Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 34 ... 259 Laatste
Acties:

Verwijderd

Ik heb even op CO2 gezocht in dit topic en kom op twee hits, kennelijk speelt het helemaal niet. Dit zal wel moeten veranderen om de emissiedoelen van Parijs te halen. Maar goed we gaan het zien, denk dat de luchtvaartindustrie inclusief consumenten ook een draai moet gaan maken in dit opzicht. 💪

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:57:
Mensen bezig hier met Co2 footprint icm vliegen? Deze gedachte dringt zich telkens meer aan me op: iedereen vliegt tegenwoordig maar, schiphol moet weer uitbreiden, lelystad, het kost allemaal weinig, vrijwel een ieder kan het zich economisch veroorloven... Maar ondertussen is er wel een energie transitie ingezet om Co2 doelen te halen. Heb een tijdje niet gevlogen maar zijn er mogelijkheden in het ticket tegenwoordig om Co2 te compenseren?
ja, bij de meeste maatschappijen kan je het meteen bijboeken.
Ik doe het standaard als ik een ticket boek, al is het alleen maar voor m'n eigen gevoel dat ik nog een beetje iets goedmaak van die vervuiling.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Verwijderd

tabaqui schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:07:
[...]

ja, bij de meeste maatschappijen kan je het meteen bijboeken.
Ik doe het standaard als ik een ticket boek, al is het alleen maar voor m'n eigen gevoel dat ik nog een beetje iets goedmaak van die vervuiling.
Klasse! 👍

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:30
Ik heb de laatste tijd wat trips gecompenseerd via www.atmosfair.de, die schijnen - volgens degene die mij onder druk zette het te doen :P - goede projecten en research te ondersteunen.

Hebben ook een behoorlijk uitgebreide rekentool om de uitstoot en kosten te berekenen, best confronterend om te zien. Ik heb lang niet alles gecompenseerd, kwam dan op meer dan €3000 voor 2017 en dat gaat me echt te ver, weet ook niet hoe accuraat de berekeningen zijn.

Verwijderd

Dit is wel ziek hoor, hoe lang blijft dit nog door gaan? Op een gegeven moment, als de tijdsgeest zich blijft ontwikkelen zoals ze nu doet qua energietransitie, begint het enorm te knellen. Meest voor de hand liggende oplossing is enorme prijsstijgingen voor vliegen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Belasting (BTW) op tickets zou al een goede stap zijn. Zeker binnen de EU moet dat toch kunnen worden afgedwongen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:11:
Dit is wel ziek hoor, hoe lang blijft dit nog door gaan?
Ik heb net even gekeken voor een retour op twee willekeurige dagen in mei: 150 euro met het vliegtuig (230 euro met koffer) en ruim 400 euro over het spoor, waarbij je zelf nog een kaartje moet kopen voor de metro om een overstap in Parijs te halen. Maar het gaat niet eens alleen om de prijs en de reistijd. NS doet helemaal niets om het boeken van een treinreis gemakkelijk te maken. Je moet eerst een datum en tijdstip kiezen, en pas een halve minuut later zie je de prijs van je keuze. Vergelijken van verschillende datums/tijdstippen op basis van prijs is gewoon niet te doen. Daarnaast is de bescherming van luchtreizigers veel beter geregeld; als je trein is vertraagd moet je jezelf maar redden.

Naast het heffen van btw zou het een oplossing zijn om een ticket niet automatisch te laten vervallen als je een leg mist. Dat een airline passagiers wil binnenhalen op hun hub is verdedigbaar, maar momenteel heb je vrij bizarre situaties. Voor sommige aanbiedingen moet je per trein van Brussel naar Schiphol reizen, en moet je dus eerst naar Brussel, ook als Schiphol dichterbij is. Een andere bizarre situatie (ik pak even een willekeurig voorbeeld) is dat als je 18-22 april naar Sao Paulo wilt, het goedkoper is om via Parijs te reizen dan direct. Omgekeerd is het vanaf Parijs goedkoper om via Amsterdam te reizen dan direct. Dan zit Air France-KLM zichzelf te beconcurreren op twee hubs.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02

Grouchy

meep meep

Brilsmurfffje schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:51:
[...]

Mij is bij Emirates weleens verteld dat het entertainment systeem niet onderdeel is van het ticket en je dus geen compensatie krijgt als het systeem niet werkt.
Meeste airlines adverteren echter wel dat ze xxxxx films, series, muziek, games enzovoort hebben met xxx inch high-def screens. Meestal krijg je 15k-10k miles (mijn persoonlijke ervaring) als het IFE niet werkt, soms wordt dat al aan boord geregeld.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meest voor de hand liggende oplossing is enorme prijsstijgingen voor vliegen.
Gevolg: allerlei airlines failliet, miljoenen mensen zonder werk. Ook geen oplossing.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Microkid op 03-04-2018 05:47 ]

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Dit is wel ziek hoor, hoe lang blijft dit nog door gaan? Op een gegeven moment, als de tijdsgeest zich blijft ontwikkelen zoals ze nu doet qua energietransitie, begint het enorm te knellen. Meest voor de hand liggende oplossing is enorme prijsstijgingen voor vliegen.
Waarom is dat ziek? 11 uur in de trein met overstap of rechtstreeks in 2 uur met het vliegtuig. Ik weet wel wat ik doe. En voel me er geen minuut schuldig voor ;)

Vlieg vrijwel elke maand HGH <-> HKG. Prijs voor een retourtje varieerd enorm tussen de RMB 300 tot RMB 2000 al gelang datum / airline. Prijs voor retourtje met de trein is RMB 1200, ongeacht datum.
Vliegen is ongeveer 1 1/2 - 2 uur, trein 11 uur + nog een tijd immigratie en dan weer 1 uur trein.
Nope, trein is geen alternatief, hoe hoog je de prijs van de vliegticket ook gaat maken :D

En dan heb ik het nog niet eens over luchthaven > trein station

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:28

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kenzi schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 05:46:
[...]

Waarom is dat ziek? 11 uur in de trein met overstap of rechtstreeks in 2 uur met het vliegtuig. Ik weet wel wat ik doe. En voel me er geen minuut schuldig voor ;)

Vlieg vrijwel elke maand HGH <-> HKG. Prijs voor een retourtje varieerd enorm tussen de RMB 300 tot RMB 2000 al gelang datum / airline. Prijs voor retourtje met de trein is RMB 1200, ongeacht datum.
Vliegen is ongeveer 1 1/2 - 2 uur, trein 11 uur + nog een tijd immigratie en dan weer 1 uur trein.
Nope, trein is geen alternatief, hoe hoog je de prijs van de vliegticket ook gaat maken :D

En dan heb ik het nog niet eens over luchthaven > trein station
Vanuit de consument gekeken is de keuze logisch, maar de consument maakt dan ook de keuze die het meest logisch wordt gemaakt.

Binnen Europa zou de trein voor de korte internationale verplaatsingen - zeg 1000 kilometer - een aanzienlijk klimaatvriendelijker alternatief moeten kunnen zijn voor het vliegtuig. Praktisch gezien is het dat echter niet: het is vrijwel altijd duurder, en aanzienlijk onhandiger. Spoorwegmaatschappijen kijken vrijwel alleen maar naar de interne markt en het internationaal verkeer staat daardoor qua customer experience in de kinderschoenen. Dus kiest iedereen voor het vliegtuig, en daar heb je je kip&ei verhaal. Bijna 25 jaar nadat de kanaaltunnel is voltooid is er nu eindelijk een semi-directe treinverbinding tussen Amsterdam en Londen. Maar waarom zou je? De laagste prijs voor een enkeltje die ik kan vinden is 105 euro - en in veel gevallen is het 150 tot 200 euro, terwijl ik ook voor minder dan de helft van het geld kan vliegen.

Een weekendje met vrienden naar een stad vliegen is doodnormaal geworden omdat het bijna niets kost. Een 2e klas enkeltje met de trein van Amsterdam CS naar Groningen kost 25,30 euro. Voor 78 cent (!!) meer kan ik ook met Easyjet naar Zurich vliegen. Voor 3 euro minder met Ryanair naar Dublin. Ben ik bereid een whopping 35 euro neer te leggen dan vervoert Easyjet me zo ongeveer naar bijna elke willekeurige plek binnen West-Europa, tot Malaga, Corfu, Sicilië en Boedapest aan toe.

Met de ontwikkeling van long haul narrowbody toestellen zoals de A321neo en de 737Max gaat binnenkort voor lange vluchten hetzelfde gelden. Dan kun je voor <100 euro naar NYC of Dubai gaan vliegen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Daniel schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:48:
[...]

Vanuit de consument gekeken is de keuze logisch, maar de consument maakt dan ook de keuze die het meest logisch wordt gemaakt.

Binnen Europa zou de trein voor de korte internationale verplaatsingen - zeg 1000 kilometer - een aanzienlijk klimaatvriendelijker alternatief moeten kunnen zijn voor het vliegtuig. Praktisch gezien is het dat echter niet: het is vrijwel altijd duurder, en aanzienlijk onhandiger. Spoorwegmaatschappijen kijken vrijwel alleen maar naar de interne markt en het internationaal verkeer staat daardoor qua customer experience in de kinderschoenen. Dus kiest iedereen voor het vliegtuig, en daar heb je je kip&ei verhaal. Bijna 25 jaar nadat de kanaaltunnel is voltooid is er nu eindelijk een semi-directe treinverbinding tussen Amsterdam en Londen. Maar waarom zou je? De laagste prijs voor een enkeltje die ik kan vinden is 105 euro - en in veel gevallen is het 150 tot 200 euro, terwijl ik ook voor minder dan de helft van het geld kan vliegen.

Een weekendje met vrienden naar een stad vliegen is doodnormaal geworden omdat het bijna niets kost. Een 2e klas enkeltje met de trein van Amsterdam CS naar Groningen kost 25,30 euro. Voor 78 cent (!!) meer kan ik ook met Easyjet naar Zurich vliegen. Voor 3 euro minder met Ryanair naar Dublin. Ben ik bereid een whopping 35 euro neer te leggen dan vervoert Easyjet me zo ongeveer naar bijna elke willekeurige plek binnen West-Europa, tot Malaga, Corfu, Sicilië en Boedapest aan toe.

Met de ontwikkeling van long haul narrowbody toestellen zoals de A321neo en de 737Max gaat binnenkort voor lange vluchten hetzelfde gelden. Dan kun je voor <100 euro naar NYC of Dubai gaan vliegen.
Dat kan ook alleen maar omdat de luchtvaart er alles aan doet om de kisten vol te krijgen en de trein toch wel rijdt van die hebben een dienstregeling. Een trein biedt ook een veel hogere frequentie aan dan een vliegtuig. En een trein stopt nog op allerlei tussen gelegen stations

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17
[...]
De laagste prijs voor een enkeltje die ik kan vinden is 105 euro - en in veel gevallen is het 150 tot 200 euro, terwijl ik ook voor minder dan de helft van het geld kan vliegen.
Dan kijk je sowieso niet goed genoeg. Met een minuutje heb ik hier een enkeltje van 40 euro, of 56 euro op de drukkere dagen (waar het 40 euro tarief al is uitverkocht).
Maar kijk ik bij Easyjet, dan heb ik natuurlijk voor diezelfde 40 euro een retourtje.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:52

it0

Mijn mening is een feit.

Er zitten nog wel een paar nuances aan die je buiten wegen laat. Om een voorbeeld te geven. Paar jaar geleden met ryanair naar berlijn gevlogen met 3 man retour voor 103 euro. Slechts een uurtje vliegen.
Wat daar niet bij zit is verplaatsing van en naar het vliegveld en de kosten die daarmee gepaard gaan.

Verder is de trein qua beleving veel prettiger, het is rustiger, je hebt meer ruimte, is een normale restauratie wagen. Verder niet al dat gedoe van checks, rijen op het vliegveld, bagage geiwcht en grootte. En je eidingt in het centrum en niet midden in de rimboe. Mijn ervaring is dat als je vliegt je totale verplaatsing minimaal 6 uur is inclusief wachten en dergelijke. met die tijd sta je ook in berlijn. Ja het is duurder, maar voor duitsland zijn er ook speciale 40 euro tickets.

Voor mij is de conclusie is dat als je minder dan 6 u in de trien zit, beter die kan pakken. Maar het zijn allemaal afwegingen die je moet maken. Treinen mogen zeker meer concurrend zijn.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
it0 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:09:
[...]
Mijn ervaring is dat als je vliegt je totale verplaatsing minimaal 6 uur is inclusief wachten en dergelijke. met die tijd sta je ook in berlijn.
Als reiziger die zelden reist wellicht wel. Maar als frequent flyer toch echt niet.

Als ik om 09.00 moet vliegen, kom ik om 8.15 op Schiphol. Ik vlieg naar Londen/Berlijn in een uurtje en heb dan een half uurtje nodig om op de bestemming te komen. Minder dan 3 uur heb ik nodig.

En aankomen in het centrum is leuk, voor de toerist. De zakenreiziger hoeft zelden op een Centraal station aan te komen. De meeste bedrijven zitten niet in een stadscentrum, maar net daarbuiten.

Dat onderscheid moet wel echt gemaakt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 03-04-2018 09:24 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:53:
Dat kan ook alleen maar omdat de luchtvaart er alles aan doet om de kisten vol te krijgen en de trein toch wel rijdt van die hebben een dienstregeling. Een trein biedt ook een veel hogere frequentie aan dan een vliegtuig. En een trein stopt nog op allerlei tussen gelegen stations
In het artikel in de Volkskrant stond bijvoorbeeld dat een land als België enkel wil meewerken aan een hogesnelheidsverbinding van Nederland naar Frankrijk als de trein in kwestie ook in Antwerpen en/of Brussel stopt. Wat logisch is, want de trein rijdt over hun spoor, en anders hebben ze er niets aan. Dat helpt de trein bepaald niet. De internationale intercity naar Berlijn doet er dik 6 uur over omdat hij ook in leipe dorpen zoals Hilversum, Almelo en Rheine moet stoppen.
EDIT schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:59:
[...]

Dan kijk je sowieso niet goed genoeg. Met een minuutje heb ik hier een enkeltje van 40 euro, of 56 euro op de drukkere dagen (waar het 40 euro tarief al is uitverkocht).
Maar kijk ik bij Easyjet, dan heb ik natuurlijk voor diezelfde 40 euro een retourtje.
Ik keek direct bij Eurostar. Als je bij NS Hispeed kijkt waarbij het traject tot Brussel met de normale intercity wordt gedaan is het inderdaad goedkoper. De rit duurt dan wel meteen een uur langer.
Er zitten nog wel een paar nuances aan die je buiten wegen laat. Om een voorbeeld te geven. Paar jaar geleden met ryanair naar berlijn gevlogen met 3 man retour voor 103 euro. Slechts een uurtje vliegen.
Wat daar niet bij zit is verplaatsing van en naar het vliegveld en de kosten die daarmee gepaard gaan.

Verder is de trein qua beleving veel prettiger, het is rustiger, je hebt meer ruimte, is een normale restauratie wagen. Verder niet al dat gedoe van checks, rijen op het vliegveld, bagage geiwcht en grootte. En je eidingt in het centrum en niet midden in de rimboe. Mijn ervaring is dat als je vliegt je totale verplaatsing minimaal 6 uur is inclusief wachten en dergelijke. met die tijd sta je ook in berlijn. Ja het is duurder, maar voor duitsland zijn er ook speciale 40 euro tickets.

Voor mij is de conclusie is dat als je minder dan 6 u in de trien zit, beter die kan pakken. Maar het zijn allemaal afwegingen die je moet maken. Treinen mogen zeker meer concurrend zijn.
Als je 6 uur doet over vliegen naar Berlijn deur-tot-deur doe je echt iets fout. Of je houdt er wel een bijzonder ruim schema op na, of je woont zo ver van de luchthaven dat daar een groot deel van de tijd in gaat zitten.

De trein biedt qua reiservaring legio voordelen, en het is daarom zonde dat het qua totale tijd en qua prijs maar moeilijk met het vliegtuig kan concurreren. Voor de korte afstand (tot 500 km) gaat het qua tijd inmiddels vrij redelijk, maar het zou met wat meer samenwerking en inzet mogelijk moeten zijn de trein voor afstanden tot 1000-1500 kilometer als realistisch alternatief te hebben.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daniel schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:32:
[...]

In het artikel in de Volkskrant stond bijvoorbeeld dat een land als België enkel wil meewerken aan een hogesnelheidsverbinding van Nederland naar Frankrijk als de trein in kwestie ook in Antwerpen en/of Brussel stopt. Wat logisch is, want de trein rijdt over hun spoor, en anders hebben ze er niets aan. Dat helpt de trein bepaald niet. De internationale intercity naar Berlijn doet er dik 6 uur over omdat hij ook in leipe dorpen zoals Hilversum, Almelo en Rheine moet stoppen.
Het stomme daaraan is dat "België" (de NMBS) helemaal niet hoeft mee te werken aan een internationale HSL verbinding. Internationaal vervoer is vrij te rijden door iedereen, dus het enige dat NS hoeft te doen is een toegelaten vervoerder worden in België en treinpaden bij Infrabel aan te vragen.

Alleen: NS heeft daar geen zin in of belang bij en moddert dus met de NMBS als partner door. En de NMBS kloot en piepelt NS elke keer dat ze de kans krijgen.

Kijk naar Eurostar. Die stopt ook niet in Antwerpen.

Signatures zijn voor boomers.

• EDIT
[...]

Ik keek direct bij Eurostar. Als je bij NS Hispeed kijkt waarbij het traject tot Brussel met de normale intercity wordt gedaan is het inderdaad goedkoper. De rit duurt dan wel meteen een uur langer.
Nope, de directe Eurostar Londen - Amsterdam kost 40 euro. Ben je in 3 uur en 41 minuten van hartje centrum naar hartje centrum:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2J4e8srZ3z4eYmXFURhgTyxo/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 03-04-2018 10:16 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Garyu

WW

[...]

Als je 6 uur doet over vliegen naar Berlijn deur-tot-deur doe je echt iets fout. Of je houdt er wel een bijzonder ruim schema op na, of je woont zo ver van de luchthaven dat daar een groot deel van de tijd in gaat zitten.
Inderdaad. Ik vlieg wel vaker 's ochtends heen en 's avonds terug naar bijvoorbeeld München, Berlijn, Londen, Praag, etc. Dat is met de trein gewoon niet te doen.
De trein biedt qua reiservaring legio voordelen, en het is daarom zonde dat het qua totale tijd en qua prijs maar moeilijk met het vliegtuig kan concurreren. Voor de korte afstand (tot 500 km) gaat het qua tijd inmiddels vrij redelijk, maar het zou met wat meer samenwerking en inzet mogelijk moeten zijn de trein voor afstanden tot 1000-1500 kilometer als realistisch alternatief te hebben.
Privé reis ik regelmatig langere afstanden met de trein. Dat is ook prima te doen. Vooral met kinderen is het vaak toch goedkoper en comfortabeler dan vliegen. We hebben het dan over afstanden tussen de 500 en 1000 km ongeveer. Erg jammer dat er steeds minder nachttreinen rijden trouwens.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Garyu schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:00:
[...]
Inderdaad. Ik vlieg wel vaker 's ochtends heen en 's avonds terug naar bijvoorbeeld München, Berlijn, Londen, Praag, etc. Dat is met de trein gewoon niet te doen.

[...]

Privé reis ik regelmatig langere afstanden met de trein. Dat is ook prima te doen. Vooral met kinderen is het vaak toch goedkoper en comfortabeler dan vliegen. We hebben het dan over afstanden tussen de 500 en 1000 km ongeveer. Erg jammer dat er steeds minder nachttreinen rijden trouwens.
Vroeger had je de Urlaubsexpress vanaf Amsterdam Centraal, vertrok je om 8 uur in de avond en was je de volgende om 7 uur in de ochtend in Oostenrijk, nog een stukje met de bus en je stond om 8 uur in de ochtend bij de skiverhuur :9

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Garyu schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:00:
[...]
O.a. doordat er vrijwel geen nachttreinen meer zijn.
Jaren geleden werkte ik voor een bedrijf met een vestiging in München. Als je daarheen moest en op een beetje normale tijd op kantoor wilde zijn (9 uur, dan zijn ze al 1,5-2 uur bezig) dan was het dus 5:00 taxi vertrekken, 6:00 uur in DUS, 7:00 uur vliegen, 8:10 in MUC, 8:50 op kantoor. Lekker, ben je al een halve dag bezig en je hebt nog niks gedaan. En als je dan 's avonds ook nog terug wilde was je als je geluk had om middernacht thuis.

De eerste keer dat ik alleen die kant op moest vroeg ik dus om de nachttrein te boeken. 21:00 op de trein in Venlo, nachttrein in Keulen, 7:10 in München Hbf, Brezel met koffie, 20 minuten S-Bahn en om 8:00 uur op kantoor.
Kan nog altijd, moet je wel de nacht-ICE nemen die bij elke lantaarnpaal stopt. :-(
Echt, WTF: Mannheim Hbf, Heidelberg Hbf, Wiesloch-Walldorf, Bruchsal, Karlsruhe-Durlach, Karlsruhe Hbf, Pforzheim Hbf, Vaihingen(Enz), Ludwigsburg, Stuttgart Hbf

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

[...]
Denk dat het heel verschillend is waar je de trein pakt. Voor de EU zou dit best kunnen gelden maar hier zeker niet. Voor Azië, tjah.

Zit sneller op het vliegveld dan op het trein station. Rijen zijn er zowel bij de airport als trein station voor de security, en dan is die op de airport vaak een stuk sneller.

Treinen, de oude K-treinen daar krijg je me nooit meer in. D of G (de hogesnelheid treinen) als je mazzel hebt is het een nieuwe en heb je lekkere stoelen en is het schoon. Maar vaker heb je een oude (1/2 jaar en ouder dan zijn ze al afgeragd) te pakken, heb al redelijk vaak kapotte rugleuningen of doorgezakte stoelen gehad, en no way dat je een andere stoel krijgt. WC op de trein? :X En op een treinreis van 11 uur, de geur van instant noodles gaat je dan heel gauw vervelen.

Er zijn absoluut leuke ervaringen te beleven met de trein, heb de Unification Express van Da Nang naar Hue gepakt bijv, dat is hartstikke leuk met de trein. Maar voor forenzen, zakenreizen etc hier, liever niet.

• Garyu

Garyu

WW

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:05:
[...]

Vroeger had je de Urlaubsexpress vanaf Amsterdam Centraal, vertrok je om 8 uur in de avond en was je de volgende om 7 uur in de ochtend in Oostenrijk, nog een stukje met de bus en je stond om 8 uur in de ochtend bij de skiverhuur :9
Kan nog steeds, maar je zult eerst zelf met de trein naar Düsseldorf moeten reizen en daar de nachttrein pakken. Vertrekt om 20:54 en dan ben je om 6:39 in Linz. Dan sta je ook om 8u bij de ski-verhuur ergens in de buurt. Maar het is dus wel 2x overstappen (Utrecht, Düsseldorf), met kans op vertraging/gemiste treinen, etc.
Met het vliegtuig vlieg je naar Salzburg in anderhalf uur.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maasluip schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:27:
[...]

O.a. doordat er vrijwel geen nachttreinen meer zijn.
Jaren geleden werkte ik voor een bedrijf met een vestiging in München. Als je daarheen moest en op een beetje normale tijd op kantoor wilde zijn (9 uur, dan zijn ze al 1,5-2 uur bezig) dan was het dus 5:00 taxi vertrekken, 6:00 uur in DUS, 7:00 uur vliegen, 8:10 in MUC, 8:50 op kantoor. Lekker, ben je al een halve dag bezig en je hebt nog niks gedaan. En als je dan 's avonds ook nog terug wilde was je als je geluk had om middernacht thuis.

De eerste keer dat ik alleen die kant op moest vroeg ik dus om de nachttrein te boeken. 21:00 op de trein in Venlo, nachttrein in Keulen, 7:10 in München Hbf, Brezel met koffie, 20 minuten S-Bahn en om 8:00 uur op kantoor.
Kan nog altijd, moet je wel de nacht-ICE nemen die bij elke lantaarnpaal stopt. :-(
Echt, WTF: Mannheim Hbf, Heidelberg Hbf, Wiesloch-Walldorf, Bruchsal, Karlsruhe-Durlach, Karlsruhe Hbf, Pforzheim Hbf, Vaihingen(Enz), Ludwigsburg, Stuttgart Hbf
Kan je slapen in zo een nacht ICE ? Kan er niet echt plaatjes van vinden op het internet

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:24:
[...]

Kan je slapen in zo een nacht ICE ? Kan er niet echt plaatjes van vinden op het internet
Het is een gewone ICE, dus je zit in een stoel. Onder omstandigheden kan ik daar wel in slapen, maar het is er niet voor gemaakt.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maasluip schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:29:
[...]

Het is een gewone ICE, dus je zit in een stoel. Onder omstandigheden kan ik daar wel in slapen, maar het is er niet voor gemaakt.
Dan had ik gewoon tegen de baas gezegd, avond vlucht en een hotelletje.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:31:
[...]

Dan had ik gewoon tegen de baas gezegd, avond vlucht en een hotelletje.
Dat is nu, en dat is inderdaad niet echt een optie. Toen ik ging was het een fatsoenlijke nachttrein waar ik een coupé voor mezelf had.

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-12 20:27

_Christiaan_

Master of SOG

Het OV is vaak gewoon niet customer-centered gemaakt. Kijk naar de poortjes op een metro/treinstation (2 verschillende poortjes naast elkaar, waar je jezelf kan opsluiten als je bij de verkeerde uitcheckt en je een boete krijgt en je saldo te laag is). Kijk naar de site waar je je internationale treinreis moet boeken die gewoon traag, ingewikkeld en brak is. De support die je niet krijgt als je trein uitvalt (regel alles maar zelf). En de ijskoude perrons in de winter waar je moet wachten. En de hoge prijzen.

Behalve dan tussen Amsterdam en Parijs. Bij de Thalys hebben ze het goed begrepen.

Willen ze echt een groot succes maken van de trein, dan moeten de OV-bedrijven meer klantgericht gaan denken. Ik zie er wel toekomst in maar denk dat het nog minimaal een paar decennia duurt, omdat er echt een cultuuromslag bij die bedrijven (en overheden) moet plaatsvinden. Tot die tijd blijft het vliegtuig king.

[ Voor 6% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-04-2018 13:36 ]

NOSIG

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

_Christiaan_ schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:27:
Het OV is vaak gewoon niet customer-centered gemaakt. Kijk naar de poortjes op een metro/treinstation (2 verschillende poortjes naast elkaar, waar je jezelf kan opsluiten als je bij de verkeerde uitcheckt en je een boete krijgt en je saldo te laag is). Kijk naar de site waar je je internationale treinreis moet boeken die gewoon traag, ingewikkeld en brak is. De support die je niet krijgt als je trein uitvalt (regel alles maar zelf). En de ijskoude perrons in de winter waar je moet wachten. En de hoge prijzen.

Behalve dan tussen Amsterdam en Parijs. Bij de Thalys hebben ze het goed begrepen.

Willen ze echt een groot succes maken van de trein, dan moeten de OV-bedrijven meer klantgericht gaan denken. Ik zie er wel toekomst in maar denk dat het nog minimaal een paar decennia duurt, omdat er echt een cultuuromslag bij die bedrijven (en overheden) moet plaatsvinden. Tot die tijd blijft het vliegtuig king.
De trein moet ook naar een model toe waarbij er verbindingen zijn tussen belangrijke steden waarbij je kaartje Amsterdam - Berlijn koopt en de trein deze route non-stop volbrengt, de spoorwegen net als de airlines moeite doen om te trein volledig te vullen. Er op het station een plek is waar je comfortabel kan wachten en een trein waar je ook met baggage kan reizen.

• Garyu

Garyu

WW

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:33:
[...]

De trein moet ook naar een model toe waarbij er verbindingen zijn tussen belangrijke steden waarbij je kaartje Amsterdam - Berlijn koopt en de trein deze route non-stop volbrengt, de spoorwegen net als de airlines moeite doen om te trein volledig te vullen. Er op het station een plek is waar je comfortabel kan wachten en een trein waar je ook met baggage kan reizen.
Je beschrijft in principe het europese hoge-snelheids verkeersnet. Alleen beslaat het slechts een beperkt aantal landen en die landen maar mondjesmaat. Maar als je vanuit Frankfurt naar Parijs wil (om maar iets te noemen) dan kan je dat prima met de trein doen. Stations zijn goed, trein is snel, en je hoeft niet via CDG 8). Het Nederlandse net is helaas praktisch non-existent. Het is in principe een politieke keuze.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-12 18:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

good to know: had als test mijn vlucht van gister een upgrade gegeven naar business als test, je krijgt hier geen extra xp over.

@ hierboven : je kan gewoon beter het hele frankrijk zien te ontwijken :+

[ Voor 22% gewijzigd door mrsar op 03-04-2018 15:13 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-12 20:27

_Christiaan_

Master of SOG

Dat is dan wel weer nice voor degenen die in Nederland over de HSL reizen. Minder drukte op dat spoor door het ontbreken van de Thalys 😜

NOSIG

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mrsar schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:12:
good to know: had als test mijn vlucht van gister een upgrade gegeven naar business als test, je krijgt hier geen extra xp over.

@ hierboven : je kan gewoon beter het hele frankrijk zien te ontwijken :+
Die London-A'dam trein zal wel via Frankrijk moeten gaan ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Garyu

Garyu

WW

Ach, dat is in de luchtvaart niet zo heel veel beter. Zijn het de piloten niet, dan is het wel de luchtverkeersleiding of het grondpersoneel.

In het geval van SNCF begrijp ik wel dat Macron nu 'eindelijk' door wil zetten. Het is vooral de vraag hoe de publieke opinie er mee omgaat en waar uiteindelijk de zwarte piet komt te liggen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

_Christiaan_ schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:03:
Dat is dan wel weer nice voor degenen die in Nederland over de HSL reizen. Minder drukte op dat spoor door het ontbreken van de Thalys 😜
Dat is dan jammer, dat is zo ongeveer de enige trein van de SNCF die niet uitvalt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• EDIT
En de enige reden dat die niet uitvalt is omdat die treinen grotendeels door NS en NMBS worden gereden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kilo Utrecht Tango. Eurocontrol in Brussel heeft computerproblemen, alles gaat handmatig. Ik zit dus nu in een Easyjet A319, en mogen op een parkeerplek wachten op een slot. Lijkt op anderhalf uur vertraging, we zitten dus wel in het vliegtuig...

Wel blij dat ik rij 10 bij de nooduitgang helemaal voor mezelf heb, dat is die £15 met speedy boarding wel waard ;)
Leuk? LEUK??? Ga eens ergens ander leuk wezen :(

;)

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 03-04-2018 18:09 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

EDIT schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:52:
En de enige reden dat die niet uitvalt is omdat die treinen grotendeels door NS en NMBS worden gereden.
Beter nog - Thalys is een apart bedrijf. Het enige dat invloed heeft op de Thalys is een staking van seingevers e.d..
Garyu schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:25:
[...]
In het geval van SNCF begrijp ik wel dat Macron nu 'eindelijk' door wil zetten. Het is vooral de vraag hoe de publieke opinie er mee omgaat en waar uiteindelijk de zwarte piet komt te liggen.
Recentste peiling suggereerde dat net iets meer dan de helft van de Fransen de staking zou steunen - minder dan toen de SNCF de laatste keer staakte. Benieuwd hoe dat over een maand gaat zijn.

Dingen zoals benoemd worden voor het leven lijk je mij tegenwoordig ook niet echt meer te kunnen uitleggen...

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 03-04-2018 18:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• EDIT
Borromini schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:11:
Beter nog - Thalys is een apart bedrijf. Het enige dat invloed heeft op de Thalys is een staking van seingevers e.d..
[...]
Thalys is inderdaad een apart bedrijf, maar de daadwerkelijke uitvoering van de dienst ligt in handen van SNCF, NMBS, Keolis Deutschland en NS International.
Als een van die bedrijven geen personeel kan leveren door algehele stakingen, dan moet het personeel dus ergens anders vandaan komen.
Als het goed is zou Thalys er dus weinig van moeten merken, maar het valt niet uit te sluiten dat personeel opeens toch gaat staken (en zeker met de Fransen is niks zeker :P).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

franssie

Save the albatross

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:53:
[...]
<> Een trein biedt ook een veel hogere frequentie aan dan een vliegtuig. En een trein stopt nog op allerlei tussen gelegen stations
Lokaal klopt dat maar internationaal helaas niet. Voor korte zakelijke reizen (DDorf, Frankfurt) kijk ik ook altijd even wat de trein doet maar zonder overstap (voor mij een voorwaarde en met overstap ben je vaak al veel langer kwijt) verliest de trein in frequentie altijd van het vliegtuig en ook van de auto. Met drie man is de auto het goedkoopst (en het meest flexibel natuurlijk) maar het vliegtuig is als ik alleen reis al vaak goedkoper.

Trein heeft soms wel erg goedkope tarieven maar dan reis je op onmogelijke tijden.

Laat ze die internationale dienstregeling maar eens aanpakken, op zich vind ik de trein van de drie het meest comfortabel maar zooo traag en/of laagfrequent dat ik er al 10 jaar naar kijk maar er nooit gebruik van maak.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:56:
[...]
Met drie man is de auto het goedkoopst (en het meest flexibel natuurlijk)
Naar Berlijn en Praag rijden we inderdaad gewoon vanuit Rotterdam. En het is al heel lang geleden dat ik met het vliegtuig in Frankfurt (am Main) geweest ben en dat was nog alleen maar om over te stappen. Tegenwoordig rijden we daarheen om op te stappen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kunnen we in Europa ook een keer gewoon op tijd vliegen. Anderhalf week geleden de Franse ATC die staakte (=2.5 uur vertraging, dank je wel), nu weer half europa op 1-2 uur vertraging.

grmbl

• PWM
  • Niet online
Letten we even op dat luchtvaart hier de overhand moet hebben ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het was uiteindelijk anderhalf uur vertraging voor een 45 min vlucht naar Gatwick. Zondag vloog ik de andere kant op, vlucht zo gladjes als een biljartlaken ("smooth"), vandaag was het bonkerig. Niet mijn favoriet...

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Volgende week HGH <-> MFM met Spring Airlines economy :D en dan SHA - HND - NRT - PVG met ANA business class. Zal wel een wereld van verschil worden :D En lekker apart weer 2 steden, 2 verschillende luchthavens in 1 stad. Was liever terug ook via SHA.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kenzi schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:55:
Volgende week HGH <-> MFM met Spring Airlines economy :D en dan SHA - HND - NRT - PVG met ANA business class. Zal wel een wereld van verschil worden :D En lekker apart weer 2 steden, 2 verschillende luchthavens in 1 stad. Was liever terug ook via SHA.
Ik neem aan dat je zelf de airport change moet doen in Tokyo (volgens mij gaat er zelfs een directe metro)? Anders is het wel een heel korte vlucht!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

ehoutgast schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:50:
[...]

Ik neem aan dat je zelf de airport change moet doen in Tokyo (volgens mij gaat er zelfs een directe metro)? Anders is het wel een heel korte vlucht!
Nee, heen vertrekken van Shanghai Hongqiao, landen op Tokyo Haneda, weekje vakantie, terug via Tokyo Narita naar Shanghai Pudong ;)
Zo zie je nog eens wat van de stad 8)

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kenzi schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:52:
[...]

Nee, heen vertrekken van Shanghai Hongqiao, landen op Tokyo Haneda, weekje vakantie, terug via Tokyo Narita naar Shanghai Pudong ;)
Zo zie je nog eens wat van de stad 8)
Veel plezier, Tokyo/Japan is echt geweldig. Als je tijd hebt is het zeker de moeite waard om een excursie te maken naar Hakone.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Bob Popcorn schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:39:
3 weken terug op vakantie gegaan naar Thailand en gevlogen met Cathay Pacific (AMS-HKG-CNX).

Wat een verademing tov KLM zeg :9 777-300 met economy in een 3-3-3 opstelling ipv 3-4-3 geeft zoveel meer lucht en ruimte in het vliegtuig. Volgens mij zijn de stoelen net zo breed, maar het gangpad is iets breder waardoor de cabin attendant z'n werk veel makkelijker kan doen. Ook in de middengalley een soort snackbarretje met drankjes waardoor je "'s nachts" gewoon even wat te bikken kon pakken zonder te pagen. Heerlijk. :)

Beetje jammer van al die chinezen aan boord :p
Ben benieuwd, ik ga ook met Cathay (AMS-HKG ), 777-300ER.
Nog aanrader voor stoelen? Meestal nemen we 72A en 72C (helemaal linksachterin dus), lekker rustig.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die stoelen linksachterin worden vaak als 'bad' bestempeld. Onlangs zat ik in een Ryanair ook linksachterin, maar het beviel mij eigenlijk super. Je hebt geen mensen die tegen je stoel aantrappen of op het tafeltje leunen. En je hebt wat extra opbergruimte achter je stoel om een jas / vest kwijt te kunnen.

https://www.seatguru.com/...ys_Boeing_777-300ER_A.php

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Die SeatGuru had ik gezien inderdaad. Maar ben het met je eens, het bevalt mij juist wel goed.
Is een lange vlucht, dus lekker ongehinderd pitten hopelijk.

Verwijderd

Cheesy schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:50:
Die stoelen linksachterin worden vaak als 'bad' bestempeld. Onlangs zat ik in een Ryanair ook linksachterin, maar het beviel mij eigenlijk super. Je hebt geen mensen die tegen je stoel aantrappen of op het tafeltje leunen. En je hebt wat extra opbergruimte achter je stoel om een jas / vest kwijt te kunnen.

Klopt. Ik pak die ook meestal. Je kunt ook zonder na te denken naar achteren leunen:p.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:58

Bob Popcorn

Plop!

ThinkPadd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:46:
[...]

Ben benieuwd, ik ga ook met Cathay (AMS-HKG ), 777-300ER.
Nog aanrader voor stoelen? Meestal nemen we 72A en 72C (helemaal linksachterin dus), lekker rustig.
Daar zat ik nu ook maar dat vind ik echt kutstoelen. Mensen die de hele tijd langslopen op weg naar het toilet. Zit het allerliefst zo ver mogelijk voorin. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bob Popcorn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:24:
Daar zat ik nu ook maar dat vind ik echt kutstoelen. Mensen die de hele tijd langslopen op weg naar het toilet. Zit het allerliefst zo ver mogelijk voorin. :)
En als je een wat nerveuze passagier bent die niet van turbulentie houd, dan zijn die stoelen helemaal slecht, want achterin voel je het meestal meer. Lekker voorin, extra betalen voor nooduitgang of andere betere stoelen.

Maar er moeten ook mensen achterin zitten ;)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:58

Bob Popcorn

Plop!

gambieter schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:27:
[...]

En als je een wat nerveuze passagier bent die niet van turbulentie houd, dan zijn die stoelen helemaal slecht, want achterin voel je het meestal meer. Lekker voorin, extra betalen voor nooduitgang of andere betere stoelen.

Maar er moeten ook mensen achterin zitten ;)
Mwah nooduitgang/first row vind ik niet noodzakelijk betere stoelen. Ik ben een vrij normaal gebouwde vent maar ik vind die stoelen met het scherm in de armleuning echt veel te smal. Beenruimte heb ik daarentegen vaak wel voldoende (niet in zo'n vakantiekist maar daar zit je toch niet langer dan 4 uurtjes in als het goed is)

[ Voor 11% gewijzigd door Bob Popcorn op 05-04-2018 12:33 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ze vliegen met deze versie op Amsterdam. Niet dat het voor economy stoelen veel uitmaakt.

https://www.seatguru.com/...ys_Boeing_777-300ER_C.php

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:22
Badtothebone schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:49:
[...]

Ze vliegen met deze versie op Amsterdam. Niet dat het voor economy stoelen veel uitmaakt.

https://www.seatguru.com/...ys_Boeing_777-300ER_C.php
Juist - deze versie helaas. Geen lavatory in de PE cabin... érg vervelend.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bob Popcorn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:33:
Mwah nooduitgang/first row vind ik niet noodzakelijk betere stoelen. Ik ben een vrij normaal gebouwde vent maar ik vind die stoelen met het scherm in de armleuning echt veel te smal. Beenruimte heb ik daarentegen vaak wel voldoende (niet in zo'n vakantiekist maar daar zit je toch niet langer dan 4 uurtjes in als het goed is)
Klopt, dat is het nadeel. Maar beenruimte is voor mijn 1m90 belangrijker, zeker sinds ik wat problemen met doorbloeding van de benen heb, en gangpad dus ook. Mijn kont moet dan maar even lijden ;)

Ik heb het alleen niet op turbulentie. De hersenen weten dat er niets aan de hand is, het lichaam weigert te luisteren :+

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Bob Popcorn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:24:
[...]

Niet alleen langslopen maar ook daar blijven staan, of direct naast je stoel. Voelt toch niet zo heel gemakkelijk. :X

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-12 11:25
Jep, mensen die blijven hangen rond je stoel en dan nog een praatje gaan maken terwijl je probeert te slapen. :r

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:17

mambo No5

Bad Apple?

Cathay heeft sowiso een heel prima product in Economy vooralsnog; ik ben zelf wel van van rij 69 aangezien de romp daar nog net niet taps toe loopt. Het enige wat ik wel vervelend vond toendertijd was dat _elk_ programma op de IFE voorafgegaan werd door een niet door te spoelen reclame die gevoelsmatig ook best wel lang duurde. Beetje jammer voor een maatschappij die ik wel redelijk als Premium inschatte. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kenzi schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:48:
Niet alleen langslopen maar ook daar blijven staan, of direct naast je stoel. Voelt toch niet zo heel gemakkelijk. :X
Dat lukte ze niet in de 747 Combi toen ik bij de galley zat vooraan (bij het trappetje). Benen languit en ze wegjagen omdat ze voor het TV scherm stonden :+

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:33
Dat was wel ideaal bij mijn reis twee weken geleden van LAX - MUC met Lufthansa in hun A340, daar zitten de lavatories in een aparte ruimte een trap omlaag. 8)7 Wel een aparte ervaring (en veel mensen die naar achter lopen en het toilet niet kunnen vinden).

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:13
Zo, (eer)gisteren ook weer m'n tijd op het vliegveld doorgebracht. Planning was woensdag om 13:55 met KLM vanuit Genua naar Amsterdam samen met Ms. Nat-Water. Rond de boardtijd: inkomend vliegtuig werd vanwege het weer omgeleid naar Turijn, en vlucht dus gecanceled. De mensen met prioirity werden toen op een Lufthansa vlucht gegooid via Munchen naar A'dam dezelfde avond, de rest kreeg een Air France via Parijs voor donderdagochtend. Paar uur later, 17:00 ofzo, rond de boardtijd van de vervangende vlucht: LH gecanceled. :( . En dan de vraag, wie moet je dan hebben voor je ticket...?

KLM dus, want die geeft het orginele ticket uit. Automatisch omgeboekt naar een vlucht van 16:45 op donderdag, 'want de vlucht van Air France in de ochtend zat al vol'. Ja, dank u. Gebeld, omgeboekt naar de graveyard flight van 6:40 van Lufthansa. Kom je om 5:30 op het airport: vlucht vertraagd tot 9:10. Omdat het inkomende aircraft vertraging had en de crew nog moest slapen :+. Koffers gedumpt, connecting flight veranderd - want die ging ik missen - en weer rechtsomkeert naar het airport hotel om nog even te ontbijten en uurtje slapen.

Fast forward naar de overstap in München. Melding vanuit Schiphol: vanwege de wind is er vertraging. Fijn. Overstap was 3 uur, en toen nog een uur in het vliegtuig stilstaan om te wachten op een slot in Amsterdam. Uiteindelijk om 15:50 geland op Schiphol - 24 uur nadat ik oorspronkelijk wilde landen. Voor een vluchtje van 2 uur.

Al met al is het prima opgelost door KLM maar ik was er wel even klaar mee gisteren. Nu even rust, morgen de volgende vlucht. Met hopelijk iets minder gedoe.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Garyu

Garyu

WW

Het nadeel van connecting flights.

En een tip voor de volgende keer: de Lufthansa app die je automatisch waarschuwt bij vertraging. Dan had je niet op en neer naar het vliegveld gehoeven om te weten dat je vlucht 2 uur vertraging gaat hebben ;).

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er eigenlijk met de uiterlijke inchecktijd van een koffer als een vlucht is vertraagd? Schuift die mee met de vertraging van het vliegtuig, of is dat afhankelijk van de luchthaven?

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-12 18:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

GlowMouse schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:50:
Wat gebeurt er eigenlijk met de uiterlijke inchecktijd van een koffer als een vlucht is vertraagd? Schuift die mee met de vertraging van het vliegtuig, of is dat afhankelijk van de luchthaven?
2 weken terug schoof die mee bij mij :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GlowMouse schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:50:
Bij Easyjet/Gatwick & Schiphol wordt dan gemeld dat die tijd niet verandert/opschuift (easyjet app notifications).

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 06-04-2018 17:39 ]

• PWM
  • Niet online
Ik doe normaal nooit upgrades binnen Europa. Maar 2 weken terug kwam ik laat terug uit Aalborg en moest daarna naar de volgende gate voor een enkeltje Birmingham. Was Economy ticket van ~200,-. Ik was het zat en had nauwelijks gegeten en gedronken. Dus bij inchecken voor 29,- maar eens de upgrade gedaan.

En wat schetst nu mijn verbazing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mZLNvMXKsVFXalZPLZ1Ozzs/thumb.png

Een foutje of nieuw beleid? Dan is upgraden voor dat geld nog wel het overwegen waard.
Nat-Water schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:15:
Al met al is het prima opgelost door KLM maar ik was er wel even klaar mee gisteren. Nu even rust, morgen de volgende vlucht. Met hopelijk iets minder gedoe.
Daarom, en het is al 100x gezegd maar je kan net niet genoeg herhalen: Boek altijd bij de airline.

Anders mocht je lekker met iemand van Cheaptickets aan de lijn hangen om het op te lossen, veel succes. Direct met airline is altijd beter bij problemen.

[ Voor 36% gewijzigd door PWM op 08-04-2018 13:07 ]

• Garyu

Garyu

WW

PWM schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:02:
[...]

Daarom, en het is al 100x gezegd maar je kan net niet genoeg herhalen: Boek altijd bij de airline.

Anders mocht je lekker met iemand van Cheaptickets aan de lijn hangen om het op te lossen, veel succes. Direct met airline is altijd beter bij problemen.
Zakelijke tickets worden bij ons altijd via een reisbureau geboekt, maar als het eens mis gaat gaat dat niet via het reisbureau maar gewoon direct bij de airline.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:43
Garyu schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:33:
[...]

Zakelijke tickets worden bij ons altijd via een reisbureau geboekt, maar als het eens mis gaat gaat dat niet via het reisbureau maar gewoon direct bij de airline.
Bij ons het zelfde, al zou ik het geen reisbureau noemen maar meer een booking agent. Vaak als er problemen zijn dan is de gene al op de luchthaven. En dan helpt KLM goed, als je status hebt tenminste.

Verwijderd

[...]

Maar toch tikt die 20 tot 25 euro per boeking op termijn best aardig aan hoor. Voor mij telt de laagste prijs zwaar mee dus dit soort ongemak neem ik op de koop toe.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Garyu schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:33:
[...]

Als je weet wat je rechten zijn en bij wie je moet zijn dan is dat inderdaad de beste optie. Maar dat weten de meeste reizigers niet. Oa. daarvoor werken bedrijven vaak nog met een reisagent.

@Verwijderd Als jij een ticketje in business boekt bv. zijn de kosten om via een reisbureau te gaan miniem. Daarnaast hebben reisbureaus met een bepaald volume ook nog es scherpere tarieven bij heel wat maatschappijen. En voor niks gaat de zon op: als je er niks mee inzit om alles zelf te doen dan begrijp ik best dat je niet iemand anders wil betalen daarvoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 08-04-2018 14:18 ]

Verwijderd

@Borromini
Klopt helemaal, maar een business class ticket vind ik de prijs ook niet waard. Waarschijnlijk reis ik niet vaak genoeg om de meerwaarde daarvan in te zien of ben ik nog jong genoeg om niet gebroken uit een vliegtuig te komen. De tijd zal het leren.

- Continentaal kies ik op basis van prijs en vluchttijden, ik vlieg in principe niet voor 10.00 's ochtends.
- Intercontinentaal op prijs en reisduur, max 4 uur overstap en 's nachts overstappen doe ik niet.

• Xandrios
Ik doe normaal nooit upgrades binnen Europa. Maar 2 weken terug kwam ik laat terug uit Aalborg en moest daarna naar de volgende gate voor een enkeltje Birmingham. Was Economy ticket van ~200,-. Ik was het zat en had nauwelijks gegeten en gedronken. Dus bij inchecken voor 29,- maar eens de upgrade gedaan.

En wat schetst nu mijn verbazing:

[afbeelding]

Een foutje of nieuw beleid? Dan is upgraden voor dat geld nog wel het overwegen waard.
Helaas een foutje...mooi meegenomen maar hoort niet te gebeuren.

Niet helemaal mee eens. Zodra het ticket onder airport control is (lees: 48h voor vertrek) worden alle irrops door de vliegmaatschappij uitgevoerd - ook als je via een OTA hebt geboekt.

Ja, het is altijd makkelijker om direct via de airline te gaan - zeker ook bij schedule changes etc, maar voor irrops maakt het weinig uit. En de savings via een ota kunnen best groot zijn. Tot honderden euro's op een duurder ticket.

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 08-04-2018 18:19 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Savings via een ota zijn peanuts vergelijken wat je saved door direct via de airline te boeken bij IRROPS, schedule & ticketing changes en andere onverwachte factoren. Dan spreek op jaarbasis echt over bedragen van over de 10.000EUR (om het maar niet over de tijd te hebben).

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Xandrios
Beetje vreemd om bedragen te noemen terwijl dat compleet van het type/aantal vluchten afhangt, en belangrijker, van het aantal changes. Waar baseer je die 10K euro op?

Ja er kunnen kosten van toepassing zijn als je changes moet doen via een OTA. Maar je een redelijk vast schema hebt dan vallen die kosten in het niet bij de opbrengsten. En zoals ik al aangaf; als je met irrops zit dan loopt dat gewoon via de airline, en heb je dus geen contact met je OTA nodig. Dus ik zie niet in waarom het direct boeken dingen makkelijk/beter/goedkoper maakt bij irrops.

Zelf boek ik vrijwel altijd via een OTA overigens; zon 50 vluchten per jaar. Nooit problemen mee gehad, ook niet bij irrops. En; Tegenwoordig kun je de meeste OTA vluchten gewoon via de website van de airline aanpassen (mocht je een tijd/datum change willen doen).

Ik ben het met je eens dat via de airline boeken meestal makkelijker is, minder tijd kost en dat het duidelijker is wat je koopt en krijgt. Maar zeggen dat boeken via een OTA altijd duurder is vind ik te ver gaan - want mijn ervaring is het tegenovergestelde.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 8 april 2018 @ 18:17:
[...]
Ja, het is altijd makkelijker om direct via de airline te gaan - zeker ook bij schedule changes etc, maar voor irrops maakt het weinig uit. En de savings via een ota kunnen best groot zijn. Tot honderden euro's op een duurder ticket.
Grootste verschil wat ik zelf heb gezien was 40 euro. In het nadeel van de OTA vanwege een grotere creditcardtoeslag. En dat was op een ticket van ~2k. Helaas kon de airline me dat ticket niet daadwerkelijk verkopen dus die 40 euro maar gelapt.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 10-04-2018 11:22 ]

• PWM
  • Niet online
Vlieg met BA naar LHR met hun 767. Heb business class. Moet ik 22,- betalen voor stoelselectie 8)7

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:19:
Vlieg met BA naar LHR met hun 767. Heb business class. Moet ik 22,- betalen voor stoelselectie 8)7
BA zonder status is echt zo verschrikkelijk uitgekleed, genant gewoon.

Uberhaupt economy in BA is een grap.

Het is dat ik Silver status heb en meestal vana LCY vlieg...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• PWM
  • Niet online
kamstra schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:21:
[...]

BA zonder status is echt zo verschrikkelijk uitgekleed, genant gewoon.

Uberhaupt economy in BA is een grap.

Het is dat ik Silver status heb en meestal vana LCY vlieg...
Ik heb besloten BA te vliegen als ik naar LHR moet. De autohuur is in Terminal 5. Bij Terminal 4 moet je de bus in. Dat scheelt gewoon 2* 15 minuten.

Maar ik begin nu inderdaad te twijfelen :+

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:24:
[...]

Ik heb besloten BA te vliegen als ik naar LHR moet. De autohuur is in Terminal 5. Bij Terminal 4 moet je de bus in. Dat scheelt gewoon 2* 15 minuten.

Maar ik begin nu inderdaad te twijfelen :+
Oh is KLM terminal 4?

Ik sliep laatst in het Yotel in terrminal 4 met een vertrek smorgens vroeg vanaf T5, duurde idd ook nog forever om van de ene naar de andere terminal te komen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• PWM
  • Niet online
NIet netjes van de KLM. Voor je level miles kreeg je per 1000 miles 5 XP. Nu heb ik in Maart via mijn AMEX 1375,- uitgegeven bij KLM. Dat zijn dus 1375 level miles = 7 XP.

Maar aangezien AMEX maar 1x per maand en rekeningoverzicht maakt, krijg ik:

AMERICAN EXPRESS GOLD CARD AF-KLM SPEND
10 april 2018
+1.375 Miles
+0 XP

Nu heb ik die XP niet echt nodig, maar dit is toch niet netjes. Sterker, beetje genaaid eigenlijk.

• CyBeR
  • Niet online
Je hebt iets verkeerd begrepen denk ik? Je kreeg 5 XP voor level miles bij de conversie van miles/segments naar XP, en dan alleen als de conversie van level miles hoger uit kwam dan die van segments. Met de amex heeft dat niks te maken, daar ging je nooit XP voor krijgen. En dat alles dan weer alleen voor level miles verkregen voor 1 april.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 10-04-2018 12:39 ]

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:38:
Je hebt iets verkeerd begrepen denk ik? Je kreeg 5 XP voor level miles bij de conversie van miles/segments naar XP, en dan alleen als de conversie van level miles hoger uit kwam dan die van segments. Met de amex heeft dat niks te maken, daar ging je nooit XP voor krijgen. En dat alles dan weer alleen voor level miles verkregen voor 1 april.
Met AMEX kreeg je wel degelijk Level Miles met je KLM uitgaven. Daardoor had ik elk jaar al 20.000 level miles, puur op ticketprijzen.

1 euro klm = 1 level mile

Dus die 1300 euro in Maart zouden ook 1300 level miles moeten zijn (en dus XP)

Ik heb nu 146XP gekregen voor de 29.000 level miles die ik nog had staan.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 10-04-2018 13:05 ]

• CyBeR
  • Niet online
Als je XP kreeg voor je miles ipv voor segments én die miles transactie kwam voor 1 apr, dan ja. Maar dat laatste was niet zo, dus nee. Ze hadden één conversiepunt, alles daarvoor telt mee en alles daarna werkt volgens het nieuwe systeem.

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:29:
Als je XP kreeg voor je miles ipv voor segments én die miles transactie kwam voor 1 apr, dan ja. Maar dat laatste was niet zo, dus nee. Ze hadden één conversiepunt, alles daarvoor telt mee en alles daarna werkt volgens het nieuwe systeem.
Gelukkig is KLM het niet met je eens :p Heb het even nagevraagd, en het lijkt een fout te zijn.

• CyBeR
  • Niet online
Waarschijnlijk is 't niet echt een fout maar doen ze gewoon niet moeilijk over 't bijschrijven van een paar XP :P Kan hun 't schelen voor die paar man die erom maalt.

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

De nieuwe stoelen van Cathay's 777 verbouwing naar 10 abreast.
Smaller seats but bigger screens: Cathay squeezes in economy fliers

https://sc.mp/2GO4UOX

Leuk al die nieuwe features maar had toch liever die inch meer gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lJmXT79mU87HGcKNe2Acc9Az/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Kenzi op 11-04-2018 03:52 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Xandrios schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:05:
Beetje vreemd om bedragen te noemen terwijl dat compleet van het type/aantal vluchten afhangt, en belangrijker, van het aantal changes. Waar baseer je die 10K euro op?

Ja er kunnen kosten van toepassing zijn als je changes moet doen via een OTA. Maar je een redelijk vast schema hebt dan vallen die kosten in het niet bij de opbrengsten. En zoals ik al aangaf; als je met irrops zit dan loopt dat gewoon via de airline, en heb je dus geen contact met je OTA nodig. Dus ik zie niet in waarom het direct boeken dingen makkelijk/beter/goedkoper maakt bij irrops.

Zelf boek ik vrijwel altijd via een OTA overigens; zon 50 vluchten per jaar. Nooit problemen mee gehad, ook niet bij irrops. En; Tegenwoordig kun je de meeste OTA vluchten gewoon via de website van de airline aanpassen (mocht je een tijd/datum change willen doen).

Ik ben het met je eens dat via de airline boeken meestal makkelijker is, minder tijd kost en dat het duidelijker is wat je koopt en krijgt. Maar zeggen dat boeken via een OTA altijd duurder is vind ik te ver gaan - want mijn ervaring is het tegenovergestelde.
Op die van mij (naaste omgeving), de afgelopen 2-3 jaar, pax die regelmatig vliegen, US/EU based.
Een ota in tegenstelling tot airlines blijft meestal strikt de T&C volgen met weinig/geen coulance & geeft niks cadeau.
Maak een verandering, cancel een vlucht of als ten gevolge van een schedule change of een IRROP je volgende vluchten/PNR's affected zijn.....Succes met je ota en de CC charges.

Veel airlines hebben zoiezo een 'lowest' fare garantie zonder de boekings/CC kosten van een OTA.

• McMark
  • Laatst online: 10:14
Afgelopen winter heb ik met Emirates een retourtje gedaan van AMS naar BKK, via DXB.

Al met al is het echt prima vertoeven in de vliegtuigen van Emirates. Service aan boord is goed, vrije stoelkeuze (paar dagen van tevoren). Een dikke voldoende.

Echter, op de terugreis pakte onze vlucht van BKK naar DXB zoveel vertraging dat de vlucht naar AMS niet gehaald zou worden. Na veel discussie zowel over de telefoon, op de grond als achteraf zijn we er vanaf gekomen met 18 uur vertraging en 25K emirates miles. Wel met de ervaring van een aantal schreeuwende Emirates employees, 18 uur zonder schone kleding EN een nachtje in het allergoedkoopste hotel van Dubai (zonder eten welteverstaan)

Lang verhaal kort. Als het eenmaal fout gaat bij emirates, verwacht er dan niet teveel van. De compensaties die je bij europese/US carriers krijgt kan je echt naar fluiten.

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-10 00:06
edit: reageerde op een wel heel erg oude post dus laat maar

[ Voor 198% gewijzigd door Machlah op 11-04-2018 08:55 ]

• PWM
  • Niet online
Terminal Valet Parking op Schiphol kan je beter even mijden. Er word voor de deur verbouwd. Daardoor moet je nog wel op de oude plek parkeren, maar via Terminal 2 of 3 naar binnen. En binnen kan je dan teruglopen naar het midden. Bij het ophalen zelfde laken een pak. Dan is Privium P1 nu een betere keuze.
CyBeR schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:02:
Waarschijnlijk is 't niet echt een fout maar doen ze gewoon niet moeilijk over 't bijschrijven van een paar XP :P Kan hun 't schelen voor die paar man die erom maalt.
Durf te stellen dat het wat algemener is.
Hoi PWM, deze issue is al bekend bij Flying Blue en zal zo spoedig mogelijk gecorrigeerd worden. Mocht je binnen 4 weken nog geen XP hebben ontvangen, dan willen we je vragen contact op te nemen met Flying Blue op telefoonnummer 0031-204747747.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Airbus werkt samen met Zodiac aan slaapmodules die ondergebracht kunnen worden in het vrachtruim van de A330 (en later A350).

http://www.airbus.com/new...tnership-for-a-new-l.html

Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/cabin-and-cargo/Airbus-Zodiac-Module-mock-up.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0

Het idee is om op deze manier het afleggen van ultra long haul vluchten wat dragelijker te maken. Of dit dan bedoeld is als een optie voor economy-passagiers of voor een klasse nog boven first class is me nog niet duidelijk.
McMark schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:51:
Lang verhaal kort. Als het eenmaal fout gaat bij emirates, verwacht er dan niet teveel van. De compensaties die je bij europese/US carriers krijgt kan je echt naar fluiten.
Klopt. Valt onder lokale regelgeving omdat het geen EU-carrier is en je op de terugweg ook niet vertrekt uit de EU-land. Je valt dan terug op je reisverzekering.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kenzi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 03:51:
De nieuwe stoelen van Cathay's 777 verbouwing naar 10 abreast.
Smaller seats but bigger screens: Cathay squeezes in economy fliers

https://sc.mp/2GO4UOX

Leuk al die nieuwe features maar had toch liever die inch meer gehouden.

[afbeelding]
Mooi dat de airline uit het land met de dikste mensen de smalste stoeltjes monteert in het vliegtuig :+

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Weer een typische Spring Airlines ervaring.

"oh, i give you free seat upgrade and priority boarding"

Het is single class..en nooduitgang mag niet als je geen Chinees spreekt.. En prio boarding kennen ze niet bij de gate.

Vervolgens bij aankomst zijn ze vergeten een bus te regelen..

• PWM
  • Niet online
Een tijdje lukte het wel, maar inmiddels kan ik niet meer per segment aangeven bij KLM of ik business wil.

Ik wil 27/28 september naar San Diego (of LAX) Economy
4/5 october terug, Business

13 october naar Phoenix Economy
19 october terug, Business

Ik kom met crosstickets wel al een heel eind om het een stuk goedkoper te maken, maar de segmenten kiezen per klasse lukt dus niet :(
Pagina: 1 ... 34 ... 259 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2