Gisteren op terugvlucht vanuit Freetown 2 uur tussenstop gehad in Conakry (135km hemelsbreed, blijft grappig zo'n korte vlucht), In die 2 uur een interessant gesprekje gehad met een stewardess van Air France.
We hadden het over het grote aantal chinezen op de vlucht, chinezen zijn druk bezig in Afrika wegen aan te leggen om hun handel te kunnen verkopen. Zij vertelde dat de luchthaven/fabriek Airbus in Toulouse (weet niet meer precies wat ze zei) ook door Chinezen wordt gebouwd. Waarschijnlijk omdat die niet staken was mijn reactie, dit grapje kon ze waarderen. Daarmee wel op staken van Air France uitgekomen en gevraagd of er nog stakingen aan zitten te komen.
Reactie van haar: We hebben geen baas dus dat heeft geen zin. Ik vertelde dat ik in de krant las dat het lastig is om een nieuwe CEO te vinden die zich in het wespennest Air France KLM wil storten. Vond ze onzin, er zijn kandidaten maar zodra er een nieuwe CEO wordt aangesteld zal er direct gestaakt gaan worden. Dit willen ze niet in de zomer dus wordt de benoeming over de zomer heen getild. Ze gaf aan dat zodra er CEO aangesteld is met name de piloten direct beginnen met actievoeren. Air France mijden in september en oktober dus, was mijn vraag. Gaf ze geen antwoord op maar lichaamstaal was duidelijk. Mijden is verstandig.
Waarom in godsnaam staken was mijn vraag en hoezo die nieuwe CEO niet even een kans geven. Ook gaat het niet zo goed met Air France, staken helpt dan niet. Punten die ze aangaf:
- bijna elke vlucht zit vol, ze snapt niet precies waarom het slecht gaat. Personeel is te duur is de reden, gemiddelde leeftijd bij Air France bij cabine personeel is ook 42. Dat maakt de kosten wel wat hoger maar is volgens haar te weinig reden (wordt wel als reden opgegeven) dat Air France het niet goed doet.
- ze zijn de laatste jaren 20 procent meer gaan werken en het is nog niet genoeg
- sinds 2008 geen loonsverhoging meer gehad.
Echter zijn het vooral de piloten die willen staken. Ik heb het allemaal niet gefact checked maar ze leek oprecht. Vond het vooral interessant dat bewust wordt gewacht met het aanstellen van een CEO om stakingen te voorkomen. In tegenspraak met dit:
https://www.volkskrant.nl...air-france-klm-~b26dd605/
Iets ander 1:
Vliegen over een helder Nederland is best gaaf. Zeker als je dan ook nog een keer Schiphol voor bij vliegt.

Het was druk op Schiphol, leuk om van bovenaf vliegtuigen te zien opstijgen.
(hoop dat het plaatje het blijft doen, gedeeld vanuit onedrive)
Iets anders 2.
In oktober ga ik op vakantie. Wil een keer business class vliegen en vakantie is dan een goede reden. Voor zoveel mogelijk ik ik hiervoor gespaarde miles gebruiken en dan eventueel bij betalen (nog niet gekeken hoeveel miles nodig zijn, heb nu 70.000, dat zal niet genoeg zijn verwacht ik). Wat is dan het handigst en goedkoopst?
- Bij boeken regelen.
- Upgraden ergens in de komende maanden (hopen op een aanbieding)
- De dag van vliegen op Schiphol regelen.
[
Voor 4% gewijzigd door
[Roland] op 18-07-2018 20:36
]