It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Blind binden aan één maatschappij is nooit goed als je de beste deal zoekt. Dat geldt voor KLM maar ook Ryanair. Je hebt het bijvoorbeeld over Aegean (waar ik bijna wekelijks mee vlieg) - maar in veel gevallen zit die qua prijs op bijna hetzelfde niveau als Ryanair. Enkele reis ams-ath voor 35 euro, inclusief tas inchecken (Gratis voor Gold) en lounge toegang. Die lage prijs vind je niet altijd, maar dat geldt ook voor eg. Ryanair.majic schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:47:
[...]
Het is ook een beetje denk ik wat je zoekt in een luchtvaartmaatschappij. Zelf reis ik voor werk en privé door heel Zuid-Europa met een beetje Holland/Duitsland. En ik vlieg als het even kan exclusief met Ryanair. Waarom?
- In 8 jaar tijd nog nooit m'n bagage beschadigd of kwijtgeraakt.
- Minimale vertragingen (meeste was een keer 40 minuten..nou poeh poeh).
- Zeer goedkoop. Vliegend trein/busvervoer.
- Slechts één keer gedoe gehad met bagage (formaat/gewicht), dit was in Valencia en lag uiteindelijk aan de lokale afhandelaars dan Ryanair zelf. Verder meestal aardig overgewicht op zowel ruim- als cabine bagage, nooit problemen mee gehad. Veelal zelfs extra tassen en spulletjes mee (extra camera tas + rugtas + 10kg karretje + tasje met kadotjes/eten voor de vrienden/fam of om wat normaals te eten in het vliegtuig zelf bijv.).
- Vliegen met een behoorlijk uniforme vloot vliegtuigen wat hun betrouwbaarheid te goede komt. Als je kijkt bij de ongelukken in de afgelopen jaren dan is het merendeel door tuig in het vliegtuig (Zeker op bepaalde ritten vanuit Engeland --> toeristische troep bestemmingen, dáár vlieg ik dus ook niet mee), birdstrike etc. Geen ernstige mechanische problemen iig zoals je die bij andere budget airlines toch wel vaker tegenkomt. Met een recente, homogene vloot vlieg ik dus persoonlijk wat geruster dan een 'A-klasse' airline met een dozijn vliegtuigen in de actieve dienst. Vriend van mij repareerde vliegtuigen voor Ryanair en had mij ook niks raars te melden.
Ook het nieuwe systeem ben ik zeer over te spreken. Voor 5 euro extra koop je priority en kan je jezelf van het gepeupel scheiden. Sta je gewoon netjes snel binnen, en met priority doen ze helemaal niet moeilijk over wat extra bagage die officieel niet mee zou mogen. Ook gaat in/uitstappen een stuk vlotter sinds mensen moeten bijbetalen voor hun cabine bagage. Zelfs bij Emirates komt 50% van het wachten bij uit/instappen omdat idioten gewoon totaal geen efficiency hebben bij het pakken van hun spullen uit de overhead & naar buiten gaan. Het hele riedeltje van eten aan je verkopen ,tax-free spulletjes en *zucht* loterij tickets voor het goede doel slik ik wel even door. Overigens lijken ze daar bij recente vluchten in het zuiden van Europa niet eens meer aan te beginnen, afgeschaft?
Kortom, hier eigenlijk 99.8% positieve ervaringen met Ryanair in 8 jaar tijd. Ik vlieg met de goedkoopste betrouwbare (betrouwbaarheid van het specifieke vliegtuig, aantal crashes/vertragingen/bagage zoek in afgelopen 10 jaar) maatschappij die ik kan vinden. Ga geen extra geld uitgeven voor luxe, t zijn maar een paar uurtjes.
Vlieg verder ook met Emirates, Aegean/Olympic (wow! wat een service!), EVA en China airways. En dat is inderdaad wel een stuk beter. Maar uiteindelijk voor korte <4 uur vluchten betaal ik liever 1/3de voor precies hetzelfde resultaat: Aankomen op je bestemming, op tijd, met je bagage.
Mijn $0.01.
Als prijs het belangrijkste aspect is moet je per reis kijken wie het goedkoopst is. Soms zal dat Ryanair zijn, soms niet.
Aan de andere kant, als je regelmatig vliegt en je een elite status kunt opbouwen dan kan dat zeker ook voordelen bieden. Minder kosten voor additionele services (tassen, voorkeursstoelen, lounge, etc) en over het algemeen wel wat meer comfort. Wellicht is een vlucht maar enkele uurtjes, maar als je dat (meerdere keren per?) week doet dan is dat extra stukje comfort soms het geld ook wel waard
Ik zou zeggen dat rond de 550 euro vanuit AMS naar KUL aardig schappelijk is. Ik zou niet verwachten dat er met Werelddealweken of iets dergelijks nog flink onder gedoken wordt. Voor een paar tientjes minder een obscure route via China of iets anders wazigs met 3 keer overstappen lijkt me ook de moeite niet waard. De goedkoopste optie die ik nu kan vinden is met Turkish Airlines voor 545 euro.specops0i0 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:02:
Beste mensen,
Ik moet een vlucht boeken van AMS naar KUL eind februari 2019 en terug eind mei 2019. Ik hou de prijzen al een tijdje in de gaten maar het stijgt de laatste tijd een beetje. Gaan de prijzen nog zakken denken jullie? Of komen er misschien binnenkort (black friday) nog leuke aanbiedingen? Heb er totaal geen verstand van.
Wat ik nu kan vinden zijn vluchten van rond de 550-600 euro, deze waren eerst rond de 500-550.
Alvast mijn dank
Je kunt voor 478 euro met Qatar Airways maar dan moet je vertrekken vanuit Frankfurt - en dus eerst daar zien te komen voor minder dan het prijsverschil
[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 11-11-2018 13:42 ]
Het was wel die deal, maar ik vond hem vorige week zelf, puur toeval. Zocht naar een enkeltje WAW - ICN op Google flights in economy, en Google kwam zelf met het goedkoopste ticket wat Aeroflot business wasStinger_Ventura schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:08:
[...]
Ben je gisteren meteen op die WAW-ICN deal van €400 gestapt met SU?

Die deal was er dus al best een tijdje voor hij op Flyertalk verscheen, ik boekte 31 okt. en 9 nov. werd hij gepost en meteen door SU gefixt. Heb hem zelf niet online gedeeld omdat ik m'n ticket niet geannuleerd wilde hebben, iemand postte hem precies terwijl ik onderweg was.
Maar die fout heeft er dus minimaal 1,5 week gestaan voor hij bekend werd. Doet je afvragen hoeveel van dat soort fares er niet zijn. Al worden enkeltjes waarschijnlijk wel veel minder snel gevonden.
Gefeliciteerd! Dan heeft die inderdaad best een tijdje online gestaan.Evianon schreef op zondag 11 november 2018 @ 08:54:
[...]
Het was wel die deal, maar ik vond hem vorige week zelf, puur toeval. Zocht naar een enkeltje WAW - ICN op Google flights in economy, en Google kwam zelf met het goedkoopste ticket wat Aeroflot business was. Volgens mij hebben ze het economy promo tarief ingevuld bij business, want het zag er zo uit op de site:
[Afbeelding]
Die deal was er dus al best een tijdje voor hij op Flyertalk verscheen, ik boekte 31 okt. en 9 nov. werd hij gepost en meteen door SU gefixt. Heb hem zelf niet online gedeeld omdat ik m'n ticket niet geannuleerd wilde hebben, iemand postte hem precies terwijl ik onderweg was.
Maar die fout heeft er dus minimaal 1,5 week gestaan voor hij bekend werd. Doet je afvragen hoeveel van dat soort fares er niet zijn. Al worden enkeltjes waarschijnlijk wel veel minder snel gevonden.
Jammere is dat de commerciële blogs hier meteen op springen en het adverteren als “error fare”, waardoor er natuurljk een hoop traffic over de booking engines gaat, wat zonder dat er geboekt wordt natuurlijk wel opvalt. Dat zorgt dat de echte enthousiastelingen er ook geen gebruik meer van kunnen maken.
Dan deel je het dus niet zo snel meer openbaar 😢
American Express vraagbaak
Verwijderd
Voordelen zijn de prijs, maar nadelen zijn er ook. Met name in het geval van omboeken (nog duurder dan normaal) of als het misgaat is het maar de vraag of je geholpen wordt. Voor mijn privevluchten vindt ik het risico acceptabel in ieder geval.specops0i0 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:13:
[...]
Hmm daar wacht ik niet op denk ik! Zit aan de data vast. Nog een vraag, als ik boek via een site zoals skyscanner daar is de prijs veel lager dan wanneer ik deze boek bij de maatschappij zelf. Waar ik het boek maakt niet uit toch? Heb nog steeds alle rechten oid?
Zelf heb ik ervaring met de volgende:
- Gate1
- Schipholtickets
- Budgetair
- Expedia
Kayak is trouwens mijn favoriete site. Daar kun je ook bagage en betaalmethode selecteren.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
[ Voor 11% gewijzigd door specops0i0 op 11-11-2018 19:48 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Leetness op 12-11-2018 18:24 ]
Als je de 100 aantikt, begint een nieuw jaar en begin je vanaf 0 (of iets erboven als je boven de 100 uitkwam) om 180 te halen.Leetness schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:23:
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het precies zit met de XP's bij Flyingblue? Wanneer je op 0 begint en dan de 100 aantikt voor zilver; moet je er in hetzelfde jaar dan opnieuw 180 sparen om gold te worden of heb je er enkel nog 80 nodig?
[ Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 12-11-2018 18:26 ]
Dan sta je weer op 0 en heb je er dus 180 nodig. Alles wat je straks over die 180 gaat, blijft bewaard.Leetness schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:23:
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het precies zit met de XP's bij Flyingblue? Wanneer je op 0 begint en dan de 100 aantikt voor zilver; moet je er in hetzelfde jaar dan opnieuw 180 sparen om gold te worden of heb je er enkel nog 80 nodig?
Mocht je slechts 160 halen na 12 maanden, word er weer 80 afgehaald voor de verlenging van zilver en houd je 80 over.
Mocht je Gold kunnen halen moet je dat zeker doen. Voor alleen zilver zou ik zeker geen moeite doen. En goed beschouwd is Plat ook niet echt speciaal. Ik zou zeggen: Altijd voor Gold gaan.
Als je echter mogelijkerwijs verwacht het jaar erop wellicht wel gold te halen, dan juist wel omdat je anders 280 XP moet halen vs 180.PWM schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:29:
[...]
Voor alleen zilver zou ik zeker geen moeite doen.
En als je vaak bagage incheckt is 't trouwens ook een simpele rekensom.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 12-11-2018 19:36 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Landen we op Schiphol, rijdt mijn oorspronkelijke BA vlucht net voor ons, die is dus gewoon vertrokken
Ben wel benieuwd wat BA bij KLM heeft afgetikt voor een full flex eco comfort ticket 60 minuten voor vertrek
Meestal wel, gewoon retroclaimen.Evianon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:39:
Zou je er nog FB miles voor kunnen krijgen?
Zoals het wel eens gebeurd dat een tech fix maar een half uurtje duur en je vervolgens drie uur mag wachten gebeurd het andersom ook wel eens.Evianon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:39:
Landen we op Schiphol, rijdt mijn oorspronkelijke BA vlucht net voor ons, die is dus gewoon vertrokken. Weet niet wat daar mis is gegaan, maar dat was dus een hoop gedoe voor niks. Degene naast me op LHR werd zelfs al omgeboekt naar de dag erna inclusief hotelovernachting, dus duur foutje.
Passenger Demands To Have A Window Mid-flight, So The Stewardess Gives Him One
[ Voor 50% gewijzigd door Napsju op 14-11-2018 13:42 ]
Lekker!
Verwijderd
Het hielp voor hun niet dat het IFE ook niet werkte op een vlucht van 13 uur...
leeg
Dat had ik vorige week van Frankfurt naar Male (10 uur). IFE deed het wel, maar het audio stekkertje was zo gaar dat je heel nauwkeurig moest drukken om geluid te horen. Gelukkig niet overvol, dus ik kon elders gaan zitten, maar niet naast mijn vrouw. Was een vrij nieuw systeem, mooi display, maar wel erg fel, en zonder privacy display. Dus je ziet op alle schermen wat er gekeken wordt, en hebt ook last van het licht als je wilt slapen. (note to self: zo'n slaapbrilletje meenemen).4x2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:42:
Het hielp voor hun niet dat het IFE ook niet werkte op een vlucht van 13 uur...
Verder beviel Lufthansa prima, eigenlijk. Voor mij erste keer met die maatschappij.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Helaas is het raam lang niet altijd op die manier uitgelijnd. Dus ook als je wel een raam hebt is het verre van gegarandeerd dat je daar op die manier naast kunt zitten. Soms zit het raam een stuk verder naar voren bijvoorbeeld.Thijs8472 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:35:
@Verwijderd Je mist zeker 5cm waar je schouder in past (waardoor je minder tegen je linker/rechterbuurman zit).
ijdod schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:47:
[...]
.... zonder privacy display. Dus je ziet op alle schermen wat er gekeken wordt, ....
(Je opmerking over felheid en slapen kan ik beter plaatsen)
Sometimes you need to plan for coincidence
Doe ik ook niet, maar na jaren gewend te zijn dat je zelfs je eigen scherm niet eens fatsoenlijk kan zien viel het gewoon op dat je uit je ooghoeken alle schermen zag. Dat privacy filter van vroegah moest je recht voor zitten, anders zag je weinig (en belangrijker, dus ook minder licht).Hmmbob schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:59:
[...]
![]()
Je HOEFT niet naar andere schermen te kijken natuurlijk....
(Je opmerking over felheid en slapen kan ik beter plaatsen)
(en ik snap je focus op die specifieke opmerking niet zo, eigenlijk...)
[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 14-11-2018 21:14 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Verwijderd
Trouwens als het een KL nummer heeft krijg je sowieso xp en miles
[ Voor 13% gewijzigd door mrsar op 15-11-2018 09:50 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Verwijderd
retroclaim doen, zoals ik al zei zijn VN vluchten nog nooit automatisch erbij gekomen, en ik heb iedere keer als bewijs de boardingpass moeten scannen-mailen , ging bij mij laatste keer om 8 vluchten ofzo dus wel de moeite waard.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:51:
Volgens mijn ticket zou ik 34xp moeten krijgen maar ik heb 24xp gekregen. Precies de tweede segmenten van VN ontbreken.
Het lijkt erop dat China southern per 1 januari 2019 skyteam gaat verlaten lees ik nu op FT
[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 15-11-2018 10:26 ]
Verwijderd
Zit er iemand van Tweakers aan boord met meer info
https://www.at5.nl/artike...-in-vliegtuig-op-schipholVerwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:23:
https://www.telegraaf.nl/...ees-vliegtuig-op-schiphol
Zit er iemand van Tweakers aan boord met meer info
Is al reeds weer vertrokken.
Die Chris is wel een vervelend ventje. Zelf een goedkopere ticket kopen via Parijs en dan zeuren dat je er niet mag uitstappen in Amsterdam...Releases schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:30:
[...]
https://www.at5.nl/artike...-in-vliegtuig-op-schiphol
Is al reeds weer vertrokken.
Waarom is dat een vervelend ventje dan? Als je al flinke vertraging hebt, waarom moet je dan nog een keer op en neer vliegen naar Parijs als je eigenlijk al op je bestemming bent? Daar mag je dan volgens jou niet over klagenXepos schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:35:
[...]
Die Chris is wel een vervelend ventje. Zelf een goedkopere ticket kopen via Parijs en dan zeuren dat je er niet mag uitstappen in Amsterdam...
CZ heeft goede banden met AA en BA, dus wellicht zullen ze op een later moment toetreden tot OneWorld. Hopelijk maakt Cathay Pacific dan eindelijk de overstap naar Star Alliance.mrsar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:58:
[...]
Het lijkt erop dat China southern per 1 januari 2019 skyteam gaat verlaten lees ik nu op FT
(Qatar Airways is ook welkom)
Anyhow, heb drie opties:
1. Economy met Emirates A380 voor ~750 pp.
2. Business met Lufthansa 747 met overstap in Frankfurt voor ~1300 pp
3. Business met Swiss A330 met overstap in Zürich voor ~1300 pp
Economy in die A380 van Emirates is best doable, zeker als je niet hoeft te slapen. Voldoende ruimte en prima entertainment. Normaal pakken we altijd de EK148 op de heenweg en EK149 voor de terugweg dus dan vlieg je overdag. Terugweg met Lufthansa en Swiss is altijd een nachtvlucht.
Wat zouden jullie doen? Scheelt toch dik 1000 piek, en het is niet zo'n hele lange vlucht (~7 uur terugweg, heenweg iets korter nog). Niet overstappen en niet 's nachts vliegen is een voordeel. Maar beetje achterover kunnen liggen en ruimte als je zwanger bent is wellicht ook wel chill.
Edit: als je het wil weten business met Emirates is ~2500 pp wat nogal belachelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 15-11-2018 15:02 ]
Je kan het natuurlijk vragen, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Waarom zou je hem -wel- laten uitstappen? Amsterdam was helemaal niet zijn eindbestemming volgens het ticket. Iemand die van buiten Schengen komt zou ik dan alleen al voor de douaneprocedures niet zomaar laten uitstappen.Garyu schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:46:
[...]
Waarom is dat een vervelend ventje dan? Als je al flinke vertraging hebt, waarom moet je dan nog een keer op en neer vliegen naar Parijs als je eigenlijk al op je bestemming bent? Daar mag je dan volgens jou niet over klagen.
Sowieso is het natuurlijk echt een artikel met nieuwswaare 0.
[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 15-11-2018 14:49 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Tuurlijk, maar waarom zou je daar niet over kunnen klagen dan? Puntje vrijheidsberoving (zie boven) is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Vraag me wel af welke verdere problemen je je daarmee op je hals haalt.Nat-Water schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:48:
[...]
Je kan het natuurlijk vragen, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Waarom zou je hem -wel- laten uitstappen? Amsterdam was helemaal niet zijn eindbestemming volgens het ticket. Iemand die van buiten Schengen komt zou ik dan alleen al voor de douaneprocedures niet zomaar laten uitstappen.
Sowieso is het natuurlijk echt een artikel met nieuwswaare 0.
Het ging mij erover dat iemand die klaagt dat ie er niet uit mag meteen als "vervelend ventje" wordt bestempeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 15-11-2018 14:52 ]
Business met Emirates is niet te betalen? Anders zou dat duidelijk mijn eerste keus zijn. Maar 7 uur economy met Emirates is ook best te doen, dan kan je die 1000€ extra in een extra-luxe hotel in Dubai investeren. Daar heb je meer dan 7 uur plezier van.Daniel schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:38:
Ik heb voor volgend voorjaar (eind feb/ begin mrt) een tripje naar Dubai geplanned. Nog even wat zon pakken voordat mijn vrouw vanwege zwangerschap niet meer mag vliegen - en het is nog knap lastig een plek te vinden mét winterzon en zónder Zika-muggen (en dan niet 18 graden op de Canarische eilanden)
Anyhow, heb drie opties:
Economy in die A380 van Emirates is best doable, zeker als je niet hoeft te slapen. Voldoende ruimte en prima entertainment. Normaal pakken we altijd de EK148 op de heenweg en EK149 voor de terugweg dus dan vlieg je overdag. Terugweg met Lufthansa en Swiss is altijd een nachtvlucht.
Wat zouden jullie doen? Scheelt toch dik 1000 piek, en het is niet zo'n hele lange vlucht (~7 uur terugweg, heenweg iets korter nog). Niet overstappen en niet 's nachts vliegen is een voordeel. Maar beetje achterover kunnen liggen en ruimte als je zwanger bent is wellicht ook wel chill.
Je zou ook nog kunnen kijken naar Premium Economy van Lufthansa trouwens.
Verwijderd
Inderdaad, ik heb ook even Google Flights bekeken en er zijn ook wel andere goedkopere alternatieven, maar dit is wel een prima vlucht eigenlijk?Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:57:
Ik vind 750 euro anders best prijzig als je voor zo’n 325 euro met Transavia naar Dubai kunt.
https://goo.gl/flights/grZry
Natuurlijk kan het goedkoper maar dat is niet echt een doel op zichGaryu schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:00:
[...]
Inderdaad, ik heb ook even Google Flights bekeken en er zijn ook wel andere goedkopere alternatieven, maar dit is wel een prima vlucht eigenlijk?
https://goo.gl/flights/grZry
Premium economy van Lufthansa zou ook nog een optie zijn? Al zou ik altijd een directe vlucht prefereren boven een overstap (met douane in FRA, weer in de rij staan, kans op vertraging etc.)Daniel schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:08:
[...]
Natuurlijk kan het goedkoper maar dat is niet echt een doel op zichIk was niet van plan me 7 uur lang op te proppen in een Transavia-stoel met minimale beenruimte (om over mijn zwangere vrouw nog maar te zwijgen). Die 7cm die je bij Emirates meer krijgt maakt nogal een wereld van verschil - los van het enorme verschil in vliegcomfort tussen zo'n volgepropte 737 narrowbody en een A380.
KLM heeft daarvoor gewoon de coupon waarde gekregen, maw, het bedrag dat jij betaald hebt. Maatschappijen onder elkaar schuiven met passagiers tegen de originele voorwaarden/prijzen bij irrops.Evianon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:39:
Wil gisteren inchecken op LHR voor de BA vlucht naar AMS van 17:45, vertelt de dame dat hij geannuleerd is. Keuze tussen een al vertraagde vlucht om 20:30 of KLM om 17:50. Dan maar KLM, natuurlijk geen exit row etc. daar maar het is toch maar kort. Na wat rennen en twee Heathrow Express treinen van terminal 5 naar 4 de KLM vlucht net aan gehaald.
Landen we op Schiphol, rijdt mijn oorspronkelijke BA vlucht net voor ons, die is dus gewoon vertrokken. Weet niet wat daar mis is gegaan, maar dat was dus een hoop gedoe voor niks. Degene naast me op LHR werd zelfs al omgeboekt naar de dag erna inclusief hotelovernachting, dus duur foutje.
Ben wel benieuwd wat BA bij KLM heeft afgetikt voor een full flex eco comfort ticket 60 minuten voor vertrekZou je er nog FB miles voor kunnen krijgen?
Maar als je heel zeker weet dat je vlucht gewoon is gegaan, dan heb je recht op denied boarding compensation. Dat staat los van de hoeveelheid vertraging, en gaat puur om het feit dat je tegen je wil in bent omgeboekt - terwijl de vlucht gewoon gaat. Dit is meestal van toepassing op overboekte vluchten.
Mochten de miles van belang zijn; let op dat LH P class bij de meeste FFP's geen enkele mile opleveren. Letterlijk 0 miles voor een business class vlucht. Met Swiss P-class krijg je potentieel nog wel (een paar) miles.Daniel schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:38:
Ik heb voor volgend voorjaar (eind feb/ begin mrt) een tripje naar Dubai geplanned. Nog even wat zon pakken voordat mijn vrouw vanwege zwangerschap niet meer mag vliegen - en het is nog knap lastig een plek te vinden mét winterzon en zónder Zika-muggen (en dan niet 18 graden op de Canarische eilanden)
Anyhow, heb drie opties:
Edit: als je het wil weten business met Emirates is ~2500 pp wat nogal belachelijk is.
[ Voor 37% gewijzigd door Xandrios op 15-11-2018 15:31 ]
Dan betaal je bij Transavia een paar tientjes bij voor stoelen met extra beenruimte (waarna je meer beenruimte hebt dan bij Emirates). Heb je alleen het verschil in vliegtuigtype nog. Dat zou mij geen ~800 euro waard zijn, maar jou misschien wel.Daniel schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:08:
[...]
Natuurlijk kan het goedkoper maar dat is niet echt een doel op zichIk was niet van plan me 7 uur lang op te proppen in een Transavia-stoel met minimale beenruimte (om over mijn zwangere vrouw nog maar te zwijgen). Die 7cm die je bij Emirates meer krijgt maakt nogal een wereld van verschil - los van het enorme verschil in vliegcomfort tussen zo'n volgepropte 737 narrowbody en een A380.
Bij betalen bij Transavia voor beenruimte? Dan zit je nog steeds in die krappe stoelen, zonder service.Anakha schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:06:
[...]
Dan betaal je bij Transavia een paar tientjes bij voor stoelen met extra beenruimte (waarna je meer beenruimte hebt dan bij Emirates). Heb je alleen het verschil in vliegtuigtype nog. Dat zou mij geen ~800 euro waard zijn, maar jou misschien wel.
Echt dikke prima voor 2 a 3 uur, maar voor +7 uur met een zwangere vrouw zou ik toch de A380 pakken voor die laar pieken want het wordt heel snel heel vervelend in zon 737!
En op de terugweg maakt die nog een tankstop in het Oostblok.
Je kan nog overwegen om met KLM re vliegen op Miles. Maar als je een FFP bent van Emirates kan ik me voorstellen dat je hun pakt.
Kan idd voor ~90k miles en 180 euro tax ook met KLM. Wel minder space dan Emirates maar als je toch economy gaat zitten maakt het allemaal ook niet zo heel veel verschil. Eens kijken of die tijden een beetje gunstig uitkomen.Stinger_Ventura schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:10:
[...]
Bij betalen bij Transavia voor beenruimte? Dan zit je nog steeds in die krappe stoelen, zonder service.
Echt dikke prima voor 2 a 3 uur, maar voor +7 uur met een zwangere vrouw zou ik toch de A380 pakken voor die laar pieken want het wordt heel snel heel vervelend in zon 737!
En op de terugweg maakt die nog een tankstop in het Oostblok.
Je kan nog overwegen om met KLM re vliegen op Miles. Maar als je een FFP bent van Emirates kan ik me voorstellen dat je hun pakt.
90k is zo’n 900€ waard, dus totaal 1080 met KLM tov 1500 met Emirates.Daniel schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:17:
[...]
Kan idd voor ~90k miles en 180 euro tax ook met KLM. Wel minder space dan Emirates maar als je toch economy gaat zitten maakt het allemaal ook niet zo heel veel verschil. Eens kijken of die tijden een beetje gunstig uitkomen.
Heb je nog status bij een van de twee?
Afaik heeft Transavia helemaal geen "bijbetalen voor beenruimte". Je krijgt wat je krijgt en that's it.Anakha schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:06:
[...]
Dan betaal je bij Transavia een paar tientjes bij voor stoelen met extra beenruimte (waarna je meer beenruimte hebt dan bij Emirates). Heb je alleen het verschil in vliegtuigtype nog. Dat zou mij geen ~800 euro waard zijn, maar jou misschien wel.
Edit: oh de nooduitgangen natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 15-11-2018 19:39 ]
KLM Silver...maakt je ook niet echt gelukkigStinger_Ventura schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:58:
[...]
90k is zo’n 900€ waard, dus totaal 1080 met KLM tov 1500 met Emirates.
Heb je nog status bij een van de twee?
Vlieg te weinig Emirates om daar in te buurt te komen van status.
Komende woensdag met KLM naar Abu Dhabi, Airbus A330-300. Kleine 600 euro per persoon.Daniel schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:38:
[...]
Ik vond Economy in de Boeing 777-300ER van AF al krap dus ik ben benieuwd
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het was een award ticket, dus mag hopen dat KLM niet is betaald met 4500 AviosXandrios schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:26:
[...]
KLM heeft daarvoor gewoon de coupon waarde gekregen, maw, het bedrag dat jij betaald hebt. Maatschappijen onder elkaar schuiven met passagiers tegen de originele voorwaarden/prijzen bij irrops.
Maar als je heel zeker weet dat je vlucht gewoon is gegaan, dan heb je recht op denied boarding compensation. Dat staat los van de hoeveelheid vertraging, en gaat puur om het feit dat je tegen je wil in bent omgeboekt - terwijl de vlucht gewoon gaat. Dit is meestal van toepassing op overboekte vluchten.
Je hebt gelijk dat het in de praktijk nu eigenlijk gewoon een denied boarding is. Zal er nog eens een mailtje aan wagen. Lijkt me wel sterk dat het overboekt was, dan stonden ze bij check-in gewoon te liegen en ik ben BAs top tier dus dan hadden ze wel iemand anders omgeboekt.
Alle passagiers konden netjes verdeeld worden over FlyBE en de latere vlucht. Ik zat FlyBE. Dit lijkt toch niet heel netjes te zijn van onze blauwe vrienden.
Heerlijk hé, die 777 in ecoTommyGun schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:28:
[...]
Komende woensdag met KLM naar Abu Dhabi, Airbus A330-300. Kleine 600 euro per persoon.
Ik vond Economy in de Boeing 777-300ER van AF al krap dus ik ben benieuwd
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Klinkt mij niet als vreemd in de oren. Als ik vanuit SG naar ons hoofdkantoor in Mid-US wilde dan moest ik of via Japan of via EU met minimaal 2 stops en was dan ook zo 24u all-in kwijt.Kenzi schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:22:
Vrouwlief wil dolgraag naar Costa Rica, ben zelf ook wel benieuwd. Maar wat ik probeer ik krijg alleen vluchten van +28 uur of langer via de US of Canada te zien. We vertrekken vanaf Shanghai of Hong Kong, dat moet toch korter kunnen?
De snelste route die ik op Google flights kan vinden is van HKG naar SJO met United of Korean van rond de 24u. Vanuit PVG zie ik een vlucht van 18u met AA via Dallas
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
ik ben aan het kijken naar tickets richting Peking en met beide reuze vliegen heeft natuurlijk wel iets.
de A380 heeft 3-4-3 opstelling.
Swiss is ook een optie dan vlieg ik met een A330 in een 2-4-2 opstelling.
Bij zo'n lange vluchten zou ik kijken of er niet een interessante tussenstop ergens te vinden is?Kenzi schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:22:
Vrouwlief wil dolgraag naar Costa Rica, ben zelf ook wel benieuwd. Maar wat ik probeer ik krijg alleen vluchten van +28 uur of langer via de US of Canada te zien. We vertrekken vanaf Shanghai of Hong Kong, dat moet toch korter kunnen?
Verwijderd
HKG-DFW-SJO met AA 21 uur
SJO-MAD-HKG met IB 24 uur
Wel duur want twee enkeltjes, optimum lijkt terug
SJO-DFW-LAX-HKG
Je vliegt naar letterlijk de andere kant van de aardbol dus is niet zo gek allemaal.
Edit:
Je kan nog 2 uur besparen door terug via LIR te vliegen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2018 10:04 ]
Da's een goede tip.Garyu schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:26:
[...]
Bij zo'n lange vluchten zou ik kijken of er niet een interessante tussenstop ergens te vinden is?
@Chief @Verwijderd Thx
Geen ervaring bij LH voor de A380, wel bij EK. Ik kan je vertellen dat 3-4-3 een veel aangenamere ervaring is in een 380 dan in een 777. Ik heb de breedte van beide cabines (777 en 747) es gecheckt, da's resp. 5,86 m vs. 6,10 m, dus misschien is dat nog te doen (het is de hel in een 777 - ik had verwacht dat een 747 smaller zou zijn). Ter vergelijking: een 380 heeft een cabine van 6,50 m breed. Dus dat scheelt wel. Wat is de opstelling van de 747 van LH in eco?Barbapapa852 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:12:
Mensen Ervaring met de A380/747 van Lufthansa in economy ?
ik ben aan het kijken naar tickets richting Peking en met beide reuze vliegen heeft natuurlijk wel iets.
de A380 heeft 3-4-3 opstelling.
Swiss is ook een optie dan vlieg ik met een A330 in een 2-4-2 opstelling.
330 zou goed te doen moeten zijn in 2-4-2. KLM heeft (had?) daarin 3-3-3 en dat was OK (in 2016 mee naar Cuba gevlogen). Extreem bizar dat ik denk dat het 3-3-3 was, ze doen Havana met een 330 en ik dacht echt dat het 3-3-3 was... Misschien last minute toch nog een Boeing?
[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 19-11-2018 11:43 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Een 747 is 22cm breder dan een 777 en 3-4-3 past daar prima in. 3-4-3 is ook al 30+ jaar de standaard in de 747 waar dat bij de 777 iets is van de laatste 5-of-zo-jaar.Borromini schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:26:
[...]Ik verwacht dat een 747 niet breder zal zijn dan een 777, dus dat klinkt niet aangenaam.
KLM vliegt 2-4-2 in hun airbussen. 3-3-3 is de low-cost indeling voor die kist.330 zou goed te doen moeten zijn in 2-4-2. KLM heeft (had?) daarin 3-3-3 en dat was OK (in 2016 mee naar Cuba gevlogen).
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 19-11-2018 11:35 ]
Ik weet dat met FB elite+ dit kan als je aankomt met een KLM vlucht. Maar geldt dit ook als het een Skyteam partner is? Alitalia bijvoorbeeld? (Wel in business maar geloof niet dat dat iets uitmaakt)
Ja, dit telt ook. Ik heb het 3* gedaan (normaal is Schiphol mijn eindbestemming, maar af en toe moet ik door). Van de 3 keer werd ik initieel 2 keer geweigerd, tot een supervisor uiteindelijk groen licht gaf. Ze weten het dus niet allemaal, kan je je alvast voorbereidenXandrios schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:48:
Weet iemand toevallig wat de policy is mbt het gebruik van de crown lounge na aankomst in Amsterdam?
Ik weet dat met FB elite+ dit kan als je aankomt met een KLM vlucht. Maar geldt dit ook als het een Skyteam partner is? Alitalia bijvoorbeeld? (Wel in business maar geloof niet dat dat iets uitmaakt)
Vanaf HKG is snelste wat ik kan vinden heenweg HKG-DFW-SJO (bijna 21 uur) en terugweg LIR-LAX-HKG (24 uur), met American en Alaska Airlines - dus dat zou je op 1 ticket moeten kunnen boeken.Kenzi schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:22:
Vanaf PVG snelste via ICN en LAX naar LIR (bijna 22 uur) met Asiana, Singapore Airlines en Alaska, terug vanaf SJO via AMS naar PVG (bijna 23 uur) met KLM
Ben je wel rond de wereld gevlogen
Als het met 1 alliance moet kan je ipv die vlucht via ICN ook PVG-ATL-SJO doen met Delta, kost je 22 uur en 45 minuten.
Prijzen heb ik niet naar gekeken
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik ben van plan om met mijn vriendin naar shanghai en hong kong te vliegen.
Nu zie ik op internet dat er een 144 uurs visum aangevraagd kan worden voor shanghai.
Zou iemand mij daar meer informatie over kunnen geven, die misschien wat ervaring heeft?
Ik ben op internet al aan het zoeken geweest maar met die informatie kom ik niet heel ver..
Dus de vragen op een rijtje:
- Moet ik een directe vlucht naar shanghai hebben?
- Waar moet ik het 144 uurs visum aanvragen?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
edit; het makkelijkste is om je connecting tickets op papier te hebben. Cloud-diensten zoals Google Drive werken niet in China. Zo stond ik daar dus aan de balie tevergeefs m'n boarding pass proberen te laden
[ Voor 39% gewijzigd door Leetness op 19-11-2018 18:33 ]
houd er rekening mee dat dit voor 1 transfer in china geldig is van een vlucht buiten china (en HK en Macau) naar een vlucht buiten china(en HK en macau) , zo gauw je binnen china blijft moet je een gewoon visum aanvragen.
Overigens voor de statistieken: op donderdag 8 november rond 16 uur local time op JFK van slurf tot AirTrain in krap 45 minuten.
Hierboven staat het al uitgelegd. Maar het moet dus wel A -> B (China) -> C zijn. Je kan dus bijvoorbeeld Amsterdam - Shanghai - Hong Kong doen.RubenM046 schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:54:
Goeieavond iedereen,
Ik ben van plan om met mijn vriendin naar shanghai en hong kong te vliegen.
Nu zie ik op internet dat er een 144 uurs visum aangevraagd kan worden voor shanghai.
Zou iemand mij daar meer informatie over kunnen geven, die misschien wat ervaring heeft?
Ik ben op internet al aan het zoeken geweest maar met die informatie kom ik niet heel ver..
Dus de vragen op een rijtje:
- Moet ik een directe vlucht naar shanghai hebben?
- Waar moet ik het 144 uurs visum aanvragen?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ook moet het een directe vlucht zijn binnen China. Dus geen Amsterdam - Beijing - Shanghai bijvoorbeeld.
Alleen voor Hainan heb je geen 3rd country nodig voor een VOA sinds deze zomer.
Je kan het hier checken: http://app.www.gov.cn/gov...freetransit/pc/index.html
[ Voor 4% gewijzigd door Kenzi op 20-11-2018 03:20 ]
HahaLeetness schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:30:
edit; het makkelijkste is om je connecting tickets op papier te hebben. Cloud-diensten zoals Google Drive werken niet in China. Zo stond ik daar dus aan de balie tevergeefs m'n boarding pass proberen te laden
Verwijderd
Gelukt, ging bij mij om status behouden en volgend jaar verhogen. Kom nu precies uit omdat ik eind december nog een keer long haul met de KLM vlieg.mrsar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:58:
[...]
retroclaim doen, zoals ik al zei zijn VN vluchten nog nooit automatisch erbij gekomen, en ik heb iedere keer als bewijs de boardingpass moeten scannen-mailen , ging bij mij laatste keer om 8 vluchten ofzo dus wel de moeite waard.
[ Voor 94% gewijzigd door Xandrios op 20-11-2018 12:03 ]
Vanochtend kom ik op ATH aan: Slecht weer in Rome, stroom uitgevallen etc. Alle vluchten ontregeld. Omgeboekt via Linate.
Uur later zie ik op flightradar dat de vlucht vanuit Linate een half uur vertraging heeft. Dus de vlucht terug waarschijnlijk ook - en dat gaat fout met miin 40 min connectie (waarbij je ook nogmaals door security moet).
Dus..nogmaals omgeboekt. Nu met de directe KLM vlucht naar Amsterdam. Niet slecht gezien de originele prijs, en dat ik alsnog 30XP ga krijgen/claimen voor deze enkele KLM vlucht.
Maar nu heb ik 5 uur wachttijd. Wordt nog een saai verhaal in de lounge..
5 uur is nog best te doen met Netflix en aanverwanten
[ Voor 36% gewijzigd door mrsar op 20-11-2018 12:37 ]
Werd ik ook omgeboekt door een storing. Op de rechtstreekse vlucht van KLM, in business, met de extra XP, voor 700,-. Soms moet je wat geluk hebben
Zo'n truuc op een tatl vlucht is helemaal lekker inderdaad. Dan gaat het nog veel harder met de XPs
Hoe is de beenruimte bij KLM op rij 1(D) in een 737-900? Waarschijnlijk kan ik beter rij 2 kiezen denk ik?
[ Voor 21% gewijzigd door Xandrios op 20-11-2018 13:24 ]
Gaat het ook, gegarandeerd. Toen ik donderdad van KLM naar FlyBE werd overgezet ging het natuurlijk ook helemaal mis. Maar 1 belletje lost het wel altijd op.Xandrios schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:22:
Inderdaad, ik verwacht dat het systeem helemaal in de war gaat raken met de combinatie van Alitalia vluchten
Zijn het geen stakingen, storingen of schedule changes, dan is het wel een gewijzigd vluchtplan/tegenwind zoals gisteren, ook al is het 20-30 minuten.

Meteen 20+ opties...

Zet wel wat vraagtekens bij de LAX-AMS load. Delta One is zowat 40% 'leeg'.

Wel leuk voor het personeel/familie:
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Misschien maar heen en weer Brussel voor €99
[ Voor 6% gewijzigd door ChiLLeR op 20-11-2018 16:40 ]
>> Signature?
Zoiets idd. Zijn meerdere bestemmingen waar je dat voor €99 kunt doen op 1 dag (o.a. parijs, londen, frankfurt).
Ja dat dus. Gold-status is zeker meer waard dan de 99 piek die je kwijt bent om even een keer op een loze ochtend heen en weer te hoppen naar BRU of CDG. Wellicht dat je tijdens een black friday actie nog minder kan betalen.ChiLLeR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:38:
Ik kom einde jaar precies 5XP te kort om Gold status te halen bij KLM. Ik heb een vlucht naar Saudi via Parijs maar kan helaas alleen de hele vlucht upgraden naar business voor €2000,- en niet alleen 1 leg (bijv. AMS->PAR) om zo paar XP extra te krijgen. Ook mijn vlucht met Alitalia naar Milan is niet te upgraden naar business class vanwege tarief beperkingen. Iemand een tip om nog 5XP te krijgen voor het einde van het jaar?
Het is overigens vrij normaal dat als je in verschillende klasses wil reizen je alle legs van een vlucht moet upgraden, tenzij je miles/punten gebruikt. Dus bijv AMS-CDG-DMM in business en DMM-CDG-AMS in economy kan wél, maar AMS-CDG in business en dan CDG-DMM in economy op hetzelfde ticket kan niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Daniel op 20-11-2018 17:17 ]
American Express Flying Blue card? Gold het Eerste jaar gratis en een 30XP dacht ik.ChiLLeR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:38:
Ik kom einde jaar precies 5XP te kort om Gold status te halen bij KLM. Ik heb een vlucht naar Saudi via Parijs maar kan helaas alleen de hele vlucht upgraden naar business voor €2000,- en niet alleen 1 leg (bijv. AMS->PAR) om zo paar XP extra te krijgen. Ook mijn vlucht met Alitalia naar Milan is niet te upgraden naar business class vanwege tarief beperkingen. Iemand een tip om nog 5XP te krijgen voor het einde van het jaar?
Anders wordt het vliegen
Ook een goed idee. Gold is eerste jaar 85 euro (daarna 170)Stinger_Ventura schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:16:
American Express Flying Blue card? Gold het Eerste jaar gratis en een 30XP dacht ik.
Anders wordt het vliegen
Silver is eerste jaar gratis en krijg je 15XP bij, en dus ook genoeg. Het probleem zal eerder zijn of je die XP op tijd bijgeschreven krijgt.
Misschien als ik tijd over heb nog even preciezer naar kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door Garyu op 20-11-2018 17:45 ]
Gold kan je via persoonlijke referal links gratis krijgen met tussen de 20/22k aan punten. Heb zelf nu geen Amex FB, dus kan niet helpen.Daniel schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:22:
[...]
Ook een goed idee. Gold is eerste jaar 85 euro (daarna 170)
Silver is eerste jaar gratis en krijg je 15XP bij, en dus ook genoeg. Het probleem zal eerder zijn of je die XP op tijd bijgeschreven krijgt.
Kans is groot dat je de XP nog dit jaar bijgeschreven krijgt, kan je altijd over bellen. Maar het veiligst is natuurlijk een retourtje boeken met KLM voor 99 euro.
XP die je extra hebt, rollen toch door naar volgend jaar.
Zou gewoon even bellen met KLM.ChiLLeR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:38:
Geen idee hoe coulant ze nu zijn, maar weet uit het verleden dat als je 1 vlucht tekort kwam ze vaak niet zo moeilijk doen en je gewoon de status geven.
En anders idd heen en weer vliegen naar Frankfurt/London/Berlijn/etc op zaterdag.
Een Amex aanvragen ben je denk ik nu te laat mee, de aanvraag gaat sowieso een paar weken overheen en de XP's staan ook niet direct in je account.
[ Voor 7% gewijzigd door P.K. op 20-11-2018 18:10 ]
zou een vluchtje ergens heen doen voor de zekerheid en een gold kaart aanvragen met ref (zie oud gesloten topic => American Express (Flying Blue) referraltopic ) loop je alvast voor op volgend jaar .Daniel schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:22:
[...]
Ook een goed idee. Gold is eerste jaar 85 euro (daarna 170)
zou lekker een dagje duitsland doen naar een kerstmarkt en wat lekkers eten daar
[ Voor 3% gewijzigd door mrsar op 20-11-2018 18:53 ]
Stom dat ik er zo laat achter kom, ik had namelijk verwacht dat ik bij lange na niet in de buurt zou komen dit jaar anders had ik wel een vlucht anders geboekt.
edit: de blue / black friday deals zijn alleen voor vluchten vanaf 1 januari.
[ Voor 41% gewijzigd door ChiLLeR op 21-11-2018 08:37 ]
>> Signature?
https://www.google.com/fl...;sp:.EUR.12059*.EUR.12059ChiLLeR schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:23:
Amex Gold card heb ik al een tijdje, had KLM al even een berichtje gestuurd maar coulance zit er niet echt in. Vrijdag even die black friday deals checken misschien dat het dan nog goedkoper kan, en inderdaad Gold status is wel meer waard dan een keer €100 lappen. Gisteren al even kort gezocht naar een vlucht heen & weer op dezelfde dag voor €100 maar dat is toch nog niet zo eenvoudig![]()
Stom dat ik er zo laat achter kom, ik had namelijk verwacht dat ik bij lange na niet in de buurt zou komen dit jaar anders had ik wel een vlucht anders geboekt.
edit: de blue / black friday deals zijn alleen voor vluchten vanaf 1 januari.
120-130 euro
of madrid voor 155
berlijn 140
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2