Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste
Acties:

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
psy schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:03:
[...]

Als ik de meeste reacties zo lees lijkt de tendens eerder te zijn, hou toch maar gewoon die extra tijd aan. Ik denk dat ik om 3 uur vertrek, dan ben ik om 5:30 op het vliegveld. Als er dan onverhoopt nog wat oponthoud is onderweg heb ik nog wat marge, departure is om 8:35. Online inchecken doe ik sowieso, en we hebben geen bagage bij ons. Dat scheelt ook neem ik aan.
Ik word met regelmaat roekeloos genoemd met hoe laat ik op Schiphol aan kom tov m'n vlucht :P Maar voor long haul waarbij te laat zijn wat serieuzere financiële consequenties heeft dan de Europese vluchten die ik meestal doe (en dan hebben we 't nog niet gehad over de vertraging die je dan oploopt, met meestal maar 1 vlucht per dag) doe ik 't daar ook een stuk safer mee en ben ik er plm. 2 uur vantevoren. Dat is rekening houdend met dat ik van de prio check-in en security gebruik mag maken, anders idd meer.

Verkijk je ook niet op de tijd van de dag -- al die goedkope LCC vluchten naar vakantie-oorden vertrekken vroeg 's ochtends dus 't is vaak drukker dan je denkt.

Bij Delta zijn ze niet meer gewend dat mensen hun lounges (SkyClub in dit geval) binnen komen zonder een credit card die toegang geeft te hebben blijkbaar :P Zowel vandaag in SEA als twee weken geleden in PDX scande men mijn BP en vroeg meteen om de credit card te zien. Bij mijn vermelding dat ik graag als SkyTeam Elite+ binnen kom moesten ze met veel moeilijk kijken blijkbaar heel diep in hun systeem zoeken.

Op SEA hebben ze ook een Delta One lounge dus alle business class pax gaan natuurlijk daar heen, maar helaas vloog ik slechts First :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:22:
Tenzij je de SSSS op je boarding pass krijgt. Dan mag je gratis en voor niets een berg extra security tests doorlopen. Had dat onlangs toen ik via de US naar een niet nader te noemen 'bijzondere bestemming' vloog in zuid america (Lees: alles anders dan een typische vakantiebestemming).
Klopt, maar dat is bij de gate dus tegen die tijd is 't al wel vrij zeker dat je aan boord kunt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:03

FreakNL

Well do ya punk?

CyBeR schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:53:
[...]

Ik word met regelmaat roekeloos genoemd met hoe laat ik op Schiphol aan kom tov m'n vlucht :P Maar voor long haul waarbij te laat zijn wat serieuzere financiële consequenties heeft dan de Europese vluchten die ik meestal doe (en dan hebben we 't nog niet gehad over de vertraging die je dan oploopt, met meestal maar 1 vlucht per dag) doe ik 't daar ook een stuk safer mee en ben ik er plm. 2 uur vantevoren. Dat is rekening houdend met dat ik van de prio check-in en security gebruik mag maken, anders idd meer.

Verkijk je ook niet op de tijd van de dag -- al die goedkope LCC vluchten naar vakantie-oorden vertrekken vroeg 's ochtends dus 't is vaak drukker dan je denkt.

Bij Delta zijn ze niet meer gewend dat mensen hun lounges (SkyClub in dit geval) binnen komen zonder een credit card die toegang geeft te hebben blijkbaar :P Zowel vandaag in SEA als twee weken geleden in PDX scande men mijn BP en vroeg meteen om de credit card te zien. Bij mijn vermelding dat ik graag als SkyTeam Elite+ binnen kom moesten ze met veel moeilijk kijken blijkbaar heel diep in hun systeem zoeken.

Op SEA hebben ze ook een Delta One lounge dus alle business class pax gaan natuurlijk daar heen, maar helaas vloog ik slechts First :P
Ik vlieg zakelijk 95% van de tijd met KLM en heb status. De kofferafgifte is meestal minder dan 5 minuten, security hooguit 10 en paspoort (buiten Schengen) ook hooguit 10.

Maar ik kan de keren dat ik binnen 10 minuten in de terminal sta (vanuit de trein) ook al niet meer op 1 hand tellen.

Toch neem ik het risico niet. Ben er meestal ongeveer 2 uur vantevoren.

Laatst door omstandigheden was ik er pas 30 minuten vantevoren en ik vloog buiten Schengen. Alsnog heb ik nog een goeie 10 minuten bij de gate staan wachten voor ik kon boarden…

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Grappig, dat had ik op SEATAC (dacht ik? Of Chicago) ook een aantal maanden terug. Ik had het over SkyPriority en de eerste medewerker stuurde mij weg omdat het niet geldig zou zijn. Toen ik aandrong dat ik hier de lounge in mocht werd ik naar de persoon achter de balie gestuurd en die ging ook heel diep graven. 5 min later mocht ik toch naar binnen. Opvallend allemaal.

• CyBeR
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op donderdag 20 november 2025 @ 03:31:
[...]

Grappig, dat had ik op SEATAC (dacht ik? Of Chicago) ook een aantal maanden terug. Ik had het over SkyPriority en de eerste medewerker stuurde mij weg omdat het niet geldig zou zijn. Toen ik aandrong dat ik hier de lounge in mocht werd ik naar de persoon achter de balie gestuurd en die ging ook heel diep graven. 5 min later mocht ik toch naar binnen. Opvallend allemaal.
Ja ze moesten ook eerst even twijfelen (en er was zelfs een dude die riep dat 't niet telde) of Canada wel internationaal was 8)7

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:08
Heb ook al vaker gehad dat de Delta lounge medewerker semi geïrriteerd vraagt "waarmee ik denk toegang te krijgen tot de lounge?."

Je zou denken dat als je er langer dan.. 1 dag werkt, je inmiddels wel weet waar op het ticket de status van KLM staat.

Recent een keer gehad dat ik probeerde aan te wijzen waar het stond toen mevrouw het niet wist, maar toen ik pak 'em beet 20 centimeter over de balie ging om met m'n vinger aan te wijzen waar Platinum stond, kreeg ik een preek van 2+ minuten over "HER SPACE" en dat ik niet de rechten had om in HER SPACE te zijn. Had geen zin in gezeik maar ik moest op m'n tong bijten om niet terug te roepen "je krijgt hier 100den KLM tickets per dag hoe weet jij niet waar de Skyteam status op het ticket staat."

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-12 20:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Yakumos schreef op donderdag 20 november 2025 @ 05:01:
[...]
Recent een keer gehad dat ik probeerde aan te wijzen waar het stond toen mevrouw het niet wist, maar toen ik pak 'em beet 20 centimeter over de balie ging om met m'n vinger aan te wijzen waar Platinum stond, kreeg ik een preek van 2+ minuten over "HER SPACE" en dat ik niet de rechten had om in HER SPACE te zijn. Had geen zin in gezeik maar ik moest op m'n tong bijten om niet terug te roepen "je krijgt hier 100den KLM tickets per dag hoe weet jij niet waar de Skyteam status op het ticket staat."
"I wish to speak your supervisor NOW regarding your incompetence".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• CyBeR
  • Niet online
Ze waren op zich verder heel aardig hoor maar anders had ik idd een "I don't need a credit card because I'm an actual frequent flyer" voor ze gehad :P

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:36

Grouchy

meep meep

Yakumos schreef op donderdag 20 november 2025 @ 05:01:
Heb ook al vaker gehad dat de Delta lounge medewerker semi geïrriteerd vraagt "waarmee ik denk toegang te krijgen tot de lounge?."

Je zou denken dat als je er langer dan.. 1 dag werkt, je inmiddels wel weet waar op het ticket de status van KLM staat.

Totdat je er achter komt wat KLM op dezelfde KLM tickets print voor DL FF's; geen vermelding meer van DL maar opeens ben je een (AF/KL) Hippocampe, Club 2000, Platinum of Gold.

Da's ok totdat een DAL gaat afwijken van de Skyteam regels bijvoorbeeld met lounge toegang :( met dit soort clownshowns als neveneffect.
NW & KL hadden het een jaar of 18 geleden beter voor elkaar.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12 20:51
gambieter schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:29:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Probeer me even te herinneren wanneer ik voor het laatst naar de VS ben geweest, 2019 of zo?
Ik kwam er zelf ook in 2023 achter op Schiphol :X Laatste keer daarvoor was voor mij ook 2019. Ergens 2020/2021 is dat gestopt.

• CyBeR
  • Niet online
Net bij aankomst in CDG voor het eerst gehad dat de flight crew "vanwege de weersomstandigheden in Parijs" aan alle passagiers vroeg alle electronische apparatuur (incl. die in flight mode) volledig uit te zetten.

Wat die weersomstandigheden waren, werd daarna vrij snel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCiMw2E9lDRbE_1Z_LAMWN4ycH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPI3JVKzDHjZDjipnmU840O0.jpg?f=fotoalbum_large

D'r ligt een laag dikke mist over zo te zien heel Noord-Frankrijk heen :P

En je krijgt bij AF tegenwoordig een matrasje om over je stoel heen te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY26QCoj-NQi-kAs9ii3APFz0Kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gq7IQeCqZqiHM1ybbaURD05W.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog pyjama's en het wordt nog wat daar :P

• Den_S85
  • Laatst online: 10-12 20:51
CyBeR schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:59:
Net bij aankomst in CDG voor het eerst gehad dat de flight crew "vanwege de weersomstandigheden in Parijs" aan alle passagiers vroeg alle electronische apparatuur (incl. die in flight mode) volledig uit te zetten.

Wat die weersomstandigheden waren, werd daarna vrij snel duidelijk:

[Afbeelding]

D'r ligt een laag dikke mist over zo te zien heel Noord-Frankrijk heen :P

[Afbeelding]

Zo’n soort matrasje kreeg ik vorige week bij British Airways ook, schuift alle kanten op als je draait in je slaap. Het zal…

• Inbefore
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-12 21:56
Reis met een vriend vanuit Barcelona. Beide Platinum level. Uitgaande AF vlucht heeft 1,5 uur vertraging waardoor we de connecting flight in Parijs missen. Bellen we vanuit de lounge in Barcelona de speciale Platinum service lijn. Na 20 minuten nog steeds een wachtmuziekje.... Dat stelt dus ook niet zoveel meer voor.

• CyBeR
  • Niet online
Inbefore schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:36:
Reis met een vriend vanuit Barcelona. Beide Platinum level. Uitgaande AF vlucht heeft 1,5 uur vertraging waardoor we de connecting flight in Parijs missen. Bellen we vanuit de lounge in Barcelona de speciale Platinum service lijn. Na 20 minuten nog steeds een wachtmuziekje.... Dat stelt dus ook niet zoveel meer voor.
Jawel, maar met die mist van hierboven is er gewoon heel veel vertraagd. Ik ben nu net geland op Schiphol maar had dat al twee uur geleden moeten zijn.

Veel vertraging = veel mensen die aansluitingen missen = veel omboekingen nodig = telefoon druk.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36

Oeh, de A350 in C. Lekker!

Dat van de electronische apparatuur ken ik. Hoewel niet iedereen zich laat overtuigen, is er nog steeds een kans dat een smartphone de radio altimeter beinvloed. Die werkt op 4.4Ghz, dus niet heel gek ver van het 5G frequentiespectrum. Een iPhone kan band n79 gebruiken bijvoorbeeld - dat is 4.7Ghz.

Dit wordt gebruikt om de hoogtebepaling te doen tijdens de laatste paar honderd meter in de daling. In het geval van een autolanding zonder zicht is een betrouwbare hoogtemeting cruciaal. Met andere woorden - als de hoogtebepaling niet goed is, gaat dat vliegtuig hele gekke bewegingen maken, en corrigeren is moeilijk zonder zicht. Dus dat wil je voorkomen...ook al is de kans wellicht maar klein dat een smartphone iets op de gebruikte frequentie doet. Het risico wil je simpelweg proberen te verminderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Xandrios op 22-11-2025 22:30 ]

• Apache4u
  • Niet online

]

Na wat googlen kwam ik er achter dat dit een sofitel MY BED mattress pad wordt genoemd in de AF marketing. Ik zou er graag 1 willen kopen ergens aangezien ik het komende half jaar een aantal malen in de KLM 787 zit waarvan ik de kussens te hard/oncomfortabel vind om lekker te kunnen tukken.
Iemand enig idee of misschien nog betere opties?

Dat betekent, stam + t .

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
Zet KLM nu opeens de 787 ipv de 777 in op de route naar Curacao? Afgelopen en aankomende dagen zie ik veelal de 787 ingepland staan. Iemand een idee waarom dat is?

• Hmmbob
  • Laatst online: 08-12 16:19
Omdat dat beter past in hun schema.

Sometimes you need to plan for coincidence

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inbefore schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:36:
Bellen we vanuit de lounge in Barcelona de speciale Platinum service lijn. Na 20 minuten nog steeds een wachtmuziekje.... Dat stelt dus ook niet zoveel meer voor.
Ik heb dit jaar minder KLM gevlogen en blijf hangen op 380UXP. Dat betekent dat ik per april mijn KLM PA access kwijt ben. Dat betekent dus ook in de rij voor de Platinum lijn.

Kijk er niet naar uit :p

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PWM schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:14:
[...]
Ik heb dit jaar minder KLM gevlogen en blijf hangen op 380UXP. Dat betekent dat ik per april mijn KLM PA access kwijt ben. Dat betekent dus ook in de rij voor de Platinum lijn.

Kijk er niet naar uit :p
Laatst bij mijn gemiste connecting flight gebeld met de reguliere lijn (want nog 7 XP nodig voor Platinum :P) en daar was de wachttijd nog geen 5 minuten :)

De compensatie daarentegen laat wel op zich wachten, bijna 2 maanden al...

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2025 11:25 . Reden: juiste reactie gequote ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
In juli 2026 neem ik de vlucht CDG-NCE en in verband met omstandigheden wil ik CDG veranderen naar AMS. Dus ik neem contact op met CCC via WhatsApp en het gesprek ging zo (samenvattend, in mijn eigen woorden getypt):

KLM: wijziging van vlucht 's morgens vroeg, kost EUR 88.76.
Ik: kan het een vlucht later?
KLM: ja, kost EUR 33,76
Ik: prima, stuur maar betaallink
*1 uur later*
KLM: sorry, er is een foutje gemaakt, het kost EUR 387.15
Ik: Vindt u het zelf ook niet belachelijk, 400 euro om van vliegveld te veranderen?
KLM: Ik begrijp uw standpunt. Dit is de juiste kostenberekening, ik kan me voorstellen dat alsnog van deze wijziging afziet.
Ik: Doe maar die van 's morgens vroeg voor EUR 88.76.
KLM: De totaalprijs voor deze wijziging is op dit moment: EUR387.15.
Ik: Nee. De wijziging kostte €88,76, niet €387,15.
KLM: Door een bug is er een verkeerde kosten berekening uitgekomen. Wanneer ik de wijziging voor EUR88.76 doorvoeren betekent dit dat uw ticket een enkele reis zal worden.
Ik: Ik heb toch een retour ticket?
KLM: Wederom mijn excuus voor de verwarring die is ontstaan.
Ik: Heb ik niet zoveel aan. Ik wil zo goedkoop mogelijk vertrekken vanuit Amsterdam ipv Parijs. Hoe kunt u dit voor mij regelen?
KLM: Wanneer ik de route voor u aanpas met vertrekpunt AMS in plaats van CDG zijn de kosten hiervoor EUR387.15. Een lagere prijs kan in u niet bieden.

Toen heb ik maar opgehangen. |:(

Of spreek ik met een bot? 8)7

Ik zie geen andere optie dan die dag maar de trein naar Parijs te nemen, goedkopere optie is er niet. Of zie ik iets over het hoofd?

• CyBeR
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:37:
In juli 2026 neem ik de vlucht CDG-AMS en in verband met omstandigheden wil ik CDG veranderen naar AMS. Dus ik neem contact op met CCC via WhatsApp en het gesprek ging zo (samenvattend, in mijn eigen woorden getypt):
Dus je wilt een vlucht AMS-AMS? Die bieden ze niet meer aan geloof ik :P

• Wispe
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:42:
[...]

Dus je wilt een vlucht AMS-AMS? Die bieden ze niet meer aan geloof ik :P
Sorry. Moet Nice zijn.

Heen: CDG-NCE
Terug: NCE-AMS

• CyBeR
  • Niet online
Mja ik weet niet wat je data zijn maar wellicht is het goedkoper om dit ticket te cancellen (en de belasting terug vragen) en een nieuwe te kopen?

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:29
Wispe schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:43:
[...]

Sorry. Moet Nice zijn.

Heen: CDG-NCE
Terug: NCE-AMS
Je heenvlucht gebruiken en voor je terugvlucht een (nieuw) enkeltje kopen Nice-Amsterdam met Easyjet of KLM

• Wispe
  • Niet online
jan390 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:54:
[...]

Je heenvlucht gebruiken en voor je terugvlucht een (nieuw) enkeltje kopen Nice-Amsterdam met Easyjet of KLM
Ik heb tickets voor Parijs-Nice (heen) en Nice-Amsterdam (terug).
Ik wil Amsterdam-Nice (heen). Hoe kan dat goedkoopst?

Vertrek 5 juli en terug 11 juli.
CyBeR schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:44:
Mja ik weet niet wat je data zijn maar wellicht is het goedkoper om dit ticket te cancellen (en de belasting terug vragen) en een nieuwe te kopen?
Ik zie dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-lcKbOWNflfo-DiN7XkDtMPzxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5jju0giNicLrc1rLGSCvQ3T.jpg?f=fotoalbum_large

Zegt dit dat mijn ticket volledig vergoed wordt?

[ Voor 51% gewijzigd door Wispe op 24-11-2025 16:03 ]

• CyBeR
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:57:
[...]

Ik zie dit staan:

[Afbeelding]

Zegt dit dat mijn ticket volledig vergoed wordt?
Moeilijk te zeggen aangezien de originele formatting kwijt is. Het kan best zijn dat dat alleen in bepaalde gevallen geldt.

Heb je een flex ticket geboekt?

• Wispe
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:05:
[...]

Moeilijk te zeggen aangezien de originele formatting kwijt is. Het kan best zijn dat dat alleen in bepaalde gevallen geldt.

Heb je een flex ticket geboekt?
Ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K6MnOdqZ_HqnRY3D7g9cq-wlzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPMqMMiGbAee3FDPwRvRzbtS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un22OYU4B4S-grocrx1Qgbv0bvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpwRGQtImOTpwk84EyuLSe95.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zie nu dat wijzigen kosteloos is. Dat is niet wat CCC eerst tegen me zei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXijubQTSmJ0-MBUrkgxZrv_Bjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/420FjPjYUyxWGQzYQvunNwTp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgduQsJToarCCj-m_5rma5v8dMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cY9r1Fosr0Oi0im3fdb13Yvx.jpg?f=fotoalbum_tile
Eerst was het wijzigingskosten, toen ineens tariefverschil. Kan dat echt bijna €400 zijn?

• CyBeR
  • Niet online
Ja dat gebeurt met regelmaat. In dat geval kun je het beste gewoon een nieuw ticket boeken en deze laten refunden.

• Wispe
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:18:
Ja dat gebeurt met regelmaat. In dat geval kun je het beste gewoon een nieuw ticket boeken en deze laten refunden.
Ik heb even met KLM gebeld en die €400 klopte echt. Dat was het systeem, aldus die vrouw. Belachelijk.
Ik ga inderdaad m’n ticket annuleren en als ik geld terugheb (volledig minus boekingskosten }:| ), dan boek ik een nieuw retourticket.

Bedankt voor het meedenken.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:13:
[...]

Ik heb even met KLM gebeld en die €400 klopte echt. Dat was het systeem, aldus die vrouw. Belachelijk.
Ik ga inderdaad m’n ticket annuleren en als ik geld terugheb (volledig minus boekingskosten }:| ), dan boek ik een nieuw retourticket.

Voortaan op klm.be boeken, dat scheelt weer de boekingskosten :+

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hier een Bluebiz reservering net betaald, maar ik krijg geen tickets per mail en zie in de app "Niet uitgegeven" staan. Meer mensen last van?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:04

g0tanks

Moderator CSA
[...]

Ik word met regelmaat roekeloos genoemd met hoe laat ik op Schiphol aan kom tov m'n vlucht :P
Een van de partners bij ons op kantoor zei ooit: "if you don't miss at least one flight a year, you spend too much time in the airport". :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• xileS
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:55:
[...]

Een van de partners bij ons op kantoor zei ooit: "if you don't miss at least one flight a year, you spend too much time in the airport". :p
Heb in een paar weken tijd wel wel 3x achter elkaar gehad dat mijn naam als last call werd omgeroepen terwijl ik net aan kwam lopen :').

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:45:
[...]

In mijn herinnering wel idd. Ik heb het altijd pas gekocht nadat ik de vlucht zelf ook betaald had, aangezien ik nooit zin had om wel SAF te betalen en er vervolgens niks voor te krijgen als ik de vlucht toch niet besloot te nemen :P Maar het staat er nu zowel bij een nog niet betaalde, als een wel al betaalde boeking niet bij, terwijl die tweede het eerder zeker wel had.
Net een vlucht betaald en krijg op de site en KLM app idd de opties tot kopen van SAF te zien. 4, 7 of 8 SAF. Alleen is het mij niet duidelijk of dit voor de gehele ticket is (dus retour) en of ik bij de terugvlucht weer dezelfde keuze krijg.

Want anders zou ik gewoon +16 XP erbij kunnen kopen terwijl ik voor de vlucht zelf maar 10XP krijg.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SAF bij checkin geldt voor de vlucht, SAF als extra bij de boeking geldt over de gehele itinerary. Maar omdat het na de eerste vlucht al volledig verwerkt wordt, kan je bij de checkin voor de terugvlucht opnieuw SAF kopen.

Ik heb geen praktijkervaring met zo'n dubbele aanschaf, dus of het werkt voor XP kan ik je niet vertellen.

• CyBeR
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:46:
Ik heb geen praktijkervaring met zo'n dubbele aanschaf, dus of het werkt voor XP kan ik je niet vertellen.
Ik heb het zelf ook nooit zo gedaan maar ik weet van anderen op FT dat 't inderdaad gewoon werkt zoals je verwacht.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18
Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:46:
SAF bij checkin geldt voor de vlucht, SAF als extra bij de boeking geldt over de gehele itinerary. Maar omdat het na de eerste vlucht al volledig verwerkt wordt, kan je bij de checkin voor de terugvlucht opnieuw SAF kopen.

Hier de laatste twee boekingen SAF bijgekocht. Er verscheen bij check in wel een optie voor de terugvlucht maar die gaf een foutmelding als je de aankoop wilde doorzetten, in ieder geval in de KLM app en ook de klm en air France website. Het is mij nog niet gelukt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-12 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

xileS schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:08:
[...]

Heb in een paar weken tijd wel wel 3x achter elkaar gehad dat mijn naam als last call werd omgeroepen terwijl ik net aan kwam lopen :').
Ik ben in Schiphol ook wel eens een half uur voor vertrek uit de trein gestapt en nog even voor koffie gegaan.
Was wel binnen Schengen.

Het grote probleem is dat je wachtrijen niet altijd kunt voorspellen. Maar met online inchecken en binnen Schengen zijn er iig twee wachtrijen minder.

Signatures zijn voor boomers.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-12 11:34

psy

Nog even een mini review waar waarschijnlijk niemand écht op zit te wachten, maar ik vind het leuk om te ranten.

Het weekendje New York zit er weer op. Dochter heel blij, en ik dus ook blij.
Maar dat ligt NIET aan airport Frankfurt.

WAT
EEN
HEL

Eerst ging het al fout omdat ik niet begrijp waar nu eigenlijk de vrije parkeerplaatsen waren onder terminal 1. Gevolg, ik reed de garage (P1/P2) weer uit omdat ik de systematiek niet echt begreep (allemaal zijpaden met een eigen slagboom) en er valuit ging dat ik makkelijk weer terug kon komen.
Maarja, we werden gedwongen om weg te rijden van Terminla 1, en kwamen nu bij Terminal 2.

In mijn boerenlogica dacht ik, ach who cares dan parkeren we hem hier toch gewoon?
Dát lukte wel, maar toen moesten we naar Terminal 1 zien te komen. Ik dacht, dat lopen we wel even. Maar dat kan dus helemaal niet. Je moet dan een soort van Half Life1 treintje pakken. Maar de bewegwijzering is echt rampzalig slecht.

Toen ging alles wonderbaarlijk vlot.
Totdat mijn dochter en ik werden opgeroepen bij de gate voor een extra security check.
Met van die drugs-strookjes werd alles gesampled. Rugtas, laptop, broek. En ik kneep hem wel, want ik ben niet vies van een pilletje of andere minder legale substanties, maar ik had wel alles goed schoongemaakt. Maarja, HOE GOED denk je dan.
Uiteindelijk was alles gelukkig goed.
Pffff.

Op JFK bij binnenkomst moesten we anderhalf uur wachten voor de paspoort controle. Iedereen kreeg een soort van kruisverhoor.
- Wat kom je doen?
- Waar logeer je?
- Waar is het concert?
- Wat vind je van Trump?
- Waarom ga je niet gewoon terug naar huis?
- Eigenlijk haten we jullie
- Eigenlijk is mijn baan stom
- Is het al lunch? Ik wil naar huis
Maar vooruit.

NY was leuk. Zal er geen woorden aan vuilmaken want offtopic.
Op terugweg was JFK wonderbaarlijk efficiënt.
We waren in no time door alle controles heen.
En ik verbaasde me over de ongelofelijk goede indeling van JFK (iig de terminal waar wij waren).
Jezus.

Toen we weer in Frankfurt geland waren moesten we dus terug naar Terminal 2. De shuttle konden we niet vinden (Goh....), maar er bleek ook een pendelbus te zijn. Waarvoor de bewegwijzering ook weer zo verschrikkelijk slecht was.

Schiphol is al ingewikkeld, maar Frankfurt moet zich KAPOT SCHAMEN. Jezus.

Voor de veelvliegers zal dit wel veel gegniffel opleveren. Maar voor de argeloze weinig-vlieger een enorme domper op de vlucht-vreugde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• CyBeR
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:51:

WAT
EEN
HEL
Ik noem het altijd de ergste plek op aarde.
Met van die drugs-strookjes werd alles gesampled. Rugtas, laptop, broek. En ik kneep hem wel, want ik ben niet vies van een pilletje of andere minder legale substanties, maar ik had wel alles goed schoongemaakt. Maarja, HOE GOED denk je dan.
Uiteindelijk was alles gelukkig goed.
Pffff.
Geen zorgen, men is op zoek naar explosieven, niet naar drugs :P Dus zolang dat niet je hobby is, is 't goed.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maasluip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:38:
[...]

Ik ben in Schiphol ook wel eens een half uur voor vertrek uit de trein gestapt en nog even voor koffie gegaan.
Was wel binnen Schengen.

Het grote probleem is dat je wachtrijen niet altijd kunt voorspellen. Maar met online inchecken en binnen Schengen zijn er iig twee wachtrijen minder.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Van trein naar gate duurt al ruim een kwartier in de meest gunstige omstandigheden en de meeste gates sluiten 20-30 minuten voor vertrek.

Mijn record is aankomst met trein 50-55 minuten voor vertrek (vorige trein was uitgevallen) en ik kwam aan bij de gate een minuut voordat 'ie sloot, 30 minuten voor scheduled departure.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zr40 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:09:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Van trein naar gate duurt al ruim een kwartier in de meest gunstige omstandigheden en de meeste gates sluiten 20-30 minuten voor vertrek.

Mijn record is aankomst met trein 50-55 minuten voor vertrek (vorige trein was uitgevallen) en ik kwam aan bij de gate een minuut voordat 'ie sloot, 30 minuten voor scheduled departure.
Ok, gate close is vertrek voor mij.

• psy

psy

CyBeR schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:07:
[...]
Ik noem het altijd de ergste plek op aarde.
[...]
Maar staat die luchthaven bekend als onlogisch? Want ik dacht misschien mis ik wel een bepaald gen ofzo dat ik het niet snap.
Geen zorgen, men is op zoek naar explosieven, niet naar drugs :P Dus zolang dat niet je hobby is, is 't goed.
Aha, dat had ik van tevoren moeten weten hahaha.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

psy schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:51:
Nog even een mini review waar waarschijnlijk niemand écht op zit te wachten, maar ik vind het leuk om te ranten.

Het weekendje New York zit er weer op. Dochter heel blij, en ik dus ook blij.

WAT
EEN
HEL
Dat parkeren op Frankfurt herinner ik me nu ook. Ik had het weggestopt. Ik heb daar ook drie rondjes gemaakt.
En JFK aankomst is gewoon zo. Ik had een keer de luxe om met BA1 te vliegen, dan doe je de security in Shannon, IE en word je in JFK in de departures gedropt. Wat is dat een genot zeg en wat een culture shock de volgende keer dat ik wel door de interrogation moest.

Ik had de fout gemaakt om mijn eerste overnachting pas kort voor vertrek vast te leggen, en mijn latere overnachting al eerder. Dus ik had die latere overnachting als destination aangegeven.
Kom ik bij de interrogation, "where you're heading", gaf ik mijn overnachting van die avond aan. "So, what's in #latere overnachting?".

• psy

psy

Maasluip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:12:
[...]

Dat parkeren op Frankfurt herinner ik me nu ook. Ik had het weggestopt. Ik heb daar ook drie rondjes gemaakt.
En JFK aankomst is gewoon zo. Ik had een keer de luxe om met BA1 te vliegen, dan doe je de security in Shannon, IE en word je in JFK in de departures gedropt. Wat is dat een genot zeg en wat een culture shock de volgende keer dat ik wel door de interrogation moest.

Ik had de fout gemaakt om mijn eerste overnachting pas kort voor vertrek vast te leggen, en mijn latere overnachting al eerder. Dus ik had die latere overnachting als destination aangegeven.
Kom ik bij de interrogation, "where you're heading", gaf ik mijn overnachting van die avond aan. "So, what's in #latere overnachting?".
Echt, er waren mensen die ze gewoon een kwartier aan het ondervragen waren. En er waren misschien 4 beambtes voor het hele vliegtuig he.
Het leek wel een soort ontmoedigingsbeleid. Maar wat doe je er aan? Gelaten ondergaan -O-

• CyBeR
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:12:
[...]

Maar staat die luchthaven bekend als onlogisch? Want ik dacht misschien mis ik wel een bepaald gen ofzo dat ik het niet snap.
Nee, hoofdzakelijk als depressief (T2 is daarin wel erger dan T1) en onvriendelijk. Duitsers hé.

Ik kan me nochtans herinneren een keer van T1 naar T2 gelopen te zijn maar misschien was dat ergens anders?

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 07:46

Sorcerer8472

Mens sana?

@psy vroegen ze letterlijk "wat vind je van Trump?"
Die heb ik nog niet eerder gehoord :+
(en wat zei je toen?)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• psy

psy

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:29:
@psy vroegen ze letterlijk "wat vind je van Trump?"
Die heb ik nog niet eerder gehoord :+
(en wat zei je toen?)
Nee hahaha dat was wat bij mij opkwam toen we al die vragen kregen (het waren er echt wel meer dan wat ik hierboven opschreef). Ik dacht jezus who cares waar we heen gaan. Ik had moeten zeggen. "Ik weet niet wat we gaan doen".

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GO5ye7VPjfTpJ6Os1l0Ba5iY30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7audzabhHTK71qatOpWFAWSF.png?f=fotoalbum_large

Echt, heb ik geen D78, is het wel B36. Zodra die A pier af is, weet ik zeker dat ik A36 om de oren krijg elke week.

• PWM
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:15:
[...]
Het leek wel een soort ontmoedigingsbeleid. Maar wat doe je er aan? Gelaten ondergaan -O-
Global Entry aanvragen ;) Heb je er geen last meer van.

• Freee!!

Freee!!

CyBeR schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:17:
[...]
Nee, hoofdzakelijk als depressief (T2 is daarin wel erger dan T1) en onvriendelijk. Duitsers hé.

Ik kan me nochtans herinneren een keer van T1 naar T2 gelopen te zijn maar misschien was dat ergens anders?
Ondergrondse tunnel op (onder) FRA, ook wel eens gebruikt in een vaag, ver, grijs verleden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:04
@psy
We zijn gewoon verwend met Schiphol. Bijvoorbeeld FRA, CDG en LHR zijn allemaal veel slechter dan Schiphol.

Zelf heb ik door vertragingen op Frankfurt en met Lufthansa een nacht doorgebracht op de grond van een lounge in Hong Kong. Op dat moment vrij vervelend, maar zodra ik aankom op mijn bestemming ben ik dit soort dingen weer vergeten

Uiteindelijk hoort het allemaal bij het avontuur en heb je thuis weer wat te vertellen.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15
PWM schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:46:
[...]

Nog beter is om de VS helemaal te vermijden. Apeland.

• CyBeR
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:40:
[...]

Nee hahaha dat was wat bij mij opkwam toen we al die vragen kregen (het waren er echt wel meer dan wat ik hierboven opschreef). Ik dacht jezus who cares waar we heen gaan. Ik had moeten zeggen. "Ik weet niet wat we gaan doen".
Wat je als antwoord geeft maakt bijna niet uit. Ze zijn op zoek naar mensen die niet weten wat het antwoord is op die vragen, of die antwoorden geven die wijzen op dat ze er komen om (illegaal) te werken.

Als je zegt "we gaan naar een concert" en bij een volgende vraag weet je niet waar dat concert dan is, dan is dat een teken dat je misschien niet komt om te toeristen en dat ze wat meer aandacht aan je moeten besteden. Dus in dat opzicht is "ik weet het niet" misschien niet het verstandigst :P
PWM schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:46:
[...]
Dat is geen zekerheid. Ik werd met GE nog gewoon ondervraagd (zij het heel snel) toen ik op PDX aankwam.
becopol schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:09:
@psy
We zijn gewoon verwend met Schiphol. Bijvoorbeeld FRA, CDG en LHR zijn allemaal veel slechter dan Schiphol.
Ik kan niet zeggen dat ik nou zo'n enorm probleem heb met CDG eigenlijk. Ja 't is een enorme luchthaven met meerdere terminals en dat heeft altijd wat nadelen t.o.v. het single-terminal concept van Schiphol maar ik heb nog nooit moeite gehad om van A naar B te komen op CDG. Meestal blijf ik binnen 2F maar afgelopen weekend van 2E-L naar 2F was geen enkele moeite. Alleen een eind lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 25-11-2025 11:47 ]

• becopol
Mijn issue met CDG is de onbeschofte beveiliging, het vele lopen en het gebrek aan fatsoenlijke eetgelegenheden. Ook heb je een groter dan gemiddeld risico dat je koffer achterblijft bij een overstap. Ik reis al 10 jaar niet meer via CDG omdat KLM-AF ontzettend duur is in vergelijking met de rest, waardoor ik net zo goed ergens anders kan overstappen. Misschien is er iets veranderd in de tussentijd, maar het vele lopen blijft.

• Freee!!

Freee!!

wibblemoo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:12:
[...]
Nog beter is om de VS helemaal te vermijden. Apeland.
offtopic:
Bij deze het vriendelijke doch dringende verzoek apen niet te beledigen.

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 02:42:
[...]

Ik heb het zelf ook nooit zo gedaan maar ik weet van anderen op FT dat 't inderdaad gewoon werkt zoals je verwacht.
Ik verwacht eigenlijk juist dat ik voor hele boeking max 8 XP kan bijkopen, want als ik een enkeltje probeer te boeken zie ik 4 XP aan SAF mogelijk om te boeken.

Maar als ik het goed begrijp kan ik lkr 2x8 XP aan SAF kopen, dus 16 XP op een boeking dat maar 10 XP (2x5) oplevert.

Denk dat ik voor de zekerheid maar 8 XP erbij koop en liever iets teveel heb en overige XP meeneem naar volgend jaar.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:00:
[...]

Ik verwacht eigenlijk juist dat ik voor hele boeking max 8 XP kan bijkopen, want als ik een enkeltje probeer te boeken zie ik 4 XP aan SAF mogelijk om te boeken.

Maar als ik het goed begrijp kan ik lkr 2x8 XP aan SAF kopen, dus 16 XP op een boeking dat maar 10 XP (2x5) oplevert.

Denk dat ik voor de zekerheid maar 8 XP erbij koop en liever iets teveel heb en overige XP meeneem naar volgend jaar.
Als het werkt zoals ik denk dat het werkt, dan kan je 8 XP aan SAF bij de ticket bijkopen, en dan bij het inchecken voor de tweede vlucht 4 XP aan SAF.

• xileS
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:38:
[...]

Was wel binnen Schengen.

Hoeft idd allemaal niet heel lang te duren, vooral als je bv een eventuele lange rij bij security kan overslaan.

Ik ben 2x bijna "te laat" gekomen omdat ik toch even een gratis AMEX lunch box wou halen, maar de medewerker moest een leidinggevende erbij roepen omdat ze niet wist hoe dat werkte. Als je zegt haast te hebben, zeggen ze dat het niet meer lang duurt. Gelukkig dat de gate vaak om de hoek is :').

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

becopol schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:05:
Mijn issue met CDG is de onbeschofte beveiliging, het vele lopen en het gebrek aan fatsoenlijke eetgelegenheden. Ook heb je een groter dan gemiddeld risico dat je koffer achterblijft bij een overstap. Ik reis al 10 jaar niet meer via CDG omdat KLM-AF ontzettend duur is in vergelijking met de rest, waardoor ik net zo goed ergens anders kan overstappen. Misschien is er iets veranderd in de tussentijd, maar het vele lopen blijft.
Ik heb recent ervaring met een CDG overstap. RIX-CDG met AirBaltic, CDG-AMS met KLM, alles geboekt op hetzelfde ticket bij KLM.

Aankomst in terminal 2B, dus lopen naar 2F en opnieuw door security. Bij de rij voor priority security werd sky priority op dit ticket niet geaccepteerd (bij vluchten met KLM zonder overstap wel), dus nog een stuk verder lopen naar de reguliere security rij. Maar de beveiliging ervaarde ik totaal niet als onbeschoft.

Met de checked luggage ook geen problemen gehad. Die ging gewoon netjes mee naar Amsterdam.

Maar dit is maar 1 ervaring, misschien heb ik wel geluk gehad :P

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:02:
[...]

Als het werkt zoals ik denk dat het werkt, dan kan je 8 XP aan SAF bij de ticket bijkopen, en dan bij het inchecken voor de tweede vlucht 4 XP aan SAF.
Ah, ik ga het binnenkort denk ik meemaken. Bij het betalen van de ticket had ik die optie iig nog niet gezien, maar zie ik die optie nu wel bij de boeking, waarvan incheck nog niet open is (vlucht is volgende week).

• CyBeR
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:12:
[...]
Met de checked luggage ook geen problemen gehad. Die ging gewoon netjes mee naar Amsterdam.
De mijne waren ze dit weekend vergeten :P Samen met nog 3 of 4 anderen, dus grote confusion in Amsterdam bij Passenger Services want toevallig was dat precies alle bagage die naar de band had gemoeten dus men dacht dat er hier iets mis ging.

't is niet de eerste keer dat me dat in Parijs is overkomen maar aan de andere kant stap ik daar betrekkelijk vaak over dus dat 't dan daar ook het vaakst mis gaat is in dat opzicht logisch.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 25-11-2025 13:29 ]

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:29
Ik wil eventueel mijn vlucht van Bangkok ( KLM) naar Amsterdam upgraden naar Premium comfort, als ik daar voor kies zie ik de prijs maar geen optie tav stoel keuze, lijkt me vreemd of is daar een reden voor, wil wel weten waar ik zit heb geen zin in een midden stoel.

• finsdefis
  • Niet online
ramrodwillem schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:23:
Ik wil eventueel mijn vlucht van Bangkok ( KLM) naar Amsterdam upgraden naar Premium comfort, als ik daar voor kies zie ik de prijs maar geen optie tav stoel keuze, lijkt me vreemd of is daar een reden voor, wil wel weten waar ik zit heb geen zin in een midden stoel.
Je zou op Expertflyer.com kunnen kijken welke stoelen er nog beschikbaar zijn. Of even kunnen bellen. Stoelkeuze komt inderdaad pas naderhand.

Afhankelijk van je type ticket en status kan het kiezen van een premium comfort stoel wel nog 80 euro o.i.d. kosten.

• ramrodwillem
finsdefis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:15:
[...]

Je zou op Expertflyer.com kunnen kijken welke stoelen er nog beschikbaar zijn. Of even kunnen bellen. Stoelkeuze komt inderdaad pas naderhand.

Afhankelijk van je type ticket en status kan het kiezen van een premium comfort stoel wel nog 80 euro o.i.d. kosten.
Bijzonder, voor mn gewone stoel kreeg ik een stoeloverzicht en kon toen een kiezen met bijbehorende prijs. En €80 bij betalen,was het maar zo,n feest kost €508 euro....

• Xandrios
Als dat tijdens check-in is dan heeft Expertflyer geen toegang tot seat maps bij KLM. Dat stopt 72 uur voor vertrek.

• finsdefis
  • Niet online
ramrodwillem schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:11:
[...]

Bijzonder, voor mn gewone stoel kreeg ik een stoeloverzicht en kon toen een kiezen met bijbehorende prijs. En €80 bij betalen,was het maar zo,n feest kost €508 euro....
Ja, dat was tijdens het boeken denk ik? Het is idd afhankelijk van wanneer je de upgrade door wil voeren. Ik bedoelde met 80 euro de kosten om vooraf een stoel te selecteren als je al een upgrade hebt gedaan naar Premium Comfort of in Premium Comfort geboekt hebt.

• ramrodwillem
Xandrios schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:56:
Als dat tijdens check-in is dan heeft Expertflyer geen toegang tot seat maps bij KLM. Dat stopt 72 uur voor vertrek.
Nee dat is het niet, ik zat in de app te kijken wat een upgrade zou gaan kosten, ik blijf het raar vinden dat voor betaling niet kan zien om welke stoel het gaat. Ik ga geen risico nemen voor dat geld dat dan als nog een tussen plek heb

• CyBeR
  • Niet online
ramrodwillem schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:28:
[...]

Nee dat is het niet, ik zat in de app te kijken wat een upgrade zou gaan kosten, ik blijf het raar vinden dat voor betaling niet kan zien om welke stoel het gaat. Ik ga geen risico nemen voor dat geld dat dan als nog een tussen plek heb
Middenstoel in premium is een stuk minder boeiend dan in economy.

Maar als je 't wilt weten, of bij EF kijken of een dummy boeking maken en kijken welke stoelen er nog over zijn.

• finsdefis
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:32:
[...]

Middenstoel in premium is een stuk minder boeiend dan in economy.

Maar als je 't wilt weten, of bij EF kijken of een dummy boeking maken en kijken welke stoelen er nog over zijn.
Ja, of gewoon even de KLM chat gebruiken. Zullen niet heel snel zijn, maar dat is in elk geval weinig moeite :+

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ramrodwillem schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:28:
[...]

Kan zijn omdat de seat map gelocked is (dan zie je hem ook niet op EF). Een dummy boeking (enkeltje) maken en dus niet betalen op de KLM-website is ook een mogelijkheid. En bellen met de klantenservice is het snelst.

Als op EF alleen premium niet zichtbaar is (maar wel business+economy) dan is de kans groot dat dat is omdat er alleen nog middenstoelen vrij zijn vermoed ik trouwens :+

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXsC-MubdGlTEDJz8_yW5WQNr6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t6zwa40k09JIVn0fuDQv0zor.jpg?f=user_large

Zo, retourtje Aalborg met Germanwings ook weer binnen :+

• Grouchy
  • Laatst online: 08:36

Grouchy

meep meep

En ik maar denken dat rond de €900 naar Billund al erruuug duur was…
Je zou bijna zeggen dat deze via Montreal gaat.

Twee losse tickets of een extra vlucht met de retourtjes ergens in april is waarschijnlijk goedkoper...

[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 26-11-2025 17:17 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:20
PWM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
[Afbeelding]

Met zulke prijzen zou ik overwegen om met de auto te gaan.... of naar bijvoorbeeld billund en een auto huren op het vliegveld.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:28

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:45:
[...]

Met zulke prijzen zou ik overwegen om met de auto te gaan.... of naar bijvoorbeeld billund en een auto huren op het vliegveld.
Nee joh - flixbus :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wispe
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:13:
[...]

Even een update:

Aangezien ik niet afhankelijk was van de data en ik blijkbaar mijn vakantiedagen voor 1 juli op moest maken, heb ik mijn reisperiode veranderd. Toen kostte het wijzigen van mijn ticket qua datum én van vliegveld (Amsterdam ipv Parijs) maar 90 euro.
Als ik datumgebonden was en enkel van vliegveld wilde veranderen, kostte dat 400 euro. Ik heb aan de dame aan de overkant van de lijn gevraagd of dat niet raar is. Ze zei: "soms zit de vlucht gewoon vol". Yeah right. 8)7

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:08
Het was weer een feest met KLM IT / de verschillende check-in agents de afgelopen tijd.

- TSA pre-check stond niet op de digitale baardig pass en ook niet op het geprinte ticket, maar 3 verschillende medewerkers van de KLM hielden bij hoog en laag vol "dat het niks uitmaakt zolang het in het systeem staat" "nee dat kunnen ze in Amerika in hun systeem zien" "geen probleem joh als je daar bent zien zij alles." Eindstand heb ik ze moeten vertellen waar ze moesten kijken (en dat wilden ze pas doen toen de manager erbij werd geroepen, daarvoor was het simpelweg nee meneer) en toen bleek dat de PSL het nummer verkeerd erin had gezet toen ik had gebeld voor de vlucht.. Kan gebeuren, jammer dat luie/onwetende medewerkers je met een kluitje het riet in proberen te sturen omdat ze geen zin hebben om even wat moeite te doen.
- Delta medewerkster plakte op 2 koffers priority labels en toen op de 3de koffer niet. Toen ik vroeg waarom niet kreeg ik een heel lulverhaal dat ze het fout had gedaan bij de vorige 2 en het daar niet op had moeten staan. Toen ik zei dat ik Platinum status had beweerde ze bij hoog en laag dat ze dat niet in het systeem kon zien. Ondanks dat ik bij de Sky Priority checkin stond. En de vorige 2 koffers wel de priority labels kregen. En het priority gedeelte niet alleen het gele labeltje is, maar ook gedrukt staat op het brede witte label.. Toen ging ze zichzelf nog verder ingraven door vol te houden dat ze beneden in de baggage kelder alsnog die labels erop zouden zetten. Tuurlijk.
- Zelfde Delta medewerkster zei dat ze m'n TSA pre-check niet in het systeem zag en ook na invoeren niet. Toen ik letterlijk de digitale Delta boarding pass liet zien (waar TSA en Sky Priority netjes naast elkaar stonden) begon ze ook te draaien en allerlei smoesjes te verzinnen. Toen ik vroeg of ze niet gewoon even ticket kon uitprinten bleek het er wel op te staan..
- Zoals altijd is de SAF niet gepost, en KLM chat op FB reageert elke keer " vlucht miles kunnen pas na 14 dagen geclaimd worden." Prima, maar ik probeer geen vlucht te claimen maar SAF..

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Wispe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:52:
[...]

Even een update:

Aangezien ik niet afhankelijk was van de data en ik blijkbaar mijn vakantiedagen voor 1 juli op moest maken, heb ik mijn reisperiode veranderd. Toen kostte het wijzigen van mijn ticket qua datum én van vliegveld (Amsterdam ipv Parijs) maar 90 euro.
Als ik datumgebonden was en enkel van vliegveld wilde veranderen, kostte dat 400 euro. Ik heb aan de dame aan de overkant van de lijn gevraagd of dat niet raar is. Ze zei: "soms zit de vlucht gewoon vol". Yeah right. 8)7
Een vlucht die je boekt voor juli 2026 nu al vol? Ha_ha... Maar soms zit de vlucht echt bijna vol. Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden mijn oorspronkelijke vlucht AMS-BLL niet halen. Ik kon wel omgeboekt worden naar de eerstvolgende vlucht. Was slechts een meerprijs van EUR 1000,-. En nee, dat was niet business class (niet toegestaan door werkgever op EU vluchten). De afspraak was te belangrijk en kon absoluut niet online. Knarsetandend maar akkoord gegaan...

What's a cube to you?

• Xandrios
Dit heeft niets met vol te maken. De prijs wordt niet bepaalt door hoe vol een vlucht zit, maar door hoe de markt gezien wordt op die specifieke datum. Als ze van mening zijn dat 400 euro een haalbare prijs is voor die route op die dag, dan wordt dat de laagste prijs voor die vlucht.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-12 17:03

florholvoet

aka F0x.be

Xandrios schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:44:
Dit heeft niets met vol te maken. De prijs wordt niet bepaalt door hoe vol een vlucht zit, maar door hoe de markt gezien wordt op die specifieke datum. Als ze van mening zijn dat 400 euro een haalbare prijs is voor die route op die dag, dan wordt dat de laagste prijs voor die vlucht.
Airfare wordt opgeladen in buckets, en buckets worden leeggeplukt door mensen die boeken. Als het vliegtuig "vol" zit dan blijven enkel de duurdere buckets over.
Load factor en aantal vrije seats hebben natuurlijk wél te maken met de prijs. Maar het klopt dat de prijs voornamelijk onderhevig is aan de marktprijs per city pair.
Ik vrees dat Airline Revenue Management iets is wat we nooit echt volledig zullen doorgronden. Het is alleszins niet zo eenvoudig als je hier pareert.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

florholvoet schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:15:
[...]

Airfare wordt opgeladen in buckets, en buckets worden leeggeplukt door mensen die boeken. Als het vliegtuig "vol" zit dan blijven enkel de duurdere buckets over.
Load factor en aantal vrije seats hebben natuurlijk wél te maken met de prijs. Maar het klopt dat de prijs voornamelijk onderhevig is aan de marktprijs per city pair.
Ik vrees dat Airline Revenue Management iets is wat we nooit echt volledig zullen doorgronden. Het is alleszins niet zo eenvoudig als je hier pareert.
Inmiddels wordt er ook AI gebruikt die nog meer een black box is. Die werkt voor combinaties van datum, stedenpaar/-paren, load, en point-of-sale. Daarnaast kan er nog naar pricing van concurrenten worden gekeken.

Bij het omboeken zijn er wel wat rare dingetjes, zeker bij KLM. Het omboekproces is erg ondoorzichtig en zelfs als je jezelf omboekt naar je eigen vlucht moet je altijd bijbetalen.

• Wispe
  • Niet online
Rizzi schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:37:
[...]

Een vlucht die je boekt voor juli 2026 nu al vol? Ha_ha... Maar soms zit de vlucht echt bijna vol. Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden mijn oorspronkelijke vlucht AMS-BLL niet halen. Ik kon wel omgeboekt worden naar de eerstvolgende vlucht. Was slechts een meerprijs van EUR 1000,-. En nee, dat was niet business class (niet toegestaan door werkgever op EU vluchten). De afspraak was te belangrijk en kon absoluut niet online. Knarsetandend maar akkoord gegaan...
In 2015 had ik mijn vlucht HNL-SFO-AMS gemist op SFO. Ik kon gratis met de eerstvolgende vlucht van KLM mee. Goede oude tijden... Tegenwoordig moet iedereen en alles tot in het extreme uitgemolken worden, helaas.

• CyBeR
  • Niet online
Wispe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:34:
[...]

In 2015 had ik mijn vlucht HNL-SFO-AMS gemist op SFO. Ik kon gratis met de eerstvolgende vlucht van KLM mee. Goede oude tijden... Tegenwoordig moet iedereen en alles tot in het extreme uitgemolken worden, helaas.
Je vlucht missen en je vlucht "door omstandigheden niet kunnen halen" zijn nogal verschillende situaties. Die tweede is niet de schuld van de airline en dus is dat een vrijwillige wijziging.

• Wispe
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:39:
[...]

Je vlucht missen en je vlucht "door omstandigheden niet kunnen halen" zijn nogal verschillende situaties. Die tweede is niet de schuld van de airline en dus is dat een vrijwillige wijziging.
Je vlucht missen hoeft ook niet de schuld van de airline te zijn.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PWM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
[Afbeelding]

Ouch. Daarvoor kon ik in 2020 nog in business naar Delhi vliegen 8)7

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fe®
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-12 14:59

Fe®

Xblive: Fer Lets Rock

[...]

Klopt ,ik reis weekelijks amsterdam - zweden, en vragen voor de business klasse ze +500 euro toeslag, en bij het inchekken lukt het ook om voor 75 euro je stoel om te boeken 8)7 .

Wat mij ook opvalt als ik bijvoorbeeld eerder klaar ben met mijn werk in het buitenland en eerder terug wil vliegen en een nieuwe ticket (google flights) veel goedkoper is , en je dus niet komt opdagen voor je aankomende vlucht (wel netjes gemeld bij klm) , dat je 135 euro moet bij-betalen voor je retourvlucht omdat je op je heenvlucht niet bent komen opdagen 8)7

Walking on the bright side of life

• becopol
Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:22:
[...]

Bij het omboeken zijn er wel wat rare dingetjes, zeker bij KLM. Het omboekproces is erg ondoorzichtig en zelfs als je jezelf omboekt naar je eigen vlucht moet je altijd bijbetalen.
Omdat je dan in een andere bucket terechtkomt.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

becopol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:12:
[...]

Omdat je dan in een andere bucket terechtkomt.
Terwijl je vorige goedkopere bucket vrijkomt?
Of krijg ik geld terug als ik daarna nóg een keer omboek?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Over het algemeen kan dit nog steeds nu hoor. Neem aan dat HNL-SFO-AMS één United-ticket was en dat zij je op KLM omboekten?

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kon er via de zoekfunctie hier en op internet niet geheel wijs uit worden, hier even checken.

Als je vliegt op een locatie in de USA vanuit een ander land, en je hebt een overstap naar je gekozen locatie op een vliegveld in USA, bijvoorbeeld Amsterdam -> New York -> Denver, kan ik er vanuit gaan dat welke vlucht ik ook kies ik altijd op het eerste Amerikaanse vlieveld waar ik binnen kom mijn ruimbagage moet ophalen en weer inchecken bij domestic?

Ik heb een goedkopere vlucht gevonden naar een andere bestemming, maar met een lange overstap zou het mij niet verkeerd uit komen om het internationale vliegveld te verlaten en 7 uren later weer terug te keren voor de domestic vlucht naar mijn bestemming. Maar aangezien ik wat wil ophalen wat niet in de handbagage mag, heb ik mijn koffer nodig om die opgehaalde spullen in te doen. Maar dan heb ik wel de koffer nodig :-).

Elke keer dat ik een soortgelijke overstap in USA had moest ik mijn koffer ophalen en weer inchecken, maar ik zou graag willen weten of dit altijd zo is.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Running_Cow schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:12:
Als je vliegt op een locatie in de USA vanuit een ander land, en je hebt een overstap naar je gekozen locatie op een vliegveld in USA, bijvoorbeeld Amsterdam -> New York -> Denver, kan ik er vanuit gaan dat welke vlucht ik ook kies ik altijd op het eerste Amerikaanse vlieveld waar ik binnen kom mijn ruimbagage moet ophalen en weer inchecken bij domestic?
JA
Ik heb een goedkopere vlucht gevonden naar een andere bestemming, maar met een lange overstap zou het mij niet verkeerd uit komen om het internationale vliegveld te verlaten en 7 uren later weer terug te keren voor de domestic vlucht naar mijn bestemming. Maar aangezien ik wat wil ophalen wat niet in de handbagage mag, heb ik mijn koffer nodig om die opgehaalde spullen in te doen. Maar dan heb ik wel de koffer nodig :-).

Elke keer dat ik een soortgelijke overstap in USA had moest ik mijn koffer ophalen en weer inchecken, maar ik zou graag willen weten of dit altijd zo is.
Koffer ophalen en weer afgeven moet altijd bij een international arrival in de US. Inchecken ligt aan je ticket. Als je op één ticket vliegt hoeft dat meestal niet

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dat zou lekker zijn, dan kan ik een paar honderd euro besparen door een "tussenstop" te maken, spullen op te halen en domestic weer verder te vliegen

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• Xandrios
Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:46:
[...]

Terwijl je vorige goedkopere bucket vrijkomt?
Of krijg ik geld terug als ik daarna nóg een keer omboek?
Nee, want zo werkt inventory niet. Stel je was in M geboekt. Op het moment dat je van de vlucht wordt afgeboekt, terwijl die op dat moment Y2 heeft, dan gaat de inventory naar Y3. En niet naar Y2 M1. Of iets compleet anders dat een slim algoritme heeft bedacht.

Het bestaan van boekingsklasses is een legacy systeem. Effectief worden prijzen bepaald door een algoritme, en tot uitvoering gebracht met een combinatie van boekingsklasses plus een range aan fares - waarbij voor elke boekingsklasse er dus meerdere fares zijn die gigantisch kunnen verschillen in prijs.

Als je de eerste bent die een stoel boekt op een specifieke vlucht, betekent dat niet meer dat je dat altijd tegen de laagste prijs op die route kunt doen. Zelfs niet als dat in de goedkoopste boekingsklasse is. Voor elke vlucht wordt, op elk moment, berekend wat de maximale prijs zou moeten zijn om de X vrije stoelen in Y beschikbare tijd nog te kunnen verkopen. En dat wordt ook beinvloed door dingen zoals jaargetijde/weer, evenementen, vakanties, etc. Yield management is een sport/vak op zich.

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 29-11-2025 11:27 ]

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
@Xandrios Dat zou inderdaad verklaren waarom ik afgelopen jaar twee keer een businessclass ticket naar de VS heb kunnen boeken voor een prijs die op moment van boeken veel lager lag dan het premium comfort ticket voor dezelfde vlucht. Onverwachte uitkomst van een (wellicht ai) algoritme.

• yep123
  • Laatst online: 07-12 16:30
Hallo

Begin Oktober willen wij naar Chios en Samos. Als eerste willen wij Chios aandoen maar daart zijn geen directe verbindingen naar toe. We willen vliegen vanaf schiphol of Dusseldorf. Terug reis vanaf Samos kan direct naar Dusseldor of Amsterdam.

Heeft iemand ervaring met een vlucht naar Chios op een dag met als tussenstop Athene, er zijn namelijk verschillende opties. En hoeveel overstaptijd heb je minimaal nodig op Athene naar een binnenlandse vlucht op Chios?

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-12 21:52
yep123 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:14:
Hallo

Begin Oktober willen wij naar Chios en Samos. Als eerste willen wij Chios aandoen maar daart zijn geen directe verbindingen naar toe. We willen vliegen vanaf schiphol of Dusseldorf. Terug reis vanaf Samos kan direct naar Dusseldor of Amsterdam.

Heeft iemand ervaring met een vlucht naar Chios op een dag met als tussenstop Athene, er zijn namelijk verschillende opties. En hoeveel overstaptijd heb je minimaal nodig op Athene naar een binnenlandse vlucht op Chios?
Grappig om hier iemand te zien die hier heen wil. Ik doe dat traject minimaal één keer per jaar. Overstap op Athene is erg eenvoudig en kan je minimale tijd voor aanhouden. Het is dezelfde hal waar ja aankomt als vertrekt.
Als aegean het ticket verkoopt kun je hem halen. Als ze vertragen vanaf Amsterdam (min of meer de standaard) en je overstap komt in gevaar brengen vangen ze je in Athene op om je snel te escorteren. En anders uiteraard de volgende :)
Van het vliegveld zou ik niet afgaan. Naar de stad met de metro ben je een uur bezig.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:50
Running_Cow schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:12:
Kon er via de zoekfunctie hier en op internet niet geheel wijs uit worden, hier even checken.

Het antwoord wat gegeven wordt klopt in de meeste gevallen. Normaal moet je inderdaad altijd je bagage opnieuw inchecken op je eerste port of arrival.

Let wel op dat als je vliegt vanaf of via een pre-clearance vliegveld, bijvoorbeeld Dublin, het kan zijn dat je bagage wel door gelabeld is naar je eindbestemming. Dus vlieg je via een pre clearance airfield, check dan met je airline hoe het zit.

• Xandrios
yep123 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:14:
Hallo

Aegean is beduidend beter dan SkyExpress, qua service bij het boeken (en bij problemen of omboeken), alsmede aan boord. Op Athene kom je aan, en vertrek je, uit dezelfde terminal (B gates). Praktisch minder dan 15 minuten lopen, ook als je daar minder bekend bent. Minimale overstaptijd die verkocht wordt zal rond de 45 minuten zijn.

Maar zoals hierboven aangegeven, als je de twee vluchten samen op één ticket koopt ben je verzekerd van een goede aankomst. Vertraging is dan een probleem van de maatschappij, niet van jou.

Tussen de eilanden zijn vluchten vaak niet de meest handige oplossing. Meestal moet je via Athene. Maar het kan natuurlijk wel. Een veerboot zal waarschijnlijk gebruikelijker zijn in dit geval.

Wat ik zou aanraden is om een 'Open jaw' te boeken:

Amsterdam-Athene-Chios
Samos-Athene-Amsterdam

En dan los je vervoer van Chios naar Samos - per boot of vliegen, wat je voorkeur heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 29-11-2025 18:24 ]

• yep123
  • Laatst online: 07-12 16:30
Dank voor de reacties
Sky biedt een vlucht aan met met maar 2.15 uur wachttijd op Athene. Vertrek 14.10 en aankomst op Chios om 21.25. Dat is op een vrijdag.

Aegan vertrek om 12.25 met dezelfde aankomsttijd als Sky 21.25. Langere wachttijd dus. Vluchten op zaterdag zijn zoals Aegan zijn wel goedkoper dan op vliegen.

Zal dan toch geneigd zijn met Aegan te vliegen mbt de service zoals eerder aangegeven.
De reis van Chios naar Samos zal per boot gaan

Terugvlucht vanaf Samos is rechtstreeks met Transavia naar Amsterdam, is ook het goedkoopste.

Aegan

[ Voor 4% gewijzigd door yep123 op 29-11-2025 18:38 ]

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2