De vraag is of de situatie ook overmacht was voor Air Canada. Als zij onderhoud hebben moeten uitvoeren wat niet te verwachten en te voorkomen was door henzelf, bijvoorbeeld wanneer er een terugroepactie of Air Worthiness Directive wordt uitgevaardigd en zij moeten extra inspecties uitvoeren, dan geldt EC261 niet. Dat moet de airline dan wel kunnen motiveren en bewijzen. Air Canada lijkt hier in hun reactie wel op te hinten ("no scheduled maintenance or mechanical problems"), maar dat is te mager.Danielson schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:37:
Ik ben even benieuwd naar jullie mening; wij vlogen 19 april van Brussel naar Orlando met AC833 en vervolgens een overstap in Montreal en dan met AC1636 door naar Orlando.
Vlucht AC833 had meer dan 4 uur vertraging om de volgende reden:
This flight is delayed because a mechanical issue on an earlier flight caused the scheduled aircraft to arrive late. Mechanical delays can happen when aircraft systems such as temperature controls, electrics, wheel brakes, cabin equipment, or hydraulics need maintenance.
Daardoor miste we AC1636 en zijn we omgeboekt naar AC1638, uiteindelijk kwamen we ruim 6 uur later in Orlando aan dan gepland.
Ik had hiervoor een claim ingediend bij Air Canada voor de 600 euro compensatie, maar deze is afgewezen om de volgende reden:
This flight was delayed due to unforeseen maintenance that does not include scheduled maintenance or mechanical problems identified during scheduled maintenance.
A delay caused by this reason is determined to be outside our control and you are not eligible to receive any compensation. Learn more about your rights when there is a flight disruption.
Volgens mij heb ik toch gewoon echt recht om de vergoeding? Wat zeggen jullie ervan?
Je kunt Air Canada om een specifieke motivatie en bewijs vragen waarom zij van mening zijn dat deze specifieke situatie niet onder EC261 valt. Zij kunnen bijvoorbeeld naar een recent uitgevaardigd Air Worthiness Directive verwijzen.