Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 36 ... 259 Laatste
Acties:

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 17:38:
Net een uitnodiging ontvangen om eind mei een bruiloft in Davao City bij te wonen. Nou blijk je voor 800 euro al een retour te hebben dus op zich is het wel aantrekkelijk om een weekje daarheen te gaan. Echter ligt deze stad op het zuidelijke eiland van de Filipijnen en gold er tot vorig jaar een negatief reisadvies dat sinds begin dat jaar is versoepeld naar 'alleen noodzakelijke reizen'. Iemand ervaring met moeilijke gebieden?
Ja hoor, heb een tijdje in Haiti gewerkt, daar mocht je niet eens je hotel uit. En als dat wel zo was ging er een bewapende body-guard mee in een bepantserde auto.

Oomk in Nigeria gewerkt, zonder beveiliging, ben ik een vechtpartij terecht gekomen en een tijdje later bijna ontvoerd.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Net een uitnodiging ontvangen om eind mei een bruiloft in Davao City bij te wonen. Nou blijk je voor 800 euro al een retour te hebben dus op zich is het wel aantrekkelijk om een weekje daarheen te gaan. Echter ligt deze stad op het zuidelijke eiland van de Filipijnen en gold er tot vorig jaar een negatief reisadvies dat sinds begin dat jaar is versoepeld naar 'alleen noodzakelijke reizen'. Iemand ervaring met moeilijke gebieden?
Op de zuidelijke Filipijnen zijn toch IS-gerelateerde groepen actief? Dan zou ik me daar niet wagen tenzij je er als een local uitziet. De reden is dat een bleke westerling in die regio meteen opvalt en (dus) een doelwit is. En beroofd worden is al onplezierig maar ontvoerd worden door een stelletje reli-idioten die niet je geld maar je leven willen kan je dag echt goed verzieken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mrsar schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:12:
[...]

Wat @upclocker zegt, geef dan gewoon jezelf de schuld, ja stom mijn fout en niet de rest van de wereld behalve jezelf.

Ik heb ook wel eens door omstandigheden het vliegtuig gemist op Schiphol, was al airside,maar shit happens,naar de klm balie gegaan heel kort situatie verteld,mijn fout dus wil alsnog ticket voor de volgende vlucht als het kan. Had mijn CC al neergelegt,er werdt een bedrag genoemd,die daarna verdween en het enige wat er gezegd werd was : het is geregeld,fijne reis meneer.

Misschien had ik geluk, maar met vriendelijkheid kom je ook ver ;)
Een vriend van me heeft het afgelopen jaar gehad, vervallen reispas (een week vervallen...), reis van België naar Italië. Of hij pech gehad heeft, we zullen het nooit weten, maar aan de gate mocht hij beschikken. Erg rot, maar binnen Schengen lijkt me dat dit toch wel met wat coulance kan. Sowieso kan je binnen Schengen met een vervallen identiteitsbewijs nog altijd naar je thuisland, ook per vlucht; zelfs als je documenten gestolen zijn mag je van de meeste maatschappijen nog het vliegtuig op, als je aangifte kan bewijzen, en zolang het maar naar huis is.
Garyu schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:18:
[...]
Maar het is niet zo dat het luchthavenpersoneel altijd alle regels en procedures kent en automatisch de juiste beslissing neemt. Coulance is ook een ding dat, afhankelijk van de airline en de luchthaven, best een optie kán zijn. Nu weet ik de verdere specifica niet, maar je wilt toch ook dat zo'n groepje mensen gewoon op reis kunnen.
CC trekken en een nieuwe vlucht boeken blijft een vrij kostbare activiteit die ik in ieder geval niet te vaak zou willen moeten toepassen.
Helaas :-(

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 20-04-2018 20:06 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-12 18:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

oef, wel ervaring maar daar was eigenlijk altijd beveiliging mee of je liep met een groep,dingen als hotel-werk etc deed je altijd per "vertrouwde chauffeur".
De filipijnen is veilig in andere andere gebieden maar dat stukje IS ben ik ook nooit in de buurt geweest (met vakantie die ik daar had ver van wegebleven) Vriendin had al issues met gedierte dus laat staan IS :+

Volgende maand ga ik naar Nicaragua,en ik hoop dat de huidige onrusten daar dan voorbij zijn :/

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 20-04-2018 21:19 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Vlieg zondag om 8:50 uur binnen Schengen. Iemand enig idee hoe druk het dan zal zijn op AMS is bij de security en incheckbalies? 7 uur aanwezig is wel voldoende toch?

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49

Grouchy

meep meep

Arthur-M. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:22:
Vlieg zondag om 8:50 uur binnen Schengen. Iemand enig idee hoe druk het dan zal zijn op AMS is bij de security en incheckbalies? 7 uur aanwezig is wel voldoende toch?
7:00 zou normaal moeten werken, niettemin zal wel lekker druk zijn met de vakantiegangers en zakenmensen die alvast afreizen. Rond die tijd is het ook net voor rush hour op Schiphol. Vorig jaar ging het goed fout. Als je de media mag geloven heeft Schiphol deze keer maatregelen getroffen.
Medewerkers van bagage- en vrachtafhandelaars kunnen helaas ook stiptheid acties gaan houden (of staken?).

Hoe druk is het vandaag op Schiphol?
https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/22042018

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 17:19:
Altijd al afgevraagd: heb je genoeg ruimte onderin om zon container te openen, of moet hij er dan uitgehaald worden?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Airbus_A300_cross_section.jpg/800px-Airbus_A300_cross_section.jpg

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:48
Ja precies zo inderdaad. Zo ziet het er uit in eigenlijk alle widebodies als ze geladen zijn.

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Handige link Grouchy. Vlieg zelf a.s. Donderdag rond 06:00. Hoop dat ik de drukte een beetje voor ben.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
jesper0438 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 07:37:
Handige link Grouchy. Vlieg zelf a.s. Donderdag rond 06:00. Hoop dat ik de drukte een beetje voor ben.
06:00 is meestal nog wel te doen, je zit dan voor de grote piek nog, die is pas iets later op de ochtend.

Volgens dit artikel is het gisteren (ook een drukke dag ivm begin vakanties) goed verlopen.

Lijkt er dus dat het Schiphol-schandaal van vorig jaar vooralsnog niet herhaald wordt. Maar de echte test komt natuurlijk van de zomer, als de echte topdrukte gaat komen.

Vorig jaar hadden ze dit soort plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://radar.avrotros.nl/fileadmin/user_upload/schipholdruk780.jpg

Vraag me af of ze die voor dit jaar weer gaan uitbrengen? Dan heb je namelijk de hele zomer in één overzicht ipv dat je per dag moet gaan kijken zoals nu. En je kan nu ook niet het verschil zien tussen drukte bij arrivals of juist bij depatures :(

Virussen? Scan ze hier!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:44
Arthur-M. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:22:
Ik ben nu op Schiphol en het is flink druk vanochtend. Treinen tussen centraal en Schiphol zijn bijna allemaal uitgevallen wegens onderhoud - dus het begon al met een trein die te vol zat om ook maar een paar mensen mee te nemen. Ben maar met de bus gegaan - duurt langer, maar dan kom je gegarandeerd aan tenminste!

Anyway ik was dus zon 90 min voor vertrek aanwezig. Ik had geen tas on in te checken, maar de rijen bij de KLM balies waren enorm.

Bij security viel het wel mee. Kleine 10 minuten wachten voor priority. De non-priority is drukker, maar bij lange na niet ze extreem als vorig jaar. Althans, niet vanochtend.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12 18:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Xandrios schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:11:
[...]
Bij security viel het wel mee. Kleine 10 minuten wachten voor priority. De non-priority is drukker, maar bij lange na niet ze extreem als vorig jaar. Althans, niet vanochtend.
Kijk volgende week nog maar eens, dan is de mei-vakantie begonnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Vorig jaar stond de KLM rij tot in Vertrek 3, ik ga er maar vanuit dat Schiphol & de airlines deze keer maatregelen hebben genomen en we de extreem lange rijen van vorig jaar niet meer zien.

Voor de FF's onder ons wordt het misschien iets mee slalommen en wat langer wachten maar je ziet ook meteen waarom SP/Privium ook al weer voor bedoeld was :)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Verwijderd

Borromini schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:05:
[...]

Een vriend van me heeft het afgelopen jaar gehad, vervallen reispas (een week vervallen...), reis van België naar Italië. Of hij pech gehad heeft, we zullen het nooit weten, maar aan de gate mocht hij beschikken. Erg rot, maar binnen Schengen lijkt me dat dit toch wel met wat coulance kan. Sowieso kan je binnen Schengen met een vervallen identiteitsbewijs nog altijd naar je thuisland, ook per vlucht; zelfs als je documenten gestolen zijn mag je van de meeste maatschappijen nog het vliegtuig op, als je aangifte kan bewijzen, en zolang het maar naar huis is.
Ik denk gewoon pech. Want tegenover dit geval ken ik mensen die op hun rijbewijs zijn rondgevlogen door Europa, of er in Polen achterkwamen dat ze het paspoort van hun vrouw bij zich hebben en zelfs eentje die door de automatische controle met het paspoort van een collega kwam.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:24
Binnenkort heb ik een overstap op Nairobi. Het verschil tussen aankomst op Nairobi en het vertrek naar Amsterdam is 50 minuten. Dit lijkt mij erg krap. Hoe denken jullie daar over?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Grouchy schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:07:

Gezond verstand gebruiken en goed naar de locals luisteren. Alleen op pad gaan doe ik niet echt in oranje/rode gebieden, krijg vaak een local mee en/of gewapende begeleiding & in een enkel geval ook een Makarov/MR-443 of zoiets in bruikleen.
Eeum, weet niet in welk vak jij zit, maar no way dat ik in zo’n 2e/3e wereld land met een gun ga rondlopen. Als het zover komt dat dat nodig is blijf ik wel in mijn hotel netflixen...

• Freee!!

Freee!!

Sunri5e schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:17:
Binnenkort heb ik een overstap op Nairobi. Het verschil tussen aankomst op Nairobi en het vertrek naar Amsterdam is 50 minuten. Dit lijkt mij erg krap. Hoe denken jullie daar over?
Nooit daar geweest dus ik ken het vliegveld niet. Maar is het één ticket of twee. Indien één, zou het geen probleem moeten zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je het zelf bij mekaar gepuzzeld, of heeft je luchtvaartmaatschappij je die verbinding aangeboden op één ticket? Indien het eerste: veel plezier :P.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:34:
[...]

Ik denk gewoon pech. Want tegenover dit geval ken ik mensen die op hun rijbewijs zijn rondgevlogen door Europa, of er in Polen achterkwamen dat ze het paspoort van hun vrouw bij zich hebben en zelfs eentje die door de automatische controle met het paspoort van een collega kwam.
Ik denk het ook, onlangs nog het verhaal van een bekende Vlaming gehoord (uit tweede hand :P) die blijkbaar met een geseinde (want als verloren opgegeven) reispas zonder problemen het land had verlaten en pas bij haar terugkomst (!) uit Libanon blijkbaar apart werd genomen omdat ze op een vervallen paspoort reisde...

[ Voor 44% gewijzigd door Borromini op 21-04-2018 23:32 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 99% gewijzigd door Borromini op 21-04-2018 23:32 . Reden: . ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31936-465.html
In het regeerakkoord worden verschillende varianten van een belasting voor de luchtvaart genoemd die per 2021 structureel € 200 mln. aan inkomsten moet opbrengen. Allereerst wordt ingezet op het maken van afspraken over een Europese belasting op luchtvaart in het kader van de klimaatambities onder «Parijs». Ook wordt bezien of een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen mogelijk is. Indien beide sporen tot onvoldoende resultaat leiden, wordt een vliegticketbelasting ingevoerd.
Nog eens een herhaling van het regeerakkoord. Het beoogde tarief is €7 binnen de EU, €22 tot 6.000 km, €40 overig. In 2008-2009 was het nog €11,25 binnen de EU of tot 2500 km, €45 overig. Denk eigenlijk dat het tarief te laag is om effect te hebben.

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ligt er ook een beetje aan waar je land, en vertrekt. Dit kan een mooi stukje lopen zijn.
Let wel goed op de gate, heb er al een paar keer gehad, dat gate op het laatste moment wijzigde, en we dus met een stel mensen nog rap naar een andere moesten.
Voor de koffers lijkt het mij krap, maar die moet je gelijk laten doorzetten bij je eerste check-in

• Grouchy

Grouchy

meep meep

50 minuten kan altijd wat krap zijn, zeker voor je baggage. Als het op één ticket is en je de vlucht mist ga je waarschijnlijk toch mee op de volgende vlucht die je zou hebben geboekt wanneer je de krappe verbinding niet had geboekt.
FreakNL schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:50:
[...]

Eeum, weet niet in welk vak jij zit, maar no way dat ik in zo’n 2e/3e wereld land met een gun ga rondlopen. Als het zover komt dat dat nodig is blijf ik wel in mijn hotel netflixen...
och niet alle mensen/landen zijn zo wapenfoob als in NL. Genoeg gewapende begeleiding gehad in 'gele' (let op, veiligheidsrisico's) landen zoals Brazilië, (Zuid-)Afrika. Bij zat mensen in de auto gezeten die er ook een wapen in hadden liggen, vaak in 'groene' (geen bijzondere veiligheidsrisisco's) landen zoals USA, Roemenië en Bulgarije.
Wanneer ik in de USA ben gaan we af en toe ergens een middag schieten of een dag/weekend jagen, als ze dat weten dan krijg je ook wat makkelijker een wapen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-12 09:28

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je aankomt en vertrekt van terminal 1 kan je het wel halen als je een beetje voorin zit. Je aankomsttijd is min of meer de boardingtijd van je aansluitende vlucht en Als je aankomt op Terminal 2 (domestic) en met de bus naar 1 moet geef ik je weinig kans.

Belangrijk verschil is inderdaad of het een officiële overstap is (op 1 ticket geboekt) of dat je op aparte tickets reist. In het eerste geval is de airline verantwoordelijk: als je het dan niet haalt moeten ze je op hun kosten omboeken op een vervangende vlucht. Als je het zelf als losse tickets hebt geboekt is het je eigen probleem als je de overstap niet haalt, je zult dan op eigen kosten een nieuw ticket moeten boeken.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Grouchy schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:35:
[...]

och niet alle mensen/landen zijn zo wapenfoob als in NL. Genoeg gewapende begeleiding gehad in 'gele' (let op, veiligheidsrisico's) landen zoals Brazilië, (Zuid-)Afrika. Bij zat mensen in de auto gezeten die er ook een wapen in hadden liggen, vaak in 'groene' (geen bijzondere veiligheidsrisisco's) landen zoals USA, Roemenië en Bulgarije.
Ik denk dat zijn probleem niet het wapen an sich is maar het verblijf in een regio die blijkbaar zo gevaarlijk is dat je er wapens nodig hebt. Dan moet je toch de vraag stellen of datgene wat je daar komt doen wel echt zo belangrijk is.

En denk je serieus dat moslimextremisten in de Filipijnen, die daar hele oorlogen met het leger uitvechten, zich ook maar een moment zorgen maken over een pistool? Dit soort risico’s zijn van een heel andere orde dan een trip naar Zuid Afrika.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat dus. En daarbij, een pistool in mijn binnenzak heeft geen meerwaarde, daar ik er niet mee om kan gaan. Allemaal stoere verhalen Grouchy, dat je een gun meekrijgt enzo. Maar denk je echt als puntje bij paaltje komt dat dat dan voor jou als ongetrainde burger een meerwaarde heeft? Ik zou zelf willen betogen dat je zelfs meer risico loopt in sommige gevallen, JUIST omdat je een gun bij je hebt....

• hendrik12345678
  • Laatst online: 23-09-2024
Als je zelf een gun krijgt, moet je je toch serieus afvragen wat je daar doet.
Dan heeft je bedrijf de zaken mi niet op orde.
Ik zit regelmatig in Nigeria, en heb daar altijd minimaal twee bewakers mee met wapens, mi hoeft dat niet, maar is policy van bedrijf.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

FreakNL schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:49:
Dat dus. En daarbij, een pistool in mijn binnenzak heeft geen meerwaarde, daar ik er niet mee om kan gaan. Allemaal stoere verhalen Grouchy, dat je een gun meekrijgt enzo. Maar denk je echt als puntje bij paaltje komt dat dat dan voor jou als ongetrainde burger een meerwaarde heeft? Ik zou zelf willen betogen dat je zelfs meer risico loopt in sommige gevallen, JUIST omdat je een gun bij je hebt....
Het is niet zo zwart/wit. Tig landen/gebieden waar geen 'negatief' reisadvies voor is maar waar je toch gewapende begeleiding mee krijgt van de organisatie die je bezoekt om te zorgen dat je als gast niks overkomt. Gewoon risico aversie van ze. In een enkel geval bieden ze je een wapen aan in bruikleen omdat we samen op een shooting range hebben gestaan & weten dat je ook schiet. Niks stoers aan, gewoon beleefd. Andere landen, andere normen & gebruiken.

Sta tegenwoordig vaker & langer op een shooting range in vergelijking met m'n oud-collega's nu ik nukubu ben & vergeleken met de tijd toen ik nog een uniform droeg. Als het echt puntje bij paaltje komt; afhankelijk v/d situatie heb ie een meerwaarde, in andere gevallen totaal niet.
Een pistool in je binnenzak is trouwens niet echt aan te raden.....

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 22-04-2018 14:14 ]

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

GlowMouse schreef op zondag 22 april 2018 @ 00:08:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31936-465.html

[...]

Nog eens een herhaling van het regeerakkoord. Het beoogde tarief is €7 binnen de EU, €22 tot 6.000 km, €40 overig. In 2008-2009 was het nog €11,25 binnen de EU of tot 2500 km, €45 overig. Denk eigenlijk dat het tarief te laag is om effect te hebben.
Ik heb het gelezen maar het is mij niet duidelijk of dit een enkelereis belasting betreft of retour vlucht. Indien enkelereis zal dit de prijs van een ticket flink omhoog duwen. Buiten dat de meeste vluchten op en aan Schiphol betreft transfer en vracht geloof ik en die worden gevrijwaard.

In het geval van enkelereis belasting op die afstanden dan zou het voor de reziger beter zijn om een tussen stop te maken net voor de 6000km en dan reis je verder met een andere vlucht, lijkt mij meer belastend voor het klimaat eerlijk gezegd.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• GlowMouse
  • Niet online
Badtothebone schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:31:
[...]

Ik heb het gelezen maar het is mij niet duidelijk of dit een enkelereis belasting betreft of retour vlucht. Indien enkelereis zal dit de prijs van een ticket flink omhoog duwen. Buiten dat de meeste vluchten op en aan Schiphol betreft transfer en vracht geloof ik en die worden gevrijwaard.
Het document dat het tarief noemt, geeft aan dat het enkel om het belasten van uitgaande vluchten gaat. In de wet van 2008 waren overstappers uitgesloten van belastingheffing.
In het geval van enkelereis belasting op die afstanden dan zou het voor de reziger beter zijn om een tussen stop te maken net voor de 6000km en dan reis je verder met een andere vlucht, lijkt mij meer belastend voor het klimaat eerlijk gezegd.
In de wet van 2008 werd gekeken naar de eindbestemming (of preciezer: naar de verst gelegen luchthaven waar de passagier onder de vervoersovereenkomst wordt gebracht - wat ook een tussenstop kan zijn als je daarna weer een stukje terugvliegt). Je kunt natuurlijk twee losse tickets kopen, maar het risico op het missen van je overstap is dan voor jou.

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Als het echt om het mileu zou gaan dan zou er een weergaloos plan liggen om Nederland aan te sluiten op het ICE netwerk en de HSL beter te benutten. En dan juist de korte vluchten meer belasten.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ga jij voor 18 euro verschil op twee verschillende tickets reizen en een extra tussenlanding maken? Je hebt dan al een serieus probleem als de eerste en de tweede vlucht niet goed aansluiten. Want twee losse tickets betekent: It's your problem. Dan zwijg ik nog over de extra uren wachten.
Sowieso lijkt de kans me heel klein dat twee tickets voor minder dan 6000km goedkoper uitpakken dan 1 ticket voor meer dan 6000km. Die 18 euro verschil gaat de doorslag niet geven.

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

downtime schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:36:
[...]

Ga jij voor 18 euro verschil op twee verschillende tickets reizen en een extra tussenlanding maken? Je hebt dan al een serieus probleem als de eerste en de tweede vlucht niet goed aansluiten. Want twee losse tickets betekent: It's your problem. Dan zwijg ik nog over de extra uren wachten.
Sowieso lijkt de kans me heel klein dat twee tickets voor minder dan 6000km goedkoper uitpakken dan 1 ticket voor meer dan 6000km. Die 18 euro verschil gaat de doorslag niet geven.
Ik zei "reziger" ik geloof niet dat ik het over mezelf had ;-) Voor 1 persoon maakt het niet zoveel uit maar voor gezinnen van 4 a 5 personen misschien wel. Ik ben wel van mening dat je iedereen moet belasten inclusief overstappers, die vervuilen ook het Europeese luchtruim, toch?

Dit gaat toch geen zoden aan de dijk zetten dan moet je meer doen zoals wat Polarbear al eerder aangaf.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Maar overstappers willen ze ongetwijfeld niet belasten omdat dat de concurrentie met oa. de Midden-Oostenmaatschappijen nog oneerlijker zou maken. De meeste reizigers kijken immers op elke euro.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lach van de dag :D
Een 12-jarige jongen uit Sydney is met een creditcard van zijn ouders naar Bali gereisd. De jongen kreeg ruzie met zijn moeder, waarop hij de reis naar het Indonesische eiland boekte.
De jongen was boos op zijn moeder, omdat hij volgens haar niet opeens op vakantie naar Bali kon. Hij ging op zoek naar een luchtvaartmaatschappij die kinderen zonder begeleiders vervoert en boekte een hotelkamer op Bali.

De jongen deed vervolgens net alsof hij naar school ging, maar vertrok naar het station. Daar nam hij de trein naar het vliegveld en vloog eerst naar Perth in het uiterste westen van Australië. Daar stapte hij over op een vlucht naar Bali.

De school sloeg alarm om zijn afwezigheid. Uiteindelijk kon zijn moeder hem in Bali ophalen. Tegen Australische media zegt de jongen dat hij tijdens zijn reis slechts één keer naar zijn leeftijd is gevraagd.

• Leetness
  • Laatst online: 09:08
Mijn vriendin haar vlucht (LTN-AMS) met Vueling is vanwege een staking zojuist verplaatst van deze week donderdag naar zaterdag. De terugvlucht (zondagavond) is onveranderd.
Nu kan ik deze verandering accepteren, of een refund krijgen. In dit geval wil ik een refund, maar moet ik dus ook een vervangende vlucht vinden voor haar. Leuk: een retourtje kost nu minimaal €300.
Wat mij nu een beetje onduidelijk is: heb ik naast de refund van de luchtvaartmaatschappij, ook nog recht op een vergoeding?

Wat ik heb kunnen vinden lijkt dit te bevestigen: Ben je dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding.
maar ik weet dus niet of dit ook geldt wanneer je je ticket laat annuleren. Iemand een idee?

[ Voor 27% gewijzigd door Leetness op 23-04-2018 15:13 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:37
Leetness schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:10:
Mijn vriendin haar vlucht (LTN-AMS) met Vueling is vanwege een staking zojuist verplaatst van deze week donderdag naar zaterdag. De terugvlucht (zondagavond) is onveranderd.
Nu kan ik deze verandering accepteren, of een refund krijgen. In dit geval wil ik een refund, maar moet ik dus ook een vervangende vlucht vinden voor haar. Leuk: een retourtje kost nu minimaal €300.
Wat mij nu een beetje onduidelijk is: heb ik naast de refund van de luchtvaartmaatschappij, ook nog recht op een vergoeding?

Wat ik heb kunnen vinden lijkt dit te bevestigen: Ben je dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding.
maar ik weet dus niet of dit ook geldt wanneer je je ticket laat annuleren. Iemand een idee?
https://www.rechtenvanvli...s.nl/rechten-bij-staking/

eerste hit bij google.... :O

• Leetness
Deze heb ik natuurlijk al gevonden, maar naar mijn idee slaat dit meer op de situatie wanneer je aan de gate staat en de vlucht valt uit; wanneer je dus nog in bezit bent van je ticket. Niet wanneer je van tevoren wordt geïnformeerd en je je ticket dus annuleert.

[ Voor 5% gewijzigd door Leetness op 23-04-2018 15:19 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan niet van twee walletjes eten. Ofwel ga je akkoord met een kosteloze omboeking, ofwel krijg je je geld terug en boek je ergens anders je ticket.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 23-04-2018 15:21 ]

• Leetness
Borromini schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:20:
Je kan niet van twee walletjes eten. Ofwel ga je akkoord met een kosteloze omboeking, ofwel krijg je je geld terug en boek je ergens anders je ticket.
Heb je hier een bron van misschien? :)
Wel apart dat je geen compensatie krijgt wanneer 3 dagen van tevoren je vlucht wordt "geannuleerd' en je genoodzaakt bent een nu veel duurdere vlucht te boeken.

• BB-One
  • Laatst online: 09:37
Leetness schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:17:
[...]

Deze heb ik natuurlijk al gevonden, maar naar mijn idee slaat dit meer op de situatie wanneer je aan de gate staat en de vlucht valt uit; wanneer je dus nog in bezit bent van je ticket. Niet wanneer je van tevoren wordt geïnformeerd en je je ticket dus annuleert.
Als je aan de gate staat en je vlucht wordt geannuleerd ivm een staking heb je ook geen recht op compensatie... Wat is het verschil?

Je vlucht gaat niet door oftewel je wordt op de eerstvolgende beschikbare vlucht geplaatst of je annuleert... Aan jou de keuze.
Leetness schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:31:
[...]

Heb je hier een bron van misschien? :)
Wel apart dat je geen compensatie krijgt wanneer 3 dagen van tevoren je vlucht wordt "geannuleerd' en je genoodzaakt bent een nu veel duurdere vlucht te boeken.
je vlucht wordt geannuleerd op grond van overmacht. Je bent niet 'verplicht' om een duurdere vlucht te boeken, je wordt op de eerstvolgende beschikbare vlucht gezet.

• Leetness
BB-One schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:37:
[...]
je vlucht wordt geannuleerd op grond van overmacht. Je bent niet 'verplicht' om een duurdere vlucht te boeken, je wordt op de eerstvolgende beschikbare vlucht gezet.
https://www.rechtenvanvli...s.nl/rechten-bij-staking/

Recht op compensatie bij staking door eigen personeel
Als het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij aangekondigd heeft te gaan staken heeft u wel recht op een vergoeding. Er wordt dan niet gesproken van een buitengewone omstandigheid, omdat het tevreden houden van het eigen personeel behoort tot de werkzaamheden van een luchtvaartmaatschappij. In dit geval heeft u afhankelijk van de afstand recht op compensatie tot €600 per persoon. Waar u recht op heeft is daarnaast afhankelijk van of uw vlucht vertraagd of geannuleerd is en of uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt.

Erg veel tegenstrijdige informatie bij elkaar.. :?

TLDR: Vueling verplaatst 3 dagen van tevoren mijn vlucht (LTN-AMS) van 26-29 april naar 28-29 april.
Ik wil mijn ticket dus annuleren.
Heb ik recht op teruggave ticketprijs + vergoeding of enkel recht op de ticketprijs?

[ Voor 12% gewijzigd door Leetness op 23-04-2018 15:47 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De bewoording suggereert dat je bijkomend nog recht op compensatie hebt, afhankelijk van de afstand. En je moet nakijken wat er in die verordening staat.

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:54
Leetness schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:41:
[...]
Heb ik recht op teruggave ticketprijs + vergoeding of enkel recht op de ticketprijs?
Als je de wijziging accepteert en dus zaterdag vliegt, dan heb je recht op € 250, want 3+ uur vertraagd met schuld van maatschappij. Als je gebruik maakt van de mogelijkheid te annuleren, heb je geen recht op compensatie omdat je zelf van de vlucht afziet. Dus: geld terug óf compensatie. Niet allebei.

Houd er ook rekening mee dat het innen van die compensatie niet makkelijk zal gaan. Veel maatschappijen, waaronder volgens mij ook Vueling, doen er alles aan om daar onderuit te komen en zullen pas over de brug komen als je dreigt met juridische stappen of een gespecialiseerd bureau inschakelt (die uiteraard wat commissie inhouden). Dat is je tijd ook niet echt waard dus.

Dat de ticketprijzen inmiddels hoger zijn en een nieuw ticket kopen duurder is is inderdaad jammer, maar daar is niets over geregeld. Vueling kiest ervoor om in dit geval 2 dagen later om te boeken en dat mogen ze. Had je KLM of BA gevlogen, dan hadden die je waarschijnlijk op hun kosten op een andere maatschappij omgeboekt, maar daarom zijn hun tickets ook wat duurder.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb het vorig jaar zelf bij Ryanair aan de hand gehad (dienden nieuw toestel in te vliegen) en zij zijn vlot met de 250€ pp over de brug gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 23-04-2018 21:24 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Leetness schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:41:
[...]

TLDR: Vueling verplaatst 3 dagen van tevoren mijn vlucht (LTN-AMS) van 26-29 april naar 28-29 april.
Ik wil mijn ticket dus annuleren.
Pak gewoon EU 2004/261 erbij:
Article 5 (Cancellation)
1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

2. When passengers are informed of the cancellation, an explanation shall be given concerning possible alternative transport.

3. An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

4. The burden of proof concerning the questions as to whether and when the passenger has been informed of the cancellation of the flight shall rest with the operating air carrier.
Je hebt dus recht op de standaardvergoeding van €250/400/600 (artikel 7). Dit komt bovenop de verplichting om je op je bestemming te krijgen op een door jou gekozen datum mits er stoelen vrij zijn op die datum (artikel 8 ).
Evianon schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:12:
[...]

Als je de wijziging accepteert en dus zaterdag vliegt, dan heb je recht op € 250, want 3+ uur vertraagd met schuld van maatschappij. Als je gebruik maakt van de mogelijkheid te annuleren, heb je geen recht op compensatie omdat je zelf van de vlucht afziet. Dus: geld terug óf compensatie. Niet allebei.
Je hebt het mis. Als je het niet zeker weet, kun je beter niet zo stellig reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 24-04-2018 00:08 ]

• Leetness
GlowMouse schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:06:
[...]

Je hebt dus recht op de standaardvergoeding van €250/400/600 (artikel 7). Dit komt bovenop de verplichting om je op je bestemming te krijgen op een door jou gekozen datum mits er stoelen vrij zijn op die datum (artikel 8 ).
Bedankt voor dit duidelijke antwoord! _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Leetness op 24-04-2018 08:19 ]

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:54
GlowMouse schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:06:
[...]

Pak gewoon EU 2004/261 erbij:

[...]

[...]

Je hebt het mis. Als je het niet zeker weet, kun je beter niet zo stellig reageren.
Allereerst denk ik uberhaupt niet dat artikel 5 van toepassing is, omdat er direct een alternatief is geboden door de airline en het technisch gezien daarom geen cancellation is.

Ook, als hij nu op de knop "annuleren" op de site klikt om van de overeenkomst af te zien, is de overeenkomst met instemming van beide partijen ontbonden en zal er ook niet betaald worden.

Zelf regelmatig deze situatie doorlopen, ook voor anderen, en nog nooit een airline compensatie zien geven wanneer ze zelf een alternatief door omboeken hadden geboden. Ook de premium maatschappijen niet.

Verwijderd

Het ligt er ook aan of de staking intern is ( van maatschappij zelf) of van vliegveldpersoneel etc. Als het intern is kunnen ze zich ook inderdaad niet beroepen op overmacht.
Kan uit dit verhaal even niet opmaken wat het geval is.

Laatst trouwens ook €600,- terug ontvangen pp (op een vlucht van €300), maar dat had met technische problemen te maken.

Verwijderd

Evianon schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:40:
[...]

Allereerst denk ik uberhaupt niet dat artikel 5 van toepassing is, omdat er direct een alternatief is geboden door de airline en het technisch gezien daarom geen cancellation is.

Ook, als hij nu op de knop "annuleren" op de site klikt om van de overeenkomst af te zien, is de overeenkomst met instemming van beide partijen ontbonden en zal er ook niet betaald worden.

Zelf regelmatig deze situatie doorlopen, ook voor anderen, en nog nooit een airline compensatie zien geven wanneer ze zelf een alternatief door omboeken hadden geboden. Ook de premium maatschappijen niet.
Dit denk ik overigens ook.

Wellicht zijn er wel mogelijkheden via reisvergoeding die eventueel verschil vluchtprijs compenseert (nooit van gehoord, maar wellicht :+ ). is voor hun misschien wel goedkoper dan 3 dagen hotel te vergoeden.

•Extra kosten voor verblijf: extra verblijfskosten die gemaakt worden door de verzekerde vanwege ziekte of een ongeval.
•Reiskosten bij oponthoud: extra reiskosten bij oponthoud door natuurgeweld of staking.

bron: website consumentenbond. geldt dan overigens niet voor alle reisverzekeringen, maar zou het wel navragen. lijkt me dat dit er wel onder valt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2018 08:49 ]

• Leetness
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:43:
Het ligt er ook aan of de staking intern is ( van maatschappij zelf) of van vliegveldpersoneel etc.
Het is een staking van Vueling piloten.
Gezien mijn vlucht minder dan €250 kostte; kan ik mijn vlucht laten omboeken door ze, de vlucht met opzet missen en dan alsnog de €250 claimen? Of moet je voor deze compensatie altijd het ticket gebruikt hebben?

Verwijderd

Leetness schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:30:
[...]

Het is een staking van Vueling piloten.
Gezien mijn vlucht minder dan €250 kostte; kan ik mijn vlucht laten omboeken door ze, de vlucht met opzet missen en dan alsnog de €250 claimen? Of moet je voor deze compensatie altijd het ticket gebruikt hebben?
Je moet wel het ticket gebruiken. Als je cancelt zie je af van de tegemoetkomingen.

Echter kun je dat natuurlijk wel overleggen met reisverzekering. Of je moet zeggen dat je die 3 dagen minder ook wel prima vindt.

• Leetness
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:35:
[...]

Je moet wel het ticket gebruiken. Als je cancelt zie je af van de tegemoetkomingen.
Gezien ik voor de trip al een alternatief heb geboekt ga ik de Vueling vlucht niet meer gebruiken. Nu vraag ik me dus af of ik beter voor teruggave (€200) kan kiezen, of om laten boeken en de vlucht simpelweg niet te nemen en €250 te ontvangen.

Edit: dus niet én annuleren én compensatie, maar of-of

[ Voor 6% gewijzigd door Leetness op 24-04-2018 09:37 ]

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:49
Leetness schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:37:
[...]

Gezien ik voor de trip al een alternatief heb geboekt ga ik de Vueling vlucht niet meer gebruiken. Nu vraag ik me dus af of ik beter voor teruggave (€200) kan kiezen, of om laten boeken en de vlucht simpelweg niet te nemen en €250 te ontvangen.

Waarom ben je niet voor het alternatief van Vueling gegaan? Dan had je recht op de 250 euro en geen extra kosten...

Had zelf laatst met KLM soortgelijk verhaal, vlucht ging niet door, hun alternatief bracht mij zelfs paar uur eerder op bestemming, alsnog boden ze me 350 in vouchers (of 250 euro cash) aan.

• Xandrios
Als je de vlucht mist dan is dat een cancellatie van jou kant, en ga je geen vergoeding krijgen.

De stelregel is dat je het aanbod van de maatschapij moet gebruiken om in aanmerking te komen voor compensatie. Daarbij geeft een staking lang niet altijd recht op compensatie, dat is enkel het geval als de staking aantoonbaar (met opzet) door de maatschappij is veroorzaakt. Wellicht is dat hier het geval, wellicht niet..maar bewijs dat maar eens. Je kunt natuurlijk een dienst als EUClaim gebruiken, maar die eten een derde van je compensatie op - waardoor dit wellicht niet de moeite waard is.

Als ik het goed begrijp was je ticket 200 euro, en heb je voor hetzelfde bedrag nu alternatief vervoer geboekt. Wat je eigenlijk had moeten doen is Vueling dat alternatief vervoer laten boeken, want dan betalen zij én krijg je potentieel daar nog compensatie overheen. Nu is je beste keus waarschijnlijk om te cancelen bij Vueling en dat geld te gebruiken voor de betaling van je alternatieve vervoer. Kom je dan alsnog (financieel) neutraal mee uit toch?

Verwijderd

Leetness schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:37:
[...]

Dat laatste ja.

Ik weet niet hoe duur de andere vlucht was, maar anders dus op de reisverzekering gooien.

Verwijderd

ScoTtix schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:53:
[...]

Waarom ben je niet voor het alternatief van Vueling gegaan? Dan had je recht op de 250 euro en geen extra kosten...

Had zelf laatst met KLM soortgelijk verhaal, vlucht ging niet door, hun alternatief bracht mij zelfs paar uur eerder op bestemming, alsnog boden ze me 350 in vouchers (of 250 euro cash) aan.
Dan is ze waarschijnlijk 3 dagen vakantie kwijt (en dus boekingen in hotels etc).

• Leetness
ScoTtix schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:53:
[...]

Omdat ik een trip van donderdagochtend tot zondagavond niet ga omboeken naar een trip van zaterdagavond tot zondagavond :P
Xandrios schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:53:
Als je de vlucht mist dan is dat een cancellatie van jou kant, en ga je geen vergoeding krijgen.
Dank! Heb inderdaad een andere vlucht geboekt voor een vergelijkbare prijs en zal dus het geld van mijn Vueling vlucht terugvragen. Situatie opgelost zonder onnodig gebruik van verzekeringen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Leetness op 24-04-2018 09:57 ]

• Xandrios
Leetness schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:55:
[...]

Omdat ik een trip van donderdagochtend tot zondagavond niet ga omboeken naar een trip van zaterdagavond tot zondagavond :P
Maar jij bent vrij om te onderhandelen met Vueling. Zij kunnen omboeken op andere maatschappijen, trein, of ander vervoer. Kan soms iets moeilijker zijn om ze te overuigen (en ffrequent flyer status helpt hier enorm voor wat goodwill), maar het is technisch gezien mogelijk :)
Leetness schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:55:

Dank! Heb inderdaad een andere vlucht geboekt voor een vergelijkbare prijs en zal dus het geld van mijn Vueling vlucht terugvragen. Situatie opgelost zonder onnodig gebruik van verzekeringen :)
Dat lijkt mij persoonlijk de beste manier inderdaad. Jij hebt er geen schade van en kan reizen op de dagen dat je graag wil. Helemaal goed dus :)

[ Voor 44% gewijzigd door Xandrios op 24-04-2018 09:59 ]

• Leetness
Xandrios schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:57:
[...]

Maar jij bent vrij om te onderhandelen met Vueling. Zij kunnen omboeken op andere maatschappijen, trein, of ander vervoer.
Klopt, als ik er veel moeite en tijd in wilde steken had ik het misschien ook wel gedaan. In dit geval (en voor deze prijs) ben ik blij dat het gewoon opgelost is :)

Ik had het ticket geboekt met mijn AMEX voor haar, normaal doen we het zelf maar dit was door omstandigheden op de dag van boeking niet anders. AMEX gebeld voor de reis/annuleringsverzekering maar konden helaas niets voor mij betekenen gezien de boeking niet voor mijzelf of een familielid was :+ Volgende keer toch maar onze eigen kaarten gebruiken voor eigen boekingen.

• GlowMouse
  • Niet online
Evianon schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:40:
[...]

Er is een cancellation zoals bedoeld in de verordening wanneer je een reservering hebt op een vlucht die wordt geannuleerd. In het artikel dat ik hiervoor citeerde staat dat de vlucht minimaal twee weken van tevoren geannuleerd moet zijn, wil de airline onder de compensatieverplichting uitkomen (tenzij het alternatief nagenoeg op dezelfde tijd vertrekt/aankomt). In dit geval is de vlucht minder dan een week vantevoren geannuleerd.
Het recht op compensatie is al ontstaan omdat de vlucht reeds is geannuleerd, en op 'annuleren' drukken kun je niet zien als rechtsverwerking.
Misschien viel die vlucht niet onder EU 261/2004, werd het alternatief langer vantevoren aangeboden, lag het alternatief dichter bij de geplande reistijd, of was er sprake van buitengewone omstandigheden.

• Leetness
..dus nu heb ik weer wel recht op compensatie? :9
Wat een achtbaan aan emoties dit haha

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Na gezworen hebben nooit meer met Ryanair te vliegen, doe ik het toch weer :+

Mijn werkgever kijkt niet naar kosten van tickets, ik mag boeken wat ik wil. Maar als ik naar Dublin 65,- kwijt ben, retour met beide keren stoelen op eerste rij en KLM vraagt 320,- voor gewoon economy.... Ja, dan wint de rationaliteit wel, zelfs al ik het niet betaal.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:27:

Mijn werkgever kijkt niet naar kosten van tickets, ik mag boeken wat ik wil. Maar als ik naar Dublin 65,- kwijt ben, retour met beide keren stoelen op eerste rij en KLM vraagt 320,- voor gewoon economy.... Ja, dan wint de rationaliteit wel, zelfs al ik het niet betaal.
Ryanair op een nooduitgangstoel/vooraan, met Speedy Boarding, tja. Gewoon koptelefoon op en de fanfares en aanbiedingen negeren, dan is het imo best te doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:29
Vrijdag vlieg ik naar München (voor het eerst met KLM). :)
Voorheen altijd met vakantie/budget-airlines gevlogen (Corendon, Transavia, Ryanair etc) dus heb alleen daar ervaring mee.

Ik vlieg met een Boeing 737-800, redelijk bekend voor mij dus maar ik vroeg me af wat ik kan verwachten van een vlucht met een meer ‘premium’ airline als KLM. Is het vliegtuig luxer, naast natuurlijk iets meer beenruimte? Het is vanaf Amsterdam natuurlijk niet zo lang vliegen dus een echte maaltijd is niet te verwachten maar bijvoorbeeld koffie met een snack oid wel inbegrepen?

Al met al zin in! (De reis is i.t.t. Veel mensen voor mij ook al onderdeel van de vakantie ;) )

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Koffie/fris/bier/wijn, snackje, minder reclame, vriendelijker personeel :-)

[ Voor 11% gewijzigd door jorikdelaporik op 25-04-2018 19:10 ]

• Freee!!

Freee!!

Reken niet op meer beenruimte. Ik heb ervaring in de 737's van KLM, Transavia, Lufthansa, Corendon, Vietnam Airlines en Pegasus. Ik heb ook ervaring in grotere vliegtuigen van MartinAir, Philipine Airlines, Thai Airways International, Lufthansa, EVA Air, China Airlines en ervaring in kleinere vliegtuigen van Areoclub Wolfsburg e.V. Die laatste was het stilste en ruim voldoende beenruimte, maar helaas geen catering ;)

• Xandrios
TheLion01 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:07:
wat ik kan verwachten van een vlucht met een meer ‘premium’ airline als KLM. Is het vliegtuig luxer, naast natuurlijk iets meer beenruimte?
Je hebt een grotere kans op een enigszins goed gehumeurde gate/flight attendant. Tenzij je Economy Comfort boekt moet je niet uitgaan van méér beenruimte dan bijv. transavia. De boel is simpelweg iets beschaafder, en er ligt iets minder focus op het uitmelken van de klant. Hoewel ook KLM probeert de (overpriced) 'tax free' dingen te slijten, dus helemaal vrij van die onzin ben je niet.

Zelf doe ik het precies andersom. Ik vlieg meestal Skyteam of Star Alliance...maar vlieg maandag terug met Transavia. De eerste vlucht van het seizoen, maar dan wel de terugvlucht (KLX-AMS). De vlucht lijkt dus vrijwel leeg, en is spotgoedkoop. Ik was dit enigszins vergeten en heb mijn 'grote' handbagage meegenomen (heenweg was Aegean in business class)..moet nog even zien hoe ik dat ga doen. Want ik gok dat Transavia wél strikt gaat zijn hiermee..

[ Voor 25% gewijzigd door Xandrios op 25-04-2018 19:43 ]

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12 03:21
Xandrios schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:40:
[...]

Je hebt een grotere kans op een enigszins goed gehumeurde gate/flight attendant. Tenzij je Economy Comfort boekt moet je niet uitgaan van méér beenruimte dan bijv. transavia. De boel is simpelweg iets beschaafder, en er ligt iets minder focus op het uitmelken van de klant. Hoewel ook KLM probeert de (overpriced) 'tax free' dingen te slijten, dus helemaal vrij van die onzin ben je niet.

Zelf doe ik het precies andersom. Ik vlieg meestal Skyteam of Star Alliance...maar vlieg maandag terug met Transavia. De eerste vlucht van het seizoen, maar dan wel de terugvlucht (KLX-AMS). De vlucht lijkt dus vrijwel leeg, en is spotgoedkoop. Ik was dit enigszins vergeten en heb mijn 'grote' handbagage meegenomen (heenweg was Aegean in business class)..moet nog even zien hoe ik dat ga doen. Want ik gok dat Transavia wél strikt gaat zijn hiermee..
Als er tijdens het inchecken nog eco comfort stoelen vrij zijn, kan je die vaak boeken voor een paar euro extra. Als die beschikbaar komen zou ik dat altijd doen. Dat zijn van de eerste 6 rijden de rijen die overblijven van business. Je hebt dan dus business beenruimte en dat scheelt echt wel een stuk.

• mrsar

mrsar

mwoah bij klm scheelt het niet echt,beter zijn de nooduitgang plekken :)

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12 03:21
Heb in de KLM 738 oa een keer op 3F en 5F gezeten en dat scheelde toch echt wel tov de rijen achter rij 6(rij 6 is al krapper). Ik ben 1.80 en terwijl ik zat paste een 15'' laptop in de diepte nog tussen mijn knieën en de stoel voor me, om het maar even in Tweaker termen aan te geven :p En dan zat ik nog iets onderuit gezakt ook. Ik vind het de paar euro iig zeker waard.

• PolarBear
  • Niet online
Boarding: op dit moment is het boarden voor veel passagiers stressvol en voor de luchtvaartmaatschappijen tijdrovend. Wachtruimtes kunnen anders ontworpen worden zodat ze rustgevender worden. Ook is er veel te winnen met een sneller boardingsproces. KLM experimenteert komende zomer op Schiphol met het boarden van passagiers via de achterdeur van de Boeing 737. Luchthaven Schiphol heeft inmiddels de helft van de gates aan de D-pier aangepast, zodat passagiers ook via een trap bij de achterdeur kunnen in- en uitstappen. De beoogde tijdwinst is 5 minuten.
https://fd.nl/morgen/1251...en-komt-langzaam-in-zicht

Intressant experiment (niet dat boarden voor en achter nieuwe is maar wel aan de D pier/KLM).

• LordSinclair
  • Laatst online: 12:03
TheLion01 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:07:
Ik vlieg met een Boeing 737-800, redelijk bekend voor mij dus maar ik vroeg me af wat ik kan verwachten van een vlucht met een meer ‘premium’ airline als KLM. Is het vliegtuig luxer, naast natuurlijk iets meer beenruimte? Het is vanaf Amsterdam natuurlijk niet zo lang vliegen dus een echte maaltijd is niet te verwachten maar bijvoorbeeld koffie met een snack oid wel inbegrepen?
Het is vooral heel erg hetzelfde. Behalve dat de stoel voor je wel naar achteren kan waardoor je nog minder beenruimte hebt. Je krijgt inderdaad een hapje en een drankje en vaak nog een snack (3 pinda's).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mrsar schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:27:
mwoah bij klm scheelt het niet echt,beter zijn de nooduitgang plekken :)
:? Comfort vs niet-comfort is echt een merkbaar verschil imo hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Cheesy
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:42:
[...]

https://fd.nl/morgen/1251...en-komt-langzaam-in-zicht

Intressant experiment (niet dat boarden voor en achter nieuwe is maar wel aan de D pier/KLM).
Bij Ryanair en Easyjet staat altijd op de boardingcard of je voorin moet instappen of achterin.
Dat vind ik erg goed werken en voorkomt een knelpunten middenin het vliegtuig (als iedereen zich er aan houdt. want soms loopt men als schapen achter elkaar aan naar de voorste trap).
(artikel zit overens achter een registratie wall)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 26-04-2018 13:23 ]

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
PWM schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:27:

Na door Ryanair in Duitsland gedumpt te zijn, 3 uur gewacht op bussen, om vervolgens erachter te komen dat dat toch niet was gelukt en niemand wat had aangegeven aan alle wachtenden, met het idee "zoek maar uit hoe je thuiskomt" zou ik zelfs dan niet voor Ryanair gaan.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• wildhagen
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:22:
[...]

Bij Ryanair en Easyjet staat altijd op de boardingcard of je voorin moet instappen of achterin.
Dat vind ik erg goed werken en voorkomt een knelpunten middenin het vliegtuig (als iedereen zich er aan houdt. want soms loopt men als schapen achter elkaar aan naar de voorste trap).
(artikel zit overens achter een registratie wall)
Ja, als iedereen zich eraan houdt zou het goed kunnen werken idd. Helaas heb ik al teveel mensen gezien die redeneren in de trant van "dat geldt vast alleen voor anderen, maar niet voor mij, want ik hoef me er vast niet aan te houden". En dan werkt het dus niet meer.

Virussen? Scan ze hier!

• PolarBear
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:36:
[...]

Ja, als iedereen zich eraan houdt zou het goed kunnen werken idd. Helaas heb ik al teveel mensen gezien die redeneren in de trant van "dat geldt vast alleen voor anderen, maar niet voor mij, want ik hoef me er vast niet aan te houden". En dan werkt het dus niet meer.
BA is gestart met groepsboarding en handhaaft dat inmiddels vrij streng. Waar voorheen iedereen bij de statushouders en business/first mee liep wordt je nu (in de gevallen die ik heb meegemaakt) gewoon teruggestuurd.

• wildhagen
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:44:
[...]

BA is gestart met groepsboarding en handhaaft dat inmiddels vrij streng. Waar voorheen iedereen bij de statushouders en business/first mee liep wordt je nu (in de gevallen die ik heb meegemaakt) gewoon teruggestuurd.
Ah zou mooi zijn als andere maatschappijen dat over zouden nemen.

Heb er altijd zo'n gruwelijke hekel aan dat als ze rijd 30-40 oproepen om te boarden dat er dan ook domme clowns instappen die op rij 10 of 12 ofzo zitten. En dan lekker ff pontificaal in het gangpad blijven staan natuurlijk.

Vraag me dan altijd af of die lui dom geworden zijn of dat ze gewoon dom geboren zijn, dat ze niet kunnen tellen of iets dergelijks, als het meer dan 10 wordt omdat ze dan aan hun vingers niet genoeg meer hebben. :X

Virussen? Scan ze hier!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-12 18:48
Heb meerdere keren groepsboarding mee gemaakt. Maar dan beginnen ze vooraan.
Waarom niet achter aan? Dan heb je het toestel toch sneller vol?

En heb zo'n hekel aan mensen die na het landen gelijk opstaan en hun handbagage pakken.

PSN: plexforce (ps4)

• zeef
  • Laatst online: 28-12 11:02
wildhagen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:46:
[...]

Ah zou mooi zijn als andere maatschappijen dat over zouden nemen.

Heb er altijd zo'n gruwelijke hekel aan dat als ze rijd 30-40 oproepen om te boarden dat er dan ook domme clowns instappen die op rij 10 of 12 ofzo zitten. En dan lekker ff pontificaal in het gangpad blijven staan natuurlijk.

Vraag me dan altijd af of die lui dom geworden zijn of dat ze gewoon dom geboren zijn, dat ze niet kunnen tellen of iets dergelijks, als het meer dan 10 wordt omdat ze dan aan hun vingers niet genoeg meer hebben. :X
Ik denk dat dat werd toegelaten omdat de discussie met die domme lui nog langer zou duren dan het oponthoud dat ze al creëren.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-12 21:17
zeef schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat dat werd toegelaten omdat de discussie met die domme lui nog langer zou duren dan het oponthoud dat ze al creëren.
Mooi toch? Lekker de boel laten escaleren, worden ze helemaal geweigerd en wij vervolgens meer ruimte :+

• PolarBear
  • Niet online
WeHoDo schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:51:
Heb meerdere keren groepsboarding mee gemaakt. Maar dan beginnen ze vooraan.
Waarom niet achter aan? Dan heb je het toestel toch sneller vol?
Groepen gaan (in ieder geval de eerste) op basis van status en business class. En die mensen zitten voorin (of omdat ze business class hebben geboekt, of omdat ze voorin een stoel hebben gereserveerd (want dan ben je sneller het vliegtuig uit). Weet je ook zeker dat je je trolley kwijt kan in de overheadlockers. In ieder geval op shorthaul.

Longhaul vlieg je meestal op widebody en scheelt het al dat business class vaak linksaf gaat en de recht rechtsaf en je hebt 2 gangpaden.
WeHoDo schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:51:
En heb zo'n hekel aan mensen die na het landen gelijk opstaan en hun handbagage pakken.
Nooit meegemaakt, wel zodra je aan de gate staat.

• WeHoDo
PolarBear schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:57:
[...]

Groepen gaan (in ieder geval de eerste) op basis van status en business class. En die mensen zitten voorin (of omdat ze business class hebben geboekt, of omdat ze voorin een stoel hebben gereserveerd (want dan ben je sneller het vliegtuig uit). Weet je ook zeker dat je je trolley kwijt kan in de overheadlockers. In ieder geval op shorthaul.

Longhaul vlieg je meestal op widebody en scheelt het al dat business class vaak linksaf gaat en de recht rechtsaf en je hebt 2 gangpaden.

[...]

Nee, met groepsboarding bedoel ik eerst rij 1 tm 5, dan 6 tm 15, en dan 16 tm 25 etc.
Als ze eerst beginnen met 16 tm 25 en dan 1 tm 15 dan lijkt mij dit handiger.

• mrsar

mrsar

CyBeR schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:16:
[...]

:? Comfort vs niet-comfort is echt een merkbaar verschil imo hoor.
binnen Europa? vind ik vies tegenvallen

• Cheesy
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:57:
[...]

[...]

Haha, dat bedoelt hij vast ook. Heb er ook een hekel aan. Gewoon lekker blijven zitten. Maar inderdaad, als je pech heb zit je met je neus onder iemand z'n oksel :r

• WeHoDo
Cheesy schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:26:
[...]

Haha, dat bedoelt hij vast ook. Heb er ook een hekel aan. Gewoon lekker blijven zitten. Maar inderdaad, als je pech heb zit je met je neus onder iemand z'n oksel :r
Ja, echt super irritant. Soms zit ik in gangpad en wil diegene naast me er wel uit. Ik blijf dan leggen zitten en zeg dat ik ook geen kant op kan.

• Bobbje
  • Laatst online: 01:18
Heeft iemand nog tips voor vluchten naar Kroatië? Ik zit nu op 155 euro, voor eind Augustus. Vliegen heen vanaf Düsseldorf naar Zagreb en terug vanaf Dubrovnik. Met Croatia airlines.

Want als ik vluchten wilt boeken via ITA matrix, mis ik de vluchten van Ryanair, Eurowings en transavia. Maar deze vluchten, zijn moeilijk te vinden, en wat ik vond was niet zo goedkoop.

[ Voor 59% gewijzigd door Bobbje op 28-04-2018 15:27 ]

• wildhagen
  • Niet online
Dan stellen die maatschappijen blijkbaar de gegevens niet ter beschkking van ITA, waardoor die er niet in kunnen zoeken. Niks aan te doen helaas.

Virussen? Scan ze hier!

• Bobbje
  • Laatst online: 01:18
wildhagen schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 15:29:
Dan stellen die maatschappijen blijkbaar de gegevens niet ter beschkking van ITA, waardoor die er niet in kunnen zoeken. Niks aan te doen helaas.
Helaas en nu kan ik het schema wat ik had gevonden niet terug vinden. De heenvlucht was van Düsseldorf naar Zagreb met Croatia airlines. Maar ik kan nu niet eens een vlucht vinden van Kroatië airlines van Düsseldorf naar Zagreb 😑

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tien vogels in de lucht...

Lowcost dien je apart op te zoeken. Boekingssystemen kosten geld (en Google Flights e.d. hoest daar wschl gewoon centjes voor op), en daar doen de meeste lowcost niet aan mee.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Air Belgium cancelled alle vluchten tot 3 Juni. Lekker begin dan. Maar als je weet dat je nog geen toestemming hebt om over Rusland te vliegen, waarom toch tickets verkopen.

• wildhagen
  • Niet online
Voor de mensen die vanochtend willen vertrekken vanaf Schiphol: Forget It! :)

https://nos.nl/artikel/22...niet-naar-luchthaven.html
Schiphol roept reizigers op niet naar de luchthaven te komen. Doordat de stroom vannacht is uitgevallen werkt de check-in niet meer. De toevoer is inmiddels hersteld, maar aan de balies zijn lange rijen ontstaan.

Om te voorkomen dat het te druk wordt bij de vertrekhal zijn de afritten van de A4 gesloten en zullen treinen het station Schiphol overslaan. Vanaf 09.00 uur zal ook het inkomende vliegverkeer worden stilgelegd.

Virussen? Scan ze hier!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Iets zegt me dat het wel chaos op de A4 zal worden als ze die afritten sluiten.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Hebben ze bij Schiphol nog nooit van een noodstroomvoorziening gehoord?

(dacht dat die verplicht waren voor een vliegveld...)
downtime schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:19:
Iets zegt me dat het wel chaos op de A4 zal worden als ze die afritten sluiten.
Is het al, mensen schijnen zelf op de snelweg zelf te worden afgezet... 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Amphiebietje op 29-04-2018 08:21 ]

• wildhagen
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:20:
Natuurlijk wel en die hebben ze ook wel. De stroom was er, op de foto's van de chaos is immers voldoende verlichting zichtbaar.

Je hebt er alleen zo weinig aan als er elders (bijv bij de provider) ook hinder is, waardoor je GDS niet bereikbaar is. Leuk, de incheckcomputers draaien! He, maar zonder verbinding naar de GDS valt er alsnog niet in te checken.

Storing was even voor 7:00 overigens voorbij, inchecken werkt weer. Wel een heleboel gecancellede vluchten.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 29-04-2018 08:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:20:

(dacht dat die verplicht waren voor een vliegveld...)
Als jij er al van hebt gehoord, zullen ze er bij Schiphol ook wel van gehoord hebben :+

Maar dat inchecken kan ook te maken hebben met systemen die zich buiten het luchthavengebied maar nog binnen het stroomstoringsgebied bevinden.
Of dat deze systemen niet meer goed willen booten.

Ik heb het op het werk meegemaakt paar jaar terug: grote stroomstoring in Noord Holland, na een tijd had alles en iedereen weer stroom, maar de systemen die noodzakelijk waren voor de bedrijfsvoering (en elders stonden) wilden niet meer online komen...

Werd wel een gezellige "werk"dag: darten, potje voetbal, kletsen etc. :o Naar huis mocht je niet want tja, het zou zo maar weer eens kunnen werken (uiteindelijk pas ergens in de avond...).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn vlucht ex BRU naar LED heeft KLM netjes herboekt op Lufthansa d:)b

Editie: Kl*tefeeder LH moet natuurlijk vertraging hebben :(

[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 29-04-2018 20:32 ]

• Xandrios
Borromini schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:03:
Tien vogels in de lucht...

Lowcost dien je apart op te zoeken. Boekingssystemen kosten geld (en Google Flights e.d. hoest daar wschl gewoon centjes voor op), en daar doen de meeste lowcost niet aan mee.
Het is andersom - de maatschappijen betalen om hun vluchten in het GDS toe te voegen. En dat is direct ook de reden dat de LCC’s daar niet in te vinden zijn: Die zijn van mening dat iedereen gewoon via hun eigen website kan/moet boeken (en dat ze zodoende die kosten niet hoeven te betalen).

Helaas zet deze trend zich meer en meer door. Ook mainline maatschappijen doen hier nu aan mee (eg AFKL, LH). Ze zijn nog steeds vindbaar via het GDS, maar, ze gooien daar dan een extra tax bovenop. Het idee is dat de maatschappij de GDS kosten op die manier kan offsetten, maar toch nog wel vindbaar zijn voor bijv. de zakelijke reizigers (welke overwegend GDS systemen gebruiken via zakelijke reisbureaus). Als antwoord hierop hebben de meeste online reisbureaus nu een directe integratie gemaakt met de airlines, een bypass aan het GDS, waar die extra tax dus niet inzit.

Overigens zijn er idd wel enkele kosten verbonden aan het queryen van het GDS, zoals Google/ITA doet, maar als je zorgt voor genoeg sales dan wordt dat meestal weggestreept.

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 29-04-2018 11:23 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die 'light' systemen kunnen vaak ook totaal niet wat een GDS kan. Al kan je als online reisgigant natuurlijk in-house ontwikkelen ongetwijfeld.

• wildhagen
  • Niet online
'Nieuwe vliegtickets? Dat is dan 1700 euro extra'

:X

Sommigen betalen dus rustig 1500 of 1700 euro voor het omboeken van hun tickets door die stroomstoring vanochtend, in de hoop dat ze dat dan later terug krijgen.

Maar als je dan dit leest:
Reizigers die menen recht te hebben op compensatie kunnen zich volgens de Schiphol-woordvoerder bij hun luchtvaartmaatschappij melden. Toch is het volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van TU Delft allerminst zeker dat passagiers gecompenseerd gaan worden. ,,Het gaat hier om buitengewone omstandigheden, en dan is er in de meeste gevallen geen recht op compensatie."
valt dat nog te bezien.

Wordt een hele dure vakantie dan :P

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 36 ... 259 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2