Xandrios schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:51:
[...]
Ik ben enkele weken terug naar JNB gevlogen. Direct met KLM is het al een knap lange vlucht - weet je zeker dat je via Dubai wilt vliegen? Dat is een behóórlijk stuk om waardoor je reistijd nog een heel stuk langer wordt.
Valt best mee. Ja, de totale reistijd is 6.5 uur langer, maar 2.5 uur daarvan is transit time, dus je zit 4 uur langer in het vliegtuig.
Daar tegenover staat dat het wel erg prettig is om tussendoor even de benen te kunnen stretchen. En ja dat kan ook onboard, maar dat is toch echt een stuk minder comfortabel allemaal.
Voor 500 euro prijsverschil vind ik dit het wel waard ja.
Daarnaast is het een praktisch dingetje: Emirates komt aan om 16:35, KLM pas om 22:00. Dan is het dus al donker, en aanzien Johannesburg zacht gezegd niet heel erg veilig is, wordt het afgeraden om na donker nog naar buiten te gaan. En dan moert ik dus nog een huurauto ophalen en 1.5 uur gaan rijden naar mijn accomodatie. En links rijden dus, wat ik niet gewend ben. In het donker, in een onveilige situatie.
Dan zou ik dus nog een overnachting moeten boeken bij een luchthaven hotel wat de kosten nog verder opdrijft. Terwijl ik als ik om 16:35 landt nog voor het donker op mijn bestemming kan zijn. Nee dank je.
Daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik KLM met hun acties steeds meer een Ryanair-achtige carrier worden, waar je zo ongeveer voor alles moet bijbetalen, inclusief ruimbagage, maar waar ze wél forse prijzen hanteren. Nog even en KLM gaat geld vragen per keer dat je het toilet gebruikt. Mij staan dat soort praktijken een beetje tegen.
Pexow schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:53:
[...]
De extra beenruimte bij Emirates in economy is een mythe. De A380 is top maar als je in de 777 terechtkomt dan is het behoorlijk krap. Daarbij is de vloot qua interieur behoorlijk verouderd.
Een echte mythe is het niet. KLM vliegt met een 787 naar JNB. Die hebben een seat pitch van 31 inch in Economy, waar Emirates 32 inch bied. De seat width by KLM is 17.5 inch, bij Emirates is dit 18 inch.
Dat is dus gewoon een extra inch aan beenruimte. Op zo'n lange vlucht wel erg prettig.
De 777 van Emirates heb ik bewust vermeden om die reden, die is idd wel krapper. Daarom heb ik specifiek deze vluchten gekozen en niet een vlucht eerder, die (voor de DXB-JNB leg) een 777 gebruiken ipv een A380.
Borromini schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:58:
Die extra breedte in economy op een A380 is - naast een betere akoestiek - niet te versmaden. Ik ben niet de breedste, maar in die 777 voel je je echt een sardientje long haul.
@
wildhagen Met de A380 zeker doen, of de overstap en extra reistijd je die besparing waard is, dat kan alleen jij beslissen. Toen ik met EK in eco vloog, jaren terug, was de catering ook dik OK. Ik vermoed dat bij KLM zowat alles bijbetalen zal zijn, naast je maaltijd en een watertje.
Precies.
Ik heb ook naar alternatieven gekeken, en er zijn qua prijs enkele alternatieven die ook een gunstige reistijd hebben gekoppeld aan een redelijke prijs (allemaal (fors) goedkoper dan KLM):
- Air France: zelfs nog iets goedkoper dan Emirates (en véél goedkoper dan KLM), en vergelijkbare reistijden. Nadeel: erg krappe stoelen (net 17 inch), en een relatief lawaaiig toestel (777). Plus dat CDG imho ook geen fijne luchthaven is.
- British Airways. Vergelijkbare prijs als Emirates, maar een stuk kortere reistijd. Nadeel: 1:20 transit time in LHR, en dat vind ik erg krap, ik heb verder ook geen beste ervaringen met zowel LHR als BA zelf.
- Lufthansa: goedkoop (zelfs nog lager dan Emirates), en je vliegt met een 747-8 (wat voor mij ook een nieuw type is). Nadeel: je komt erg vroeg in JNB aan (07:00) waardoor de huurauto nog niet op te halen is (kan vanaf 09:00), en ik kan pas na 14:00 mijn accommodatie in.
- Kenya Airways: goedkoopste van allemaal, maar een erg korte transit tijd (1:40) op Nairobi, en de 2e leg van Nairobi naar JNB is met een 737 (!), niet heel erg comfortabel om daar 4 uur in te zitten.
- Etihad Airways: vergelijkbare prijs en comfort als Emirates, maar een 20 uur (!) lay-over op AUH. Vind ik wel erg lang.
Alle andere luchtvaartmaatschappijen vliegen óf niet op de dagen dat ik wil, óf vereisen 2 of zelfs 3 overstappen, en dat vind ik weer niet prettig.