansa is sowieso degelijk als maatschappij, ik zou kijken wat voor toestellen ze gebruiken.

Emirates zou ik sowieso links laten liggen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:14
Ik ben inmiddels 22 keer heen en weer naar Singapore gevlogen, met eigenlijk altijd een andere maatschappij. De ene is beter dan de andere. Ik let eigenlijk alleen nog op de prijs. Laatste paar keren met Xiamen en een keer met LOT gevlogen. Xiamen is echt een verschrikkelijke maatschappij en een nog slechter vliegveld om over te stappen, maar wel lekker goedkoop. Voor € 360 retour mag ik eigenlijk niet klagen. Een leuke error fare open jaw van Finnair AMS-SIN OKA-AMS voor € 183 zie ik ook wel weer zitten. Air Asia was voor € 188 retour incl. bagage en eten ook best goed te doen.

Gevlogen met:
Malaysia Airlines (MH17)
Vietnam Airlines vanuit FRA
Singapore Airlines
Swiss
Lufthansa
Finnair
Air France
LOT
Qatar
Air Asia vanuit ORY
China Southern
Xiamen
Air China
Jet Airways

Lekker!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Was MH17 niet AMS-KUL?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Napsju
Klopt, en dan een klein stukje met een 737 KUL-SIN.

[ Voor 8% gewijzigd door Napsju op 21-12-2018 18:54 ]

Lekker!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klopt, en MH16 was de andere kant op. Heb hem zelf ook een paar keer gedaan. Ideaal die 2-5-2 in hun 777's.

Virussen? Scan ze hier!

• Napsju
Heb 'm zelf ook een aantal keer in de 747 gedaan. Was ook prima.

Lekker!

Verwijderd

Morgenavond een lekker tripje voor de boeg: AMS-PVG-MNL, dan een zelf-transfer voor MNL-KLO. Daarna slapen en lekker surfen met Kerst op Boracay.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:55:
Klopt, en MH16 was de andere kant op. Heb hem zelf ook een paar keer gedaan. Ideaal die 2-5-2 in hun 777's.
Ik geloof dat ik MH16 gedaan heb in 2014 terug van Nieuw-Zeelanf, en MH19 heen. Die 777-200 met 2-5-2 was inderdaad goed als gangpadzitter.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-01 21:45

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:12:
Morgenavond een lekker tripje voor de boeg: AMS-PVG-MNL, dan een zelf-transfer voor MNL-KLO. Daarna slapen en lekker surfen met Kerst op Boracay.
Have fun :) paar jaar terug had ik minder geluk en zaten we vast op mnl omdat er een dacht air asia vliegtuig was doorgeschoten op klo ,maar uiteindelijk een dag later alsnog aangekomen.
Mooi klein vliegveld,de rij voor checkin kan wat lang zijn bij vertrek vanuit klo (tot buiten) :+ rij voor de checkin/bagage drop en rij voor betalen van de "luchthaven belasting"

[ Voor 17% gewijzigd door mrsar op 21-12-2018 21:39 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

Emirates is met stip mijn favoriete airline en voor een beetje extra geld boek ik altijd bij hen. En als je via hun eigen website boekt dan zie je ook meteen het vliegtuigtype. Ik vlieg altijd met de A380 want dat zit echt fantastisch en de crew is erg klantvriendelijk. Dubai is ongeveer halverwege de reis dus je kunt overwegen om daar vlakbij het vliegveld te overnachten en de volgende ochtend pas je reis te vervolgen. Ik kom dan altijd een stuk uitgeruster aan, maar als je goed in een vliegtuig kan slapen kun je natuurlijk net zo goed meteen doorvliegen. Pak bij een overnachting je handbagage slim in want dan kan je koffer meteen doorgestickerd worden naar je eindbestemming. Blijf wel netjes binnen de gewichtslimiet want Emirates controleert handbagage vaak streng bij de ingang van hun eigen terminal.

Singapore ligt heel strategisch in ZO Azie dus je kunt genoeg leuke reisjes doen. Veel bestemmingen liggen binnen handbereik voor een weekendje weg en aangezien vliegen er relatief goedkoop is kun je nog eens gek doen. 3 dagen Bali? Geen probleem. Is maar 2,5 uur vliegen en tickets heb je gemiddeld voor 100 euro retour (voor de helft als je langer van tevoren boekt en een beetje geluk hebt). Focus vooral op Air Asia en kijk ook standaard op hun eigen site. Ga je tussendoor 's wat langer weg, regel dan wel een visum bij de ambassade van het betreffende land. Immigratiediensten kunnen het erg waarderen als je de moeite neemt om een visum aan te vragen ipv binnen te komen op alleen een stempel. Vooral de laatste jaren is dat flink aan het veranderen. Zorg ook dat je een bewijs van verblijf op zak hebt (hotelreserveringen) en een minimum bedrag in cash naar gelang de eisen van het land. Veel mensen reserveren een hotel via bijv booking.com, printen deze uit en annuleren erna kosteloos de boeking. Heb je een mooie uitdraai en controleren doen ze toch niet want dat kost teveel moeite en duurt te lang. ;) Voor een land als Thailand moet je officieel zo'n 500 euro aan cash op zak hebben. Niet weinig en de kans dat ze erom vragen is behoorlijk klein, maar als ze erom vragen en je hebt het niet bij je dan kun je geweigerd worden. Met name op de vliegvelden van Bangkok komt het voor. Wat Indonesie betreft: Bali is relaxter om het land in te komen dan Jakarta. Naar mainland Maleisie hoef je natuurlijk niet te vliegen. KL is een leuke stad, en een stuk goedkoper dan Singapore maar nog steeds behoorlijk netjes en westers voor Aziatische begrippen. Aan de westkust moet je zeker de eilandengroep Langkawi eens bezoeken en in de juiste tijd van het jaar de Perhentian eilanden voor de oostkust van Maleisie.

Singapore is trouwens een peperdure stad. Duurder dan Nederland in vrijwel alles. 10 euro voor een pilsje is heel normaal op een terras. Ik ken het uitgaansleven niet door en door, en locals en expats zullen wel de adressen weten waar het goedkoper kan. Maar over het algemeen verdienen mensen daar zodanig dat die 10 euro niet zoveel uitmaakt. De lonen zijn er bijna 2 keer zo hoog als in Nederland. Ik vind het een prachtige stad maar eerlijk gezegd ben ik altijd blij als ik na een paar dagen weer weg ben want het is allemaal wel erg strak en precies. Gelukkig ben je zo de stad uit want hoewel het een behoorlijk grote stad is, is het vliegveld nooit ver weg.

Juli/augustus wil je ivm de droge tijd vooral in het zuiden van de regio blijven. Bali is heerlijk deze tijd van het jaar met altijd een koele bries. Vanaf november ongeveer draait dat om en begint in het noorden (Thailand, Cambodja) de droge tijd. Door klimaatverandering is het wel allemaal wat onvoorspelbaarder geworden. Singapore heeft het hele jaar een vochtig klimaat.

Happy travels!

Verwijderd

Kleine toevoeging: neem de adviezen van de GGD met een flinke korrel zout. Malaria is in ZO Azie behoorlijk zeldzaam. Dengue is een veel groter probleem maar komt meestal in golven voorbij en de bestrijding van muggen is tegenwoordig van zo'n niveau dat ook dat steeds minder vaak voorkomt. Ik zou zeker geen malariapillen slikken want daar kun je alleen maar beroerd van worden. Artsen zullen het misschien niet met mij eens zijn maar wat pillen en malaria betreft, zeg ik beter genezen dan voorkomen want het middel kan erger zijn dan de kwaal die vrijwel zeker toch niet komt. En wat hygiene betreft: de kans dat je ziek wordt van eten is klein. Zeker op het Aziatische vaste land is dat allemaal prima geregeld en in landen als Thailand en Maleisie moet je juist voor het straateten gaan want dat is het beste dat er is. De Thai zijn zelf erg gesteld op goed en schoon eten dus dat zit wel snor. Indonesie is een ander verhaal en daar moet je wel goed opletten, vooral als je ietsje buiten de toeristische stukken komt. Hygiene is daar zeker geen vanzelfsprekendheid. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Ga dan langs bij het tropencentrum van het Havenziekenhuis in Rotterdam. Die hebben er echt verstand van.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2018 23:30 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:08:
[...]

Emirates is met stip mijn favoriete airline en voor een beetje extra geld boek ik altijd bij hen. En als je via hun eigen website boekt dan zie je ook meteen het vliegtuigtype. Ik vlieg altijd met de A380 want dat zit echt fantastisch en de crew is erg klantvriendelijk.
Vlieg jij eco of business? Het klinkt echt alsof je business vliegt :p

Van die klantvriendelijkheid heb ik bij EK nog niet veel gemerkt. Van het personeelsverloop des te meer.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Borromini schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:21:
[...]

Van die klantvriendelijkheid heb ik bij EK nog niet veel gemerkt. Van het personeelsverloop des te meer.
Economy. Business is echt veel te duur, helaas. 8)

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:20:
Kleine toevoeging: neem de adviezen van de GGD met een flinke korrel zout. Malaria is in ZO Azie behoorlijk zeldzaam. Dengue is een veel groter probleem maar komt meestal in golven voorbij en de bestrijding van muggen is tegenwoordig van zo'n niveau dat ook dat steeds minder vaak voorkomt. Ik zou zeker geen malariapillen slikken want daar kun je alleen maar beroerd van worden. Artsen zullen het misschien niet met mij eens zijn maar wat pillen en malaria betreft, zeg ik beter genezen dan voorkomen want het middel kan erger zijn dan de kwaal die vrijwel zeker toch niet komt.
Naar Thailand heb ik nooit malariapillen gekregen (eerste keer in 1995, navraag gedaan bij GGD toen ik daar vaccinaties ging halen).
En wat hygiene betreft: de kans dat je ziek wordt van eten is klein. Zeker op het Aziatische vaste land is dat allemaal prima geregeld en in landen als Thailand en Maleisie moet je juist voor het straateten gaan want dat is het beste dat er is. De Thai zijn zelf erg gesteld op goed en schoon eten dus dat zit wel snor.
Voor Thailand kan ik dat bevestigen.
Indonesie is een ander verhaal en daar moet je wel goed opletten, vooral als je ietsje buiten de toeristische stukken komt. Hygiene is daar zeker geen vanzelfsprekendheid. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Ga dan langs bij het tropencentrum van het Havenziekenhuis in Rotterdam. Die hebben er echt verstand van.
Kan nooit kwaad om daar een praatje te maken als je er in de buurt bent.
[...]

Geen klachten te melden over EK, ze waren zeer vriendelijk toen ik met mijn gezin reisde.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• mrsar

mrsar

Sinds een paar jaar is het qua malaria pillen wel veranderd,je hoeft ze voor de meeste landen alleen nog maar mee te nemen voor de zekerheid (maar check dit,er zijn een aantal uitzonderingen).

Verwijderd

mrsar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:37:
[...]

Have fun :) paar jaar terug had ik minder geluk en zaten we vast op mnl omdat er een dacht air asia vliegtuig was doorgeschoten op klo ,maar uiteindelijk een dag later alsnog aangekomen.
Mooi klein vliegveld,de rij voor checkin kan wat lang zijn bij vertrek vanuit klo (tot buiten) :+ rij voor de checkin/bagage drop en rij voor betalen van de "luchthaven belasting"
Op IAO heb ik voor ik de terminal in mocht moeten wachten onder een grote partytent. Dan sta je ook raar te kijken.

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-01 01:51
Beste Tweakers,

Met mijn vriendin die Mexicaanse is ben ik met Aero Mexico gevlogen naar haar thuisland Mexico.
Nu hebben wij in de stad een hele mooie Talavera (aardewerk pot) gezien.
Het ding is ongeveer 60 cm hoog en 40 cm breed, oftewel iets wat niet in de handbagage past.
We kunnen de pot voor een gereduceerd tarief aanschaffen van +/- 100 euro dus wel de moeite waard :-).
Winkel s uiteraard bereid deze reis waardig in een kartonnen doos met bescherming in te pakken.
Zonet hebben we contact gezocht met Aero Mexico hoe we dit kunnen vervoeren en wat daarvan ongeveer de kosten zouden zijn. Zij gaven aan dat dit met cargo kan en ongeveer 100 euro gaat kosten, echter loop ik dan tegen het nadeel aan dat ik in NL btw / invoer moet afdragen op het artikel.
Mocht ik het zelf vervoeren heb ik t/m 420 euro om vrij in te voeren, dit is dus mijn inziens de beste oplossing.
Andere optie is om het artikel; aan te schaffen mee te nemen naar het vliegveld en dan maar te zien wat het gaat kosten eigenlijk is dit dus ook geen oplossing.
Wrange is dat extra bagage 50 euro per stuk is, het enige wat ik me dus nog kan bedenken is om een losse koffer aan te schaffen, of hebben jullie wellicht een brilliant idee?

Groetjes uit een warm Mexico!

• Hmmbob
Ik zie even niet wat Aero Mexico en de BTW met elkaar te maken hebben. Als het mee gaat als extra bagage / vracht krijg jij het toch gewoon op de band (en dus voor de douane) terug? Aanschafwaarde is <420, dus geen probleem. Dus niets met een extra koffer, gewoon die goed verpakte doos inchecken. Je moest eens weten / kijken hoe vaak dat gebeurt, vooral richting/uit Azië.

Maar misschien denk ik te simpel.

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2018 07:24 ]

• Fly-guy
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:22:
Ik zie even niet wat Aero Mexico en de BTW met elkaar te maken hebben. Als het mee gaat als extra bagage / vracht krijg jij het toch gewoon op de band (en dus voor de douane) terug? Aanschafwaarde is <420, dus geen probleem. Dus niets met een extra koffer, gewoon die goed verpakte doos inchecken. Je moest eens weten / kijken hoe vaak dat gebeurt, vooral richting/uit Azië.

Maar misschien denk ik te simpel.
Als het als vracht ingenomen wordt, wordt het ook als vracht in ons land ingevoerd. En dan geldt die 430 euro niet (geldt voor bagage).

Hij moet dus zorgen dat het als bagage ingecheckt wordt, maar misschien zijn de afmetingen, of het gewicht dusdanig dat de maatschappij dat niet doet.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-01 22:45

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

Ik heb (met een mix van eco en business bij EK, wel overwegend business) eigenlijk ook alleen maar positieve ervaringen. Niet op het niveau van QR maar over het algemeen vriendelijk, professioneel en zorgvuldig. Dit in tegenstelling tot BA (horkerig en ongeïnteresseerd) en KL (overdreven familiair en lomp)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12-2025

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:20:
Kleine toevoeging: neem de adviezen van de GGD met een flinke korrel zout.
Als je vaker reist en sowieso wat prikken laat zetten, Gele Koorts is wel een makkelijke om te laten zetten en de huidige verwachting is dat die levenslang werkt. Ben je direct klaar als je ooit Zuid Amerika of Afrika doet.

• wildhagen
  • Niet online
swtimmer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:55:
[...]

Als je vaker reist en sowieso wat prikken laat zetten, Gele Koorts is wel een makkelijke om te laten zetten en de huidige verwachting is dat die levenslang werkt. Ben je direct klaar als je ooit Zuid Amerika of Afrika doet.
DTP en Hepatitis A zou ik anders zekerheidshalve ook maar nemen, die zijn nooit weg, ook al vind @rpfs79 dat je die met een korrel zout moet nemen. Zeker met tetanus wil je toch echt geen risico lopen, daar dit zeer vaak dodelijk is....

Met een DTP ben je 10 jaar beschermd, met een Hepatitis A-injectie 3 jaar, maar als je die in die 3 jaar voor een tweede keer laat zetten ben je meteen 25 jaar beschermd.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 22-12-2018 09:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:59:
[...]

DTP en Hepatitis A zou ik anders zekerheidshalve ook maar nemen, die zijn nooit weg, ook al vind @rpfs79 dat je die met een korrel zout moet nemen. Zeker met tetanus wil je toch echt geen risico lopen, daar dit gegarandeerd dodelijk is....

Met een DTP ben je 10 jaar beschermd, met een Hepatitis A-injectie 3 jaar, maar als je die in die 3 jaar voor een tweede keer laat zetten ben je meteen 25 jaar beschermd.
Voor de duidelijkheid: ik heb niks gezegd over inentingen. Dat ging puur over malaria-advies en hygiene. Korrel zout betekent ook niet hetzelfde als advies in de wind slaan. Je moet alleen wel oog houden voor de realiteit en voor de genoemde landen is het risico erg betrekkelijk. Daarbij is de GGD niet per se de aangewezen plek voor advies omdat die organisatie standaard protocollen volgt die niet altijd aansluiten op de realiteit. Ik heb al vaak genoeg reizigers gesproken die bang zijn gemaakt door GGD-medewerkers en die er zelf op bestemming langzaam achter moeten komen dat de reailteit anders is dan verwacht. De GGD heeft ongetwijfeld goede programma's omtrent volksgezondheid maar voor tropenadvies zijn er betere plekken in Nederland waaronder het door mij genoemde tropencentrum in Rotterdam. In een ziekenhuis wil je het liefst door een specialist behandeld worden; dat is met tropenadvies niet anders. :)

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tips voor stoel keuze in business op een Lufthansa 747-8? Ik plan een super last minute reisje naar Mexico en kan voor pak hem beet €500 retour FRA-MEX in business (standby tickets met crew discount). Kan waarschijnlijk niet direct zelf een stoel kiezen, maar mogelijk wel even bij de gate vragen om een upper deck stoel oid. Heb het idee dat upper deck de betere keuze is, maar ik denk ik vraag het hier even.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:29

Mijn vriendin heeft een tijdje een project in Singapore gedaan waardoor ze daar 1 week per maand zat. Zij pakte altijd de vrijdagavond vlucht van KLM. Dan kon ze vanuit het werk gelijk door naar het vliegveld en had ze daar een extra dag om aan de tijd te wennen.

Nu is dat niet voor jou van toepassing, maar wat ik van haar begreep is dat die vlucht echt nooit vol zat. Ze heeft bijna elke vlucht een complete rij stoelen voor haarzelf gehad waardoor ze liggend kon slapen. En het is natuurlijk een directe vlucht.

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een vraagje.

Ik moet vandaag een ticket naar China boeken maar dan heb ik voornaam en middle name. Moet ik nu bij middle name mijn doopnamen opgeven of is voornaam achternaam genoeg. Het invulveld voor middle name is ook niet lang genoeg voor al mijn doopnamen. Iemand die mij kan helpen ?

• CyBeR
  • Niet online
Voornaam Achternaam (zoals in paspoort) is genoeg.

• Napsju
Kijk welke namen in het onderste deel (machine readable) van je paspoort staan. Dat gaat altijd goed.

Lekker!

Verwijderd

Ik neem even aan dat je een man bent, maar als je een half jaar naar Singapore gaat heb jij echt geen tijd voor uitstapjes.

• Napsju
Jawel hoor. Ik ben een man, ben er 22 keer prive geweest met een totale verblijfsduur van meer dan een jaar en heb vanuit Singapore de hele regio gezien.

Lekker!

Verwijderd

Propane schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:08:
Tips voor stoel keuze in business op een Lufthansa 747-8?
Als het 2-2-2 layout is, pak een stoel in het midden in de laatste rij voor Economy op het onderdek. De midden stoelen hebben meer persoonlijke ruimte. De laatste rij voor Economy zodat je geen last hebt van mensen die naar het toilet gaan etc.

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 19:28

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Daniel schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:45:
[...]

Dat geldt voor de prijs, niet voor de XP. Je kunt als je wil je kaart - als je minstens 6 maanden klant bent - upgraden naar Platinum, na 3 maanden krijg je dan de XP bijgeschreven. Vervolgens kun je de kaart weer downgraden naar Gold. Je mag elke 6 maanden upgraden.

Vroeger was het 3 en 3 maanden, sommige mensen deden daarmee elk jaar rondje silver -> gold -> platinum -> opzeggen -> silver etc. En elke keer XP binnentikken :P Kan helaas dus niet meer zo.
Er loopt nu een mooie upgrade actie (gold -> plat) waar je 24k miles krijgt als je een whopping €1 in de eerste 3 maanden uitgeeft. En dus de 60XP.
U ontvangt uw bonus Miles wanneer u in de eerste 3 maanden na ontvangst van uw nieuwe kaart een minimale uitgave van € 1,- heeft gedaan.
Dus zit er nu wel over te denken om 3 maanden te upgraden, miles en XP binnen harken, en dan weer downgraden. Ziet iemand addertjes onder het gras?

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000

Tourniquet

Hiya, fellas!

Deze week met Beijing Capital Airlines gevlogen. Is dus een soort van budget Hainan Airlines, op zich ok.
Maar paar vreemde dingen. Op de voorste rij (single class) een meneer in strak zwart pak zonder badges oid met een bodycam uit zijn borstzak. Elk half uur loopt hij rustig naar achteren en weer naar voren. Eerste keer dat ik dat meegemaakt heb, zal wel de Chinese variant van Air Marshall zijn?
Is een air marshal inderdaad. Ik had er laatst ook een aan boord toen ik met Juneyao Airlines van Shanghai naar Guilin vloog.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:07:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik heb niks gezegd over inentingen. Dat ging puur over malaria-advies en hygiene.
Toch zou ik daar wel iets voorzichtig mee zijn.
Voor mij werk kom ik geregeld in gebieden met hoog en minder hoog malaria risico en toch zie ik nog steeds collega's malaria krijgen, ook in de relatief lage risico landen. En een enkele herkent het niet op tijd en beland in de IC met malaria tropica.
Van de baas krijgen we malaria tabletten, welke ik altijd slik als er kans is op malaria en ik heb, na een paar keer in het begin, nooit meer bijwerkingen.

Bij ons heerst dezelfde opvatting, je wordt er alleen maar beroerd van en het zal wel loslopen en iedereen moet het zelf weten, maar ik zou voorzichtig zijn met dit soort dingen op een forum te zetten.

• wildhagen
  • Niet online
Sowieso dat misselijk van malariapillen valt wel mee. Ligt er ook aan welke pillen je hebt, Lariam of Malarone. De 1e heeft idd behoorlijk wat (soms stevige) bijwerkingen, maar de 2e heeft die veel minder, en als je ze al hebt zijn ze ook veel milder.

Heb zelf al een aantal keer Malarone voorgeschreven gekregen, en werkelijk nog niet één bijwerking gehad of er iets van gemerkt.

Zijn veel spookverhalen, vaak niet op werkelijkheid gebaseerd.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:49:
Sowieso dat misselijk van malariapillen valt wel mee. Ligt er ook aan welke pillen je hebt, Lariam of Malarone. De 1e heeft idd behoorlijk wat (soms stevige) bijwerkingen, maar de 2e heeft die veel minder, en als je ze al hebt zijn ze ook veel milder.

Heb zelf al een aantal keer Malarone voorgeschreven gekregen, en werkelijk nog niet één bijwerking gehad of er iets van gemerkt.

Ik ben lang geleden een keer flink beroerd geweest van malarone. Dus dat zijn zeker geen spookverhalen.
Fly-guy schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:41:
[...]

Toch zou ik daar wel iets voorzichtig mee zijn.
Voor mij werk kom ik geregeld in gebieden met hoog en minder hoog malaria risico en toch zie ik nog steeds collega's malaria krijgen, ook in de relatief lage risico landen. En een enkele herkent het niet op tijd en beland in de IC met malaria tropica.
Van de baas krijgen we malaria tabletten, welke ik altijd slik als er kans is op malaria en ik heb, na een paar keer in het begin, nooit meer bijwerkingen.

Bij ons heerst dezelfde opvatting, je wordt er alleen maar beroerd van en het zal wel loslopen en iedereen moet het zelf weten, maar ik zou voorzichtig zijn met dit soort dingen op een forum te zetten.
Ik woon inmiddels 9 jaar in ZO Azië en ik heb hier nog nooit iemand gezien of gesproken die hier malaria heeft gekregen. Uiteraard als je in afgelegen gebieden komt met veel dichte vegetatie dan is het een iets ander verhaal maar dan nog is het betrekkelijk en regionaal. Toeristen komen daar bijna niet. Ik weet niet waar jouw collega's naartoe gaan maar ik vermoed dat dat andere delen van de wereld zijn. Iemand die naar Singapore gaat en af en toe wat uitstapjes doet naar zeg Bali of Thailand komt daar simpelweg niet mee in aanraking.

Dengue is een veel groter probleem omdat deze mug vooral voorkomt in stedelijke gebieden. Maar ook dat is gelukkig een relatieve zeldzaamheid. Ik ken maar 1 geval in 9 jaar waarbij iemand er doodziek van is geworden. Dengue is helaas nog geen vaccin voor dus het enige dat je kunt doen is beschermende kleding dragen en je woning goed afsluiten. En als dat laatste niet kan onder een klamboe slapen.

Wat ik wel aanraad is om vooral geen scooter te huren ergens als toerist. Als er iets veel slachtoffers eist dan is het dat wel.

• Napsju
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:10:
Wat ik wel aanraad is om vooral geen scooter te huren ergens als toerist. Als er iets veel slachtoffers eist dan is het dat wel.
Waarom niet? Dat gevaar moet ieder toch voor zichzelf inschatten? Ik vond het prachtig om een paar dagen op een scooter door de bergen van Laos te rijden. Vrijwel geen overig verkeer gezien. Een auto huren doe ik ook overal. Die dikke Hilux in Bangkok vond ik prachtig!

Lekker!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Ik ben lang geleden een keer flink beroerd geweest van malarone. Dus dat zijn zeker geen spookverhalen.
De huidige versie van malarone is al een stuk beter te verdragen.
Proguanil+atovaquon van het merk Mylan is bijvoorbeeld een pil die minimale bijwerkingen heeft, al kan dat incidenteel, per persoon, verschillen.
Vaak is het ook wat gewenning, na een paar dagen nemen eventueel aanwezige bijwerkingen (vooral beetje weeïg gevoel en/of intens dromen) al snel af.
Ik woon inmiddels 9 jaar in ZO Azië en ik heb hier nog nooit iemand gezien of gesproken die hier malaria heeft gekregen.
Dat is allemaal leuk en aardig en ik zeg ook niet dat jij meteen die pillen moet nemen, maar om nu op een forum aan te raden ze niet te nemen, want "je wordt er toch maar beroerd van", vind ik onverstandig.

Verwijderd

Napsju schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:50:
[...]

Waarom niet? Dat gevaar moet ieder toch voor zichzelf inschatten? Ik vond het prachtig om een paar dagen op een scooter door de bergen van Laos te rijden. Vrijwel geen overig verkeer gezien. Een auto huren doe ik ook overal. Die dikke Hilux in Bangkok vond ik prachtig!
Hier een gloednieuwe Nissan Navara door Manilla. Toppertje was toch wel rijden over EDSA, zeg maar de Periferique maar dan in het kwadraat. Als je in de Randstad kan rijden, kun je overal rijden.

• Freee!!

Freee!!

[...]
[...]
In Laos, zonder ander verkeer, moet je het volkomen zelf weten. Ik ken ook plekken in die contreien, waar ik het echt geen scooter zou huren (Bangkok en Ha Noi bijvoorbeeld).

• mrsar

mrsar

Ach het went,doe zelf alles op de scooter in saigon, maar ben er ieder jaar en heb er paar maanden gezeten :p maar niet iedereen moet dat doen.

[ Voor 13% gewijzigd door mrsar op 22-12-2018 18:43 ]

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik woon inmiddels 9 jaar in ZO Azië en ik heb hier nog nooit iemand gezien of gesproken die hier malaria heeft gekregen. Uiteraard als je in afgelegen gebieden komt met veel dichte vegetatie dan is het een iets ander verhaal maar dan nog is het betrekkelijk en regionaal. Toeristen komen daar bijna niet. Ik weet niet waar jouw collega's naartoe gaan maar ik vermoed dat dat andere delen van de wereld zijn. Iemand die naar Singapore gaat en af en toe wat uitstapjes doet naar zeg Bali of Thailand komt daar simpelweg niet mee in aanraking.
Ik vermoed dat de medische instanties in Nederland veel beter op de hoogte zijn van het aantal malariagevallen in ZO-Azië dan jij. Als iemand met malaria of een andere ernstige tropische ziekte van een reis terugkomt, is de arts verplicht dat binnen een dag aan de GGD (!) te melden. De overgrote meerderheid van de malariagevallen in Nederland ( een paar honderd per jaar) betreft besmettingen in Afrika, vandaar dat in het officiële protocol van het LCR (landelijk coördinatiecentrum reizigersadviezen), dat ook door de in reizigersadvies gespecialiseerde medewerkers van de GGD wordt gevolgd, voor het grootste deel van ZO-Azië geen profylaxe wordt geadviseerd, maar wel bescherming met DEET, muskietennet etc.. (zie ook dit bericht over gewijzigde adviezen).
Er doet al genoeg onzin de ronde over malaria en malariaprofylaxe, maak de verwarring dan niet nog groter door daar als niet-deskundige stellige beweringen over te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door prijk op 22-12-2018 19:56 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
prijk schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:46:
[...]

Ik vermoed dat de medische instanties in Nederland veel beter op de hoogte zijn van het aantal malariagevallen in ZO-Azië dan jij. Als iemand met malaria of een andere ernstige tropische ziekte van een reis terugkomt, is de arts verplicht dat binnen een dag aan de GGD (!) te melden. De overgrote meerderheid van de malariagevallen in Nederland ( een paar honderd per jaar) betreft besmettingen in Afrika, vandaar dat in het officiële protocol van het LCR (landelijk coördinatiecentrum reizigersadviezen), dat ook door de in reizigersadvies gespecialiseerde medewerkers van de GGD wordt gevolgd, voor het grootste deel van ZO-Azië geen profylaxe wordt geadviseerd, maar wel bescherming met DEET, muskietennet etc.. (zie ook dit bericht over gewijzigde adviezen).
Er doet al genoeg onzin de ronde over malaria en malariaprofylaxe, maak de verwarring dan niet nog groter door daar als niet-deskundige stellige beweringen over te doen.
Toch klopt de reactie waarop je reageert inhoudelijk wel. Het risico op malaria in bijvoorbeeld Thailand is heel plaatsafhankelijk. Het grootste risicogebied zit daar zo'n beetje rond Mae Sot en Mae Sariang, daar komen relatief weinig toeristen en de toeristen die er wel komen blijven meestal niet meer dan een paar dagen in dat gebied.

Het CDC geeft een 'Estimated relative risk of Malaria for US Travelers' en geeft Thailand daarin een 'low'. De volgende voetnoot wordt bij die risicoclassificering gegeven:
This estimate of risk is based on numbers of cases of malaria reported in US travelers and the estimated volume of travel to these countries. In some instances the risk may be low because the actual intensity of transmission is low in that country. In other instances, significant malaria transmission may occur only in small focal areas of the country where US travelers seldom go. Thus even though the risk for the average traveler to that country may be low, the risk for the rare traveler going to the areas with higher transmission intensity will of course be higher. For some countries that are rarely visited by US travelers, there is insufficient information to make a risk estimate.
Je moet dus als reiziger goed nagaan waar je naartoe gaat (en dan een stuk specifieker dan 'ZO-Azië', een gebied net zo groot als de EU) en wat je gaat doen (vooral in en rond de jungle zitten ze, maar ook andere plaatsen met stilstaand water; daarnaast vooral 's avonds als de zon weg is).

Ga je naar een grote stad als Bangkok dan is het verkeer een groter risico. Met 36.2 doden per 100.000 inwoners haalt een tweede plek wereldwijd. Zoals @rpfs79 ook al opmerkt zijn vooral de gemotoriseerde twee- en driewielers gevaarlijk, goed voor ruim 70% van de dodelijke verkeersslachtoffers (in Thailand):
Afbeeldingslocatie: http://www.searo.who.int/entity/thailand/areas/rs1.png

Om het dan toch on-topic te houden, er zijn genoeg mogelijkheden om de 'gevaarlijke' wegen te vermijden, vrijwel ieder plaatsje (in Thailand althans) heeft wel een vliegveld.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:37:
@Verwijderd1 Lees misschien nog eens terug waar het over gaat. Mijn advies was initieel op maat bedoeld voor 1 persoon, kan overgenomen worden door een grote groep toeristen maar is zeker niet van toepassing op de avonturier die naar afgelegen plaatsen trekt. Dat had ik allemaal al vermeld. Het gaat en ging om casual toerisme of hoe je het ook maar wilt noemen. Dat is makkelijk 90% van alle reizigers, welllicht nog veel meer.
Omdat het een beetje off-topic gaat reageer ik maar even zo. Mijn reactie bevestigt jouw advies, voor de meeste reizigers zijn extra maatregelen tegen malaria niet nodig (al is het voorkomen van muggenbeten met een flesje DEET oid altijd handig, ook in verband met andere ziektes en ongemak van de muggenbulten).

Bij koorts oid zou ik wel aanraden snel een arts op te zoeken, maar die zijn ook in de afgelegen gebieden wel te vinden. Mocht het dan nodig zijn dan kun je altijd (mits niet te beroerd) 'Reizen met het Vliegtuig' naar een van de grote steden met moderne klinieken.

@rpfs79 Misschien een idee om een apart topic te maken voor ZOA reizen? Lijkt me een goed onderwerp en gezien de snelle ontwikkelingen is het ook voor mensen die er vaker komen nuttig om informatie uit te wisselen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd1 op 22-12-2018 23:08 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat heeft dit nog met vliegen of vliegreizen te maken?

Verwijderd

@Verwijderd1 Lees misschien nog eens terug waar het over gaat. Mijn advies was initieel op maat bedoeld voor 1 persoon, kan overgenomen worden door een grote groep toeristen maar is zeker niet van toepassing op de avonturier die naar afgelegen plaatsen trekt. Dat had ik allemaal al vermeld. Het gaat en ging om casual toerisme of hoe je het ook maar wilt noemen. Dat is makkelijk 90% van alle reizigers, welllicht nog veel meer.

Alle wegen in Thailand zijn gevaarlijk. Een kleiner eiland waar ik 2 jaar heb gewoond en waar ik nog regelmatig kom, kent gemiddeld meer dan 1 verkeersdode per dag, op een totale bezetting van hooguit 50.000 gasten en veel minder locals. Dat zijn bijna altijd toeristen. In het hoogseizoen vliegen de paar ambulances daar bijna fulltime over de weg, dag en nacht.
Uiteraard. Vandaar ook dat het raadgevend bedoeld is. ;) Ik heb al de nodige ongelukken zien gebeuren of de gevolgen mogen aanschouwen als voorbijganger en helaas ook een keer in het ziekenhuis om iemand te assisteren na een zware klap waar ik op het moment zelf niet bij was. Generaliserend gezegd is het gewoon geen goed idee om als toerist op een scooter te gaan rondrijden. Uiteraard snap ik de aantrekkingskracht ook wel. Ik ben ook zo begonnen.
Verwijderd1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:29:
Omdat het een beetje off-topic gaat reageer ik maar even zo. Mijn reactie bevestigt jouw advies, voor de meeste reizigers zijn extra maatregelen tegen malaria niet nodig (al is het voorkomen van muggenbeten met een flesje DEET oid altijd handig, ook in verband met andere ziektes en ongemak van de muggenbulten).

Bij koorts oid zou ik wel aanraden snel een arts op te zoeken, maar die zijn ook in de afgelegen gebieden wel te vinden. Mocht het dan nodig zijn dan kun je altijd (mits niet te beroerd) 'Reizen met het Vliegtuig' naar een van de grote steden met moderne klinieken.
De eerste vloeistof die daadwerkelijk muggen afhoudt, moet ik nog tegenkomen. Daarbij is DEET voor mensen zoals ik niet eens een oplossing omdat het op de langere termijn een schadelijke stof is die snel in de huid trekt en zenuwschade veroorzaakt. Al met al geen fijn spul. Gewoon een lange broek dragen. Dat is veel effectiever.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2018 23:02 ]

• PWM
  • Niet online
Randzaken bij vliegreizen mag wel. Maar, overdrijven is ook een vak natuurlijk. Even terug ontopic aub

• PWM
  • Niet online
En dan heb ik meteen wat :+ Ik moet even naar IJsland. Ik dacht dat ik veel keuze zou hebben, maar dat valt erg tegen. Ik zie alleen 0600 en 0740 terug (voor de overstap van US vluchten gok ik)

Wat is een goede connectie met overstap rond de middag? Kopenhagen en Oslo lijken ook niet lekker connected.

• mrsar

mrsar

Volgens mij terug altijd erg vroeg naar ams, sommigen dagen waren er wel latere overstap vluchten,dacht met wowair maar ja...toch maar rechtstreeks vroeg gegaan :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Icelandair/SAS via Kopenhagen? Ik zie een middagvlucht terug met 1u25 overstap op CPH (AMS>KEF 7 Jan heen, 11 jan terug):

14:05 Keflavík International Airport KEF
Travel time: 3 h 10 m
18:15 Copenhagen Airport CPH
Icelandair Economy Boeing 757 FI 212

1 h 25 m layover Copenhagen CPH

19:40 Copenhagen Airport CPH
Travel time: 1 h 25 m
21:05 Amsterdam Airport Schiphol AMS
SAS Economy Airbus A320 SK 553

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 23-12-2018 00:01 ]

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2025
Napsju schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:58:
Jawel hoor. Ik ben een man, ben er 22 keer prive geweest met een totale verblijfsduur van meer dan een jaar en heb vanuit Singapore de hele regio gezien.
Mee eens. Singapore is een uitstekende thuisbasis om Azië te zijn. Het vliegveld is geweldig, al helemaal als je hier woont en door de automatische scanners heen kan bij de immigratie.
Als je een beetje centraal woont ben je ook binnen 30 minuten op het vliegveld.
Vorige week nog geland om het vliegveld na een weekend tripje. 12.15am geland, 01.15am thuis.

Zelf woon ik er nu al 3.5 jaar en ga regelmatig een weekend weg naar een omringen land (vrijdag weg, zondag avond weer terug bijvoorbeeld).

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Capital Airlines is een dochteronderneming van Hainan, en inderdaad bedoeld als low cost carrier. Ze voeren pas sinds 2015 long-haul vluchten uit.
Even wachten en de balie medewerksters komt er aan, komen er ineens uit of nowhere een hele club naar de balie rennen en duwen mij opzij. " We put out suitcase here so we were here first!" ... fijn volk.
:p

Doet me denken aan: YouTube: January Sales Shopping | Mr. Bean Official

March of the Eagles

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 12:59
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:25:
[...]

Er loopt nu een mooie upgrade actie (gold -> plat) waar je 24k miles krijgt als je een whopping €1 in de eerste 3 maanden uitgeeft. En dus de 60XP.

[...]

Dus zit er nu wel over te denken om 3 maanden te upgraden, miles en XP binnen harken, en dan weer downgraden. Ziet iemand addertjes onder het gras?
..maar wel 50 euro per maand. Nieuwe klanten krijgen hetzelfde, maar dan het eerste jaar halve prijs.
Vraag me af of dat niet ook voor bestaande klanten kan gelden als je er om vraagt.

Anders is het wellicht beter om eerst een half jaar naar de normale amex plat over te stappen: Eerste 3 maanden gratis. En daarbij krijg je Priority pass én Privium erbij. Dan na die 6 maanden wellicht overstappen op de FB platinum waar je 60XP en eerste jaar halve prijs krijgt?

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Xandrios schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:08:
[...]

..maar wel 50 euro per maand. Nieuwe klanten krijgen hetzelfde, maar dan het eerste jaar halve prijs.
Vraag me af of dat niet ook voor bestaande klanten kan gelden als je er om vraagt.

Anders is het wellicht beter om eerst een half jaar naar de normale amex plat over te stappen: Eerste 3 maanden gratis. En daarbij krijg je Priority pass én Privium erbij. Dan na die 6 maanden wellicht overstappen op de FB platinum waar je 60XP en eerste jaar halve prijs krijgt?
I know, ze geven bestaande klanten geen korting op de fee helaas. Ik zal ook eens kijken naar de normale platinum, thanks! Best raar dat ze die up-/downgrade met behoud van XP/miles toestaan.

• PWM
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:16:
[...]

I know, ze geven bestaande klanten geen korting op de fee helaas. Ik zal ook eens kijken naar de normale platinum, thanks! Best raar dat ze die up-/downgrade met behoud van XP/miles toestaan.
Ook bestaande klanten krijgen hem voor de helft. Maar dan krijg je de bonus miles niet.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

PWM schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:06:
[...]

Ook bestaande klanten krijgen hem voor de helft. Maar dan krijg je de bonus miles niet.
Hmm oké, ik had ze erover gebeld. Misschien wisselt het ook per kaarthouder.

• nickyhaan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2025
Martijn19 schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:01:
[...]

Mee eens. Singapore is een uitstekende thuisbasis om Azië te zijn. Het vliegveld is geweldig, al helemaal als je hier woont en door de automatische scanners heen kan bij de immigratie.
Als je een beetje centraal woont ben je ook binnen 30 minuten op het vliegveld.
Vorige week nog geland om het vliegveld na een weekend tripje. 12.15am geland, 01.15am thuis.

Zelf woon ik er nu al 3.5 jaar en ga regelmatig een weekend weg naar een omringen land (vrijdag weg, zondag avond weer terug bijvoorbeeld).
Twee weken geleden moest ik ook door de electronische poortjes en ik was er toch echt maar 3 dagen (met een dagtrip naar Penang erbij)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:49:

Het blijft N1 statistiek. Ik heb serieuze langurige diaree gehad van Lariam en ja er zijn mensen met een dwanbuis terug gevlogen maar dat middel is dacht ik niet meer te koop hier - het gaat vaak goed, het gaat bijna altijd goed. Niet altijd.

Dus wie het overweegt om te reizen, zoek gewoon goed advies bij de genoemde tropen centrums en NIET IN DIT TOPIC (en ook niet in viva of fok)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pff, wat een verschil in nooduitgangstoelen in de Airbus A320 en A319 van Easyjet, zeg. Ik neem altijd de overwing noiduitgangstoelen (10CD/11CD in de A319, 12CD/13CD in de A320). In de A320 benenruimte, niet zo'n kuipstoel waar de leuning dicht zit), in de A319 zie je bijna geen verschil met de andere stoelen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:56:
Welke stoel moet je kiezen in de KLM 787? Is de raamzijde echt zo krap voor de schouders?
Helaas ben ik erachter gekomen dat je geen stoel moet nemen in de 787 van de KLM. De breedte gaat nog wel, maar de pitch is echt niet voldoende voor long-haul. Ik had eigenlijk gehoopt op dezelfde stoelen als de 777-300, maar dat is niet zo. Deze zijn echt oncomfortabel en niet goed doordracht met betrekking tot comfort en dat voor een gloednieuw toestel. Ik ben echt teleurgesteld en zie op tegen de terugvlucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2018 07:39 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2018 @ 07:38:
[...]

Helaas ben ik erachter gekomen dat je geen stoel moet nemen in de 787 van de KLM. De breedte gaat nog wel, maar de pitch is echt niet voldoende voor long-haul. Ik had eigenlijk gehoopt op dezelfde stoelen als de 777-300, maar dat is niet zo. Deze zijn echt oncomfortabel en niet goed doordracht met betrekking tot comfort en dat voor een gloednieuw toestel. Ik ben echt teleurgesteld en zie op tegen de terugvlucht.
De Business class stoelen in de 787 van KLM zijn ook nog een goede 10cm korter dan die van de 777. De Dreamliner is zo een toestel waarbij de marketing echt perfect is gegaan omdat het voor passagiers op sommige punten een achteruitgang is ten opzichte van een 777.

• CyBeR
  • Niet online
Ramen die door de crew electronisch en centraal gelockt kunnen worden op 'dicht' |:(

• Freee!!

Freee!!

Brilsmurfffje schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:24:
[...]
De Business class stoelen in de 787 van KLM zijn ook nog een goede 10cm korter dan die van de 777. De Dreamliner is zo een toestel waarbij de marketing echt perfect is gegaan omdat het voor passagiers op sommige punten een achteruitgang is ten opzichte van een 777.
En dan zijn ze nog verbaasd, dat sommige mensen gewoon principiëel geen KLM vliegen 7(8)7

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CyBeR schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:30:
Ramen die door de crew electronisch en centraal gelockt kunnen worden op 'dicht' |:(
Dat is toch alleen maar fijn dat als je op een nachtvlucht zit er niet zo een halve gare is die ineens dat raam volledig opent? Het scheelt de crew ook gewoon een heleboel werk bij de landing en als ze het vliegtuig wakker willen maken kan je het geleidelijk doen met de ramen ipv via de verlichting.

De ramen van de dreamliner vind ik wel echt een goede ontwikkeling.

Er zou allicht een optie kunnen komen dat je hem een klein beetje kan ont dimmen zodat je naar buiten kan kijken mocht je dit willen.

• PWM
  • Niet online
Handig, die Flying Blue Miles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0voK9hKl2vYqSgvdmtN0gOt9/thumb.png

Heb 600.000 miles. Maar eens kijken of ik 1 kind meeneem, of mijn vrouw.

EDIT:

Belletje naar Plat lijn deed wonderen. Heb nu 4 retour in Business voor 550.000 miles(!).

Ticketprijs was 15.000,-

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 31-12-2018 13:36 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In woorden één miljoen drieduizend negenhonderdtachtig duizend? :?

Signatures zijn voor boomers.

• Napsju
Napsju schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:46:
Laatste paar keren met Xiamen en een keer met LOT gevlogen. Xiamen is echt een verschrikkelijke maatschappij en een nog slechter vliegveld om over te stappen, maar wel lekker goedkoop. Voor € 360 retour mag ik eigenlijk niet klagen.
Het is me weer gelukt. 373 euro voor een stoel retour Amsterdam - Singapore met Xiamen Airlines. Zeker nu ons gezin nóg groter is geworden (2 adt + 1 chd + 1 inf), is een mooi tarief toch wel fijn. Baby kost 13 euro. Totaal 1134 euro.

Zin in Singapore, minder zin in de reis.

[ Voor 3% gewijzigd door Napsju op 31-12-2018 19:04 ]

Lekker!

• Freee!!

Freee!!

Iemand hier al eens naar PBH (VQPR) gevlogen :?

Mijn echtgenote is van plan het te doen en heeft mij verzocht het één en ander uit te zoeken. Met de rest van de wensen erbij, wordt dat een zeer interessante uitdaging.

De rest van de wensen betreffen o.a. een vlucht vanuit Europa naar HAN om de oudste zoon bij grootouders te droppen waarbij ze zelf eigenlijk niet van plan is om in Vietnam te blijven. Kleine snag hierbij is dat er geen rechtstreekse verbinding is tussen HAN en PHB, gemakkelijkste is waarschijnlijk via BKK.

Ik denk dat ik dit maar bij een reisbureau neer ga leggen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Freee!! op 31-12-2018 19:46 . Reden: Typo (PHB -> PBH) ]

• Napsju
PHB = Parnaiba International Airport
VQPR = Paro Airport

Welke bedoel je? Ik denk Paro. Geografisch iets dichter bij HAN. Lijkt me makkelijker via BKK of India te doen. Heb bijna de hele regio daar gezien, maar ben nooit in Bhutan geweest. Wensen, wensen.. :9 Informeer wel even naar de visa vereisten. Bhutan staat er bekend om niet al te vriendelijk te zijn voor toeristen. Met (veel) geld ben je dan weer wel van harte welkom.

Lekker!

• Freee!!

Freee!!

Napsju schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:26:
PHB = Parnaiba International Airport
VQPR = Paro Airport

Welke bedoel je? Ik denk Paro. Geografisch iets dichter bij HAN. Lijkt me makkelijker via BKK of India te doen. Heb bijna de hele regio daar gezien, maar ben nooit in Bhutan geweest. Wensen, wensen.. :9 Informeer wel even naar de visa vereisten. Bhutan staat er bekend om niet al te vriendelijk te zijn voor toeristen. Met (veel) geld ben je dan weer wel van harte welkom.
De IATA codes zijn niet uniek helaas, PHB is ook Paro (voor zover ik kan vinden).

En ja, ik heb het één en ander gelezen over de vereisten om er binnen te komen. Je moet een packaged tour boeken, waarvoor je afhankelijk van de tijd van het jaar USD 200,- of USD 250,- per nacht betaalt. Mijn echtgenote zegt contact te hebben met een Vietnamese dame ter plekke (hoteleigenaresse), die beweert dat alles geregeld kan zijn voor VND 40.000.000,- (EUR 1.507,18 op dit moment).
Ik zou er ook graag eens heen gaan (ongeveer het enige land ter wereld waar je geen last van voetbal hebt ;) ), maar voor die bedragen bedank ik toch echt.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:37:
[...]

De IATA codes zijn niet uniek helaas, PHB is ook Paro (voor zover ik kan vinden).
Je bent in de war met PBH (staat ook in de gelinkte wiki). Ik zie het voordeel ook niet van het afkorten van zulke onbekende vliegvelden (1-2 vliegtuigjes per uur) ;)

• Freee!!

Freee!!

GlowMouse schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:42:
[...]
Je bent in de war met PBH (staat ook in de gelinkte wiki). Ik zie het voordeel ook niet van het afkorten van zulke onbekende vliegvelden (1-2 vliegtuigjes per uur) ;)
Oeps, typo, sorry.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Maasluip schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:53:
Er staat inderdaad bijna 14 miljoen miles. Dat lijkt me een foutje...die miles-tarieven van FB zijn af en toe knap leip maar 3,5 miljoen voor 1 business retour is weer het andere uiterste :P

• CyBeR
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:53:
Als je goed kijkt staat daar dertien miljoen. Licht rare manier van schrijven idd.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 01-01-2019 13:03 ]

• PWM
  • Niet online
Lol, zie nu pas die 13 miljoen.

Het waren er 1.3 miljoen. Maar dat is nu dus voor 550.000 geregeld. Dat is alsnog heel veel miles, maar voor het hele gezien naar Zuid-Afrika 3 weken heb ik dat wel over :)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:03:
Lol, zie nu pas die 13 miljoen.

Het waren er 1.3 miljoen. Maar dat is nu dus voor 550.000 geregeld. Dat is alsnog heel veel miles, maar voor het hele gezien naar Zuid-Afrika 3 weken heb ik dat wel over :)
Volgens TPG is een flying blue mile ongeveer 1,2 dollarcent waard. Als cash tickets 15k waren haal je hier 2,7 eurocent per mile. Volgens mij is dat prima value :)
Pagina: 1 ... 66 ... 260 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2