Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 246 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:05:

[...]

Dat klopt. Maar ze kregen wel de keuze om weg te gaan met een riant pakket. Aangezien ze beide 773 vlogen, konden ze makkelijk de overstap maken. Ze hadden (en hebben) geen gezin, dat maakt de keuze denk ik ook wel wat makkelijker om die kant op te gaan.
Dat is het gevolg van mensen niet vastleggen met boetes of afkoopsommen. Ooit een keuze gemaakt en dat heeft soms nadelen.

Overigens weet ik uiteraard niet precies wanneer ze weggegaan zijn maar in het eerste jaar covid was de kans op ontslag best aanwezig. Uiteindelijk is dat intern opgelost (en bleek het achteraf niet nodig). Maar dat ze toen eieren voor hun geld gekozen hebben, snap ik op zich wel. Zeker als dat zo makkelijk gemaakt wordt. Weg bij Emirates is een andere zaak soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Intercontinentale vluchten vanuit Europa moeten weer naar Narita ipv. Haneda?!

Iedereen wil naar Tokyo sukkels! Waarom ze dat vliegveld überhaupt hebben aangelegd is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met de Narita Airport Express naar het centrum van Tokyo vond ik anders best handig, ook al ligt het verder dan Haneda. Kan nog op de Japan Rail Pass ook :).

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 12-07-2025 13:27 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
emeralda schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:58:
Intercontinentale vluchten vanuit Europa moeten weer naar Narita ipv. Haneda?!

Iedereen wil naar Tokyo sukkels! Waarom ze dat vliegveld überhaupt hebben aangelegd is mij een raadsel.
Omdat Haneda vol zit. Dat vliegveld heeft ook een heel rare aanvliegroute omdat het tussen twee militaire vliegvelden in ligt, en natuurlijk vlak bij de stad. Dat limiteert hoeveel vluchten er kunnen zijn. (En nog steeds zijn er meer dan Narita trouwens). KLM zou graag naar HND vliegen ipv NRT maar ze krijgen geen slots.

Overigens zoals gezegd met de Narita Express is het verschil eigenlijk niet zo heel groot, alleen zit je even in de trein. En we weten allemaal hoe goed treinen in Japan geregeld zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Wij vliegen morgen met Finnair naar Helsinki, zijn daar 3 dagen en woensdag gaan we door naar Osaka (Japan). Leek ons wel leuk, aangezien we toch via Helsinki gingen, om daar een stop te doen.

Helaas staakt woensdag het grondpersoneel in Helsinki en zullen er vluchten geannuleerd worden. Dat was ook al zo op 2, 4 en 7 juli. Ik begrijp dat ongeveer de helft van de vertrekkende vluchten geannuleerd worden.

Het is allemaal erg onzeker en ik blijf hoop houden dat onze vlucht niet geannuleerd wordt. Op verschillende fora (Reddit o.a.) begrijp ik dat vooral korte afstand vluchten geannuleerd worden omdat die makkelijker om de boeken zouden zijn. Helaas nergens een officiële bron gevonden die dit ook beweert.

Wel zijn de vluchten op 2, 4 en 7 juli naar Osaka niet geannuleerd en wel vooral de Europese vluchten.

Laten we dat maar hopen…

Iemand anders ook in dit schuitje (geweest)? 2 dagen van tevoren wordt bekend welke vluchten geannuleerd worden. En dat contact met de klantenservice erg lastig is (wachttijden van 2-4 uren!).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:16

Grouchy

meep meep

KLM doet dat ook bij verstoringen, KLC, German airways, Eastern airways en daarna de KL mainline intra-Europa vluchten die geannuleerd worden. KL long haul is op die dagen vaak veel beter.

Niks nieuw dat gestaak. Het is elk jaar weer raak in de vakantieperiode, je kunt de klok er op gelijk zetten.
Dit jaar is het niet anders: Italië eergisteren, KLM wilden de vakbonden ook platleggen maar dat werd verboden door de rechter, Finland zoals je al noemde, Frankrijk op de 3e en 4e, Spanje op de 10e, 11e en 16e, en Glasgow op 24 en 26 juli.

Dan heb je wat opties:

- Nu al de vlucht aanpassen
- De 'deer in headlights'-strategie hanteren en maar hopen dat het meevalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 12-07-2025 22:08 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Vorige week met PH-YHT gevlogen. Toestel rook nog gloednieuw net als een nieuwe auto. De stewardess zei dat het toestel nog maar 2 weken oud was en dat klopt nog ook. De eerste keer voor mij in zo’n gloednieuw toestel met minder dan 50 vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
Borromini schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:26:
Met de Narita Airport Express naar het centrum van Tokyo vond ik anders best handig, ook al ligt het verder dan Haneda. Kan nog op de Japan Rail Pass ook :).
De Tokyo Limousine Bus werkt ook goed. Wij hadden een stop voor ons hotel en meer dan gemiddeld veel bagage dus dan hoef je er er niet mee te sjouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-09 07:58
Heeft iemand toevallig eerstehands ervaring of KLM nog steeds Flying Blue voordelen biedt aan passagiers met Volare Premium status?

ITA heeft weliswaar SkyTeam verlaten, maar volgens de Flying Blue website biedt ITA nog steeds FB voordelen aan FB leden die met ITA vliegen:
ITA Airways has ended its membership in the SkyTeam Alliance.

For ITA operated flights departing May 1st onward:

Flying Blue and Volare are committed to maintaining our partnership inclusive of earning and spending miles, and a selection of Elite benefits and recognition.

However, XP earn will no longer be offered on ITA Marketed Flights (flight numbers with the prefix ‘AZ’). XP will continue to be earned on Air France- and KLM-marketed Flights (flight numbers with the prefix ‘AF’ or ‘KL’)
Waaronder ook gratis ruimbagage.

Bron: https://www.flyingblue.co...rtners/airline-itaairways

Normaal gesproken gelden dit sort afspraken ook andersom, en daadwerkelijk staat in de Volare FAQ (https://www.ita-airways.com/en_sa/volare/theprogram/faq.html) onder nummer 59
On board a flight operated by KLM, Volare members will be able to enjoy a wide range of benefits linked to their Club membership:

Plus Club: Extra baggage allowance (one item of luggage weighing 23kg in Economy or Premium Economy and 32kg in Business), priority check-in, priority baggage drop-off, priority boarding
Premium Club: Extra baggage allowance (one item of luggage weighing 23kg in Economy or Premium Economy and 32kg in Business), priority check-in, priority baggage drop-off, priority boarding, “Priority” services, priority baggage claim, fast track, access to KLM lounges (no travel companion allowed)
Executive Club: Extra baggage allowance (one item of luggage weighing 23kg in Economy or Premium Economy and 32kg in Business), priority check-in, priority baggage drop-off, priority boarding, “Priority” services, priority baggage claim, fast track, access to KLM lounges (no travel companion allowed)
Echter, als je een Volare Premium nummer in je boeking zet, krijg je op de website geen extra bagage toegekend, en de klantenservice van KLM via WhatsApp zegt ook dat Volare leden geen gratis bagage krijgen, maar ze bevelen aan nummer 59 van de FAQ bij de check-in te laten zien.

Heeft toevallig iemand ervaring uit eerste hand hiermee?

Update: Tijdens online check-in wordt die gratis baggage wel toegekend! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:44
Galois schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:09:
Helaas staakt woensdag het grondpersoneel in Helsinki en zullen er vluchten geannuleerd worden. Dat was ook al zo op 2, 4 en 7 juli. Ik begrijp dat ongeveer de helft van de vertrekkende vluchten geannuleerd worden.
Er is nu een akkoord, dus de rest van de stakingsdagen zijn geannuleerd :) Dus je vlucht zal gewoon doorgaan.

Heb ook een retourtje Helsinki staan komende week, maar even afwachten was het dus waard.

Finnair bood al wel KLM als omboek optie aan, maar in de downgrade van A350 full flat naar KLM 737 met kartonnen saladedoos had ik nog niet zo'n zin tot de vlucht definitief geannuleerd zou zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Evianon schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:12:
[...]

Er is nu een akkoord, dus de rest van de stakingsdagen zijn geannuleerd :) Dus je vlucht zal gewoon doorgaan.

Heb ook een retourtje Helsinki staan komende week, maar even afwachten was het dus waard.

Finnair bood al wel KLM als omboek optie aan, maar in de downgrade van A350 full flat naar KLM 737 met kartonnen saladedoos had ik nog niet zo'n zin tot de vlucht definitief geannuleerd zou zijn :P
Ja, dat was een hele opluchting!!
Wij hadden idd ook nog niets gewijzigd.
Vraag mij wel af als je de vlucht wel gewijzigd hebt, of je dan moeiteloos weer ‘terug kan’?

Maar full flat voor die 2 uurtjes?

Wel een erg fijn vliegtuig die A350.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Galois schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:07:
[...]
Geloof me 't is fijner dan je denkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Zojuist na een lange vlucht aangekomen in west afrika. Tegen het einde van de vlucht werd er een paar keer omgeroepen of er een doctor aan boord was, maar niemand leek gehoor te geven. Op zich niet vreemd, dit soort dingen gebeuren, eens in de zoveel vluchten wordt die omroep gedaan. Leek wel serieus, want op een gegeven moment liepen ze met AED achtige apparatuur door het gangpad.

Na aankomst werd er omgeroepen om te blijven zitten om ambulancepersoneel de ruimte te geven. Logisch. Die komen aan boord, en - tot mijn verbazing - lopen de business class in, en direct door naar de cockpit. Blijkt dat een van de twee piloten een medisch noodgeval heeft gehad tijdens de vlucht. Ik zat op rij twee maar had me (gelukkig) niet gerealiseerd dat het probleem zich in de cockpit afspeelde..

De kans is er natuurlijk altijd, en je weet dat dit soort dingen gebeuren. Maar das wel even slikken als je je realiseert dat dit ook anders had kunnen aflopen. Blij dat de single-pilot voorstellen er nog niet door zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door Xandrios op 15-07-2025 02:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06
Xandrios schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 02:18:
Blij dat de single-pilot voorstellen er nog niet door zijn..
Het onderzoek daarnaar is (voorlopig?) gestopt... EASA Pulls Back On Single-Pilot Ops

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Galois schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Ik pakte nog wel eens de Air Europa 787 naar Madrid. Dat is iets van 2:30 en dan is full flat ook wel erg lekker hoor. Nodig is het natuurlijk niet, maar onderuit gezakt een filmpje kijken is toch lekkerder dan in een 3-3 rechtop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ik pakte nog wel eens de Air Europa 787 naar Madrid. Dat is iets van 2:30 en dan is full flat ook wel erg lekker hoor. Nodig is het natuurlijk niet, maar onderuit gezakt een filmpje kijken is toch lekkerder dan in een 3-3 rechtop zitten.
Als je helemaal kapot terug komt van een long-haul dan is het wel heel fijn ja. Ruim de helft van de route slapen en dan nog even ontbijten.

Wel oude cabine (2-2-2), maar was grotendeels leeg.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 20:25
Zojuist een upgrade gedaan (cash) dus vlieg ik samen met mijn vriendin voor het eerst ooit businessclass met KLM in de 787-10 naar LAX. Ik heb dus echt geen idee wat ik precies kan verwachten maar we hebben er in ieder geval veel zin in!

Ik had nog wel 2 vragen / dillema's:
- In de KLM app staat als maltijdservice alleen ontbijt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is op een 11uur durende vlucht toch?
- We zijn sinds dit jaar lid van Privium (via AMEX), maar nu we dus kunnen kiezen Crown Lounge 52 of Privum Lounge weet ik niet zo goed waar we willen gaan zitten. Wat zouden jullie aanraden?

Het betreft een ochtendvlucht om 09:50 + zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?

[ Voor 4% gewijzigd door Pipmitz op 15-07-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:23
Pipmitz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:51:
Zojuist een upgrade gedaan (cash) dus vlieg ik samen met mijn vriendin voor het eerst ooit businessclass met KLM in de 787-10 naar LAX. Ik heb dus echt geen idee wat ik precies kan verwachten maar we hebben er in ieder geval veel zin in!

- In de KLM app staat als maltijdservice alleen ontbijt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is op een 11uur durende vlucht toch?
- We zijn sinds dit jaar lid van Privium (via AMEX), maar nu we dus kunnen kiezen Crown Lounge 52 of Privum Lounge weet ik niet zo goed waar we willen gaan zitten. Wat zouden jullie aanraden?

Het betreft een ochtendvlucht om 09:50.
- Nee
- Privium

:>

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:17
Of gewoon allebei. Dan weet je meteen hoe beide lounges zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:36
Mawlana schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:59:
Of gewoon allebei. Dan weet je meteen hoe beide lounges zijn. :+
Precies ;)

Ik was altijd erg tevreden over Privium maar de laatste maanden is het erg druk. Gelukkig blijven ze de dranken en hapjes wel netjes aanvullen maar wat mij betreft is het al lang niet meer de fijne plek die het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Misschien niet direct een vraag mbt vliegen maar wel mbt reizen. Als ik in de VS (Las Vegas) een grotere hoeveelheid dollars (5K) uit de ATM wil halen en ik hier in NL bij de bank mijn paslimiet hoog genoeg zet, zijn er dan nog andere beperkingen?
Ik kan me de vorige keer herinneren dat het niet werkte. Toen heb ik alles overgeboekt naar mijn ICS Visa kaart en het via die kaart uit de ATM gehaald. Maar daar liep ik oa weer tegen een ongunstige wisselkoers aan.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Precies ;)

Ik was altijd erg tevreden over Privium maar de laatste maanden is het erg druk. Gelukkig blijven ze de dranken en hapjes wel netjes aanvullen maar wat mij betreft is het al lang niet meer de fijne plek die het was.
Als de nieuwe Privium lounge in Schengen af is, zal het wel veel schelen. Ik pak ook altijd de Privium non-schengen lounge voor Schengen vluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:09:
Misschien niet direct een vraag mbt vliegen maar wel mbt reizen. Als ik in de VS (Las Vegas) een grotere hoeveelheid dollars (5K) uit de ATM wil halen en ik hier in NL bij de bank mijn paslimiet hoog genoeg zet, zijn er dan nog andere beperkingen?
Het is heel wisselend. Ik kon vorige maand in Vegas met ING en Rabo pas eigenlijk ook nergens pinnen, ondanks dat alles goed stond.

Uiteindelijk deed de Rabo pas het in 1 ATM wel. Op het vliegveld deden ze het wel allebei. Met Creditcard pinnen altijd goed uitkijken voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
PWM schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:44:
Als de nieuwe Privium lounge in Schengen af is, zal het wel veel schelen. Ik pak ook altijd de Privium non-schengen lounge voor Schengen vluchten.
Ze zijn beide druk... Afgelopen maandag rond 18 uur hadden we een stoelendans in non-Schengen kunnen starten, te veel aanloop en te weinig stoelen. Ik ben uiteindelijk naar KLM gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Ze zijn beide druk... Afgelopen maandag rond 18 uur hadden we een stoelendans in non-Schengen kunnen starten, te veel aanloop en te weinig stoelen. Ik ben uiteindelijk naar KLM gegaan.
Er komt een hele nieuwe lounge bij de C pier. Deze word dus extra, de andere Schengen lounge blijft ook bestaan. Dan zal het zich wel beter verdelen.

Met de Centurion in non-schengen erbij, moet het volgend jaar echt wel een stuk beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Het betreft een ochtendvlucht om 09:50 + zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?
https://www.klm.nl/inform...ions/business-class-meals

Dat komt ongeveer overeen wat er momenteel in de KLM app staat.
Tussendoor komen ze ook nog langs met een tussendoortje, de zgn sky break (zoiets als een een ijsje, wrap, kroket).
Zo'n uur na het nagerecht zetten ze ook een 'snack basket' op in galley mocht je nog trek hebben in een snack.

[edit] Voor de landing krijgen jullie verder nog een lichte maaltijd, vaak iets als een Quiche, visstoofpotje met een salade en nagerecht.

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 15-07-2025 16:05 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Vegetarische kroket om precies te zijn ;) Beter dan die hamburger die voor landing bij Delta kreeg, die voelde ik 2 dagen later nog.

En zoals vaker gezegd, een fout die veel mensen maken de eerste keer business: Pas op met de alcohol. Ze schenken wat je wilt, zo vaak je wil. Maar als je landt, is het 11.50 lokale tijd. En met een paar glazen in je mik, is de dag opeens een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Wegblijven uit Crown Lounge. Privium heeft beter eten en schoner en rustiger IMO (zelf ook Privium en di jaar ging ik voor het eerst ff kijkje nemen in Crown om gelijk erna aan de overkant naar Privium te gaan).

Veel reisplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Niet beter om dan gewoon in Airside te blijven hangen? Neem aan dat je/jullie irisscan hebben en zo amper tijd kwijt bent aan naar binnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
JDFS schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:37:
Niet beter om dan gewoon in Airside te blijven hangen? Neem aan dat je/jullie irisscan hebben en zo amper tijd kwijt bent aan naar binnen gaan?
Hij bedoelt waarschijnlijk van Schengen naar non-Schengen, terwijl je een Schengen vlucht hebt. Dat is prima te doen als je het niet erg vindt om een stukje te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 19:52
Timmy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Hij bedoelt waarschijnlijk van Schengen naar non-Schengen, terwijl je een Schengen vlucht hebt. Dat is prima te doen als je het niet erg vindt om een stukje te lopen.
Wat vindt de kmar daarvan? Is het geen probleem om naar niet schengen te gaan met een schengen vlucht?

Andere vraag, binnenkort vlieg ik qatar business. Hoe is de oneworld lounge op Schiphol in vergelijking met privium? Wat zijn jullie aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gomaster schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Wat vindt de kmar daarvan? Is het geen probleem om naar niet schengen te gaan met een schengen vlucht?
Eigenlijk mag het zover ik weet niet, maar het is je vast opgevallen dat de KMar helemaal niet om een boarding pass vraagt dus in werkelijkheid weten ze 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Ik heb nog nooit iemand van de KMar tijdens de 'oversteek' gesproken, dus geen idee hoe ze reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Andere vraag, binnenkort vlieg ik qatar business. Hoe is de oneworld lounge op Schiphol in vergelijking met privium? Wat zijn jullie aanbevelingen?
Die vonden het een paar jaar geleden prima. Ik heb toen zelf pro-actief gevraagd of het mocht. Ik wilde aan de non-schengen kant naar een horloge kijken jn de shop daar terwijl ik schengen vloog. Dat was geen probleem toen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:23
CyBeR schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Eigenlijk mag het zover ik weet niet, maar het is je vast opgevallen dat de KMar helemaal niet om een boarding pass vraagt dus in werkelijkheid weten ze 't niet.
Voordat er een lounge binnen het Schengen gebied was stond er naar mijn weten aangegeven dat je juist ook welkom was in de non-schengen lounge. Inmiddels is de actieve promotie van die mogelijkheid verdwenen, maar zie ik ook nergens in de voorwaarden dat het niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat de lounge al dan niet toestaat is één ding, maar dat staat natuurlijk volledig los van de grenscontrole. En op zich maakt de reden van waarom je naar de andere kant wilt of wat er op je ticket staat ook niet uit. Zolang je papieren maar in orde zijn.

Waarschijnlijk wordt het niet meer aangegeven bij de lounge omdat de wachttijden voor de paspoortcontrole soms onvoorspelbaar kunnen zijn en dan hun vlucht kunnen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 22:35
We, gezin - 2 kids (9-12) - vliegen eind juli naar Indonesië via Dubai. Op de terugweg hebben we een wachttijd van 7.40u, in de nacht vanaf 01.00u.

Wat kunnen jullie aanraden om te doen op Dubai airport? We zoeken eigenlijk iets waar we kunnen relaxen en kids kunnen slapen als ze dat willen.
Ik heb Dubai Connect gezien. Kosten zijn iets meer dan 100 euro pp voor 8uur in lounge.

Welke mogelijkheden kunnen jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:26
Volgens mij is er op Dubai een hotel waar je per 4(?) uur een kamer kunt boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Min of meer dezelfde vraag in het verleden en hetzelfde antwoord, het is gewoon toegestaan.
Zo vaak gedaan de afgelopen jaren, vooral voordat de airside Privium Express Lounge er was in het Schengen gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyPi
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 00:27
vanputten80 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:34:
We, gezin - 2 kids (9-12) - vliegen eind juli naar Indonesië via Dubai. Op de terugweg hebben we een wachttijd van 7.40u, in de nacht vanaf 01.00u.

Wat kunnen jullie aanraden om te doen op Dubai airport? We zoeken eigenlijk iets waar we kunnen relaxen en kids kunnen slapen als ze dat willen.
Ik heb Dubai Connect gezien. Kosten zijn iets meer dan 100 euro pp voor 8uur in lounge.

Op terminal 1 en terminal 3 heb je Sleep N Fly locaties. Een soort lounge maar dan met sleep pods. Volgens mij zelfs gratis met Amex/priority pass. En wakeup service. Ideaal om even een paar uurtjes te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:07:
Min of meer dezelfde vraag in het verleden en hetzelfde antwoord, het is gewoon toegestaan.
Mja misschien hier wel maar ik heb 't in Rome bijvoorbeeld ook wel eens geprobeerd en daar hielden ze me wel gewoon tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online

Je hebt veel van die ligstoelen op Dubai. Als je een rustige gate opzoekt kun je daar makkelijk een paar uur slapen. Zeker als je een hele nacht moet maken. Niet ideaal maar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 12:16
CyBeR schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Mja misschien hier wel maar ik heb 't in Rome bijvoorbeeld ook wel eens geprobeerd en daar hielden ze me wel gewoon tegen.
Tja, hier ben je een betalende klant van Schiphol Privium, ben je al door de KMAR doorgelicht bij het verkrijgen van je Privium pas. Tezamen met het feit dat je al door security bent gegaan en niet zomaar met een andere vlucht mee kan is er verder weinig risico.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:15

Dubai International Hotel op de luchthaven. Heeft ook een zwembad. Ze halen je op bij de gate en loodsen je door de security. Hebben we paar jaar geleden ook gedaan met kids op terugreis uit Australië. Te boeken in blokken van 3 uur.

http://www.dihdxb.ae/

Kreeg toevallig van de week nog een promocode van ze voor een uur gratis: DXB1HRFREE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 23:57
Ik sta op het punt om online een retour vlucht met United te boeken naar de USA via google flights.

Kan nu kiezen uit 2 boekingsknoppen:
1) Op de lokale prijs is regelgeving van Nederland van toepassing
2) Op de lokale prijs is regelgeving van België van toepassing

Welke kun je hier het beste kiezen, of maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 11:54
Dekkertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:49:
Ik sta op het punt om online een retour vlucht met United te boeken naar de USA via google flights.

Beide EU, zal weinig verschil maken. Let wel op dat je doorgaans automatisch in Basic Economy wordt geboekt als je via Google Flights bij United boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 23:57
Dekkertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:49:

Heb nu een andere vlucht. Kan kiezen uit:
1) boeken bij KLM
2) boeken bij Delta

Maakt dat nog uit? Biedt de ene meer service/voordelen dan de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dekkertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:03:
[...]

1) boeken bij KLM
2) boeken bij Delta

Dat hangt deels af van of het een KLM of Delta vlucht is en wat je eisen en wensen zijn qua ticket (bagage, flexibiliteit e.d.) maar ook qua voedsel.

Dus misschien zelf wat onderzoek doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dekkertje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:03:
[...]

1) boeken bij KLM
2) boeken bij Delta

Bij Delta kan je je stoel kiezen van te voren, bij KLM kost dat geld als je het een beetje van te voren wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:39
Dit wordt mijn eerste reis naar Amerika en ik ben nu wel een beetje bang voor de customs daar.
Ik moet voor werk een week naar Pittsburgh en heb de volgende vluchten geboekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmNVDxArR9i_seUuoIQy-3vpboI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fV624TXlh4H4hvguq7Fa8gLD.png?f=user_large

Het is een zakelijke trip, ESTA is goedgekeurd en ik heb een retour ticket, hotel reservering en een lokale contactpersoon (collega).

De reden van mijn angst is dat ik een islamitische achtergrond heb en ik genoeg horrorverhalen heb gelezen van mensen met een soortgelijke achtergrond die ter plekke 4 uur lang zijn ondervraagd waarna de toegang ontzegt is en ze op de eerste beste vlucht terug naar huis zijn gestuurd.

Ook ben ik bang om persoonlijke elektronische apparaten mee te nemen omdat de TSA kan eisen om jouw pincode te geven waarna ze jouw hele elektronische device mogen downloaden. Als US resident mag je dit weigeren maar niet US-residents moeten hier aan meewerken.

Het helpt ook nog niet eens mee dat ik vliegangst heb en een hekel heb aan vliegen :+

Ik heb een layover van 3 en 16 minuten in Dallas. Is dit genoeg voor de TSA check en het afhalen van de bagage en door te lopen naar mijn volgende gate?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:17
Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:01:

De reden van mijn angst is dat ik een islamitische achtergrond heb en ik genoeg horrorverhalen heb gelezen van mensen met een soortgelijke achtergrond die ter plekke 4 uur lang zijn ondervraagd waarna de toegang ontzegt is en ze op de eerste beste vlucht terug naar huis zijn gestuurd.
Mensen zullen eerder geneigd zijn horrorverhalen te delen dan succesverhalen. ;) Hoeveel horrorverhalen heb je de afgelopen tijd gelezen? Hoeveel mensen met een islamitische achtergrond zouden naar de VS zijn gegaan in diezelfde periode? :)

Ik geloof best dat de kans dat jij voor een extra check wordt geselecteerd groter is dan de blanke persoon die naast je zit in het vliegtuig.

Worst case heb je op kosten van de zaak een leuk avontuur meegemaakt. Liever tijdens een zakelijke reis dan een vakantiereis. :Y

Op mijn eerste reis naar de VS werd ik op Schiphol aan de gate lang ondervraagd. Zolang dat mijn naam werd omgeroepen voor final call. :+ Eenmaal in de VS was er niks aan de hand. Ook islamitische achtergrond. Wel andere president. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mawlana op 17-07-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:01:
Dit wordt mijn eerste reis naar Amerika en ik ben nu wel een beetje bang voor de customs daar.
Ik moet voor werk een week naar Pittsburgh en heb de volgende vluchten geboekt:

[Afbeelding]

Het is een zakelijke trip, ESTA is goedgekeurd en ik heb een retour ticket, hotel reservering en een lokale contactpersoon (collega).

Ook ben ik bang om persoonlijke elektronische apparaten mee te nemen omdat de TSA kan eisen om jouw pincode te geven waarna ze jouw hele elektronische device mogen downloaden. Als US resident mag je dit weigeren maar niet US-residents moeten hier aan meewerken.

Het helpt ook nog niet eens mee dat ik vliegangst heb en een hekel heb aan vliegen :+

Ik heb een layover van 3 en 16 minuten in Dallas. Is dit genoeg voor de TSA check en het afhalen van de bagage en door te lopen naar mijn volgende gate?
Ik kan me voorstellen dat je wat stress hebt, maar dat is niet nodig. Zorg ervoor dat je goed voorbereid op pad gaat. Als het kan alleen electronische apparaten van je werk mee. Als je ook een personal device meeneemt, zorg dat je die vantevoren even "opschoond" en niet al te gekke dingen erop hebt staan. Je hoeft ook niet helemaal gek te gaan, maar je gallery, search en browse history ed zou ik toch ff reviewen en evt wat opschonen :)

Verder printjes mee van wat je in de VS gaat doen, voorals als het voor werk is, moet je wel in je ESTA duidelijk hebben aangegeven dat het om business gaat. Neem dan ook printjes van je werkgever mee over wat je daar gaat doen, en waar je naartoe gaat. Dit moet overeenkomen met je ESTA info die je hebt ingevuld.

3,16uur layover moet lukken, maar vul ff MPC app in, als je op de terugvlucht bent is je ESTA verwerkt en zit je in het systeem, en zou MPC moeten werken, scheelt een hele hoop wachttijd, als er een MPC rij is.

Zorg dus gewoon dat alles klopt, en dat je kloppende info hebt ingevoerd en communiceert, dan zou het allemaal prima moeten gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door olafmol op 17-07-2025 11:33 . Reden: MPC niet relevant bij vertrekkende vlucht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:22:
[...]

als je op de terugvlucht bent is je ESTA verwerkt en zit je in het systeem, en zou MPC moeten werken, scheelt een hele hoop wachttijd, als er een MPC rij is.
Dat zou ik knap vinden aangezien de VS helemaal geen paspoortcontrole heeft voor mensen die het land verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Mawlana schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Mensen zullen eerder geneigd zijn horrorverhalen te delen dan succesverhalen. ;) Hoeveel horrorverhalen heb je de afgelopen tijd gelezen? Hoeveel mensen met een islamitische achtergrond zouden naar de VS zijn gegaan in diezelfde periode? :)

Ik geloof best dat de kans dat jij voor een extra check wordt geselecteerd groter is dan de blanke persoon die naast je zit in het vliegtuig.

Worst case heb je op kosten van de zaak een leuk avontuur meegemaakt. Liever tijdens een zakelijke reis dan een vakantiereis. :Y

Op mijn eerste reis naar de VS werd ik op Schiphol aan de gate lang ondervraagd. Zolang dat mijn naam werd omgeroepen voor final call. :+ Eenmaal in de VS was er niks aan de hand. Ook islamitische achtergrond. Wel andere president. :P
Ik wist helemaal niet dat dat soort pre-checks al op Nederlandse bodem worden uitgevoerd.
Ergens wel fijn want als ze van plan zijn om mij toegang te ontzeggen heb ik liever dat het hier in Nederland gebeurt dan na een vlucht van 10+ uur.

Mag ik vragen wat voor soort vragen ze je toen stelden? Was het meer een standaardprocedure of gingen ze echt de diepte in en moest je bewijzen laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
CyBeR schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Dat zou ik knap vinden aangezien de VS helemaal geen paspoortcontrole heeft voor mensen die het land verlaten.
Oeps. je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik was ff confuus en ging uit van een buitenlandse vlucht terug met transit in de VS. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
olafmol schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je wat stress hebt, maar dat is niet nodig. Zorg ervoor dat je goed voorbereid op pad gaat. Als het kan alleen electronische apparaten van je werk mee. Als je ook een personal device meeneemt, zorg dat je die vantevoren even "opschoond" en niet al te gekke dingen erop hebt staan. Je hoeft ook niet helemaal gek te gaan, maar je gallery, search en browse history ed zou ik toch ff reviewen en evt wat opschonen :)

Verder printjes mee van wat je in de VS gaat doen, voorals als het voor werk is, moet je wel in je ESTA duidelijk hebben aangegeven dat het om business gaat. Neem dan ook printjes van je werkgever mee over wat je daar gaat doen, en waar je naartoe gaat. Dit moet overeenkomen met je ESTA info die je hebt ingevuld.

3,16uur layover moet lukken, maar vul ff MPC app in, als je op de terugvlucht bent is je ESTA verwerkt en zit je in het systeem, en zou MPC moeten werken, scheelt een hele hoop wachttijd, als er een MPC rij is.

Zorg dus gewoon dat alles klopt, en dat je kloppende info hebt ingevoerd en communiceert, dan zou het allemaal prima moeten gaan.
Thanks voor de MPC tip, ik had deze al gedownload maar las ook dat ik niet eligble ben omdat dit mijn eerste entry in de US is. Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat dit op de terugweg wel een toegevoegde waarde heeft. Toch maar opnieuw gedownload :)

Voor wat betreft de ESTA vond ik het vreemd dat ze niet vroegen naar de reden van het bezoek. Ik heb dus nergens kunnen invullen of dit een toeristische reis of zakelijke reis is.

Ik neem mijn zakelijke telefoon en laptop mee daar staan de complete agenda van de hele week op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:58
Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:26:
Ik wist helemaal niet dat dat soort pre-checks al op Nederlandse bodem worden uitgevoerd.
Ergens wel fijn want als ze van plan zijn om mij toegang te ontzeggen heb ik liever dat het hier in Nederland gebeurt dan na een vlucht van 10+ uur.
Het is niet "of", maar "en". Je hebt kans dat je hier op Schiphol bij de gate voor een extra praatje geselecteerd wordt, maar bij aankomst in de VS moet je sowieso nog langs de CBP/Immigration beambte.

Dat praatje op Schiphol kan je trouwens aan zien komen: als je vooraf geen boarding pass in je app krijgt en/of op Schiphol een papieren boarding pass krijgt met SSSS erop, dan kan je je vast voorbereiden dat je aan de gate nog een extra praatje krijgt. Is random - ik als toch wel erg blanke niet-islamitische-achtergrond man van middelbare leeftijd :+ heb die SSSS ook een aantal keer gehad. Niets om je zorgen om te maken.

Op Schiphol ga je niet tegen gehouden worden, tenzij ze kruitresten op je handen/bagage vinden. Dus bommen maken kun je beter even mee stoppen :+ :>

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Dat zijn puur veiligheidschecks, men ontzegt je daar niet de toegang tot het land (maar evt. wel tot de vlucht) en, omgekeerd, men maakt op dat moment op geen enkele manier de beslissing dat je het land in mag. Dat gebeurt echt pas bij een beambte in de VS.

Deze checks gebeuren op Schiphol overigens ook alleen bij Amerikaanse maatschappijen, maar je vliegt met American dus dat zul je tegenkomen.

D'r is ook nog een extra mogelijkheid, die wel van toepassing is op KLM-vluchten: de SSSS op je boarding pass. Als je dat krijgt kun je geen boarding pass thuis uitprinten (alleen op de luchthaven) en moet je je even melden bij de gate. Dat gebeurt hoofdzakelijk willekeurig of aan de hand van bepaalde triggers (cash ticket, enkele reis, etc.) maar onofficieel ook op mensen met een "verdacht profiel". Sommige mensen hebben dat quasi-altijd. Meestal mensen met een tintje, of die een naam hebben die lijkt op iemand op de No-Fly list.
Mag ik vragen wat voor soort vragen ze je toen stelden? Was het meer een standaardprocedure of gingen ze echt de diepte in en moest je bewijzen laten zien?
Het is een standaardprocedure. De vragen verschillen maar men probeert effectief te beoordelen of je een terrorist bent of niet aan de hand van je antwoorden. Ik ben ooit gevraagd wat ik ging doen in Boston en toen had de wedervraag op het antwoord dat ik gaf te maken met "die universiteit daar". Ze was waarschijnlijk op zoek naar Harvard maar de vriendin die ik op ging zoeken ging naar MIT :P Het idee is iig dat ze je wat vragen en als je daar redelijk antwoord op kunt geven ipv. in zweten uit te breken is het waarschijnlijk wel goed.

En ze stellen daar geloof ik de standaardvragen over of je je bagage zelf hebt ingepakt e.d. Is al weer even geleden voor mij, ik vlieg als 't even kan KLM en dan krijg je die vragen niet (tenzij SSSS).

SSSS heb ik overigens ook wel eens gehad, als witte Nederlander zonder enige problematische geschiedenis. Soms gebeurt het gewoon willekeurig.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 17-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Thanks voor de MPC tip, ik had deze al gedownload maar las ook dat ik niet eligble ben omdat dit mijn eerste entry in de US is. Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat dit op de terugweg wel een toegevoegde waarde heeft. Toch maar opnieuw gedownload :)

Voor wat betreft de ESTA vond ik het vreemd dat ze niet vroegen naar de reden van het bezoek. Ik heb dus nergens kunnen invullen of dit een toeristische reis of zakelijke reis is.

Ik neem mijn zakelijke telefoon en laptop mee daar staan de complete agenda van de hele week op.
Zoals @CyBeR hierboven al terecht opmerkte, MPC is voor jou nu niet relevant, ik was ff vergeten dat je terug al gewoon in de VS bent (ik heb het ooit gebruikt op de terugvlucht vanuit Mexico via VS, vandaar)

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 17-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tip: neem een printje mee van hotelreservering en van de agenda. Voor dat soort dingen vertrouw ik nooit alleen op electronica.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
[...]

Ongeacht wat je bij je ESTA hebt ingevuld vragen ze het sowieso opnieuw. Ja, ze zullen je vast eerder verdenken. Maar als je je zaken gewoon op orde hebt is er waarschijnlijk geen probleem:

- Als je gewoon een kort en duidelijk verhaal hebt is het meestal al goed. Zeg gewoon dat je meetings voor werk hebt. Ze vragen zelf wel door als ze meer willen weten. Beantwoord dat gewoon kort en duidelijk.
- Je hoeft er zelf ook niet direct hele verhalen omheen te vertellen. Dan denken ze juist eerder dat je voor iets anders komt. Dus gewoon de vragen direct beantwoorden.
- Neem naast wat op je laptop/telefoon staat een printje mee met je agenda of iets anders waar duidelijk uit blijkt waarom je daar bent. Liefst met iets waar de naam van het bedrijf op staat. Dit heb je sneller paraat dan het ter plekke te moeten opzoeken op een telefoon, en kan je daar ook bij iemand achterlaten.
- Zorg ervoor dat je een contactpersoon van dat bedrijf hebt waarvan je de gegevens kan delen. Print dit ook uit of schrijf het op. Als ze toch extra checks willen doen kunnen ze dat zo snel mogelijk doen.
- Een printje met je vluchtinformatie (en return ticket) helpt ook!

Mocht het toch te lang duren. Gaat er 1.5 uur later nog een vlucht van DTW naar PIT. Met First zorgen ze wel dat je daar op mag als je het niet haalt.

Op je terugreis moet je vooral op tijd op het eerste vliegveld zijn. Meestal heb je geen gedoe (security of iets anders) bij de binnenlandse transfer naar een internationale vlucht. Je hebt dus net zoveel tijd als een 'normale' passagier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Tip: neem een printje mee van hotelreservering en van de agenda. Voor dat soort dingen vetrouw ik nooit alleen op electronica.
Ik doe het tegenwoordig niet meer maar ik heb wel eens een CBP-beambte gehad die pertinent weigerde m'n vlucht intinerary op m'n telefoon te bekijken en 't per se op papier wilde. Wat ik natuurlijk niet bij me had. (En hij wist net zo goed als ik dat 't op z'n eigen scherm stond, die info hebben ze echt wel.) Daarna jaren meegenomen voor jan lul |:(

Maar als je zo min mogelijk gezeik wilt als persoon met een niet-westerse afkomst zou ik dat wel doen.

Dat was wel echt een eikel trouwens. Ik ga er bijna van uit dat als ik 't op A4 had meegenomen dat 't ook niet goed was want meneer accepteert alleen US Letter papier.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 17-07-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:24:
Ik doe het tegenwoordig niet meer maar ik heb wel eens een CBP-beambte gehad die pertinent weigerde m'n vlucht intinerary op m'n telefoon te bekijken en 't per se op papier wilde. Wat ik natuurlijk niet bij me had. (En hij wist net zo goed als ik dat 't op z'n eigen scherm stond, die info hebben ze echt wel.) Daarna jaren meegenomen voor jan lul |:(

Maar als je zo min mogelijk gezeik wilt als persoon met een niet-westerse afkomst zou ik dat wel doen.
Ik doe het ook alleen maar voor de verre vluchten, niet voor Europa.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42

4x2

lộn xộn quá

Een andere vraag die je bijna zeker gaat krijgen is wie je kosten in de VS betaald, incl salaris, het antwoord daarop moet altijd een hele duidelijke "mijn Nederlandse werkgever" zijn.

Die vraag heb ik tot nu toe altijd gehad, want dat lijkt, buiten terrorisme, het enige wat ze iets boeit.

Verder eens met de tips, zorg dat je je reserveringen, brief/mail van je werkgever waarom je dr heen moet en dergelijke op papier hebt.
Bij mij hebben ze nooit om de papieren (of online) versie gevraagd, maar ik behoor dan ook niet tot de "you've been randomly selected to provide additional information" groep ;)
De kans op dat laatste is met de juiste (achter)naam en huidskleur wel meer dan 80%
Als je alles in orde hebt (en dat is niet zo heel veel) en niet totaal in paniek raakt kost dat ook alleen maar wat extra tijd en verder niks.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

In 2018 kreeg je die vragen vaak standaard en dan mocht je af en toe door naar de teamleider(?) voor meer vragen en daarnaar door naar de handbagage controle met nog een keer meer van hetzelfde. Tegenwoordig is dat minder en eigenlijk alleen wanneer je één van de gelukkige voor Secondary Security Screening Selection bent.
Vragen die je zoals krijgt: Heb je het zelf hebt ingepakt, De reden van je trip, wat je voor werk doet, voor wie je werkt, klantgegevens, reis/verblijf gegevens, hoeveelheid geld dat je bij hebt enzovoort. En dan wilde ze vaak de reserveringen, visitekaartjes ofzo zien.

N=1 Maar als je op het laatste moment nog wijzigingen doorvoert of een last minute ticket koopt gaat de kans op die extra controle omhoog.

Als SSSS erop staat kun je het beste op tijd naar die controle gaat i.p.v. te wachten tot je ze eruit pikken. In het verleden zag wanneer je aankwam bij de gate ook vaak op de borden: 'Passengers for flight xxxxxx please report to the desk if you name starts with: ABCDEF/G BCDEF/H GROUCH/Y.. vaak bij de gate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 12:16
Het werd hier tussen de lijntjes door wel gezegd maar belangrijk is ook dat je bewijs hebt dat je weer terug vliegt. Dus uitgeprinte eticket van de terugreis. De datum moet binnen 3 maanden van aankomst zijn.

Ook kijken ze in je paspoort of je de laatste tijd geweest bent naar risicolanden (denk Iran, Jemen, Afghanistan,Noord-Korea, Rusland…)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
Radiodurans schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:53:
Het werd hier tussen de lijntjes door wel gezegd maar belangrijk is ook dat je bewijs hebt dat je weer terug vliegt. Dus uitgeprinte eticket van de terugreis. De datum moet binnen 3 maanden van aankomst zijn.

Ook kijken ze in je paspoort of je de laatste tijd geweest bent naar risicolanden (denk Iran, Jemen, Afghanistan,Noord-Korea, Rusland…)
Ben bezoeken aan die landen of Rusland na krijg je ook geen ESTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
menzo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Ben bezoeken aan die landen of Rusland na krijg je ook geen ESTA.
Nope. En daar moet je ook niet over liegen, ook zonder stempel kunnen ze het weten. En dan heb je echt een probleem.

Mijn pa moest aankruisen dat hij in Irak was geweest, dus zijn ESTA was ook meteen afgewezen. Maar een bezoekersvisum was geen probleem. Al is de kans aanwezig dat het nu anders is :+

Maar er zijn voorbeelden bekend van mensen die bijvoorbeeld invulden geen strafblad te hebben en geweigerd werden bij aankomst. Ze zien meer dan je denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:08
Bezoek aan die landen is geen probleem om de vs in te komen, maar inderdaad niet met een Esta. Daarover liegen/"vergeten" moet je nooit doen. Ken iemand die nu bij elke visumaanvraag (/esta ed) het vinkje "Ben je ooit geweigerd bij de grens in een land" mag aanvinken... dat wil je niet hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er zijn mensen die twee paspoorten hebben, zodat ze dit soort problemen niet krijgen (een paspoort voor de problematische landen, eentje voor normaal gebruik). Zou dat werken met de ESTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Officieel maakt het niets uit. De vragen gaan over weigering van jou als persoon aan een grens, niet over welk paspoort je toen bij je had.

Wat een tweede paspoort je in staat stelt is om geloofwaardiger te kunnen liegen, door een reisdocument te laten zien waar de stempels van dat land niet in staan.

Het probleem ontstaat echter wanneer je betrapt wordt op liegen. Dat vindt men in de VS écht niet leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zr40 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:54:
Dat vindt men in de VS écht niet leuk.
Behalve als je politicus bent, dan staat het in je contract :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Wij hebben zoiets vorig jaar aan de hand gehad in Las Vegas. Mijn vrouw heeft/had een Oekraiens en Nederlands paspoort. In dat UA paspoort heeft ze een US bezoek-visum wat blijkbaar nog geldig was toen ze met haar NL paspoort en esta de grens wilde passeren. Officieel mag je van UA geen dubbele nationaliteit hebben dus bij het aannemen van de NL nationaliteit heeft ze nog met de UA ambassade gebeld om te vragen hoe ze haar UA-nationaliteit kon “inleveren”. Daar werd verteld dat je het beste niets kon doen, er was immers geen check oid. Uiteraard sprong bij het nemen van de vingersfdrukken bij grenspassage in de VS meteen dat visum tevoorschijn. We probeerden de beambte uit te leggen dat dat paspoort officieel niet meer geldig was toen ze haar NL nationaliteit aannam. Dat werd echter niet geaccepteerd en er werd verteld dat ze toch echt dat UA paspoort moest meenemen en dat je bij het aanvragen van de esta had moeten aangeven dat je 2 nationaliteiten hebt. Die man nogmaals proberen uit te leggen hoe het zat, maar dat kwam niet aan. Dus hem uiteindelijk maar gelijk gegeven toen we merkten dat ie “sorry” wilde horen en dat we het de volgende keer anders zouden doen. Was wel even zweten maar uiteindelijk mochten we na het accepteren van een waarschuwing door op basis van de esta en nl paspoort.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Net weer een handgeschreven kaartje op mijn stoel van de purser. Welkom aan boord Mr. Pwm, met tekeningen er om heen.

Heel af en toe ligt ie daar. Ik ben benieuwd wat dat triggered, ik zal toch niet de enige Plat aan boord zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
PWM schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:28:
Net weer een handgeschreven kaartje op mijn stoel van de purser. Welkom aan boord Mr. Pwm, met tekeningen er om heen.

Heel af en toe ligt ie daar. Ik ben benieuwd wat dat triggered, ik zal toch niet de enige Plat aan boord zijn geweest.
Geen getekende hartjes? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Als Platinum heb ik nooit een kaartje gekregen, wel af en toe een praatje en een pre departure drankje. Sinds ik Ultimate ben is dat een ander verhaal, regelmatig een kaartje, vaak een praatje (purser maar soms ook de piloot) en bijna altijd een drankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
Herkennen jullie trouwens de staf of zijn er gewoon teveel verschillende personeelsleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Pexow schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:56:
Herkennen jullie trouwens de staf of zijn er gewoon teveel verschillende personeelsleden?
Het zijn er nogal wat ;)

Ik vlieg bijna uitsluitend KLM en Air France en af en toe herken ik iemand van een eerdere vlucht. Toevallig trof ik twee weken geleden terug naar Amsterdam vanuit New Delhi een purser die ik een paar weken eerder ook al tijdens een vlucht naar Singapore had gesproken. Het gesprek dat we hadden ging bijna naadloos verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zeker. En knap getekende vliegtuigjes.

De hele crew noemde mij ook bij naam (zat gewoon Comfort), dus wel blijkbaar even besproken. Heb het eens in de 3 maanden of zo. Zal eens vragen de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Pexow schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:56:
Het grondpersoneel in de priviumlounges zeker wel maar in de lucht had ik dat alleen bij lufthansa first op verschillende vluchten (bestemmingen). Blijkbaar hebben ze daar maar een select clubje wat die klasse bedient. En daarbij had deze dame ook nogal een opvallende bril en coupe. Dus viel sowieso op. Bij KLM is de pool denk ik erg groot dus de kans dat je dezelfde krijgt is kleiner en de kans dat ik me diegene dan ook ga herinneren is nog kleiner.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
Apache4u schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:54:
[...]

Het grondpersoneel in de priviumlounges zeker wel maar in de lucht had ik dat alleen bij lufthansa first op verschillende vluchten (bestemmingen). Blijkbaar hebben ze daar maar een select clubje wat die klasse bedient. En daarbij had deze dame ook nogal een opvallende bril en coupe. Dus viel sowieso op. Bij KLM is de pool denk ik erg groot dus de kans dat je dezelfde krijgt is kleiner en de kans dat ik me diegene dan ook ga herinneren is nog kleiner.
Hangt ook weer van de route af. Ben eens een KLM stewardess twee keer tegen gekomen die familie in de buurt van Toronto heeft wonen. Ze vraagt die route dus vaak specifiek aan en vliegt hem dus wat vaker dan gebruikelijk. Ondanks dat er bij mij een paar jaar tussen zat voor ik weer die kant op ging (gewoon Economy zonder status) wist ze nog heel goed dat we eerder op dezelfde vlucht zaten. Alsnog stom toeval, maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Zelfde ervaring hier, zowel in business als in economy, maar altijd in Europa, krijg m nooit intercontinentaal. Heb vaak wekelijks dezelfde vlucht naar Mad en de crew is soms dezelfde, maar denk niet dat het daar aan ligt.

Een keer lag het kaartje op mijn stoel, bleek ik naast een bekende NL acteur te zitten. Hij had geen kaartje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Zo’n handgeschreven kaartje is echt een goede tool manier om de NPS op te krikken. Ik krijg ze vooral op DL TATL-vluchten en tijdens wat langere binnenlandse vluchten in de VS. Hoger gehalte als je een MSP en SLC based crew hebt.

Tegenwoordig hebben luchtvaartmaatschappijen een elektronisch manifest, en de crew loopt rond met een mobiel waarop ze precies kunnen zien wie je bent, wat je status is, je reisinformatie, eventuele speciale verzoeken en of er recent iets mis is gegaan met de service. Best makkelijk dus om daar iets uit te halen. Af en toe staat er dan een ster bij je naam en dan wordt van de crew verwacht om iets extra te doen. Een recente service failure triggert vaak ook zoiets. Sommige doen het dan weer uit eigen initiatief.

Wat de crew betreft: dat hangt een beetje af van de bestemming. Na al die jaren met Northwest, Delta en KLM herken ik af en toe wel gezichten van eerdere vluchten. Op AMS–MSP–AMS zit er eigenlijk altijd wel iemand die ik al eens gehad heb bij Northwest en/of Delta. ATL based crew pool is denk ik iets groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:50
gambieter schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:06:
Er zijn mensen die twee paspoorten hebben, zodat ze dit soort problemen niet krijgen (een paspoort voor de problematische landen, eentje voor normaal gebruik). Zou dat werken met de ESTA?
Dat klinkt leuk, tot dat je beseft dat USA toegang heeft tot vluchtgegevens, op diverse manieren, die wellicht niet eens zo voor de hand liggen.

Voorbeeld;
als je een ticket boekt,via USA based website zoals Expedia. En dan hoeft dat niet eens een vlucht naar de USA te zijn.

Ik had vroeger ook altijd twee paspoorten, maar heb voor de USA toch een visum aangevraagd.
Het risico dat ze iets weten of vermoeden kan je in grote problemen brengen.

Een visum is veel werk, maar je hebt hem dan wel voor 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 12:07

Heb je een (over)ijverige purser gehad, waarschijnlijk eentje die nog niet zo lang purser is en nog daadwerkelijk doet wat er in de interne richtlijnen staat m.b.t. extra aandacht voor de FB members.

Pas na een tijdje gaan ze met de pet ernaar gooien (want het zijn slechts richtlijnen) als ze erachter komen dat alle collega's dat ook doen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 13:17
Grouchy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:35:
In 2018 kreeg je die vragen vaak standaard en dan mocht je af en toe door naar de teamleider(?) voor meer vragen en daarnaar door naar de handbagage controle met nog een keer meer van hetzelfde. Tegenwoordig is dat minder en eigenlijk alleen wanneer je één van de gelukkige voor Secondary Security Screening Selection bent.
Het lijkt er anders op dat onder Trump CBP strenger is geworden. Social media wordt afgespeurd, ze kijken in je telefoon... en als er iets in staat wat ze niet bevalt (anti-Trump/MAGA, pro-Palestina, etc.) kom je er niet in.

Australian denied entry to US after being grilled about Israel-Gaza views

French scientist denied US entry after phone messages critical of Trump found

Did a JD Vance meme get tourist banned from the US?

De EFF heeft nu een guide voor het preppen van je elektronische apparaten:

Preparing Devices for Travel Through a US Border

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Dat gebeurt echter niet op Schiphol.

Wat ik me mijn te herinneren is dat die CBP directive er een tijd is, in ieder geval (van ergens niet zo lang) voor COVID?
En iemand zich zorgen maakt om zijn/haar social media, lol; voordat je vertrekt zijn surveillanceprogramma’s/instanties zoals het Department of Homeland Security, NSA, NSAC enzovoort al bezig met je en ben je door al aardig wat databases gehaald. Met Global Entry haalt de KMAR je hier dacht ik ook door een database of 5.

[edit] Officiële reden van weigering was trouwens 2x drugs en 1x vertrouwelijke data van het Los Alamos National Laboratory lab op zijn electronisch device, maar zo'n kop levert vast niet zo veel clicks op.

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 18-07-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Tom Paris schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:10:
[...]

Het lijkt er anders op dat onder Trump CBP strenger is geworden. Social media wordt afgespeurd, ze kijken in je telefoon... en als er iets in staat wat ze niet bevalt (anti-Trump/MAGA, pro-Palestina, etc.) kom je er niet in.

Australian denied entry to US after being grilled about Israel-Gaza views

French scientist denied US entry after phone messages critical of Trump found

Did a JD Vance meme get tourist banned from the US?

De EFF heeft nu een guide voor het preppen van je elektronische apparaten:

Preparing Devices for Travel Through a US Border
Heel bijzonder dan dat alle mensen die ik ken die de afgelopen weken voor privé of werk naar de VS zijn gereisd nier hun device of social media hoefden te openen. Laat je niet helemaal gek maken door een paar extreme voorbeelden, er komen per dag duizenden mensen de VS in, zonder moeilijk gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:56:
[...]

Heel bijzonder dan dat alle mensen die ik ken die de afgelopen weken voor privé of werk naar de VS zijn gereisd nier hun device of social media hoefden te openen. Laat je niet helemaal gek maken door een paar extreme voorbeelden, er komen per dag duizenden mensen de VS in, zonder moeilijk gedoe.
Er zal wel wat meer aan de hand geweest zijn dan wat foto’s op social media.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

olafmol schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:56:
[...]

offtopic:
De overgrote meerderheid daarvan spreekt zich ook niet uit over de zittende president van de VS, en dat is volgens mij toch iets waar ze vroeger niet of nauwelijks op screenden, tenzij het de extreme gevallen waren. Die types hebben sowieso ook een ander profiel.

Hier lijken er echt mensen met een bepaalde achtergrond te worden uitgepikt: veel academici, of semi-publike figuren die zich online vrolijk maken over Trump en door de band al politiek meer in het centrum of links daarvan zitten. In een functionele democratie is dat geen reden om je de toegang tot het land te weigeren.

Ik kan me wel voorstellen dat Europeanen met een diverse achtergrond zich dan beginnen afvragen of ze niet gewoon gaan teruggestuurd worden, ook al gaan ze voor de baas (ik zou er niet meer voor mijn plezier naartoe vliegen als je ziet hoe breed het 'risicoprofiel' tegenwoordig is).

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:05:
[...]

Hoe werkt dit eigenlijk bij als ik KLM Gold heb en dan een Delta vlucht boek naar de US via Delta? Mag ik dan 72 uur van te voren Delta Comfort+ selecteren als die nog vrij is? Of geldt dat niet? Is dit wel beschikbaar als ik via KLM boek in plaats van Delta?
Viel mij op dat ons zakelijk boekingssysteem zowel Delta als KLM account had gekoppeld waardoor m’n SkyPriority niet door kwam. Blijkt zo te zijn dat Delta Skymiles dan voorrang krijgt. Omzetten moest zowel aan de kant van KLM als Delta gebeuren en kon niet in de app dus daar moest ik voor bellen. Als ik het in de Delta app aanpaste gebeurde er niets. Bij KLM was die optie er niet.

Zoals eerder aangegeven kun je de comfort plus stoelen etc tegen betaling aanschaffen, maar zit er in de app geen discount. Ik zal het op de luchthaven eens vragen. Zone 4 is in ieder geval voor KLM Gold. Die stond een tijd nog op Zone 5 maar Delta heeft dat ook gefixt door de check-in opnieuw te doen. Delta One kost 999 USD met twee stoelen vrij en is mij iets teveel van het goede op een 10 uur durende vlucht.

Wat een gedoe. 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Borromini schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:35:
[...]

offtopic:
(ik zou er niet meer voor mijn plezier naartoe vliegen als je ziet hoe breed het 'risicoprofiel' tegenwoordig is).
Wat dat risicoprofiel betreft...
In het verleden maakten de Verenigde Staten gebruik van een interactief controlesysteem. Dat zal vast doorontwikkeld zijn in de loop der jaren.
Het systeem is bedoeld om zowel illegale immigratie te beperken als de nationale veiligheid te waarborgen. Elke passagier die naar de VS reist, wordt op beide aspecten gescreend. De uitkomst van die screening wordt weergegeven in een code die bestaat uit een cijfer en een letter, en wordt vanaf 48 uur voor vertrek toegekend.

Het cijfer uit die code geeft het veiligheidsrisico aan, van 0 t/m 4, waarbij 0 en 1 staan voor een hoog risico, en 4 voor een laag risico. Bij een hoger risico vindt er vast meer onderzoek plaats.

De letter heeft dan weer betrekking op immigratie. Mogelijke letters zijn A, B, C, D, E, X of Z. Zo betekent een A dat de passagier over de juiste reisdocumenten beschikt, terwijl een B aangeeft dat er bijvoorbeeld geen geldige ESTA is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
https://radar.avrotros.nl...ocht-toch-niet-meer-61731

Mocht dat niet al ter sprake zijn geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:20
Tja, als je dan leest:
De Consumentenbond is kritisch. Directeur Sandra Molenaar noemt het nieuwe beleid “een ordinair verdienmodel”.
Het hele vliegen is toch een verdienmodel? Als er iets commercieel is, dan is het wel het vliegen en getrut met koffer en handbagage en bijbetalen hiervan. Netzoals het eten aan boord welke je al dan niet krijgt of moet kopen.
Juist hiermee biedt KLM toch ongeveer hetzelfde product als de concurrenten en is het vergelijken toch juist makkelijker?

En verder dat gepiep van die consumenten organisaties, er staat toch duidelijk op de website wat je krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QcKsbhi1QKNMlbwa_PPpVyNXSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9tcXCDSIhgn6AycYJpgA9RW.jpg?f=fotoalbum_large

En verderop in het boekingsproes komt het nog een keer naar voren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkWVbyFXLKmqlK2oQarMvb3KT3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOP9mEf9WSyMsdavYu9M8Nmu.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het dan nog niet snapt of ziet dan kun je beter iemand vragen om je te helpen bij het boeken van een reis of langs een reisbureau om het voor je te boeken.

Ik vlieg over een paar maanden met Easyjet naar Londen en hoef juist geen handbagage maar alleen een kofer. Dat is bij Easyjet even duur en dan kies ik liever voor die koffer. En iemand anders weer voor handbagage, als daarmee echt de prijs lager wordt is dat alleen maar prima. Scheelt ook weer een heel gedoe met boarden met te veel handbagagekoffertjes die dan alsnog ee het ruim in moeten. Dat kost allemaal ook gewoon tijd (en geld).

[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 20-07-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:52:
[...]

Tja, als je dan leest:

[...]

Het hele vliegen is toch een verdienmodel?
jup en eigenlijk betaal je altijd al overal voor, maar heel transparant is het meestal niet door vraag/aanbod/dynamische prijzen.

Dus wellicht wel beter dat je dan gewoon betaald voor de opties die je wilt.

Volgens mij zag ik ergens voorbij komen dat je niet bij alle tickets meer XP krijgt, daar zou ik ook nog rekening mee houden als je spaart voor een hogere status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hoe doen ze het eigenlijk? Zone 5 mag geen handbagage meenemen en zodra zone 5 gaat boarden checken ze erop?

Lijkt me voor het grondpersoneel ook niet zo leuk. En idd interessant dat ze juist "monopolieroutes" hebben gekozen om dit eerst in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:25:
Hoe doen ze het eigenlijk? Zone 5 mag geen handbagage meenemen en zodra zone 5 gaat boarden checken ze erop?

Lijkt me voor het grondpersoneel ook niet zo leuk. En idd interessant dat ze juist "monopolieroutes" hebben gekozen om dit eerst in te voeren.
Kan aan mij liggen, maar heb niet het idee dat al die zones goed wordt uitgevoerd. Zie altijd ver voor het boarden altijd een hele lange rij.

Ik heb altijd bv Zone 3, door Bluebiz, maar merk daar helemaal niks van. Ik ga gewoon samen met de rest naar binnen. Volgens mij dat zone 1 en 2 wel eerder naar binnen mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Het gaat natuurlijk gewoon om de centjes. In tegenstelling tot de ingecheckte bagage sleept de passagier zelf zijn bagage mee, komt geen klm grondpersoneel bij kijken.
Als ze echt efficienter willen boarden laten ze iedereen gewoon de handbagage gewoon gate checken en staat die bagage bij het uitstappen al klaar in de slurf zoals in de VS.

Wat ook verwarrend is dat ze allemaal weer verschillende maten hanteren, zelfde alliantie/JV of airlines waar ze tickets voor verkopen, tig jaar later en iets afstemmen..niet echt.

Zones: zo werkt het wel vaak, laatste zone is dan de 'basic'.
Bij KLM zetten ze vaak 1-2-3 meteen aan of na een seconden of 30.

[ Voor 12% gewijzigd door Grouchy op 20-07-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Offff... bij Delta moet je langs de balie lopen om een boarding pass te krijgen met je stoelnummer erop als je Basic hebt, misschien moet dat bij KLM dan ook straks? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 10:58
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:31:
Offff... bij Delta moet je langs de balie lopen om een boarding pass te krijgen met je stoelnummer erop als je Basic hebt, misschien moet dat bij KLM dan ook straks? :+
Krijg je je stoelnummer pas bij de balie? Dat is wel een truck die ik ze heb zien doen, dan sta je half op de waiting list en bij inchecken bij de balie (kort voor de vlucht) geven ze het pas vrij.

[ Voor 3% gewijzigd door UTMachine op 20-07-2025 17:40 ]

Pagina: 1 ... 246 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2