Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 239 ... 241 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03
Homer-Simpson schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:10:
Kan niet bellen want zit in Portugal waar ik vaker geen bereik dan wel heb ivm de stroomstoring hier. Hebben al 10 uur geen stroom meer, maar vertragingen vanuit Faro lijken mee te vallen.
Sterkte! Dat lijkt mij geen makkelijke situatie met een jong gezin. Hopelijk gaat de reis verder wel voorspoedig.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:53
Radiodurans schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:29:
[...]

Sterkte! Dat lijkt mij geen makkelijke situatie met een jong gezin. Hopelijk gaat de reis verder wel voorspoedig.
Dank! Hebben net weer stroom, precies 12 uur geleden viel het uit. Nog geen stromend water maar dat komt vast weer.
Heb direct geprobeerd om in te checken maar zie nu nog maar 4 te selecteren stoelen in het hele vliegtuig. Lijkt me sterk dat wij de enige boeking zijn die nog niet is ingecheckt.

Komt tijd, komt raad. Laat het straks nog wel even weten, dank aan eenieder voor de snelle replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 17:32
Hier ook zoiets aan de hand. We zijn met onze 2 kinderen in zuid-Korea aan het rondreizen en vliegen met Korean Air. We vliegen veel, en met verschillende maatschappijen. Normaliter zijn we gewend dat we bij online inchecken de stoelen kunnen kiezen, en dat vrijwel altijd de kinderen al naast je zitten bij de automatisch geselecteerde stoelen.
Maar bij Korean Air blijkt het zo te zijn dat je direct na aanschaf van je ticket al stoelen kunt kiezen. En dat wij dus nu de laatste 4 stoelen compleet scattered door het vliegtuig hadden als enige optie toen we de heenvlucht wilden inchecken. Zelfde verhaal ook voor terugvlucht 2 weken later.
Wel ff online gechat met support, ze gaan kijken of we evt wat geblokte stoelen voor medical emergencies kunnen gebruiken. Fingers crossed dus, en weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De heenreis BRU - PEK - KIX verliep mooi vlot. 3u overstap op PEK maar met een uur stond ik al bij de vervolgvlucht qua gate. Terug is het nu KIX - SHZ - BRU met 22u layover in SHZ. Das toch minder chill. Om 23u vliegen, 3u aankomen, 1u volgende nacht pas doorvliegen. Maargoed: genoeg hotels vlakbij. Dus heen gehobbeld: tegen bijbetaling early checkin en ik kon het bed opzoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35
Radiodurans schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:52:
Tja, dat is nu eenmaal de prijs die je moet betalen als je voor een discounter gaat, de prijs van de vlucht zelf is dan ook vaak lager. Dan kun je er voor kiezen om het niet te doen om dan vervolgens er achter te komen dat er geen stoelen naast elkaar meer zijn. Om dan toch via de telefoon/bij de desk dit af te dwingen 'want kleine kinderen' vind ik niet sociaal naar anderen die dan mgl. hun voorkeursstoel moeten opgeven.
Heb dat in het vliegtuig wel eens gehad. Werd ik gevraagd of ik mijn stoel met meer beenruimte op wilde geven omdat een vrouw die de stoel naast mij geselecteerd had perse naast haar hulpbehoevende moeder moest zitten. En voor haar had ze geen stoel met extra beenruimte gereserveerd. Maar ze had zogenaamd wel een stoel met extra beenruimte nodig.

Had het idee dat dit een scenario was dat de dames al vaker hadden gespeeld en heb medewerking geweigerd. Na wat gemor was de noodzaak om naast elkaar te zitten plotseling toch weg. Was wel een vrij ijzige sfeer tijdens de vlucht :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40
@alexbl69 In dat geval ruilt ze maar andersom en geeft ze de plek met extra beenruimte maar aan die persoon naast haar moeder als het zo belangrijk is.

Ik heb het verder al vaker genoemd en vind het uit principe onzin om voor een plek te betalen die ik toch al krijg. En in het voorbeeld van een kind van 3 komt het echt wel goed. Zijn genoeg menselijke mensen die wel willen ruilen.

Ik vond het persoonlijk stuitender dat tijdens een vlucht een man en vrouw voorin in de business class zaten en hun jonge kinderen (tussen de 5 een 13 schat ik) helemaal achterin economy. En dat dan ook nog het jongste kind tijdens het opstijgen misselijk werd en moest spugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:51

Grouchy

meep meep

olafmol schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 04:42:
Maar bij Korean Air blijkt het zo te zijn dat je direct na aanschaf van je ticket al stoelen kunt kiezen. En dat wij dus nu de laatste 4 stoelen compleet scattered door het vliegtuig hadden als enige optie toen we de heenvlucht wilden inchecken. Zelfde verhaal ook voor terugvlucht 2 weken later.
De laatste 4 stoelen betwijfel ik. KE blokkeert standaard zo'n 40 stoelen vanuit/naar AMS, waarschijnlijk precies voor dit soort gevallen. Als het een 789 is zal het waarschijnlijk wel rij 46-51 worden :)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:19:

Ik heb het verder al vaker genoemd en vind het uit principe onzin om voor een plek te betalen die ik toch al krijg. En in het voorbeeld van een kind van 3 komt het echt wel goed. Zijn genoeg menselijke mensen die wel willen ruilen.
Zo denk ik er ook over en betaal eigenlijk nooit voor de gratis stoelen, hooguit wel voor een stoel in een hogere klasse. Als we reizen met z'n 2en zitten we eigenlijk altijd wel naast elkaar, anders is men vriendelijk vragen of ze willen ruilen ook vaak niet een probleem. Aangezien ze beiden naast een vreemde zitten, maakt dat niet echt verschil.

Als je met z'n 4en naast elkaar wilt zitten, dan zal dat vast een ander verhaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Nogmaals, ik hoeft niet met zijn vieren bij elkaar. 2x2 is prima. Korte summary van status tot nu toe:
Vanochtend om 4,5 uur voor de vlucht was online inchecken niet mogelijk, kon alleen op het vliegveld.
Op vliegveld gaf men aan:
-vlucht is overboekt
-inchecken kost extra geld per pax (prima, geen probleem, kijken wel of we dat ivm overmacht kunnen terugkrijgen of niet)
-de kinderen staan als volwassenen in het systeem, daardoor zitten we verspreid over 8B, 16D, 35D en 40D. In plaats van geslacht hadden we blijkbaar moeten invullen dat het kinderen waren. Dikke WTF. In de Eurowings app staat nota bene bij de kinderen welke verruimde bagageregels er voor ze gelden. En welk helder licht koppelt een geboortejaar 2021 aan een volwassene en zegt dat je voor kinderen een andere keuze bij geslacht had moeten maken 8)7

Anyway, gaan in het vliegtuig aan de crew en de passagier op 16B wel vragen of ze willen ruilen met 8B en dan komt het vast goed.
Ben alleen maar ontzettend verbaasd op het moment over de info die we te horen kregen en tegelijkertijd blij dat we mee mogen en relatief rustige kinderen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 20:07
Homer-Simpson schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:05:
En welk helder licht koppelt een geboortejaar 2021 aan een volwassene en zegt dat je voor kinderen een andere keuze bij geslacht had moeten maken 8)7
Dit is ook wel lekker voor het berekenen van het take-off gewicht. Hopelijk maken ze die fout niet andersom...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie al weer genoeg redenen waarom het een prima idee is die paar tientjes af te tikken. Gewoon een eigen rij kiezen naast elkaar. Geen gezeur bij inchecken, niet aan de telefoon/chat hangen op vakantie, niet andere mensen hoeven vragen om te verkassen, geen overleg met crew.

Eigenlijk is het wel een prima deal :)

Maakt het je je niet uit waar mensen zitten, boek je niet bij. Maakt het je wel uit, boek je de stoelen vooraf.

Je kan zeggen: Een airline moet een ouder naast een kind zetten. Je kan ook zeggen: ik weet dat mijn kind 3 is, dus boek ik een stoel naast hem.

Maar er mee bezig zijn tijdens een vakantie is nooit een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Homer-Simpson schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:05:
-inchecken kost extra geld per pax (prima, geen probleem, kijken wel of we dat ivm overmacht kunnen terugkrijgen of niet)
Waarom moet je extra geld betalen om in te checken, hoe moet je anders mee?

@Pwn Jij draait het om, ik vind dat een vliegtuigmaatschappij je gewoon de keuze moet geven, binnen de classe, voor een stoel. In een bioscoop betaal je ook niet bij voor een specifieke stoel of om naast je vriend(in) te mogen zitten. Straks moet je nog je lichaamsomvang opgeven en kun je kiezen of je naast een slank of steviger iemand wilt zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door jongetje op 29-04-2025 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:36:
[...]

Waarom moet je extra geldt betalen om in te checken, hoe moet je anders mee?
Extra wat?

En ws. is dat inchecken bij een balie. FR vraagt daar ook extra voor bijvoorbeeld.
Straks moet je nog je lichaamsomvang opgeven en kun je kiezen of je naast een slank of steviger iemand wilt zitten.
Topidee, stuur even een mailtje naar KLM.
PWM schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:35:
Ik zie al weer genoeg redenen waarom het een prima idee is die paar tientjes af te tikken. Gewoon een eigen rij kiezen naast elkaar. Geen gezeur bij inchecken, niet aan de telefoon/chat hangen op vakantie, niet andere mensen hoeven vragen om te verkassen, geen overleg met crew.

Maakt het je je niet uit waar mensen zitten, boek je niet bij. Maakt het je wel uit, boek je de stoelen vooraf.

Je kan zeggen: Een airline moet een ouder naast een kind zetten. Je kan ook zeggen: ik weet dat mijn kind 3 is, dus boek ik een stoel naast hem.

Maar dat kost twee tientjes extra!!11one

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2025 12:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ja sorry hoor, wordt al horendol van al die afkortingen van pax-kasten en alle vliegveld codes die je elke keer moet opzoeken omdat ik niet wekelijks over de wereld vlieg (is het zoveel werk om Amsterdam ipv AMS te typen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

@Pwn Jij draait het om, ik vind dat een vliegtuigmaatschappij je gewoon de keuze moet geven, binnen de classe, voor een stoel. In een bioscoop betaal je ook niet bij voor een specifieke stoel of om naast je vriend(in) te mogen zitten. Straks moet je nog je lichaamsomvang opgeven en kun je kiezen of je naast een slank of steviger iemand wilt zitten.
De airline geeft mensen die het niet boeit een mooie korting. Net zoals mensen die geen koffer hebben, minder betalen dan mensen die wel een koffer meenemen. Het systeem is ook nog eens erg doorzichtig: tijdens het boeken zie je precies wat je wel en niet krijgt, de tijd van verborgen gebreken ligt achter ons.

En de regels zijn van te voren duidelijk, dus je kan kiezen of je wel of niet met die airline wil vliegen.

Opties niet boeken en dan klagen dat je ze niet krijgt schiet natuurlijk niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
PWM schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:35:

Mee eens. Volgende keer betaal ik wel extra om naast mijn kind te mogen zitten.
Alhoewel er wel duidelijker vermeld mag worden dat je kind van 3 niet bij de ouder komt te zitten zonder bijbetalen.

UPDATE: gelukt. Vrouw op A wilde niet ruilen maar was erg verbaasd dat ik niet naast mijn 3 jarige dochter kon zitten. Meneer op C zit nu op de plek 16C met extra beenruimte. I’m a happy camper.

[ Voor 15% gewijzigd door Homer-Simpson op 29-04-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38

s3n

Homer-Simpson schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:45:
[...]

Alhoewel er wel duidelijker vermeld mag worden dat je kind van 3 niet bij de ouder komt te zitten zonder bijbetalen.
Doe ik ook altijd. Ben het met je eens dat het niet zou moeten, maar ik wil die stress (die ik dan zou ervaren) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45
Homer-Simpson schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:45:
[...]

In dit specifieke geval is het waarschijnlijk misgegaan omdat het systeem van Eurowings niet capabel genoeg is om een kind te herkennen aan de hand van een geboortedatum. Want nogmaals, geen enkele airline zal een kind van 3 *niet* naast een ouder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Waarom moet je extra geld betalen om in te checken, hoe moet je anders mee?

Omdat die ‘service’ op het vliegveld extra geld kost. En dat is prima wat mij betreft want dat stond vrij duidelijk vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18
Hah, KLM maakt er wel weer een potje van na mijn IRROPS vorige maand.

Gezien de vlucht omboeken en alles via KLM hulplijn verliep, de claim bij KLM ingediend. Kreeg terug dat het een Delta ding was omdat de domestic vlucht in Amerika die vertraagd was door Delta uitgevoerd was. Buiten mijn persoonlijke mening hierover (KLM geboekt, KLM TA omgeboekt en van KLM toezeggingen gekregen omtrent vergoedingen) zou KLM het doorzetten naar Delta.

Krijg na.. 3 weken een email van Delta, ja we doen normaal niet aan vergoedingen maar hier is een $100 E-voucher voor de Delta website. Ze refereerden in de email naar een verkeerde datum (9 dagen eerder dan mijn vlucht) en de compleet verkeerde bestemming waar de vlucht die vertraagd was naar toe zou zijn gegaan. Hoe dat kan, geen idee maar sindsdien reageert Delta niet en heb ik een onbruikbare $100 voucher van Delta die ik niet ga gebruiken omdat ik altijd bij KLM boek. Geef Delta nog een paar dagen om te reageren op mijn "als jullie de datum en bestemming niet eens correct kunnen benoemen, heb je de claim niet gelezen" maar wil hem eigenlijk terug gooien naar KLM omdat ik het oprecht waar belachelijk vind dat ze telefonisch alles toezeggen en er achteraf keihard op terug komen. En dan het ik het niet over EC261 compensatie, gewoon puur over zonder 5 uur van m'n leven te verspillen m'n hotel kosten e.d. terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Interessante discussie, want wij vliegen van de zomer als gezin met drie jonge kinderen (oudste is 8, jongste is 4) naar Australië met Qatar. Met boeken heb ik wat gezocht en gevonden dat in principe kinderen onder de 12 jaar naast (1 van) hun ouders worden geplaatst, wat me eigenlijk ook gewoon heel logisch lijkt. Maar gezien deze discussie dus niet helemaal logisch.

Stoelen kiezen kost bij Qatar 30 euro per stoel, per vlucht. Dat zou dus neerkomen op 600 euro extra... En Qatar hebben we niet geboekt omdat het de goedkoopste optie was.

Zou het echt kunnen dat de kinderen niet bij 1 van ons geplaatst worden? We hoeven echt niet met zn allen bij elkaar te zitten en maakt me ook niet uit waar we zitten. Als de kinderen maar bij ons zitten. (Voor of achter ons zou ook nog acceptabel zijn).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:41:
[...]

Ja sorry hoor, wordt al horendol van al die afkortingen van pax-kasten en alle vliegveld codes die je elke keer moet opzoeken omdat ik niet wekelijks over de wereld vlieg (is het zoveel werk om Amsterdam ipv AMS te typen?).
Ah, je gooit gewoon graag extra t's achteraan woorden :P

Nouja de hoeveelheid werk is niet het ding nee, maar meer dat we met AMS expliciet het vliegveld bedoelen waar Amsterdam ook de stad kan betekenen. En AMS heeft er dan wel maar één, maar sommige steden (ook dichtbij, bijvoorbeeld Milaan) hebben meerdere vliegvelden. We houden gewoon van duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
kepler schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:13:
Interessante discussie, want wij vliegen van de zomer als gezin met drie jonge kinderen (oudste is 8, jongste is 4) naar Australië met Qatar. Met boeken heb ik wat gezocht en gevonden dat in principe kinderen onder de 12 jaar naast (1 van) hun ouders worden geplaatst, wat me eigenlijk ook gewoon heel logisch lijkt. Maar gezien deze discussie dus niet helemaal logisch.

Stoelen kiezen kost bij Qatar 30 euro per stoel, per vlucht. Dat zou dus neerkomen op 600 euro extra... En Qatar hebben we niet geboekt omdat het de goedkoopste optie was.

Zou het echt kunnen dat de kinderen niet bij 1 van ons geplaatst worden? We hoeven echt niet met zn allen bij elkaar te zitten en maakt me ook niet uit waar we zitten. Als de kinderen maar bij ons zitten. (Voor of achter ons zou ook nog acceptabel zijn).
We always aim to seat families together, but we might not be able to do so because of seat availability and your specific requirements. Children below 13 years old, however, will always be seated with an accompanying adult. There are several options available to you, from paid seat selection and bringing your own car seats to using our bassinets or seatbelt extensions. We recommend you review these in Manage your booking as soon as you book.
Oh wacht, dit is Emirates. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:17:
[...]
Ah, je gooit gewoon graag extra t's achteraan woorden :P
In ieder geval geen T-dief dus ;)
Nouja de hoeveelheid werk is niet het ding nee, maar meer dat we met AMS expliciet het vliegveld bedoelen waar Amsterdam ook de stad kan betekenen. En AMS heeft er dan wel maar één, maar sommige steden (ook dichtbij, bijvoorbeeld Milaan) hebben meerdere vliegvelden. We houden gewoon van duidelijkheid.
Jammer daarbij is dat echt niets en niemand meer de afkorting SPL voor Schiphol gebruikt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
CyBeR schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:17:
[...]
En AMS heeft er dan wel maar één, maar sommige steden (ook dichtbij, bijvoorbeeld Milaan) hebben meerdere vliegvelden. We houden gewoon van duidelijkheid.
Hah ja, dat hele vliegen naar de regio Milaan/Verona/Venetië is 1 grote chaos als je niet specifiek het juiste vliegveld noemt. Wij gaan graag naar die regio maar het komt vaak voor dat ik vanuit AMS (SPL?) niet eens naar dezelfde vlieghaven kan vliegen dan waar zij op vliegt :z Waarna je dus vervolgens ook nog het juiste treinstation moet vinden om elkaar te ontmoeten want ‘hoofd treinstation Milaan’ is ook niet specifiek genoeg kwamen we achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:21:
[...]

Jammer daarbij is dat echt niets en niemand meer de afkorting SPL voor Schiphol gebruikt.
Die wordt wel her en der gebruikt maar het is geen IATA-code dus als passagier zul je 't inderdaad nergens tegenkomen. Misschien is 'ie wel gereserveerd voor Schiphol, mocht AMS ooit als stadscode gebruikt moeten worden?

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Mawlana schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:20:
[...]

[...]

Oh wacht, dit is Emirates. :$
Ja de meeste maatschappijen hebben iets soortgelijks, wat ik toen kon vinden. Maar Qatar kan ik niks echt specifieks over vinden, behalve family seating. Maar ik kan geen (gratis) stoelen selecteren.

Ik ga maar eens contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:27
kepler schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:13:

Ik zou het eens via de chat proberen van Qatar. Zijn vaak erg behulpzaam daarin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Boinkie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:50:
[...]

Ik zou het eens via de chat proberen van Qatar. Zijn vaak erg behulpzaam daarin.
Thanks, ga ik even doen. Intussen blijkt dat ik toen niet heel goed heb gezocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu-xoEMmqZQbQYK8WAWVYgvG798=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McqCCsfcqmkR2GgTBnWk7fwd.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als de crew dan alles regelt met de kinderen vind ik het ook prima, heb ik een rustige vlucht :') :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:45:
[...]

De airline geeft mensen die het niet boeit een mooie korting.
Misschien is dat trouwens inderdaad een beter idee. Men verkoopt de vlucht inclusief alles (stoel, bagage, whatever) en dan kun je bij het boeken aangeven "oh ik hoef geen stoel" en dan gaat er een paar tientjes van de prijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:35
Yakumos schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:05:
En dan het ik het niet over EC261 compensatie, gewoon puur over zonder 5 uur van m'n leven te verspillen m'n hotel kosten e.d. terug te krijgen.
Hoeveel uren en frustratie heb je er sindsdien nog extra in gestoken? :)

Waardeer je strijd, maar af en toe is het misschien beter om voor je eigen gemoed bepaalde zaken maar te laten rusten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 17:32
Grouchy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:10:
[...]

De laatste 4 stoelen betwijfel ik. KE blokkeert standaard zo'n 40 stoelen vanuit/naar AMS, waarschijnlijk precies voor dit soort gevallen. Als het een 789 is zal het waarschijnlijk wel rij 46-51 worden :)
Aha. Als ik me niet vergis ging het om rij 34 of 37. We gaan het zien. Gelukkig vliegen onze jongens al sinds hun jongste jaren dus die zijn wel wat gewend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
alexbl69 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:20:
[...]

Hoeveel uren en frustratie heb je er sindsdien nog extra in gestoken? :)

Waardeer je strijd, maar af en toe is het misschien beter om voor je eigen gemoed bepaalde zaken maar te laten rusten.
Gelukkig is 5 uur overdreven, so far paar mailtjes en 10 min aan de telefoon ;) .

Heb het de afgelopen.. 5+ keer al laten rusten, maar soms komen er principes in het spel - in dit geval de faliekante onzin die telefonisch werd toegezegd. En dan de mail van Delta waar naam, datum, en bestemming fout werden aangehaald waardoor je je toch echt gaat afvragen wat er dan intern allemaal gebeurd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 17:51

Grouchy

meep meep

Yakumos schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:27:
[...]

Gelukkig is 5 uur overdreven, so far paar mailtjes en 10 min aan de telefoon ;) .

Heb het de afgelopen.. 5+ keer al laten rusten, maar soms komen er principes in het spel - in dit geval de faliekante onzin die telefonisch werd toegezegd. En dan de mail van Delta waar naam, datum, en bestemming fout werden aangehaald waardoor je je toch echt gaat afvragen wat er dan intern allemaal gebeurd..
Medewerker scant Yakumos case in een paar seconden, pakt de laatste template -> copy & paste en door...ooops.

Als de KLM iets toezegde waarom dat vervolgens afschuiven naar Delta? Die hebben hun eigen toko 8)7
Bij vertragingen & annuleringen waardoor je moet overnachten of >3 uur vertraging gaat het toch al automatisch bij Delta. Dan verschijnen de meal, hotel vouchers etcetera emails in je inbox. Dingen als goodwill e-credits verschijnen wat later.

Ik wacht zelf vaak niet op de meal/transpport/hotelvouchers. Ik boek zelf en lever later de bonnetjes wel in, die worden dan meestal binnen 24 uur betaald.
https://www.delta.com/reimbursement/ .

Het leuke is trouwens, dat in het verleden, als je zoiets invulde nav bijvoorbeeld een vertraagde Delta vlucht ingelogd op de Delta website als Nederlands SkyMiles lid dat KLM dan reageerde en kwam met onbruikbare KLM vouchers met bedragen die ook nog gebaseerd waren op non-FF status.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Grouchy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:29:
[...]

Medewerker scant Yakumos case in een paar seconden, pakt de laatste template -> copy & paste en door...ooops.

Als de KLM iets toezegde waarom dat vervolgens afschuiven naar Delta? Die hebben hun eigen toko 8)7
Bij vertragingen & annuleringen waardoor je moet overnachten of >3 uur vertraging gaat het toch automatisch bij Delta. Dan verschijnen de meal, hotel vouchers etcetera emails in je inbox. Dingen als goodwill e-credits verschijnen wat later.

Ik wacht zelf vaak niet op de meal/transpport/hotelvouchers. Ik boek zelf en lever later de bonnetjes wel in, die worden dan meestal binnen 24 uur betaald.
https://www.delta.com/reimbursement/ .

Het leuke is trouwens, dat in het verleden, als je zoiets invulde nav bijvoorbeeld een vertraagde Delta vlucht ingelogd op de Delta website als Nederlands SkyMiles lid dat KLM dan reageerde en kwam met onbruikbare KLM vouchers met bedragen die ook nog gebaseerd waren op non-FF status.
Behalve dat Delta nu dus weigert om de bonnetjes te betalen ;) .

Wacht KLM reactie wel af, anders had ik net zo goed bij Delta kunnen indienen (zo te horen zouden die makkelijker zijn geweest), maar mij was expliciet verteld om bij KLM in te dienen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik zit inmiddels in de business vip lounge op terminal 3 van Shenzhen. Voor 40 euro 4 uurtjes beide vip lounges uit kunnen proberen waarom niet. De eerste is niet veel meer dan een veredelde wachtruimte maar dan met lederen fauteuils ipv harde kunstoffen zitjes. Maar de vip lounge tegenover gate 308/309 na security zou een wandelend buffet moeten hebben en ook een paar douches. Daar ga ik zo naar verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik wil even iets voor de zekerheid checken.. als je een ticket bij KLM hebt gekocht richting een niet-europese bestemming met een niet-europese overstap, die vervolgens met meer dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming (in ons geval vlucht AMS-PVG-CAN) omdat de 2e leg vertrok met een aanzienlijke vertraging, dan heb je geen recht op compensatie, correct?
Ik vind namelijk na een google-search websites die het hebben over een EU luchthaven als eindbestemming en andere sites die het alleen over een EU luchthaven als vertrekpunt hebben.
Ben nu dus niet zeker of ik hier nog iets kan claimen of niet. Ik verwacht zelf van niet aangezien de vertraging bij aankomst volledig in China is veroorzaakt, maar uiteindelijk was het wel 1 tickets, gekocjht bij KLM.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Die tweede premium lounge op Shenzhen tegenover gate 309 was echt beter ingeregeld. Wandelend buffet, frisdrank tot wijn en bier. Noodles, rijst, van alles wat. Enig nadeel: op 50 man in de zaal maar 1 douche. Zat er een douche bag :+ die dus lekker een uur bezet te houden. Tot zover het idee om jezelf even een koude douche te geven om fris het vliegtuig in te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het blijft een mooie discussie vind ik altijd. Geen stoelen boeken en dan soms vervolgens wel de wereld verwachten. En er verbaasd over zijn dat niet alles tot in de puntjes voor je geregeld is bij het inchecken.

Soms valt het mee en gaat het soepel, maar soms ook niet. Bij een bomvolle vlucht, moet je dan enige stress om het allemaal voor elkaar te krijgen voor lief nemen. Daar heb je de korting voor gekregen. Zijn je kinderen erg jong dan komt het altijd wel goed in enige vorm. Maar inderdaad, je maakt het soms wel een beetje vervelend voor andere reizigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:02
Apache4u schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:52:
Ik wil even iets voor de zekerheid checken.. als je een ticket bij KLM hebt gekocht richting een niet-europese bestemming met een niet-europese overstap, die vervolgens met meer dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming (in ons geval vlucht AMS-PVG-CAN) omdat de 2e leg vertrok met een aanzienlijke vertraging, dan heb je geen recht op compensatie, correct?
Ik vind namelijk na een google-search websites die het hebben over een EU luchthaven als eindbestemming en andere sites die het alleen over een EU luchthaven als vertrekpunt hebben.
Ben nu dus niet zeker of ik hier nog iets kan claimen of niet. Ik verwacht zelf van niet aangezien de vertraging bij aankomst volledig in China is veroorzaakt, maar uiteindelijk was het wel 1 tickets, gekocjht bij KLM.
Het maakt niet uit waar het ticket is gekocht, het gaat om wie de vlucht uitvoert. Althans, dat is zo voor vluchten náár de EU. Vanuit de EU valt elke vlucht onder EU261/2004.

Bij mijn weten slaat de compensatie clause op vertraging over het gehele traject. Je hebt immers een ticket gekocht AMS-CAN. Dat er een technische stop op PVG tussen zit is daarvoor niet van belang. Althans, zo begrijp ik de regel.

Overigens is compensatie pas van toepassing na 4 uur vertraging op lange vluchten. Hoewel er een mogelijkheid is voor een half bedrag bij een (iets) kortere vertraging. Mogelijk dat dat van toepassing is als je tussen 3 en 4 uur (aankomst) vertraging had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Tuniq schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:15:
Het blijft een mooie discussie vind ik altijd. Geen stoelen boeken en dan soms vervolgens wel de wereld verwachten.
Define ‘ de wereld verwachten’. Je reist met 2 volwassenen en 1 kind van 5 en 1 van 3. Wat is dan de wereld verwachten als je hoopt 2 naast 2 te komen zitten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tuniq
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:48:
[...]

Define ‘ de wereld verwachten’. Je reist met 2 volwassenen en 1 kind van 5 en 1 van 3. Wat is dan de wereld verwachten als je hoopt 2 naast 2 te komen zitten?
Daarmee bedoel ik dat mensen die geen stoel boeken met kinderen, soms wel verwachten dat het allemaal rimpeloos gaat verlopen en dat het helemaal geregeld is dat ze naast elkaar komen te zitten. Op een volgeboekte vlucht is dat soms gewoon niet het geval en niet alle airlines reserveren/blocken een reeks stoelen hiervoor. Dan is het aan de crew om het op te lossen door mensen te verplaatsen om een plek te creeren voor jou en je jonge kind. Want de policy is simpelweg dat een jong kind niet alleen mag komen te zitten.

Je schreef zelf bijvoorbeeld dat je wel had gedacht dat er 2x2 stoelen vrij zouden zijn. Wat ik al noemde, vaak zal dat zo zijn. Maar op een heel volle vlucht misschien niet. Met kleine kinderen komt het altijd wel goed uiteindelijk en dat lijkt in jouw geval ook gelukt te zijn. Maar het vergt soms wel enig geduld, stress, medewerking andere passagiers, gedoe op het vliegveld of de helpdesk. Dat is dan simpelweg de 'prijs' van het niet boeken van de stoel. Niet over zeuren in dat geval!

Ik lees toch heel vaak, ik heb bewust geen stoelen geboekt, want ze moeten me toch wel naast mijn kind zetten. En dan verbazing dat dat proces niet helemaal soepel/rimpeloos verliep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tuniq schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:04:
[...]
Ik lees toch heel vaak, ik heb bewust geen stoelen geboekt, want ze moeten me toch wel naast mijn kind zetten. En dan verbazing dat dat proces niet helemaal soepel/rimpeloos verliep...
De laatste twee keer, dat ik met kleine kinderen vloog, kreeg ik (na enig zoeken om stoelen bij elkaar te boeken) van de luchtvaartmaatschappij de informatie, dat ze gezinnen met kleine kinderen bewust bij elkaar plaatsen. Dat kan ondertussen ook bij die maatschappijen veranderd zijn, maar ik verwacht het eigenlijk niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakumos
Yakumos schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:32:
[...]

Behalve dat Delta nu dus weigert om de bonnetjes te betalen ;) .

Wacht KLM reactie wel af, anders had ik net zo goed bij Delta kunnen indienen (zo te horen zouden die makkelijker zijn geweest), maar mij was expliciet verteld om bij KLM in te dienen :+ .
3 emails van Delta verder en alle kosten worden vergoed :) . Ze begonnen met een achterstand maar toch netjes opgelost, kunnen onze blauwe vrienden nog wat van leren. :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Tuniq schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:04:
[...]

Daarmee bedoel ik dat mensen die geen stoel boeken met kinderen, soms wel verwachten dat het allemaal rimpeloos gaat verlopen en dat het helemaal geregeld is dat ze naast elkaar komen te zitten. Op een volgeboekte vlucht is dat soms gewoon niet het geval en niet alle airlines reserveren/blocken een reeks stoelen hiervoor. Dan is het aan de crew om het op te lossen door mensen te verplaatsen om een plek te creeren voor jou en je jonge kind. Want de policy is simpelweg dat een jong kind niet alleen mag komen te zitten.

Je schreef zelf bijvoorbeeld dat je wel had gedacht dat er 2x2 stoelen vrij zouden zijn. Wat ik al noemde, vaak zal dat zo zijn. Maar op een heel volle vlucht misschien niet. Met kleine kinderen komt het altijd wel goed uiteindelijk en dat lijkt in jouw geval ook gelukt te zijn. Maar het vergt soms wel enig geduld, stress, medewerking andere passagiers, gedoe op het vliegveld of de helpdesk. Dat is dan simpelweg de 'prijs' van het niet boeken van de stoel. Niet over zeuren in dat geval!

Zo'n gekke gedachte is het toch niet om te verwachten dat een minderjarig kind standaard naast 1 van zijn ouders wordt gezet?

Als dat dan wat tijd/gedoe kost wat mij betreft prima, wij wachten wel even. Ik ga er iig geen 600 euro voor betalen :D

Edit: veel gevlogen met klm met kleine kinderen, en daar werden we altijd gratis standaard bij elkaar gezet. (Maar goed, blijkbaar geldt dat niet voor alle maatschappijen...)

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 30-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
kepler schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:48:
[...]

Zo'n gekke gedachte is het toch niet om te verwachten dat een minderjarig kind standaard naast 1 van zijn ouders wordt gezet?
Nee, dat is inderdaad niet gek.

Maar het conflicteert wel met dat de rest van de passagiers, die zonder kinderen vliegen, betalen om op een specifieke plek te zitten en als er dan geen plek meer over is, wat dan? De vraag is dus hoe je daar mee om gaat zonder jou een gratis voordeel te geven of anderen te benadelen.

De beste optie is misschien om boekingen met kinderen verplicht inclusief stoelreservering te maken voor de volwassenen in die boeking (en dus gratis voor de kids), en dat je die ook meteen bij uitgifte van het ticket toegewezen krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kepler schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:48:
Als dat dan wat tijd/gedoe kost wat mij betreft prima, wij wachten wel even. Ik ga er iig geen 600 euro voor betalen :D
Maar je hebt er geen probleem mee dat jouw gierigheid anderen benadeeld. Want die stoelen komen niet magisch vrij, en meestal zijn het dan de solo-reizigers die moeten boeten voor jouw gedrag.

Peraoonlijk ben ik er voor dat je dan geweigerd wordt. Leer je het snel af.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:53:
[...]

Maar je hebt er geen probleem mee dat jouw gierigheid anderen benadeeld. Want die stoelen komen niet magisch vrij, en meestal zijn het dan de solo-reizigers die moeten boeten voor jouw gedrag.

Op het moment dat je boekt moet je de geboortedatum ingeven. Dan kun je als airline prima zorgen dat er voor elke combinatie van minderjarige en mee reizende volwassene 2 stoelen naast elkaar vrij blijven. En dan per dergelijke boeking 1 setje. Welke stoelen dat zijn maakt niet uit zolang je maar genoeg setjes van 2 vrijhoud en die ken je dan toe als er geen betaalde stoelen worden gekozen. Dan is er volgens mij nooit gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:57:
[...]

Op het moment dat je boekt moet je de geboortedatum ingeven. Dan kun je als airline prima zorgen dat er voor elke combinatie van minderjarige en mee reizende volwassene 2 stoelen naast elkaar vrij blijven. En dan per dergelijke boeking 1 setje. Welke stoelen dat zijn maakt niet uit zolang je maar genoeg setjes van 2 vrijhoud en die ken je dan toe als er geen betaalde stoelen worden gekozen. Dan is er volgens mij nooit gedoe.
Ik zou als airline als ik geld zou vragen voor stoelreserveringen ouders met kinderen op de meest ongunstige plekken droppen met z'n tweeën. Wil je beter moet je bij betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:53:
[...]

Ik vind het tamelijk bijzonder dat je het gierig vindt dat ouders niet meer willen betalen dan de reguliere ticketprijs om naast hun minderjarige kind te zitten.

Mijn definitie van gierig ziet er in ieder geval anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jongetje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:57:
En daarmee limiteer je dan weer de keuzes voor andere mensen. Nog steeds worden anderen dan de dupe, ouders moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Homer-Simpson schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:08:
Ik vind het tamelijk bijzonder dat je het gierig vindt dat ouders niet meer willen betalen dan de reguliere ticketprijs om naast hun minderjarige kind te zitten.

Mijn definitie van gierig ziet er in ieder geval anders uit.
Je wilt iets gratis waar anderen voor moeten betalen en wilt dat anderen voor jouw wensen verplaatst worden, en dat allemaal voor niets. Het is gewoon onderdeel van het vliegen.

En al die problemen zijn gewoon te voorkomen als je stoelen boekt. Waarom neem je je verantwoordelijkheid niet?

Maar goed, we vervallen in herhalingen, dit is al vaker besproken in dit topic.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 30-04-2025 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Het is toch gewoon extreem onhandig dat kleine kinderen niet standaard bij hun ouders geplaatst worden, dat snap je toch hopelijk wel? M

Het maakt me echt helemaal niks uit waar ik zit, ik probeer er geen 'gratis' voordeel uit te halen. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat kleine kinderen bij ouders worden gezet, omdat dit voor iedereen (ook die betalende solo reiziger) een heel stuk beter is.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat dit vooraf door de maatschappij geregeld zou worden (zoals bij KLM tot nu toe bij ons). Het is inderdaad heel vervelend als anderen de dupe worden, dat is zeker niet mijn bedoeling. Maar wat mij betreft ligt dat aan de maatschappij die dit niet vooraf regelt. Dat lijkt me technisch gezien prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:11:
[...]

Je wilt iets gratis waar anderen voor moeten betalen en wilt dat anderen voor jouw wensen verplaatst worden, en dat allemaal voor niets. Het is gewoon onderdeel van het vliegen.

En al die problemen zijn gewoon te voorkomen als je stoelen boekt. Waarom neem je je verantwoordelijkheid niet?

Maar goed, we vervallen in herhalingen, dit is al vaker besproken in dit topic.
Volgens mij neemt de airliner zijn verantwoordelijkheid niet. Ik wil niet dat anderen verplaats worden, ik hoef ook niet gratis een stoel met extra beenruimte zoals ik gisteren had. Ik wil dat de airliner gewoon een IT systeem hanteert waarin een kind van 3 naast zijn/haar ouder/verzorger komt net zoals op onze heenreis. Daar benadeel ik niemand mee. Als dat betekent dat ik tijdens het boeken een melding krijg: “pech gehad alle plekjes naast elkaar zijn op tenzij u xx gaat betalen” dan is dat het moment om een keuze te maken.

Maar we draaien inderdaad in rondjes, maar dat kan wat mij betreft ook zonder de ander gierig te noemen of zelfs te zeggen dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. Eurowings schrijft nergens tijdens het boeken dat je niet naast je minderjarige kind komt te zitten. Als ze dat wel hadden gedaan was het een ander verhaal geweest wat mij betreft.

Maar goed, mijn wereldbeeld zal wel verknipt zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Homer-Simpson op 30-04-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:09:
[...]

En daarmee limiteer je dan weer de keuzes voor andere mensen. Nog steeds worden anderen dan de dupe, ouders moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen.
Hoezo limiteer je dan de keuzes van anderen. Of ik nu extra betaal voor 2 stoelen naast elkaar of niet, dan kun jij toch nooit op die specifieke stoelen zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kepler schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:22:
Het is toch gewoon extreem onhandig dat kleine kinderen niet standaard bij hun ouders geplaatst worden, dat snap je toch hopelijk wel?
Ja, en de ouders hebben de mogelijkheid om dat te garanderen. Moeten ze net als ieder ander voor betalen, maar dat hoort bij het ouderschap. Dat weigeren en dan verwachten dat het voor je geregeld wordt bij het vertrek, dat is de laakbare houding.
Homer-Simpson schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:31:
Hoezo limiteer je dan de keuzes van anderen. Of ik nu extra betaal voor 2 stoelen naast elkaar of niet, dan kun jij toch nooit op die specifieke stoelen zitten.
Er werd gezegd at er stoelen vrij moesten worden gehouden naast elkaar voor potentiele ouder-kind combinaties. Die zijn dan niet voor anderen beschikbaar. Dwz je limiteert de opties voor stelletjes, groepen en solo reizigers puur voor mogelijke ouder-kind combinaties. Die zijn niet belangrijker dan andere reizigers.

En simpel, allemaal op te lossen bij het boeken. Maak het dokken maar verplicht, zijn we van het gezeur af.

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 30-04-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:32:
[...]

Ja, en de ouders hebben de mogelijkheid om dat te garanderen. Moeten ze net als ieder ander voor betalen, maar dat hoort bij het ouderschap. Dat weigeren en dan verwachten dat het voor je geregeld wordt bij het vertrek, dat is de laakbare houding.

[...]

Er werd gezegd at er stoelen vrij moesten worden gehouden naast elkaar voor potentiele ouder-kind combinaties. Die zijn dan niet voor anderen beschikbaar. Dwz je limiteert de opties voor stelletjes, groepen en solo reizigers puur voor mogelijke ouder-kind combinaties. Die zijn niet belangrijker dan andere reizigers.

En simpel, allemaal op te lossen bij het boeken. Maak het dokken maar verplicht, zijn we van het gezeur af.
Wat mij betreft hoeft er niks vrijgehouden te worden voor potentiële combinaties. Op het moment van het boeken van ouder met minderjarig kind kan men gewoon 2 stoelen naast elkaar blokken als die er op dat moment nog zijn. Dan kan de airliner op dat moment aangeven of er eventuele extra kosten zijn voor die boeking. Als ik op de heenweg 2x2 krijg zonder iets te hebben gedaan, hoe kan ik dan ruiken dat ik op de terugweg op compleet random plekken ga belanden? Dat zie je niet in het systeem van deze specifieke airliner.

Maar genoeg erover. Ik voel me niet gierig en onverantwoordelijk.
Let’s agree to disagree.

[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 30-04-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:22:
[...]

Volgens mij neemt de airliner zijn verantwoordelijkheid niet. Ik wil niet dat anderen verplaats worden, ik hoef ook niet gratis een stoel met extra beenruimte zoals ik gisteren had. Ik wil dat de airliner gewoon een IT systeem hanteert waarin een kind van 3 naast zijn/haar ouder/verzorger komt net zoals op onze heenreis. Daar benadeel ik niemand mee. Als dat betekent dat ik tijdens het boeken een melding krijg: “pech gehad alle plekjes naast elkaar zijn op tenzij u xx gaat betalen” dan is dat het moment om een keuze te maken.

Maar we draaien inderdaad in rondjes, maar dat kan wat mij betreft ook zonder de ander gierig te noemen of zelfs te zeggen dat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. Eurowings schrijft nergens tijdens het boeken dat je niet naast je minderjarige kind komt te zitten. Als ze dat wel hadden gedaan was het een ander verhaal geweest wat mij betreft.

Maar goed, mijn wereldbeeld zal wel verknipt zijn.
Je zegt daarmee dus dat de maatschappij hun procedures en systemen aan moet aanpassen zodat minderjarigen automatisch samen naast hun meereizende volwassen zitten. Dat kost geld (procedures, IT systeem, andere reizigers die daardoor minder keuze hebben). Waarom zouden die kosten dan niet bij de veroorzaker neergelegd moeten worden?

De tickets zijn (zeker bij budgetmaatschappijen) extra goedkoop omdat je moeilijker naast elkaar zit. Daar zit namelijk een deel van het verdienmodel. Je wil dan als ouder dus wel van de goedkopere tickets profiteren maar ook de ouderkaart spelen om toch gesponsord te worden door andere passagiers die wel betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Verwijderd1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:41:
[...]

Je zegt daarmee dus dat de maatschappij hun procedures en systemen aan moet aanpassen zodat minderjarigen automatisch samen naast hun meereizende volwassen zitten. Dat kost geld (procedures, IT systeem, andere reizigers die daardoor minder keuze hebben). Waarom zouden die kosten dan niet bij de veroorzaker neergelegd moeten worden?

De tickets zijn (zeker bij budgetmaatschappijen) extra goedkoop omdat je moeilijker naast elkaar zit. Daar zit namelijk een deel van het verdienmodel. Je wil dan als ouder dus wel van de goedkopere tickets profiteren maar ook de ouderkaart spelen om toch gesponsord te worden door andere passagiers die wel betalen.
Ik pleit allereerst voor duidelijkheid tijdens het boeken. Als de airliner tijdens het boeken duidelijk aangeeft “beste reiziger, leuk dat u gaat vliegen met uw kind van 3, maar wij willen extra aan u gaan verdienen als u naast uw kind wilt zitten. Daarom vragen wij een bedrag van XX euro om dat te garanderen. Als u deze kosten niet voldoet loopt u de kans dat u niet naast uw kind van 3 zit maar mag @gambieter of wie dan ook naast uw kind zitten in plaats van uzelf” dan is dat prima en wel zo eerlijk.

Dit was trouwens mijn/onze eerste pakketreis ooit met het gezin zonder keuze voor vliegtuigmaatschappij tijdens het boeken. Naar deze bestemming op deze dagen was deze maatschappij de enige keuze bij de aanbieders die ik heb geraadpleegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Homer-Simpson op 30-04-2025 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:32:
[...]

[...]

Nogmaals, ik had niet verwacht dat het vlak voor vertrek geregeld zou worden maar gewoon bij het boeken. En als er bij het boeken niks meer naast elkaar beschikbaar is (op dat moment) dan zou je bv kunnen regelen dat je met kinderen niet meer kan boeken.

Het probleem ligt wat mij betreft bij het verdienmodel. Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal (menselijk) dat hulpbehoevenden (of het nu kleine kinderen zijn, of mensen met beperking, of wat dan ook) kosteloos naast hun begeleider kunnen zitten. Dat betekent niet dat ze mogen kiezen waar ze zitten, als ze maar naast elkaar zitten. Uiteraard zonder anderen daarbij te benadelen. En dat is ook simpel op te lossen door bij het moment van boeken alleen te kunnen boeken als zulke plekken er nog zijn.

Edit: in ons geval gaat het om Qatar, niet echt een budget maatschappij lijkt me :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:44:
[...]

Ik pleit allereerst voor duidelijkheid tijdens het boeken. Als de airliner tijdens het boeken duidelijk aangeeft “beste reiziger, leuk dat u gaat vliegen met uw kind van 3, maar wij willen extra aan u gaan verdienen als u naast uw kind wilt zitten. Daarom vragen wij een bedrag van XX euro om dat te garanderen. Als u deze kosten niet voldoet loopt u de kans dat u niet naast uw kind van 3 zit maar mag @gambieter of wie dan ook naast uw kind zitten in plaats van uzelf” dan is dat prima en wel zo eerlijk.

Dit was trouwens mijn/onze eerste pakketreis ooit met het gezin zonder keuze voor vliegtuigmaatschappij tijdens het boeken. Naar deze bestemming op deze dagen was deze maatschappij de enige keuze bij de aanbieders die ik heb geraadpleegd.
Bij mij staat er het volgende:
https://i.imgur.com/VnfvY62.png

"Seat reservation". Het lijkt mij dan duidelijk dat je dat wil hebben als je je stoelen wil kiezen. Als jij in plaats daarvan denkt dat het toch wel goed zal komen omdat je met een klein kind reist dan is dat wat mij betreft toch echt privillege.

De gedachtegang is dan (zo zie ik het tenminste): Ik snap dat andere reizigers ruim 50 euro (50/119 = 42%) meer betalen om naast elkaar te mogen zitten. Ik hoef dat echter niet omdat ik met een klein kind reis. Voor mij zal het dus wel gratis zijn.

En als dan blijkt dat de airline de kleine kinderen geen voorkeursbehandeling geeft op kosten van de passagiers dan klaag je dat de maatschappij z'n verantwoordelijkheid moet nemen? Die redenering kan ik niet goed volgen.

Ik snap dat ze het nog explicieter hadden kunnen maken met een grote pop-up nadat je invult dat je met een klein kind reist. Tuurlijk kan dat, maar het is een budgetmaatschappij. Wellicht nemen ze het mee als verbeterpunt, als ouders dan meer geneigd blijken om wel extra te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Homer-Simpson schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:44:
Als u deze kosten niet voldoet loopt u de kans dat u niet naast uw kind van 3 zit maar mag @gambieter of wie dan ook naast uw kind zitten in plaats van uzelf” dan is dat prima en wel zo eerlijk.
Nee, "als u deze kosten niet voldoet, dan vliegt u niet" ;)

Ik kan me er wel in vinden dat de volwassene dan betaalt, niet het kind, maar bij het boeken. Niet op het vliegveld, dan vlieg je niet als je het niet geregeld hebt. Want je kunt ook niet een ander verantwoordelijk maken voor je kind. Is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen?

Bij pakketreizen kan ik me wel een verantwoordelijkheid voor de reisorganisator voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
@gambieter Als de kosten onvermijdelijk zijn moeten ze gewoon in de ticketprijs zitten, die betaal ik graag. Fair enough.

[ Voor 40% gewijzigd door Homer-Simpson op 30-04-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Voor een airline zou het niet moeilijk moeten zijn om tijdens de uitgifte van de tickets een kind al naast de ouder te plaatsen. Ze hebben zoveel data dat ze wel weten wat de slechtste stoelen zijn, daar kunnen de "verplichte duo's" geplaatst worden als ze niet willen betalen. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mawlana schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:28:
Voor een airline zou het niet moeilijk moeten zijn om tijdens de uitgifte van de tickets een kind al naast de ouder te plaatsen. Ze hebben zoveel data dat ze wel weten wat de slechtste stoelen zijn, daar kunnen de "verplichte duo's" geplaatst worden als ze niet willen betalen. 🤷‍♂️
En wat nou als je een verwend nest een lesje wilt leren, dan zijn die slechtste stoelen niet beschikbaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:32:
[...]

En wat nou als je een verwend nest een lesje wilt leren, dan zijn die slechtste stoelen niet beschikbaar :+
Die zijn pas niet beschikbaar wanneer iemand boekt voor ouder+kind zonder betaalde stoelkeuze. Mijn voorstel is om ouder+kind de slechtste stoelen te geven die op het moment van boeken nog beschikbaar zijn.

En als je dit duidelijk aangeeft, dan kunnen sommige ouders alsnog besluiten te betalen voor betere stoelen... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:45:
[...]

Die zijn pas niet beschikbaar wanneer iemand boekt voor ouder+kind zonder betaalde stoelkeuze. Mijn voorstel is om ouder+kind de slechtste stoelen te geven die op het moment van boeken nog beschikbaar zijn.

En als je dit duidelijk aangeeft, dan kunnen sommige ouders alsnog besluiten te betalen voor betere stoelen... :*)
Wat mij betreft helemaal een prima oplossing d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Nu online
De discussie wordt wel een beetje in extremis getrokken. De aanname dat de airline het wel regelt, in de meeste gevallen is dat ook zo! Hartstikke mooi en de meeste airlines doen daar ook echt wel hun best voor.

Soms niet. Dat kan allerlei redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat je laat geboekt hebt, wellicht een change van vliegtuig, misschien kinderen niet goed gelabeld in het systeem, een airline die het systeem niet zo op orde heeft, een heel volle vlucht. Ook dan wordt het altijd wel geregeld, al dan niet met 'medewerking' andere passagiers.

Dus de conclusie is dat het eigenlijk altijd wel wordt geregeld. Soms met wat gedoe, al zal dat maar een klein deel van de gevallen zijn. Maar als er gedoe is moet je er ook niet over zeuren. Veel mensen zie ik ook zeggen, ik heb nog nooit een probleem gehad. Dat klopt, want bovenstaande issues waar het niet lukt om je naast je kind te plaatsen tijdens check-in komen niet zo vaak voor. Maar ik heb dit probleem ook gewoon op een KLM vlucht gezien, waar ze het in het vliegtuig moesten oplossen. Dat is niet uniek voor budget airlines.

Uiteindelijk is het kleine aantal gevallen waar het in het vliegtuig moet worden opgelost, altijd een soort van 'overlast/prijs' voor andere passagiers, wat je daar van vind, moet ieder voor zichzelf bepalen.

Ik proef vaak wel een beetje dat mensen die hier over zeuren, wel dachten dat het allemaal soepel zou lopen. En misschien stiekem ook wel dachten: Wat handig, nu kan ik naast elkaar zitten zonder er voor te betalen. En verbaasd zijn dat het kan voorkomen dat je enige inzet moet tonen om het op te lossen en vooral klagen over de airline die het allemaal niet op orde heeft. Maar aan het einde van de dag heb je zelf dat risico genomen door geen stoelen te kiezen

[ Voor 9% gewijzigd door Tuniq op 30-04-2025 18:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wauw een hele discussie over om naast je kind van 3 te zitten. Ik snap beide kanten wel, maar volgens mij kan de airline dit vrij gemakkelijk van te voren oplossen?

Ze hebben volgens mij al de data van hoe oud de kids zijn en het lijkt mij denk ik sowieso niet de bedoeling dat een 3 jarig kind naast een onbekende zit..

Gewoon een extra verdienmodel hierbij maken en bij het boeken gelijk extra laten betalen om gegarandeerd naast je kids te mogen zitten. Dit is dan gelijk duidelijk en de ouder betaald dat vast graag.

Of dat airline gewoon voor elke minderjarige kind (ik weet niet wat de leeftijdgrens is) een plek van 2 gereserveerd houdt? Lijkt mij met alle beschikbare data en tech toch echt niet heel moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
xileS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:17:
Gewoon een extra verdienmodel hierbij maken en bij het boeken gelijk extra laten betalen om gegarandeerd naast je kinds te mogen zitten. Dit is dan gelijk duidelijk en de ouder betaald dat vast graag.
Dat is toch het hele punt van de discussie. Dat betaalmodel bestaat al, dat heet betaalde stoelkeuze. Het ging er juist om dat er enorm gedoe is met mensen, zoals ik, die niet voor zulke zaken willen betalen (al dan niet uit principe).
Hetzelfde toen de ruimbagage betaald werd er elke keer geklungel is met al die koffertjes die niet in de cabine passen.

Mijn ervaring is dan weer dat ik een duurder ticket bij British Airways had gekocht om ruimbagage mee te nemen want heb geen zin in geprop. Daardoor mocht ik ook ipv 24uur, 48uur van te voren inchecken. Ik 4 stoelen naast elkaar gekozen, dag later, stoelen verdwenen... Dan heb je mij dus over de zeik want waarom betaal ik dan extra om eerder te mogen inchecken? Op de terugweg hetzelfde, 4 stoelen gekozen. Uur later stoelen weg en totaal andere plekken gekregen. De servicedesk ons uiteindelijk op 4 stoelen naast elkaar gezet die ik zelf helemaal niet kon kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:59

g0tanks

Moderator CSA
Ik kreeg reclame van Bank of America in de KLM app. Goedkope manier om Flying Blue XP te krijgen: $89 jaarlijkse kosten en 100 XP als welkom. Kan uiteraard allleen als je in Amerika woont. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L79_D_ED5FNLcq4oIPOI3NSZaPs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VkYwpXqZYmKFdlZkaMlks5M8.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Duidelijk gericht op Delta-vliegers die iets beters zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32
xileS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:17:
Wauw een hele discussie over om naast je kind van 3 te zitten. Ik snap beide kanten wel, maar volgens mij kan de airline dit vrij gemakkelijk van te voren oplossen?

Ze hebben volgens mij al de data van hoe oud de kids zijn en het lijkt mij denk ik sowieso niet de bedoeling dat een 3 jarig kind naast een onbekende zit..

Gewoon een extra verdienmodel hierbij maken en bij het boeken gelijk extra laten betalen om gegarandeerd naast je kinds te mogen zitten. Dit is dan gelijk duidelijk en de ouder betaald dat vast graag.

Of dat airline gewoon voor elke minderjarige kind (ik weet niet wat de leeftijdgrens is) een plek van 2 gereserveerd houdt? Lijkt mij met alle beschikbare data en tech toch echt niet heel moeilijk..
Haha, heb wel even zitten gniffelen terwijl ik de discussie teruglas. Volgens mij zijn de echte azijn*** niet op de hoogte van de andere voordelen die je "krijgt" als je met een baby het vliegtuig in stapt ( meestal tm 2 jaar )
- niet verplicht een extra stoel te kopen
- extra handbagage ( 2/3 stuks )
- gratis buggy mee naar de gate
- gratis auto stoel inchecken
- tegelijk met invalide / als een van de eerste het vliegtuig in ( dus gegarandeerd plek voor je handbage in de overhead + je word eigenlijk nooit gevraagd/geforceerd je handbagage in te checken ivm de babyvoeding e.d. )

Als je kind wat ouder is of je koopt een stoel, tot een jaar of 12 of 14 word je kind gegarandeerd naast je geplaatst, dus inderdaad 0 reden om te betalen voor een stoel tenzij je specifiek voor of achterin wilt zitten. Daarnaast dus zeker zolang je een buggy e.d. meehebt de voordeeltjes zoals hierboven...

De een noemt het oneerlijk, tja, de realiteit is dat je niet naast een kind wilt zitten dat bang is om te vliegen en zn ouders 5 rijen verderop heeft zitten. Anderzijds, zijn er misschien wel 50 andere voorbeelden te benoemen waarin mensen met kinderen bewust/onbewust worden voorgetrokken op een vergelijkbare manier... zou me er vooral niet druk over maken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@finalmen niet altijd, toevallig zag ik dit eerder vandaag in mijn newsfeed: Devon tourist outraged over easyJet charging her £50 for her breast milk

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:44:
[...]

Dat is toch het hele punt van de discussie. Dat betaalmodel bestaat al, dat heet betaalde stoelkeuze. Het ging er juist om dat er enorm gedoe is met mensen, zoals ik, die niet voor zulke zaken willen betalen (al dan niet uit principe).
Ja dat bestaat idd al, maar ik bedoelde meer iets in de zin van: ALS 1 van reizigers = kind (jonger dan LEEFTIJD), DAN extra vragen of je zekerheid wilt om naast je kind te zitten, tegen X betaling.

Je kan in praktijk niet vanuit gaan dat elke klant overal rekening mee houdt (er zitten meer mensen bij dan je denkt die er niks van snappen). Vaak kan je beter ervoor zorgen dat er een systeem is dat meer waterdicht is en er bepaalde situaties niet of moeilijker kunnen onstaan.

Medewerkers zitten ook niet te wachten op gepuzzel in vliegtuig om elk kind naast een ouder te krijgen, dus dat zou gewoon vooraf beter geregeld/aangegeven moeten worden ipv vanuit gaan dat de klant extra betaald om eerder stoelen te mogen kiezen. Dat zal naar mijn idee veel vaker fout gaan, voornamelijk bij de mensen die niet vaak reizen.

Ik betaal zelf ook bijna nooit voor de stoelen (die je standaard al toegewezen krijgt) om naast elkaar te zitten, maar doe gewoon altijd op tijd inchecken en vooralsnog gaat dat goed. En mochten we met 2 personen 1x niet naast elkaar zitten, dan is dat ook geen ramp. Maar met een minderjarig kind is dat natuurlijk heel anders en een vreemde
die er naast komt te zitten zal daar denk ik ook niet al te snel blij mee zijn :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32
Oei! Haha, ik zeg, afrekenen per kilo... allemaal op de weegschaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

finalmen schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:27:
Oei! Haha, ik zeg, afrekenen per kilo... allemaal op de weegschaal!
Tja, dit plaatje kwam elders voorbij, om nog even wat extra vuurtjes te stoken ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/9c3230d8b046470c984e854d457ec8322d0b471f/?url=https%3A%2F%2Fiili.io%2F3WzCZfp.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:40:
[...]

Tja, dit plaatje kwam elders voorbij, om nog even wat extra vuurtjes te stoken ;)
[Afbeelding]
Stel je eens voor dat je zelf in het bagagerek moet passen en het personeel je er ook in moet tillen, er ook iemand naast je moet passen en zo :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:54:
Stel je eens voor dat je zelf in het bagagerek moet passen en het personeel je er ook in moet tillen, er ook iemand naast je moet passen en zo :P

;)

En nu terug naar au serieux :+

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 30-04-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

There is no parking in the red zone .... :P

luchtvaart kan ook best wel grappig zijn.

Ook in BC en met lounge zit je uiteindelijk te lang in een buis. Ik vind vliegen teleurstellend, en door de afnemende kwaliteit voor lagere prijzen het ook steeds vervelender, dus ik vlieg heel weinig meer, ligt niet aan de prijs want ik wil best betalen, maar het product is overal nogal aan inflatie onderhevig lijkt het.
10 jaar geleden ging het nog over de kwaliteit van de wijnen bij KLM in dit topic, dat is wel veranderd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:14:
luchtvaart kan ook best wel grappig zijn.
Die film blijft leuk. Eminently quotable.

"Looks like I picked the wrong week to quit..."
(smoking, drinking, amphetamines, sniffing glue)
Ook in BC en met lounge zit je uiteindelijk te lang in een buis. Ik vind vliegen teleurstellend, en door de afnemende kwaliteit voor lagere prijzen het ook steeds vervelender, dus ik vlieg heel weinig meer, ligt niet aan de prijs want ik wil best betalen, maar het product is overal nogal aan inflatie onderhevig lijkt het.
10 jaar geleden ging het nog over de kwaliteit van de wijnen bij KLM in dit topic, dat is wel veranderd.
Vliegen is voor mij nooit leuk geweest, maar een noodzakelijk kwaad. Vroeger had ik echt vliegangst, de ANC headphones maken het draaglijker maar ik doe het niet voor mijn plezier. Nu ik niet meer voor mijn werk hoef te vliegen (ik ga gewoon niet meer naar congressen) is het puur prive. En betekent ook dat ik niet hoef te werken met het reisbureau van de universiteit... :X

De paar keren dat ik BC heb gevlogen (Nieuw Zeeland, Canada, San Francisco) waren relatief leuk, en het geld waard als uitzondering.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 30-04-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:59
Hoi allemaal! Ik ga binnenkort op vakantie en zit eraan te denken om nog een iPad te kopen. Ik twijfel of ik die beter op Schiphol kan halen of gewoon in een winkel hier in Nederland.

Zou iemand misschien de prijs van de iPad Air 128GB op Schiphol kunnen checken voor mij? Zou ik echt enorm waarderen—alvast heel erg bedankt!

Misschien is dit helemaal off-topic, en als dat zo is: sorry daarvoor! Dan mag deze post natuurlijk verwijderd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:55
wouter.N schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:49:
Hoi allemaal! Ik ga binnenkort op vakantie en zit eraan te denken om nog een iPad te kopen. Ik twijfel of ik die beter op Schiphol kan halen of gewoon in een winkel hier in Nederland.

Zou iemand misschien de prijs van de iPad Air 128GB op Schiphol kunnen checken voor mij? Zou ik echt enorm waarderen—alvast heel erg bedankt!

Misschien is dit helemaal off-topic, en als dat zo is: sorry daarvoor! Dan mag deze post natuurlijk verwijderd worden.
Schaamteloze quote van ondergetekende. Je kunt ze gewoon contacteren en vragen wat het precies kost:
oohh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:37:
[...]

Misschien kun je Capi contacteren; zij zijn uitbater van de electronicawinkels op Schiphol.

https://www.capi.com/location/amsterdam-schiphol-airport/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:59
oohh schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Schaamteloze quote van ondergetekende. Je kunt ze gewoon contacteren en vragen wat het precies kost:

[...]
Thnx! Ga ik direct doen. Ik zal nog even terugkoppelen als ik reactie van ze heb gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door wouter.N op 04-05-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Lijkt mij toch handiger om gewoon hier te kopen en alvast uit te pakken en te installeren. Dat vind ik geen klusje voor op vakantie, helemaal niet met matige Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb nooit het idee dat er iets goedkoper is op Schiphol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:52:
Ik heb nooit het idee dat er iets goedkoper is op Schiphol...
Volgens mij bepaalde luxe merken/artikelen wel. Begreep dat ze daar geen BTW hoeven te rekenen. Wel goed je bonnetje bewaren, want je kan gecontroleerd worden bij terugkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
xileS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Volgens mij bepaalde luxe merken/artikelen wel. Begreep dat ze daar geen BTW hoeven te rekenen. Wel goed je bonnetje bewaren, want je kan gecontroleerd worden bij terugkomst.
https://www.schiphol.nl/n...diensten/btw-terugvragen/

En dit geldt niet alleen voor aankopen op Schiphol maar in heel Nederland. Zeker nu winkels als de bijenkorf liggen die formulieren gewoon klaar. Maar als je in Nederland woont geldt dit natuurlijk niet...

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 04-05-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:08:
[...]

https://www.schiphol.nl/n...diensten/btw-terugvragen/

En dit geldt niet alleen voor aankopen op Schiphol maar in heel Nederland. Zeker nu winkels als de bijenkorf liggen die formulieren gewoon klaar. Maar als je in Nederland woont geldt dit natuurlijk niet...
Ja dat klopt, maar ik doelde eigenlijk op iets anders. Ik kan mij herinneren over een regeling dat Schiphol na douane zich in niemandsland bevind. Op site van Schiphol kan ik alleen dit vinden: "Reizigers naar bestemmingen buiten de EU kunnen nog wel belastingvrij aankopen doen."

Verder zie ik op site van Gassan schiphol idd wat staan over taxfree kopen, maar een jaartje geleden had mijn partner blijkbaar iets gehaald bij Gucci Schiphol en kregen bij terugkomst een controle bij de douane. Alles was in orde na het laten zien van het bonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Begin dit jaar heeft m’n vrouw nog wel een leuke deal gevonden op Schiphol. Een tas van Burberry heeft ze daar voor minder dan 50% van de gangbare winkelprijs gevonden. Komt niet vaak voor dat ik na security zo’n koopje vind. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Het is waar dat als je naar een niet-EU-land reist, je geen btw (en accijns, geloof ik) hoeft te betalen. Maar het idee daar is dat je de goederen exporteert, en dat die niet terug komen.

Als je die goederen vervolgens ook weer mee terug neemt ben je gewoon belasting verschuldigd bij het invoeren ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

CyBeR schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:58:
Het is waar dat als je naar een niet-EU-land reist, je geen btw (en accijns, geloof ik) hoeft te betalen. Maar het idee daar is dat je de goederen exporteert, en dat die niet terug komen.

Als je die goederen vervolgens ook weer mee terug neemt ben je gewoon belasting verschuldigd bij het invoeren ervan.
Alleen als je boven de belastingvrije grens invoert ben je belasting verschuldigd bij terugkeer in de EU. Dat is op dit moment 430 euro per persoon. Alles daarboven is dus onderhevig aan invoerrechten en BTW. Dit geldt zowel voor producten die je op het vliegveld in de dutyfreezone hebt gekocht, als ook producten die je in het land buiten de EU hebt gekocht. Blijf je onder de 430 euro per persoon, dan betaal je dus geen BTW en invoerrechten bij terugkeer in de EU. EDIT: producten uit de taxfreeshops zijn dus altijd vrijgesteld, zie de reactie van @Mawlana verderop in deze thread

Bovenstaande geldt niet voor accijnsgoederen (drank, sigaretten etc). Daarvoor gelden andere vrijstellingen en limieten.

Op deze pagina van de belastingdienst kun je lezen hoeveel je mag invoeren:

https://www.belastingdien...tent/ik-reis-buiten-de-eu

Overigens is de Duty Free op Schiphol niet heel voordelig. Zelfs zonder BTW ben je nauwelijks goedkoper uit dan bij een reguliere winkel. Wel hebben ze soms speciale uitvoeringen van producten die je alleen in de dutyfreezone kunt kopen.

Reis je binnen de EU dan is bovenstaande niet van toepassing - dutyfree geldt alleen als je naar een bestemming buiten de EU reist.

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 04-05-2025 18:27 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 23:53
Op schiphol is niks goedkoper, ben een keer m'n airpod pro vergeten en toen maar nieuwe gekocht op schiphol buiten taxfree (inclusief 21% btw) was net zo duur als in taxfree (zonder de 21% btw dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

iRobert schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:58:
Op schiphol is niks goedkoper, ben een keer m'n airpod pro vergeten en toen maar nieuwe gekocht op schiphol buiten taxfree (inclusief 21% btw) was net zo duur als in taxfree (zonder de 21% btw dus).
Klopt, een aantal jaar geleden hebben uit het oogpunt van duidelijkheid en transparantie voor de reiziger besloten de tarieven gelijk te stellen :o
Alleen bepaalde accijnsgoederen hebben dacht ik nog twee prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:56:
Begin dit jaar heeft m’n vrouw nog wel een leuke deal gevonden op Schiphol. Een tas van Burberry heeft ze daar voor minder dan 50% van de gangbare winkelprijs gevonden. Komt niet vaak voor dat ik na security zo’n koopje vind. :)
Zoiets had mijn vrouw dus ook (en zonder mijn weten iets gekocht :')).
CyBeR schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:58:

Heroic_Nonsense schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Alleen als je boven de belastingvrije grens invoert ben je belasting verschuldigd bij terugkeer in de EU. Dat is op dit moment 430 euro per persoon. Alles daarboven is dus onderhevig aan invoerrechten en BTW. Dit geldt zowel voor producten die je op het vliegveld in de dutyfreezone hebt gekocht, als ook producten die je in het land buiten de EU hebt gekocht. Blijf je onder de 430 euro per persoon, dan betaal je dus geen BTW en invoerrechten bij terugkeer in de EU.
Lol dan heeft mijn vrouw geluk gehad denk ik. Haar artikel was wel meer dan 430 en werd dus gecontroleerd door de douane bij terugkomst, maar mijn vrouw gaf aan dat ze het op Schiphol had gehaald en liet bonnetje zien en toen was het in orde.

Of maakt het verschil dat wij met zijn 2'en waren? dus 2*430= 860?

[ Voor 13% gewijzigd door xileS op 04-05-2025 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
xileS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:18:
[...]

Zoiets had mijn vrouw dus ook (en zonder mijn weten iets gekocht :')).

[...]

[...]

Lol dan heeft mijn vrouw geluk gehad denk ik. Haar artikel was wel meer dan 430 en werd dus gecontroleerd door de douane bij terugkomst, maar mijn vrouw gaf aan dat ze het op Schiphol had gehaald en liet bonnetje zien en toen was het in orde.

Of maakt het verschil dat wij met zijn 2'en waren? dus 2*430= 860?
Als je het op Schiphol hebt gekocht, dan hoef je je geen zorgen te maken. Uit dezelfde link hierboven:
Koopt u vóórdat u op reis gaat iets in een Nederlandse taxfreewinkel?
Dan hoeft u daarover geen belasting te betalen als u terugkomt in Nederland. Uw aankoop telt ook niet mee voor de € 430. Bewaar wel de bon. Want u moet kunnen aantonen dat u uw aankoop in een Nederlandse taxfreewinkel (bijvoorbeeld op Schiphol) hebt gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 04-05-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Als je het op Schiphol hebt gekocht, dan hoef je je geen zorgen te maken. Uit dezelfde link hierboven:

[...]
Oh shit ok, dat maakt een dergelijke aankoop wel een stuk aantrekkelijker.

Mits 't een goede deal is natuurlijk en je niet verleid bent een product aan te schaffen voor meer dan de normale retailprijs.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 04-05-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Oh shit ok, dat maakt een dergelijke aankoop wel een stuk aantrekkelijker.

Mits 't een goede deal is natuurlijk en je niet verleid bent een product aan te schaffen voor meer dan de normale retailprijs.
Vooral op luxe producten is dat dus idd aantrekkelijk.

Dit staat bv op site van Gassan:
"Bij GASSAN Schiphol kunt u vóór uw vlucht tegen taxfree niveau verkoopprijzen winkelen, ongeacht uw bestemming of nationaliteit. Let op: Een uitzondering hierop zijn aankopen van Rolex in vertrekhal 1 voor passagiers residerend binnen Schengen/EU."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:04
Ik ben even benieuwd naar jullie mening; wij vlogen 19 april van Brussel naar Orlando met AC833 en vervolgens een overstap in Montreal en dan met AC1636 door naar Orlando.

Vlucht AC833 had meer dan 4 uur vertraging om de volgende reden:

This flight is delayed because a mechanical issue on an earlier flight caused the scheduled aircraft to arrive late. Mechanical delays can happen when aircraft systems such as temperature controls, electrics, wheel brakes, cabin equipment, or hydraulics need maintenance.

Daardoor miste we AC1636 en zijn we omgeboekt naar AC1638, uiteindelijk kwamen we ruim 6 uur later in Orlando aan dan gepland.

Ik had hiervoor een claim ingediend bij Air Canada voor de 600 euro compensatie, maar deze is afgewezen om de volgende reden:

This flight was delayed due to unforeseen maintenance that does not include scheduled maintenance or mechanical problems identified during scheduled maintenance.

A delay caused by this reason is determined to be outside our control and you are not eligible to receive any compensation. Learn more about your rights when there is a flight disruption.

Volgens mij heb ik toch gewoon echt recht om de vergoeding? Wat zeggen jullie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Danielson schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:37:
Ik ben even benieuwd naar jullie mening; wij vlogen 19 april van Brussel naar Orlando met AC833 en vervolgens een overstap in Montreal en dan met AC1636 door naar Orlando.

Vlucht AC833 had meer dan 4 uur vertraging om de volgende reden:

This flight is delayed because a mechanical issue on an earlier flight caused the scheduled aircraft to arrive late. Mechanical delays can happen when aircraft systems such as temperature controls, electrics, wheel brakes, cabin equipment, or hydraulics need maintenance.

Daardoor miste we AC1636 en zijn we omgeboekt naar AC1638, uiteindelijk kwamen we ruim 6 uur later in Orlando aan dan gepland.

Ik had hiervoor een claim ingediend bij Air Canada voor de 600 euro compensatie, maar deze is afgewezen om de volgende reden:

This flight was delayed due to unforeseen maintenance that does not include scheduled maintenance or mechanical problems identified during scheduled maintenance.

A delay caused by this reason is determined to be outside our control and you are not eligible to receive any compensation. Learn more about your rights when there is a flight disruption.

Volgens mij heb ik toch gewoon echt recht om de vergoeding? Wat zeggen jullie ervan?
Simpel, ook mechanical issues horen gecompenseerd te worden door eu261.
Pagina: 1 ... 239 ... 241 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2