Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 243 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je was me enkele seconden voor :)

Andere interessante punten uit Annex 1:
• Groenland wordt uitgesloten van compensatie
• Denied boarding vanwege het niet nemen van een eerdere vlucht wordt compensabel (maar alleen als het een terugvlucht betreft)
• Het wordt altijd mogelijk om minimaal 1x gratis een naam-correctie uit te voeren (bv. als er een spelfout in zit)
• De "extraordinary circumstances"-uitzondering wordt veel duidelijker gemaakt. Er komt een lijst (Annex 2) van wat wél en níet als extraordinary geldt. Die lijst is dan wel niet uitputtend. Van deze uitzondering mag alleen gebruik worden gemaakt als de circumstance de vlucht zelf of de drie vluchten van het toestel ervoor betreft, en daar een directe causale verbinding bestaat. Het is aan de airline om te bewijzen dat dit alles het geval is.
• De compensatie van 300 euro geldt voor alle vluchten onder 3500km én alle vluchten binnen de EU, met uitzondering van vluchten naar "outermost territories" van EU-landen (zoals Frans-Guyana)
• Het verminderen van de compensatie met 50% bij een annulering met rerouting maar met aankomst binnen de compensabele tijd vervalt
• Je hebt 6 maanden om compensatie aan te vragen, en dan moet je binnen 14 dagen of geld op je rekening hebben of een antwoord waarom dat niet gaat gebeuren
• Als je in het geval van exceptional circumstances ondergebracht wordt in een hotel, dan hoeft dat nog maar maximaal 3 dagen (met een paar uitzonderingen voor mensen in bepaalde categorieën)
• In het geval van een downgrade moet de airline automatisch en zonder dat je er om vraagt een refund geven voor 40% (<3500km) of 75% (meer) van de prijs van de vlucht (niet het ticket) en als die prijs niet weergegeven is wordt, wordt die berekend aan de hand van welk gedeelte van de totale afstand het betreft, en excl. belastingen.

Vast wel meer maar ik moet er vandoor :P

[ Voor 75% gewijzigd door CyBeR op 10-06-2025 12:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:38
Radiodurans schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:02:
[...]

In principe qua hoeveelheid hetzelfde. Je krijgt gewoon heel snel je maaltijd voorgeschoteld. Voor de rest is het vanaf die kant wel mindere kwaliteit (denk aan de standaard 'chicken or pasta' opties en pizza als snack) en helaas geen mogelijkheid om van die speciale maaltijden te kopen die ze vanaf AMS wel aanbieden.
Bedankt voor de reactie! Hoop wat slaap te pakken die nacht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
dft2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:30:
Iemand recente ervaring met Ethiopian Airlines (evt.met kinderen)?
We willen volgend jaar naar Nambibie en de tarieven zijn wel erg aantrekkelijk vergeleken met anderen. M'n vrouw twijfelt, maar staat van dienst lijkt ok en de vliegtuigen modern.
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Recente ervaring met Ethiopian heb ik niet, heb ze één keer gebruikt, dat zal in 2016 of 2017 ofzo geweest zijn. Daarna doorgevlogen op de tweede leg met Kenya Airways.

Prima maatschappij verder, zeker voor het geld wat ze vragen. Ze hebben ook een prima reputatie, één van de betere maatschappijen uit Afrika, iig was dat in het verleden zo.

ADD als luchthaven was wel OK. Niet bijzonder noemenswaardig ofzo, maar goed te doen. Is ook niet enorm groot.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xlnc
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:00
Jawel! Vorig jaar zomer ben ik met Ethiopian van west-Afrika via ADD naar Zanzibar en terug gevlogen met twee kids en vrouw. Prima vliegtuigen, relatief jong, maar wel wat sleets qua stoelen / interieur. Voor kids hebben ze leuk pakket voor onderweg met wat spelletjes etc. Reputatie qua veiligheid, punctualiteit idd prima. Een overnachting op ADD, indien nodig, is gratis en prima geregeld. Als je geluk hebt zit je in sjeik hotel vlak bij vliegveld (hadden we op heenweg) en met wat minder geluk zit je verder in de stad (terugweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:32:
[...]

Eerlijk is eerlijk, de teriyaki salade gisteren was niet slecht. En als eerste buiten staan blijft ook wel lekker.

Ze zullen het allemaal wel hebben doorgerekend, maar het valt me wel op dat die E175 op veel routes gewoon te klein is.
Het is jammer dat KLM niet voor de A220 serie is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:46:
Afgelopen week met @JustWazy met de KLM Airbus 321neo (AMS naar LHR), en zaterdag weer terug met een E195E2. Toch wel een verschilletje in beleving hoor. Die 321neo's zijn echt prima vliegtuigen.
Ik heb zelf nog niet in de 737 Max serie gevlogen maar Airbus heeft met de 32xNeo en de A350 echt hele fijne stille vliegtuigen (uiteraard ben je afhankelijk van hoe de airline het interieur heeft ingedeeld en de crew voor het soft product). Ze lopen IMHO daarop voor Boeing. Ben heel benieuwd voor de 777X gaat zijn, stonden er genoeg klaar in Everett toen ik daar vorige week was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Let wel, het moet nog door het EP (Europees Parlement) dus er kan nog van alles gewijzigd worden. Het zou mij verbazen als dat niet gebeurd er zal nog volop gelobbyd worden uit alle kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Het correcte topic voor die discussie is Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:37
PolarBear schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb zelf nog niet in de 737 Max serie gevlogen maar Airbus heeft met de 32xNeo en de A350 echt hele fijne stille vliegtuigen (uiteraard ben je afhankelijk van hoe de airline het interieur heeft ingedeeld en de crew voor het soft product). Ze lopen IMHO daarop voor Boeing. Ben heel benieuwd voor de 777X gaat zijn, stonden er genoeg klaar in Everett toen ik daar vorige week was.
Ik vraag mij af of een 777x comfortabeler gaat zijn dan een A350.De stoelen van een 777 zijn 17 inch breed en die van de A350 18 inch breed. De 777X is 4 inch breder en verdeelt over 10 stoelen komt je dan aan 17,5 inch per stoel. Omdat alles net aan het minimale zit ga je die 1,3 cm verschil met de A350 helaas nog steeds merken verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:51

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
k heb een aantal posts verhuist naar Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 om daar verder te gaan over de vliegramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Shit, wij hebben net een vlucht open staan met Air india.. waarvan 1 leg met een dreamliner...(ik dacht beide met een airbus)
Allereerst heel erg voor de mensen van deze crash en hun familie.. maar persoonlijk ook balen want mijn moeder is al bang over vliegen, en nu er net een vliegtuig van de firma waar wij mee vliegen gecrashed is gaat niet helpen..
En al helemaal niet omdat mijn familie nogal pech heeft met vliegrampen..oom en tante zaten in 1977 Tenerive crash..hun kleinzoon zat in de 1992 Faro crash (die heeft het gelukkig wel overleefd)..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:
Shit, wij hebben net een vlucht open staan met Air india.. waarvan 1 leg met een dreamliner...(ik dacht beide met een airbus)
Allereerst heel erg voor de mensen van deze crash en hun familie.. maar persoonlijk ook balen want mijn moeder is al bang over vliegen, en nu er net een vliegtuig van de firma waar wij mee vliegen gecrashed is gaat niet helpen..
En al helemaal niet omdat mijn familie nogal pech heeft met vliegrampen..oom en tante zaten in 1977 Tenerive crash..hun kleinzoon zat in de 1992 Faro crash (die heeft het gelukkig wel overleefd)..
Dat er nu één toestel gecrashed is betekent nog niet meteen dat ze allemaal als bakstenen uit de lucht gaan droppen natuurlijk.

Zeker zolang er over de oorzaak nog helemaal niets bekend is valt daar weinig over te zeggen. Het kan best pilot error geweest zijn, hoeft niet per se aan het toestel te liggen. Of een ongelukkige combinatie van meerdere factoren.

Voor je je druk gaat maken zou ik eerst even meer details afwachten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wildhagen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Dat er nu één toestel gecrashed is betekent nog niet meteen dat ze allemaal als bakstenen uit de lucht gaan droppen natuurlijk.

Zeker zolang er over de oorzaak nog helemaal niets bekend is valt daar weinig over te zeggen. Het kan best pilot error geweest zijn, hoeft niet per se aan het toestel te liggen. Of een ongelukkige combinatie van meerdere factoren.

Voor je je druk gaat maken zou ik eerst even meer details afwachten.
ik ben een beetje paranoia over Boeing in het algemeen.. zeker de 737max.. te veel corners cut..
Maar dit kan natuurlijk gewoon een incident zijn.. maar dat helpt niet bij mensen met vliegangst vrees ik.. zelf ben ik er niet zo heel bang voor.. if anything is het nu mogelijk veiliger om met AI te vliegen want die zullen alles nu 200% by the book doen om herhaling te voorkomen (en dan failliet gaan).. zo zijn wij ook ooit in Kakadu NP (Australia) op tour geweest een week nadat er bij diezelfde tour een toerist opgegeten was door een croc..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:48
Iemand ervaring met het boeken via Etihad Airways met een tussenstop in Abu Dhabi en dan de tussen stop voor 1 a 2 dagen te verlengen. Op de site van Etihad staat dat je gratis een hotel kan boeken, is dat voor 1 nacht of kan 2 ook ? Zie dat niet op hun site zo 1,2,3 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Of een ongelukkige combinatie van meerdere factoren.
Op mh17 etc na is het eigenlijk bijna altijd een combinatie van factoren. 737max is een grensgeval

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:43
ramrodwillem schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:53:
Iemand ervaring met het boeken via Etihad Airways met een tussenstop in Abu Dhabi en dan de tussen stop voor 1 a 2 dagen te verlengen. Op de site van Etihad staat dat je gratis een hotel kan boeken, is dat voor 1 nacht of kan 2 ook ? Zie dat niet op hun site zo 1,2,3 staan.
Dat kan alleen als je een retourtje boekt. Je mag zelf bepalen of je de tussenstop op de heen- of terugreis wil.

Het is tot 2 nachten gratis. Dus als je langer wil blijven, zal je reis duurder worden. De prijzen zie je direct terug tijdens het boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:48
Mawlana schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Dat kan alleen als je een retourtje boekt. Je mag zelf bepalen of je de tussenstop op de heen- of terugreis wil.

Het is tot 2 nachten gratis. Dus als je langer wil blijven, zal je reis duurder worden. De prijzen zie je direct terug tijdens het boeken.
Ah , thx gaat in mijn geval om een en enkele reis, jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:00:
[...]

ik ben een beetje paranoia over Boeing in het algemeen.. zeker de 737max.. te veel corners cut..
Maar dit kan natuurlijk gewoon een incident zijn.. maar dat helpt niet bij mensen met vliegangst vrees ik.. zelf ben ik er niet zo heel bang voor.. if anything is het nu mogelijk veiliger om met AI te vliegen want die zullen alles nu 200% by the book doen om herhaling te voorkomen (en dan failliet gaan).. zo zijn wij ook ooit in Kakadu NP (Australia) op tour geweest een week nadat er bij diezelfde tour een toerist opgegeten was door een croc..
Vergeet niet dat de 787 al sinds 2011 in commerciële dienst vliegt (dus ~14 jaar) en dit is de eerste keer dat er zich een dergelijk incident voordoet. Dat is op zich al best een goede staat van dienst; er zijn er net geen 1200 van geleverd waarvan er nu dus één verloren is gegaan. En we weten ook nog helemaal niet waarom -- best een goede kans dat het om een menselijke fout van de piloten ging.

Ik zou me iig geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 20:54
Wat is de beste methode om met Qatar Airways te vliegen? Ik heb 320.000 AMEX-punten, maar zie dat KLM niet overal beschikbaar is via Flying Blue. Qatar werkt met Avios – moet ik mijn punten dan overzetten naar British Airways? Of hebben jullie tips voor andere transfers? En bonus transfers hebben wij niet he? Alleen in de US?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 12:56

florholvoet

aka F0x.be

Bonus transfers hebben we niet. Overzetten naar BA inderdaad en dan Qatar boeken.
Dit is momenteel een sweet spot, aangezien er al lang geen devaluatie is geweest.
Opgelet voor “Flexi awards”, die zijn dubbel zo duur dus afblijven.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:01
Vraagje voor degene met een AMEX kaart die al een claim bij de verzekering (Europ Assist in dit geval) hebben ingediend: Ik ben de hoofdkaarthouder en mijn vrouw heeft een extra kaart. Nu heeft zij schade aan een huurauto gehad, de huur was betaald met haar kaart. Is het handiger als zij de schade meld of kan ik dat ook doen?

Verkeerde thread -sorry!

[ Voor 5% gewijzigd door mfkne op 15-06-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:31
Heeft iemand anders de laatste tijd problemen met KLM tickets en Global Entry/TSA pre-check? Zowel tijdens het boeken als tijdens inchecken is er geen veld om het in te vullen. KLM meerdere keren aan de telefoon gehad en die bevestigen dat het in m’n profiel staat. Vorige keer zag ik bij inchecken dat het niet erop stond en toen is het met veel moeite alsnog erin gezet. Kwam er net achter bij de gate, vroeg aan de balie en ze begrepen niks van wat ik zei en hielden bij hoog en laag vol dat KLM daar niks mee te maken had. Kwaliteit om van te janken, maar betekent wel dat ik straks tijdens m’n overstap geen gebruik kan maken van de TSA pre check..

Mocht ik iets over het hoofd zien waar ik dit op de site zou moeten invullen hoor ik het graag, want dit probleem speelt nu al.. Een half jaar denk ik, sinds iets op de site veranderd is en ik nergens meer KTN kan vinden/invullen.

EDIT: Net gekeken en kennelijk staat het onder checklist. Rare is dat m’n boeking volgende maand hem wel automatisch erin heeft staan en deze boeking niet. Terwijl volgens de PSL het in het systeem moet staan.. Kan hem nu ook niet meer toevoegen want ingecheckt. Eens kijken of Delta grond staff iets meer verstand van zaken heeft en het voor me kan regelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yakumos op 15-06-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 20:54
florholvoet schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:59:
Bonus transfers hebben we niet. Overzetten naar BA inderdaad en dan Qatar boeken.
Dit is momenteel een sweet spot, aangezien er al lang geen devaluatie is geweest.
Bedankt! Heb je tips hoe je mooie deals kan vinden? Via Seats Aero kan ik geen British Airways vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 12:56

florholvoet

aka F0x.be

Best even “Qatar Avios sweet spots” Googlen. Maar eigenlijk zijn bijna al hun bestemmingen momenteel erg voordelig geprijsd met Avios en ook rijkelijk beschikbaar als je 10-12 maanden op voorhand boekt.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:33
Yakumos schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:45:
Heeft iemand anders de laatste tijd problemen met KLM tickets en Global Entry/TSA pre-check?
Als het als visum nummer in je klm profile staat moet het inderdaad automatisch gaan. Is je trip nu met Delta? Ik heb mijn KTN ook in mijn delta profiel staan maar dat ging laatst ook niet goed, heb ik bij incheck balie op vliegveld nog aan laten passen, bij de boardingpass die ze daar uitgaven stond het er wel automatisch op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
_--[]--__ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Als het als visum nummer in je klm profile staat moet het inderdaad automatisch gaan. Is je trip nu met Delta? Ik heb mijn KTN ook in mijn delta profiel staan maar dat ging laatst ook niet goed, heb ik bij incheck balie op vliegveld nog aan laten passen, bij de boardingpass die ze daar uitgaven stond het er wel automatisch op
Dit was KLM ticket op KL metal.

Heb telefonisch het er in laten zetten als KTN, heb jij hem als visum? Want het is geen visum dus vraag me of hij dan raar gaat doen? KLM zei in elk geval telefonisch een keer dat het bij visum niet lukte, waar ze het wel deden geen idee.
Wat heb je bij land van aanvraag en vervaldatum dan ingevuld?

Eindstand was er bij de overstap security check geen pre-check rij dus had niks uitgemaakt, zal je altijd zien. Maar wel irritant dat het systeem het maar niet wilt onthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002

Sorcerer8472

Mens sana?

KTN bij KLM-profiel moet ik altijd handmatig invullen, opnieuw bij elke reis. Staat in de buurt van paspoortgegevens e.d. op de website (wellicht niet in mobiele app), kun je het daar niet vinden?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:21

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Heb hier ook altijd problemen mee met KLM :{ Heb mijn KTN ook in het visumgedeelte staan omdat ik dat ooit eens gelezen had, maar dat werkt dus nooit. Ik bel altijd met KLM om het handmatig toe te voegen, maar een paar weken geleden was dat maar 30 minuten voor ik hem nodig had en dat was kennelijk niet genoeg, dus toen heb ik hem bij de balie toe laten voegen. In de KLM-app stond hij toen nog steeds niet dus maar een geprinte boarding pass gebruikt.

Overigens is een overstap sowieso vreemd. Begin dit jaar konden ze mijn KTN in de KLM-lounge op Schiphol niet eens toevoegen om een of andere vage reden, maar bij mijn overstap in Detroit gaven ze me zo'n kaart dat je TSA Pre hebt (een beetje zoals het op kleine vliegvelden gaat waar ze geen aparte TSA-rij hebben), dus dat hadden ze in het systeem gezien. Afgelopen week hetzelfde verhaal op Salt Lake City, maar daar kreeg ik die kaart dan weer niet. Niet echt een pijl op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
@Yakumos @Sorcerer8472 @Scott

Vreemd, mijn KTN staat samen met de expiration date als Visa voor de Verenigde Staten in de reisdocumenten sectie van mijn KLM profiel en dat werkt prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 15:05

Daniel

Kapitein NCC-1701
florholvoet schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:59:
Of je QR Privilege club en BA account linken en dan de avios overzetten naar je QR account. In mijn ervaring wil de awardbeschikbaarheid via BA nog wel eens anders zijn dan direct bij QR, en wil BA je bij voorkeur met een overstap in Londen laten vliegen ipv direct vanaf AMS. Maar goed da’s een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
_--[]--__ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:21:
@Yakumos @Sorcerer8472 @Scott

Vreemd, mijn KTN staat samen met de expiration date als Visa voor de Verenigde Staten in de reisdocumenten sectie van mijn KLM profiel en dat werkt prima bij mij.
Hij staat er dus als visum in?

Heb hem als visum toegevoegd nu ook, land van uitgifte Verenigde Staten ingevuld, eens zien of dat iets doet. Maar ik ben bang dat ik moet gaan onthouden om elke keer voor inchecken via die mijn checklist het nog een keer te doen, alsmede de tickets controleren als ik op Schiphol de baggage afgeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
Yakumos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Hij staat er dus als visum in?

Heb hem als visum toegevoegd nu ook, land van uitgifte Verenigde Staten ingevuld, eens zien of dat iets doet. Maar ik ben bang dat ik moet gaan onthouden om elke keer voor inchecken via die mijn checklist het nog een keer te doen, alsmede de tickets controleren als ik op Schiphol de baggage afgeef.
Ja, op deze manier, bij mij werkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYilR20EYDkT_AxX-jkBZrX-v5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91sE4UyYkHutf6psM1tHtSmM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Soms gaat het wel goed hoor, maar soms zit je er middenin. Ik zit nu in de Privium lounge en vandaag is weer zo'n dag.

Dus, aan alle (voornamelijk) mannen in vliegveld lounges over de wereld, hierbij 2 tips:
  • Als je chips in je mond stopt, doe je eerst je mond dicht, daarna mogen je kiezen aan het werk
  • Als je bent begonnen met malen, houd je je mond dicht totdat deze leeg is
Echt ongelofelijk dat je midden in de lounge zit, en de mannen hoort knagen die echt 5 tafels verderop zitten.

En bijkomend klacht: de Privium lounge is helaas echt al weer te klein aan het worden in Non-schengen. Hopelijk brengt de nieuwe schengen lounge wat verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:50:
KTN bij KLM-profiel moet ik altijd handmatig invullen, opnieuw bij elke reis. Staat in de buurt van paspoortgegevens e.d. op de website (wellicht niet in mobiele app), kun je het daar niet vinden?
Ik heb dat ook. Maar blijkbaar is dat alleen optisch. Volgens de medewerker aan de telefoon staat hij er op de achtergrond wel in. Ik neem het risico niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
Lightning strike op KL1665 vandaag. Was best heftig om mee te maken. Ik keek net uit het raampje en het duurde ff voordat ik weer wat zag. Aborted landing op BLQ vanwege het noodweer en uiteindelijk op TRS geland. Kist mocht niet verder vanwege mogelijke schade. Nu al een paar uur aan het wachten tot er een bus naar BLQ komt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Net geland in Vilnius. Wat een vet terminal gebouw zeg. Het is meer alsof je een treinstation in loopt. Erg vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 01:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg4oHSDd6BJatTMF-KsTrmrbo8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg6KDUkly2crLYKzDTiImUFB.jpg?f=fotoalbum_large

Wij waren er tijdens de paasweek. Erg leuke stad ook, kan het zeker aanraden als weekend trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PWM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:34:
Soms gaat het wel goed hoor, maar soms zit je er middenin. Ik zit nu in de Privium lounge en vandaag is weer zo'n dag.

Dus, aan alle (voornamelijk) mannen in vliegveld lounges over de wereld, hierbij 2 tips:
  • Als je chips in je mond stopt, doe je eerst je mond dicht, daarna mogen je kiezen aan het werk
  • Als je bent begonnen met malen, houd je je mond dicht totdat deze leeg is
Echt ongelofelijk dat je midden in de lounge zit, en de mannen hoort knagen die echt 5 tafels verderop zitten.

En bijkomend klacht: de Privium lounge is helaas echt al weer te klein aan het worden in Non-schengen. Hopelijk brengt de nieuwe schengen lounge wat verlichting.
Walgelijk inderdaad. Moet wel zeggen dat het in Z-O Azië om die reden ook altijd wennen is 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik vlieg normaal niet op Sydney, maar moet er in November een weekje heen. Is 4200-4500 een beetje normale prijs voor een retour? Daar kom ik mee uit voor Etihad. Emirates heeft iets betere overstap, maar komt op 7500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:20:
Ik vlieg normaal niet op Sydney, maar moet er in November een weekje heen. Is 4200-4500 een beetje normale prijs voor een retour? Daar kom ik mee uit voor Etihad. Emirates heeft iets betere overstap, maar komt op 7500,-.
Business Class? Zelfs aan de goedkope kant. Twee jaar terug was 4000 GBP het goedkoopste wat ik kon vinden voor AKL. Net even op Google Flights gekeken, en je gaat snel over de €5.5k.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 19-06-2025 10:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Business Class? Zelfs aan de goedkope kant. Twee jaar terug was 4000 GBP het goedkoopste wat ik kon vinden voor AKL. Net even op Google Flights gekeken, en je gaat snel over de €5.5k.
Yes, business. Ik klikte nog even First aan, maar denk dat ik dan opmerkingen bij mijn declaratie krijg :+

Goedkoopste optie die ik zie is 4000,-, maar ben niet zo happig op China Eastern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:52:
Yes, business. Ik klikte nog even First aan, maar denk dat ik dan opmerkingen bij mijn declaratie krijg :+

Goedkoopste optie die ik zie is 4000,-, maar ben niet zo happig op China Eastern.
Ik zie ook Singapore Airlines met een korte overstap voor €4.5k als ik een di>di in November op Google Flights bekijk. Maar inderdaad, dat is wel de minimum prijs. November gaat al meer naar de zomer daar, dus meer toerisme....

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40

Grouchy

meep meep

MU, kan ze domestic goed hebben. Eerder vandaag SZX-PVG gevlogen. Christmas on Cobbler street voorop op de IFE in juni is wel wat vreemd. Wel een A330 wide body met lay-flat stoelen, keuze uit 2 maaltijden, 7 verschillende soorten tee..van oolong, longjin tot pu'er. Top service aan boord, details zoals slippers & hot towel service en je prio bagage komt ook nog eens keer als eerste op de band binnen een minuut of twintig.

Kunnen ze in Europa tegenwoordig nog wat van leren.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Weet iemand of een nog ergens een trucje is met overgebleven XP? Met Family kan je wel miles delen, maar de XP's niet. Ik heb dit over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deDbAeHTbb7PiMvwOLFwsJ4uq3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hzUmUMwY2FvnuVIdoX4Dk8Ad.jpg?f=user_large

Da's eigenlijk best zonde. Ik kan mij niet heugen dat er ooit een actie is geweest dat je dit kon overschrijven of doneren. Mocht iemand iets weten, houd ik mij aanbevolen (eventueel in de DM :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 17:20
PWM schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:34:
Da's eigenlijk best zonde. Ik kan mij niet heugen dat er ooit een actie is geweest dat je dit kon overschrijven of doneren. Mocht iemand iets weten, houd ik mij aanbevolen (eventueel in de DM :p )
Ik denk dat ze toch liever hebben dat iemand een vliegticket koopt om hun status te behalen met een vlucht die ze anders niet hadden gemaakt dan dat alle frequent flyers zomaar hun hele familie Platinum cadeau kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 01:18
Mocht je nog geen PFL zijn, elke 300 extra wordt omgezet naar een extra jaar Platinum op te teller. Althans, in het overgangsjaar 2024-2025 is dat het geval.

Ik ga zelf ergens rond de 200 XP als modulo uitkomen ben ik bang - die gaan dus verloren. Vind het bijkopen van 100XP (Al snel 1000 euro..) beetje te veel van het goede voor een extra jaar op de teller.

[ Voor 39% gewijzigd door Xandrios op 19-06-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:56:
Mocht je nog geen PFL zijn, elke 300 extra wordt omgezet naar een extra jaar Platinum op te teller. Althans, in het overgangsjaar 2024-2025 is dat het geval.

Ik ga zelf ergens rond de 200 XP als modulo uitkomen ben ik bang - die gaan dus verloren. Vind het bijkopen van 100XP (Al snel 1000 euro..) beetje te veel van het goede voor een extra jaar op de teller.
Bedoel je dat als je zoals ik, 564 xp hebt, die 264 gewoon wegvallen? Mijn cut off date is 30 juni. Ik was in de veronderstelling dat die meegingen naar het volgende jaar.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Apache4u schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Bedoel je dat als je zoals ik, 564 xp hebt, die 264 gewoon wegvallen? Mijn cut off date is 30 juni. Ik was in de veronderstelling dat die meegingen naar het volgende jaar.
https://www.flyingblue.co...lus-xp-capping?country=nl

Daarmee zou je gewoon goed moeten zitten :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Die gaan mee; dit verhaal geldt als je meer dan 600 XP hebt maar geen meervoud van 300, die dus (in dit overgangsjaar) niet geconverteerd worden naar een jaar op je PFL-counter.

Vanaf volgend jaar geldt ook dat je meer dan 300XP niet mee kan nemen. (Dus 300 voor herkwalificatie, en 300 rollover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 16:38
Bij SAS (Eurobonus) zit ik in de silver tier. Dat zou als Skyteam member ook effect moeten hebben voor mijn aankomende KLM vluchten. Hoe moet ik dit "regelen" zodat KLM dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hetzelfde als bij SAS zelf: je EuroBonus nummer invullen in je boeking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _--[]--__
Is het anderen ook opgevallen dat de baggageafhandeling KLM eu vluchten steeds langer lijkt te duren? Als je snel in de bagagehal bent is 45 minuten tegenwoordig vaak eerder regel dan uitzondering voordat de eerste baggage op de band verschijnt. Dat doen andere grote luchthavens in mijn ervaring dan toch een stuk vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Binnenkort vertrek ik economy naar Chicago met KLM. Weet iemand wat de standaard diner is? Is het zinvol om vooraf extra te betalen voor eten? Zo ja, welke is een aanrader? Ook wel eens fijn om niet die Chicken/Pasta horror van Delta te hebben. 😄 Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
_--[]--__ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:22:
Is het anderen ook opgevallen dat de baggageafhandeling KLM eu vluchten steeds langer lijkt te duren? Als je snel in de bagagehal bent is 45 minuten tegenwoordig vaak eerder regel dan uitzondering voordat de eerste baggage op de band verschijnt. Dat doen andere grote luchthavens in mijn ervaring dan toch een stuk vlotter.
Viel mij ook op. Niet zo zeer alleen KLM maar was ook bij Emirates internationaal het geval bij mij. Ik probeer nu echt met man en macht alles in de kleine koffer te proppen om dat te vermeiden. Vroeger ging ik de Privium lounge in maar dat heb ik opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08
Klopt KLM is langzamer geworden sinds corona, maar het is uitbesteed dus niet hun verantwoordlijk :+ begin van het jaar in Singapore en Bangkok. Singapore was in 18 minuten van gate, koffer ophalen bij de taxi. Waar Bangkok er iets van 25 minuten duurde, dus het kan wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
UTMachine schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:16:
[...]

Klopt KLM is langzamer geworden sinds corona, maar het is uitbesteed dus niet hun verantwoordlijk :+ begin van het jaar in Singapore en Bangkok. Singapore was in 18 minuten van gate, koffer ophalen bij de taxi. Waar Bangkok er iets van 25 minuten duurde, dus het kan wel :P
Een deel van het probleem is ook dat de band soms vol ligt met bagage van de mensen die nog bij de paspoortcontrole staan. Als je een vlucht voor je hebt uit een risico gebied komt dan sta je zo 30 tot 45 minuten extra te wachten. Op andere luchthavens hebben ze dan personeel dat de koffers van de band haalt zodat de rest weer past. Op Schiphol natuurlijk niet want dat bespaart weer 10 cent per passagier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb dat ook wel eens gezien ja. Vraag je je toch af waarom ze de eerstvolgende vlucht niet op een andere band zetten..

Oh ja en je priority label kun je ook wel achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Zelfs de piloten en stewardessen staan dan te wachten op hun bagage. Als het fysiek niet past houdt het op op Schiphol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Pexow schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Een deel van het probleem is ook dat de band soms vol ligt met bagage van de mensen die nog bij de paspoortcontrole staan. Als je een vlucht voor je hebt uit een risico gebied komt dan sta je zo 30 tot 45 minuten extra te wachten. Op andere luchthavens hebben ze dan personeel dat de koffers van de band haalt zodat de rest weer past. Op Schiphol natuurlijk niet want dat bespaart weer 10 cent per passagier.
Op Schiphol ook hoor, alleen doen ze er misschien wat langer over.

Hoe denk je dat nageleverde bagage van de band komt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
UTMachine schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:16:
[...]

In de VS ook hoor, Alaska heeft bijvoorbeeld een garantie dat bij binnenlandse vluchten binnen 20 minuten de baggage op de band ligt (en dat was bij mij zo) en zelfs met Frontier een LCC lag de baggage binnen 20 minuten op de band. Schiphol is al tijden waardeloos als je ingecheckte baggage hebt (in mijn ervaring) en wat ook vervelend is dat de meldingen op de borden (x minuten tot dat er baggage op de band ligt, of alle baggage ligt op de band terwijl die leeg is) domweg niet kloppen.

In het algemeen vind ik Schiphol de afgelopen 10-15 jaar eerder slechter dan beter geworden over de hele linie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:31:
[...]

In het algemeen vind ik Schiphol de afgelopen 10-15 jaar eerder slechter dan beter geworden over de hele linie.
In mijn beleving 25 jaar al.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
Toen ik in 2007 begon met vliegen duurde het op Schiphol al substantieel langer dan op andere luchthavens. Het is niet beter geworden sinds die tijd.

Zelfs op JFK stond ik 2 jaar geleden binnen 45 minuten bij de taxi’s. Dat is op Schiphol echt een zeldzaamheid geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 12:44
Genoeg andere luchthavens waar het ook fors veel tijd kost. Ik reis daarom voor werk nooit meer met ingecheckte koffers. 1 carry on, soms nog een tas voor een pak en/of overhemden. Kan je altijd zo het vliegtuig uit naar de chauffeur of taxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
In de serie 1st world problems:

Ik zit nu in de SAS Lounge op CPH, die weer abominabel slecht eten heeft. Samen de de KLM lounge (zeker Schengen) de slechtste die ik ken.

Zijn er flagship lounges (Ergo: Hoofdlounge op eigen thuisbasis") die nog slecher zijn? Ik kan me er geen voor de geest halen.

Overigens wel een voordeel van CPH is dat je echt heel veel keuzes hebt qua restaurants die relatief betaalbaar zijn. Daar kan Schiphol nog een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 10:44
PWM schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:55:
In de serie 1st world problems:

Ik zit nu in de SAS Lounge op CPH, die weer abominabel slecht eten heeft. Samen de de KLM lounge (zeker Schengen) de slechtste die ik ken.
De SAS Gold lounge (boven)?
Slechter dan de Aviator lounge waar je voorheen terecht kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:25:
[...]

De SAS Gold lounge (boven)?
Slechter dan de Aviator lounge waar je voorheen terecht kon?
Ha, nee, is die zeker niet beter. Maar als Flagship/Crown Lounge/Visite kaartje is het wel erg slecht. Er zijn zeker ook slechtere Prio pass lounges ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
PWM schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Ha, nee, is die zeker niet beter. Maar als Flagship/Crown Lounge/Visite kaartje is het wel erg slecht. Er zijn zeker ook slechtere Prio pass lounges ;)
Op CPH Terminal 2 (Schengen) zelf 1x de Aspire lounge bezocht (via priority pass) maar het food aanbod was daar echt slecht en ook niet goed bijgehouden. Meerdere keren de Aviator lounge gebruikt, heeft eigenlijk altijd een consistent aanbod en valt zeker niet tegen voor een priority pass lounge, vandaar dat KLM daar ook z'n Skyteam elite reizigers naartoe durft te sturen.

1x de SAS lounge gedaan, maar alleen beneden, was erg druk en matig food aanbod. Ben benieuwd naar het Gold gedeelte boven, zou ook meer keus moeten zijn m.b.t. eten.

Overigens op AMS in de KLM kantine Schengen de laatste keer (begin dit jaar) wel wat beter: buffet goed bijgehouden/aangevuld en er werd continue opgeruimd. Dat is voorgaande jaren echt wel slechter geweest. Maar goed dat was ivm een medereiziger die geen Privium had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mvd1981 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 05:42:
[...]

Genoeg andere luchthavens waar het ook fors veel tijd kost. Ik reis daarom voor werk nooit meer met ingecheckte koffers. 1 carry on, soms nog een tas voor een pak en/of overhemden. Kan je altijd zo het vliegtuig uit naar de chauffeur of taxi.
Wil je niet afzeiken, maar dat moet toch niet de referentie zijn? De referentie moet zijn (grote) vliegvelden waar het wel kan. Schiphol is een dure luchthaven voor de maatschappijen, zorg dan in ieder geval dat je kwaliteit bovengemiddeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:30
PolarBear schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Wil je niet afzeiken, maar dat moet toch niet de referentie zijn? De referentie moet zijn (grote) vliegvelden waar het wel kan. Schiphol is een dure luchthaven voor de maatschappijen, zorg dan in ieder geval dat je kwaliteit bovengemiddeld is.
Elke luchtvaartmaatschappij moet zelf de bagage afhandeling regelen. Daar kun je Schiphol niet de schuld van geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Elke luchtvaartmaatschappij moet zelf de bagage afhandeling regelen. Daar kun je Schiphol niet de schuld van geven.
Dat is niet zomaar te zeggen.

De bagageafhandelaars (niet de luchtvaartmaatschappijen, m.u.v. KLM die zelf ook bagageafhandelaar is) halen de bagage uit de vliegtuigen, maar daarna stoppen ze die in het bagagesysteem van schiphol. Uiteraard, als stap 1 langzaam is dan kan stap 2 daar niks aan doen maar het kan ook gewoon zijn dat het bagagesysteem van Schiphol er te lang over doet. Of allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Schiphol heeft er (bizar) veel, dat is een keuze waar Schiphol weldegelijk invloed op heeft. En uiteindelijk gebruiken die afhandelaren zoals @CyBeR zegt de infrastructuur van Schiphol.

Ik kan mij niet voorstellen dat Schiphol dat niet kan verbeteren, maar Schiphol verdient meer aan horecaruimte, winkelruimte en parkeerplekken verhuren (toevallig? ook de zaken die ze in eigen hand houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:30
Als de bagage afhandelaar de bagage op de band heeft gegooid, gaat Schiphol dat echt niet ergens eraf halen en er dan 15 minuten later er weer opleggen om te pesten... die rammelen het er zo snel mogelijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Doen de Douane en Marechaussee niet ook iets met bagagecontrole wat het proces evt kan vertragen?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:26:
Als de bagage afhandelaar de bagage op de band heeft gegooid, gaat Schiphol dat echt niet ergens eraf halen en er dan 15 minuten later er weer opleggen om te pesten... die rammelen het er zo snel mogelijk door.
Dat zegt ook niemand, maar als dat systeem je koffer eerst door 12 kilometer bagagesysteem laat gaan en hij (bijvoorbeeld) vervolgens in de rij moet aansluiten bij koffers die de opslag in gaan omdat het proces onhandig ingericht is, dan kan 't best even duren voor de koffer úit het systeem is.

Nogmaals ik zeg niet dat dat per se is wat er gebeurt want ik ken ook de ins en outs van het bagagesysteem niet, maar om zo maar te zeggen "het ligt aan de luchtvaartmaatschappijen" is in ieder geval niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:48:
Doen de Douane en Marechaussee niet ook iets met bagagecontrole wat het proces evt kan vertragen?
Ja, maar dat ligt aan waar het vandaan komt. Als de douane een controle doet, doen ze dat al direct bij het vliegtuig (om te zorgen dat de bagagemedewerkers geen dingen uit koffers kunnen smokkelen).

Maar dat gebeurt in principe alleen bij risicolanden.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 24-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:48:
Tenzij zoals hiervoor aangegeven er al een controle is bij het vliegtuig, voordat bagage uitgeladen wordt, zal je pas douane tegenkomen nadat je je baggage zelf van de band hebt gehaald.
De Marechaussee doet in principe niets met goederen, tenzij de Douane verboden zaken aantreft, die zal dan Marechaussee erbij halen.

Er is voor zover mij bekend ook een security-check van ruimbaggage maar ik heb geen idee of dat ook bij aankomst is (mogelijk wel als het vliegtuig uit een land komt waar lagere security-standaarden zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 12:44
PolarBear schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Het is meer een stukje realisme, dan dat het een referentie(kader) is. Ik wil gewoonweg geen uren verliezen aan wachten op een koffer aan de bagageband, met het risico dat de bagage uberhaupt niet op de bestemming aangekomen is en het alsnog nageleverd moet worden met alle ongemakken van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:34
CyBeR schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Ja, maar dat ligt aan waar het vandaan komt. Als de douane een controle doet, doen ze dat al direct bij het vliegtuig (om te zorgen dat de bagagemedewerkers geen dingen uit koffers kunnen smokkelen).

Maar dat gebeurt in principe alleen bij risicolanden.
Dat is niet helemaal het geval. Bij risicolanden houdt de douane toezicht bij het uitladen van het vliegtuig. Vracht en koffers worden door de afhandelaar naar hun volgende locatie gebracht, maar de douane rijdt altijd mee om toezicht te houden.

Koffers worden in de bagagekelder onder toezicht op een aparte band uitgeladen, waarna ze door een douane scanner gaan. Koffers die op basis van het scanbeeld als afwijkend worden gezien, worden ter plekke open gemaakt en gecontroleerd door een ploeg van de douane.
Bij vondst van een overtreding seinen ze hun collega's boven bij de bagageband in met een signalement van de koffer en enkele kenmerken van het label. Zij wachtten tot de persoon de koffer ophaalt en onderscheppen deze bij de 'niets aan te geven' uitgang.

Bij risicolanden met verdovende middelen heb je altijd het hele circus, maar in de bagagekelder worden ook vluchten door de scanner gehaald die geen hoog risico hebben op verdovende middelen, maar bijvoorbeeld wel op overtreding van flora en fauna wetgeving. Bijvoorbeeld bestemmingen van buiten de EU waarvan bekend is dat passagiers vaak vlees of andere dierlijke producten invoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door BounceCloud op 25-06-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 22-09 21:06
PolarBear schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Schiphol heeft er (bizar) veel (...)
6, en dat worden er 3:

https://www.luchtvaartind...p-schiphol-in-de-toekomst

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Gisteren was het ellende op Schiphol bij de taxi's. Dat is deels overmacht doordat de treinen niet reden.

Wat echter de opstopping veroorzaakte, waren tientallen taxi's bij de rideshare, die clandestien mensen probeerden op te pikken. Gewoon auto parkeren, uitstappen en heel hard TAXI TAXI TAXI roepen en heen en weer lopen.

In de half uur dat ik er stond (zucht), geen enkele handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Beter zou het zijn als Schiphol die ride-share in de parking ergens weg zet, verder weg van de reguliere taxis. Heb dat bij meerdere luchthavens gezien, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 20:03
PWM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:08:
Gisteren was het ellende op Schiphol bij de taxi's. Dat is deels overmacht doordat de treinen niet reden.

Wat echter de opstopping veroorzaakte, waren tientallen taxi's bij de rideshare, die clandestien mensen probeerden op te pikken. Gewoon auto parkeren, uitstappen en heel hard TAXI TAXI TAXI roepen en heen en weer lopen.

In de half uur dat ik er stond (zucht), geen enkele handhaving.
Helaas staan die lui er nog steeds elke dag. Erger me daar ook kapot aan. Is geen visite kaartje voor schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:57
https://www.telegraaf.nl/...-dichterbij/73654155.html
Dit klinkt heel nobel maar dit wordt natuurlijk 1 grote chaos. Te weinig ruimte in de bakken, boarden gaat alleen maar langer duren en de maatschappijen gaan dan die 7kg handhaven want dat wordt de melkkoe... Ook de afmetingen van de koffers wordt dan opeens onder een vergrootglas gelegd.

Als iemand die vaak reist ben ik hier niet helemaal gelukkig mee. We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Dit is toch al de situatie van de afgelopen 10 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Freak187

geen

upclocker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Helaas staan die lui er nog steeds elke dag. Erger me daar ook kapot aan. Is geen visite kaartje voor schiphol.
Sterker nog.. ik zag een van die gasten in een oranje vest staan met "official taxi representative" compleet met een Schiphol logo.... haha... het wordt steeds gekker. 8)7

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het verschil is nu wel, dat ze dus gewoon bij de "nieuwe" rideshare gaan staan, in plaats van enkel voor de terminal te schreeuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

FreezingPixels schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:34:
https://www.telegraaf.nl/...-dichterbij/73654155.html
Dit klinkt heel nobel maar dit wordt natuurlijk 1 grote chaos. Te weinig ruimte in de bakken, boarden gaat alleen maar langer duren en de maatschappijen gaan dan die 7kg handhaven want dat wordt de melkkoe... Ook de afmetingen van de koffers wordt dan opeens onder een vergrootglas gelegd.

Als iemand die vaak reist ben ik hier niet helemaal gelukkig mee. We gaan het zien...
De enige oplossing is toch om het dan maar strikt na leven? Dus als deze wetgeving er doorheen komt, kan de airline kiezen om dit door te berekenen of juist niet. Maar in alle gevallen zal het wel betekenen dat als het gewicht of maatvoering buiten de limieten gaat, dat het dan als ruimbagage moet ingechecked worden.

Want je ziet dat mensen nu 'heel creatief' een vrij grote rolkoffer en een backpack rugtas en nog een handtas mee aan boord zeulen. Diezelfde mensen staan te schreeuwen dat het allemaal zo krap is en dat er geen ruimte is.
Als ik met alleen een rugtas geen plek in een bagagebak kan krijgen, terwijl iemand anders even 3 items in zo'n bak stopt, denk ik alleen maar: kom maar op met die regels.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
Freak187 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:05:
[...]

De enige oplossing is toch om het dan maar strikt na leven? Dus als deze wetgeving er doorheen komt, kan de airline kiezen om dit door te berekenen of juist niet. Maar in alle gevallen zal het wel betekenen dat als het gewicht of maatvoering buiten de limieten gaat, dat het dan als ruimbagage moet ingechecked worden.

Want je ziet dat mensen nu 'heel creatief' een vrij grote rolkoffer en een backpack rugtas en nog een handtas mee aan boord zeulen. Diezelfde mensen staan te schreeuwen dat het allemaal zo krap is en dat er geen ruimte is.
Als ik met alleen een rugtas geen plek in een bagagebak kan krijgen, terwijl iemand anders even 3 items in zo'n bak stopt, denk ik alleen maar: kom maar op met die regels.
Idd. En helemaal irritant: gewoon je mega bagage in de overhead bij iemand anders op een compleet andere plek duwen. Ik heb altijd de neiging om het er gewoon weer uit te halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is voor mij een reden om speedy boarding te hebben: mijn spullen passen en bij mijn stoel. Wat sommige mensen proberen als handbagage te doen is echt zot en asociaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Idd. En helemaal irritant: gewoon je mega bagage in de overhead bij iemand anders op een compleet andere plek duwen. Ik heb altijd de neiging om het er gewoon weer uit te halen
Ah ja, de 'dit is mijn bagagebak' claim. Vermakelijk altijd aan boord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:10

Fanta

FordPerformance™️

olafmol schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Wat een onzin. Als de crew/luchtvaartmaatschappij heeft beslist dat de handbagage mee de cabine in mag, is het vervolgens de bedoeling om dat gewoon te verdelen over de beschikbare bakken, of dat nou toevallig de bak boven jouw hoofd is, of 5 meter verderop.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Fanta schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Wat een onzin. Als de crew/luchtvaartmaatschappij heeft beslist dat de handbagage mee de cabine in mag, is het vervolgens de bedoeling om dat gewoon te verdelen over de beschikbare bakken, of dat nou toevallig de bak boven jouw hoofd is, of 5 meter verderop.
Het is wel vervelend dat, wanneer jij door de grote hoeveelheden handbagage van anderen, jij je eigen spullen niet in de buurt kan dumpen. Dat vind ik dan meer een inschattingsfout van de crew die zoveel handbagage doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En geeft allerlei problemen bij het verlaten van het vliegtuig, omdat de figuren die anderen dwingen hun bagage dan ook elders te parkeren, dan ook nog eens weigeren te wachten tot alle meer sociale mensen het vliegtuig verlaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:46:
En geeft allerlei problemen bij het verlaten van het vliegtuig, omdat de figuren die anderen dwingen hun bagage dan ook elders te parkeren, dan ook nog eens weigeren te wachten tot alle meer sociale mensen het vliegtuig verlaten hebben.
De 'sociale' mensen die vinden dat iedereen maar op hen moet wachten, omdat een ander z'n koffertje ergens anders heeft geplaatst, vaak nog op aanwijzing van de cabin crew. 8)7

Vliegen maakt toch een hoop emotie los bij mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wibblemoo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:51:
De 'sociale' mensen die vinden dat iedereen maar op hen moet wachten, omdat een ander z'n koffertje ergens anders heeft geplaatst, vaak nog op aanwijzing van de cabin crew. 8)7

Vliegen maakt toch een hoop emotie los bij mensen.
Nee, degenen die dan tegen de stroom in gaan of willen voordringen zijn degenen die moeten wachten. Heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Sociaal = als ik maar eerst ben. Got it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wibblemoo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:54:
Sociaal = als ik maar eerst ben. Got it.
OK, als je alles verkeerd wilt uitleggen, be my guest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

De crew wordt ook opgezadeld met deze shit. Dus maak het gewoon transparant voor alles en iedereen. Er mag 1 item in de overhead bin, moet voldoen aan maten en gewicht. Ontstaat er ook geen discussie over dit soort onbenulligheden.
Ik weet niet wat ruimbagege kost tegenwoordig, maar iedereen probeert dat te ontlopen. Maar tegelijkertijd tikt iedereen vrolijk 6 euro af voor een kop koffie op de luchthaven.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Freak187 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:16:
De crew wordt ook opgezadeld met deze shit. Dus maak het gewoon transparant voor alles en iedereen. Er mag 1 item in de overhead bin, moet voldoen aan maten en gewicht. Ontstaat er ook geen discussie over dit soort onbenulligheden.
Ik weet niet wat ruimbagege kost tegenwoordig, maar iedereen probeert dat te ontlopen. Maar tegelijkertijd tikt iedereen vrolijk 6 euro af voor een kop koffie op de luchthaven.
Het heeft niet alleen met geld te maken, maar ook met de lange wachttijd op ruimbagage (zoals in de vorige dagen besproken). Daar heb ik wel begip voor, maar wmb mag men streng zijn op het formaat van de handbagage.

Bij kleine luchthaventjes gaat het snel (ik heb veel op NWI (Norwich) gevlogen en daar ging dat lekker snel), maar om 20-45 minuten te moeten wachten op je bagage op Schiphol, daar wordt niemand gelukkig van.

Wat men toen bij Norwich deed (laatste vlucht was 2016 dus weet niet of het nog zo is bij KLM), is dat de grotere handbagage bij de trap moest blijven staan, dat werd dan ingeladen in het ruim, en werd dan na de landing op Schiphol gelijk weer klaargezet voordat men de bus instapte. Dat was "the best of both worlds".

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 25-06-2025 14:24 ]

Pagina: 1 ... 243 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2