franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zoiets. Totdat je stoel is toegewezen heb je een seat request card, die kan je gebruiken bij het boarden en dan wordt er klein kaartje uitgeprint met je stoelnr.UTMachine schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Krijg je je stoelnummer pas bij de balie? Dat is wel een truck die ik ze heb zien doen, dan sta je half op de waiting list en bij inchecken bij de balie (kort voor de vlucht) geven ze het pas vrij.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik zie ook gemengde 'handhaving' van de zones. Heb wel meerdere keren mensen teruggestuurd zien worden toen alleen zone 3 nog mocht, maar er al lieden met zone 5 vooraan stonden. En soms klikken ze alles door en staat ineens 3-4-5 op de schermen.xileS schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:05:
[...]
Kan aan mij liggen, maar heb niet het idee dat al die zones goed wordt uitgevoerd. Zie altijd ver voor het boarden altijd een hele lange rij.
Ik heb altijd bv Zone 3, door Bluebiz, maar merk daar helemaal niks van. Ik ga gewoon samen met de rest naar binnen. Volgens mij dat zone 1 en 2 wel eerder naar binnen mogen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Moet zeggen dat dat in veel delen van Azië vaak wel een stuk beter geregeld is. Daar houdt men zich vrijwel altijd aan de zones. Maar goed, ook veel meer widebodies op short-haul routes maakt het cabin baggage probleem een stuk minder nijpend.Radiodurans schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:04:
Mja, eerst kleine kinderen (), dan 1-2, dan de rest meestal. Maar vooral in Nederland en de VS, in andere landen worden meestal de brutalen beloont.
Ligt het trouwens aan mij, of is FB Silver Status bovengemiddeld goed voor een entry level status? Gratis stoelselectie (ook voor andere passagiers in de boeking), 24u vooraf betere stoelen selecteren, priority check-in etc. Vooral dat selecteren van stoelen op long-haul routes heeft al veel gedoe en/of geld bespaard.
Ik zit al een tijdje op Gold maar Silver biedt eigenlijk al prima voordelen (vooral als je toch al lounge access hebt). Bij Miles and More en OneWorld zijn die eerste status levels bijna waardeloos als je al lounge access hebt afaik.
[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 20-07-2025 21:41 ]
Nu ik AmEx Platinum heb met Privium/Priority Pass en dus de KLM lounge niet meer nodig heb, ben ik ook aan het afbouwen van Gold naar Silver. Wat wel fijn is van Gold is de gratis upgrade naar Economy Comfort vanaf 48 of 72u voor vertrek. En dat je minder snel overbooked bent en juist wordt geüpgraded naar business bij overbooking. Silver is best een sweet spot, ik vind de gratis ruimbagage ook een goede deal.finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:35:
Ik zit al een tijdje op Gold maar Silver biedt eigenlijk al prima voordelen (vooral als je toch al lounge access hebt).
Stoelselectie bij silver is wel een goede perk, hoewel niet heel nuttig op volle reizen. Gold heeft 72u van tevoren access, da's wel beter. Maar lounge access is het grote verschil ja.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ben zelf ook aan het overwegen of FB Silver (ipv Gold) goed genoeg is i.c.m. Amex Plat (dus Privium en PP) . Je leest inderdaad wel regelmatig over (virtuele) wachtrijen bij lounges voor PP kaarthouders.Sorcerer8472 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:08:
Ik zie nu steeds meer bordjes "No Priority Pass Accepted" e.d. overal, of mensen die met hun PP in de rij moeten staan. Dus weet niet hoe blij je daar nou van mag worden?
Stoelselectie bij silver is wel een goede perk, hoewel niet heel nuttig op volle reizen. Gold heeft 72u van tevoren access, da's wel beter. Maar lounge access is het grote verschil ja.
Vergeet ook niet dat je bij Silver geen SkyPriority hebt, dus geen voorrang bij security (als je Privium heb is dat op AMS uiteraard geen issue maar voor andere luchthavens wel).
Dan is de belangrijkste perk van Silver, naast de gratis extra koffer en stoelselectie 24h van te voren, de priority check in, de prio bag drop en zone 3 boarding.
Hoe zit dat eigenlijk bij de outstations met de bag drop, kun je daar met Silver wel met prio terecht bij de Business class checkin?
En wordt zone 3 een beetje gerespecteerd of is het na zone 1-2 (gaan vaak tegelijk) een 'free for all'?
Over het algemeen wel. Ik ben iig nooit weggestuurd toen ik nog silver was.Wally2002 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:04:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk bij de outstations met de bag drop, kun je daar met Silver wel met prio terecht bij de Business class checkin?
Zone boarding is altijd een beetje hit-or-miss afhankelijk van waar je bent. In Amsterdam en Parijs gaat dat goed maar op andere plekken vaak minder.En wordt zone 3 een beetje gerespecteerd of is het na zone 1-2 (gaan vaak tegelijk) een 'free for all'?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:56:
[...]
Ik zie ook gemengde 'handhaving' van de zones. Heb wel meerdere keren mensen teruggestuurd zien worden toen alleen zone 3 nog mocht, maar er al lieden met zone 5 vooraan stonden. En soms klikken ze alles door en staat ineens 3-4-5 op de schermen.
"Wanneer je incheckt, wordt je automatisch in zone 3 geplaatst, zodat je als eerste aan boord kunt gaan. "Wally2002 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:04:
[...]
En wordt zone 3 een beetje gerespecteerd of is het na zone 1-2 (gaan vaak tegelijk) een 'free for all'?
Beloftes zijn mooi, maar ik heb dit iig nog nooit meegemaakt en ik sta eigenlijk gewoon altijd in de rij bij de rest. Vaak is dit denk ik omdat er al een hele lange rij staat (van andere zones), dus als je dan niet voorin staat kan je niet eens meer de rij skippen. Dus personeel laat lkr iedereen door, want anders duurt het nog langer.
Ah is dit sinds pas gewijzigd ofzo? Ik kwam er idd ook pas achter dat ik al gelijk bij het boeken een gratis stoel kon kiezen (collega heeft silver). Ik dacht dat dit eerder namelijk niet mogelijk was of ik had nooit goed gekeken.finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Gratis stoelselectie (ook voor andere passagiers in de boeking), 24u vooraf betere stoelen selecteren, priority check-in etc. Vooral dat selecteren van stoelen op long-haul routes heeft al veel gedoe en/of geld bespaard.
Vaak hielp het wel door geen stoelen te kiezen en zo laat mogelijk in te checken, dan kwamen wij in 80% van de gevallen in de betaalde stoelen vooraan terecht omdat achter alles vol was ;p.
Totdat er geen stoelen meer zijn en je er af wordt geknikkerd vanwege ‘overbooking’xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:32:
Vaak hielp het wel door geen stoelen te kiezen en zo laat mogelijk in te checken

haha, weleens meegemaakt?Radiodurans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Totdat er geen stoelen meer zijn en je er af wordt geknikkerd vanwege ‘overbooking’
1x kregen we wel de melding dat we op de airport moesten inchecken en dat het niet online kon. Gelukkig wel gewoon zitplek gekregen, maar was wel even spannend xD.
Ja, en FB doet 't niet voor niets al lang heel goed in de hitlijsten (van beste FFP's). Op het allerhoogste niveau, voor mensen die vaker in een business class stoel zitten dan dat ze in hun eigen bed liggen, doen andere FFP's 't beter qua perks maar voor de meeste frequent flyers is FB eigenlijk heel goed.finsdefis schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Ligt het trouwens aan mij, of is FB Silver Status bovengemiddeld goed voor een entry level status?
Over tijd worden er natuurlijk aanpassingen gedaan, zowel positief als negatief. Bijvoorbeeld dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om XP te verdienen op codesharevluchten van SkyTeam-partners die worden uitgevoerd door een niet-SkyTeam partner (dus bv. een SK-coded vlucht op SQ metal). Maar: dat dat eerder wel kon was eigenlijk uitzonderlijk, geen enkel ander FFP had die mogelijkheid.
Niks is perfect natuurlijk, en FB ook niet. Maar als tool voor AFKL om loyaliteit aan te wakkeren hebben ze daar tot dusverre wel begrepen hoe het moet. Helpt ook dat de directeur van FB zelf ook een FFP-fanaat is, die héél precies begrijpt wat de waarde voor klanten is en hoe ze die waarde ervaren. Ik las een paar maanden geleden een artikel waar ze met hem (Ben Lipsey) spraken: https://edition.cnn.com/t...s-2025-changes/index.html
https://www.easyjet.com/e...outes-fares-and-products#PWM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:17:
Ik ben niet zo handig met Easyjet boeken. Ik wil 19 april naar Madeira. Ik krijg echter alleen de gewone optie en kan nergens FLEX selecteren. Is die optie verdwenen?
Flexi bestaat niet meer? Ik zie het ook niet in de app.
Heet nu Inclusive Fares.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 21-07-2025 13:54 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
gambieter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:22:
[...]
https://www.easyjet.com/e...outes-fares-and-products#
Flexi bestaat niet meer? Ik zie het ook njet in de app.
Heet nu Inclusive Fares
Irritant zegInclusive Plus fares are limited per flight, available through our travel trade partners and are only available to purchase within 3 months of travel, subject to our seat availability.
Ben even wat opties naar Japan aan het bekijken. Waarom niet zo happig op China Eastern als ik vragen mag? Thanks!PWM schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:52:
[...]
Yes, business. Ik klikte nog even First aan, maar denk dat ik dan opmerkingen bij mijn declaratie krijg
Goedkoopste optie die ik zie is 4000,-, maar ben niet zo happig op China Eastern.
Zo te zien, op basis van oude informatieJPtjeeNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:55:
[...]
Ben even wat opties naar Japan aan het bekijken. Waarom niet zo happig op China Eastern als ik vragen mag? Thanks!
Ja zoals hierboven gezegd is het misschien hit or miss. Ik heb op vluchten naar Londen en Boedapest wel mensen teruggestuurd zien worden. Ik meen overigens elders wel eens boarding passes automatisch geweigerd zien worden als de betreffende zone nog niet aan de beurt was.xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:54:
[...]
[...]
"Wanneer je incheckt, wordt je automatisch in zone 3 geplaatst, zodat je als eerste aan boord kunt gaan. "
Beloftes zijn mooi, maar ik heb dit iig nog nooit meegemaakt en ik sta eigenlijk gewoon altijd in de rij bij de rest. Vaak is dit denk ik omdat er al een hele lange rij staat (van andere zones), dus als je dan niet voorin staat kan je niet eens meer de rij skippen. Dus personeel laat lkr iedereen door, want anders duurt het nog langer.
Ik moet zeggen dat ik voorheen vaker met Star Alliance vloog, dus heb pas de afgelopen jaren ervaring met FB. Maar mijn vrouw met Silver kon voor haar moeder (zonder FB) ook meteen gratis stoelen selecteren. En voor onszelf ook erg handig in geval van premium comfort - die stoelselectie is anders absurd duur.xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Ah is dit sinds pas gewijzigd ofzo? Ik kwam er idd ook pas achter dat ik al gelijk bij het boeken een gratis stoel kon kiezen (collega heeft silver). Ik dacht dat dit eerder namelijk niet mogelijk was of ik had nooit goed gekeken.
Vaak hielp het wel door geen stoelen te kiezen en zo laat mogelijk in te checken, dan kwamen wij in 80% van de gevallen in de betaalde stoelen vooraan terecht omdat achter alles vol was ;p.
Volgens mij heb ik dat vrij recentelijk nog gezien op MAD, en meen langer geleden ook eens op CDG.finsdefis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:11:
<> Ik meen overigens elders wel eens boarding passes automatisch geweigerd zien worden als de betreffende zone nog niet aan de beurt was.<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vorige week bij Transavia AMS-VRN zowel op de heenweg als de terugweg ‘computer says no’ gezien bij mensen die met 3 of hoger scanden bij het poortje terwijl 1-2 aan de beurt was. Die werden vriendelijk verzocht even te wachten. Volgens mij is het bij de meesten ook gewoon dat ze het niet weten.franssie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Volgens mij heb ik dat vrij recentelijk nog gezien op MAD, en meen langer geleden ook eens op CDG.
Ze weten het allemaal prima maar ze proberen het gewoon. Of de bekende “dat geldt niet voor mij”.Radiodurans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Vorige week bij Transavia AMS-VRN zowel op de heenweg als de terugweg ‘computer says no’ gezien bij mensen die met 3 of hoger scanden bij het poortje terwijl 1-2 aan de beurt was. Die werden vriendelijk verzocht even te wachten. Volgens mij is het bij de meesten ook gewoon dat ze het niet weten.
Intercontinentinaal vrijwel allemaal 1-2-1. Regio en domestic 2-2. Config in de 1-2-1 is de populaire Diamond stoelen. IFE content is meh, Engels van crew is gebrekkig (at best), maar je kan prima liggen tegen een vaak zeer redelijke prijs.PWM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Zo te zien, op basis van oude informatieDe laatste keer dat ik keek hadden ze nog een 2-2-2 opstelling, maar ik zie dat alle kisten nu gewoon 1-2-1 hebben. Dus dan zou het weer een optie zijn.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
'Niet weten' moet je wel heel erg slapen of ongeïnteresseerd zijn: het staat op je boarding pass, op de schermen en het wordt omgeroepen. Dan is de kans groot dat die mensen het expres aan het proberen zijn.Radiodurans schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Vorige week bij Transavia AMS-VRN zowel op de heenweg als de terugweg ‘computer says no’ gezien bij mensen die met 3 of hoger scanden bij het poortje terwijl 1-2 aan de beurt was. Die werden vriendelijk verzocht even te wachten. Volgens mij is het bij de meesten ook gewoon dat ze het niet weten.
Maar als duidelijk is dat zone 3 aan de beurt is en er een hele meute al in de rij staat voor 4 of 5, dan loop je toch gewoon naar voren, al dan niet naar de losse balie. Wordt je gewoon voorgelaten lijkt mij.xileS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:54:
[...]
[...]
"Wanneer je incheckt, wordt je automatisch in zone 3 geplaatst, zodat je als eerste aan boord kunt gaan. "
Dan ook jammer dat ze niet naar het achtereinde van de rij worden gestuurd.CyBeR schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:30:
Ze weten het allemaal prima maar ze proberen het gewoon. Of de bekende “dat geldt niet voor mij”.
"Dank u wel. We houden uw boarding pass hier, en als iedereen die niet voorgedrongen heeft er door is, dan komt u aan de beurt"
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Met boarding passen op telefoons is dit natuurlijk niet echt een optie, maar het mag best wel strenger. Helaas is de beschikbare ruimte bij de gate vaak ook niet echt ruim om meerdere wachtrijen op te stellen.gambieter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:30:
[...]
Dan ook jammer dat ze niet naar het achtereinde van de rij worden gestuurd.
"Dank u wel. We houden uw boarding pass hier, en als iedereen die niet voorgedrongen heeft er door is, dan komt u aan de beurt"
Damnit, telefoon innemen gaat te verWally2002 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:33:
Met boarding passen op telefoons is dit natuurlijk niet echt een optie, maar het mag best wel strenger. Helaas is de beschikbare ruimte bij de gate vaak ook niet echt ruim om meerdere wachtrijen op te stellen.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2