PWM schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:27:
[...]
Op het moment dat een handelswijze van een bedrijf duidelijk is en elk jaar tientallen miljoenen mensen dat accepteren en er mee gaan vliegen, dan hebben we blijkbaar als samenleving geaccepteerd dat het goed businessmodel is.
Als de consument massaal afhaakt, is het zo anders.
EDIT:
Wat dat betreft is het te vergelijken met dierenwelzijn. Vraag "de man op straat" of het goed is dat dieren in een donker hokje zonder ruimte opgroeien, en het antwoord is nee.
En ondertussen koopt de consument massaal vlees van <10,- per kilo.
Het is ook een beetje denk ik wat je zoekt in een luchtvaartmaatschappij. Zelf reis ik voor werk en privé door heel Zuid-Europa met een beetje Holland/Duitsland. En ik vlieg als het even kan exclusief met Ryanair. Waarom?
- In 8 jaar tijd nog nooit m'n bagage beschadigd of kwijtgeraakt.
- Minimale vertragingen (meeste was een keer 40 minuten..nou poeh poeh).
- Zeer goedkoop. Vliegend trein/busvervoer.
- Slechts één keer gedoe gehad met bagage (formaat/gewicht), dit was in Valencia en lag uiteindelijk aan de lokale afhandelaars dan Ryanair zelf. Verder meestal aardig overgewicht op zowel ruim- als cabine bagage, nooit problemen mee gehad. Veelal zelfs extra tassen en spulletjes mee (extra camera tas + rugtas + 10kg karretje + tasje met kadotjes/eten voor de vrienden/fam of om wat normaals te eten in het vliegtuig zelf bijv.).
- Vliegen met een behoorlijk uniforme vloot vliegtuigen wat hun betrouwbaarheid te goede komt. Als je kijkt bij de ongelukken in de afgelopen jaren dan is het merendeel door tuig in het vliegtuig (Zeker op bepaalde ritten vanuit Engeland --> toeristische troep bestemmingen, dáár vlieg ik dus ook niet mee), birdstrike etc. Geen ernstige mechanische problemen iig zoals je die bij andere budget airlines toch wel vaker tegenkomt. Met een recente, homogene vloot vlieg ik dus persoonlijk wat geruster dan een 'A-klasse' airline met een dozijn vliegtuigen in de actieve dienst. Vriend van mij repareerde vliegtuigen voor Ryanair en had mij ook niks raars te melden.
Ook het nieuwe systeem ben ik zeer over te spreken. Voor 5 euro extra koop je priority en kan je jezelf van het gepeupel scheiden. Sta je gewoon netjes snel binnen, en met priority doen ze helemaal niet moeilijk over wat extra bagage die officieel niet mee zou mogen. Ook gaat in/uitstappen een stuk vlotter sinds mensen moeten bijbetalen voor hun cabine bagage. Zelfs bij Emirates komt 50% van het wachten bij uit/instappen omdat idioten gewoon totaal geen efficiency hebben bij het pakken van hun spullen uit de overhead & naar buiten gaan. Het hele riedeltje van eten aan je verkopen ,tax-free spulletjes en *zucht* loterij tickets voor het goede doel slik ik wel even door

. Overigens lijken ze daar bij recente vluchten in het zuiden van Europa niet eens meer aan te beginnen, afgeschaft?
Kortom, hier eigenlijk 99.8% positieve ervaringen met Ryanair in 8 jaar tijd. Ik vlieg met de goedkoopste betrouwbare (betrouwbaarheid van het specifieke vliegtuig, aantal crashes/vertragingen/bagage zoek in afgelopen 10 jaar) maatschappij die ik kan vinden. Ga geen extra geld uitgeven voor luxe, t zijn maar een paar uurtjes.
Vlieg verder ook met Emirates, Aegean/Olympic (wow! wat een service!), EVA en China airways. En dat is inderdaad wel een stuk beter. Maar uiteindelijk voor korte <4 uur vluchten betaal ik liever 1/3de voor precies hetzelfde resultaat: Aankomen op je bestemming, op tijd, met je bagage.
Mijn $0.01.