Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-05 22:59
quote:
PWM schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:43:
Maar is het volgens de wet illegaal?
Ik vermoed dat het in ieder geval onder oplichting valt op grond van art. 326 lid 1 Wetboek van Strafrecht:

“Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.”

Be yourself, no matter what they say ...

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:01
Binnen Schengen zijn er wel eens controles, maar meestal eigenlijk niet. Aangezien het praktisch "binnenlandse" vluchten zijn, namelijk binnen de EU ruimte, is het vziw ook niet nodig, er wordt op de snelweg of in de trein de grens over toch ook niet gecontroleerd?

Het is meer zoals voske schrijft idd, dat je KLM oplicht door je voor te doen als iemand anders en op zijn naam te reizen.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afgelopen jaar AMS-FRA-TXL met LH gedaan. Geen enkele controle op identificatie.
Staat er op het ticket dat het niet overdraagbaar is?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Garyu schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:04:
[...]
Het is meer zoals voske schrijft idd, dat je KLM oplicht door je voor te doen als iemand anders en op zijn naam te reizen.
O :? Ik zie niet dat KLM schade lijdt, ze vervoeren een persoon en hebben daarvoor geld ontvangen. Als de persoon, op wiens naam jij reist, jou dat ticket vrijwillig en al dan niet tegen een vergoeding heeft afgegeven, dan heeft hij of zij ook geen schade.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-05 22:59
Criterium voor oplichting is niet of de ander schade heeft maar of je jezelf “wederrechtelijk bevoordeelt”. Dat is het geval als je reist met het (niet overdraagbare) ticket van een ander.

Be yourself, no matter what they say ...

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:37
quote:
Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:51:
Bij de checkin kijken ze toch naar je boarding pas en ID? Of is dat alleen non-Schengen?

* Hmmbob reist eigenlijk alleen non-schengen
Ik reis veel vanaf Geneve (=Schengen) en er is altijd ID controle.

specs

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Grappig dat het dus per vliegveld zo'n verschil kan maken. Ik vlieg dan op Aalborg, Kopenhagen, Wenen en wat Duitse steden. Vakantie vanaf Florence/Pisa/Faro ook nooit probleem.

Maar het ene land zal strenger zijn dan het andere.

Nu, met zonder ondertitel

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:42

Grouchy

meep meep

Zodra je richting/vanaf Frankrijk mag je eigenlijk altijd je paspoort laten zien. Ook al is ondertussen de noodtoestand officieel voorbij. Vanaf Zwitserland is er ook controle.
Zodra je echter ergens anders binnen Schengen naar toe gaat thuis/online incheckt en geen baggage incheckt kan je meestal zo doorlopen zonder enige ID check.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19:32
Ben in de afgelopen maanden 2 keer naar Lyon gevlogen (vanaf Schiphol ket KLM), beide keren bij het boarden moesten we ticket en paspoort laten zien aan cabinepersoneel en in Lyon zelf is er ook nog paspoortcontrole door douane oid.
In 2016 ook nog 2 keer naar Stockholm gevlogen, dat had ik in theorie zonder paspoort/id kaart prima kunnen doen, nergens controle.

FoxLenny wijzigde deze reactie 08-02-2018 10:34 (22%)

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:44
quote:
Freee!! schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:16:
[...]

O :? Ik zie niet dat KLM schade lijdt, ze vervoeren een persoon en hebben daarvoor geld ontvangen. Als de persoon, op wiens naam jij reist, jou dat ticket vrijwillig en al dan niet tegen een vergoeding heeft afgegeven, dan heeft hij of zij ook geen schade.
Vliegtickets zijn persoonsgebonden, dus je schendt in ieder geval de algemene voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan tijdens de boeking. Los of KLM schade heeft geleden, is dat wel illegaal. Contractbreuk is niet ineens toegestaan als de tegenpartij geen (aantoonbare) schade heeft geleden.

Overigens kun je ook nog discussiŽren of KLM echt geen schade heeft geleden. Door de manier waarop ticketprijzen bepaald worden zal het ticket van PWM's collega hoogstwaarschijnlijk een andere prijs hebben dan een door hemzelf gekocht ticket. Als PWM op het ticket van die collega reist, lopen ze dus mogelijk inkomsten mis. Als de ticketprijzen op dezelfde manier als treinkaartjes vast zouden staan, was je punt sterker geweest.

Los daarvan zou ik er niet meteen heel veel morele bezwaren tegen hebben, maar dat het niet legaal is lijkt me eigenlijk wel duidelijk.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:23
quote:
FoxLenny schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:33:
Ben in de afgelopen maanden 2 keer naar Lyon gevlogen (vanaf Schiphol ket KLM), beide keren bij het boarden moesten we ticket en paspoort laten zien aan cabinepersoneel en in Lyon zelf is er ook nog paspoortcontrole door douane oid.
In 2016 ook nog 2 keer naar Stockholm gevlogen, dat had ik in theorie zonder paspoort/id kaart prima kunnen doen, nergens controle.
Ja, Lyon, da's Frankrijk. I.v.m. terroristische dreiging is er t/m april 2018 extra controle bij de grens.

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

quote:
Maasluip schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:12:
Afgelopen jaar AMS-FRA-TXL met LH gedaan. Geen enkele controle op identificatie.
Staat er op het ticket dat het niet overdraagbaar is?
De meeste tickets zijn het standaard niťt vziw.

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Wetenschap FT_W!

quote:
Arrne schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:35:
Los daarvan zou ik er niet meteen heel veel morele bezwaren tegen hebben, maar dat het niet legaal is lijkt me eigenlijk wel duidelijk.
Ik vermoed dat de veiligheidsdiensten er ook wel een bezwaar tegen hebben. Ik als medepassagier ook trouwens, wel zo fijn als duidelijk is wie in het vliegtuig zit...

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:59
Dat lijkt me geen argument, "wel zo fijn als op ieder moment van iedereen exact bekend is waar ze zijn". Ook in detrein? Auto? Het winkelcentrum, thuis.

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:53
Best knap hoe je van 'ik vind het prettig als bij de autoriteiten bekend is wie mijn medepassagiers in het vliegtuig zijn' zo bliksemsnel weet te komen bij 'we moeten van iedereen op elk moment exact weten waar ze zijn'.

Als iemand zegt dat hij verwacht dat het morgen gaat regenen, reageer jij dan ook met een verhaal over tsunami's?

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 16:09
Meer flights voor wie wil vliegen in 'historische' Fokker 50 toestellen (gemiddeld bijna 28 jaar oud):
quote:
Vanaf 12 februari breidt VLM Airlines haar netwerk vanuit Antwerpen uit met drie nieuwe bestemmingen.

Naast Londen City en ZŁrich komen er op de luchthaven van Antwerpen nog drie nieuwe VLM-bestemmingen bij. Vanaf 12 februari vliegt de maatschappij elke weekdag ťťn keer naar Birmingham, MŁnchen en Maribor.

De vluchten naar Maribor zullen in combinatie worden uitgevoerd met MŁnchen. Zowel op de heen- als op de terugvlucht zullen de Fokker 50’s dus een tussenstop maken op de Duitse luchthaven.
Link: https://flightlevel.be/56...drie-nieuwe-bestemmingen/

U123456 wijzigde deze reactie 08-02-2018 17:21 (24%)

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Ik vermoed dat de veiligheidsdiensten er ook wel een bezwaar tegen hebben. Ik als medepassagier ook trouwens, wel zo fijn als duidelijk is wie in het vliegtuig zit...
Stellen de luchtvaartmaatschappijen de passagierslijsten bij Schengenvluchten dan tevoren aan de veiligheidsdiensten ter beschikking ter controle of controleren de maatschappijen zelf de passagierslijsten op criminele/terroristische elementen? Dat lijkt me dan wel een cruciale vraag, gezien je veronderstelling (ik weet het antwoord niet).

• prijk
  • Niet online
quote:
Je moet inderdaad twee soorten controles onderscheiden: de ID-controle door de bevoegde instanties (in NL de marechaussee) en de controle van instapkaart en ID bij de gate door de luchtvaartmaatschappij. Ik zou me kunnen voorstellen dat bv. Ryanair of easyJet de persoonsgegevens graag controleert om doorverkochte tickets te onderscheppen, gezien het enorme prijsverschil tussen lang tevoren en kort tevoren gekochte tickets.Laatst in VenetiŽ controleerde easyJet in elk geval wel bij het instappen richting Amsterdam.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
KLM checkt geen paspoorten in AMS voor Schengenvluchten, ook niet naar Frankrijk. Maar inderdaad bij aankomst in kleinere vliegvelden (op CDG dan weer niet bijvoorbeeld) mag je alsnog door de paspoortcontrole. Het is beleid bij KLM om geen ID-check te doen voor Schengen.

Air France aan de andere kant lijkt het omgekeerde als beleid te hebben want zodra je daar mee te maken hebt mag je bij 't boarden je paspoort laten zien.

Sommige landen of luchthavens hebben wellicht ook die verplichting dus je kunt er zeker niet van uit gaan dat 't niet gebeurt.

CyBeR wijzigde deze reactie 08-02-2018 16:50 (3%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Voor 't eerst 2 lange vluchten met United Airlines gehad. Want die waren goedkoper. KLM was 300 euro duurder. Nou, ik ga de volgende keer gewoon voor KLM weer.

Wat is UA bijzonder slecht zeg. Ranzig voedsel, schermpjes waren grotendeels stuk of moesten iedere 30 minuten rebooten, de Economy Comfort klasse was nog steeds te klein, en de vele Amerikanen aan boord waren... wat groter dan de meeste Nederlandse mens is. Ik zat in het midden en werd geplet door 2 dikkerds die onmogelijk hun lichaam binnen hun eigen stoelen konden houden.

Maar echt, het eten was ongelooflijk ranzig. Niet eens een kwestie van smaak: keiharde broodjes, pasta met ketjap saus ofzo, veel te heet of veel te koud, een croissant wat eerder nog rauw deeg leek terwijl die van mijn buurman was aangebrand.

Nooit meer weer.

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:47
Bij Easyjet en Transavia (zowel eham als ehrd) nagenoeg altijd controle van ID gehad bij het boarden binnen Schengen afgelopen jaren. Bij KLM nog nooit. Maakt mij weinig uit, maar het ziet er altijd zo knullig uit als het grondpersoneel het controleert. Bij KLM voelt het dan wel soepeler.

• mrsar
  • Laatst online: 18:47

mrsar

waar een sar is,is een wodka

quote:
Blue-eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:54:
Voor 't eerst 2 lange vluchten met United Airlines gehad. Want die waren goedkoper. KLM was 300 euro duurder. Nou, ik ga de volgende keer gewoon voor KLM weer.

Wat is UA bijzonder slecht zeg. Ranzig voedsel, schermpjes waren grotendeels stuk of moesten iedere 30 minuten rebooten, de Economy Comfort klasse was nog steeds te klein, en de vele Amerikanen aan boord waren... wat groter dan de meeste Nederlandse mens is. Ik zat in het midden en werd geplet door 2 dikkerds die onmogelijk hun lichaam binnen hun eigen stoelen konden houden.

Maar echt, het eten was ongelooflijk ranzig. Niet eens een kwestie van smaak: keiharde broodjes, pasta met ketjap saus ofzo, veel te heet of veel te koud, een croissant wat eerder nog rauw deeg leek terwijl die van mijn buurman was aangebrand.

Nooit meer weer.
Dat hadden de meesten je hier denk ik wel kunnen vertellen :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Met de 767 van United heb ik anders goede ervaringen.

Economy Comfort gaat vaak alleen om beenruimte en niet om stoelbreedte. Als de passagier naast je meer ruimte nodig heeft dan ťťn stoel, is het aan jou om dat aan te geven bij de airline en ze te verzoeken om de ruimte te bieden waarvoor je hebt betaald; geen enkele airline doet dat uit zichzelf.

jij ook?

• Blue-eagle
  • Niet online
quote:
GlowMouse schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:03:
Met de 767 van United heb ik anders goede ervaringen.

Economy Comfort gaat vaak alleen om beenruimte en niet om stoelbreedte. Als de passagier naast je meer ruimte nodig heeft dan ťťn stoel, is het aan jou om dat aan te geven bij de airline en ze te verzoeken om de ruimte te bieden waarvoor je hebt betaald; geen enkele airline doet dat uit zichzelf.
Heb ik ook zeker gedaan :) Ze hadden geen andere plekken beschikbaar. Vlucht van Houston naar Amsterdam was daardoor best lang. Ben maar gewoon veel opgestaan en gaan lopen. Cabinepersoneel was wel aardig. Ik heb volgens mij 5 kilo pretzels gegeten :+

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Blue-eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:35:
[...]

Ze hadden geen andere plekken beschikbaar.
Dat is niet jouw probleem natuurlijk…

• Grouchy

Grouchy

meep meep

quote:
Blue-eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:35:
[...]

Heb ik ook zeker gedaan :) Ze hadden geen andere plekken beschikbaar. Vlucht van Houston naar Amsterdam was daardoor best lang. Ben maar gewoon veel opgestaan en gaan lopen. Cabinepersoneel was wel aardig. Ik heb volgens mij 5 kilo pretzels gegeten :+
Met 18" stoelen en een bovengemiddeld aantal 'passengers of size' is een middenstoel van/naar de USA behoorlijk risicovol ;)
De enigste regels die er volgens mij zijn is dat een pax z'n seatbelt dicht moet kunnen doen (evt met een seatbelt extension), pax moet passen wanneer de leuningen naar beneden zijn en de pax mag niet in jouw stoel terechtkomen.
Op dat moment worden geweigerd en mogen ze ze niet aan boord. Alleen heb ik eigenlijk nog nooit gezien dat ze iemand weigerde te boarden om die reden. Eigenlijk altijd zijn ze al aan boord wanneer er eventuele problemen beginnen.

17" in hun toestellen (economy) is natuurlijk helemaal feest met een gemiddeld obesitas percentage van rond de 30% daarzo.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
CyBeR schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:40:
[...]

Dat is niet jouw probleem natuurlijk…
Zoveel opties heeft de airline niet. Voordat de deuren zijn gesloten, kan United je buren uit het vliegtuig verwijderen onder regel 21-H-9. United zal daar tegenwoordig terughoudend mee omgaan. KLM heeft ook zo'n regel, al zie ik niet hoe het boeken van twee stoelen het probleem oplost omdat je niet half op de ene en half op de andere stoel kunt zitten.
Nadat de deuren zijn gesloten gaan die echt niet open om iemand eruit te laten omdat die te breed is, en kan de airline je alleen maar compensatie bieden. Al heb ik het idee dat ze daar niet scheutig mee zijn.

Heeft iemand wel eens zo'n situatie meegemaakt?

jij ook?

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik klaagde er al over voordat de deuren dicht gingen, gewoon op vriendelijke toon: "As you can see I'm getting claustrophobic here, this is very uncomfortable". Ze zijn gaan kijken of er een andere plek was, die was er niet. De man rechts van mij (raamkant) heeft een kussen tussen zichzelf en de leuning gedrukt om zijn eigen postuur uit mijn stoel te houden. Gevolg was dat ik geplet werd door een kussen in plaats van een vetplooi en iedere teug adem van de beste man kon voelen. Hij was ook de hele vlucht bezig whisky en wijn te zuipen alsof hij naar een feestje ging.

De man links viel constant in slaap en snurkte. Noise cancelling koptelefoon deed z'n werk goed voor mij, maar hij had ook een tic om in zijn slaap af en toe te schoppen, waardoor de persoon voor hem laaiend werd op een gegeven moment...

De dikke snurker gebruikte geen kussentje.

De enige oplossing van de UA mensen was om mij ter compensatie 1 vrije keuze van het betaalmenu te kiezen. De bread sticks met hummus waren niet lekker. Ik had vast om meer kunnen vragen maar besloot toch maar mijn slaappillen te gebruiken en heb vervolgens zo'n 4 uurtjes kunnen tukken :z

En om het cliche nog leuker te maken, de man links had de hele vlucht zijn cowboyhoed op. Dat was niet vervelend voor mij maar het maakte 1 grote karikatuur van de ervaring... En toch beloof ik jullie dat dit verhaal volledig waar is :-(

• Grouchy

Grouchy

meep meep

quote:
Blue-eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:32:
En om het cliche nog leuker te maken, de man links had de hele vlucht zijn cowboyhoed op. Dat was niet vervelend voor mij maar het maakte 1 grote karikatuur van de ervaring... En toch beloof ik jullie dat dit verhaal volledig waar is :-(
Volgende keer matchen met een boerenpet, blauwe kiel en een rode zakdoek & de klompen van je (o)pa aandoen om het af te maken.

• prijk
  • Niet online
quote:
Blue-eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:32:
Gevolg was dat ik geplet werd door een kussen in plaats van een vetplooi en iedere teug adem van de beste man kon voelen. Hij was ook de hele vlucht bezig whisky en wijn te zuipen alsof hij naar een feestje ging.
De man links viel constant in slaap en snurkte. Noise cancelling koptelefoon deed z'n werk goed voor mij, maar hij had ook een tic om in zijn slaap af en toe te schoppen, waardoor de persoon voor hem laaiend werd op een gegeven moment...
Zoiets lijkt me echt vreselijk, zonder overdrijving. Van de week uit Hongkong terug zat ik naast een enigszins forse Aziaat die af en toe met zijn arm in mijn "zone" kwam en dat vond ik al buitengewoon ergerlijk. Kun je nagaan...

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:58
Morgen weer via Schiphol op stap. Waar zat die snelle security check ook alweer? En kom je daar makkelijk bij vanuit de SkyPriority checkin in terminal 2 (dat is toch de KLM non-Schengen terminal?)?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Thijs8472
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:44
Voor terminal 2 is het door de SkyPrio checkin en dan naar rechts, trap omhoog en dan ben je er al.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:41:
Morgen weer via Schiphol op stap. Waar zat die snelle security check ook alweer? En kom je daar makkelijk bij vanuit de SkyPriority checkin in terminal 2 (dat is toch de KLM non-Schengen terminal?)?
Vertrekhal 2 (Schiphol heeft vooralsnog geen terminals) bevat de SkyPriority check-in, die is zowel voor Schengen als non-Schengen. Voor non-Schengen ga je de trap op en kom je direct bij prio security uit. Voor Schengen loop je een stukje verder.

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:58
Check, maar ik bedoelde de rij waar je je rugzak niet leeg hoeft te laden, daar is het pas nog over gegaan in dit topic. Zit die ook daar?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• stier
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Als ik even kort mag inbreken. Ik begrijp weinig van de nieuwe baggageregels van Ryanair. Mag ik nu zowel een trollykoffer alsmede een rugzak meenemen, of max. 1 cabinestuk?

https://www.ryanair.com/n...-met-ons/handbagagebeleid

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Nog terugkomend op de XP. Ik heb zitten rekenen, ik had meer miles dan ik dacht.

Ik heb nu 30.000 level miles, dus 150XP. Op 10 april word mijn AMEX vernieuwd, dus dat is 30XP. Totaal 180XP 11 dagen na het nieuwe programma.

Dat betekent dat mijn membership geldig is tot 10 april 2019, ipv 31 december 2019. Ik spaar dan wel meteen door, maar als ik op 9 april 175XP heb, heb ik dus echt een nadeel.

Het voordeel wat ik wel zie is dat als je op QF je status haalt, deze nu niet vervallen op 31-12.
quote:
Hmmbob schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:41:
Ik zal even zwaaien naar je, vertrek om 15.00 naar Schotland ;)
quote:
Hmmbob schreef op zondag 11 februari 2018 @ 06:07:
Check, maar ik bedoelde de rij waar je je rugzak niet leeg hoeft te laden, daar is het pas nog over gegaan in dit topic. Zit die ook daar?
Nee. Ik gebruik die ingang altijd en moet alles eruit halen.

PWM wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:26 (42%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Gisteren trouwens via CPH naar AMS gevlogen met SAS. Ik had SAS Plus, dus lounge + stoelen voorin. Moet zeggen dat het allemaal heel fijn ging. Meer ruimte dan bij KLM en prima eten, voor nauwelijks meer geld dat normaal economy. SAS Plus kan trouwens ook heel duur zijn zag ik, maar als je voor wat tientjes extra dat kan boeken is het wel een aanrader. Ik was voor vlucht met overstap nauwelijks 50,- meer kwijt.

dubbel :$

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:53
quote:
stier schreef op zondag 11 februari 2018 @ 06:20:
Als ik even kort mag inbreken. Ik begrijp weinig van de nieuwe baggageregels van Ryanair. Mag ik nu zowel een trollykoffer alsmede een rugzak meenemen, of max. 1 cabinestuk?

Je mag een trolley meenemen en een klein stuk bagage. Het kleine stuk bagage mag mee aan boord, de trolley/grotere stuk bagage gaat bij de gate richting het ruim.

Je mag dus twee stuks handbagage meenemen. Het kleine mag mee aan boord, het grote gaat in het ruim. Wanneer je priority boarding neemt mag je beide meenemen aan boord :)

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zondag 11 februari 2018 @ 06:07:
Oh, geen idee al een tijdje niet meer non-Schengen gevlogen maar bij Schengen komt die rugzak-only security ongeveer uit bij de prio security dus die zijn quasi hetzelfde. Daar moet je iig rechts aanhouden. Staat een vrij enorm bord bij.

CyBeR wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:41 (7%)

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online

ShitHappens

Shit, I fucked up again

quote:

Je mag zowel een trolley meenemen, als een kleinere rugzak oid (cabinestuk). Heb je een ticket met priority boarding? Dan gaat de trolley mee de cabine in, als er plek voor is. Heb je geen priority boarding? Dan gaat de trolley zonder discussie het ruim in.

I reject your reality, and substitute my shit

• stier
  • Niet online
@ShitHappens Nope, gewoon basisticket zonder extra's. Ik wil ook niet voor verassingen komen te staan en ineens fors moet bijbetalen.

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:

Het antwoord dat de anderen gaven klopt, maar als je het van Ryanair wilt horen, leggen ze het op https://www.ryanair.com/n...estelde-vragen/bagage#0-1 uit.

jij ook?

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online

ShitHappens

Shit, I fucked up again

quote:
stier schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:49:
@ShitHappens Nope, gewoon basisticket zonder extra's. Ik wil ook niet voor verassingen komen te staan en ineens fors moet bijbetalen.
In dat geval, als eerder vermeld: 1 trolley en 1 kleinere tas, beiden met hun eigen maximum maat en trolley max 10kg. Deze trolley geef je dan af bij het boarden om in 't ruim geplaatst te worden.
Overigens staat 't ook nog allemaal op je ticket vermeld.

I reject your reality, and substitute my shit

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 19:05

Daniel

Kapitein NCC-1701
quote:
PWM schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:29:
Gisteren trouwens via CPH naar AMS gevlogen met SAS. Ik had SAS Plus, dus lounge + stoelen voorin. Moet zeggen dat het allemaal heel fijn ging. Meer ruimte dan bij KLM en prima eten, voor nauwelijks meer geld dat normaal economy. SAS Plus kan trouwens ook heel duur zijn zag ik, maar als je voor wat tientjes extra dat kan boeken is het wel een aanrader. Ik was voor vlucht met overstap nauwelijks 50,- meer kwijt.

dubbel :$
De aparte security lanes op CPH/ARN zijn ook wel fijn. Ik ben de andere kant op (vanuit AMS) wel een paar keer geweigerd bij de business security omdat ze SAS Plus geen business class vinden - wat volgens SAS wel degelijk zo is: https://www.flysas.com/nl...rack/fast-track-airports/

Psst. Navitimer kopen? | Twitter | Met Nerds om Tafel

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:57
Ik zou gister gister LAX--YYZ(Toronto)-AMS vliegen met AirCanada. Alleen door een probleem met een WC en sneeuw had ik mijn overstap gemist in YYZ.

Ik ben uiteindelijk omgeboekt via LHR, dus de reis is LAX-YYZ-LHR-AMS geworden. Het echt jammere was dat alle eerdere vluchten LHR-AMS al vol waren dus ik lekker 4uur moest rondhangen op LHR. Het probleem werd ook erger doordat AirCanada alleen op British Airways kon omboeken en niet op KLM.

Ach hebben we die ervaring ook weer gehad.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
YYZ.

En ze *kunnen* je natuurlijk prima op KLM omboeken. Dat willen ze alleen niet, tenzij 't ťcht niet anders kan.

Ik had vannacht een nachtmerrie. Ik had KLM business geboekt maar KLM had die route opgeheven ofzo en me omgeboekt naar United :X En toen werd ik godzijdank wakker.

• menzo
quote:
CyBeR schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:19:
[...]

YYZ.

En ze *kunnen* je natuurlijk prima op KLM omboeken. Dat willen ze alleen niet, tenzij 't ťcht niet anders kan.
Oeps,

Het meisje dat me hielp liet zien dat bij alle BA vluchten naast de boekingsklasses een nul stond behalve bij de vlucht waar ik op ben gezet. Bij de klm vluchten kon ze niet eens de beschikbaarheid zien. Dus ik gok dat er een wat "hoger" iemand voor nodig is dan.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

quote:
CyBeR schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:19:
[...]

YYZ.

Ik had vannacht een nachtmerrie. Ik had KLM business geboekt maar KLM had die route opgeheven ofzo en me omgeboekt naar United :X En toen werd ik godzijdank wakker.
Waarom zouden ze 'm niet op KLM willen omboeken maar wel op BA? Geen van beiden zitten ze in Star Alliance zoals Air Canada.

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• menzo
quote:
Borromini schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:29:
[...]

Waarom zouden ze 'm niet op KLM willen omboeken maar wel op BA? Geen van beiden zitten ze in Star Alliance zoals Air Canada.
Misschien hebben ze wel een interline agreement met BA en niet met KLM.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Borromini schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:29:
[...]

Daar hebben ze -- ook buiten alliances om -- andere afspraken over. De meeste legacy carriers hebben dat soort afspraken met elkaar, waardoor bijvoorbeeld KLM je ook kan omboeken op BA als dat nodig is. Maar dat is duurder dan je omboeken naar vriendje en joint-venturepartner Delta dus als 't even kan doet men dat liever.

Maar uiteindelijk zitten ze allemaal in dezelfde systemen dus als 't ze genoeg waard is kan zo ongeveer alles. (Mits er plek is natuurlijk -- als alle andere vluchten ruim overboekt zijn heb je alsnog een probleem.)

• stier
  • Niet online
quote:
GlowMouse schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Het antwoord dat de anderen gaven klopt, maar als je het van Ryanair wilt horen, leggen ze het op https://www.ryanair.com/n...estelde-vragen/bagage#0-1 uit.
Ik bedoelde eigenlijk waarom men het niet gewoon ruimbagage noemt, want hierdoor ontstaat verwarring omdat je daar wel extra bij moet betalen.

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
stier schreef op maandag 12 februari 2018 @ 01:24:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk waarom men het niet gewoon ruimbagage noemt, want hierdoor ontstaat verwarring omdat je daar wel extra bij moet betalen.
Het onderscheid is wel relevant, want er gelden wel restricties op wat je in je gate-checked koffertje mag hebben; vloeistoffen (>100 mL) kun je bijvoorbeeld niet meenemen tot aan de gate.

jij ook?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Het is wel een heel Belgische oplossing die Ryanair uitgedokterd heeft... Je mag nog altijd met je hele hebben en houden komen aandraven als je de goedkoopste tickets hebt; alleen gaat je trolley nu standaard het ruim in :+. Ik heb het zelf ook vier keer moeten lezen voor het helder bleek.

• CyBeR
  • Niet online
Ik gok dat ze meer betalen voor afhandeling van bagage bij vertrek dan bij aankomst, en zo een deel van die kosten omzeilen. Of bagage in de bakken zit of in 't ruim is op zich kostenneutraal voor de vlucht zelf natuurlijk, behalve dan dat 't in het ruim minder vertraging oplevert omwille van mensen die shit niet kwijt kunnen in de bakken.

CyBeR wijzigde deze reactie 12-02-2018 09:49 (46%)

• prijk
  • Niet online
quote:
CyBeR schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:48:
Ik gok dat ze meer betalen voor afhandeling van bagage bij vertrek dan bij aankomst, en zo een deel van die kosten omzeilen. Of bagage in de bakken zit of in 't ruim is op zich kostenneutraal voor de vlucht zelf natuurlijk, behalve dan dat 't in het ruim minder vertraging oplevert omwille van mensen die shit niet kwijt kunnen in de bakken.
Al die rolkoffers werden vůůr deze regeling ook niet ingecheckt, want het is op zich toegestane handbagage. Wel zorgden ze voor gedoe in het vliegtuig wegens ruimtegebrek en werd een deel ook al bij het instappen alsnog in het ruim geplaatst. En dat laatste is nu vaste procedure geworden. En vaste procedures zijn efficiŽnter en tijdbesparend, dus goedkoper.

• ehoutgast
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
Daniel schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:05:
[...]

De aparte security lanes op CPH/ARN zijn ook wel fijn. Ik ben de andere kant op (vanuit AMS) wel een paar keer geweigerd bij de business security omdat ze SAS Plus geen business class vinden - wat volgens SAS wel degelijk zo is: https://www.flysas.com/nl...rack/fast-track-airports/
De mensen bij de security op AMS zijn inderdaad niet heel snugger, die begrijpen ook niet helemaal dat je als *G van de fasttrack security gebruik kunt maken. Laatst had ik een dame die zo vriendelijk was dat ze me ondanks dat ik daar geen recht op zou hebben, toch maar door liet.. |:(

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
ehoutgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:02:
[...]

De mensen bij de security op AMS zijn inderdaad niet heel snugger, die begrijpen ook niet helemaal dat je als *G van de fasttrack security gebruik kunt maken. Laatst had ik een dame die zo vriendelijk was dat ze me ondanks dat ik daar geen recht op zou hebben, toch maar door liet.. |:(
Je kan ook niet verwachten dat een meisje/jongen van de security, de boekingsklasse van alle airlines kent. G, Z, Y, dat zijn dingen die ze echt niet hoeven te weten.

Bij veel maatschappijen word het woordje "fasttrack" op de boardingpass gedrukt. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn. Als dat er niet op staat, hoef je inderdaad niet te verwachten dat men precies weet of het wel of niet mag. Hoe irritant dat ook is natuurlijk.

EDIT:

Schiphol ziet op dagelijkse basis 88 verschillende maatschappijen. Die hebben allemaal ~20 boekingsklasses. Dat zijn er dus 1760. Waarbij een letter bij maatschappij 1, iets anders betekent dat bij maatschappij 2.

PWM wijzigde deze reactie 12-02-2018 10:10 (11%)

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:01
quote:
prijk schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:54:
[...]

Al die rolkoffers werden vůůr deze regeling ook niet ingecheckt, want het is op zich toegestane handbagage. Wel zorgden ze voor gedoe in het vliegtuig wegens ruimtegebrek en werd een deel ook al bij het instappen alsnog in het ruim geplaatst. En dat laatste is nu vaste procedure geworden. En vaste procedures zijn efficiŽnter en tijdbesparend, dus goedkoper.
Wat denk je van een vaste procedure om een koffer tijdens het inchecken af te geven en dan met een volautomatisch systeem de koffer bij het vliegtuig te brengen? Dat zou revolutionair zijn want dan heb je al die handmatige controles niet meer nodig.

• prijk
  • Niet online
quote:
Moshi schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:11:
[...]
Wat denk je van een vaste procedure om een koffer tijdens het inchecken af te geven en dan met een volautomatisch systeem de koffer bij het vliegtuig te brengen? Dat zou revolutionair zijn want dan heb je al die handmatige controles niet meer nodig.
Bagage inchecken kost veel meer tijd en personeel. Kijk maar eens naar de rijen voor incheckbalies, die ook nog eens 40 tot 60 minuten voor vertrek al (moeten) sluiten.

• ehoutgast
  • Niet online
quote:
PWM schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Je kan ook niet verwachten dat een meisje/jongen van de security, de boekingsklasse van alle airlines kent. G, Z, Y, dat zijn dingen die ze echt niet hoeven te weten.

Bij veel maatschappijen word het woordje "fasttrack" op de boardingpass gedrukt. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn. Als dat er niet op staat, hoef je inderdaad niet te verwachten dat men precies weet of het wel of niet mag. Hoe irritant dat ook is natuurlijk.

EDIT:

Schiphol ziet op dagelijkse basis 88 verschillende maatschappijen. Die hebben allemaal ~20 boekingsklasses. Dat zijn er dus 1760. Waarbij een letter bij maatschappij 1, iets anders betekent dat bij maatschappij 2.
Dat verwacht ik ook niet. Ik zou alleen wel hopen dat ze het hoogste statusniveau bij de grootste airline alliance zouden kennen (ondanks dat Schiphol een SkyTeam hub is).

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Moshi schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:11:
[...]
Aannemelijkerwijs kost dat ze meer geld (aan Schiphol) voor de afhandeling van die bagage door het bagagesysteem van Schiphol, dan om 't bij de gate onder in 't vliegtuig te proppen en bij aankomst met de rest mee op de band te knikkeren. Allicht zullen ze uitgerekend hebben dat wat ze bij aankomst betalen (aannemend dat dat gebeurt) minder is dan wat de gemiddelde extra vertraging ze kost.
quote:
ehoutgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:43:
[...]

Dat verwacht ik ook niet. Ik zou alleen wel hopen dat ze het hoogste statusniveau bij de grootste airline alliance zouden kennen (ondanks dat Schiphol een SkyTeam hub is).
Je plastic kaart laten zien helpt meestal.

CyBeR wijzigde deze reactie 12-02-2018 10:47 (18%)

• ehoutgast
  • Niet online
quote:
CyBeR schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Je plastic kaart laten zien helpt meestal.
Helaas niet, maar ze was wel zo aardig om me door te laten (na me erop gewezen te hebben dat dit toch echt een uitzondering was...).

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 07:22
quote:
PWM schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Met *G bedoelt hij Star Alliance gold status, geen boekingsklasse. (In het kader van de discussie over onduidelijke frequent flyer afkortingen van een tijdje terug, wat op miraculeuze wijze op een of andere manier is geŽindigd in een topic waarschuwing over vliegveld IATA codes :+).

Maar voor Oneworld emerald / BA gold heb je volgens de regeltjes sinds een tijdje ook geen fast track toegang meer op Schiphol. De rekening die Schiphol voor een fast-track pax stuurt naar airlines schijnt nogal hoog te zijn. Meestal is het nog steeds wel prima (en als je die mensen een gouden pasje laat zien, al is het een random Mastercard, wordt je wel doorgezwaaid), maar volgens de harde regeltjes mag het niet. Misschien is het voor Star ook veranderd.

• Jackson6
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
Vloog vorige week met KLM van Praag naar Amsterdam, maar wat een figuren daar op die luchthaven. Tijdens het boarden moest de trolleykoffer van mijn vriendin in zo'n ding om te kijken of het wel past, nou goed het paste niet omdat er een harde brillenkoker in het voorvakje zat. Ik dus dat ding eruit gehaald en in mijn eigen rugzak gestopt waarna de koffer wel makkelijk paste.

Vervolgens wilde de mevrouw ons laten betalen omdat die koffer in eerste instantie niet paste, uiteraard is dit niet gebeurd maar is dit normaal zulk gedrag? Ik reis erg weinig met het vliegtuig maar ik vond dit echt heel vreemd.

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

quote:
Borromini schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:24:
Het is wel een heel Belgische oplossing die Ryanair uitgedokterd heeft... Je mag nog altijd met je hele hebben en houden komen aandraven als je de goedkoopste tickets hebt; alleen gaat je trolley nu standaard het ruim in :+. Ik heb het zelf ook vier keer moeten lezen voor het helder bleek.
Ja, die verwarring zaaien ze heel bewust. Die woorden zijn zeer goed afgewogen zodat veel mensen alsnog (voor de zekerheid) toch priority boeken en Ryanair dus extra geld opleveren. Toen we laatst met Ryanair naar Israel vlogen hebben we ook alles 300x nagelezen en de mensen op het vliegveld die we spraken vroegen het zich ook al af. Rugzakken willen ze dan weer niet in het ruim vervoeren, dus mijn vriendin moest haar handtas wel nog in de rugzak proppen, maar dan mocht de rugzak wel gewoon mee het vliegtuig in.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Jackson6 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:40:
Vloog vorige week met KLM van Praag naar Amsterdam, maar wat een figuren daar op die luchthaven. Tijdens het boarden moest de trolleykoffer van mijn vriendin in zo'n ding om te kijken of het wel past, nou goed het paste niet omdat er een harde brillenkoker in het voorvakje zat. Ik dus dat ding eruit gehaald en in mijn eigen rugzak gestopt waarna de koffer wel makkelijk paste.

Vervolgens wilde de mevrouw ons laten betalen omdat die koffer in eerste instantie niet paste, uiteraard is dit niet gebeurd maar is dit normaal zulk gedrag? Ik reis erg weinig met het vliegtuig maar ik vond dit echt heel vreemd.
Die discussies moet je voor zijn, ze willen tegenwoordig overal geld voor.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

quote:
prijk schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Bagage inchecken kost veel meer tijd en personeel. Kijk maar eens naar de rijen voor incheckbalies, die ook nog eens 40 tot 60 minuten voor vertrek al (moeten) sluiten.
Werkt bij Ryanair evengoed zo hoor. Die balies sluiten even snel.

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:37

Goner

What can I do you for ?

Soms ontgaat de logica betr. ticket prijzen me even ; voor §761 vlieg ik heen en weer naar Windhoek (april). Maar als ik terug wil vliegen uit Kaapstad betaal ik alleen voor de heenvlucht al §786 !? En dan §218 voor de terugvlucht ... het zal uit te leggen zijn, maar het staat wel raar.
quote:
Freee!! schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:13:
[...]
Die discussies moet je voor zijn, ze willen tegenwoordig overal geld voor.
Yep. We hebben ons al aangepast ; met z'n vieren naar Dublin, bagage verdeeld over 2 koffertjes als ruim bagage en alle 4 een rugzak die aan de normen voldoet. Als je die ellende ziet bij inchecken, dat er nog bergen rolkoffers ingeleverd en gelabeld moeten worden terwijl je in de rij staat ... nee, laat maar.

Goner wijzigde deze reactie 12-02-2018 12:36 (47%)

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• prijk
  • Niet online
quote:
Goner schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:32:
Soms ontgaat de logica betr. ticket prijzen me even ; voor §761 vlieg ik heen en weer naar Windhoek (april). Maar als ik terug wil vliegen uit Kaapstad betaal ik alleen voor de heenvlucht al §786 !? En dan §218 voor de terugvlucht ... het zal uit te leggen zijn, maar het staat wel raar.
Je bedoelt dat je een Open Jaw Amsterdam - Windhoek en Kaapstad -Amsterdam wilt vliegen? Kijk dan vooral bij diverse aanbieders, want de tarieven kunnen bij dergelijke constructies gigantisch uiteenlopen. Gek genoeg biedt de luchtvaartmaatschappij zelf bij Open Jaws vaak een relatief duur tarief, in mijn ervaring.

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:37

Goner

What can I do you for ?

Heb al eens zitten neuzen, maar de goedkopere vluchten duren allemaal wel heel erg lang, vanwege allerlei stops.
Met KLM voor die §900 is helemaal niet verkeerd, heen maar 1 korte stop in Luanda en rechtstreeks terug. Normaal zijn we voor retour Kaapstad iets meer kwijt.

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• Dreamvoid
quote:
prijk schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Je bedoelt dat je een Open Jaw Amsterdam - Windhoek en Kaapstad -Amsterdam wilt vliegen? Kijk dan vooral bij diverse aanbieders, want de tarieven kunnen bij dergelijke constructies gigantisch uiteenlopen. Gek genoeg biedt de luchtvaartmaatschappij zelf bij Open Jaws vaak een relatief duur tarief, in mijn ervaring.
Het blijft opmerkelijk, aan de ene kant is revenue optimization voor normale retourtickets tot een (zwarte) kunst verheven met idiote complexiteit qua timing en boekingsklasses, maar het simpelweg prijzen van een individuele leg, da's (buiten de LCC's) teveel gevraagd voor de operators. Tientallen vluchten zijn de legacy carriers al zo bij mij kwijtgeraakt, ik vlieg zo vaak driehoekjes.

specs

• prijk
  • Niet online
quote:
Goner schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:55:
Heb al eens zitten neuzen, maar de goedkopere vluchten duren allemaal wel heel erg lang, vanwege allerlei stops.
Met KLM voor die §900 is helemaal niet verkeerd, heen maar 1 korte stop in Luanda en rechtstreeks terug. Normaal zijn we voor retour Kaapstad iets meer kwijt.
Ik bedoel eigenlijk dat diezelfde KLM-vluchten bijvoorbeeld bij Expedia of budgetair of elders opeens een stuk goedkoper kunnen zijn, met grotere verschillen dan bij gewone retourvluchten. Ook kun je via andere partijen vaak open jaws boeken die bij de maatschappij zelf niet eens in de boekingsengine te voorschijn komen. Zo kon ik vorig jaar een ticket Amsterdam-Mumbai en Goa-Amsterdam met Etihad- en Jet Airways-vluchtnummers helemaal niet bij Etihad rechtstreeks boeken (althans niet online), maar wel bij Jet Airways, en ook nog bij Expedia, en die laatste was verreweg het goedkoopst. Het betrof precies dezelfde vluchten in dezelfde boekingsklasse.

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 07:22
Sowieso zijn veel KLM vluchten goedkoper te boeken via Expedia, ook short haul, alleen al omdat ze zelf §10 boekingskosten rekenen en Expedia vaak maar §3.

Daar snap ik echt niets van. Ze halen op die manier minder binnen ťn moeten commissie betalen aan Expedia. Lijkt me toch juist dat je rechtstreeks boeken zoveel mogelijk wilt stimuleren. Expedia kan ook allerlei (KLM-only) itineraries pricen, die de KLM site zelf niet kan.

Die trucjes met bijv. op buitenlandse KLM sites boeken (voor vluchten vanaf AMS) om de boekingskosten te omzeilen werken ook niet meer, toch?

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:01
quote:
CyBeR schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Aannemelijkerwijs kost dat ze meer geld (aan Schiphol) voor de afhandeling van die bagage door het bagagesysteem van Schiphol, dan om 't bij de gate onder in 't vliegtuig te proppen en bij aankomst met de rest mee op de band te knikkeren. Allicht zullen ze uitgerekend hebben dat wat ze bij aankomst betalen (aannemend dat dat gebeurt) minder is dan wat de gemiddelde extra vertraging ze kost.
De kosten worden dus afgewimpeld op het collectief, want de handmatige controle moet simpelweg gewoon duurder zijn. Dat komt dus totaal niet overeen met het betalen naar gebruik. Als het inladen van handbagage gemeengoed wordt dan moeten vliegvelden de handbagage gaan registeren per vlucht en de handmatige controle doorberekenen aan de desbetreffende maatschappij. Dan zijn we eindelijk weer terug bij de situatie dat bagage het ruim in gaat _/-\o_
quote:
prijk schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Bagage inchecken kost veel meer tijd en personeel.
Waarom zou dat meer personeel kosten? Denk je dat de handmatige controles niet juist extreem veel mankracht vereisen voor iets wat eigenlijk een volautomatisch proces was. Schiphol ging deze zomer bijna ten onder aan de controle van de handbagage!

Mocht de handmatige controle echt efficiŽnter zijn dan zou ik willen voorstellen alle bagage zelf naar het vliegtuig te brengen net zoals bij een bus.
quote:
Kijk maar eens naar de rijen voor incheckbalies, die ook nog eens 40 tot 60 minuten voor vertrek al (moeten) sluiten.
Dat ze 40 tot 60 minuten van te voren sluiten is niet omdat het nou zolang duurt maar omdat ze verantwoordelijk zijn voor het op tijd zijn. Met zelf je bagage sjouwen, ben je zelf verantwoordelijk of je jouw vlucht haalt.

Moshi wijzigde deze reactie 12-02-2018 19:56 (32%)

• Grouchy

Grouchy

meep meep

quote:
Evianon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:34:
Sowieso zijn veel KLM vluchten goedkoper te boeken via Expedia, ook short haul, alleen al omdat ze zelf §10 boekingskosten rekenen en Expedia vaak maar §3.

Daar snap ik echt niets van. Ze halen op die manier minder binnen ťn moeten commissie betalen aan Expedia. Lijkt me toch juist dat je rechtstreeks boeken zoveel mogelijk wilt stimuleren. Expedia kan ook allerlei (KLM-only) itineraries pricen, die de KLM site zelf niet kan.
Och elke keer dat iemand rechtstreeks via KLM boekt is het ka-ching voor ze. Wat ze verliezen weegt denk ik niet op met wat ze binnenhalen.
Als je er een beetje in verdiept kan je idd dezelfde vluchten goedkoper ergens anders boeken maar ik denk nog steeds dat groot genoeg gedeelte van de pax gewoon boekt.
quote:
ehoutgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:43:
[...]

Beveiligings personeel weet vaak alleen maar de status levels van hun 'thuismaatschappij' (waarschijnlijk omdat ze de 'toegang tot fastrack' discussie regelmatig voeren, denk niet dat ze zelf vaak vliegen) en that's it.

Zelfde geld min of meer voor de gemiddelde airline frontline employee op een luchthaven, die zijn vaak ook alleen bekend met hun eigen status levels ook al handelen ze JV/partner vluchten af.

Grouchy wijzigde deze reactie 12-02-2018 20:25 (22%)

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:23
quote:
Jackson6 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:40:

Vanuit Amsterdam zal je dat niet snel hebben met KLM - daar zijn iniedergeval vaak coulant w.b.t. bagage. Bij sommige andere airports, maar ook bij Easyjet op A'dam, hebben ze er inderdaad soms een handje van. Het verschilt dan ook wel weer per medewerker.

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.

• ehoutgast
  • Niet online
quote:
Evianon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:38:
[...]

Met *G bedoelt hij Star Alliance gold status, geen boekingsklasse. (In het kader van de discussie over onduidelijke frequent flyer afkortingen van een tijdje terug, wat op miraculeuze wijze op een of andere manier is geŽindigd in een topic waarschuwing over vliegveld IATA codes :+).

Maar voor Oneworld emerald / BA gold heb je volgens de regeltjes sinds een tijdje ook geen fast track toegang meer op Schiphol. De rekening die Schiphol voor een fast-track pax stuurt naar airlines schijnt nogal hoog te zijn. Meestal is het nog steeds wel prima (en als je die mensen een gouden pasje laat zien, al is het een random Mastercard, wordt je wel doorgezwaaid), maar volgens de harde regeltjes mag het niet. Misschien is het voor Star ook veranderd.
Ik bedoelde inderdaad Star Alliance gold status. De laatste keer dat ik keek stond Schiphol nog wel vernoemd op de Star Alliance website bij luchthavens die fasttrack aanbieden (alhoewel ik niet weet hoe betrouwbaar die site is..).

• stier
  • Niet online
quote:
Borromini schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:24:alleen gaat je trolley nu standaard het ruim in :+. Ik heb het zelf ook vier keer moeten lezen voor het helder bleek.
Moet ik mijn handbagage trolley nu in de vertrekhal afgeven bij de incheckbalie of kan ik met een thuis uitgeprint ticket zo doorlopen en m'n trolley pas afgeven bij de gate?

• CyBeR
  • Niet online
Bij de gate dus.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Moshi schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:52:
[...]
Waarom zou dat meer personeel kosten? Denk je dat de handmatige controles niet juist extreem veel mankracht vereisen voor iets wat eigenlijk een volautomatisch proces was.
Que? Die controle is en was er altijd al, en bovendien wordt ruimbagage net zo hard gescant. Dus dat maakt niet echt heel veel uit.

• G33st
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:37
Hebben jullie nog tips voor het boeken van een vlucht naar Lima, Peru en terug vanaf Bolivia (of andersom) vanuit Nederland?

Ik ben voor aankomende zomer op zoek, maar een retour Peru, of een retour Bolivia lijken beide veel goedkoper dan twee enkeltjes. Theoretisch zou ik denken dat het niet veel uit zou maken?

Retour Peru, circa 930 euro (via Killroy)
Retour Bolivia, circa 900 euro (via Killroy)
Naar Lima, en terug via Bolivia, 1450 euro (KLM)

Hebben jullie tips?

• CyBeR
  • Niet online
Dat heet een open-jaw en die moet je boeken via de 'multi-city' optie. Da's meestal goedkoper dan losse enkeltjes.

• G33st
quote:
CyBeR schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:59:
Dat heet een open-jaw en die moet je boeken via de 'multi-city' optie. Da's meestal goedkoper dan losse enkeltjes.
Excuus, daar kijk ik uiteraard ook bij. Maar gevoelsmatig zijn die prijzen dan hoger dan een eenvoudige retour van/naar 1 en dezelfde stad.

Edit:
Zijn er ook sites die een 'multiple-bestemmingen' optie hebben, waar ik wel kan kiezen voor flexibele data?

Edit2:
Eigen vraag beantwoorden: https://matrix.itasoftware.com/

Edit3:
Blijft wel mijn gevoel bestaan, dat een multi-city optie duurder lijkt dan een eenvoudige retour. Wellicht is mijn verwachting gewoon onjuist.

G33st wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:06 (32%)

• CyBeR
  • Niet online
quote:
G33st schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:01:
[...]

Excuus, daar kijk ik uiteraard ook bij. Maar gevoelsmatig zijn die prijzen dan hoger dan een eenvoudige retour van/naar 1 en dezelfde stad.
Dat is ook vaak zo want je bent niet een eenvoudige retour aan het doen. Waarom je dan prijzen van een eenvoudige retour verwacht is me niet helemaal duidelijk.
quote:
Zijn er ook sites die een 'multiple-bestemmingen' optie hebben, waar ik wel kan kiezen voor flexibele data?
Je bedoelt waarbij je een wijzigbaar ticket hebt? Dat is niet verenigbaar met de laagste prijs willen; dergelijke tickets zijn altijd duur.

• G33st
quote:
CyBeR schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:05:
[...]

Dat is ook vaak zo want je bent niet een eenvoudige retour aan het doen. Waarom je dan prijzen van een eenvoudige retour verwacht is me niet helemaal duidelijk.

[...]

Je bedoelt waarbij je een wijzigbaar ticket hebt? Dat is niet verenigbaar met de laagste prijs willen; dergelijke tickets zijn altijd duur.
Eens, mijn verwachting is waarschijnlijk gewoon onjuist.

Nee, ik bedoel dat mijn heenvlucht ergens tussen 1 en 15 augustus zal zijn en dat die flexibel is. Dus zou het mijn voorkeur hebben om 5 augustus +/- 3 dagen aan te geven, dan puur en alleen 5 augustus.
Juist in het kader van een goedkoper ticket, blijft helaas hoogseizoen.

https://matrix.itasoftware.com/ lijkt dit te kunnen :)

• CyBeR
  • Niet online
Ah op die manier. Ja, ITA Matrix inderdaad, of Google Flights.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:56:
Gisteren aangekomen op BJL. Wat een verademing, extreem efficiŽnte luchthaven. Zeker voor Afrikaanse begrippen.

Binnen 10 minuten na uitstappen zat ik al in de transferbus. Dat is dus inclusief busrit van de remote stand (300 meter, BJL heeft geen jetbridges), immigratie, paspoortcontrole en bagage (lag al op de (overigens antieke) belt te draaien toen we aan kwamen lopen.
En vanochtend (touchdown om 07:15) weer teruggekomen met vlucht OR460, en toestel PH-TFA, hetzelfde toestel als ik op de heenreis had. Dit keer in seat 3D ipv 2D, die was helaas al bezet.

Terugreis was toch iets minder efficient op BJL.... heb maar liefst 6 keer mijn paspoort moeten laten zien:

1) Bij binnenkomen terminal BJL
2) 10 meter verderop nog eens bij de immigratiedienst (waar je ook nog een depature card in moet vullen)
3) 10 meter verderop nog een keer bij de checkin
4) 20 meter verderop bij Security nog een keer
5) Bij de gate nog een keertje
6) Bij het oplopen van de trap om te boarden nog een keer.

Ik snap dat controles belangrijk zijn, maar dit is imho wel een beetje heel erg overdreven allemaal. Dan gaat het op AMS toch iets efficienter.

De departure lounge van BJL is ook een practical joke hoor. Een wachtruimte bij een gate in AMS is groter dan de hele depature lounge (voor 4 gates) van BJL bij elkaar :P

Wij waren om 23:55 (lokale tijd, 00:55 hier) de enige vlucht (en ook de laatste vlucht van de dag), ik moet er niet aan denken hoe de lounge eruit ziet als er 3 vluchten tegelijk vertrekken. Dan moet je de passagiers horizontaal gaan opstapelen denk ik :X

De omroepberichten waren praktisch onverstaanbaar. Dit is met name door het geluidsvolume van de bar in de lounge, die stond namelijk op het volume "De doden staan op uit hun graf"....

Verder wel vriendelijk personeel verder.

De vlucht zelf was behoorlijk turbulent, no pun intended. Boven MauritaniŽ en Marokko schudden we lekker heen en weer, en gedurende een tijd had de piloot ook het Fasten Seatbelts-lampje permanent aan gedaan. Was echt geen pretje.

Toen we zuid-Spanje binnenvlogen nam de turbulentie af tot meer acceptabele hoeveelheden, hoewel het ook toen niet rustig bleef. Wel was het erg helder, zodat we heel fraai Madrid en later ook Parijs vanuit de lucht hebben kunnen aanschouwen (we bewogen ons voort op 38.000 voet). Mooit lichtjes-festijn.

Wel een wazige verklaring van de piloot: we mochten nog niet vertrekken, omdat we dan te vroeg op Schiphol zouden zijn, voor 07:00. Daardoor zou TUI grote boetes krijgen. We moesten dus nog 10 minuten wachten voor we weggingen. Wat is dit voor vaag verhaal? Heb ik nog nooit iets van vernomen? :?

En natuurlijk landden we weer op de Polderbaan, waardoor we drie uur moesten taxiŽn naar de gate. Altijd fijn, not.

Virussen? Scan ze hier!

• Dreamvoid
Te vroeg landen mag idd niet, het aantal nachtvluchten is beperkt.
quote:
CyBeR schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:05:
Je zou logischerwiijs toch verwachten dat de prijs van een open jaw (A-B + C-A) ergens in het midden ligt tussen de retour tickets A-B-A en A-C-A, maar in de praktijk is dat zelden het geval.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:51 (78%)

specs

• wildhagen
  • Niet online
7 uur is nou niet echt nacht ofzo? De meeste mensen zijn dan allang op, zeker op een doordeweekse dag.

Sowieso, het geschedulede vertrek was om 23:55, met een geschedulede aankomst van 07:20, dus kan hij dan niet gewoon wat langzamer gaan vliegen ipv 10 minuten stationair brandstof te staan slurpen (de motoren draaiden namelijk al wel gewoon). Lijkt me economisch nog voordeliger ook als je minder hard vliegt (minder verbruik).

Daarnaast was de aankomst op BJL ook gewoon rond middernacht (31 januari), daar werd ook niet moeilijk over gedaan over boetes etc.

Virussen? Scan ze hier!

• Dreamvoid
BJL is geen AMS, ander land andere regels. De nacht is van 23:00 tm 7:00, in die periode is het aantal starts en landingen sterk beperkt, zo is het nou eenmaal afgesproken met de omwonenden.

specs

• CyBeR
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:51:

Sowieso, het geschedulede vertrek was om 23:55, met een geschedulede aankomst van 07:20, dus kan hij dan niet gewoon wat langzamer gaan vliegen ipv 10 minuten stationair brandstof te staan slurpen (de motoren draaiden namelijk al wel gewoon). Lijkt me economisch nog voordeliger ook als je minder hard vliegt (minder verbruik).
10 minuten stationair draaien gebruikt minder brandstof dan 10 minuten langer vliegen op een lager tempo aangezien je dan je motoren hoger hebt staan dan stationair.

Dat gezegd hebbende: tien minuten wachten voor engine start is natuurlijk nog beter.

CyBeR wijzigde deze reactie 13-02-2018 11:00 (6%)

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:42

Koppensneller

winterrrrrr

quote:
wildhagen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:51:
7 uur is nou niet echt nacht ofzo? De meeste mensen zijn dan allang op, zeker op een doordeweekse dag.

Daarnaast was de aankomst op BJL ook gewoon rond middernacht (31 januari), daar werd ook niet moeilijk over gedaan over boetes etc.
Gek genoeg is langzamer vliegen niet gek veel zuiniger. Dat komt door de verminderde efficiŽntie van de motoren die de vermindering van de luchtweerstand teniet doet.

Ratelbak - Lapflop

• stier
  • Niet online
Als ik nog even mag vragen aan degene die veel ervaring hebben met het vliegen met Ryanair.

Mijn trolley is volgens label fabrikant: 38 x 25 x 55 cm. Past allemaal net volgens de regels... echter hij is dus 5 cm te diep. Hoe significant is dat in de praktijk?

Kortom, moet ik nu een nieuwe trolley kopen? :'(
quote:
Eťn cabinetas met een gewicht tot 10kg en een max afmeting van 55cm x 40cm x 20cm

stier wijzigde deze reactie 13-02-2018 18:21 (123%)

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:24
quote:
stier schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:06:
Als ik nog even mag vragen aan degene die veel ervaring hebben met het vliegen met Ryanair. Mijn trolley is volgens label: 38 x 25 x 55 cm. Past allemaal net maar volgens de regels is hij 5 cm te diep. Hoe significant is dat in de praktijk?

Kortom, moet ik nu een nieuwe trolley kopen? :'(

[...]
Ik heb nog nooit gezien dat ze moeilijk doen. Sterker nog, naar mijn idee nemen de meeste passagiers veel te grote handbagage mee. Maar zoals eerder genoemd, er hoeft maar 1 “verkeerde” medewerker tussen te zitten.

De enige uitzondering dat ik problemen heb gezien was op Madrid. Veel Spanjaarden die dachten zo’n beetje hun ruimbagage mee te kunnen nemen in de cabine. 8)7

• Metalfreak
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

quote:
Kees_B schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:18:
[...]
Ik heb nog nooit gezien dat ze moeilijk doen. Sterker nog, naar mijn idee nemen de meeste passagiers veel te grote handbagage mee. Maar zoals eerder genoemd, er hoeft maar 1 “verkeerde” medewerker tussen te zitten.

De enige uitzondering dat ik problemen heb gezien was op Madrid. Veel Spanjaarden die dachten zo’n beetje hun ruimbagage mee te kunnen nemen in de cabine. 8)7
Als ik onlangs op Weeze naar de trolleys keek, leek het wel alsof 80% van de handbagage veel te groot was. Er werd echter nergens moeilijk over gedaan. Zeker niet omdat tegenwoordig die trolleys tegenwoordig standaard het ruim in gaan, tenzij je met priority geboekt hebt.

• stier
  • Niet online
@Kees_B @Metalfreak Totdat je hem in een zogenaamde 'sizer' moet plaatsen, dan heb je wel probleem als ie niet past.

YouTube: Taking full advantage of Ryanair's cabin baggage allowance

• Metalfreak
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

quote:
stier schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:36:
@Kees_B @Metalfreak Totdat je hem in een zogenaamde 'sizer' moet plaatsen, dan heb je wel probleem als ie niet past.

YouTube: Taking full advantage of Ryanair's cabin baggage allowance
Klopt, maar dat heb ik ze persoonlijk nog nooit zien doen, maar goed, ik zorg dat ik altijd handbagage bij me heb die wťl aan de eisen voldoet.

• Beavbusi
  • Registratie: april 2013
Ik ga in maart naar Nicaragua, nu vlieg ik via Houston. Moet ik dan ook zo'n ETSA kopen ook al ga ik het vliegveld niet af? niet zoveel zin in gezeur in Amerika natuurlijk... kom er niet echt uit of dit op doorreis ook nodig is.

• wildhagen
  • Niet online
Ja, je hebt die ESTA idd nodig, ook bij transfer only.

Virussen? Scan ze hier!

• Beavbusi
  • Registratie: april 2013
Oke ESTA :p , thanks dan ga ik die in ieder geval even aanschaffen.
Pagina: 1 ... 28 ... 39 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*