Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 263 264 Laatste
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:26

Sorcerer8472

Mens sana?

Homeland schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Prijzen van KLM slaan nergens op. Volgende week retourtje Madrid, 700+ euro met KLM maar met Iberia of Air Europa voor ruim onder de 200euro.
Omdat Flying Blue zo’n goed programma is en mensen dat er voor over hebben om XP/miles te verdienen? :p

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Omdat Flying Blue zo’n goed programma is en mensen dat er voor over hebben om XP/miles te verdienen? :p
Want de baas betaald :D

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:45:
[...]

KLM, zeer hoge prijzen, massaal annuleringen bij slecht weer, dan is het toch makkelijk kiezen.

Maar inderdaad, als de baas betaald maakt het wat dat betreft minder uit en je geld blijft in elk geval binnen Nederland?

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Homeland schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:06:
[...]

KLM, zeer hoge prijzen, massaal annuleringen bij slecht weer, dan is het toch makkelijk kiezen.

Maar inderdaad, als de baas betaald maakt het wat dat betreft minder uit en je geld blijft in elk geval binnen Nederland?
In mijn geval is KLM de preferred supplier. Er zijn legio goedkopere tickets te vinden bij andere airlines. Maar ik heb 1 keer iets anders geboekt dan KLM (want goedkoper), en ik kreeg toen alleen maar gezeik van de financiële afdeling. Prima. Boek ik in het vervolg braaf alleen KLM.

En ik ben maar wat te bekend met het annuleringsbeleid van KLM. Ik vlieg 1 a 2 keer per maand AMS-BLL en/of AMS-CPH en alleen vorig jaar al heb ik met 3 geannuleerde vluchten te maken gehad op deze route (ik laat vertragingen achterwege, dat maak ik vaker wel dan niet mee op elke andere route), terwijl ik zag dat andere airlines wel gewoon vlogen rond dezelfde tijden. Het maakt mij verder niet zoveel uit overigens, dan maar een extra nachtje doorbrengen in Kopenhagen (behalve Billund, daar is niet zoveel te doen in de avonduren). Oh ja, en nog 1 annulering gehad op AMS-MUC vorig jaar. Ik moet daarbij wel zeggen dat het alleen zakelijke reizen zijn.

Juist omdat ik (vind ik dan) relatief vaak vlieg, doe ik dat privé bijna niet meer. Juist vanwege mijn ervaringen met vertragingen en annuleringen kies ik liever voor een vakantie die je moet de auto kan doen. En mijn vriendin houdt ook niet van vliegen, dat scheelt ook natuurlijk :P

What's a cube to you?

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Docslik schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
KL1271, cityhopper vluchtje wordt uitgevoerd met een 773. Dit is wel een mooie upgauge - helemaal voor de Euro Bizz pax :)
En eerder vanmorgen KL1771 / KL1772 (normaal een 737) naar Berlijn uitgevoerd door een 787-9, dezelfde 787-9 doet vanmiddag een retourtje KL1605/KL1606 (normaal ook 737) naar Rome.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Geld is het probleem niet. Dit is zakelijk en kost me niks.

Maar ik ben 2 meter. En als ik naar de WC moet , moet ik naar de WC (met een half uurtje speling).. (Ben soms wel jaloers op partner, die kan nr2 gewoon een werkdag lang ophouden).

Allemaal dingen die ik bij een Flixbus niet heel chill vind. Trein heb ik wat minder issues mee.

Ik waag de gok morgen. Intussen wel al lekker een smörrebröd lunch op :)

Als de vlucht er weer uitklapt hoop ik dat dat is voordat ik naar Billund vlieg. Want dan ga ik toch maar richting trein denk ik.
Goeie gok genomen. Vanochtend CPH->BLL->AMS zonder issues en nu in de IC-direct naar RTM :)

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:12
becopol schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:30:
Dit wordt wat voor ons hier. We vertrekken vandaag uit HDS naar JNB naar IST en dan morgenochtend naar AMS. Dan hebben we geen auto op Schiphol en moeten we of met Sixt Share of met de trein. Het ziet er morgen wel iets beter uit, maar maak me wel wat zorgen. Zin in…..
In 27 uur van het Krugerpark naar huis is uiteindelijk vlekkeloos verlopen. Lange reis, maar geen problemen gehad op Schiphol.

Wel ga ik nooit meer met Turkish Airlines. Het is krap en verschrikkelijk warm in de vliegtuigen dus heb geen oog dicht gedaan.

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-01 18:04
Ik zie dat er vanaf morgenavond weer de nodige vluchten uitvallen, vermoedelijk door het weer. Als de rest van de dag geen annuleringen te zien zijn dan betekent dat waarschijnlijk dat die vooralsnog wel doorgaan? Of wordt er tegen 'de tijd' in geannuleerd?

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik ben aan het kijken voor een ticket in april van Amsterdam naar Hanoi, wilde eerst voor BC gaan maar dat is me toch te gortig., nu voor Premium economy aan het kijken.

Van Adam naar of Parijs of Frankfurt

Hanoi Parijs (Airbus A350) of Frankfurt (Boeing 787) met Vietnam airlines.

Heeft 1 van die vliegvelden/toestel nog een voorkeur , ben zelf nog nooit op CDG of Frankfurt geweest.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Veel mensen met een diep gewortelde haat voor CDG hier 😉. Qua risico op stakingen zou ik eerder naar DE dan FR kijken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:43:
Veel mensen met een diep gewortelde haat voor CDH hier 😉.
Nee hoor, geen hekel aan CDG. Kom er graag, zelfs.

Aan de andere kant is FRA mijns inziens de ergste plek op aarde. En T2 al helemaal.

Overigens meen ik te hebben gelezen dat VN ook op Schiphol gaat vliegen dus wellicht loont het om even te wachten totdat dat ingeregeld is? Hier: https://www.luchtvaartnie...ten-naar-schiphol-starten

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 08-01-2026 17:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

franssie

Save the albatross

@Borromini je bedoeld CDG?
Hangt een beetje van het seizoen af welke erger is afhankelijk van de looptijd van de CAO en de pensioenwetten.
Geldt overigens ook voor de treinen, lekker dat beide staken (piloten/machinisten/verkeersleidingen, infrabeheerders etc).

edit: en ik kom niet vaak op CDG maar ben het met @CyBeR wel eens dat het ook voor mij een prima luchthaven is als ik er ben. Minder doolhof dan Schiphol is, begint met die ster structuren steeds meer te lijken op een vinexwijk uit de jaren '80 met al die hofjes :P

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 08-01-2026 17:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ramrodwillem
  • Nu online
CyBeR schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Aan de andere kant is FRA mijns inziens de ergste plek op aarde. En T2 al helemaal.

Overigens meen ik te hebben gelezen dat VN ook op Schiphol gaat vliegen dus wellicht loont het om even te wachten totdat dat ingeregeld is? Hier: https://www.luchtvaartnie...ten-naar-schiphol-starten
Ook als ik vanaf Amsterdam een transfer maak op Frankfurt, Vietnam Airlines vertrekt van T2 .

Parijs is inderdaad wel meer risico tav stakingen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kom ook niet vaak op CDG, maar toch wel meerdere keren per jaar, voornamelijk in terminal 2F. Ik vind Schiphol toch wel prettiger hoor :)

Wat ik niet prettig vind aan CDG:
- security waar je meerdere bakken nodig hebt voor je enkele rugzak aan handbagage, zo'n beetje alles moet er gescheiden uit
- die ellenlange gang bij arrivals waar niets te doen is, voordat je bij de trein bent
- geen steriele verbinding voor overstap tussen terminals (had vorig jaar een overstap van 2B naar 2F)
- de wachtruimte bij 2F-gates voelt als één grote zaal voor alle gates
- minder duidelijke bewegwijzering dan Schiphol (bij die 2B>2F overstap was ik daadwerkelijk een stukje verdwaald)

Maar echt problemen ervaar ik er niet.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:14

Daniel

Kapitein NCC-1701
De haat op CDG vind ik over het algemeen wat overdreven inderdaad. Het is een prima luchthaven, overstappen van de ene naar de andere terminal (of binnen 2) kan wat verwarrend zijn maar is ook weer niet zo'n enorme klus als je je voorbereid hebt. In dit geval moet je van 2F naar 2E als je inbound komt met KLM, dat is overzichtelijk.

Qua connectiviteit maakt het niet veel uit, tussen AMS en FRA gaan ongeveer 10 vluchten per dag, tussen AMS en CDG ongeveer 12. Staken doen ze in Duitsland ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel op 08-01-2026 18:12 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:15

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Vind cdg prettiger dan fra, en zoals hierboven gemeld, vn gaat direct vliegen op ams , zover ik kan zien vanaf april ergens.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• ramrodwillem
  • Nu online
mrsar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:12:
Vind cdg prettiger dan fra, en zoals hierboven gemeld, vn gaat direct vliegen op ams , zover ik kan zien vanaf april ergens.
Ohw dat wist ik nog niet, benieuwd, eens kijken of er al vluchten worden aan geboden, wilde de laatste week van april weg.

Net gekeken tot oktober maar geen rechtstreekse vluchten, altijd met overstap.

[ Voor 10% gewijzigd door ramrodwillem op 08-01-2026 18:22 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Homeland schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Gaat dat niet naar Parijs dan? :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:10:
- geen steriele verbinding voor overstap tussen terminals (had vorig jaar een overstap van 2B naar 2F)
Die is er wel, maar inderdaad niet van 2B naar 2F. Wel van 2F naar 2E en 2G (en vice versa uiteraard).
- de wachtruimte bij 2F-gates voelt als één grote zaal voor alle gates
Lounge :P
- minder duidelijke bewegwijzering dan Schiphol (bij die 2B>2F overstap was ik daadwerkelijk een stukje verdwaald)
Klopt, maar wij zijn verwend want de bewegwijzering op Schiphol is letterlijk een van de beste van de wereld. Andere luchthavens gebruiken Schiphol (en JFK/EWR, die ook door bureau Mijksenaar gedaan zijn) als voorbeeld. CDG helaas niet. Dat gezegd hebbende vind ik de bewegwijzering in CDG nou ook weer niet slecht of zo. Het is geen FCO.
ramrodwillem schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Ohw dat wist ik nog niet, benieuwd, eens kijken of er al vluchten worden aan geboden, wilde de laatste week van april weg.

Net gekeken tot oktober maar geen rechtstreekse vluchten, altijd met overstap.
Ja daarom zei ik, het loont wellicht de moeite om even te wachten totdat die vluchten in de systemen geladen zijn. Dat gebeurt vast binnen niet al te lang.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:28

g0tanks

Moderator CSA
CyBeR schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Top dat er weer een directe verbinding komt naar Vietnam. Laatste keer was in 2018. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Even een vraagje voor de FF, lounges op Schiphol, geven jullie de voorkeur aan de KLM lounge of de privium lounge?

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:43

Grouchy

meep meep

Privium voor mij. Die lounge is over het algemeen wat rustiger, beter eten en ge krijgt er geen rennende en schreeuwende sex trofeeën onder de twaalf bij.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:32

4x2

lộn xộn quá

ramrodwillem schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:37:
Ik ben aan het kijken voor een ticket in april van Amsterdam naar Hanoi, wilde eerst voor BC gaan maar dat is me toch te gortig., nu voor Premium economy aan het kijken.

Heeft 1 van die vliegvelden/toestel nog een voorkeur , ben zelf nog nooit op CDG of Frankfurt geweest.
Heb zelf direct FRA-SGN gevlogen een jaartje terug (in eco, moest 2 katten meesjouwen in het ruim, dus prijstechnisch gezien was het redelijk gelijk aan PE :+)
CDG is al ff geleden dat ik er overheen gevlogen ben, maar vond dat persoonlijk een fijner vliegveld, je moet wel wat lopen, maar vond FRA (persoonlijk) vrij rommelig en ben geen fan van security bij de gate.
Afgezien daarvan heb ik zelf ook een voorkeur voor de A350 boven de 787, maar VN is verder wel een prima maatschappij.

Je zou ook eens kunnen kijken of China Southern nog leuke aanbiedingen heeft, die kunnen erg goedkoop zijn, zijn lid van skyteam en zijn IMHO gewoon prima, de overstap in CAN is lekker efficient (25min ofzo, heen & terug)

leeg

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 05:28:
Privium voor mij. Die lounge is over het algemeen wat rustiger, beter eten en ge krijgt er geen rennende en schreeuwende sex trofeeën onder de twaalf bij.
Dat er geen kinderen zijn is wel echt een plus voor mij. Maar ook dat er überhaupt nog wat etiquette lijkt te zijn onder volwassenen (geen luide tiktoks, calls, etc).
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:34:
Even een vraagje voor de FF, lounges op Schiphol, geven jullie de voorkeur aan de KLM lounge of de privium lounge?
De Privium Expresslounge in Schengen vind ik wel zeer beperkt qua aanbod. Als het rustig is kijk ik ook altijd of de Crown Lounge te doen is. Lauwe kroketbroodjes zijn toch een guilty pleasure :') maar mocht je echt willen eten dan kun je dat beter eerst in de departures lounge doen.

Hoe ideaal zou het trouwens zijn om via die lounge direct door security te kunnen? Zal logistiek wel niet mogelijk zijn, maar toch.

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:10
ramrodwillem schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:37:

China Southern is 1k ongeveer in de business via Guangzhou. Qatar kan ook nog kost je 1,5k via Doha in de business.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• ramrodwillem
  • Nu online
Dark_Angelus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:09:
[...]

China Southern is 1k ongeveer in de business via Guangzhou. Qatar kan ook nog kost je 1,5k via Doha in de business.
Ik weet niet waar jij die prijzen vandaan tovert maar CS is €2368 in BC en QA €3988, graag hoor ik van je via welke site je deze prijzen krijgt.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wibblemoo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Iberia doet gek genoeg 4(!) vluchten per dag MAD-AMS deze periode. Eind December vloog ik voor 35 euro MAD-AMS. 1 Week voor de vlucht geboekt.
Haalt Iberia ook niet gewoon veel transfer passagiers naar Zuid-Amerika op?

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
ramrodwillem schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Ik weet niet waar jij die prijzen vandaan tovert maar CS is €2368 in BC en QA €3988, graag hoor ik van je via welke site je deze prijzen krijgt.
Verschil tussen one-way en roundtrip? :+

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@ramrodwillem die prijzen van @Dark_Angelus kan je vinden via Google flight. Maar @Dark_Angelus vermeldt de prijs enkele reis (op basis van retour zoekactie). Kortom x2 doen en je hebt die prijzen :)

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
PolarBear schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Haalt Iberia ook niet gewoon veel transfer passagiers naar Zuid-Amerika op?
Ja klopt maar gezien de pricing zit er een aardige mismatch met transferpassagiers en beschikbaarheid momenteel.

• ramrodwillem
  • Nu online
We Are Borg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
@ramrodwillem die prijzen van @Dark_Angelus kan je vinden via Google flight. Maar @Dark_Angelus vermeldt de prijs enkele reis (op basis van retour zoekactie). Kortom x2 doen en je hebt die prijzen :)
Ok thx, ja beetje vreemd om van een enkele reis uit te gaan, wil toch ook weer gewoon terug, leek me al stug en gebruik inderdaad GF hier ook voor.
Pagina: 1 ... 263 264 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2