Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 244 245 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:03
Ik ga al bijna 20 jaar naar Thailand in Juli-Augustus en heb altijd goed weer gehad. Uiteraard wel eens een bewolkte dag of regen maar over het algemeen beter (en langer) goed weer dan in Nederland.

Thailand is super populair op het moment juist, vooral op de echt toeristische plekken is het ons veel te druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:21
Vaag, vanochtend een mail gehad dat de ochtend vlucht DOH-CGK van QR6381 a.s. dinsdag verschoven is van 2:35am naar 11:00am "for operational reasons" Die vlucht wordt uitgevoerd door Garuda als GA901. Een beetje vreemd dat je in het hoogseizoen zomaar op de volgende vlucht kan worden gezet. Klacht indienen wordt iig niet gemakkelijk gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
iRobert schreef op zondag 6 juli 2025 @ 00:25:
Ik ga al bijna 20 jaar naar Thailand in Juli-Augustus en heb altijd goed weer gehad. Uiteraard wel eens een bewolkte dag of regen maar over het algemeen beter (en langer) goed weer dan in Nederland.
Sowieso bestaat er niet één regenseizoen in Thailand. Het hangt heel erg af van waar je zit. In het noorden (Chiang Mai etc) hebben ze weer heel andere regenseizoenen dan in Bangkok, de Issaan, of Koh Samui. En in Phuket, Krabi of Kao Lak, dus meer de westkust, is dat wéér heel anders.

En 'regenseizoen' betekent idd NIET dat het de hele dag regent. Sterker nog, vaak is het maar één of twee uur per dag en dan komt de zon er weer door, en er zijn ook zat droge en zonnige dagen in het 'regenseizoen'.

Ik kom zelf ook met enige regelmaat in Thailand, in zowel het droge als regenseizoen en beiden zijn meestal prima te doen. Mijn voorkeur gaat wel uit naar het noorden (Chiang Mai, vooral cultureel) en de Issan in het oosten. Vooral die laatste heeft nog niet zo het massatoerisme. Koh Samui etc trekt me totaal niet. Typische strandbestemming. Niks mis mee, maar niet voor mij.

En Phuket heeft weinig met Thailand te maken. Dat is gewoon Salou of Rimini, maar dan in Thailand imho. Enige wat ik doe op Phuket is het landen met het vliegtuig en dan snel het eiland verlaten naar bijv Krabi of Kao Lak, beiden veel interessanter.

En ja, Krabi heeft ook een luchthaven maar wel met veel minder (internationale) vluchten dan Phuket dus vaak minder praktisch. Chiang Mai heeft ook een luchthaven, meestal dan wel een layover op BKK nodig (of op SIN of KUL ofzo). Beide luchthavens, en ook die van Phuket, zijn verder prima. Weinig speciaals, maar goed te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 06-07-2025 13:42 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 18:27
biomass schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:32:
Vaag, vanochtend een mail gehad dat de ochtend vlucht DOH-CGK van QR6381 a.s. dinsdag verschoven is van 2:35am naar 11:00am "for operational reasons" Die vlucht wordt uitgevoerd door Garuda als GA901. Een beetje vreemd dat je in het hoogseizoen zomaar op de volgende vlucht kan worden gezet. Klacht indienen wordt iig niet gemakkelijk gemaakt...
Even teruggekeken in de historische vluchten, maar het lijkt erop dat QR6381 altijd uitgevoerd wordt door GA901. Dus zo te zien zit je nog steeds op dezelfde vlucht, maar heeft Garuda die verlaat naar 11:00am.
Is de afgelopen dagen vaak vertraagd of geannuleerd geweest, is vandaag naar 9:00pm verplaatst dus het loopt idd wel tamelijk rommelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:21
Het is niet dat ik niet solidair wil zijn met mensen waarvan de vlucht niet doorging door de sluiting van het luchtruim rond Doha, maar ik krijg het idee dat men passagiers doorschuift naar volgende vluchten omdat er anders geen plek is voor mensen die op een geannuleerde vlucht zaten. Het stomme is alleen, waarom horen we dat op het laatste moment pas, eind juni is de aankomsttijd in Doha gewijzigd (40 minuten later aankomen) en van de week weer teruggezet naar de oorspronkelijke tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Sinds lange tijd vlieg ik deze week (vrijdagochtend) vanaf Schiphol. Vertrek vlucht 06.20 uur richting Gran Canaria. We parkeren de auto via Quick Parking op ‘Parking Z’.

Als we daar om 03.30 uur aankomen, is er dan voldoende tijd om in te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 17:50

Sorcerer8472

Mens sana?

D-Ed schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:45:
Sinds lange tijd vlieg ik deze week (vrijdagochtend) vanaf Schiphol. Vertrek vlucht 06.20 uur richting Gran Canaria. We parkeren de auto via Quick Parking op ‘Parking Z’.

Ruim genoeg als je op Schiphol aankomt om 03:30, en ook 04:00 is nog ruim genoeg.
Disclaimer: niemand kan iets garanderen voor het geval er gekke dingen gebeuren, en het kan per airline en terminal verschillen hoe lang alles duurt en die heb je er niet bij genoemd.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Ruim genoeg als je op Schiphol aankomt om 03:30, en ook 04:00 is nog ruim genoeg.
Disclaimer: niemand kan iets garanderen voor het geval er gekke dingen gebeuren, en het kan per airline en terminal verschillen hoe lang alles duurt en die heb je er niet bij genoemd.
Thx! We vliegen met Tui. Terminal heb ik nog niet scherp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik zou alleen even checken of de shuttle bus vanaf 'Parking Z' 24/7 rijdt en ook frequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Ik zou alleen even checken of de shuttle bus vanaf 'Parking Z' 24/7 rijdt en ook frequent.
Iedere kwartier inderdaad. Dus dan 03.30 uur klaarstaan voor de shuttlebus moet goedkomen (liefste wat eerder natuurlijk ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
D-Ed schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Thx! We vliegen met Tui. Terminal heb ik nog niet scherp.
Volgens mij doet TUI alles vanaf Departures 3.

Eens met de rest, 03:30 is normaalgesproken plenty op tijd voor een 06:20 departure. Ook 04:00 zou nog wel kunnen. Nog (veel) later dan dat zou ik persoonlijk niet riskeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Volgens mij doet TUI alles vanaf Departures 3.

Eens met de rest, 03:30 is normaalgesproken plenty op tijd voor een 06:20 departure. Ook 04:00 zou nog wel kunnen. Nog (veel) later dan dat zou ik persoonlijk niet riskeren.
Ook dank! Ben meer van het 'better safe than sorry' principe dus 03.30 uur bij parkeerplaats it is _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik ben vorige week met Air India naar Sydney gevlogen..
2 legs dus.. en wat een wereld van verschil..
https://www.flightaware.c.../20250703/0855Z/EGLL/VIDP
Vlucht vertok wat laat en kwam daardoor laat aan.. en vanwege de politieke situatie in midden oosten moesten we wat omvliegen.
Maar goed dat is overmacht dus daar heb ik geen problemen mee.
Verder prima vlucht, goed nieuw toestel, alles werkte, super vriendelijke en behulpzame crew, goed eten en drinken etc.. toen ik een rondje ging lopen en via premium economy ging zag de purser me en ipv me terug sturen vroeg hij of ik wat te drinken wou :) en kreeg meteen wat snacks mee.
We hadden row 11 (om reden die de kenners wel snappen ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FNRuEJlk1EKd2JHS9rnGiUMcXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ivttdJlzEvbQYJOzPkAxvPFf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p22VfsZ4btAAepTqgOLBUQmSuvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QO2NURokeP4GfIv2PebWFcgd.png?f=fotoalbum_large
oftewel chil en prima :)
ook grappig was de tailcam die hele vlucht te zien was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8LoyOVqC0e83bkaeR_B8y0x8kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XUDSHGcpKOPaZqUz4XlOnJC.png?f=fotoalbum_large
De takeoff was wat spannend (gezien de recente crash) maar zo kon je het prima volgen..

Maar we kwamen dus laat aan en ipv een relaxte overstap werd het rennen, vliegen, vallen en weer opstaan.. uiteraard was leg 2 op de achterste gate.. en ok bij transfer moest je door een security scan heen.. dus enorm stress..
Toen 2e leg:
https://www.flightaware.c.../20250703/2015Z/VIDP/YSSY
Wat een wereld van verschil zeg..
Wel rij 11 weer.. dus plenty beenruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhGs6PqkufwaEg6632EJFFNfWek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EAPDgWpSWycQQHSO46z5XwGB.png?f=fotoalbum_large
Maar na takeoff (wederom weer wat spanend want een volle Boeing 787-8...) kreeg ik al door dat dit een ander type toestel was.. veel ouder, en erger de helft deed het niet.. de entertainment van mijn vrouw en dochter deed helemaal niks, de crew leek dat niet te intereseren..
Mijn jongste werd door vermoeitheid, stress en te weinig eten niet lekker..en maar 1 van de stewardessen was behulpzaam... uiteindelijk heb ik van stoel geruild met de vrouw die naast mijn vrouw en dochter zat zodat mijn dochter plat kon liggen met hoofd op schoot van mamma.. maar ik moest dus ergens anders een plekje zoeken.. en kwam op de middelste stoel tussen 2 indiers waarvan een minder prettige lichaamsgeur had... entertainment scherm daar deed het maar half.. alleen de bovenkant van touch screen werkte.. dus pauzeren ho maar.. volume veranderen ook niet.. de remote deed ook niks.. maar ik kon gelukkig nog net een film starten.. Eten was ook minder in die vlucht.. de WC was vies etc etc.. al met al gewoon slecht..
Zo vreemd dat 2 vluchten van dezelfde firma zo verschillend waren.. na de eerste leg zou ik ze zonder moeite aanraden, maar na de 2e leg actief afraden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
ToolkiT schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:33:
Zo vreemd dat 2 vluchten van dezelfde firma zo verschillend waren.. na de eerste leg zou ik ze zonder moeite aanraden, maar na de 2e leg actief afraden..
Ik heb dezelfde ervaring met Air India. Het kan best aardig zijn, maar soms ook heel erg slecht.

Vorige week van Delhi naar Bangalore in business. Een crew die totaal geen interesse toonde en na de service ook weer snel verdwenen was. Controle voor de landing is nooit geweest, genoeg mensen met het tafeltje nog open. De stoel was smerig en de enige reactie daarop was "oh". Gelukkig was de plek naast mij vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 17:54

Freak187

geen

Ik vlieg in augsustus met KLM naar Washington Dulles (IAD).

Op welke terminal kom je normaal gesproken aan en ik lees hier en daar dat je met internationale arrivals een stukje met een people mover (zo'n enorme bus) naar de uiteindelijke terminal gaat.. klopt dat?

En ik zit nog te twijfelen om de CPB MPC (mobile passport control) te gebruiken of 'gewoon' in de rij te gaan staan. Iemand ervaring met MPC en hoe betrouwbaar dat is?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36
Freak187 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:05:

Op welke terminal kom je normaal gesproken aan en ik lees hier en daar dat je met internationale arrivals een stukje met een people mover (zo'n enorme bus) naar de uiteindelijke terminal gaat.. klopt dat?

En ik zit nog te twijfelen om de CPB MPC (mobile passport control) te gebruiken of 'gewoon' in de rij te gaan staan. Iemand ervaring met MPC en hoe betrouwbaar dat is?
Ik zou altijd voor MPC gaan. Mijn ervaring is dat de regels voor MPC wat vaag zijn voor entry. Volgens mij moet je al "in het systeem zitten", dus voor terugkerende bezoekers. Maar het zou ook kunnen betekenen dat je met een ESTA al in het systeem zit. Ik zou het gewoon proberen, het heeft ons echt heel veel tijd gescheeld (denk 10 minuten ipv 2 uur in de rij voor een transfer)

UPDATE: ff gechecked bij ChatGPT, en die geeft idd aan dat als het je eerste keer is dat je met een ESTA het land inkomt, je MPC nog niet kunt gebruiken:
Heb je de VS nog nooit bezocht onder een ESTA, dan val je niet onder “returning VWP travelers” en kun je niet met MPC inreizen; je moet dan de papieren CBP‑declaratie invullen.

Ben je wel al eerder onder een ESTA (of als VS‑burger, LPR of Canadese B1/B2‑visumhouder), dan ben je “returning” en kun je MPC gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 08-07-2025 09:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:10:
[...]

UPDATE: ff gechecked bij ChatGPT
Durfal.

Zonder bron op basis van een auto-complete-on-steroids aanraden iets te doen met de overheid van de VS bij binnenkomst van hun land, wetende dat de officier die je behandelt 100% autoriteit heeft om je binnen te laten, terug te sturen naar huis, of op te laten sluiten in wat officieel geen gevangenis heet maar er wel heel erg op lijkt.

Echte bronnen gaag, chatgpt is waardeloos.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dat je niet zomaar MCP kunt klopt volgens mij. Wellicht ook niet de eerste keer nadat je paspoort vernieuwd is, bij Global Entry moet je dan ook sowieso langs een balie voor een paspoortscan, nieuwe vingerafdrukken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
CyBeR schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Durfal.

Zonder bron op basis van een auto-complete-on-steroids aanraden iets te doen met de overheid van de VS bij binnenkomst van hun land, wetende dat de officier die je behandelt 100% autoriteit heeft om je binnen te laten, terug te sturen naar huis, of op te laten sluiten in wat officieel geen gevangenis heet maar er wel heel erg op lijkt.

Echte bronnen gaag, chatgpt is waardeloos.
Nou deze validatie klopt met mijn eigen research en ervaring. Dus je hoeft niet direct zo overspannen te doen joh :)

Dus: als het je eerste keer naar de VS is, dan werkt MPC niet. Maar als je al binnen 2 jaar een keer eerder naar de VS bent geweest op een ESTA, dan zit je (nog) in het systeem, en werkt MPC wel (bij de vliegvelden die MPC ondersteunen).

Zelf moesten wij op een terugvlucht vanuit Mexico naar NL een stopover maken in de VS, en het personeel kende MPC niet echt, en zei dat we zonder VS/Canada paspoort niet in de MPC rij konden, maar na een rustig gesprek gaven ze aan dat we het maar op eigen risico mochten proberen, en waren we 5 minuten later erdoorheen.

Wel ff zorgen dat je een data-verbinding hebt ter plekke overigens, want je moet ter plekke fotos maken en de boel vanuit de app uploaden.

[ Voor 36% gewijzigd door olafmol op 08-07-2025 10:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Nou deze validatie klopt met mijn eigen research en ervaring. Dus je hoeft niet direct zo overspannen te doen joh :)
Ik ben niet overspannen, ik vind alleen dat 'ik heb het aan chatgpt gevraagd' geen enkele waarde heeft en in veel gevallen zelfs actief schadelijk is.

Je weet nooit waar chatgpt die informatie vandaan haalt. Er hoeft maar een malloot op reddit iets te roepen en chatgpt neemt het voor waar aan. Chatgpt begrijpt niet wat het leert, chatgpt herhaalt alleen maar wat het geleerd heeft.

Er zijn best dingen waar chatgpt goed voor te gebruiken is, maar betrouwbare informatie verkrijgen is er niet een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
CyBeR schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Ik ben niet overspannen, ik vind alleen dat 'ik heb het aan chatgpt gevraagd' geen enkele waarde heeft en in veel gevallen zelfs actief schadelijk is.

Je weet nooit waar chatgpt die informatie vandaan haalt. Er hoeft maar een malloot op reddit iets te roepen en chatgpt neemt het voor waar aan. Chatgpt begrijpt niet wat het leert, chatgpt herhaalt alleen maar wat het geleerd heeft.

Er zijn best dingen waar chatgpt goed voor te gebruiken is, maar betrouwbare informatie verkrijgen is er niet een van.
Ik weet wel waar (in dit geval) ChatGPT z'n info vandaan haalt, want de links naar de bronnen die hij gebruikt staan erbij. En dat zijn (toevallig?) dezelfde bronnen als die ik zelf kan googlen.

Dus we agree to disagree. Het is maar net hoe je ermee omgaat. Zelfde geldt voor alle info die je op het internet kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Ik weet wel waar (in dit geval) ChatGPT z'n info vandaan haalt, want de links naar de bronnen die hij gebruikt staan erbij. En dat zijn (toevallig?) dezelfde bronnen als die ik zelf kan googlen.
Top. Geef dat dan door ipv "chatgpt zegt", dan weten we dat het klopt. Dat je chatgpt gebruikt hebt om die informatie te vinden is verder prima, maar weinig relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:03
wildhagen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:39:
[...]

En Phuket heeft weinig met Thailand te maken. Dat is gewoon Salou of Rimini, maar dan in Thailand imho. Enige wat ik doe op Phuket is het landen met het vliegtuig en dan snel het eiland verlaten naar bijv Krabi of Kao Lak, beiden veel interessanter.
We landen meestal op HKT en blijven dan een paar dagen om wat leuke dingen te doen. Bijvoorbeeld het Andamanda-waterpark, onze kinderen zijn nog jong en vinden dat fantastisch.

Ik ben het met je eens: Phuket is al lang niet meer wat het ooit was. Toch vind ik het ook geen straf om er een paar dagen te zijn. Het heeft ergens nog wel wat, een beetje sfeer opsnuiven, lekker eten, en gewoon even landen.

Khao lak is zeker mooier en rustiger, in '23 en '24 daar geweest.
Dit jaar gaan we terug naar Koh Yao Yai, ligt op een uur varen van Phuket en is echt lekker rustig.
Lekker met de motorbikes het eiland over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49

Grouchy

meep meep

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:13:
Dat je niet zomaar MCP kunt klopt volgens mij. Wellicht ook niet de eerste keer nadat je paspoort vernieuwd is, bij Global Entry moet je dan ook sowieso langs een balie voor een paspoortscan, nieuwe vingerafdrukken, etc.
Nee hoor, in camera kijken en door...

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 15:38
olafmol schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:10:
[...]

...

UPDATE: ff gechecked bij ChatGPT, en die geeft idd aan dat als het je eerste keer is dat je met een ESTA het land inkomt, je MPC nog niet kunt gebruiken:

[...]
Chatgpt geeft nu aan:
Officiële regels geven aan dat MPC alleen geldig is voor “returning VWP-travelers”, dus als het je eerste ESTA-reis is, zou je technisch gezien MPC niet mogen gebruiken

.

In de praktijk geven reizigers op platforms zoals Facebook aan dat ook eerste ESTA-gebruikers zonder problemen MPC kunnen gebruiken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Huishoudelijke mededeling: Mag ik de mensen die hier losgaan met Chat-GPT wijzen op de Huisregels?

https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/
We verwachten dat je de moeite neemt om een leesbaar bericht te maken en dat je leestekens gebruikt. Kunstmatige intelligentie (AI) mag als hulpmiddel worden gebruikt, maar grotendeels gegenereerde teksten zijn niet toegestaan. Daarnaast is de voertaal van Tweakers Nederlands. Engelse posts worden gedoogd, maar het is niet de bedoeling dat dit de boventoon gaat voeren. Voorbeeld: een vraag in het Engels stellen mag, mits Nederlandse antwoorden dan ook geaccepteerd zijn.
Veel van de laatste posts vallen hier onder: let daar dus op. Post eventuele bronnen en probeer copy/paste zoveel mogelijk te vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 08-07-2025 12:29 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Grouchy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Nee hoor, in camera kijken en door...
Bij mijn nieuwe paspoort moest ik toch echt langs een loket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49

Grouchy

meep meep

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Bij mijn nieuwe paspoort moest ik toch echt langs een loket.
Zal wel een aantal jaren geleden zijn? Als het paspoort is uitgegeven in hetzelfde land als de laatste keer kan het updaten gewoon gebeuren op de ttp website.
Met Global Entry 2.0 is het dan vervolgens bij aankomst even in de camera kijken,.
Port of entry was toen trouwens ATL, keer ervoor na een nieuw paspoort weet ik niet echt meer.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
https://www.americanexpre...turion--lounge-at-am.html

Lekker, een Centurion Lounge op Schiphol :)

De Privium Lounge is fijn, maar wel beperkt in omvang. Een tweede hoge kwaliteit lounge kunnen we wel gebruiken in non-Schengen. Met de vernieuwde Schengen Privium volgend jaar, heeft Schiphol echt goede verbeteringen te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
Maar helaas wel non-Schengen. Dus voor veel vluchten, in ieder geval bij mij, gaat dat niet werken. Niet de moeite waard om daarvoor over te stappen naar een standaard Amex zo te zien. Ben persoonlijk te weinig in de US om efficient gebruik te kunnen maken van andere Centurion locaties..

[ Voor 22% gewijzigd door Xandrios op 08-07-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:44
Leuke ontwikkeling! Het aanbod is toch wel karig als je niet met KLM/Skyteam vliegt. Met United en veel andere maatschappijen beland je bijvoorbeeld in de Aspire lounge en dat is toch wel erg karig.

Ik vermoed wel dat deze lounge vrij druk kan gaan worden. Het is vrij klein qua oppervlakte. Wellicht dat een compenserende factor is dat er wat minder kaarthouders zijn in Europa vs. US. In de US zijn er op piekmomenten geregeld rijen voor centurion lounges (en die zijn meestal een flink stuk groter qua oppervlakte)

De privium lounges zien er inderdaad wel goed uit, maar voor mij lastig te verantwoorden omdat ik maar een paar keer per jaar op Schiphol kom.

[ Voor 7% gewijzigd door Tuniq op 08-07-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:35

franssie

Save the albatross

Amex plat is leuk als je in een vliegtuig woont, maar misschien ook weer niet omdat je met status dan ook wel een en ander krijgt.
Ken iemand die het heeft vanwege het reisbureau maar die gebruikt nu ook ChatGPT ... en dan is EUR 60/maand best fors.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:54
Tuniq schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:51:
Leuke ontwikkeling! Het aanbod is toch wel karig als je niet met KLM/Skyteam vliegt. Met United en veel andere maatschappijen beland je bijvoorbeeld in de Aspire lounge en dat is toch wel erg karig.
De nieuwe Oneworld lounge is best oké. En de Schengen Star Alliance lounge is in ieder geval beter dan de oude Aspire was, en nu met SAS weg ook rustiger.

Niet-schengen Star Alliance is inderdaad wel droevig. Ik hoop stiekem nog op een Turkish lounge in de komende jaren. Die openen er steeds meer, en vliegen inmiddels 4-5 widebodies per dag naar AMS.

Over Turkish gesproken, hier mensen die de 1 miljoen miles voor 6 continenten challenge gaan doen :P? Ze hebben de ticketing periode vandaag abrupt ingekort, omdat ze zich toch een beetje vergist hadden in hoeveel moeite het kost om hem te halen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:12

Dat lijkt me wel aangezien de incheckbalie pas om 3.20 opengaat. Verder kun je jouw vlucht opzoeken op Schiphol en kun je een slot boeken bij de security. Gezien de zomerdrukte is dat wel aan te raden. Hoewel als je boekt zul je altijd zien dat je gewoon door kunt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:12
Ik boek trouwens nooit meer een pakketreis. Voor het eerst in mijn volwassen bestaan afgelopen zondag een lastminute pakketreis geboekt met vertrek donderdag en ik heb nog steeds de PNR niet binnen. We zitten inmiddels binnen 30 uur voor de vlucht dus straks is iedereen ingecheckt en wij eindigen vrees ik op de reststoelen in het midden... Dat wordt een hele chagrijnige vrouw :'(

Ben zoiets ook helemaal niet gewend en ben er ook niet voor gemaakt. Ik ben gewend tickets boeken en 5 minuten later zitten ze in de mailbox.

[ Voor 15% gewijzigd door Pexow op 08-07-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:44
franssie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:29:
Amex plat is leuk als je in een vliegtuig woont, maar misschien ook weer niet omdat je met status dan ook wel een en ander krijgt.
Ken iemand die het heeft vanwege het reisbureau maar die gebruikt nu ook ChatGPT ... en dan is EUR 60/maand best fors.
In Europa klopt dat wel inderdaad, vlieg je erg veel, dan krijg je de loungetoegang ook wel met status, maar je zit wel gebonden aan je alliance. Voordeel van een centurion lounge is ook wel dat het niet uitmaakt waar je mee vliegt of in welke klasse.

Zelf vlieg ik denk ik een keer of 8 per jaar, soms wat meer, soms wat minder. Niet heel weinig, maar status bereiken blijft lastig, zeker niet als dat niet geconcentreerd is bij dezelde alliance. Dan is een Amex Platinum wel leuk voor de travel benefits. Moet zeggen dat ik een US platinum heb en die is wel een stuk makkelijker te verantwoorden door de sterkere benefits, en ook omdat het centurion netwerk veel sterker is in US. In Nederland is de value propositie van een platinum kaart helaas een stuk slechter, met een jaarlijkse bonus redelijk interessant. Maar zonder dat wordt het in mijn ogen vrij snel, vrij duur op de lange termijn, tenzij de NL benefits heel goed passen bij je leefstijl.
Evianon schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:47:
[...]

De nieuwe Oneworld lounge is best oké. En de Schengen Star Alliance lounge is in ieder geval beter dan de oude Aspire was, en nu met SAS weg ook rustiger.

Niet-schengen Star Alliance is inderdaad wel droevig. Ik hoop stiekem nog op een Turkish lounge in de komende jaren. Die openen er steeds meer, en vliegen inmiddels 4-5 widebodies per dag naar AMS.

Over Turkish gesproken, hier mensen die de 1 miljoen miles voor 6 continenten challenge gaan doen :P? Ze hebben de ticketing periode vandaag abrupt ingekort, omdat ze zich toch een beetje vergist hadden in hoeveel moeite het kost om hem te halen :D
De nieuwe oneworld is wel prima inderdaad! Vlieg zelf alleen niet veel oneworld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Freak187 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:05:

Weet even niet meer welke terminal precies (terwijl ik er vaak heen ben gevlogen), maar je mag inderdaad bij internationale arrival in zo’n people mover. Pro-tip: stap als laatste in, dan kan je er als eerste uit ;-).
Geen ervaring met MPC (hebben ze wel op IAD), maar ik kan je verzekeren dat de gewone rij daar erg lang is - houd rekening met 60-90 min wachten, dan kan het alleen maar meevallen. Dus dan MPC wagen is niet gek, je kan altijd nog in de normale rij gaan staan.
Pagina: 1 ... 244 245 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2