Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 249 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 14:21
Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:01:
Dit wordt mijn eerste reis naar Amerika en ik ben nu wel een beetje bang voor de customs daar.
Ik moet voor werk een week naar Pittsburgh en heb de volgende vluchten geboekt:

[Afbeelding]

Het is een zakelijke trip, ESTA is goedgekeurd en ik heb een retour ticket, hotel reservering en een lokale contactpersoon (collega).

De reden van mijn angst is dat ik een islamitische achtergrond heb en ik genoeg horrorverhalen heb gelezen van mensen met een soortgelijke achtergrond die ter plekke 4 uur lang zijn ondervraagd waarna de toegang ontzegt is en ze op de eerste beste vlucht terug naar huis zijn gestuurd.

Ook ben ik bang om persoonlijke elektronische apparaten mee te nemen omdat de TSA kan eisen om jouw pincode te geven waarna ze jouw hele elektronische device mogen downloaden. Als US resident mag je dit weigeren maar niet US-residents moeten hier aan meewerken.

Het helpt ook nog niet eens mee dat ik vliegangst heb en een hekel heb aan vliegen :+

Ik heb een layover van 3 en 16 minuten in Dallas. Is dit genoeg voor de TSA check en het afhalen van de bagage en door te lopen naar mijn volgende gate?
Nou de reis zit erop en afgezien van wat jetlag en een noodlanding op JFK (door lekkende zuurstof in de crewcabin) viel het allemaal reuze mee.

Het laat maar weer eens zien hoe je jezelf gek kunt maken als je in een rabbithole belandt en alleen maar negatieve ervaringen met CBP leest op internet.

Ik had me voorbereid op de worst case scenario: alle social media apps van mijn telefoon verwijderd, vlucht­itinerary, ESTA printout, de meeting agenda van de hele week en hotelreserveringen uitgeprint.

Allemaal voor niks want uiteindelijk heb ik niet eens de gevreesde SSSS gekregen als een man met islamitische achtergrond die voor het eerst naar Amerika reist.
JFK was wel wat druk, misschien dat dat scheelde, maar de enige vragen die ik van de CBP beamte kreeg waren: wat is het doel van je reis en in welk hotel verblijf je. Door de zenuwen was ik de naam van mijn hotel vergeten dus toen ik zei dat ik het op een papiertje in mijn tas had zei hij: hoeft niet, vertel me alleen maar in welke stad. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:12
KLM weer in het nieuws:

“ Alleen een rugtas kan bij KLM gratis en gegarandeerd mee aan boord https://www.nu.nl/economi...ndeerd-mee-aan-boord.html

Worden in hetzelfde rijtje geplaatst als Easyjet, Ryanair en Vueling.
Wat een belediging voor die goedkope maatschappijen… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:12
Ik wil volgend jaar september met mijn vrouw 3 weken naar Bali. Nu zijn de tickets nu nog niet te koop, maar zodra ze te koop zijn dan meteen boeken? Of beter nog een paar maanden wachten? Wanneer zijn de prijzen ongeveer het laagst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:23
codegro schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:08:
Ik wil volgend jaar september met mijn vrouw 3 weken naar Bali. Nu zijn de tickets nu nog niet te koop, maar zodra ze te koop zijn dan meteen boeken? Of beter nog een paar maanden wachten? Wanneer zijn de prijzen ongeveer het laagst?
Hoe eerder hoe beter, meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
LongBowNL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Hoe eerder hoe beter, meestal.
Volgens mij is die discussie hier al een aantal malen gevoerd.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor de route die ik het meest frequent vlieg (AMS-LAS met KLM in BC) is dit zeker niet zo.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het gaat op en neer en zijwaarts. Net wat vraag/aanbod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:40
Kijk wat een redelijke prijs is, je kan vrij makkelijk de bandbreedte van ticketprijzen opzoeken naar jouw bestemming. Vind je een vrij voordelige optie, maar misschien niet de allerlaagste prijs, op een vroeg moment, dan zou ik die wel vroeg boeken. Maar het ligt ook aan je flexibiliteit. Kan je makkelijk een paar dagen schuiven, etc. Persoonlijk wachten wij vaak langer, maar zijn ook wel flexibel en kunnen vaak makkelijk een paar dagen schuiven, wat een groot verschil kan maken. Als we vroeg boeken is het vaak een ticket dat we gratis kunnen wijzigen of <100 aan change fees.

Het probleem met lang wachten en weinig flexibileit kan zijn dat als je data fors stijgen in prijs, je opeens tegen erg dure tickets aankijkt. Je kan ook nog flexibel boeken als het geen grote meerprijs is, dan kan je bij een dalende prijs altijd nog omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:12
Ik weet inmiddels ongeveer wat de tickets gemiddeld kosten. Zodra ze beschikbaar komen zet ik er een prijs alarm op om zo toch iets goedkoper uit te komen. Onze flexibiliteit is +/- dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gewoon een Flex ticket boeken. Kost iets meer, maar dan heb je je ticket en kan je gewoon annuleren en opnieuw boeken als hij goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PWM schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Gewoon een Flex ticket boeken. Kost iets meer, maar dan heb je je ticket en kan je gewoon annuleren en opnieuw boeken als hij goedkoper is.
Kun je wel alvast de goede stoelen bezet houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik wou ff kijken of mrsT al geland was, dus ik kijk op https://uk.flightaware.com/live/flight/VOZ492
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH8gemuzeC-ltIYH_nLCekIhTm8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Y98BEh2DnC46QOzAaRHhYKK.png?f=user_large
ik: huh, die kaart klopt niet, ze gaan helemaal niet over eilanden heen.. lol, duidelijk mijn koffie nog niet gedronken.. het zijn dus wolken 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEog87z0pKquXcZJPxrCdh-kCao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nwKxS63oTlCq2FpKWr8cAZ6S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ToolkiT op 19-08-2025 10:06 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
"Wij vliegen zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders", zegt een woordvoerder van XR tegen NU.nl. "Bijvoorbeeld bij ziekte van een familielid in het buitenland. Of als je moet vliegen voor je werk. Soms heb je de keuze niet."
Tsja daar had je dan eerder over na moeten denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
CyBeR schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Op zich zet het meer zoden aan de dijk om 100 mensen te overtuigen niet te vliegen dan zelf niet te vliegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
[...]

Volgens de advocaten van XR speelt Schiphol voor eigen rechter door een toegangsverbod voor de luchthaven op te leggen. "Als tegen een bank wordt gedemonstreerd, wordt ook niet de rekening opgezegd.
Ik zou zeggen: Pak wat jerrycans met bruine smurrie en giet dat over de receptiebalie van de ING en keten jezelf daarna vast. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Dennis Bergkamp heeft wel tips voor ze denk ik ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Pexow schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Op zich zet het meer zoden aan de dijk om 100 mensen te overtuigen niet te vliegen dan zelf niet te vliegen.
Practice what you preach.

Laten we eerlijk zijn, ze kunnen prima via België en/of Duitsland vliegen. Laat ze het maar voelen, het liefst de rest van hun leven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Ik zou zeggen: Pak wat jerrycans met bruine smurrie en giet dat over de receptiebalie van de ING en keten jezelf daarna vast. Kijken wat er gebeurt.
Offtopic maar: dat maakt natuurlijk niet zo veel uit. In principe mag je mensen niet straffen voor het uitoefenen van een grondrecht, ook al komt de uitoefening van dat grondrecht je als organisatie niet zo goed uit. Dus nee, in principe zou ING in dat geval niet je rekening mogen opzeggen, tenzij er strafbare feiten zijn gepleegd. Maar dan moet je ook aangifte gaan doen en dat heeft Schiphol in dit geval niet gedaan.
Qua proportionaliteit komt de sanctie van Schiphol overigens meer overeen met uitsluiting van het gehele Nederlandse bankwezen, niet alleen het opzeggen van de rekening bij de ING.

Wat de demonstranten gedaan hebben zal vast tegen een artikel in de algemene voorwaarden van Schiphol zijn maar dat geeft Schiphol nog niet zomaar het recht deze sanctie op te leggen, omdat Schiphol niet privaatrechtelijk grondrechten mag inperken. Ze kunnen ook wel in de voorwaarden zetten dat bepaalde bevolkingsgroepen niet welkom zijn. Je hebt het recht om te demonstreren in het zicht van datgene waartegen je demonstreert. Dat recht mag enkel ingeperkt worden - door het openbaar gezag, niet door particuliere organisaties - als er bijvoorbeeld een aantoonbare dreiging is voor de openbare orde of escalatie (denk aan rellen tussen verschillende groepen demonstranten bijvoorbeeld)
Een vreedzame demonstratie zonder geweldsrisico moet mogelijk worden gemaakt, ook door partijen die geen onderdeel zijn van de demonstratie (men staat daar immers tegen KLM, niet tegen Schiphol). Het argument dat Schiphol niet wil dat je met een geldige boardingpass door de veiligheidscontroles gaat zonder de intentie te vliegen snijdt wellicht enigszins hout, maar dat is dan een nogal algemeen argument. Wat is dan precies het veiligheidsrisico, als iemand wel gewoon door de controles is gegaan? Als je een individuele sanctie wil opleggen moet je ook concreet maken waarom dat specifieke individu een risico voor de veiligheid vormt. En los daarvan is een gebiedsverbod van 5 tot 10 jaar echt buitenproportioneel.

[ Voor 32% gewijzigd door Daniel op 20-08-2025 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
iRobert schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:03:
[...]
Laat ze het maar voelen, het liefst de rest van hun leven.
Nou ja dat hoeft nou ook weer niet, maar die idioten komen al veel te lang overal mee weg (zoals steeds de A12 blokkeren) zonder consequenties dus dat dáár een einde aan komt is wel fijn.

Het recht om ergens tegen te demonstreren is belangrijk maar niet alles hoeft ervoor te wijken.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook leuk, mijn gf had een eigen Amex platinum en daarbij Privium Plus. Paar maanden geleden omgezet naar een partnerkaart (want scheelt 55 euro per maand) waar Privium Partner bijhoort. Dus account overgezet, werkte allemaal prima komen we vorige week op Schiphol, pas tegen de reader: Error: subscription expired 8)7
Vandaag een juichende mail van Privium: "uw abonnement is veranderd, maar we zijn blij dat u klant bent gebleven!" Benieuwd wat daar mis is gegaan. Of moet je echt een andere kaart halen? Ze heeft nu nog een pas waar Plus op staat, maar kan me niet voorstellen dat dat uitmaakt.

Edit: ah antwoord van support, je moet dus daadwerkelijk een andere kaart halen op Schiphol 8)7 nu wonen wij redelijk in de buurt maar je zal maar uit Groningen of Maastricht moeten komen, en bovendien laten ze nergens weten dat dat nodig is.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 20-08-2025 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Nou ja dat hoeft nou ook weer niet, maar die idioten komen al veel te lang overal mee weg (zoals steeds de A12 blokkeren) zonder consequenties dus dat dáár een einde aan komt is wel fijn.

Het recht om ergens tegen te demonstreren is belangrijk maar niet alles hoeft ervoor te wijken.
XR komt ermee weg omdat zij rechtszaken serieus voorbereiden en de tegenpartij dat niet doet. Als partijen als Schiphol, Rijkswaterstaat, gemeentes, etc echt moeite zouden steken in de rechtszaken tegen XR, dan was al deze overlast allang gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:44
Daniel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:04:
Ook leuk, mijn gf had een eigen Amex platinum en daarbij Privium Plus. Paar maanden geleden omgezet naar een partnerkaart (want scheelt 55 euro per maand) waar Privium Partner bijhoort. Dus account overgezet, werkte allemaal prima komen we vorige week op Schiphol, pas tegen de reader: Error: subscription expired 8)7
Vandaag een juichende mail van Privium: "uw abonnement is veranderd, maar we zijn blij dat u klant bent gebleven!" Benieuwd wat daar mis is gegaan. Of moet je echt een andere kaart halen? Ze heeft nu nog een pas waar Plus op staat, maar kan me niet voorstellen dat dat uitmaakt.

Edit: ah antwoord van support, je moet dus daadwerkelijk een andere kaart halen op Schiphol 8)7 nu wonen wij redelijk in de buurt maar je zal maar uit Groningen of Maastricht moeten komen, en bovendien laten ze nergens weten dat dat nodig is.
Wat stom.

Op de kaart staat Plus/Basic (in het geval van partner: Basic). Voor zover ik weet levert het onterecht hebben van "Plus" op je kaart geen voordelen op, afgezien van "business class check-in" (bij geselecteerde airlines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:04:

Klopt een Partner kaart ziet er anders uit, dat is een witte kaart. Bij eerste bezoek aan lounge krijg je dacht ik gelijk je vervangende pas. Ik heb ook geen idee wat het uitmaakt, want je klantnummer blijft blijkbaar wel hetzelfde.

Waar je ook nog op moet letten is dat je adres bij Privium hetzelfde is als bij AMEX, want anders krijg je ook nog ineens facturen vanuit Privium gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:41
xileS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Klopt een Partner kaart ziet er anders uit,
Whut? Mijn partner heeft net zo'n groen pasje als ik zelf heb :?
dat is een witte kaart.
Ben je niet in de war met het pasje waarmee je een vervangende Priviumpas kan aanvragen? Daarmee gaat t poortje niet open hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 20-08-2025 15:21 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
xileS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Klopt een Partner kaart ziet er anders uit, dat is een witte kaart. Bij eerste bezoek aan lounge krijg je dacht ik gelijk je vervangende pas. Ik heb ook geen idee wat het uitmaakt, want je klantnummer blijft blijkbaar wel hetzelfde.

Waar je ook nog op moet letten is dat je adres bij Privium hetzelfde is als bij AMEX, want anders krijg je ook nog ineens facturen vanuit Privium gestuurd.
Ja dat gaat wel goed, er is bevestigd door Amex dat zij gewoon het abonnement blijven betalen.
Vroeger was die kaart trouwens niet anders, blijkbaar is dat nieuw?
Pexow schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:31:
XR komt ermee weg omdat zij rechtszaken serieus voorbereiden en de tegenpartij dat niet doet. Als partijen als Schiphol, Rijkswaterstaat, gemeentes, etc echt moeite zouden steken in de rechtszaken tegen XR, dan was al deze overlast allang gestopt.
XR weet donders goed wat ze wel en niet mogen, en ze hebben in principe de Grondwet aan hun kant. Het demonstratierecht is een grondrecht en is daarmee van groter belang dan bijvoorbeeld het verbintenissenrecht (waar gebruikers- of algemene voorwaarden onder vallen) of soms het strafrecht. Je kan duizend bordjes met 'verboden toegang voor onbevoegden Art 461 WvS' ophangen maar als iemand legitiem vreedzaam komt demonstreren zijn die niets waard. Het bevoegd gezag (gemeente, politie, OvJ) is zeer terughoudend in inperken van het demonstratierecht omdat ze weten dat ze bij de rechter in veel gevallen keihard onderuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:22:

XR weet donders goed wat ze wel en niet mogen, en ze hebben in principe de Grondwet aan hun kant. Het demonstratierecht is een grondrecht en is daarmee van groter belang dan bijvoorbeeld het verbintenissenrecht (waar gebruikers- of algemene voorwaarden onder vallen) of soms het strafrecht. Je kan duizend bordjes met 'verboden toegang voor onbevoegden Art 461 WvS' ophangen maar als iemand legitiem vreedzaam komt demonstreren zijn die niets waard. Het bevoegd gezag (gemeente, politie, OvJ) is zeer terughoudend in inperken van het demonstratierecht omdat ze weten dat ze bij de rechter in veel gevallen keihard onderuit gaan.
Nou, nou, nou. Demonstratierecht is geen absoluut recht om je maar over te mogen begeven om te demonstreren. Sowieso is geen enkel grondrecht in de grondwet absoluut.
Artikel 9
1 Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2 De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Het eerste artikel uit de WOM (wet openbare manifestaties):
In deze wet wordt verstaan onder openbare plaats: plaats die krachtens bestemming of vast gebruik openstaat voor het publiek.
Dan is maar zeer de vraag of het negeren van een bordje verboden toegang te negeren is omdat je demonstreert. Of binnen een bedrijf demonstreert. En hoe het juridisch precies zit met Schiphol weet ik niet, maar airside Schiphol lijkt mij niet direct een openbare plaats. Je mag en kan er wel komen maar alleen onder voorwaarden (ticket, toestemming van Schiphol etc).

Op openbare plekken, de straat, plein etc mag je dan wel weer veel maar dat is ook niet oneindig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Je kan duizend bordjes met 'verboden toegang voor onbevoegden Art 461 WvS' ophangen maar als iemand legitiem vreedzaam komt demonstreren zijn die niets waard. Het bevoegd gezag (gemeente, politie, OvJ) is zeer terughoudend in inperken van het demonstratierecht omdat ze weten dat ze bij de rechter in veel gevallen keihard onderuit gaan.
Mja, als jij morgen het gebouw van De Nederlandsche Bank hier in Amsterdam binnen loopt om even op de bovenste verdieping te demonstreren tegen het monetair beleid dan komt de marechaussee (niet de politie, de KMar) je toch echt weg halen. Of het gebouw van de AIVD in Den Haag; ik weet niet wie ze dan sturen maar blijven doe je met zekerheid niet.

En zo zijn er wel meer plekken, waaronder dus delen van Schiphol.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

Sorcerer8472

Mens sana?

Met als grote verschil dat Schiphol een openbare locatie is.

Zoals @Daniel zegt: je hebt het recht om te demonstreren in het zicht van datgene waartegen je demonstreert. Maar demonstreren voor een KLM-lounge is een ander verhaal dan het beveiligde gedeelte rondom (privé)vliegtuigen en landingsbanen. Bij het één verstoor je de veiligheid, bij het ander niet.

Echter Schiphol is zodanig publiek qua locatie dat ik een gebiedsverbod eigenlijk in beide gevallen onterecht vind. Het is aan de rechter om een gebiedsverbod op te leggen.

Het demonstratierecht onderscheidt ons van een groot deel van de wereld waarin dat recht niet bestaat. Ook al ben je het niet eens met degene die demonstreert, het is echt een groot goed.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat iets openbaar is betekent niet dat de eigenaar geen beperkingen tot het gebruik kan of mag opleggen.
Doet NS / Prorail ook m.b.t. stations. Daar mag je ook niet zomaar alles doen en laten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:01:
Met als grote verschil dat Schiphol een openbare locatie is.
Gedeeltelijk, ja.

Maar ook gedeeltelijk niet. En het deel waar men was en waar het probleem over gaat, is zo'n deel. Daar heb je een ticket voor nodig voor een vlucht die dezelfde dag vertrekt, en daar mag je dus alleen zijn als je voldoet aan bepaalde voorwaarden. En dat is dus niet openbaar.

Schiphol Plaza is openbaar.
Echter Schiphol is zodanig publiek qua locatie dat ik een gebiedsverbod eigenlijk in beide gevallen onterecht vind. Het is aan de rechter om een gebiedsverbod op te leggen.
En daar hadden ze dus van tevoren over na moeten denken. Ik vind 't zeer terecht dat er eindelijk eens consequenties zijn. Als ze dat niet wilden, hadden ze zich aan de regels moeten houden en netjes op een van de wél-openbare plaatsen demonstreren. (Zoals veel ervan overigens ook netjes deden.)

Ik vind wel dat als men zo'n soort reden heeft als zieke familie in het buitenland, dat er wat geregeld moet kunnen worden. Maar op vakantie? Lekker met de trein.
Het demonstratierecht onderscheidt ons van een groot deel van de wereld waarin dat recht niet bestaat. Ook al ben je het niet eens met degene die demonstreert, het is echt een groot goed.
Inderdaad, en het is ook ok als er een bepaalde mate van overlast door ontstaat want dat is hoe je aandacht vestigt op je demonstratie. Maar het gaat niet boven álles.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2025 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
Inderdaad, en het is ook ok als er een bepaalde mate van overlast door ontstaat want dat is hoe je aandacht vestigt op je demonstratie. Maar het gaat niet boven álles.
Het is een groot goed, maar de demonstraties van XR 'we gaan door totdat we onze zin krijgen' schuren wat mij betreft óók met de democratie. Als je een vocale minderheid bent en het democratisch proces tot een andere resultaat leidt dan zou het demonstratierecht geen vrijbrief moeten zijn tot het eindeloos onbeperkt overlast veroorzaken imho.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nouja, linksom of rechtsom, wie er ook wint, het draagvlak voor XR neemt hier niet toe. Ik heb in mijn directe omgeving
spoiler:
mijn nichtje en haar vriendinnen

meegemaakt dat een groep rechtstreeks van een blokkade op de A12 naar Schiphol werd gereden, voor een zuip-vakantie in Kroatië.

Climate change is real, we moeten veranderen, ik ben een superslecht voorbeeld, dat klopt allemaal. Maar bij dit soort XR demonstraties zitten veelal mensen die het allemaal maar spannend/leuk/interessant vinden. Met de boodschap, dat vooral anderen zich moeten aanpassen.

De huidige jonge generatie staat bekend als progressief op dit vlak, maar er is ook geen enkele generatie die zoveel heeft gevlogen op deze leeftijd. Nog even onverlet hun online consumptie gedrag.

Disclaimer: Geschreven vanaf een bar op het vliegveld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 08:49
Ik ben zelf wel benieuwd hoe Schiphol het argument van 'beveiligd gebied' verder uitlegt en waarom een voor zover mij bekend vreedzame demonstratie de veiligheid zou aantasten. De demonstranten zijn toch door de security heen gekomen en dus gecontroleerd? Het vliegverkeer met alle operatie daarbij lijkt verder ook niet in gevaar te zijn gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 18:31
Denk je dat achter de security de marechaussee nooit opgeroepen wordt, omdat iedereen toch al gecontroleerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:09:
Gedeeltelijk, ja.

Maar ook gedeeltelijk niet. En het deel waar men was en waar het probleem over gaat, is zo'n deel. Daar heb je een ticket voor nodig voor een vlucht die dezelfde dag vertrekt, en daar mag je dus alleen zijn als je voldoet aan bepaalde voorwaarden. En dat is dus niet openbaar.

Schiphol Plaza is openbaar.
Dat is de verkeerde definitie. Het gaat er om dat het gebied voor het publiek toegankelijk is. Dat je daarvoor aan bepaalde voorwaarden moet voldoen doet in principe niet ter zake. Daadwerkelijk een pand binnendringen en bijvoorbeeld een deur forceren om te demonstreren, nee dat mag niet. Je mag ook niet op een landingsbaan of legerbasis gaan lopen. Maar een terrein waar in principe iedereen kan en mag komen, daar wordt je echt niet makkelijk weggehaald. Als je een kaartje voor de Efteling koopt om daar te demonstreren zal daar waarschijnlijk gewoon de ruimte voor krijgen. De politie gaat je pas wegplukken als je gevaarlijke toeren gaat uithalen of het te lang gaat duren.

Ik heb vanuit mijn werk met enige regelmaat te maken met figuren die zich ongenodigd op/aan/in het pand begeven, en het kost de grootst mogelijke moeite om ze vlotjes weg te krijgen. Onze receptie heeft een draaideur waar iedereen doorheen kan, pas dan kom je bij de balie. Die ontvangsthal geldt daarmee als publiek toegankelijk gebied en dus mag je daar in principe demonstreren. Als we de deur op slot doen en je moet aanbellen, dan mag dat niet. Uiteindelijk maakt het gezag een afweging tussen verschillende botsende rechten. Schiphol mag voorwaarden stellen aan het gebruik van haar gebied, maar die voorwaarden zijn niet absoluut. Andersom mogen mensen gebruik maken van hun demonstratierecht, ook als ze daarvoor andere regels of voorwaarden moeten overtreden. De praktijk wijst uit dat die grondrechten zeker in eerste instantie toch vaak belangrijker geacht worden dan andere rechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Vanavond in ieder geval vanuit mijn kamer vliegtuigjes kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ89pkVgum9kBD-RZlv-xUYW9fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbXSdx9Px7DN5qkt2PZer2Af.jpg?f=fotoalbum_large

Foto doet het geen recht, is allemaal goed te zien van 2 actieve banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
cordonbleu schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:38:
Denk je dat achter de security de marechaussee nooit opgeroepen wordt, omdat iedereen toch al gecontroleerd is?
Nee. Mij is bekend dat de marechaussee de politietaak heeft op Schiphol. In de nodige documentaires/fimpjes is daar ook genoeg over terug te zien.

Schiphol geeft aan dat het protesteren in 'beveiligd gebied' argument is dat betreffende mensen een gebiedsverbod krijgen.
Ik ben benieuwd wat de rechter van dat argument vind/hoe dat door Schiphol onderbouwt wordt.
Juist doordat iedereen gecontroleerd is zou ik zeggen dat de politietaak airside beperkt is vergeleken met 'gewoon' openbaar gebied.
uiteraard moest voor deze situatie de nodige marechaussee opgetrommeld worden, maar om bij de parallel van demonstraties in openbare ruimte te blijven, bij niet aangekondigde demo's moet ook daar de politie opgetrommeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 18:31
Als ik in de plaatselijke Albert Heijn de boel van eieren maak, dan kan ik een winkelverbod voor die specifieke Albert Heijn vestiging verwachten. Maar ik kan en mag dan wel nog steeds mijn boodschappen doen bij een andere supermarkt. Een luchthaven verbod voor de desbetreffende luchthaven waar het feit heeft plaatsgevonden, klinkt voor mij niet heel anders.

[ Voor 3% gewijzigd door cordonbleu op 20-08-2025 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Als we de deur op slot doen en je moet aanbellen, dan mag dat niet.
Ik zie niet wat het verschil is tussen "de deur op slot en je moet aanbellen" en "er is een poortje waar je alleen doorheen komt als je een geldige bar-code hebt, en dat mag alleen met de juiste identificatie en als je de intentie hebt om met een vliegtuig te vertrekken".

Uitendelijk is dat namelijjk waar het spaak op loopt: die XR wappies waren airside zonder intentie om te vliegen (dat is al niet te bedoeling) en met boarding passes die niet bij de persoon hoorden. Dat het systeem van Schiphol dat toestond is een zwakte maar dat de beveiliging niet op orde is betekent niet dat je de regels mag breken, net zoals je mijn huis niet leeg mag roven als ik per ongeluk de voordeur van het slot laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Whut? Mijn partner heeft net zo'n groen pasje als ik zelf heb :?

[...]
Ben je niet in de war met het pasje waarmee je een vervangende Priviumpas kan aanvragen? Daarmee gaat t poortje niet open hoor :)
Ik heb het voor je gecheckt en ik ben gelukkig niet in de war (al liet je me even twijfelen :')):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GzgATI8IHLIA5GId5lV04iKSyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAIYLa7VS7eVsuA3AJsUsZBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:37

g0tanks

Moderator CSA
xileS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Ik heb het voor je gecheckt en ik ben gelukkig niet in de war (al liet je me even twijfelen :')):

[Afbeelding]
Doet mij denken aan mijn witte Priority Pass. Blijkbaar komt die ook niet zo vaak voor? In het wild heb ik alleen maar zwarte gezien en ik heb ook wel eens een opmerking gekregen van airport lounge staff dat ze het bijzonder vonden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
g0tanks schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:42:
[...]

Doet mij denken aan mijn witte Priority Pass. Blijkbaar komt die ook niet zo vaak voor? In het wild heb ik alleen maar zwarte gezien en ik heb ook wel eens een opmerking gekregen van airport lounge staff dat ze het bijzonder vonden.
Jij hebt een fysieke Priority Pass? Ik heb deze alleen digitaal via AMEX.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:37

g0tanks

Moderator CSA
xileS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Ja voorheen kreeg je met de MC Black nog een fysieke pas, maar tegenwoordig gaat het ook digitaal.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:10
xileS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Ik heb wel een fysieke zwarte PP via amex platinum gekregen. Via Mastercard black had ik vroeger een witte PP.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:06
CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

Ik zie niet wat het verschil is tussen "de deur op slot en je moet aanbellen" en "er is een poortje waar je alleen doorheen komt als je een geldige bar-code hebt, en dat mag alleen met de juiste identificatie en als je de intentie hebt om met een vliegtuig te vertrekken".

Uitendelijk is dat namelijjk waar het spaak op loopt: die XR wappies waren airside zonder intentie om te vliegen (dat is al niet te bedoeling) en met boarding passes die niet bij de persoon hoorden. Dat het systeem van Schiphol dat toestond is een zwakte maar dat de beveiliging niet op orde is betekent niet dat je de regels mag breken, net zoals je mijn huis niet leeg mag roven als ik per ongeluk de voordeur van het slot laat.
Als je een ticket koopt ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden van zowel maatschappij als luchthaven.

Ga niet de hele AV van Schiphol doorspitten, maar mag aannemen dat daar iets in staat over dat je je moet gedragen, geen anderen lastig mag vallen, en instructies van het personeel moet opvolgen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
cordonbleu schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:11:
Als ik in de plaatselijke Albert Heijn de boel van eieren maak, dan kan ik een winkelverbod voor die specifieke Albert Heijn vestiging verwachten. Maar ik kan en mag dan wel nog steeds mijn boodschappen doen bij een andere supermarkt. Een luchthaven verbod voor de desbetreffende luchthaven waar het feit heeft plaatsgevonden, klinkt voor mij niet heel anders.
Ik snap de vergelijking m.b.t. opleggen van een verbod voor een bepaald 'gebied' dat semi-openbaar is. Maar de omstandigheden zijn wel anders.

De rechter zal als het goed is naar de omstandigheden en belangen van beide partijen kijken.
Dus het belang van het demonstratierecht vs het belang van een goede en veilig functionerende luchthaven.
Dan vind ik het statement van 'beveiligd gebied' behoorlijk kort door de bocht.
Zeker gezien de omstandigheid dat de demo (voor zover mij bekend) op vreedzame manier is verlopen.
En de rechter kijkt ook naar het belang van de actievoerders m.b.t. het niet meer kunnen vliegen vanaf schiphol (alhoewel dat m.i. niet zo sterk is, gezien ze tegen vliegen zijn, ze zouden dan aannemelijk moeten maken dat er geen realistische alternatieven vanaf andere luchthavens zijn voor hun noodzakelijke reisdoel).

In het geval van een supermarktverbod is de impact meestal kleiner doordat je makkelijker naar een andere supermarkt kan uitwijken.

(overigens, dit is verder los van hoe ik zelf tegenover dit soort demo's sta: m.i. wekken die vooral ergernis op en maatschappelijke kosten en lijkt bijna eerder het tegenovergestelde bereikt te worden.)

• Wally2002
alexbl69 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:00:
[...]

Als je een ticket koopt ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden van zowel maatschappij als luchthaven.

Ga niet de hele AV van Schiphol doorspitten, maar mag aannemen dat daar iets in staat over dat je je moet gedragen, geen anderen lastig mag vallen, en instructies van het personeel moet opvolgen.
Maar dan nog is er artikel 9 van de grondwet (demonstratierecht). Alhoewel dat zoals hier eerder is aangegeven geen vrijbrief is dat alles zomaar mag.

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:08
Hoe is de ervaring hier met United Airlines en Lufthansa richting Amerika? We zijn van plan om volgend jaar een reis te maken en het reisbureau boekt via United Airlines heen + Lufthansa terug, omdat het vele maler goedkoper is dan KLM.

Van Lufthansa hoor ik vooral veel goeie dingen, maar bij United Airlines las ik wel eens negatieve dingen over het eten, of over de Amerikanen aan boord kwa gedrag, wat mij sceptisch maakt om via United Airlines te vliegen.

• Hmmbob
PWM schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:16:
Vanavond in ieder geval vanuit mijn kamer vliegtuigjes kijken:

[Afbeelding]

Foto doet het geen recht, is allemaal goed te zien van 2 actieve banen.
Poging tot vliegveldherkenning mislukt. Welke is deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
xileS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

[Afbeelding]
Huh :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADSiFlWhS_aYpHHwP1mND_yh6RE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dF5LK7NJvaEi3lufuGZCadmC.jpg?f=fotoalbum_large

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:34

Reinier

\o/

Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Ik gok Kopenhagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:34

Reinier

\o/

Grappig. Zelf nooit geweest. Ik dacht: Europees vanwege de auto's en Nederland of Denemarken want plat. Witte kentekens dus DK. Streetview gaf me gelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:13:
[...]
Dat verschil is er juridisch gezien wel. Dat je ergens een toegangsticket voor moet hebben houdt nog niet in dat het per definitie geen publieke ruimte is (andersom houdt het ontbreken van restricties ook niet in dat het wél publieke ruimte is) Dat je de intentie moet hebben met het vliegtuig te vertrekken definieert Schiphol in haar toegangsbeleid denk ik met de term 'functionele noodzaak voor toegang tot dit gebied':
Airside Secured Area (hierna te noemen ASA)
De luchtzijdige gebieden (airside) op de luchthaven Schiphol die alleen toegankelijk zijn voor geautoriseerde personen en voertuigen die in het bezit zijn van een geldig toegangsbewijs (bijvoorbeeld boardingcard, ticket, luchthavenidentiteitskaart of voertuigpas) en een functionele noodzaak hebben voor de toegang tot dit gebied.
Dat is nogal breed geformuleerd. Een functionele noodzaak kan van alles zijn, en wie stelt überhaupt vast welke wel en niet voldoende zijn? Is dat vooraf voor bezoekers duidelijk wat er wel en niet onder valt of mag je dat zelf bepalen? En wederom geldt hier natuurlijk dat je voor de uitoefening van bepaalde grondrechten binnen grenzen bepaalde andere regels mag overtreden zonder dat je daarvoor gestraft mag worden. Welke proporties daarbij gelden is van geval tot geval verschillend. Daarbij mag je aannemen dat luchtvaartgebieden vanwege de specifieke aard wel meer in bescherming genomen worden dan bijvoorbeeld een voetbalstadion.
Die laatste vergelijking gaat niet op omdat je huis leegroven een strafbaar feit is en demonstreren niet. Op de boardingpas van een ander naar binnen wandelen is een zware overtreding, maar er waren ook mensen die gewoon hun eigen ticket gebruikten. Er ligt wel wat bewijslast bij Schiphol om aannemelijk dat maken dat deze mensen een veiligheidsrisico vormden (ze waren immers gewoon door de security gegaan) en dat ze dat de komende 5 tot 10 jaar ook blijven vormen omdat ze een vreedzaam kwamen demonstreren in een gebied waar je als burger alleen hoort te zijn als je aankomt of vertrekt. Het simpele feit dat je airside bent gegaan zonder de intentie te vliegen is daarvoor denk ik niet voldoende. Schiphol kan onmogelijk van elke passagier weten of ze daadwerkelijk willen vliegen als ze airside gaan, die intentie wordt aangenomen. Schiphol biedt daarnaast nota bene zelf tegen betaling een programma aan waarmee je zonder boarding pass airside kunt komen (ook al mag dat niet volgens de voorwaarden). Als dat feit op zichzelf al zo'n enorm veiligheidsrisico vormt dat het een sanctie van 5 tot 10 jaar gebiedsverbod rechtvaardigt kun je je afvragen waarom dat niet beter is afgedicht.

Andersom hoefde XR natuurlijk niet perse airside op Schiphopl tegen Flying Blue te protesteren, ze konden ook bij het KLM hoofdkantoor gaan staan. Dus met andere woorden, was het breken van de regels van Schiphol strikt noodzakelijk voor het kunnen uitoefenen van het demonstratierecht. Ik betwijfel dat maar uiteindelijk zal de rechter zal vast moeten stellen of de sanctie van Schiphol proportioneel is.

• xileS
  • Niet online
Zo te zien is dat een andere abo (Basic) en de foto die ik liet zien ging het om een Partner kaart. Ze kosten zo te zien hetzelfde, maar met de Partner kaart heb je ook toegang tot de Lounges als je samen bent met de hoofdkaarthouder.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 20:04
xileS schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Zo te zien is dat een andere abo (Basic) en de foto die ik liet zien ging het om een Partner kaart. Ze kosten zo te zien hetzelfde, maar met de Partner kaart heb je ook toegang tot de Lounges als je samen bent met de hoofdkaarthouder.
Grappig, mijn partner kaart ziet er ook uit als een basic kaart... Heb de partner pas zoals jij hem hebt nog niet gezien/gehad.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Als je dat leuk vind, hier heb je er nog 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQmvCFLTRDsF_q7FUBXgmWZpU5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E3pr8q0PD4b8uMNG2CELe9be.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dajya16yAed18LT-8BLF8tzG82I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xOk19e2TzR0c5BWwMMSL243.png?f=fotoalbum_large

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Binnenkort ga ik een eerste solo vlucht maken naar Praag. Ik ben verder ook redelijk onervaren qua vliegen, maar zijn er zaken waarmee ik rekening dien te houden op het vliegveld van Praag? In dit topic zie ik vooral oude berichten die spreken over de metaaldetector die veel lijkt af te gaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
CH4OS schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:06:
Binnenkort ga ik een eerste solo vlucht maken naar Praag. Ik ben verder ook redelijk onervaren qua vliegen, maar zijn er zaken waarmee ik rekening dien te houden op het vliegveld van Praag? In dit topic zie ik vooral oude berichten die spreken over de metaaldetector die veel lijkt af te gaan bijvoorbeeld.
Controleer de regels rondom handbagage afmetingen en wat je wel en niet mee mag nemen en voor de rest hoef je geen zorgen te maken.

• Hmmbob
ToolkiT schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Als je dat leuk vind, hier heb je er nog 2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lol, was meer interesse omdat ik het niet 1-2-3 herkende.

Maar je 1e foto is vast een klein veldje ergens in Aussieland. Die tweede in NZ of ook Aussieland?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Lol, was meer interesse omdat ik het niet 1-2-3 herkende.

Maar je 1e foto is vast een klein veldje ergens in Aussieland. Die tweede in NZ of ook Aussieland?
ja en ja :+
zal ook wat filmpjes op YT zetten.. moment..

[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 21-08-2025 13:24 ]

• xileS
  • Niet online
Tales schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Grappig, mijn partner kaart ziet er ook uit als een basic kaart... Heb de partner pas zoals jij hem hebt nog niet gezien/gehad.
Wellicht sinds pas veranderd. Mijn partner heeft dus die witte en ik heb mijn vader even gevraagd en hij heeft ook een witte ;p. Beiden zijn van dit jaar.

Of het is maar net of ze alle kaarten op voorraad hebben ofzo, want uiteindelijk gaat het denk ik om de data die erop staat. Alleen op de foto van mij staat wel duidelijk "Partner" en dat klopt gewoon met het abonnement en is die van jullie eigenlijk fout (als het echt een Partner kaart is) als daar "Basic" op staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
ChaptGPT 5 komt gewoon met de goede antwoorden, onderbouwd en wel (goed, want als ik de antwoorden verifieer lijkt het idd te kloppen).

Ayers & Cairns!

Gesprekje met GPT5: https://chatgpt.com/share...74-8008-9525-159d5cf9abd8.

Impressed. Zowel door ChatGPT als door jouw reis 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 21-08-2025 13:26 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

ChaptGPT 5 komt gewoon met de goede antwoorden, onderbouwd en wel (goed, want als ik de antwoorden verifieer lijkt het idd te kloppen).

Ayers & Cairns!

Gesprekje met GPT5: https://chatgpt.com/share...74-8008-9525-159d5cf9abd8.

Impressed. Zowel door ChatGPT als door jouw reis 8)
Dat doet chat GPT goed!

• Tuniq
silverchaoz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:47:
Hoe is de ervaring hier met United Airlines en Lufthansa richting Amerika? We zijn van plan om volgend jaar een reis te maken en het reisbureau boekt via United Airlines heen + Lufthansa terug, omdat het vele maler goedkoper is dan KLM.

Van Lufthansa hoor ik vooral veel goeie dingen, maar bij United Airlines las ik wel eens negatieve dingen over het eten, of over de Amerikanen aan boord kwa gedrag, wat mij sceptisch maakt om via United Airlines te vliegen.
Ik vlieg heel regelmatig United. Niks mis mee, als je economy vliegt moet je sowieso niet te veel verwachten qua eten. Maar het is allemaal zeer vergelijkbaar met KLM en eigenlijk met alle airlines in economy.

Ik weet niet wat jij hebt gehoord over Amerikanen qua gedrag, maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt of gehoord. Geen enkel probleem.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:44
Tales schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Precies. Volgens mij hebben wij onze kaarten vorig jaar omgeruild in verband met overstap naar kaart met NFC. Ik heb een groene plus, en m’n vrouw (partnerkaart) een groene basic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 18:02
silverchaoz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:47:

Afgelopen tijd drie keer met United naar de States gevlogen en dat was echt meer dan prima.
Vriendelijk personeel aan boord en van mede reizigers totaal geen last gehad.

Dan vindt ik soms de Hollanders vervelender aan boord dan andere nationaliteiten…

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• Wally2002
M.i. een duidelijk en goed verhaal die de nuances aangeeft en vermoedelijk ook hoe een rechter hier naar zal kijken.
Andersom hoefde XR natuurlijk niet perse airside op Schiphopl tegen Flying Blue te protesteren, ze konden ook bij het KLM hoofdkantoor gaan staan. Dus met andere woorden, was het breken van de regels van Schiphol strikt noodzakelijk voor het kunnen uitoefenen van het demonstratierecht. Ik betwijfel dat maar uiteindelijk zal de rechter zal vast moeten stellen of de sanctie van Schiphol proportioneel is.
Op zich wel een goed punt, anderzijds heeft XR zich m.i. ook gericht op de leden van het FB programma zelf en die vind je dus vooral in de lounge. Inderdaad maar de uitspraak van de rechter afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tuniq schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:48:
[...]
Ik weet niet wat jij hebt gehoord over Amerikanen qua gedrag, maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt of gehoord.
Even los van de huidige politieke discussie: Ik heb na een ontelbaar aantal vluchten van en naar de US nog nooit een negatieve ervaring gehad met een US passagier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Even los van de huidige politieke discussie: Ik heb na een ontelbaar aantal vluchten van en naar de US nog nooit een negatieve ervaring gehad met een US passagier.
Amerikanen staan, over het algemeen, bekend als prima passagiers. Vriendelijk, still en makkelijk in hun wensen.
Je zou, op dat vlak, vluchten naar de VS bijna een verademing kunnen noemen vergeleken met andere bestemmingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 21-09 18:51
Fly-guy schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:01:
Amerikanen staan, over het algemeen, bekend als prima passagiers.
Wat ik het allerfijnst vind aan Amerikanen is dat ze respect hebben voor je persoonlijke bubble. Ze zullen in de publieke ruimte, van supermarkt tot vliegtuig, altijd op gepaste afstand van je wachten tot je klaar bent en je ze ruimte geeft.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Radiodurans schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Wat ik het allerfijnst vind aan Amerikanen is dat ze respect hebben voor je persoonlijke bubble. Ze zullen in de publieke ruimte, van supermarkt tot vliegtuig, altijd op gepaste afstand van je wachten tot je klaar bent en je ze ruimte geeft.
En als je wil kan je met de meeste een prima smalltalk gesprekje voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 21-09 16:24
Echt problematisch, nee. Maar wel meerdere keren 'entitled' gedrag meegemaakt. Recentelijk nog een seatmate op een KLM vlucht wiens hutkoffer niet in de overhead bin pastte. Deze dame had vervolgens geen problemen om de bagage van anderen aan de kant (in elkaar..) te drukken, en de eigen koffer vervolgens half laat uitsteken omdat het absoluut niet past. Gaat zitten, headphones en hoody op om te slapen. Uhm..en wiens probleem is dit nu?

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 22-08-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij het inchecken voor mijn vlucht morgen (KL926) kreeg ik de melding dat er een voucher voor eten en drinken wordt aangeboden omdat de vlucht is verstoord. Alleen zie ik nergens een verstoring? Zelfs geen equipment change. En het inchecken is ook gewoon gelukt.

Foutje van KLM, of is er wel iets gaande voor deze vlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Zr40 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:37:
Bij het inchecken voor mijn vlucht morgen (KL926) kreeg ik de melding dat er een voucher voor eten en drinken wordt aangeboden omdat de vlucht is verstoord. Alleen zie ik nergens een verstoring? Zelfs geen equipment change. En het inchecken is ook gewoon gelukt.

Misschien een onhandig geformuleerde melding?
Heb je status of vlieg je business, wellicht is de lounge dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:37:

Vooralsnog staat 'ie als op tijd in het systeem, zowel de 925 als de 926.

Maar wat niet is kan nog komen... :) (ik zou 't voor nu als een foutje beschouwen, maar met een beetje mazzel heb je een gratis kop koffie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wally2002 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Misschien een onhandig geformuleerde melding?
Heb je status of vlieg je business, wellicht is de lounge dicht?
Ik heb inderdaad loungetoegang. Maar als het om een gesloten lounge gaat, dan is het wel heel onhandig geformuleerd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oOd1oWjkv9-G50qGUHSck4y7Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3gPzg1iN1a9nZv98tX0fN32.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:05
Zr40 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Ik heb inderdaad loungetoegang. Maar als het om een gesloten lounge gaat, dan is het wel heel onhandig geformuleerd :P

[Afbeelding]
Ik had deze melding begin van de maand op LHR, denk eea vage foutmelding inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:37
Zr40 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]
Deze melding wel vaker gehad ook al was er niks aan de hand. Als ik dan naar inwisselen ging bleken er geen vouchers te zijn. Waarschijnlijk zit de verstoring in de geweldige IT van KLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:48
Gtoniser schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Deze melding wel vaker gehad ook al was er niks aan de hand. Als ik dan naar inwisselen ging bleken er geen vouchers te zijn. Waarschijnlijk zit de verstoring in de geweldige IT van KLM.
Ja afgelopen periode ook meegemaakt, inwisselen werkt niet. Terwijl er wel een forse vertraging was… Erg vreemd dat iedereen “blij” gemaakt wordt met bouchers die je niet kan ontvangen/inwisselen. Zorgt toch voor een extra negatieve ervaring (bovenop de forse vertraging). Als het een IT technisch probleem zou zijn, dan zou dat na zoveel maanden toch wel een keer opgelost mogen zijn (zelfs als het TCS is wat de IT doet bij KLM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:15
Mvd1981 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:14:
[...]

Ja afgelopen periode ook meegemaakt, inwisselen werkt niet. Terwijl er wel een forse vertraging was… Erg vreemd dat iedereen “blij” gemaakt wordt met bouchers die je niet kan ontvangen/inwisselen. Zorgt toch voor een extra negatieve ervaring (bovenop de forse vertraging). Als het een IT technisch probleem zou zijn, dan zou dat na zoveel maanden toch wel een keer opgelost mogen zijn (zelfs als het TCS is wat de IT doet bij KLM).
Net ook gehad bij een geannuleerde vlucht ORD - AMS. Na inwisselen geen vouchers te vinden in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Als je eerste vlucht op de boeking een probleem had dan kan deze melding zichtbaar worden - voor je hele boeking. Dus met een probleem op de heenweg laat hij deze melding soms ook zien voor de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De heenvlucht had geen problemen, dus dat is het niet :)

Nu is KL926 alsnog vertraagd, maar niet door een voorspelbare oorzaak: twee pax hadden dezelfde stoel gekregen. Een is nu overgezet naar de volgende vlucht. Alleen heeft de vlucht daardoor de geplande vertrektijd niet gehaald en wachten we nu op een beschikbare landing slot bij Schiphol voordat we mogen vertrekken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:03
Wij vliegen zaterdag vanaf Düsseldorf naar Seattle, via Copenhagen.
Premium Economy met SAS. Hiermee heb je ook toegang tot de SAS en partner lounges bij vluchten binnen Europa. Dit betekend dat we in Düsseldorf gebruik mogen maken van de Lufthansa lounge (Düsseldorf - Copenhagen is immers binnen Europa ;) )

Iemand ervaring met deze lounge op een zaterdagochtend? Vliegen om 10:10 dus zijn daar rond 7 uur / 8 uur waarschijnlijk.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Het zal me benieuwen of LH toegang geeft, gezien SAS sinds kort niet meer onderdeel is van star alliance.

Ik ben recentelijk nog wel in die LH lounge geweest, op een donderdag. Rond een uur of 10 sochtends was die uitgestorven - handvol mensen wellicht. De andere lounge (Die Skyteam meestal gebruikt) is de Hugo Junkers lounge, en die is vaak een stuk drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Xandrios schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:07:
Het zal me benieuwen of LH toegang geeft, gezien SAS sinds kort niet meer onderdeel is van star alliance.

Ik ben recentelijk nog wel in die LH lounge geweest, op een donderdag. Rond een uur of 10 sochtends was die uitgestorven - handvol mensen wellicht. De andere lounge (Die Skyteam meestal gebruikt) is de Hugo Junkers lounge, en die is vaak een stuk drukker.
Ze vermelden de lounge nog wel als Partner Lounge op hun website. Dus ben benieuwd.

https://www.flysas.com/nl...o/at-the-airport/lounges/

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Geen probleem dus. :)
With this transition, SAS EuroBonus Gold and Diamond members, as well as SAS Plus/Business travelers, will be able to access a variety of new lounges, including those of partners like KLM, Delta, and Air France. Despite the move, SAS has managed to retain lounge agreements with Lufthansa (a Star Alliance partner) for certain specific airports.
https://blog.awardfares.com/sas-lounges-after-skyteam/

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 25-08-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Is er al bekend wanneer SAS daadwerkelijk geïntegreerd gaat worden in de routes? Ik vlieg best veel Scandinavië. Het boekingssysteem laat af en toe wel opties zien, maar die zijn overduidelijk geprijst om niet geboekt te worden (1400,- economy retours naar Denemarken bijvoorbeeld).

Toch zou het af en toe best goed uitkomen qua tijden om een KL vlucht naar CPH te hebben en SAS verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:36
PWM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:19:
Is er al bekend wanneer SAS daadwerkelijk geïntegreerd gaat worden in de routes?
Volgens mij zie je op dit moment alleen bestemmingen waarop AFKL een code share met SAS heeft. De rest zal wel komen zodra AFKL een meerderheidsbelang inSAS heeft, dus in de loop van 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik wil in februari een week naar Oman met m'n vriendin. Dit jaar al eens gedaan en dat is goed bevallen. Het idee is dat we een deel van de reis (hetzij vlucht, hetzij het hotel) betalen met Amex MR-punten.
Nu zijn er ruwweg twee opties:
1. Vliegen met Etihad (±3500 voor twee business tickets, het kan nog €400 goedkoper maar dan heb je geen loungetoegang, geen stoelkeuze en veel minder wijzigingsopties) en hotel met Bonvoy-punten boeken (kost ±330.000 MR punten)
2. Vliegen met Qatar Airways (225k MR punten omzetten naar Avios + 900 euro tax) en dan het hotel betalen. Dat valt uiteindelijk wat goedkoper uit want het hotel wat we met punten zouden boeken komt op ongeveer 2000 euro uit (en er zijn evt natuurlijk nog andere opties te kiezen buiten het Marriott-imperium).

Per saldo is het in euro's dus ongeveer 600 euro minder en het bespaart zo'n 100k MR punten. Nou zou je denken, Daniël, da's een nobrainer toch? Helaas is het niet zo simpel. Om te beginnen zijn de vliegtijden van QR een stuk ongunstiger, zeker op de terugweg. Met QR moeten we ook een dag eerder weg omdat er geen award availability in business is op de gewenste vertrekdag. Die beschikbaarheid is er wel met BA en Oman Air via Londen maar die is niet boekbaar in combinatie met een QR-vlucht op de terugweg (maybe als twee enkeltjes wel?). Terug dezelfde route via Londen is ook niet beschikbaar.
Als we op de heenweg Qsuites willen moeten we de middagvlucht nemen maar dan kom je om half 5 in de ochtend aan in Muscat na basicly een nacht zonder slaap. Fijner qua tijden is de avondvlucht vanuit Amsterdam maar dan heb je een A359 zonder Qsuite, en dan prefereer ik toch echt de A350-1000 van Etihad. Op de terugweg heb je met QR de keuze tussen om 05:50 in de ochtend vertrekken en dus echt in het holst van de nacht het hotel verlaten, of om 23:50 in de avond maar dan zit je met een overnight layover van 8 uur in Doha. Kers op de taart is dat het vrijwel onmogelijk lijkt dit te boeken, ik krijg continue foutmeldingen op de QR-site als ik een reward-flight wil boeken. Maybe komt dat omdat de Avios nog niet op m'n account staan maar omdat die miles overschrijven een one way street is wil ik toch ook geen risico lopen. Wat zouden jullie doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 27-08-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Daniel schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:05:
Ik wil in februari een week naar Oman met m'n vriendin. Dit jaar al eens gedaan en dat is goed bevallen. Het idee is dat we een deel van de reis (hetzij vlucht, hetzij het hotel) betalen met Amex MR-punten.
Nu zijn er ruwweg twee opties:
1. Vliegen met Etihad (±3500 voor twee business tickets, het kan nog €400 goedkoper maar dan heb je geen loungetoegang, geen stoelkeuze en veel minder wijzigingsopties) en hotel met Bonvoy-punten boeken (kost ±330.000 MR punten)
2. Vliegen met Qatar Airways (225k MR punten omzetten naar Avios + 900 euro tax) en dan het hotel betalen. Dat valt uiteindelijk wat goedkoper uit want het hotel wat we met punten zouden boeken komt op ongeveer 2000 euro uit (en er zijn evt natuurlijk nog andere opties te kiezen buiten het Marriott-imperium).

Per saldo is het in euro's dus ongeveer 600 euro minder en het bespaart zo'n 100k MR punten. Nou zou je denken, Daniël, da's een nobrainer toch? Helaas is het niet zo simpel. Om te beginnen zijn de vliegtijden van QR een stuk ongunstiger, zeker op de terugweg. Met QR moeten we ook een dag eerder weg omdat er geen award availability in business is op de gewenste vertrekdag. Die beschikbaarheid is er wel met BA en Oman Air via Londen maar die is niet boekbaar in combinatie met een QR-vlucht op de terugweg (maybe als twee enkeltjes wel?). Terug dezelfde route via Londen is ook niet beschikbaar.
Als we op de heenweg Qsuites willen moeten we de middagvlucht nemen maar dan kom je om half 5 in de ochtend aan in Muscat na basicly een nacht zonder slaap. Fijner qua tijden is de avondvlucht vanuit Amsterdam maar dan heb je een A359 zonder Qsuite, en dan prefereer ik toch echt de A350-1000 van Etihad. Op de terugweg heb je met QR de keuze tussen om 05:50 in de ochtend vertrekken en dus echt in het holst van de nacht het hotel verlaten, of om 23:50 in de avond maar dan zit je met een overnight layover van 8 uur in Doha. Kers op de taart is dat het vrijwel onmogelijk lijkt dit te boeken, ik krijg continue foutmeldingen op de QR-site als ik een reward-flight wil boeken. Maybe komt dat omdat de Avios nog niet op m'n account staan maar omdat die miles overschrijven een one way street is wil ik toch ook geen risico lopen. Wat zouden jullie doen :)
Wij hechten altijd wel veel waarde aan de handigste route, dus in dit geval optie 1. Begrijp ik dat je in optie 1 je punten deels voor het hotel inzet? De waarde van hotelpunten is vaak niet zo hoog, dus vaak zonde om de MR punten daarvoor in te zetten. Maar anderzijds als je de punten hebt, kan je het natuurlijk doen. Dat is wellicht ook een andere factor. Hoe snel spaar je punten? Als je vrij snel die 100K terugspaart, is wellicht de optie waar je de minste cash besteed het best voor jullie.

Overigens kan je Oman Air ook boeken via Flying Blue. Ik zie opties voor 105k +330 USD voor twee personen enkele reis in februari (afhankelijk van je precieze datum). En dat is een directe vlucht vanaf AMS. Volgens mij zijn beide opties die je noemt met overstap? Persoonlijk zou ik dan de Oman Air vlucht kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tuniq schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Wij hechten altijd wel veel waarde aan de handigste route, dus in dit geval optie 1. Begrijp ik dat je in optie 1 je punten deels voor het hotel inzet? De waarde van hotelpunten is vaak niet zo hoog, dus vaak zonde om de MR punten daarvoor in te zetten. Maar anderzijds als je de punten hebt, kan je het natuurlijk doen. Dat is wellicht ook een andere factor. Hoe snel spaar je punten? Als je vrij snel die 100K terugspaart, is wellicht de optie waar je de minste cash besteed het best voor jullie.

Overigens kan je Oman Air ook boeken via Flying Blue. Ik zie opties voor 105k +330 USD voor twee personen enkele reis in februari (afhankelijk van je precieze datum). En dat is een directe vlucht vanaf AMS. Volgens mij zijn beide opties die je noemt met overstap? Persoonlijk zou ik dan de Oman Air vlucht kiezen.
Hmm good find :) ik wist niet eens dat je Oman Air via FB kon boeken. Helaas zitten we vast aan specifieke reisdagen en voor de terugweg is er dan geen optie met Oman Air. Anders was dit wel veruit de voordeligste optie geweest geweest in zowel cash als miles en met een rechtstreekse vlucht. 3600 euro besparen (ticket is normaal bijna 4k, min 400 euro tax) voor 210k FB miles is ~1.7 cent per mile en dat is een prima value.

Nu maar Etihad geboekt :) maar goed te weten voor een volgende keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 27-08-2025 23:41 ]

• BounceCloud
  • Laatst online: 21-09 20:56
Zwager heeft een vlucht PMI-BCN-AMS. Door fikse onweersbuien op BCN was het verkeer daar flink ontregeld en was de vlucht naar BCN flink vertraagd waardoor de BCN-AMS vlucht al vertrokken was.

Transferdesk op BCN zegt: we boeken u op een vlucht voor morgenavond en u krijgt een hotel.

Kijk ik bij KLM en Transavia, dan vertrekken er nog vluchten vanavond waarop je gewoon nog tickets kunt krijgen. Op de website van KLM of Transavia zelf.

Airline (Vueling) zegt eerst: die Airlines zitten niet in onze groep, dus daar kunnen we geen tickets op boeken en na wat druk: deze vluchten zijn al overboekt, zijn geen tickets beschikbaar.

Als ik EC261 goed lees, dan is er een verplichting om bij een gemiste aansluiting een alternatief te bieden die de snelste oplossing biedt. In dit geval zou dat KLM of Transavia zijn omdat er geen vluchten meer van de eigen airline zijn.

Aan de wat meer goefende reizigers: klopt dit? En kan je in zo'n geval gewoon zelf die ticket bij KLM/Transavia boeken en deze onder EC261 terugvragen bij de airline. Heeft iemand daar ervaring mee?

Zit nog wel een flink gat tussen vanavond thuiskomen of morgenavond.

• Grouchy
  • Laatst online: 06:33

Grouchy

meep meep

BounceCloud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:12:
Airline (Vueling) zegt eerst: die Airlines zitten niet in onze groep, dus daar kunnen we geen tickets op boeken en na wat druk: deze vluchten zijn al overboekt, zijn geen tickets beschikbaar.
eeeuh, als dat over vandaag gaat:

KL
1520

BCN
28/08/25 7:40 PM

AMS
28/08/25 9:55 PM

73H

Daily
67% / 46m

J0 C0 D0 I0 Z0 O0 Y9 B9 M9 P9 U9 F0 K0 W0 H0 S0 L0

Morgen is er momenteel ook nog plaats op KL 1510
BCN
29/08/25 6:20 AM

AMS
29/08/25 8:40 AM

73H

Daily
79% / 21m

J3 C3 D0 I0 Z0 O0 Y9 B9 M9 P9 U9 F9 K9 W0 H0 S0 L0 A0 Q0 T0 E0 N0 R0 V0 X0 G0
0 Connections

verder is er morgen ook plaats bij KL1512, KL 1498, KL1514 VY 8021, KL1518, VY 8304 enzovoort, enzovoort.

[ Voor 22% gewijzigd door Grouchy op 28-08-2025 19:41 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• BounceCloud
@Grouchy Jep, vandaag. Ik vermoedde al dat de argumentatie niet klopt.

Vandaar mijn vraag - uit eigen interesse, mocht je zelf in zo'n situatie komen - wat je dan wel kunt doen. Een discussie aan de balie daar voeren levert je vaak weinig op.

• Tuniq
BounceCloud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:12:
Zwager heeft een vlucht PMI-BCN-AMS. Door fikse onweersbuien op BCN was het verkeer daar flink ontregeld en was de vlucht naar BCN flink vertraagd waardoor de BCN-AMS vlucht al vertrokken was.

Transferdesk op BCN zegt: we boeken u op een vlucht voor morgenavond en u krijgt een hotel.

Kijk ik bij KLM en Transavia, dan vertrekken er nog vluchten vanavond waarop je gewoon nog tickets kunt krijgen. Op de website van KLM of Transavia zelf.

Als ik EC261 goed lees, dan is er een verplichting om bij een gemiste aansluiting een alternatief te bieden die de snelste oplossing biedt. In dit geval zou dat KLM of Transavia zijn omdat er geen vluchten meer van de eigen airline zijn.

Aan de wat meer goefende reizigers: klopt dit? En kan je in zo'n geval gewoon zelf die ticket bij KLM/Transavia boeken en deze onder EC261 terugvragen bij de airline. Heeft iemand daar ervaring mee?

Zit nog wel een flink gat tussen vanavond thuiskomen of morgenavond.
Vueling zal niet happig zijn om een KLM/transavia voor je te boeken. Dat wordt waarschijnljik een lastig verhaal. Daarnaast is qua tijd alleen de transavia vlucht haalbaar op dit moment denk ik.

Hij kan proberen die case te maken met de vluchtgegevens en beschikbaarheid in de hand aan de balie. Mijn ervaring is met dit soort niet standaard alternatieven, je moet ze zelf letterlijk tonen aan de medewerker in kwestie om dingen geregeld te krijgen (om het argument 'overboekt/niet beschikbaar/niet in mijn systeem/etc' te voorkomen). Want volgens EU261 moeten ze je inderdaad helpen met de snelste oplossing. Quote ook die regelgeving wanneer je het alternatief aanvraagd en vraag naar de manager als ze het niet willen regelen.

Maar uiteindelijk als ze er niet aan mee werken, dan is de enige optie om het zelf te boeken en je kunt die kosten dan terugvorderen later. Want als ze echt niet willen mee werken, houd het op. Houd er wel rekening mee dat dat nog wel eens een gevalletje van de lange adem kan worden. Dus of je daar zin in hebt moet je even bepalen. Wel handig om even goed alles te documenteren in dat geval.

Overigens is PMI-AMS wel een bijzondere route voor een overstap in BCN.

[ Voor 3% gewijzigd door Tuniq op 28-08-2025 21:01 ]

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:06
Waarom zou je in hemelsnaam overstappen op BCN voor een vlucht van PMI-AMS?

• Grouchy
  • Laatst online: 06:33

Grouchy

meep meep

Pipo de clown show...

EC261/2004, Artikel 8 is er al tig jaren, omboeken kan een agent gewoon binnen een minuut of 5.

Persoonlijk; EUR-lex en expertflyer bij de hand en als zoals bovenstaand een agent poep praat, laten zien of per telefoon laten weten dat er toch echt (bijvoorbeeld) J3 C3 D0 I0 Z0 O0 Y9 B9 M9 P9 U9 F9 K9 beschikbaarheid is op die en die vluchten & *cough* artikel 8 b)/c) *cough* toch ook maar even terloops benoemen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
@Tuniq Thanks, duidelijk verhaal.

@wibblemoo vlucht was origineel PMI-AMS, net als op de heenweg, maar de boeking werd een aantal weken terug vanwege 'operationele redenen' gewijzigd naar PMI-BCN-AMS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:06
Zo belde ik vandaag met een zekere airline om een ticket te wijzigen (full-flex):
- “Kost 65 euro + 35 euro service fee + fare difference”
- “Maar het is een full flex”
- “Oh dan kost het 35 euro”
- “maar ik kan geen wijziging doen online, moest bellen”
- “Oh dan is het gratis”.

:+
Pagina: 1 ... 249 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2