Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 250 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vriend van me had een overstap in Dubai van de week. Door een vertraging kwam hij 1 minuut voor closen gate aan bij zijn (lange) vervolgvlucht.

Die was overboekt en zijn stoel was al vergeven. Business zat ook vol en de gate agent had heel veel haast. Zit ie op zijn basic fare economy ticket First Class 8)7

En ja, met de foto's to proof it. Heel, heel veel foto's :+

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 29-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:37

g0tanks

Moderator CSA
PWM schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:12:
Vriend van me had een overstap in Dubai van de week. Door een vertraging kwam hij 1 minuut voor closen gate aan bij zijn (lange) vervolgvlucht.

Die was overboekt en zijn stoel was al vergeven. Business zat ook vol en de gate agent had heel veel haast. Zit ie op zijn basic fare economy ticket First Class 8)7

Poh dan heb je wel echt veel geluk bij een ongeluk :P Welke airline was het?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
g0tanks schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Poh dan heb je wel echt veel geluk bij een ongeluk :P Welke airline was het?
Emirates. Ook geen status ofzo. Maar nette jongen en goed gekleed. Dat zal op zo'n moment toch ook wel helpen, tegenover iemand in trainingspak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:12:

Dan heeft hij meer geluk dan wij hadden..
SYD-DEL hadden we (via last minute deal) geupgrade naar BC, dus dat was fijn, maar de DEL-LHR hadden wij de overstap gemist (leg1 kwan 2.5 uur te laat binnen), dus volgende vlucht.. onze front row seat reservering viel dus weg.. en toen ik vroeg of ik niet kon upgraden naar PEC of BC was het alleen maar: no, full..move on sir..
klanten service bij Air India een heel ander nivo -O-
En als ik alleen was geweest was het misschien ook wel anders geweest.. maar met tienerdochter in McLaren F1 shirt helpt misschien ook niet ;)
En van BC flatbed naar EC middle seat was wel een behoorlijke stap backwards }:|
Maar ja, pay peanuts etc..

[ Voor 6% gewijzigd door ToolkiT op 29-08-2025 15:09 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:03
Wally2002 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:15:

De rechter zal als het goed is naar de omstandigheden en belangen van beide partijen kijken.
Dus het belang van het demonstratierecht vs het belang van een goede en veilig functionerende luchthaven.
Dan vind ik het statement van 'beveiligd gebied' behoorlijk kort door de bocht.
Zeker gezien de omstandigheid dat de demo (voor zover mij bekend) op vreedzame manier is verlopen.
En de rechter kijkt ook naar het belang van de actievoerders m.b.t. het niet meer kunnen vliegen vanaf schiphol (alhoewel dat m.i. niet zo sterk is, gezien ze tegen vliegen zijn, ze zouden dan aannemelijk moeten maken dat er geen realistische alternatieven vanaf andere luchthavens zijn voor hun noodzakelijke reisdoel).
De rechter heeft gesproken: nieuwbericht nu.nl
  • De 5 - 10 jaar gebiedsverboden zijn een te grote inperking.
  • Schiphol heeft niet duidelijk gemaakt dat er een concreet veiligheidsrisico was.
  • Ondanks dat het privaat terrein is, heeft het wel een publieke functie.
  • Om je punt als demonstrant duidelijk te maken, mag je (sommige) regels overtreden, mits het vreedzaam gebeurd.
  • Om bij de doelgroep te demonstreren moest men wel airside komen, ivm aanwezigheid van de lounge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Vandaag een vlucht van Doha naar Amsterdam met Qatar. De vlucht is uiteindelijk ruim 4u vertraagd vanwege technish defect. De communicatie van Qatar was echt verschrikkelijk... Stond 1 mannetje bij de gate een beetje info te geven, uiteindelijk begonnen ze te pre-boarden maar ik dacht we wachten wel even. Uiteindelijk wordt iedereen weer terug gestuurd en naar een foodcourt gestuurd omdat er toch een vervangend toestel moet komen. Maar het was niet duidelijk naar welk foodcourt, dus de helft liep verkeerd :')
Daar aangekomen moesten alle restaurants nog opgestart worden :D Vervangend toestel was snel geregeld, en boarden was redelijk snel nadat we op het foodcourt kwamen. Waar je ook zelf moest achterkomen, want niemand van Qatar (en er liepen er genoeg) die dat even liet weten. Net op tijd eten kunnen krijgen en snel naar binnen gewerkt.
Met drie kinderen was het een interessante exercitie :D Ik had van Qatar toch wel beter verwacht, vertraging kan voorkomen maar er werd echt niks duidelijk gecommuniceerd...

Maar goed, we zijn onderweg en toch nog enigszins op tijd thuis.

Wel erg jammer dat we zover ik kan vinden geen recht hebben op compensatie...

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 29-08-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:11
wibblemoo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Zo belde ik vandaag met een zekere airline om een ticket te wijzigen (full-flex):
- “Kost 65 euro + 35 euro service fee + fare difference”
- “Maar het is een full flex”
- “Oh dan kost het 35 euro”
- “maar ik kan geen wijziging doen online, moest bellen”
- “Oh dan is het gratis”.

:+
Klinkt een beetje als dezelfde maatschappij waar je stoel voor kind onder 2 niet zelf kunt boeken dus moet bellen. Ik had al via whatsapp gevraagd of daar dan extra kosten aan zitten omdat het telefonisch moest. Nee hoor was het antwoord. Wil je telefonisch gaan boeken kunnen promo tarieven niet, kwam voor onze flex tickets toch weer 10% bovenop. Nouja dan boeken we de tickets voor volwassen wel online en bellen we daarna voor ticket kind. Blijkt na het boeken ticket kind dat daar inderdaad telefonische reserveringskosten aan zaten. Vraag je het na zeggen ze nee klopt je was verkeerd geïnformeerd.

Edit: voordeel is wel dat we ons kind nu aan de andere kant van het vliegtuig kunnen zetten :+

[ Voor 4% gewijzigd door krijn1985 op 29-08-2025 22:52 . Reden: Typo en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:03
Rivanov schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:57:
Wij vliegen zaterdag vanaf Düsseldorf naar Seattle, via Copenhagen.
Premium Economy met SAS. Hiermee heb je ook toegang tot de SAS en partner lounges bij vluchten binnen Europa. Dit betekend dat we in Düsseldorf gebruik mogen maken van de Lufthansa lounge (Düsseldorf - Copenhagen is immers binnen Europa ;) )

Iemand ervaring met deze lounge op een zaterdagochtend? Vliegen om 10:10 dus zijn daar rond 7 uur / 8 uur waarschijnlijk.
Can confirm. Zit as we speak in de Lufthansa Lounge. Dus dat werkt gewoon met SAS Plus. :)

Heerlijk rustig ook. Prima begin.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bizar, want SAS is al een tijdje Skyteam ondertussen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Borromini schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:22:
Bizar, want SAS is al een tijdje Skyteam ondertussen.
Nee hoor. Zie mijn eerdere post hierover. ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83255608

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
krijn1985 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:10:
[...]
Blijkt na het boeken ticket kind dat daar inderdaad telefonische reserveringskosten aan zaten. Vraag je het na zeggen ze nee klopt je was verkeerd geïnformeerd.
Dat is m.i. dan toch echt hun probleem. Je neemt moeite om specifiek iets na te vragen, je moet er als consument vanuit kunnen gaan dat het antwoord dat men dan geeft juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:11
Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Dat is m.i. dan toch echt hun probleem. Je neemt moeite om specifiek iets na te vragen, je moet er als consument vanuit kunnen gaan dat het antwoord dat men dan geeft juist is.
Vind ik ook, moet er nog achteraan maar probeer maar eens ergens een klacht in te dienen. Je wordt echt alle kanten opgestuurd maar gewoon een klacht is niet mogelijk.

Komende jaren zullen we waarschijnlijk minder vliegen dan voorgaande jaren maar onze loyaliteit is wel aan het afnemen (soft product is er ook niet beter op geworden). Ze hebben wel het voordeel dat ze rechtstreeks vliegen naar veel plekken en dat is met een kleine vaak wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik ben bezig met een KLM boeking waar een leg met Qantas zit. Ik krijg daar geen stoelselectie. Is dat iets wat daarna wel kan via de Qantas site? Wil wel de stoel die dichter bij het raam zit in de A380.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Dat was een erg comfortabele vlucht met SAS Premium Economy naar Seattle. Als bonus hadden we links en rechts van ons helemaal niemand. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

Erg slechte vliegervaring gehad deze week met Singapore Airlines. Het begon al dat de portier niet zoals normaal mij wilde helpen met mijn koffers. Vervolgens hebben ze dus mijn ticket gedowngradet omdat de vlucht overboekt was en een piloot mee moest. Dus ik stel voor dan wacht ik wel dan neem ik de latere vlucht. Maar dan kon dus ook niet. Ik moest vervolgens in Economy vliegen met mijn Business Class ticket kon niet eens Premium Economy of First Class krijgen. Ik had eigenlijk betere service verwacht. Ik ben een PPS Club Solitaire member. Momenteel aan het uitzoeken hoe een klacht in te dienen tbv. een refund.

[ Voor 6% gewijzigd door alienfruit op 31-08-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
Ik wil voor de alleerste keer ooit naar de Filippijnen Manila en Cebu. Heeft er iemand ervaring met Oman Air? Als ik kijk enkel

• Amsterdam naar München "Lufthansa"
Overstap 5 uur en 10 minuten
• München naar Muscat "Oman Air" 737-800
Overstap 2 uur en 10 minuten
• Muscat naar Manila "Oman Air" 787-9

Nu kan ik nergens een directe vlucht vinden, vanaf Amsterdam direct op Muscat via Oman air en dan via Muscat door naar Manila met Oman Air.

Zelfs via de maatschappij Oman Air krijg ik net als vliegwinkel en CheapTickets dezelfde resultaten en via KLM ook niet direct op Muscat.

2 weken geleden zag ik trouwens op Schiphol Oman Air.

Iemand enige idee waarom dat niet mogelijk is?

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 31-08-2025 22:35 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:04
Welke datum zoek je? Momenteel vliegt Omar air tussen Amsterdam en Muscat op zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag tot eind maart 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
Telesto schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:55:
Welke datum zoek je? Momenteel vliegt Omar air tussen Amsterdam en Muscat op zondag, dinsdag, donderdag en zaterdag tot eind maart 2026
Ik ben te vroeg dus. Ik heb plannen voor midden Mei 2026 (Hemelvaart en Pinksteren kosten mij 3 dagen geen verlof) ik wil dan waarschijnlijk donderdag 14 mei gaan en terug op woensdag 3 juni. Ik heb gekeken, en in Maart en het het klopt bedankt voor jou tip.

Dit is €632 retour via Vliegwinkel in Maart:
• Amsterdam naar Muscat Direct "Omar Air" 787-9
Tussenstop Muscat 2 uur
• Muscat naar Manila "Omar Air" 787-9
Terug het zelfde route

Ik zie ook via in maart voor €569 via China Southern.

Via Oman Air zelf te boeken in maart voor €825.25 retourtje met ruimbagage tot 30KG + gratis stoel uitkiezen met Economy Flex

Ik zit niet verbonden aan schoolvakanties.

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 01-09-2025 00:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik vind die nieuwe Lounge 1 echt geen verbetering. Ze zijn nog niet helemaal klaar natuurlijk, maar ik zie geen vooruitgang.

De doorgangen zijn relatief small en de plafonds zijn laag. Meer ruime voor retail, maar de grote open ruimte had echt mijn voorkeur.

Vanochtend na 4x B34/36 op rij een keer B6, dat was wel bonus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Gisteren was mijn Flying Blue requalificatie en volgens de website ben ik nu "Al 6 jaar Platinum". Wanneer wordt de "For life status" uitgegeven? Is dat:

* 1 sept 2028 - als de teller naar "al 9 jaar platinum" springt
* 31 aug 2029 - Aan het einde van het 9e jaar, zonder 300XP nodig te hebben
* 1 sept 2029 - aan het begin van het 10e jaar, dus wél 300XP nodig in 2029
* 31 aug 2030 - aan het einde van het 10e jaar, zonder XP's nodig te hebben

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
Xandrios schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:05:
* 1 sept 2029 - aan het begin van het 10e jaar, dus wél 300XP nodig in 2029
Je hebt nog 4 jaar te gaan, dus 1200 XP. Je hebt ook 300 XP nodig om van jaar 9 naar jaar 10 te gaan. Bij ingaan jaar 10 ben je PFL.

[ Voor 42% gewijzigd door Timmy op 01-09-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Thanks! De status veranderd dan dus ook direct aan het begin van dat 10e jaar?

Heb nog 300XP kunnen meenemen, effectief (met de huidige regels althans..) dan dus nog 900 XP nodig over 4 jaar. Minus 240XP via Amex blijft er 660XP (165XP per jaar gemiddeld) over. Moet wel heel gek lopen als dat niet lukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 14:29

kpr

Xandrios schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:13:

Heb nog 300XP kunnen meenemen, effectief (met de huidige regels althans..) dan dus nog 900 XP nodig over 4 jaar. Minus 240XP via Amex blijft er 660XP (165XP per jaar gemiddeld) over. Moet wel heel gek lopen als dat niet lukt.
Dit klinkt inderdaad als wel te doen. Tenzij Flying Blue bij British Airways inspiratie gaat opdoen hoe je trouwe klanten wegjaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
PWM schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:29:
Vanochtend na 4x B34/36 op rij een keer B6, dat was wel bonus :+
Kom je dan wel aan je stappen :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01:06
Van der Berg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:30:
Ik wil voor de alleerste keer ooit naar de Filippijnen Manila en Cebu. Heeft er iemand ervaring met Oman Air? Als ik kijk enkel

• Amsterdam naar München "Lufthansa"
Overstap 5 uur en 10 minuten
• München naar Muscat "Oman Air" 737-800
Overstap 2 uur en 10 minuten
• Muscat naar Manila "Oman Air" 787-9

Nu kan ik nergens een directe vlucht vinden, vanaf Amsterdam direct op Muscat via Oman air en dan via Muscat door naar Manila met Oman Air.

Zelfs via de maatschappij Oman Air krijg ik net als vliegwinkel en CheapTickets dezelfde resultaten en via KLM ook niet direct op Muscat.

2 weken geleden zag ik trouwens op Schiphol Oman Air.

Iemand enige idee waarom dat niet mogelijk is?
Ik zou via Oost/Zuid-Oost Azië richting de Filipijnen vliegen. Aan Manila mis je niets dus als je geen bestemming op Luzon gepland hebt zou ik direct naar Cebu vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Van der Berg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:52:
[...]

Ik ben te vroeg dus. Ik heb plannen voor midden Mei 2026 (Hemelvaart en Pinksteren kosten mij 3 dagen geen verlof) ik wil dan waarschijnlijk donderdag 14 mei gaan en terug op woensdag 3 juni. Ik heb gekeken, en in Maart en het het klopt bedankt voor jou tip.

Dit is €632 retour via Vliegwinkel in Maart:
• Amsterdam naar Muscat Direct "Omar Air" 787-9
Tussenstop Muscat 2 uur
• Muscat naar Manila "Omar Air" 787-9
Terug het zelfde route

Ik zie ook via in maart voor €569 via China Southern.

Via Oman Air zelf te boeken in maart voor €825.25 retourtje met ruimbagage tot 30KG + gratis stoel uitkiezen met Economy Flex

Ik zit niet verbonden aan schoolvakanties.
Kijk voor de lol eens bij Bangkok-Manilla Air. Die hebben mij in het verleden goed geholpen naar Bangkok.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
Xandrios schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:13:
Klopt, althans zo was het eerder. Geen garanties voor de toekomst ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik gebruik mijn Miles voor business rewards met mijn gezin.

Dit jaar Vegas, vorig jaar Mauritius en het jaar daarvoor Zuid Afrika.

Tussendoor nog wat (business) long hauls met mijn vrouw. En wat intra Europe (economy) met de kinderen. Met handig boeken is er toch veel mogelijk. Maar door het actieve gebruik haalde ik zelden heel veel Miles. Volgens mij 1x eerder gered, maar vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw0gk49SvQoX6XCAwB6sdoewjO0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YRQVqsC8iObHD2bUVHCHb4LF.jpg?f=user_large

Daar gaan we wel een mooie reis van redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

Grouchy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:30:
Het gaat natuurlijk gewoon om de centjes. In tegenstelling tot de ingecheckte bagage sleept de passagier zelf zijn bagage mee, komt geen klm grondpersoneel bij kijken.
Als ze echt efficienter willen boarden laten ze iedereen gewoon de handbagage gewoon gate checken en staat die bagage bij het uitstappen al klaar in de slurf zoals in de VS.

Wat ook verwarrend is dat ze allemaal weer verschillende maten hanteren, zelfde alliantie/JV of airlines waar ze tickets voor verkopen, tig jaar later en iets afstemmen..niet echt.

Zones: zo werkt het wel vaak, laatste zone is dan de 'basic'.
Bij KLM zetten ze vaak 1-2-3 meteen aan of na een seconden of 30.
Had het nieuws gemist.

Bij nota bene dochter Transavia is het 40x30x20… Maar bij KLM dus 40x30x15… Zucht…

Ik heb een mooie Cabinmax (40x30x20) die dus bij KLM weer niet te gebruiken is.

Overigens ook een hekel aan hutkoffers in de cabine maar die 5cm had er wel ff bijgenomen… Ding past nota bene onder de stoel (ook als hij 20cm hoog is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
Grouchy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:30:
Het gaat natuurlijk gewoon om de centjes. In tegenstelling tot de ingecheckte bagage sleept de passagier zelf zijn bagage mee, komt geen klm grondpersoneel bij kijken.
Als ze echt efficienter willen boarden laten ze iedereen gewoon de handbagage gewoon gate checken en staat die bagage bij het uitstappen al klaar in de slurf zoals in de VS.

Wat ook verwarrend is dat ze allemaal weer verschillende maten hanteren, zelfde alliantie/JV of airlines waar ze tickets voor verkopen, tig jaar later en iets afstemmen..niet echt.

Zones: zo werkt het wel vaak, laatste zone is dan de 'basic'.
Bij KLM zetten ze vaak 1-2-3 meteen aan of na een seconden of 30.
Het wordt tijd dat de EU ingrijpt en gewoon gaat voorschrijven welke bagage er mee mag, hoe zwaar en hoe groot. Het is momenteel doelbewust zo ingewikkeld mogelijk zodat er aan de gate extra verdiend kan worden.

Sowieso zouden luchthavens extra moeten rekenen aan luchtvaartmaatschappijen voor tickets met alleen handbagage. In plaats van de ruimbagage efficiënt te controleren moet nu elke koffer één voor één door de security. Dat zijn gewoon kosten die op het geheel worden afgewenteld.

Hoewel in dat op zich we bijna weer terug zijn af maar dan met extra kosten voor de reiziger, omdat ruimbagage inchecken momenteel veel aantrekkelijker is dan handbagage.

[ Voor 3% gewijzigd door Pexow op 03-09-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Pexow schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:43:
[...]

Het wordt tijd dat de EU ingrijpt en gewoon gaat voorschrijven welke bagage er mee mag, hoe zwaar en hoe groot. Het is momenteel doelbewust zo ingewikkeld mogelijk zodat er aan de gate extra verdiend kan worden.

Sowieso zouden luchthavens extra moeten rekenen aan luchtvaartmaatschappijen voor tickets met alleen handbagage. In plaats van de ruimbagage efficiënt te controleren moet nu elke koffer één voor één door de security. Dat zijn gewoon kosten die op het geheel worden afgewenteld.

Hoewel in dat op zich we bijna weer terug zijn af maar dan met extra kosten voor de reiziger, omdat ruimbagage inchecken momenteel veel aantrekkelijker is dan handbagage.
Laatst een paar Ryanair vluchten genomen en verrassend genoeg geen enkele controle op maten. Terwijl ik toch echt wat rugzakken en tassen zag die echt niet aan de 'personal item'/'small bag'-maten voldeden.

Maar inderdaad, liever gewoon universele afspraken hierover. Tussen Lufthansa en KLM scheelt het ook weer 5cm bijvoorbeeld. Nu moet ik zeggen dat ik er bij de niet-LCCs nog nooit last van gehad heb, maar dat is ook anekdotisch en vooral o.b.v. long-haul premium cabins.

Ook wel weer heerlijk: had een zakelijke afspraak in Dublin, dus 's ochtends even ontbeten bij Privium, Ryanair-vluchtje naar DUB, daar onder het genot van een paar pints wat afspraken gemaakt, 's avonds nog net voor sluitingstijd Privium in om nog wat te snaaien.
(en lekker weer de paspoortcontrole-queue skippen ofc)

En wat een pauperlounges zijn er toch. Die T1 Lounge in Dublin wordt binnenkort gerenoveerd en ik snap wel waarom :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

finsdefis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:36:
Laatst een paar Ryanair vluchten genomen en verrassend genoeg geen enkele controle op maten.
Wat, wilde de Ryanair staf geen €1,50 (nu €2,50) per tas verdienen? :p

Ik vloog gisteravond terug naar Gatwick. Zoals altijd gangpad nooduitgang, in de A320 stoel 12C. Op 12F zat een gast van een jaar of 25 met een grote laptop en koptelefoon op, moest aangetikt worden om die af te doen om naar het nooduitgang praatje van het personeel te luisteren en deed dat met pubermisbaar (diep zuchten, schouders naar beneden etc), en het was nog erger toen hem verteld werd dat de laptop dicht moest en in de stoelbak bij opstijgen en landen en als de riemen vast signaal gegeven was. Nog meer pubermisbaar, helemaal uitgezakt op de stoel. Daar had een moeder naast moeten zitten met een "ga rechtop zitten! Gedraag je!" :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:47:
[...]

Wat, wilde de Ryanair staf geen €1,50 (nu €2,50) per tas verdienen? :p

Ik vloog gisteravond terug naar Gatwick. Zoals altijd gangpad nooduitgang, in de A320 stoel 12C. Op 12F zat een gast van een jaar of 25 met een grote laptop en koptelefoon op, moest aangetikt worden om die af te doen om naar het nooduitgang praatje van het personeel te luisteren en deed dat met pubermisbaar (diep zuchten, schouders naar beneden etc), en het was nog erger toen hem verteld werd dat de laptop dicht moest en in de stoelbak bij opstijgen en landen en als de riemen vast signaal gegeven was. Nog meer pubermisbaar, helemaal uitgezakt op de stoel. Daar had een moeder naast moeten zitten met een "ga rechtop zitten! Gedraag je!" :+
Nou idd, verbaast me hoeveel mensen een basale vorm van respect missen. Ik kies ook altijd stoelen bij de emergency exits en hoewel ik lieg als ik zeg dat ik altijd luister doe ik toch vaak een paar knikjes en maak wat oogcontact. Bijzonder asociaal (en formeel ook onveilig) om je volledig op te sluiten in je noise cancelling cocoon.

Valt me sowieso op dat er weinig contact te maken is (mede) daardoor. Niet dat ik er per se naar op zoek ben, maar soms wel leuk als je alleen reist. Laatst wel nog wat tips uitgewisseld met een Amerikaans koppel dat het voor elkaar kreeg 2 flesjes prosecco en 4 Stella Artois weg te kloeken op de route EIN-STA :') dat werd vanzelf gezellig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Sowieso zo snel mogelijk iedere vorm van alcohol verbieden op alle vluchten, net als roken moet ook die verslaving maar even wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

FreakNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:25:
[...]

Had het nieuws gemist.

Bij nota bene dochter Transavia is het 40x30x20… Maar bij KLM dus 40x30x15… Zucht…

Overigens ook een hekel aan hutkoffers in de cabine maar die 5cm had er wel ff bijgenomen… Ding past nota bene onder de stoel (ook als hij 20cm hoog is)
De laatste paar noodlandingen/crashes laten ook zien dat de bagage in de cabine steevast het probleem is bij het snel verlaten van het vliegtuig. Met al die bagage ligt het ook niet meer bij waar de persoon zelf zit dus zie je mensen tegen de evacuatie stroom in bewegen om nog hun koffer te pakken..
Van mij mag t wel weer helemaal terug naar rugzakje en handtas en de rest in het ruim. Desnoods doen ze een soort fast unload bij de gate voor de huidige cabine trollies zodat je niet bij de bagageband staat te wachten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ben ook een voorstander van bagage bakken die op slot kunnen.

dus op slot bij landen tot na het vliegtuig geparkeerd op de gate staat.
dus op slot bij turbulentie.
dus op het slot bij gordels om signaal.

kort om, op slot..automatisch of met 1 druk op de knop

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 06-09-2025 11:15 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:28:
[...]

De laatste paar noodlandingen/crashes laten ook zien dat de bagage in de cabine steevast het probleem is bij het snel verlaten van het vliegtuig. Met al die bagage ligt het ook niet meer bij waar de persoon zelf zit dus zie je mensen tegen de evacuatie stroom in bewegen om nog hun koffer te pakken..
Van mij mag t wel weer helemaal terug naar rugzakje en handtas en de rest in het ruim. Desnoods doen ze een soort fast unload bij de gate voor de huidige cabine trollies zodat je niet bij de bagageband staat te wachten
Ik ben het daar helemaal mee eens. Maar maatschappijen kunnen daar gewoon op sturen. Dus gewoon een trolley van 55cm (standaard maat) voor 50 euro in de cabine of voor 20 in het ruim. Dat zou al veel schelen. Of gratis in het ruim en voor 30 in de cabine…

Maar je ziet dat het in het ruim nog duurder is dan in de cabine. Tja, dat schiet niet op en zit je alsnog met die hutkoffers in de cabine…

Zelf doe ik mijn handbagage trolley gewoon in het ruim, doen ze niet moeilijk over…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Wie heeft ervaring met het overstappen op BCN? In oktober heb ik een overstap op BCN naar PMI met een overstaptijd van 1 uur en 35 minuten. Aankomst en vertrek is in T1 en ik vlieg met KLM. Een Google zoektocht geeft verschillende adviezen en BCN zelf geeft geen tijdsindicatie (https://www.aeropuertobar...them%20is%207%20minutes.).

Is 1 uur en 35 minuten voldoende op BCN naar PMI, of is dat toch wel aan de krappe kant?
Rub147 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:51:
[...]

Aankomt en vertrek binnen Schengen én dezelfde terminal. Dat moet ruim voldoende zijn (mits op een ticket geboekt of zonder bagage). Je loopt dan zo van je aankomstgate naar de vertrekgate.
Dank! Normaliter boek ik directe vluchten, maar dat was in dit geval niet mogelijk. Het is inderdaad op een ticket geboekt zonder ruimbagage (en Sky Priority, dus hopelijk ook snel off boarden).

[ Voor 30% gewijzigd door Rizzi op 06-09-2025 12:08 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Rizzi schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:40:
Wie heeft ervaring met het overstappen op BCN? In oktober heb ik een overstap op BCN naar PMI met een overstaptijd van 1 uur en 35 minuten. Aankomst en vertrek is in T1 en ik vlieg met KLM. Een Google zoektocht geeft verschillende adviezen en BCN zelf geeft geen tijdsindicatie (https://www.aeropuertobar...them%20is%207%20minutes.).

Is 1 uur en 35 minuten voldoende op BCN naar PMI, of is dat toch wel aan de krappe kant?
Aankomt en vertrek binnen Schengen én dezelfde terminal. Dat moet ruim voldoende zijn (mits op een ticket geboekt of zonder bagage). Je loopt dan zo van je aankomstgate naar de vertrekgate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:47:
ben ook een voorstander van bagage bakken die op slot kunnen.

dus op slot bij landen tot na het vliegtuig geparkeerd op de gate staat.
dus op slot bij turbulentie.
dus op het slot bij gordels om signaal.

kort om, op slot..automatisch of met 1 druk op de knop
Gaat nooit gebeuren, veel te onveilig.

Te vaak ontstaat er nog steeds brand in zo'n bak en dan wil je er echt wel bij kunnen.
Beetje lullig als diezelfde brand het mechanisme dermate aantast dat het slot er niet meer af kan.

Ook wel een gehad dat er juist bij turbulentie een vloeistof uit een tas ging lekken, als dat corrosie geweest was had het ook prima het slot kunnen aantasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Rizzi schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:40:

[...]

Dank! Normaliter boek ik directe vluchten, maar dat was in dit geval niet mogelijk. Het is inderdaad op een ticket geboekt zonder ruimbagage (en Sky Priority, dus hopelijk ook snel off boarden).
Die informatie is er wel, maar alleen via de boekingssystemen beschikbaar. Neem aan dat je vlucht naar PMI een Air Europa vlucht is?
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .30 1.00 1.30 1.30
OFFLINE .30 1.00 1.30 1.30
** OR * ARE ALL
**-UX ID GLSUP CDS AA - **
**-UX ID GLSUP CDS AA - N/A
KL-** ID 1.30 CDS ** - N/A TRM 2 - 1
KL-** ID 1.30 TRM 2 - 1
**-** ID GLSUP CDS AD - AA
**-** ID GLSUP CDS AR - AA
**-** ID GLSUP CDS BC - AA
**-** ID GLSUP CDS BT - AA
**-** ID GLSUP CDS D8 - AA
**-** ID GLSUP CDS DY - AA
**-** ID GLSUP CDS EK - AA
**-** ID GLSUP CDS EW - AA
**-** ID GLSUP CDS F9 - AA
**-** ID GLSUP CDS H2 - AA
**-** ID GLSUP CDS HX - AA
**-** ID GLSUP CDS KC - AA
**-** ID GLSUP CDS MX - AA
**-** ID GLSUP CDS NK - AA
**-** ID GLSUP CDS PC - AA
**-** ID GLSUP CDS PD - AA
**-** ID GLSUP CDS QS - AA
**-** ID GLSUP CDS RO - AA
**-** ID GLSUP CDS SY - AA
**-** ID GLSUP CDS TR - AA
**-** ID GLSUP CDS TS - AA
**-** ID GLSUP CDS UX - AA
**-** ID GLSUP CDS VA - AA
**-** ID GLSUP CDS VB - AA
**-** ID GLSUP CDS W6 - AA
**-** ID GLSUP CDS XP - AA
**-** ID GLSUP CDS Y4 - AA
**-** ID GLSUP CDS AA - AR
**-** ID GLSUP CDS AA - BC
**-** ID GLSUP CDS AA - BT
**-** ID GLSUP CDS AA - D8
**-** ID GLSUP CDS AA - DY
**-** ID GLSUP CDS AA - EK
**-** ID GLSUP CDS AA - EW
**-** ID GLSUP CDS AA - F9
**-** ID GLSUP CDS AA - H2
**-** ID GLSUP CDS AA - KC
**-** ID GLSUP CDS AA - PC
**-** ID GLSUP CDS AA - PD
**-** ID GLSUP CDS AA - QS
**-** ID GLSUP CDS AA - RO
**-** ID GLSUP CDS AA - SY
**-** ID GLSUP CDS AA - TR
**-** ID GLSUP CDS AA - UX
**-** ID GLSUP CDS AA - VA
**-** ID GLSUP CDS AA - VB
**-** ID GLSUP CDS AA - W6
**-** ID GLSUP CDS AA - XP
**-** ID GLSUP CDS AA - Y4
**-** ID .55 TRM 1 - 1
**-** ID 1.20 TRM 2 - 1
**-** ID 1.20 TRM 1 - 2
**-** ID .45 TRM 2 - 2
.
Zoals ik dit lees is de generieke regel dat overstap van International-Domestic (ID) waarbij beide Terminal 1 zijn, minimaal 55 minuten zou moeten zijn. Dus 1:35 zou meer dan voldoende moeten zijn. De generieke regel van minimaal 1:30 is ongeacht de terminal, dus als er een terminal change nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Xandrios schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:51:
[...]

Die informatie is er wel, maar alleen via de boekingssystemen beschikbaar. Neem aan dat je vlucht naar PMI een Air Europa vlucht is?

[...]

Zoals ik dit lees is de generieke regel dat overstap van International-Domestic (ID) waarbij beide Terminal 1 zijn, minimaal 55 minuten zou moeten zijn. Dus 1:35 zou meer dan voldoende moeten zijn. De generieke regel van minimaal 1:30 is ongeacht de terminal, dus als er een terminal change nodig zou zijn.
Dank! Deze informatie heb ik niet (althans, niet gevonden). AMS-BCN is met KLM en BCN-PMI is op dezelfde KLM-ticket, maar uitgevoerd door Air Europa inderdaad.
CyBeR schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:26:
Anderhalf uur is idd ruim voldoende op BCN. Dat is een prima geregeld vliegveld verder (kom er net vandaan) maar de terminal is erg lang dus als je pech hebt is 't een flink stuk lopen :P
Haha, gelukkig kan ik snel lopen. Ik ben alleen bekend met MAD, slechts 1 keer eerder geland op BCN in 2017.

[ Voor 21% gewijzigd door Rizzi op 06-09-2025 17:59 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Anderhalf uur is idd ruim voldoende op BCN. Dat is een prima geregeld vliegveld verder (kom er net vandaan) maar de terminal is erg lang dus als je pech hebt is 't een flink stuk lopen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:46:
Sowieso zo snel mogelijk iedere vorm van alcohol verbieden op alle vluchten, net als roken moet ook die verslaving maar even wachten.
Oh, had net zin in een biertje ;p. Als niet kan, dan kan dat idd prima wachten tot ik geland ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:25:
[...]

Had het nieuws gemist.

Naar mijn weten checkt KLM niet op die 5 cm. Ik was bang voor hetzelfde voor 1 koffer van mijn vrouw, maar amper problemen mee gehad. Alleen 1x moest die gratis het ruim in. Rest van de keren kijkt niemand er naar. Ik zie ook genoeg mensen met grotere baggage dan die van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Dat gaat mogelijk wel veranderen nu dat de Basic fares toegepast gaan worden. Vanaf dat moment zal er meer controle/aandacht zijn voor de handbagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
.. om vervolgens hier te klagen dat boarden zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
Dat gaat mogelijk wel veranderen nu dat de Basic fares toegepast gaan worden. Vanaf dat moment zal er meer controle/aandacht zijn voor de handbagage.
Toevallig vandaag 1 gevlogen die ook als basic fare te boeken is en heb er niks van gemerkt.

Bovenstaande bericht had ik verkeerd gelezen zie ik, zo te zien ging het om een "kleine tas (40 x 30 x 15 cm)" en ik dacht we om "handbagage (55 x 35 x 25 cm)" hadden.

Ik had een light ticket en zie dat ook mijn rugtas groter is dan de 15 cm.. Hij was wel vrij leeg en zal gewoon plat te drukken zijn tot 15 cm, maar ik ken weinig rugtassen die kleiner zijn dan 15 cm en 20/25 cm past idd prima zo onder je stoel.

Iig niemand iets over horen zeggen vooralsnog. Zo lang het een flexibele tas is en niet vol is, zal het vast geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
Als je boekt staat er het volgende tegenwoordig:
Are you travelling with a Basic or Light fare? If the flight is very full, we may ask you to place your hand baggage in the hold upon boarding, free of charge.
(Emphasis mine).

M.a.w. pas tegen boarding groep 5 of zo gaan ze daar een beetje naar kijken als 't goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 7 september 2025 @ 03:59:
[...]

[...]
(Emphasis mine).

M.a.w. pas tegen boarding groep 5 of zo gaan ze daar een beetje naar kijken als 't goed is :P
Vorig jaar werd stond ik ruim op tijd van te voren bij een gate te wachten en 2 meiden naast mij werden verzocht hun backpacks in te leveren want het vliegtuig was vol. Het was volledig willekeurig wie ze kozen (ze hadden mij ook gevraagd maar ik had KLM Priority dus daarna lieten ze met rust). De mensen die na ons kwamen werden ook gevraagd/verzocht.

Dus niet echt pas bij groep 5 denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 07-09-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 7 september 2025 @ 03:59:
[...]

[...]
(Emphasis mine).

Hangt denk ik een beetje af van het personeel/situatie op plek van vertrek denk ik.

Afgelopen x was ik toevallig bij heen en terug ongeveer de laatste die erin stapte en beide keren hadden ze niks over bagage gezegd, maar wellicht ook omdat het de "last call" was en er haast was. Beide vluchten waren zo goed als vol.'

Wellicht dat de Basic fares er juist voor zorgt dat er nu minder controle op nodig is, aangezien er dan meer mensen met alleen een tasje gaan reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat zou een reden kunnen zijn dat meer dan een maand voor vertrek een KLM-vlucht wordt geannuleerd? KLM deed dat vrijdag en heeft mij omgeboekt naar een vlucht waarvoor ik de nacht op Schiphol door moet brengen om die te kunnen halen. Dat wordt een slapeloos weekend....

Gaat om KL1201, 11 oktober 11:55.

In de email staat overigens dit
U kunt uw nieuwe reservering zien en bevestigen in Mijn Reis. Indien beschikbaar kunt u hier alternatieven bekijken.
Ik zie geen knop voor bevestiging, de boeking lijkt al bevestigd te zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

@Raven de 09.20 vlucht lijkt ook te gaan, misschien bellen of je daar op kan? 06.55 is inderdaad wel heel erg vroeg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

franssie schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:04:
@Raven de 09.20 vlucht lijkt ook te gaan, misschien bellen of je daar op kan? 06.55 is inderdaad wel heel erg vroeg.
Zelfde probleem ;) , Schiphol is hier niet om de hoek...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Raven schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:57:
Wat zou een reden kunnen zijn dat meer dan een maand voor vertrek een KLM-vlucht wordt geannuleerd? KLM deed dat vrijdag en heeft mij omgeboekt naar een vlucht waarvoor ik de nacht op Schiphol door moet brengen om die te kunnen halen. Dat wordt een slapeloos weekend....
Geen idee. Maar er zijn hotels op Schiphol.
Dus ipv een nacht op een bankje zou ik een kamer boeken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:44:
[...]

Vorig jaar werd stond ik ruim op tijd van te voren bij een gate te wachten en 2 meiden naast mij werden verzocht hun backpacks in te leveren want het vliegtuig was vol. Het was volledig willekeurig wie ze kozen (ze hadden mij ook gevraagd maar ik had KLM Priority dus daarna lieten ze met rust). De mensen die na ons kwamen werden ook gevraagd/verzocht.

Dus niet echt pas bij groep 5 denk ik.
In mijn ervaring een paar keer na groep 3 gebeurd.

Maar wel een interessante casus: zelf had ik Silver en mijn schoonmoeder geen status. Beiden in boarding group 3 daardoor. Maar op haar boarding pass stond rechtsbovenin expliciet dat handbagage in de cabine niet gegarandeerd was. Rare vermelding, want volgens mij is dat voor niemand het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jack zomer schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:12:
[...]

Geen idee. Maar er zijn hotels op Schiphol.
Dus ipv een nacht op een bankje zou ik een kamer boeken.
Mwah, 't is niet voor het eerst dat ik een nacht op een bankje op Schiphol door heb gebracht, laatste keer kwam door de NS-stakingen. Toen heb ik de nacht (na aankomst rond 01:00) doorgebracht met iJustine's boek :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:12
Ik lees met interesse de KLM handbagage discussie.

Wij reizen volgende maand met KLM (basic) naar Napoli en hebben een overstap (2 uur) op Milaan Linate

Ik hoop wel dat we onze handbagage mee mogen in de cabin, aangezien de overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
codegro schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:45:
Ik lees met interesse de KLM handbagage discussie.

Wij reizen volgende maand met KLM (basic) naar Napoli en hebben een overstap (2 uur) op Milaan Bergamo.

Ik hoop wel dat we onze handbagage mee mogen in de cabin, aangezien de overstap.
Basic ticket mag je dus alleen een kleine tas (40 x 30 x 15 cm), die kan naar mijn weten gewoon mee in de cabin onder je stoel/tussen je benen. Als het geen overdreven grote (rug)tas is, verwacht ik niet dat je daar problemen mee gaat krijgen.

Handbagage (55 x 35 x 25 cm) moet soms wel ingeleverd worden, waarschijnlijk als ze soms inschatten dat de bakken boven erg vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
xileS schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:51:
[...]

Basic ticket mag je dus alleen een kleine tas (40 x 30 x 15 cm), die kan naar mijn weten gewoon mee in de cabin onder je stoel/tussen je benen. Als het geen overdreven grote (rug)tas is, verwacht ik niet dat je daar problemen mee gaat krijgen.

Handbagage (55 x 35 x 25 cm) moet soms wel ingeleverd worden, waarschijnlijk als ze soms inschatten dat de bakken boven erg vol is.
Nee hoor, wij hebben basic geboekt en mogen ook normale handbagage mee plus kleine tas.

Maar gezien de overstap hoop ik niet dat ze moeilijk gaan doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36viQzLPuDvO15fiuSyLghKMPbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUNUhXKePDsXjuP4uvVoE9a6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
codegro schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:56:
[...]

Nee hoor, wij hebben basic geboekt en mogen ook normale handbagage mee plus kleine tas.

Maar gezien de overstap hoop ik niet dat ze moeilijk gaan doen.[Afbeelding]
Weet je zeker dat je niet een "Light" ticket hebt?

/edit
Als ik op de KLM site kijk zie ik idd van/naar NAP dat Light goedkoopste optie is.

[ Voor 7% gewijzigd door xileS op 07-09-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
xileS schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:04:
[...]

Weet je zeker dat je niet een "Light" ticket hebt?
Dacht echt bij het boeken dat het basic was maar wilde het nu nakijken maar kan het nergens vinden in de KLM app. Ik zie wel staan reisklasse E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
codegro schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:23:
[...]

Dacht echt bij het boeken dat het basic was maar wilde het nu nakijken maar kan het nergens vinden in de KLM app. Ik zie wel staan reisklasse E.
Basic is vrij nieuw en is op een beperkt aantal bestemmingen te kiezen (zelf kies ik die niet omdat je dan geen XP spaart). Bij basic mag je dus alleen een kleine tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
xileS schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:31:
[...]

Basic is vrij nieuw en is op een beperkt aantal bestemmingen te kiezen (zelf kies ik die niet omdat je dan geen XP spaart). Bij basic mag je dus alleen een kleine tas.
Dan zal ik het wel fout hebben en zal het wel light zijn. Heb ook XP erbij gekregen.

Maar veranderd niets aan mijn opmerking betreffende de trolley. Hoop dat ze niet moeilijk gaan doen als we die mee willen nemen in de cabin omdat we een overstap hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05

Grouchy

meep meep

Dacht dat eerder dit jaar, dit de bestemmingen voor basic economy waren (Milaan staat er niet tussen):

Helsinki
Tunis
Athene
Wenen
Dublin
Stockholm
München
Turijn
Florence
Praag

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 07-09-2025 12:09 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
codegro schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:36:
[...]

Dan zal ik het wel fout hebben en zal het wel light zijn. Heb ook XP erbij gekregen.

Maar veranderd niets aan mijn opmerking betreffende de trolley. Hoop dat ze niet moeilijk gaan doen als we die mee willen nemen in de cabin omdat we een overstap hebben.
Dat komt meestal wel goed, dat heb ik zelf maar 1x meegemaakt en wij gingen laat boarden.

Als je ervoor zorgt dat je vroeg board dan zal dat al helemaal niet snel gebeuren en vooral erbij vermelden dat je een overstap moet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:31

HaikoW

International man of mystery

franssie schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:04:
Precies, @Raven bel even met KLM, volgens mij moet er wel een mouw aan te passen zijn.

Volgens de Europese wetgeving heeft een passagier bij een geannuleerde vlucht recht op een alternatieve vlucht onder 'vergelijkbare vervoersvoorwaarden'. In jouw geval zou je kunnen zeggen dat een vlucht die 5 uur eerder gaat niet vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HaikoW schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:12:
[...]

Precies, @Raven bel even met KLM, volgens mij moet er wel een mouw aan te passen zijn.

Volgens de Europese wetgeving heeft een passagier bij een geannuleerde vlucht recht op een alternatieve vlucht onder 'vergelijkbare vervoersvoorwaarden'. In jouw geval zou je kunnen zeggen dat een vlucht die 5 uur eerder gaat niet vergelijkbaar is.
Die gaat ook zo vroeg dat ik de nacht door moet brengen op Schiphol, overigens sta ik inmiddels 2+ uur in de wacht nadat de chatbot een mens heeft gekoppeld aan het gesprek.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51
Ik word van dat boeken op de KLM website en/of app wel heel chagrijnig van dat de prijs omhoog gaat terwijl je er naar kijkt. Zo ging bij de ‘real deal’ naar Tokyo de heenweg AMS-NRT van 800 euro naar 807 naar 806 en op het laatst naar 814 euro. Op het totale bedrag natuurlijk klein geld maar wel heel flauw. Ik weet ook niet goed hoe je dat kunt voorkomen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:44
codegro schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:56:
[...]

Maar gezien de overstap hoop ik niet dat ze moeilijk gaan doen.
Ze zijn natuurlijk ook verantwoordelijk voor compensatie als je hierdoor je tweede vlucht niet haalt. Maar ik denk dat je koffer of al klaarstaat bij de gate voor de deur opengaat, of dat hij direct doorgestuurd wordt naar je volgende vlucht. Lijkt me sterk dat je hem van een bagageband af moet gaan halen (maar wellicht dat anderen meer ervaring hebben). En zeer waarschijnlijk doen ze idd niet moeilijk als je je korte overstap laat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Radiodurans schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:44:
Ik word van dat boeken op de KLM website en/of app wel heel chagrijnig van dat de prijs omhoog gaat terwijl je er naar kijkt. Zo ging bij de ‘real deal’ naar Tokyo de heenweg AMS-NRT van 800 euro naar 807 naar 806 en op het laatst naar 814 euro. Op het totale bedrag natuurlijk klein geld maar wel heel flauw. Ik weet ook niet goed hoe je dat kunt voorkomen.
Via KLM.BE scheelt het je nog 7 euro PP boekingstoeslag.

Maar een verschil van 14 euro valt idd nog mee. Heb vaak genoeg gezien dat het honderden euros is. Opvallend genoeg is de prijs vaak gelijk gestegen na het boeken. En paar dagen later is die weer gedaald bijv.

Tickets voor een "redelijke" prijs boeken bij KLM moet je echt goed timen. Ik gebruik vaak Google Flights met hun meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
xileS schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:49:
[...]

Via KLM.BE scheelt het je nog 7 euro PP boekingstoeslag.

Maar een verschil van 14 euro valt idd nog mee. Heb vaak genoeg gezien dat het honderden euros is. Opvallend genoeg is de prijs vaak gelijk gestegen na het boeken. En paar dagen later is die weer gedaald bijv.

Tickets voor een "redelijke" prijs boeken bij KLM moet je echt goed timen. Ik gebruik vaak Google Flights met hun meldingen.
We zijn als gezin van plan om in september 2026 naar Sevilla te gaan en wilden deze maand al tickets boeken. Is dat verstandig of kan ik beter nog even mee wachten op gunstigere prijzen? Of is dat niet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisL1971
  • Laatst online: 00:07
Raven schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:57:
Wat zou een reden kunnen zijn dat meer dan een maand voor vertrek een KLM-vlucht wordt geannuleerd?
[...]
Ik zie geen knop voor bevestiging, de boeking lijkt al bevestigd te zijn.
- Onderhoud van het vliegtuig
- Bel de klantenservice als het niet uitkomt en ze kijken naar een alternatief of als je het vraagt misschien een hotel overnachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisL1971
  • Laatst online: 00:07
Wispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:51:
[...]
We zijn als gezin van plan om in september 2026 naar Sevilla te gaan en wilden deze maand al tickets boeken. Is dat verstandig of kan ik beter nog even mee wachten op gunstigere prijzen? Of is dat niet te zeggen?
Vroeger boeken is meestal betere prijzen of het moet een hele bijzondere bestemming zijn dat ze het toestel niet vol krijgen. Het schema wordt pas in April 2026 definitief dus het kan zijn dat de dienstregeling wordt aangepast en je op een andere tijd moet vliegen. Alles onder de 150 retour is super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
Radiodurans schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:44:
Als prijs belangrijk is dan is de oplossing gewoon niet met KLM vliegen. Je betaalt een hoge premium voor de directe vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51
Pexow schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:04:Als prijs belangrijk is dan is de oplossing gewoon niet met KLM vliegen. Je betaalt een hoge premium voor de directe vlucht.
Natuurlijk, het is een stuk goedkoper met BA via LHR. Maar daar gaat het niet om, wat ik irritant vind is dat binnen een half uur de prijs zo schommelt. Zo kun je niet eens even kijken welke vlucht optie het beste is zonder dat het je zomaar een paar tientjes voor niets extra kost.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

ChrisL1971 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:02:
[...]

Vroeger boeken is meestal betere prijzen of het moet een hele bijzondere bestemming zijn dat ze het toestel niet vol krijgen. Het schema wordt pas in April 2026 definitief dus het kan zijn dat de dienstregeling wordt aangepast en je op een andere tijd moet vliegen. Alles onder de 150 retour is super.
Zo vroeg heb ik zelf nog nooit geboekt, maar volgens mij hoeft het niet altijd goedkoper te zijn om zo vroeg te boeken. Via KLM is net 1 september te boeken, dus je bent er wel vroeg bij ;p.

Ik weet zelf niet wat normaal de prijzen zijn voor een retour Sevilla met KLM. Je zou kunnen kijken naar andere datums wat de prijzen ongeveer zijn en dan kan je inschatten wat een juiste prijs is en dan boeken, maar ja je hebt geen garanties en de prijzen kunnen elk minuut toenemen. Prijzen kunnen ook flink uiteenlopen als je een beetje flexibel bent met datum/tijden.

Betreft prijs, kan je vaak beter voor een andere airline gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

xileS schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:10:
[...]
Betreft prijs, kan je vaak beter voor een andere airline gaan.
Ik heb vaker met KLM gevlogen dan dat ik KLM tickets geboekt heb, meestal als voor-/natransport met een boeking bij een andere maatschappij en ik ben serieus onder de indruk van het gebrek aan beenruimte bij KLM.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Laatst online: 05:19
Heeft iemand ervaring met het aangeven van drank (uit Afrika)? Hoeveel je mee mag nemen is makkelijk te vinden, maar niet wat je betaalt als het meer is. Ik dreig net over de limiet te gaan, en dan een klein beetje bijlappen is geen punt. Als het door administratiekosten e.d. echter op gaat lopen, kan ik beter een flesje wegdoen...

[ Voor 11% gewijzigd door Z-Dragon op 08-09-2025 02:47 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Z-Dragon schreef op maandag 8 september 2025 @ 01:41:
Heeft iemand ervaring met het aangeven van drank (uit Afrika)? Hoeveel je mee mag nemen is makkelijk te vinden, maar niet wat je betaalt als het meer is. Ik dreig net over de limiet te gaan, en dan een klein beetje bijlappen is geen punt. Als het door administratiekosten e.d. echter op gaat lopen, kan ik beter een flesje wegdoen...
N=1 en langer geleden, maar ik heb wel eens wat teveel meegenomen uit Azië en nooit aangegeven, nooit daarop gecontroleerd. Ik heb het één keer meegemaakt, dat een douane-ambtenaar me vroeg waar ik vandaan kwam en toen vroeg of ik kleding had gekocht. Daarop heb ik toen naar waarheid geantwoord, dat ik direct bij aankomst wat had gekocht omdat mijn bagage vertraagd was. Geen verdere vragen en ik mocht door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Freee!! schreef op maandag 8 september 2025 @ 05:18:
[...]

N=1 en langer geleden, maar ik heb wel eens wat teveel meegenomen uit Azië en nooit aangegeven, nooit daarop gecontroleerd. Ik heb het één keer meegemaakt, dat een douane-ambtenaar me vroeg waar ik vandaan kwam en toen vroeg of ik kleding had gekocht. Daarop heb ik toen naar waarheid geantwoord, dat ik direct bij aankomst wat had gekocht omdat mijn bagage vertraagd was. Geen verdere vragen en ik mocht door.
De vraagsteller wilt het dus netjes doen.
Als je weet dat je teveel bij je hebt en je geeft het niet aan, ben je belasting aan het ontduiken.
Dat je niet of niet goed gecontroleerd wordt door de douane doet hier niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Je zult BTW en accijns moeten betalen. BTW is neem ik aan 21 % voor drank. Accijns: geen idee en kan ik niet zo snel online vinden.
Voor zover mij bekend zijn er geen andere kosten. Dit is als je er zelf mee over de grens komt. Via post komen er nog kosten van de pakketdienst bij.

Edit: wat ik niet zeker weet is of de vrijstelling geheel vervalt als je erover heen gaat. Dus dat dan de hele partij plotseling BTW en accijnsplichtig wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Wally2002 op 08-09-2025 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Wally2002 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:08:
Edit: wat ik niet zeker weet is of de vrijstelling geheel vervalt als je erover heen gaat. Dus dat dan de hele partij plotseling BTW en accijnsplichtig wordt.
De vrijstelling heb je sowieso, je betaald alleen over wat je erboven hebt aan drank (sigaretten etc.).

*Bron: Kijken naar het programma Schiphol Airport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier staat informatie over de tarieven: https://www.belastingdien...sting-betalen-bij-invoer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Top, naast BTW en accijns dus ook invoerrechten voor (sterke) drank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Voor de LCY vliegers met BA: Hoe zit het met de handbagage trolley acceptatie? Ik moet meer spullen dan normaal mee, maar nog nooit met BA op LCY gevlogen. :)

Op basis van de berichten hier weiger ik met de trein te gaan (volgens mij was dat @kamstra die een mooie ervaring had :P )

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
BA Cityflyer? Houd rekening met kleinere bagagebakken. Daarna is het zoals elke maatschappij: first come, first serve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
wibblemoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:02:
BA Cityflyer? Houd rekening met kleinere bagagebakken. Daarna is het zoals elke maatschappij: first come, first serve.
Zo te zien wel, noted, dank u. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

KillaZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:00:
Voor de LCY vliegers met BA: Hoe zit het met de handbagage trolley acceptatie? Ik moet meer spullen dan normaal mee, maar nog nooit met BA op LCY gevlogen. :)

Op basis van de berichten hier weiger ik met de trein te gaan (volgens mij was dat @kamstra die een mooie ervaring had :P )
Haha!
NEVER AGAIN!
Ik ga morgen weer met BA die kant op ;)

Over het algemeen zijn ze wel redelijk coulant geloof ik, maar als je pech hebt en echt een volle vlucht (lees: de early flights op ma/di en de late afternoon flights op do/vr) dan kan t goed zijn dat ze je vriendelijk verzoeken je koffer bij de gate af te geven.
(zelf nooit last van want ik had altijd minstens silver status toen ik nog vaak vloog, en nu vlieg ik veel minder maar als ik ga vlieg ik business because L'Oreal ( I am worth it :+ )
Klein, klein. Embraer 195, mijn Rimowa classic fligth past er prima in :)

[ Voor 14% gewijzigd door kamstra op 08-09-2025 10:05 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
kamstra schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:04:
[...]

Klein, klein. Embraer 195, mijn Rimowa classic fligth past er prima in :)
Ja, maar de bagage van je rijgenoot niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

wibblemoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:29:
[...]

Ja, maar de bagage van je rijgenoot niet ;-)
Tough shit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Als je iets gaat aangeven, kijk maar niet raar op als ze je gewoon doorwuiven. De keren dat ik iets wilde aangeven, mocht ik ook direct doorlopen. Ze hebben helemaal geen zin om aan de slag te gaan met formulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
[...]

D'r is letterlijk nul reden om een jaar vantevoren al te boeken. Of misschien als je enorme inflatie verwacht, dan is nu geld uitgeven idd beter dan later.

Maar promo's e.d. staan een jaar vantevoren niet in het systeem dus de kans dat je een aanbieding misloopt is zelfs vrij groot.

Mocht je van plan zijn bij Ryanair of zo'n soort toko te boeken en denken "de vliegtaks gaat vast omhoog", dat geeft niet dan houden ze gewoon hun handje op voordat je mag inchecken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:45:
Als je iets gaat aangeven, kijk maar niet raar op als ze je gewoon doorwuiven. De keren dat ik iets wilde aangeven, mocht ik ook direct doorlopen. Ze hebben helemaal geen zin om aan de slag te gaan met formulieren.
Mijn eerste lange vliegreis was naar Guadeloupe en St Maarten in 1992. Ik was vooral op Guadeloupe, had flink rum ingeslagen voor vader en vrienden (ik drink het zelf niet), en had 2.7L bij me. In die tijd (EEG, niet EU) was het 3L binnen de EEG, en 1L non-EEG. Aangezien Guadeloupe Frans overzees gebied is, ging ik van EEG uit. Werd ik bij aankomst op Schiphol gestopt, en gingen ze uitpakken. Ik dus praatje maken terwijl ze bezig waren met "Frankrij = EEG = 3L?" "ja" "Guadeloupe = Frankrijk?" "ja" "dus Guadeloupe = 3L?" "nee, het is Frankrijk maar geen EEG, dus 1L" "Oeps, jullie gaan 2.7L vinden..."

Ze konden er wel om lachen, schonken me 0.7L extra, maar over de 1L moest ik belasting betalen. Die dus hoger was dan de kosten van de rum zelf. Om het nog leuker te maken had ik alleen nog maar Frans geld bij me, geen pinpas, en moest dus eerst mijn Franse geld omwisselen om de belasting te kunnen betalen.

En dat terwijl mijn ouders door de ramen van Arrivals 1 geinteresseerd zaten te kijken hoe zoonlief gestopt werd, met van alles bezig was en dus wat uit te leggen had. En mijn vader bleek ook niets met rum te hebben :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

33(!) jaar later wel een mooi verhaal :P

tering we worden oud....toen was zelfs * kamstra al 12 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kamstra schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:28:
33(!) jaar later wel een mooi verhaal :P

tering we worden oud....toen was zelfs * kamstra al 12 :P
Ja, ik was 23 toen ik mijn eerste lijnvluchten (AMS>Parijs en Parijs>St Maarten>Guadeloupe) maakte, en daarna duurde het 4 jaar voor ik weer vloog. Moet je nu eens mee komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

gambieter schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ja, ik was 23 toen ik mijn eerste lijnvluchten (AMS>Parijs en Parijs>St Maarten>Guadeloupe) maakte, en daarna duurde het 4 jaar voor ik weer vloog. Moet je nu eens mee komen ;)
Bij mij ditto.. in 1996 voor het eerst long haul gevlogen.. mijn vrouw in 2000 pas.. en meteen naar de andere kant van de wereld in BC.. dat was wel even wennen toen ze zelf moest betalen en EC in stapte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

'gewoon' BA (vanaf LHR) is niet echt strict.. ik heb altijd een koffertje met een laptop tas erop en nog nooit wat over gezegd..
Ze zijn trouwens ook niet echt strict over de groups bij boarden.. ik ben net gezakt in status dus mag niet meer bij BC rij inchecken, maar vergat dat en er werd niks van gezegd.. scheelt denk ik wel dat ik blanke middle age man in pak ben als ik zakelijk vlieg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Laatst ook weer een keer gedaan. Wat is dat ding krap. Hebben er ook gewoon 2 extra rijen in tov KLM. Dat is echt een mega verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

KillaZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:00:
Weinig ruimte inderdaad in o.a. de Embraers. Mijn (bescheiden) trolly moest in het ruim en lag bij aankomst na een paar minuten op de band. LCY is wat dat betreft wel leuk. Klein en snel, maar ook druk.

Grappig trouwens dat iedereen in dat halve uurtje vliegen een gin & tonic wegtikte er er geen enkele laptopt uigezet werd op momenten dat dat moest.

Over een paar weken vlieg ik er met KLM heen. Ben benieuwd of dat nog verschilt met BA.
Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2