Nou de reis zit erop en afgezien van wat jetlag en een noodlanding op JFK (door lekkende zuurstof in de crewcabin) viel het allemaal reuze mee.Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:01:
Dit wordt mijn eerste reis naar Amerika en ik ben nu wel een beetje bang voor de customs daar.
Ik moet voor werk een week naar Pittsburgh en heb de volgende vluchten geboekt:
[Afbeelding]
Het is een zakelijke trip, ESTA is goedgekeurd en ik heb een retour ticket, hotel reservering en een lokale contactpersoon (collega).
De reden van mijn angst is dat ik een islamitische achtergrond heb en ik genoeg horrorverhalen heb gelezen van mensen met een soortgelijke achtergrond die ter plekke 4 uur lang zijn ondervraagd waarna de toegang ontzegt is en ze op de eerste beste vlucht terug naar huis zijn gestuurd.
Ook ben ik bang om persoonlijke elektronische apparaten mee te nemen omdat de TSA kan eisen om jouw pincode te geven waarna ze jouw hele elektronische device mogen downloaden. Als US resident mag je dit weigeren maar niet US-residents moeten hier aan meewerken.
Het helpt ook nog niet eens mee dat ik vliegangst heb en een hekel heb aan vliegen![]()
Ik heb een layover van 3 en 16 minuten in Dallas. Is dit genoeg voor de TSA check en het afhalen van de bagage en door te lopen naar mijn volgende gate?
Het laat maar weer eens zien hoe je jezelf gek kunt maken als je in een rabbithole belandt en alleen maar negatieve ervaringen met CBP leest op internet.
Ik had me voorbereid op de worst case scenario: alle social media apps van mijn telefoon verwijderd, vluchtitinerary, ESTA printout, de meeting agenda van de hele week en hotelreserveringen uitgeprint.
Allemaal voor niks want uiteindelijk heb ik niet eens de gevreesde SSSS gekregen als een man met islamitische achtergrond die voor het eerst naar Amerika reist.
JFK was wel wat druk, misschien dat dat scheelde, maar de enige vragen die ik van de CBP beamte kreeg waren: wat is het doel van je reis en in welk hotel verblijf je. Door de zenuwen was ik de naam van mijn hotel vergeten dus toen ik zei dat ik het op een papiertje in mijn tas had zei hij: hoeft niet, vertel me alleen maar in welke stad.