Bobo221 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:26:
[...]
Ik wist helemaal niet dat dat soort pre-checks al op Nederlandse bodem worden uitgevoerd.
Ergens wel fijn want als ze van plan zijn om mij toegang te ontzeggen heb ik liever dat het hier in Nederland gebeurt dan na een vlucht van 10+ uur.
Dat zijn puur veiligheidschecks, men ontzegt je daar niet de toegang tot het land (maar evt. wel tot de vlucht) en, omgekeerd, men maakt op dat moment
op geen enkele manier de beslissing dat je het land in mag. Dat gebeurt echt pas bij een beambte in de VS.
Deze checks gebeuren op Schiphol overigens ook alleen bij Amerikaanse maatschappijen, maar je vliegt met American dus dat zul je tegenkomen.
D'r is ook nog een extra mogelijkheid, die wel van toepassing is op KLM-vluchten: de SSSS op je boarding pass. Als je dat krijgt kun je geen boarding pass thuis uitprinten (alleen op de luchthaven) en moet je je even melden bij de gate. Dat gebeurt hoofdzakelijk willekeurig of aan de hand van bepaalde triggers (cash ticket, enkele reis, etc.) maar onofficieel ook op mensen met een "verdacht profiel". Sommige mensen hebben dat quasi-altijd. Meestal mensen met een tintje, of die een naam hebben die lijkt op iemand op de No-Fly list.
Mag ik vragen wat voor soort vragen ze je toen stelden? Was het meer een standaardprocedure of gingen ze echt de diepte in en moest je bewijzen laten zien?
Het is een standaardprocedure. De vragen verschillen maar men probeert effectief te beoordelen of je een terrorist bent of niet aan de hand van je antwoorden. Ik ben ooit gevraagd wat ik ging doen in Boston en toen had de wedervraag op het antwoord dat ik gaf te maken met "die universiteit daar". Ze was waarschijnlijk op zoek naar Harvard maar de vriendin die ik op ging zoeken ging naar MIT

Het idee is iig dat ze je wat vragen en als je daar redelijk antwoord op kunt geven ipv. in zweten uit te breken is het waarschijnlijk wel goed.
En ze stellen daar geloof ik de standaardvragen over of je je bagage zelf hebt ingepakt e.d. Is al weer even geleden voor mij, ik vlieg als 't even kan KLM en dan krijg je die vragen niet (tenzij SSSS).
SSSS heb ik overigens ook wel eens gehad, als witte Nederlander zonder enige problematische geschiedenis. Soms gebeurt het gewoon willekeurig.
[
Voor 18% gewijzigd door
CyBeR op 17-07-2025 11:45
]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.