Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste
Acties:

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:21
Vraagje voor de kenners hier:

Onze vlucht van DUS naar BKK via DOH is gecanceld voor Qatar Airways.
De terugvlucht is er ook al uitgegooid, wat zijn nu onze rechten?

We kunnen een refund krijgen, maar het liefst laat ik onze vakantie doorgaan en wil ik een rebooking op een andere airline hebben (Finnair/Turkish)
Kunnen we dit op de 1 of andere manier afdwingen?

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:45

JRR

A_ve_D schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:21:
We kunnen een refund krijgen, maar het liefst laat ik onze vakantie doorgaan en wil ik een rebooking op een andere airline hebben (Finnair/Turkish)
Ook Qatar Airways doet geen re-routes meer via andere airlines. Ten minste één leg van de route moet via Qatar uitgevoerd worden. Dus praktisch betekent dit dat je bent overgeleverd aan Qatar Airways.

En ja, je hebt het recht aan je zijde dat je ze mag vragen om je om te boeken als ze niet kunnen leveren wat je geboekt hebt, maar ik vrees dat recht hebben op en recht krijgen hier twee verschillende dingen zijn.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

Sorcerer8472

Mens sana?

Sowieso zijn je rechten beperkter als het verder in de toekomst gebeurt. Ik zou iig gewoon de refund nemen (zsm, straks gaan ze ms over op alleen krediet uitkeren zoals ook tijdens covid gebeurde), het is niet realistisch om te denken dat deze maatschappijen dit vol kunnen houden, en dit is ook wel een type overmacht waarbij ze niet hoeven te compenseren.

[ Voor 30% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-03-2026 17:48 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

@Sorcerer8472 inderdaad, in crisis is cash king, en flexibiliteit ook.
Voor dringende familie zaken is het anders, maar geld terug en iets anders plannen lijkt mij heden ten dage meer rust geven.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

koendio schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:32:
gaan in juli/augustus met gezin naar australie. terugvlucht al geboekt (met annuleringsoptie), heen wilde ik nog even wachten ivm extreme prijs (lijkt nu alleen nog verder te stijgen, ga deze wel vastleggen zodra deze weer iets daalt).
Durf het niet aan om via dubai e.d. te vliegen. Ben nu wat aan het spelen met vluchten, en zie dat het soms (veel) goedkoper is om 2 losse vluchten te nemen ipv 1.
vb. frankfurt-bangkok, tussenstop 8 uur, bangkok-sydney is 1000,- goedkoper dan
frankfurt-sydney, op dezelfde dagen en met dezelde tussenstop in bangkok van 8 uur.. rechtstreeks bij thai airways.
raar...
8 uur lijkt veel... maar in de huidige situatie best een risico dat er een vluch gecancelled word..
Wij hadden een 2 uur overstap en op de heenweg en net vlucht gehaald (na vliegveld over rennen) en terug gemist.. en dat was onder 'normale' omstandigheden...
Als je 2 losse vluchten boekt dan is het risico bij jou.. boek je 1 ticket voor beide vluchten moeten zij een oplossing regelen als er issues zijn..
Dus de vraag is hoe veel risico wil je lopen.. ga je alleen, met partner, met gezin, of met een groep? allemaal andere risico profielen.. heb je genoeg financiele middelen om last minute een vlucht te kunnen boeken in worst case scenarie dat leg2 gecancelled word en jij wel in BKK zit...

Persoonlijk zou ik het met gezin met de huidige geopolitieke situatie niet op gokken...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:47:
Sowieso zijn je rechten beperkter als het verder in de toekomst gebeurt. Ik zou iig gewoon de refund nemen (zsm, straks gaan ze ms over op alleen krediet uitkeren zoals ook tijdens covid gebeurde), het is niet realistisch om te denken dat deze maatschappijen dit vol kunnen houden, en dit is ook wel een type overmacht waarbij ze niet hoeven te compenseren.
tijdens covid werd onze vlucht naar Sydney ook gecancelled.. toen ook maar gewoon vakantie afgeschreven helaas en vorig jaar alsnog gegaan.. erg balen, maar soms heb je nou eenmaal geen invloed op zaken..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47
franssie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:40:
[...]

Mwah, de vliegmij's hebben ook een verplichting om die route om te boeken etc als er een verstoring is. In de huidige wereld is de risico premie daarvoor zichtbaar in de prijzen, dus zo heel vreemd vind ik dat niet. Vwb de eerste leg is het overzienbaar als er vertraging is, maar leg 2 is dan al vertrokken dus dan zit je halverwege zonder plan?

Hoe belangrijk is de reis voor je?
Zo had ik hem nog niet bekeken.
Reis gaat onze zomervakantie worden

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:18

florholvoet

aka F0x.be

A_ve_D schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:21:
Vraagje voor de kenners hier:

Onze vlucht van DUS naar BKK via DOH is gecanceld voor Qatar Airways.
De terugvlucht is er ook al uitgegooid, wat zijn nu onze rechten?

EU261 is van toepassing voor deze heenvlucht, dus in principe moeten ze je herboeken op de eerste mogelijke alternatieve vluchten.
Echter doet Qatar dit niet meer sinds vorige week. Als je op dit recht aanspraak wil maken, zou je het ticket moeten laten voor wat het is (geen refund vragen) en zelf een alternatief boeken en betalen, en dit vervolgens via een gerechtelijke procedure terugvorderen.
Je hoort het al, dit doet niemand.

Als je het niet erg vindt om door het oog van de storm te vliegen, kan je wel bellen en vragen om te vertrekken vanuit AMS of CDG.
Dit doen ze wel. En dat is dan kosteloos voor jou.

Als je dit niet wilt, is een refund de enige praktische oplossing. En de bittere pil slikken om een dure andere vlucht te boeken.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

Sorcerer8472

Mens sana?

Imo zijn dit wel "extraordinary circumstances" waardoor EU261 niet van toepassing meer is. Ik zou daar sowieso nu niet meer op rekenen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:28:
Imo zijn dit wel "extraordinary circumstances" waardoor EU261 niet van toepassing meer is. Ik zou daar sowieso nu niet meer op rekenen.
Die is wel van toepassing, echter niet voor compensatie. Alternatieve vlucht of volledige terugbetaling en vergoeding/hotel bij langere overstap blijft gewoon gelden.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2