wildhagen schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:56:
Gisteren aangekomen op BJL. Wat een verademing, extreem efficiënte luchthaven. Zeker voor Afrikaanse begrippen.
Binnen 10 minuten na uitstappen zat ik al in de transferbus. Dat is dus inclusief busrit van de remote stand (300 meter, BJL heeft geen jetbridges), immigratie, paspoortcontrole en bagage (lag al op de (overigens antieke) belt te draaien toen we aan kwamen lopen.
En vanochtend (touchdown om 07:15) weer teruggekomen met vlucht OR460, en toestel PH-TFA, hetzelfde toestel als ik op de heenreis had. Dit keer in seat 3D ipv 2D, die was helaas al bezet.
Terugreis was toch iets minder efficient op BJL.... heb maar liefst 6 keer mijn paspoort moeten laten zien:
1) Bij binnenkomen terminal BJL
2) 10 meter verderop nog eens bij de immigratiedienst (waar je ook nog een depature card in moet vullen)
3) 10 meter verderop nog een keer bij de checkin
4) 20 meter verderop bij Security nog een keer
5) Bij de gate nog een keertje
6) Bij het oplopen van de trap om te boarden nog een keer.
Ik snap dat controles belangrijk zijn, maar dit is imho wel een beetje heel erg overdreven allemaal. Dan gaat het op AMS toch iets efficienter.
De departure lounge van BJL is ook een practical joke hoor. Een wachtruimte bij een gate in AMS is groter dan de hele depature lounge (voor 4 gates) van BJL bij elkaar
Wij waren om 23:55 (lokale tijd, 00:55 hier) de enige vlucht (en ook de laatste vlucht van de dag), ik moet er niet aan denken hoe de lounge eruit ziet als er 3 vluchten tegelijk vertrekken. Dan moet je de passagiers horizontaal gaan opstapelen denk ik
De omroepberichten waren praktisch onverstaanbaar. Dit is met name door het geluidsvolume van de bar in de lounge, die stond namelijk op het volume "De doden staan op uit hun graf"....
Verder wel vriendelijk personeel verder.
De vlucht zelf was behoorlijk turbulent, no pun intended. Boven Mauritanië en Marokko schudden we lekker heen en weer, en gedurende een tijd had de piloot ook het Fasten Seatbelts-lampje permanent aan gedaan. Was echt geen pretje.
Toen we zuid-Spanje binnenvlogen nam de turbulentie af tot meer acceptabele hoeveelheden, hoewel het ook toen niet rustig bleef. Wel was het erg helder, zodat we heel fraai Madrid en later ook Parijs vanuit de lucht hebben kunnen aanschouwen (we bewogen ons voort op 38.000 voet). Mooit lichtjes-festijn.
Wel een wazige verklaring van de piloot: we mochten nog niet vertrekken, omdat we dan te vroeg op Schiphol zouden zijn, voor 07:00. Daardoor zou TUI grote boetes krijgen. We moesten dus nog 10 minuten wachten voor we weggingen. Wat is dit voor vaag verhaal? Heb ik nog nooit iets van vernomen?
En natuurlijk landden we weer op de Polderbaan, waardoor we drie uur moesten taxiën naar de gate. Altijd fijn, not.