franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Geen idee hoe Transavia omgaat met veranderingen. Bij KLM kan ik bij een vluchtwijziging altijd aanpassen naar een andere vlucht bij beschikbaarheid en als dat beter uitkomt, zijn ze eigenlijk heel soepel mee. (ik had laatst hetzelfde met Virgin - en daar moet de impact minimaal 5 uur verschil zijn voordat ze je willen omboeken) Ik lees dat je aan die dag gebonden bent, dus je bent wel afhankelijk of er nog andere vluchten gaan op die datum.Pexow schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:24:
Transavia heeft mijn vlucht verplaatst van een al niet al te prettige 7.10 naar 4.25Ik wist niet eens dat er vluchten vertrekken vanaf Schiphol om dit tijdstip. Mag annuleren, maar de rest van de vakantie is al geboekt dus moet die dag toch vertrekken.
Dus wellicht kan je nog naar een later Transavia vlucht op diezelfde dag kijken. Of misschien lukt het om te regelen dat je op een KLM vlucht terecht komt, al is dat misschien een wat moeilijker verhaal (zelf geen ervaring mee). Je kan natuurlijk ook annuleren, en boeken met een andere maatschappij indien beschikbaar. Maar dat is qua prijs misschien niet interessant.
[ Voor 6% gewijzigd door Tuniq op 23-09-2025 21:35 ]
Eerder dit jaar om 6.10 vertrokken naar Gran Canaria en dat was bijzonder onprettig. Dat nieuwe toestel van ze is echt zo verschrikkelijk krap en met 1m93 past het eigenlijk niet. Helaas was deze vlucht al geboekt.franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:30:
[...]
Andere vliegmij of route proberen te vinden? Of je gaat op dat tijdstip en nooit meer met Transavia boeken
Afhankelijk van je vakantie zou je wellicht ook een dag eerder of later kunnen vertrekken als je werk etc dat toelaat.
Easyjet gaat nog wel om 7.10 dus ben dit aan het overwegen. Scheelt zelfs nog een paar tientjes.
Easyjet heeft denk ik de operatie nu beter onder controle dan Transavia/KLM. Dus sowieso zou ik die zelf prefereren.Pexow schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:45:
[...]
Eerder dit jaar om 6.10 vertrokken naar Gran Canaria en dat was bijzonder onprettig. Dat nieuwe toestel van ze is echt zo verschrikkelijk krap en met 1m93 past het eigenlijk niet. Helaas was deze vlucht al geboekt.
Easyjet gaat nog wel om 7.10 dus ben dit aan het overwegen. Scheelt zelfs nog een paar tientjes.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ben, obviously, voor vliegen. Maar dat nachtwerk is voor niemand goed.
EDIT: ik denk oprecht dat van mijn laatste 500 vluchten, er niet 1 voor 08.30 vertrokken is.
[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 23-09-2025 22:59 ]
LVNL zitten ook de hele nacht achter een scherm naar niets te kijken, slapen ook liever heb ik uit een betrouwbare bronPWM schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:57:
Sowieso moeten dat soort tijden door zowel Schiphol, omwonenden en reizigers geboycot worden. Slaat gewoon nergens op.
Ik ben, obviously, voor vliegen. Maar dat nachtwerk is voor niemand goed.
EDIT: ik denk oprecht dat van mijn laatste 500 vluchten, er niet 1 voor 08.30 vertrokken is.
Die paar nachtvakantievluchten en nachtvrachtvluchten kosten meer dan ze denken dat ze opbrengen, maar dat kwartje wil maar niet vallen
Maar is eigenlijk meer iets voor het andere topic.
om 4.10 vliegen betekent dat je op een schiphol aankomt waar alles volgens mij gewoon dicht is, op de incheck en de toiletten na. Echt wel een goede start van de vakantie en je wellicht door wat zwervers uitgezwaaid word
Vlucht binnen 14 dagen? In dat geval heb je rechten volgens EU261. Dusdanig een vlucht vervroegen, staat gelijk aan het annuleren vanuit de kant van de luchtvaartmaatschappij. Naast dat je een andere vlucht mag uitzoeken, heb je ook recht op een vergoeding.Pexow schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:24:
Transavia heeft mijn vlucht verplaatst van een al niet al te prettige 7.10 naar 4.25Ik wist niet eens dat er vluchten vertrekken vanaf Schiphol om dit tijdstip. Mag annuleren, maar de rest van de vakantie is al geboekt dus moet die dag toch vertrekken.
Dat artikel gaat over vertraging, niet over dat je juist eerder weggaat. Bij vertraging moet dit meer dan 3 uur zijn, dit is een vervroeging van 2uur en 45minuten dus voldoet ook niet aan die eis qua tijd.JRR schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:28:
[...]
Vlucht binnen 14 dagen? In dat geval heb je rechten volgens EU261. Dusdanig een vlucht vervroegen, staat gelijk aan het annuleren vanuit de kant van de luchtvaartmaatschappij. Naast dat je een andere vlucht mag uitzoeken, heb je ook recht op een vergoeding.
Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon pech is. Voordeel is iig dat je niet enorm vroeg van te voren op het vliegveld hoeft te zijn want zal niet druk zijn.
Ben ik het wel mee eens voor vluchten met passagiers. Denk alleen dat de enige die dit kan tegenhouden de wetgever is, Schiphol heeft juist belang bij zoveel mogelijk vluchten en veel reizigers blijven vroeg vliegen als dat goedkoper is.PWM schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:57:
Sowieso moeten dat soort tijden door zowel Schiphol, omwonenden en reizigers geboycot worden. Slaat gewoon nergens op.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 24-09-2025 07:22 ]
Nope. Vervroeging met meer dan één uur telt als een annulering en dus heb je alle rechten die bij een annulering horen.jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:21:
[...]
Dat artikel gaat over vertraging, niet over dat je juist eerder weggaat. Bij vertraging moet dit meer dan 3 uur zijn, dit is een vervroeging van 2uur en 45minuten dus voldoet ook niet aan die eis qua tijd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon pech is.
https://europa.eu/youreur...index_en.htm#cancellation
Het is uiteraard wel zo dat als je eerder áánkomt op je bestemming dat je geen recht hebt op compensatie voor vertraging. Maar stel dat je een andere vlucht kiest (bv. omdat je niet zo vroeg op het vliegveld kunt komen), en dáármee meer dan 3 uur vertraagd aankomt, dan weer wel.
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 24-09-2025 07:45 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Tja, als je je verdere reis met hotels, vervoer ter plekke en dergelijke allemaal al geboekt hebt dan kun je wel rechten hebben. Maar laat je daarvoor je vakantie schieten of je geld terug claimen en een andere vlucht boeken?CyBeR schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:40:
[...]
Nope. Vervroeging met meer dan één uur telt als een annulering en dus heb je alle rechten die bij een annulering horen.
https://europa.eu/youreur...index_en.htm#cancellation
(Check de belbus van Kassa van afgelopen zaterdag even, ging over Transavia hoe "makkelijk" die claims behandelt. Eenzelfde voorbeeld, alleen hier werd de hele vlucht geannuleerd zonder nieuw tijdslot op ander tijdstip en die claim werd al elke keer afgewezen).
Dat moet je zelf weten, maar dat recht heb je iig.jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:45:
[...]
Tja, als je je verdere reis met hotels, vervoer ter plekke en dergelijke allemaal al geboekt hebt dan kun je wel rechten hebben. Maar laat je daarvoor je vakantie schieten of je geld terug claimen en een andere vlucht boeken?
De Laplace gaat volgens de Schiphol-site om 02:00 open en er zijn een paar plekken die 24/7 open zouden moeten zijn (Harvest Market, Loaf etc)franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:13:
om 4.10 vliegen betekent dat je op een schiphol aankomt waar alles volgens mij gewoon dicht is, op de incheck en de toiletten na. Echt wel een goede start van de vakantie en je wellicht door wat zwervers uitgezwaaid word
Maar in algemene zin is Schiphol inderdaad nogal een deadzone als je vroeg of laat vertrekt, zeker 's avonds valt het me altijd op dat vrijwel alles om 20:00 of 21:00 sluit, terwijl er nog best wel wat vluchten later op de avond vertrekken. In ieder geval vandaag gaan er nog 59 om 21:00 of later en Turkish vliegt om 23:10 nog naar Istanbul. Dan is het toch best wel saai.
Dat betekent, stam + t .
Ah dit heeft BA ook recent gedaan, alle periodes gelijk trekken. Daar was wel een overgangsregeling.PWM schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:29:
[...]
Mijn nieuwe periode begint 30 september. Betekent dat dat al mijn UXP in Q4 dus geldt voor de huidige kwalificatie periode, maar dus eigenlijk ook de start is van de nieuwe. Waarbij Surplus dus eigenlijk dubbel telt.
In dit geval is het vooral voor Transavia die het voordeel heeft, waarschijnlijk kan het vliegtuig nog een extra rotatie maken die dag door zo vroeg te beginnen. En een vliegtuig verdient alleen geld als het niet op de grond staat.jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:21:
[...]
Ben ik het wel mee eens voor vluchten met passagiers. Denk alleen dat de enige die dit kan tegenhouden de wetgever is, Schiphol heeft juist belang bij zoveel mogelijk vluchten en veel reizigers blijven vroeg vliegen als dat goedkoper is.
Moet je eens 's avonds in de non-Schengen lounge kijken tegen sluiting. Je ziet er dan in 1 oogopslag zo 10-15 en dan maakt het niet uit welke kant je op kijkt.Apache4u schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:42:
Maar als je een muizen-liefhebber bent kun je rond die tijd je lol op. Het viel me vorige week weer op bij een aankomst om 22.00. Het was toen al aardig uitgestorven bij de bagagebanden en wij kwamen daar als eerste aan. De muizen hadden de grootste lol. Niet normaal hoeveel er zitten zeg.
Helaas blijft het proces hangen op "Een moment geduld alsjeblieft... U wordt doorgestuurd naar Flying Blue." nadat ik op login klik.Log in om je Flying Blue Miles-saldo te bekijken. Zo weet je direct of je genoeg Miles hebt voor deze boeking. Om een boeking met Miles te maken, moet je zijn ingelogd.
Ik kan het bevestigen. Net geprobeerd om een vlucht met Miles te boeken op Transavia.com. Nadat ik gevraagd ben om in te loggen met FB, blijft de spinner bij mij ook draaien.finsdefis schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:54:
Lukt het iemand hier toevallig wél om in te loggen met Flying Blue op Transavia.com? Je kunt daar ook 'Toon prijzen in Flying Blue Miles' aanzetten, waarna je onderstaande melding krijgt voordat je de boeking definitief kunt maken.
[...]
Helaas blijft het proces hangen op "Een moment geduld alsjeblieft... U wordt doorgestuurd naar Flying Blue." nadat ik op login klik.
Overigens nooit geweten dat je met FB ook op Transavia een vlucht met miles kan betalen. Zakelijk is het in beginsel KLM only, maar prive kan ik wel eens kijken of Transavia goedkoper kan (hoewel ik ook prive liever KLM boek omdat ik niet van verandering hou haha).
En inderdaad de statusvoordelen spelen bij mij ook een rol. Sky Priority en 72 uur van tevoren gratis stoel kiezen vind ik wel fijn, loungetoegang is niet relevant omdat ik al Privium en PP heb.finsdefis schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:38:
[...]
Ah, iets met gedeelde smart...
En ik snap je inderdaad. Meestal kies ik / kiezen we alsnog privé voor KLM, ook vanwege statusvoordelen die niet gelden bij Transavia. Bij sommige bestemmingen is het prijsverschil wel erg groot dus dan zou het de moeite kunnen zijn.
[...]
Oh ja, en natuurlijk dat heerlijke broodje ei /sarcasm. Maar eerlijk gezegd heb ik niets te klagen over de service van KLM (geen ervaring met boeken en omboeken van vluchten, daarvoor moet ik ons zakelijk reisbureau voor gebruiken).
[ Voor 30% gewijzigd door Rizzi op 24-09-2025 16:03 ]
What's a cube to you?
Ah, iets met gedeelde smart...Rizzi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:33:
[...]
Ik kan het bevestigen. Net geprobeerd om een vlucht met Miles te boeken op Transavia.com. Nadat ik gevraagd ben om in te loggen met FB, blijft de spinner bij mij ook draaien.
Overigens nooit geweten dat je met FB ook op Transavia een vlucht met miles kan betalen. Zakelijk is het in beginsel KLM only, maar prive kan ik wel eens kijken of Transavia goedkoper kan (hoewel ik ook prive liever KLM boek omdat ik niet van verandering hou haha).
En ik snap je inderdaad. Meestal kies ik / kiezen we alsnog privé voor KLM, ook vanwege statusvoordelen die niet gelden bij Transavia. Bij sommige bestemmingen is het prijsverschil wel erg groot dus dan zou het de moeite kunnen zijn.
Vooral terugvluchten vanuit het zuiden: kwam iets tegen voor 6800 miles + 10 euro voor de enkele terugreis (heenreis betaal ik dan wel los met cash; 5000 miles + 45 euro is toch minder aantrekkelijk).
De vlucht gaat pas over 5 weken dus het is accepteren of annuleren en iets nieuws boeken. Zijn niet veel andere smaken.jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:21:
[...]
Dat artikel gaat over vertraging, niet over dat je juist eerder weggaat. Bij vertraging moet dit meer dan 3 uur zijn, dit is een vervroeging van 2uur en 45minuten dus voldoet ook niet aan die eis qua tijd.
Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon pech is. Voordeel is iig dat je niet enorm vroeg van te voren op het vliegveld hoeft te zijn want zal niet druk zijn.
Inmiddels lijkt dit weer te werken. Zojuist een enkeltje VLC-EIN geboekt voor 6k + 10 euro taxes. Niet de beste redemption rate voor FB, maar met 300k FB Miles aan reserve voelt het praktisch gratisfinsdefis schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:54:
Lukt het iemand hier toevallig wél om in te loggen met Flying Blue op Transavia.com? Je kunt daar ook 'Toon prijzen in Flying Blue Miles' aanzetten, waarna je onderstaande melding krijgt voordat je de boeking definitief kunt maken.
[...]
Helaas blijft het proces hangen op "Een moment geduld alsjeblieft... U wordt doorgestuurd naar Flying Blue." nadat ik op login klik.
Geen baggage drop, iedereen door de check-in lijnen. Aan de balie telefonisch door geven welk label bij welke passagier en stoel hoort. Ook bij het boarden eenzelfde process. Elk ticket handmatig op schrijven en telefonisch doorgeven.
En nu iedereen aan boord is klopt alsnog de telling niet.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Misschien heb je mazzel, en ga je een kofferparade ervaren.Blokker_1999 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:36:
En nu iedereen aan boord is klopt alsnog de telling niet.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Nope, de cijfers komen eindelijk overeen. Heeft wel iets onwezenlijks. Iedereen zit en is muisstil en de cabin crew niet te zien. Enkel de airco die je hoort ondanks een volle 787.jack zomer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:41:
[...]
Misschien heb je mazzel, en ga je een kofferparade ervaren.
Ik hoop dat dit niet te lang duurt. Anders krijg je dat de crew te veel uren dreigt te maken en moet die ook nog eerst gewisseld worden...Blokker_1999 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:47:
[...]
Nope, de cijfers komen eindelijk overeen. Heeft wel iets onwezenlijks. Iedereen zit en is muisstil en de cabin crew niet te zien. Enkel de airco die je hoort ondanks een volle 787.
Met anderhalf uur vertraging vertrokken. 1 voordeel van long haul is dat je minder snel tegen dat probleem aanloopt. Ondertussen op fl350, nog 12h te vliegen.jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:43:
[...]
Ik hoop dat dit niet te lang duurt. Anders krijg je dat de crew te veel uren dreigt te maken en moet die ook nog eerst gewisseld worden...
Hadden ze tenminste het entertainmentsysteem aan gezet?Blokker_1999 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:47:
[...]
Nope, de cijfers komen eindelijk overeen. Heeft wel iets onwezenlijks. Iedereen zit en is muisstil en de cabin crew niet te zien. Enkel de airco die je hoort ondanks een volle 787.
Ik stond eind vorig jaar in Madrid 2 uur in een 787 aan de gate en daar hadden ze toen niet over nagedacht namelijk.
yep, die staat bij ANA altijd aan voor het boarden. Het helpt natuurlijk dat het de terugvlucht is en men het vliegtuig gewoon moet keren en even op de reset duwt.CyBeR schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:42:
[...]
Hadden ze tenminste het entertainmentsysteem aan gezet?
Ik stond eind vorig jaar in Madrid 2 uur in een 787 aan de gate en daar hadden ze toen niet over nagedacht namelijk.
Is geen milestone in het loyalty programma of iets. Delen andere maatschappijen ook random vouchers uit?
Wel veel met Iberia gevlogen of echt totaal random?wibblemoo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:03:
Bijzonder. Ik krijg ogenschijnlijk random een voucher van Iberia 'as a token of our appreciation' van 300 euro.
Is geen milestone in het loyalty programma of iets. Delen andere maatschappijen ook random vouchers uit?
Ik zit in hun loyalty programma op Emerald status. Maar geen exceptioneel hoge omzet.markcoenradie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:11:
[...]
Wel veel met Iberia gevlogen of echt totaal random?
Toen ik op mijn verjaardag vloog, kreeg ik van de crew een handgeschreven kaart plus lekkere snacks. Maar dat is vast geen voucher? 😉wibblemoo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:03:
Bijzonder. Ik krijg ogenschijnlijk random een voucher van Iberia 'as a token of our appreciation' van 300 euro.
What's a cube to you?
2 enkeltjes ipv een retourvlucht met dezelfde vluchten zijn in sommige situaties goedkoper. Zag het voorgesteld worden door Google Flights. Normaal is 2 enkeltjes boeken veel duurder.
Helaas geeft reserveren met Bluebiz niet een hele lange bedenktijd bij sommige tickets, daar kan ik ook nog geen touw aan vastknopen hoe ze dat bepalen. Vaak kan je nog 2 dagen voor vertrek je reservering betalen, maar bij veel reserveringen zie ik ook 5 en 10 dagen staan. Alleen bij deze tickets die ik net zag was het langer dan een maand, dat is voor ons al lastig plannen.
Of in hoeverre de IT systemen van AF/KLM aan het hallucineren zijnBorromini schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:32:
Zal afhangen van bezetting toestel of populariteit route vermoedelijk?
Gezien de misfits tussen Business en PE die ik hier voorbij zie komen is alles mogelijk.
Ik zal niet in gaan op het nut van de staking (snap heus dat ze een punt hebben). Kreeg echter wel door dat 2 hele grote internationale organisaties die veel KLM vliegen, de AMS route geblokkeerd hebben voor onbepaalde tijd.
Ik krijg ook intern gezeur nu van mensen uit AAL en CPH (drone alert
Blijven dan niet zoveel alternatieven over, UK wellicht?
4x in 3 weken is ook internationaal gezien best vaak. In totaal zullen ze in andere landen wellicht wel vaker staken. Maar ik heb meerdere collega's die nu meermaals geraakt zijn de laatste weken. En dan tikt het wel aan.franssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:18:
Toch denk ik dat ze zowel in Duitsland als Frankrijk vaker staken?
Ik vlieg woensdag (als het dus goed is) met iemand naar VLC. Mocht die geannuleerd worden is het zijn 4e keer, die heeft elke staking meegepakt
Lijkt me afhankelijk van tickettype. Soms zie je ook dat er een bepaalde datum staat maar kun je tot 2 uur voor vertrek nog betalen.xileS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:54:
Ik zie nu iets wat ik nooit eerder gezien heb in de prijstelling van KLM.
2 enkeltjes ipv een retourvlucht met dezelfde vluchten zijn in sommige situaties goedkoper. Zag het voorgesteld worden door Google Flights. Normaal is 2 enkeltjes boeken veel duurder.
Helaas geeft reserveren met Bluebiz niet een hele lange bedenktijd bij sommige tickets, daar kan ik ook nog geen touw aan vastknopen hoe ze dat bepalen. Vaak kan je nog 2 dagen voor vertrek je reservering betalen, maar bij veel reserveringen zie ik ook 5 en 10 dagen staan. Alleen bij deze tickets die ik net zag was het langer dan een maand, dat is voor ons al lastig plannen.
2 enkeltjes goedkoper heb ik idd gezien bij retourtje AMS-LCY. Volgens mij is het een tijdje geleden ook al genoemd hier.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
4 op een rij ... Ja dan snap ik wel dat je er moe van wordtPWM schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:24:
[...]
4x in 3 weken is ook internationaal gezien best vaak. In totaal zullen ze in andere landen wellicht wel vaker staken. Maar ik heb meerdere collega's die nu meermaals geraakt zijn de laatste weken. En dan tikt het wel aan.
Ik vlieg woensdag (als het dus goed is) met iemand naar VLC. Mocht die geannuleerd worden is het zijn 4e keer, die heeft elke staking meegepakt
Tickettype heb ik weinig weet van, maar het zijn allemaal light tickets en dezelfde bestemming. Met de promo deals merkte ik dat die niet met de volledige Bluebiz voordelen kon boeken, maar dat het maar 1 dag gratis wordt vastgehouden bijv.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:51:
[...]
Lijkt me afhankelijk van tickettype. Soms zie je ook dat er een bepaalde datum staat maar kun je tot 2 uur voor vertrek nog betalen.
2 enkeltjes goedkoper heb ik idd gezien bij retourtje AMS-LCY. Volgens mij is het een tijdje geleden ook al genoemd hier.
Betreft enkeltjes die goedkoper zijn zag ik deze op vluchten op andere dagen (die ik nooit eerder bekeken had), maar wel gewoon KLM en dezelfde tijden en duur van reis. Fijn wel dat Google Flights dat keurig aangeeft dat in dat geval 2 enkeltjes goedkoper zijn. Anders zou ik daar niet zelf op gekomen zijn, aangezien ik dit nog nooit had gezien bij KLM.
Het kost je elke weer (nog steeds..) behoorlijk wat tijd en moeite. KLM draaiboek is zo ongeveer dat op de maandag de vluchten worden geannuleerd of aangepast. In mij geval communiceerde KLM dat pas maandagavond, terwijl bijvoorbeeld op de Schiphol-website de wijzigingen vaak al uren eerder zichtbaar zijn.
Eenmaal alleen de optie voor een refund gehad, geen alternatieve vlucht.
Website/app heb je verder ook niks aan als je iets wilt veranderen mag je bellen en daar was gewoon geen doorkomen aan.
De andere week werd er een nogal rare alternatieve optie aangeboden, terwijl er betere opties beschikbaar waren. Dus weer bellen… en na tachtig jaar kreeg je dan eindelijk iemand uit de Filippijnen ofzo aan de telefoon.
Zo'n alternatieven optie, dat moet in 2025 toch echt wat makkelijker gaan voor klanten bij KLM.
Aanstaande woensdag kan het natuurlijk echt een puinhoop worden als de vakbonden gaan weigeren om Delta vluchten af te handelen en Delta blijft zeggen dat ze blijven komen.
Afijn maandag schijnbaar een uitspraak over komende staking, ben zelf ondertussen uitgeweken naar DUS.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
In Frankrijk per definitie, maar daar lijkt het me meer de luchtverkeersleiding. Niet het personeel van AF.franssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:18:
Toch denk ik dat ze zowel in Duitsland als Frankrijk vaker staken?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb een uur overstap vanuit AMS naar de US. Ik red het wel, maar wat zijn de odds voor mijn koffer?
KLM heeft al een tijdje extra vluchten naar Zuid-Afrika. In ieder geval tot begin volgend jaar. Niet elke dag, maar 3 in de week volgens mij.Goner schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:32:
Waarschijnlijk niet opgelet laatste keer (februari/maart), of iets gemist, maar sinds wanneer vliegt KLM nu ook in de avond naar Kaapstad en 's ochtends terug naar Schiphol ??
En terecht, want ze zitten ramvol.
Bij mij op 1x na altijd gelukt, maar die keer waren we vertraagd dus was t in werkelijkheid iets minder dan een uur.PWM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:29:
Noob vraagje: Ik vlieg meestal niet over CDG. En als ik het al doe, zonder bagage.
Ik heb een uur overstap vanuit AMS naar de US. Ik red het wel, maar wat zijn de odds voor mijn koffer?
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 27-09-2025 22:59 ]
hmm dat is een goed punt. Ik ben sinds April mijn PA status kwijt, maar zit ondertussen weer tegen de 400UXP. Waarschijnlijk ga ik dat nog wel halen dit kalender jaar.PWM schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:29:
[...]
Grappig, ik opende net het topic om hier een vraag over te stellen
Maar inderdaad, 400UXP betekent toegang tot de KLM PA. De kwalificatie periode is op dit moment nog kalenderjaar. Dat betekent dat als je nu boven de threshold zit, je ergens begin volgend jaar bericht krijgt en dan officieel van 1 april 2026 tot en met 31 maart 2027 toegang krijgt (in de praktijk meteen na de e-mail, dus eerder).
De regels gaan wel veranderen, ze gaan kijken naar je FB kwalificatie periode vanaf januari. En dat is dan meteen mijn vraag aan de kenners:
Mijn nieuwe periode begint 30 september. Betekent dat dat al mijn UXP in Q4 dus geldt voor de huidige kwalificatie periode, maar dus eigenlijk ook de start is van de nieuwe. Waarbij Surplus dus eigenlijk dubbel telt.
Maar..kijkende naar de laatste email die ik van ze heb gekregen werken ze nu al met de persoonlijke kwalificatie periodes:
/f/image/54NsHzRDdjFA6HoCoUe8anVA.png?f=fotoalbum_large)
Snap alleen niet helemaal hoe dit dan zou moeten werken, want de UXP counter op de website is nog wél gebaseerd op het kalender jaar. Hoewel ik meen dat ik ergens gelezen had dat ook dit zal gaan veranderen. Hoewel ze theoretisch op een andere manier de UXP's zouden kunnen tellen dan wat er op de website wordt weergegeven. Echt duidelijk is het niet nee..
Nare is dat hun IFE aanbod beperkt is. Maja, als je in hun "the Room" product kan vliegen dan is dat het wel waardBlokker_1999 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:48:
[...]
yep, die staat bij ANA altijd aan voor het boarden. Het helpt natuurlijk dat het de terugvlucht is en men het vliegtuig gewoon moet keren en even op de reset duwt.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Service-medewerker zegt tot 2x toe dat ze bijgeboekt zijn - maar dat gaat dan alleen om de treinreis.

Ik ga zien waar het gaat stranden, maar anders weet ik ook weer dat 'the long way home' via ZWE + SAF kopen zo in de maand van je vernieuwing niet the way to go is. Misschien volgend jaar war meer vluchtjes doen van te voren, als de baas het goedkeurt....
PWM schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:24:
[...]
4x in 3 weken is ook internationaal gezien best vaak. In totaal zullen ze in andere landen wellicht wel vaker staken. Maar ik heb meerdere collega's die nu meermaals geraakt zijn de laatste weken. En dan tikt het wel aan.
Air France en Delta gaan op zoek naar een andere afhandelingspartner voor hun activiteiten ‘onder de vleugel’. Dat maakte KLM maandag bekend in een persbericht.
[..]
De keuze van de luchtvaartmaatschappijen heeft rechtstreekse gevolgen voor KLM, dat dagelijks zeventien Delta- en twaalf Air France-vluchten op Schiphol afhandelde.
[..]
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij wijst naar de recente stakingen van het grondpersoneel als een van de redenen voor de beslissing van Air France en Delta.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...r-afhandeling-op-schiphol
Best een bijzondere move als je kijkt naar hoe vaak er in frankrijk gestaakt wordt. Ook dit jaar weer - 7 t/m 10 oktober gaat al het vliegverkeer (en treinen etc) in frankrijk weer plat.
Je zou bijna denken dat het een opzetje is om bij de rechter extra argumenten te hebben om de staking te verbieden.Mvd1981 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:38:
[...]
Best een bijzondere move als je kijkt naar hoe vaak er in frankrijk gestaakt wordt. Ook dit jaar weer - 7 t/m 10 oktober gaat al het vliegverkeer (en treinen etc) in frankrijk weer plat.
Hop via, wat is het, Terminal 2G, die aparte terminal met bus transfer...dat gaat niet altijd lukken.PWM schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:29:
Noob vraagje: Ik vlieg meestal niet over CDG. En als ik het al doe, zonder bagage.
Terminal 2E/F meestal wel maar als het bijvoorbeeld mistig is in de morgen en er zijn wat vertragingen dan ging het de laatste jaren ook niet altijd goed.
Aan de andere kant; ieder nadeel heeft zijn voordeel. Een shopping mall in de USA is nooit ver weg en wat 'gratis' toilet artikelen en kleding heeft natuurlijk ook zijn charmes.
Edit: Staking van aanstaande woensdag is opgeschort volgens BNR:
https://www.bnr.nl/nieuws...rhandelen-met-bemiddelaar
[ Voor 11% gewijzigd door Grouchy op 29-09-2025 13:40 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Toevallig afgelopen week voor het werk naar Krakow gevlogen, bij mij ontbreekt de SAF XP ook. Hier rechtstreeks vanuit Schiphol (dus geen trein XP) maar wel een groepsboeking. Morgen ook maar eens contact opnemen als het er vandaag niet isDocslik schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:56:
Wat kan ik me deze week irriteren aan de service van KLM Whatsapp. Vorige week een tripje naar oost-europa (inclusief start vanuit Antwerpen om aan de Gold XP te komen die ik vóór 30 september moet hebben), maar nu zijn alleen de treinreis XP bijgeboekt (dus 10, ipv de benodigde 25 (inclusief SAF).
Service-medewerker zegt tot 2x toe dat ze bijgeboekt zijn - maar dat gaat dan alleen om de treinreis.![]()
Ik ga zien waar het gaat stranden, maar anders weet ik ook weer dat 'the long way home' via ZWE + SAF kopen zo in de maand van je vernieuwing niet the way to go is. Misschien volgend jaar war meer vluchtjes doen van te voren, als de baas het goedkeurt....
Tot 2x geprobeerd, beide keren na een uurtje opgehangen. Zo nog maar eens proberen...CyBeR schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:05:
Als je nou even belt ipv via whatsapp dan heb je dat ws zo gefixt. Dan heb je namelijk één medewerker aan de lijn die alléén met jou bezig is, ipv een Zoomer op whatsapp die waarschijnlijk dertig verschillende chats tegelijk aan het doen is.
Je kiest in het keuzemenu wel voor flying blue? Ik kan met niet herinneren ooit langer dan 5 minuten te hebben moeten wachten namelijk.Docslik schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:09:
[...]
Tot 2x geprobeerd, beide keren na een uurtje opgehangen. Zo nog maar eens proberen...
Huurauto en hotel had ik al omgezet. Dan maar extra dagje Valencia (lekker weer daar nu
Woensdag lijkt het wel lekker weer te worden inderdaad. Dinsdag indien vroeg kan het wel wat minder zijnPWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:45:
Word ik om 12.30 omgeboekt van de woensdag naar de dinsdag, komt om 13.00 naar buiten dat de staking niet doorgaat....
Huurauto en hotel had ik al omgezet. Dan maar extra dagje Valencia (lekker weer daar nu)
Je hebt gelijk! De aanhouder wint: zojuist gebeld en was binnen 5 minuten geregeld. Mogelijk had iets te maken met de tijdstippen waarop ik vooheen belde (tijdens lunch). Overigens kreeg ik geen toelichting op waarom de xp niet automatisch werden bijgeschijven.CyBeR schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:36:
[...]
Je kiest in het keuzemenu wel voor flying blue? Ik kan met niet herinneren ooit langer dan 5 minuten te hebben moeten wachten namelijk.
Geen commentaar vanuit mijn kant meer op de klantenservice - en op naar een nieuw jaar gold
[ Voor 10% gewijzigd door Docslik op 29-09-2025 14:46 ]
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 29-09-2025 16:21 ]
Optijd aankomen zit er niet in idd..CyBeR schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:21:
Als een drone-verhaal de oorzaak is: dan nee. Anders in principe wel, mits je vertraagd aankomt (wat neem ik aan het geval is als je een dag later terug vliegt)
Ik zie verder niets over fast track (zoals EIN), maar volgens mij valt het qua drukte wel mee doordeweeks?
Bij mijn weten zijn AMS vluchten altijd via 2F (Want 75% zijn overstappers), mar andere regionale vluchten (Zoals idd HOP vanuit DUS) vaak via 2G. En dat kan, als je pech hebt, een half uur duren met de bus. Klein voordeel is wel: Die bus brengt je dan direct naar de terminal waar je zijn moet vziw. Vanaf 2F mag je een flink eind lopen als je intercontinentaal vliegt.Grouchy schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:01:
[...]
Hop via, wat is het, Terminal 2G, die aparte terminal met bus transfer...dat gaat niet altijd lukken.
Terminal 2E/F meestal wel maar als het bijvoorbeeld mistig is in de morgen en er zijn wat vertragingen dan ging het de laatste jaren ook niet altijd goed.
Over de lounge kan ik niks zeggen, maar er is inderdaad geen fast track op Rotterdam. Op welk tijdstip vlieg je?finsdefis schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
Binnenkort een keer via RTM naar LCY; niet mijn eerste voorkeur, maar een paar collega's wonen daar in de buurt dus prima. Privium biedt daar wel lounge access aan; is die lounge een beetje oké om te lunchen?
Ik zie verder niets over fast track (zoals EIN), maar volgens mij valt het qua drukte wel mee doordeweeks?
Ik denk dat we een vlucht rond half 1 pakken. Kunnen overigens ook nog de Eurostar nemen, maar heb daar maar matige ervaringen mee tbh.HappyPinguin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:15:
[...]
Over de lounge kan ik niks zeggen, maar er is inderdaad geen fast track op Rotterdam. Op welk tijdstip vlieg je?
Het kan relatief druk zijn rond die tijd. Je zit namelijk in het begin van de middag outbound piek van Transavia, en afhankelijk van de dag kan er ook nog een Pegasus, Sunexpress of TUI outbound tussen zitten.finsdefis schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:31:
[...]
Ik denk dat we een vlucht rond half 1 pakken. Kunnen overigens ook nog de Eurostar nemen, maar heb daar maar matige ervaringen mee tbh.
Edit: er is namelijk maar één security rij, en afhankelijk van hun bezetting kunnen er meerdere security units open zijn. Het is natuurlijk geen Schiphol, maar er staat soms wel een rij daar.
[ Voor 17% gewijzigd door HappyPinguin op 29-09-2025 20:43 . Reden: Aanvulling ]
Ah, thanks voor de heads-up. Even gekeken en idd best wat vakantievluchten die lijken te vertrekken rond die tijd; vaak ook niet de snelste groepen om door security te loodsen...HappyPinguin schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:40:
[...]
Het kan relatief druk zijn rond die tijd. Je zit namelijk in het begin van de middag outbound piek van Transavia, en afhankelijk van de dag kan er ook nog een Pegasus, Sunexpress of TUI outbound tussen zitten.
Edit: er is namelijk maar één security rij, en afhankelijk van hun bezetting kunnen er meerdere security units open zijn. Het is natuurlijk geen Schiphol, maar er staat soms wel een rij daar.
Ik zag dat ze er ook fast track vouchers verkopen voor 12,50 p/s, dat zou weer wat kunnen schelen. Jammer dat Privium hier geen fast track biedt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FbLHkKUxeABgxQP7YffcH76c.jpg?f=user_large)
Je krijgt dus zelfs geen biertje meer. Maar wat ik vooral ook vreemd vind, is dat er geen enkele voordeel voor de FF is. Nu zit ik in de lounge gratis te eten en ik kan straks met AMEX gratis eten en drinken halen bij de Grab&Fly, dus is wel echt een 1st world issue. Maar ik verdom het toch om mijn CC te trekken om iets te drinken bij KLM.
Ultimates mogen gratis een keuze maken, de laatste keer koos ik een wrap en een drankjePWM schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:12:
Maar wat ik vooral ook vreemd vind, is dat er geen enkele voordeel voor de FF is.
De belangstelling voor BoB viel mij niet tegen, er waren nogal wat mensen die naast hun standaard drankje en snack nog iets anders kozen.
[ Voor 29% gewijzigd door Timmy op 30-09-2025 13:34 ]
[ Voor 6% gewijzigd door wibblemoo op 30-09-2025 13:42 ]
Dat betekent, stam + t .
Het algemene devies is om alleen mijlen te kopen als je weet dat je ze binnenkort gaat gebruiken, ivm devaluaties, wijzigende beschikbaarheid etc.Apache4u schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:18:
Ik zie een mail over actie van KLM fb voorbij komen waarbij je een “mijlen-abo” kunt afsluiten. Dus maandelijks een x-bedrag betalen en maandelijks mijlen krijgen. Het hoogste aantal wat je maandelijks kunt kopen is 17000 mijlen voor 187 euro. Dat komt neer op 1,1ct per mijl. Nu ben ik in principe tegen het kopen van mijlen omdat dat meestal een slechte deal is. Maar is 1,1ct lijkt me geen slechte deal, of mis ik iets?
Dat gaat hier nog steeds wel op denk ik.
Het probleem met miles kopen als 'goede deal' is dat niet alleen de aanschafprijs van belang is, maar ook de prijs van de reward ticket. En over dat laatste heb je meestal geen controle wanneer je een specifieke bestemming en reisdata zoekt. De kans is groot dat de deal slecht is voor de bestemming op de dag/tijd dat je wenst te gaan.Apache4u schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:18:
Ik zie een mail over actie van KLM fb voorbij komen waarbij je een “mijlen-abo” kunt afsluiten. Dus maandelijks een x-bedrag betalen en maandelijks mijlen krijgen. Het hoogste aantal wat je maandelijks kunt kopen is 17000 mijlen voor 187 euro. Dat komt neer op 1,1ct per mijl. Nu ben ik in principe tegen het kopen van mijlen omdat dat meestal een slechte deal is. Maar is 1,1ct lijkt me geen slechte deal, of mis ik iets?
Als ik de eerste de beste reissuggestie op klm.nl bekijk dan kom ik met een reward ticket betaald met gekochte miles duurder uit dan gewoon de ticket volledig met geld betalen. En daar zitten dan ook nog miles (en XP) bij inbegrepen.
Verder nog een nadeel specifiek aan het abonnement: je weet vooraf niet hoeveel miles je nodig hebt, je koopt op deze manier altijd teveel.
Als laatste nog een algemene reden om het niet te doen: als je niet vliegt, dan zit het geld wel vast in miles. Je kan de aanschaf later niet ongedaan maken en het geld ergens anders voor gebruiken.
Dit klopt helemaal. Ik denk dat de prijs van de miles in dit abonnement inderdaad redelijk gunstig is. Maar de vraag zal zijn, hoe vaak boek je award tickets, kom je miles tekort daarvoor?Zr40 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:53:
[...]
Het probleem met miles kopen als 'goede deal' is dat niet alleen de aanschafprijs van belang is, maar ook de prijs van de reward ticket. En over dat laatste heb je meestal geen controle wanneer je een specifieke bestemming en reisdata zoekt. De kans is groot dat de deal slecht is voor de bestemming op de dag/tijd dat je wenst te gaan.
Als ik de eerste de beste reissuggestie op klm.nl bekijk dan kom ik met een reward ticket betaald met gekochte miles duurder uit dan gewoon de ticket volledig met geld betalen. En daar zitten dan ook nog miles (en XP) bij inbegrepen.
Verder nog een nadeel specifiek aan het abonnement: je weet vooraf niet hoeveel miles je nodig hebt, je koopt op deze manier altijd teveel.
Als laatste nog een algemene reden om het niet te doen: als je niet vliegt, dan zit het geld wel vast in miles. Je kan de aanschaf later niet ongedaan maken en het geld ergens anders voor gebruiken.
Ik boek zelf een stuk of 10 awardtickets per jaar via KLM. Heb voldoende punten, dus geen reden om extra miles aan te schaffen. Maar ik zou het anders wel overwegen. Gemiddeld zijn mijn redempties altijd wel boven (meestal ruim boven) >1.1c per mile, dus dat zou dan netto positief zijn.
Weet je echter niet zeker of je geregeld awardtickets boekt (met een waardering boven >1.1 CP), dan zou ik het niet direct aanschaffen, zoals genoemd verlies je flexibiliteit en heb je risico op devaluaties.
Ik vlieg maandag 20 oktober (tijd maakt niet uit) naar CMH en vlieg vrijdag (tijd maakt niet uit (maar ik moet nog met de trein naar Groningen) terug naar AMS)
Er zijn vlucht mogelijkheden en ik reis business-class voor werk.
Iemand een leuk idee qua toestellen en/of route?
Ik vloog meestal met Delta via Detroit. De snelste route en Delta vliegt met een A350.elbeannie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
Advies gevraagd;
Ik vlieg maandag 20 oktober (tijd maakt niet uit) naar CMH en vlieg vrijdag (tijd maakt niet uit (maar ik moet nog met de trein naar Groningen) terug naar AMS)
Er zijn vlucht mogelijkheden en ik reis business-class voor werk.
Iemand een leuk idee qua toestellen en/of route?
Dan wordt het vanuit AMS vaak Delta, via ATL heb ie die maandag een A339, via DTW is de oude 333.
Terug via ATL, DTW, BOS of MSP heb je momenteel de 359 of 339. Whatever luchthaven & toestel je voerkeur heeft.
Oooh, en in BOS heb je een Delta One lounge, weer wat anders dan de KLM kantine in AMS.
Met GE is 't prima hoor, kun je zo doorlopen. Zonder sta je idd rustig 2 uur in de rij. En dat is zonder shutdown.Yakumos schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:33:
Sowieso nooit overstappen op JFK, zelfs met Global Entry.
Weet niet hoe geweldig die is, want ik ben er nooit geweest, maar Lounge 52 is beter/fijner dan eigenlijk alle Delta lounges waar ik ben geweest, en dat zijn er wel een paar. Die zijn meer het niveau kantine imo. Met alleen ongezond vet voedsel vaak ook nog eens.Grouchy schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:39:
Oooh, en in BOS heb je een Delta One lounge, weer wat anders dan de KLM kantine in AMS.
Delta One lounges zijn fantastisch. Meerdere stappen boven de KLM 52 lounge wat mij betreft. In Boston heb je echter geen toegang als KLM passagier, enkel als je via Delta/Delta One vliegt.Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Weet niet hoe geweldig die is, want ik ben er nooit geweest, maar Lounge 52 is beter/fijner dan eigenlijk alle Delta lounges waar ik ben geweest, en dat zijn er wel een paar. Die zijn meer het niveau kantine imo. Met alleen ongezond vet voedsel vaak ook nog eens.
De KLM lounge 52 vind ik degelijk maar zeker niet bijzonder. De Barista vind ik fijn en ontbijt opties zijn degelijk. Maar later op de dag vind ik het aanbod niet bijzonder. En in vergelijking met andere lounges is degelijk denk ik het juiste woord.
In de US is er een fors verschil tussen de standaard lounges (United Club/Skyclub/etc.) en de International lounges als Delta One/United Polaris/etc, waar die laatste vaak heel fraai zijn. De Centurion en Sapphire lounges zitten daar een beetje tussenin, maar vind ik meestal ook beter als Lounge 52 bijvoorbeeld. Wat dat betreft wordt het wel interessant hoe de nieuwe centurion lounge zich gaat verhouden met Lounge 52 op Schiphol.
Deze maand staan de LAX, PHX, SEA, AUS en MSP SC's op de planning.Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Weet niet hoe geweldig die is, want ik ben er nooit geweest, maar Lounge 52 is beter/fijner dan eigenlijk alle Delta lounges waar ik ben geweest, en dat zijn er wel een paar. Die zijn meer het niveau kantine imo. Met alleen ongezond vet voedsel vaak ook nog eens.
De entry level SC's hier hebben gewoon een salad bar en vers fruit en met uitzondering van PHX is er ook nog eens meer keuze. Eten/ruimte/inrichting in de G18 MSP, LAX T3, AUS SCs ontstijgt allemaal het 52 AMS nivo.
Dan de Delta One lounges hier @LAX en SEA, dat is echt een totaal ander niveau dan wat KLM momenteel in Amsterdam biedt. Bekijk anders wat foto's/menu's/reviews eens en vergelijk dat met AMS.
Heel noobish, maar ik wist niet dat Delta One lounges iets anders waren dan Delta Sky Club, en ik ben alleen in de laatste geweestGrouchy schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:05:
[...]
Deze maand staan de LAX, PHX, SEA, AUS en MSP SC's op de planning.
De entry level SC's hier hebben gewoon een salad bar en vers fruit en met uitzondering van PHX is er ook nog eens meer keuze. Eten/ruimte/inrichting in de G18 MSP, LAX T3, AUS SCs ontstijgt allemaal het 52 AMS nivo.
Dan de Delta One lounges hier @LAX en SEA, dat is echt een totaal ander niveau dan wat KLM momenteel in Amsterdam biedt. Bekijk anders wat foto's/menu's/reviews eens en vergelijk dat met AMS.
Maar 52 vind ik toch echt fijner dan de meeste SkyClubs. SEA is vooral groot bijvoorbeeld, maar voelt niet echt als bijzonder fijne plek ofzo. ATL is al helemaal vreselijk. LAX is nog wel okee dankzij het mooie buitengedeelte. De koffie is iig overal slecht
Heel persoonlijk natuurlijk en ze variëren ook met maaltijden maar ik vind een Indische maaltijd altijd prima te doen.JPtjeeNL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:08:
Ik ga later dit jaar met KLM naar Tokyo en kan qua meals Indonesian, Japanese, celebration, Italian en veggie kiezen. Wat zijn aanraders?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
D1 lounges zijn ook een heel nieuw concept, omdat de SC's uitpuilden van de creditcardhouders en de daadwerkelijke D1-klanten daar bijzonder ontevreden over waren (niet in de minste plaats omdat er steeds geen plek was voor ze). Er zijn er nog maar een paar.Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:22:
[...]
Heel noobish, maar ik wist niet dat Delta One lounges iets anders waren dan Delta Sky Club, en ik ben alleen in de laatste geweest
Eens met meeste. Ben wel fan van de nieuwe SkyClub in BOS. Zit overigens ook een en Delta One Lounge in.Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:22:
[...]
Maar 52 vind ik toch echt fijner dan de meeste SkyClubs.
[ Voor 27% gewijzigd door Xandrios op 03-10-2025 20:25 ]
op vluchten van/naar Azië heeft KLM vaak ook een "lokale" maaltijd in het standaard menu. de speciale maaltijden zien er vaak wel beter uit.JPtjeeNL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:08:
Ik ga later dit jaar met KLM naar Tokyo en kan qua meals Indonesian, Japanese, celebration, Italian en veggie kiezen. Wat zijn aanraders?
Het nadeel van de speciale maaltijd is dat die soms wel 10 min voordat ze beginnen met de gewone ronde worden rondgebracht, voor drinken en opruimen ben je echter afhankelijk van de gewone ronde (tenzij het personeel een stap extra wil zetten)
Top, ik ga naar Japan dus ik denk dat dat het Japanse menu is dan? Of is dat een standaard menu?onigiri schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
op vluchten van/naar Azië heeft KLM vaak ook een "lokale" maaltijd in het standaard menu. de speciale maaltijden zien er vaak wel beter uit.
Het nadeel van de speciale maaltijd is dat die soms wel 10 min voordat ze beginnen met de gewone ronde worden rondgebracht, voor drinken en opruimen ben je echter afhankelijk van de gewone ronde (tenzij het personeel een stap extra wil zetten)
Heb toevallig de nieuwe D1 lounges van zowel BOS als SEA een paar weken na opening kunnen bezoeken. Zijn beide top, gewoon een soort restaurant waar wel echt goed eten wordt geserveerd.Xandrios schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:24:
D1 lounges zijn als het goed is vergelijkbaar met Polaris lounges, en dat is echt van een ander niveau.
BOS:
:strip_exif()/f/image/dN4ycxIKy63lNG6jVrRf7Q9X.jpg?f=fotoalbum_large)
SEA:
:strip_exif()/f/image/Svi5rbznZsDe1UAJRKZQv0An.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2mCncoTiEc64UlPKegoDnn43.jpg?f=fotoalbum_large)
dat is een standaard menu, het betaalde menu op de website ziet er beter uit dan wat ik de afgelopen jaren als standaard gezien heb, maar dat mag ook wel voor mijn E30.JPtjeeNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:58:
[...]
Top, ik ga naar Japan dus ik denk dat dat het Japanse menu is dan? Of is dat een standaard menu?
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2