The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik hoor het meer om me heen dat de regels aangescherpt worden. Waar 'vroeger' 6+ uren min of meer de standaard was voor business, hoor ik nu vooral 8+ voorbij komen.JPtjeeNL schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:45:
Mijn werkgever gaat mij echt niet business laten vliegen. Het is soms gelukt om Comfort+ er trans-Atlantisch doorheen te drukken, maar ook dat is weer aangescherpt. Dus dan is de vraag of ik dat er zelf voor over heb. Vlucht van Dubai naar Bali van 9 uur ging ook zo voorbij. Ik vermaak mij wel. En ik wil eigenlijk ook niet verpest worden, want volgens mij als je business eenmaal hebt geprobeerd wil je niet meer economy. 🤣
En ja je wordt verpest
Privé ga ik ook niet meer eco vliegen door bovenstaande.
The best is yet to come
Hangt wel van het reisdoel en status af. Priority security, evt een lounge en voorin het vliegtuig hebben wel voordelen. Je bent veel minder tijd kwijt aan alle rompslomp om het vliegen heen.Dean Martin schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:30:
[...]
En ja je wordt verpestIk ben zelfs zo verwend dat ik alle vluchten in BC mag doen. Maar continentaal heeft dat weinig toegevoegde waarde.
Met hoge status krijg je hier natuurlijk al veel van. Maar als je enkel continentaal vliegt kan het in economy best lang duren voor die status is opgebouwd. Voor een zakelijke reis kan BC het dan wel waard zijn om al die tijd ook te besparen (en sneller de status op te bouwen).
Ik denk dat wij wekelijks tientallen mensen de wereld over vliegen. Dus als die allemaal business moeten vliegen gaan we failliet. Bij wijze van. Ik snap wel dat wij economy vliegen. En dat zeg ik met mijn 2 meter. Er is ook geen klant om de boel op de factureren….JPtjeeNL schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:45:
Mijn werkgever gaat mij echt niet business laten vliegen. Het is soms gelukt om Comfort+ er trans-Atlantisch doorheen te drukken, maar ook dat is weer aangescherpt. Dus dan is de vraag of ik dat er zelf voor over heb. Vlucht van Dubai naar Bali van 9 uur ging ook zo voorbij. Ik vermaak mij wel. En ik wil eigenlijk ook niet verpest worden, want volgens mij als je business eenmaal hebt geprobeerd wil je niet meer economy. 🤣
Dat doe ik ook. Maar ik board ook snel. Voordat ik de slurf inga heb ik al;gambieter schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:05:
Mensen staan daar inderdaad verschillend tegenover. Ik heb door mijn Easyjet Plus nu Speedy Boarding standaard (en een extra trolley koffer en nooduitgangstoel) en wil dat bij me hebben. Met Speedy boarding is dat gewoon zo, rugzak, jas en koffer bij mijn stoel. Ook fijn bij het uitstappen.
Ik ben er blij mee, net als Mawlana.
En ik ga vanuit mijn stoel relaxed aapjes kijken hoe mensen rommelen met bagage, stoelen etc
Mijn bril opgeborgen (heb -1 dus aan boord niet nodig)
Mijn iPad in mijn hand
Mijn koptelefoon om mijn nek
Mijn laadkabel in mijn broekzak
Dus ik ga aan boord, dump rugzak in overhead en ga zitten. Dat is echt seconden werk. Eventueel (winterbestemming) alleen mijn jas uit en in de overhead (+5 seconden).
Ik heb meestal zone 2 (vlieg 90% KLM) en ik sta dus ook in die rij. Niet omdat ik nou perse als eerste aan boord wil maar omdat ik mijn rugzak bij me wil hebben en de boarding zones op AMS een zootje zijn.
Ik heb 2 keer Amsterdam->Shanghai -> Yantai (en retour vice versa) gedaan vorig jaar met KLM en China Eastern. Ik kon vantevoren geen Seat kiezen bij CE, maar wel bij online incheck.Apache4u schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:47:
Over een weekje vliegen mijn vrouw en ik naar Guangzhou (CAN) met een KLM ticket via Shanghai (PVG). 2 verschillende boekingen want zij moet de week daarop naar Shanghai voor een paar dagen en ik ga vanuit Hong Kong (waar ik naar trein vanuit CAN) naar huis.De leg PVG-CAN op de heenweg wordt uitgevoerd door China Eastern. Omdat het om 2 aparte boekingen gaat (haar ticket en mijn ticket) willen we graag stoelen selecteren zodat we bij elkaar zitten. Op de AMS-PVG leg, die uitgevoerd wordt door KLM, is dit uiteraard geen probleem in de klm-app. Echter kan er voor die 2e leg niets geselecteerd worden. Iemand ervaring hoe dit voor elkaar te krijgen? Heb de China Eastern app gedownload om te kijken of ik daar iets mee kan, maar dat is echt een heel triest gedrocht van een app.
Ja ik doelde op het hard product. Dat is continentaal vaak uiteraard niet bijzonder.Yankovic schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:51:
[...]
Hangt wel van het reisdoel en status af. Priority security, evt een lounge en voorin het vliegtuig hebben wel voordelen. Je bent veel minder tijd kwijt aan alle rompslomp om het vliegen heen.
Met hoge status krijg je hier natuurlijk al veel van. Maar als je enkel continentaal vliegt kan het in economy best lang duren voor die status is opgebouwd. Voor een zakelijke reis kan BC het dan wel waard zijn om al die tijd ook te besparen (en sneller de status op te bouwen).
Intercontinentaal niet BC kost je in mijn ogen als werkgever sowieso 2 dagen extra. Of je moet van je mensen verwachten dat ze gelijk dag na vlucht in eco aan de slag gaan maar dat lijkt me weinig bevorderlijk.
Maar goed, ik vlieg nog veel liever niet
The best is yet to come
Bij ons hangt het wel van de bestemming en aankomsttijd.Dean Martin schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:35:
[...]
Ja ik doelde op het hard product. Dat is continentaal vaak uiteraard niet bijzonder.
Intercontinentaal niet BC kost je in mijn ogen als werkgever sowieso 2 dagen extra. Of je moet van je mensen verwachten dat ze gelijk dag na vlucht in eco aan de slag gaan maar dat lijkt me weinig bevorderlijk.
Maar goed, ik vlieg nog veel liever niet.
Dubai is sowieso gelijk beginnen de volgende dag. Singapore ook. Maar meestal wel wat later beginnen.
Wat wil je dan? Hele dag op je hotelkamer gaan hangen? Ik heb ook het idee dat het “verslaan” van je jetlag het beste werkt door direct aan de slag te gaan.
Terug naar NL is anders, dan hebben we sowieso recovery.
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 06-04-2025 07:41 ]
Veel vluchten vanuit deze regio richting DXB landen rond middernacht.FreakNL schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:39:
[...]
Bij ons hangt het wel van de bestemming en aankomsttijd.
Dubai is sowieso gelijk beginnen de volgende dag. Singapore ook. Maar meestal wel wat later beginnen.
Wat wil je dan? Hele dag op je hotelkamer gaan hangen? Ik heb ook het idee dat het “verslaan” van je jetlag het beste werkt door direct aan de slag te gaan.
Als je dan net 7 uurtjes in eco hebt gezeten, om 2 uur in je bed ligt en weer om 08:30 verwacht wordt, zou ik dat niet erg prettig vinden.
The best is yet to come
Maar ik ga meestal wel gelijk naar site de volgende dag. Ik maak dan zeker geen volle dag en begin ook wat later. Maar ik ga liever een paar bakken koffie daar pakken en alvast wat overleggen ipv brak op mijn hotelkamer te hangen. De toerist uithangen ben ik dan weer wel te gaar voor. En sowieso vind ik Dubai volledig kut in dat aspect.
Dubai land je trouwens lokaal wel 0:00 maar voor je gevoel is het gewoon 22:00. En dan lig je rond 0:30 (NL tijd) gewoon in bed. 6 uur slaap later is het nog maar 8.30 lokale tijd.
[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 06-04-2025 07:50 ]
Daar ben ik het volledig mee eensFreakNL schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:46:
En sowieso vind ik Dubai volledig kut in dat aspect.
Ik ben ook het liefst zo kort mogelijk weg overigens. Maar ik gun diegene die geen BC mogen vliegen wel wat recuperatie tijd.
[ Voor 24% gewijzigd door Dean Martin op 06-04-2025 07:51 ]
The best is yet to come
Jemig, hoe doe je dat met 2 meter eigenlijk? Bekenden van 2 meter nemen altijd de stoel bij de nooduitgang maar reizen ook niet veel (en ook niet zakelijk). Hoe is dat voor jou als je (ik neem aan) veel reist? Mag je wel bijvoorbeeld Delta Comfort Plus declareren? Economy is vast pure horror.FreakNL schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:21:
[...]
Ik denk dat wij wekelijks tientallen mensen de wereld over vliegen. Dus als die allemaal business moeten vliegen gaan we failliet. Bij wijze van. Ik snap wel dat wij economy vliegen. En dat zeg ik met mijn 2 meter. Er is ook geen klant om de boel op de factureren….
Park Hyatt Dubai al eens geprobeerd? Dat is echt super vertoeven daar.FreakNL schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:46:
De toerist uithangen ben ik dan weer wel te gaar voor. En sowieso vind ik Dubai volledig kut in dat aspect.
Soms zit ik Economy en dat is inderdaad niet heel prettig. Maar such is life. Ik slaap overigens sowieso niet of nauwelijks , welke seat ik ook heb…
Ik kan iig geen upgrade declareren.
Het is ook een beetje “pick your battles”. Het reizen komt met zoveel “perks” dat ik dit voor lief neem. Financieel is het bijvoorbeeld ZEER aantrekkelijk, om maar iets te noemen.
Park Hyatt nooit gezeten. Maar ik zie dat dat een resort is. Wat ik meer bedoelde is dat ik Dubai als geheel gewoon niet interessant (meer) vind.
[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 06-04-2025 09:00 ]
Alleen al de turbulence dampening (Gust Supression System). De 787 meet de inkomende luchtstromen/richtingen al aan het puntje van de neus, waarna de flapperons (kleine “vierkant vormige” ailerons op de vleugel van 787) en rudder zich razendsnel van positie aanpassen, nog voordat dat lucht van de voorkant van de cockpit bij de vleugel is, om zo een soort compensatie teweeg te brengen en daarmee turbulentie echt heel veel verminderen. Kijk maar eens goed naar de flapperons van een 787 in-flight. Die zijn bijna continue in beweging, geheel geautomatiseerd.JPtjeeNL schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:21:
[...]
Hmm, vind het alleen al voor die 2 stoel configuratie het waard. Vind ‘m ook altijd vrij stabiel in de lucht hangen op de lange afstand naar de US met Delta. (Wel de neo) Op welk vlak is die 787 qua vliegervaring dan beter?
Mooi filmpje van het Gust Supression System in actie: YouTube: Boeing 787 Dreamliner gust suppression system at work
Oh gaaf, dank voor de uitleg! Dat wist ik niet.SmartHomer1993 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:34:
[...]
Alleen al de turbulence dampening (Gust Supression System). De 787 meet de inkomende luchtstromen/richtingen al aan het puntje van de neus, waarna de flapperons (kleine “vierkant vormige” ailerons op de vleugel van 787) en rudder zich razendsnel van positie aanpassen, nog voordat dat lucht van de voorkant van de cockpit bij de vleugel is, om zo een soort compensatie teweeg te brengen en daarmee turbulentie echt heel veel verminderen. Kijk maar eens goed naar de flapperons van een 787 in-flight. Die zijn bijna continue in beweging, geheel geautomatiseerd.
Mooi filmpje van het Gust Supression System in actie: YouTube: Boeing 787 Dreamliner gust suppression system at work
Maar dat hangt wel helemaal af van het doel van je reis. Ik reis (zakelijk) enkel om klanten te bezoeken, en dan kun je eigenlijk niet halverwege de ochtend komen binnenvallen. Dus als je laat aankomt is het oftewel een (erg) korte nacht, oftewel je moet een dag eerder weg - maar voor die laatste optie is er bijna nooit een mogelijkheid qua budget. Tenzij op die manier de vlucht ineens een stuk goedkoper uitvalt of iets dergelijks.FreakNL schreef op zondag 6 april 2025 @ 07:46:
8.30 is ook wat overdreven.
Maar ik ga meestal wel gelijk naar site de volgende dag. Ik maak dan zeker geen volle dag en begin ook wat later. Maar ik ga liever een paar bakken koffie daar pakken en alvast wat overleggen ipv brak op mijn hotelkamer te hangen. De toerist uithangen ben ik dan weer wel te gaar voor. En sowieso vind ik Dubai volledig kut in dat aspect.
Dubai land je trouwens lokaal wel 0:00 maar voor je gevoel is het gewoon 22:00. En dan lig je rond 0:30 (NL tijd) gewoon in bed. 6 uur slaap later is het nog maar 8.30 lokale tijd.
Wij vliegen volgens de policy alleen Economy, ook long haul, ook op 12 uur lange vluchten. In de praktijk wordt Premium Economy geaccepteerd. Zo af-en-toe komt het voor dat Business grofweg dezelfde prijs heeft als PE, en dan ga je daarvoor uiteraard. Soms regel ik zelf een upgrade als het prijsverschil klein is.
Ik ben net aan het kijken naar vluchten voor Zuid Afrika. Lastige case. KLM komt laat in de avond aan, en na zonsondergang substantiele afstanden afleggen naar hotel wordt in deze stad afgeraden. Air France komt sochtends aan, maar vereist dat je snachts vliegt op de heenweg. Ik zou bij voorkeur willen vermijden om zowel heen-en-terug in de nacht te moeten vliegen (Zeker in PE). Nog maar even verder puzzelen.
Dat betekent, stam + t .
Ik heb geen klant maar reis voor het eigen bedrijf.Xandrios schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:10:
[...]
Maar dat hangt wel helemaal af van het doel van je reis. Ik reis (zakelijk) enkel om klanten te bezoeken, en dan kun je eigenlijk niet halverwege de ochtend komen binnenvallen. Dus als je laat aankomt is het oftewel een (erg) korte nacht, oftewel je moet een dag eerder weg - maar voor die laatste optie is er bijna nooit een mogelijkheid qua budget. Tenzij op die manier de vlucht ineens een stuk goedkoper uitvalt of iets dergelijks.
Wij vliegen volgens de policy alleen Economy, ook long haul, ook op 12 uur lange vluchten. In de praktijk wordt Premium Economy geaccepteerd. Zo af-en-toe komt het voor dat Business grofweg dezelfde prijs heeft als PE, en dan ga je daarvoor uiteraard. Soms regel ik zelf een upgrade als het prijsverschil klein is.
Ik ben net aan het kijken naar vluchten voor Zuid Afrika. Lastige case. KLM komt laat in de avond aan, en na zonsondergang substantiele afstanden afleggen naar hotel wordt in deze stad afgeraden. Air France komt sochtends aan, maar vereist dat je snachts vliegt op de heenweg. Ik zou bij voorkeur willen vermijden om zowel heen-en-terug in de nacht te moeten vliegen (Zeker in PE). Nog maar even verder puzzelen.
Maar ik heb wel leiding over subcontractors die voor ons reizen. Als die half in de dag binnenkomen omdat ze de dag ervoor gevlogen hebben wordt dat gewoon geaccepteerd door mij en mijn collega’s.
Erg interessant. Maar mijn ervaring is dat de 777 stabieler ligt dan de 787. Zou het verschil maken of je voorin, midden of achterin zit?SmartHomer1993 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:34:
[...]
Alleen al de turbulence dampening (Gust Supression System). De 787 meet de inkomende luchtstromen/richtingen al aan het puntje van de neus, waarna de flapperons (kleine “vierkant vormige” ailerons op de vleugel van 787) en rudder zich razendsnel van positie aanpassen, nog voordat dat lucht van de voorkant van de cockpit bij de vleugel is, om zo een soort compensatie teweeg te brengen en daarmee turbulentie echt heel veel verminderen. Kijk maar eens goed naar de flapperons van een 787 in-flight. Die zijn bijna continue in beweging, geheel geautomatiseerd.
Ja, dat maakt verschil. Ter hoogte van de vleugels wordt de minste turbulentie ervaren/gemeten. Uiteraard is dit relatief. Dus bij erge turbulentie is het niet zo dat je daar je colaatje wel op het uitklaptafeltje kunt laten staan.PWM schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:57:
[...]
Erg interessant. Maar mijn ervaring is dat de 777 stabieler ligt dan de 787. Zou het verschil maken of je voorin, midden of achterin zit?
Dat betekent, stam + t .
Ja, achterin is altijd ergerPWM schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:57:
Erg interessant. Maar mijn ervaring is dat de 777 stabieler ligt dan de 787. Zou het verschil maken of je voorin, midden of achterin zit?
Leerzaam, ik wil nooit achterin zitten!
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 4% gewijzigd door Dark_Angelus op 06-04-2025 22:48 ]
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
De 787 is ook niet de enige met zo'n systeem. Kan wel dat die verder doorontwikkeld is natuurlijk tov de 777, die al wat ouder is. En 777s zijn zwaarder dan 787s, dat helpt ook.PWM schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:57:
[...]
Erg interessant. Maar mijn ervaring is dat de 777 stabieler ligt dan de 787.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Security check is een breeze en ergens voelt het heel lekker om bij non-Schengen te kunnen doorlopen aan de rechterzijde terwijl links van je legio mensen in de rij staan. Het voelt nog steeds onwerkelijk, elke keer dat we door de poortjes stappen! Ik heb alleen nog geen gebruik gemaakt van Privium parkeren, ben benieuwd of dat ook al zo comfortabel is qua loopafstand.
:strip_exif()/f/image/xrDZSi1N9l7cY8RY0n5XB8uA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zU4ORJnt7mYe8MEr4vhF1BzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mb7yNjV8ntlZ2k73o02zCs6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9zvy4u5vhNTEnHKPdRk1gtu3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EWSjeLESRsOSCHHnCrxI6uIi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/inUNfBDo8CA8RsrxrDNf0J0o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjj3QbaIbD8L9pPXGSGhS6Cu.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkenbaar haha. Vroegâh, in 1996, vloog ik voor het eerst in een 747 naar Curaçao. Lange wachtrijen, gehuil, gezeur (van mij uit!), nog een keer lang wachten, een en al ellende, zo'n vliegveld. Maar die 747, wat een beest! Mijn ouders hebben er jaren voor moeten sparen met een beperkt inkomen.JDFS schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:05:
Kwam nog wat Privium lounge foto's tegen, vorig jaar in een tijdsbestek van een aantal vluchten gemaakt. Heb sinds vorig jaar Privium en wat een genot blijft het toch. De enige reden waarom wij nu eerder naar Schiphol gaan, is om ons vol te vreten (voor security) en wat spullen mee te pakken voor in het vliegtuig (airside).
Security check is een breeze en ergens voelt het heel lekker om bij non-Schengen te kunnen doorlopen aan de rechterzijde terwijl links van je legio mensen in de rij staan. Het voelt nog steeds onwerkelijk, elke keer dat we door de poortjes stappen! Ik heb alleen nog geen gebruik gemaakt van Privium parkeren, ben benieuwd of dat ook al zo comfortabel is qua loopafstand.
25 jaar later vloog ik voor het eerst BC in een 747(-8) en lekker met de irisscan langs de enorme rijen bij de paspoortcontrole. Zelfs het bezoeken van Schiphol is al onderdeel van de voorpret. Voor velen in dit topic niets meer dan routine, noodzaak of gewoonte vanuit werk, maar mijn vrouw en ik hebben ook afgesproken het niet als vanzelfsprekendheid te gaan zien.
Objectief gezien stelt het misschien niet zoveel voor (een degelijke kantine en een uurtje wachttijd minder), maar qua ervaring des te meer.
Voor korte (<72u) trips zijn de parkeerplaatsen in het vliegveld natuurlijk heel fijn. Ook voor langere reizen vind ik de Privium P3 parkeerplaats vlak naast de bushalte ook superfijn. Als je van te voren reserveert heb je gegarandeerd dichtbij plek ipv dat je nog een heel eind moet zoeken en lopen op dat gigantische parkeerterrein.JDFS schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:05:
Ik heb alleen nog geen gebruik gemaakt van Privium parkeren, ben benieuwd of dat ook al zo comfortabel is qua loopafstand.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Vanochtend bij KLM ingediend, en binnen een half uur deze reactie: "Hartelijk dank voor u bericht. Helaas kan ik niet veel voor u betekenen. Uw vlucht werd uitgevoerd door Delta Airlines en wij behandelen alleen claims voor vluchten uitgevoerd door KLM en Air France. "
Tickets gekocht bij KLM, KLM vluchtnummers - volgens mij is mijn aanspreekpunt gewoon KLM? Dat de vlucht door een partner werd uitgevoerd lijkt me niet mijn probleem om eerlijk te zijn..
Weet nu al zeker dat Delta gaat proberen om het af te wijzen want Amerika.
Een vlucht die arriveert in de EU moet ook door een EU-carrier uitgevoerd worden om compensatie te krijgen. Was het nou de andere kant op, dan gold het wel. Is een beetje krom want een enorm nadeel voor EU maatschappijen vs de rest van de wereld maar helaas.
Er is geloof ik wel enige jurisprudentie dat een vlucht buiten de EU, aansluitend op een vlucht náár de EU ook telt, maar dan moet die vlucht naar de EU dus wel door een EU carrier uitgevoerd worden. Zie hier, pagina 6.
Ik ben er nog maar 1x geweest en ik had juist nog honger na Privium bezoekJDFS schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:05:
Kwam nog wat Privium lounge foto's tegen, vorig jaar in een tijdsbestek van een aantal vluchten gemaakt. Heb sinds vorig jaar Privium en wat een genot blijft het toch. De enige reden waarom wij nu eerder naar Schiphol gaan, is om ons vol te vreten (voor security) en wat spullen mee te pakken voor in het vliegtuig (airside).
Voor Schengen landen heb ik iig bijna geen verschil gemerkt met de gratis timeslot optie van Schiphol.Security check is een breeze en ergens voelt het heel lekker om bij non-Schengen te kunnen doorlopen aan de rechterzijde terwijl links van je legio mensen in de rij staan. Het voelt nog steeds onwerkelijk, elke keer dat we door de poortjes stappen! Ik heb alleen nog geen gebruik gemaakt van Privium parkeren, ben benieuwd of dat ook al zo comfortabel is qua loopafstand.
Ah ja die dingen. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik had niet gelijk door hoe dat werkte en drukte ze denk ik nog net niet kapot
Ben je voor security gegaan of na security? Mijn mening is dat voor security de beste is en genoeg voedselmogelijkheden.
Qua timeslots ben ik met je eens, echter scheelt het met Privium dus om uberhaupt tijdslots aan te maken. De keren dat ik timeslots ging boeken, was ik steeds op mijn mobiel aan het kijken of het nu al mogelijk was om er een te maken en of de Schiphol app me een notificatie daarvoor gaf.
Maar als je dat inderdaad gewoon regelt, is er geen verschil. Verschil komt er pas bij non-Schengen als je opeens geen paspoortcontrole meer hebt.
Voor security. Zitplek was er op zich wel voldoende, maar voornamelijk om achterover te zitten met een drankje. Als je ook even goed wilt eten is dat al gauw al wat minder comfortabel vind ik.JDFS schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:12:
@xileS hopen dat je volgende keer meer succes hebt! Ik ben nu 3x in de lounge geweest en elke keer meer dan genoeg zitplek, sterker nog ik had een belhokje om een vergadering in te houden, en het eten was iedere keer goed.
Ben je voor security gegaan of na security? Mijn mening is dat voor security de beste is en genoeg voedselmogelijkheden.
Betreft timeslot, lukte eigenlijk altijd wel als je dezelfde dag een afspraak maakt en als je onderweg naar Schiphol bent of merkt dat je iets later bent, kan je tijdstip nog altijd wijzigen.Qua timeslots ben ik met je eens, echter scheelt het met Privium dus om uberhaupt tijdslots aan te maken. De keren dat ik timeslots ging boeken, was ik steeds op mijn mobiel aan het kijken of het nu al mogelijk was om er een te maken en of de Schiphol app me een notificatie daarvoor gaf.
Maar als je dat inderdaad gewoon regelt, is er geen verschil. Verschil komt er pas bij non-Schengen als je opeens geen paspoortcontrole meer hebt.
Merkte ook als je tijdslot niet meer beschikbaar was tijdens het plannen, je wel alsnog een andere timeslot kon kiezen en achteraf alsnog wijzigen naar je gewenste timeslot xD.
De 2de vlucht was KLM uitgevoerd/KL metal, alleen door de vertraging van vlucht 1(Delta toestel) kon die aansluiting niet worden gehaald. Heb ook vorige week met KLM contact gehad en het ticket om laten boeken naar een dag later, niet met Delta.CyBeR schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:00:
Dat gaan ze inderdaad afwijzen want Delta is geen EU carrier (en wie je het ticket verkocht heeft en wiens vluchtnummers er op staan maakt niet uit.)
Een vlucht die arriveert in de EU moet ook door een EU-carrier uitgevoerd worden om compensatie te krijgen. Was het nou de andere kant op, dan gold het wel. Is een beetje krom want een enorm nadeel voor EU maatschappijen vs de rest van de wereld maar helaas.
Er is geloof ik wel enige jurisprudentie dat een vlucht buiten de EU, aansluitend op een vlucht náár de EU ook telt, maar dan moet die vlucht naar de EU dus wel door een EU carrier uitgevoerd worden. Zie hier, pagina 6.
Bedankt voor de info/link, goed om in het achterhoofd te houden als ze moeilijk gaan doen.
Hoewel er wel een verschil is overigens: die casus betreft JFK-AMS-HAM (waarbij JFK-AMS door Delta werd uitgevoerd) en de vertraging trad op bij JFK-AMS. Dus er wordt vast weer moeilijk gedaan.
[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 07-04-2025 16:51 ]
Ik hebben de afgelopen twee maanden al twee keer een vlucht bij KLM geboekt waarbij business een stuk goedkoper was als PE (op de terugreis vanaf LAX & TPA)Xandrios schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:10:
[...]
In de praktijk wordt Premium Economy geaccepteerd. Zo af-en-toe komt het voor dat Business grofweg dezelfde prijs heeft als PE, en dan ga je daarvoor uiteraard.
Onbegrijpelijk dat KLM niet veel eerder met PE is gekomen. Het feit dat dit gebeurt laat wel zien hoe populair PE is. En je thuisland als KLM heeft ook nog een van de langste bevolkingen ter wereld en over het algemeen redelijk wat de besteden. Het is goed dat ze het hebben, maar het had echt al 10 jaar geleden beschikbaar moeten zijn._--[]--__ schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:31:
[...]
Ik hebben de afgelopen twee maanden al twee keer een vlucht bij KLM geboekt waarbij business een stuk goedkoper was als PE (op de terugreis vanaf LAX & TPA)
Ja, intercontinentaal vlieg ik eigenlijk alleen nog PE (tenzij business niet veel duurder (of goedkoperPolarBear schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:51:
[...]
Onbegrijpelijk dat KLM niet veel eerder met PE is gekomen. Het feit dat dit gebeurt laat wel zien hoe populair PE is. En je thuisland als KLM heeft ook nog een van de langste bevolkingen ter wereld en over het algemeen redelijk wat de besteden. Het is goed dat ze het hebben, maar het had echt al 10 jaar geleden beschikbaar moeten zijn.

Hoewel ik 't op zich niet met je oneens ben, denk ik wel dat de wet van de remmende voorsprong van toepassing is hier, en dat men nu (of eigenlijk twee jaar geleden) een beter PE product neer heeft gezet dan men tien jaar geleden gedaan zou hebben.PolarBear schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:51:
[...]
Onbegrijpelijk dat KLM niet veel eerder met PE is gekomen. Het feit dat dit gebeurt laat wel zien hoe populair PE is. En je thuisland als KLM heeft ook nog een van de langste bevolkingen ter wereld en over het algemeen redelijk wat de besteden. Het is goed dat ze het hebben, maar het had echt al 10 jaar geleden beschikbaar moeten zijn.
Kijk maar naar het verschil tussen KLM's en AF's (niet-A350) PE producten.
En zo'n heel nieuw product neerzetten is ook niet zomaar gedaan natuurlijk; dat vergt een enorme investering.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 07-04-2025 20:19 ]
Maar goed dat is natuurlijk geen vergelijking, 10 jaar geleden liep KLM achter met hun businessclass product met een echte lie flat stoelen. Als ze 10 jaar geleden waren begonnen hadden ze nu een nieuwe generatie stoelen neer kunnen zetten. Ik weet niet echt of dat nu de wet van de remmende voorsprong is, is meer een timing ding.CyBeR schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:18:
[...]
Hoewel ik 't op zich niet met je oneens ben, denk ik wel dat de wet van de remmende voorsprong van toepassing is hier, en dat men nu (of eigenlijk twee jaar geleden) een beter PE product neer heeft gezet dan men tien jaar geleden gedaan zou hebben.
Kijk maar naar het verschil tussen KLM's en AF's (niet-A350) PE producten.
En zo'n heel nieuw product neerzetten is ook niet zomaar gedaan natuurlijk; dat vergt een enorme investering.
Daar kwam ik ook achter net op het moment dat ik mijn email vol met referenties en jurisprudentie terug ging sturen. Het moet een overstap zijn in Europa.CyBeR schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:48:
Ah, ja dan blijkt uit de gelinkte casus, notabene ook bij KLM, dat je je inderdaad bij KLM mag melden voor compensatie.
Hoewel er wel een verschil is overigens: die casus betreft JFK-AMS-HAM (waarbij JFK-AMS door Delta werd uitgevoerd) en de vertraging trad op bij JFK-AMS. Dus er wordt vast weer moeilijk gedaan.
Blijf het geheel opmerkelijk vinden, aangezien ik niet op extra compensatie uit was - gewoon een vergoeding van mijn gemaakte kosten. Maar goed, KLM had het naar Delta gestuurd en die zouden contact met me opnemen (tot op heden niet gebeurd).

Zo te zien wordt het dus 3,5 uur opgevouwen in een transavia stoel ip de standaard EC stoelen die ik had gereserveerd.
Lukt jullie dit nog wel? Ik krijg al een tijdje steeds de volgende melding:CyBeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:45:
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit terug kijk later of ik niet toch genaaid ben, maar met BlueBiz een prijs vast kunnen zetten en pas vlak voor de vlucht (2 dagen vaak) er aan vast zitten is wel ideaal daarvoor inderdaad.
"Sorry, er is iets misgegaan...
Sorry, vanwege een technisch probleem aan onze kant is het niet mogelijk om uw boeking online af te maken.
Klik hieronder om verder te gaan met uw eerste zoekopdracht.
U kunt uw boeking ook telefonisch afmaken."
Ik weet niet of het echt om een storing gaat bij KLM waar iedereen last van heeft of dat ik bv tegen bepaalde limieten zit. Ik heb nog een aantal reserveringen staan en al eventjes geen boeking betaald.
Hier lijkt het nog wel te werken, echter heb ik al lange tijd het probleem dat de optie maar tot middernacht geldig is. Ondanks dat er een regel boven staat dat het een x aantal uur geldig zou moeten zijn.xileS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:10:
[...]
Lukt jullie dit nog wel? Ik krijg al een tijdje steeds de volgende melding:
"Sorry, er is iets misgegaan...
Sorry, vanwege een technisch probleem aan onze kant is het niet mogelijk om uw boeking online af te maken.
Klik hieronder om verder te gaan met uw eerste zoekopdracht.
U kunt uw boeking ook telefonisch afmaken."
Ik weet niet of het echt om een storing gaat bij KLM waar iedereen last van heeft of dat ik bv tegen bepaalde limieten zit. Ik heb nog een aantal reserveringen staan en al eventjes geen boeking betaald.
/f/image/8k3nJDJ3wIebrjhd6bQIef2O.png?f=fotoalbum_large)
Zo ver kom ik idd ook nog, kan gewoon 0 euro aanvinken, maar pas bij de laatste stap, na alles ingevuld te hebben en dan wil boeken, dan krijg ik pas een error..Halldor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:24:
[...]
Hier lijkt het nog wel te werken, echter heb ik al lange tijd het probleem dat de optie maar tot middernacht geldig is. Ondanks dat er een regel boven staat dat het een x aantal uur geldig zou moeten zijn.
[Afbeelding]
Hoe bedoel je optie tot middernacht geldig?
Iig ik merk wel vaker gekke bugs op de KLM site. Opgeslagen namen werkt ook niet meer zoals het eerst was, waardoor ik toch handmatig moet typen.
Mij lukt het ook nog om hem echt vast te zetten (alle stappen doorlopen). Echter vervalt de optie vandaag om 23:59, terwijl er boven staat dat de optie 5225 uur geldig zou zijn. In het verleden kwam wat er op de tweede regel stond overeen met de derde regel.xileS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:30:
[...]
Zo ver kom ik idd ook nog, kan gewoon 0 euro aanvinken, maar pas bij de laatste stap, na alles ingevuld te hebben en dan wil boeken, dan krijg ik pas een error..
Hoe bedoel je optie tot middernacht geldig?
Iig ik merk wel vaker gekke bugs op de KLM site. Opgeslagen namen werkt ook niet meer zoals het eerst was, waardoor ik toch handmatig moet typen.
Hmm vreemd. Dat hetzelfde dag verloopt, heb je natuurlijk ook weinig aan.Halldor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:38:
[...]
Mij lukt het ook nog om hem echt vast te zetten (alle stappen doorlopen). Echter vervalt de optie vandaag om 23:59, terwijl er boven staat dat de optie 5225 uur geldig zou zijn. In het verleden kwam wat er op de tweede regel stond overeen met de derde regel.
Wellicht geldt dat voor vluchten die onder de Delta JV vallen?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ach, eigenlijk staat er bijna nooit een lange rij bij de Marechaussee..JDFS schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook alles wat jij hebt behalve dan prio bij de Marechaussee maar ik mis dat totaal niet…
En ik heb prio bagagedrop. Dat heb je bij Privium niet. Die enkele keer dat ik niet met Skyteam reis is juist die baggagedrop hetgeen waaraan ik me het meest erger.
Ik vind dat privium een beetje overpriced. IMO.
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 10-04-2025 04:43 ]
Is dit niet gewoon de kaasschaaf die KLM overal overheen haalt? In het kader van mag niets meer kosten.PWM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:22:
[Afbeelding]
KLM had blijkbaar nog wat afvalzakjes over. Hoe is dit dan door de keuring gekomen?
Met Privium Plus kun je bij een aantal maatschappijen business class inchecken (ook met economy ticket).FreakNL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 04:40:
En ik heb prio bagagedrop. Dat heb je bij Privium niet. Die enkele keer dat ik niet met Skyteam reis is juist die baggagedrop hetgeen waaraan ik me het meest erger.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 07:20
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Zie dat TAP er ook tussenstaat: niet heel logisch want die hebben vaak niet het personeel om een business counter te openen
Neem aan dat je status ergens hebt? Ik zit max 5x per jaar in het vliegtuig (waarvan 1 a 2x zakelijk en daar minimaal Premium Eco) en reis met verschillende maatschappijen, Privium is onderdeel van mijn AmEx en voor mij en mijn partner en voor hetgeen we ervoor terug krijgen, is het perfect - namelijk dat de vakantie al begint op het moment dat wij de auto instappen op een tijd die wij zelf kiezenFreakNL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 04:40:
[...]
Ach, eigenlijk staat er bijna nooit een lange rij bij de Marechaussee..
Ik heb ook alles wat jij hebt behalve dan prio bij de Marechaussee maar ik mis dat totaal niet…
Ik vind dat privium een beetje overpriced. IMO.
Daarnaast heb je nog bij een x aantal maatschappijen prio bagagegdrop, dus het klopt niet helemaal wat je zegt: https://www.schiphol.nl/nl/privium/business-class-inchecken/
@FreakNL noemde specifiek de bagage drop dus nam aan dat hij vooral zich ergerde aan de rijen.We Are Borg schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:20:
@Wally2002 maar krijg je dan ook een prio label voor je bagage. Geen ervaring mee en ik lees het niet terug. Want leuk als je de rij kunt skippen, maar zonder prio label voor je bagage mis je dat voordeel.
Zie dat TAP er ook tussenstaat: niet heel logisch want die hebben vaak niet het personeel om een business counter te openen
Ik heb er ook geen ervaring mee of je bagage dan ook prio label krijgt maar lijkt mij dat je er niet op moet rekenen, immers gaat het alleen over inchecken qua voordeel. Je vliegt dan alsnog economy, je mag dan ook niet eerder boarden lijkt mij.
En goed om te weten m.b.t. TAP, hebben ze dan helemaal geen optie voor business pax om met voorrang bij de economy balie aan te sluiten?
Als je status hebt is Privium inderdaad wat minder interessant, het enige voordeel is dan de irisscan bij paspoortcontrole. Maar dan kun je het basic Privium abonnement nemen.JDFS schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:28:
[...]
Neem aan dat je status ergens hebt? Ik zit max 5x per jaar in het vliegtuig (waarvan 1 a 2x zakelijk en daar minimaal Premium Eco) en reis met verschillende maatschappijen, Privium is onderdeel van mijn AmEx en voor mij en mijn partner en voor hetgeen we ervoor terug krijgen, is het perfect - namelijk dat de vakantie al begint op het moment dat wij de auto instappen op een tijd die wij zelf kiezen
En natuurlijk ook nog wel het verschil in kwaliteit tussen de KLM lounges en Privium Lounges.
Ja status bij Skyteam.JDFS schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:28:
[...]
Neem aan dat je status ergens hebt? Ik zit max 5x per jaar in het vliegtuig (waarvan 1 a 2x zakelijk en daar minimaal Premium Eco) en reis met verschillende maatschappijen, Privium is onderdeel van mijn AmEx en voor mij en mijn partner en voor hetgeen we ervoor terug krijgen, is het perfect - namelijk dat de vakantie al begint op het moment dat wij de auto instappen op een tijd die wij zelf kiezen
Daarnaast heb je nog bij een x aantal maatschappijen prio bagagegdrop, dus het klopt niet helemaal wat je zegt: https://www.schiphol.nl/nl/privium/business-class-inchecken/
Ik wist niet dat er ook bagagedrop bijzit. Maar ik vlieg 90% skyteam en die enkele andere keer is het een Transavia ofzo en die zullen geen prio drop hebben icm Privium.
Eens dat de KLM lounge niet bijzonder is. Maar ach.Wally2002 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:40:
[...]
Als je status hebt is Privium inderdaad wat minder interessant, het enige voordeel is dan de irisscan bij paspoortcontrole. Maar dan kun je het basic Privium abonnement nemen.
En natuurlijk ook nog wel het verschil in kwaliteit tussen de KLM lounges en Privium Lounges.
Voor mij heeft Privium echt te weinig meerwaarde.
Security kun je trouwens ook een slot voor inboeken tegenwoordig en dat is geheel gratis.
(Voor mij niet nodig)
Wat houdt dit eigenlijk praktisch gezien in? Ik vlieg zelf zelden met de genoemde airlines en check meestal online in.Wally2002 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:43:
[...]
Met Privium Plus kun je bij een aantal maatschappijen business class inchecken (ook met economy ticket).
Zelf geen ervaring mee maar ik interpreteer het als het kunnen gebruiken van de business class balies van genoemde Airlines. Dat is dus vooral voordeel mbt wachtrijen voor bag drop lijkt mij.Zr40 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:33:
[...]
Wat houdt dit eigenlijk praktisch gezien in? Ik vlieg zelf zelden met de genoemde airlines en check meestal online in.
Precies. Laatst nog goed gebruik gemaakt van toen we met Emirates vlogen. De balies voor economy class waren best druk, maar business class ging snel.Wally2002 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:50:
[...]
Zelf geen ervaring mee maar ik interpreteer het als het kunnen gebruiken van de business class balies van genoemde Airlines. Dat is dus vooral voordeel mbt wachtrijen voor bag drop lijkt mij.

Jammer om te zien dat er bij KLM weer verder bespaard wordt. Dit terwijl juist Air France investeert in matrassen in business class.PWM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:22:
[Afbeelding]
KLM had blijkbaar nog wat afvalzakjes over. Hoe is dit dan door de keuring gekomen?
@PWM deze dus zo te zien : https://insideflyer.nl/kl...-in-world-business-class/
Dit stukje klopt dan wel met jouw ervaring er nu mee:
Een veelgehoorde klacht is dat het moderne design niet bij KLM zou passen. Bovendien zouden de materialen goedkoop aanvoelen. De kit lijkt dan ook meer geschikt voor Premium Comfort (Premium Economy). De klasse die KLM met de World Business Class uit zou moeten stralen heeft daarmee toch wel een figuurlijke deuk opgelopen.
[ Voor 84% gewijzigd door mrsar op 10-04-2025 16:26 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Dat vorige zakje was toch ook niet KLM-waardig? De oude tasjes (van o.a. Rituals) kon je nog wel hergebruiken, dit gaat gelijk de kliko in. Niet bepaald duurzamer zo.mrsar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:23:
Daar had ik graag maandagavond gebruik van gemaakt op mijn SIN-CDG vluchtziet er best ok uit.
@PWM deze dus zo te zien : https://insideflyer.nl/kl...-in-world-business-class/
Dit stukje klopt dan wel met jouw ervaring er nu mee:
Een veelgehoorde klacht is dat het moderne design niet bij KLM zou passen. Bovendien zouden de materialen goedkoop aanvoelen. De kit lijkt dan ook meer geschikt voor Premium Comfort (Premium Economy). De klasse die KLM met de World Business Class uit zou moeten stralen heeft daarmee toch wel een figuurlijke deuk opgelopen.
Trouwens, nog wat anders. Van de week weer intercontinentaal met KLM gevlogen en de wifi deed het gewoon de hele vlucht vlekkeloos. Hoe kan dat nou zo veel verschillen telkens?
De WiFi/internet voor de pax is echt totaal geen prio. Dus als die antenne in storing staat of de onboard server/router dan is het jammer maar helaas.
Zelfs de huidige Air France etuis zijn een stuk beter her-bruikbaar dan dit. En dat is inderdaad erg zonde want dit soort setjes blijven op die manier nooit lang bewaard.Sorcerer8472 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:52:
[...]
Dat vorige zakje was toch ook niet KLM-waardig? De oude tasjes (van o.a. Rituals) kon je nog wel hergebruiken, dit gaat gelijk de kliko in. Niet bepaald duurzamer zo.
Zelf gebruik ik al langere tijd een Polaris etui die ik ooit op een Newark vlucht heb gekregen. Soort van leer en is prima inzetbaar als (kleine) toilettas. De ultieme manier van hergebruiken op deze manier..reis na reis weer
Sorry, was even vergeten dat alles helemaal precies moet kloppen, ook al weet ik natuurlijk nooit precies wat er misgaat en heb ik geen ethernet-kabel die ik kan inpluggen in m'n laptopFreakNL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:33:
We zijn hier op Tweakers; Deed de WiFi het vlekkeloos of deed het Internet het vlekkeloos? Daar zit nogal wat verschil in.
De WiFi voor de pax is echt totaal geen prio. Dus als die antenne in storing staat of de onboard server/router dan is het jammer maar helaas.
Soms weet je ook niet waar het aan ligt, antennes draaien blijkbaar continu in dit soort vliegtuigen binnen de radome dus mechanische storing kan. Maar ook server aan boord. Soms helpt een reboot, en soms heeft de crew het nog niet geprobeerd, dus vragen heeft altijd zin. En ook al meegemaakt: nieuwe passen kopen kon niet, bestaande passen gebruiken wel, dus ws een vage software-bug.
Beetje zonde als je zo'n antenne op het dak hebt waarmee je de drag verhoogt, maar dan niet zorgt dat het werkt
eerder een toppertje ;-) . MAar toch eens kijken of die ergens online te bestellen zijn..Halldor schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:16:
[...]
Jammer om te zien dat er bij KLM weer verder bespaard wordt. Dit terwijl juist Air France investeert in matrassen in business class.
Dat betekent, stam + t .
En een breezer ananas? Sorry 🤣
—
Weer terug vanaf Bali DPS naar Dubai DXB en door naar Amsterdam met Emirates economy. Echt een heftige trip met een vluchttijd van 9:15, 3:30 layover en daarna nog 7:11 naar Amsterdam. Denk niet dat ik dat gauw nog een keer doe. Eten en bemanning aan boord was dikke prima, met live TV (NBA/NHL/ASL/PGA tour/tennis) heb ik mij prima vermaakt. Alleen geen oog dicht gedaan, dus als een zombie gearriveerd.
Het vorige tasje was nog wel wat beter dan dit, ook al snap ik niet zo goed wat je zou moeten met een variant op een Zeeman/Hema opvouwtasje. Ik laat ze tegenwoordig maar gewoon liggen.Sorcerer8472 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:52:
[...]
Dat vorige zakje was toch ook niet KLM-waardig? De oude tasjes (van o.a. Rituals) kon je nog wel hergebruiken, dit gaat gelijk de kliko in. Niet bepaald duurzamer zo.
Trouwens, nog wat anders. Van de week weer intercontinentaal met KLM gevlogen en de wifi deed het gewoon de hele vlucht vlekkeloos. Hoe kan dat nou zo veel verschillen telkens?
Bij het boeken kan ik kiezen tussen boeken bij Delta of bij KLM. Ik ben KLM FB member. Bij wie kan ik het beste boeken? (Bijv. met het oog op vertragingen, annuleringen, bagage, stoelreserveringen etc.). Iemand ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door Dekkertje op 12-04-2025 09:18 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nu heb ik als hoofdbestuurder de naam van mijn vriendin ingevuld, echter de creditcard staat op mijn naam.
De auto heeft een automaat en is van het formaat mini.
Ik kan de auto kosteloos annuleren, echter staat er op de website van AVIS momenteel geen auto met automaat meer in de voorraad.
Heeft er iemand ervaring met zo'n casus en wat te doen in dit geval?
Ik zou herboeken of de boeking aanpassen naar jou als hoofdboeker. Heb een keer op Sicilië gehad dat dit een probleem was en we de auto niet meekregen.willemvdvliet schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:59:
Voor aanstaande woensdag hebben wij een auto gehuurd bij AVIS op het vliegveld van Florence (Italië).
Nu heb ik als hoofdbestuurder de naam van mijn vriendin ingevuld, echter de creditcard staat op mijn naam.
Ik kan de auto kosteloos annuleren, echter staat er op de website van AVIS momenteel geen auto met automaat meer in de voorraad.
Doe deze rit met enige regelmaat en idd, economy is dan wel serieus aanpoten. Business is het prima te doen, maar die tickets zijn bij Emirates echt de lucht ingeschoten (van 2300 rond 2022 naar 3800 nu).JPtjeeNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:23:
[...]
En een breezer ananas? Sorry 🤣
—
Weer terug vanaf Bali DPS naar Dubai DXB en door naar Amsterdam met Emirates economy. Echt een heftige trip met een vluchttijd van 9:15, 3:30 layover en daarna nog 7:11 naar Amsterdam. Denk niet dat ik dat gauw nog een keer doe. Eten en bemanning aan boord was dikke prima, met live TV (NBA/NHL/ASL/PGA tour/tennis) heb ik mij prima vermaakt. Alleen geen oog dicht gedaan, dus als een zombie gearriveerd.
Gewoon annuleren en via een broker zoals autoeurope checken of je een auto naar wens kan vinden. Desnoods bij een andere verhuurder.willemvdvliet schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:59:
Voor aanstaande woensdag hebben wij een auto gehuurd bij AVIS op het vliegveld van Florence (Italië).
Het eenvoudigste zou zijn om jou ook als mede bestuurder te registreren lijkt mij?willemvdvliet schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:59:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als het alleen de creditkaart is waarmee de reservering is gemaakt (en betaald), is er niks aan de hand. Je vriendin zal dan wel een creditkaart op haar naam moeten tonen bij het ophalen.willemvdvliet schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:59:
Heb de boeking geannuleerd en doe nu een nieuwe boeking op mijn naam.
Thanks voor jullie adviezen waardeer het enorm, geen zin om de vakantiestemming te laten verpesten door dit :-)
Via welke site doe jij dit eigenlijk? Bij mij ziet dit er zo uit via KLM en Airfrance:Halldor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:24:
[...]
Hier lijkt het nog wel te werken, echter heb ik al lange tijd het probleem dat de optie maar tot middernacht geldig is. Ondanks dat er een regel boven staat dat het een x aantal uur geldig zou moeten zijn.
[Afbeelding]
/f/image/XcmwJaEtvKHWPpZ99FILS2LP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3dBpFuHRfraFtawv0xTerKH7.png?f=fotoalbum_large)
Alleen werkt het via beide sites dus nog steeds niet (bij mij) en krijg ik bij de laatste stap alsnog de sorry, er is iets misgegaan melding. En zie ik na ongeveer elke mislukte poging wel de prijs steeds stijgen
Via de KLM app, ik zie nu net dat ik bepaalde bestemmingen wel langer kan vast zetten.xileS schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:51:
[...]
Via welke site doe jij dit eigenlijk? Bij mij ziet dit er zo uit via KLM en Airfrance:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen werkt het via beide sites dus nog steeds niet (bij mij) en krijg ik bij de laatste stap alsnog de sorry, er is iets misgegaan melding. En zie ik na ongeveer elke mislukte poging wel de prijs steeds stijgen. Wel vreemd dat jij het alleen voor hetzelfde dag gereserveerd krijgt.
Met enige regelmaat? Jemig da’s pittig. Business lijkt mij inderdaad wel te doen.eMiz0r schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:08:
[...]
Doe deze rit met enige regelmaat en idd, economy is dan wel serieus aanpoten. Business is het prima te doen, maar die tickets zijn bij Emirates echt de lucht ingeschoten (van 2300 rond 2022 naar 3800 nu).
Ik ben er eindelijk uit na wat testen. Via de app lukte idd meteen en kreeg een bevestiging per e-mail!Halldor schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:00:
[...]
Via de KLM app, ik zie nu net dat ik bepaalde bestemmingen wel langer kan vast zetten.
Vanaf hier ben ik ff verschillen gaan kijken. Via de app ben ik ingelogd in mijn eigen KLM account en via de site was nog een account van mijn collega.
Nu merk ik dat het via de site met mijn eigen KLM account ook gewoon lukt. Site van KLM is erg buggy, maar wellicht komt het omdat de boekingen met de vorige account niet lukte omdat hij zelf niet mee vliegt bijv. Geen idee waar het aan ligt, maar ik zag nog wel enkele verschillen. Gek genoeg werkte het voorheen wel gewoon prima via de andere account.
Ik had ook even gekeken in mijn account bij mijn reizen en zag vreemd genoeg dat toch een aantal boekingen door zijn gekomen (gaf een error en nooit mail van gehad) en daardoor dus aantal dubbele reserveringen heb, door al dat testen
Het verschilt idd per vlucht hoe lang je het vast kan zetten en is het niet altijd tot 2 dagen voor vertrek.
Hoe werkt dit eigenlijk bij als ik KLM Gold heb en dan een Delta vlucht boek naar de US via Delta? Mag ik dan 72 uur van te voren Delta Comfort+ selecteren als die nog vrij is? Of geldt dat niet? Is dit wel beschikbaar als ik via KLM boek in plaats van Delta?Tuniq schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:19:
[...]
Dit klopt niet. Op internationale routes zijn er geen complimentary upgrades (Alleen comfort+, maar dat is hetzelfde bij KLM met Gold of Platinum). Wellicht dat je soms een operationale upgrade krijgt, daar kijken ze dan vaak naar FF status. Maar buiten dat verkopen ze het ook gewoon tot check-in. En vaak krijgen ze alles verkocht, zijn er veel stoelen dan gooien ze het bedrag voor de upgrade gewoon omlaag.
US domestic kan je inderdaad upgrades krijgen, en is er een lijst met upgrades op basis van status. Maar op drukke routes komt dat niet vaak voor en moet je vaak al op de hoogste status levels hebben om een beetje kans te maken.
[Afbeelding]
Als je KLM boekt kun je niet "upgraden" naar Comfort+, enkel op de luchthaven kan dat tegen betaling (met korting als je Gold hebt). De meeste upgrade slots zullen dan echter al gevuld zijn dus het is een beetje een wassen neus.JPtjeeNL schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:05:
[...]
Hoe werkt dit eigenlijk bij als ik KLM Gold heb en dan een Delta vlucht boek naar de US via Delta? Mag ik dan 72 uur van te voren Delta Comfort+ selecteren als die nog vrij is? Of geldt dat niet? Is dit wel beschikbaar als ik via KLM boek in plaats van Delta?
Op een KLM-ticket met Comfort+ vliegen kan alleen als je dat selecteert tijdens het maken van de boeking.
Krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/B6v3Crn74uk53RyAnNYwF2oi.jpg?f=fotoalbum_large)
78,- per vlucht extra voor bagage en stoel. Maar als je die niet aanklikt, kan je in de volgende stap voor 60,- hetzelfde los selecteren

Vind het niet erg om te betalen voor opties, maar als ik moet gaan puzzelen om het voor elkaar te krijgen pas ik er wel voor.
Leuk LCC verdienmodel idd. Zou dat niet komen omdat ze de prijzen dan variabel kunnen houden? Weet niet of ze ook met fare buckets werken waarbij de goedkoopste 'Essentials' al uitverkocht zijn o.i.d.PWM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:42:
Ik zat te kijken om met Easyjet te vliegen naar Madeira. Helaas blijven de opties die route beperkt.
Krijg ik dit:
[Afbeelding]
78,- per vlucht extra voor bagage en stoel. Maar als je die niet aanklikt, kan je in de volgende stap voor 60,- hetzelfde los selecterenWat een domme naaierij is dat.
Vind het niet erg om te betalen voor opties, maar als ik moet gaan puzzelen om het voor elkaar te krijgen pas ik er wel voor.
Ik vermoed dat veel mensen zonder te veel onderzoek of nadenken die flows doorlopen, eerst 78 euro zien en daarna 60 en denken "oh, da's een goede deal!"PWM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:42:
Ik zat te kijken om met Easyjet te vliegen naar Madeira. Helaas blijven de opties die route beperkt.
Krijg ik dit:
[Afbeelding]
78,- per vlucht extra voor bagage en stoel. Maar als je die niet aanklikt, kan je in de volgende stap voor 60,- hetzelfde los selecterenWat een domme naaierij is dat.
Eerst triggeren met een hoge prijs en daarna lagere aanbieden is wel een veelgebruikte tactiek. Maar het is zeker niet doorzichtig allemaal.
Ik heb het wel eens geprobeerd bij Easyjet en kwam uiteindelijk niet goedkoper uit. Nu met Easyjet Plus is het meeste inclusief dus ben ik van het gezeik af...PWM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:42:
Krijg ik dit:
[Afbeelding]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Behalve van Easyjet zelfgambieter schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:37:
[...]
Nu met Easyjet Plus is het meeste inclusief dus ben ik van het gezeik af...
The best is yet to come
Ik kan mij aanmelden voor Avis Preferred via Flying blue (ik ben momenteel nog maar Explorer): https://www.flyingblue.fr...ar-rental-avis?country=NL en "flyingblue" als Wachtwoord lidmaatschap gebruiken
Of ik kan mij aanmelden via AMEX Platinum:
https://www.americanexpre...-card/avis-preferred.html en "Platinum" als code gebruiken.
Welke geeft nu in praktijk betere voordelen/prijzen? Of maakt dat niet uit?
Mijn ervaring is dat de FB 'korting' op huur auto's vrij weinig voorsteld. De korting is op basis van rack-rates, je kan vaak via diverse vergelijk sites betere tarieven krijgen. Dus ik zou me er niet blind op staren.xileS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:57:
Normaal huur ik altijd auto via een prijsvergelijker, omdat dat eigenlijk in mijn ervaring altijd goedkoper is. Alleen zie ik nu dat op mijn bestemming Avis wel OK geprijsd is nu en niet veel duurder dan via zo'n vergelijker.
Ik kan mij aanmelden voor Avis Preferred via Flying blue (ik ben momenteel nog maar Explorer): https://www.flyingblue.fr...ar-rental-avis?country=NL en "flyingblue" als Wachtwoord lidmaatschap gebruiken
Of ik kan mij aanmelden via AMEX Platinum:
https://www.americanexpre...-card/avis-preferred.html en "Platinum" als code gebruiken.
Welke geeft nu in praktijk betere voordelen/prijzen? Of maakt dat niet uit?
>> Signature?
Ik verwacht er idd ook niet veel van. Ik maak zo wel een account aan bij Avis via AMEX Platinum en kijk dan nog eens wat het verschil is. Als het niet veel scheelt kan ik het een x via Avis zelf proberen ipv via zo'n tussenpartij.ChiLLeR schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:27:
[...]
Mijn ervaring is dat de FB 'korting' op huur auto's vrij weinig voorsteld. De korting is op basis van rack-rates, je kan vaak via diverse vergelijk sites betere tarieven krijgen. Dus ik zou me er niet blind op staren.
/edit
Wachtwoord moest blijkbaar platinum (zonder hoofdletter P, terwijl op site specifiek met hoofdletter P staat

Ik heb mijn boeking dit x gedaan via AVIS zelf omdat de prijs volgens mij zelfs lager was dan de vergelijkingssite waar ik keek. Als je AVIS Klantnummer invult krijg je idd wel iets betere prijzen te zien en wellicht ook voordelen als upgrades aan de balie.
[ Voor 25% gewijzigd door xileS op 17-04-2025 20:00 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ben AVIS President Circle lid (hoogste tier bij AVIS). Maar ik krijg via hun nooit betere prijzenxileS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:13:
[...]
Ik verwacht er idd ook niet veel van. Ik maak zo wel een account aan bij Avis via AMEX Platinum en kijk dan nog eens wat het verschil is. Als het niet veel scheelt kan ik het een x via Avis zelf proberen ipv via zo'n tussenpartij.
/edit
Wachtwoord moest blijkbaar platinum (zonder hoofdletter P, terwijl op site specifiek met hoofdletter P staat).
Ik heb mijn boeking dit x gedaan via AVIS zelf omdat de prijs volgens mij zelfs lager was dan de vergelijkingssite waar ik keek. Als je AVIS Klantnummer invult krijg je idd wel iets betere prijzen te zien en wellicht ook voordelen als upgrades aan de balie.
zonder speciale acties
The best is yet to come
President’s Club is inderdaad een wassen neus. Het helpt eigenlijk enkel om extra bestuurders gratis te krijgen. Maar de zogenaamde dubbele upgrade wordt altijd wel met een slap excuus geweigerd. Enige autohuur status die iets brengt is Diamond bij Sixt, maar dat is ook vrij onmogelijk te krijgen.Dean Martin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:09:
[...]
Ik ben AVIS President Circle lid (hoogste tier bij AVIS). Maar ik krijg via hun nooit betere prijzen
zonder speciale acties
[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 18-04-2025 08:47 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik krijg bij Avis op zich wel redelijk wat upgrades (van de week nog Peugeot 308 klasse gehuurd, nieuwe 530i meegekregen). Maar inderdaad is iedereen en zijn moeder voorzien van hoge status door creditcards. En als je eenmaal een hoge status hebt ergens, ben je voor de rest van je leven voorzien door gewoon statusmatch aan te vragen om en om.
Ken wel iemand die Diamond heeft, maar buiten de aparte balie is het ook niet super speciaal.
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 18-04-2025 16:15 ]
Ik vlieg maandag naar Oslo (5 dagen totaal voor werk), om daar voor het eerst een auto te huren om naar Arendal te gaan en terug naar oslo en dan gotenborg te bezoeken. Heb de auto via SIXT gehuurd en kreeg precies dezelfde prijs als mijn collega die "gold" status heeft of iets.PWM schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:14:
Qua prijs blijft het altijd wel raar dat via Rentalcars de auto's bij SIXT/AVIS/Hertz meestal goedkoper zijn, terwijl die ook 30% pakken. De reden om rechtstreeks te boeken, is dat de sleutels dan meestal gewoon klaar liggen in de auto.
Ik krijg bij Avis op zich wel redelijk wat upgrades (van de week nog Peugeot 308 klasse gehuurd, nieuwe 530i meegekregen). Maar inderdaad is iedereen en zijn moeder voorzien van hoge status door creditcards. En als je eenmaal een hoge status hebt ergens, ben je voor de rest van je leven voorzien door gewoon statusmatch aan te vragen om en om.
Ken wel iemand die Diamond heeft, maar buiten de aparte balie is het ook niet super speciaal.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2