Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste
Acties:

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:47

The Third Man

The Third Jellyfish

geenstijl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Je kan altijd naar de galley (meestal achterin) lopen om zelf wat snacks/drinken etc. te gaan halen.
Ik ben laatst met KLM naar Bangkok gevlogen (en buiten dat ik het eten matig vond) prima crew en vlucht gehad.

Maar eigenlijk is het enige dat mis ging het eten? (en dat kan altijd een keer gebeuren natuurlijk, ook bij andere airlines)
Dan valt het toch wel mee ;)
Het is geen klachtenbrief of iets dergelijks van "moet je nou horen wat mij voor stuitends is overkomen", het is een trip report. Ik bedoelde wel met het complete verhaal te vertellen dat KLM, naar mijn gevoel, niet helemaal het niveau haalt wat andere airlines (nog) wel halen. Maar zeker weet ik dat niet, heb qua recente vluchten verder alleen short haul ervaring. Bij de reisplanning was ik ook de opties van Qatar, Etihad, Turkish etc tegengekomen en uiteindelijk toch maar good-ol' KLM genomen en nu krab ik toch een beetje achter mijn oren of ik dat weer zou doen. Foutje is 1 ding maar ook die wat aparte crew op de terugweg, ik weet het niet of ik dan niet gewoon een rug (want dat kost het tenslotte wel, laten we eerlijk blijven) voortaan aan een ander ga betalen. We hebben het niet over even naar Malaga of Kos vliegen waar het niet boeit of de crew glimlacht of niet en of je nog een blikje drinken mag. KLM's overall picture is, bij mij althans, gewoon niet (meer) zo overtuigend, laat ik het zo samenvatten.

@jeehaa . Ik ben niet geupgrade. Ik heb een andere stoel binnen de Economy gekozen. De eventuele prijs daarvan kan variëren, dat is bij elke airline zo (sommige airlines vragen voor alle stoelen een bijbetaling). Net als dat het kiezen van een stoel bij de nooduitgang ook geen upgrade is maar praktisch elke airline tegenwoordig wel geld voor vraagt. Daarnaast was mijn maaltijd er gewoon, maar is naar een ander persoon gegaan, er is niks 'vervallen'. Last but not least had ik op de terugvlucht ook weer dezelfde stoelwijziging genomen. 25 piek dit keer zelfs. Maar dus wel m'n correcte maaltijd gehad. Dus je verhaal gaat niet op, wat mijn ervaring tenminste betreft.

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
@The Third Man in dat geval heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd, ik las in je reactie dat je een upgrade naar Premium Comfort had gekocht en niet een andere stoel binnen dezelfde reisklasse.

edit: overigens adviseer ik je om je bevindingen aan te geven in een officiële klacht. Dat werkt twee kanten op: voor jezelf omdat je dan juist wél gecompenseerd kan worden voor de gemiste maaltijd - had ook aan boord kunnen gebeuren ( :o ). voor KLM om de processen te verscherpen; blijkbaar gaat er iets mis, waarvan moet worden geleerd.

[ Voor 46% gewijzigd door jeehaa op 16-02-2026 16:03 ]

                           

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:08

Sorcerer8472

Mens sana?

@harley normaalgesproken is dit geen probleem, zeker niet als het er een beetje normaal uitziet qua afmetingen. KLM is hier vrij relaxed in. Maar niemand kan het garanderen dus je kunt pech hebben.

@jeehaa naar premium comfort is idd geen upgrade naar andere cabine. Maar zelfs dan zou er een soort voorzorg moeten zjin bij dieetrestricties imo. Hier heeft men gewoon de fout gemaakt niet goed te checken.

Wellicht dat dit soort fouten sneller voorkomt bij KLM, ik weet het niet. Ik ben zelf meestal wel blij met het vliegen met KLM, meestal gewoon prima, lekker vertrouwd, en fijn weer een NL crew te zien na een lange buitenlandreis :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:42:
[...]Het is geen klachtenbrief of iets dergelijks van "moet je nou horen wat mij voor stuitends is overkomen", het is een trip report. Ik bedoelde wel met het complete verhaal te vertellen dat KLM, naar mijn gevoel, niet helemaal het niveau haalt wat andere airlines (nog) wel halen. Maar zeker weet ik dat niet, heb qua recente vluchten verder alleen short haul ervaring. Bij de reisplanning was ik ook de opties van Qatar, Etihad, Turkish etc tegengekomen en uiteindelijk toch maar good-ol' KLM genomen en nu krab ik toch een beetje achter mijn oren of ik dat weer zou doen. Foutje is 1 ding maar ook die wat aparte crew op de terugweg, ik weet het niet of ik dan niet gewoon een rug (want dat kost het tenslotte wel, laten we eerlijk blijven) voortaan aan een ander ga betalen. We hebben het niet over even naar Malaga of Kos vliegen waar het niet boeit of de crew glimlacht of niet en of je nog een blikje drinken mag. KLM's overall picture is, bij mij althans, gewoon niet (meer) zo overtuigend, laat ik het zo samenvatten.
Ik vlieg redelijk wat, en bij Aziatische maatschappijen is de crew vaak heel erg "dienerig", maar dat zit ook gewoon echt in de Aziatische cultuur.
Ik heb over algemeen geen klagen over de KLM crew, wordt eigenlijk altijd vriendelijk behandeld. Kan natuurlijk zijn dat je gewoon pech hebt gehad.
KLM heeft vaak wel echt goede vluchttijden/rechtstreekse vluchten etc., dat is mij heel wat waard.
Maar ik vind bijvoorbeeld een Emirates A380 wel prettiger zitten dan economy in een 777.

Uiteindelijk ook zoveel mensen, zoveel wensen.
Ook net wat je belangrijk vindt, prijs / reistijd / service/eten aan boord etc.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:02

Grouchy

meep meep

Normaal gaat zo'n chow chow keuze toch gewoon mee bij stoelwisseling in dezelfde cabine? Veranderd af en toe nog van stoel ver na het inchecken, soms zelfs nog vlak voor het boarden. Eenmaal aan boord is het dan vaak iets van bevestiging van je naam gevolgd door zoiets van 'ik heb de kabeljauw hier staan voor u', en die data komt gewoonlijk overeen ondanks een stoelwisseling.

Klinkt meer als iets/iemand op de automatische piloot daar aan boord en/of die een dag van de voren voor het laatst de optie 'update/ synchronize' heeft gebruikt?

Aziatische luchtvaartmaatschappijen zijn vaak erg servicegericht inclusief economy klasse, Singapore Airlines crew, veel beter wordt het niet; 2025 lijstje....
https://www.worldairlinea...-airline-cabin-crew-2025/

Daar zul je weinig westerse maatschappijen op vinden.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
We ( ik, mijn vrouw en zoon) gaan dit jaar weer eens een vliegvakantie doen.
We vliegen met KLM, vanuit Düsseldorf naar Schiphol, dan vanuit daar naar Kaapstad.
Terug vanuit Johannesburg naar Schiphol->Düsseldorf.

beide vluchten zijn eigen KLM zoals ik het nu zie op de vluchtnummers.

Vraag 1:

Onze heen vlucht is als volgt :

08:15-09:10 Dusseldorf - Amsterdam
10:10-21:25 Amsterdam - Kaapstad

Dus precies 1 uur overstaptijd.
Is dat wel voldoende ?
Simpel zat: Als hij op tijd is, red je het wel. Moet je er wel vanuit gaan dat als hij uit Dusseldorf aan B36 gekoppeld wordt, het een aardige sprint is.

Maar je hebt best weinig ruimte voor een vertraging. Aan de andere kant, naar CPT vertrekt hij ook altijd wel iets later.

Vlieg je vanuit Dusseldorf uit praktische of economische reden? Als het om het geld gaat, kan goedkoop nog wel eens duurkoop blijken. Dan heb je een dagje Amsterdam als sightseeing ;)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Hoe is EVA Air toen rechtstreeks naar Bangkok bevalen ??
Ik zie dat ik met KLM ben gegaan. Waarom, weet ik niet meer. Misschien nog een huisje nodig :+

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:00
@PWM economische reden. Düsseldorf is voor ons dichterbij en het scheelde bijna 300 p.p.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

harley schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:00:
We ( ik, mijn vrouw en zoon) gaan dit jaar weer eens een vliegvakantie doen.
We vliegen met KLM, vanuit Düsseldorf naar Schiphol, dan vanuit daar naar Kaapstad.
Terug vanuit Johannesburg naar Schiphol->Düsseldorf.

beide vluchten zijn eigen KLM zoals ik het nu zie op de vluchtnummers.

Vraag 1:

Onze heen vlucht is als volgt :

08:15-09:10 Dusseldorf - Amsterdam
10:10-21:25 Amsterdam - Kaapstad

Dus precies 1 uur overstaptijd.
Is dat wel voldoende ?
mmm kan krap zijn...toen wij naar Australia vlogen hadden we veel groter gat ertussen en op de heenvlucht moesten we rennen en op terugvlucht miste we de overstap..
OK dat was met Air India in Dehli.. en KLM zal iets beter georganiseerd zijn, maar toch is het erg krap..
Gaan er later nog meer vluchten? of moet je wachten tot de volgende dag?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2