Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 248 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zou het gewoon doen. En melden dat je je case aan https://www.euclaim.nl/ hebt voorgelegd en die hem anders willen overnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:29
Hagdos schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:53:
[...]

[...]

Is dit ooit echt een probleem geweest (Uit nieuwsgierigheid). Ik heb vrij veel vakkennis van Lithium-batterijen, incl managementsystemen ontwerpen. Voor zover ik weet vliegt een Li-ion accu alleen in brand tijdens het opladen. Misschien tijdens ontladen als je hele gekke dingen doet (extreem belasten). Of natuurlijk als je het mechanisch beschadigt; spijker erdoorheen.

De meeste nieuws-berichten zijn dan ook van accu's in het passagierscompartiment, waarschijnlijk tijdens opladen van een dodgy accu. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets gebeurt met een accu in het ruim, ben benieuwd of dat ooit gebeurt is.
Gelukkig zijn tot nu toe maar weinig incidenten geweest met brand in het laadruim. Vooral tijdens het laden en lossen van bagage zijn er incidenten met batterijen. Dus niet perse door opladen.
Paar voorbeelden:
https://www.abc.net.au/ne...lbourne-airport3a/5728574

UPS Flight 6
https://nos.nl/artikel/190160

January 9, 2024: Battery Pack/Battery

Ground handling personnel observed smoke, embers, and flames from a package during the ground handling process at the cargo facility in Irvine, CA (SNA). The package was secured in a salvage drum while first responders were contacted. The parcel was retrieved and found to contain Lithium-ion batteries; it was determined that the batteries had experienced a thermal event

February 21, 2024: Battery Pack/Battery

Ground handling personnel observed smoke, embers, and flames from a package during the ground handling process at the cargo facility in Uniondale, NY (JFK). The package was moved outside the cargo facility and was consumed by fire. Ground handling personnel determined a portable battery charger inside the parcel experienced a thermal event.

March 15, 2024: Battery Pack/Battery

Ground personnel observed charring on packages during the ground handling process at the cargo facility in Hong Kong, China (HKG). The packages were moved to a safe area away from the cargo facility. At the time of the incident, the packages were being prepared for air transportation to Atlanta, GA (ATL). All packages associated with the charred packages were removed from the air transportation system by ground personnel.

April 24, 2024: Battery Pack/Battery

During the ground handling process at the cargo facility in Paris, France (CDG). A package was dropped by ground personnel and began to emit smoke. The cargo facility was evacuated, emergency personnel responded, extinguished the fire, and took possession of the package. The package contained lithium batteries. There were no reports of injury to ground personnel or damage to cargo facility equipment.

August 8, 2024: Battery Pack/Battery

During the ground handling process at the cargo facility in Washington, DC (IAD), ground personnel saw smoke and smelled a burning odor emitting from a package. After opening the package, they found twenty-five lithium-ion replacement batteries for cellular phones. Three of the batteries melted together and burned through the inner packaging. There were no reports of injury to ground personnel or damage to equipment.

August 10, 2024: Battery Pack/Battery

During the ground handling process at the cargo facility in Asuncion, Paraguay (ASU), while unloading the aircraft, ground personnel identified a package damaged by fire. The cargo was unloaded and separated. Emergency personnel responded to verify that no active fire was present. The damaged package contained lithium batteries. There were no reports of injury to ground personnel or damage to the aircraft.

August 14, 2024: Other Electronic Device

During the ground handling process at the cargo facility in Memphis, TN (MEM), ground personnel ran over a package containing lithium batteries, which caught fire. There were no reports of injury to ground personnel or damage to cargo facility equipment.

September 25, 2024: Battery Pack/Battery

During the ground handling process at the cargo facility in Brussels, Belgium (BRU), ground personnel observed a package containing a lithium battery that began to emit smoke and caught fire. The cargo facility was evacuated, and emergency personnel extinguished the fire and took possession of the package. There were no reports of injury or damage.

September 26, 2024: Other Electronic Device

During the ground handling process at Los Angeles, CA (LAX), ground personnel caused a package containing a lithium battery to fall from a shelf. The battery in the package went into a thermal runaway. The battery was taken outside, where emergency personnel extinguished the fire. There were no reports of injury or damage.

December 3, 2024: Other Electronic Device

During ground handling operations at Roissy, France (CDG), a package containing a personal electronic device overheated, and subsequently exploded. Emergency personnel responded and maintained possession of the electronic device for analysis. One employee was transported to the hospital for treatment. There was no report of damage.

December 15, 2024: Laptop

During the ground handling process at the UPS Cargo Sort Facility in Louisville, KY (SDF), ground personnel damaged a package on the sorting belt. The package contained a laptop that overheated. The laptop was extinguished and placed in a salvage drum. There were no reports of injury or damage.
December 26, 2024: Battery Pack/Battery
During the ground handling process at a cargo facility in Ontario, CA (ONT), ground personnel observed a package containing portable lithium battery chargers that began to overheat then caught fire. Emergency personnel responded and extinguished the fire. There were no reports of injury or damage.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Mijn mirrorless camera wordt er altijd uitgehaald en geswiped bij de security check op Schiphol. Best irritant als je veel vliegt. Zijn er wellicht anderen die dit ook regelmatig hebben?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

Sorcerer8472

Mens sana?

g0tanks schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:08:
Mijn mirrorless camera wordt er altijd uitgehaald en geswiped bij de security check op Schiphol. Best irritant als je veel vliegt. Zijn er wellicht anderen die dit ook regelmatig hebben?
Je zou hem er preventief uit kunnen halen en los in zijn eigen bakje leggen bij security.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Mattie112 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Gelukkig alleen handbagage >:)

So far:
WhatsApp geen antwoord
Tel geen antwoord (nu gesloten)
Gate: geen idee vraag in vliegtuig
Vliegtuig: geen idee vraag aan gate Schiphol of miss is de balie bij vertrek open.
Gate schiphol: niemand te zien
Bagage balie: helaas we doen niks qua taxi
Vertrekhal balie: same story, 'Hoe zou u anders gaan dan?' eeh met her OV. 'oooh'

Naja goed Uber gepakt en ga proberen het te vorderen bij transavia.
En nu een kleine maand later: geld terug van Transavia. Zonder enige vorm van communicatie maargoed. Wel netjes opgelost zo.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:06
g0tanks schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:08:
M'n ervaring is dat het een beetje 50/50 is. Ik vlieg over het algemeen met vijf lenzen en drie body's, soms niets aan de hand en in één keer erdoor en andere keren even een check. M.a.w. geen pijl op te trekken :P

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIxsHDCcN4LRkr-ZSRWMgnbvzcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkPcopmU2bW7ZC5hpfoekZRT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde nooit naar Hyderabad. Maar nu KLM besloten heeft een miljoen mensen een 20 jaar Flying Blue mail te sturen dat ze 1000 extra miles krijgen, gaan we met de hele familie toch.

8)7

Wie bij KLM verzint dit? En waarom is deze persoon niet ontslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:03
Ik snap ook vooral die korte window van reizen niet. Ik moet echt minstens een half jaar van te voren m'n vakanties plannen vanwege werk. Laat staan als je dit met een gezin zou moeten.

Maar misschien dat ze dit als een reeks opzetten van bestemmingen en dubbele Miles i.h.k.v het 20-jarige bestaan? Dan vrees ik voor een hele boel spam waar ik toch niets mee kan...

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is een aanbieding ter viering van het openen van die route, niet omdat FB 20 jaar is :P Dat hebben ze idd wel niet super duidelijk gemaakt.

De FB 20 jaar uit zich o.a. in bag tags voor ulti members, gemaakt van een 747 en Concorde(!).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kreeg die mail ook en voelde me redelijk dom omdat ik nog nooit van Hyderabad had gehoord en moest googlen 😅

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
finsdefis schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:53:
[...]
Zoals hierboven gezegd is het denk ik wel belangrijk dat KLM zich op short haul blijft onderscheiden van LCC's; ik zou intra-Europe anders alleen KLM kiezen voor de XP of gunstigere vertrektijden - of in geval van Londen zorgen dat ik op LHR of LCY aankom.
De 'premium'-status van KLM uit zich vooral in de bestemmingen en de tijden, niet (meer) in de onboard experience. Ik was voor de vakantie (uiteindelijk zijn we met de auto gegaan) aan het kijken naar vluchten naar Frankrijk (Lyon, Montpelier, Nice, Marseille) en áls er al een LCC-optie was, was dat doorgaans op een onmogelijk tijdstip - vertrek om 06:30 bijvoorbeeld - vliegen, terwijl KLM dan opties om 10:20, 13:40 en 18:50 biedt. Of wel op een normaal tijdstip maar dan is het nauwelijks goedkoper dan KLM. Mijn vriendin vliegt deze week naar Turijn, dan is er uberhaupt geen rechtstreekse optie anders dan met KLM. Met die positie kun je uiteindelijk als airline zelf grotendeels de regels bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:29
Ik vlieg dinsdag met een Boeing 777-300ER van Air India naar Delhi,heb nu stoel 11A, jaja....

Krijg een aanbieding voor een upgrade, 1e class voor €650 of €420 voor Business class.

Iemand wel eens gebruik gemaakt van 1 van beide classes in dit type vliegtuig, groot verschil ,beide hebben flatbeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:49:

Ik wilde nooit naar Hyderabad. Maar nu KLM besloten heeft een miljoen mensen een 20 jaar Flying Blue mail te sturen dat ze 1000 extra miles krijgen, gaan we met de hele familie toch.

8)7

Wie bij KLM verzint dit? En waarom is deze persoon niet ontslagen?
Omdat KLM nu Schubbekutterveen Zuid aan haar netwerk heeft kunnen toevoegen oid.
Geen idee wie er nu de marketing doet (ken wel wat oudgedienden) maar het is nooit van hoog niveau geweest bij die club (sorry oudgedienden die ik ken).
Altijd blij want we vliegen nu op "anyport 1" waarvan het de vraag is ... waarom. En dan na twee jaar lees je ergens misschien dat ze er toch niet op vliegen omdat er niemand heen wilde :P

Beetje alsof ze "slots-pokemon" spelen, gotta get 'm al oid? 8)7

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ramrodwillem schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:00:
Ik vlieg dinsdag met een Boeing 777-300ER van Air India naar Delhi,heb nu stoel 11A, jaja....

Krijg een aanbieding voor een upgrade, 1e class voor €650 of €420 voor Business class.

Iemand wel eens gebruik gemaakt van 1 van beide classes in dit type vliegtuig, groot verschil ,beide hebben flatbeds
Nee, maar voor ~€400 een upgrade naar business is instant ja voor mij.

En ik moet zeggen voor dat verschil naar first zou ik waarschijnlijk ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
CyBeR schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Nee, maar voor ~€400 een upgrade naar business is instant ja voor mij.

En ik moet zeggen voor dat verschil naar first zou ik waarschijnlijk ook doen.
Vorige keer Delhi - Ams, Business gevlogen maar volgens mij in een oud toestel kon niet geheel plat en zag er allemaal erg gedateerd uit, vond het erg tegen vallen, neem aan dat het nu wel om een nieuwer toestel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zou in 11A blijven zitten gezien je je kansen op overleven tijdens falen bij opstijgen substantieel verhoogt ;)

(of filmpjes op YouTube kijken om te zien of je het de moeite waard vindt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

franssie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Omdat KLM nu Schubbekutterveen Zuid aan haar netwerk heeft kunnen toevoegen oid.
Geen idee wie er nu de marketing doet (ken wel wat oudgedienden) maar het is nooit van hoog niveau geweest bij die club (sorry oudgedienden die ik ken).
Altijd blij want we vliegen nu op "anyport 1" waarvan het de vraag is ... waarom. En dan na twee jaar lees je ergens misschien dat ze er toch niet op vliegen omdat er niemand heen wilde :P

Beetje alsof ze "slots-pokemon" spelen, gotta get 'm al oid? 8)7
Ze zitten volgens mij wel een beetje met dat de vraag naar de VS totaal is ingekakt. Prijzen zijn echt heel erg laag. Dus ws ook al wat vluchten geschrapt (geen idee), dus kan men beter andere oververhitte markten bedienen, Azië is juist toegenomen in prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kon me dit van een paar maanden terug herinneren: Air India crew downgrades passenger from business class, then uses seats to sleep: Report

En meer hier: https://www.reddit.com/r/...ess_class_air_india_crew/

Wordt je weer gedowngrade en duurt het maanden voor je je geld terughebt :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Mja op zich is het niet abnormaal dat men business class stoelen gebruikt als crew rest, alleen meestal zijn die dan ook afgeschermd met een gordijntje en worden ze in die gevallen natuurlijk niet geassigned. Ben zelf ook wel 's een rij naar achter gezet om die reden, toen bij een equipment change mijn originele stoel opeens een crew rest was.

Edit: lol iemand in die reddit thread:
If business class was fully booked and the economy had empty seats, why not block seats in economy for crew rest?
Ja want die crew zit daar alleen maar om ook naar de bestemming te komen 8)7

Wat wel en niet als crew rest geschikt is, is aan regels gebonden en een stoel achterin economy is niet acceptabel.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 01-08-2025 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
Inderdaad, zelfs businessclass is eigenlijk een houtje-touwtje-oplossing maar soms helaas wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

Afhankelijk van het feit of ik echt verwacht te willen slapen.(nachtvlucht of niet) Zo ja dan zou ik voor de 1st class upgrade gaan. Over het algemeen voelen die bedden echt als een bed en niet als een horizontale stoel. Met Air India specifiek trouwens geen ervaringen hier.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Apache4u schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Afhankelijk van het feit of ik echt verwacht te willen slapen.(nachtvlucht of niet) Zo ja dan zou ik voor de 1st class upgrade gaan. Over het algemeen voelen die bedden echt als een bed en niet als een horizontale stoel. Met Air India specifiek trouwens geen ervaringen hier.
Ja maar gedaan, er waren 4, 1e class stoelen in totaal, benieuwd. is een avond/nacht vlucht dus hoop op een goede nachtrust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:40
Vlucht AMS-LAX in KLM business class deze week. Stoel functioneerde niet helemaal goed. Ging niet volledig rechtop, alleen handmatig, bleef anders half in lounge stand hangen. Niet een levensgroot probleem voor mij omdat ik buiten het eten meestal toch plat of in lounge stand zit.

Purser bood proactief 400 euro of 70k miles aan voor het ongemak. Meer dan ik had gedacht, ook omdat ik deze vlucht had geboekt voor 105k miles. Vond het wel netjes op een relatief klein ongemak.

Als je stoel helemaal niet werkt voelt deze compensatie wellicht minder passend. Maar nu voelde de vlucht als ‘koopje’ hierdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:06
Tuniq schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:39:
Vlucht AMS-LAX in KLM business class deze week. Stoel functioneerde niet helemaal goed. Ging niet volledig rechtop, alleen handmatig, bleef anders half in lounge stand hangen. Niet een levensgroot probleem voor mij omdat ik buiten het eten meestal toch plat of in lounge stand zit.

Purser bood proactief 400 euro of 70k miles aan voor het ongemak. Meer dan ik had gedacht, ook omdat ik deze vlucht had geboekt voor 105k miles. Vond het wel netjes op een relatief klein ongemak.

Als je stoel helemaal niet werkt voelt deze compensatie wellicht minder passend. Maar nu voelde de vlucht als ‘koopje’ hierdoor.
Prima deal :*)

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het was blijkbaar druk bij de paspoortcontrole toen ik gisteravond aankwam op de H-pier (Easyjet uit het VK). Zo druk dat men dus een extra wachtstap en lekker in een lange slangenrij werd gezet.

Alleen was men niet slim genoeg om EU/Schengen/poortjes te scheiden van alles anders, dus was er niemand bij de open poortjes beneden, en moest men toen gaan roepen EU-paspoorten mogen de rij uit.

Wanorde.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Gisteren AMS-LAS gevlogen. Geen grote verrassingen mbt KLM business class. Grappige is wel dat hier een week of wat geleden de vraag werd gesteld of er wel eens hetzelfde KLM personeel tegen het lijf werd gelopen. En dat was nu het geval voor mij. Dezelfde senior purser als mijn laatste vlucht naar LAS afgelopen oktober.
Verder is de schematijd van deze vlucht veranderd. Hierdoor kom je een paar uur later aan. Dit zorgde voor ongekende luxe bij border control. Geen rij. Een gast die ik had leren kennen op de vlucht had global entry en was langer bezig dan ik. Koffers ook supersnel daar. Verder voor de eerste keer gebruik gemaakt van de VIP service op schiphol. Het kost een paar knaken maar wat is dat fijn zeg! Alle rumoer van een vliegveld ben je kwijt. Je komt aan, je koffers + paspoort worden van je overgenomen. Je krijgt een private lounge toegewezen die er super netjes uitziet (zithoek met bankstel en stoelen, TV, bureau om evt aan te werken) Lekker en goed eten. En hele behulpzame medewerkers door voor alles klaarstaan.
Je boardingpass + paspoort worden teruggebracht. Vervolgens komt de marechaussee even bij je op visite om gezicht te matchen aan paspoort. Er wordt gevraagd of je als eerste of laatste het vliegtuig in wilt en aan de hand daarvan wordt je airside naar het toestel gereden waar je vervolgens het trapje op gaat en het toestel in gaat. Wat een gemak! Mijn vrouw zal er wel een stokje voor steken maar dit smaakt naar vaker.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Wat een drukte bij de Schiphol douane zojuist. Ik heb nog niet eerder gezien dat er bovenin (zeg maar voordat je de afslag arrivals/transfers moet maken) al een rij staat van ~100m, maar normaal probeer ik vliegen tijdens de zomervakanties ook te vermijden. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
PWM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:42:
Zou het gewoon doen. En melden dat je je case aan https://www.euclaim.nl/ hebt voorgelegd en die hem anders willen overnemen.
3e x was ook geen succes trouwens:

"Het spijt mij dat u het niet eens bent met het eerder gegeven antwoord. Dit verandert echter niets aan onze beslissing. Hoewel ik begrip heb voor uw standpunt, kan ik niet anders concluderen dan dat uw dossier volgens onze richtlijnen is afgehandeld.

Dit is geen kwestie van bevoegdheid. U kunt ervan uitgaan dat mijn antwoord zorgvuldig is getoetst en weloverwogen is geweest. Daarnaast wordt alle terugkoppeling van onze klanten, zoals de uwe, gedeeld met de betreffende manager(s)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

g0tanks schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:21:
Wat een drukte bij de Schiphol douane zojuist. Ik heb nog niet eerder gezien dat er bovenin (zeg maar voordat je de afslag arrivals/transfers moet maken) al een rij staat van ~100m, maar normaal probeer ik vliegen tijdens de zomervakanties ook te vermijden. :)
Ik vloog vanmiddag en toen viel de drukte me mee. Mijn Wacaco Nanopresso hand-espresso apparaat werd naar secondary gestuurd, want ze dachten dat het een microfoon was 8)7

Maar had vanavond mijn eerste go around na ruim 30 jaar lijnvluchten, bij de landing op Gatwick. Een plotselinge zijwind toen de achterwielen de grond raakten waardoor we te ver naar links gingen en de doorstart werd gemaakt. Twee landingen voor de prijs van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat KLM een hogere FB-status toekent? Gaat dat instant? Mijn gf verdient de laatste xp's die nodig zijn voor silver met een vlucht op vrijdag, en een dag later neemt ze een andere vlucht waarvoor het wel handig zou zijn als ze ook de status heeft (ivm gratis ruimbagage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Instant zodra de XP's er bij komen. Als dat niet uit zichzelf snel genoeg gebeurt kun je ze even retroclaimen.

Soms kan het zijn dat de perks die daar bij horen niet direct door komen voor al gemaakte boekingen maar dat is altijd wel te regelen bij het inchecken.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 04-08-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik meen mij te herinneren dat het wel een paar dagen kon kosten. Volgens FB zelf tot twee weken.
https://www.flyingblue.co.../claim_flights?country=NL

Dus een dag later (minder dan 24 uur waarschijnlijk) is wel krap, maar wellicht is het een overnight batch die draait en komt het goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:57:
Instant zodra de XP's er bij komen. Als dat niet uit zichzelf snel genoeg gebeurt kun je ze even retroclaimen.

Soms kan het zijn dat de perks die daar bij horen niet direct door komen voor al gemaakte boekingen maar dat is altijd wel te regelen bij het inchecken.
Yes, dit. Houd er wel rekening mee dat als het niet snel genoeg is je aan de balie een hoger tarief betaalt voor het koffer dan vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tijdsverloop bij mij:

woensdag: vlucht
donderdag: XP bijgeschreven, drempel behaald 180 XP eraf, Gold zichtbaar in app
maandag: email: "u heeft FB niveau Gold bereikt"

Maar bij sommige vluchten duurt het bijschrijven langer dan een dag, dus geen garantie dat het zo snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik zou er niet op vertrouwen. Het kan zeker zo snel, maar als ik in mijn KLM-app historie kijk zie ik ook genoeg vluchten waarbij het pas 2 dagen later is bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:03
Inderdaad, bij TAROM bijv. duurt het ook best een paar dagen.

Ik zou er bij de specifieke situatie van je gf niet op durven gokken, of nou ja, te veel gedoe en mogelijke stress vooral.

Aan de andere kant: in het slechtste geval betaal je een wat hoger tarief aan de balie, in het gunstigste geval heb je gratis bagage. Misschien dat je zelfs met terugwerkende kracht het bedrag kunt terugvragen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja, het automatisch bijschrijven kan soms even duren als het geen AFKL-vlucht is. Maar AFKL-vluchten zouden allemaal een dag later automatisch bijgeschreven moeten worden, en als je het sneller wilt dan heeft de retroclaim-tool ze altijd meteen door maar dat moet je dan natuurlijk even handmatig doen. Desnoods kun je FB bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Vaak genoeg gehad dat ik er ook bij KLM en Air France-vluchten zelf achteraan moest gaan omdat het een week later nog niet erbij stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
De enige situatie waarin ik er zelf achteraan moest gaan was voor een original routing credit, als ik bv. van BCN-CDG-AMS vanwege vertraging omgeboekt werd naar BCN-AMS. Het systeem crediteert dan automatisch BCN-AMS en dan moet je even bellen om dat rechtgezet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:12:
De enige situatie waarin ik er zelf achteraan moest gaan was voor een original routing credit, als ik bv. van BCN-CDG-AMS vanwege vertraging omgeboekt werd naar BCN-AMS. Het systeem crediteert dan automatisch BCN-AMS en dan moet je even bellen om dat rechtgezet te krijgen.
Bij mij SFO-AMS, AMS-LAX, CDG-GRU, om maar wat te noemen. Dat het er een week later nog niet in staat dus. Misschien heb ik vaker pech? Of is het omdat het ook allemaal Bluebiz-vluchten zijn oid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Al mijn vluchten hebben ook een bluebiz-nummer dus dat kan 'm niet zijn :P

Misschien dat je je FB nummer er later aan toevoegt of zo en dat het daar spaak op loopt? Met een travel agent geboekt? Ik heb er iig bij vluchten van AFKL zelf nog nooit iets voor hoeven doen buiten bovenstaande situatie. Vluchten van partners heb ik wel eens moeten retroclaimen, maar dat is ook al weer even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:44
Weet iemand of er goedkope/makkelijke manieren zijn om FB miles te verlengen? Eind oktober verlopen mijn miles en heb er genoeg om ooit nog wel wat leuks mee te doen. Alleen heb in principe (nog) geen plannen om voor die tijd te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Yankovic schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:37:
Weet iemand of er goedkope/makkelijke manieren zijn om FB miles te verlengen? Eind oktober verlopen mijn miles en heb er genoeg om ooit nog wel wat leuks mee te doen. Alleen heb in principe (nog) geen plannen om voor die tijd te vliegen.
Als je een AmEx-kaart hebt kan je 1000 miles (of wat het minimum ook is) overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Volgens mij kan je het ook verlengen door een AMEX Flying Blue (Silver, Gold en Platinum) kaart te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yankovic schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:37:
Of een Flying Blue Amex SILVER of hoger kaart nemen en daar eens per jaar wat mee betalen (hangt aan mijn paypal account dus dat komt wel goed).
Miles saldo verlengen
In het Flying Blue-programma blijven Miles geldig als u eens in de 2 jaar een vlucht met KLM en Air France of een van de andere SkyTeam partners maakt. Als u binnen die periode niet vliegt, dan komen de gespaarde Miles te vervallen. De Flying Blue - American Express cards bieden hier een oplossing voor. Bij élke uitgave met de kaart wordt de geldigheid van uw totale Miles-saldo namelijk met 2 jaar verlengd. Zo stelt u uw Miles-saldo eenvoudig veilig, ook als u een periode niet vliegt.
ENTRY kaart kan ook, maar dan geldt het maar voor twee jaar, dus als je denkt binnen twee jaar weer betaald te gaan vliegen met KLM/AF dan is dat een iets goedkopere optie.
[quote]
Miles saldo eenmalig verlengen
Miles die zijn verdiend met niet-vlucht gerelateerde activiteiten kunnen worden verlengd door gebruik te maken van de Flying Blue American Express Entry-kaart. Bij goedkeuring van uw aanvraag verlengt u eenmalig de geldigheid van uw Miles saldo met 2 jaar. Zo stelt u uw Miles-saldo eenvoudig veilig, ook als u een periode niet vliegt. Dit geldt dus niet voor Miles die u verdient met vluchtactiviteiten. Deze kunnen alleen worden verlengd door een activiteit waarmee u XP's kunt verdienen, bijvoorbeeld met in aanmerking komende vluchten.
[/quote]

Edit: Entry werkt dus niet omdat vluchtmiles dan wel vervallen, helemaal gemist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:44
franssie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:55:
[...]

Of een Flying Blue Amex SILVER of hoger kaart nemen en daar eens per jaar wat mee betalen (hangt aan mijn paypal account dus dat komt wel goed).

[...]

ENTRY kaart kan ook, maar dan geldt het maar voor twee jaar, dus als je denkt binnen twee jaar weer betaald te gaan vliegen met KLM/AF dan is dat een iets goedkopere optie.

[...]
Hmm dus de enige mogelijkheden zijn om nog een vlucht maken. Of een silver kaart nemen. Beiden niet ideaal, maar wel begrijpelijk vanuit hun perspectief :)

Bij de entry kaart staat toch nog dit. Dus dat helpt mij dan toch niet? Of lees ik het nu verkeerd?
Dit geldt dus niet voor Miles die u verdient met vluchtactiviteiten. Deze kunnen alleen worden verlengd door een activiteit waarmee u XP's kunt verdienen, bijvoorbeeld met in aanmerking komende vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yankovic schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

Hmm dus de enige mogelijkheden zijn om nog een vlucht maken. Of een silver kaart nemen. Beiden niet ideaal, maar wel begrijpelijk vanuit hun perspectief :)

Bij de entry kaart staat toch nog dit. Dus dat helpt mij dan toch niet? Of lees ik het nu verkeerd?

[...]
Ik denk dat je gelijk hebt, ik had over "niet vlucht gerelateerde miles" heengelezen. Dus het is Silver, 6 eur per maand. excuus voor het verkeerde advies mbt entry.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 04-08-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Yankovic schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

[...]
Silver kaart nemen is denk ik wel de goedkoopste optie? Je kan vast ook snel weer opzeggen, mocht je het verder niet gebruiken. Of kijk bv naar acties dat je nog extra punten kan pakken met een referall. Net 1tje voorbij sinds eind juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Als iemand in de directe familie wél vliegt, kun je diegene vragen om een family connectie te leggen binnen FB. Die persoon kan al je miles dan naar zichzelf overmaken (Dat is gratis). Gaan ze iig niet verloren, en vanuit dat account kan er eventueel op een later moment een award vlucht worden uitgegeven in jouw naam.

Bijkomstig voordeel is dat als die persoon status heeft bij FB, dat je award tickets ook die status zullen gaan hebben.

Edit: https://www.flyingblue.us...informative/family-youngs

[ Voor 42% gewijzigd door Xandrios op 04-08-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:21:
Ja, het automatisch bijschrijven kan soms even duren als het geen AFKL-vlucht is. Maar AFKL-vluchten zouden allemaal een dag later automatisch bijgeschreven moeten worden, en als je het sneller wilt dan heeft de retroclaim-tool ze altijd meteen door maar dat moet je dan natuurlijk even handmatig doen. Desnoods kun je FB bellen.
Ja die retro gaat in mijn ervaring wel echt razendsnel, kan eigenlijk zodra je geland bent en dan staan de XP er ook meteen bij, het is meer wanneer nadat je voldoende XP hebt de status ook wordt omgezet. Nouja we zien wel, evt maar bellen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
ramrodwillem schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Ja maar gedaan, er waren 4, 1e class stoelen in totaal, benieuwd. is een avond/nacht vlucht dus hoop op een goede nachtrust.
Nu in 1e class, enigste van de 4, wel ouwe zooi , kan wel plat maar met mijn lengte van 1.90 ga ik het op 1.75 niet redden,als we maar veilig landen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
ramrodwillem schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Nu in 1e class, enigste van de 4, wel ouwe zooi , kan wel plat maar met mijn lengte van 1.90 ga ik het op 1.75 niet redden,als we maar veilig landen 😋
1.75 in 1st? Haha, wat een mop. Hopelijk was het het toch wel waard.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nou viel toch nog mee,bleek 1.90 te zijn door "luik" niet overdadig maar wel erg goed geslapen, 30 min voor landing wakker,ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Datalek bij KLM. Spambelletjes in 3... 2... 1...?
We are reaching out to you because of a recent data breach involving your personal data. Specifically, a fraudster gained limited access to a third-party system that is used by KLM.

Our dedicated teams, together with the third-party system involved, quickly took the necessary steps to address the situation, and have reinforced protective measures to prevent this from happening again.

Data such as credit card details, passport numbers, Flying Blue Miles balances, passwords or booking information were not involved.

However, we have confirmed that some of your personal data were exposed by this breach. These relate to your earlier contact with our customer service and may include:
- Your first name
- Your family name
- Your contact details
- Your Flying Blue number and tier level
- The subject line of service request emails
- Remarks made by our customer service agents

We recommend staying alert when receiving messages or other communication using your personal information, and to be cautious of any suspicious activity. The data involved in this breach could be used to make phishing messages appear more credible. If you receive unexpected messages or phone calls, especially asking for personal information or urging you to take action, please check their authenticity.

We have reported this incident to the Dutch Data Protection Authority (Autoriteit Persoonsgegevens), in accordance with data protection laws. 

We understand the concern this may cause, and we deeply regret any inconvenience this may have caused you. If you have any questions or need further assistance, please contact the KLM Customer Contact Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
ramrodwillem schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:55:
Nou viel toch nog mee,bleek 1.90 te zijn door "luik" niet overdadig maar wel erg goed geslapen, 30 min voor landing wakker,ideaal.
Nou wordt ik toch welk heel nieuwsgierig hoor, heb je een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ook fijn, alle stoelselecties verdwenen in de KLM/AF interface. Lijkt een probleempje met de link naar de backend te zijn, want als je ze probeert te verplaatsen krijg je ook een error. Neem dus aan dat alles aan de achterkant nog goed staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Oh hun IT hebben ze wel op orde hoor bij AFKL .🫣

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Om de discussie rondom powerbanks weer aan te wakkeren :p

Rookontwikkeling door powerbank aan boord van KLM-vlucht naar Amsterdam: https://nos.nl/artikel/2577885

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:43:
Om de discussie rondom powerbanks weer aan te wakkeren :p

Rookontwikkeling door powerbank aan boord van KLM-vlucht naar Amsterdam: https://nos.nl/artikel/2577885
Professioneel gehandeld zo te zien. Mensen lijken ook rustig te blijven, in elk geval in dit filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

finsdefis schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:33:
Ook fijn, alle stoelselecties verdwenen in de KLM/AF interface. Lijkt een probleempje met de link naar de backend te zijn, want als je ze probeert te verplaatsen krijg je ook een error. Neem dus aan dat alles aan de achterkant nog goed staat.
Ik was gisteren ook mijn stoelen kwijt. Nu staan ze weer goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:38
finsdefis schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Professioneel gehandeld zo te zien. Mensen lijken ook rustig te blijven, in elk geval in dit filmpje.
Gelukkig. Maar wanneer gaan ze de powerbanks nu verbieden èn zorgen ze voor goede oplaadpunten met minimal 2.1A laadcapaciteit per stoel zowel usb-c als-a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik zal het je zaterdag melden, want toevallig vlieg ik dan (vanuit Sydney) via Dehli naar LHR en heb de eerste leg geupgrade naar BC...
De EC in die toestellen zijn iig klote (teminste dat was op de heenweg zo) ouwe zooi en de helft werkte niet, was geen goede ervaring, terwijl de eerste leg in een Airbus eigenlijk perfect was (voor EC)..
zie ToolkiT in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

Oh, zie nu de datum van je post pas.. je hebt dus al gevlogen...

[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 08-08-2025 03:22 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
ToolkiT schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 03:19:
[...]

Ik zal het je zaterdag melden, want toevallig vlieg ik dan (vanuit Sydney) via Dehli naar LHR en heb de eerste leg geupgrade naar BC...
De EC in die toestellen zijn iig klote (teminste dat was op de heenweg zo) ouwe zooi en de helft werkte niet, was geen goede ervaring, terwijl de eerste leg in een Airbus eigenlijk perfect was (voor EC)..
zie ToolkiT in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

Oh, zie nu de datum van je post pas.. je hebt dus al gevlogen...
Ja al gevlogen, 1e class , was wat gedateerd , toestel komt uit 2007 dacht ik , weinig aangedaan daarna, wel lekker rustig , 4 stoelen in 1 classe, 1 bezet. De stoel kon na veel gepiep en.gekraak helemaal plat en ondanks dat de ruimte niet overhield prima geslapen.

De stoelen in BC kunnen niet helemaal plat zag ik .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
mv_ak schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:34:
[...]

Gelukkig. Maar wanneer gaan ze de powerbanks nu verbieden èn zorgen ze voor goede oplaadpunten met minimal 2.1A laadcapaciteit per stoel zowel usb-c als-a?
Ik heb een powerbank met een stedentrip mee om bij te laden als ik de hele dag aan het wandelen ben. Maar als die niet in het vliegtuig mee mag lijkt me dat wel vervelend.
Daarnaast is het natuurlijk lastig verbieden. In een telefoon, laptop, tablet etc. zitten dezelfde batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ramrodwillem schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 04:56:
[...]

Ja al gevlogen, 1e class , was wat gedateerd , toestel komt uit 2007 dacht ik , weinig aangedaan daarna, wel lekker rustig , 4 stoelen in 1 classe, 1 bezet. De stoel kon na veel gepiep en.gekraak helemaal plat en ondanks dat de ruimte niet overhield prima geslapen.

mmm hopelijk kunnen die van ons wel (ander toestel volgens mij dus fingers crossed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
mv_ak schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:34:
[...]

Zoals hierboven gezegd zou dat erg vervelend en ook vervuilend zijn. Dan moet je elke keer ter plaatse een nieuwe powerbank kopen (of huren, voor zover dat kan?). En ook in andere apparaten zitten deze batterijen.

Een goede middenweg lijkt me zoals bij ANA om het te verbieden in de overhead compartments en het evt. niet mogen gebruiken ervan. Dan moet je iets meer plannen of even een aantal uren zonder telefoon, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

finsdefis schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Zoals hierboven gezegd zou dat erg vervelend en ook vervuilend zijn. Dan moet je elke keer ter plaatse een nieuwe powerbank kopen (of huren, voor zover dat kan?). En ook in andere apparaten zitten deze batterijen.

Een goede middenweg lijkt me zoals bij ANA om het te verbieden in de overhead compartments en het evt. niet mogen gebruiken ervan. Dan moet je iets meer plannen of even een aantal uren zonder telefoon, maar soit.
Waarom verbieden in overhead? juist in het ruim lijkt me het gevaarlijk want dan word het minder snel gespot, en kan je er lastiger wat aan doen..
De regels nu zijn ook dat je ze niet in checked in luggage mag doen en dat er een limiet is aan de hoeveelheid en grootte van de accu's..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
Is het nieuw dat je XP krijgt bij KLM holidays? 5XP binnen Europa en 10XP buiten Europa voor alle gasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

ToolkiT schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Waarom verbieden in overhead? juist in het ruim lijkt me het gevaarlijk want dan word het minder snel gespot, en kan je er lastiger wat aan doen..
De regels nu zijn ook dat je ze niet in checked in luggage mag doen en dat er een limiet is aan de hoeveelheid en grootte van de accu's..
Ik denk eerder: niet in de overhead bin, maar gewoon bij je houden in de stoel. Dan heb je sneller in de gaten dat er iets niet goed gaat, in plaats van dat je het pas merkt als er opeens rook uit de overhead bin komt :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ralpje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Ik denk eerder: niet in de overhead bin, maar gewoon bij je houden in de stoel. Dan heb je sneller in de gaten dat er iets niet goed gaat, in plaats van dat je het pas merkt als er opeens rook uit de overhead bin komt :)
ah ja dat is idd beter ja :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
ToolkiT schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Ik denk dat ze willen dat die in de stoelzak gaat, want dan kun je eerder zien als er wat gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:38
ralpje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Ja dat klopt, en is ook al beleid bij Cathay Pacific. Bij het inchecken word je er nogmaals op gewezen, niet in overheadbin maar bij je stoel houden. (Zeer kleine) Kans op ontvlamming lijkt te zijn als de powerbanks gebruikt worden om te laden, niet als ze in rust zijn. Dus geef de passagier een alternatief dwz laden via usb sockets met voldoende vermogen, of inderdaad bijvoorbeeld van tevoren, de wachtruimtes voorzien van meer laadmogelijkheden. Mensen nemen nou eenmaal veel electronic devices mee tegenwoordig, en willen die ook in-flight gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
menzo schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:54:
Is het nieuw dat je XP krijgt bij KLM holidays? 5XP binnen Europa en 10XP buiten Europa voor alle gasten.
Is dat bovenop de XP's voor de vluchten zelf?

Edit: Ja dus. Lijkt inderdaad nieuw:
https://www.flyingblue.co...l-klm-holidays?country=NL

Nu wordt de truuc om een klm holiday te vinden voor minder dan ticketprijs + 50 euro.. ;) Dat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, maar als je toch toevallig al van plan was KLM vluchten te boeken met een cheapo hotel...de 5-10XP is wellicht de moeite waard (boven het gebruik van booking.com oid).

[ Voor 46% gewijzigd door Xandrios op 09-08-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik vind de inconsequente KLM nu toch wel irritant

Bij het inchecken te horen gekregen dat ze de stoel van mijn jongste hebben veranderd naar de raamzijde (business, 773) omdat dit conform het beleid moet vanwege zijn leeftijd. Normaal zitten we altijd in het midden naast elkaar. Op de heenreis zaten we precies hetzelfde als familie en was het geen issue 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 19:52
Binnenkort vlieg ik met QR in business naar Hanoi en vertrek uit SGN. Online lees ik (met name op reddit) veel verhalen over urenlange rijen bij de immigratie, zowel aankomst als vertrek. Hier komen dan steeds de aanbevelingen voor fast track bij. In hoeverre is dit ook echt waar of zijn dit allemaal verkoopverhalen?
Zijn hier recente ervaringen met aankomst op HAN en vertrek vanaf SGN? Doet QR business nog iets met fast track of geeft dat geen voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
gomaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:35:
Binnenkort vlieg ik met QR in business naar Hanoi en vertrek uit SGN. Online lees ik (met name op reddit) veel verhalen over urenlange rijen bij de immigratie, zowel aankomst als vertrek. Hier komen dan steeds de aanbevelingen voor fast track bij. In hoeverre is dit ook echt waar of zijn dit allemaal verkoopverhalen?
Zijn hier recente ervaringen met aankomst op HAN en vertrek vanaf SGN? Doet QR business nog iets met fast track of geeft dat geen voordeel?
Immigration op SGN is zeer inefficiënt en kan inderdaad lang duren (1+ uur). Als je het geld kan missen is fast track meestal wel de moeite waard. ZIt in je BC-ticket niet al iets van fast track privileges? Voor security denk ik wel, maar voor immigration moet je even checken.

[ Voor 4% gewijzigd door g0tanks op 11-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 19:52
g0tanks schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Immigration op SGN is zeer inefficiënt en kan inderdaad lang duren (1+ uur). Als je het geld kan missen is fast track meestal wel de moeite waard. ZIt in je BC-ticket niet al iets van fast track privileges? Voor security denk ik wel, maar voor immigration moet je even checken.
Is dit ook de ervaring bij vertrek? Of er voor immigration iets in het ticket zit kom ik online gek genoeg niet achter. Qatar is er erg vaag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:56
gomaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:35:
Eind 2023 vanuit Siem Reap geland op HAN, in mijn herinnering hebben we toen niet super lang moeten wachten bij immigratie. Maar dat kan ook geluk zijn geweest. Vertrek vanaf SGN (naar AMS via KUL) duurde wel even voordat we door immigratie en security waren, geloof dat het een half uurtje was, zag toen wel dat ze ook van die scan zuilen hadden maar daar maakte bijna niemand gebruik van, en ik weet ook even niet zeker of wij daar gebruik van kunnen maken (zonder vooraf aanmelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37

Garyu

WW

We Are Borg schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:57:
Ik vind de inconsequente KLM nu toch wel irritant

Bij het inchecken te horen gekregen dat ze de stoel van mijn jongste hebben veranderd naar de raamzijde (business, 773) omdat dit conform het beleid moet vanwege zijn leeftijd. Normaal zitten we altijd in het midden naast elkaar. Op de heenreis zaten we precies hetzelfde als familie en was het geen issue 8)7
Gewoon even vragen waar dat precies staat?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
gomaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Is dit ook de ervaring bij vertrek? Of er voor immigration iets in het ticket zit kom ik online gek genoeg niet achter. Qatar is er erg vaag over.
Ja ook bij vertrek kunnen er lange wachtrijen zijn.
krijn1985 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Eind 2023 vanuit Siem Reap geland op HAN, in mijn herinnering hebben we toen niet super lang moeten wachten bij immigratie. Maar dat kan ook geluk zijn geweest. Vertrek vanaf SGN (naar AMS via KUL) duurde wel even voordat we door immigratie en security waren, geloof dat het een half uurtje was, zag toen wel dat ze ook van die scan zuilen hadden maar daar maakte bijna niemand gebruik van, en ik weet ook even niet zeker of wij daar gebruik van kunnen maken (zonder vooraf aanmelding).
Specifiek SGN is berucht. HAN heeft het iets beter voor elkaar. De autogates zijn alleen beschikbaar voor mensen met Vietnamees paspoort of residence card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 20:03

mrsar

waar een sar is,is een wodka

HAN zou ik geen fasttrack nemen, wachten was daar nooit superlang, zover ik weet is er een aparte rij voor business/skyteam elite+ bij immigratie, althans vorig jaar wel.van QR weet ik dit niet.

SGN vertrek gaat de rij relatief "snel" in mijn ervaring.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ramrodwillem schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 04:56:
[...]

Bij onze vlucht kon de stoel wel helemaal plat.. en met mijn 6ft/1.83 kon ik net languit liggen, ben je langer dan dat word lastig..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yLX44xeXLlMm1Y4tZohJRGqwys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKLXN5ZZYevAJiHm0lWXMXAi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Rv38YPRRTUcgScAPtj1YYCcg6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oPLywzAz9CIUpoJ6CSSSfBEj.png?f=fotoalbum_large

ik kreeg zelfs een funky pyama :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER9r7qoPMnEr2OS-vDwtByr4uJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNgDKbOy8Fsd2PlvX1Tu8Cmo.png?f=fotoalbum_large

Helaas was onze vlucht wel delayed en moest 50 langer vliegen (beetje vaag waarom, we vlogen beetje om indonesia heen, maar voor zover ik weet is er geen politieke spanning tussen indonesia en india) met als gevolg dat we 2.5 uur te laat aan kwamen in Delhi..en onze layover was 2 uur.. dus vlucht weg -O-
Dat betekende 7 uur wachten. En erger, we hadden op de 2e leg geen front row seats meer.. dus van flatbed BC naar op prop EC :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nkUJNP44h0ldQp3ibG5qFTl-Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PMJKftSBDojZY9221Mi5aULc.png?f=fotoalbum_large
beetje FWP, maar dat viel wel tegen.. zeker om dat ik express had betaald voor seat 11a (en 11b).. front row EC is eigenlijk net zo goed als premium economy bij AI maar een stuk goedkoper..

Anyway, het duurde 38 uur, maar we zijn weer thuis..

[ Voor 24% gewijzigd door ToolkiT op 11-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
ToolkiT schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Bij onze vlucht kon de stoel wel helemaal plat.. en met mijn 6ft/1.83 kon ik net languit liggen, ben je langer dan dat word lastig..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik kreeg zelfs een funky pyama :o
[Afbeelding]

Helaas was onze vlucht wel delayed en moest 50 langer vliegen (beetje vaag waarom, we vlogen beetje om indonesia heen, maar voor zover ik weet is er geen politieke spanning tussen indonesia en india) met als gevolg dat we 2.5 uur te laat aan kwamen in Delhi..en onze layover was 2 uur.. dus vlucht weg -O-
Dat betekende 7 uur wachten. En erger, we hadden op de 2e leg geen front row seats meer.. dus van flatbed BC naar op prop EC :'(
[Afbeelding]
beetje FWP, maar dat viel wel tegen.. zeker om dat ik express had betaald voor seat 11a (en 11b).. front row EC is eigenlijk net zo goed als premium economy bij AI maar een stuk goedkoper..

Anyway, het duurde 38 uur, maar we zijn weer thuis..
En waarom kreeg je die dan niet,je had er voor betaald toch, ik vlieg terug in 11K ,ook bewust ivm ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:14
ramrodwillem schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

En waarom kreeg je die dan niet,je had er voor betaald toch, ik vlieg terug in 11K ,ook bewust ivm ruimte.
Als je wordt omgeboekt, dan moet die stoel maar net beschikbaar zijn... Mogelijk is die stoel al gereserveerd door een andere reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ah ,zo. Pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mawlana schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Als je wordt omgeboekt, dan moet die stoel maar net beschikbaar zijn... Mogelijk is die stoel al gereserveerd door een andere reiziger.
dit..

BC was ook vol, dus upgraden was ook geen optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:06
Iemand wel eens gehad dat global entry niet werkte op de kiosks bij aankomst? Zowel op gezichtsherkenning als met paspoort pakte die hem niet. In mijn online account staat alles gewoon goed. De CBP agent was niet echt vriendelijk en zei dat ik er de volgende keer geen gebruik van moest maken en bij een "office" langs moest om te kijken wat er mis was. Waar je zulke offices kunt vinden moest ik zelf maar uitzoeken.

Hoe groot achten jullie de kans dat dit echt een issue is versus een glitch in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:15
Gtoniser schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:11:
Iemand wel eens gehad dat global entry niet werkte op de kiosks bij aankomst? ….
Hoe groot achten jullie de kans dat dit echt een issue is versus een glitch in het systeem?
Jawel maar toen kon de CBP officer achter de desk na de kiosk de check wel doen en was het dus geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:40
Gtoniser schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:11:
Iemand wel eens gehad dat global entry niet werkte op de kiosks bij aankomst? Zowel op gezichtsherkenning als met paspoort pakte die hem niet. In mijn online account staat alles gewoon goed. De CBP agent was niet echt vriendelijk en zei dat ik er de volgende keer geen gebruik van moest maken en bij een "office" langs moest om te kijken wat er mis was. Waar je zulke offices kunt vinden moest ik zelf maar uitzoeken.

Ik heb vrij regelmatig dat die kiosk niet werken, maar wordt dan altijd gewoon geholpen door de officer. Kijk even in je global entry account. Als daar alles gewoon actief en goed staat, zou ik me geen zorgen maken.

Heb je toevallig een nieuw paspoort gehad recent, of een nieuw visum? Dit moet altijd gekoppeld worden aan je profiel, dat kan 1 van de redenen zijn dat het niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 06:33

Grouchy

meep meep

Weet je zeker dat je info in de TTP website ook up to date is? Status daar ook ok?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:06
Grouchy schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:12:
Weet je zeker dat je info in de TTP website ook up to date is? Status daar ook ok?
Op de TTP website staat alles ok en alle documenten goed. Visa en paspoort is niet veranderd sinds mijn laatste bezoek waar alles wel werkte. Heb alleen een nieuw rijbewijs, die heb ik nu ook maar geupdate, maar kan me moeilijk voorstellen dat ie daarop stuk gaat.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:15
Ik begrijp dat de klm/af lounge op ORD gesloten is, kun je dan naar een andere lounge en mag je dan ook een gast meenemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 06:33

Grouchy

meep meep

Gebruik de Delta Skyclub, goed uitzicht daarzo en tot nu nooit echt vol. Geloof dat er ook een SAS lounge is.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:36
Delta lounge is ook wel een fijne/mooie lounge inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Vraagje, iemand ervaring met Iberia, met hun optie Hola Madrid. Ze bieden een stop aan in Madrid van een of meerdere nachten, zonder additionele kosten.

Ik heb dit nu geboekt en vroeg me af of je je ruim bagage gewoon mee krijgt in Madrid?

Via whatsapp lijken de Iberia medewerkers mijn vraag niet eens te begrijpen 😢

[ Voor 20% gewijzigd door Shuriken op 15-08-2025 14:49 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
Bij mijn weten is de stelregel een beetje dat als de overstap langer dan 24 uur duurt je jouw bagage krijgt. Overigens moet je dit wel duidelijk tegen de medewerker aan de balie zeggen, want die bepaalt uiteindelijk de bestemming van de bagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Geen directe ervaring met Iberia, maar bij een stopover zijn de vluchten vaak met meer dan 24 uur ertussen. Bij mijn weten vereist dit ook dat je opnieuw inchecked voor de 2e vlucht. Dat zorgt er vanzelf voor dat je eerste boarding pass dus ook alleen maar het eerste segment, tot aan Madrid, bevat. En je bagage gaat dan dus ook niet verder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Toch even een lans breken voor KLM intra Europe business class, in ieder geval onder bepaalde omstandigheden :P Last minute upgrades worden nu aangeboden voor 70-80 euro pp enkele reis (of 9-11k miles maar dat is dan weer prijzig imho) en dat is in bepaalde gevallen eigenlijk toch wel de moeite. Gisteren teruggevlogen vanuit Rome, en daar helpt FB Silver je niet echt verder. Vanwege de zomerdrukte alle lounges vol voor PP-houders, maar met skypriority kom je er gewoon in. Eten in de lounge was fine dus dat was al een maaltijd uitgespaard :) Dan is de meerprijs ineens nog maar tientjeswerk.
Rij 1 is verder ook op zo'n korte vlucht prima comfortabel, we reisden met z'n 3-en dus hadden 1A, 1C en 1D en dan kun je gewoon lekker rondbewegen ipv ruim 2 uur vast te zitten in je stoel. Eten #marcelwanders is natuurlijk niet veel soeps maar je krijgt alle aandacht van de crew en het was er best gezellig.
Enige jammere was dat de jetbridge op Schiphol weer eens kapot was dus we mochten via de achterdeur met de trap van boord - van het voordeel 'als eerste van boord!' kwam weinig terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:19:
Toch even een lans breken voor KLM intra Europe business class, in ieder geval onder bepaalde omstandigheden :P Last minute upgrades worden nu aangeboden voor 70-80 euro pp enkele reis (of 9-11k miles maar dat is dan weer prijzig imho) en dat is in bepaalde gevallen eigenlijk toch wel de moeite.
Als non-Elite is het eigenlijk een prima deal zelfs in veel gevallen, zeker met 2 uur vliegtijd.

Probleem is dat ik al die voordelen al heb, dus voor 80,- alleen die Rij 1 als perk krijg. Dan is het wel weer een slechte deal. Maar als non-Elite, is het best een afweging.

Nu zit ik regelmatig BC omdat ik toch wel regelmatig een upgrade krijg. En inderdaad, gezellig is een goed woord. Eigenlijk hebben de pursers er altijd wel zin in en je word zo goed als het kan met een beperkte keuken, toch in de watten gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Iemand ervaring met het boeken van de stopover-offer van Etihad? En dan specifiek hoe dat werkt?
Want ze bieden bij een overstap 1 of 2 overnachtingen aan. Moet je je vlucht dan boeken als een reguliere retour, of als een multi-city? Ik krijg het alleen in het eerste geval niet voor elkaar om een overstap te krijgen die lang genoeg is met de juiste inbound-vluchten, en als ik een multicity boek is het 2000 euro duurder. De langste overstap die ik krijg is 13.10 uur maar dat vergt een aankomst in AUH om 01:00 om vervolgens de volgende dag om 14:10 door te vliegen naar AMS - maar ik wil om 13:00 aankomen in AUH en dan de 14:10-vlucht naar AMS een dag later. Je kunt die offer pas bekijken nadat je een vlucht hebt geboekt, dus dat maakt het een beetje onhandig om te checken hoe het uitpakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Daniel op 18-08-2025 11:48 ]

Pagina: 1 ... 248 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2