Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 247 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

Grouchy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:30:
<>
Als ze echt efficienter willen boarden laten ze iedereen gewoon de handbagage gewoon gate checken en staat die bagage bij het uitstappen al klaar in de slurf zoals in de VS.
<>
Dat vind ik zo chill in de VS. Ik heb altijd een apart tasje met mijn hoofdtelefoon, powerbank etc dat onder mijn stoel past zodat ik ook op korte vluchten eigenlijk niet bij mijn handbagage hoef in de bak boven mij. In de US was het dan ook geen probleem als de bakken vol waren en mijn trolley even naar beneden ging, bij aankomst even 5 minuten wachten tot ie weer bovenkwam.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:33

Grouchy

meep meep

UTMachine schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Krijg je je stoelnummer pas bij de balie? Dat is wel een truck die ik ze heb zien doen, dan sta je half op de waiting list en bij inchecken bij de balie (kort voor de vlucht) geven ze het pas vrij.
Zoiets. Totdat je stoel is toegewezen heb je een seat request card, die kan je gebruiken bij het boarden en dan wordt er klein kaartje uitgeprint met je stoelnr.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
xileS schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Kan aan mij liggen, maar heb niet het idee dat al die zones goed wordt uitgevoerd. Zie altijd ver voor het boarden altijd een hele lange rij.

Ik heb altijd bv Zone 3, door Bluebiz, maar merk daar helemaal niks van. Ik ga gewoon samen met de rest naar binnen. Volgens mij dat zone 1 en 2 wel eerder naar binnen mogen.
Ik zie ook gemengde 'handhaving' van de zones. Heb wel meerdere keren mensen teruggestuurd zien worden toen alleen zone 3 nog mocht, maar er al lieden met zone 5 vooraan stonden. En soms klikken ze alles door en staat ineens 3-4-5 op de schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:16
Mja, eerst kleine kinderen ( :X ), dan 1-2, dan de rest meestal. Maar vooral in Nederland en de VS, in andere landen worden meestal de brutalen beloont.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Radiodurans schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:04:
Mja, eerst kleine kinderen ( :X ), dan 1-2, dan de rest meestal. Maar vooral in Nederland en de VS, in andere landen worden meestal de brutalen beloont.
Moet zeggen dat dat in veel delen van Azië vaak wel een stuk beter geregeld is. Daar houdt men zich vrijwel altijd aan de zones. Maar goed, ook veel meer widebodies op short-haul routes maakt het cabin baggage probleem een stuk minder nijpend.

Ligt het trouwens aan mij, of is FB Silver Status bovengemiddeld goed voor een entry level status? Gratis stoelselectie (ook voor andere passagiers in de boeking), 24u vooraf betere stoelen selecteren, priority check-in etc. Vooral dat selecteren van stoelen op long-haul routes heeft al veel gedoe en/of geld bespaard.

Ik zit al een tijdje op Gold maar Silver biedt eigenlijk al prima voordelen (vooral als je toch al lounge access hebt). Bij Miles and More en OneWorld zijn die eerste status levels bijna waardeloos als je al lounge access hebt afaik.

[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 20-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:35:
Ik zit al een tijdje op Gold maar Silver biedt eigenlijk al prima voordelen (vooral als je toch al lounge access hebt).
Nu ik AmEx Platinum heb met Privium/Priority Pass en dus de KLM lounge niet meer nodig heb, ben ik ook aan het afbouwen van Gold naar Silver. Wat wel fijn is van Gold is de gratis upgrade naar Economy Comfort vanaf 48 of 72u voor vertrek. En dat je minder snel overbooked bent en juist wordt geüpgraded naar business bij overbooking. Silver is best een sweet spot, ik vind de gratis ruimbagage ook een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zie nu steeds meer bordjes "No Priority Pass Accepted" e.d. overal, of mensen die met hun PP in de rij moeten staan. Dus weet niet hoe blij je daar nou van mag worden? :p

Stoelselectie bij silver is wel een goede perk, hoewel niet heel nuttig op volle reizen. Gold heeft 72u van tevoren access, da's wel beter. Maar lounge access is het grote verschil ja.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:08:
Ik zie nu steeds meer bordjes "No Priority Pass Accepted" e.d. overal, of mensen die met hun PP in de rij moeten staan. Dus weet niet hoe blij je daar nou van mag worden? :p

Stoelselectie bij silver is wel een goede perk, hoewel niet heel nuttig op volle reizen. Gold heeft 72u van tevoren access, da's wel beter. Maar lounge access is het grote verschil ja.
Ben zelf ook aan het overwegen of FB Silver (ipv Gold) goed genoeg is i.c.m. Amex Plat (dus Privium en PP) . Je leest inderdaad wel regelmatig over (virtuele) wachtrijen bij lounges voor PP kaarthouders.

Vergeet ook niet dat je bij Silver geen SkyPriority hebt, dus geen voorrang bij security (als je Privium heb is dat op AMS uiteraard geen issue maar voor andere luchthavens wel).

Dan is de belangrijkste perk van Silver, naast de gratis extra koffer en stoelselectie 24h van te voren, de priority check in, de prio bag drop en zone 3 boarding.

Hoe zit dat eigenlijk bij de outstations met de bag drop, kun je daar met Silver wel met prio terecht bij de Business class checkin?

En wordt zone 3 een beetje gerespecteerd of is het na zone 1-2 (gaan vaak tegelijk) een 'free for all'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wally2002 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk bij de outstations met de bag drop, kun je daar met Silver wel met prio terecht bij de Business class checkin?
Over het algemeen wel. Ik ben iig nooit weggestuurd toen ik nog silver was.
En wordt zone 3 een beetje gerespecteerd of is het na zone 1-2 (gaan vaak tegelijk) een 'free for all'?
Zone boarding is altijd een beetje hit-or-miss afhankelijk van waar je bent. In Amsterdam en Parijs gaat dat goed maar op andere plekken vaak minder.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Ik zie ook gemengde 'handhaving' van de zones. Heb wel meerdere keren mensen teruggestuurd zien worden toen alleen zone 3 nog mocht, maar er al lieden met zone 5 vooraan stonden. En soms klikken ze alles door en staat ineens 3-4-5 op de schermen.
Wally2002 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:04:
[...]

"Wanneer je incheckt, wordt je automatisch in zone 3 geplaatst, zodat je als eerste aan boord kunt gaan. "

Beloftes zijn mooi, maar ik heb dit iig nog nooit meegemaakt en ik sta eigenlijk gewoon altijd in de rij bij de rest. Vaak is dit denk ik omdat er al een hele lange rij staat (van andere zones), dus als je dan niet voorin staat kan je niet eens meer de rij skippen. Dus personeel laat lkr iedereen door, want anders duurt het nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Gratis stoelselectie (ook voor andere passagiers in de boeking), 24u vooraf betere stoelen selecteren, priority check-in etc. Vooral dat selecteren van stoelen op long-haul routes heeft al veel gedoe en/of geld bespaard.
Ah is dit sinds pas gewijzigd ofzo? Ik kwam er idd ook pas achter dat ik al gelijk bij het boeken een gratis stoel kon kiezen (collega heeft silver). Ik dacht dat dit eerder namelijk niet mogelijk was of ik had nooit goed gekeken.

Vaak hielp het wel door geen stoelen te kiezen en zo laat mogelijk in te checken, dan kwamen wij in 80% van de gevallen in de betaalde stoelen vooraan terecht omdat achter alles vol was ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:32:
Vaak hielp het wel door geen stoelen te kiezen en zo laat mogelijk in te checken
Totdat er geen stoelen meer zijn en je er af wordt geknikkerd vanwege ‘overbooking’ -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Radiodurans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Totdat er geen stoelen meer zijn en je er af wordt geknikkerd vanwege ‘overbooking’ -O-
haha, weleens meegemaakt?

1x kregen we wel de melding dat we op de airport moesten inchecken en dat het niet online kon. Gelukkig wel gewoon zitplek gekregen, maar was wel even spannend xD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
[...]

Ligt het trouwens aan mij, of is FB Silver Status bovengemiddeld goed voor een entry level status?
Ja, en FB doet 't niet voor niets al lang heel goed in de hitlijsten (van beste FFP's). Op het allerhoogste niveau, voor mensen die vaker in een business class stoel zitten dan dat ze in hun eigen bed liggen, doen andere FFP's 't beter qua perks maar voor de meeste frequent flyers is FB eigenlijk heel goed.

Over tijd worden er natuurlijk aanpassingen gedaan, zowel positief als negatief. Bijvoorbeeld dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om XP te verdienen op codesharevluchten van SkyTeam-partners die worden uitgevoerd door een niet-SkyTeam partner (dus bv. een SK-coded vlucht op SQ metal). Maar: dat dat eerder wel kon was eigenlijk uitzonderlijk, geen enkel ander FFP had die mogelijkheid.

Niks is perfect natuurlijk, en FB ook niet. Maar als tool voor AFKL om loyaliteit aan te wakkeren hebben ze daar tot dusverre wel begrepen hoe het moet. Helpt ook dat de directeur van FB zelf ook een FFP-fanaat is, die héél precies begrijpt wat de waarde voor klanten is en hoe ze die waarde ervaren. Ik las een paar maanden geleden een artikel waar ze met hem (Ben Lipsey) spraken: https://edition.cnn.com/t...s-2025-changes/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben niet zo handig met Easyjet boeken. Ik wil 19 april naar Madeira. Ik krijg echter alleen de gewone optie en kan nergens FLEX selecteren. Is die optie verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:17:
Ik ben niet zo handig met Easyjet boeken. Ik wil 19 april naar Madeira. Ik krijg echter alleen de gewone optie en kan nergens FLEX selecteren. Is die optie verdwenen?
https://www.easyjet.com/e...outes-fares-and-products#
Flexi bestaat niet meer? Ik zie het ook niet in de app.

Heet nu Inclusive Fares.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 21-07-2025 13:54 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:22:
[...]

https://www.easyjet.com/e...outes-fares-and-products#
Flexi bestaat niet meer? Ik zie het ook njet in de app.

Heet nu Inclusive Fares
Inclusive Plus fares are limited per flight, available through our travel trade partners and are only available to purchase within 3 months of travel, subject to our seat availability.
Irritant zeg :( Zit ik toch weer aan TAP vast met een overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Yes, business. Ik klikte nog even First aan, maar denk dat ik dan opmerkingen bij mijn declaratie krijg :+

Goedkoopste optie die ik zie is 4000,-, maar ben niet zo happig op China Eastern.
Ben even wat opties naar Japan aan het bekijken. Waarom niet zo happig op China Eastern als ik vragen mag? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Ben even wat opties naar Japan aan het bekijken. Waarom niet zo happig op China Eastern als ik vragen mag? Thanks!
Zo te zien, op basis van oude informatie :) De laatste keer dat ik keek hadden ze nog een 2-2-2 opstelling, maar ik zie dat alle kisten nu gewoon 1-2-1 hebben. Dus dan zou het weer een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:54:
[...]

[...]

"Wanneer je incheckt, wordt je automatisch in zone 3 geplaatst, zodat je als eerste aan boord kunt gaan. "

Beloftes zijn mooi, maar ik heb dit iig nog nooit meegemaakt en ik sta eigenlijk gewoon altijd in de rij bij de rest. Vaak is dit denk ik omdat er al een hele lange rij staat (van andere zones), dus als je dan niet voorin staat kan je niet eens meer de rij skippen. Dus personeel laat lkr iedereen door, want anders duurt het nog langer.
Ja zoals hierboven gezegd is het misschien hit or miss. Ik heb op vluchten naar Londen en Boedapest wel mensen teruggestuurd zien worden. Ik meen overigens elders wel eens boarding passes automatisch geweigerd zien worden als de betreffende zone nog niet aan de beurt was.
xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Ah is dit sinds pas gewijzigd ofzo? Ik kwam er idd ook pas achter dat ik al gelijk bij het boeken een gratis stoel kon kiezen (collega heeft silver). Ik dacht dat dit eerder namelijk niet mogelijk was of ik had nooit goed gekeken.

Vaak hielp het wel door geen stoelen te kiezen en zo laat mogelijk in te checken, dan kwamen wij in 80% van de gevallen in de betaalde stoelen vooraan terecht omdat achter alles vol was ;p.
Ik moet zeggen dat ik voorheen vaker met Star Alliance vloog, dus heb pas de afgelopen jaren ervaring met FB. Maar mijn vrouw met Silver kon voor haar moeder (zonder FB) ook meteen gratis stoelen selecteren. En voor onszelf ook erg handig in geval van premium comfort - die stoelselectie is anders absurd duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

finsdefis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:11:
<> Ik meen overigens elders wel eens boarding passes automatisch geweigerd zien worden als de betreffende zone nog niet aan de beurt was.<>
Volgens mij heb ik dat vrij recentelijk nog gezien op MAD, en meen langer geleden ook eens op CDG.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
franssie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Volgens mij heb ik dat vrij recentelijk nog gezien op MAD, en meen langer geleden ook eens op CDG.
Vorige week bij Transavia AMS-VRN zowel op de heenweg als de terugweg ‘computer says no’ gezien bij mensen die met 3 of hoger scanden bij het poortje terwijl 1-2 aan de beurt was. Die werden vriendelijk verzocht even te wachten. Volgens mij is het bij de meesten ook gewoon dat ze het niet weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Radiodurans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Vorige week bij Transavia AMS-VRN zowel op de heenweg als de terugweg ‘computer says no’ gezien bij mensen die met 3 of hoger scanden bij het poortje terwijl 1-2 aan de beurt was. Die werden vriendelijk verzocht even te wachten. Volgens mij is het bij de meesten ook gewoon dat ze het niet weten.
Ze weten het allemaal prima maar ze proberen het gewoon. Of de bekende “dat geldt niet voor mij”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
PWM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Zo te zien, op basis van oude informatie :) De laatste keer dat ik keek hadden ze nog een 2-2-2 opstelling, maar ik zie dat alle kisten nu gewoon 1-2-1 hebben. Dus dan zou het weer een optie zijn.
Intercontinentinaal vrijwel allemaal 1-2-1. Regio en domestic 2-2. Config in de 1-2-1 is de populaire Diamond stoelen. IFE content is meh, Engels van crew is gebrekkig (at best), maar je kan prima liggen tegen een vaak zeer redelijke prijs.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Radiodurans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:23:
[...]

'Niet weten' moet je wel heel erg slapen of ongeïnteresseerd zijn: het staat op je boarding pass, op de schermen en het wordt omgeroepen. Dan is de kans groot dat die mensen het expres aan het proberen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:54:
[...]

[...]

Maar als duidelijk is dat zone 3 aan de beurt is en er een hele meute al in de rij staat voor 4 of 5, dan loop je toch gewoon naar voren, al dan niet naar de losse balie. Wordt je gewoon voorgelaten lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:30:
Ze weten het allemaal prima maar ze proberen het gewoon. Of de bekende “dat geldt niet voor mij”.
Dan ook jammer dat ze niet naar het achtereinde van de rij worden gestuurd.

"Dank u wel. We houden uw boarding pass hier, en als iedereen die niet voorgedrongen heeft er door is, dan komt u aan de beurt"

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
gambieter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Dan ook jammer dat ze niet naar het achtereinde van de rij worden gestuurd.

"Dank u wel. We houden uw boarding pass hier, en als iedereen die niet voorgedrongen heeft er door is, dan komt u aan de beurt"
Met boarding passen op telefoons is dit natuurlijk niet echt een optie, maar het mag best wel strenger. Helaas is de beschikbare ruimte bij de gate vaak ook niet echt ruim om meerdere wachtrijen op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wally2002 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:33:
Met boarding passen op telefoons is dit natuurlijk niet echt een optie, maar het mag best wel strenger. Helaas is de beschikbare ruimte bij de gate vaak ook niet echt ruim om meerdere wachtrijen op te stellen.
Damnit, telefoon innemen gaat te ver :p . De pas tijdelijk blokkeren dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Maar als duidelijk is dat zone 3 aan de beurt is en er een hele meute al in de rij staat voor 4 of 5, dan loop je toch gewoon naar voren, al dan niet naar de losse balie. Wordt je gewoon voorgelaten lijkt mij.
Tot nu toe heb ik daar geen mogelijkheid voor gezien, omdat iedereen al de hele pad bedekt en ik nergens langs kan met mijn koffer.

Probleem is dus dat iedereen al veel te vroeg in de rij staat.

Volgende x zoek ik een gaatje waar ik misschien toch langs kan. Tijdvak van zone 3 is volgens mij ook altijd erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Wat is dat toch met als eerste in het vliegtuig willen zitten, je krijgt er toch geen betere plek door. En je bent ook niet sneller op je bestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
jongetje schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:55:
Wat is dat toch met als eerste in het vliegtuig willen zitten, je krijgt er toch geen betere plek door. En je bent ook niet sneller op je bestemming.
Als je alleen met handbagage reist op vluchten waar de bagagebakken uitpuilen. Dan kun je je bagage altijd kwijt zonder risico dat het in het ruim mee moet en je bij aankomst (veel) tijd kwijt bent met wachten bij een band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Handbagage kwijt kunnen (in geval van economy) bijv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Wally2002 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:
[...]

Als je alleen met handbagage reist op vluchten waar de bagagebakken uitpuilen. Dan kun je je bagage altijd kwijt zonder risico dat het in het ruim mee moet en je bij aankomst (veel) tijd kwijt bent met wachten bij een band.
Vaak proberen ze dat voor te zijn door mensen bij de gate al koffers te laten inleveren.
En als ik echt hoge status zou hebben dan zou ik mijn boardingpas laten zien en mag iemand anders zijn koffertje eruit halen. Verder heb ik niet (maar ik vlieg niet zo vaak) meegemaakt dat mensen hun koffertjes weer uit het vliegtuig moesten halen en in het ruim gingen. Mijn laatste vlucht moesten mensen ook hun handkoffertjes inleveren (die had ik niet bij me) en had in het vliegtuig genoeg ruimte om de jassen kwijt te kunnen in de bakken erboven (en stap altijd als laatste in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
We Are Borg schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:
Handbagage in de buurt van je zitplaats kwijt kunnen (in geval van economy) bijv :)
:)
jongetje schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Vaak proberen ze dat voor te zijn door mensen bij de gate al koffers te laten inleveren.
Proberen inderdaad..
En als ik echt hoge status zou hebben dan zou ik mijn boardingpas laten zien
Dan zou je sowieso niet als laatste instappen. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Mawlana op 22-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Wally2002 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:
[...]

Ik merk dat het gedring een heel stuk minder is geworden nu steeds meer maatschappijen overstappen op betaalde handbagage. Vorige week met Transavia gevolgen en ik denk van de 200 mensen dat er misschien 10 trolleys waren. Op de heenvlucht was er nog wel wat gedring, maar de bagagevakken waren helemaal leeg. Op de terugvlucht was er amper voordringen, want iedereen wist dat er voldoende ruimte zou zijn.

Toen 15 jaar geleden ruimbagage inclusief was, was het voordringen ook helemaal niet zo'n grote issue dus in dat opzicht hebben we bijna een volledige cirkel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Je corrigeert diegene, maar ik zie best vaak dat bij de laatste zone(s) alle passagiers de trolleys in moeten checken. Als je dan geen keuze meer hebt en bijv. een overstap moet halen kan dat best vervelend zijn - om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 12:07
Bij binnenlandse vluchten met Delta wordt het vaak al omgeroepen bij de gate "we hebben plek voor 20 trolleys, alles daarna gaat het ruim in. Als je alvast je spul wilt komen afgeven dan kan dat nu."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mawlana schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:30:
[...]
Proberen inderdaad..
[...]
Dan zou je sowieso niet als laatste instappen. ;)
Wat betreft proberen, ik heb serieus mensen bijna geweigerd zien worden als ze hun handbagage niet lieten inchecken na eerst vriendelijk vragen.

Toen ik nog veel zakelijk reiste (met hogere classes mede vanwege het reisbureau) stapte ik vaak genoeg als laatste in, kon altijd mijn handbagage kwijt en had absoluut geen zin om in de rij te staan die zich al een half uur van te voren vormde. Ik en mijn collega aanschouwde dan de incheck taferelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Ja dit dus. Desnoods gebruik je de skyprio rij als daar niemand meer staat (wat het geval zou moeten zijn).
finsdefis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Je corrigeert diegene, maar ik zie best vaak dat bij de laatste zone(s) alle passagiers de trolleys in moeten checken. Als je dan geen keuze meer hebt en bijv. een overstap moet halen kan dat best vervelend zijn - om maar een voorbeeld te noemen.
En dat is dus waarom mensen graag niet als laatste instappen :)

Allerlei manieren om jezelf een boarding zone naar voren te werken. Flex tickets kopen bijvoorbeeld, die komen bij AFKL met SkyPriority (zone 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Ja dit dus. Desnoods gebruik je de skyprio rij als daar niemand meer staat (wat het geval zou moeten zijn).
Dat hangt van de gates af. Bij de B gates verdwijnt de prio rij van de borden zodra Zone 3 start. Bij DEFG niet.

C weet ik eigenlijk niet. Op 1 of andere manier vlieg ik 95% van de Intra-Europe van B of D (meestal D87 of B36 :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Dat hangt van de gates af. Bij de B gates verdwijnt de prio rij van de borden zodra Zone 3 start. Bij DEFG niet.

C weet ik eigenlijk niet. Op 1 of andere manier vlieg ik 95% van de Intra-Europe van B of D (meestal D87 of B36 :( )
D87? Jemig, is dat bij Hoevelaken linksaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ligt in het Amsterdamse Bos idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Als ik mij niet vergis hoef je van gate B36 in ieder geval niet met de bus naar het vliegtuig. Morgen mag ik vanaf gate D6 eerst weer met de bus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:04
Dank u wel Schiphol voor gebrekkige project planning en beperkte ruimte. Voordeel is dat er door de flexibiliteit van KLM en haar passagiers in ieder geval wel meer vliegtuig opstel plaatsen zijn dan als er alleen maar pieren zouden zijn en dat daardoor de wereld aan je voeten ligt:)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25
Ah D6, de true business experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Nu online
wibblemoo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:12:
Inderdaad. Gelukkig een goedmakertje aankomende zaterdag vanaf G9 (EK150 en dan verder) :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 11:26
Tsja ik ben anders toch behoorlijk blij met het uitgebreidde netwerk van KLM Cityhopper naar allerlei obscure vliegveldjes in Europa. Daardoor kan ik zakelijk ook bijna overal komen zonder overstap en vaak nog heel dichtbij de eindbestemming.

Afgelopen 2 jaar maar 1 keer gehad dat er geen directe vlucht was vanaf Schiphol naar mijn eindbestemming en dat was KIV.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Volgens mij ben ik wel eens rechtstreeks naar KIV gevlogen vanaf AMS maar dat was idd 1 of andere obscure airline. Net zo obscure als dat hele moldavie trouwens 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
KIV heet tegenwoordig RMO, en daar kun je idd gewoon non-stop heen met FlyOne. (Waar ik, inderdaad, nog nooit van gehoord had.)

Mocht je Kyiv bedoeld hebben, dat heet KBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ruim 10 jaar gebruikt voor de AMS-NWI route. Voelde niet erg BC aan in die Fokker 70 en Fokker 50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:23
CyBeR schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:33:
KIV heet tegenwoordig RMO, en daar kun je idd gewoon non-stop heen met FlyOne. (Waar ik, inderdaad, nog nooit van gehoord had.)

Mocht je Kyiv bedoeld hebben, dat heet KBP.
De reden:
On 18 January 2024, the IATA airport code KIV, derived from Kishinev (the Russian and former English name of the city), was changed to RMO (Republica Moldova, "Republic of Moldova" in Romanian).
Wikipedia: Chișinău Eugen Doga International Airport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 17:40
KLM gaat buy on board uitbreiden. Link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

givow schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:07:
KLM gaat buy on board uitbreiden. Link
Prima, die natte plak wat brood zou moeten zijn met kaas ... bij Transavia betaal ik ook voor een tapa plankje, mits de prijs een beetje redelijk is een prima ontwikkeling. Als je dan toch LCC wil spelen, moet je het goed doen >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Prima, die natte plak wat brood zou moeten zijn met kaas ... bij Transavia betaal ik ook voor een tapa plankje, mits de prijs een beetje redelijk is een prima ontwikkeling. Als je dan toch LCC wil spelen, moet je het goed doen >:)
Idd, ik werd hard gedownvote op een ander forum door KLM-fanboys, maar liever een tientje betalen voor een fatsoenlijke hap dan een droge boterham met kaas of ei. Alleen de tomaat smaakte een beetje.

Het lijkt wel een parodie op de Nederlandse bammetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik ben ook altijd groot fan geweest van die betere maaltijden die je kunt kopen op internationale vluchten vanaf Schiphol. Zoals de Indonesische rijsttafel of een echte fatsoenlijke vegetarische maaltijd i.p.v. die vreselijke standaard ‘pasta’. Dus ik juich meer mogelijkheden voor fatsoenlijk eten en drinken tijdens de vlucht toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Idd, ik werd hard gedownvote op een ander forum door KLM-fanboys, maar liever een tientje betalen voor een fatsoenlijke hap dan een droge boterham met kaas of ei. Alleen de tomaat smaakte een beetje.

Die bammetjes zijn nog wel binnen te houden maar die hot pockets zijn echt niet te doen. M’n maag draait al als ik er aan ruik. 🙈 Heb ook liever dat ik wat bijbetaal en dan een fatsoenlijke maaltijd krijg ja!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Er is niets mis met het LCC model. Maar dan moeten de prijzen ook LCC zijn. Waar KLM nu naar toe denkt te kunnen gaan is een premium prijsniveau, en alle diensten die enige toegevoegde waarde hadden worden vervangen door betaalde opties.

Waarom vlieg je dan nog KLM? Als het product er een is van enkel kaal vliegen, dan moet de prijs ook op het niveau zitten van de alternatieven die eenzelfde product aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Xandrios schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:42:
Er is niets mis met het LCC model. Maar dan moeten de prijzen ook LCC zijn. Waar KLM nu naar toe denkt te kunnen gaan is een premium prijsniveau, en alle diensten die enige toegevoegde waarde hadden worden vervangen door betaalde opties.

Waarom vlieg je dan nog KLM? Als het product er een is van enkel kaal vliegen, dan moet de prijs ook op het niveau zitten van de alternatieven die eenzelfde product aanbieden.
Dus stikstof, geluidsoverlast etc lossen zich zo prima op. Schubbekutterveenki is dan prima te bereiken via een overstap op CDG :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01

Als je zo min mogelijk wil overstappen en toch bij 1 maatschappij/alliance wil blijven voor de status, dan blijft alleen KLM over...

Dat is waar KLM op vertrouwt denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 24-07-2025 00:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Gelukkig kunnen jullie mij hier op GoT niet downvoten, maar ik vind de broodjes van KLM meestal echt prima :$ . Vaak bewaar ik ze voor de volgende dag als snelle ontbijt, als ik een late avondvlucht heb. Je kan vaak ook nog naar hun bananenbrood vragen, als je dat liever hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Gelukkig kunnen jullie mij hier op GoT niet downvoten, maar ik vind de broodjes van KLM meestal echt prima :$ . Vaak bewaar ik ze voor de volgende dag als snelle ontbijt, als ik een late avondvlucht heb. Je kan vaak ook nog naar hun bananenbrood vragen, als je dat liever hebt.
Haha, smaken verschillen natuurlijk. Het is ook wel een beetje een meme geworden inmiddels. Maar dit broodje behouden en betalen voor een betere maaltijd zou ik ook prima vinden.

Zoals hierboven gezegd is het denk ik wel belangrijk dat KLM zich op short haul blijft onderscheiden van LCC's; ik zou intra-Europe anders alleen KLM kiezen voor de XP of gunstigere vertrektijden - of in geval van Londen zorgen dat ik op LHR of LCY aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

xileS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Haha, enigszins herkenbaar. Het broodje kaas met spread (geen idee wat voor soort) vind ik prima binnen te houden (altijd nog beter dan de Lupa van vroeger ;) ). Het broodje met ei vind ik daarentegen niet te hakken. Overigens wisselt KLM nog wel eens met de gratis snack, paar weken geleden op AMS-BER stonden mini cheddar koekjes 'op het menu' rond lunchtijd.

Overigens zou ik het prima vinden om extra bij te betalen voor een betere maaltijd op een vlucht van >2 uur (de baas betaalt toch O-) ).

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Rizzi schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Haha, enigszins herkenbaar. Het broodje kaas met spread (geen idee wat voor soort) vind ik prima binnen te houden (altijd nog beter dan de Lupa van vroeger ;) ). Het broodje met ei vind ik daarentegen niet te hakken. Overigens wisselt KLM nog wel eens met de gratis snack, paar weken geleden op AMS-BER stonden mini cheddar koekjes 'op het menu' rond lunchtijd.

Overigens zou ik het prima vinden om extra bij te betalen voor een betere maaltijd op een vlucht van >2 uur (de baas betaalt toch O-) ).
+1 voor de cheddar koekjes trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Nu online

Directe vluchten hebben een enorme premium. Nederlanders betalen de hoofdprijs, maar in de rest van Europa staat KLM al jaren bekend als prijsvechter. De klanten laten betalen op basis van waarde i.p.v. kosten is het beste business model voor de meeste bedrijven.

Voor het grotere geheel vind ik het altijd wel een beetje zuur dat Nederland vooral de lasten heeft van de KLM/Schiphol heeft en dat de lusten bij andere Europese landen terechtkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

JPtjeeNL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Die bammetjes zijn nog wel binnen te houden maar die hot pockets zijn echt niet te doen. M’n maag draait al als ik er aan ruik. 🙈 Heb ook liever dat ik wat bijbetaal en dan een fatsoenlijke maaltijd krijg ja!
Alles behalve die boterhammen is ook relatief ongezond, dan eet ik vaak liever niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Alles behalve die boterhammen is ook relatief ongezond, dan eet ik vaak liever niets.
Ik loop liever even langs de lounge om snel iets te eten, dan hoef ik dat in het vliegtuig niet te doen. Wederom een voordeel van privium.

Gisteravond trouwens iets raars meegemaakt. Vliegtuig kwam bijna een uur later aan in BHX voor de terugweg naar Amsterdam. Via de app “kreeg“ ik een voucher voor een drankje en iets te eten. 100 keer geprobeerd om de voucher te redeemen, maar mooi niet dat ie in het overzicht terecht kwam zodat ik ‘m kon gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

LCY heeft geen lounge, dus dan maar langs de WHSmith idd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25
Ze kunnen beter de gehele terminal tot lounge dopen, aangezien 99% van de passagiers status heeft daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:51:
LCY heeft geen lounge, dus dan maar langs de WHSmith idd... :)
Officieus natuurlijk wel. In de bar en het restaurant (Juniper & Co) kan je met je Priority Pass eten en drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:41
PWM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Officieus natuurlijk wel. In de bar en het restaurant (Juniper & Co) kan je met je Priority Pass eten en drinken.
Werkt dat ook met de PP die je bij Amex Platinum krijgt? Ik dacht altijd dat Amex niet meedoet aan de PP restaurants waar je met korting kunt eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Heb alleen m'n FB-status waar ik mee de lounge in kan helaas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Werkt dat ook met de PP die je bij Amex Platinum krijgt? Ik dacht altijd dat Amex niet meedoet aan de PP restaurants waar je met korting kunt eten.
AMEX weet ik niet, maar ik heb een PP via het werk die het prima doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb een paar van mijn aankomende Europese vluchten opnieuw bekeken, maar ik zie dit nieuwe tarief nog niet. Wel de +2 XP voor Flex. Weet je wat de condities zijn voor de beschikbaarheid van Basic?
Ik heb de basic optie inmiddels wel gezien. Via google flights kom je automatisch op het basic tarief en deze is 30 euro (vlucht waar ik gekeken had) pp goedkoper dan light en je krijgt geen XP.

Je betaald nu dus 30 euro extra voor handbagage of je krijgt 30 euro korting als je geen handbagage en XP nodig hebt. Het is net hoe je het bekijkt ;p.

Jammer van de XP wel en dat je niet in 1 boeking voor verschillende personen bv basic kan kiezen en sommige light. Handbagage heb ik niet altijd nodig en een tas voldoet voor mij ook wel vaak, maar toch kies ik voor light, omdat ik anders mijn Silver status niet meer ga krijgen dit jaar :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb dat nergens terug gezien eigenlijk. Volgens mij telt het gewoon als 1 loungebezoek. In Japan in elk geval niks van gemerkt toen we daar van zoiets gebruik maakten, maar misschien dat ze het daar anders registreren.

Edit: overigens zie ik dat veel forums dit aangeven over de Amerikaanse Platinum. Die is op bepaalde vlakken wat beperkter (bijv. als het om Centurion gasten gaat).

[ Voor 20% gewijzigd door finsdefis op 25-07-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 22:26
Een vraag waar ik niet uit kom: Hoe neem ik apparaten met accu's mee?

Binnenkort vlieg ik met Saudia, met een incheck-koffer. Ik neem een laptop, muis, headset mee, een privé- en werktelefoon, E-reader, Steam Deck. Voor een evenement daar heb ik nog een aantal extra telefoons mee.

Als ik bij Saudia op de website kijk, lijkt het er op dat al die zaken verboden zijn in de checked-in baggage. Dus alles moet in de handbagage.

Maar bij handbagage staat:
Allowable items in carry-on baggage, such as:
  • Mobiles , Notebook, Backup power, Power pack, Power case , Power Bank , Radio-controlled toy and Nail polish etc.
  • The items are allowed in hand carry bags with maximum of 2 pieces only.
Ik kan toch niet de enige zijn die meer dan twee dingen met een accu heeft? Hoe doen jullie dat normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:29
Hagdos schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:16:

Binnenkort vlieg ik met Saudia, met een incheck-koffer. Ik neem een laptop, muis, headset mee, een privé- en werktelefoon, E-reader, Steam Deck. Voor een evenement daar heb ik nog een aantal extra telefoons mee.

Als ik bij Saudia op de website kijk, lijkt het er op dat al die zaken verboden zijn in de checked-in baggage. Dus alles moet in de handbagage.

[...]

Ik kan toch niet de enige zijn die meer dan twee dingen met een accu heeft? Hoe doen jullie dat normaal gesproken?
2 Stuks is wel héél weinig idd.
Elke maatschappij hanteert z’n eigen regels.
Transavia / KLM heeft een limiet van 15 stuks. En een Wh limiet.
Brussel airlines of Lufthansa heeft een limiet van 3.

Vraag me af of en hoe ze dit kunnen controleren.
Bij airport security maakt het niet uit hoeveel je meeneemt en het personeel bij de gate of het cabine personeel gaat echt niet controleren hoeveel elektronische apparaten je meehebt.

Belangrijkste is dat ze niet in het vrachtruim terecht komen.
Als batterijen daar beschadigen en in de brand vliegen kun je er niet meer bij.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor een evenement daar heb ik nog een aantal extra telefoons mee.
Wat is "een aantal"? Als je het over 10 of 20 hebt, dan gaan daar wel vragen over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
gambieter schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Wat is "een aantal"? Als je het over 10 of 20 hebt, dan gaan daar wel vragen over komen.
Nog 4, dus in totaal 6 telefoons.

Ik vind vragen niet erg, als ik ze maar mee mag nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
rmr1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:41:
[...]

2 Stuks is wel héél weinig idd.
Elke maatschappij hanteert z’n eigen regels.
Transavia / KLM heeft een limiet van 15 stuks. En een Wh limiet.
Brussel airlines of Lufthansa heeft een limiet van 3.

Vraag me af of en hoe ze dit kunnen controleren.
Bij airport security maakt het niet uit hoeveel je meeneemt en het personeel bij de gate of het cabine personeel gaat echt niet controleren hoeveel elektronische apparaten je meehebt.

Goed om te weten, klinkt alsof ik het gewoon moet proberen.
Als de apparaten uitstaan, en netjes ingepakt zitten, is er toch geen reden om aan te nemen dat die spontaan beschadigen en in brand vliegen? Wordt daar op gecontroleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
Het gebruik / meenemen van lithiumbatterijen is een groeiend probleem binnen de luchtvaart. Er is een reden waarom er een limiet aan zit en waarom je ze absoluut niet in je ruimbagage mag meenemen.
De kans dat ze beschadigd raken in je ruimbagage is altijd aanwezig, er valt weleens een koffer van een bagagekar of er wordt door personeel mee gegooid.

Omdat lithium batterijen bijna niet te blussen zijn wil je erbij kunnen in het geval het wel mis gaat.
Aan boord in de cabine heeft het personeel speciale zakken waar devices tot formaat laptop in kan.
Als er dan een een apparaat oververhit raakt oid stoppen ze het hier in en kunnen ze het koelen met speciaal blusmiddel.

Toevallig was er afgelopen week in Australië weer wat over in het nieuws:
YouTube: The dangers of lithium batteries on planes | 7NEWS

En dit was een toestel waar het minder goed is afgelopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWgvi0meMWwLZoAYDI0dj-CStFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcgzIbBK8VPbUOQ1jxHvkz8T.jpg?f=fotoalbum_large

https://aviationsourcenew...-cause-of-air-busan-fire/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als het gloednieuwe telefoons zijn, of erg dure, dan kun je beter zorgen voor aankoopbewijzen, anders kan het als smokkelen worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Maar wat dan als ze bij de gate vragen je trolley toch in het ruim te vervoeren met daarin een laptop, ipad en powerbank? Moet je die zaken er uit halen en als volwaardig jongleur die vlucht boarden?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
Apache4u schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:40:
Maar wat dan als ze bij de gate vragen je trolley toch in het ruim te vervoeren met daarin een laptop, ipad en powerbank? Moet je die zaken er uit halen en als volwaardig jongleur die vlucht boarden?
Yep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
rmr1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:24:

Aan boord in de cabine heeft het personeel speciale zakken waar devices tot formaat laptop in kan.
Als er dan een een apparaat oververhit raakt oid stoppen ze het hier in en kunnen ze het koelen met speciaal blusmiddel.
Heel wijd verspreid zijn die zakken niet, maar een bak waar bijvoorbeeld de drank in staat en een flinke lading water werken ook prima.
Apache4u schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:40:
Als het goed is zal een medewerker ook specifiek vragen naar bepaalde zaken in je trolley.

[ Voor 36% gewijzigd door Fly-guy op 26-07-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Fly-guy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:41:
[...]

Heel wijd verspreid zijn die zakken niet, maar een bak waar bijvoorbeeld de drank in staat en een flinke lading water werken ook prima.

[...]

Als het goed is zal een medewerker ook specifiek vragen naar bepaalde zaken in je trolley.
Drank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nee, een bak. Van staal. De drank haal je er dan natuurlijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Veel flessen en blikjes zitten in plastic bakken (die weer in een trolley zitten). Deze bakken kunnen prima een flinke laptop geheel onder water houden en zullen al snel gebruikt worden als er een in de brand vliegt.

Zoiets ongeveer:

https://images.app.goo.gl/nN9t7gtPmp2F1CJj8

[ Voor 37% gewijzigd door Fly-guy op 26-07-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:23
Hagdos schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Goed om te weten, klinkt alsof ik het gewoon moet proberen.
Als de apparaten uitstaan, en netjes ingepakt zitten, is er toch geen reden om aan te nemen dat die spontaan beschadigen en in brand vliegen? Wordt daar op gecontroleerd?
Bij cathay pacific is het ook verplicht ze in hand carry bags mee te nemen en onder je stoel te plaatsen. Aantal weet ik niet. Wel dat dit soort brandgevaarlijke items en dan met name de powerbanks niet meer in de overhead bin mogen vanwege brand incidenten en men daar ook op controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
Toevallig eergisteren een incident met een powerbank.
Als deze in het ruim zit kan het een stuk slechter aflopen.

https://avherald.com/h?article=52ac04a2&opt=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 23:12
Mijn partner en ik hebben beide een ESTA aangevraagd 2 maanden terug en deze is goedgekeurd, toch lukt het niet om online in te checken. United verwijst hierbij naar de ESTA website.

Klopt het dat je de eerste keer na het aanvragen van je ESTA niet online kan inchecken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Laatst online: 21-09 13:47

[...]

wanneer ze hierop doelen gaat het meestal echt om de hoeveelheid powerbanks die in je handbagage MOET is mijn ervaring, "spare lithium batteries" met een capaciteit tot 160Wh. ik heb vaak genoeg 10+ apparaten (denk handheld game consoles, mobieltjes) in ruimbagage meegenomen, daar doen ze niet moeilijk om. waar ze wél moeilijk om doen zijn dus die powerbanks, die moet je echt wel bij je dragen. verder apparaten met gigantische accu's, die moet je dus ook bij je hebben.

dit verschilt wel per carrier. de aziaten (specifiek koreanen) doen recent moeilijk hierover (zie airbusan toestel hierboven). de arabieren doen ook weer moeilijk over "15 stuks max" zoals jij hierboven meld. had ooit een verhaal gelezen van iemand die 20 ipads incheckte in ruimbagage en bij z'n bestemming een briefje erin dat het tegen hun beleid inging dus doei ipads.

[ Voor 12% gewijzigd door Coasterfreak op 27-07-2025 10:32 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BasvanS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:56:
Mijn partner en ik hebben beide een ESTA aangevraagd 2 maanden terug en deze is goedgekeurd, toch lukt het niet om online in te checken. United verwijst hierbij naar de ESTA website.

Klopt het dat je de eerste keer na het aanvragen van je ESTA niet online kan inchecken?
Is wel vaker zo in mijn ervaring met vluchten naar de VS, waarschijnlijk niets om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Coasterfreak schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:30:
[...]

wanneer ze hierop doelen gaat het meestal echt om de hoeveelheid powerbanks die in je handbagage MOET is mijn ervaring, "spare lithium batteries" met een capaciteit tot 160Wh. ik heb vaak genoeg 10+ apparaten (denk handheld game consoles, mobieltjes) in ruimbagage meegenomen, daar doen ze niet moeilijk om. waar ze wél moeilijk om doen zijn dus die powerbanks, die moet je echt wel bij je dragen. verder apparaten met gigantische accu's, die moet je dus ook bij je hebben.

dit verschilt wel per carrier. de aziaten (specifiek koreanen) doen recent moeilijk hierover (zie airbusan toestel hierboven). de arabieren doen ook weer moeilijk over "15 stuks max" zoals jij hierboven meld. had ooit een verhaal gelezen van iemand die 20 ipads incheckte in ruimbagage en bij z'n bestemming een briefje erin dat het tegen hun beleid inging dus doei ipads.
Wat bedoel je met wat in je handbagage MOET? Ik neem aan dat je niet verplicht ben powerbanks mee te nemen?

Ik lees op Reddit dat er op de handbagage in ieder geval niet gecontroleerd wordt. Ik ga een beetje verdelen denk ik. Wat klein spul in de check-in (muis, headset, kleine telefoons). Laptop en eigen telefoons mee in handbagage. Komt vast goed.
rmr1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Is dit ooit echt een probleem geweest (Uit nieuwsgierigheid). Ik heb vrij veel vakkennis van Lithium-batterijen, incl managementsystemen ontwerpen. Voor zover ik weet vliegt een Li-ion accu alleen in brand tijdens het opladen. Misschien tijdens ontladen als je hele gekke dingen doet (extreem belasten). Of natuurlijk als je het mechanisch beschadigt; spijker erdoorheen.

De meeste nieuws-berichten zijn dan ook van accu's in het passagierscompartiment, waarschijnlijk tijdens opladen van een dodgy accu. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets gebeurt met een accu in het ruim, ben benieuwd of dat ooit gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:24
Wij vliegen 30 augustus met SAS naar Seattle. Eerst vanuit Dusseldorf naar Copenhagen en vanuit Copenhagen naar Seattle. We hebben SAS Plus tickets (Premium Economy).

Bij SAS Plus zit Lounge access inbegrepen voor vluchten binnen Europa. Betekent dit dat wij in Dusseldorf dus gebruik mogen maken van de Lufthansa Lounge? Die staat namelijk aangegeven als partner lounge op de website van SAS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tVuFlUWBVq5Pa9C3LLQHMk4NrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RRYqXrylpjccdhXrTWghKcId.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Hagdos schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Wat bedoel je met wat in je handbagage MOET? Ik neem aan dat je niet verplicht ben powerbanks mee te nemen?

Ik lees op Reddit dat er op de handbagage in ieder geval niet gecontroleerd wordt. Ik ga een beetje verdelen denk ik. Wat klein spul in de check-in (muis, headset, kleine telefoons). Laptop en eigen telefoons mee in handbagage. Komt vast goed.

[...]

Is dit ooit echt een probleem geweest (Uit nieuwsgierigheid). Ik heb vrij veel vakkennis van Lithium-batterijen, incl managementsystemen ontwerpen. Voor zover ik weet vliegt een Li-ion accu alleen in brand tijdens het opladen. Misschien tijdens ontladen als je hele gekke dingen doet (extreem belasten). Of natuurlijk als je het mechanisch beschadigt; spijker erdoorheen.

De meeste nieuws-berichten zijn dan ook van accu's in het passagierscompartiment, waarschijnlijk tijdens opladen van een dodgy accu. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets gebeurt met een accu in het ruim, ben benieuwd of dat ooit gebeurt is.
Wat ik lees is dat zulke batterijen kortsluiting kunnen krijgen (als ze bv beschadigd zijn) en dan een run away kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Dan moeten ze wel al serieus beschadigt zijn, maar nét niet genoeg om al te gaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat daar voor een airline geen regels op te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Laatst online: 21-09 13:47
[...]

[...]

nee tuurlijk moet je niet per se een powerbank bij je hebben, maar als je er eentje bij je hebt moet ie bij je en niet in ruimbagage. de singaporeaanse maatschapijnen verbieden het gebruiken van powerbanks ook tegenwoordig tijdens de vlucht, naar aanleiding van alle gebeurtenissen met powerbanks de afgelopen tijd. maar het is geen probleem om een paar apparaten die gewoon uit zijn in je ruimbagage te doen

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Met 'moet' zal hij bedoelen dat als je powerbank(s) meeneemt, deze verplicht in de handbagage moet, en dus niet in het ruim. Dat geldt ook voor losse accu's/batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Haha, been there done that. Vliegen op Florence is een goede manier om in Pisa uit te komen ;)

Taxi word dan sowieso vergoed. De laatste keer was de huurauto al vergeven omdat we 3 uur te laat waren (die Italianen doen ook maar). De extra kosten van de nieuwe auto werden ook vergoed.
Ik was het bijna vergeten, maar toch maar nog een bezwaar gemaakt en dat ik oa de taxikosten vergoedt wil hebben en krijg alsnog de volgende reactie:

"Wij verzekeren u dat Customer Care elk ontvangen bericht nauwkeurig beoordeelt.

Ik heb uw verzoek nogmaals bekeken en ik kan u niet anders informeren dan in ons eerdere bericht."

Dus helaas nog steeds niet gelukt. 3e laatste poging doen denk ik?
Pagina: 1 ... 247 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2